Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 19 Σεπτεμβρίου 2023

Νιώθω να με πνίγουν οι αναμνήσεις του χθες…

 Νιώθω να με πνίγουν οι αναμνήσεις του χθες…

Έρχονται οι θύμισες από το παρελθόν, σε στιγμές που το μυαλό προσπαθεί να ξεκουραστεί. Άνθρωποι που είναι μακριά και σου λείπουν γιατί σας χώρισε η απόσταση. Υπάρχουν όμως και οι άνθρωποι που έφυγαν νωρίς και οι στιγμές μαζί τους είναι σαν να έγιναν όλα εχθές. Σαν εχθές κρατούσα στην αγκαλιά μου το κορμί σου αγάπη μου μεγάλη, ακόμα κι αν πέρασαν χρόνια, νομίζω ότι ήταν χθες που σε αποχαιρετούσα, σαν ο χρόνος να σταματάει όταν οι αναμνήσεις σε τυλίγουν. Ένα τελευταίο βλέμμα και μία τελευταία αγκαλιά σε μια φίλη, αδερφή ψυχή που νωρίς πέταξε μακριά από κάθε πόνο και κακία. Δεν γεννήθηκες για αυτό τον κόσμο, η ψυχή σου αθώα και διάφανη, δεν χωρούσε σε τούτο τον τόπο. Εκεί ψηλά στον ουρανό το χαμόγελό σου φωτίζει όλα τα αστέρια.

Όσες όμορφες αναμνήσεις κι αν έχεις περάσει, οι άσχημες πολλά βραδιά έρχονται και σε πνίγουν, γίνονται μια θηλιά. Πνίγεσαι ξανά και ξανά και όλα θυμίζουν το χθες. Ένα χθες που είναι τόσο κοντά σου, ακόμα κι αν πέρασαν δέκα χρόνια, αυτό το χθες δεν φεύγει από μέσα σου. Αυτές οι στιγμές του χθες δεν ξεθωριάζουν, παίζονται μπροστά σου ξανά και ξανά, σαν ταινία που πάτησες το κουμπί της επιστροφής γιατί το μπροστά πλέον δεν υπάρχει. Κάθομαι στο σκοτάδι και μέσα σε μια μπάλα φωτός όλες οι σημαντικές στιγμές παίζουν μπροστά μου σαν τίποτα να μην άλλαξε, σαν να μην προχωράει η ζωή. Μια ζωή που το τώρα κόλλησε στο χθες. 

   

 https://gynaikaeimai.com/

Άνδρεα Αρβανιτίδου

https://www.andreaarvanitidou.com/


Η «κρεατομηχανή» του Ραμπότινο

 Η «κρεατομηχανή» του Ραμπότινο

Η «κρεατομηχανή» του Ραμπότινο: Γιατί η Ρωσία και η Ουκρανία πολεμούν τόσο έντονα για ένα μικρό χωριό στο νότιο μέτωπο;

Τι συμβαίνει στο μικρό χωριουδάκι που το Κίεβο ισχυρίζεται ότι κατέλαβε στην περιοχή Ζαπορόζιε ;

Από τα μέσα Αυγούστου, το μικροσκοπικό χωριό Ραμπότινo – που βρίσκεται στην περιοχή Ζαπορόζιε μεταξύ της ελεγχόμενης από την Ουκρανία πόλης Ορέχοφ και του ελεγχόμενου από τη Ρωσία Τοκμάκ – είναι το πεδίο σφοδρών μαχών.

Για το Κίεβο, αυτή η αγροτική τοποθεσία έχει γίνει ένα απογοητευτικό και απροσδόκητο κριτήριο για την αξιολόγηση της αντεπίθεσής του. Στα τέλη Αυγούστου, τα ουκρανικά μέσα ενημέρωσης επικαλέστηκαν το υπουργείο Άμυνας αναφέροντας ότι είχε αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο του χωριού. Κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης στη Γαλλία, ο υπουργός Εξωτερικών Ντμίτρι Κουλέμπα μίλησε για την «ηρωική κατάληψη» αυτού του «στρατηγικής σημασίας» οικισμού και υποστήριξε ότι η εγκαθίδρυση του ελέγχου των πλευρών του θα άνοιγε το δρόμο για τα ουκρανικά στρατεύματα να φτάσουν «στη Μελιτόπολη και στα σύνορα με την Κριμαία».

Η θριαμβευτική εξαγγελία του Κιέβου, ωστόσο, ήταν πρόωρη, ενώ όλο αυτό το διάστημα, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας διέψευδε τις αναφορές περί απώλειας του οικισμού, όπου συνεχίζονται ακόμη οι μάχες. Η σφοδρότητα των μαχών ανάγκασε και τις δύο πλευρές να μεταφέρουν στο Ραμπότινο επίλεκτες αερομεταφερόμενες μονάδες, όπως είναι η 82η Ταξιαρχία των Ενόπλων Δυνάμεων της Ουκρανίας (ΕΔΟ) και η 76η Μεραρχία των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων.Ολόκληρο το άρθρο εδώ:Η «κρεατομηχανή» του Ραμπότινο

https://seisaxthia.wordpress.com/

Το βρήκα στο: https://anhsyxia.wordpress.com/

Αναλόγιο: Η Λωρέττα Τσαβάκη διαβάζει την «Πατρίδα» της Warsan Shire

 Αναλόγιο: Η Λωρέττα Τσαβάκη διαβάζει την «Πατρίδα» της Warsan Shire

Artwork: ©2022 Antigoni Vassilaki, digital collage
Παραγωγή Βίντεο, Φωνή: Λωρέττα Τσαβάκη  ©2023 All Rights Reserved

Η Λωρέττα Τσαβάκη γεννήθηκε το 1979 στην Αθήνα, όπου και μεγάλωσε. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.) Αθηνών και συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο «University of East London». Επιπλέον σπούδασε υποκριτική στην Ακαδημία «The Theatre»(στο Φορλί, Ιταλία). Tα τελευταία χρόνια διδάσκει Ιστορία της Τέχνης και ζωγραφική στα δημόσια ιταλικά σχολεία ενώ παράλληλα συνεργάζεται με τη θεατρική ομάδα «Voci» ως ηθοποιός.

https://nosensewords.wordpress.com/

Το ανάκτορο του Φιλίππου Β΄ στις Αιγές αποδίδεται στο κοινό

 Το ανάκτορο του Φιλίππου Β΄ στις Αιγές αποδίδεται στο κοινό

Αυτοψία στο έργο της “Στερέωσης, συντήρησης, αναστήλωσης και ανάδειξης του ανακτόρου των Αιγών”, πραγματοποίησε η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη

Το έργο, το οποίο υλοποιείται από το 2007, από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας, ολοκληρώνεται στο τέλος του 2023. Έχει συνολικό προϋπολογισμό 20.000.000 ευρώ, με διαδοχικές εντάξεις, σε δύο χρηματοδοτικές περιόδους του ΕΣΠΑ 2007-2013 και 2014-2020.

Ανάκτορο στον Αρχαιολογικό Χώρο των Αιγών

Το μνημείο αποδίδεται στο κοινό, εντός του έτους, με αναστηλωμένο το μεγάλο περιστύλιο, το πρόπυλο και τις στοές της πρόσοψης, αναταγμένους τους τοιχοβάτες και συντηρημένα τα ψηφιδωτά των τεράστιων ανδρώνων, των χώρων, δηλαδή, που φιλοξένησαν τα συμπόσια των Μακεδόνων βασιλέων.

Η Υπουργός Πολιτισμού επιθεωρεί την εξέλιξη των έργων ανάδειξεης του Ανακτόρου των Αιγών

Η Υπουργός ξεναγήθηκε από την Έφορο Αρχαιοτήτων Αγγελική Κοτταρίδη, συζήτησε με την ομάδα των επιβλεπόντων και έδωσε κατευθύνσεις για την μελέτη των βέλτιστων λύσεων της πρόσβασης και εξυπηρέτησης των επισκεπτών στον χώρο του μνημείου, η έκταση του οποίου ξεπερνά τα 30 στρέμματα.

Ανάκτορο των Αιγών

Όπως δήλωσε η Λίνα Μενδώνη «Ο  στόχος του σχεδιασμού των έργων στις Αιγές, ήταν εξαρχής, η συστηματική και καθολική αποκατάσταση και ανάδειξη του ιδιαίτερα εκτεταμένου αρχαιολογικού χώρου, ώστε να εξελιχθεί σε ένα τεράστιο αρχαιολογικό πάρκο, με σύγχρονες και υψηλού επιπέδου υποδομές και υπηρεσίες, ώστε να προσφέρει στους επισκέπτες πλήρη, ενιαία και ολοκληρωμένη γνώση και εμπειρία της ιστορίας της πόλης των Αιγών, των βασιλέων της και της ευρύτερης Μακεδονίας.

Το ανάκτορο το 2006, πριν την έναρξη του έργου

Η αναστήλωση του ανάκτορου του Φιλίππου Β΄, που ολοκληρώνεται το Δεκέμβριο, μαζί με τη νεκρόπολη και την ταφική συστάδα των Τημενιδών, έκτασης σχεδόν 550 στρεμμάτων, που το 2021  αποδόθηκε στο κοινό, ως επισκέψιμος δενδροφυτεμένος χώρος, αρχαιολογικής και φυσιολατρικής περιήγησης, το Μουσείο των Βασιλικών Τάφων, το αρχαίο θέατρο, η κατάγραφη εκκλησία του Αγίου Δημητρίου, και το Κεντρικό Μουσείο, το οποίο εγκαινιάστηκε το 2022 από τον Πρωθυπουργό, συγκροτούν το Πολυκεντρικό Μουσείο των Αιγών. Στο σύνολο αυτό προστίθενται και όποια μνημεία ή τμήματα του αρχαιολογικού χώρου συντηρούνται, ώστε να είναι σύντομα επισκέψιμα».

Έργα στερέωσης, αναστήλωσης και ανάδειξης του Ανακτόρου στις Αιγές

Το ανάκτορο χτισμένο, στα μέσα του 4ου αι. π.Χ., από τον Φίλιππο Β΄, το ‘βασίλειον καθίδρυμα’ των Αιγών, το μεγαλύτερο οικοδόμημα της κλασικής Ελλάδας, σχεδιάστηκε έτσι, ώστε να συναρμόζει την Αγορά, τον τόπο συνάθροισης των πολιτών της Μητρόπολης των Μακεδόνων, με την βασιλική παρουσία και εξουσία. Εδώ, στο μέγα περιστύλιο του ανακτόρου, το φθινόπωρο του 336 π.Χ. ανακηρύχθηκε βασιλιάς των Μακεδόνων ο Αλέξανδρος και ξεκίνησε η μεγάλη πορεία, που μετασχημάτισε τον τότε κόσμο σε Οικουμένη.

Έργα στερέωσης, αναστήλωσης και ανάδειξης του Ανακτόρου των Αιγών από το Υπουργείο Πολιτισμού

Το ανάκτορο των Αιγών, ένα απολύτως πρωτοποριακό για την εποχή του οικοδόμημα, έγινε πρότυπο και αρχέτυπο, γνώρισε  χιλιάδες επαναλήψεις καθορίζοντας, για πολλούς αιώνες, την εικόνα της δημόσιας αρχιτεκτονικής, σε ανατολή και δύση.

Η πρόσοψη του ανακτόρου ανατεταγμένη στο Κεντρικό Μουσείο των Αιγών

Σύμβολο της Μακεδονικής ηγεμονίας, το μνημείο καταστράφηκε από τους Ρωμαίους το 148 π.Χ., κάηκε και λιθολογήθηκε για να χαθεί από προσώπου γης. Τώρα, καθώς οι εργασίες αναστήλωσής του ολοκληρώνονται, παραπέμπει ξανά στην αρχική του εικόνα. Οι επισκέπτες του αρχαιολογικού χώρου των Αιγών, σύντομα θα μπορούν να έχουν μια ολοζώντανη εικόνα «του Παρθενώνα της Μακεδονίας» -όπως είχε χαρακτηρίσει το μνημείο ο Wolfram Hoepfner, ένας από τους σπουδαιότερους μελετητές της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής- το οποίο με πολύ κόπο, επιμονή και υπομονή αναδύεται από την λήθη των αιώνων.

Αυτοψία της Λίνας Μενδώνη στον Αρχαιολογικό Χώρο των Αιγών

Ένα μέρος, μήκους 30μ., του άνω ορόφου του κεντρικού τμήματος της πρόσοψης του ανακτόρου, της οποίας η αναστήλωση στο μνημείο δεν κατέστη δυνατή, για λόγους στατικούς καθώς δεν διασώθηκε το ενδιάμεσο αρχαίο υλικό, εκτίθεται ανατεταγμένο στο Κτήριο του Κεντρικού Μουσείου.

gkoul@naftemporiki.gr

https://www.naftemporiki.gr/

Υποχρεωτική ασφάλιση ακινήτων: Πώς «βλέπει» η αγορά την τοποθέτηση του πρωθυπουργού - Η προϋπόθεση που θέτει για να λειτουργήσει το μέτρο

 Υποχρεωτική ασφάλιση ακινήτων: 

Πώς «βλέπει» η αγορά την τοποθέτηση του πρωθυπουργού - 

Η προϋπόθεση που θέτει για να λειτουργήσει το μέτρο

Πολυκατοικίες στην Αττική (ΙΝΤΙΜΕ/ΧΑΛΚΙΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ)
Πολυκατοικίες στην Αττική (ΙΝΤΙΜΕ/ΧΑΛΚΙΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ)

Με θετικό μάτι βλέπουν την τοποθέτηση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη για υποχρεωτική ασφάλιση των ακινήτων απέναντι σε φυσικές καταστροφές  εκπρόσωποι των ιδιοκτητών ακινήτων αλλά και των ασφαλιστών.

Ειδικότερα, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), Στράτος Παραδιάς, μιλώντας στο ethnos.gr, τάσσεται υπέρ της καθολικής ασφάλισης της ακίνητης περιουσίας, με την προϋπόθεση, όμως, να χορηγηθούν οικονομικά κίνητρα προς τους ιδιοκτήτες. Σημειώνει, μάλιστα, ότι για οποιοδήποτε βήμα γίνει προς αυτήν την κατεύθυνση θα πρέπει να έχει ληφθεί υπ’ όψη και η γνώμη των αρμοδίων φορέων της αγοράς.

Από την πλευρά του ο Α΄ αντιπρόεδρος της  Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ανεξαρτήτων Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών, Αλέξανδρος Ιωάννου, σημειώνει ότι ο χώρος του θα μπορέσει να ανταποκριθεί στο κόστος των όποιων αποζημιώσεων, ακόμα κι αν έχουμε ίσου ή και μεγαλύτερου μεγέθους καταστροφές, από αυτές που προκάλεσε ο Ντάνιελ.

«Το κόστος να αφαιρείται από το φορολογητέο εισόδημα»

Ειδικότερα και όπως ανέφερε στο ethnos.gr ο κ. Παραδιάς, η ασφάλιση των ακινήτων ήταν υποχρεωτική και στο παρελθόν -μέχρι το 2010- και το 50% του κόστος φορολόγησης αφαιρούταν από το φορολογητέο εισόδημα.

«Επρόκειτο για μία πολύ σοβαρή έκπτωση για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, η οποία καταργήθηκε με την οικονομική κρίση και προστέθηκαν φόροι, όπως ο ΕΝΦΙΑ, με αποτέλεσμα η ιδιοκτησία να δεχτεί σκληρά χτυπήματα. Η ασφάλιση των ακινήτων έχει δύο σκέλη. Από τη μία είναι η ασφάλιση απέναντι σε φυσικές καταστροφές και από την άλλη η ασφάλιση για οποιαδήποτε σημαντική ζημιά αστικού χαρακτήρα προκληθεί σε ένα ακίνητο, όπως, για παράδειγμα, πυρκαγιά από βραχυκύκλωμα σε θερμοσίφωνα. Σε αυτήν την περίπτωση κακώς έχει δημιουργηθεί η εντύπωση ότι ο ιδιοκτήτης θα αποζημιωθεί ολικώς από το κράτος. Δεν μπορεί να έχει τόσα χρήματα το κράτος», τονίζει ο κ. Παραδιάς.

Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι η ΠΟΜΙΔΑ συμφωνεί με τη γενικευμένη ακόμα και με την καθολική ασφάλιση των ακινήτων, αρκεί το κράτος να στηρίξει με ουσιαστικό τρόπο οικονομικά τους πολίτες. Σημειώνει ακόμα ότι στην Ευρώπη ασφαλισμένο είναι το 70%-80% των ακινήτων, ενώ στη χώρα μας μόλις το 15%-20%, με τη συντριπτική πλειοψηφία αυτών να είναι αναγκασμένη να το κάνει, αφού υποχρεώνεται από τις τράπεζες.

«Ουσιαστικό οικονομικό κίνητρο δεν είναι να έχουμε έκπτωση το 10% του ΕΝΦΙΑ. Ένα τέτοιο μέτρο θα ήταν ιδιαίτερα ανεπαρκές. Το πιο σωστό και αποτελεσματικό θα ήταν το κόστος ασφάλισης να αφαιρείται από το φορολογητέο εισόδημα. Θα μπορούσε να αντέξει τα δημοσιονομικά της χώρας ένα τέτοιο μέτρο, διότι στο χώρο της ασφάλισης δε διακινούνται ‘’μαύρα’’ χρήματα. Το 100% των συμβάσεων είναι απολύτως καθαρό και άρα το κράτος θα έχει έσοδα από αυτές», αναφέρει ο κ. Παραδιάς.

«Θα ανταποκριθούμε στο κόστος»

Με το μέτρο της υποχρεωτικής ασφάλισης των ακινήτων συμφωνεί και ο κ. Ιωάννου, σημειώνοντας ότι δε θα πρέπει να δαπανώνται δημόσια χρήματα για τις φυσικές καταστροφές. Σημειώνει, ωστόσο, ότι το καλύτερο θα ήταν να μην ασφαλίζουν οι πολίτες τα ακίνητά τους εξαιτίας της υποχρεωτικότητας, αλλά επειδή οι ίδιοι το επιλέγουν.

«Είμαστε θετικοί με το μέτρο και διαβεβαιώνουμε ότι ο ασφαλιστικός τομέας θα μπορέσει να ανταποκριθεί στο κόστος. Εφ’ όσον οι πολίτες έχουν μία σωστή ασφαλιστική σύμβαση, δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα. Οι ελληνικές ασφαλιστικές εταιρίες συνεργάζονται με μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού και ταυτόχρονα υπάρχει υψηλή εποπτεία από την Τράπεζα της Ελλάδος», σημειώνει ο κ. Ιωάννου.    

https://www.ethnos.gr/


Annie Ernaux – Η μάνα μου

 Annie Ernaux – 

Η μάνα μου

Είναι ένα δύσκολο εγχείρημα. Για μένα, η μητέρα μου δεν έχει ιστορία. Ήταν ανέκαθεν εκεί. Όταν μιλάω γι’ αυτήν, η πρώτη μου παρόρμηση είναι να την «παγώσω» σε μια σειρά εικόνων άσχετων με τον χρόνο: «είχε βίαιο ταμπεραμέντο», «ήταν μια γυναίκα που τα έδινε όλα», και να φέρνω στη μνήμη μου ανάκατες σκηνές, όπου εκείνη ήταν παρούσα. Ξαναβρίσκω έτσι μονάχα τη γυναίκα του φαντασιακού μου, την ίδια που, τελευταία, εμφανίζεται στα όνειρά μου, ζωντανή και πάλι, ανέγγιχτη απ’ τον χρόνο, μέσα σε μια ατμόσφαιρα έντασης που θυμίζει ταινία θρίλερ. Θα ήθελα επίσης να αποδώσω την πραγματική γυναίκα, αυτήν που υπήρχε ανεξάρτητα από μένα, που γεννήθηκε στις παρυφές μιας νορμανδικής κωμόπολης και πέθανε στη γηριατρική πτέρυγα ενός νοσοκομείου στα περίχωρα του Παρισιού. Ό,τι πιο σωστό ελπίζω να γράψω έγκειται αναμφίβολα στη συναρμογή του οικογενειακού και του κοινωνικού, του μύθου και της ιστορίας. Το πόνημά μου μπορεί να θεωρηθεί ως ένα λογοτεχνικό τόλμημα εφόσον σκοπός του είναι να βρει την αλήθεια για τη μητέρα μου, μια αλήθεια που προσεγγίζεται μόνο με λέξεις. (Με άλλα λόγια, μήτε οι φωτογραφίες, μήτε οι αναμνήσεις, μήτε οι οικογενειακές μαρτυρίες μπορούν να μου προσφέρουν αυτή την αλήθεια.) Και, συνάμα, θα ήθελα να κρατήσω μια κάποια απόσταση από τη λογοτεχνία.

Το Ιβετό είναι μια παγερή κωμόπολη, χτισμένη σ’ ένα ανεμόδαρτο οροπέδιο, μεταξύ Ρουέν και Χάβρης. Στις αρχές του αιώνα, ήταν το εμπορικό και διοικητικό κέντρο μιας περιοχής πλήρως εξαρτώμενης από τη γεωργία, την οποία ελέγχαν οι μεγαλοκτηματίες. Ο παππούς μου, καραγωγέας σε αγρόκτημα, και η γιαγιά μου, υφάντρα στο σπίτι, εγκαταστάθηκαν εκεί λίγο μετά τον γάμο τους. Και οι δυο κατάγονταν από ένα γειτονικό χωριό, τρία χιλιόμετρα μακριά. Νοίκιασαν ένα χαμηλό σπιτάκι με αυλή, απ’ την άλλη πλευρά της σιδηροδρομικής γραμμής, στα περίχωρα, σε μια αγροτική περιοχή με ακαθόριστα όρια, ανάμεσα στα τελευταία καφενεία κοντά στον σταθμό και τους πρώτους αγρούς αγριοκράμβης. Εκεί γεννήθηκε η μητέρα μου, το 1906, τέταρτη από έξι παιδιά. (Καμάρωνε όταν έλεγε: «Εγώ δεν γεννήθηκα σε χωριό».)

Τέσσερα από τα παιδιά δεν έφυγαν ποτέ απ’ το Ιβετό, και η μητέρα μου πέρασε εκεί τα τρία τέταρτα της ζωής της. Εξοικειώθηκαν με το κέντρο της πόλης αλλά δεν έμειναν ποτέ εκεί. «Πήγαιναν στην πόλη» για τη λειτουργία, τον κρεοπώλη, τα ταχυδρομικά εμβάσματα που έπρεπε να στείλουν. Μία από τις ξαδέρφες μου έχει τώρα ένα διαμέρισμα στο κέντρο, που το διασχίζει η Εθνική Οδός 15 όπου μέρα νύχτα κυκλοφορούν φορτηγά. Δίνει υπνωτικό στον γάτο της για να μη βγαίνει έξω και τον πατήσει κάνα αυτοκίνητο. Η γειτονιά όπου η μητέρα μου πέρασε τα παιδικά της χρόνια είναι περιζήτητη από ανθρώπους με υψηλό εισόδημα λόγω της ησυχίας και των παλιών σπιτιών της.

Το μόνο που τη χαλάρωνε ήταν η ανάγνωση αφηγημάτων σε συνέχειες. Είχε ταλέντο στο γράψιμο και στις εξετάσεις για το απολυτήριο δημοτικού βγήκε πρώτη σε όλο το καντόνι. Θα μπορούσε να είχε γίνει δασκάλα, όμως οι γονείς της δεν την άφησαν να φύγει απ’ το χωριό. Το φευγιό από την οικογένεια θεωρείτο πάντα σημάδι δυστυχίας.

Η γιαγιά μου επέβαλε τον δικό της νόμο και φρόντιζε με φωνές και ξυλιές να «στρώνει» τα παιδιά της. Ήταν μια γυναίκα σκληραγωγημένη στη δουλειά, όχι και τόσο καλόγνωμη. Το μόνο που τη χαλάρωνε ήταν η ανάγνωση αφηγημάτων σε συνέχειες. Είχε ταλέντο στο γράψιμο και στις εξετάσεις για το απολυτήριο δημοτικού βγήκε πρώτη σε όλο το καντόνι. Θα μπορούσε να είχε γίνει δασκάλα, όμως οι γονείς της δεν την άφησαν να φύγει απ’ το χωριό. Το φευγιό από την οικογένεια θεωρείτο πάντα σημάδι δυστυχίας. (Στα νορμανδικά, η λέξη «φιλοδοξία» παραπέμπει σε πόνο αποχωρισμού· για παράδειγμα, ένας σκύλος μπορεί να πεθάνει από φιλοδοξία.) Για να καταλάβεις τούτη την ιστορία, που τέλειωσε όταν εκείνη πάτησε τα έντεκα, πρέπει να θυμάσαι όλες τις φράσεις που αρχίζουν με το «κείνα τα χρόνια»: κείνα τα χρόνια, κανείς δεν πήγαινε σχολείο όπως σήμερα, όλοι άκουγαν τους γονείς τους και ούτω καθεξής.

Κρατούσε καλά το σπιτικό της, με άλλα λόγια, κατάφερνε σχεδόν χωρίς λεφτά να ταΐζει και να ντύνει την οικογένειά της. Όταν τα παιδιά της έστεκαν στη σειρά στην εκκλησία, φορούσαν αξιοπρεπή ρούχα καλομανταρισμένα, πεντακάθαρα, πράγμα που τους επέτρεπε να προσεγγίζουν μια αξιοπρέπεια και να ζουν χωρίς να νιώθουν σαν άξεστοι χωριάτες. Γύριζε ανάποδα τους γιακάδες και τις μανσέτες στα πουκάμισα των αγοριών για να κρατάνε διπλό χρόνο. Αξιοποιούσε τα πάντα, το μπαγιάτικο ψωμί, την πέτσα απ’ το γάλα για να φτιάχνει γλυκά, τη στάχτη για την μπουγάδα, τη θέρμη της σόμπας για να αποστεγνώνει δαμάσκηνα ή πιατόπανα, το νερό απ’ το πρωινό νίψιμο για να πλένουμε τα χέρια μες στη μέρα. Ήξερε όλα τα μυστικά του νοικοκυριού που μετρίαζαν τη φτώχεια. Τούτη η γνώση, που μεταδιδόταν από μάνα σε θυγατέρα για αιώνες, σταματάει σε μένα που δεν είμαι πια παρά η αρχειοφύλακάς της.

Ο παππούς μου, άντρας γεροδεμένος και ήπιος, πέθανε από κρίση στηθάγχης στα πενήντα του. Η μητέρα μου ήταν δεκατριών χρονών και τον λάτρευε. Χήρα, η γιαγιά μου έγινε ακόμα πιο άτεγκτη και πιο καχύποπτη με όλους. (Δυο εικόνες τρόμου τη στοίχειωναν, η φυλακή για τ’ αγόρια, το μπάσταρδο για τα κορίτσια.) Καθώς η δουλειά της υφάντρας στο σπίτι είχε εκλείψει, αναγκάστηκε να ξενοπλένει και να καθαρίζει γραφεία.

Χήρα, η γιαγιά μου έγινε ακόμα πιο άτεγκτη και πιο καχύποπτη με όλους. (Δυο εικόνες τρόμου τη στοίχειωναν, η φυλακή για τ’ αγόρια, το μπάσταρδο για τα κορίτσια.)

Προς το τέλος της ζωής της, έμενε μαζί με τη μικρότερη κόρη και τον γαμπρό της, σ’ ένα παράπηγμα χωρίς ηλεκτρικό, που άλλοτε χρησίμευε ως τραπεζαρία του διπλανού εργοστασίου, ακριβώς κάτω από τη σιδηροδρομική γραμμή. Η μητέρα μου με πήγαινε να τη βλέπω τις Κυριακές. Ήταν μια κοντή, στρουμπουλή γυναίκα, εντυπωσιακά ευκίνητη παρά το γεγονός ότι γεννήθηκε με το ένα πόδι πιο κοντό από τ’ άλλο. Διάβαζε μυθιστορήματα, μιλούσε λίγο και απότομα, της άρεσε πολύ να πίνει ρακί, που το ανακάτευε με το κατακάθι του καφέ στο φλιτζάνι της. Πέθανε το 1952.

*********************************

Απ’ όλους, η μητέρα μου είχε το πιο περήφανο, το πιο δυναμικό ταμπεραμέντο. Ήξερε καλά ότι ανήκε στην κατώτερη τάξη και το απεχθανόταν, αρνούμενη να την κρίνουν μόνο από την κοινωνική της θέση. Συχνά, έλεγε για τους πλούσιους, «Δεν είναι καλύτεροι από μας». Ήταν μια ελκυστική ξανθιά με γκρίζα μάτια, τροφαντή που ακτινοβολούσε από υγεία («Και τι δε θα ’διναν για να ’χουν την υγειά μου!»). Διάβαζε οτιδήποτε έπεφτε στα χέρια της, της άρεσε να τραγουδάει τα σουξέ της εποχής, να φτιασιδώνεται, να πηγαίνει με παρέα στον κινηματογράφο ή στο θέατρο για να δει τον Ροζέ της ντροπής και τον Αρχισιδηρουργό. Πάντα έτοιμη να «το ρίξει λιγάκι έξω».

Περήφανη που ήταν εργάτρια σ’ ένα μεγάλο εργοστάσιο: ένιωθε πολιτισμένη σε σχέση με τις άξεστες, τα κορίτσια της υπαίθρου που έμειναν πίσω με τις αγελάδες, και ελεύθερη σε σχέση με τις σκλάβες, τα δουλικά των αστικών σπιτιών που ήταν υποχρεωμένα να «γλείφουν τον πισινό των αφεντικών». Κι όμως πίστευε ότι όλα αυτά την απομάκρυναν, με τρόπο ακαθόριστο, απ’ το ένα και μοναδικό της όνειρo: να γίνει πωλήτρια.

Όμως, σε μια εποχή και σε μια κωμόπολη όπου το βασικό στοιχείο της κοινωνικής ζωής ήταν να μαθαίνεις όσο περισσότερα μπορούσες για τους άλλους, όπου η συμπεριφορά των γυναικών αποτελούσε αντικείμενο διαρκούς παρακολούθησης –πράγμα που θεωρείτο απολύτως φυσιολογικό–, ήταν αναπόφευκτο να βρίσκεσαι διχασμένη ανάμεσα στην επιθυμία να «χαρείς τα νιάτα σου» και τον φόβο της «δακτυλοδεικτούμενης». Η μητέρα μου πάσχιζε ν’ ανταποκρίνεται στην πιο ευνοϊκή εικόνα που είχαν οι άνθρωποι για τα κορίτσια που δούλευαν στο εργοστάσιο: «εργάτρια αλλά τουλάχιστον σοβαρή». Πήγαινε στη λειτουργία και μεταλάβαινε, έπαιρνε αντίδωρο, κεντούσε τα προικιά της στις καλόγριες του ορφανοτροφείου, δεν σεργιάνιζε ποτέ μόνη μ’ ένα αγόρι στο δάσος. Πώς να ξέρει ότι οι κοντές φούστες (η ίδια τις δίπλωνε στη μέση για να κονταίνουν), τα κομμένα αλά γκαρσόν μαλλιά, το «τολμηρό» βλέμμα της, το γεγονός ιδίως ότι δούλευε με άντρες, σήμαιναν ότι ποτέ δεν θα την έβλεπαν ως το «καθωσπρέπει κορίτσι» που ήθελε διακαώς να είναι.

Η νιότη της μητέρας μου είχε κι αυτό το στοιχείο: μια προσπάθεια να ξεφύγει απ’ το πιο πιθανό πεπρωμένο της, δηλαδή την αναπόφευκτη φτώχεια, την απειλή του αλκοόλ και οτιδήποτε άλλο μπορούσε να συμβεί σε μια εργάτρια όταν «αφήνεται» (τσιγάρο δημοσίως, σεργιάνι στους δρόμους τα βράδια, τσαλακωμένα και λεκιασμένα ρούχα). Το είδος του κοριτσιού που κανείς «σοβαρός νεαρός» δεν θέλει.

*Γραμμένο για την μάνα της που έχασε από την ασθένεια Alzheimer
Απόσπασμα από το βιβλίο Μια γυναίκα
Δημοσιεύτηκε στο ιστολόγιο Ποιείν
Φωτογραφία: Annie Ernaux’s personal collection

https://perithorio.com/

Πρόβλημα στο συκώτι: 5 συμπτώματα που εκδηλώνονται στο πρόσωπο

 Πρόβλημα στο συκώτι: 

5 συμπτώματα που εκδηλώνονται στο πρόσωπο


Πέντε προειδοποιητικά σημάδια ηπατικής νόσου που μπορούν να εντοπιστούν στο πρόσωπο, επισημαίνουν οι ειδικοί.

Είναι σημαντικό να γνωρίζετε τα συμπτώματα της λιπώδους νόσους του ήπατος, καθώς η έγκαιρη διάγνωση μπορεί να εμποδίσει την εξέλιξή της που οδηγεί στη δημιουργία ουλών και ηπατική ανεπάρκεια.

Οι παθήσεις του ήπατος, συχνά δεν έχουν προειδοποιητικά συμπτώματα στα αρχικά στάδια, με αποτέλεσμα οι πάσχοντες να αγνοούν την κατάστασή τους.

Έρευνα που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο παγκόσμιο συνέδριο Ενδοκρινολογίας στο Σικάγο, προειδοποίησε ότι πάνω από ένας στους τρεις ενήλικες ζουν με ηπατική διαταραχή που μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου, καρκίνου ή διαβήτη τύπου 2.

Γνωστή ως λιπώδης νόσος του ήπατος, μπορεί να προκληθεί από την παχυσαρκία, τα υψηλά επίπεδα σακχάρου και τα υψηλά επίπεδα λιπιδίων στο αίμα, για τα οποία συχνά ευθύνεται ο τρόπος ζωής.

Σύμφωνα με τον οφθαλμίατρο Romesh Angunawela, υπάρχουν πέντε προειδοποιητικά σημάδια λιπώδους ηπατικής νόσου που μπορούν να εντοπιστούν στο πρόσωπο.

Αν και η μη αλκοολική λιπώδης νόσος του ήπατος, συνήθως δεν προκαλεί προβλήματα στα αρχικά στάδια, τα συμπτώματα μπορεί να εμφανιστούν στην έναρξη της ηπατικής ανεπάρκειας.

Δείτε ποια είναι αυτά συμπτώματα:

  • Κίτρινο δέρμα και κίτρινα μάτια (ίκτερος)
  • Κόκκινο δέρμα
  • Ευρυαγγείες ή αραχνοειδείς φλέβες
  • Ροδόχρους ακμή
  • Κηρώδες εξάνθημα

Τα συμπτώματα εκδηλώνονται στην έναρξη της ηπατικής ανεπάρκειας και δείχνουν ότι το σώμα σας προσπαθεί να απομακρύνει τα απόβλητα.

«Ο ίκτερος στο δέρμα και στα μάτια εμφανίζεται λόγω των αυξανόμενων επιπέδων χολερυθρίνης στο σώμα», λέει ο γιατρός.

Όταν το ήπαρ δεν λειτουργεί σωστά, η χολερυθρίνη δεν απελευθερώνεται σωστά.

Τα υψηλά επίπεδα της καστανοκίτρινης χρωστικής ουσία της χολής προκαλούν αλλαγές στο χρώμα του δέρματος και του λευκού των ματιών.

«Εάν ανησυχείτε για την υγεία του ήπατός σας, συμβουλευτείτε γιατρό. Τα συμπτώματα στα μάτια εντοπίζονται στα προχωρημένα στάδια της ηπατικής νόσου, επομένως πρέπει να αναζητήσετε ιατρική συμβουλή εάν παρατηρήσετε κάτι που σας ανησυχεί» λέει ο Δρ. Angunawela.

Η υγιεινή διατροφή και η αποφυγή της κατανάλωσης αλκοόλ είναι σημαντικά βήματα για να διατηρήσετε το συκώτι σας υγιές.

Πηγή: express.co.uk

https://www.onmed.gr/

Λάδι καρύδας: Πόσο υγιεινό είναι τελικά;

 Λάδι καρύδας: 

Πόσο υγιεινό είναι τελικά;


Η κατανάλωση ελαίου καρύδας μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγές στο μεταβολισμό που συμβάλλουν στην ανάπτυξη παχυσαρκίας και συναφών συννοσηροτήτων, σύμφωνα με τα ευρήματα νέας μελέτης.

Οι χαμηλές δόσεις ελαίου καρύδας που προστέθηκαν στη διατροφή των ποντικών για οκτώ εβδομάδες, διατάραξαν την ικανότητά τους να χρησιμοποιούν σωστά τη λεπτίνη και την ινσουλίνη, δύο ορμόνες σημαντικές για τη ρύθμιση της ενεργειακής δαπάνης, την πείνα και τον τρόπο με τον οποίο το σώμα διαχειρίζεται τα λίπη και τα σάκχαρα.

Τα ευρήματα υποστηρίζουν ότι μια δίαιτα υψηλή σε κορεσμένα λιπαρά οξέα μπορεί να οδηγήσει σε αντίσταση στη λεπτίνη.

Ταυτόχρονα, με την ανάπτυξη της αντίστασης στη λεπτίνη, ο ιστός αποθήκευσης λίπους του σώματος, γνωστός ως λευκός λιπώδης ιστός, ανταποκρίνεται κι αυτός λιγότερο στη λεπτίνη.

Η μελέτη βασίζεται σε προηγούμενη έρευνα στην οποία οι συγγραφείς παρατήρησαν ότι το λάδι καρύδας προκαλούσε κεντρική και περιφερική φλεγμονώδη απόκριση, αύξηση βάρους, υψηλότερο ποσοστό λίπους, μειωμένη ενεργειακή δαπάνη και αγχώδη συμπεριφορά στα ποντίκια.

Τα 60 ποντίκια στην τρέχουσα μελέτη χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες που έλαβαν ένα υγρό συμπλήρωμα. Μία ομάδα, η ομάδα ελέγχου, έλαβε νερό, η δεύτερη ομάδα 100ml εμπορικού εξαιρετικά παρθένου ελαίου καρύδας και τρίτη 300ml ελαίου καρύδας. Οι ημερήσιες δόσεις ελαίου καρύδας ήταν θερμιδικά παρόμοιες με αυτές που θα ισοδυναμούσαν με περίπου 13 γραμμάρια κορεσμένου λίπους ή 5% των θερμίδων κορεσμένου λίπους για έναν υγιή ενήλικα άνθρωπο.

Η μελέτη έδειξε ότι το λάδι καρύδας δυσκολεύει το σώμα να ανταποκριθεί σωστά σε σημαντικές ορμόνες που διαχειρίζονται την πείνα και τη χρήση ενέργειας, τουλάχιστον στα ποντίκια.

Αυτό θα μπορούσε να συμβάλει σε προβλήματα όπως η παχυσαρκία και η αντίσταση στην ινσουλίνη, η οποία αποτελεί βασικό πρόβλημα στο διαβήτη.

Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι το έλαιο καρύδας εμπλέκεται στις κανονικές οδούς σηματοδότησης στον εγκέφαλο και σε άλλους ιστούς που χρησιμοποιούν αυτές οι ορμόνες για να μεταδώσουν τα μηνύματά τους.

Το λάδι καρύδας προκάλεσε στρες στο ενδοπλασματικό δίκτυο, μια περιοχή ενός κυττάρου, όπου παράγονται και επεξεργάζονται οι πρωτεΐνες.

Τα όποια ευρήματα σε ποντίκια, τα οποία μοιράζονται κοινούς βιολογικούς μηχανισμούς με τους ανθρώπους, πρέπει να επικυρώνονται μέσω αυστηρών, ελεγχόμενων δοκιμών σε ανθρώπους πριν βγουν οριστικά συμπεράσματα.

Σύμφωνα με την Αμερικανική Ένωση Καρδιολογίας, το λάδι καρύδας αυξάνει τα επίπεδα LDL ή «κακής χοληστερόλης».

Τα άτομα που πάσχουν ή κινδυνεύουν να αναπτύξουν καρδιακή πάθηση, δεν πρέπει να λαμβάνουν πάνω από το 6% των ημερήσιων θερμίδων τους από κορεσμένα λιπαρά. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 13 γραμμάρια κορεσμένων λιπαρών σε μια διατροφή 2.000. Μια κουταλιά της σούπας λάδι καρύδας ισοδυναμεί με αυτό το ποσοστό.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στην επιθεώρηση Journal of Functional Foods.

https://www.onmed.gr/

Νέος ψευτογιατρός: Πουλάει 120 ευρώ «αντίδοτο» για εμβόλια κορονοϊού - «Έσωσα δύο ετοιμοθάνατους»

  Νέος ψευτογιατρός: Πουλάει 120 ευρώ «αντίδοτο» για εμβόλια κορονοϊού - «Έσωσα δύο ετοιμοθάνατους» (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI) Υποστηρίζε...