Χρώμα μαύρο, έτσι μας έμαθαν ότι είναι εκεί, σκοτάδι πυκνό που σε πνίγει. Όσα βιβλία κι αν διάβασα, η άβυσσος είναι τόσο σκοτεινή που δύσκολα θα βγεις από εκεί, δύσκολα θα μπορέσεις να βρεις το μονοπάτι το σωστό. Γιατί στην άβυσσο δεν υπάρχει τίποτα, όλα θολά και μόνο σιωπή και ένα τέλος που σκέφτεσαι συνέχεια για να μην τρελαθείς.
Άβυσσος λένε η ψυχή του ανθρώπου, δηλαδή δεν έχεις αρχή μα ούτε και τέλος. Αναρωτιέμαι γιατί αυτή η άβυσσος να μην έχει χρώμα λευκό, να είναι σαν τον καμβά λίγο πριν βάλεις τις πρώτες σου πινελιές. Γιατί το χάος που επικρατεί να μην είναι ένα έντονο φως που σε τυφλώνει και δεν μπορείς να δεις, δεν μπορείς να σκεφτείς και δεν μπορείς να επιλέξεις το πού θα πας. Ότι χρώμα κι αν είναι, στην πραγματικότητα για τον καθένα είναι διαφορετικό, είναι το χρώμα που καθορίζει την δική του ζωή.
Σε αυτήν την άγνωστη άβυσσο χάθηκα για καιρό, δεν ήξερα τι νιώθω, τι κάνω και αν θέλω να βγω από αυτό. Ένιωσα πολλές φορές να με τυλίγει ο καπνός της, να μου σφίγγει τον λαιμό, να μην μπορώ να πάρω ανάσα. Δεν αναπνέω, δεν βλέπω αλλά υπάρχω, ζω. Μια δύναμη με σπρώχνει να βγω από την άβυσσο που εγώ άφησα να με ρουφήξει. Είναι η ελπίδα που με τραβάει από το χέρι, θέλει να με πάει στην αγκαλιά της αγάπης, εκεί το τοπίο ξεκαθαρίζει, εκεί που νιώθεις όμορφα, νιώθεις χαρά, ασφάλεια και με μιας βρίσκεσαι στην ομορφιά σαν κρατάς την αγάπη από το χέρι σφιχτά, η άβυσσος απομακρύνεται ακόμα πιο πολύ, όλα μοιράζονται και τότε η ζωή αποκτάει αξία και νόημα.
Σαν χαθείς μια φορά στην άβυσσο της ίδιας σου της ψυχής, ξέρεις πλέον ότι ο σκοπός της ζωής είναι το τώρα και οι στιγμές που πρέπει να γευτείς. Όταν βγεις μέσα από τα άδυτά της, τότε όλα μπορείς να τα δεχτείς, όλα τα παλεύεις και προσπαθείς.
Αεροπορία Στρατού: Νέα δεδομένα και αβαντάζ σε Χρυσούπολη και Αλεξάνδρεια για τη μετεγκατάσταση της 1ης ΤΑΞΑΣ
*Του Κώστα Σαρικά
Αντίστροφα μετρά πλέον η κλεψύδρα για τις οριστικές αποφάσεις σχετικά με τη μετεγκατάσταση της 1ης ΤΑΞΑΣ από την πλημμυρισμένη Βάση στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας.
Τα έως τώρα δεδομένα φαίνεται ότι έχουν αλλάξει καθώς η αρχική σκέψη ήταν να μεταφερθεί στα Μέγαρα και στο 2ο Συγκρότημα Αεροπορίας Στρατού ο μεγαλύτερος αριθμός των ελικοπτέρων, αλλά και η έδρα της Ταξιαρχίας, ενώ τα υπόλοιπα ελικόπτερα στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας όπου εδρεύει το 3ο ΤΕΑΣ και το Κέντρο Εκπαίδευσης της Αεροπορίας Στρατού.
Οι Επιτελείς όμως των ΓΕΕΘΑ/ΓΕΣ φαίνεται πλέον να καταλήγουν στην απόφαση να χρησιμοποιηθεί το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα όπου εδρεύει και Αεροπορικό Απόσπασμα της Πολεμικής Αεροπορίας ως κύρια Βάση της Αεροπορίας Στρατού και πιθανότατα ως η νέα έδρα της 1ης ΤΑΞΑΣ με εναλλακτική Βάση αυτή της Αλεξάνδρειας.
Μια σειρά από πλεονεκτήματα της Χρυσούπολης φαίνεται ότι γέρνουν πλέον την πλάστιγγα υπέρ της μεταφοράς της «φωλιάς» των ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού στην περιοχή της Καβάλας και όχι στα Μέγαρα τα οποία έως τώρα προέβαλαν ως το μεγάλο φαβορί. Η εγγύτητα με τα χερσαία σύνορα της χώρας και τις περιοχές όπου έχουν αναπτυχθεί οι Μονάδες του Δ’ Σώματος Στρατού, του πιο ισχυρού σχηματισμού του Στρατού Ξηράς, αποτελούν ένα από τα βασικά κριτήρια επιλογής της Χρυσούπολης.
Επιπλέον εκτός από την κρίσιμη για την εθνική ασφάλεια περιοχή του Έβρου, η Χρυσούπολη βρίσκεται και σε κοντινή απόσταση από τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου. Οι καλές κλιματολογικές συνθήκες στην περιοχή και η περιορισμένη αεροπορική κυκλοφορία σε σχέση με την κορεσμένη περιοχή των Μεγάρων αλλά και το γεγονός ότι το αεροδρόμιο βρίσκεται πολύ κοντά τόσο στο λιμάνι της Καβάλας όσο και της Αλεξανδρούπολης αποτελούν επιπλέον πλεονεκτήματα της Χρυσούπολης. Στα αβαντάζ περιλαμβάνεται και η ύπαρξη του μεγάλου Πεδίου Βολής στο Πετρωτό της Ξάνθης αλλά και των Πεδίων Βολής σε Ψηλό Στάλο και Αετό στον Έβρο.
Το σχέδιο το οποίο βρίσκεται υπό μελέτη καθώς δεν έχουν ακόμη ληφθεί τελικές αποφάσεις προβλέπει την ταυτόχρονη μεταφορά ελικοπτέρων και υποδομών και στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας.
Η εγγύτητα με το Πεδίο Βολής στο Λιτόχωρο το οποίο χρησιμοποιείται συνεχώς από την Αεροπορία Στρατού αποτελεί καίριας σημασίας παράμετρο για την περαιτέρω αξιοποίηση της Βάσης. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι η Αλεξάνδρεια θα φιλοξενεί τα Αμερικανικά ελικόπτερα τα οποία τα τελευταία χρόνια μετασταθμεύουν σχεδόν σε μόνιμη βάση στο Στεφανοβίκειο για κοινές ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις με τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Σε κάθε περίπτωση ο χρόνος έχει ήδη αρχίσει και πιέζει καθώς η μεταφορά των ελικοπτέρων της 1ης ΤΑΞΑΣ στην 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα χαρακτηρίζεται ως προσωρινή. Η Αεροπορική Βάση της Λάρισας η οποία φιλοξενεί την 337 Πολεμική Μοίρα «ΦΑΝΤΑΣΜΑ» αλλά και Αμερικανικά μη επανδρωμένα UAV δεν προσφέρεται για να καλύψει τις μεγάλες πτητικές ανάγκες της Αεροπορίας Στρατού.
Ήδη τα προβλήματα που παρατηρούνται καταδεικνύουν την άμεση ανάγκη για επιλογή άλλης Βάσης ως έδρα της 1ης ΤΑΞΑΣ. Άλλωστε τα εναέρια μέσα της 1ης ΤΑΞΑΣ μεταφέρθηκαν εσπευσμένα στη Λάρισα το περασμένο Φθινόπωρο κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Daniel» καθώς η 110 Πτέρυγα Μάχης ήταν η κοντινότερη.
Ακόμα και σήμερα σημεία της Βάσης στο Στεφανοβίκειο παραμένουν πλημμυρισμένα από νερά και λάσπες με τα Στελέχη της Αεροπορίας Στρατού να μεταφέρουν εξοπλισμό, υλικά, ανταλλακτικά ακόμα και οπλισμό από τους πλημμυρισμένους χώρους του αεροδρομίου, υπόστεγα και αποθήκες. Τα υλικά ελέγχονται και επαναπιστοποιούνται προκειμένου να χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες συντήρησης και υποστήριξης των ελικοπτέρων.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό των ΓΕΕΘΑ/ΓΕΣ τόσο στην Χρυσούπολη – αν τελικά επιλεγεί ως έδρα της 1Ης ΤΑΞΑΣ – όσο και στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας θα μετακινηθούν μικτά συγκροτήματα τα οποία θα περιλαμβάνουν τόσο επιθετικά ελικόπτερα AH-64 Apache όσο και αναγνωριστικά OH-58 Kiowa και όχι μόνο έναν τύπο ελικοπτέρων.
Άλλωστε ο νέος σχεδιασμός του ΓΕΕΘΑ προσανατολίζεται στη δημιουργία Τακτικών Συγκροτημάτων τα οποία θα μπορούν να λειτουργούν αυτόνομα με πολύ καλύτερα αποτελέσματα όπως έχει δείξει η εμπειρία των τελευταίων πολέμων ειδικά στην Ουκρανία αλλά και στη Μέση Ανατολή.
Βίντεο: Διαρρήκτες μπήκαν σε σπίτι στα Πετράλωνα, έκαναν μπάνιο και ξυρίστηκαν
Έκλεψαν και τις ηλεκτρικές συσκευές
Θρασύτατοι ήταν διαρρήκτες στα Πετράλωνα, οι οποίοι μπήκαν τα ξημερώματα του Σαββάτου σε διαμέρισμα και όχι μόνο έκλεψαν αντικείμενα και το έκανανάνω - κάτω αλλά δεν δίστασαν να κάνουν μπάνιο, να ξυριστούν και να κουρευτούν.
Κανείς στη γειτονιά δεν κατάλαβε τη διάρρηξη. Οι δράστες παραβίασαν την εξώπορτα, την έκλεισαν και έμειναν για ώρες στο κτίριο, ενώ οι ηλεκτρικές συσκευές έκαναν φτερά.
Ο ιδιοκτήτης πιθανολογεί μάλιστα πολύ πιθανό, οι δράστες πριν φύγουν να έπεσαν και για ύπνο.
«Σίγουρα έκατσαν αρκετή ώρα»
Όπως κατήγγειλε σε ένα βίντεο 17 δευτερολέπτων που ανέβασε στο TikTok ο ιδιοκτήτης «ήρθαν εδώ, κάνανε μπάνιο, ξυρίστηκαν, κουρεύτηκαν. Έκαναν το σπίτι αχούρι» είπε στο MEGA.
Σε μια προσπάθεια μάλιστα να διασκεδάσει τον καημό του, ο ιδιοκτήτης αναρωτιέται: «Εσάς οι κλέφτες ξυρίζονται και κάνουν μπάνιο σπίτι σας;». O ιδιοκτήτης έκανε καταγγελία στην αστυνομία.
Κίνα: Είμαστε έτοιμοι για πιθανό Τρίτο Παγκόσμιο Πόλεμο! Αναπόφευκτη η σύγκρουση Ρωσίας-ΝΑΤΟ;
"Το ΝΑΤΟ ωθεί τη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας προς έναν «παγκόσμιο πόλεμο"
Εν μέσω του συνεχιζόμενου πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας, κινεζική εφημερίδα προειδοποίησε την Κυριακή ότι ο Οργανισμός Βορειοατλαντικής Συνθήκης ( ΝΑΤΟ ) θα μπορούσε να επεκτείνει τη σύγκρουση και να εξελιχθεί γρήγορα σε «παγκόσμιο πόλεμο», όπως αναφέρει το newsweek.com.
Οι υψηλές εντάσεις μεταξύ Ρωσίας και ΝΑΤΟ φαίνεται ότι έχουν κλιμακωθεί πολύ τις τελευταίες εβδομάδες μετά την ανακοίνωση της στρατιωτικής συμμαχίας τον περασμένο μήνα για τη μεγαλύτερη στρατιωτική της άσκηση που διεξάγει τα τελευταία 35 χρόνια . Ονομάζεται "Steadfast Defender 2024", η επιχείρηση ξεκίνησε στα τέλη Ιανουαρίου και θα διαρκέσει έως τον Μάιο. Θα περιλαμβάνει τελικά τη συμμετοχή περίπου 90.000 στρατιωτικού προσωπικού από 31 συμμάχους του ΝΑΤΟ και τη Σουηδία.
Αξιωματούχοι του ΝΑΤΟ είπαν ότι η άσκηση θα δοκιμάσει την ικανότητα των συμμάχων για να αναπτύξουν γρήγορα δυνάμεις και να δοκιμάσουν τα νέα αμυντικά σχέδια. Στρατιωτικοί αναλυτές εικάζουν ότι η άσκηση Steadfast Defender προορίζεται να προετοιμάσει τα μέλη της συμμαχίας για το ενδεχόμενο μιας μελλοντικής ρωσικής εισβολής στο έδαφος του ΝΑΤΟ.
Η ανακοίνωση της στρατιωτικής συμμαχίας για την επιχείρηση δεν ανέφερε ονομαστικά τη Ρωσία, αν και με βάση έγγραφα από τη στρατιωτική συμμαχία που έλαβε το Reuters, η Ρωσία θεωρείται ως η μεγαλύτερη απειλή για την ασφάλεια των κρατών-μελών της. Ένας από τους πρωταρχικούς στόχους της άσκησης θα είναι «να επιδείξει την ικανότητα του ΝΑΤΟ να αναπτύξει γρήγορα δυνάμεις από τη Βόρεια Αμερική και άλλα μέρη της συμμαχίας για να ενισχύσει την άμυνα της Ευρώπης».
Σε ένα άρθρο γνώμης της Κυριακής με τίτλο, «Το ΝΑΤΟ ωθεί τη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας προς έναν «παγκόσμιο πόλεμο»», που δημοσιεύτηκε από τους Global Times .
"Πρόκειται για μια ξεκάθαρη προετοιμασία της κοινής γνώμης για να επεκταθεί η σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας σε παγκόσμιο πόλεμο", όπως ανέφερε το άρθρο γνώμης των Global Times .
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του ΝΑΤΟ, ο Στόλτενμπεργκ προειδοποίησε για προκλήσεις εν μέσω του πολέμου στην Ουκρανία σε ομιλία του στην Τάμπα της Φλόριντα την Πέμπτη, προσθέτοντας ότι «το ΝΑΤΟ έχει εφαρμόσει τη μεγαλύτερη προσαρμογή, τη μεγαλύτερη αλλαγή για τη Συμμαχία μας, από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου με περισσότερες δυνάμεις σε υψηλότερη ετοιμότητα. Για πρώτη φορά στην ιστορία μας, έχουμε ετοιμοπόλεμα στρατεύματα στο ανατολικό τμήμα της Συμμαχίας. Και οι Σύμμαχοι επενδύουν τώρα περισσότερο στην άμυνα».
Ωστόσο, η δημοσίευση της γνώμης των Global Times προειδοποίησε για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει το ΝΑΤΟ καθώς θα μπορούσε να οδηγήσει σε «διχασμούς και αντιπαραθέσεις» σε παγκόσμια κλίμακα.
«Αυτή η στρατηγική προσαρμογή του ΝΑΤΟ μπορεί να ενισχύσει την εσωτερική του συνοχή βραχυπρόθεσμα και να συνεχίσει να διατηρεί τη θέση του ως η πιο ισχυρή στρατιωτική δύναμη του κόσμου που κατέχουν οι ΗΠΑ και η Δύση. Ωστόσο, μακροπρόθεσμα, μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερες διαιρέσεις και αντιπαραθέσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, που επηρεάζουν βαθιά τις διεθνείς σχέσεις και το περιβάλλον ασφαλείας γύρω από την Κίνα», ανέφερε το άρθρο γνώμης.
"Ο κίνδυνος πολέμου αναπόφευκτα θα αυξηθεί καθώς το ΝΑΤΟ προχωρά και επεκτείνεται παγκοσμίως και αυτοί που επηρεάζονται δεν θα περιοριστούν στην Ασία", πρόσθεσε η Global Times.
Η προειδοποίηση έρχεται αφότου ο Ντμίτρι Μεντβέντεφ ,ο πρώην πρόεδρος της Ρωσίας και πιστός σύμμαχος του σημερινού Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν , προειδοποίησε σε ανάρτηση του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την Παρασκευή για το ενδεχόμενο ενός «μεγάλου πολέμου» με το ΝΑΤΟ.
Σε ανάρτηση του την Παρασκευή στο VKontakte, ένα ρωσικό δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης, ο Μεντβέντεφ, ο οποίος υπηρετεί ως αντιπρόεδρος του Συμβουλίου Ασφαλείας της Ρωσίας, κατηγόρησε τους «Δυτικούς πολιτικούς που έχουν *** Το παντελόνι τους και οι μέτριοι στρατηγοί τους στο ΝΑΤΟ αποφάσισαν για άλλη μια φορά να μας τρομάξουν».
Υποστήριξε επίσης ότι η Ρωσία δεν θα ξεκινούσε ποτέ ένα πρώτο χτύπημα εναντίον κράτους μέλους του ΝΑΤΟ, αλλά ισχυρίστηκε ότι θα απαντούσε σε οποιαδήποτε πιθανή επίθεση εναντίον της δικής της «ακεραιότητας» ή θα αυξήσει τη σύνδεση του ΝΑΤΟ με την Ουκρανία, προειδοποιώντας για έναν «μεγάλο πόλεμο» που θα ακολουθούσε. .
Η Ρουμανία εντάχθηκε την Πέμπτη στον αυξανόμενο κατάλογο των χωρών του ΝΑΤΟ που είχαν προειδοποιήσει εξέχοντα αξιωματούχο για το ενδεχόμενο να μπουν σε πόλεμο με τη Ρωσία .
Ο στρατηγός Gheorghiță Vlad, αρχηγός άμυνας της Ρουμανίας, είπε κατά τη διάρκεια συνέντευξης στο Europa Liberă România —μια υπηρεσία ειδήσεων από το Radio Free Europe/Radio Liberty— ότι η χώρα του δεν είναι επί του παρόντος προετοιμασμένη για την προοπτική πολέμου με τη Ρωσία και προειδοποίησε ότι πρέπει να λάβει μια τέτοια απειλή σοβαρά.
Η προειδοποίηση του Βλαντ ακολουθεί τις δηλώσεις που έκανε την περασμένη εβδομάδα ο στρατηγός Πάτρικ Σάντερς, αρχηγός του στρατού του Ηνωμένου Βασιλείου, όπου κάλεσε τις βρετανικές αρχές να προετοιμαστούν για μαζική κινητοποίηση λόγω της πιθανότητας η τρέχουσα σύγκρουση της Ρωσίας στην Ουκρανία να επεκταθεί σε άλλες χώρες.
Ίος: Η βρετανική «The Sun» την ξεχωρίζει ως την έκπληξη του επόμενου καλοκαιριού!
«Μπορούμε να έχουμε λίγο παραπάνω Ίο, παρακαλώ;» διερωτάται η εφημερίδα «The Sun»
«Μπορούμε να έχουμε λίγο παραπάνω Ίο, παρακαλώ;» διερωτάται η εφημερίδα «The Sun» στο τέλος ενός πρόσφατου ταξιδιωτικού άρθρου που «υμνεί» το Κυκλαδίτικο νησί του Ομήρου.
Ο συντάκτης του εκτενούς αφιερώματος δηλώνει γοητευμένος με τη νεανική αύρα και τη θετική ενέργεια που εκπέμπει το νησί, μετά από επίσκεψη που πραγματοποίησε το περασμένο καλοκαίρι, έπειτα από πρόσκληση του Δήμου Ιητών.
Παράλληλα καταγράφει την προσπάθεια που γίνεται ώστε ο προορισμός να αναπτύξει και να αναδείξει τις υπόλοιπες ενδιαφέρουσες διαστάσεις του. Διαθέτει πληθώρα επιλογών και δραστηριοτήτων και καλύπτει απόλυτα κάθε επιλογή και γούστο με τις εναλλακτικές δραστηριότητες που προσφέρει, τα φεστιβάλ που διοργανώνει και τα πολύ ενδιαφέροντα ιστορικά μνημεία όπως ο τάφος του Ομήρου και ο προϊστορικός οικισμός του Σκάρκου, που μπορεί κανείς να θαυμάσει.
Φυσικά αξιόλογες εμπειρίες αποτελούν η γαστρονομία, ο θαλάσσιος τουρισμός και τα μονοπάτια που θα σε βγάλουν σε σημεία αξιομνημόνευτα!
«Ίος σημαίνει ενέργεια»
Για τη «Sun», η Ίος αποτελεί ιδανικό μέρος για οικογένειες με μικρά παιδιά, ερωτευμένα ζευγάρια, φυσιολάτρες, πεζοπόρους, ταξιδιώτες εκτός υψηλής σεζόν, αλλά και «empty nesters», γονείς με παιδιά που πλέον έχουν μεγαλώσει. «Ίος σημαίνει ενέργεια. Το αίσθημα ανανέωσης που προσφέρει απλόχερα το νησί, επιδιώκουμε να το διατηρήσουμε και να το αναδείξουμε αναπτύσσοντας διαφορετικές πτυχές, όπως οι ειδικές μορφές τουρισμού, ο πολιτισμός και οι αθλητικές διοργανώσεις. Η σημαντική αύξηση στην επισκεψιμότητα σε μήνες εκτός τουριστικής αιχμής όπως ο Μάιος, ο Ιούνιος, ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος επιβεβαιώνει πως είμαστε στον σωστό δρόμο», δήλωσε ο πρόεδρος της Επιτροπής Τουρισμού του Δήμου Ιητών Αντώνης Μέττος.
Παράλληλα ο Δήμος Ιητών επιδιώκει να εμπνεύσει τους φίλους του προορισμού μέσα από το νέο βίντεο σχετικά με τα όσα διαδραματίστηκαν στο τελευταίο Ios Festival, το οποίο διανθίστηκε από συναυλίες, εικαστικά δρώμενα, μουσικές, χορούς και εκθέσεις.
Σχεδόν είκοσι χρόνια μετά το magnum opus του, το θρυλικό μυθιστόρημα ‘100 χρόνια μοναξιά’, και 3 χρόνια μετά τη βράβευσή του με το Νόμπελ λογοτεχνίας για «τα μυθιστορήματα και τα διηγήματά του, στα οποία το φανταστικό και το πραγματικό συνδυάζονται σε έναν πλούσιο κόσμο φαντασίας, αντανακλώντας τη ζωή και τις συγκρούσεις μιας ηπείρου» – ο Κολομβιανός συγγραφέας, εμπνέεται από την ιστορία των γονιών του και, μέσα από το πλούσιο σκηνικό των ηθών και της κοινωνίας της Λατινικής Αμερικής, γράφει μια αλησμόνητη ιστορία αγάπης˙το μυθιστόρημα ‘Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας’
Η ιστορία του βιβλίου ακολουθεί τον Φλορεντίνο Αρίσα και τη Φερμίνα Δάσα από τα πρώτα χρόνια της νιότης τους μέχρι τα 70 τους χρόνια και με φόντο τους εμφυλίους πολέμους και τη δοκιμασία της επιδημίας της χολέρας που ταλαιπώρησε για πολλά χρόνια την περιοχή, ο συγγραφέας στοχάζεται για την αγάπη, τα γηρατειά, τον θάνατο, την προσήλωση σ’ ένα όνειρο και τον κοινωνικό διχασμό.
‘Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας’ είναι πολύ περισσότερο από μια ιστορία αγάπης. Ο Μάρκες έχει καταβάλει σημαντική προσπάθεια για να τεκμηριώσει το ιστορικό πλαίσιο του μυθιστορήματος, περιβάλλοντας την ιστορία των ηρώων του με αναφορές στους εμφύλιους πολέμους, την εξαφάνιση της αποικιακής δύναμης, τη γέννηση της μεσαίας τάξης. Χρησιμοποιεί γι’ αυτό το σκοπό πραγματικές ιστορικές προσωπικότητες όπως τον πρόεδρο της Κολομβίας την εποχή της ιστορίας, τον Ραφαέλ Νούνεθ, αλλά και σημαντικές στιγμές της ιστορίας της Κολομβίας όπως ο πόλεμος των χιλίων ημερών και η σφαγή των απεργών εργατών μπανάνας το 1928.
Σε μια μικρή πόλη, που βρίσκεται χτισμένη σ’ένα λιμάνι στο βόρειο τμήμα της Κολομβίας και μοιάζει αρκετά με την Καρταχένα, ένας μελαγχολικός νεαρός που αγαπά την ποίηση, ο Φλορεντίνο Αρίσα, μαγεύεται από το περήφανο περπάτημα και την πλούσια κοτσίδα της δεκατριάχρονης Φερμίνα Δάσα και την πολιορκεί. Η Φερμίνα ανταποκρίνεται στις φλογερές επιστολές και τις άσπρες καμέλιες του Φλορεντίνο και του υπόσχεται να τον παντρευτεί. Ο πατέρας της Φερμίνα που έχει άλλα όνειρα για τον γάμο της κόρης του, την απομακρύνει για λίγο καιρό από την πόλη. Ενώ οι δύο ερωτευμένοι συνεχίζουν να ανταλλάσσουν επιστολές κατά τη διάρκεια της απουσίας της, η σχέση τελικά διακόπτεται όταν η Φερμίνα επιστρέφει στο σπίτι. Λίγο καιρό αργότερα, παντρεύεται τον γιατρό Χουβενάλ Ουρμπίνο και ο γάμος τους διαρκεί περισσότερο από πενήντα χρόνια. Μετά το θάνατο του Ουρμπίνο, ο Φλορεντίνο, ο οποίος είχε παραμείνει ερωτευμένος με τη Φερμίνα, ανανεώνει το φλερτ του (πάλι μέσω επιστολών) και τελικά κερδίζει την καρδιά της. Η ιστορία καταλήγει με το ζευγάρι σε ένα πλοίο για ένα ταξίδι που πρόκειται να διαρκέσει «για πάντα».
Το μυθιστόρημα του Μάρκες που καλύπτει σχεδόν το σύνολο της μακράς και ενδιαφέρουσας ζωής του Φλορεντίνο και της Φερμίνα καθώς μεγαλώνουν και αλλάζουν με το πέρασμα του χρόνου, έχει συνδεθεί με το λογοτεχνικό κίνημα του μαγικού ρεαλισμού που αποδίδει τα όνειρα, τις προκαταλήψεις, τα προσωπικά ανέκδοτα σαν διαφορετικές εκδοχές της πραγματικότητας. Σαν κύρια πηγή για τη εφαρμογή του μαγικού ρεαλισμού στο έργο του, ο Μάρκες έχει αναφέρει τη φωνή της γιαγιάς του που τον μεγάλωσε στην Αρακατάκα, τις φανταστικές ιστορίες και τους τοπικούς μύθους που το αφηγείτο με μια συγκλονιστική σοβαρότητα σαν όλα αυτά τα φανταστικά να υπήρχαν ή να είχαν γίνει πραγματικά. Στο βιβλίο του ‘Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας’ ο συγγραφέας δεν έχει χρησιμοποιήσει, παρά ελάχιστα, τα υπερφυσικά στοιχεία για να αναπτύξει την πλοκή αλλά ο τρόπος που έχει σχεδιάσει τις αντιδράσεις των χαρακτήρων του παράγει απροσδόκητα αποτελέσματα. Αυτό που ενδιαφέρει σ’ αυτό το έργο δεν είναι η απόλυτη αλήθεια όσων αφηγείται ο συγγραφέας αλλά η αλήθεια όπως την αντιλαμβάνεται ο κάθε χαρακτήρας φιλτραρισμένη από εμπειρίες, γνώσεις και αναμνήσεις.
Ένα από τα αξιοσημείωτα στοιχεία του μυθιστορήματος είναι η ίδια η απεικόνιση της αγάπης ως δύναμης που υπερβαίνει το χρόνο και τον χώρο. Ο Μάρκες διερευνά επιδέξια την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων απεικονίζοντας την αγάπη με ευαισθησία και φαντασία τόσο ως πηγή χαράς όσο και πόνου. Μέσα από τα ακλόνητα αισθήματα του Φλορεντίνο για τη Φερμίνα, εμβαθύνει στη φύση της επιθυμίας, της πίστης και των θυσιών στο όνομα της αγάπης.
Η ορμητική, ιδεαλιστική, δυνατή και νεανική αγάπη μεταξύ του Φλορεντίνο και της Φερμίνα είναι εντελώς πλατωνική και περνάει από τον παθητικό τρόπο της ανταλλαγής βλεμμάτων σε έναν πιο ενεργητικό τρόπο, αυτόν της γραφής. Για να της δηλώσει την αγάπη του ο Φλορεντίνο, γράφει ένα γράμμα εξήντα σελίδων χρησιμοποιώντας και τις δύο πλευρές κάθε σελίδας. Έτσι ξεκινά ένας επιστολικός έρωτας απίστευτης συχνότητας και έντασης. Είναι ακριβώς η συγγραφή επιστολών, και όχι οι φυσικές συναντήσεις, που κάνουν τον έρωτά τους δυνατό. Όταν όμως αυτή η αγάπη προδίδεται και μένει ανεκπλήρωτη τότε μοιάζει με αρρώστια με παρόμοια συμπτώματα μ’ αυτά της χολέρας.
Μια άλλη πτυχή της αγάπης, είναι αυτή της αγάπης μεταξύ του παντρεμένου ζευγαριού, της Φερμίνα Δάσα και του γιατρού Χουβενάλ Ουρμπίνο. Αν και η Φερμίνα φαίνεται ότι παντρεύτηκε χωρίς να είναι ερωτευμένη με τον γιατρό Ουρμπίνο, τα αισθήματά της αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου και οδηγούν σ’ έναν αρμονικό γάμο που διήρκεσε για μισό αιώνα και παρουσιάζεται μέσα από τις κοινές συνήθειες, την κατανόηση, τα παιδιά, τις κρίσεις, τα μικροκαυγαδάκια αλλά και τη συγκινητική φροντίδα του ενός για τον άλλο σε μεγάλη ηλικία. Η απιστία είναι η διαφορετική όψη αυτής της αγάπης που παρουσιάζεται μέσα από την εξωσυζυγική σχέση του γιατρού Ουρμπίνο που σπάει κοινωνικούς και φυλετικούς κώδικες όταν, μετά από τριάντα χρόνια γάμου, ερωτεύεται την Μπάρμπαρα Λιντς, την κατά τριάντα χρόνια νεότερή του, όμορφη εικοσιοκτάχρονη μουλάτα, δημιουργώντας έτσι μια μεγάλη κρίση στο γάμο του. Η απόλυτη στάση της Φερμίνα τον επαναφέρει στη συζυγική εστία και λίγο πριν αφήσει την τελευταία του πνοή της ομολογεί ‘Μόνο ο Θεός ξέρει πόσο πολύ σ’ αγάπησα’.
Ο Φλορεντίνο Αρίσα απολαμβάνει ένα άλλο είδος αγάπης, την περιστασιακή αγάπη, ανταποκρινόμενος στην ωμή επιθυμία˙ την μόνη διέξοδο για να κατευνάσει την επιθυμία του και να αντιμετωπίσει την απελπισμένη μοναξιά του.
Ο έρωτας σε μεγάλη ηλικία περιγράφεται στο τελευταίο κεφάλαιο του μυθιστορήματος. Μετά το θάνατο του γιατρού Ουρμπίνο, ο Φλορεντίνο που είναι πλέον εβδομήντα επτά ετών διεκδικεί ξανά τη Φερμίνα με τον πιο σίγουρο τρόπο που ξέρει˙ τη συγγραφή επιστολών. Οι δύο άνθρωποι που βρίσκουν ο ένας τον άλλον στο ξεθωριασμένο λυκόφως των ημερών τους είναι εντελώς διαφορετικοί από τους νεαρούς ερωτευμένους που αναζητούσαν φευγαλέες εικόνες. ‘Ήταν σαν να είχαν περάσει πάνω από το δύσκολο γολγοθά της συζυγικής ζωής κι είχαν φτάσει χωρίς άλλες περιπέτειες στο κέντρο του έρωτα. Περνούσαν σιωπηλά, σαν δυο γέροι ζεματισμένοι από τη ζωή, πέρα από τις παγίδες του πάθους, πέρα από τις άγριες κοροϊδίες των ψευδαισθήσεων και τους αντικαθρεφτισμούς των παθημάτων τους : πέρα από τον έρωτα. Γιατί είχαν ζήσει μαζί αρκετά για να καταλάβουν πως ο έρωτας είναι έρωτας σ’ οποιαδήποτε εποχή και σ’ οποιοδήποτε τόπο, αλλά γινόταν πιο έντονος όταν βρισκόταν κοντά στο θάνατο.’Ο Μάρκες εξερευνά το θέμα του έρωτα με έναν αντισυμβατικό τρόπο εξυμνώντας μοναδικά, τη ζωτικότητα που είναι δυνατή στα γηρατειά, την αγάπη πάνω από την απελπισία, την υγεία πάνω από την αρρώστια, τη ζωή πάνω από το θάνατο. Κι αν κάτι από αυτά φαίνεται παράδοξο ή άγνωστο στα δυτικά μάτια, για έναν ντόπιο αυτού του πολιτισμού με τη βαθιά ιστορία των μεγάλων ερωτικών ιστοριών, γίνεται μαγικό.
Το κοινωνικό, οικονομικό και φυλετικό σκηνικό του μυθιστορήματος προβάλλει τις έντονες διαφορές ανάμεσα στις κοινωνικές τάξεις της πόλης. Από τη μια πλευρά βρίσκονται οι πλούσιοι που αποτελούν την άρχουσα τάξη˙ οικογένειες των τοπικών αρχόντων και του στρατού καθώς και κάποιες φτωχότερες με αριστοκρατικές όμως καταβολές. Στον αντίποδα υπάρχουν διάφορες φυλετικές ομάδες που ζουν σε απόλυτη φτώχεια. Μαύροι, μουλάτοι, Κινέζοι μετανάστες ζουν σε άλλο τμήμα της πόλης που περιγράφεται σαν μια μεγάλη παγίδα θανάτου, με τα αμέτρητα σπίτια, τις αρρώστιες και τις άθλιες υγειονομικές συνθήκες. Η έντονη ταξική διαστρωμάτωση παρατηρείται παντού αλλά υπονοείται ότι τα όρια αυτά δεν είναι ανυπέρβλητα. Ο πατέρας της Φερμίνα, αν και ταπεινής καταγωγής, αλλάζει την τύχη του μετακομίζοντας στην παραλιακή πόλη για να παράσχει στην κόρη του την ευκαιρία για μια καλύτερη ζωή. Την στέλνει στο σχολείο που πήγαιναν τα κορίτσια των πλούσιων οικογενειών και στη συνέχεια καταφέρνει να την παντρέψει με τον γιατρό Χουβενάλ Ουρμπίνο. Με αυτόν τον γάμο, η Φερμίνα μπαίνει σε έναν κόσμο εντελώς διαφορετικό από τον δικό της.
Ο Φλορεντίνο Αρίσα είναι άλλο ένα παράδειγμα κάποιου που αλλάζει με επιτυχία τη θέση του στη ζωή. Σε αντίθεση με την αλλαγή της μοίρας της Φερμίνα, η δική του εξέλιξη είναι το αποτέλεσμα της απόφασής του να γίνει αντάξιος της αγάπης της. Για τριάντα χρόνια, εργάζεται σε όλους τους τύπους θέσεων εργασίας στην Εταιρεία Ποταμοπλοΐας της Καραϊβικής, καταλήγοντας να γίνει ιδιοκτήτης της.
Στο βιβλίο, ο Μάρκες, μέσα από το επαναλαμβανόμενο μοτίβο της χολέρας, δημιουργεί μια διάχυτη ατμόσφαιρα φόβου και αβεβαιότητας, δίνοντας έμφαση στην επίγνωση των χαρακτήρων για τη θνητότητά τους˙ μια επίγνωση που επηρεάζει τη συμπεριφορά και τις επιλογές τους και αναδεικνύει το εύθραυστο της ζωής και την απεγνωσμένη αναζήτηση νοήματος. Οι χαρακτήρες αυτού του μυθιστορήματος καλούνται να αντιμετωπίσουν και να αναζητήσουν τις δικές τους λύσεις στο δίλημμα της ηλικίας και τελικά του θανάτου. Καθώς γερνούν και αντιμετωπίζουν τη δική τους θνητότητα, αναγκάζονται να αναλογιστούν το πέρασμα του χρόνου και να αποδεχτούν την παροδική φύση της ανθρώπινης ύπαρξης. Κι αν κάποιοι καταφεύγουν στην αυτοκτονία κάποιοι άλλοι ξεφεύγουν από το χρόνο με μια μυθική κρουαζιέρα που θα διαρκέσει ‘για πάντα’.
‘Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας’ είναι ένα μεγαλειώδες ρομαντικό μυθιστόρημα που μένει στο μυαλό του αναγνώστη για πολύ καιρό μετά την ανάγνωσή του, γιατί όπως γράφει στον πρόλογο της τελευταίας έκδοσης του βιβλίου (εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ, μετάφραση Μαρία Παλαιολόγου ο Νίκολας Σέξπηρ«κατορθώνει να έχει απήχηση σε ένα ετερόκλητο κοινό γιατί μας παρηγορεί μ’ ένα θαύμα, καθιστώντας αυτό το θαύμα, προσιτό στον καθένα μας. Μπορούμε να έχουμε ό,τι θέλουμε, διακηρύσσει, αρκεί να επιδεικνύουμε υπομονή και πείσμα και πίστη.»
Το βιβλίο του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες ‘Ο έρωτας στα χρόνια της χολέρας’ συζητήθηκε στη Λέσχη Ανάγνωσης Passe Partout Reading και αρκετές από τις θέσεις του πιο πάνω κειμένου εκφράστηκαν από τα μέλη της Λέσχης.