Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 20 Απριλίου 2022

Μέσα στη δική μου φυλακή…

 Μέσα στη δική μου φυλακή…

- ΑΝΔΡΕΑ ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΟΥ 


Σαν βγω από αυτή την φυλακή που άφησα κάποιους να με βάλουν, δεν ξέρω αν θα μπορώ να δω πλέον την αλήθεια. Ίσως κάποιες καταστάσεις να με οδήγησαν πίσω από τα κάγκελα του παράθυρού μου. Ίσως πίσω από το παράθυρο μου να ένιωθα πιο ασφαλής. Ίσως η φυλακή να ήταν ότι καλύτερο για να αποφύγω την ψευτιά και αδιαφορία. Μόνη με τον εαυτό μου, χωρίς να βλέπω βλέμματα στραβά, ζήλεια στα βλέμματα.

Ακόμα όμως και μέσα από την φυλακή μου, άνθρωποι τρύπωναν με την περιέργειά τους. Άνθρωποι που δεν είχαν τίποτα καλύτερο να κάνουν, έκαναν την φυλακή μου να μοιάζει κόλαση. Ακόμα και μέσα σε αυτή θέλαν να με δουν να λυγίζω.

Δεν ξέρω αν θέλω να βγω από αυτή την φυλακή, δεν ξέρω αν ο κόσμος έχει κάτι από τα περασμένα. Κάτι από τις εποχές που θέλαμε να βλέπουμε τους άλλους να γελάνε.

Μπήκα σε μια δική μου φυλακή, όχι γιατί το διάλεξα, αλλά με ανάγκασαν τα γεγονότα, κάνεις όμως δεν μπορεί να το δει. Μια φυλακή που τις περισσότερες φορές είχε σκοτάδι και πόνο, αλλά ο κόσμος τελικά έξω ήταν ακόμα πιο σάπιος.

Ίσως αυτή η φυλακή να ήρθε στην σωστή ώρα. Μέσα από την δική μου φυλακή, είδα το μέσα μου. Συστήθηκα με τον εαυτό μου και έχασα την εμπιστοσύνη μου, σε όποιον ήταν δίπλα μου.

Σαν βγω από αυτή την φυλακή, θέλω να χαμογελάω και κανείς να μην αναρωτιέται γιατί ενώ πονάω, γελάω.

Η δική μου φυλακή οχυρώθηκε με δύναμη, με αδιαφορία και μεγάλη επίγνωση για τους ανθρώπους που νομίζουν ότι δεν ξέρω τι έχω δίπλα μου. Σε αυτή την φυλακή πέρασα πολλά χρόνια περισυλλογής. Πολλά δάκρυα χύθηκαν και στέγνωσαν στα πατώματα.

Είναι δική μου αυτή η φυλακή, γιατί πλέον δεν υπάρχει ελευθερία, δεν υπάρχει “ζω την στιγμή”. Υπάρχει “θα σου βγάλω το μάτι και θα πατήσω πάνω σου”Καλύτερα πίσω από τα σίδερα, πάρα ελεύθερη στο μίσος.

 https://gynaikaeimai.com/

Της Άνδρεα Αρβανιτίδου

https://www.andreaarvanitidou.com/

Γλυκό σε 5 λεπτά. Αυτό το γλυκό θα το φτιάχνεις κάθε μέρα

Γλυκό σε 5 λεπτά.  Αυτό το γλυκό θα το φτιάχνεις κάθε μέρα


Γεια σε όλους Θεαματικό επιδόρπιο, απίστευτα καλό, αδύνατο να το δοκιμάσετε και να μην το επαναλάβετε. εύκολη συνταγή για ένα απαλό και νόστιμο γλυκό. Μια ιδέα για ένα γεμάτο σνακ που θα κάνει τα παιδιά χαρούμενα. 💖 ΥΛΙΚΑ:
_ 200 ml ζεστό γάλα. _ 125 γρ γιαούρτι. _ 100 ml λάδι. _ 3 κουταλιές ζάχαρη. _ Μια πρέζα αλάτι. _ 13 γρ μαγιά φρέσκια. _ 2 κουταλιές κακάο χωρίς ζάχαρη. _ 465 γρ αλεύρι μαλακό σταρένιο. _ 180 γρ τριμμένη καρύδα. _ 380 γρ συμπυκνωμένο γάλα. _ Σοκολάτα. _ Τριμμένη καρύδα. Χρόνος και θερμοκρασία μαγειρέματος: 180 βαθμοί Κελσίου για περίπου 20 ή 25 λεπτά. Μέγεθος ταψιού: 24 cm 👉 Φίλοι μου, δείτε το βίντεο μέχρι το τέλος για να μην χάσετε τις λεπτομέρειες.


Αριστοτέλης Κουρτίδης – Η ψυχή του χεριού April 20, 2022

 Αριστοτέλης Κουρτίδης – Η ψυχή του χεριού

April 20, 2022

Τὶς ἡμέρες τῆς Μεγάλης ῾Εβδομάδος, ἀκούοντας τὸ Εὐαγγέλιο γιὰ τὸ Μυστικὸ Δεῖπνο, βλέπομε νά προβάλλη ἐμπρός μας μιὰ τοιχογραφία: τὸ ἐξαιρετικὸ ἀριστούργημα ἑνὸς ἐξαιρετικοῦ καλλιτέχνη, τοῦ Ντὰ Βίντσι, ποὺ καμωμένο γιὰ τοὺς καλόγερους ἐνὸς Μοναστηριοῦ Δομινικάνων, ἀψηφώντας δόγματα κι ἐθνικότητες, ἔγινε ἡ παγκόσμια ζωγραφικὴ ἀπεικόνιση τοῦ προλόγου τοῦ πάθους τοῦ Χριστοῦ, αἰώνιο ὅσο καὶ τοῦτο:

῾Ο Λεονάρδος Ντὰ Βίντσι!

Ἡ ἀπίστευτη αὐτὴ μεγαλοφυΐα, ποὺ τὸ ἤξερε ὅλα, τὰ μάντευε ὅλα, ποὺ προεῖδε τὴν ἀεροπορία – ἀπὸ τὸ 1439 – ποὺ ἐφαντάσθη τὰ σημερινὰ τὰνκς (τὸ ὑπόμνημά του τὰ χαρακτηρίζει: ἅρματα τόσο θωρακισμένα μὲ κανόνια, ποὺ συντρίβουν τὸν ἐχθρὸ καὶ πίσω τους προχωρεῖ ἀκίνδυνα τὸ πεζικό), ποὺ ἄνοιγε διώρυγες καὶ πρότεινε νὰ ξεθεμελιώση καὶ νὰ μεταφέρη μιὰ ὁλόκληρη ἐκκλησία τῆς Φλωρεντίας, χωρὶς νὰ τὴ χαλάση, ποὺ συγκράτησε καὶ διαφύλαξε γιὰ τὴν αἰωνιότητα τὸ αἰνιγματικὸ χαμόγελο τῆς Τζοκόντας, μόνο αὐτὴ ἡ μεγαλοφυΐα ἦταν ἱκανὴ νὰ ἐμπνευσθῆ κι ἐδῶ κάτι ξεχωριστὸ καὶ θαυμαστὸ καὶ ζωγράφισε τὸ Cenacelo degli Apostoli.

Γιὰ νὰ μποῦμε μέσα στὸ νόημα τοῦ ἔργου καὶ ἀπὸ τεχνικὴ καὶ ἀπὸ ἐκφραστικὴ ἄποψη, πρέπει νὰ ξέρωμε τὸ μέρος, ὅπου τὸ ζωγράφισε. Μέσα σὲ μιὰ τραπεζαρία μοναστηριοῦ (τῆς Santa Maria delle Grazie), τί πιὸ ταιριαχτὸ μποροῦσε νὰ ζωγραφιστῆ ἀπὸ τὸ κρυφὸ ἀποχαιρετιστήριο δεῖπνο τοῦ Θεανθρώπου, μὲ τὴ μυστικὴ ἱερότητά του; ῾Ο Γκαῖτε πρόφτασε νὰ τὸ ἰδῆ σχεδὸν ἀπείραχτο στὸ κοινοβιακὸ αὐτὸ ἐστιατόριο.

Ἀντίκρυ στὴν εἴσοδο, στὴ στενὴ πλευρά, στὸ βάθος τῆς στενόμακρης σάλας, ἦταν τὸ τραπέζι τοῦ ἡγούμενου, στὶς δυὸ μεγάλες πλευρὲς τὰ τραπέζια τῶν μοναχῶν, ὅλα ἕνα σκαλὶ ψηλότερα ἀπὸ τὸ πάτωμα· κι ὅποιος ἔμπαινε, στρέφοντας πίσω τὸ κεφάλι, ἔβλεπε στὸν ἄλλο στενὸ τοῖχο, ἕνα τέταρτο τραπέζι, ὅπου δειπνοῦσε ὁ Χριστὸς μὲ τοὺς Ἀποστόλους, σὰ νὰ ἦταν κι αὐτοὶ τῆς συντροφιᾶς τοῦ μοναστηριοῦ. ῾Ωραῖο κι ἐπιβλητικὸ θάταν τὸ θέαμα, ὅταν τὴν ὥρα τοῦ δείπνου, ὁ Χριστὸς καὶ ὁ ἡγούμενος ἀντίκριζαν ὁ ἕνας τὸν ἄλλο κι οἱ καλόγεροι ἔνιωθαν τὸν ἑαυτό τους ἀνάμεσα στὴ θεία καὶ στὴ καλογερικὴ ἱεραρχία. Γι’ αὐτὸ ὁ μεγάλος τεχνίτης γιὰ πρότυπο πῆρε τά καλογερικὰ τραπέζια. Εἶναι βέβαιο, πὼς τὸ τραπεζομάντηλο μὲ τὶς δίπλες του, τὶς κεντημένες λωρίδες καὶ τοῦς κρεμασμένους κόμπους βγῆκε ἀπὸ τὴν ἀποθήκη τοῦ μοναστηριοῦ· πιατέλες, πιάτα, ποτήρια, ἁλατιέρες, ἦταν τὰ ἴδια τῶν καλογέρων.

Σὲ τέτοιο περιβάλλον ὁ καλλιτέχνης, ποὺ ζητοῦσε τὴν ὀμορφιὰ στὴν ἀλήθεια, δὲν μποροῦσε νὰ ντύση τὰ πρόσωπά του μὲ ξενικὰ καὶ παλαιϊκὰ ροῦχα. ῎Επρεπε ὅλα νὰ πλησιάσουν στὸ κοντινό, στὸ πραγματικό. Οἱ Ἀπόστολοι ἔπρεπε νὰ γίνουν σύγχρονοι μὲ τοὺς μοναχούς. Ὁ Χριστὸς ἔπρεπε νὰ καθίση στὸ δεῖπνο, σὰ νάταν καλεσμένος ἀπὸ τοὺς Δομινικανούς. Αὐτὸ ἀπαιτοῦσε ὁ συντονισμός· κάθε ἄλλο θὰ ξέσχιζε σὰν παραφωνία τὴν αἰσθητικὴ ἐντύπωση.

Ὁ ζωγράφος εἶχε κι ἄλλη δυσκολία νά νικήση. Ἔμοιαζε μὲ τὸν ποιητή, ποὺ πρέπει νὰ σφίξη τὴν ἔμπνευσή του στὴ στενὴ φόρμα ἑνὸς σονέτου ἢ νὰ δημιουργήση ἐπάνω σὲ παραγγελμένες ρίμες. ῾Ο στενὸς τοῖχος τῆς τραπεζαρίας εἶχε ὕψος δέκα ποδιῶν καὶ μάκρος εἰκοσιοκτὼ ποδιῶν. Σ’ αὐτὸ τὸ στενόμακρο τοίχωμα ἔπρεπε νὰ τοποθετήση τὸ Μυστικὸ Δεῖπνο. Αὐτὸ τὸ ἐμπόδιο ὁ Ντὰ Βίντσι τὸ ἔκαμε θρίαμβο, τὴν ἀνάγκη ἀριστοτεχνία πρωτοτυπίας. ῞Ολοι ξέρομε, πὼς ἡ ψυχικὴ ἔκφραση ἀνήκει στὸ ἐπάνω μέρος τοῦ κορμιοῦ· τὰ πόδια εἶναι περιττά. Ἔπλασε λοιπὸν ἕντεκα μισὰ κορμιά, ποὺ τὶς κνῆμες τους τὶς σκεπάζει τὸ τραπέζι καὶ τὸ τραπεζομάντηλο.

Ἀλλὰ ἡ ἔκφραση τῶν δεκατριῶν αὐτῶν προσώπων δὲν εἶναι οὔτε στὰ μάτια, οὔτε στὸ στόμα, οὔτε στὶς πτυχὲς τοῦ μετώπου, οὔτε καὶ στὶς ρινοχειλικὲς μεταβολές, ὅπως στὰ ἄλλα ἔργα· εἶναι στὰ χέρια. Τὰ χέρια μιλοῦν. Τὸ τόλμημα αὐτὸ μόνο ἕνας μεσημβρινὸς μποροῦσε νὰ τολμήση. Στοὺς μεσημβρινοὺς λαοὺς ὅλο τὸ κορμὶ παίρνει μέρος στὴν ἔκφραση. Τὸ καταλαβαίνει ἀμέσως ὅποιος ἀπὸ βορεινὲς χῶρες ἐπέρασε στὴν Ἰταλία. Αὐτὸ ἦταν ἀνέκαθεν. ῾Ο Λέσιγγ ἀπορεῖ μὲ τὸ πλῆθος καὶ τὴν ποικιλία τῶν χειρονομιῶν τῶν παλαιῶν ῾Ελλήνων ρητόρων. Ἕνας ἄλλος μεσημβρινός, ὁ Montaigne, ὀγδόντα χρόνια ὕστερα ἀπὸ τὸ Ντὰ Βίντσι, ἀπαριθμοῦσε πόσο πλῆθος πράγματα μποροῦμε νὰ ποῦμε μὲ τὸ χέρι. « Μὲ τὸ χέρι », ἔγραφε, « ζητοῦμε, προσκαλοῦμε, διώχνομε, φοβερίζομε, ρωτοῦμε, θαυμάζομε, ἐνθαρρύνομε, ἀποτρέπομε, ἀποδοκιμάζομε, ἐμποδίζομε, παραδεχόμαστε, ἀρνιὸμαστε, προκαλοῦμε, βρίζομε, βεβαιώνομε, ἀμφιβάλλομε, ἀποροῦμε, διστάζομε, δυσπιστοῦμε, φοβόμαστε, τρομάζομε, πληρώνομε, καὶ τί ὄχι ἀκόμη; » « Et quod non? » προσθέτει ὁ ἔξυπνος δοκιμιογράφος. ῾Ο Taine, στὴ « Φιλοσοφία τῆς τέχνης στὶς Κάτω Χῶρες », διηγειται γιὰ ἕνα συμπατριώτη του, ἔμπορο ὀμβρελλῶν στὸ Ἄμστερνταμ: « Ἅμα μὲ ἄκουσε νὰ μιλῶ γαλλικά, ἕπεσε στὴν ἀγκαλιά μου. Δὲν ἠμποροῦσε νὰ ὑποφέρη τοὺς ντόπιους γιὰ τὴν ψυχρότητά τους καὶ τὴ δυσκινησία τους: « Δὲν ἔχουν αἴσθημα, ζωή· σωστὰ γογγύλια, κύριε, σωστὰ γογγύλια! »

Τὴν ἐκφραστικὴ αὐτὴν ἰδιότητα τῶν Ἰταλῶν τὴν εἶχε παρατηρήσει καὶ ὁ Γκαῖτε: « Ὅλο τὸ σῶμα τους ἔχει πνεῦμα, ὅλα τὰ μέλη λαβαίνουν μέρος σὲ κάθε ἔκφραση τοῦ συναισθήματος, τοῦ πάθους, ὡς καὶ τῆς σκέψης ἀκόμη. Μὲ διάφορο σχηματισμὸ καὶ κίνηση τοῦ χεριοῦ, ὁ ἄνθρωπος τοῦ λαοῦ λέγει: « Δὲ μὲ νοιάζει! » « Αὐτὸς εἶναι τσαρλατάνος, ἔχε τὸ νοῦ σου! » « Λίγο εἶναι τὸ ψωμί του, τοῦ κακόμοιρου! »

Ἡ πολύμορφη, εὔγλωττη, ἐκφραστικώτατη αὐτὴ μιμικὴ δὲν μποροῦσε νὰ ξεφύγη τὸ βαθύ, παρατηρητικό, βυθοσκοπικὸ μάτι τοῦ Ντὰ Βίντσι. Τὴν πῆρε ἀπὸ τὸν δρόμο καὶ τὴν ἀνέβασε στὴν τέχνη· τὸ πετράδι τὸ θαμπὸ τὸ σήκωσε ἀπὸ τὴ λάσπη καὶ τούδωσε τὴ λάμψη τῆς μεγαλοφυΐας. Καὶ ζωγράφισε τὸ Μυστικὸ Δεῖπνο.

Στὴ μέση τοῦ τραπεζιοῦ κάθεται ὁ Χριστός· δεξιὰ καὶ ἀριστερὰ κάθονται ἀπὸ ἕξι Ἀπόστολοι, κι αὐτοὶ πάλι σχηματίζουν τέσσερα συμπλέγματα τρεῖς τρεῖς. Ἀλλὰ ὅλα τὰ πρόσωπα, νεανικὰ ἢ γεροντικά, ὅλες οἱ κινήσεις, εἶναι συγκεντρωμένα σὲ μιὰ ἑνότητα, σὰν ὄργανα ὀρχήστρας, ποὺ ἑνώνονται σὲ μιὰ ἁρμονικὴ συγχορδία.

Τὸ μυστικὸ αὐτὸ τραπέζι εἶναι δεῖπνος ἀποχαιρετισμοῦ. Θλιβερὰ προαισθήματα πλημμυροῦν τὴν ψυχὴ ὅλων. Τα στόματα εἶναι κλειστά. Ἔξαφνα ὁ Διδάσκαλος, μέσα στὴν ἐπίσημη σιωπή, λέγει:

« Ἀμήν, ἀμήν, λέγω ὑμῖν, ὅτι εἷς ἐξ ὑμῶν παραδώσει με ».

Η φράση αὐτή, σὰν ξαφνικὸ φύσημα καταιγίδος, ἀναταράζει τὶς ψυχὲς τῶν Ἀποστόλων.

᾽Εκεῖνος ὅμως γέρνει ἀριστερὰ τὸ κεφάλι ἁπαλὰ καὶ κοιτάζει ἐμπρός του μὲ κατεβασμένα μάτια. ῞Ολη ἡ κορμοστασιά του, ἡ κίνηση τῶν χεριῶν ἀπὸ πάνω ὡς κὰτω στα δάχτυλα, ξαναλέγει μὲ θεία ἐγκαρτέρηση τὰ πικρὰ λόγια· καὶ ἡ σιωπή του τὰ δυναμώνει περισσότερο; « Ναί, ἔτσι εἶναι. Κάποιος ἀπὸ σᾶς θὰ μὲ παραδώση! »

Κοντὰ στὸ Χριστό, δεξιά, κάθεται ὁ ῾Ιωάννης, « ὁ μαθητής, ὅν ὁ Κύριος ἠγάπα ». Μὲ τὰ ὄμορφα νεανικὰ χαρακτηριστικά του καὶ τὰ ὡραῖα μακριὰ ξανθὰ μαλλιά, ποὺ πέφτουν στοὺς ὤμους, μοιάζει μὲ κορίτσι. Βαθιὰ ταράχτηκε ἀπὸ τὸν ξαφνικὸ λόγο τοῦ Κυρίου· γέρνει δεξιὰ τὸ κεφάλι· ἑνώνει, κλειδώνει τὰ χέρια· σὰ σὲ προσευχή. Ὁ πόνος του φανερώνεται σὲ μιὰ ἀνάταση τῆς καρδιᾶς πρὸς τὸν οὐρανό. Αὐτὴ ἡ κίνηση μᾶς ἀνοίγει τὴν ψυχή του νὰ ἰδοῦμε μέσα. Δὲν εἶναι ὁ .ἄνθρωπος τῆς ἀποφασιστικῆς ἐνεργείας· εἶναι ἀπὸ ἐκείνους ποὺ ὑποκύπτουν σιωπηλὰ στὸ ἀνώτερο θέλημα· τὸ πολὺ πολὺ παρακαλοῦν ἂν μπορῆ νὰ ἐμποδισθῆ τὸ κακό.

Στὸ πλάι του κάθεται ὁ Ἰούδας· μαῦρα σγουρὰ τὰ μαλλιά του, μαῦρα σὰν τοὺς σκοπούς του· αὐτὸς κρατεῖ τὸ ταμεῖον, « τὸ γλωσσόκομον εἶχε », καὶ τώρα σ’ αὐτὸ εἶναι ὁ νοῦς του. ῾Ο λόγος τοῦ Χριστοῦ φτάνει ὡς μέσα στὴ συνείδησή του· τρομαγμένος, ἁρπάζει μὲ τὸ δεξί του χέρι ὁρμητικὰ τὸ πουγγὶ καὶ ἀναποδογυρίζει τὴν ἁλατιέρα· τὸ σφίγγει δυνατά· ἐνῶ, ἄθελα, τὸ δεξὶ κάνει μιὰ σπασμωδικὴ κίνηση, σὰ νὰ λέγη: « Τί λόγια εἶναι αὐτά; πῶς θα γίνη αὐτό; »

Ὁ Πέτρος, στὸ λόγο τοῦ Χριστοῦ, τινάχτηκε ἐπάνω, ἁρπάζει μὲ τὸ δεξὶ τὸ μαχαίρι ἀπὸ τὸ τραπέζι καὶ μὲ τὸ ἀριστερὸ στηρίζεται στὸν ὦμο τοῦ Ἰωάννη, δείχνοντας τὸ Χριστὸ μὲ ἔκφραση παρακινητική: « Ρώτησε, ἀδελφέ, τὸ Διδάσκαλο, ποιός εἶναι ὁ κακοῦργος, ποὺ θὰ βάλη τὸ χέρι ἀπάνω του; Καὶ θὰ τοῦ δείξω ἐγώ! » Ἐδῶ ἔχομε τὸ ἁψὺ αἶμα· τὸν ἄνθρωπο τῆς πρώτης ὁρμῆς· τὸ μαχαίρι, ἂς εἶναι κι ἀνάποδα, μ’ ἕνα ἀόριστο προαίσθημα, ἀκουμπᾶ κι ὅλα στὰ πλευρὰ τοῦ Ἰούδα. Εἶναι ὁ μαθητὴς ποὺ στὶς στιγμὲς τοῦ κινδύνου ἁρπάζει τὸ ὅπλο.

Τοῦτο τό σύμπλεγμα, τὸ πιὸ σημαντικό, εἶναι τὸ πιὸ τέλειο.

Τὸ δεύτερο σύμπλεγμα ἀρχίζει μὲ τὸν Ἀνδρέα. ῾Υψώνει ἀνοιγμένες τὶς παλάμες, σὰ νὰ θέλη νὰ διώξη μακριὰ κάτι τρομερό, ποὺ δὲν μπορεῖ νὰ τὸ ὑποφέρη. Εἶναι ἡ ἔκφραση τῆς φρίκης.

Κοντά του, ὁ Ἰάκωβος ὁ νεώτερος ἁπλώνει πίσω ἀπὸ τὴ ράχη τοῦ Ἀνδρέα τὸ ἀριστερό του χέρι στὸν ὦμο τοῦ Πέτρου σὲ μιὰ παράλληλη κίνηση. ῾Η παλάμη καὶ ὁ δείκτης εἶναι ἀνοικτά· θέλει νὰ εἰπῆ: « Πέτρε, ρώτησε περισσότερα· πές μας, ποιός εἶναι ὁ κακοῦργος ». ῾Η κορμοστασιά του εἶναι ἥμερη· δὲν εἶναι σὰν τοῦ Πέτρου· αὐτὸς ζητεῖ πληροφορίες, ὄχι ἐκδίκηση· ζητεῖ νὰ μάθη, ὄχι νὰ τιμωρήση.

Τὸ σύμπλεγμα αὐτὸ συμπληρώνει ὁ Βαρθολομαῖος, στὴν ἄκρη τοῦ τραπεζιοῦ. Εἶναι ὁ μόνος ῾Απόστολος, ποὺ τὸν βλέπομε ὁλόκληρο. Σηκώθηκε, ἀκούμπησε τὰ δυό του χέρια στὸ τραπέζι καὶ προσήλωσε τὸ βλέμμα στὸν Ἰωάννη, προσέχοντας, τί θὰ τοῦ πῆ ὁ Διδάσκαλος. ῾Η στάση του εἶναι ἐρωτηματική, στάση ἀνθρώπου, ποὺ ἀνυπομονεῖ νὰ μάθη κάτι σοβαρό, ἴσως πολὺ δυσάρεστο.

Ἀριστερὰ τοῦ Κυρίου ἡ ταραχὴ γιὰ τὴν προδοσία εἶναι μεγαλύτερη. Ἰάκωβος ὁ πρεσβύτερος ρίχνει πίσω τὸ κορμί του ἀπὸ φρίκη, ἀνοίγει τοὺς βραχίονές του καὶ ἔχει τὸ βλέμμα ἀπλανές, σὰν ἕναν ποὺ θαρρεῖ, πὼς βλέπει μὲ τὰ μάτια του ὅ,τι φρικτὸ ἄκουσαν τ’ αὐτιά του. Γι’ αὐτὸν εἶναι ἀφάνταστα ἀποτρόπαιο, ὅτι ἕνας ἀπὸ τὴ συντροφιά τους πρόκειται νὰ προδώση τὸ Διδάσκαλο.

Πίσω ἀπὸ τοὺς ὤμους του σκύβει ὁ Θωμάς. Φαίνεται μόνο τὸ κεφάλι του καὶ τὸ δεξί του χέρι. Κοιτάζοντας τὸν Κύριο, μὲ τὸ δείκτη ὑψωμένο, ἔχει τὴν ἔκφραση ἀνθρώπου, ποὺ κάτι ξέρει καὶ ζητᾶ νὰ τὸ πῆ. Εἶναι σὰ νὰ λέγη: « Βλέπεις, Ραββί; ἐγὼ τόξερα· ἐγὼ πάντα ἔλεγα πὼς θάναι καὶ κάποιος παλιάνθρωπος ἀνάμεσά μας! »

Τρίτος στὸ σύμπλεγμα εἶναι ὁ Φίλιππος· μιὰ νεανική, καλοκάγαθη μορφή. Σηκώθηκε, σκύβει πρὸς τὸν Κύριο, ἀκουμπάει τὰ δυὸ του χέρια ἐπάνω στὸ στῆθος του, σὰ νὰ λέγη: « Νά, Διδάσκαλε, κοίτα μέσα στὴν καρδιά μου. Τὸ ξέρεις, πὼς εἶναι καθαρή. Δὲν εἶμαι ἐγὼ ὁ προδότης. Ὤ! δὲν εἶμαι ἐγώ! »

Στὸ τελευταῖο σύμπλεγμα, οἱ τρεῖς Ἀπόστολοι μιλοῦν μὲ ταραχὴ γιὰ τὸ φοβερό, ποὺ ἄκουσαν. ῾Ο Ματθαῖος, συζητώντας ζωηρὰ μὲ τοὺς δυὸ συντρόφους του, δείχνει μὲ τὰ δυό του χέρια, μὲ ἔντονη κίνηση, τὸν Κύριο· αὐτὸ τὸ ἅπλωμα τοῦ δεξιοῦ χεριοῦ εἶναι ἀριστοτεχνικό, γιατὶ ἑνώνει τὸ σύμπλεγμα τοῦτο μὲ τὸ ἄλλο καὶ τὸ κάνει ὀργανικὸ μέλος τοῦ ὅλου. Στὸ πλάγι του, ὁ Θαδδαῖος ἐκφράζει κατάπληξη, ἀμφιβολία, ὑποψία· ἀκούμπησε ἀνοικτὸ τὸ ἀριστερὸ χέρι ἐπάνω στὸ τραπέζι καὶ ὕψωσε τὸ ἄλλο ἔτσι, σὰ νὰ ἤθελε μὲ τὸ ἔξω τοῦ δεξιοῦ χεριοῦ νὰ κτυπήση τὴν ἀριστερὴ παλάμη. Αὐτῆ τὴν κίνηση τὴ βλέπομε στὸ λαό, ὅταν σὲ μιὰ συζήτηση, πάνω σ’ ἕνα ἀπροσδόκητο ἐπιχείρημα, ἕνας φανερώνει τὴ δυσπιστία του λέγοντας: « Αὐτὸ δὲ γίνεται, ἀδερφέ, δὲν ἠμπορεῖ νὰ γίνη. Τελείωσε! »

Ὁ Σίμων, ὁ πιὸ γέρος ἀπ’ ὅλους, κάθεται τελευταῖος στὴν ἄκρη τοῦ τραπεζιοῦ καὶ τὸν βλέπομε ὁλόκληρο. Πρόσωπο καὶ κίνηση τῶν χεριῶν δείχνουν, πὼς εἶναι βαθιὰ λυπημένος· ἀλλὰ δὲν τὸν συγκλονίζει ἡ φρίκη· εἶν’ ἀπ’ ἐκείνους, ποὺ δέχονται παθητικὰ τὰ κτυπήματα, ποὺ ὑποτάσσονται στὸ μοιραῖο, ἀνίκανοι νὰ σφαιρώσουν σφικτὰ τὸ γρόθο γι’ ἀντίσταση.

Ὁ Μυστικὸς Δεῖπνος εἶχε τὴν τραγικὴ τύχη τῶν ἐξαιρετικὰ ὡραίων πραγμάτων. Λὲς κάποια χαιρέκακη δύναμη τὸν παραμόνευε. Ἡ Φύση, ὁ Καιρός, ὁ « ἔργων ἐχθρός », τὸ χῶμα, τὸ νερό, στρατιωτικὰ περάσματα, ἐπιδιορθώματα, οἱ καλόγεροι, καὶ τὸ πιὸ ἀνέλπιστο ἀπ’ ὅλα, αὐτὸς ὁ ἴδιος ὁ καλλιτέχνης συνόμοσαν νὰ τὸ καταστρέψουν. ῾Ο τοῖχος συνόρευε μὲ τὴν κουζίνα καὶ ἦταν ἄσχημα θεμελιωμένος, ἡ τραπεζαρία χαμηλή, γέμιζε σὲ κάθε πλημμύρα καὶ τὸ νερὸ πότιζε τοὺς τοίχους. Ἀργότερα κι ἡ κτηνωδία τῶν καλογέρων, ἄνοιξε καὶ μιὰ πόρτα κατάκαρδα στὴν τοιχογραφία κι ἡ βεβήλωση ἄγγιξε τὸν ἴδιο τὸ Χριστό.

Ὁ Ντὰ Βίντσι ἐννιὰ χρόνια σωστὰ παιδεύτηκε γιὰ τὸ Μυστικό του Δεῖπνο. Δούλευε καὶ ξαναδούλευε τὸ ἔργο του, πάντα δυσαρεστημένος, συχνὰ πετώντας τὸ πινέλο καὶ πάλι ἀδράχτοντάς το σὰν ὅπλο, γιὰ νὰ πολεμήση μέ τὸν Καιρό, σάν τὸν Διγενὴ μὲ τὸ Χάρο, αὐτός καταδίκασε τὸ ἔργο του σὲ θάνατο. Τεχνικὲς ἔρευνες ἀπέδειξαν, πὼς τὸ χρωματικὸ ὑλικὸ τοῦ ζωγράφου ἦταν ἕνα μίγμα ἀπὸ μαστίχα, κερί, ἴσως καὶ πίσσα, ποὺ ὅμοια μὲ τοὺς παλαιοὺς Ἕλληνας ζωγράφους τῆς ἐγκαυστικῆς, τὰ ἔλιωσε, τὰ ἅπλωσε, τὰ ἕνωσε, τὰ διαβάθμισε μὲ ἕνα ζεστὸ σίδερο, σὰν τὸ ἀρχαῖο καυτήριο, τὸ κέστρο.

῞Υστερα ἔσυρε ἐπάνω στὴν εἰκόνα, σὰ βερνίκι, ἕνα λεπτὸ στρῶμα λαδιοῦ. Τοῦτο ζωήρεψε τὰ χρώματα καὶ τὰ προφύλαξε κάμποσα χρόνια. ῞Αμα ὅμως μὲ τὸν καιρό ξεράθηκε τὸ λάδι, τότε ἄρχισαν τὰ χρώματα νὰ ραγίζουν καὶ μὲ τὴν ἐπιδρομὴ τῆς ὑγρασίας, ποὺ ἔφερνε τὴν μούχλα, σιγὰ σιγὰ ἀδυνάτισαν καὶ σὲ πολλἀ μέρη ἐξαφανίστηκαν. Καὶ ὕστερα ἄλλες, πολλὲς ἀπίστευτες περιπέτειες κατάτρεξαν χρόνια καὶ χρόνια τὸ ἔξοχο ἀριστούργημα. Ἔγινε κι αὐτὸ συντρίμμι κι ἀπόχτησε τὴ θλιβερὴ ὀμορφιὰ τῶν ἐρειπίων. Ἀλλὰ τὰ ἐρείπια τῶν μεγάλων πραγμάτων ἀσκοῦν μιὰ μαγικὴ ὑποβολὴ στὴν ψυχή μας· στὰ μάτια μας δείχνουν τὰ τραύματά τους, ἀλλὰ προχωρώντας πέρα ἀπὸ τὶς αἰσθήσεις, ξυπνοῦν τὸν καλλιτέχνη, ποὺ ζῆ μέσα μας, μᾶς κάμνουν δημιουργοὺς καὶ συμπληρώνομε τὸ ἔργο στὴν πρώτη, στὴν ἀφάνταστη ὀμορφιά του.

῎Ετσι καὶ στὸ Μυστικὸ Δεῖπνο τοῦ Ντὰ Βίντσι. Ἂς ξεθώριασαν τὰ χρώματά του. Τὸν βλέπομε ἀκατάλυτο, αἰώνιο ἐμπρός μας. Τὴ δραματικὴ πνοή, ποὺ τὸν ζωντάνεψε, ἀκόμη τὴ νιώθομε στὸ πρόσωπό μας. Δὲν ἔχει τίποτε μὲ τὴν παράδοση καὶ τὴ ρουτίνα, μὲ τὴν ἥσυχη συναναστροφὴ τῶν ἁγίων τῶν ἄλλων ζωγράφων. Ἐδῶ μέσα εἶναι συμπυκνωμένη μιὰ θύελλα ψυχική. ῾Η ἀμφιβολία, ἡ ἀβεβαιότης, ἡ ντροπή, ἡ ἐγκαρτέρηση, ἡ δυσπιστία, ἡ ἀγανάκτηση, ἡ φρίκη, ἡ ὁρμὴ γιὰ ἐκδίκηση, γεμίζουν μὲ τὸν ἠλεκτρισμό τους τὴν ἀτμόσφαιρα. Κι ὅλα αὐτὰ τὰ κατόρθωσε ὁ καλλιτέχνης μὲ τί; Μὲ ἕνα ἐκφραστικὸ μέσο σχεδὸν λησμονημένο, περιφρονημένο, τὸ χέρι. Λένε γιὰ τοὺς τυφλούς, πὼς ἔχουν τὰ μάτια τους στὰ δάχτυλά τους· ἐδῶ οἱ Ἀπόστολοι ἔχουν στὰ χέρια τους τὴ φωνή τους. Ὁ σοφὸς Γερμανὸς ἀνθρωπολόγος Κάρολος Κάρους στὴν περίεργη « Συμβολικὴ τοῦ ἀνθρωπίνου κορμιοῦ » ξεχωρίζει τέσσερες κατηγορίες χέρια: χέρια στοιχειώδη – ζωώδη, χέρια κινητήρια, χέρια λεπτοαπτικὰ ἢ εὐαισθητικὰ σὰν τὰ γυναικεῖα, καὶ χέρια ψυχικά. Ψυχικὰ χέρια εἶν’ αὐτὰ ἐδῶ, ποὺ ἀνοίγουν τὴν ψυχὴ καὶ δείχνουν τὸ βυθό της. Λένε τὴ συγκίνησή τους σ’ ὅλη τὴν ψυχικὴ σκάλα, ἀπὸ τὸ ψιθύρισμα τοῦ πόνου ὡς τὸ ξέσπασμα τοῦ σπαραγμοῦ. Κι ὅπως ὁ καλλιτέχνης βρῆκε στοὺς δρόμους, στὰ χέρια τοῦ λαοῦ τὸ ἐκφραστικὸ ὑλικό του, φαντάζομαι τὸ Μυστικὸ Δεῖπνο σὰ μιὰ μεγάλη συμφωνία ἐμπνευσμένη ἀπὸ λαϊκὰ μοτίβα, μὲ τόνους μελωδικοὺς γεμάτους δάκρυα καὶ πίστη, μιὰ πολύφθογγη κατανυκτικὴ ἀρμονία, ποὺ νὰ κλαίη συγκρατημένα ἢ φωναχτά, ποὺ νάχη μέσα της καὶ στεναγμὸ καὶ βογγητὸ καὶ πνιγμένο λυγμὸ καὶ σιωπηλὸ θρῆνο καὶ ὀλοφυρμὸ καὶ κραυγὴ φρίκης κι ὅλα αῦτὰ ν’ ἀνεβαίνουν εὐλαβητικὰ ψηλά, ὅλο πιὸ ψηλά, ὡς τὴν αἰθέρια γαλήνη τοῦ Θεανθρώπου!

Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Νέα Εστία.

https://perithorio.com/

Απειλές κατά της Ελλάδας «εκτοξεύει» ο Σοϊλού! Η Αγία Σοφία ήταν μόνο η αρχή... Δικό μας το αέριο της Αν. Μεσογείου (Βίντεο)

 Απειλές κατά της Ελλάδας «εκτοξεύει» ο Σοϊλού! Η Αγία Σοφία ήταν μόνο η αρχή... Δικό μας το αέριο της Αν. Μεσογείου (Βίντεο)

Νέες προκλητικές δηλώσεις από την Άγκυρα!

Ανοίξαμε τα Βαρώσια και μετατρέψαμε την Αγία Σοφία σε τζαμί, ενώ όλοι ασχολούνταν με την πανδημία'', δήλωσε ο Τούρκος Υπουργός Εσωτερικών Σουλεϊμάν Σοϊλού.

Παρά τη κατακραυγή για τους βανδαλισμούς στην Αγία Σοφία, ο στενός συνεργάτης του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν απείλησε ότι η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί είναι μόνο η αρχή υπογραμμίζοντας ουσιαστικά ότι η Τουρκία δε φοβάται τη Δύση.  

«Επειδή είπαν δεν μπορείτε να το κάνετε, ανοίξαμε ξανά τα κλειστά Βαρώσια στην Κύπρο, με τη θέληση του προέδρου μας. Ξέρετε τι κάναμε όταν ήταν απασχολημένοι με την πανδημία; Μετατρέψαμε σε τέμενος την Αγία Σοφία, κάτι το οποίο κρατούσαν πάνω από το κεφάλι μας για χρόνια σαν Δαμόκλειο Σπάθη, απειλώντας μας με διασάλευση της ειρήνης και ορκίζονταν να μη μας αφήσουν να τη μετατρέψουμε. Το λέω αυτό για να καταλάβουν και να είναι έτοιμοι για όσα έχουμε να κάνουμε», δήλωσε χαρακτηριστικά. 

Επιπλέον αναφέρθηκε και στο θέμα της Ανατολικής Μεσογείου και της εκμετάλλευσης του φυσικού αερίου επισημαίνοντας ότι ανήκει στην Τουρκία.

«Ας ασχοληθούν οι ΗΠΑ μαζί μας, όπως και η Ευρώπη. Κάναμε ένα τέτοιο βήμα χωρίς να φοβηθούμε κανέναν στον κόσμο που δείξαμε την ισχύ μας και είπαμε αν υπάρχει φυσικό αέριο στην Ανατολική Μεσόγειο, τότε είμαστε οι ιδιοκτήτες του», τόνισε. 

Αναλυτικά οι δηλώσεις του: 

Σε ομιλία του σε δείπνο ιφτάρ στην Τραπεζούντα, ο Τούρκος ΥΠΕΣ είπε: «Ξέρετε τι κάναμε όταν δεν μπορούσαμε να βρεθούμε μαζί στο ιφτάρ λόγω της πανδημίας; Κάναμε βήμα για το φυσικό αέριο στην ανατολική Μεσόγειο, δείχνοντας σε όλο τον κόσμο τη δύναμή μας, χωρίς να φοβόμαστε κανέναν. Ξέρετε τι κάναμε; Ενώ όλοι ασχολούνταν πώς να απαλλαγούν με την πανδημία, εμείς μετατρέψαμε την κλειστή πόλη των Βαρωσίων σε ανοιχτή πόλη με τη θέληση του Προέδρου". Συνεχίζοντας είπε ότι "ανοίξαμε την Αγία Σοφία, για τη οποία μας έλεγαν επί χρόνια δεν μπορείτε να τη ανοίξετε, δεν θα σας αφήσουμε να την ανοίξετε, θα χαλάσουμε την ησυχία σας, κουνώντας το δάχτυλο πάνω από τα κεφάλια μας σαν να ήταν σπαθί δημοκρατίας».

''Η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί είναι μόνο η αρχή...''

Ενώ δήλωσε αυτά ο Τούρκος ΥΠΕΣ, μόλις εχθές είχαμε γράψει στο ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ, πως κατέστρεψαν την Αυτοκρατορική Πύλη στην Αγία Σοφία παρουσία του ζεύγους Μπαιράκ-κόρης Ερντογάν. 

Οι Τούρκοι όχι μόνο δεν σέβονται έναν ναό που δεν είναι δικός τους αλλά το καταστρέφουν εσκεμμένα. 

Σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο σύλλογος Ιστορίας της Τέχνης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανακοινώθηκε ότι (στο ΙΝ της Αγίας Σοφίας που έκανε τζαμί ο Ερντογάν και πρόσφατα εγκαινίασε και μεντρεσέ), προκλήθηκε ζημιά στην γνωστή ιστορική Πύλη του Αυτοκράτορα, από τους χιλιάδες μουσουλμάνους που μετέβησαν εκεί λόγω του Ραμαζανιού. 

Άμεση ήταν η αντίδραση του Υπουργείου Εξωτερικών για τον βανδαλισμό της Αυτοκρατορικής Πύλης της Αγίας Σοφίας, Μνημείου της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς. 

Όπως γράψαμε στο ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ, συγκεκριμένα το ελληνικό ΥΠΕΞ αναφέρει: 

Οι εικόνες του βανδαλισμού της Αυτοκρατορικής Πύλης της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη, Μνημείου Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς μας προκαλεί αποτροπιασμό και λύπη.

Καλούμε τις αρμόδιες αρχές να πράξουν τα δέοντα ούτως ώστε οι υπεύθυνοι να οδηγηθούν ενώπιον της δικαιοσύνης, καθώς και να αποκατασταθούν άμεσα οι ζημιές στο Μνημείο.

https://www.pentapostagma.gr/

Τρίτη 19 Απριλίου 2022

5 απειλές για την παγκόσμια οικονομία από τον πόλεμο

 5 απειλές για την παγκόσμια οικονομία από τον πόλεμο

 
Τετάρτη, 20 Απριλίου 2022 

EPA/FACUNDO ARRIZABALAG

Από την έντυπη έκδοση

Της Νικόλ Λειβαδάρη
nleivadari@naftemporiki.gr

Σεισμικά κύματα διαχέει στην παγκόσμια οικονομία ο πόλεμος στην Ουκρανία, θέτοντάς τη, σύμφωνα με το ΔΝΤ, ενώπιον πολλαπλών απειλών και κινδύνων.

Το Ταμείο αναθεώρησε χθες για δεύτερη φορά προς τα κάτω -και δη κατά σχεδόν μία ολόκληρη ποσοστιαία μονάδα- την πρόβλεψή του για την παγκόσμια ανάπτυξη, προειδοποιώντας ότι η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και ο παράλληλος οικονομικός πόλεμος των κυρώσεων έχουν οξείες συνέπειες σε πέντε επίπεδα:

  • Φρενάρουν την παγκόσμια ανάκαμψη μετά την πανδημία.
  • Παγιώνουν την πληθωριστική απειλή.
  • Επιτείνουν τη στροφή των κεντρικών τραπεζών στο ακριβότερο χρήμα.
  • Πυροδοτούν πιέσεις στο διεθνές εμπόριο.
  • Εντείνουν τις προκλήσεις για τις χώρες με υψηλά, συσσωρευμένα χρέη.

O πόλεμος στην Ουκρανία δεν απειλεί μόνον την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη - δοκιμάζει ταυτόχρονα, σύμφωνα με το ΔΝΤ, και την ανθεκτικότητα του παγκόσμιου χρηματοοικονομικού συστήματος.

Στην εξαμηνιαία έκθεσή του για την Παγκόσμια Χρηματοοικονομική Σταθερότητα το Ταμείο τονίζει ότι η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει εντείνει τους κινδύνους για το χρηματοπιστωτικό σύστημα «σε πολλαπλά μέτωπα» και μάλιστα σε μια περίοδο κατά την οποία τα επιτόκια ακολουθούν πορεία κατακόρυφης ανόδου.

Το ΔΝΤ προειδοποιεί πως, παρότι μέχρι στιγμής δεν έχει υπάρξει σε παγκόσμιο επίπεδο κάποιο συστημικό χρηματοπιστωτικό επεισόδιο, υπάρχουν αρκετά κανάλια μέσω των οποίων οι δονήσεις του πολέμου μπορούν να διαχυθούν στο χρηματοοικονομικό σύστημα.

Μεταξύ αυτών των καναλιών υποδεικνύονται ειδικά οι τράπεζες και οι υπόλοιποι χρηματοπιστωτικοί φορείς που έχουν ανοίγματα στη Ρωσία, ενώ στις παρενέργειες του πολέμου το Ταμείο εντάσσει επίσης τις διαταραχές στις αγορές εμπορευμάτων, τη στενότητα ρευστότητας και χρηματοδοτήσεων, καθώς και τη μεγέθυνση της αγοράς κρυπτονομισμάτων.

«Παρότι το χρηματοπιστωτικό σύστημα αποδείχθηκε ανθεκτικό στα τελευταία σοκ, οι μελλοντικές αναταράξεις μπορεί να αποδειχθούν πιο επώδυνες» αναφέρει στην έκθεσή του το ΔΝΤ, προσθέτοντας: «Μια αιφνίδια επανεκτίμηση των κινδύνων, ως συνέπεια πιθανής κλιμάκωσης του πολέμου και των κυρώσεων, μπορεί να ξανανοίξει τα τραύματα που άφησε η πανδημία και να οδηγήσει σε κάθετη πτώση τις τιμές των στοιχείων ενεργητικού».

Ο επικεφαλής κεφαλαιαγορών του Ταμείου Τομπίας Άντριαν υποδεικνύει ως «ζώνη» ειδικής ανησυχίας την αγορά παραγώγων, σημειώνοντας ότι η αδιαφάνειά της καθιστά δύσκολο να γνωρίζει κανείς το εάν και σε ποια έκταση υπάρχει «κρυμμένη μόχλευση».

Οι νέες συνθήκες που διαμορφώνει ο πόλεμος εντείνουν τις προκλήσεις και για τις κεντρικές τράπεζες, οι οποίες -όπως τονίζεται στην έκθεση- είναι αναγκασμένες να τηρήσουν δύσκολες ισορροπίες αυξάνοντας τα επιτόκια για να αντιμετωπίσουν τον πληθωρισμό χωρίς παράλληλα να διακινδυνεύσουν νέα ύφεση.

Σύμφωνα με το Ταμείο, η σύσφιγξη της νομισματικής πολιτικής προς ανάσχεση του πληθωρισμού θα αποδώσει τελικά, ωστόσο η έκθεση προειδοποιεί πως «πολλές χώρες πιθανώς θα αναγκαστούν να αυξήσουν τα επιτόκιά τους αρκετά πάνω από τα ουδέτερα επίπεδα προκειμένου να συγκρατήσουν τις τιμές».

Το ΔΝΤ προειδοποιεί επίσης ότι οι πιο «στενές» πιστωτικές συνθήκες αναμένονται στις αναπτυσσόμενες αγορές, όπου είναι αυξημένες και οι πιθανότητες φυγής επενδυτών.

Οι νέες προβλέψεις για οικονομία και πληθωρισμό

Στην έκθεσή του για τις Παγκόσμιες Οικονομικές Προοπτικές (World Economic Outlook) το ΔΝΤ κατεβάζει τον πήχη για την αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ στο 3,6% τόσο φέτος όσο και το 2023. Η εκτίμηση αυτή σηματοδοτεί αρνητική αναθεώρηση της τάξης του 0,8% για το 2022 σε σχέση με την προηγούμενη πρόβλεψη του ΔΝΤ τον περασμένο Ιανουάριο και κατά 0,2% για το 2023, αποτυπώνοντας τις ήδη οξείες επιπτώσεις του πολέμου.

Το Ταμείο κρούει συναγερμό για «ασυνήθιστα υψηλή αβεβαιότητα» ακόμη και σε αυτές τις νέες προβλέψεις του και προειδοποιεί πως μπορεί να υπάρξει περαιτέρω επιδείνωση των αναπτυξιακών προοπτικών, καθώς και κοινωνική αναταραχή, εάν παραταθεί ο πόλεμος, διευρυνθούν οι ενεργειακές κυρώσεις κατά της Ρωσίας, επιβραδυνθεί περαιτέρω η κινεζική οικονομία και εκδηλωθεί νέο κύμα πανδημίας.

«Οι παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές εμφανίζουν σοβαρή επιδείνωση, κυρίως λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία» επισήμανε ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΔΝΤ Πιερ Ολιβιέ Γκουρίνχας, τονίζοντας ότι ο πληθωρισμός αποτελεί πια «υπαρκτό και σαφή κίνδυνο» για πολλές χώρες.

Το πιο σκληρό τίμημα καταβάλλουν, όπως ήταν αναμενόμενο, οι οικονομίες της Ρωσίας και της Ουκρανίας, για τις οποίες προβλέπεται οξεία ύφεση, ενώ ισχυρό είναι το πλήγμα και για την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπου το ΔΝΤ αναθεωρεί αρνητικά κατά 1,1% την πρόβλεψή του για τον ρυθμό ανάπτυξης του 2022. Ο ρυθμός ανάπτυξης της Ευρωζώνης εκτιμάται πλέον ότι θα περιοριστεί στο 2,8% φέτος και στο 2,3% το 2023, ενώ οι αντίστοιχες προβλέψεις για τις ΗΠΑ είναι 3,7% και 2,3% (αρνητική αναθεώρηση κατά 0,3%).

Στην Ουκρανία το ΔΝΤ προβλέπει φέτος ύφεση-σοκ με συρρίκνωση του ΑΕΠ κατά 35%, ενώ στη Ρωσία ο πόλεμος και οι κυρώσεις εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε ύφεση 8,5% φέτος και 2,3% το 2023. Ο πληθωρισμός σε πανευρωπαϊκό επίπεδο εκτιμάται στο 12,6% φέτος και στο 7,5% το 2023, ενώ μόνο για την Ευρωζώνη οι αντίστοιχες προβλέψεις είναι 5,3% και 2,3% αντίστοιχα.

«Ο πόλεμος πολλαπλασιάζει τα εφοδιαστικά σοκ που έπληξαν την παγκόσμια οικονομία τα τελευταία χρόνια» τόνισε ο Γκουρίνχας, προσθέτοντας: «Όπως συμβαίνει με τα σεισμικά κύματα, έτσι και οι επιπτώσεις του πολέμου θα φτάσουν μακριά».

https://www.naftemporiki.gr/

.Υποβρύχιο ή πλοίο του ΝΑΤΟ “στοχοποίησε” το ρωσικό καταδρομικό "Varyag" στα ανοικτά της Κρήτης;

Υποβρύχιο ή πλοίο του ΝΑΤΟ “στοχοποίησε” το ρωσικό καταδρομικό

 "Varyag" στα ανοικτά της Κρήτης;



Σενάριο που θυμίζει την βύθιση της ρωσικής ναυαρχίδας “ Μοσκβά”-Στην περιοχή πλέι το αεροπλανοφόρο USS TRUMAN
----------------- Σύμφωνα με φωτογραφία σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης το ρωσικό καταδρομικό "Varyag", έχει στοχοποιηθεί σε περισκόπιο υποβρυχίου ή πολεμικού πλοίου χώρας του ΝΑΤΟ, άγνωστη ποια, στέλνοντας μήνυμα στην Μόσχα ότι το συγκεκριμένο πολεμικό πλοίο θα μπορούσε να έχει την τύχη της ρωσικής ναυαρχίδας της Θάλασσας, “Μοσκβά’. “Το ρωσικό καταδρομικό "Varyag" στον περισκόπιο υποβρυχίου του ΝΑΤΟ στα ανοιχτά της Κρήτης”, αναφέρει το δημοσίευμα. Δεν γνωρίζουμε την αυθεντικότητα της συγκεκριμένης φωτογραφίας, αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι πολλά πολεμικά πλοία του ΝΑΤΟ, συμπεριλαμβανομένων και ελληνικών πλοίων και υποβρυχίων ευρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή της Κρήτης, παρακολουθώντας τις κινήσεις των ρωσικών πλοίων. Η ουσία είναι ότι σε επιφυλακή έχει τεθεί το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό και οι νατοϊκές δυνάμεις στην ανατολική Μεσόγειο, μετά και την αυξημένα και συνεχώς κλιμακούμενη δραστηριότητα ρωσικών μονάδων επιφανείας και υποβρυχίων στην περιοχή. Την ίδια περίοδο αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας απογειώνονται από την Σικελία, και πετούν στην περιοχή συνεχώς, δείχνοντας ότι υπάρχει μια ένταση ανάμεσα σε μονάδες επιφανείας του ΝΑΤΟ και της Ρωσίας. Η Ελλάδα, λόγω του κόμβου της Αλεξανδρούπολης και της βάσης στη Σούδα της Κρήτης, έχει γίνει το επίκεντρο της νέας ψυχροπολεμικής αναμέτρησης, καθώς η εμπλοκή στον πόλεμο της Ουκρανίας πυροδοτεί εκτιμήσεις για κινδύνους που δυνητικά μπορούν να απειλήσουν τη χώρα μας.


Γάλα ανακατεμένο με άνηθο. Αυτή τη συνταγή την έψαχνα πολύ καιρό! Ξέρει κανείς αυτή τη συνταγή;

Γάλα ανακατεμένο με άνηθο. Αυτή τη συνταγή την έψαχνα πολύ καιρό! 

Ξέρει κανείς αυτή τη συνταγή;



Για να παρακολουθήσετε το video πατήστε πάνω στο You tube και θα μπορέσετε να φτιάξετε με απλά βήματα τυρί


Γάλα ανακατεμένο με άνηθο. Αυτή τη συνταγή την έψαχνα πολύ καιρό! Ξέρει κανείς αυτή τη συνταγή; Αυτή είναι μια συνταγή με άνηθο και τυρί για να ξεκινήσετε σωστά τη μέρα σας με ένα φλιτζάνι αρωματικό καφέ.
Συστατικά:
μάτσο άνηθο 1 λίτρο γάλα 200 γρ φυσικό γιαούρτι 3 αυγά 1 κουταλάκι του γλυκού αλάτι πιπέρι






ΣΟΚ!Ευρήματα με τεχνολογικό επίπεδο που δεν συνάδει με την αρχαιότητά τους,διχάζουν τους ερευνητές!!

ΣΟΚ!Ευρήματα με τεχνολογικό επίπεδο που δεν συνάδει με την αρχαιότητά

 τους,διχάζουν τους ερευνητές!!



ΠΗΓΗ: Defence Net

Γη χωρίς νερό…

Γη χωρίς νερό…

- ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ 


Έφυγες… Δεν σ΄ ακολούθησα, έκλεισα απλώς την πόρτα, σφράγισα τα σκούρα, έβγαλα τα σκουπίδια, πήρα στα χέρια τη χειραποσκευή και πήρα το μόνο μονοπάτι που είχε απομείνει για τα δικά μου βήματα. Ένα μικρό, στενό μονοπάτι, δίπλα από το ποτάμι της οργής. Για μια στιγμή μονάχα κοίταξα το νερό, το σκοτάδι του, την ορμή του…

Μια μαύρη σκέψη ακινητοποίησε τα βήματά μου. Πόσο λαχταριστό φαίνεται στ΄ αλήθεια να βυθιστώ μέσα του, να βαφτιστώ ξανά μ΄ άλλο όνομα, μ΄ άλλη ιδιότητα, μ΄ άλλη ζωή! Κατάφερα να φτάσω μέχρι την όχθη και ν΄ αφήσω τα βήματά μου να γευτούν το παγωμένο νερό της ζωής. Αμέσως αισθάνθηκα καλύτερα, σχεδόν όπως αισθανόμουν κάθε φορά που μ΄ έκλεινες στην αγκαλιά σου. Αισθάνθηκα ξανά ζωντανή, δυνατή, ικανή για τη ζήση αυτή. Συνειδητοποίησα όμως πως κάτι είχε αλλάξει, εσύ δεν ήσουν στο πλάι μου

Αν το αόρατο χέρι του Ποσειδώνα σε μια στιγμή θυμού, άδειαζε το νερό από τα ποτάμια, νέκρωνε τις θάλασσες, βύθιζε στη σιωπή τους καταρράκτες και καταριόταν σ΄ άγονη γη τις λίμνες, όλα θα πέθαιναν, θα σιωπούσαν, θ΄ αγωνιούσαν για το αύριο, θα πάλευαν να μιμηθούν όλα αυτά που νιώθω σήμερα, που θα νιώθω αύριο, που θα νιώθω ίσως μέχρι το τέλος αυτού του κόσμου, χωρίς εσένα κοντά μου.

Σαν στερημένο πηγάδι σ΄ εγκαταλελειμμένο περιβόλι μ΄ άφησες και τώρα παλεύω να πείσω το θείο δώρο της βροχής να με γεμίσει ξανά, να με λυπηθεί, έστω και από οίκτο να με συμπονέσει. Κοιτάζω τη ζωή που κολυμπάει αμέριμνη, που απολαμβάνει το δικαίωμα της ύπαρξης και νιώθω κάθε κύτταρο μου ν΄ αφυδατώνεται. Κανένα χάδι δε θ΄ ανθίσει ξανά σαν λουλούδι πάνω μου, κανένα ποτάμι δεν θα τρέξει από την πηγή της ύπαρξης μου, κανένα φιλί δεν θα δροσίσει τα χείλη μου, ενώ το κορμί μου θα μείνει για πάντα καταδικασμένο ποτέ να μην καρποφορήσει.

Έρημη γη μ΄ άφησες, πίσω από τα βιαστικά βήματα σου αγάπη μου. Έρημη γη, γη χωρίς νερό!

 https://gynaikaeimai.com/

Μαρία Σταυρίδου

Χρήστος Καπερώνης: Από την ιστορική «Ελευθεροτυπία» στο περίπτερο της Μακρινίτσας

  Χρήστος Καπερώνης: Από την ιστορική «Ελευθεροτυπία» στο περίπτερο της Μακρινίτσας Ακούστε το άρθρο «Δεν θα γυρνούσα στην Αθήνα ούτε για ασ...