Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 19 Ιουνίου 2023

Στρεπτόκοκκος: Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς

 Στρεπτόκοκκος: Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς

Η αύξηση τόσο των απλών λοιμώξεων από στρεπτόκοκκο όσο και των διεισδυτικών λοιμώξεων, που παρατηρήθηκε ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο, σε χώρες της βόρειας Ευρώπης, όπως στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία, έθεσε την επιστημονική κοινότητα σε επιφυλακή.

Στρεπτόκοκκος: Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς

Το ίδιο έπραξαν και οι ειδικοί στη χώρα μας, παρότι είναι τεκμηριωμένο πως τα περιστατικά με σοβαρά συμπτώματα παραμένουν σπάνια, αναφέρουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, καθηγήτρια Επιδημιολογίας-Προληπτικής Ιατρικής Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ και η Άννα Παρδάλη, παιδίατρος, αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελευθεροεπαγγελματιών Παιδιάτρων Αττικής.

Παρόλα αυτά, ο θάνατος την περασμένη εβδομάδα του 7χρονου αγοριού από την Ημαθία αναζωπύρωσε την ανησυχία (κυρίως) των γονέων. Συνολικά στη χώρα μας έχουν χάσει τη ζωή του έξι παιδιά από στρεπτόκοκκο.

Οι κ.κ. Ψαλτοπούλου και Παρδάλη εξηγούν αν καταγράφεται αύξηση των περιστατικών στρεπτόκοκκου σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές, πώς γίνεται η διάγνωση στρεπτόκοκκου, ποιος πρέπει να διενεργεί τα τεστ, τι πρέπει να προσέχουν οι γονείς και παράλληλα, δίνουν χρήσιμες συμβουλές για τη μετάδοση της νόσου και τα μέτρα προφύλαξης.

Αύξηση στρεπτόκοκκου σε ευρωπαϊκές χώρες

Ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες (Ιρλανδία, Γαλλία, Ολλανδία, Σουηδία, Ηνωμένο Βασίλειο) κατέγραψαν αύξηση στον αριθμό των περιπτώσεων διεισδυτικής νόσου από στρεπτόκοκκο της ομάδας Α (iGAS) σε παιδιά ηλικίας κάτω των δέκα ετών, εντός του έτους 2022, ιδιαίτερα από τον Σεπτέμβριο και μετά. Στη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο, η αύξηση των κρουσμάτων iGAS σε παιδιά ήταν αρκετές φορές υψηλότερη από τα προ-πανδημικά επίπεδα για την αντίστοιχη χρονική περίοδο, αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Θεοδώρα Ψαλτοπούλου. Κατά την ίδια περίοδο, συνεχίζει, αναφέρθηκαν επίσης αρκετοί θάνατοι από iGAS σε παιδιά ηλικίας κάτω των 10 ετών (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Ιρλανδία). Αντίστοιχα στοιχεία αναφέρουν και τα Κέντρα Ελέγχου Νοσημάτων CDC των ΗΠΑ. Μάλιστα, σε ορισμένες περιοχές των ΗΠΑ συνεχίζεται να καταγράφεται υψηλός αριθμός περιστατικών iGAS στα παιδιά, παρόλο που οι λοιμώξεις από αναπνευστικούς ιούς έχουν γενικά μειωθεί. Επιπλέον, έχουν καταγραφεί και περιστατικά σε ενήλικες, κυρίως σε ηλικιωμένους 65 ετών και άνω. «Η καταγραφόμενη αύξηση κρουσμάτων ακολούθησε μια περίοδο μειωμένης συχνότητας λοιμώξεων από στρεπτόκοκκο ομάδας Α που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19», σημειώνει η κ. Ψαλτοπούλου.

Είναι αυξημένα τα περιστατικά στρεπτόκοκκου αυτή την εποχή;

Διαχρονικά, ο στρεπτόκοκκος είναι ένα μικρόβιο που συναντάει κάνεις όλο τον χρόνο, βρίσκεται όμως σε μεγαλύτερη έξαρση από το τέλος του χειμώνα και την άνοιξη έως και τις αρχές του καλοκαιριού.

Αυτό το μοτίβο εμφανίστηκε και τη φετινή χρονιά, ενώ την εποχή της πανδημίας όπως πολλά άλλα μικρόβια και ιοί, που ήταν σχεδόν ανύπαρκτα λόγω των μέτρων προστασίας που εμπόδιζαν τη μόλυνση και διασπορά τους, δεν βλέπαμε διαδεδομένα ή σχεδόν καθόλου περιστατικά στρεπτόκοκκου. Λόγω της ανοσιακής απραξίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, που «τεμπέλιασε» το ανοσοποιητικό των παιδιών και τα κατέστησε λιγότερο ετοιμοπόλεμα στους μικροβιακούς εισβολείς, στη μετα-COVID εποχή, μικρόβια και ιοί όπως πχ η γρίπη , ο RSV , οι Αδενοϊοί κτλ. έκαναν δυναμικά την εμφάνιση τους, και ενδεχομένως να παρατηρείται μια αντίστοιχη συμπεριφορά και για τον στρεπτόκοκκο.

Εξηγεί ότι δεν υπάρχουν όμως δεδομένα που να το αποδεικνύουν αυτό καθώς η παρουσία του μικροβίου στην χώρα μας δεν υπόκειται σε κάποιο καθεστώς επιτήρησης ώστε να καταγράφονται τα πραγματικά νούμερα και να έχουμε σύγκριση με περασμένα έτη.

Εργαστηριακή διάγνωση με test, πώς και πότε

Βασικό θέμα αποτελεί η εργαστηριακή διάγνωση της νόσου με strep-test, με την κ. Παρδάλη να υπογραμμίζει ότι αυτό πρέπει να διενεργείται μόνο από εκπαιδευμένους επαγγελματίες υγείας. Αυτή μπορεί να γίνει με δύο τρόπους:

Α) το strep-test: είναι ένα γρήγορο και απλό τεστ που χρησιμοποιεί επίχρισμα από το φάρυγγα και τις αμυγδαλές. Η απάντηση δίνεται σε 10 λεπτά

Β) η καλλιέργεια φαρυγγικοαμυγδαλικού επιχρίσματος είναι απαραίτητη όχι μόνο για την επιβεβαίωση του παθογόνου μικροβίου αλλά και για τον έλεγχο της ευαισθησίας του στα αντιβιοτικά που θα χρησιμοποιηθούν.

«Προσοχή όμως: ένα παιδί μπορεί να βγάζει αυτές τις δυο εξετάσεις θετικές όχι μόνο όταν νοσεί αλλά και αν είναι φορέας της νόσου, το φέρει δηλ. στον λαιμό του χωρίς να νοσεί και χωρίς να έχει συμπτώματα. Σε αυτή την περίπτωση, με μικρή πιθανότητα μπορεί να μεταδώσει περαιτέρω το μικρόβιο», εξηγεί η κ. Παρδάλη. Σχετικά με το ποιος μπορεί να κάνει strep-test στα παιδιά η κ. Παρδάλη είναι κατηγορηματική. «Παρ' ότι το τελευταίο διάστημα τα strept test διατίθενται από τα φαρμακεία, δεν θα πρέπει τα τεστ αυτά να διενεργούνται από μη εκπαιδευμένους επαγγελματίες υγείας που δεν έχουν εμπειρία στα παιδιά. Αυτοί είναι οι γιατροί και εκπαιδευμένοι νοσηλευτές και προσωπικό διαγνωστικού μικροβιολογικού εργαστήριου. Ένα θετικό τεστ δεν σημαίνει νόσο και ένα αρνητικό τεστ δεν σημαίνει ότι δεν νοσεί κάποιος με ύποπτα συμπτώματα. Μένει μόνο στον παιδίατρο να αξιολογήσει και να συνεκτιμήσει την κλινική και εργαστηριακή εικόνα του παιδιού και να λάβει τις κατάλληλες αποφάσεις» .

Οδηγίες προς τους γονείς

«Στα παιδιά, η μεγαλύτερη συχνότητα της φαρυγγοαμυγδαλίτιδας από στρεπτόκοκκο παρατηρείται στις ηλικίες 3-10 ετών. Ο στρεπτόκοκκος “δεν αγαπάει τα βρέφη” κάτω των 2 ετών, τα οποία προσβάλλονται σπάνια. Έχει υπολογιστεί ότι το 10% των παιδιών σχολικής ηλικίας επισκέπτονται κάθε χρόνο τον pαιδίατρο λόγω φαρυγγοαμυγδαλίτιδας και στο 25%-50% ο στρεπτόκοκκος είναι το υπεύθυνο αίτιο», αναφέρει η κ. Παρδάλη.

Η κ. Ψαλτοπούλου εξηγεί ότι οι λοιμώξεις από στρεπτόκοκκο προκαλούν φαρυγγοαμυγδαλίτιδα, πυρετό και δερματικό εξάνθημα γνωστό ως οστρακιά, δερματικές λοιμώξεις, όπως μολυσματικό κηρίο.

Σε κάποιες περιπτώσεις μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές επιπλοκές όπως προσβολή των νεφρών (μεταστρεπτοκοκκική σπειραματονεφρίτιδα) ή της καρδιάς (ρευματικός πυρετός). Τα συμπτώματα που θα παρουσιάσει ο ασθενής είναι ανάλογα με το είδος της λοίμωξης που θα του προκαλέσει το βακτήριο.

Η φαρυγγοαμυγδαλίτιδα εκδηλώνεται με πυρετό, κυνάγχη (πονόλαιμο), δυσκαταποσία, διόγκωση των αμυγδαλών με λευκωπό επίχρισμα, διόγκωση των λεμφαδένων και αιμορραγικά στίγματα (πετέχειες) στην υπερώα.

Η θεραπεία της στρεπτοκοκκικής λοίμωξης από τον στρεπτόκοκκο ομάδας Α πρέπει εγκαίρως να αντιμετωπίζεται με τα κατάλληλα αντιβιοτικά, ανάλογα με τη βαρύτητα της λοίμωξης.

Η μη βελτίωση της συμπτωματολογίας ή η επιδείνωσή υπό αντιβιοτική αγωγή σε εύλογο χρονικό διάστημα, αποτελούν κριτήρια άμεσης επικοινωνίας με τον θεράποντα ιατρό, ώστε να αξιολογήσει την κατάσταση, αναφέρει η κ. Παρδάλη. «Η διεισδυτική λοίμωξη από τον πυογόνο στρεπτόκοκκο εξελίσσεται ταχύτατα γι' αυτό οποιαδήποτε υποψία νόσου χρήζει άμεσης ιατρικής εκτίμησης».

Σε κάθε περίπτωση, συνεχίζει «δεν υποτιμούμε ποτέ κανένα πονόλαιμο. Πολλές φορές δε, το μοναδικό σύμπτωμα μπορεί να είναι ο πυρετός χωρίς έντονο πονόλαιμο και αυτό γιατί η συχνή χορήγηση αντιπυρετικών στα παιδιά λειτουργεί και ως παυσίπονο και έτσι παύουν να διαμαρτύρονται.

Οι έμετοι και οι εκδηλώσεις από το γαστρεντερικό είναι παραπλανητικά πολλές φορές συμπτώματα που μπορεί να αποδοθούν αρχικά σε γαστρεντερίτιδα και καθώς τα συμπτώματα αυτά υποχωρούν μαζί με τον πυρετό μπορεί μια στρεπτοκοκκική φαρυγγοαμυγδαλιτιδα να παραμείνει αδιάγνωστη».

Διαχείριση κρούσματος διεισδυτικής στρεπτοκοκκικής λοίμωξης (iGAS) στο οικιακό περιβάλλον

Σύμφωνα με τις οδηγίες του ΕΟΔΥ, σε περίπτωση κρούσματος διεισδυτικής στρεπτοκοκκικής λοίμωξης στο οικιακό περιβάλλον πρέπει να ανευρίσκονται οι στενές επαφές του κρούσματος και ειδικά οι στενές επαφές που βρίσκονται σε υψηλό κίνδυνο για νόσηση από διεισδυτική στρεπτοκοκκική λοίμωξη, όπως άτομα ηλικίας 75 ετών και άνω, νεογνά, έγκυες και λεχωίδες. Όπως αναφέρει η κ. Ψαλτοπούλου στις στενές επαφές υψηλού κινδύνου συστήνεται η χορήγηση χημειοπροφύλαξης , η οποία πρέπει να ξεκινάει άμεσα μετά τη διάγνωση του θετικού κρούσματος, ιδανικά εντός 24ώρου και όχι πάνω από 10 μέρες από την διάγνωση του κρούσματος αναφοράς.

Σε ό,τι αφορά τις στενές επαφές κρούσματος iGAS στο οικιακό περιβάλλον που δεν είναι υψηλού κινδύνου για νόσηση, συστήνεται η παρακολούθηση των στενών επαφών για πιθανή εκδήλωση ύποπτων συμπτωμάτων για 30 ημέρες από την επαφή με το κρούσμα. Οι επαφές με περισσότερες από 24 ώρες συνεχούς έκθεσης σε κρούσμα, διατρέχουν τον υψηλότερο κίνδυνο μόλυνσης και αποικισμού.

Εάν εντοπιστούν 2 ή περισσότερα επιβεβαιωμένα κρούσματα iGAS στο οικιακό περιβάλλον, συστήνεται η χορήγηση χημειοπροφύλαξης σε όλα τα μέλη του οικιακού περιβάλλοντος, εντός περιόδου 10 ημερών από τη διάγνωση της λοίμωξης iGAS. Εάν εντοπιστούν οποιεσδήποτε στενές επαφές με σημεία και συμπτώματα λοίμωξης από GAS ή iGAS θα πρέπει άμεσα να αξιολογηθούν κλινικά και να αντιμετωπιστούν με αντιμικροβιακή αγωγή σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες.

Γιατί κάποιες φορές χρησιμοποιείται ο όρος GAS και άλλες ο IGAS;

Ο στρεπτόκοκκος της ομάδας Α είναι γνωστός και ως πυογόνος στρεπτόκοκκος ή GAS (Group A Streptococcus). Όπως διευκρινίζει το ECDC, ο στρεπτόκοκκος της ομάδας Α (GAS) θεωρείται η πιο κοινή αιτία βακτηριακής φαρυγγίτιδας σε παιδιά σχολικής ηλικίας, η οποία σημειώνεται πως αντιμετωπίζεται εύκολα με αντιβιοτικά.

Οι λοιμώξεις από διειδυστικό στρεπτόκοκκο της ομάδας Α (iGAS) είναι αυτές που προκύπτουν όταν το GAS μολύνει ένα μέρος του σώματος όπου τα βακτήρια δεν ζουν συνήθως, Πρόκειται όμως, για σπάνιες περιπτώσεις, εξηγεί η κ. Παρδάλη.

Μορφές διεισδυτικής νόσου αποτελούν η νεκρωτική περιτονίτιδα και το στρεπτοκοκκικό σύνδρομο τοξικής καταπληξίας. Ο εμμένων πυρετός, η έντονη κυνάγχη, η σοβαρή δυσκαταποσία, ο πυρετός σε συνδυασμό με εξάνθημα, η εκσεσημασμένη καταβολή είναι συμπτώματα που χρήζουν ιατρικής βοήθειας και ειδικής αντιμετώπισης, σημειώνει η κ. Ψαλτοπούλου.

Μέτρα προφύλαξης

Για την πρόληψη της στρεπτοκοκκικής λοίμωξης από τον πυογόνο στρεπτόκοκκο είναι σημαντική η καθημερινή και ορθή εφαρμογή των κανόνων υγιεινής και της υγιεινής των χεριών, καθώς και η εφαρμογή μέτρων ατομικής προστασίας. Η αποφυγή του συγχρωτισμού, ειδικά με άτομα με συμπτώματα που εμφανίζουν πυρετό, φαρυγγαλγία και άλλα συμπτώματα, και ο σωστός αερισμός των κλειστών χώρων είναι σημαντικά μέτρα, καθώς και η κοινωνική αποστασιοποίηση των ατόμων που νοσούν ώστε να περιχαρακωθεί κατά τον δυνατό η εξάπλωση της λοίμωξης.

(ΑΠΕ-ΜΠΕ)

https://www.onmed.gr/

Επιχείρηση Pastorius: Πως η αποστολή Γερμανών σαμποτέρ να χτυπήσουν τις ΗΠΑ κατέληξε σε φιάσκο - Ο Χίτλερ ήθελε να αυτοκτονήσει από τότε

Επιχείρηση Pastorius: Πως η αποστολή Γερμανών σαμποτέρ να χτυπήσουν τις ΗΠΑ κατέληξε σε φιάσκο - Ο Χίτλερ ήθελε να αυτοκτονήσει από τότε

Ήταν η Επιχείρηση Pastorius, η αποστολή γερμανών σαμποτέρ να προκαλέσουν χτυπήματα δολιοφθοράς στις ΗΠΑ. Το όλο σχέδιο κατέληξε σε φιάσκο – Ο Χίτλερ... σκέφτηκε να αυτοκτονήσει, αλλά ανέβαλε για λίγα χρόνια…

Είναι σε κάποιους γνωστό, περισσότερο σ’ εκείνους που μελετούν την Ιστορία, ότι κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ιάπωνες στρατιώτες αποβιβάστηκαν στην Αλάσκα με σκοπό να προκαλέσουν δολιοφθορά στους αντιπάλους τους. Πολλοί όμως δεν γνωρίζουν ότι, και η ναζιστική Γερμανία είχε στείλει ομάδα σαμποτέρ για να προκαλέσουν εκτεταμένες καταστροφές σε επιχειρήσεις κοινής ωφελείας στο έδαφος των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, αλλά...

Οι άνδρες εκείνοι, διέσχισαν τον Ατλαντικό με υποβρύχιο, ήταν (σχετικά) καλά εκπαιδευμένοι, άριστα εξοπλισμένοι, είχαν πάνω τους χιλιάδες δολάρια για κάθε ενδεχόμενο, αλλά δεν τους έλειπε η πίστη γι’ αυτό που θα έκαναν, με αποτέλεσμα η όλη προσπάθειά τους να καταλήξει σε ένα τραγελαφικό φιάσκο. Είναι η Επιχείρηση Pastorius, που πέρασε στα «μονόστηλα» της Ιστορίας, κι αυτό μόνο και μόνο για την ανικανότητα και προχειρότητα που επέδειξαν οι άνθρωποι που είχαν επιφορτιστεί να τη φέρουν εις πέρας.

Στρατιώτες με ιστορία

Καθένας από τους πράκτορες εκείνους, που είχαν επιλεγεί να συμμετάσχουν στην Επιχείρηση, ήταν Γερμανοί, που είχαν μεταναστεύσει στις Ηνωμένες Πολιτείες μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Κάποιοι από αυτούς μάλιστα, είχαν αποκτήσει και την αμερικανική υπηκοότητα· όλοι τους γνώριζαν καλά τη χώρα, μιλούσαν άπταιστα αγγλικά και είχαν εγκαταλείψει τη (τότε και τώρα) γη της επαγγελίας των μεταναστών πιστεύοντας ότι το Γ’ Ράιχ θα ξαναέδινε στη Γερμανία τη λάμψη και τη δόξα που είχε χάσει στον Πόλεμο των Χαρακωμάτων.
Όλοι τους θεωρούνταν πλέον πιστοί στο ναζιστικό κόμμα, αφού όλοι τους προέρχονταν από την German-American Bund, μιας οργάνωσης που προωθούσε τα ιδεώδη της Νέας Γερμανίας στις ΗΠΑ (και που μετά το 1941 διαλύθηκε). Ένας από εκείνους τους μυστικούς πράκτορες, ο Ερνστ Mπέργκερ, ήταν μέλος του ναζιστικού κόμματος, έχοντας σταθεί στο πλευρό της ηγεσίας κατά την απόπειρα του Πραξικοπήματος της Μπυραρίας το 1923. Μετά την επιστροφή του στη Γερμανία, ο Μπέργκερ εντάχθηκε ξανά στις τάξεις του κόμματος και μάλιστα υπηρέτησε σε ηγετικές θέσεις.
Ακόμα ένα μέλος της ομάδας ήταν ο Τζορτζ Τζον Ντας, 39 χρονών, ένας ήρεμος και πράους πρώην σερβιτόρος τον οποίο είχε πείσει η μητέρα του να επιστρέψει στη Γερμανία· λέγεται ότι είχε δει την επιχείρηση εκείνη ως ευκαιρία να γυρίσει πίσω στην Αμερική.
Πριν ακόμα αρχίσει η αποστολή κινδύνευε να καταρρεύσει καθώς ο Τζορτζ Ντας, διοικητής της ομάδας, ξέχασε εμπιστευτικά έγγραφα στο βαγόνι ενός τρένου και ένας από τους άνδρες του, μεθυσμένος, φώναζε στους θαμώνες σε μια ταβέρνα στο Παρίσι ότι ήταν μυστικός πράκτορας που θα έκαιγε τις ΗΠΑ!

Στόχος, να προκαλέσουν πανικό

Όταν οι κατάσκοποι – κομάντος αποβιβάστηκαν στις ακτές των Ηνωμένων Πολιτειών, τον Ιούνιο του 1942, κοντά στο Ίστ Χάμπτον, στη Νέα Υόρκη, είχαν μαζί τους ξύλινα κουτιά με εκρηκτικά, αμερικανικά ρούχα και πάνω από 175.000 δολάρια σε μετρητά.
Οι στόχοι τους ήταν να καταστρέψουν τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια στους καταρράκτες του Νιαγάρα, τα εργοστάσια της εταιρείας Aluminium Company of America στο Ιλινόις, τη Νέα Υόρκη και το Τενεσί, καθώς επίσης και να προκαλέσουν δολιοφθορές σε επιχειρήσεις κοινής ωφελείας κατά μήκος του ποταμού Οχάιο ώστε να διαταραχθεί η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα.
Επίσης είχαν οδηγίες να σκορπίσουν κύμα τρόμου τοποθετώντας εκρηκτικά σε γέφυρες, σιδηροδρομικούς σταθμούς, εγκαταστάσεις νερού και δημόσιους χώρους· είχαν πάνω τους πλαστά πιστοποιητικά γέννησης, κάρτες κοινωνικής ασφάλισης και άδειες οδήγησης.

Μια ακόμα ομάδα, με επικεφαλής κάποιον Έντουαρντ Κέρλινγκ, 32 χρονών, αποβιβάστηκε από υποβρύχιο σε μια παραλία κοντά στο Τζάκσονβιλ της Φλόριντα· είχαν ακριβώς τον ίδιο εξοπλισμό και τα ίδια χρήματα. Εκείνη η ομάδα έθαψε τα κουτιά με τα εκρηκτικά, επιβιβάστηκε σε ένα λεωφορείο και κατευθύνθηκε στο Σινσινάτι του Οχάιο για να συναντήσει την πρώτη ομάδα. Οι Γερμανοί είχαν βγει στη στεριά φορώντας στολές του πολεμικού ναυτικού, έτσι ώστε, αν αιχμαλωτίζονταν, να θεωρηθούν αιχμάλωτοι πολέμου και όχι κατάσκοποι.

Ένα απροσδόκητο - μοιραίο περιστατικό

Οι αποφασισμένοι για όλα, λοιπόν, γερμανοί δολιοφθορείς, ενώ περπατούσαν υπό πυκνή ομίχλη στο Λονγκ Άιλαντ, αντιμετώπισαν ένα πρόβλημα: ένας νεαρός Λιμενικός, που περιπολούσε στην περιοχή, τους είδε και έσπευσε προς τους άνδρες ρίχνοντας τους τη δέσμη φωτός από έναν φακό στα μάτια. Ο αρχηγός της ομάδας κατευθύνθηκε προς το μέρος του για να τον σταματήσει και να μη φθάσει εκεί που έσκαβαν οι άντρες, για να κρύψουν τα κιβώτια με τα εκρηκτικά. Έχοντας ήδη βγάλει τη στολή του, ο αρχηγός, εξήγησε στον Λιμενικό ότι ήταν ψαράδες, που τακτοποιούσαν τα σύνεργά τους.
Ένας από τους δολιοφθορείς ξεπρόβαλε τότε μέσα από την ομίχλη μιλώντας στα γερμανικά. Ο αρχηγός τον διέταξε να απομακρυνθεί, με αποτέλεσμα ο Αμερικάνος να γίνει ακόμη πιο καχύποπτος. Τότε ο αρχηγός έκανε κάτι πολύ περίεργο: άρπαξε τον φακό του νεαρού και τον έστρεψε προς το πρόσωπό του. Φώναξε στον Λιμενικό ότι δεν ήθελε να τον σκοτώσει και του πρόσφερε χρήματα για να απομακρυνθεί. Ο έντρομος άνδρας πήρε τα χρήματα, κάπου 250 δολάρια, και έφυγε τρέχοντας όσο πιο γρήγορα μπορούσε, όμως έσπευσε και ανέφερε το περιστατικό στην Υπηρεσία του.

Η ομάδα, στο μεταξύ, έθαψε βιαστικά τον εξοπλισμό της, άλλαξε τα ρούχα της και απομακρύνθηκε από την περιοχή.
Κι όλα είχαν γίνει πρόχειρα και βιαστικά. Όταν, λίγη ώρα μετά, η ομίχλη καθάρισε, οι άνδρες της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ, που είχαν ενημερωθεί, είδαν ένα υποβρύχιο να απομακρύνεται στον ορίζοντα και περιπολώντας στην αμμουδιά, εντόπισαν τις φρεσκοσκαμμένες τρύπες.

Στιγμιότυπο από τη δίκη των κατασκόπων
Στιγμιότυπο από τη δίκη των κατασκόπων
Δεν χρειάστηκε να σκάψουν πολύ για να ανακαλύψουν τα κουτιά με τα πυρομαχικά και τις επιμελώς τυλιγμένες γερμανικές στολές. Οι άνδρες της Ακτοφυλακής, ανέφεραν αμέσως το περιστατικό και η είδηση έφτασε γρήγορα στο FBI. Ο διευθυντής της υπηρεσίας Τζον Έντγκαρ Χούβερ, πρότεινε να κρατηθεί μυστική η άφιξη των Γερμανών στο αμερικανικό έδαφος από τον Τύπο, αλλά και από τον πρόεδρο Ρούσβελτ και εξαπέλυσε - αθόρυβα - το μεγαλύτερο ανθρωποκυνηγητό που είχε γίνει ποτέ από το FBI, από την εποχή που αναζητούσε τον Νο1 Δημόσιο Κίνδυνο Τζον Ντίλινγκερ.
Οι δύο ομάδες των Γερμανών επρόκειτο να συναντηθούν στις 4 Ιουλίου σε ένα ξενοδοχείο στο Σινσινάτι για να συντονίσουν τις επιχειρήσεις δολιοφθοράς τους· εν τω μεταξύ ήρθαν σε επαφή με έμπιστούς, των οποίων τα ονόματα και οι διευθύνσεις είχαν γραφτεί πάνω σε χαρτοπετσέτες.

Και ξαφνικά ο ένας το μετάνιωσε!

Κάποια στιγμή, απογοητευμένος ο ένας από τους δύο επικεφαλής, ο Τζον Ντας εξομολογήθηκε το σχέδιό του να ακυρώσει την αποστολή και να επικοινωνήσει με το FBI. Ο Ντας κάλεσε τον Ερνστ Μπεργκερ στο δωμάτιο του ξενοδοχείου τους και άνοιξε ένα παράθυρο, λέγοντας του, ότι θα μιλήσουν και αν διαφωνούσαν: «μόνο ο ένας από εμάς θα βγει από αυτήν την πόρτα, ο άλλος θα πέσει από αυτό το παράθυρο». Ο Ντας εξομολογήθηκε ότι δεν είχε σκοπό να ολοκληρώσει την αποστολή, πως μισούσε τον ναζισμό και σχεδίαζε να αναφέρει την όλη υπόθεση στο FBI. Ο υπαρχηγός, ο Ερνστ Μπέργκερ, αιφνιδιάστηκε και εξεμάνη, καθώς ήταν πιστός Ναζί και έτοιμος να σκορπίσει την καταστροφή στα εδάφη των ΗΠΑ. Ο Μπέργκερ, σκέφτηκε τότε, είτε να σκοτώσει τον Ντας και να αναλάβει μόνος με τους δικούς του την αποστολή, είτε να ακολουθήσει το σχέδιο του αρχηγού. Αν και ο Μπέργκερ ήταν ένας σκληρός μαχητής, δεν ήταν δολοφόνος. Ωστόσο, ο Ντας δίσταζε να τηλεφωνήσει στο FBI. Κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης στη Γερμανία, οι ομάδες είχαν πάρει διαβεβαιώσεις ότι δεν υπήρχε κίνδυνος από το FBI, αφού κατάσκοποι είχαν διεισδύσει στις τάξεις του και βρίσκονταν μάλιστα σε υψηλές θέσεις.

O Mr Bean του FBI...

Κάποια στιγμή, παρά τους ενδοιασμούς του, τηλεφώνησε στο γραφείο του FBI της Νέας Υόρκης. Ήταν κάτι περισσότερο από βέβαιος ότι θα τον αντιμετώπιζαν σαν ήρωα και μάλιστα θα μιλούσε απευθείας με τον Χούβερ.
Ωστόσο, ο υπάλληλος που έλαβε την τηλεφωνική κλήση, ήταν δύσπιστος, αν και είχε ακούσει για το περιστατικό με τα εκρηκτικά και τις γερμανικές στολές. Αφού άκουσε προσεκτικά τον Ντας, τον συμβούλευσε να ηρεμήσει, να τακτοποιήσει τις σκέψεις του και να κλείσει το τηλέφωνο· και τον ενημέρωσε ότι σίγουρα δεν μπορούσε να τον συνδέσει με τον διευθυντή! Έκπληκτος, ο Ντας απάντησε ότι θα καλούσε ξανά σε λίγες μέρες και έκλεισε το τηλέφωνο.

Τις επόμενες μέρες, ο αρχηγός της ομάδας ταξίδεψε μέχρι την Ουάσιγκτον, βρέθηκε με κάποιους παλιούς φίλους και θυμήθηκαν τα παλιά. Κι έπειτα από δύο μέρες κάλεσε ξανά το FBI και ζήτησε ξανά να μιλήσει με τον Χούβερ.

Η ομάδες των σαμποτέρ
Η ομάδες των σαμποτέρ
Ο τηλεφωνητής θεώρησε καλύτερα να στείλει έναν πράκτορα να παραλάβει τον άνδρα από το ξενοδοχείο του. Στο βιβλίο του με τίτλο «Eight Spies Against America», ο Ντας αφηγείται πώς τον πήγαιναν από Γραφείο σε Γραφείο και πώς τον ρωτούσαν συνεχώς τα ίδια ξανά και ξανά μέχρι που άνοιξε την τσάντα του και έριξε περίπου 84.000 δολάρια πάνω σε ένα τραπέζι. Αυτό ήταν που τράβηξε την προσοχή των Αμερικανών. Ο επικεφαλής πράκτορας της πρόσφατα επανδρωμένης ομάδας αντικατασκοπείας ανέκρινε τον Ντας επί 13 ώρες, συντάσσοντας αναφορά 250 σελίδων.

Πριν ακόμα καλά καλά τελειώσει την ιστορία του ο Ντας, οι πράκτορες του FBI συνέλαβαν τον Μπέργκερ και αναζητούσαν τους υπόλοιπους. Μέσα σε λίγες μέρες, όλοι οι επίδοξοι σαμποτέρ είχαν τεθεί υπό κράτηση και η ιστορία τους δόθηκε στη δημοσιότητα και ενημερώθηκε ο πρόεδρος Ρούσβελτ. Ο Χούβερ μάλιστα… ξέχασε να αναφέρει ότι ο Ντας είχε παραδοθεί και κέρδισε τα εύσημα για εκείνον και το FBI για την ανακάλυψη της συμμορίας των κατασκόπων.
Οι οκτώ Γερμανοί πράκτορες δικάστηκαν και καταδικάστηκαν σε θάνατο από έκτακτο στρατοδικείο. Των Ντας και Μπέργκερ η ποινή μετατράπηκε σε ισόβια. Οι άλλοι έξι εκτελέστηκαν στην ηλεκτρική καρέκλα.
Η αποτυχία της Επιχείρησης Pastorius έκανε τον Χίτλερ να επιπλήξει αυστηρά τον αρχηγό της υπηρεσίας Αντικατασκοπείας του γερμανικού Γενικού Επιτελείου, ναύαρχο φον Κανάρις και δεν επιχειρήθηκε ποτέ ξανά απόπειρα δολιοφθοράς στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Πρωτοσέλιδο η σύλληψη
Πρωτοσέλιδο η σύλληψη
Το 1948, οι δύο έγκλειστοι των ομάδων των φιλόδοξων σαμποτέρ έλαβαν χάρη από τον πρόεδρο Τρούμαν και απελάθηκαν στη Γερμανία, όπου όμως θεωρούνταν προδότες γιατί είχαν προκαλέσει το θάνατο των συντρόφων τους.
Ο Ντας εξέδωσε ένα βιβλίο το 1959 και στη συνέχεια τα ίχνη του χάθηκαν. Ακούστηκε ότι πέθανε το 1992 σε ηλικία 89 χρονών, ενώ ο Μπέργκερ πάθανε το 1975.
Η ιστορία των επίδοξων σαμποτέρ έγινε ταινία – όχι κωμωδία και γράφτηκε και ένα σχετικό μυθιστόρημα.
Την αποτυχία των κατασκόπων συζητούσαν σαν ανέκδοτο Σύμμαχοι και Γερμανοί μέχρι πολλά χρόνια μετά τον πόλεμο, μέχρι που ξεχάστηκε στα σκοτεινά συρτάρια του χρόνου…

https://www.ethnos.gr/

Έξι προβλήματα υγείας που προκαλούν μόνιμη κούραση

 Έξι προβλήματα υγείας που προκαλούν μόνιμη κούραση

Είναι φυσιoλογικό να αισθάνεστε κουρασμένοι μετά από μια περίοδο σκληρής δουλειάς

Έξι προβλήματα υγείας που προκαλούν μόνιμη κούραση

Πότε όμως η κούραση είναι αποτέλεσμα σωματικής ή πνευματικής καταπόνησης και πότε σηματοδοτεί κάτι άλλο;

Πολλοί είναι οι λόγοι για τους οποίους μπορεί να μην αισθάνεστε ξεκούραστοι, κάποιοι από αυτούς ωστόσο, μπορεί να απαιτούν ιατρική φροντίδα.

Δείτε κάποιες αιτίες κόπωσης που δεν έχουν να κάνουν με τον επαρκή ύπνο.

Αναιμία

Στην αναιμία το σώμα δεν παράγει αρκετά ερυθρά αιμοσφαίρια, κάτι που μπορεί να προκαλέσει κόπωση και αδυναμία. Οι πιθανές αιτίες της αναιμίας είναι πολλές, συνήθως όμως ενοχοποιούνται η ανεπάρκεια σιδήρου ή βιταμίνης Β12. Η αναιμία διαγιγνώσκεται με μια απλή εξέταση αίματος.

Υπνική άπνοια

Η αποφρακτική άπνοια στον ύπνο χαρακτηρίζεται από επανειλημμένα επεισόδια διακοπής της αναπνοής κατά τη διάρκεια του ύπνου, που προκαλούνται από απόφραξη του ανώτερου αεραγωγού.

Η άπνοια οδηγεί σε κακή ποιότητα ύπνου και κόπωση κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Τα σημάδια της υπνικής άπνοιας περιλαμβάνουν:

  • Αναπνοή που σταματά και ξεκινά
  • Ήχοι λαχανιάσματος, ρουθουνίσματος ή πνιγμού
  • Συχνές αφυπνίσεις
  • Δυνατό ροχαλητό
  • Εναλλαγές της διάθεσης και πονοκέφαλοι

Κατάθλιψη

Η κατάθλιψη μπορεί να προκαλέσει μια ποικιλία σωματικών συμπτωμάτων, όπως κόπωση και χαμηλά επίπεδα ενέργειας.

Προβλήματα θυρεοειδούς

Τόσο ο υπερδραστήριος όσο και ο υπολειτουργικός θυρεοειδής μπορεί να προκαλέσει κόπωση και άλλα συμπτώματα.

Τα σημάδια ότι μπορεί να έχετε πρόβλημα με τον θυρεοειδή περιλαμβάνουν:

  • Ευαισθησία στο κρύο ή τη ζέστη
  • Αύξηση ή απώλεια βάρους
  • Κατάθλιψη και εναλλαγές διάθεσης
  • Μυϊκοί πόνοι και αδυναμία
  • Αραιές περίοδοι

Σύνδρομο χρόνιας κόπωσης

Πρόκειται για μια περίπλοκη διαταραχή που χαρακτηρίζεται από υπερβολική κόπωση, η οποία δεν υποχωρεί με την ξεκούραση.

Διαβήτης

Τα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα μπορούν να προκαλέσουν κόπωση, καθώς και άλλα συμπτώματα, όπως έντονη δίψα και συχνοουρία.

Τα συμπτώματα διαβήτη περιλαμβάνουν:

  • Απώλεια βάρους και μυϊκής μάζας
  • Φαγούρα στα γεννητικά όργανα ή συχνές μυκητιάσεις
  • Θολή όραση

Η κούραση μπορεί να είναι αποτέλεσμα και άλλων παραγόντων του τρόπου ζωής, όπως η κακή διατροφή και η αφυδάτωση.

Η διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, επεξεργασμένα τρόφιμα και ανθυγιεινά λιπαρά μπορεί να σας κάνει να αισθάνεστε κουρασμένοι και νωθροί.

Η αφυδάτωση μπορεί επίσης να προκαλέσει κόπωση και άλλα συμπτώματα.

Έλλειψη ύπνου

Η πιο κοινή αιτία της κούρασης είναι η έλλειψη ύπνου. Κάθε άνθρωπος έχει ανάγκη από διαφορετικές ώρες ύπνου, συνήθως αυτές κυμαίνονται από επτά έως δέκα ώρες κάθε βράδυ. Οι περισσότεροι άνθρωποι όμως δεν κοιμούνται τις ώρες αυτές, ακόμα κι αν νομίζουν ότι το κάνουν.

Ο καλύτερος τρόπος για να μάθετε εάν η αιτία της κούρασής σας είναι η έλλειψη ύπνου, είναι να βάλετε ως πρώτη σας προτεραιότητα τον ύπνο για να διαπιστώσετε εάν η κόπωση που νιώθετε μειώνεται.

Πηγή: Mirror

https://www.onmed.gr/

Συκώτι μοσχαρίσιο στο φούρνο -Liver in the oven- Mageiriki me Xara

Συκώτι μοσχαρίσιο στο φούρνο -Liver in the oven- Mageiriki me Xara


Αυτή την συνταγή θα την λατρέψετε!!! Δεν έχετε ξανά φάει τέτοιο συκώτι μοσχαρίσιο στο φούρνο!!! Αξίζει να το δοκιμάσετε!!! Δείτε όλη την συνταγή για να έχετε επιτυχία!!!!! Γεια σας και καλώς ήρθατε στο κανάλι μου!!!! Είμαι η Χαρά!!! Αν δεν έχετε κάνει την εγγραφή σας πριν ή μετά το βίντεο κάντε την και πατήστε το καμπανάκι για να σας έρχονται όλες οι ειδοποιήσεις!!!!! Εδώ θα δείτε συνταγές εύκολες, νόστιμες, γρήγορες και οικονομικές!!! Μαμαδίστικες θα τις έλεγα!!!! Ελάτε να μαγειρέψουμε μαζί!!!! Σας περιμένω να μου πείτε τις εντυπώσεις σας!!!!! Καλό είναι να βλέπετε όλο το βίντεο με την συνταγή για να έχετε σίγουρη επιτυχία!!!!!! Φιλιά πολλά με αγάπη Χαρά!!! ΥΛΙΚΑ 1 & 1/2 κιλό μοσχαρίσιο συκώτι Αλάτι Πιπέρι 3 - 4 σκελίδες σκόρδο Λίγο ελαιόλαδο 2 κομμάτια λαδόκολλα 2 κομμάτια αλουμινόχαρτο ingredients 1 & 1/2 kilo beef liver Salt Pepper 3 - 4 cloves of garlic A little olive oil 2 pieces of parchment paper 2 pieces of aluminum foil Μουσική: www.bensound.com

Οδυσσέας Ελύτης – Η ποίηση του κινηματογράφου

Οδυσσέας Ελύτης – 

Η ποίηση του κινηματογράφου


 Πέρασε πια η εποχή εκείνη, όπου αισθητικοί της αξίας ενός Αλαίν αμφισβητούσαν την καλλιτεχνική σημασία του κινηματογράφου. Η τέχνη άλλωστε αυτή, εξαιρετικά δεμένη με την όλη ευαισθησία της σύγχρονης εποχής, ήταν φυσικό να παρουσιάσει ορισμένες δυσκολίες προσαρμογής στα πνεύματα εκείνα που, όσο κι αν στάθηκαν μεγάλα, τραφήκανε με έγνοιες και επιδιώξεις άλλων γενεών.

Η εφεύρεση του κινηματογράφου συνέπεσε με την έναρξη μιας εποχής τόσο πλούσιας, βαθιά πυρετικής, ριψοκίνδυνης, αντιφατικής και πολύτροπης, που μονάχα αυτός θα μπορούσε να έχει τις κατάλληλες δυνατότητες για να την εκφράσει πλούσια, βαθιά, συνθετικά και πολύτροπα.

(…)

Στην σύντομη έως σήμερα σταδιοδρομία του κινηματογράφου, έχουν ήδη, αναδειχθεί ορισμένες φυσιογνωμίες που «η καθεμιά της ήξερε κατά έναν ορισμένο τρόπο, να ερμηνεύει προσωπικά τις αντιλήψεις της για την οθόνη». Ο Σεργκέι Αϊζενστάιν, ο Τσάρλυ Τσάπλιν, ο Ρενέ Κλαίρ και, φυσικά ο Ουώλτ Ντίσνεϊ/ Walt Disney .

Η σχέση κινηματογράφου και ποίησης και ειδικότερα της σύγχρονης ποίησης, είναι νομίζω αδιαμφισβήτητη. Ένα παράδειγμα, μονομερές ίσως, αλλά πολύ ζωηρό, έντονο, και πρόσφορο, είναι το έργο του Αμερικανού Ντίσνεϋ. Η αφετηρία της τεχνικής του Ντίσνεϋ, παρουσιάζεται ολότελα διαφορετική από εκείνες που χρησιμοποιήθηκαν έως σήμερα στον κινηματογράφο. Δεν υπάρχει εδώ κινούμενο μάτι του σκηνοθέτη, που να παραλαμβάνει τις φωτογραφικές στιγμές των αντικειμένων του υλικού κόσμου και να τις ξαναενώνει με άλλη μορφή στην οθόνη, ανασυνθέτοντας έτσι την όψη του κόσμου σε μεγαλοπρεπή έπη ή σε λυρικές εικόνες δυνατής ποιητικής πνοής. Έως σήμερα, μονάχα η φωτογραφία μεγαλουργούσε. Ο Ντίσνεϋ έμπασε το σχέδιο. Αυτός πρώτος σκέφθηκε να πάρει το σχέδιο και να το εμψυχώσει. Αυτός σκέφθηκε να συνδυάσει την αλληλουχία των σχεδίων στην κινηματογραφική κορδέλα και (παρόμοια με τα πρωτόγονα παιχνίδια που μεταχειριζόμασταν στο σχολείο) να απαρτίσει σειρές ολόκληρες από μικρές υποθέσεις.

Αδελφώνοντας το χιουμοριστικό σχέδιο με την κίνηση και την μουσική, πέρασε γρήγορα από το απλό παιχνίδι στην καλλιτεχνική πράξη. Γιατί έχοντας σαν δεδομένα την απόλυτη ελευθερία και την δυναμικότητα του σχεδίου από την μία, και την υπάκουη σε οποιαδήποτε θέληση, μουσική προσαρμογή από την άλλη, σκέφθηκε πως είχε στο χέρι του μιαν οπτική και ακουστική παντοδυναμία που έπρεπε να την χρησιμοποιήσει φτάνοντας αμέσως σε εκείνα που, για να τα πετύχουν άλλα φιλμ, έπρεπε να περάσουν από κινηματογραφικά ντεκουπάζ, τρυκάζ, και μοντάζ αλλεπάλληλα. Κι έπρεπε να τα χρησιμοποιήσει ακόμα προς μια καθαρά αντιρεαλιστική άποψη, δίνοντας ακριβώς εκείνο που δεν μπορούσε να γίνει στον φυσικό κόσμο (άρα να αντιγραφεί), εκείνο που θαρρούσε πως αποτελεί τον κόσμο της φαντασίας και που ως σήμερα, είχε βρει μιαν εκδήλωση διαφορετικής υφής στο ποίημα, στο όνειρο, στο παραμύθι. Παρακολουθήσαμε έτσι μια πλούσια σειρά μικρών έργων όπου ολόκληρο το ζωικό και το φυτικό βασίλειο έπαιρνε ζωή σαν από ξαφνική ανάσταση, και με ιδιότητες ανθρώπινες έπαιζε δράματα πρωτόβλεπτης και πρωτάκουστης σημασίας. Από το πρώτο του καρτούν ως το τελευταίο μεγάλο του έργο του ανάγλυφου κινηματογράφου, το Η Αλίκη και οι Επτά Νάνοι, πέρασε κάτω από τα μάτια μας ένα αδιάκοπο ξετύλιγμα εκπληκτικών σκηνών, όπου η πολυχρωμική δροσιά της φύσης και του βίου των ζώων, μας έδειξε ως ποιο σημείο ένας αγνός άνθρωπος είναι σε θέση να ξαναδημιουργήσει την ατμόσφαιρα της παιδικής αφέλειας και διαβολιάς που, καμιά φορά, δίνει και στους μεγάλους την πιο γνήσια λύτρωση.

Στην πρώτη του περίοδο – πριν χρησιμοποιήσει ακόμα το χρώμα – δημιούργησε τον τύπο του Μίκυ Μάους, που έγινε αμέσως διεθνής και δημοφιλέστατος. Ένα σπινθηροβόλο μικρό ποντίκι που δοκιμάζει όλες τις χαρές και τις λύπες του ανθρώπου, σκαρώνοντας βρωμοδουλειές, τρυπώνοντας παντού, ανατρέποντας τα πάντα, πότε χαρούμενο και πότε ερωτοχτυπημένο, αλλά πάντοτε συμπαθητικό. Στη δράση του, αυτό συνοδεύεται πιστά από μια ηχητική αντίστιξη, τόσο συγχρονισμένη και μπριόζα, που σφιχτοδένει το σύνολο και μας προσφέρει ένα παράδειγμα οπτικοακουστικής αρμονίας που άλλα φιλμ της εποχής εκείνης δεν κατάφερναν ποτέ. Στην δεύτερη περίοδό του, γλιτώνει εγκαίρως από την αυτοεπανάληψη και την τυποποίηση, δημιουργεί έναν νέο τύπο, τον πολυπαθή Ντόναλντ, απλώνεται σε πολύ ευρύτερους ορίζοντες, και αγκαλιάζει ολόκληρο τον αγαπημένο κόσμο της φαντασίας των παιδιών, προσθέτοντας ένα πολύτιμο στοιχείο, το χρώμα, που δυνάμωνε την οπτική εντύπωση λούζοντας με δροσιά την πριμιτιβιστική του χάρη. Εδώ πια ο πλουτισμός είναι απρόοπτος. Πουλιά, πετεινοί, πελαργοί, γουρουνόπουλα, σαλιγκάρια, σκουλήκια, πάπιες, ελέφαντες και καμηλοπαρδάλεις, αποτελέσανε μια κοινωνία με εξαιρετική ζωτικότητα, γεμάτη από την σημασία των ασήμαντων επεισοδίων τους. Παράλληλα, τα δέντρα, τα φυτά, τα λουλούδια, τα σύννεφα, οι ρίζες, οι λίμνες και τα ποτάμια αποκτήσανε για πρώτη φορά κίνηση, επαναστατήσανε καταλύοντας την καθήλωσή τους στο έδαφος, και περιβληθήκανε με ανθρώπινες και υπερανθρώπινες δυνάμεις που, ξανοίγοντας έναν κόσμο άγνωστο, αυθόρμητο, παρθενικό, και εντελώς καινούργιο, αναγκάσανε και τον πιο αποστεωμένο και λογικόν άνθρωπο, να αναγνωρίσει την ποιητική αξία της πρωτογονικής αυτής αποκάλυψης.

Το καρτούν Σίλλυ Σύμφωνυ, δημιουργήθηκαν από μια σειρά τολμηρών, μοντέρνων ποιημάτων, που το κάθε ένα τους τροποποιεί την πραγματικότητα, φτάνοντας στην υπερπραγματικότητα, που το καθ’ ένα τους είναι μια ριψοκίνδυνη πράξη του πνεύματος μέσα στις περιοχές του αγνώστου, και που κάτω απ’ την επίφαση παιχνιδιού και χιούμορ (που μονάχα αυτή γίνεται αντιληπτή και πολλές φορές ακόμη και με περιφρόνηση από τους αθεράπευτα σοβαροφανείς Έλληνες), κρύβει τα σπέρματα μιας ανήσυχης αλλά και γόνιμης ιδιοσυγκρασίας.

Ίσως, μου έχουν πει πολλοί, πως εκείνα που με κάνουν να εκφράζομαι με τόσο θαυμασμό για το έργο του Ντίσνεϋ, είναι τα στοιχεία της έκπληξης, του απρόοπτου, του παραλογικού και του υπερβολικού, στοιχεία δηλαδή, που αποτελούν γι’ αυτούς, τα στίγματα της εφήμερης επιτυχίας κάθε μοντέρνου. Ναι, δεν παραγνωρίζω πως υπάρχουν πράγματι τέτοια στοιχεία εκεί μέσα, μα μου φαίνεται πως πέρα απ’ όλα αυτά, υπάρχει και αξίζει να θαυμαστεί, μια καταπληκτική κατανόηση της ιδιαίτερης εκείνης ευαισθησίας που μορφοποιήθηκε στον σημερινό άνθρωπο, ένα αίσθημα πηγαίο, ζωντανό και υγιές, που με μια σπάνια ευκινησία κυκλοφορεί παντού, αγκαλιάζει σύγκορμα τα γήινα αγαθά, τα αξιοποιεί σε διαφορετικές κλίμακες, τα ανθρωποποιεί ή τα απολιθώνει, κι αυτά όλα με μια δύναμη ανώτερη, με έναν αέρα μεγάλης ελευθερίας. Σε μια ορισμένη ιστορική στιγμή, ο κινηματογράφος έδωσε τα μέσα. Και δεν θα αργήσει καθόλου θαρρώ η μέρα εκείνη, όπου μεγάλοι ζωγράφοι, μουσικοί και ποιητές θα συνεργαστούν με σκηνοθέτες και οπερατέρ για να παραστήσουνε, κατά έναν τρόπο μοναδικό, εκείνο που ακόμη διαισθανόμαστε σήμερα, εκείνο που αποκαλούμε ευαισθησία του μοντέρνου. Ένας κόσμος ολόκληρος, βγαίνει από την ουδετερότητα της ψυχρής ματιάς και παίζει τον ρόλο του, διαγράφοντας την καμπύλη μιας απρόβλεπτης τροχιάς μέσα στο διάστημα. Πτυχές λησμονημένων ονείρων, αφελείς τρόμοι παιδικών ηλικιών, φαντασιώσεις στιγμών της μοναξιάς, μορφές μυστικών παραμυθιών, χτυπητοί παραλογισμοί δυνατών συγκινήσεων, ξυπνούν μέσα από τα άδυτα της ψυχής μας και ορθώνονται θλιβερά ή χαρούμενα στο άγγισμα της μπαγκέτας του μάγου Ντίσνεϋ. Ρόδινα πρωινά ξυπνούν τον μαγεμένο κόσμο. Τα δέντρα σκιρτούν, τεντώνουν τα μπράτσα τους, χασμουριούνται και ρίχνουν μια ματιά στις φωλιές που φυλάνε με στοργή τους θησαυρούς των νυκτερινών κελαηδισμών τους. Τα λουλούδια παίρνουν το μπάνιο τους στις δροσοσταλίδες. Οι μικρές λίμνες γεμίζουν φως και φύκια. Τα ψάρια κυκλοφορούνε με κέφι για να ανταποκριθούν στις μικρές έγνοιες τους, που κατά βάθος είναι μεγάλες. Το πουλί που είχε χρησιμεύσει για ξυπνητήρι, πατάει στις νότε του ανεβαίνοντας στον ουρανό. Τα παιδιά του χορεύουν μπαλέτο στο εύθραυστο κλαδί. Το πιο άτακτο, ξεφεύγει για να δοκιμάσει μια περιπέτεια με φίδια, σκουλήκια και φανταστικά ερπετά. Δέσμες από φλόγες χορεύουν. Ο άνεμος λυγίζει τα σπίτια. Όλα είναι δυνατά. Μακριά στο πέλαγος, ένα μικροσκοπικό καράβι χορεύει κυνηγημένο από το πνεύμα της τρικυμίας. Μια πελώρια τρίαινα ταράζει τους βυθούς. Ένα κύμα, σηκώνεται ψηλότερα από τα άλλα, και αγριεμένο κοιτάζει το μικρό καράβι. Ένα άλλο γίνεται πελώριο χέρι, τ’ αρπάζει και το κλυδωνίζει. Μα η σωτηρία υπάρχει πάντοτε στις μικρές αγαθές ψυχές των πλασμάτων του υπερφυσικού αυτού κόσμου. Όλα τελειώνουν καλά και ποτέ χάππυ εντ δεν στάθηκαν τόσο δικαιολογημένα όσο μέσα σε αυτόν τον αυτόνομο κόσμο, που είναι ο αυτόνομος κόσμος της ποίησης, και που σαν μοναδικό του θέμα και μοναδικό του υλικό, έχει τη ζωή, τη μικρή και τη μεγάλη ζωή, οδυνηρή και πασίχαρη, πάντοτε εξαντλημένη και πάντοτε καινούργια, στα μάτια ενός ολοκληρωμένου ανθρώπου. Γιατί η ποίηση, είτε λέξεις μεταχειρίζεται, είτε φθόγγους, είτε σχέδια, είτε χρώματα, είτε ύλη σκληρή, παραμένει ποίηση, παραμένει ως υπέρτατη σύλληψη του κόσμου. Κι ίσως φανώ υπερβολικός όταν πω πως ο Ουώλτ Ντίσνεϋ ανήκει στις προσωπικότητες εκείνες που εργαστήκανε μοναδικά, για να δώσουν τον ιδιαίτερο εκείνο τόνο που χαρακτηρίζει στις μεγάλες της γραμμές την σημερινή εποχή. Κατά βάθος, το δαιμόνιο που βρίσκει μαζί του διέξοδο στον κινηματογράφο, είναι το ίδιο που βρίσκει διέξοδο στους πίνακες του Ζαν Μιρώ, στα σχέδια ενός Μασσόν, στις φωτογραφίες ενός Μαν Ρέυ, στα γλυπτά ενός Λίπσιτζ, στα υφαντά μιας Χίλντα Πόλστερερ, στους γύψους ενός Ζαντκίν, στα μέταλλα Ταγιά, στα κτίρια ενός Λε Κορμπυζιέ, στα ποιήματα ενός Ελυάρ…

Αν τώρα, εμείς έχουμε περάσει από καιρό στην χειρότερη παχυδερμία, αν έχουμε μικρύνει τόσο πολύ τον εαυτό μας ώστε να μην μας είναι πια βολετό να προχωρήσουμε πέρα απ’ τις επιφάνειες, αν έχουμε αποξενωθεί από καθετί το αληθινό, το ζεστό και το υπέρτατο, αν δημιουργήσαμε μια χαμαίζηλη ρουτίνα ζωής γεμάτη κακίες και μικρότητες, αν τυφλωθήκαμε ξαφνικά και δεν βλέπουμε άλλο από τις ταπεινές μας ορέξεις, ποιος φταίει;

Παρήγορο είναι τουλάχιστον να αναλογιζόμαστε πως υπάρχουν μερικοί, λιγοστοί, γενναίοι άνθρωποι σε όλες τις γωνιές της γης, που εργάζονται άοκνα για να μας ανασυνδέσουν από άλλους, καινούργιους, άγνωστους δρόμους, με το μεγάλο Νόημα της Ζωής.

Δημοσιεύτηκε στα Τα Νέα Γράμματα, τεύχος 6-7, Ιούνιου-Ιούλιου 1938

https://perithorio.com/

Κυριακή 18 Ιουνίου 2023

Για πιο κόστος ζωής μιλάμε, κοστολογείται η ανάσα;

 Για πιο κόστος ζωής μιλάμε, κοστολογείται η ανάσα;

Ποιος άραγε είναι αρμόδιος για να αποφασίσει πότε πρέπει να τραβήξει την κόκκινη γραμμή σε κάποιον που παλεύει για λίγη ελπίδα; Ούτε αυτός που παλεύει δεν μπορεί και δεν έχει δικαίωμα σε κόκκινες τελειωμένες γραμμές. Μέσα σε μια κοφτή ανάσα έχω το δικαίωμα να ονειρεύομαι ότι μπορώ και πάλι να σταθώ στα πόδια μου. Ακόμα και με μια κοφτή ανάσα μπορώ να ονειρεύομαι ότι έχω λίγες στιγμές ζωής να ζήσω με αξιοπρέπεια, χωρίς κάποιος να με δείχνει με το χέρι, χωρίς κάποιος άλλος να αποφασίζει για μένα. Μόνο ο Θεός μπορεί να πάρει την τελική απόφαση. Εγώ έχω υποχρέωση απέναντι στο δώρο της ζωής που έλαβα όταν γεννήθηκα, να παλεύω, να σηκώνομαι και να γεμίζω την ψυχή μου με στιγμές που θα κουβαλάω στην αιωνιότητα. Αιώνια θα μείνει μόνο το καλό, αυτό που η ψυχή απόλαυσε, γεύτηκε, αγάπησε με όλη του την ύπαρξη.


Η δική μου ανάσα και όλων των ανθρώπων δεν υπολογίζεται με χρήματα, δεν έχει κόστος, ούτε όλα τα λεφτά του κόσμου δεν αξίζουν όσο μια ζωή. Όταν γεννιέται μια ζωή, αυτός που βρίσκεται κοντά, βιώνει το μεγαλύτερο θαύμα και πιστέψτε με, το θαύμα δεν μπορούν να το αγοράσουν ούτε οι δισεκατομμυριούχοι. Το θαύμα γίνεται γιατί απλά πιστεύεις και κανείς δεν μπορεί να σου κόψει το νήμα, ακόμα κι αν κρέμεται και είναι έτοιμο να σπάσει. Γιατί την τελευταία στιγμή η πίστη, η ελπίδα και η αγάπη μπορούν να δώσουν μια γερή ανάσα και η μισοπεθαμένη ψυχή, να ζωντανέψει ξανά.


 https://gynaikaeimai.com/

Άνδρεα Αρβανιτίδου

https://www.andreaarvaniti

Εξισώσεις & λοιπές πικρές αλήθειες

 Εξισώσεις & λοιπές πικρές αλήθειες

Γνωστή ιστορία… Άνθρωπος γνωρίζει άνθρωπο (άσχετο ποιος πλησιάζει ποιον), υπάρχει αμφότερο ενδιαφέρον (άσχετο αν είναι το ίδιο κι απ’ τις δυο πλευρές) και παίρνεται η απόφαση (κοινή συναινέσει) να δοκιμάσουν το αποτέλεσμα της δικής τους… εξίσωσης. Γιατί ok, μπορεί να λένε πως ο έρωτας δεν είναι μαθηματικά, αλλά χημεία, αλλά εντέλει όλα είναι αριθμοί (κάποιοι είναι και νούμερα, αλλά αυτό είναι άλλη ιστορία) κι αν το καλοσκεφτεί κανείς, μια σχέση χαρακτηρίζεται άνετα εξίσωση. Προσθέτεις, αφαιρείς, διαιρείς, πολλαπλασιάζεις και φυσικά πάντα υπάρχει ο άγνωστος Χ, που εν προκειμένω είναι ο αστάθμητος παράγοντας που μπορεί να αλλάξει παντελώς το αποτέλεσμα της εξίσωσης, δηλαδή την έκβαση της ιστορίας.

Ο αστάθμητος παράγοντας (το Χ), αυτός ο αριθμός που δεν μπορούμε να ορίσουμε, είναι τελικά αυτός που οδηγεί στο εκάστοτε αποτέλεσμα. Και το Χ μπορεί να είναι ο/η πρώην που ποτέ δεν ξεπεράστηκε, συναισθήματα που παρουσιάζονται έντονα αλλά είναι πολύ χλιαρά στην πραγματικότητα, παιχνίδια σε διπλό ταμπλό που άλλος θα είναι τελικά ο “κερδισμένος” κτλ. Το πρόβλημα είναι, πως το Χ συνήθως είναι άγνωστο μόνο για ένα εκ των δύο μερών κι αυτό αυτόματα σημαίνει πως στο τέλος, εκείνος που δεν το γνώριζε, μπορεί να βρεθεί μπροστά σε μια δυσάρεστη έκπληξη.

Συνοψίζοντας λοιπόν… άνθρωπος γνωρίζει άνθρωπο, ο καθείς κουβαλάει τις αμαρτίες και τις αδυναμίες του, αποφασίζουν να πορευτούν μαζί, αλλά κάποιος απ’ τους δύο είναι λιγότερο ειλικρινής και το τέλος βρίσκει τον άλλον πληγωμένο, προδομένο και με αμέτρητα “γιατί” να τον βασανίζουν. Και θα σου πω πως απάντηση στα “γιατί” μπορεί να μην βρίσκει πάντα, αλλά ευτυχώς έχει 2 κολλητούς να βρίζουν νυχθημερόν τον μ@λ@κ@, έχει ένα μπουκάλι jonnie (τη μοναξιά σκοτώνει), έχει πολλάααα χαρτομάντηλα κι έχει και μια μεγάλη γκάμα τραγουδιών, απ’ την τεράστια πραγματικά δισκογραφία του Βασίλη Καρρά, που αν μη τι άλλο βοηθούν στην επούλωση. Κι αφού η γλώσσα των κολλητών έχει μαλλιάσει κι αφού έχουν εφεύρει αμέτρητες καινούριες-ανύπαρκτες βρισιές κι αφού το συκώτι έχει σηκώσει σημαία διαμαρτυρίας γιατί δεν μπορεί να μεταβολίσει άλλο αλκοόλ κι αφού κοντεύεις να κηρυχθείς καταναλωτής της χρονιάς της Zewa κι αφού έχεις λιώσει να ακούς ξανά και ξανά το “Χαρτονόμισμα πλαστό”, το “Αγαπώ τα λάθος άτομα”, το “Απορώ αν αισθάνεσαι τύψεις”, το “Ποιος αγαπάει πιο πολύ” και άλλα πολλά, έρχεται η ώρα που ανοίγεις μάτια και παντζούρια και ξανακοιτάς το φως. Γιατί η αλήθεια είναι πως κανένα αποτέλεσμα εξίσωσης, κανένας άγνωστος Χ, κανένας άνθρωπος, δεν (πρέπει να) είναι ικανός να σε κρατήσει για πολύ μακριά απ’ το φως.

Γιατί το φως θα πρέπει να το αποζητάς όσες πτώσεις κι αν βίωσες, όσες πληγές κι αν μέτρησες στην καρδιά σου, όσες προδοσίες κι αν σου χάρισαν κάποιοι που έλεγες “δικούς σου ανθρώπους”. Το φως αργά ή γρήγορα έρχεται και συνήθως (ευτυχώς) βρίσκει τη ματιά μας λίγο διαφορετική από πριν. Κι ο λόγος είναι απλός… κάθε πτώση, κάθε πληγή, κάθε προδοσία είναι μάθημα και κάθε μα κάθε φορά, στο τέλος βγαίνουμε λίγο πιο σοφοί, λίγο πιο ανθεκτικοί και λίγο πιο ρεαλιστές. Γιατί τώρα πια ξέρεις πως “δεν παίρνει πάντα ο καλός το κορίτσι”, “το ότι αγαπάς πολύ, δεν σημαίνει πως θα εισπράξεις τα ίσα”, “η συμπεριφορά του άλλου απέναντί σου, δεν χαρακτηρίζει εσένα, αλλά εκείνον” και κυρίως “κανείς, αφότου φύγει, δεν επιστρέφει από έρωτα”. Κι αυτό το τελευταίο να το θυμάσαι περισσότερο απ’ όλα. Να το θυμάσαι όταν θα σου ξαναχτυπήσει την πόρτα (γιατί 9 στις 10 θα στην ξαναχτυπήσει). Να το θυμάσαι για να μην επιστρέψεις στα γνώριμά του σκοτάδια. Να μείνεις στο φως…  

  https://gynaikaeimai.com/

Κική Γιοβανοπούλου

Πώς ήταν η Μακρινίτσα το 1975 μέσα από φιλμ της εποχής

  Πώς ήταν η Μακρινίτσα το 1975 μέσα από φιλμ της εποχής Από το αρχείο του δρ. Γ. Χατζηδάκη Δημοσιεύθηκε  23/01/2025 09:05 Σκαρφαλωμένη στο ...