Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου 2022

«Τα χαΐρια μας εδώ» (Αφηγείται η Αγγέλα Παπάζογλου )

 «Τα χαΐρια μας εδώ» (Αφηγείται η Αγγέλα Παπάζογλου )


Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου " Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Τις τρεις προηγούμενες Κυριακές παρουσιάσαμε κείμενα σχετικά με τη Μικρασιατική Καταστροφή: αποσπάσματα από δυο κορυφαία μυθιστορήματα, τα Ματωμένα χώματα της Διδώς Σωτηρίου και το Στου Χατζηφράγκου του Κοσμά Πολίτη, κι έπειτα αναμνήσεις του Κώστα Βάρναλη για τις ειδήσεις από τη Μικρασία. 

Το σημερινό κείμενο μιλάει όχι για την καταστροφή αλλά για τα πρώτα χρόνια της προσφυγιάς στους συνοικισμούς της Αθήνας, όπως τα αφηγείται η Σμυρνιά τραγουδίστρια Αγγέλα Παπάζογλου (1899-1983), στο μνημειώδες έργο της «Τα χαΐρια μας εδώ», που το κατέγραψε ο γιος της ο Γιώργης Παπάζογλου. 

Η Αγγέλα Παπάζογλου ήταν η σύζυγος του πολύ αξιόλογου συνθέτη Βαγγέλη Παπάζογλου (1896-1943). Γεννημένη σε οικογένεια μουσικών της Σμύρνης, ήταν γνωστή τραγουδίστρια στη Σμύρνη πριν από την Καταστροφή. Μετά τον γάμο της (το 1927) σταμάτησε να τραγουδάει και λίγο αργότερα τυφλώθηκε από ασθένεια που είχε, οπότε στη δισκογραφία υπάρχει μόνο ένα τραγούδι με τη φωνή της και έξι αμανέδες. 

Η αφήγηση της Αγγέλας Παπάζογλου στο βιβλίο «Τα χαΐρια μας εδώ» έχει διασκευαστεί σε θεατρικό έργο/μονόλογο της Άννας Βαγενά με μεγάλη επιτυχία, ενώ τώρα βλέπω ότι ο ακάματος Γιώργης Παπάζογλου, που διανύει πια τη δέκατη δεκαετία της ζωής του, εξέδωσε φέτος νέα επαυξημένη έκδοση, από την οποία είναι και η εικόνα του εξωφύλλου -ωστόσο, εγώ πήρα το κείμενο που θα διαβάσετε από την πρώτη έκδοση. 

Χαΐρι είναι η προκοπή, αλλά συνήθως η λέξη χρησιμοποιείται αρνητικά ή με μια δόση ειρωνείας -και στο βιβλίο η κυρα Αγγέλα συχνά συγκρίνει τη ζωή στην πολιτισμένη Σμύρνη με την κατάσταση που βίωσε στην προσφυγική Καλλιθέα. Διάλεξα δυο αποσπάσματα, ένα που περιγράφει τον πρώτο καιρό της προσφυγιάς (σελ. 70-75 της έκδοσης που έχω) και την υποδοχή από τους ντόπιους, κι ένα όπου αφηγείται πώς ξανάρχισε να τραγουδάει (σελ. 102-106). 

Στο τέλος του πρώτου αποσπάσματος, γίνεται λόγος για ένα επεισόδιο στο μπακάλικο της γειτονιάς, όπου η μπακάλισσα απαιτούσε από τη μητέρα της Αγγέλας να ζητήσει τη σκούπα «στα τούρκικα», όπως τη λένε οι «πρόσφυγγες», δηλαδή «φροκαλιά», και όχι «σκούπα». Η ειρωνεία είναι ότι η φροκαλιά είναι λέξη ελληνικής ετυμολογίας ενώ η σκούπα ιταλικής. Στο ίδιο σημείο, παραπονιέται για τη μειωτική παραφθορά «πρόσφυγγες» που παραπέμπει σε «σφίγγες» (όπως γράφει στο βιβλίο). Το άλλαξα σε «σφήγκες». Τέλος, σε άλλο σημείο μιλάει για μια προσφυγίνα που είχε μανάβικο, χρησιμοποιώντας τον τύπο «η πρόσφυγια» που ξέρω πως ακουγόταν τότε. 

Δεν υπάρχει μάλλον ανάγκη για περισσότερο γλωσσικό σχολιασμό, πέρα από τις σμυρνέικες ιδιοτυπίες στη γραμματική. Να πω όμως ότι εκεί που λέει ότι «ήταν όλοι Μαρωνίτες» δεν εννοεί τη θρησκευτική κοινότητα της Κύπρου αλλά απλώς ότι ήταν σόι του πατέρα της, ο οποίος λεγόταν Δημήτρης Μαρωνίτης. Έχω κάνει ελάχιστο ορθογραφικό εκσυγχρονισμό. 

Εγώ με τη μαμά μου δεν τους ντρεπούμαστε ούτε μια καρφί­τσα. Μια κουβέρτα είπανε πως θα μας δώκουνε, κι ηπήγαμε στα παλαιά ανάκτορα κι ηγραφτήκαμε, και κάθε μέρα ηπήγαινε η μαμά μου επί έξι μήνες… κάθε μέρα ν’ ακούσει το όνομά μας… Τίποτα… Στο τέλος κοντέψαμε να χάσωμε και το βιβλιάριο.

Αμέσως όμως άρχισα κι ηδούλευα εγώ, κι ησιάξαμε μια παράγκα στην Τροχιοδρόμων που πήγαινες ίσια για τη Βαγ­γελίστρα, οδός Βενιζέλου, και κάτσαμε. Ύστερα ηπήραμε ένα οικόπεδο με τα λεπτά που ηδούλευα -με δόσεις- απ’ τα οικόπε­δα του Χριστοδούλου, κι ηδουλεύαμε όλη τη βδομάδα και κάθε Κυριακή ηβγάζαμε τα κουρελάκια μας έξω και χτίζαμε μισό-μισό ντουβάρι, και πάλι τα κουρελάκια μας μέσα.

Κοιμούμαστε μέσα στις λάσπες, αλλά δεν παραπονιούμαστε, γιατί είχαμε γλυτώσει τη σφαγή. Μας έφτανε που ’μασταν ζωντανές… Άλλοι δεν ήρθανε καθόλου κι άλλοι είχανε μείνει πίσω. Τι να κάναμε… Αυτή την τυραννία ητραβήξαμε κι ηπηγαίναμε απ’ το Φάληρο άμα νύχτωνε και κλέβαμε άμμο με σακούλια -αλευροσάκουλα γιατί απαγορευόντανε να πάρεις άμμο. Γινήκαμε εδώ πέρα κι εμείς κλέφτες, όπως όλοι… Είναι κολλητικό φαίνεται…

Αμ την αποζημίωση; Εκεί να δεις απάτη… Σου λέω… δεν ντρεπόμαστε το κράτος ούτε μία καρφίτσα… Αποζημίωση μας δώκανε αυτά τα λίγα πού μας δώκανε, και τα πήραμε ένα χιλιάρικο την ομολογία, και ήτανε απ’ έξω οι αγοραστές, οι ίδιοι δηλαδή -μαύρος Γιάννης κερνά, μαύρος Γιάννης πίνει- και μας τσι παίρνανε ένα πεντακοσάρικο τη μια. Από έξω μέχρι μέσα χάναμε τα μισά… Κι ο κόσμος είχε ανάγκη και τσι χάλα­γε αμέσως. Τι να κάνει…

Είδαμε και πάθαμε να το τελειώσομε το σπιτάκι, ύστερα που κάτσαμε. Δεν ήτανε μόνο οι δυσκολίες, αλλά μας τσαντί­ζανε άσχημα οι ντόπιοι, πού περνούσαμε δίπλα τως φορτωμέ­νες. Καθούντουστε απ’ έξω στο δρόμο στολισμένοι και καμα­ρώνανε, και δουλειά τίποτα…

Τα πιο πολλά σπίτια ήτανε ασουβάντιστα… καταστρεμμέ­να… ρημαγμένα… Σπασμένα τζάμια… είχανε τεντωμένα πανιά με πινέζες… Είχανε τα πιο πολλά σπίτια απ’ όξω μεγάλες πέτρες για καρέκλες. Τεμπελχανάδες ήτανε. Κι εσύ που ηδούλευες τους έμπαινες καρφί στο μάτι. Δεν μας χωνεύανε, γιατί ξέρανε πως είμαστε όλοι βενιζελικοί. Και να μην ήσουνα σ’ επαιρνε το ποτάμι.

Προτού να μας φέρουνε ακόμα, τα ’χανε κανονίσει ποιοι θα πάνε να κάτσουνε στην Κοκκινιά, ποιοι θα πάνε στη Νέα Σμύρνη και ποιοι θα πάνε στη Δραπετσώνα. Δεν ημποροΰσες να ζήσεις αλλού από εκεί που σε προορίζανε. Σε τυραννούσανε… Όλοι πέφτανε απάνω σου… τα λεφτά σου δεν ηπερνούσανε. Υποφέρναμε πολύ… δεν τους πιάναμε κακία… Φτωχοί άνθρωποι ήτανε. Στο ίδιο καζάνι βράζαμε, αλλά δεν το κατα­λαβαίνανε. Τους είχανε κάνει τόση προπαγάνδα, τους είχανε μπουγαδιάσει τόσο πολύ το νου, σα να τους είχανε μαστουρώσει, και μας βλέπανε σαν τους οχτρούς. Μας υποστήριζε, βλέπεις εμάς ο Πλαστήρας, κι αυτοί δεν τον ηχωνεύανε. Θέλανε να μας αφήσει στην Τουρκιά να μας σφάξει…

Και δεν ηφτάνανε τα τόσα βάσανά μας… Ανήμερα του Ευαγγελισμού το εικοσιτρίω, ηγύρισε το ημερολόγιο το παλιό με το νέο. Και τι φταίγαμε οι πρόσφυγες γι’ αυτό; Τίποτα… μας βλαστημάγανε… Βλαστημάγανε και τον Πλαστήρα, αιτία ηγυρεύανε… μας φράγκεψε ο μαύρος καβαλάρης -λέγανε- που να μαυρίσουνε τα κρεάτά του… και δώσ’ του πάλι μίσος και κακία… Τώρα μας κυνηγούσανε κι οι παπάδες… Άστα… Ό,τι και να γινούντανε στον κόσμο, εμείς οι αθώοι την πληρώναμε… οι πρόσφυγες ηβρίσκαμε το μπελά μας…

Κάναμε την παράγκα μόνοι μας. Ήτανε ένας ο καημένος μπαρμπα-Αντώνης -ήτανε απ’ την Καισάρεια- κι εκείνος μας την έκανε. Τόνε πληρώσαμε. Και πήρε η μάνα μου τα ξύλα και κάνα­με την παράγκα. Μια παράγκα τέσσερα επί τέσσερα. Εκειδά μαγειρεύαμε, εκειδά ηκοιμούμαστε, εκειδά πλέναμε, εκειδά όλα…

Ήτανε ένα ποτοποιείο και πήγαμε κι ηβρήκαμε το νοικο­κύρη και τον ηρωτήσαμε, κι ήτανε καλός άνθρωπος. «Κάντε την παραγκίτσα -μάς λέει- και μη φοβούσαστε… δεν θα σας μιλήσει κανείς… Δίκιά μου είναι η μάντρα».

Κι ακουμπήσαμε στη μάντρα του ποτοποιείου. Θα ’ναι αυτό το εργοστάσιο βέβαια… μεγάλο εργοστάσιο… η φάτσα του ήτανε από μπροστά που πέρναε το τραμ. Στο πλάι του ήτανε που κάναμε εμείς την παράγκα. Κι ύστερα ήφυγε η διπλανή μας -ήφευγε για την Κόρινθο- και την αγοράσαμε εμείς, κι ανοίξαμε ένα σανίδι και κάναμε πόρτα και μπαινοβγαίναμε, κι είχαμε δύο παράγκες. Κι ύστερα πήραμε το οικόπεδο, το πήρα με πενήντα δραχμές τον πήχυ. Ήταν διακόσιες εικοσιπέντε πήχες, αλλά δεν είχε πρασιά. Όλο φάτσα ήτανε. Ήτανε η γέφυρα η πρώτη, όπως πας για τσι Τζιτζιφιές. Όχι μπροστά στο ποτάμι… το πίσω μέρος… ακόμα προς τα πάνω να πούμε όπως περνάς. Οδός Φιλελλήνων ήτανε, αριθμός τριαντατρία. Γλυκά νερά ήτανε η σύσταση. Νέο Φάληρο.

Πάει μια μέρα η μαμά μου ν’ αγοράσει μια σκούπα και τηνε βλέπω κι έρχεται καταστεναχωρημένη. Σαβούρντισε τη σκούπα, κι ήκατσε σαν το άδειο σακούλι πάνω στο γιούκο.

–  Μανούλα μου… Τι έπαθες; Τση λέω και μπήγω τσι φωνές.

Έπεσα στα γόνατά της, την αγκάλιασα, τήνε χάιδευα, ζάφτι δεν μ’ έκανε…

–  Γιατί είσαι έτσι; Τι άκουσες; Άσχημα νέα; οι δικοί μας;

–  Όχι… όχι… Δεν είναι χαμός… Άλλο είναι… Τώρα που ηπήγα για τη σκούπα, είχε πεντέξι και διάλεγα. Έρχεται η μπακάλισσα αγριεμένη σαν να της είχα σκοτώσει τον πατέρα, μου αρπάει τη σκούπα απ’ τα χέρια, και με ρωτάει άγρια:

–  Τι θες;

Ηφοβήθηκα… Έκανε σα θηρίο που είναι βρεγμένο το κεφάλι του και το τινάζει για να φύγουνε τα νερά. Τα σάλια της πετάχτηκαν στα μούτρα μου.

–  Μια σκουπίτσα… είπα.

Σήκωσε τη σκούπα να μου τη φέρει στο κεφάλι.

–  Σε ξαναρωτάω, είπε. Τι θες;

–  Μια σκούπα θέλω χριστιανή μου… Τι κάνεις έτσι; Νομί­ζεις πως δε θα στην πλερώσω; Να… έχω λεπτά… πόσα θες;

–  Αν δε μου τήνε ζητήσεις μωρή τούρκικα, να φύγεις από δω. Δεν έχει σκούπα… Παλιοτουρκάλα…

–  Παλιοτουρκάλα εγώ; Τούρκικα εγώ;

–  Ναι, εσύ… μου ’πε.

–  Δεν ξέρω, τση λέω. Δεν μιλούσαμε εμείς τούρκικα στη Σμύρνη. Οι Τούρκοι μιλούσανε ελληνικά και συνεννογιόμασταν. Εγώ είμαι Σμυρνιά.

–  Τον κακό σου τον καιρό, είμαι Σμυρνιά. Κοκκόνα πουτανο-Σμυρνιά είσαι… Όχι σκέτο Σμυρνιά… Κι αφού είσαι Σμυρνιά μωρή, τί παριστάνεις τη δίκιά μας τη ντόπια; «Θέλω μια σκούπα»… και κορόιδευε τη φωνή μου. Οι πρόσφυγες μωρή, ξέρεις πώς τήνε ζητάνε οι πρόσφυΓΓΕΣ τη σκούπα;

Να δεις πώς ήλεγε το «πρόσφυΓΓΕΣ»… σα μαχαιριά μού το κάρφωνε… Σαν να ’θελε να με πει σφήγκα…

…«Φροκαλιά» μου φώναξε μες στα μούτρα. Κι ήβγαζε αφρούς απ’ το στόμα.

 

Τι θα γίνομε; Τι θα γίνομε με τόση κακία εδώ; Φύγαμε απ’ τη Σμύρνη να μη μας σφάξουνε οι Τούρκοι, κι ηγλυτώσαμε κι ήρθαμε εδώ στον Πειραιά, μες στην καρδιά τσ’ Ελλάδας, να μας πεθάνουνε.

Βλέπεις εδώ τώρα μάθαμε και το διχασμό που δεν τον ξέρα­με. Ακόμα και οι ίδιοι οι ντόπιοι σιχαίνουνται ο ένας τον αλλονε. Δε βλέπεις που οι περισσότεροι σκοτωμοί γίνουνται από ανθρώπους τση φαμέλιας τους; Δε βλέπεις που σκοτώνει ο αδρεφός τον αδρεφό; Ο γιος το μπαμπά κι ο μπαμπάς το γιο; Δε βλέπεις που στσι κηδείες τους βάζουνε τα πιο καλά τους ρούχα που έχουνε και κρεμνάνε απάνω τους όλα τα χρυ­σαφικά, και πάνε μπροστά οι μεγάλες οι μπουκάλες για να πιούνε στην κηδεία τα μαύρα κρασιά; Λες και πάνε σε κανέ­να γάμο η σε χαρά; Δεν είδες που ο φτωχός εδώ έχει μίσος με τον πλούσιο, κι ο πλούσιος με το φτωχό; Όλοι αυτοί γινήκανε τώρα το ένα και πέσανε απάνω μας. Αυτοί είναι οι διχα­σμοί. Οι βενιζελικοί να μη χωνεύουνε τους άλλους γιατί είναι βασιλικοί, κι οι βασιλικοί να μη χωνεύουνε τους άλλους μισούς, γιατί είναι βενιζελικοί. Και πού θα πάει αυτό το πράμα; Αυτό δεν έπρεπε να το λένε διχασμό… αυτό ’ναι τρέλα… αρρώστια μεγάλη… είναι χτικιό… σκέτη κατάρα…

Σκέψου τι μίσος είχανε βρε Γιώργο οι βασιλικοί στους πρόσφυγες, που τα πήγανε τα παιδάκια να τους βάλουνε κολλύριο στα ματάκια τους, και τα στράβωσε ο γιατρός…

Είχανε γιατρό για να βλέπει τα παιδάκια. Κι αντί για κολλύριο καφεδί – χάλασε ο κόσμος τότε. Ξεσηκώθηκε η προσφυ­γιά. Λέγανε πως επίτηδες το ’κανε. Λέγανε το ιώδιο έχει άλλο χρώμα. Στραβός ήτανε; Κι άμα ήτανε στραβός, τί τόνε βάλα­νε να γιατρεύει τα παιδάκια; Τους έβαλε ιώδιο και στράβωσε εκατό παιδιά σε μια μέρα… Εκατό εκριβώς…

Τότε στραβώσανε και τα δυο αδέλφια τούς μουσικούς και την Ευαγγελία του Σασλόγλου. Αυτουνοϋ την ανιψιά, του Μιχάλη του Σταμνά. Από τότε είναι.

Στα προσφυγάκια στη Δραπετσώνα γινήκανε τα λάθη και τα στραβώσανε τα παιδάκια; Φώωωναζε ο κόσμος… Κι άμα δεν ήτανε επίτηδες -λέγανε- να στραβώσει τα προσφυγάκια, γιατί δε στραβώσανε -να πούμε- άλλου παιδιά; Σ’ άλλη συνοι­κία; Στη Δραπετσώνα; Στα προσφυγάκια έγινε το λάθος; Στα κατατρεγμένα τα κλωναράκια τα φτωχά; Άμα δεν ήτανε διο­ρισμένος θα το ’κανε;

 

 

 

Τζιτζιφιές – Βαγγέλης

Καμιά φορά, τη μέρα τ’ Άϊ-Κωνσταντίνου, το εικοσιτρία, ήτανε Κυριακή, βλέπομε το θείο Σωτήρη κι ηρχούντανε. Του Μιχαλάκη τ’ οδοντογιατρού τον αδρεφό. Ήπαιζε σαντούρι αυτός. Τον είδε η μαμά από μακριά… Ήτανε τέσσερα αδρέφια. Ήτανε κι ο Δημητρός κι ο Γιανκής. Όλοι Μαρωνίτες ήτανε. Ο Μιχαλάκης το ’χε κάνει Φιλίππου για να μην πάει στρατιώτης. «Θα σε θέλει φαίνεται για δουλειά -μου λέει η μάνα μου- γιατί το βλέπω το Σωτηράκη κι έρχεται κατά δω».

Ήτανε μικροκαμωμένος… Εμάς ηγύρευε. Έτσι κι έτσι μας λέει. «Οι πελάτες που πάνε σ’ ένα μαγαζί, είναι οι ίδιοι που πηγαίνανε στου Περίχαρου, και σε ζητάνε να λες παλιά σμυρνέικα. Όποιοι οργανοπαίχτες να πάνε για δουλειά εκεί, οι πελάτες σε γυρεύουνε… να φέρτε -λέει- την Αγγελίτσα να μας τραγουδήσει πάλι το «μπάρμπα Γιαννακάκη», τη «Λούλα» να τραγουδήσει… «Το τρεις πήχες φίδι θα γενώ Λούλα μου… Λούλα μου». Μπίρα είναι το μαγαζί και μας θέλει για δου­λειά. Μας είπανε επειδή είσαι δικό μας κορίτσι, μας θένε και μας μαζί. Άμα θες έλα να δουλέψεις να κονομηθείτε… Είναι και κοντά από δω. Το λένε το μέρος Τζιτζιφιές.

Μου λέει λοιπόν ο θείος Σωτήρης: «Άμα θες έλα να δουλέψουμε στσι Τζιτζιφιές, και θα δουλέψεις καλά γιατί σε ζητάνε».

Άλλο που δεν ήθελα… Ήτανε απόγεμα που ήρθε, και το βράδυ πήγαμε στη δουλειά. Τήνε λέγανε του «Θεόφραστου» τη μπίρα. Δίπλα ακριβώς είχε μια πρόσφυγια ένα μαναβιό. Ένα καμαράκι εκειδά είχε κάνει η γυναίκα, κι εκειδά ήτανε όλα. Εκειδά εκοιμούντανε, εκειδά ήτανε και το μαναβιό. Και πήγαινε η μαμά μου και καθούντανε και περίμενε να με πάρει να φύγομε.

Ήτανε είκοσιμία Μαΐου, τ’ αγίου Κωνσταντίνου, που ήπιασα δουλειά. Δούλεψα εκεί τρία καλοκαίρια.

Και πήγα κι άρχισα πάλι να τραγουδάω τη «Λούλα». Δεν ξέρω πώς τους φάνηκε… Τήνε γυρεύανε πολύ. Αφού και δυο λογάκια τούρκικα που έχει μέσα, τα ’χανε μάθει και τα τρα­γουδάγανε από κάτω όλοι μαζί. Να εκεί που λέει:

«Τρεις πήχες φίδι θα γενώ
Λούλα μου… Λούλα μου…
την πόρτα σου να ζώσω
λέι λέι λέι λέι λέι κουρμπάμ.

Κι αυτόν το βλάμη π’ αγαπάς
Λούλα μου… Λούλα μου…
θα τόνε θανατώσω
λέει…………

 

Άντε-άντε μπαρμπα-Γιαννακάκη
πού’ν’το-πού’ν’το πού’ν’ το Μαρικάκι.

Κι ύστερα λέει:

«Ψαράκια τηγανίζει…».

Κι ύστερα λέει:

«Ντό ντουριά καμπί ροκά
άλτα γκέλ γιαριμοκά.

Τσαχπίνη τόνε θέλω εγώ
τον αγαπητικό μου
να βάζει λάδι στα μαλλιά
να βρίζει το σταυρό μου…».

Είναι μεγάλο το τραγούδι αυτό και μπορείς να πεις άνάμεσα ό,τι θέλεις. Άμα κάναμε κοντσέρτο στο «Μέλης», όλ’ αυτά τα παλιά τραγούδια τα λέγαμε κι ηρχούντουστε πια η γης κι ο κόσμος να μας ακούσει. Κάναμε κοντσέρτο το λέγαμε – με όλα τα τραγούδια τα παλιά.

Κι εδώ άμα ήρθαμε παιδί μου, μας τα γυρεύανε αυτά τα παλιά. Μόνο εγώ κι ο Βαγγέλης τα ξέραμε. Ήμαστε βλέπεις Σμυρνιοί εμείς, επαγγελματίες στη δουλειά. Τι να σου κάνου­νε οι ανθρώποι… με την προσφυγιά όποιος ήπαιζε για το γούστο του κάνα βιολάκι, ήρθε δω κι έκανε τον οργανοπαίχτη. Αυτοί όλοι μας τριγυρίζανε κι από μας τα μαθαίνανε. Εγώ τα ’ξερα απ’ τον παππού μου, όλα τα πιο παλιά. Είχαμε μεγά­λη σιρμαγιά. Ήτανε κι άλλοι μουσικοί Σμυρνιοί που ξέρανε πολλά. Αυτοί όμως δεν κατεβαίνανε να παίξουνε στα πάλκα, κι όπως δεν τα παίζανε τα ξεχνάγανε, κι υστέρα ηρχούντουστε και μας ακούγανε και τα ξαναθυμούντουστε από μάς. Μας κυνηγούσανε από πίσω οι δικοί μας. Εμείς τους τα θυμίζαμε. Και τα λόγια και όλα… Κι ύστερα τα κλέβανε. Τα γράφανε στ’ όνομά τως, λέγανε πως ήτανε νούτικά τους, και καμαρώ­νανε και κάνανε τους μεγάλους συνθέτες και μουσικούς. Γιατί τα τραγούδια τση Σμύρνης δεν είχανε πατέρα να πούμε. Δεν βγαίνανε τότε πλάκες να γράφεται επάνω το όνομά σου και να ξέρουνε πως είσαι σύ ο μπαμπάς τους. Βγάζανε τραγούδια γιατί τα χρειαζούντουστε για τη δουλειά τους να τα λένε, να μη λένε τα ίδια και τα ίδια. Κι άλλος τραγουδούσε τη γειτόνισσά του, κι άλλος ητραγουδούσε την πελάτισσά του, κι άλλος τη συνοικία του. Έτσι βγαίνανε τα τραγούδια τής Σμύρ­νης… δεν έγραψε κανένα ο Μπετόβεν, ούτε οι Τούρκοι, ούτε οι συνθέτες… οι οργανοπαίχτες τα βγάζανε… οι τραγουδιστά­δες… να… εσύ κι εγώ. Και δεν κοκορευούσουνα πως ήβγαλες τραγούδι. Το ’λεγες, το μαθαίνανε κι άλλοι, και πάει καλιά του. Ούτε ξέρανε ποιανού ήτανε… Όλα τα τραγούδια τση Σμύρνης Έλληνες τα βγάζανε. Αλλά ποιοι Έλληνες… Όχι αυτοί που μπήκανε διευθυντές στου Στρίγγου και στην προσφυγική αποκατάσταση και στσ’ εταιρείες δίσκων και γυρίζανε στα πάλκα και σου λέγανε: «Φέρε πέντε τραγούδια, να σου βάλομε τα δυο και τα τρία δικά μας… Εμείς θα διαλέξομε…».

Και βιάζανε τον κόσμο και τους κάνανε όλους συνθέτες και κλέφτες και βρεθήκανε μετά με χίλια τραγούδια ο καθένας δικά του… Αυτοί όλοι δεν τσ’ ήξερε κανείς για συνθέτες στη Σμύρνη… Πώς γινήκανε ξαφνικά;… Μπορείς εσύ να γίνεις χειρούργος και να πα’ να χειρουργεΐς καρδιές, επειδή ξέρεις με το μαχαίρι να κόβεις ψωμί;

Αυτοί όλοι, ήτανε παιχνιδιατόροι μουσικοί, τεχνίτες καλοί… μαστόροι… Παίζανε τση Παναγίας τα μάτια, αλλά δεν ηανακατευούντουστε με τα δημοτικά και τη σμυρνέικη τη μουσική. Δε χαμπαρίζανε απ’ αυτά… Άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε… Πηγαίνανε Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία και κάνανε περιοδείες και κοντσέρτα. Αλλά από σμυρνέικη μουσική, πέρα βρέχει… Λες και την αντιπαθούσανε. Λέγανε: «Εμείς δεν παίζομε στα σαντουρόβιολα…».

Στα μέρη που πηγαίνανε αυτοί και παίζανε, όλο το πρό­γραμμα ήτανε με καθαρή ευρωπαϊκή μουσική, όπως εδώ προ­πολεμικά, που παίζανε όλο ταγκό απ’ την Αργεντινή κι απ’ το άλλο, πώς το λένε… Από κει που βγαίνουνε οι μπαλαδόροι οι καλοί… απ’ τη Νότια Αμερική. Και ιταλικά και σπανιόλικα παίζανε, και γαλλικά… Μόνο εγγλέζικα δε λέγανε.

Ό Βαγγέλης όταν ηπήγε κι έπαιξε μαζί τους, ήτανε ο πιο καλός κοπανιαδόρος. Δεν είχε άλλονε. Ο Σκαρβέλης σ’ όλες τσι πλάκες που έγραφε η εταιρεία του, καλούσε το Βαγγέλη κοπανιαδόρο. Αν είχε δουλειά ο Βαγγέλης, ήπαιζε ο ίδιος. Δεν ήβαζε άλλονε. Αν θες να δεις πώς ο Βαγγέλης κοπανιάριζε, βάλε ν’ ακούσεις μια πλάκα που γράφει απάνω «Διεύθυνσις Σκαρβέλη». Εννιά στις δέκα παίζει ο Βαγγέλης κιθάρα… Κοπανιάριζε κι άλλους στσι εγγραφές. Όποτε ήρχούντανε το μηχάνημα για εγγραφές, τον ήχανα τον Βαγγέλη.

Ό Βαγγέλης έγραφε τραγούδια απ’ τη Σμύρνη. Τόνε πήρανε κι ήπαιζε στα «πολιτάκια», αλλά δεν ήξερε να γράφει νότες στην ευρωπαϊκιά τη μουσική, και του ’δειξε ο Σπύρος Περιστέρης. Μια φορά μόνο του ’δειξε, είχε πει ο Βαγγέλης στο Χρόνη. Κι ύστερα βάζανε το Βαγγέλη και τρανσπορτάριζε όλες τσι πάρτες στον τόνο που ημπορούσε ο τραγουδιστής να τραγουδήσει. Αμέσως έγραφε ό,τι άκουε στο κλειδί του σολ. Άμα ήθελε, ύστερα έβαζε κοπανιαμέντα, αλλά πρώτα έκανε τη διαμοίραση, μια μια νότα στο κλειδί του σολ.

Έπαιζε δεύτερο μαντολίνο. Πρώτο έπαιζε ο Περιστέρης κι ο Τούντας. Αλλά του Βαγγέλη η αξία δεν ήτανε που ήπαιζε όλα τα όργανα. Η αξία του ήτανε που ήσιαζε ολόκληρα τραγούδια. Με τα λόγια τους και τη μουσική τους. Όχι ευρωπαϊκά… Σκέτα σμυρνέικα και δημοτικά.

Μπήκε δεύτερο μαντολίνο στα «πολιτάκια», γιατί ήτανε τεχνίτης. Και το δεύτερο μαντολίνο εκείνο τον καιρό -δεν ξέρω για τώρα- στα πιο πολλά τραγούδια ήτανε δυσκολότερο το παίξιμό του απ’ το πρώτο. Κανένας δάσκαλος δεν ήβαζε το μαθητή του να παίξει δεύτερο. Ήτανε δύσκολο το δεύτερο. Μόνο που δεν είναι αρχηγός να πούμε, αλλά είναι χειρότερα. Κάνεις δεύτερες φωνές, κοπανιάρεις, καθόλου δε σταματάς.

 

Αυτοί όλοι που κάνουνε τους Σμυρνιούς, ηρχούντουστε που παίζαμε εδώ και τα σμυρνέικα τα μάθανε από μάς. Μας κυνηγούσανε από πίσω όπου παίζαμε. Άμα θες μην το πιστεύεις… αλλά ήτανε οι πιο καλοί μουστερήδες μας… Καλά κάνανε… αφού μπορούσανε… Εμάς όμως το φιλότιμο δεν μας άφηνε.

Ο Βαγγέλης μέχρι σε πάρτες τους τα ’γραφε και τους τα ’δινε. Και κομμάτια που του ζητούσανε δήθεν άλλες κομπανίες για να τα παίξουνε, όλοι καινούργια του γυρεύανε, κι ύστερα τ’ ακούαμε σε δίσκους με τα ονόματα αυτωνών που ’χανε πιάσει τα πόστα σε εταιρείες τα γερά. Δε ντρεπούντουστε… Πάει… τέλειωσε…

Μες στα μούτρα μας και τ’ αυτιά μας τα κάνανε αυτά. Εκείνοι πλουτίσανε με αλλωνώνε σιρμαγιές, και μας, που ’τανε δικές μας, τους τα χαρίζαμε να τα βγάζουνε πλάκες να τ’ ακούει ο κόσμος… να παίρνει δόξα η Σμύρνη…

Εμείς εδώ φτωχύναμε. Τι να γίνει… η ζωή τάχει αυτά… δεν παραπονιέμαι… Η κουβέντα το ’φερε τώρα. Δεν αλλάζουμε εμείς την καρδιά μας με λεπτά… δεν πουλάμε την Σμύρνη.

 

…Το «Χαρικλάκι» είναι σμυρνέικο τραγούδι ντάμ-μπαμπαντάμ. Με τούρκικα λόγια όμως. Βγάζαμε και για τους Τούρκους τραγούδια. Κι αυτοί πληρώνανε κι ήτανε πελάτες. Και είναι ακριβώς όπως είναι. Μόνο μεταφρασμένα τα λόγια ελληνικά είναι: «Ζηλεύω και κλαίω». Κι η «Δημητρούλα» είναι με τούρκικα λόγια τραγούδι: «Ανταναλίμ γκιοζλέριν τάσλαρ». Το τραγουδούσαμε με τούρκικα λόγια. Μας το είχε μάθει ο Μουσιού Ρουμπέν και το λέγαμε μόνο άμα το παράγγελνε κανένας. Το ίδιο και το «ζηλεύω και κλαίω». Μόνο με παραγγελιά. Με παραγγελιά λέγαμε κι αυτό που λένε τώρα: «Είμαι εργάτης τιμημένος», το τραγούδι… το «εκατό δραχμές τη μέρα» δηλαδή… Είναι ο «Κιόρογλους» το τούρκικο τραγούδι, «του στραβού ο γιος». Όχι ο «Χορχόρ αγάς». Τα λόγια δεν τα θυμούμαι καθόλου, αλλά λέγαμε: «Άι χάι… γινετέμ χάι χάι μπαμπάμ… γινετέ χάι χάι».

Το «καναρίνι μου γλυκό» είναι το σμυρνέικο, κι ύστερα νησιώτικο -όλα τα σμυρνέικα τα παίρνανε τα νησιά. Και τσι μπάλοι και τσι καρσιλαμάδες… γινήκανε ύστερα νησιώτικα. «Κάτω στη Ρόδο στο ροδονήσι ήτανε. Κι εμείς δεν λέγαμε «καναρίνι μου γλυκό», λέγαμε: «καναρίνι μούλικο». Δηλαδή μπαστάρδικο… δυνατό… Τα κλέβανε και τα καταστρέφανε τα τραγούδια. Ό,τι θέλανε κάνανε.

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου " Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Ποντιακά πιροσκί: Τραγανά και λαχταριστά στο τηγάνι

 Ποντιακά πιροσκί στο τηγάνι: Τραγανά με γέμιση από φέτα και γιαούρτι

 

Ποντιακά πιροσκί: Σήμερα σας έχουμε συνταγή για τηγανιτά πιροσκί, με εύκολη χειροποίητη ζύμη, για να παίρνουν τα παιδιά μαζί στο σχολείο, σαν κολατσιό ή απογευματινό σνακ.

Υλικά συνταγής ποντιακών πιροσκί

  1. Ξερή Μαγιά 1 φακελάκι
  2. Γάλα 1 φλ χλιαρό
  3. Νερό 1 φλ χλιαρό
  4. Ζάχαρη 1 1/2 κσ
  5. Αλάτι 1 κγ
  6. Βούτυρο 2 κσ
  7. Αλεύρι 900-1000 γρ περίπου

Για τη γέμιση:

  1. Φέτα 250 γρ
  2. Ανθοτυρο 250 γρ
  3. Γιαουρτι 1 κεσεδάκι

Ποντιακά πιροσκί στο τηγάνι: Τραγανά με γέμιση από φέτα και γιαούρτι

Εκτέλεση συνταγής ποντιακών πιροσκί

Μέσα στο χλιαρό γάλα με το νερό λιώνουμε την μαγιά, προσθέτουμε το βούτυρο και το λιώνουμε και αυτό.

Mετά βάζουμε τη ζάχαρη, το αλάτι και ρίχνουμε λίγο, λίγο το αλεύρι μέχρι να γίνει μια εύπλαστη ζύμη και να μην κολλάει στα χεριά.

Αφήνουμε τη ζύμη να ξεκουραστεί περίπου μισή ώρα κι να ανέβει, έτσι πλάθεται πολύ εύκολα κι δεν θα σας μαζεύει.

Ανοίγουμε με πλάστη ένα φύλλο και με ένα μπολάκι κόβουμε στρογγυλά φυλλαράκια στο ίδιο μέγεθος και πάχος.

Βάζουμε την γέμιση και τυλίγουμε πιέζοντας καλά την ένωση.

Αφήνουμε πάλι να ξεκουραστούν και να φουσκώσουν και μετά τηγανίζουμε.

https://www.i-diakopes.gr/

Αμύγδαλα: Η διατροφική τους αξία και οι λόγοι που θα μπορούσαμε να τα μουλιάζουμε πριν τα φάμε

 Αμύγδαλα: Η διατροφική τους αξία και οι λόγοι που θα μπορούσαμε να τα μουλιάζουμε πριν τα φάμε

Όλοι ξέρουμε πόσο ευεργετικά είναι τα αμύγδαλα για την υγεία μας. Αυτό που ίσως δεν είναι γνωστό είναι ότι το μούλιασμά τους σε νερό από το προηγούμενο βράδυ προσφέρει περισσότερα οφέλη για την υγεία, καθιστώντας ευκολότερη την πέψη τους και την απελευθέρωση των πολύτιμων συστατικών τους. 

Αμύγδαλα: Η διατροφική τους αξία και οι λόγοι που θα μπορούσαμε να τα μουλιάζουμε πριν τα φάμε

Τα αμύγδαλα είναι πλούσια σε βιοτίνη, βιταμίνη Ε, μαγγάνιο, χαλκό, βιταμίνη Β2, φώσφορο, μαγνήσιο, ασβέστιο, φυτικές ίνες, πρωτεΐνες, κάλιο, σίδηρο και μονοακόρεστα λιπαρά οξέα.

Τα οφέλη των αμυγδάλων για την υγεία

Μειώνουν τα επίπεδα χοληστερόλης: Τα αμύγδαλα είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και βιταμίνη Ε τα οποία συμβάλουν στη μείωση της κακής χοληστερόλης (LDL) στο αίμα.

Περιέχουν φυτικές ίνες: Τα αμύγδαλα περιέχουν τόσο διαλυτές όσο και αδιάλυτες ίνες που είναι σημαντικές για την κινητικότητα του εντέρου. Για παράδειγμα 28 γραμμάρια αμυγδάλων περιέχουν 3,5 γραμμάρια φυτικών ινών.

Tονώνουν τον εγκέφαλο: 4-6 αμύγδαλα καθημερινά βελτιώνουν τη μνήμη και τις λειτουργίες του εγκεφάλου. Η κατανάλωσή τους μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της γνωσιακής παρακμής και της νόσου του Alzheimer καθώς μεγαλώνετε.

Ρυθμίζουν τα επίπεδα γλυκόζης: Οι ασθενείς με διαβήτη μπορεί να επωφεληθούν από την κατανάλωση υγιεινών λιπών με τη μορφή ξηρών καρπών και σπόρων τρώγοντάς τους το πρωί. Τα αμύγδαλα δεν περιέχουν υδατάνθρακες αλλά προσφέρουν ενέργεια και τόνωση στον οργανισμό. Αυτές οι τροφές βελτιώνουν την ευαισθησία στην ινσουλίνη και την πρόληψη των αιχμών του σακχάρου στο αίμα. Επίσης, τα αμύγδαλα είναι πλούσια σε μαγνήσιο που μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2.

Διατηρούν την υγεία της καρδιάς: Τα αμύγδαλα είναι πλούσια σε μονοακόρεστα λιπαρά που ωφελούν την υγεία της καρδιάς. Περιέχουν επίσης βιταμίνη Ε που είναι γνωστό ότι έχει αντιοξειδωτική δράση, η οποία εμποδίζει πολλές καρδιακές παθήσεις που οφείλονται στο οξειδωτικό στρες. Τέλος, τα υψηλά επίπεδα καλίου και τα χαμηλά επίπεδα νατρίου συμβάλλουν στην πρόληψη της υπέρτασης.

Προωθούν την απώλεια βάρους: Τα υψηλά επίπεδα μονοακόρεστων λιπαρών δημιουργούν αίσθημα κορεσμού με αποτέλεσμα να πεινάτε λιγότερο. Για την απώλεια βάρους και τη διαχείρισή του, συνιστάται να περιορίσετε την πρόσληψη θερμίδων, άρα τα αμύγδαλα είναι μια εξαιρετική επιλογή.

Προσφέρουν υγιές δέρμα: Τα αμύγδαλα περιέχουν βιταμίνη Ε η οποία αποτρέπει την πρόωρη γήρανση του δέρματος, ενεργώντας ως αντιοξειδωτικό που έχει την ικανότητα να απομακρύνει τις ελεύθερες ρίζες που θα μπορούσαν να προκαλέσουν βλάβη στην επιδερμίδα. Επιπλέον, η κατανάλωσή τους προωθεί την ανάπτυξη των μαλλιών. Μερικές από τις πιο υγιεινές πηγές λιπών είναι επίσης τα καρύδια, τα αμύγδαλα και τα κάσιους.

Γιατί θα πρέπει να τα μουλιάσετε από το βράδυ στο νερό

Για να λάβουμε το 100% των θρεπτικών τους συστατικών αλλά και για να είναι πιο μαλακά μπορούμε να τα μουλιάσουμε στο νερό. Με αυτόν τον τρόπο θα απελευθερώσουν ένα ένζυμο που υπάρχει στη φλούδα του καρπού καθιστώντας τα πιο εύπεπτα, οπότε τα θρεπτικά συστατικά του θα απορροφηθούν ευκολότερα από τον οργανισμό.

Αν θέλουμε να φάμε τα αμύγδαλα σε αυτή τη μορφή θα πρέπει από το προηγούμενο βράδυ να τα έχουμε ρίξει σε νερό και ιδανικά θα πρέπει να μουλιάσουν για 8 ώρες. Με αυτόν τον τρόπο αφαιρείται ευκολότερα η φλούδα τους.

Αν προτιμάτε τους ελαφρώς αλατισμένους ξηρούς καρπούς μπορείτε να προσθέσετε ένα κουταλάκι του γλυκού για κάθε φλιτζάνι του τσαγιού. Το επόμενο πρωί θα πρέπει να αφαιρέσετε τα αμύγδαλα από το νερό και να τα ξεπλύνετε κάτω από τη βρύση μέσα σε ένα σουρωτήρι. Στη συνέχεια τοποθετήστε τα πάνω σε χαρτί κουζίνας προκειμένου να στεγνώσουν για να τα καταναλώσετε.

https://www.onmed.gr/

Πολιτικός αναλυτής: Ο πόλεμος θα τελειώσει τέλος του χρόνου με ρωσική νίκη! Η σημασία των δημοψηφισμάτων

 Πολιτικός αναλυτής: Ο πόλεμος θα τελειώσει τέλος του χρόνου με ρωσική νίκη! Η σημασία των δημοψηφισμάτων

Από την «ειδική στρατιωτική επιχείρηση» στον ανοιχτό πόλεμο

Για το διάγγελμα του Πούτιν και τα δημοψηφίσματα έγραψε ο πολιτικός αναλυτής Gilbert Doctorow σε άρθρο του στο original.antiwar.com

Το διάγγελμα του Πούτιν και οι επακόλουθες δηλώσεις του υπουργού Άμυνας Σόιγκου, για την μερική κινητοποίηση των εφέδρων του ρωσικού στρατού , για την προσθήκη συνολικά 300.000 ανδρών στη στρατιωτική εκστρατεία στην Ουκρανία έχουν αναφερθεί ευρέως στον δυτικό Τύπο. Σχέδια για τη διεξαγωγή δημοψηφισμάτων για την ένταξη στη Ρωσική Ομοσπονδία στις δημοκρατίες του Ντονμπάς αυτό το Σαββατοκύριακο, καθώς και στις περιφέρειες Χερσώνα και Ζαπορίζια στο πολύ εγγύς μέλλον αναφέρθηκαν επίσης από τον δυτικό Τύπο. Ωστόσο, όπως συμβαίνει πολύ συχνά, η αλληλεπίδραση αυτών των δύο εξελίξεων δεν έχει φανεί ή, αν φανεί, δεν έχει κοινοποιηθεί στο ευρύ κοινό.

Πως αντέδρασαν στα δημοψηφίσματα οι Ρώσοι και πως οι ΗΠΑ

Η ίδια η ιδέα των δημοψηφισμάτων στο Ντονμπάς έχει γελοιοποιηθεί από τα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη. Καταγγέλλονται ως «ψεύτικα» και μας λένε ότι τα αποτελέσματα δεν θα αναγνωριστούν. Στην πραγματικότητα, το Κρεμλίνο δεν ενδιαφέρεται καθόλου αν τα αποτελέσματα αναγνωρίζονται ως έγκυρα στη Δύση. Η λογική τους βρίσκεται αλλού. Όσο για το ρωσικό κοινό, η μόνη επικριτική παρατήρηση σχετικά με τα δημοψηφίσματα αφορούσε το χρονοδιάγραμμα, με μερικούς πατριώτες να λένε ανοιχτά ότι είναι πολύ νωρίς για να διεξαχθεί η ψηφοφορία δεδομένου ότι η Λαϊκή Δημοκρατία του Ντονέτσκ, οι περιφέρειες Ζαπορίζια και Χερσώνα δεν έχουν ακόμη έχει «απελευθερωθεί» πλήρως. Και εδώ, η λογική αυτών των ψήφων βρίσκεται αλλού.

''Είναι έτοιμη η Ρωσία''

Είναι δεδομένο ότι οι δημοκρατίες του Ντονμπάς και άλλα εδάφη της Ουκρανίας που βρίσκονται τώρα υπό ρωσική κατοχή θα ψηφίσουν υπέρ της προσχώρησης στη Ρωσική Ομοσπονδία. Στην περίπτωση του Ντόνετσκ και του Λουγκάνσκ, μόνο υπό την πίεση της Μόσχας τα δημοψηφίσματά τους το 2014 αφορούσαν τη δήλωση κυριαρχίας και όχι το να γίνουν μέρος της Ρωσίας. Μια τέτοια προσάρτηση ή συγχώνευση δεν έγινε ευπρόσδεκτη από το Κρεμλίνο τότε επειδή η Ρωσία δεν ήταν έτοιμη να αντιμετωπίσει την αναμενόμενη μαζική οικονομική, πολιτική και στρατιωτική επίθεση από τη Δύση που θα ακολουθούσε. Σήμερα, η Μόσχα είναι κάτι παραπάνω από έτοιμη: πράγματι, έχει επιβιώσει πολύ καλά από όλες τις οικονομικές κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τη Δύση ακόμη και πριν από τις 24 Φεβρουαρίου, καθώς και από την συνεχώς αυξανόμενη προσφορά στην Ουκρανία στρατιωτικού υλικού και «συμβούλων» από τις χώρες του ΝΑΤΟ.

Τι θα γίνει μετά τα δημοφηφίσματα 

Η ψηφοφορία για την ένταξη στη Ρωσία πιθανότατα θα φτάσει το 90% ή περισσότερο υπέρ. Το τι θα ακολουθήσει αμέσως από τη ρωσική πλευρά είναι επίσης απολύτως σαφές: εντός ωρών από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του δημοψηφίσματος, η Ρωσική Κρατική Δούμα θα εγκρίνει νομοσχέδιο για την «επανένωση» αυτών των εδαφών με τη Ρωσία και εντός περίπου μιας ημέρας θα εγκριθεί. από την άνω αίθουσα του κοινοβουλίου και αμέσως μετά το νομοσχέδιο θα υπογραφεί από τον Πρόεδρο Πούτιν.

Κοιτώντας πέρα ​​από την υπηρεσία του ως πράκτορας πληροφοριών της KGB, κάτι που συζητούν ατελείωτα οι δυτικοί «ειδικοί της Ρωσίας» στα άρθρα και τα βιβλία τους, ας θυμηθούμε επίσης το πτυχίο νομικής του Βλαντιμίρ Πούτιν. Ως Πρόεδρος, παρέμεινε συστηματικά εντός του εσωτερικού και του διεθνούς δικαίου. Θα το κάνει και τώρα. Σε αντίθεση με τον προκάτοχό του, Μπόρις Γέλτσιν, ο Βλαντιμίρ Πούτιν δεν έχει κυβερνήσει με προεδρικό διάταγμα. έχει κυβερνήσει με νόμους που εκδόθηκαν από ένα διμερές κοινοβούλιο που αποτελείται από πολλά κόμματα. Έχει αποφανθεί σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο που έχει εκδοθεί από τα Ηνωμένα Έθνη. Η νομοθεσία του ΟΗΕ μιλά για την ιερότητα της εδαφικής ακεραιότητας των κρατών μελών, αλλά το δίκαιο του ΟΗΕ μιλάει και για την ιερότητα της αυτοδιάθεσης των λαών.

Τι προκύπτει από την επίσημη συγχώνευση αυτών των εδαφών με τη Ρωσία; Αυτό είναι επίσης απολύτως σαφές. Ως αναπόσπαστα μέρη της Ρωσίας, οποιαδήποτε επίθεση εναντίον τους, και σίγουρα θα υπάρξουν τέτοιες επιθέσεις από τις ουκρανικές ένοπλες δυνάμεις, είναι casus belli. Αλλά και πριν από αυτό, των δημοψηφισμάτων είχε προηγηθεί η ανακοίνωση κινητοποίησης, η οποία δείχνει ευθέως τι θα κάνει περαιτέρω η Ρωσία εάν το απαιτήσουν οι εξελίξεις στο πεδίο της μάχης. Οι προοδευτικές φάσεις κινητοποίησης θα δικαιολογηθούν στο ρωσικό κοινό όπως είναι απαραίτητο για την υπεράσπιση των συνόρων της Ρωσικής Ομοσπονδίας από την επίθεση του ΝΑΤΟ.

''Το τέλος της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης''

Η συγχώνευση των κατεχόμενων από τη Ρωσία ουκρανικών εδαφών με τη Ρωσική Ομοσπονδία θα σηματοδοτήσει το τέλος της «ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης».  Σηματοδοτεί την έναρξη του ανοιχτού πολέμου στην Ουκρανία με στόχο την άνευ όρων συνθηκολόγηση του εχθρού. Αυτό πιθανότατα θα συνεπάγεται την απομάκρυνση της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας και, πολύ πιθανό, τον διαμελισμό της Ουκρανίας. Άλλωστε, το Κρεμλίνο προειδοποίησε πριν από περισσότερο από ένα χρόνο ότι η πορεία που υπαγορεύουν οι ΗΠΑ για την ένταξη της Ουκρανίας στο ΝΑΤΟ θα έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια του κράτους της. Ωστόσο, αυτοί οι συγκεκριμένοι στόχοι δεν έχουν δηλωθεί μέχρι τώρα. ο SMO αφορούσε την υπεράσπιση του Ντονμπάς από τη γενοκτονία και την αποναζοποίηση της Ουκρανίας, η ίδια μια μάλλον ασαφής έννοια.

Η προσθήκη άλλων 300.000 ανδρών με όπλα στη δύναμη που έχει αναπτυχθεί από τη Ρωσία στην Ουκρανία αντιπροσωπεύει σχεδόν διπλασιασμό και σίγουρα θα αντιμετωπίσει τις ελλείψεις σε αριθμό πεζικού που περιόρισε την ικανότητα της Ρωσίας να «κατακτήσει» την Ουκρανία. Ήταν ακριβώς αυτό που εξηγεί την οδυνηρή και ντροπιαστική απόσυρση της Ρωσίας από την περιοχή του Kharkov τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Δεν μπόρεσαν να αντισταθούν στη μαζική συγκέντρωση των ουκρανικών δυνάμεων ενάντια στη δική τους αραιά φυλασσόμενη κατοχή στην περιοχή. Η στρατηγική αξία της νίκης της Ουκρανίας είναι αμφισβητήσιμη, αλλά ενίσχυσε πολύ το ηθικό τους, το οποίο είναι σημαντικός παράγοντας για την έκβαση οποιουδήποτε πολέμου. Το Κρεμλίνο δεν μπορούσε να το αγνοήσει αυτό.

Στη συνέντευξη Τύπου στη Σαμαρκάνδη την περασμένη εβδομάδα μετά το τέλος της ετήσιας συγκέντρωσης των αρχηγών κρατών του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης, ο Βλαντιμίρ Πούτιν ρωτήθηκε γιατί έδειξε τόση αυτοσυγκράτηση απέναντι στην ουκρανική αντεπίθεση. Απάντησε ότι οι ρωσικές επιθέσεις σε σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της Ουκρανίας που ακολούθησαν την απώλεια του εδάφους του Χάρκοβο ήταν απλώς «προειδοποιητικές βολές» και ότι θα ακολουθούσαν πολύ πιο επιθετικές ενέργειες. Αντίστοιχα, καθώς η Ρωσία περνά από το SMO στον ανοιχτό πόλεμο, μπορεί να περιμένουμε μαζική καταστροφή ουκρανικής πολιτικής καθώς και στρατιωτικής υποδομής για να εμποδίσει πλήρως κάθε κίνηση των δυτικών προμηθευμένων όπλων από τα σημεία παράδοσης στην περιοχή Lvov και άλλα σύνορα προς τις πρώτες γραμμές.

Δυτική παρέμβαση 

Όσον αφορά την περαιτέρω δυτική παρέμβαση, τα δυτικά μέσα ενημέρωσης έχουν συλλάβει την πυρηνική απειλή του Προέδρου Πούτιν. Η Ρωσία έχει δηλώσει ρητά ότι οποιαδήποτε επίθεση κατά της δικής της ασφάλειας και εδαφικής ακεραιότητας, όπως προέκυψε από στρατηγούς εν αποστρατεία στις ΗΠΑ μιλώντας στην εθνική τηλεόραση τις τελευταίες εβδομάδες για τη διάλυση της Ρωσίας, θα αντιμετωπιστεί με πυρηνική απάντηση. Όταν η πυρηνική απειλή της Ρωσίας στρέφεται στην Ουάσιγκτον, όπως συμβαίνει τώρα, και όχι στο Κίεβο ή τις Βρυξέλλες, η υπόθεση μέχρι τώρα, είναι απίθανο ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής στο Καπιτώλιο θα παραμείνουν καβαλάρηδες σχετικά με τις ρωσικές στρατιωτικές δυνατότητες και θα επιδιώξουν περαιτέρω κλιμάκωση.

Υπό το φως όλων αυτών των εξελίξεων, είμαι υποχρεωμένος να αναθεωρήσω την εκτίμησή μου για όσα συνέβησαν στη συνάντηση του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης. Τα δυτικά μέσα ενημέρωσης έχουν εστιάσει την πλήρη προσοχή σε ένα μόνο θέμα: την υποτιθέμενη τριβή μεταξύ της Ρωσίας και των κύριων παγκόσμιων φίλων της, της Ινδίας και της Κίνας, για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Αυτό μου φάνηκε υπερβολικά υπερβολικό. Τώρα φαίνεται να είναι απόλυτη ανοησία. Είναι αδιανόητο ότι ο Πούτιν δεν συζήτησε με τον Σι και τον Μόντι τι πρόκειται να κάνει στην Ουκρανία. Εάν η Ρωσία παρέχει πράγματι τώρα στην πολεμική της προσπάθεια πολύ μεγαλύτερο μέρος του στρατιωτικού της δυναμικού, τότε είναι απολύτως λογικό να αναμένουμε ότι ο πόλεμος θα τελειώσει με ρωσική νίκη έως τις 31 Δεκεμβρίου του τρέχοντος έτους, όπως φαίνεται να έχει δεσμευτεί το Κρεμλίνο στους πιστούς υποστηρικτές του.

https://www.pentapostagma.gr/

Το περπάτημα μπορεί να αποτρέψει τον πόνο στο γόνατο, σύμφωνα με έρευνα

 Το περπάτημα μπορεί να αποτρέψει τον πόνο στο γόνατο, σύμφωνα με έρευνα

Στα άτομα που υποφέρουν από οστεοαρθρίτιδα του γόνατος συστήνεται το περπάτημα καθώς θα μειωθεί ο πόνος, ενώ όσοι το πράττουν συστηματικά έχουν στην φαρέτρα τους μόνη οφέλη. 

Το περπάτημα μπορεί να αποτρέψει τον πόνο στο γόνατο, σύμφωνα με έρευνα

Οι ερευνητές, όπως αναφέρει η μελέτη, εξέτασαν τις συνήθειες βάδισης περισσότερων από 1.200 ατόμων με οστεοαρθρίτιδα γόνατος (μέση ηλικία τα 63 έτη και το 45% άνδρες). Ρωτήθηκαν πόσο συχνά περπατούσαν προκειμένου να ασκηθούν μετά την ηλικία των 50 ετών και αν είχαν συχνό πόνο στο γόνατο. Επίσης, στους συμμετέχοντες έγιναν ακτινογραφίες για την εκτίμηση της δομικής βλάβης των γονάτων τους.

Μέσα από την έρευνα φάνηκε ότι το τακτικό περπάτημα μπορεί να προσφέρει κάποιο βαθμό προστασίας από τον πόνο που οφείλεται στην οστεοαρθρίτιδα του γόνατος. Αλλά οι ερευνητές επεσήμαναν ότι οι άνθρωποι που περπατούσαν συχνά ακόμη και αν ένιωθαν πόνο και δυσκαμψία είχαν μικρότερη δομική βλάβη στα γόνατά τους από αυτούς που απέφευγαν το περπάτημα.

perpatima.jpg

Τα συνολικά οφέλη του περπατήματος στην υγεία

  • Βοηθά στο κάψιμο των θερμίδων
  • Ενισχύσει το ανοσοποιητικό
  • Βελτιώνει τη διάθεση
  • Ρίχνει την υψηλή αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα χοληστερόλης
  • Βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος
  • Aυξάνει τη ροή οξυγόνου στο αίμα
  • Μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης εγκεφαλικού
  • Ρυθμίζει τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα
  • Συμβάλει στην αποβολή τοξινών
  • Ενδυναμώνονται οι μυς των ποδιών
  • Μειώνει τη δυσκαμψία και τις φλεγμονές στις αρθρώσεις
  • Βελτιώνει την πέψη και την κινητικότητα του εντέρου
  • Ανακουφίζει τα συμπτώματα της πνευμονοπάθειας
  • Βελτιώνει τη σεξουαλική διάθεση
  • Συμβάλει στην αποσυμπίεση από το άγχος και το στρες
  • https://www.onmed.gr/

Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Προκάλεσε για την Τριπολίτσα με γκάφα μεγατόνων - Ανέβασε τον λάθος πίνακα

 Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν: Προκάλεσε για την Τριπολίτσα με γκάφα μεγατόνων - Ανέβασε τον λάθος πίνακα

Ερντογάν
Πρωτοφανές λάθος στα social media του Τούρκου προέδρου.
AP Photo/Vahid Salemi

Ο πρόεδρος της Τουρκίας θέλησε να οξύνει για ακόμα μια φορά την ένταση στις σχέσεις με την Ελλάδα, κάνοντας αναφορά στη «σφαγή της Τριπολιτσάς», μόνο που ανάρτησε λάθος πίνακα στο Twitter…

Την Παρασκευή ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν προχώρησε σε μια ακόμα ακραία πρόκληση κατά της Ελλάδας. Μερικά 24ωρα μετά την προπαγανδιστική ομιλία του στο βήμα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ, ο Τούρκος πρόεδρος έκανε λόγο για «σφαγή της Τριπολιτσάς» τον Σεπτέμβριο του 1821 υποστηρίζοντας πως ο ίδιος και οι συμπατριώτες του «δεν ξεχάσαμε και δεν θα ξεχάσουμε ποτέ».

Μάλιστα, στην ανάρτησή του στο Twitter ο Ερντογάν ανάρτησε και ένα εικαστικό που δημιουργήθηκε με βάση έναν πίνακα εποχής, για να απεικονίσει όσα έγιναν – σύμφωνα πάντα με τον ίδιο – σε βάρος των Τούρκων στην Τριπολιτσά το 1821.

Αυτό που δεν πρόσεξε ο ίδιος και οι συνεργάτες του, οι οποίοι σίγουρα μετά από αυτά την αποκάλυψη θα κληθούν να αντιμετωπίσουν την… οργή του «Σουλτάνου», είναι πως ο πίνακας που χρησιμοποίησαν για να δημιουργήσουν αυτό το εικαστικό δεν είχε καμία σχέση με την Τριπολιτσά και με τη μάχη του Σεπτεμβρίου του 1821 και την απελευθέρωση της πόλης από τον Αρχιστράτηγο Θεόδωρο Κολοκοτρώνη και τους επαναστατημένους Έλληνες!

Ο πίνακας που χρησιμοποίησαν είναι ένα έργο του Georg Philipp Rugendas, ο οποίος απεβίωσε το 1742 και σε αυτή του τη δημιουργία είχε απεικονίσει τη μάχη του Πετροβαραντίν.

Ο πίνακας του George Philipp Rugendas, «Μάχη του Πετροβαραντίν»Wikipedia

Η μάχη του Πετροβαραντίν

Η Μάχη του Πετροβαραντίν , γνωστή και ως Μάχη του Πιτερβαρντάιν , έλαβε χώρα στις 5 Αυγούστου 1716 κατά τη διάρκεια του Αυστροτουρκικού πολέμου , όταν ο Οθωμανικός στρατός πολιόρκησε το ελεγχόμενο από τους Αψβούργους φρούριο Petrovaradin στα στρατιωτικά σύνορα της μοναρχίας των Αψβούργων (σήμερα Novi Sad , Vojvo , Σερβία ).

Οι Οθωμανοί προσπάθησαν να καταλάβουν το Πετροβαραντίν, το λεγόμενο Γιβραλτάρ στον Δούναβη , αλλά γνώρισαν μια μεγάλη ήττα από στρατό το μισό του δικού τους, παρόμοια με την ήττα που είχαν βιώσει το 1697 στη Ζέντα. Ο Οθωμανός Μεγάλος Βεζίρης Νταμάντ Αλή Πασάς τραυματίστηκε θανάσιμα, ενώ ο Οθωμανικός στρατός έχασε 20.000 άνδρες και 250 όπλα από τον στρατό των Αψβούργων με επικεφαλής τον Στρατάρχη Ευγένιο της Σαβοΐας .

Οι Αυστριακοί εδραίωσαν αυτή τη νίκη βαδίζοντας στο Μπανάτ και κατακτώντας το Τέμεσβαρ , το τελευταίο εναπομείναν τουρκικό φρούριο στην Ουγγαρία, ακολουθούμενο από το Βελιγράδι.

https://www.newsbomb.gr/

Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2022

Στο ραντάρ των τεχνολογικών κολοσσών η Ελλάδα: Τα νέα σχέδια της Google

 Στο ραντάρ των τεχνολογικών κολοσσών η Ελλάδα: Τα νέα σχέδια της Google

REUTERS/ARND WIEGMANN
Σημαντικές επενδύσεις από Digital Realty, Microsoft, Amazon και Lancom
Της Τέτης Ηγουμενίδη
tigoumenidi@naftemporiki.gr
Σάββατο, 24 Σεπτεμβρίου 2022 08:03
 

Στο ραντάρ των τεχνολογικών κολοσσών έχει εισέλθει για τα καλά η Ελλάδα με την Google αυτή τη φορά να αναμένεται να ανακοινώσει σημαντική επένδυση για τη δημιουργία Data Center στη χώρα μας. Έχει προηγηθεί η εξαγορά της Lamda Hellix από τον αμερικάνικο όμιλο Digital Realty, ο σχεδιασμός της Microsoft για τη δημιουργία κόμβου Data Center και το αντίστοιχο ενδιαφέρον από την Amazon Web Services (AWS).

Η Google αναμένεται να αποκαλύψει τα σχέδιά της για την Ελλάδα την ερχόμενη Πέμπτη παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη, με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για μεγάλη επένδυση σε κέντρο δεδομένων.

Να σημειωθεί ότι αν και η Ελλάδα κατέχει προνομιακή γεωγραφική θέση στην Ανατολική Μεσόγειο, η προοπτική να καταστεί κόμβος κέντρων δεδομένων ξεκίνησε να είναι ορατή τα τελευταία 3 με 4 χρόνια. Στη «γειτονιά» μας σημαντικές επενδύσεις σε Data Center έχει προσελκύσει η Μασσαλία, ενώ στην ευρύτερη περιοχή από άποψη διεθνούς χωρητικότητας σημαντικοί κόμβοι έχουν καταστεί η Κωνσταντινούπολη και η Σόφια. 

Σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν 18 κέντρα δεδομένων, τα περισσότερα (10) στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη (5). Στις υπηρεσίες που παρέχουν περιλαμβάνονται η φιλοξενία ιστοσελίδων, η συνεγκατάσταση, η φιλοξενία και διαχείριση εφαρμογών, η εφεδρική αποθήκευση δεδομένων (data backup) και η αποκατάσταση λειτουργίας μετά από καταστροφή (disaster recovery), η επιχειρησιακή συνέχεια, καθώς και μια σειρά υπηρεσιών υπολογιστικού νέφους, συμπεριλαμβανομένης της υποδομής ως υπηρεσίας και του λογισμικού ως υπηρεσίας.

Επενδύσεις σε Data Center δεν σχεδιάζουν όμως μόνον οι παγκόσμιοι κολοσσοί. Η ελληνική εταιρεία Lancom διαθέτει δύο DC (ένα στην Αθήνα και ένα στη Θεσσαλονίκη) και προχωρά σε τρίτο στο Ηράκλειο Κρήτης.

Τα κέντρα δεδομένων θεωρούνται πλέον κρίσιμες υποδομές καθώς τα data αναπτύσσονται με εκθετικό ρυθμό.

Σύμφωνα με έρευνα της ΙDG Research Services με αντικείμενο: «Ψηφιακές Υποδομές: Το θεμέλιο για οικονομική ανάκαμψη και ανταγωνιστικότητα», που πραγματοποιήθηκε πέρσι για λογαριασμό της Lamda Hellix για κάθε 1 ευρώ επένδυσης σε neutral multi - tenant data center (ουδέτερα κέντρα δεδομένων πολλαπλών χρηστών) αποφέρει 8,23 ευρώ προστιθέμενης αξίας στην ελληνική οικονομία.

https://www.naftemporiki.gr/


Πάτρα: Ανήλικοι πιάστηκαν στα «πράσα» να κλέβουν μηχανάκι - Δείτε βίντεο ντοκουμέντο

Πάτρα:  Ανήλικοι πιάστηκαν στα «πράσα» να κλέβουν μηχανάκι  -  Δείτε βίντεο ντοκουμέντο Φωτογραφία flamis Επιχείρησαν να κλέψουν και βέσπα Δ...