Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2023

Νυχτερίδες κι αράχνες…

 Νυχτερίδες κι αράχνες…

Το μόνο που δεν παραγράφεται στην Ελλάδα είναι τα «επενδυτικά σχέδια» που είχαν συνταχθεί προ εικοσαετίας και βάλε. «Ακόμη και δύο δεκαετίες μετά την εφαρμογή του αναπτυξιακού νόμου 3299/2004 θα επιτρέπεται η ολοκλήρωση επενδυτικών σχεδίων που είχαν υπαχθεί σε αυτόν, καθώς το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων προχώρησε –για συγκεκριμένη μερίδα εκκρεμών σχεδίων του εν λόγω νόμου– να δώσει μία ακόμη παράταση. Πρόκειται, συγκεκριμένα, για επενδυτικά σχέδια για τα οποία δεν έγινε εκταμίευση προκαταβολής από τα τραπεζικά ιδρύματα προς τους φορείς των σχεδίων αυτών, για τους οποίους ωστόσο είχε χορηγηθεί από το Δημόσιο το προβλεπόμενο ποσό δυνάμει εγγυητικής επιστολής» («Καθημερινή» 9.2.2023).

Να σημειώσουμε ότι το 2004 δεν υπήρχαν Pad, ούτε έξυπνα κινητά. Τον πρώτο μήνα δεν υπήρχε Facebook, ενώ πολλοί θεώρησαν ότι το Gmail είναι φάρσα της Google, αφού ανακοινώθηκε την 1η Απριλίου. Στις 31.12.2003 πολλοί πανηγύριζαν διότι ο αριθμός των ιστότοπων είχε σπάσει το φράγμα των… πενήντα! Το 2004 ανακοινώθηκε το Orkut, που ήταν μια ακόμη πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, κάτι σαν Facebook της Google. Ορθώς δεν το θυμάται κανείς. Ηταν ένα επενδυτικό σχέδιο που πήγε άπατο. Επειδή οι επιχειρήσεις ξοδεύουν τα δικά τους λεφτά και όχι των φορολογουμένων δεν πήρε παράταση εικοσαετίας.

Πόσο επίκαιρα είναι τα προ εικοσαετίας επενδυτικά σχέδια, σε μια οικονομία που τα τεχνολογικά της εργαλεία έχουν μόλις 18 μήνες για να τα καταφέρουν στην αγορά; Να σημειώσουμε ότι την περίοδο 2004-2009 οι τράπεζες μοίραζαν λεφτά σε οποιονδήποτε περνούσε έξω από υποκατάστημά τους. Παρακαλούσαν να δανείσουν για να περάσουμε Χριστούγεννα στην Αράχωβα, Πάσχα στη Μύκονο και Δεκαπενταύγουστο στη Νέα Υόρκη. Επομένως μάλλον κάποιο πρόβλημα είχαν αυτά τα σχέδια «για τα οποία δεν έγινε εκταμίευση προκαταβολής από τα τραπεζικά ιδρύματα».

Φυσικά δεν ισχύουν αυτά που λένε «αρμόδιοι κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης, (…) ότι “δίνεται μια τελευταία ευκαιρία στα επενδυτικά σχέδια να ολοκληρωθούν διότι προηγήθηκαν δύσκολα χρόνια, όπως αυτά της κρίσης και μετά της πανδημίας”». Η οικονομική κρίση ήρθε 6 χρόνια μετά και η πανδημία 16. Επομένως γεννάται ένα ερώτημα: διψάμε τόσο πολύ για (έστω ό,τι να ‘ναι) επενδύσεις, ή εξυπηρετούμε κάποιους;

https://www.kathimerini.gr/

Γιατί οι όρκες κάνουν… μαμμόθρεφτα τα αρσενικά παιδιά τους

 Γιατί οι όρκες κάνουν… μαμμόθρεφτα τα αρσενικά παιδιά τους



Τους βάζουν το φαγητό στο στόμα ακόμη και όταν ενηλικιωθούν - Τι δείχνει έρευνα του βρετανικού πανεπιστήμιου Exeter

«Οι μητέρες όρκες θυσιάζουν τη δική τους τροφή και ενέργεια μόνο για τα αρσενικά τους», όπως προκύπτει από πολυετή μελέτη, που επικαλείται το BBC.


Ο καθηγητής Ντάρεν Κροφτ από το Πανεπιστήμιο του Exeter υποστηρίζει ότι η ανατροφή ενός αρσενικού, μειώνει σημαντικά τις πιθανότητες μιας θηλυκής φάλαινας – δολοφόνου να αναπαραχθεί στο μέλλον.

Κι αυτό γιατί η ενέργεια που χρειάζονται για να ταΐσουν τους γιους, φαίνεται να θέτει σε κίνδυνο την υγεία τους, καθώς τις καθιστά λιγότερο γόνιμες.

Οι νεαρές θηλυκές φάλαινες, ωστόσο, γίνονται ανεξάρτητες στην ενήλικη ζωή σε αντίθεση με τα αρσενικά που απαιτούν ακόμη κι ένα μερίδιο από την τροφή που πιάνουν οι μητέρες τους, όπως για παράδειγμα σολομό, εξηγεί ο Βρετανός καθηγητής. «Αυτή είναι μια νέα εικόνα για την περίπλοκη κοινωνική ζωή και την οικογενειακή ζωή αυτών των καταπληκτικών θηλαστικών», προσθέτει.

Η μελέτη κράτησε τέσσερις δεκαετίες

Η μελέτη που διήρκεσε τέσσερις δεκαετίες και δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «Current Biology», προσπαθεί να ρίξει φως στην κατανόηση της οικογενειακής ζωής των φαλαινών δολοφόνων, αναφέρει το BBC.

Διενεργήθηκε από το Κέντρο Έρευνας για τις Φάλαινες (CWR), το οποίο παρακολουθεί τη ζωή ενός πληθυσμού φαλαινών- δολοφόνων, γνωστών ως «Κάτοικοι του Νότου», για περισσότερα από 40 χρόνια.

Από το 1976, το ερευνητικό κέντρο (CWR) έχει κάνει μια πλήρη απογραφή του πληθυσμού των «κατοίκων του Νότου», η οποία επέτρεψε στους βιολόγους να πραγματοποιήσουν μελέτες πολλών γενεών - όπως αυτή - αποκωδικοποιώντας την κοινωνική συμπεριφορά και τους οικογενειακούς δεσμούς που επηρεάζουν άμεσα την επιβίωση των ζώων.

Ταΐζουν τα αρσενικά τους μέχρι και την ενηλικίωση

Για αυτήν την έρευνα, οι επιστήμονες εξέτασαν τις ζωές 40 θηλυκών φαλαινών μεταξύ των ετών 1982 - 2021 και ανακάλυψαν ότι για κάθε ζωντανό αρσενικό, η ετήσια πιθανότητα μιας μητέρας να εκθρέψει άλλο μωρό έως ενός έτους μειώθηκε στο μισό.

«Η προηγούμενη έρευνα έδειξε ότι τα αρσενικά έχουν περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης εάν η μητέρα τους είναι κοντά», υπογράμμισε ο Δρ. Μάικλ Βάις από το Πανεπιστήμιο του Exeter και το Κέντρο Έρευνας για τις Φάλαινες.

«Θέλαμε να μάθουμε αν αυτή η βοήθεια έχει ένα τίμημα και η απάντηση είναι «ναι».

Η συνεχιζόμενη μελέτη αυτού του απειλούμενου πληθυσμού φαλαινών δολοφόνων, που ζει στα παράκτια ύδατα μεταξύ Βανκούβερ και Σιάτλ, ξεκίνησε από τον καθηγητή Κεν Μπάλκομπ, ο οποίος αρχικά ήθελε να εξετάσει τις απειλές για την επιβίωσή τους.

«Οι μητέρες θα συνεχίσουν μέχρι και την ενηλικίωση να ταΐζουν τους γιους τους στο... στόμα με σολομό που πιάνουν», τόνισε ο καθηγητής Κροφτ προσθέτοντας ότι τα θηλυκά εξασφαλίζουν μόνα τους την τροφή τους. Αυτό θα μπορούσε, όπως πιστεύουν οι ερευνητές, να είναι ένα είδος εξελικτικής «αποκάλυψης λόγω του γεγονότος ότι τα μεγαλύτερα και γηραιότερα αρσενικά γεννούν πολλούς απογόνους.

Κινδυνεύουν να εξαφανιστούν οι φάλαινες - δολοφόνοι

«Αν μια μητέρα μπορεί να κάνει τον γιο της μεγάλο άνδρα ανάμεσα στον πληθυσμό, τότε αυτός θα είναι που θα συμβάλει στην απόκτηση περισσότερων απογόνων », επισημαίνει ο Βρετανός καθηγητής.

«Αν η μητέρα μου μαγείρευε το δείπνο μου κάθε βράδυ, ίσως δεν θα μάθαινα να μαγειρεύω », δήλωσε αστειευόμενος ο καθηγητής ερευνητής.«Αλλά, έμμεσα, φαίνεται να είναι προς το συμφέρον της μητέρας», πρόσθεσε.

Αυτήν τη στιγμή έχουν απομείνει μόνο 73 από αυτές τις φάλαινες δολοφόνους, επομένως, οι επιστήμονες λένε ότι πρέπει να κατανοήσουν οτιδήποτε θα μπορούσε να βοηθήσει στη λήψη αποφάσεων σχετικά με τον τρόπο προστασίας αυτών των θαλάσσιων θηλαστικών.

«Αυτές οι φάλαινες- δολοφόνοι που κατοικούν στο νότο κινδυνεύουν να εξαφανιστούν». «Έτσι, οτιδήποτε μειώνει την αναπαραγωγή των θηλυκών προκαλεί ανησυχία για τον πληθυσμό τους », ανέφερε ο καθηγητής Κροφτ.

https://www.protothema.gr/

10 Άγρια Ζώα που συναντάμε ΠΟΛΥ ΣΠΑΝΙΑ! - Τα Καλύτερα Top10

10 Άγρια Ζώα που συναντάμε ΠΟΛΥ ΣΠΑΝΙΑ! - Τα Καλύτερα Top10


Η φύση δε σταματά ποτέ να μας εκπλήσσει με τις ομορφιές της και τα απίστευτα ζώα που κυκλοφορούν! Αξιολάτρευτα ζώα με μοναδικές ικανότητες και χαρακτηριστικά… δυστυχώς κάποια από αυτά τα βλέπουμε πολύ σπάνια.. και μπορώ να πω πως έχουμε βάλει και εμείς το χεράκι μας, ως ανθρωπότητα, για να κοντεύουν να εξαφανιστούν.

Τε­ὸ Ρόμ­βος: Τὸ κόκ­κι­νo τῆς φω­τιᾶς

 

Τε­ὸ Ρόμ­βος: Τὸ κόκ­κι­νo τῆς φω­τιᾶς

planodion

Φεβ. 12

Τε­ὸ Ρόμ­βος

Τὸ κόκ­κι­νo τῆς φω­τιᾶς

ΠΑΓΩΝΙΑ ΕΙΝΑΙ ΦΟΒΕΡΗ σὲ κά­θε γω­νιὰ τοῦ τρέ­νου. Οἱ ἀ­νά­σες μου ξε­πη­δᾶ­νε καὶ ὑ­λο­ποι­οῦν­ται σὰν πρά­μα ζων­τα­νὸ καὶ μ’ ἀ­κο­λου­θοῦ­νε κα­θὼς προ­χω­ρῶ στὸ δι­ά­δρο­μο. Βρῶ­μα καὶ μι­ζέ­ρια παν­τοῦ. Στρα­τι­ῶ­τες χα­κί, κου­ρε­μέ­νοι πο­λί­τες, φοι­τη­τές, Πο­μά­κοι, Τοῦρ­κοι τῆς Θρά­κης, Ἕλ­λη­νες. Ἐ­κεῖ ἔ­ξω, τὰ με­λα­νιὰ νε­ρὰ τοῦ Νέ­στου ποὺ κυ­λᾶ­νε δί­πλα μας, ξε­μαλ­λι­α­σμέ­να δά­ση σὲ τουρ­λω­τὰ βου­νὰ καὶ μο­να­ξι­ά­ρη­δες ἀρ­γυ­ρο­πε­λε­κά­νοι ποὺ φτε­ρου­γί­ζου­νε μα­ζί μας. Πα­ρα­νέ­στιον, Σταυ­ρού­πο­λις, Κυ­ψέ­λη, Ἴ­α­σμος, Σώ­στης. Φω­νὲς καὶ βλα­στή­μι­ες. Νυ­χτώ­νει σ’ ἕ­ναν ἐ­πί­πε­δο τό­πο. Μουν­τὰ χρώ­μα­τα, σπάρ­τα καὶ λά­σπη. Ὁ πο­μά­κος δί­πλα μου ξα­πλω­μέ­νος μ’ ἀ­νοι­χτὰ τὰ πό­δια σφίγ­γει καὶ τρί­βει ἡ­δο­νι­κὰ τ’ ἀρ­χί­δια του ἐ­νῶ μουρ­μου­ρά­ει λαγ­γε­μέ­να καὶ λι­γω­μέ­να λό­για. Τὰ φῶ­τα τῆς Κο­μο­τη­νῆς λαμ­πα­δι­ά­ζου­νε στὸ βρω­μι­σμέ­νο τζά­μι τῆς δεύ­τε­ρης θέ­σης. Ἐλ­πί­ζω νὰ μὲ πε­ρι­μέ­νει στὸ σταθ­μό...

*********

Μὲ πε­ρί­με­νε σκο­τει­νὴ καὶ ξε­πα­γι­α­σμέ­νη. Ἀγ­κα­λι­α­στή­κα­με καὶ με­τὰ ἀ­πὸ μιὰ αἰ­ω­νι­ό­τη­τα χω­ρί­σα­με καὶ κοι­τα­χτή­κα­με στὰ μά­τια. Δε­κα­τρεῖς ὧ­ρες τα­ξί­δι. Τὴ βρῆ­κα λί­γο ὠ­χρὴ καὶ ἀ­δυ­να­τι­σμέ­νη. Περ­πα­τή­σα­με στὴν πα­γω­νιά, στὸ θαμ­πὸ φῶς τοῦ δρό­μου, ἐ­νῶ πέ­ρα ἀ­κου­γό­τα­νε τὸ σφύ­ριγ­μα τοῦ τρέ­νου ποὺ ξε­μά­κραι­νε. Πε­ρι­πλα­νη­θή­κα­με γιὰ λί­γο στοὺς λι­θό­στρω­τους δρό­μους τῆς πα­λιᾶς τούρ­κι­κης συ­νοι­κί­ας. Τζα­μιά, μι­να­ρέ­δες, μι­κρο­μά­γα­ζα. Κι ἔ­νι­ω­σα ἐ­πι­τέ­λους κα­λά...

*********

Κά­τσα­με σ’ ἕ­να κα­φε­νὲ μ’ ὅ­λες τὶς φά­τσες τῶν ἀρ­σε­νι­κῶν γυ­ρι­σμέ­νες πά­νω μας καὶ πα­ραγ­γεί­λα­με κά­τι ζε­στό. Εἶ­χα πα­ρα­τη­ρή­σει κά­τι πε­ρί­ερ­γο στὸ βά­δι­σμά της κα­θὼς καὶ κά­ποι­ες μι­κρὲς συ­σπά­σεις στὸ πρό­σω­πό της ποὺ μὲ βά­λα­νε σὲ σκέ­ψεις, γι’ αὐ­τὸ καὶ τὴ ρώ­τη­σα. Ἐ­κεί­νη κοκ­κί­νι­σε καὶ θέ­λη­σε ν’ ἀλ­λά­ξει κου­βέν­τα. Ἐ­πέ­με­να καὶ τὴν πί­ε­σα νὰ μοῦ ὑ­πο­σχε­θεῖ ὅ­τι θὰ μι­λού­σα­με ἀρ­γό­τε­ρα. Γε­λά­σα­με μὲ τὸ γκαρ­σό­νι ποὺ μπερ­δεύ­τη­κε κι ἔ­χυ­σε τὸ κρα­σὶ τοῦ Ἰσ­λὰμ ποὺ μᾶς ἔ­φερ­νε καὶ με­τὰ ἀ­πὸ λί­γο ζε­στα­μέ­νος κι ἐ­ρε­θι­σμέ­νος θέ­λη­σα νὰ πᾶ­με στὸ δω­μά­τιό της. Ξαφ­νι­κὰ ἔ­γι­νε πο­λὺ ἀ­μή­χα­νη, σὰν νὰ μὴν ἤ­ξε­ρε πιὰ νὰ μι­λά­ει καὶ στρι­φο­γύ­ρι­ζε τὰ δά­χτυ­λά της, ἐ­νῶ στε­κό­ταν ὄρ­θια καὶ μὲ κοι­τοῦ­σε, κά­ποι­α στιγ­μή, ἐ­πι­τέ­λους, τὸ ἀ­πο­φά­σι­σε, μοῦ εἶ­πε ὅ­μως ὅ­τι θὰ κοι­μό­μα­σταν σὲ χω­ρι­στὰ κρε­βά­τια.

       Ἡ νύ­χτα ἦ­ταν μιὰ με­γά­λη σκο­τει­νὴ τρύ­πα ποὺ μᾶς ρούφη­ξε καὶ μᾶς στρι­φο­γύ­ρι­σε σὲ τοῦ­νελ ἐ­ρω­τι­κῆς ἔ­ξα­ψης καὶ πα­ρά­κρου­σης. Μα­κριὰ ἀ­κου­γό­τα­νε τὸ σφύ­ριγ­μα τοῦ τρέ­νου.

       Κα­τὰ τὸ πρω­ΐ, γυ­ρι­σμέ­νη μπρού­μυ­τα στὸ κρε­βά­τι, μοῦ πρό­σφε­ρε τὰ ὀ­πί­σθιά της. Ἦ­ταν ἀ­νέν­δο­τη σὲ κά­θε κου­βέν­τα μου γιὰ με­τω­πι­κὴ δι­είσ­δυ­ση, ἀ­κό­μα καὶ γιὰ νὰ τῆς χα­ρί­σω τὸ ἀ­γα­πη­μέ­νο της, πα­λιά, κου­δού­νι­σμα τῆς γλώσ­σας μου πά­νω στὸ σή­μαν­τρο τῆς ἡ­δο­νῆς της. Μὲ κα­νέ­να τρό­πο δὲ μ’ ἄ­φη­νε νὰ τὴ δῶ καὶ νὰ τὴν ἀγ­γί­ξω στὸ μου­νάκι της. Αἰ­σθάν­θη­κα ἀ­πο­γο­η­τευ­μέ­νος, ἀλ­λὰ ὁ­δη­γη­μέ­νος καὶ ἀ­πὸ τὸ ἔν­στι­κτο τὸ γε­νε­σι­ουρ­γὸ πα­σά­λει­ψα τὴν ψω­λή μου μὲ βα­ζε­λί­νη ποὺ μοῦ ἔ­δω­σε ἐ­κεί­νη ἀ­πὸ τὸ κο­μο­δί­νο —κά­τι μι­κρὸ ποὺ μ’ ἔ­κα­νε γιὰ μιὰ στιγ­μὴ νὰ τὰ χά­σω— καὶ γλί­στρη­σα μέ­σα της, ἐ­νῶ ἐ­κεί­νη εἶ­χε τεν­τω­θεῖ στὰ γό­να­τα καὶ ἔ­σκου­ζε, βέ­λα­ζε, γαύ­γι­ζε, ἔ­κρω­ζε, νι­α­ού­ρι­ζε, μουγ­κά­νι­ζε, μέ­χρι ποὺ τῆς χά­ρι­σα τὸν ὕ­στα­το ρόγ­χο θα­νά­του.

       Με­τά, μα­ρα­μέ­νοι κι οἱ δυ­ό μας, ἀ­πο­κοι­μη­θή­κα­με. Τὸ πρω­ϊ­νό, ὁ ἥ­λιος ἐ­πι­τέ­θη­κε πρῶ­τα σ’ ἐ­μέ­να. Κοί­τα­ξα ἔ­ξω ἀ­πὸ τὸ μι­σο­κα­τε­βα­σμέ­νο στό­ρι καὶ εἶ­δα μιὰ ἡ­λι­ό­λου­στη χει­μω­νι­ά­τι­κη μέ­ρα νὰ μὲ χαι­ρε­τά­ει. Γύ­ρι­σα δί­πλα στὴν κο­πέ­λα καὶ χά­ζε­ψα τὸ τρυ­φε­ρὸ κοι­μι­σμέ­νο πρό­σω­πό της. Τρά­βη­ξα λί­γο τὴν κου­βέρ­τα καὶ κοί­τα­ξα τὰ βα­ριά της στή­θια, τὸ ρο­δα­λὸ δέρ­μα καὶ τὶς ἀ­κα­νό­νι­στες κοκ­κι­νί­λες ποὺ τῆς εἶ­χε ἀ­πο­τυ­πώ­σει ἡ σκλη­ρὴ κου­βέρ­τα στὰ πλευ­ρὰ καὶ στὴν κοι­λιά της. Τρά­βη­ξα λί­γο ἀ­κό­μα τὴν κου­βέρ­τα, ἐ­νῶ ἀ­να­ση­κώ­θη­κα καὶ θαύ­μα­σα τὰ δυ­να­τὰ πό­δια της καὶ τὴν τού­φα τὶς τρί­χες ποὺ ξε­πε­τά­γον­ταν ἀ­γρι­ε­μέ­νες καὶ κεῖ πά­γω­σα...

       Τὰ χεί­λη τοῦ κόλ­που της ἦ­ταν κοκ­κι­νι­σμέ­να, φου­σκω­μέ­να καὶ ραμ­μέ­να, ναί, ραμ­μέ­να. Ἔ­σκυ­ψα πιὸ κον­τά, μέ­χρι ποὺ μύ­ρι­σα τὴν ἰ­δι­αί­τε­ρη μυ­ρω­διὰ ἀ­πὸ τὰ κολ­πι­κὰ ὑ­γρά, ζευ­γα­ρω­μέ­να μὲ τὴν ἀμ­μω­νί­α τοῦ κά­του­ρου καὶ κοί­τα­ξα ξα­νά, πιὸ προ­σε­κτι­κά. Μιὰ λε­πτὴ πε­το­νιὰ ἔ­πια­νε καὶ τὶς δυ­ὸ πλευ­ρὲς στὰ χεί­λη τοῦ κόλ­που, σφι­χτὰ ραμ­μέ­νη ἀ­πὸ κά­ποι­ον ποὺ ἤ­ξε­ρε τί ἔ­κα­νε, χω­ρὶς ν’ ἀ­φή­νει κα­μιὰ σχι­σμὴ ἐ­λεύ­θε­ρη. Μοῦ ἦρ­θε ἐ­με­τός. Ἡ τά­ση γιὰ ἐ­με­τό μοῦ προ­κά­λε­σε ἀ­κα­τά­σχε­το βή­χα κι ὁ θό­ρυ­βος ποὺ ἔ­κα­να ξύ­πνη­σε τὴν κο­πέ­λα ποὺ μὲ κοί­τα­ξε, μό­νο γιὰ μιὰ στιγ­μή, κι ἀ­μέ­σως πε­τά­χτη­κε πά­νω κι ἄρ­χι­σε νὰ οὐρ­λιά­ζει πρὶν σω­ρια­στεῖ στὸ πά­τω­μα. Ἔ­πε­σα πά­νω της καὶ τὴν κρά­τη­σα σφι­χτὰ στὴν ἀγ­κα­λιά μου γιὰ ὥ­ρα.

       Μα­κριὰ ἀ­κού­στη­κε τὸ σφύ­ριγ­μα τοῦ τρέ­νου ποὺ ἔμ­παι­νε στὸ σταθ­μό.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΛΛΟΓΗ ΔΙΗΓΗΜΑΤΩΝ ΑΣΣΑΣΙΝΟΙ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ ΔΡΟΣΟΥΛΙΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ (ΕΚΔ. ΓΟΡΔΙΟΣ, ΑΘΗΝΑ, 1993· Α’ΕΚΔΟΣΗ: ΣΤΟ ΒΟΡΡΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΝΟΤΟ, ΕΚΔ. ΣΤΥΓΑ, 1991).

ΤΕ­Ο ΡΟΜ­ΒΟΣ (Α­ΘΗ­ΝΑ, ΚΟΥ­ΚΑ­ΚΙ, 1945). Ε­ΖΗ­ΣΕ ΚΑ­ΤΑ ΔΙ­Α­ΣΤΗ­ΜΑ­ΤΑ ΣΤΗΝ ΛΑ­ΤΙ­ΝΙ­ΚΗ Α­ΜΕ­ΡΙ­ΚΗ, ΣΤΗΝ Ι­Α­ΠΩ­ΝΙ­Α, ΤΙΣ Η­ΝΩ­ΜΕ­ΝΕΣ ΠΟ­ΛΙ­ΤΕΙ­ΕΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΚΟΓ­ΚΟ ΚΑΙ ΜΟ­ΝΙ­ΜΑ ΣΤΗ ΓΑΛ­ΛΙ­Α ΚΑΙ ΤΗ ΓΕΡ­ΜΑ­ΝΙ­Α. ΣΠΟΥ­ΔΑ­ΣΕ ΚΙ­ΝΗ­ΜΑ­ΤΟ­ΓΡΑ­ΦΟ. Ε­ΠΙ­ΣΗΣ ΣΥ­ΣΤΗ­ΣΕ ΤΟ Α­ΝΑΡ­ΧΙ­ΚΟ ΒΙ­ΒΛΙ­Ο­ΠΩ­ΛΕΙ­Ο OCTOPUS PRESS, ΠΟΥ Η­ΤΑΝ ΣΗ­ΜΕΙ­Ο ΣΥ­ΝΑΝ­ΤΗ­ΣΗΣ ΓΙΑ ΠΕ­ΡΙ­ΘΩ­ΡΙΑ­ΚΟΥΣ, ΚΑΛ­ΛΙ­ΤΕ­ΧΝΕΣ, ΠΟΙ­Η­ΤΕΣ, ΣΥΓ­ΓΡΑ­ΦΕΙΣ ΠΟΥ ΣΥΜ­ΜΕ­ΤΕΙ­ΧΑΝ ΣΕ ΠΛΗ­ΘΟΣ ΠΟ­ΛΙ­ΤΙ­ΚΩΝ ΣΥ­ΖΗ­ΤΗ­ΣΕ­ΩΝ. ΒΙ­ΒΛΙ­Α ΤΟΥ: ΤΡΙ­Α ΦΕΓ­ΓΑ­ΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΛΑ­ΤΕΙ­ΑΚΕΙ­ΜΕ­ΝΟ ΠΑ­ΘΟΣΓΕ­ΩΡ­ΓΙΟΣ ΝΕ­ΓΡΟΣ: Ο ΤΙ­ΓΡΗΣ ΤΟΥ ΑΙ­ΓΑΙ­ΟΥ Κ.Α.

https://bonsaistoriesflashfiction.wordpress.com/

Πώς διαβάζουν στο ΠΑΣΟΚ τις μετεγγραφές στελεχών στη ΝΔ: Τι αντίκτυπο θα έχουν οι εξελίξεις στις εκλογές

 Πώς διαβάζουν στο ΠΑΣΟΚ τις μετεγγραφές στελεχών στη ΝΔ: Τι αντίκτυπο θα έχουν οι εξελίξεις στις εκλογές

ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)
ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Αλέξανδρος Διαμάντης

Στελέχη που δεν είναι από τα λεγόμενα «πρώτης γραμμής», λένε από το ΠΑΣΟΚ ότι είναι οι μεταγραφές της Νέας Δημοκρατίας ενόψει των εκλογών 2023. Με αυτόν τον τρόπο επιχειρούν ουσιαστικά από τη Χαριλάου Τρικούπη να «μειώσουν» τον επικοινωνιακό αντίκτυπο των τριών μεταγραφών της Νέας Δημοκρατίας από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ.

Άλλοι, δε, υπογραμμίζουν ότι πλέον θα ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι και συνεπώς στελέχη που δεν είχαν θέση στα ψηφοδέλτια δεν έχουν και θέση γενικά στο ΠΑΣΟΚ. Είναι, άλλωστε, χαρακτηριστικό ότι δύο από τους τρεις πρόκειται να θέσουν υποψηφιότητα (ο Σπ. Καρανικόλας ξεκαθάρισε στον Κ. Μητσοτάκη ότι δεν προλαβαίνει να διεξάγει προεκλογικό αγώνα), με τις πιθανότητες μάλιστα να εκλεγούν να είναι ελάχιστες. 

Προς τη δεξαμενή των «πράσινων» ψηφοφόρων «κοιτούν» ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ

Παρ’ όλα αυτά, στα ηγετικά κλιμάκια της Χαριλάου Τρικούπη αντιλαμβάνονται ότι το επικοινωνιακό κόστος δεν είναι αμελητέο. Όπως έχει γράψει το ethnos.gr παλαιότερα η πίεση που αναμένεται να δεχθεί σε όλα τα επίπεδα ο Ν. Ανδρουλάκης αναμένεται να είναι μεγάλη, αφού τόσο η Νέα Δημοκρατία όσο και ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρούν να ψαρέψουν στη δεξαμενή των «πράσινων» ψηφοφόρων. Στην προκειμένη περίπτωση, η αντίδραση ήταν άμεση και έντονη:  Τώρα εξηγείται στον ελληνικό λαό, γιατί άνθρωποι που ουδέποτε είχαν ανακηρυχθεί υποψήφιοι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, βαφτίζονταν ως "υποψήφιοι" από τους μιντιακούς βραχίονες της Νέας Δημοκρατίας.  Όλα αυτά τα επικοινωνιακά πανηγύρια δείχνουν το πολιτικό ήθος του κ. Μητσοτάκη. Πρωταγωνιστεί στην εξαχρείωση του δημοσίου βίου, για άλλη μια φορά μετά τις υποκλοπές, συνεχίζοντας την οικογενειακή του παράδοση». 

Στο ΠΑΣΟΚ σπεύδουν ενδεχομένως να προλάβουν κι άλλα «δυσαρεστημένα» στελέχη, οι οποίοι ίσως «ψάχνονται» να μετακομίσουν σε ένα από τα δύο κόμματα. Εντούτοις, η εκτίμηση στενών συνεργατών του κ. Ανδρουλάκη είναι πως μακροπρόθεσμα τέτοιου είδους κινήσεις δε θα έχουν ιδιαίτερο αντίκτυπο στις εκλογές, αφού το διακύβευμα θα είναι διαφορετικό εκείνη την περίοδο και δε θα «αφορά κανέναν Καρανικόλα ή Σπυρόπουλο, που πήγε στη Νέα Δημοκρατία».  

Το διακύβευμα, σύμφωνα με τους ίδιους θα είναι η οικονομία και η κατάσταση της κοινωνίας. Εξ ου κιόλας το ΠΑΣΟΚ, αφού ψήφισε την τροπολογία για τον Κασιδιάρη και μετά την απόφαση του Αρείου Πάγου, με την οποία ανοίγει ο δρόμος για μαζικούς πλειστηριασμούς κατέθεσε  εκ νέου τροπολογία στη Βουλή για την προστασία της κύριας κατοικίας με επαναφορά του νόμου του ΠΑΣΟΚ του 2010 με επικαιροποιημένα κριτήρια. «Έχουμε χρέος να δώσουμε στους αδύναμους δανειολήπτες, που δεν άντεξαν για λόγους αντικειμενικών συνθηκών,  μια δεύτερη ευκαιρία αξιοπρέπειας με διαφανή και αντικειμενικά κριτήρια», υπογράμμιζαν στο ΠΑΣΟΚ…

https://www.ethnos.gr/

Σάββατο 11 Φεβρουαρίου 2023

ΓΙΑΤΙ (ΔΕΝ) ΤΟ ΛΕΜΕ ΕΤΣΙ: 15 ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ

 ΓΙΑΤΙ (ΔΕΝ) ΤΟ ΛΕΜΕ ΕΤΣΙ: 15 ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου " Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία


Φίλος του ιστολογίου μού έστειλε λινκ προς ένα άρθρο του ιστότοπου dinfo.gr με τον τίτλο 30 συνηθισμένες ελληνικές εκφράσεις του παρελθόντος που σιγά σιγά χάνονται. Είναι περισσότερες από 30, δεν είναι μόνο εκφράσεις διότι περιλαμβάνονται και λέξεις, δεν χάνονται όλες -όμως δεν είναι εδώ το θέμα, αλλά στις εξηγήσεις που προτείνει το άρθρο σχετικά με την προέλευση των εκφράσεων.

Ο φίλος με ρώτησε: Ισχύουν αυτά; Του απάντησα: «Κάποια ισχύουν, ιδίως στην προέλευση των λέξεων, όμως για τις περισσότερες φράσεις οι εξηγήσεις που δίνονται είναι άκυρες, είναι, όπως λέω εγώ, νατσουλισμοί. Ίσως γράψω άρθρο».

Κι έτσι, το σημερινό άρθρο. Η παρένθεση στον τίτλο σημαίνει ότι η φράση μπορεί να διαβαστεί με δυο τρόπους «Γιατί το λέμε έτσι» και «Γιατί δεν το λέμε έτσι». Χρειάζονται και τα δύο, όταν έχουμε να κάνουμε με ιδιωματικές και παροιμιακές φράσεις της γλώσσας μας, για τις οποίες υπάρχει απορία από πού προήλθαν αλλά και για την προέλευση των οποίων έχουν προταθεί διάφορες ευφάνταστες εκδοχές. Πολλές τέτοιες ευφάνταστες (αλλά κατά τη γνώμη μου αβάσιμες) εκδοχές βρίσκει κανείς στο βιβλίο «Λέξεις και φράσεις παροιμιώδεις» του Τάκη Νατσούλη, που, αν παρακολουθείτε το ιστολόγιο, θα ξέρετε ότι το θεωρώ χρήσιμο μεν σαν συλλογή υλικού αλλά αναξιόπιστο σε πάρα πολλές εξηγήσεις που προτείνει -μάλιστα έχουμε εδώ φτιάξει τον όρο «νατσουλισμός», που σημαίνει την ευφάνταστη εξήγηση που ανάγεται ιδίως σε ιστορικό γεγονός ή σε ήρωα της φυλής.

Επειδή όμως το άρθρο με τις 30 εκφράσεις είναι σχετικά μεγάλο, σήμερα θα σχολιάσω μόνο το πρώτο μισό και θα αφήσω το υπόλοιπο για άλλη φορά. Παραθέτω λοιπόν το άρθρο, και αμέσως μετά από κάθε εξήγηση θα βάζω το δικό μου σχόλιο σε αγκύλες και με πλάγιους χαρακτήρες. Θυμίζω επίσης ότι παρόμοιο άρθρο, με τον ίδιο τίτλο, είχα γράψει πριν από δέκα χρόνια.

Ξεκινάμε (έχω βάλει και αρίθμηση στις εκφράσεις, για πιο εύκολη αναφορά):

  1. Είσαι μια… τρελοκαμπέρω!

Εδώ έχουμε μια λέξη που προέρχεται από κύριο όνομα πραγματικού προσώπου -χωρίς καν να το γνωρίζουν ακόμα και πολλοί από όσους την έχουν χρησιμοποιήσει. Μιλάμε για τον χαρακτηρισμό «τρελοκαμπέρω» που έχει την έννοια της απερίσκεπτης, της γυναίκας που κάνει «τρέλες» χωρίς δεύτερη σκέψη. Από πού βγήκε; Από το όνομα ενός εξαιρετικού ανδρός, ο οποίος έμεινε στην ιστορία για την τόλμη, την επιδεξιότητα και τη γενναιότητά του.

Ο γεννημένος το 1883 Δημήτρης Καμπέρος έγινε το 1912 ο πιλότος που πραγματοποίησε την πρώτη πτήση με στρατιωτικό αεροπλάνο στην Ελλάδα. Απέκτησε φήμη για τις παράτολμες επιδείξεις του και για τις ριψοκίνδυνες αποστολές του. Οι συνάδελφοί του τον φώναζαν «Τρελοκαμπέρο». Πέθανε στην κατοχή το 1942 από διαρροή αερίου στο σπίτι του. Η φήμη από τις «τρέλες» του, όμως, παρέμεινε ζωντανή. Στο πέρασμα των χρόνων, η ιστορία ξεθώριασε και η κλητική σταδιακά παρερμηνεύτηκε σε ονομαστική θηλυκού, οπότε και προέκυψε η «τρελοκαμπέρω».

[Η ελκυστική αυτή εκδοχή ήταν ευρέως διαδεδομένη και μοιάζει πειστική. Καταρρίπτεται ωστόσο διότι, όπως βρήκαμε εδώ στο ιστολόγιο, η λέξη «ζουρλοκαμπέρω» υπήρχε από πιο παλιά. Την χρησιμοποιεί το 1899 ο Πολύβιος Δημητρακόπουλος, όταν ο Καμπέρος ήταν ακόμα 16 χρονών και δεν είχε αρχίσει τις πτήσεις, και προφανώς υπάρχει από ακόμα παλιότερα. Περισσότερα στο άρθρο του ιστολογίου.]

1α. Μια άλλη περίπτωση κύριου ονόματος που πια χρησιμοποιείται ως ουσιαστικό -εδώ όμως σίγουρα περισσότεροι γνωρίζουν την ιστορία- είναι η λέξη «τόφαλος». Τη χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε κάτι το τεραστίων διαστάσεων, προέρχεται όμως από το όνομα του θρυλικού Πατρινού πρωταθλητή της άρσης βαρών, Δημήτρη Τόφαλου.

[Ισχύει]

2. Η ιστορία μιας χυλόπιτας

Μια πολύ ωραία ιστορία φαίνεται πως κρύβεται πίσω από τη -λυπητερή- φράση «έφαγα χυλόπιτα». Σήμερα αντιστοιχεί περισσότερο στην ερωτική απόρριψη, όμως στο παρελθόν (γύρω στο 1815), ένας εμπειρικός γιατρός από τα Ιωάννινα, ο Παρθένης Νένιμος υποστήριξε πως είχε βρει το φάρμακο για την ερωτική απογοήτευση -που έπεται της απόρριψης. Ηταν ένας σιταρένιος χυλός, μια -χυλόπιτα, η οποία έπρεπε να φαγωθεί για τρεις μέρες κάθε πρωί με άδειο στομάχι. Θαύματα στους ερωτευμένους μπορεί να μην έκανε, ωστοσο το θαύμα της στη γλωσσά ειχε συντελεσθει.

[Νατσουλισμός μου φαίνεται. Η φράση υπάρχει σε τοπικές παραλλαγές με διάφορα πικρά ή ξινά εδέσματα -μούσμουλα, σταχτοζούμι- οπότε είναι πιο γόνιμο να σκεφτούμε απλώς την απόρριψη σαν ένα πικρό ποτήρι]

3 και 3α. Η μπέμπελη και η μαρμάγκα

Υπάρχουν κάποιες λέξεις που τις χρησιμοποιούμε κι ας γνωρίζουμε στο περίπου -ή στο… καθόλου- τι ακριβώς σημαίνουν. Υπάρχει όμως μια απολύτως λογική μεταφορά πίσω τους. Μια ζεστή μέρα του Αυγούστου, για παράδειγμα, ο καθένας μας μπορεί να «βγάλει την μπέμπελη». Ποια είναι η μπέμπελη; Κάτι καθόλου τροπικό. Η -πεζή- έννοια της λέξης είναι η ιλαρά, όσο για τη φράση στηρίζεται σε γιατροσόφια που έλεγαν ότι για να θεραπευτείς από την μπέμπελη – ιλαρά, πρέπει να ιδρώσεις.

Μια άλλη περίπτωση είναι η μαρμάγκα, η οποία εμφανίζεται στη φράση «τον έφαγε η μαρμάγκα», που σημαίνει εξαφανίστηκε χωρίς να αφήσει ίχνη. Μαρμάγκα είναι ένα είδος δηλητηριώδους αράχνης, η οποία αιχμαλωτίζει και εξαφανίζει τα θύματά της χωρίς να αφήνουν πίσω τους κανένα σημάδι…

[Γενικά ισχύουν οι δυο εξηγήσεις. Η μαρμάγκα ετυμολογείται από τα αλβανικά, merimangë]

4. Καράβια βγήκαν στη στεριά…

Φτάνουμε σε κάτι χαριτωμένο και διδακτικό που επίσης χρονολογείται από αρχαιοτάτων χρόνων. Η φράση που έχει γίνει και τραγούδι με τίτλο «το νινί σέρνει καράβι» (δεν είναι ακριβώς έτσι, αλλά εν προκειμένω η έννοια -το γυναικείο φύλο- είναι κοινή) ξεκινά από μια επίπονη αλλά δελεαστική συνήθεια που είχαν οι ναυτικοί στην αρχαία Ελλάδα πριν ανοιχτεί ο ισθμός της Κορίνθου. Για να μη χρειαστεί να κάνουν με το πλοίο το γύρο της Πελοποννήσου, έβαζαν τους σκλάβους να σέρνουν τα καράβια από τη στεριά, με δέλεαρ ότι στην Κόρινθο θα μπορούσαν να αφεθούν στα θέλγητρα των διάσημων ιερών της Αφροδίτης. Εκεί,οι ιέρειες μπορούσαν -βάσει νόμου- να προσφέρουν το κορμί τους -ήταν κάτι σαν τα σημερινά Red Lights με τις βιτρίνες στο Αμστερνταμ). Οπότε μπροστά στον πειρασμό της γυναικείας φύσης, ναυτικοί και δούλοι έσερναν τα πλοία από την ξηρά. Διάσημοι για τη σοφία τους οι αρχαίοι κατέληξαν στο γνωστό συμπέρασμα που χιλιάδες χρόνια μετά -κι ενώ πια υπάρχει ο Ισθμός και ουδείς σέρνει καράβια στην Κόρινθο- παραμένει σε ισχύ…

[Εντελώς αστήρικτη εξήγηση, που δεν μαρτυρείται πουθενά, λες και χρειάζεται να ανατρέξουμε στην αρχαιότητα για να εξηγήσουμε μια ανθρωπολογική παρατήρηση]

5. Ποιος είναι ο αγλέορας;

Αρχαιοπρεπής είναι η προέλευση του «αγλέουρα» ή «αγλέορα» -όσο κι αν δεν του φαίνεται. Ετυμολογικά αποτελεί παραφθορά του αρχαιοελληνικού «ελλέβορος» (αλλέβουρας – αλλέουρας – αγλέουρας), που είναι το όνομα ενός δηλητηριώδους φυτού με όμορφα κιτρινοπράσινα λουλούδια. Το χρησιμοποιούσαν ως φάρμακο στην επιληψία μέχρι και στην κατάθλιψη, όμως μια άλλη ιδιότητά του ήταν αυτή που το έκανε γνωστό και στη γλώσσα του σήμερα: η πικρή και στυφή γεύση και οσμή του, που προκαλούσε ναυτία και δυσφορία. Αίσθηση ανάλογη με αυτή που μπορεί να έχει κανείς ύστερα από την υπερβολική κατανάλωση φαγητού ή αλλιώς έτσι και φάει τον αγλέορα.

[Γενικά σωστό, αν και δεν εξηγεί πολύ καλά τη γένεση της φράσης -δείτε πάντως και το παλιότερο άρθρο μας.]

6. Η αθωότητα της πάπιας

Οι πάπιες είναι αθώες, τουλάχιστον αυτό το συμπέρασμα βγάζει η ιστορία πίσω από τη φράση «κάνεις την πάπια» που σημαίνει κάνεις τον ανήξερο (ενώ ξέρεις…). Προέρχεται από τη φράση «ποιείς τον παπίαν» που ξεκίνησε τη βυζαντινή εποχή και αφορούσε τη θέση του παπία, του κλειδοκράτορα δηλαδή του παλατιού, ο οποίος όφειλε να είναι εχέμυθος και να μην αποκαλύπτει το παραμικρό, καθώς γνώριζε τα πάντα από όσα συνέβαιναν μέσα στο παλάτι. Κάπως έτσι ξεκίνησε το «ποιείς τον παπίαν» που εξελίχθηκε στο σημερινό πιο απλουστευμένο «κάνεις την πάπια».

[Καθαρός νατσουλισμός. Η έκφραση κατά πάσα πιθανότητα μας έχει έρθει από τα γαλλικά, όπου υπάρχει η έκφρ. faire le canard με σημασία «προσποιούμαι τον ανήξερο για να αποφύγω τους μπελάδες» -έχουμε γράψει άρθρο για το θέμα, αλλά η εξήγηση αυτή εμφανίζεται μόλις στο σχ. 271]

7 και 7α. Η Μιχαλού και ο Παντελής

Αν αναζητήσουμε κάποια από τα πρόσωπα που πιθανόν κι οι ίδιοι έχουμε χρησιμοποιήσει στο λόγο μας προκύπτουν πολλές απορίες: ποια είναι η Μιχαλού και γιατί είναι τόσο κακό να της χρωστάει κανείς ή ποιος είναι ο Παντελής – Παντελάκης μου, που λέει όλο τα ίδια και τα ίδια; Και στις δύο περιπτώσεις, ο μύθος λέει πως υπήρξαν πραγματικά πρόσωπα.

Για την ιστορία της Μιχαλούς, ωστόσο, υπάρχουν επιφυλάξεις. Η δημοφιλέστερη εκδοχή λέει πως πρόκειται για μια άκαρδη και ανελέητη ταβερνιάρισσα στο Ναύπλιο τα πρώτα χρόνια του ελληνικού κράτους, η οποία εξευτέλιζε όσους αδυνατούσαν να εκπληρώσουν τα χρέη τους και είχε μονίμως γραμμένα τα ονόματά τους στον τοίχο του μαγαζιού της -ώστε να τα βλέπουν όλοι. Γι’ αυτό και η φράση «χρωστάει της Μιχαλούς» απέκτησε στο πέρασμα των χρόνων τρομακτικές διαστάσεις. Υπάρχουν όμως κάποιες ιστορικές ανακρίβειες που θέτουν την ιστορία υπό αμφισβήτηση.

[Πολύ ευγενικά το λέει -η φράση έχει βρεθεί σε κείμενο του 1815, άρα αποκλείεται να προήλθε από την ταβερνιάρισσα του Αναπλιού. Δείτε το άρθρο μας.]

Για την περίπτωση του Παντελή που ενέπνευσε τη φράση «τα ίδια, Παντελάκη μου, τα ίδια, Παντελή μου», υιοθετείται ευρέως η εκδοχή που λέει ότι πρόκειται για τον γενναίο Κρητικό Παντελή Αστραπογιαννάκη, ο οποίος πήρε τα βουνά όταν οι Ενετοί κυρίεψαν τη Μεγαλόνησο και τις νύχτες χτυπούσε τους κατακτητές κι έδινε κουράγιο στους συμπατριώτες του, λέγοντας πως το νησί σύντομα θα απελευθερωθεί. Οταν ήρθε η απελπισία, ξεκίνησε και η φράση «τα ίδια, Παντελάκη μου, τα ίδια, Παντελή μου», που χρησιμοποιείται συχνά και σήμερα.

[Καθαρός νατσουλισμός. Καμιά τεκμηρίωση ότι η φράση είχε ειπωθεί από τότε.]

8. Τα σπάμε -εσαεί…

Οι αρχαίες συνήθειες είναι μια τεράστια πηγή έμπνευσης για τη σημερινή καθομιλουμένη ακόμα και στις πιο αργκό ή νεανικές εκδοχές της. Χαρακτηριστικό είναι ότι φράσεις όπως «τα σπάσαμε» ή «τα τσούξαμε» που χρησιμοποιούνται ευρέως, έχουν τις ρίζες τους σε έθιμα από την αρχαιότητα. Το πρώτο σχετίζεται με τη συνήθεια των αρχαίων Κρητών να συγκεντρώνονται την παραμονή του γάμου τους σε ένα δωμάτιο, όπου τραγουδώντας και χορεύοντας έσπαγαν πήλινα βάζα. Διασκέδαζαν δηλαδή ή όπως θα λέγαμε και σήμερα «τα έσπαγαν». Οσο για το «τα τσούξαμε», λέγεται πως ξεκίνησε από γυναίκες, οι οποίες ανακάτευαν το κρασί τους με διάφορα βότανα για να γίνει πιο πικάντικο. Αρα το έτσουζαν -από αρχαιοτάτων χρόνων…

[Σκέτος νατσουλισμός. Καμιά τεκμηρίωση -και πώς άραγε λεγόταν το «τα σπάσαμε» στην αρχαιότητα;]

9. “Ο μήνας έχει εννιά”

Η επικρατέστερη εκδοχή για τη φράση αυτή είναι ότι, στα πρώτα χρόνια του νέου ελληνικού κράτους, οι δημόσιοι υπάλληλοι πληρωνόντουσαν κάθε εννιά ημέρες! Όχι κάθε μήνα που επικράτησε αργότερα. Από αυτή, λοιπόν, την αιτία πιστεύεται ότι βγήκε η φράση: “ο μήνας έχει εννιά». Υπάρχει και παλιό τραγούδι που το λέει (“… και ο μήνας έχει εννιά”), ίσως για να τονίσει το… αραλίκι των δημοσίων υπαλλήλων. Μια άλλη εκδοχή ανάγει τη φράση στην απάντηση που έδωσαν οι Σπαρτιάτες στους Αθηναίους, όταν αυτοί τους ζήτησαν βοήθεια για να αντιμετωπίσουν τους Πέρσες: «Είναι εννέα του μηνός και δεν είναι γιομάτο το φεγγάρι…»!

[Μπερδεμένα τα λέει. Η πιο διαδεδομένη εκδοχή λέει ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι πληρώνονταν αρχικά στις 9 του μηνός. Όχι κάθε 9 μέρες! Ωστόσο, και αυτή η εκδοχή δεν φαίνεται να ισχύει διότι από έρευνα στη νομοθεσία πουθενά δεν αναφέρεται η 9η του μηνός ως ημέρα πληρωμής των μισθών. Έχουμε βάλει άρθρο, που δεν καταλήγει σε ασφαλή συμπεράσματα. Προσωπικά, απ’ όσες εκδοχές έχουν ακουστεί, πιο πιθανή θεωρώ αυτήν που λέει ότι η 9η του μηνός απέχει πολύ από το τέλος του μήνα οπότε πληρώνονται τα διάφορα βερεσέδια και οφειλές.]

10. “Άστον να κουρεύεται”

Στα Βυζαντινά χρόνια ήταν σύνηθες θέαμα η διαπόμπευση. Οι Βυζαντινοί πολίτες αρέσκονταν να πηγαίνουν στις πλατείες και στους δρόμους, για να παρακολουθήσουν μια διαπόμπευση. Οι τιμωρούμενοι ήταν κλέφτες, ριψάσπιδες, μέθυσοι, αντάρτες, αλλά και εξέχοντα πρόσωπα! Η πρώτη ενέργεια εναντίον του διαπομπευόμενου ήταν να τον κουρέψουν! (κάτι σαν “τένη-μπόι», δηλαδή). Εθεωρείτο δε μεγάλη προσβολή να κουρέψεις κάποιον, ακριβώς όπως στα χρόνια της Επανάστασης (1821) ήταν προσβολή να πεις σε κάποιον ότι θα του ξυρίσεις το μουστάκι! Φράσεις όπως “άστον να κουρεύεται» και “άντε να κουρεύεσαι», αφορούσαν σε άτομα τόσο “σκάρτα», ώστε να τους αξίζει η διαπόμπευση. Το ρήμα “κουρεύω» στους Βυζαντινούς απαντάται και ως ‘κουράζω». Συνηθισμένη η φράση: “τον τάδε εκούρασαν μοναχόν». Επειδή λοιπόν, για τον καταδικαζόμενο στη διαπόμπευση και “κουράν», το γεγονός δημιουργούσε ένα ψυχικό και σωματικό κάματο, γιατί πολλές φορές τον έδερναν κιόλας, μας έμεινε το «κουράζω» ως συνώνυμο του “καταπονώ».

Γενικά ισχύουν αυτά και πράγματι το κουράζω προέρχεται από την κουρά, το καταναγκαστικό κούρεμα. Μάλλον χρειάζεται άρθρο για την επαρκή ανάπτυξη του θέματος. ]

11. “Έφαγε το ξύλο της χρονιάς του”

Στο Μεσαίωνα, οι περισσότεροι μαθητές προτιμούσαν να το σκάνε από το μάθημα, παρά να πηγαίνουν στο σχολείο, επειδή τότε οι δάσκαλοι ήταν περισσότερο παιδονόμοι και λιγότερο παιδαγωγοί. Όταν ένας μαθητής, λοιπόν, δεν απαντούσε σε μια ερώτηση, δενόταν χεροπόδαρα και μεταφερόταν στα υπόγεια του σχολείου, όπου έκανε παρέα με τα ποντίκια! Άλλοτε, πάλι, τον έγδυναν και τον άφηναν ώρες στο κρύο.

Πρώτη τιμωρία ήταν το ξύλο. Τα απάνθρωπα μέσα “παιδαγωγικής» εφαρμοζόντουσαν σε όλα τα σχολεία της Ευρώπης. Στην Αγγλία καταργήθηκαν, μόλις τον 18ο αι. Έτσι, τα παιδιά προτιμούσαν να το σκάνε όχι μόνο απ’ τα σχολεία αλλά και από τα σπίτια… Στο Βυζάντιο οι δάσκαλοι ήταν, σχεδόν όλοι, καλόγεροι και παπάδες. Φυσικά, έδερναν κι αυτοί τους μαθητές, αλλά μόνο μια φορά το χρόνο. Δηλαδή τον Αύγουστο, που σταματούσαν τα μαθήματα -για να ξαναρχίσουν τέλη Σεπτεμβρίου. Κάθε μαθητής ήταν υποχρεωμένος να περάσει από τον παιδονόμο, για να φάει το… ξύλο του. Είχαν την εντύπωση ότι, τον ένα μήνα που θα έλειπαν από το σχολείο τα παιδιά, θα ήταν φρόνιμα! Γι αυτό λέμε: “έφαγε το ξύλο της χρονιάς του», όταν μαθαίνουμε πως κάποιος τις έφαγε για τα καλά.

[Κατά τη γνώμη μου, τυπικός νατσουλισμός. Πληροφορίες εγκυκλοπαιδικής φύσεως για το παρελθόν, που δεν συνδέονται με την υπό εξέταση φράση. Πουθενά δεν μαρτυρείται ότι οι παιδονόμοι/παιδαγωγοί έδερναν τα παιδιά στο τέλος της σχολικής χρονιάς! Η εξήγηση της φράσης είναι απλή: έφαγε τόσο ξύλο όσο κανονικά τρώει κάποιος μέσα σε ένα χρόνο -η αρχή μπορεί να είναι το ξύλο που έτρωγαν παλιά οι μαθητές, αλλά τέτοιος «τελετουργικός» και προκαταβολικός ξυλοδαρμός δεν υπάρχει ]

12. “Τα έκαναν πλακάκια”

Τη φράση αυτή λέμε όταν θέλουμε να δείξουμε ότι, δυο άνθρωποι τα είχαν από πριν συμφωνημένα, ώστε να μη φαίνεται τίποτα από εκείνο που τους κατηγορούσαν. Μερικοί θέλουν να υποστηρίζουν ότι η έκφραση προήλθε από τη συμμετρική τοποθέτηση των πλακιδίων των σπιτιών: είναι όλα τα πλακάκια έτσι τοποθετημένα που δε μένει κανένα κενό! Άλλοι πάλι λένε, πως η έκφραση προήλθε από το παιχνίδι των χαρτιών “πλακάκια»: δυο συμπαίκτες κανονίζουν έτσι τα κοψίματα των χαρτιών (στα πλακάκια κόβουν πολλές φορές και όποιος έχει το μεγαλύτερο ή το ίδιο – ανάλογα τη συμφωνία – κερδίζει), ώστε να χάνει πάντα ο τρίτος συμπαίκτης τους.

[ Πρέπει να υπάρχει χαρτοκλεπτική μέθοδος ονόματι ‘πλακάκια’ στην οποία δύο συνεργάζονται για να κλέψουν τον τρίτο παίκτη ]

13 και 13Α. “Φτου, κι απ’ την αρχή” και “απ’ έξω κι ανακατωτά”

Στο Βυζάντιο, όταν τελείωναν τα παιδιά την καλλιγραφία τους, έδιναν στο δάσκαλο την πλάκα για να τη διορθώσει. Μετά, ο δάσκαλος ζητούσε από τα παιδιά να την ξαναγράψουν. Επειδή δε πολλές φορές δεν είχαν σφουγγάρι, έσβηναν την πλάκα με τα δάχτυλα αφού προηγουμένως τα έφτυναν! Από τότε επικράτησε η φράση: “Φτου, κι απ’ την αρχή» (όπως τώρα με το νέο μνημόνιο!). Τα παιδιά μάθαιναν επίσης να δείχνουν τα γράμματα και να λένε απ’ έξω την αλφαβήτα. Ο δάσκαλος, για να πεισθεί πως τα παιδιά την ξέρουν καλά, τους έδειχνε τα γράμματα ανακατωμένα. Εκτοτε επικράτησε να λέμε γι’ αυτόν που γνωρίζει κάτι καλά, ότι το ξέρει “απ’έξω κι ανακατωτά»

[ Το «απέξω κι ανακατωτά» ασφαλώς προέρχεται από τη σχολική αποστήθιση, αν και όχι κατ’ ανάγκη από την αποστήθιση της αλφαβήτας (που θυμίζει και το ωραίο του Αρκά: την ξέρω, αλλά όχι με αλφαβητική σειρά!). Το «φτου κι απ’ την αρχή» προφανώς προέρχεται από τη συνήθεια του χειρώνακτα να φτύνει στις φούχτες του πριν πιάσει το τσαπί ή το άλλο εργαλείο για να ξεκινήσει τη δουλειά του. ]

[Εδώ ο αρθρογράφος παραθέτει και πάλι τις φράσεις για τη Μιχαλού και για τη χυλόπιτα, αλλά με διαφορετικό περιεχόμενο, αν και παρεμφερές, σημάδι τσαπατσούλικης κοπτοραπτικής]

14. Μυρίζω τα νύχια μου

Η φράση προέρχεται από την αρχαία τελετουργική συνήθεια, κατά την οποία οι ιέρειες των μαντείων βουτούσαν τα δάχτυλά τους σ’ ένα υγρό με βάση το δαφνέλαιο, τις αναθυμιάσεις του οποίου εισέπνεαν καθώς τα έφερναν κατόπιν κοντά στη μύτη τους και μ’ αυτό τον τρόπο έπεφταν σ’ ένα είδος καταλήψιας κατά την οποία προμάντευαν τα μελλούμενα.

Νατσουλισμός alert. Καταρχάς, η φράση είναι «δεν μύρισα τα νύχια μου» ή «να μυρίσω τα νύχια μου ήθελες;», και τη λέμε θυμωμένα ή ειρωνικά σε κάποιον που έχει την αξίωση να γνωρίζουμε κάτι ή να έχουμε προνοήσει για κάτι. Η φράση πιθανότατα προέρχεται από το λαγωνικό, το οποίο όταν ιχνηλατεί με τη μύτη κοντά στο χώμα φαίνεται σαν να μυρίζει τα νύχια του ]

15. Τρώει τα νύχια του για καυγά

Ένα από τα αγαπημένα θεάματα των Ρωμαίων και αργότερα των Βυζαντινών, ήταν η ελεύθερη πάλη. Οι περισσότεροι από τους παλαιστές, ήταν σκλάβοι, που έβγαιναν από το στίβο με την ελπίδα να νικήσουν και να απελευθερωθούν. Στην ελεύθερη αυτή πάλη επιτρέπονταν τα πάντα γροθιές, κλωτσιές, κουτουλιές, ακόμη και το πνίξιμο.

Το μόνο που απαγορευόταν αυστηρά ήταν οι γρατζουνιές. Ο παλαιστής έπρεπε να νικήσει τον αντίπαλό του, χωρίς να του προξενήσει την παραμικρή αμυχή με τα νύχια, πράγμα , βέβαια, δυσκολότατο. Γιατί τα νύχια των δυστυχισμένων σκλάβων, που έμεναν συνέχεια μέσα στα κάτεργα, ήταν τεράστια και σκληρά από τις βαριές δουλειές που έκαναν.

Γι’ αυτό λίγο προτού βγουν στο στίβο, άρχιζαν να τα κόβουν, όπως μπορούσαν, με τα δόντια τους. Από το γεγονός αυτό βγήκε κι η φράση «τρώει τα νύχια του για καβγά».

[ Από τα καλύτερα νατσουλικά δημιουργήματα. Καταρχάς, η φράση είναι, σχεδόν πάντα, «ξύνω τα νύχια μου για καβγά». Κι έπειτα, δεν υπάρχει κάπου τεκμηρίωση για τα έθιμα αυτά της πάλης. Να σκεφτούμε, μάλλον, τις γάτες που, όταν ετοιμάζονται για καβγά, δίνουν την εντύπωση ότι ξύνουν τα νύχια τους ]

Φτάσαμε στα μισά του άρθρου και σίγουρα θα έχετε κουραστεί -καλύτερα το άλλο μισό να το αφήσω για άλλη φορά, αν δεν βρήκατε βαρετή την πρώτη δόση. 

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου " Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία


Ιούλιος Βέρν: Το Μυστηριώδες Νησί

Ιούλιος Βέρν: Το Μυστηριώδες Νησί


Το μυστηριώδες νησί είναι μυθιστόρημα του Ιουλίου Βερν, το οποίο εκδόθηκε το 1874 και είναι εικονογραφημένο από τον Ιούλιο Φερά. Το μυθιστόρημα αποτελεί συνέχεια των διάσημων έργων του Βερν 20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα και Τα τέκνα του πλοιάρχου Γκραντ. Εδώ μπορείτε να το απολαύσετε προσαρμοσμένο σε μια καταπληκτική παιδική τηλεοπτική ταινία κινούμενων σχεδίων! Στη διάρκεια του Εμφυλίου πολέμου στις Η.Π.Α., πέντε Βόρειοι, αιχμάλωτοι των Νοτίων, δραπετεύουν με αερόστατο. Έχοντας πέσει σε καταιγίδα, καταλήγουν σ' ένα ερημονήσι στον Ειρηνικό ωκεανό. Μια σειρά από ανεξήγητα γεγονότα τούς υποχρεώνουν να πιστέψουν στην παρουσία μιας μυστηριώδους δύναμης στο νησί.



Ελλάς – Μέγας Αλέξανδρος ~ Greece – Alexander The Great…! [Documentary / Ντοκυμαντέρ] (Video)

 Ελλάς – Μέγας Αλέξανδρος ~ Greece – Alexander The Great…! [Documentary / Ντοκυμαντέρ] (Video)


Ο Αλέξανδρος Γ' της Μακεδονίας / Μέγας Αλέξανδρος, διαδέχθηκε τον πατέρα του σε νεαρή ηλικία 20 ετών, και έγινε βασιλιάς του αρχαίου ελληνικού Βασιλείου της Μακεδονίας. Πέρασε τα περισσότερα χρόνια του ως βασιλιάς διεξάγοντας στρατιωτικές εκστρατείες, ιδιαίτερα ενάντια στον αντίπαλο της ζωής του, τον Πέρση βασιλιά Δαρείο Γ'. Μέχρι την ηλικία των 33 ετών, η τεράστια συλλογή εδαφών του εκτεινόταν από την Ελλάδα έως τη βορειοδυτική Ινδία. Πολλοί ιστορικοί τον θεωρούν έναν από τους πιο επιτυχημένους στρατιωτικούς διοικητές στην ιστορία. Πώς έμοιαζε όμως; Σήμερα θα εξερευνήσουμε τη συναρπαστική ιστορία του και θα συζητήσουμε ποιο θα μπορούσε να ήταν το αληθινό του πρόσωπο, πριν αποκαλύψουμε μερικές αναδημιουργίες της εμφάνισής του.

Top10 Γεγονότα Του Διαστήματος Που Θα Σ Αφήσουν Μ ανοιχτό Το Στόμα

Top10 Γεγονότα Του Διαστήματος Που Θα Σ Αφήσουν Μ ανοιχτό Το Στόμα


Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις;

  Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις; – Θώμη Μπαλτσαβιά – GynaikaEimai 15 Ιανουαρίου 2025 Υπάρχουν πολλά στάδια που πέρασα με σένα και τη...