Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου
Σάββατο 23 Σεπτεμβρίου 2023
Κυτταρίτιδα: Τρόφιμα Που Την Καταπολεμούν Και Τρόφιμα Που Την Επιδεινώνουν
10 ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ προβλέψεις του ΝΟΣΤΡΑΔΑΜΟΥ που θα σας προκαλέσουν ΑΝΑΤΡΙΧΙΛΑ
"Δώρο" στον Πούτιν: Πώς η διαμάχη Πολωνίας-Ουκρανίας "ράγισε" την ευρωπαϊκή "ενότητα"- Τριγμοί σε ΕΕ-ΝΑΤΟ για την υποστήριξη στο Κίεβο
"Δώρο" στον Πούτιν: Πώς η διαμάχη Πολωνίας-Ουκρανίας "ράγισε" την ευρωπαϊκή "ενότητα"- Τριγμοί σε ΕΕ-ΝΑΤΟ για την υποστήριξη στο Κίεβο
Η διαμάχη της Πολωνίας με την Ουκρανία εξόργισε πολλούς στην Ευρώπη και ήταν ένα δώρο για τον Πούτιν, λέει σε ανάλυσή του το CNN
Η υποστήριξη της Ευρώπης προς την Ουκρανία αντιμετώπισε μια απροσδόκητη πτώση αυτή την εβδομάδα, καθώς η Πολωνία - μέχρι τώρα ο πιο πιστός σύμμαχος του Κιέβου στην ήπειρο - φάνηκε να δηλώνει ότι θα σταματήσει να στέλνει όπλα στον γείτονά της. Η κίνηση αυτή έγινε αφού ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι επέκρινε τη Βαρσοβία για τη συνέχιση της απαγόρευσης των ουκρανικών εισαγωγών σιτηρών, και αποτελεί το τελευταίο παράδειγμα πιο συγκρουσιακής συμπεριφοράς της πολωνικής κυβέρνησης προς το Κίεβο, λίγο πριν από τις στενές βουλευτικές εκλογές στη χώρα.
Το πολιτικό θέατρο έχει εγείρει μια σειρά από σημαντικά ερωτήματα, το σημαντικότερο από τα οποία είναι, θα είναι αυτή η στιγμή που η σταθερή αποφασιστικότητα της Ευρώπης απέναντι στην πλήρους κλίμακας εισβολή της Ρωσίας θα ραγίσει τελικά;
Πώς λοιπόν μια διαφωνία για τις εισαγωγές σιτηρών κλιμακώθηκε σε διπλωματική κρίση; Σύμφωνα με την ανάλυση του CNN, η Ευρωπαϊκή Ένωση έθεσε προσωρινή απαγόρευση στις εισαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία τον Μάιο, για να αποφύγει μια συμφόρηση φθηνών σιτηρών που θα κινδύνευε να υποβαθμίσει τους αγρότες στην Πολωνία, την Ουγγαρία και τη Σλοβακία. Η ΕΕ ανέστειλε την απαγόρευση την περασμένη εβδομάδα, εξοργίζοντας τις χώρες αυτές, οι οποίες ορκίστηκαν να διατηρήσουν τους περιορισμούς σε ισχύ, και προκαλώντας με τη σειρά της διαμαρτυρίες από την Πολωνία.
Η Πολωνία απέχει εβδομάδες από τις εθνικές εκλογές της 15ης Οκτωβρίου, στις οποίες το κυβερνών κόμμα Νόμος και Δικαιοσύνη (PiS) αναμένεται να υποστεί απώλειες. Στην ευρωπαϊκή πολιτική θα σας πει ότι η γεωργία είναι απίστευτα σημαντική. Οι αγρότες είναι πολιτικοί παράγοντες με κίνητρα και οι πολίτες τείνουν να ενδιαφέρονται για την επισιτιστική ασφάλεια, μερικές φορές δυσανάλογα και παράλογα. Και το PiS θα χρειαστεί τις αγροτικές ψήφους για να παραμείνει στην εξουσία.
Επομένως, είναι λογικό ότι η πολωνική κυβέρνηση θα ήθελε να κάνει μια εθνικιστική χειρονομία που θα τραβήξει τα πρωτοσέλιδα. Ωστόσο, αυτή η σχετικά περιθωριακή διαμάχη ξέφυγε από τον έλεγχο την Τρίτη, όταν ο Ζελένσκι δήλωσε στη γενική συνέλευση του ΟΗΕ: "Είναι ανησυχητικό να βλέπουμε πώς κάποιοι στην Ευρώπη, κάποιοι από τους φίλους μας στην Ευρώπη, παίζουν την αλληλεγγύη σε ένα πολιτικό θέατρο - κάνοντας ένα θρίλερ από το σιτάρι".
Ο Πολωνός πρωθυπουργός Mateusz Morawiecki απάντησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την επόμενη ημέρα, λέγοντας: "Δεν μεταφέρουμε πλέον όπλα στην Ουκρανία, επειδή τώρα εξοπλίζουμε την Πολωνία". Από τότε η Πολωνία προχώρησε σε ανάκληση αυτών των σχολίων, υποσχόμενη ότι θα εξακολουθήσει να στέλνει όπλα για τα οποία έχει ήδη δεσμευτεί να παράσχει. Ο Πολωνός πρόεδρος Αντρέι Ντούντα δήλωσε ότι τα λόγια του πρωθυπουργού του "ερμηνεύτηκαν με τον χειρότερο δυνατό τρόπο".
Η διαμάχη έθεσε σημαντικά ερωτήματα σχετικά με την ευρωπαϊκή ενότητα
Το πρώτο και πιο σημαντικό σημείο, ωστόσο, είναι ότι κανένας Ευρωπαίος αξιωματούχος δεν πιστεύει σοβαρά ότι πρόκειται να υπάρξει δραματική αλλαγή πολιτικής όσον αφορά τη στήριξη της Ουκρανίας - ειδικά από την Πολωνία. "Όλα αυτά είναι προεκλογικό μπλα-μπλα... οι αγρότες είναι εκλογική ομάδα του PiS", λέει μια ανώτερη ευρωπαϊκή πηγή για θέματα άμυνας. "Η Πολωνία θα συνεχίσει να παρέχει όπλα στην Ουκρανία. Όσο χρειαστεί. Δεν έχω καμία αμφιβολία γι' αυτό", λέει αξιωματούχος του ΝΑΤΟ. "Οι Πολωνοί έχουν ζωτικό συμφέρον να κερδίσει η Ουκρανία αυτόν τον πόλεμο, καθώς διαφορετικά θα εκτεθούν άμεσα στον αρχιεχθρό τους (τη Ρωσία), αλλά πρέπει να παίξουν τους μύες τώρα λόγω των εκλογών", λέει αξιωματούχος της ΕΕ.
Παρά την προσδοκία ότι όλα αυτά είναι θόρυβος που απευθύνεται σε εγχώριο ακροατήριο, είναι δύσκολο να υπερτιμήσει κανείς το επίπεδο της οργής στην Πολωνία. Ένας ανώτερος διπλωμάτης της ΕΕ δήλωσε στο CNN: "Η Ουκρανία έχει ήδη προσφέρει στην Πολωνία μια λύση για τα σιτηρά. Γι' αυτό και είναι τόσο τσαντισμένοι με την Πολωνία. Όπως και 24 κράτη μέλη που εκφοβίζονται επί 18 μήνες από την Πολωνία επειδή δεν κάνουν αρκετά για να στηρίξουν την Ουκρανία".
Η περιφρόνηση χαρακτηρίζεται ίσως καλύτερα από έναν αξιωματούχο της Επιτροπής της ΕΕ, ο οποίος δήλωσε: "Πρέπει να το δούμε στο πλαίσιο των επερχόμενων εκλογών, της εθνικιστικής ατζέντας της σημερινής κυβέρνησης και της επιθετικής στάσης στο θέμα των σιτηρών, της μετανάστευσης και σε οτιδήποτε θεωρούν "απειλή" για τα εθνικά συμφέροντα της Πολωνίας".
Το πιο σοβαρό συμπέρασμα από όλα αυτά είναι τι μπορεί να σημαίνει για την Ουκρανία μακροπρόθεσμα. Η Δύση καταβάλλει επί του παρόντος μεγάλη προσπάθεια να εντάξει την Ουκρανία στους θεσμούς της. Η χώρα προσπαθεί επί του παρόντος να ενταχθεί τόσο στην ΕΕ όσο και στο ΝΑΤΟ, για τα οποία έχει ομόφωνη υποστήριξη. Αυτή η υποστήριξη, ωστόσο, συνοδεύεται ήδη από επιφυλάξεις και όρους. Τα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ αποδέχονται ότι για να φιλοξενηθεί η Ουκρανία, θα πρέπει να υπάρξει ουσιαστική μεταρρύθμιση στον τρόπο λειτουργίας της ΕΕ. Οι σημερινές δομές της ΕΕ θα έδιναν επίσης στο νεότερο μέλος της τεράστια επιρροή στα θεσμικά όργανα, δηλαδή στο κοινοβούλιο και το συμβούλιο των κρατών μελών.
Όσον αφορά το ΝΑΤΟ, υπάρχουν μέλη της συμμαχίας που δεν τους αρέσει η ιδέα ότι μια χώρα που βρίσκεται κυριολεκτικά σε πόλεμο θα έχει πρόσβαση στον μηχανισμό του άρθρου 5 - το έναυσμα "όλοι για έναν και ένας για όλους" που ωθεί τους συμμάχους να στηρίζουν ο ένας τον άλλον. Για μια στρατιωτική συμμαχία, σε πολλές από τις χώρες του ΝΑΤΟ δεν αρέσει ιδιαίτερα να ξοδεύουν χρήματα για την άμυνα των ίδιων, πόσο μάλλον η μία για την άλλη.
Το ξέσπασμα της Πολωνίας με τα όπλα επιτρέπει στις χώρες που αισθάνονται ότι τους έχουν ασκήσει ισχυρά όπλα - και όχι μόνο από την Πολωνία - για να υποστηρίξουν την Ουκρανία, να μπορούν τώρα να αντιδράσουν νομίμως για τη σοφία της Δύσης να ρίχνει τόση υποστήριξη σε μια χώρα που δεν είναι καν μέλος της συμμαχίας.
Ο τελευταίος λόγος για τον οποίο αξιωματούχοι σε όλη την Ευρώπη είναι εξοργισμένοι με τα γεγονότα αυτής της εβδομάδας είναι ότι δίνουν στον Ρώσο πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν ένα προπαγανδιστικό πλεονέκτημα. Ο εκπρόσωπος του Κρεμλίνου Ντμίτρι Πεσκόφ, όταν ρωτήθηκε για τη διαμάχη, τη χρησιμοποίησε για να πει ότι "υπάρχουν ορισμένες εντάσεις μεταξύ της Βαρσοβίας και του Κιέβου. Προβλέπουμε ότι οι εντάσεις αυτές θα αυξηθούν".
Ο πόλεμος παραπληροφόρησης της Ρωσίας περιγράφεται συχνά από διπλωμάτες ως ένα παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος: ό,τι είναι κακό για τη Δύση είναι καλό για τη Ρωσία. Οι δημόσιες διαμάχες μεταξύ της Δύσης καθιστούν εύκολο τον ισχυρισμό ότι η Δύση είναι διχασμένη, και μια διχασμένη Δύση είναι σίγουρα καλό πράγμα για το Κρεμλίνο.
https://www.pentapostagma.gr/
Τι υπάρχει κάτω από το μαντείο των Δελφών
Τι υπάρχει κάτω από το μαντείο των Δελφών
Το Μαντείο των Δελφών ήταν το γνωστότερο μαντείο της Αρχαίας Ελλάδας και του τότε γνωστού κοσμου. Βρίσκεται στους Δελφούς. Θεωρείται ο ομφαλός του κόσμου, γιατί, σύμφωνα με την παράδοση, όταν ο Ζευς άφησε δύο αετούς, έναν προς την Ανατολή και έναν προς την Δύση, συναντήθηκαν στους Δελφούς. Ήταν αφιερωμένο στον θεό Απόλλωνα.
Η Πυθία ήταν το διάμεσο, με το οποίο επικοινωνούσε ο θεός, και έδινε τους χρησμούς, που καταγράφονταν. Κάθε τέσσερα χρόνια τελούνταν οι Πυθικοί αγώνες, προς τιμήν του Απόλλωνα, και που προσπάθησε να αναβιώσει ο Άγγελος Σικελιανός.
Στην ίδια περιοχή προϋπήρχε από παλαιότερες εποχές ένα πρωτόγονο μαντείο, στο οποίο λατρευόταν η θεα Γη (μυκηναϊκή εποχή). Αγαλματίδια της θεάς έχουν βρεθεί στα ερείπια του ναού της Αθηνάς Προναίας καθώς και σε αυτόν του Απόλλωνα.
Αιτία της ίδρυσης μαντείου ήταν η ύπαρξη ενός χάσματος, από το οποίο έβγαιναν αέρια, επιτρέποντας έτσι το να περνούν οι άνθρωποι σε μια κατάσταση έκστασης. Με τον καιρό, περισσότεροι θεοί λατρεύτηκαν μαζί με τη Γη. Σύμφωνα με την μυθολογία, φύλακας του Μαντείου ήταν ο δράκος Πύθωνας, τον οποίο σκότωσε ο Απόλλων.
Την Γεωμετρική περίοδο, το μαντείο πέρασε υπό την εξουσία του Απόλλωνα, όπως μαρτυράται και από την αλλαγή από πήλινα γυναικεία ειδώλια σε μπρούτζινα αντρικά. Στην Ιλιάδα αναφέρεται σαν ένας πλούσιος και ιερός χώρος.
Οι επισκέπτες που ζητούσαν χρησμό από την Πυθία ονομάζονταν θεοπρόπες, και κατά το τελετουργικό του Μαντείου, έπρεπε να καθαριστούν αρχικά με νερό από την Κασταλία πηγή, πληρώνοντας έναν ορισμένο φόρο, το λεγόμενο πελανόν, που δεν ήταν ο ίδιος για όλους,ενώ έπρεπε να προσφέρουν και θυσία στο ναό του Απόλλωνα, συνήθως ένα κατσίκι.
Το ζώο έπρεπε να μην είχε κάποιο ελάττωμα, ενώ απαραίτητος οιωνός για να μπορέσει η Πυθία να δώσει χρησμό, ήταν να αρχίσει το ζώο να τρέμει, αφού πρώτα το είχαν βρέξει με κρύο νερό. Ανάμεσα στους θεοπρόπες, υπήρχε μια ιεράρχηση, σχετικά με το ποιος προηγούνταν στη χρησμοδοσία.
Οι πρώτοι που δικαιούνταν να λάβουν χρησμό ήταν οι κάτοικοι των Δελφών. Ακολουθούσαν όσοι είχαν τιμηθεί από του Δελφούς με το προνόμιο της προμαντείας και έπειτα οι υπόλοιποι. Μέσα στις δύο τελευταίες ομάδες, η σειρά κανονιζόταν με κλήρο.
Παρόμοιες τελετουργίες κάθαρσης ακολουθούσε και η Πυθία. Ύστερα από κάποια τυπική διαδικασία, κατέβαινε στο λεγόμενο άδυτον, όπου άκουγε την ερώτηση από τους ιερείς που βρίσκονταν σε ένα διπλανό μικρό χώρο που ονομαζότανοίκος. Στη συνέχεια έπεφτε σε έκσταση ενώ οι ιερείς κατέγραφαν και ερμήνευαν τα λόγια που πρόφερε. Την επιμέλεια του Μαντείου είχαν πέντε άνδρες, κάθε ένας από τους οποίους άνηκε σε μια από πέντε μεγάλες οικογένειες των Δελφών που ονομάζονταν Δευκαλιωνίδες.
Αυτοί ονομάζονταν όσιοι, ενώ ο επικεφαλής τους προφήτης.Αρχικά οι χρησμοί δίνονταν μόνο μια φορά το χρόνο, την 7η του μήνα Βύσιου, γενέθλια ημέρα του Απόλλωνα.
Με την αύξηση της επισκεψιμότητας του Μαντείου, οι χρησμοί δίνονταν την 7η κάθε μήνα, εκτός από τους χειμερινούς, καθώς τότε, σύμφωνα με τον μύθο, ο Απόλλωνας έφευγε από τους Δελφούς και πήγανε στους Υπερβορείους. Οι χρησμοί αυτοί, που η φύση τους μας έγινε γνωστή τόσο από επιγραφές όσο και από τα έργα αρχαίων συγγραφέων όπως ο Ηρόδοτος, αποτελούσαν για τον Ελληνικό κόσμο της εποχής νόμο, κάνοντας το Μαντείο ένα είδος διαιτητή για πολύ σημαντικά θέματα όπως πόλεμοι ή αποικισμοί, δίνοντάς του έτσι τεράστια δύναμη.
Οι νόμοι για παράδειγμα της Σπάρτης, εισήχθησαν από τον Λυκούργος με το κύρος του Μαντείου, ενώ οι αποικίες στην κάτω Ιταλία ιδρύθηκαν ύστερα από εντολές του. Την περίοδο του 7ου και 6ου π.Χ. αιώνα, με την αύξηση του ενδιαφέροντος για νέες αποικίες, το Μαντείο των Δελφών γνωρίζει και την μεγαλύτερη του ακμή, καθώς αρκετές αποστολές ξεκινούσαν ύστερα από χρησμό του Μαντείου.
Αυτές τιμούσαν τον Απόλλωνα σαν Αρχηγέτη, ενώ αρκετές έπαιρναν το όνομα Απολλωνία.Οι χρησμοί τις παλαιότερες εποχές ήταν γνωστοί για το διφορούμενο νόημά τους. Αρκετές ήταν οι φορές που το Μαντείο δεν κρατούσε αμερόληπτη στάση, αλλά έπαιρνε απροκάλυπτα το μέρος μιας παράταξης, όπως για παράδειγμα στον Πελοποννησιακό πόλεμο που πήρε το μέρος των Λακεδαιμονίων. Όμως, οι υπηρεσίες του δίνονταν προς όλους, άσχετα με την πολιτική κατάσταση που επικρατούσε στις περιοχές τους.
Οι περιγραφές του θρύλου για το Μαντείο των Δελφών που αφορούν την Πυθία και την επικοινωνία της με τον Απόλλωνα μέσω αναθυμιάσεων ανήκαν στην σφαίρα του εξωπραγματικού και ίσως του μύθου, κατά την άποψη ορισμένων αρχαιολόγων.
Το 1892 Γάλλοι αρχαιολόγοι άρχισαν ανασκαφές στην περιοχή του ιερού των Δελφών με σκοπό να βρούν κάτι που να αποδεικνύει ότι πράγματι υπήρχε το χάσμα που επέτρεπε στα αέρια ν΄ αναδυθούν και να δημιουργήσουν το κανάλι «επικοινωνίας” μεταξύ Πυθίας και Απόλλωνα.
Δεν κατόρθωσαν όμως να βρούν κάτι που να το αποδεικνύει, και έτσι ο θρύλος παρέμεινε στην σφαίρα του μύθου. Δεν ήταν παρά τα τέλη του 1990 που μια ομάδα αποτελούμενη από ένα αρχαιολόγο, έναν τοξικολόγο, ένα χημικό, και έναν γεωλόγο οι οποίοι υποστήριξαν το αντίθετο.
Σύμφωνα με την θεωρία τους, ο ομφαλός βράχος, πάνω στον οποίο καθόταν η Πυθία και ανάμεσα στις αναθυμιάσεις έλεγε στους χρησμούς της, βρισκόταν ακριβώς πάνω από ένα χάσμα που είχε δημιουργηθεί εξαιτίας της ολισθηρότητας των υπογείων πλακών, αφήνοντας μία δίοδο ώστε οι αναθυμιάσεις αέριων όπως αιθάνιο + μεθάνιο, να ανεβαίνουν στην επιφάνεια του εδάφους και να εισπνέονται από την Πυθία.
Ο »ΟΜΦΑΛΟΣ»
Είναι γνωστό ότι άν κάποιος εισπνεύσει μικρή ποσότητα αιθυλένιου έρχεται σε κατάσταση ευφορίας, και δημιουργούνται παραισθησιακά οράματα. Όταν η Πυθία ήταν στην «κατάσταση» επικοινωνίας με τον Απόλλωνα και ζητούνταν οι ερωτήσεις και συμβουλές, οι απαντήσεις της Πυθίας δίνονταν ασυνάρτητα, εκείνη παραληρούσε και έλεγε ασυναρτησίες.
Οι ιερείς του ιερού ήταν εκείνοι που «μετάφραζαν» και έδιναν κάποιο νόημα στα όσα εκείνη έλεγε. Οι Απαντήσεις του Μαντείου ήταν πάντα σοφές και προνοητικές και γι’αυτό το Μαντείο ήταν αξιοσέβαστο και τόσο φημισμένο, και αναπόσπαστο στοιχείο του Ελληνικού τρόπου ζωής.
Αυτό που όμως δεν είναι ευρέως γνωστό είναι πως ο αείμνηστος καθηγητής της αρχαιολογίας και Πρύτανις του Πανεπιστημίου Αθηνών, Σπυρίδων Μαρινάτος το 1958-59, συνέγραψε μια ενδιαφέρουσα μελέτη με τίτλο, «ΔΕΛΦΙΚΟ ΧΑΣΜΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΗΣ ΠΥΘΙΑΣ», η οποία απετέλεσε το κύριο θέμα του πρυτανικού του λόγου , στην αίθουσα τελετών του Πανεπιστημίου Αθηνών, παρουσία του τότε βασιλικού ζεύγους Παύλου και Φρειδερίκης, έχοντας στα χέρια του απτές αποδείξεις για την ύπαρξη του χάσματος που αποτελούσε το κανάλι επικοινωνίας μεταξύ Πυθίας και του «πνεύματος» του Θεού.
Επομένως προηγήθηκε στις διαπιστώσεις του κατά τριάντα έτη, από τους αλλοδαπούς επιστήμονες. Αναφέρει ότι η νεώτερη επιστήμη απέκλεισε την περίπτωση του χάσματος επειδή δεν ανακαλύφθηκε από τις ανασκαφές. Σύμφωνα όμως με τις αρχαίες μαρτυρίες , το χάσμα υπήρχε. Πρώτος το αναφέρει ο Διόδωρος Σικελιώτης .
Κατ΄αυτόν αίγες που έβοσκαν κοντά ανακάλυψαν τις ιδιότητες του χάσματος διότι μόλις επλησίαζον προς αυτό σκιρτούσαν και άφηναν ιδιαίτερη φωνή. Ο ποιμένας τους όταν πλησίασε και έσκυψε από περιέργεια στο χάσμα, έπαθε τον αυτό ενθουσιασμό και άρχισε να προλέγει τα μέλλοντα. Το ίδιο έπαθαν και άλλοι, οι οποίοι πηδούσαν στο χάσμα και χάνοντο.΄Ετσι έγινε γνωστό το μαντείο και ενομίσθη ότι ανήκε στη Γή.
Ο Διόδωρος έλεγε ότι το χάσμα έκειτο εκεί όπου είναι το άδυτο του σημερινού ιερού. Τα ίδια λέει και ο Στράβων προσθέτοντας όμως ότι από το άντρο που δεν ήταν ευρύστομο ανεφέρετο «πνεύμα ενθουσιαστικόν».Μεταγενέστεροι συγγραφείς μιλούν για ένθεο ατμό, αναθυμιάσεως, πνεύματος λεπτού και πυρώδους (Ιάμβλιχος), πνεύματος ψυχρού ( Ιουστίνος) και τέλος βεβαιώνουν ότι το ρεύμα αέρος ήταν άλλοτε ισχυρότερο και άλλοτε ασθενέστερο.
Ο Πλίνιος προσθέτει, ότι η αναθυμίασις ήταν μεταξύ των πρωτίστων ομοίων, οι οποίες δημιουργούσαν μαντική κατάσταση εμπνεύσεως. Ιδιαίτερης σημασίας είναι και η μαρτυρία του Πλουτάρχου, ο οποίος ήταν και άνω των 20 ετών ιερεύς στους Δελφούς. Σε δύο πραγματίες του του Περί των εκλελοιπότων χρηστηρίων και Περί του μη χραν έμμετρα νυν την Πυθίαν, μιλά για τα δελφικά προβλήματα. Το χάσμα και τον εξ΄αυτού αναδιδόμενο αέρο το αναφέρει πολλές φορές. Ουδέποτε όμως είπε ότι το χάσμα ήταν στο άδυτο του ναού. Αναφέρει επίσης ότι η αναθυμίασις δεν ήταν σταθερή, αλλά άλλοτε ήταν ασθενής και άλλοτε σφοδρή.
Επικαλείται και μάρτυρες ότι το αναδιδόμενο πνεύμα είναι κατά άτακτα διαστήματα πλήρες ευωδίας. Χαρακτηριστικά βεβαιώνει ότι με την ευωδιά αυτή γέμιζε ο οίκος εντός του οποίο κάθονταν αυτοί που περίμεναν τους χρησμούς και προερχόταν από το άδυτο. Ο τρόπος με τον οποίο μιλά για τον αναδιδόμενο αέρα, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δεν πρόκειται για το άδυτο του ναού.
Συγκεκριμένα μεταχειρίζεται την εξής φράση σχετικά με το γεγονός ότι η Πυθία δεν δίδει πλέον έμμετρους χρησμούς ΄Εν εκ των δύο πρέπει να συμβαίνει, ή η Πυθία δεν πλησιάζει την τοποθεσίαν όπου ευρίσκεται το θείον ή η αναθυμίασις έχει σβήσει τελείως και εξέλιπεν η δύναμίς της. «ως δυοίν θάτερον, ή της Πυθίας τω χωρίω μη πελαζούσης, εν ω το θείον εστιν, ή του πνεύματος απεσβεσμένου και της δυνάμεως εκλελοιπυίας».
Κατά τα άλλα επιβεβαιώνει την παράδοση του Διοδώρου, περί της ανακαλύψεως του χάσματος από τις αίγες και αναφέρει και το όνομα του ποιμένος, Κορήτας.Μας δίνει επίσης άλλη μια συγκαλυμμένη νύξι για το χάσμα, χρησιμοποιώντας μια σκηνογραφία. Παριστάνει τους ήρωες του διαλόγου, να έρχονται στο ναό, για να καθίσουν στο μεσημβρινό κριπίδωμα και να συνομιλήσουν έχοντας ενώπιόν του το ιερό της Γής.Τότε ο Βόηθος, λέει ότι « και ο τόπος της απορίας συνεπιλαμβάνεται τω ξένω»,ήτοι βοηθά και ο τόπος να γίνει συζήτηση για την σημερινή έλλειψη εμπνεύσεως της Πυθίας.
Δεν γίνεται όμως λόγος για αναθυμιάσεις, αλλά περί Μουσών και νάματος. Εμείς όμως γνωρίζουμε ήδη ότι με το ιερό και το αρχικό μαντείο της Γής, συνεδέοντο οι αναθυμιάσεις του χάσματος. Το ιερό της Γής ανακαλύφθηκε κατά τις ανασκαφές εκεί ακριβώς ότι το αναφέρει ο Πλούταρχος, προ της μεσημβρινής πλευράς του ναού. Ο Α. Κεραμόπούλλος, στον οδηγό των Δελφών (1935) αναφέρει «Είναι το παμπάλαιο ιερό της Γής. Ενταύθα ήτο το χάσμα το αναδίδον πνοήν…».
Λίγο μετά την ανέγερση του τότε νέου ξενοδοχείου στην άκρη της πόλης των Δελφών, άκουσε ο Μαρινάτος κατά τη μετάβασή του εκεί το Μάρτη του 1955 να μιλούν για την «ανεμότρυπα» την οποία απέκοψε εν μέρει η χάραξις του δρόμου.
O Κεραμόπουλλος, μιλούσε περί «ρωγμής κατά το δυτικόν άκρον του χωρίου». Επισκέφθηκε το σημείο. Βρήκε το χάσμα ,έβαλε εντός το κεφάλι του και αμέσως έγινε αισθητή η πνοή του εξερχομένου ανέμου.Φωτογράφισε το σημείο και έγραψε άρθρο στον ημερήσιο τύπο, με το οποίο συνιστούσε στην υπηρεσία Τουρισμού να φροντίσει να μην καταστραφεί περαιτέρω το χάσμα. Τον Ιανουάριο του 1959, ξαναπήγε στους Δελφούς, αλλά το χάσμα είχε εξαφανισθεί. Κατά την νέα διαπλάτυνση της οδού ο βράχος ανατιχάνθηκε και το τμήμα της οπής που είχε μείνει γέμισε πέτρες και χώματα. Βρήκε ωστόσο το μικρό εναπομείνον ίχνος του χάσματος με τη βοήθεια της παλιάς φωτογραφίας . αλλά και πάλι αμφέβαλλε διότι το τοπίο είχε μεταμορφωθεί δραματικά. ΄Όπως χαρακτηριστικά γράφει «την τελειωτικήν απόδειξιν παρέσχεν η αναθυμίασις. Το πνεύμα υπήρχε πάντοτε εκεί, εξερχόμενον δια μέσου των λίθων και χωμάτων. Την φοράν αυτήν ανεδίδετο θερμόν, την δε θερμότητά του καθίστα εντονωτέρα η παγερά ημέρα». Ο Μαρινάτος πίστευε ότι η σχισμή είναι μία και μόνη, η οποία με κατέυθυνση από ανατολικά προς δυτικά, διέρχεται από το ιερό και εξέπεμπε άλλοτε την αναθυμίαση εντός αυτού, πιθανότατα στο ιερό της Γής. Λόγω των συνεχών και σφοδρών σεισμών, πιθανώς να υπέστησαν τα πετρώματα ελαφρά μετακίνηση , από την οποία εφράχθη το ένα στόμιο και ανοίχτηκε άλλα στην Ανεμότρυπα. Το νερό της Κασταλίας μετακινήθηκε πολλές φορές στο παρελθόν και το 1870, λόγω σεισμών.
ΚΑΣΤΑΛΙΑ
Επίσης θεωρούσε πιθανό η Ανεμότρυπα να είναι διακλάδωσις του Δελφικού χάσματος ή ακόμη και τελείως ανεξάρτητο χάσμα. Το γεγονός πάντως παραμένει ότι κοντά στο ιερό υπάρχει αυτό το φαινόμενο, για το οποίο έχει μιλήσει η αρχαιότητα και καλύπτει τους διάφορους τρόπους με τους οποίους περιγράφεται το «πνεύμα». ΄Οσον αφορά τις αρχαίες πηγές για το χάσμα επισημαίνει ο Μαρινάτος ότι αυτές δεν είναι παλιότερες του 1ου π.Χ αιώνος. Ο Διόδωρος, οποίος είναι ο πάλαιότερος, έδωσε συγχρόνως αφορμή στην αμφισβήτηση του όλου ζητήματος περί χάσματος και αναθυμιάσεως, διότι μνημονεύει ότι έκειντο εις το «άδυτον» του «ιερού». Επί πλέον, η συχνή έκφρασις ότι η Πυθία «κατέβαινε» εις το άδυτο , οδήγησε σε σειρά παρεξηγήσεων. ΄Αδυτο, θεωρήθηκε το μέρος του ναού, πίσω από το σηκό, που σε μερικούς αρχαίους ναούς υπήρχε χωριστό διαμέρισμα, στο οποίο δινόταν το όνομα άδυτο. Ο ναός του Απόλλωνος, στο τμήμα εκείνο ανεσκάφη εσωτερικώς μέχρι του φυσικού βράχου, ο οποίος συνέβη ν΄ανακαλυφθή συμπαγής και απολύτως αρραγής. Αναμφίβολα λοιπόν εκεί ουδέποτε υπήρξε χάσμα. Επειδή η Πυθία «κατέβαινε» εδέχθησαν λόγω ιχνών βαθμίδων, δύο πατώματα στο άδυτο του ναού. ΄Ηταν όμως πράγματι αυτό το άδυτο του χάσματος; O Kεραμόπουλλος έκανε ήδη την ορθή παρατήρηση, ότι εσωτερικά οι τοίχοι του ναού δεν φέρουν πρόσωπο στο ανασκαφέν τμήμα, επομένως ουδέποτε αυτό προορίσθηκε να είναι ορατό.
ΔΕΛΦΟΙ ΤΟΥ ΠΕΡΑΣΜΕΝΟΥ ΑΙΩΝΑ
Οι παλαιότερες μαρτυρίες , οι οποίες είναι όλες ποιητικές, είναι ασαφείς και επιδεχόμενες ελαστική ερμηνεία. Η σχετικά σαφέστερη έκραση είναι Πινδ Ολ. Χρυσοκόμας ευώδεος εξ΄αδύτου ναών πλόον είπε. Σκοτεινότερος είναι ο λόγος εν Πυθ ΧΙ 4-5 , χρυσέων ες άδυτον τριπόδων θησαυρόν. Στο χορικό Ιφ.Τ 1257 αδύτων ύπο, Κασταλίας ρεέθρων γείτων, είναι αδύνατο να συμπεράνη κανείς ποιο άδυτο εννοεί ο Ευριπίδης. Επίσης στις Ευμενίδες ή τον ΄Ιωνα ο αναγνώστης θ΄αποκομίσει τα εξής: Στο ναό υπήρχε «μυχός» , εκεί ευρίσκετο ο ομφαλός (Ευμ.37-40), υπήρχον πέριξ θρόνοι, εφ΄ων η Πυθιάς είδε κοιμωμένας τας Ευμενίδας (47), πάντα δε ταύτα ευρίσκονται εις τον χώρον, ένθα και το άγαλμα του θεού (155).Στον Ίωνα, επαναλαμβάνονται τα περί ομφαλού, όπου καθίζων ο Φοίβος υμνωδεί (5-6) , εκεί δε μνημονεύεται ο τρίπους, γύρω από τον οποίο ίστανται οι αριστείς των Δελφών «έσω» του ναού, χωρίς άλλες λεπτομέρειες. Παντού αναφέρεται είσοδος και έξοδος στο ναό και πουθενά «κατάβασις» , ούτε καν ρητώς το άδυτο. Εφόσον λοιπόν και το άδυτο του ναού δεν παρουσίασε ίχνη χρησιμοποιήσεως στα βαθύτερα στρώματα, πρέπει να σκεφθούμε μήπως η κατάβασις, η οποία μαρτυρείται σε μεταγενέστερες πηγές εννοεί άλλο άδυτο, έξω από τον ναό. Ο Διόδωρος χρησιμοποιεί την φράση, ότι το χάσμα βρισκόταν « εν τούτω τω τόπω, καθ΄όν έστι νυν του ιερού το καλούμενον άδυτον». Παρατηρούμε λοιπόν, πρώτον ότι ιερό δεν σημαίνει μόνο ναός, αλλά και το όλον ιερόν, ακριβώς σε αντιδιαστολή προς τον ναόν. Δεύτερον ότι αν επρόκειτο περί ναού, δεν θα ήταν ανάγκη να χρησιμοποιηθεί η φράσις «το καλούμενον άδυτον», αφού άδυτο ήταν κανονική ονομασία του σχετικού διαμερίσματος των ναών. ΄Όταν συνδυάσουμε και την είδηση ότι η Πυθία κατήρχετο στο άδυτο τούτο, οδηγούμαστε στο συμπέρασμα ότι ήταν εκτός του ναού, σε βαθύτερο σημείο, πιθανόν στα πέριξ του ιερού της Γής. Τέτοια άδυτα εντός των ναών στα οποία κατήρχοντο, υπήρχαν και αλλού στην Ελλάδα, όπως στο ιερό του Ισθμού, όπου εντός του περιβόλου του Παλαίμονος περγράφεται από τον Παυσανία «εν αριστερά ναός…έστι δε και άλλο ΄Αδυτον καλούμενον, κάθοδος δε εις αυτό υπόγειος, ένθα δη τον Παλαίμονα κεκρύφθαι φασίν».
Η αναλογία μεταξύ των αδύτων των δύο ιερών είναι σπουδαία, αφού και στις δύο περιγραφές χρησιμοποιείται η φράσις « το καλούμενον άδυτον». Επί πλέον στις παραδόσεις εις το άδυτο των Δελφών ήταν θαμένος ο Πύθων και στον Ισθμό ο Παλάιμων. Υπάρχει και η μαρτυρία του Ηροδότου. Είναι γνωστό ότι τα χάσματα αυτά της γής καθώς και οι σχετικοί υπόγειοι χώροι καλούντο άδυτα και μέγαρα. Αναφέρει λοιπόν ο Ηρόδοτος για τον χρησμό που έλαβαν οι Αθηναίοι επικειμένης της εισβολής του Ξέρξη. Οι θεοπρόποι , αφού έκαναν τις σχετικές τελετές «ες ο μέγαρον εσελθόντες ίζοντο». Η Πυθία Αριστονίκη τότε χρά τα περί της απελπιστικής καταστροφής, η οποία επικρέμαται των Αθηνών και καταλήγει « αλλ΄ίτον εξ΄αδύτοιο». Πηγή
https://ellas2.wordpress.com/
Το βρήκα στο: https://vequinox.wordpress.com/
Νίκος Κατσαλίδας: Συναξάρι τῆς ὀργῆς
Νίκος Κατσαλίδας: Συναξάρι τῆς ὀργῆς
Συναξάρι τῆς ὀργῆς
Νίκος Κατσαλίδας ΣΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΜΙΣΣΙΟ, ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ΤΟΥΜΟΥΝ τριῶν χρονῶν στὴν ἡλικία ποὺ μόλις εἶχα ἀφήσει τὴν κούνια, σχεδὸν στὴ θηλὴ τῆς μάνας μου, παίζοντας μὲ τὰ γατάκια καὶ ταΐζοντας στὸ καλύβι τὸν πιστὸ σκύλο τοῦ σπιτιοῦ μου πού ’γλειφε τὰ χέρια μου, μέχρι ἐκείνη τὴ μαύρη φαρμακερὴ Δευτέρα τοῦ Αὐγούστου, ποὺ πάγωσε τὸ χαμόγελό μου καὶ ἀντιστράφηκε ἡ προστασία, ἦταν ἡ γάτα τότε κι ὁ σκύλος, αὐτὰ τὰ δυὸ νοητὰ κατοικίδια, ποὺ νιώθοντας τὸν πόνο μου μὲ περιτριγυρίζανε σὰν γιὰ συμπαράσταση κουνώντας τὴν οὐρά τους καὶ συμπεριφέρονταν μὲ ἀνθρωπιὰ νὰ μὲ παρηγορήσουν μὲ τὰ χάδια τους. Κατακαλόκαιρο ποὺ φλέγεται καὶ βράζει τὸ χῶμα ἀπὸ τὴ ζέστη καὶ μ’ εἶχε στὴν ἀγκαλιά του καὶ μὲ φίλαγε ὁ πατέρας, ὅταν ἐμφανίστηκαν κάτι ἴσκιοι σὰν δαιμονικὰ ποὺ ἡ μάνα μου ἀργότερα τὰ ὀνόμασε σκυλιὰ κι εἶχα πεισμώσει γιατὶ τὸ συλλάβαινα σὰν ὑποτίμηση σάματι προσβαλλότανε ὁ πιστὸς σκύλος μας ποὺ καμιὰ σχέση δὲν εἶχε ὁ καημένος μὲ τὰ σκύβαλα, μὲ τὰ λυσσασμένα σκυλιὰ γιὰ αἷμα, ἀγρίμια ποὺ μάζεψαν εἴκοσι τέσσερις ἄντρες συγχωριανοὺς μαζὶ καὶ τὸν πατέρα καὶ τοὺς ἔβαλαν μπροστὰ γιὰ τὰ Καμίνια. Ἐνῶ ὣς τότε τραγουδοῦσα μὲ τὰ πουλάκια ποὺ κελαηδοῦσαν ἀπὸ τὰ βαθιὰ χαράματα στὴν περγουλιὰ τῆς αὐλῆς μας, ὕστερα ἀπὸ κείνη τὴν ἡμέρα τὸ καθετὶ μούχρωσε, σκοτάδιασε καὶ ἀντάριασε γύρω μου. Κι ἂς ἦταν πάλι τὰ πουλάκια ἔξω στὴν περγουλιά μας, ἐμένα μοῦ φαινότανε ὅτι δὲν κελαηδοῦσαν πιά, ὅτι μόνο θρηνοῦσαν, ὥσπου ἡ ὀπτασία ποὺ ἀπὸ τότε καὶ πέρα τὸ καθετὶ τὸ γύριζε σὲ σκοῦρο καὶ μουντό, καὶ τὰ πουλάκια τὰ εἶχε μετατρέψει σὲ μαῦρα κοράκια. Ὅλα αὐτὴ ἡ μεταμόρφωση ὕστερα ἀπὸ τὴν κακιὰ ὥρα τοῦ μαζικοῦ σκοτωμοῦ καὶ τῆς χαριστικῆς βολῆς στὰ μηνίγγια στὰ κεφάλια τῶν σκοτωμένων ἀπὸ τοὺς δήμιους, ὅταν ὅλες οἱ γυναῖκες μαζί τους καὶ ἡ γιαγιά μου, ἡ μάνα μου κι οἱ θεῖες μου, γύριζαν κατὰ τὸ ἡλιοβασίλεμα σὰν οἱ Ἀντιγόνες ἄλλες μὲ τοὺς νεκροὺς στοὺς ὤμους καὶ ἄλλες ζαλωμένες. Ἀνέβασαν τὸν πατέρα στὴν πέτρινη σκάλα, σὰν νὰ κατέβαζαν τὸν κρεμασμένο Ἰησοῦ ἀπὸ τὸν σταυρό του, τὸν ξάπλωσαν, τὸν ἔπλυναν στὴ μέση στὸ δωμάτιο, σκέπασαν τὸ κουφάρι, τὸ τύλιξαν στὰ σάβανα καὶ γονάτισαν τριγύρω ἀπὸ τὸ λείψανο κυρτωμένες σὰν μυροφόρες στὴν ἄδεια θέση τοῦ κεφαλιοῦ, ἀφοῦ δὲν ὑπῆρχε πιὰ ἐκεῖ το κεφάλι τοῦ πατέρα καὶ ἄρχισαν τὸ μοιρολόι τους. Αὐτὴ ἦταν ἡ πρώτη ὀπτικὴ εἰκόνα βαθιὰ μέσα μου, ἐνῶ ἡ ἀκουστικὴ ποὺ θυμᾶμαι καλὰ καὶ μὲ συνοδεύει ὁλοζωῆς ἦταν τὰ πονεμένα λόγια ἀπὸ τὸν θρῆνο τῆς μάνας: Βαγγέλη μου, Βαγγέλη μου, Βαγγέλη μου καὶ λεβέντη μου, πῶς τό ’καμες αὐτὸ καὶ μᾶς ἔφυγες τόσο νιούτσικος; Τί μοῦ ’καμες ἐμένα τῆς μαύρης; Πῶς μ’ ἄφησες μὲ δυὸ ὀρφανὰ παιδάκια. Καὶ τὰ ἄλλα τὰ φαρμακερὰ τῆς ἀπαρηγόρητης γιαγιᾶς μου: Ἄχ, Βαγγέλη μου, ψυχούλα μου, καρδούλα μου καὶ μάτια μου, ποιός τό ’λεγε, ἐγὼ ἡ μαύρη ἡ μάνα, νὰ μάζευα τὰ πεταγμένα μυαλὰ καὶ τὰ σκορπισμένα κομμάτια τοῦ κεφαλιοῦ σου στὴν ποδιά μου. Καταραμένα τέρατα ποὺ νὰ φᾶτε τὸ κεφάλι σας ἀναμεταξύ σας νὰ φᾶτε. Τί σᾶς ἔφταιγαν τὰ παιδιά μας, μωρὲ γουρσούζικα, ποὺ κοιτοῦσαν σὰν νοικοκυραῖοι τὴν οἰκογένειά τους καὶ τὰ σπίτια τους; Καὶ ὅπως τά ’χε τυλιγμένα τὰ χυμένα μυαλὰ καὶ τὰ κομμάτια δεμένα στὴν ποδιά της, τὰ τοποθέτησε στὸ φέρετρο. Τὰ μοιρολόγια ράγισαν τὸν κάμπο κι ἔσκισαν τὴ γῆ ἀπὸ τὸν πόνο. Οἱ ἀντίλαλοι τοῦ θρήνου γύριζαν μέρα-νύχτα μὲ τοὺς βοριάδες μέσα μου πάνω ἀπὸ τὰ ματωμένα Καμίνια. Ποῦ νὰ ἐξομολογιόνταν κεῖνες τὶς μαῦρες νύχτες μὲ τέρατα καὶ φονιάδες οἱ γυναῖκες; Σὲ ποιόν νὰ λέγανε τὸν πόνο τους γονατισμένες πάνω στοὺς τάφους τους; Μᾶς ἕσφιγγαν δυνατὰ στὴν ἀγκαλιά τους, ἐμένα καὶ τὸν ἀδερφούλη μου, σὰν νὰ μᾶς ἔκρυβαν ἀπὸ τὸν χάροντα ποὺ τριγύριζε καὶ βολιδοσκοποῦσε ποδοπατώντας τὴν καταματωμένη γῆ μας. Ἡ μόνη ἱερὴ πράξη τῶν γυναικῶν ποὺ εἶχαν κουβαλήσει ζαλωμένους στοὺς ὤμους τοὺς ἀδικοχαμένους ἦταν ἡ ὁρκωμοσία τους πάνω στὸ Βαγγέλιο καὶ στὴ γαλανόλευκη ποὺ βγάζανε καὶ φιλούσανε σιωπηλὰ μὲ τὶς ἐλπίδες ὅτι θὰ βγεῖ κάποιος καὶ γιὰ αὐτοὺς νὰ τοὺς προστατέψει, τοὺς ζωντανοὺς καὶ τοὺς πεθαμένους καὶ κανένας δὲν ἄκουγε τὰ μοιρολόγια τους καὶ κανένας δὲν βρέθηκε νὰ τὶς παρηγορήσει στοὺς μανιασμένους βοριάδες. Μόνο τὰ πιστὰ σκυλιὰ θρηνοῦσαν κι οὔρλιαζαν πένθιμα στὶς αὐλὲς ὅταν ἔπαυαν αὐτὲς οἱ ἐξαντλημένες γυναῖκες τὰ μοιρολόγια νὰ ξεκουραστοῦν καὶ νὰ ξαναρχίσουν τὶς μαῦρες νύχτες στὰ Ψυχοσάββατα γιὰ τὶς ψυχές τους. Κανένας δὲν βρέθηκε στὸν λάκκο. Μόνο ὁ Θεὸς ἀπὸ πάνω κοιτοῦσε κι ἔτριβε κι αὐτὸς μὲ ἀπορία τὰ μάτια του σὰν νά ’λεγε: Ἐσένα Ἀδάμ, ποὺ σ’ ἔπλασα μὲ τὰ χέρια μου, δὲν σ’ ἔκαμα νὰ γεννήσεις οὔτε ἐγκληματίες καὶ οὔτε τέρατα. Τί εἶναι αὐτὸ τὸ τερατούργημα ποὺ ἔκαμες καὶ γέννησες τέτοιους Βαραββάδες; Τὸ μόνο ποὺ μποροῦσε νὰ κάμει κι αὐτὸς ἐκεῖνες τὶς εὐαίσθητες στιγμὲς ἦταν νὰ στείλει ἕνα περαστικὸ σύννεφο καὶ ἔριξε μιὰ περίεργη βροχὴ στὸ καταμεσήμερο νὰ πλύνει τὸ χυμένο ἀθῶο ἄλικο αἷμα νὰ μὴν τό ’βλεπε ὁ κόσμος καὶ ντρεπότανε κι αὐτὸς ἀπὸ τοῦτο τὸ ἀβυσσαλέο τερατούργημα. Κι ἄναψε κεριὰ στὸ κηροπήγιο τοῦ οὐρανοῦ καὶ χάθηκαν προσωρινὰ οἱ βρικόλακες στὸ σκοτάδι τῆς νύχτας. Καὶ κάθε τόσο ἀκούγεται ἕνα πολυφωνικὸ τραγούδι ἀπὸ τὸν δίσκο μὲ τοὺς «Πέντε γλυνιῶτες» καὶ μετατρέπεται μοιρολόι, γιατὶ ἀπὸ τοὺς πέντε ποὺ πῆγαν κι ἠχογράφησαν τὸ τραγούδι στὴν Ἀθήνα τὸ 1935, οἱ τρεῖς σβαρνίστηκαν κι ἔμειναν ἐδῶ σκοτωμένοι κι ὅπως εἶναι καὶ νεκροὶ ἀκόμα τραγουδᾶνε τὸν θρῆνο τῆς φυλῆς τους. Κι ὁ δίσκος παίζει μερόνυχτα καὶ ἀχεῖ, ἀντιλαλεῖ στὸν λάκκο τῆς ἱστορίας γιὰ πεῖσμα τοῦ χρόνου ποὺ θέλει νὰ τοὺς ξεχάσει, νὰ τ’ ἀκούσει ὁ κόσμος καὶ νὰ μείνει στὴ μνήμη ὅλης της οἰκουμένης ποὺ κουφαίνει. Ἐνῶ κάτω καίγονται ἀκόμα τὰ σπίτια ὕστερα ἀπὸ χρόνια καὶ μυρίζει θάνατο καὶ μαυρίζει συνέχεια ὁ οὐρανὸς καὶ δὲν μπορεῖ νὰ ξαστερώσει. Κι οἱ εἴκοσι ἑφτὰ ψυχὲς αἰωροῦνται νωπὲς καὶ γυροφέρνουν στὴν κοιλάδα νὰ ἐλέγξουν τὴ γῆ τους καὶ τὰ χώματά τους καὶ νὰ δοῦνε τί γίνεται καὶ ἂν θὰ πάψει ποτὲ νὰ εἶναι ἐπικίνδυνος ὁ χρόνος, ὅπως ἐκεῖνος ποὺ τὸ ἡμερολόγιο σημείωνε 2 Αὐγούστου 1943. Καὶ ὅλα αὐτὰ μὲ τὸ κλαρίνο τοῦ Μπέκαρη πίσω ἀπὸ τὸ Δελβινάκι ποὺ δὲν πιστεύει ὅτι ἐν ἀγνοίᾳ τοῦ κόσμου σφάζονται ἀκόμα τὰ ἀδέρφια τους καὶ δὲν ἀκούγεται οὔτε φωνὴ κι οὔτε μιλιὰ γιὰ συμπαράσταση καὶ θάβονται λεβέντες καὶ κομμάτια ἀπὸ τὶς πατρίδες. Κι ὁ δίσκος μὲ τοὺς «Πέντε γλυνιῶτες» πότε γίνεται ἥλιος φλεγόμενος, στρογγυλός, πότε φεγγάρι ἀργυρό, μὰ ποτὲ δὲν λευκάνθηκε οὔτε στὸν ἥλιο οὔτε στὸ φεγγάρι στὸν λάκκο στὰ Καμίνια, τί ὥρα τοῦ χρόνου εἶναι, νύχτα ἢ μέρα κι οὔτε ἐξαφανίστηκε ἀπὸ τὸν χάρτη τὸ φιδίσιο μονοπάτι ποὺ σὲ πάει στὴ φωλιὰ τοῦ ἐγκλήματος. Καὶ βγαίνει συνέχεια μέσα ἀπὸ τὰ σκοτάδια, σὰν ἀπὸ ἀσπρόμαυρη ταινία λίγο πρὶν φέξει ἕνα καραβάνι μὲ εἴκοσι ἑφτὰ νεκροὺς φορτωμένους. Καὶ μπροστά τους βαδίζει ὁ πάπα-Γραμματικὸς μὲ τὸ τρυπημένο κι αὐτὸς ράσο καὶ τὸ καταματωμένο Εὐαγγέλιο στὰ χέρια του ρίχνοντας τρισάγιο γιὰ ὅλους, συμπεριλαβαίνοντας καὶ τὸν ἑαυτό του. Μιὰ μάνα τραβάει φορτωμένο στὸν γάϊδαρό της ἀπὸ τὴ μιὰ μεριὰ τὸν σκοτωμένο ἄντρα της κι ἀπὸ τὴν ἄλλη μεριὰ τὸν κατακρεουργημένο γιό της. Καὶ πλάι της βγαίνουν ἀπὸ τὸν λάκκο περνώντας τὸ διάραχο συνέχεια γυναῖκες μὲ τοὺς ἄντρες τους καὶ τὰ παιδιά τους κουβαλώντας γιὰ τὴν αἰωνιότητα. Καὶ ἀνάμεσά τους ἡ γυναίκα καὶ ἡ ἀδερφὴ τοῦ Βαγγέλη ζαλωμένες τὸν νεκρό τους καὶ πίσω ἡ μάνα του κρατώντας δεμένα στὴν ποδιά της τὰ χυμένα μυαλά του καὶ τὸ θρυμμένο καύκαλό του. Καὶ ἐνῶ τὴν ἡμέρα ἐδῶ πάνω φυσᾶνε μόνο βοριάδες καὶ δὲν φυτρώνει κλωνὶ χορτάρι, τὴ νύχτα βγαίνουν πρῶτοι καὶ στέκουν καραούλι στὸ ἀφορεσμένο μονοπάτι τῆς ἱστορίας οἱ τρεῖς μάρτυρες τοῦ δίσκου τῆς Columbia, ὁ Βασίλης Σελιώτης πάρτης, ὁ Βασίλης Ἀναγνώστης ἰσοκράτης καὶ ὁ Σπυρίδωνας Τσέλιος κλώστης. Καὶ μαζί τους σηκώνονται ὅλοι, οἱ εἴκοσι ἑφτά, ἀπὸ τὰ δεκαοχτὼ μέχρι τὰ εἴκοσι πέντε, ἂν καὶ ματωμένοι καὶ ταλαιπωρημένοι, καὶ τραγουδᾶνε καὶ τὸ τραγούδι γίνεται πολυφωνικὸς τραγικὸς σύγχρονος θρῆνος αἵματος ποὺ ραγίζει τὰ βουνά, τοὺς κάμπους καὶ τὰ καταράχια: Κλαῖν’ οἱ πέτρες τὰ λιθάρια, κλαῖνε τὸν καημό, ὤ, κλαῖνε το, μώρ’, κλαῖνε τὸν καημό. Μώρ’, κλαίω κι ἐγὼ ὁ καημένος τὸν ξεχωρισμό, ὤ, τὸν ξεχωρισμό, τὸν ξεχω-μώρ’-τὸν ξεχωρισμό. Ὤ, ν’ ἔρθε, μωρὲ ν’ ἐρθέ, ἐρθὲ καιρὸς νὰ φύγομε, ἄι, μωρὲ παιδιὰ καημένα, καιρὸς νὰ χωριστοῦμε. Ὤ, χωρὶ-μωρὲ χωρί, χωρίζει ἡ μάνα τὸ παιδί, ἄι, μωρὲ παιδιὰ καημένα, καὶ τὸ παιδὶ τὴ μάνα, ὤ, χωρὶ-μωρέ, χωρὶ-χωρίζονται τ’ ἀντρόγυνα, ἄι, μωρὲ παιδιὰ καημένα, τὰ πολυαγαπημένα, μωρὲ παιδιὰ καημένα, τὰ πολυαγαπημένα. Ἀθήνα, 02.12.2021 «Πέντε Γλυνιῶτες» https://www.youtube.com/watch? Οἱ Πέντε φημισμένοι νέοι ἀπὸ τὸ χωριὸ Γλύνα. Καταγραφὴ τοῦ 1935. Βασίλης Σελιώτης, Βασίλης Ἀναγνώστης, Σπυρίδων Τσέλιος, Ἀναστάσης Τάκος καὶ Εὐάγγελος Μπατζέλης, Οἱ τρεῖς πρῶτοι ἔγιναν ἐθνομάρτυρες, ὅταν ἐκτελέστηκαν μαζὶ μὲ πολλοὺς ἄλλους Γλυνιῶτες στὶς 3 Αὐγούστου 1943, ἀπὸ Ἀλβανοὺς παρτιζάνους (μὲ τὴν ὑποστήριξη τοῦ Γερμανικοῦ στρατοῦ) μαζὶ μὲ πολλοὺς ἄλλους Γλυνιῶτες. Στὸ ἔγκλημα τῆς Γλύνας στὶς 2 Αὐγούστου 1943. Οἱ ἄλλοι δύο παρότι βρισκόταν στὸ χωριὸ ἐκείνη τὴν ἡμέρα γλίτωσαν τὴν ἐκτέλεση. Στὸ κλαρίνο ὁ Π. Μπέκαρης ΠΗΓΗ: ΘΥΜΑΡΙΑ ΤΩΝ ΒΟΡΡΙΑΔΩΝ (ΝΙΚΑΣ, 2022).ΝΙΚΟΣ ΚΑΤΣΑΛΙΔΑΣ (ΑΝΩ ΛΕΣΙΝΙΤΣΑ ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΑΓΙΩΝ ΣΑΡΑΝΤΑ, 1949). ΖΕΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ. ΣΠΟΥΔΑΣΕ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ. ΠΟΙΗΤΗΣ, ΠΕΖΟΓΡΑΦΟΣ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΗΣ, ΔΟΚΙΜΙΟΓΡΑΦΟΣ ΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΤΙΜΗΤΙΚΕΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΒΡΑΒΕΙΑ. ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΣΕ ΑΝΘΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ, ΓΑΛΛΙΚΑ, ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ, ΙΤΑΛΙΚΑ, ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΑ, ΡΟΥΜΑΝΙΚΑ, ΙΣΠΑΝΙΚΑ, ΕΝΩ Ο ΙΔΙΟΣ ΜΕΤΕΦΡΑΣΕ ΣΑΡΑΝΤΑ ΠΕΝΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΙΗΤΕΣ ΚΑΙ ΠΕΖΟΓΡΑΦΟΥΣ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ. ΕΙΝΑΙ ΕΝΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΙΔΡΥΤΕΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ «ΟΜΟΝΟΙΑ». ΚΑΤΑ ΤΟ 2001-2002, ΧΡΗΜΑΤΙΣΕ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ (ΠΑΡΑ ΤΩΙ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΩΙ) ΓΙΑ ΤΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ. ΚΑΤΑ ΤΟ 2004-2008 ΔΙΕΤΕΛΕΣΕ ΔΙΠΛΩΜΑΤΗΣ, ΜΟΡΦΩΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΚΗ ΠΡΕΣΒΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ. ΤΟ 2001 ΑΠΕΣΠΑΣΕ ΤΟ ΒΑΛΚΑΝΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ «ΑΙΜΟΣ», ΣΤΗ ΣΟΦΙΑ, ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΗ «ΤΑ ΕΚΑΤΟ ΕΚΑΤΟΦΥΛΛΑ ΤΗΣ ΠΟΥΛΙΑΣ». ΤΟ 2002 ΤΟΥ ΑΠΟΝΕΜΗΘΗΚΕ Η «ΑΣΗΜΕΝΙΑ ΠΕΝΑ» ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. ΤΟ 2012, ΠΑΡΑΣΗΜΟΦΟΡΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΜΕ ΤΟ ΑΝΩΤΑΤΟ ΜΕΤΑΛΛΙΟ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ «ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ». Ο ΝΙΚΟΣ ΚΑΤΣΑΛΙΔΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΑΚΤΙΚΟ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΕΙΚΟΝΑ: ΤΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΤΩΝ ΣΦΑΓΙΑΣΘΕΝΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΒΟΡΕΙΟΗΠΕΙΡΩΤΩΝ ΣΤΗ ΓΛΥΝΑ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ, ΣΤΙΣ 3 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1943.https://bonsaistoriesflashfiction.wordpress.com/ |
🏅Αυτή η τυρόπιτα με μόνο 3 Υλικά γίνεται σε 5' χωρίς Μίξερ Απλά ανακατέψτε το αλεύρι με το Γιαούρτι
🏅Αυτή η τυρόπιτα με μόνο 3 Υλικά γίνεται σε 5' χωρίς Μίξερ. Απλά ανακατέψτε το
αλεύρι με το Γιαούρτι
Γιατί η Ρωσία κατέχει αυτό το παλιό κομμάτι της Γερμανίας;
Γρίπη Α και Γρίπη Β: Διαφορές σε συμπτώματα και αντιμετώπιση
Γρίπη Α και Γρίπη Β: Διαφορές σε συμπτώματα και αντιμετώπιση Bigstock Μιχάλης Θερμόπουλος Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2025 19:00 Η κοινή γρίπη π...
-
Ιούλιος: λαογραφία - παροιμίες- ήθη - έθιμα - τραγούδια 09:01 Σάββατο, 1 Ιουλίου 2017 ΓΙΟΡΤΕΣ ΕΛΛΑΔΑ Ιούλιος, Γιούλ...
-
►Tarot: "Οι περισσότερες σχετικές γενικότητες / Major Arcana" .- 01/15/2018 από την Aquileana Τα είκοσι δύο φύλλ...
-
Ντάβανος: Γνωριμία με το έντομο... Ντάβανος , ο (ουσιαστικό) [λατινική λέξη tabanus = οίστρος] το έντομο που κεντρίζει τα βόδια, η ...