Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2025

Θεοφάνεια: Έθιμα και παραδόσεις από κάθε γωνιά της Ελλάδας

 Θεοφάνεια: Έθιμα και παραδόσεις από κάθε γωνιά της Ελλάδας

Το έθιμο των Μωμόγερων (EUROKINISSI)
Το έθιμο των Μωμόγερων (EUROKINISSI)

Μαρμαρίτες, Ραγκουτσάρια, Μωμόγεροι και πολλές ακόμη τοπικές παραδόσεις

Με αγιασμό και ρίψη του σταυρού στη θάλασσα, γιορτάζεται η βάπτιση του Ιησού Χριστού από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο ανήμερα τα Θεοφάνεια. Οι πιο τολμηροί θα βουτήξουν στα παγωμένα νερά της θάλασσας σε λιμάνια, αλλά και σε ποτάμια και λίμνες, και θα συναγωνιστούν ποιος θα πιάσει τον σταυρό.

Αυτός που θα τον ανεβάσει στην επιφάνεια οι πιστοί θεωρούν ότι θα έχει καλή τύχη και υγεία όλο το χρόνο. Παράλληλα όμως πληθώρα εθίμων και παραδόσεων, με «ρίζες» βαθιά κρυμμένες στον χρόνο συνεχίζουν να αναβιώνουν κάθε χρόνο αυτές τις μέρες, μετά τη λήξη του Δωδεκαήμερου και ενώ έχουν αποχωρήσει από την επιφάνεια της γης οι «καλικάντζαροι», τα γνωστά δαιμόνια της λαϊκής μας παράδοσης.Στη Μακεδονία και σε άλλες περιοχές της χώρας ποικίλα είναι τα δρώμενα, που έχουν τις ρίζες τους στη διονυσιακή λατρεία. Κυριαρχούν οι μεταμφιέσεις, τα κουδούνια, τα τραγούδια, οι χοροί και οι αναπαραστάσεις. Ραγκουτσάρια, Τζαμαλάρια, Φωταράδες, Αράπηδες, Κουδουνοφόροι και Καμήλες είναι ορισμένα από τα έθιμα που λαμβάνουν χώρα τις γιορτινές ημέρες. Σχετίζονται με την απομάκρυνση των κακών πνευμάτων, τη γονιμότητα του ανθρώπου και την ευφορία της γης.

Θεοφάνεια: Τα γνωστότερα έθιμα ανά την Ελλάδα


«Οι Αράπηδες»

Ανήμερα των Θεοφανείων στη Δημοτική Κοινότητας Νικήσιανης του δήμου Παγγαίου, στο Μοναστηράκι, στον Ξηροπόταμο και στο Βώλακα της Δράμας, τελείται με διάφορες παραλλαγές ένα δρώμενο γνωστό ως Αράπηδες, επειδή στην μεταμφίεση των πρωταγωνιστών κυριαρχεί το μαύρο χρώμα: μαύρες φλοκωτές κάπες και εντυπωσιακές υψικόρυφες προσωπίδες, κεφαλοστολές από γιδοπροβιές.

Στο γραφικό ορεινό οικισμό της Νικήσιανης του δήμου Παγγαίου, το πανάρχαιο έθιμο των Αράπηδων τελείται κάθε χρόνο ανήμερα των Θεοφανείων. Η ιστορία του μεγάλη και ο συμβολισμός του μοναδικός. Αναπαριστά τη μάχη της ζωής και του θανάτου. Παλικάρια και παιδιά ντυμένα με προβιές και ζωσμένα με βαριά κουδούνια, βγαίνουν στα σοκάκια του χωριού και με τον εκκωφαντικό θόρυβο των κουδουνιών ξορκίζουν το κακό φέρνοντας το αισιόδοξο μήνυμα της ζωής. Τα χορευτικά τμήματα του πολιτιστικού χορεύουν ντόπιους χορούς συνοδευόμενα από παραδοσιακές μουσικές.

«Τα Μπαμπούγερα της Καλής Βρύσης»

Τραγόμορφες φιγούρες των «Μπαμπούγερων», μορφές που ξεπηδούν από τη λατρεία της Μητέρας Γης και του θεού Διονύσου. Άνθρωποι μεταμφιεσμένοι με κατσικοδέρματα και με πρόσωπα μαυρισμένα με αιθάλη, τραγουδούν και χορεύουν, ξορκίζοντας τα κακά πνεύματα. Έτσι και φέτος ανήμερα των Θεοφανείων πραγματοποιούνται τα «Μπαμπούγερα» στην Καλή Βρύση με πλήθος κόσμου να παρακολουθεί το δρώμενο.

«Οι Μωμόγεροι»

Πρόκειται για ένα λαϊκό σατυρικό δρώμενο με προθεατρική μορφή. Τελείται από τους Πόντιους με παραλλαγές σε διάφορες περιοχές. Αναπαρίσταται στις αυλές των σπιτιών και στις πλατείες τις ημέρες του Δωδεκαημέρου. Κύριο πρόσωπο ο Μωμόγερος, η Κιτί Γοτσάς με θίασο συντελεστών όπως η νύφη και ο γαμπρός, ο Αλής, ο πατέρας, ο γιατρός, ο οργανοπαίχτης, ο κοζυμπάρος, ο χωροφύλακας, δυο μικροί διάβολοι, η έγκυος γυναίκα και η συνοδεία.

Τα «Σάγια» στη Νέα Καρβάλα

Στην τοπική κοινότητα της Νέας Καρβάλης, ανατολικά του δήμου Καβάλας κάθε χρόνο την παραμονή των Θεοφανείων αναβιώνουν τα «Σάγια», ένα έθιμο που τηρούνταν σε όλη την Καππαδοκία. Το έθιμο αυτό αποτελεί μια σύνθετη τελετουργική πράξη η οποία περιέχει και λατρευτική διάσταση και έχει ως κύριο σκοπό την ευημερία, δηλαδή την καλοχρονιά, στοιχείο που τονίζεται με την πυρά, τις ευχές, τους χορούς και τα τραγούδια.

Στην πλατεία της Νέας Καρβάλης, μπροστά από το ναό του Αγίου Γρηγορίου, οι κάτοικοι ανάβουν μεγάλες φωτιές. Οι φλόγες ανεβαίνουν ψηλά και οι άνθρωποι τριγυρίζουν την πυρά χορεύοντας και τραγουδώντας.

Στη Ροδόπη στη μεγάλη πυρά που συμβολίζει την ανύψωση στο ουρανό και την κάθαρση από όλα τα αρνητικά στην πυρά ρίχνονται αντικείμενα από τα σπίτια. Κάτι που ήθελε να «κάψει» η κάθε οικογένεια.

Η «Καμήλα και η Νύφη»

Στη Γαλάτιστα της Χαλκιδικής αναβιώνει το έθιμο της «Καμήλας και της Νύφης» το τριήμερο, 5, 6 και 7 Ιανουαρίου. Το έθιμο έχει τις ρίζες του στα χρόνια της τουρκοκρατίας και βασίζεται στο γεγονός της αρπαγής μιας πολύ όμορφης κοπέλας, της Μανιώς, από τον Αγά του χωριού με σκοπό να την κλείσει στο χαρέμι του.

Στο Παλαιόκαστρο Χαλκιδικής διατηρείται το έθιμο των Φωταράδων, που ξεκινά την παραμονή των Φώτων. Μία ομάδα καλαντιστών εκλέγει το «βασιλιά» της και όλοι μαζί πηγαίνουν στην εκκλησία του χωριού. Στη συνέχεια, η ομάδα περιφέρεται τραγουδώντας τα τοπικά κάλαντα, τα οποία καταλήγουν σε ευχές ξεχωριστές για το κάθε μέλος της οικογένειας. Ανήμερα των Φώτων, ο «βασιλιάς», ντυμένος με τσομπάνικη κάπα, και οι «Φωταράδες», ντυμένοι με την τοπική ενδυμασία και κρατώντας μεγάλα ξύλινα σπαθιά, χορεύουν στην πλατεία του χωριού.

Στην Άρνισσα Πέλλας θα αναβιώσουν την ημέρα των Θεοφανίων, τα «Τζαμαλάρια». Επίκεντρο του εθίμου είναι ο γάμος. Πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ένα ζιζάνιο, το «μπουμπάρι», που μπαίνει ανάμεσα στους νεόνυμφους και τους παρενοχλεί, τους προτείνει άλλο ταίρι. Το έθιμο περιλαμβάνει ατελείωτο γλέντι στους δρόμους του χωριού.

Στο δήμο Βόλβης, στη Θεσσαλονίκη, ανήμερα των Φώτων πραγματοποιούνται δύο παραδοσιακά έθιμα, οι Κουδουνοφόροι στον Προφήτη και τα Λουγκατζάρια στο Μόδι. Οι Κουδουνοφόροι Αράπηδες, μαζί με τους Τσολιάδες, τη Νύφη, τον Παππού και την Μπάμπω, εμφανίζονται στους δρόμους του Προφήτη, σκορπώντας το κέφι και ξεσηκώνοντας περαστικούς και επισκέπτες.

Το έθιμο «Καβούκι» ή αλλιώς «Μπουλούκι» αναβιώνει στο Ζάρκο Τρικάλων. Πρόκειται για ένα είδος καρναβαλιού που προσελκύει εκατοντάδες επισκέπτες από όλη την Θεσσαλία.

Κρήτη: «Φωτοκόλυβα» και αγιασμός των κουδουνιών

Στην Κρήτη, μαζί με τον βουτηχτή που είχε καταφέρει να πιάσει το σταυρό, ο ιερέας κάθε ενορίας, πήγαινε για να αγιάσει σπίτια και πιστούς. Το έθιμο περιλάμβανε σύντομη στάση και κέρασμα στα σπίτια όπου έμπαιναν, με τον πρωτοβουτηχτή, όπως ήθελε η παράδοση, να παίρνει καλοτυχία όχι μόνο από την επιτυχία να πιάσει πρώτος το σταυρό, αλλά και από τις ευχές να’ ναι καλή η χρονιά του, που λάμβανε από τους συγχωριανούς του. Σήμερα, στις περισσότερες ενορίες ο αγιασμός των σπιτιών γίνεται από τον ιερέα, χωρίς όμως τη συνοδεία του «πρωτοβουτηχτή».

Ένα έθιμο που ήταν ταυτισμένο με τα Θεοφάνια, σε αρκετά χωριά του Ηρακλείου, είναι και τα λεγόμενα «φωτοκόλυβα», που φτιάχνονταν από τις νοικοκυρές την παραμονή των Θεοφανείων. Μια νηστίσιμη συνταγή που για να την εκτελέσουν οι γυναίκες έβραζαν σιτάρι και άλλους καρπούς και αυτό αποτελούσε το γεύμα της ημέρας, ενώ με αυτούς τους καρπούς τάιζαν και τα ζώα την ημέρα εκείνη, χωρίς να ξεχνάνε τα πουλιά.

Ένα ακόμη έθιμο που μέχρι σήμερα τηρείται σε μικρότερη όμως κλίμακα στο νότιο τμήμα του Ηρακλείου, σε κάποια χωριά, είναι η «ευλογία των κουδουνιών», στα κοπάδια.

«Γιάλα – Γιάλα»

Στην παραλιακή Ερμιόνη της Αργολίδας, τηρείται την παραμονή και ανήμερα των Θεοφανείων το έθιμο του «Γιάλα – Γιάλα».

Συγκεκριμένα, την παραμονή οι νέοι συγκεντρώνονται στο λιμάνι και στολίζουν τις βάρκες με φύλλα φοίνικα. Ανήμερα των Θεοφανείων, φορώντας παραδοσιακές ναυτικές στολές, επισκέπτονται τα σπίτια, δέχονται κεράσματα και ευχές, ενώ τραγουδούν το «Γιάλα -Γιάλα», μέχρι την ώρα που θα βουτήξουν στην θάλασσα για να πιάσουν το σταυρό και την εικόνα της Παναγίας.

Στη Νέα Κίο, που βρίσκεται πολύ κοντά στο Ναύπλιο, μετά τη ρίψη του σταυρού στην θάλασσα, όσοι βούτηξαν για να τον πιάσουν, παίρνουν στα χέρια τους τον νικητή και τον περιφέρουν σ’ όλη την περιοχή. Προηγουμένως έχουν βουτήξει στη θάλασσα τον νεότερο καπετάνιο της πόλης.

«Κυριαλέησον» 

Με το έθιμο του «Κυριαλέησον» γιορτάζουν τα Θεοφάνεια οι κάτοικοι στο Καρπερό Γρεβενών. 

Λίγο πριν ξημερώσει νέοι του χωριού παραλαμβάνουν από την Εκκλησία της Αγίας Τριάδας, από τον Ιερέα, το Σταυρό, την εικόνα της Βάπτισης, αλλά και εικόνες Αγίων και αφού χωριστούν σε δύο ομάδες, ξεχύνονται στους αγρούς και τα χωράφια για να «τα αγιάσουν», ενώ περνούν από τα ποιμνιοστάσια και απ’ όλα τα εξωκλήσια του χωριού.

Γύρω στις 9 το πρωί οι δύο ομάδες συναντώνται στο εξωκλήσι του Αγίου Αθανασίου, που βρίσκεται κοντά στο χωριό και μόλις τελειώσει ο εκκλησιασμός επιστρέφουν στον αύλειο χώρο της Εκκλησίας, κρατώντας στα χέρια τους το Σταυρό και τις εικόνες για να τελεστεί ο καθαγιασμός των υδάτων και για να τα προσκυνήσουν οι πιστοί.

«Κεριά στο νερό»

Ένα ιδιαίτερο έθιμο, τηρούν, κάθε χρόνο, ανήμερα των Θεοφανείων, οι κάτοικοι στην ορεινή Ερμακιά, αν και ορισμένες πτυχές του, που συνδέονται με την μετανάστευση των Νέων στα γύρω Αστικά Κέντρα, έχουν εκλείψει.

Ανήμερα των Φώτων και μετά την απόλυση της εκκλησίας οι πιστοί, κρατώντας τα αναμμένα κεριά στα χέρια τους, κατηφορίζουν στο συντριβάνι, στην είσοδο του χωριού, όπου μετά τον αγιασμό των υδάτων, ρίχνουν τα λευκά κεριά στο νερό «για να ζεστάνουν τον μοναχογιό της Παναγίας».

Την παραμονή των Θεοφανείων σε όλα τα σπίτια οι άντρες σφάζουν κόκορες και την επόμενη ημέρα, στο μεσημεριανό τραπέζι, γύρω από το οποίο συγκεντρώνεται όλη η οικογένεια, οι νοικοκυρές σερβίρουν πιάτα με κόκορα κρασάτο και χυλοπίτες, η, σούπα, και στη συνέχεια γλυκό σαραγλί. Παλαιότερα, τότε που οι νέοι παρέμεναν στην Ερμακιά και δημιουργούσαν οικογένειες, όλα τα παιδιά που είχαν γεννηθεί τις τελευταίες σαράντα ημέρες βαφτίζονταν την ημέρα αυτή κι αμέσως μετά το μυστήριο οι γονείς τα μετέφεραν στον σταύλο, τα εναπόθεταν για λίγο στο παχνί, και στη συνέχεια έπαιρναν το δρόμο για το σπίτι.

«Μαρμαρίτες»

Ένα έθιμο που χάνεται στα βάθη των αιώνων αναβιώνει και σήμερα στα χωριά της Κω με ιδιαίτερη επιτυχία, όπως κάθε χρόνο παραμονή των Φώτων. Οι κάτοικοι των χωριών του νησιού, σχεδόν σε κάθε σπίτι, φτιάχνουν τους «μαρμαρίτες» τους. Πρόκειται για ένα μείγμα από αλεύρι και νερό, το οποίο ψήνεται σε θερμαινόμενο μάρμαρο σε στρογγυλά κομμάτια και σερβίρεται με μέλι και κανέλα.

Το γλυκό αυτό είναι ιδιαίτερα δημοφιλές για τους κατοίκους του νησιού. Τα παλαιότερα χρόνια φτιαχνόταν σε θερμαινόμενα μάρμαρα που τοποθετούνταν πάνω σε φωτιές στις πλατείες των χωριών με τις νέες κοπέλες του χωριού να ρίχνουν πάνω στο θερμαινόμενο μάρμαρο φύλλα ελιάς, τα οποία εφόσον αναποδογύριζαν όταν καίγονταν σήμαινε ότι θα εκπληρώνονταν οι ευχές που έκαναν.  Έφτιαχναν επίσης «μαρμαρίτες» σε σχήμα σταυρού τους οποίους προσέφεραν στα ζώα που είχαν (αγελάδες, αιγοπρόβατα κ.λπ.) για να τους δείξουν την ευγνωμοσύνη τους.

Τώρα παρασκευάζεται στα σπίτια, πάντα όμως πάνω σε θερμαινόμενο μάρμαρο. Και την επόμενη μέρα όμως οι «μαρμαρίτες» τρώγονται με άλλο τρόπο. Οι κάτοικοι των χωριών της Κω συνηθίζουν το πρωί να τους «βουτάνε» σε αυγό και να τους τηγανίζουν σε χοιρινό λίπος. Έως και σήμερα, οι κάτοικοι των χωριών της Κω μαζεύονται οικογενειακά και σε παρέες σε σπίτια και φτιάχνουν τους δικούς τους «μαρμαρίτες».

«Ραγκουτσάρια»

Τα Ραγκουτσάρια, το περίφημο Καστοριανό Καρναβάλι αναβιώνεται ανήμερα των Θεοφανείων στην Καστοριά και διαρκεί τρεις ημέρες 6, 7 και 8 Ιανουαρίου.

Το όνομα και η καταγωγή του εθίμου εντοπίζονται στην κλασική αρχαιότητα, από την οποία μέσω Ρώμης και Βυζαντίου μεταφέρθηκε στις μέρες μας. Είναι πολύ πιθανό το όνομα να προέρχεται από το λατινικό rogatores= ζητιάνοι, που πολύ εύστοχα ορίζει την ιδιότητα αυτού που συμμετέχει στην ομάδα των μεταμφιεσμένων. Υπάρχει δηλαδή η συνήθεια οι μεταμφιεσμένοι να ζητούν διάφορα δώρα από τα σπιτικά που επισκέπτονται σε ανταπόδοση της συνεισφοράς τους στην απομάκρυνση του κακού πνεύματος.

Το έθιμο με το πορτοκάλι και το κυπαρίσσι

Ένα έθιμο με βαθιές ρίζες στον χρόνο αναβιώνει ανήμερα των Θεοφάνεια στο Σιδηρόκαστρο. 

Από την παραμονή των Θεοφανείων στολίζουν ένα τραπέζι σχηματίζοντας έναν μεγάλο σταυρό από πορτοκάλια και κλαδιά κυπαρισσιού. Πρόκειται για ένα έθιμο που κρατάει εδώ και περίπου δύο αιώνες και διατηρείται ακόμα αναλλοίωτο στο Ασβεστοχώρι Θεσσαλονίκης και σε ορισμένα νησιά του Αιγαίου. Το πορτοκάλι συμβολίζει την υγεία και το κυπαρίσσι την αιωνιότητα. Συνηθιζόταν, το πορτοκάλι που έχει αγιαστεί με τον μεγάλο αγιασμό των Θεοφανείων, μαζί με το κυπαρίσσι, να τοποθετείται στο εικονοστάσι και να το τρώνε οι πιστοί τη Μεγάλη Παρασκευή καθώς το φρούτο παραμένει αναλλοίωτο.

*μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο εφημέριος του ιερού ναού της Άγιας Παρασκευής Σιδηροκάστρου Σερρών π. Παύλος Παπαδόπουλος

«Μπουλούκι»

Ανήμερα των Θεοφανίων στο Ζάρκο Τρικάλων, αναβιώνει ένα αρχαίο έθιμο, το «Καβούκι» ή αλλιώς «Μπουλούκι». Πρόκειται για ένα είδος καρναβαλιού που κλείνει το εορταστικό δωδεκαήμερο των Χριστουγέννων και αποτελεί κατάλοιπο τελετών διονυσιακής λατρείας. Το πρωί των «Φώτων» κάτοικοι του χωριού και επισκέπτες, μετά το πέρας της θρησκευτικής λειτουργίας συγκεντρώνονται στην πλατεία του χωριού προκειμένου να παρακολουθήσουν τον λεγόμενο «χορό» του καβουκιού.

Στο «Καβούκι», πρωταγωνιστές είναι κατά παράδοση οι νέοι άνδρες 17 έως 19 ετών, που ετοιμάζονται για τη στρατιωτική τους θητεία, χωρίς ωστόσο αυτό να αποκλείει και τη συμμετοχή νεαρότερων εφήβων. Όλοι μαζί σχηματίζουν ένα μπλούκι (μπουλούκι), ένα θίασο, δηλαδή, μασκαράδων, που αποτελείται από τσολιάδες ή αλλιώς «Γαμπρούς», τις «Νύφες», τους «Αράπηδες», τις «Καμήλες», τον «Γιατρό», τον «Διάβολο» και τον «Καβουκά».

Με τη δύση του ηλίου (δύση και της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας) της ίδιας ημέρας, τα κλαρίνα δίνουν το σύνθημα της εορτής. Ο «Διάβολος» βάζει φωτιά με μια μεγάλη σκούπα (φουκαλιά) την κορυφή του Καβουκιού. Όσο το Καβούκι (μιναρές-κατακτητής) καίγεται, τόσο ξαλαφρώνει το κεφάλι/τράχηλος του Καβουκά/λαού. Όταν το φλεγόμενο Καβούκι πλησιάζει να καεί ολόκληρο και η φλόγα πλησιάζει στο κεφάλι του Καβουκά, εκείνος το πετάει κάτω, αποτινάσσοντας τον «ζυγό». Γύρω του όλοι χορεύουν κυκλικά σε κατάσταση έκστασης ,χτυπώντας το με μανία και μίσος με τις γκλίτσες τους, έως ότου το διαλύσουν και σβήσουν τα αποκαΐδια.

Πηγή: ΕΡΤ, ΑΠΕ-ΜΠΕ

https://www.ethnos.gr/

Φασολάδα χυλωμένη !!!

 Φασολάδα χυλωμένη !!!


Posted on 01:57by 

Χυλωμένη υπέροχη φασολάδα !!! Πάντα την φτιάχνω με τον τρόπο που θα σας πω παρακάτω και οπως βλέπετε χυλώνει πολύ κι από γεύση εξαιρετική !!!

Υλικά
500 γραμ φασόλια πάντα επιλέγω agrino δεν κάνω διαφήμιση αλλά είναι από τα πιο βραστερά.
2 κρεμμύδια μεγάλα τριμμένα στον τρίφτη
1 κύβο --προαιρετικά - εγώ βάζω οικολογικό-
2 κουταλιές κοφτές πελτέ ντομάτας κοφτές
1 πολύ ώριμη ντομάτα ζουληγμένη με το χέρι
3 κλωναράκια ψιλοκομμένο μαϊντανό
3 κλωναράκια ψιλοκομμένα άνηθο
7 κλωναράκια σέλινο ψιλοκομμένο
1 πιπεριά Φλωρίνης κομμένη καρεδάκια
5 καρότα κομμένα χοντρές ροδέλες -βάζω αρκετά την νοστιμίζει πολύ-
ελαιόλαδο
αλάτι -πιπέρι 1 κοφτό κουταλάκι του γλυκού ζάχαρη
1/2 κουταλάκι του γλυκού κουρκουμά




 Αρχίζουμε ...
Αδειάζουμε τα φασόλια στην κατσαρόλα τα πλένουμε βάζουμε νερό 8 ποτήρια νερού και τα βάζουμε να βράσουν για 10 λεπτά.
Τα κλείνουμε και τα αφήνουμε επάνω στο κλειστό μάτι για 1 ώρα.
Μετά την 1 ώρα προσθέτουμε αν χρειάζεται όπως είναι τα φασόλια στην κατσαρόλα ζεστό νερό.
Προσθέτουμε τα καρότα τα κρεμμύδια τον κύβο την πιπεριά Φλωρίνης την λιωμένη ντομάτα το πιπέρι τον κουρκουμά το αλάτι και την ζάχαρη .



Επίσης προσθέτουμε άνηθο μαϊντανό και σέλινο.
Σιγομαγειρεύουμε μέχρι να δοκιμάσουμε και να έχουν μαγειρευτεί.
Τώρα προσθέτουμε το λάδι -βάζω μία κουτάλα της σούπας - και με ανοιχτή την κατσαρόλα βράζουμε να χυλώσουν για λίγα λεπτά.


Ετοιμη η πεντανόστιμη φασολάδα μας -οπως είδατε δεν τα μουλιάζω από το βράδυ και γίνονται τέλεια -Συνοδεύουμε με ελίτσες και σαρδέλα παστή.!!! Δοκιμάστε τα !!!

Από ΜΑΓΕΙΡΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΝΤΑΓΕΣ
https://mageirikikaisintages.blogspot.com/

Έτσι είναι αν έτσι νομίζεις…!

 Έτσι είναι αν έτσι νομίζεις…!

Ξόδεψα πολύ χρόνο, πολλή ενέργεια, αρκετή φαιά ουσία και σάλιο στη ζωή μου, προσπαθώντας να αποδείξω… να αποδείξω ότι δεν είμαι ελέφαντας, ότι λέω αλήθειες, ότι είχα δίκιο σε αυτά που πρέσβευα, ένιωθα, έβλεπα, έκρινα. Δεν υπάρχει λοιπόν κάτι πιο ψυχοφθόρο από αυτό.
Κι έφτασα να πνίγομαι. Να το πληρώνω με την υγεία μου -σωματική και ψυχική. Γιατί; Τι και ποιος είναι αυτός που το αξίζει αυτό;
Τίποτα και κανένας!

Συνειδητοποίησα σαφώς κι ευτυχώς, ότι πρέπει να απελευθερωθώ από όλο αυτό και εννοείται εγώ ήμουν ο σωτήρας μου. Ήταν πολύ πιο εύκολο κι απλό από ό,τι φανταζόμουν, με αποτέλεσμα μα αισθανθώ αρκετά ηλίθια… σημασία έχει ωστόσο πως το έκανα.
Απερίγραπτο το πόσο λυτρώθηκα, ανεξήγητο το ότι νιώθεις να γεννιέσαι ξανά κι ότι έχεις ελαφρύνει τόνους. Και στον όποιον… για τον όποιον… λέω πια: Έτσι είναι αν έτσι νομίζεις!

Δε θα καταβάλλω ουδεμία προσπάθεια να σε πείσω. Δεν θα ταραχτώ επουδενί, αδιαφορώ για τη γνώμη σου και σε αδειοδοτώ κιόλας να πιστεύεις ό,τι γουστάρεις. Ξέρεις γιατί; Γιατί κατάλαβα πως δεν έχει νόημα να παλέψω αν είσαι εσύ τυφλός, ανόητος, αχάριστος, κομπλεξικός ή προκατειλημμένος. Γιατί επίσης δεν είναι δικό μου πρόβλημα η άποψή σου, ο τρόπος σκέψης κι αντίδρασής σου κι εντέλει το τι είσαι και τι σε προσδιορίζει.

Δεν έχει να κάνει με μένα, ούτε αν δεν εμπιστεύεσαι, μήτε αν παίζεις απλά παιχνίδια στρατηγικής. Δε με αφορά ούτε με αγγίζει η δυσπιστία κανενός ή η ανικανότητα να με δει, να κατανοήσει ποια είμαι, πόσο μάλλον να είναι ανήμπορος να το εκτιμήσει και να νιώσει τυχερός. Ναι φίλε… όποιος και να είσαι, έτσι είναι αν έτσι νομίζεις! Αυτό είναι ξεκάθαρα τοξικότητα κι εγώ πλέον τρέχω μακριά της.

Θα σου δώσω όμως μια συμβουλή… Βρες τα με σένα, γιατί εκεί είναι το πρόβλημα. Βρες ποιος είσαι, τι θέλεις και πού πας και πρόσεχε γιατί θα χάσεις πολλά σημαντικά πράγματα αν δεν το δεις. Δεν είσαι και δε θα είσαι ποτέ ούτε ok, πόσο μάλλον ευτυχής αν δεν συμφιλιωθείς με σένα, μήπως κι έπειτα τα καταφέρεις και με άλλον άνθρωπο. Ως τότε… έτσι είναι αν έτσι νομίζεις και… τα φιλιά μου!



https://gynaikaeimai.gr/
Θώμη Μπαλτσαβιά

Συντάκτης

  • Μπαλτσαβιά Θώμη

    Είμαι η Θώμη, αγαπώ τους ανθρώπους και λατρεύω να γράφω καταθέτοντας την ψυχή μου… κι αν αυτό συγκινεί είμαι ευτυχής… κι αν μπορώ να βοηθώ έτσι… είμαι πιο ευτυχής!

Κατήφεια στους ελαιοπαραγωγούς της Μαγνησίας: Ποδαρικό… με τιμές στα τάρταρα

Κατήφεια στους ελαιοπαραγωγούς της Μαγνησίας: Ποδαρικό… με τιμές στα τάρταρα



Η τιμή στο ελαιόλαδο ξεκίνησε με το ικανοποιητικό ποσό των 7 ευρώ το κιλό για τον παραγωγό και σύμφωνα με ντόπιους ελαιοπαραγωγούς κατρακυλά πλέον στα 5 ευρώ κι ακόμα παρακάτω, χαμηλότερα κι από το κόστος καλλιέργειας.

 4 Ιανουαρίου 2025 - 10:21

Μείζον ζήτημα για εκείνους που βιοπορίζονται μόνο από αυτό τον κλάδο – Το υψηλό κόστος παραγωγής «ροκανίζει» το όποιο κέρδος

Διανύουμε ήδη την ελαιοκομική περίοδο 2024 – 2025. Η ελιά και το ελαιόλαδο, αποτελούν για αρκετούς αγρότες στο Νότιο Πήλιο και τη Νοτιοδυτική Μαγνησία το μοναδικό εισόδημα, με αποτέλεσμα το ζήτημα παραγωγής, διάθεσης και εμπορίας του ελαιόλαδου, να αποτελεί μείζον ζήτημα.

Παρότι οι συγκυρίες της περσινής χρονιάς ευνόησαν την απορρόφηση του προϊόντος σε ικανοποιητικές τιμές για τον παραγωγό, φέτος που δεν υπήρχε μεγάλη παραγωγή τα πράγματα «στράβωσαν».

Ετσι οι παραγωγοί είχαν να αντιμετωπίσουν αύξηση του κόστους της καλλιέργειας λόγω του πληθωρισμού και της ακρίβειας, ολοένα και μεγαλύτερες απαιτήσεις για συμμόρφωση στην καλλιέργεια, δυσμενέστατες συνθήκες ανομβρίας και παρατεταμένης ξηρασίας που προκάλεσαν ποικίλα προβλήματα στην παραγωγή, τόσο σχετικά με την απόδοση όσο και την ποιότητα του ελαιόλαδου και δυσκολίες στη διαχείριση, που δεν αντιμετώπιζαν τα περασμένα χρόνια, με κυρίαρχο την τιμή του προϊόντος.

Τιμή που ξεκίνησε με το ικανοποιητικό ποσό των 7 ευρώ το κιλό για τον παραγωγό και σύμφωνα με ντόπιους ελαιοπαραγωγούς κατρακυλά πλέον στα 5 ευρώ κι ακόμα παρακάτω, χαμηλότερα κι από το κόστος καλλιέργειας.

Την ίδια ώρα ωστόσο η τιμή του προϊόντος στο ράφι για τον καταναλωτή παραμένει υψηλή, είναι πάνω από τα 11 ευρώ το λίτρο, ανάλογα με την ποιότητα.

Αναφορικά με τις τιμές οι ελαιοπαραγωγοί διαμαρτύρονται και λένε πως θα έπρεπε να υπάρχει παρέμβαση της Πολιτείας στο θέμα των τιμών. «Φτάσαμε από το ένα άκρο στο άλλο. Δεν είναι δυνατόν οι τιμές πλέον να κινούνται κάτω από τα 5 ευρώ. Δεν υπάρχει για εμάς κανένα κέρδος. Ούτε οι δαπάνες της καλλιέργειας δεν πρόκειται να καλυφτούν», σχολίασε στον ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ παραγωγός από την περιοχή του Ν. Πηλίου. «Όλοι είμασταν υποψιασμένοι πως οι τιμές φέτος θα κινηθούν χαμηλά, όμως τα 5 ευρώ είναι καταστροφή για τον παραγωγό.

Με το τεράστιο κόστος παραγωγής, καθώς οι τιμές λιπασμάτων και εφοδίων έχουν τριπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια. Με τις χαμηλές τιμές, κάτω του κόστους παραγωγής, κυρίως στη βρώσιμη ελιά. Με ασθένειες όπως ο δάκος, το γλοιοσπόριο, κ.ά., που απειλούν την παραγωγή μας και απαιτούν επιπλέον δαπάνες. ,Μπαίνουμε και μέσα δηλαδή και δεν έχει αξία υπό αυτές τις συνθήκες να καλλιεργεί κανείς τα κτήματά του», πρόσθεσε επίσης.

ΒΑΣΩ ΚΥΡΙΑΖΗ

Μύγα Τσε Τσε—Η Κατάρα της Αφρικής;

Μύγα Τσε Τσε—Η Κατάρα της Αφρικής;

ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΗ ΣΤΗ ΝΙΓΗΡΙΑ

ΕΙΧΑΜΕ μετακομίσει πρόσφατα σε κάποια αγροτική περιοχή της Δυτικής Αφρικής. Ολόγυρά μας υπήρχε τροπικό δάσος. Ένα απόγευμα, η σύζυγός μου άνοιξε την ντουλάπα και φώναξε: «Μέσα είναι μια αλογόμυγα!»

Η μύγα βγήκε αστραπιαία από την ντουλάπα και μπήκε στο μπάνιο. Άρπαξα ένα εντομοκτόνο και την ακολούθησα, κλείνοντας την πόρτα πίσω μου. Η μύγα δεν φαινόταν πουθενά. Ξαφνικά ήρθε και κάθησε στο πρόσωπό μου. Μου επιτίθεται! Κουνούσα μανιωδώς τα χέρια μου, προσπαθώντας χωρίς επιτυχία να τη σκοτώσω. Πέταξε προς το παράθυρο. Η σήτα τής έκοψε το δρόμο. Η μύγα προσγειώθηκε πάνω της.

Σημάδεψα και ψέκασα τη μύγα με άφθονο εντομοκτόνο. Φυσιολογικά, σχεδόν οποιοδήποτε έντομο θα πέθαινε αμέσως με ένα τέτοιο απευθείας ψέκασμα. Όχι, όμως, αυτή η μύγα. Απογειώθηκε και συνέχισε να στριφογυρίζει βουίζοντας μέσα στο μπάνιο.

Αυτή η μύγα είναι πολύ ανθεκτική! Ήμουν σίγουρος ότι το εντομοκτόνο θα έφερνε αποτελέσματα και σε λίγο η μύγα θα έπεφτε στο πάτωμα. Αλλά δεν έπεσε. Την επόμενη φορά που προσγειώθηκε, την ψέκασα ξανά. Απογειώθηκε και πάλι.

Τι είδους σούπερ-μύγα είναι αυτή; Δύο ακόμα απευθείας ψεκάσματα και τελικά πέθανε.

Έβαλα τα γυαλιά μου και εξέτασα αυτό το πλάσμα προσεκτικά. Ήταν μεγαλύτερη από την κοινή μύγα, αν και όχι τόσο μεγάλη όσο η αλογόμυγα. Τα φτερά της ήταν σταυρωμένα πίσω από την πλάτη της, δίνοντάς της μια πιο αεροδυναμική γραμμή από τη συνηθισμένη μύγα. Μια μακριά βελονοειδής προβοσκίδα προεξείχε από την περιοχή του στόματός της.

Φώναξα στη γυναίκα μου: «Αυτή δεν είναι αλογόμυγα. Είναι μύγα τσε τσε».

Η συμπλοκή με έκανε να καταλάβω πόσο δύσκολο πρέπει να είναι να εξαλειφτεί αυτή η μύγα από την αφρικανική επικράτειά της που έχει έκταση 11,7 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα, έκταση μεγαλύτερη από εκείνη των Ηνωμένων Πολιτειών. Γιατί θέλουν οι άνθρωποι να την εξολοθρέψουν; Τη βαρύνουν τρεις κατηγορίες. Πρώτη κατηγορία:

Τρέφεται με Αίμα

Υπάρχουν 22 διαφορετικά είδη της μύγας τσε τσε. Όλες ζουν στις περιοχές της Αφρικής που βρίσκονται νότια της Σαχάρας. Όλες, και αρσενικές και θηλυκές, πίνουν αίμα από τα σπονδυλωτά, ρουφώντας με ένα και μόνο τσίμπημα αίμα τριπλάσιο από το βάρος τους.

Τρέφονται με το αίμα πολλών χορτοφάγων ζώων—και εκείνων που είναι ιθαγενή της Αφρικής και εκείνων που δεν είναι. Επίσης, τσιμπάνε και τους ανθρώπους. Το τσίμπημά τους είναι μια βαθιά τομή, οξεία και οδυνηρή, από την οποία ρουφάνε αίμα. Προξενεί φαγούρα και πόνο ταυτόχρονα. Στη συνέχεια δημιουργείται ένα εξόγκωμα.

Οι μύγες τσε τσε είναι επιδέξιες στη δουλειά τους. Δεν χάνουν χρόνο πετώντας γύρω από το κεφάλι σας. Μπορούν να πετάξουν προς το μέρος κάποιου σαν σφαίρα, και να κατορθώσουν να φρενάρουν και να προσγειωθούν στο πρόσωπό του τόσο απαλά ώστε να μη γίνουν αντιληπτές. Μοιάζουν με κλέφτες· μερικές φορές αντιλαμβάνεστε ότι σας έχουν κλέψει λίγο αίμα αφού έχουν φύγει—όταν το μόνο που σας μένει να κάνετε είναι ο απολογισμός της βλάβης.

Συνήθως επιτίθενται στη γυμνή επιδερμίδα. (Φαίνεται ότι τους αρέσει ο σβέρκος μου!) Μερικές φορές, ωστόσο, αποφασίζουν να τρυπώσουν μέσα στο μπατζάκι του παντελονιού ή στο μανίκι του πουκαμίσου προτού ρουφήξουν αίμα από κάποιο αιμοφόρο αγγείο. Ή, αν θέλουν, μπορούν να τσιμπήσουν πάνω από τα ρούχα—αυτό δεν είναι καθόλου δύσκολο για ένα έντομο που μπορεί να τρυπήσει ακόμα και το σκληρό δέρμα του ρινόκερου.

Οι άνθρωποι κατηγορούν τη μύγα τσε τσε όχι μόνο για το τσίμπημά της αλλά και για το ότι είναι πονηρή. Κάποτε, όταν προσπάθησα να σκοτώσω μία με εντομοκτόνο, εκείνη μπήκε στην ντουλάπα μου και κρύφτηκε στο μαγιό μου. Δύο μέρες αργότερα, όταν φόρεσα το μαγιό με τσίμπησε δύο φορές! Σε κάποια άλλη περίπτωση, μια μύγα τσε τσε κρύφτηκε στην τσάντα της συζύγου μου. Αυτή πήρε την τσάντα μαζί της σε κάποιο γραφείο, και όταν έβαλε το χέρι της μέσα, η μύγα την τσίμπησε. Στη συνέχεια, η μύγα άρχισε να πετάει μέσα στο γραφείο, προκαλώντας αναστάτωση στους υπαλλήλους. Όλοι σταμάτησαν τη δουλειά και προσπαθούσαν να τη σκοτώσουν.

Έτσι, η πρώτη κατηγορία που βαρύνει τη μύγα τσε τσε είναι ότι είναι αιματορρόφα και το τσίμπημά της είναι οδυνηρό. Δεύτερη κατηγορία:

Σκοτώνει Ζώα

Μερικά είδη της μύγας τσε τσε μεταδίδουν μια ασθένεια η οποία προκαλείται από μικροσκοπικά παράσιτα που ονομάζονται τρυπανοσώματα. Όταν η μύγα τσε τσε ρουφάει το αίμα κάποιου ζώου που έχει αυτή την ασθένεια, καταπίνει αίμα το οποίο έχει παράσιτα. Αυτά αναπτύσσονται και πολλαπλασιάζονται μέσα στη μύγα. Όταν η μύγα τσιμπήσει κάποιο άλλο ζώο, τα παράσιτα μεταφέρονται από τη μύγα στο αίμα του ζώου.

Η ασθένεια λέγεται τρυπανοσωμίαση. Η μορφή της ασθένειας που εμφανίζεται στα ζώα ονομάζεται ναγκάνα. Τα παράσιτα της ναγκάνα αναπτύσσονται στο αίμα πολλών ζώων που είναι ιθαγενή της Αφρικής, ειδικά της αντιλόπης, του βουβαλιού, του ντουίκερ, του ποταμόχοιρου, του ρίντμποκ και του φακόχοιρου. Τα παράσιτα δεν σκοτώνουν αυτά τα ζώα.

Ωστόσο, τα παράσιτα σκοτώνουν τα κατοικίδια ζώα που δεν είναι ιθαγενή της Αφρικής—τα άλογα, τα βόδια, τα γαϊδούρια, τα γουρούνια, τις καμήλες, τις κατσίκες, τα μουλάρια, τα πρόβατα και τα σκυλιά. Σύμφωνα με το περιοδικό Νάσιοναλ Τζεογκράφικ (National Geographic), η ναγκάνα σκοτώνει τρία εκατομμύρια βοοειδή κάθε χρόνο.

Οι κτηνοτρόφοι, όπως οι Μασάι στην Ανατολική Αφρική, έχουν μάθει πώς να αποφεύγουν τις περιοχές όπου αφθονούν οι μύγες τσε τσε, αλλά εξαιτίας της ξηρασίας και της έλλειψης βοσκότοπων αυτό είναι μερικές φορές αδύνατον. Στη διάρκεια μιας πρόσφατης ξηρασίας, τέσσερις οικογένειες που είχαν τα 600 βόδια τους μαζί έχαναν ένα ζώο κάθε μέρα εξαιτίας της μύγας. Ο Λεσάλον, ένας από τους αρχηγούς μιας από τις οικογένειες, είπε: «Εμείς οι Μασάι είμαστε θαρραλέος λαός. Χτυπάμε το λιοντάρι με το δόρυ και αντιμετωπίζουμε το βουβάλι που επιτίθεται. Χτυπάμε με ραβδιά το μαύρο φίδι μάμπα και αψηφούμε το θυμωμένο ελέφαντα. Αλλά μπροστά στην ορκιμπάι [τη μύγα τσε τσε]; Είμαστε ανίσχυροι».

Υπάρχουν φάρμακα για τη θεραπεία της ναγκάνα, αλλά μερικές κυβερνήσεις επιτρέπουν τη χρήση τους μόνο με την επίβλεψη κτηνιάτρου. Και δικαιολογημένα, επειδή οι ατελείς δόσεις όχι μόνο καταδικάζουν το ζώο αλλά δημιουργούν παράσιτα που είναι ανθεκτικά στα φάρμακα. Ίσως είναι δύσκολο για τον κτηνοτρόφο που ζει στην ύπαιθρο να βρει έγκαιρα έναν κτηνίατρο για να θεραπεύσει τα ζώα του που πεθαίνουν.

Οι πρώτες δύο κατηγορίες που βαρύνουν τη μύγα τσε τσε είναι αναμφισβήτητες—τρέφεται με αίμα και μεταδίδει μια ασθένεια η οποία σκοτώνει ζώα. Αλλά υπάρχει και άλλη. Τρίτη κατηγορία:

Σκοτώνει Ανθρώπους

Οι άνθρωποι δεν επηρεάζονται από το τρυπανόσωμα ναγκάνα. Αλλά η μύγα τσε τσε μεταδίδει ένα άλλο τρυπανόσωμα από άνθρωπο σε άνθρωπο. Αυτό το είδος της τρυπανοσωμίασης λέγεται ασθένεια του ύπνου. Μη νομίζετε ότι ένα άτομο που έχει την ασθένεια του ύπνου απλώς κοιμάται πολύ. Η ασθένεια αυτή δεν προκαλεί έναν ειρηνικό ύπνο. Αρχίζει με καχεξία, κόπωση και χαμηλό πυρετό. Έπειτα ακολουθεί παρατεταμένη υπνηλία, υψηλός πυρετός, πόνοι στις αρθρώσεις, διόγκωση των ιστών και ηπατοσπληνομεγαλία. Στα τελικά στάδια, καθώς τα παράσιτα εισχωρούν στο κεντρικό νευρικό σύστημα, ο ασθενής υποφέρει από εξασθένηση των νοητικών λειτουργιών, σπασμούς, κώμα και τελικά πεθαίνει.

Στις αρχές αυτού του αιώνα, αλλεπάλληλα κρούσματα της ασθένειας του ύπνου έσπειραν τον όλεθρο στην αφρικανική ήπειρο. Από το 1902 ως το 1905, η αρρώστια σκότωσε περίπου 30.000 ανθρώπους κοντά στη λίμνη Βικτόρια. Στις δεκαετίες που ακολούθησαν, η ασθένεια εξαπλώθηκε στην Γκάνα, στο Καμερούν και στη Νιγηρία. Σε πολλά χωριά προσβλήθηκε το ένα τρίτο των κατοίκων, πράγμα που οδήγησε στην πλήρη εκκένωση πολλών παραποτάμιων κοιλάδων. Κινητές μονάδες νοσήλευσαν εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους. Έπρεπε να φτάσει το τέλος της δεκαετίας του 1930 για να εξασθενήσει και να σταματήσει η επιδημία.

Σήμερα η ασθένεια αυτή προσβάλλει γύρω στους 25.000 ανθρώπους ετησίως. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, πάνω από 50 εκατομμύρια άνθρωποι σε 36 χώρες οι οποίες βρίσκονται νότια της Σαχάρας κινδυνεύουν να προσβληθούν από την αρρώστια. Μολονότι η ασθένεια του ύπνου είναι θανατηφόρα αν δεν εφαρμοστεί θεραπευτική αγωγή, υπάρχουν φάρμακα για τη θεραπεία της. Πρόσφατα, παρασκευάστηκε ένα καινούριο φάρμακο, που ονομάζεται εφλορνιθίνη (eflornithine), για τη θεραπεία της ασθένειας—το πρώτο φάρμακο αυτού του είδους έπειτα από 40 χρόνια.

Οι άνθρωποι διεξάγουν μακροχρόνιο πόλεμο ενάντια στη μύγα τσε τσε και στην ασθένεια που μεταφέρει. Το 1907, ο Ουίνστον Τσόρτσιλ έγραψε για μια εκστρατεία εξάλειψης της μύγας τσε τσε: «Ένα καλοπλεγμένο δίχτυ απλώνεται αδυσώπητα γύρω της». Εκ των υστέρων, είναι σαφές ότι το «καλοπλεγμένο δίχτυ» του Τσόρτσιλ είχε μεγάλες τρύπες. Το βιβλίο Αρχές της Παρασιτολογίας (Foundations of Parasitology) δηλώνει: «Μέχρι τώρα, 80 χρόνια προσπαθειών για την εξάλειψη της μύγας τσε τσε ελάχιστα έχουν επηρεάσει την εξάπλωση της μύγας τσε τσε».

Υπεράσπιση

Ο Αμερικανός ποιητής Όγκντεν Νας έγραψε: «Ο Θεός με όλη Του τη σοφία δημιούργησε τη μύγα, και μετά ξέχασε να μας πει το γιατί». Ενώ είναι αλήθεια ότι ο Θεός είναι ο Δημιουργός όλων των πραγμάτων, ασφαλώς δεν αληθεύει ότι ξεχνάει. Πολλά πράγματα μας αφήνει να τα βρούμε μόνοι μας. Τι θα πούμε, λοιπόν, για τη μύγα τσε τσε; Μπορεί να λεχθεί κάτι για την υπεράσπιση αυτού του εκ πρώτης όψεως κακούργου;

Πιθανώς η ισχυρότερη υπεράσπιση μέχρι τώρα είναι ότι ο ρόλος της στην καταστροφή των βοοειδών έχει συμβάλει στην προστασία των αποθεμάτων των ιθαγενών άγριων ζώων της Αφρικής. Τεράστιες εκτάσεις της Αφρικής μοιάζουν με τα λιβάδια των δυτικών Ηνωμένων Πολιτειών—η γη αυτή καθαυτή είναι ικανή να συντηρήσει τα κατοικίδια ζώα. Αλλά χάρη στη μύγα τσε τσε, τα κατοικίδια ζώα πεθαίνουν από τα τρυπανοσώματα, τα οποία δεν σκοτώνουν τα ιθαγενή χορτοφάγα ζώα.

Πολλοί πιστεύουν ότι, αν δεν υπήρχε η μύγα τσε τσε, τα μεγάλα αποθέματα των άγριων ζώων της Αφρικής θα είχαν αντικατασταθεί εδώ και καιρό από τα κοπάδια των βοοειδών. «Εγώ υποστηρίζω τη μύγα τσε τσε», είπε ο Βίλι φαν Νίκερκ, ξεναγός σε κάποιο καταφύγιο άγριων ζώων της Μποτσουάνα. «Αν εξοντώσουμε τη μύγα τσε τσε, τότε θα εισβάλουν τα βοοειδή, και τα βοοειδή είναι οι εξολοθρευτές της Αφρικής που ισοπεδώνουν την ήπειρο μετατρέποντάς την σε ένα μεγάλο χερσότοπο». Ο ίδιος πρόσθεσε: «Η μύγα δεν πρέπει να εξαλειφτεί».

Βέβαια δεν συμφωνούν όλοι με αυτό. Το επιχείρημα δεν φαίνεται να πείθει τον άνθρωπο που βλέπει τα παιδιά του ή τα ζώα του να υποφέρουν από τρυπανοσωμίαση. Ούτε πείθει εκείνους που υποστηρίζουν ότι η Αφρική χρειάζεται τα βοοειδή για να τραφεί.

Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν αναμφίβολα πολλά ακόμα να μάθουμε για το ρόλο που παίζει η μύγα τσε τσε στη φύση. Αν και οι κατηγορίες που τη βαρύνουν φαίνονται ισχυρές, ίσως είναι πολύ νωρίς για να βγάλουμε μια απόφαση.

Και μια και μιλάμε για μύγες, μόλις μπήκε μία μέσα στο δωμάτιο. Επιτρέψτε μου να βεβαιωθώ ότι δεν είναι τσε τσε.

Μύγα τσε τσε: ©Martin Dohrn, The National Audubon Society Collection/PR

https://wol.jw.org/el/wol/lv/r11/lp-g/0/44078

Άκρως επικίνδυνοι οι δραπέτες της Κασσαβέτειας – Τα σκληρά εγκλήματα που διέπραξαν

 Άκρως επικίνδυνοι οι δραπέτες της Κασσαβέτειας – Τα σκληρά εγκλήματα που διέπραξαν

Διαβάζεται σε 2'
Φυλακές
Φυλακές (φωτογραφία αρχείου) 

Ανθρωποκυνηγητό για τον εντοπισμό των δραπετών από τις Αγροτικές Φυλακές της Κασσαβέτειας. Έχουν διαπράξει πολύ σκληρά εγκλήματα.

Οι ίδιοι αστυνομικοί που προσπάθησαν πολύ για να τους συλλάβουν και καλούνται τώρα να τους εντοπίσουν εκ νέου πριν σκορπίσουν ξανά τον τρόμο, ακόμη και τον θάνατο.

Πρόκειται για δύο παλιούς γνώριμους των Αρχών και άκρως επικίνδυνους κακοποιούς. Οι δύο 41χρονοι, αλβανικής καταγωγής, που αντιμετώπιζαν ποινές κάθειρξης 20 ετών με συγχωνευτικές αποφάσεις για συνέργεια σε ανθρωποκτονία, ληστείες, εμπρησμό, οπλοφορία, θανατηφόρα σωματική βλάβη, από το 2019 και μετά βρέθηκαν στις Αγροτικές Φυλακές Κασσαβέτειας, όπου είχαν τοποθετηθεί σε μη περιφραγμένο χώρο λόγω… καλής διαγωγής.

Οι δύο άνδρες, είχαν λάβει μάλιστα και πρόσφατα άδεια και απέδρασαν αφού είχαν επιστρέψει στο ποιμνιοστάσιο που είχαν τοποθετηθεί για εργασία. Η απουσία τους έγινε αντιληπτή στη χθεσινοβραδυνή καταμέτρηση και σήμανε συναγερμός.

Πρόκειται για μέλη συμμορίας ληστών που σκότωναν εν ψυχρώ τα θύματά τους για να τους ληστέψουν χωρίς κανέναν απολύτως λόγο. Μάλιστα, ο αρχηγός του δολοφονήθηκε το καλοκαίρι στις Φυλακές Κορυδαλλού σε μία συμπλοκή μεταξύ κρατουμένων για τον κλιματισμό.

Ανάμεσα στα θύματά της συμμορίας τους ήταν πριν 10 χρόνια ένας 53χρονος ιδιοκτήτης καταστήματος ψιλικών στην Ελευσίνα.

Το θύμα μιλούσε στο τηλέφωνο και μόλις τους είδε να μπαίνουν στο κατάστημά του, απλά ανασηκώθηκε από την καρέκλα του στο ταμείο και τον εκτέλεσαν εν ψυχρώ με μία σφαίρα στο κεφάλι, στη συνέχεια λήστεψαν την γυναίκα του, ενώ παρόμοια τύχη είχε και μια ηλικιωμένη που λήστεψαν μέσα στο σπίτι της στον Ασπρόπυργο και την χτύπησαν τόσο πολύ, που μερικές ημέρες μετά κατέληξε στο νοσοκομείο.

https://www.news247.gr/

Ποιοι ήταν οι μαγικοί αριθμοί για τους Αρχαίους Έλληνες;

Ποιοι ήταν οι μαγικοί αριθμοί για τους Αρχαίους Έλληνες;

Οι μαγικοί αριθμοί των Αρχαίων Ελλήνων συνδύασαν φιλοσοφία, μαθηματικά και μυστικισμό.

 Οι αριθμοί κατείχαν έναν ιδιαίτερο ρόλο στον πολιτισμό των Αρχαίων Ελλήνων, αποτελώντας τη γέφυρα μεταξύ επιστήμης, φιλοσοφίας και μυστικισμού. Ο Πυθαγόρας, γνωστός για την πρωτοποριακή του σκέψη, ανέπτυξε τη θεωρία ότι «τα πάντα είναι αριθμοί», πιστεύοντας πως οι μαθηματικές αναλογίες κυβερνούν τη φύση και το σύμπαν.

Ο αριθμός 1 συμβόλιζε την ενότητα και την αρχή των πάντων, ενώ ο 

αριθμός 3 συνδεόταν με την ισορροπία και την αρμονία. Ο αριθμός 4 

αντιπροσώπευε τη σταθερότητα και τη γεωμετρική τελειότητα, ενώ ο 

αριθμός 7 θεωρούνταν ιερός, αντιπροσωπεύοντας τη σοφία και το θεϊκό. 

Ο αριθμός 10, που ήταν γνωστός ως «Τετρακτύς», ήταν το σύμβολο 

της πληρότητας και της κοσμικής τάξης.

Ένα από τα πιο γνωστά μαθηματικά μυστικά των Αρχαίων Ελλήνων είναι 

η χρυσή τομή (φ). Αυτός ο μαθηματικός λόγος, περίπου 1,618

εμφανιζόταν σε έργα τέχνης, αρχιτεκτονικής και φύσης. Πιστεύεται ότι οι 

Αρχαίοι Έλληνες τον ενσωμάτωσαν στον σχεδιασμό του Παρθενώνα και 

σε άλλα αριστουργήματα για να επιτύχουν αισθητική τελειότητα. Ο Φειδίας,

 ο γλύπτης του Παρθενώνα, λέγεται πως ήταν ο πρώτος που εκμεταλλεύτηκε

 τη χρυσή τομή στις δημιουργίες του.

Οι αριθμοί δεν περιορίζονταν μόνο στη γεωμετρία ή την τέχνη. Στον 

μυστικισμό, οι Αρχαίοι Έλληνες τους χρησιμοποιούσαν για μαντείες, 

συνδυάζοντας αριθμολογία και θρησκευτικές πρακτικές για την ερμηνεία της 

μοίρας και της θεϊκής θέλησης. Στους Δελφούς, οι αριθμοί είχαν 

πρωταγωνιστικό ρόλο στην ερμηνεία των χρησμών, προσδίδοντας 

μυστικιστική δύναμη στις προβλέψεις.

Από την καθημερινότητα έως τη φιλοσοφία και την τέχνη, οι αριθμοί ήταν ένας

 κεντρικός άξονας του ελληνικού πολιτισμού. Η γοητεία των αριθμών 

παραμένει ζωντανή, συνεχίζοντας να εμπνέει μαθηματικούς, καλλιτέχνες

 και φιλόσοφους ανά τους αιώνες.

https://www.sportime.gr/

Θησαυρούς ανακάλυψαν αγρότες στα βαμβακοχώραφα της Λάρισας: Η εκτίμηση των ευρημάτων και η αμοιβή

Θησαυρούς ανακάλυψαν αγρότες στα βαμβακοχώραφα της Λάρισας:  Η εκτίμηση των ευρημάτων και η αμοιβή Τι ορίζει ο Αρχαιολογικός Νόμος για όσους...