Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 22 Ιουνίου 2021

Είναι η γυναικοκτονία, ηλίθιε

 Είναι η γυναικοκτονία, ηλίθιε

The Strangled Woman 1870-72, του Πολ Σεζάν
The Strangled Woman 1870-72, του Πολ Σεζάν  ALAMY/VISUALHELLAS.GR

Όταν ομολόγησε ο φονιάς, κλάψαμε. Θρηνήσαμε την Καρολάιν σαν να ήταν δικός μας άνθρωπος. Και μετά μετρηθήκαμε. Και βρεθήκαμε μία λιγότερη.

Έλενα Ακρίτα19 Ιουνίου 2021 07:29

Ε ηλίθιε.

Είναι η γυναικοκτονία.

Γυναικοκτονία το λένε αυτό.

‘Γυναικοκτόνο τον λένε αυτόν.

Δεν είναι ο ‘32χρονος πιλότος’. Δεν είναι ο ‘νέος και ωραίος’ . ‘Δεν είναι ο ‘πρίγκιπας’, δεν είναι ο ‘κουβαλητής’, δεν είναι ο ‘περιζήτητος εργένης’, δεν είναι ο ‘πολύφερνος γαμπρός’.

Δεν είναι ο ευγενικός γείτονας, δεν είναι ο φίλος ο γλεντζές, δεν είναι ο ‘ποιος το περίμενε πέσαμε από τα σύννεφα’.

Είναι γυναικοκτόνος.

Είναι ο φονιάς που έχει τα κλειδιά του σπιτιού σου. Είναι το απόβρασμα που μοιράζεται το κρεββάτι σου. Είναι ο πατριάρχης, είναι το αφεντικό, είναι ο ιδιοκτήτης της γυναίκας, του παιδιού, το σκύλου. 

Είναι η τοξική αρρενωπότητα που γ@μει και δέρνει.

Δεν τη ‘σκότωσε γιατί την αγαπούσε’. Δεν έφταιγε η κακιά στιγμή. Δεν ήταν έγκλημα πάθους, έγκλημα εν βρασμώ, έγκλημα εκ προμελέτης, δεν ήταν σε τίποτα που να τακτοποιείται συνετά στα κουτάκια της συνείδησής μας.

Γιατί τη δολοφόνησε;

Γιατί έτσι.

Γιατί γούσταρε.

Γιατί μπορούσε. 

Οι σκατένιοι της alt-right ρητορικής, βγάζουν φλύκταινες με τον όρο ‘γυναικοκτονία’. Ίσως γιατί απειλεί τα πατριαρχικά τους κεκτημένα, ίσως γιατί γκρεμοτσακίζει τα στερεότυπα που τους έκαναν σκατοφασίστες.

Το Ευρωπαϊκό Ινστιτούτα Ισότητας δίνει τον γενικό ορισμό της γυναικοκτονίας.

«Η δολοφονία  γυναικών και κοριτσιών που διαπράττεται εξαιτίας του φύλου τους και γίνεται ανεκτή τόσο από ιδιώτες όσο και από δημόσιους φορείς. Ο όρος περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα άσκησης βίας από ερωτικό σύντροφο, τον βασανισμό και τη δολοφονία γυναίκας ως αποτέλεσμα μισογυνισμού, τη δολοφονία γυναικών και κοριτσιών ως «εγκλήματα για λόγους τιμής».

Ως ‘γυναικοκτονία’  ορίζεται επίσης η στοχευμένη δολοφονία γυναικών και κοριτσιών στο πλαίσιο ένοπλων συγκρούσεων, συμμοριών, οργανωμένου εγκλήματος για λαθρεμπόριο τραφικινγκ, κάθε μορφής εμπορία γυναικών και κοριτσιών και ναρκωτικών.’

Ο όρος «femicidio» προέρχεται από το αγγλικό «femicide» που σημαίνει ‘γυναικοκτονία’. Σε ευρεία κλίμακα χρησιμοποιείται στη Λατινική Αμερική κι αποτελεί το εργαλείο επικοινωνίας που αποδίδει λεκτικά το φαινόμενο της κλιμακούμενης βίας απέναντι στις γυναίκες και τα κορίτσια.

Ο όρος «γυναικοκτονία» αποτυπώνει την ‘κανονικότητα’ της ατιμωρησίας του δράστη στο πλαίσιο της θεσμικής βίας των δικαστικών, αστυνομικών αρχών. Αποτυπώνει την ανοχή της κοινωνίας, την προτροπή στο έγκλημα, την κάλυψη – συχνά και την ηρωοποίηση – του γυναικοκτόνου που δεν λογοδοτεί, που είναι μάγκας και ξέπλυνε την τιμή του.

Μιλάμε δηλαδή εδώ για ένα εθιμικό ‘δίκαιο’ ή – αν θες – έναν ‘άγραφο νόμο’ που υπερισχύει και τελικά κάνει παιχνίδι σε βάρος της των νόμων και της Δικαιοσύνης μιας οργανωμένης πολιτείας.

Γυναικοκτονία είναι η δολοφονία μιας γυναίκας από έναν ερωτικό σύντροφο. 

Ως ερωτικός σύντροφος νοείται πρώην ή νυν σύζυγος ή σύντροφος, ανεξάρτητα από το αν ο/η δράστης/στρια έχει μοιραστεί ή μοιράζεται την ίδια κατοικία με το θύμα.

Δολοφονία είναι και η γυναικοκτονία. Στυγνή.

Όμως «ο όρος ‘γυναικοκτονία’ φωτίζει το αίτιο, την κοινωνική συνθήκη, την επαναληψιμότητα και την ένταση ενός φαινομένου» γράφει η φεμινίστρια δημοσιογράφος Μαρία Λουκά. «Είναι ένας όρος που έχει γίνει αποδεκτός στον ακαδημαϊκό χώρο, σε διεθνείς φορείς γυναικείων δικαιωμάτων αλλά και εν γένει ανθρωπιστικούς, σε μεγάλα διεθνή media, στον φεμινιστικό χώρο. Διεκδικούμε τη χρήση του και τη νομική αναγνώριση του ως επιβαρυντική περίσταση στο έγκλημα της ανθρωποκτονίας. Μπορεί να σας ξενίζει, να μην τον έχετε συνηθίσει αλλά αναζητήστε αξιόπιστες βιβλιογραφικές πηγές, διαβάστε και κυρίως ακούστε λίγο το αίτημα των υποκειμένων που υφίστανται τη βία.»

Γι αυτό σάς παρακαλούμε κύριοι, μη μας λέτε τι να κάνουμε. Μη μάς δίνετε συμβουλές, μη μάς προτρέπετε να καταγγείλουμε, να φύγουμε τρέχοντας, μακριά από την πρώτη κιόλας ένδειξη κακοποίησης.

Μη μάς λέτε τι να κάνουμε. Το ξέρουμε και μόνες μας.

Μη μας λέτε ‘φύγετε’. Ρωτήστε αν μπορούμε να φύγουμε.

Ρωτήστε μας αν υπάρχει στέγη για μας και τα παιδιά μας, αν υπάρχει δουλειά, αν υπάρχουν χρήματα, αν υπάρχουν δομές να μάς ενισχύσουν, φορείς να μας περιθάλψουν, κονδύλια να στηρίξουν το νέο μας ξεκίνημα.

Εμείς οι θηλυκότητες όταν ομολόγησε ο φονιάς, κλάψαμε. Θρηνήσαμε την Καρολάιν σαν να ήταν δικός μας άνθρωπος.

Και μετά μετρηθήκαμε.

Και βρεθήκαμε μία λιγότερη.

Έλειπε η Ελένη Τοπαλούδη, έλειπε η Μαριάννα που την έσφαξε ο πρώην άντρας της, έλειπε η Θεοδώρα που τη στραγγάλισε μπροστά στα παιδιά τους, έλειπε η Έλενα από την Κύπρο που την κακοποιούσε ο πατέρας, έλειπε η Νίκη που πήγε να το σκάσει αλλά δεν πρόλαβε. Έλειπε η Σούζαν η βιολόγος που ο φονιάς βίασε και σκότωσε, έλειπε η Ντόρα, η Αγλαία, η Ηρώ, η Μπέτυ.

Τις πενθήσαμε τις αδελφές μας.

Τις μαυροντύσαμε τις ψυχές μας.

Κι όταν στέγνωσαν τα δάκρυα, θυμώσαμε. Πολύ. Νιώσαμε το ωστικό κύμα της οργής να ξεχειλίζει από τα τρίσβαθα του εντός μας και να καταπίνει αυτό το κ@λοσύμπαν της βίας, της κτηνωδίας, της βαρβαρότητας. 

Βγήκαμε στους δρόμους για τα κορίτσια μας. Βγήκαμε στους δρόμους για μας.

Και θα ξαναβγούμε. Και ξανά και ξανά. Και πάλι και πάλι κι άντε πάλι. Θα βγούμε στους δρόμους μέχρι να σταματήσουμε να μετράμε τις νεκρές αδελφές μας.

Θα βγούμε στους δρόμους μέχρι να σου συνθλίψω την τοξική σου αρρενωπότητα, μάγκα μου.

Και να στη δώσω να τη φας.

*Η στραγγαλισμένη γυναίκα 1870-72, του Πολ Σεζάν

https://www.news247.gr/gnomes/elena-akrita/einai-i-gynaikoktonia-ilithie.9267794.html

Δημοσιεύτηκε 1 minute ago από τον χρήστη selana

https://anhsyxia.wordpress.com/

Εντάσσεται στην πολιτική των δυο κρατών το άνοιγμα της περίκλειστης περιοχής: Βαρώσι στα βήματα του σχεδίου Β΄

 

Εντάσσεται στην πολιτική των δυο κρατών το άνοιγμα της περίκλειστης περιοχής: Βαρώσι στα βήματα του σχεδίου Β΄

Ο κατοχικός ηγέτης Ερσίν Τατάρ με τον υπουργό Εξωτερικών της κατοχικής Τουρκίας,Μεβλούτ Τσαβούσογλου. Φωτογραφία via Twitter, @ersinrtatar



Του ΚΩΣΤΑ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, Φιλελεύθερος

Τα όσα διαδραματίζονται στην περίκλειστη περιοχή της κατεχόμενης Αμμοχώστου είναι μια ακόμη απόδειξη ότι η Τουρκία έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή το Σχέδιο Β΄ για την Κύπρο, το οποίο ισοδυναμεί με την επιβολή της μόνιμης διαίρεσης του νησιού.

Αυτό αναφέρεται σε έγγραφο του υπουργείου Εξωτερικών, τα βασικά σημεία του οποίου έχουν παρουσιαστεί ενώπιον πρέσβεων κρατών – μελών της Ε.Ε., για ενημέρωση των κυβερνήσεων τους για τις προσπάθειες της Άγκυρας να επιβάλει νέα τετελεσμένα στο νησί και συγκεκριμένα στην Αμμόχωστο.

Η Λευκωσία, συνδέει ευθέως τις εξελίξεις στην Αμμόχωστο με τη θέση που κατέθεσε στην Άτυπη Πενταμερή Διάσκεψη για το Κυπριακό, στη Γενεύη ( 27-29 Απριλίου), για λύση δύο κρατών. Το έγγραφο, δηλαδή, έξι σημείων, που παρουσίασε ο κατοχικός ηγέτης, Ερσίν Τατάρ.

  • Η Λευκωσία φαίνεται να ανησυχεί ιδιαίτερα για τις «εκπλήξεις» που ετοιμάζει ο Ερντογάν κατά την παρουσία του στα κατεχόμενα στις 20 Ιουλίου, ανήμερα της επετείου της τουρκικής εισβολής, το 1974. Οι πληροφορίες για το τι θα εξαγγείλει ο ηγέτης της κατοχικής δύναμης δεν είναι ξεκάθαρες.

Γίνεται λόγος, μεταξύ άλλων, ότι θα ανακοινώσει ότι έχουν εντοπιστεί κοιτάσματα από τις παράνομες έρευνες στην κυπριακή ΑΟΖ, αλλά δεν επιβεβαιώνεται τούτο από κανένα. Και επειδή ο Ερντογάν έκανε λόγο για ανακοινώσεις διεθνούς ενδιαφέροντας, πολλά είναι τα ενδεχόμενα που εξετάζονται. Την ίδια ώρα είναι σαφές πως το θέμα της προσάρτησης είναι μεν στην ατζέντα της Τουρκίας και σενάρια έχουν τύχει επεξεργασίας, πλην όμως θεωρείται πως δεν θα γίνει τώρα.

Το θέμα των Βαρωσίων, πάντως, αναμενόταν να συζητηθεί από τουρκικής πλευράς με τον κατοχικό ηγέτη, Ερσίν Τατάρ, κατά την παραμονή του στην Αττάλεια (στη Σύνοδο Κορυφής της Πλατφόρμας Συνεργασίας Νοτιοανατολικής Ευρώπης -SEECP). Η Άγκυρα έχει αποφασίσει να ακολουθήσει την τακτική της «σαλαμοποίησης» για να ελέγχει και τις αντιδράσεις από τις ενέργειες της. Τούτο δεν ανατρέπει τον τελικό στόχο.

Ως τακτική δημιουργεί μικρά- μικρά τετελεσμένα μέχρι να ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός. Ιδιαίτερα προσεκτική είναι η Τουρκία στα θέματα των περιουσιών, που θα ασχοληθεί αργότερα προτάσσοντας το θέμα των αποζημιώσεων. Η συνάντηση Τατάρ με Τούρκους αξιωματούχους έχει να κάνει με τις επόμενες κινήσεις καθώς και της προσπάθειας να μην υπάρχει μεγάλη προβολή για τα έργα πριν τελειώσουν.

Σύμφωνα με το έγγραφο του ΥΠΕΞ η κατάσταση επί του εδάφους έχει ως εξής:

  • Προετοιμασίες για την εφαρμογή της φάσης δύο βρίσκεται σε εξέλιξη. Το πρώτο βήμα θα είναι η αλλαγή του καθεστώτος της εν λόγω περιοχής από στρατιωτικό σε πολιτικό (μεταβίβαση από τον κατοχικό στρατό στο ψευδοκράτος). Απομένει, επίσης να φανεί αν θα αποφασίσουν να προχωρήσουν πρώτα σε μια «πιλοτική» περιοχή.
  • Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Τατάρ προ ημερών δήλωσε ότι περισσότεροι από 250.000 άνθρωποι έχουν επισκεφθεί την περιοχή μέχρι σήμερα και ότι οι εργασίες υποδομής θα συνεχιστούν.
  • «Μελέτη» που προετοιμάζεται για την κατάσταση ιδιοκτησίας της περιφραγμένης περιοχής πλησιάζει στην ολοκλήρωσή της.
  • Το τζαμί Bilal Aga (κοντά στην εκκλησία του Αγίου Νικολάου) βρίσκεται υπό ανακαίνιση – σχεδόν ολοκληρώνεται. Η ανακαίνιση γίνεται για να προσευχηθεί ο Τούρκος Πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν όταν θα επισκεφθεί τα κατεχόμενα.
  • Η ασφαλτόστρωση των δρόμων συνεχίζεται καθώς και η εγκατάσταση συστήματος παρακολούθησης με κάμερες και αποκατάστασης του συστήματος τηλεπικοινωνιών και παροχής νερού.
  • Οι εργασίες συνεχίζονται κατά μήκος της παραλίας – ο στόχος είναι να είναι έτοιμη η παραλία την «καλοκαιρινή περίοδο» (εικόνες και βίντεο από ιδιώτες έχουν δημοσιοποιηθεί). Αυτό επιβεβαιώθηκε στην πραγματικότητα από τον αποκαλούμενο δήμαρχο της Αμμοχώστου, ο οποίος ανακοίνωσε το άνοιγμα δύο παραλιών κατά μήκος της παραλίας της περιφραγμένης περιοχής και έδωσε λεπτομέρειες για περαιτέρω οδικά έργα, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας ενός «κήπου τσαγιού» μπροστά από το κτήριο του Παρθεναγωγείου.
  • Σύμφωνα με το έγγραφο όλα τα πιο πάνω πρέπει να τεθούν σε πλαίσιο στο οποίο τίθεται σε πολιτικό επίπεδο και υπενθυμίζεται ότι ο κ. Ερντογάν δήλωσε ανοιχτά ότι οι διαπραγματεύσεις για διευθέτηση μπορούν να διεξαχθούν μόνο βάσει μιας λύσης δύο κρατών.  Δηλαδή, διά των νέων κινήσεων επιχειρείται να επιβληθεί και να εδραιωθεί η πολιτική των δυο χωριστών κρατών στο νησί.

Στην ενημέρωση των πρέσβεων, η Κυπριακή Δημοκρατία εξηγεί τι θα σημαίνει το άνοιγμα, ο εποικισμός της Αμμοχώστου και  καλεί την Ε.Ε. να ενεργήσει αμέσως και αποτελεσματικά. Καλεί τις κυβερνήσεις των κρατών-μελών, «να παρέμβουν καθώς οποιαδήποτε κίνηση εκτός της μεταβίβασης αυτής της περιοχής στη διοίκηση των Ηνωμένων Εθνών, σύμφωνα με το ψήφισμα 550 (1984) και ψήφισμα 789 (1992), αποτελεί παραβίαση των σχετικών αποφάσεων του ΟΗΕ και πρέπει να αποφευχθεί με κάθε κόστος».

Σημειώνεται δε πως η όποια ενέργεια θα επηρεάσει και τις πρωτοβουλίες αναλαμβάνονται από τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ και γίνεται αναφορά στα όσα είπε ο Αντόνιο Γκουτέρες στη Γενεύη, τον περασμένο Απρίλιο.

  • ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΕΤΑΙ Η ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΑ ΤΟΥ «ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΤΗΛΕΦΩΝΟΥ»

Ο Τούρκος Πρόεδρος, Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, για προφανείς λόγους θέλει να συνομιλεί με την Αθήνα χωρίς την παρουσία τρίτων. Στην πρόσφατη συνάντησή του με τον Έλληνα Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, ζήτησε απευθείας επικοινωνία, διά του «κόκκινου τηλεφώνου».

Αυτό σημαίνει πως θα συνομιλούν οι δύο, χωρίς κανέναν άλλο ενώ σαφώς και θα υποβαθμίζονται άλλες διαδικασίες. Την ίδια ώρα, η Άγκυρα θα αξιοποιήσει διεθνώς αυτή την επικοινωνία και θα αποφύγει κάθε άλλη εμπλοκή.

Ο Ερντογάν αναζητούσε άλλοθι. Να παρουσιάσει μια εικόνα ότι συζητά με όλους και πως έχει διάθεση για επίλυση προβλημάτων. Κι αυτό το άλλοθι του προσφέρθηκε και από τον Έλληνα Πρωθυπουργό.

  • ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΕΝΟΧΛΗΘΕΙ Η ΚΑΤΟΧΙΚΗ ΤΟΥΡΚΙΑ

Η άφιξη της απεσταλμένης του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ, Τζέιν Χολ Λουτ,  στην Κύπρο, μερικά 24ωρα πριν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, που συνέρχεται αυτή την εβδομάδα στις Βρυξέλλες, δεν μπορεί να θεωρηθεί τυχαία.

Τα Ηνωμένα Έθνη και κάποιοι άλλοι διεθνείς παίκτες θέλουν να πείσουν τη Λευκωσία να μην επιδιώξει οποιεσδήποτε αναφορές ή αποφάσεις που θα ενοχλήσουν την κατοχική Τουρκία.

Συμπτωματικά στις Βρυξέλλες, ως προσκεκλημένος του Προέδρου του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, Σαρλ Μισιέλ, θα βρίσκεται ο Γενικός Γραμματέας, Αντόνιο Γκουτέρες, τον οποίο θα συναντήσει την ερχόμενη Παρασκευή ο Πρόεδρος Αναστασιάδης. Μια συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί στη σκιά των συζητήσεων για τα ευρωτουρκικά αλλά και των όσων συμβαίνουν από πλευράς Άγκυρας στην κατεχόμενη Κύπρο.

Τα Ηνωμένα Έθνη, πάντως, παράλληλα με τα πιο πάνω είναι επικεντρωμένα στην ετοιμασία και κατάθεση των δυο εκθέσεων στο Συμβούλιο Ασφαλείας για την ΟΥΝΦΙΚΥΠ και τις Καλές Υπηρεσίες, όπως και με την ενημέρωση του Συμβουλίου Ασφαλείας.

Το γεγονός ότι η Γαλλία, που θα προεδρεύει του Συμβουλίου Ασφαλείας τον Ιούλιο, έχει ορίσει την 21η ως ημέρα για την ενημέρωση, τούτο παραπέμπει στο γεγονός ότι θα ασχοληθούν με το Κυπριακό μετά που θα ακούσουν τα όσα θα πει ο Ερντογάν στην Κύπρο και πρωτίστως τι θα πράξει. Η επιλογή αυτή ποσώς δεν μπορεί να θεωρηθεί τυχαία.

https://hellasjournal.com/

Ο Άρχοντας των μυγών

 

Ο Άρχοντας των μυγών


Το βιβλίο που χάρισε στον William Golding παγκόσμια φήμη θεωρείται πλέον σήμερα κλασικό, ένα από τα σπουδαιότερα έργα της σύγχρονης λογοτεχνίας. Και συνεχίζει να συγκινεί εκατομμύρια αναγνώστες σε όλο τον κόσμο, με τον απλό, ακαταμάχητο μύθο του για το τέλος της αθωότητας και το βαθύ, αρχέγονο σκοτάδι που παραμονεύει πάντα πίσω από τον πολιτισμένο μας εαυτό.

Lord of the flies

Ο Άρχοντας των μυγών εκδόθηκε το 1954, την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου και αυτό έχει τη σημασία του. Είναι μια εκπληκτική αλληγορία για τη φύση του Κακού και για τη μάχη του πολιτισμού εναντίον της βαρβαρότητας. Μάχη που σε πλείστες εκδοχές της συνεχίζεται και σήμερα.

Ένα αεροπλάνο πέφτει σ’ ένα τροπικό νησί. Οι επιζήσαντες, μικροί μαθητές από την Αγγλία, διαπιστώνουν σύντομα ότι το νησί είναι ακατοίκητο. Δεν υπάρχουν πουθενά μεγάλοι. Οργανώνονται μόνοι τους, αποκτούν αρχηγό και κανόνες για να επιβιώσουν μέχρι να έρθουν να τους σώσουν. Στην αρχή, μοιάζει με ονειρεμένη περιπέτεια. Αλλά τα παιχνίδια της μέρας τα διαδέχονται οι εφιάλτες της νύχτας. Κάποιοι αρχίζουν να πιστεύουν ότι ένα θηρίο στοιχειώνει το νησί. Λίγο λίγο, ο φόβος και η βία αποσαθρώνουν τη μικρή τους κοινωνία, τα αγόρια ορμούν χωρίς επιστροφή προς τη βαρβαρότητα…

Πλοκή

Σε κάποιο έρημο νησί που δεν κατονομάζεται, συντρίβεται ένα αεροπλάνο. Οι επιζώντες επιβάτες είναι παιδιά ηλικίας έξι ως δώδεκα ετών, που θα προσπαθήσουν να επιβιώσουν ώσπου να τους βρει κάποιο περαστικό πλοίο, θα φροντίσουν πρώτα να επιλέξουν έναν αρχηγό. Αυτός είναι ο δωδεκάχρονος Ραλφ, ο δημοφιλέστερος ανάμεσά τους, που διαθέτει ηγετικές ικανότητες. Δεξί χέρι έχει τον Πίγκι, έναν διοπτροφόρο χοντρούλη που πάσχει από άσθμα. Είναι, εκ μεταφοράς, ο «διανοούμενος», ο ορθολογιστής, ο ευφυής, το καθαρό μυαλό. Τα γυαλιά του μάλιστα τα χρησιμοποιούν σαν κάτοπτρα που βάζουν φωτιά ώστε από τον καπνό να τους εντοπίσει κάποιο περαστικό πλοίο. Δίπλα του είναι επίσης το δίδυμο των Σαμ και Ερικ που φροντίζουν τη φωτιά. Μαζί του κι ο Σάιμον, μια ηθική προσωπικότητα και το αντιπροσωπευτικότερο παιδί της φύσης, ένας εξαιρετικός χαρακτήρας. Αλλά από την άλλη πλευρά έχουμε το Κακό που το ενσαρκώνει ο Τζακ, ο δεύτερος των κύριων χαρακτήρων. Αυτός μεταστρέφει ένα μέρος της ομάδας των παιδιών εναντίον του Ραλφ και των υποστηρικτών του. Εκφράζει την απόλυτη εξουσία μέσω της δύναμης και της αλόγιστης βίας. Κύριος υποστηρικτής του είναι ο Ρότζερ, μια σαδισπκή προσωπικότητα που εκτελεί τις εντολές του και βασανίζει τα μικρότερα παιδιά.

Μια φήμη κυκλοφορεί ανάμεσα στα παιδιά. Ότι ένα τέρας υπάρχει στο νησί και επιβουλεύεται την ύπαρξή τους. Ο φόβος τα καταλαμβάνει κι ένα μέρος τους ακολουθούν τον Τζακ. Βάφουν τα πρόσωπά τους, γίνονται κυνηγοί ζώων και στη συνέχεια αρχίζουν να επιδίδονται σε πράξεις αλόγιστης βίας. Στρέφονται εναντίον όσων παιδιών δεν συμφωνούν, φτάνοντας ως το έγκλημα. Νομίζουν ότι ο Σάιμον είναι το τέρας – και τον σκοτώνουν. Σκοτώνουν κατόπιν και τον Πίγκι. Ο φονικός τους παροξυσμός είναι ανεξέλεγκτος. Από κυνηγοί ζώων μεταβάλλονται σε κυνηγούς ανθρώπων και ψάχνουν να βρουν και να σκο-

Ο Γκόλντινγκ δεν συνθέτει μια ιστορία παιδικής βίας αλλά μας δίνει με μοναδική ενάργεια το συμβολικό περιεχόμενο του Κακού που ενεδρεύει στην ανθρώπινη ψυχή και εκδηλώνεται όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν χώσουν και τον Ραλφ. Βρίσκουν το μέρος όπου νομίζουν ότι κρύβεται και του βάζουν φωτιά. Όλο το νησί μεταβάλλεται σε παρανάλωμα του πυρός, αλλά ο Ραλφ και οι υποστηρικτές του σώζονται. Στο τέλος, κάποιο περαστικό πλοίο θα δει τους καπνούς κι ένας αξιωματικός θα επιβιβαστεί και θα ελευθερώσει τα παιδιά, που σημαδεμένα από τον φόβο, τη βία και το αίμα δεν είναι πλέον παιδιά – κι ούτε πρόκειται να ξαναγίνουν. Αυτή η άγρια ενηλικίωση θα τα ακολουθεί εφεξής, γιατί βούλιαξαν μέσα στο «σκοτάδι της ανθρώπινης καρδιάς» όπου κι έφτασαν στο «τέλος της αθωότητας».

Το συμβολικό περιεχόμενο του Κακού

Ο Γκόλντινγκ δεν συνθέτει μια ιστορία παιδικής βίας αλλά μας δίνει με μοναδική ενάργεια το συμβολικό περιεχόμενο του Κακού που ενεδρεύει στην ανθρώπινη ψυχή και εκδηλώνεται όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν. Αυτό είναι στην πραγματικότητα το τέρας, που το τρέφει ο αρχέγονος φόβος. Μπορεί κανείς να αναρωτηθεί σχετικά με τα υπαρξιακά, όπως και τα μεταφυσικά, ερωτήματα που προκύπτουν από εδώ. Ή ακόμα να καταλήξει στο εύλογο συμπέρασμα πως η μάχη εναντίον του Κακού είναι συνεχής και αγγίζει όλες τις ηλικίες. Η αθωότητα φυσικά δεν έχει πάψει να υπάρχει, αλλά δεν είναι λίγες οι στιγμές ή ακόμα και οι περίοδοι κατά τις οποίες βρίσκεται σε κίνδυνο.

Ανακαλεί κανείς, λόγου χάρη, και κάποια μεταγενέστερα του βιβλίου φαινόμενα, όπως, για παράδειγμα, το ότι οι οπλισμένοι έφηβοι που μετέχουν σας εμφύλιες συρράξεις και σας συμμορίες της Μαύρης Ηπείρου είναι από τους πλέον αδίστακτους δολοφόνους. Ή τα φαινόμενα του bullying που παρατηρούνται με ανησυχητική συχνότητα σης σημερινές δυτικές κοινωνίες. Το Κακό κυριαρχεί, όμως ακόμα κι όταν χάνει τη μάχη εναντίον του Καλού όχι μόνο δεν εξαφανίζεται αλλά και οι ουλές που αφήνει στις ψυχές και στις συνειδήσεις δεν επουλώνονται όσο εύκολα νομίζουν πολλοί. Με την έννοια αυτή το μυθιστόρημα του Γκόλντινγκ δεν είναι ούτε απαισιόδοξο ούτε αισιόδοξο.

Μας ειδοποιεί όμως για κάτι εξαιρετικά σημανπκό: η ανθρώπινη συνθήκη δεν είναι κάτι δεδομένο – το ίδιο και η κοινωνία. Τα παιδιά στο βιβλίο του είναι το κάτοπτρο που καθρεφτίζει τον κόσμο των ενηλίκων και πίσω από αυτό αναδύεται το μείζον ερώτημα: Δημοκρατία, επιείκεια, σωφροσύνη και αρετή, ή αίμα, σκοτάδι και βαρβαρότητα; Πολλοί στην Αγγλία και αλλού συνιστούν στους έφηβους αναγνώστες να διαβάσουν αυτό το καταπληκτικό βιβλίο, που σε τελική ανάλυση αφορά όλες τις ηλικίες. Καλό είναι να το διαβάσουν και οι δικοί μας έφηβοι – όπως και οι μεγαλύτεροι.

Αναστάση Βιστωνίτη Το βήμα

http://anthologion.gr/

Άνθρωπο βλέπεις, την ψυχή του δεν κατέχεις

 



Άνθρωπο βλέπεις, την ψυχή του δεν κατέχεις

Άνθρωποι χαρούμενοι και φωτεινοί, με μελιστάλακτη ομιλία και μεταξένια λόγια. Η ψυχή της παρέας, καλαμπουρτζήδες, καταφερτζήδες και γενναιόδωροι. Άνθρωποι με μόνιμο το χαμόγελο στα χείλη και περίσσια καλοσύνη. Με υπερπληθώρα προσφορά και κατανόηση. Άνθρωποι περιπλανώμενοι, σκυφτοί και μόνοι, με αχνό και θλιμμένο το βλέμμα στα μάτια. Κρυμμένοι βαθιά στον μικρόκοσμο της δικής τους διαδρομής, με λιγοστές λέξεις. Άνθρωποι κουρασμένοι μερικές φορές απότομοι, δύσπιστοι και εριστικοί…

Ο κάθε άνθρωπος κουβαλάει το δισάκι του. Τις εμπειρίες, τις αδυναμίες του, τα λάθη, τα επιτεύγματά του, τους ανθρώπους του, όλα αυτά που του έχουν συμβεί. Ο καθένας έχει τη δική του διαδρομή, την δική του πορεία μέσα στο χρόνο. Άλλοι διαβαίνουν την γραμμή της ζωής με ευκολίες, ανέσεις και στήριξη αρκετή, άλλοι πάλι με δύσκολα μονοπάτια και αργά βήματα προς το τέλος της διαδρομής.

Μην κρίνεις από την εμφάνιση, από τη λάμψη των υλικών. Μπορεί να είναι θαμπό το χρώμα τους, αλλά να κρύβουν εσωτερικά τον χρυσό. Μπορεί πάλι να λάμπουν και να προσπαθούν να κρύβουν το σκοτάδι βαθιά, να διστάζουν να το αγγίξουν φοβούμενοι μην τους καταπιεί η σκιά. Μην εκφέρεις γνώμη χωρίς να μάθεις, να ψάξεις, να ανακαλύψεις το γιατί. Ποιες μπόρες, ποιοι κυκλώνες τους έφεραν σε τούτη τη μορφή. Κάθε άνθρωπος, κάθε βλέμμα κρύβει μια ιστορία ανείπωτη, ιδιαίτερη και μοναδική.

Κάποιοι ίσως να κατάφεραν να λαξεύσουν τους δαίμονές τους και να κάνουν φίλους τα σκοτάδια και τις σκιές. Να μετέτρεψαν τις αδυναμίες σε δυνάμεις για να ξορκίσουν το κακό. Άλλοι μέσα από την καλοπέραση και από τους προβολείς, να στήνουν το δικό τους χορό. Ίσως να είναι η βάση τους, τα τείχη τους, η άμυνα, η αυτοπροστασία τους.

Όλοι έχουν θέματα για να λύσουν, ο τρόπος αντιμετώπισης αλλάζει. Ποτέ δεν ξέρεις τι περνάει ένας άνθρωπος, τι συμβαίνει πίσω από τις κλειστές πόρτες του μυαλού του και του σπιτιού του. Γι’ αυτό κάνε μια παύση πριν να αρχίσεις να κριτικάρεις και να σχολιάζεις. Όλοι έχουν τη μάχη τους. Μικρή ή μεγάλη, πάντα παραμένει μάχη…

 

Από Stella

https://gynaikaeimai.com/

Αρνάκι φρικασέ

 

Αρνάκι φρικασέ

COOKING ΚΕΜΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ

Αρνάκι φρικασέ

Υλικά

Για το φαγητό:

  • 1-1,5 κιλό αρνί κομμένο σε κομμάτια
  • 4 μεγάλα μαρούλια
  • μερικά κρεμμυδάκια φρέσκα
  • 1 κρεμμύδι ξερό
  • μερικά σπανάκια
  • μισό φλιτζάνι του τσαγιού κρασί λευκό
  • 1 φλιτζάνι του τσαγιού ελαιόλαδο
  • άνηθο
  • αλάτι
  • πιπέρι
  • νερό

Για το αυγολέμονο:

  • 3 αυγά
  • χυμό από 1-2 λεμόνια
  • 1 κουταλιά σούπας κορν φλάουερ

Εκτέλεση

Για το φαγητό:

  • Πλένουμε καλά το κρέας και το αφήνουμε να στραγγίσει και να φύγουν όλα του τα νερά. Βάζουμε σε μία κατσαρόλα το ελαιόλαδο και μόλις κάψει, προσθέτουμε μέσα το κρέας ώστε να πάρει χρώμα από όλες τις πλευρές. Αν το κρέας μας είναι πολύ και δεν χωράει στην κατσαρόλα τα κάνουμε λίγο λίγο.
  • Αφαιρούμε το κρέας από το λάδι και στο ίδιο ελαιόλαδο προσθέτουμε το ξερό κρεμμύδι ψιλοκομμένο, αλλά και τα φρέσκα κρεμμυδάκια πάλι ψιλοκομμένα, μέχρι να τσιγαριστούν για λίγο.
  • Βάζουμε ξανά το κρέας μέσα στην κατσαρόλα και το σβήνουμε με κρασί λευκό. Αφού εξατμιστεί το κρασί, προσθέτουμε νερό στην κατσαρόλα, μέχρι να σκεπαστεί το κρέας μαζί με αλάτι, πιπέρι και αφήνουμε να βράσει.
  • Εντωμεταξύ κόβουμε τα μαρούλια μας και το σπανάκι σε μεγάλα κομμάτια, τα πλένουμε και τα βάζουμε σε μία άλλη κατσαρόλα με νερό για να τα ζεματίσουμε για λίγο (μόλις αρχίσει να βράζει το νερό, μετά από περίπου 5 λεπτά τα βγάζουμε). Αφού τα βγάλουμε, τα στραγγίζουμε και μόλις το αρνάκι μας έχει βράσει και έχει μείνει με ελάχιστο ζωμό, τα προσθέτουμε μέσα στην κατσαρόλα με προσοχή. Ψιλοκόβουμε τον άνηθό μας και τον ρίχνουμε και αυτόν μέσα στην κατσαρόλα με το αρνάκι.
  • Το πολύ σε μισή ώρα, τα χόρτα μας και το αρνάκι, θα είναι έτοιμα και αποσύρουμε από την φωτιά το φαγητό.

Για το αυγολέμονο:

  • Χτυπάμε πολύ καλά σε ένα μπολ τα αυγά και προσθέτουμε τον χυμό λεμονιού (από ένα ή δύο λεμόνια). Ρίχνουμε μέσα την μία κουταλιά κορν φλάουερ και ανακατεύουμε καλά. Με μία κουτάλα, παίρνουμε λίγο ζωμό από το φαγητό μας και το προσθέτουμε μέσα στο αυγολέμονο σιγά σιγά, συνεχίζοντας παράλληλα το χτύπημα. Στην συνέχεια, με προσοχή ρίχνουμε το αυγολέμονο μέσα στην κατσαρόλα και ανακινούμε, ώστε να πάει παντού.
  • Βάζουμε για λίγο το φαγητό ξανά στο μάτι της κουζίνας μας, ίσα ίσα να πάρει μία βράση και το φαγητό μας είναι έτοιμο.

Καλή σας όρεξη!

 

Της Χριστίνας Κέμου

https://gynaikaeimai.com/

https://xristinacook.wordpress.com/

Instagram : xristina.kemou

Τετάρτη 16 Ιουνίου 2021

Η εγκληματικότητα των ημερών και ο πολύμηνος εγκλεισμός…

 

Η εγκληματικότητα των ημερών και ο πολύμηνος εγκλεισμός…


Συνδέεται η εγκληματικότητα των ημερών με τον πολύμηνο εγκλεισμό μας; Κάθε μέρα ακούμε και για μία καινούργια επίθεση… Εικόνες που δεν έχουμε μάθει να ζούμε στη χώρα μας… Φταίει η πανδημία για την εγκληματικότητα των ημερών; Φταίνε οι αλλεπάλληλες καραντίνες; Η πίεση που όλοι βιώσαμε λόγω της πανδημίας; Μπορεί τα παιχνίδια βίας να οδηγήσουν σε εφηβική βίαιη συμπεριφορά; Πως μπορεί να αντιδράσουν οι έφηβοι; Ποιες είναι οι ψυχολογικές επιδράσεις;

Φταίει η πανδημία για την εγκληματικότητα των ημερών;

Και εκεί που περιμέναμε με ανυπομονησία η ζωή να γυρίσει στους φυσιολογικούς της ρυθμούς σταδιακά με την υποχώρηση των μέτρων για την πανδημία, η χαρά μας και πάλι μετριάστηκε. Καθημερινά σχεδόν ακούμε να γίνεται μία επίθεση ή φόνος, για διάφορους λόγους και αιτίες, κάτι που εδώ, τουλάχιστον στη χώρα μας δεν είχαμε μάθει, ούτε και συνηθίσει. Εικόνες που τις γνωρίζαμε από ταινίες αλλά και ακούγαμε να συμβαίνουν σε χώρες του εξωτερικού… Και όμως, συμβαίνουν δίπλα μας!

Τι μπορεί να ευθύνεται;

Μην ξεχνάμε πως έχουμε περάσει αρκετό χρονικό διάστημα από την έναρξη της πανδημίας με αλλεπάλληλες καραντίνες. Μία κατάσταση που δεν περιμέναμε ποτέ να βιώσουμε αλλά και ούτε καν φανταζόμασταν. Κλεισμένοι όλοι στα σπίτια μας εκτός από εκείνους που αναγκαστικά δεν μπορούσαν να εργαστούν με τηλεργασία. Κλεισμένα και τα νεαρά άτομα, όπως και οι μαθητές για μήνες. Η επικοινωνία τους μέσα από μία οθόνη. Και μάλιστα μία οθόνη για όλα: τηλεκπαίδευση, διασκέδαση, επικοινωνία και επαφή με τους συμμαθητές και φίλους… Όλα μέσα από έναν «διαφορετικό» τρόπο επαφής με τους άλλους.

Οι περισσότεροι μάλιστα γονείς το προηγούμενο διάστημα αλλά και τώρα, παραπονιούνται ακόμα περισσότερο για τις ώρες που τα παιδιά τους περνούν πίσω από μία οθόνη παίζοντας παιχνίδια διαδικτυακά σε πραγματικό χρόνο με τους φίλους τους. Παιχνίδια γεμάτα βία και νόμιμες η μη διαπραγματεύσεις. Μόνο που στον κόσμο των παιχνιδιών «δεν τρέχει και τίποτα» αν σκοτωθώ εφόσον έχω αρκετές ζωές ακόμα ή αν με πιάσουν ως κακοποιό. Το πολύ πολύ να πέσει το σκορ μου και να βρεθώ σε πιο χαμηλή θέση.

Αναρωτιέμαι, πως μπορεί να επηρεάσουν όμως όλα αυτά παιχνίδια τα παιδιά – μικρότερα ή και μεγαλύτερα. Έφηβους και μετέφηβους, οι οποίοι επί τόσους μήνες μαθαίνουν να ζουν σε έναν φανταστικό κόσμο ή στον… κόσμο τους! Και πως μπορεί να νιώσουν έξω στο πραγματικό τελικά κόσμο, βγαίνοντας από έναν πολύμηνο εγκλεισμό, όπου η ζωή τους σαν να «μπερδεύτηκε» πίσω από μία οθόνη και κάπου χάθηκε το όριο ανάμεσα στο φανταστικό και στο ρεαλιστικό. Χάθηκε το όριο ανάμεσα στο «παίζω στο παιχνίδι μου και σκοτώνω τον καλό ή τον κακό» (ανάλογα με τον διαδικτυακό μου ρόλο) και το «παίζω το ίδιο παιχνίδι μου έξω στην πραγματική ζωή». Πόσο εύκολα μπορεί πλέον ο έφηβος να διαχωρίσει τους δύο αυτούς κόσμους; Πόσο εύκολα μπορεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα;

egg power fear hammer

Μπορεί τα παιχνίδια βίας να οδηγήσουν σε βίαιη συμπεριφορά των εφήβων;

Αρκετές έρευνες έχουν γίνει γύρω από το αν τα παιχνίδια βίας επιδρούν σε μία βίαιη συμπεριφορά των παικτών. Οι περισσότερες συμφωνούν, άλλες διαφωνούν. Ακόμα όμως δεν έχει μελετηθεί αν κάτω από τις συγκεκριμένες συνθήκες αν μπορεί να υπάρξει ή όχι επίδραση. Φαντάζομαι ότι στο άμεσο μέλλον ενδεχομένως θα υπάρξουν και οι ανάλογες έρευνες.

Βέβαια το πόσο μπορεί να επηρεαστεί ένας έφηβος ή μετέφηβος, έχει να κάνει και με την δομή προσωπικότητάς του, με το μορφωτικό του επίπεδο, το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει, χωρίς βέβαια να φταίνε πάντα οι γονείς.

Συνήθως τα άτομα που επιτίθενται ακόμα και χωρίς λόγο ή επειδή ένας άλλος άνθρωπος κάτι είπε ή τα κοίταξε «κάπως», προφανώς έχουν κάποια χαρακτηριστικά που τα οδηγούν στο να λειτουργήσουν παρορμητικά χωρίς να σκεφτούν τις συνέπειες ή ακόμη και να θέτουν τον εαυτό τους υπεράνω συνεπειών. Σύμφωνα με διάφορους ερευνητές η αποκλίνουσα συμπεριφορά φαίνεται να σχετίζεται με ψυχο-κοινωνικά χαρακτηριστικά, επιρροές από συνομηλίκους, πρότυπα μίμησης, συναισθηματική αστάθεια, ευερεθιστότητα, εκτόνωση μέσα από πράξη, αντιδραστικότητα, κλπ. Ακόμα και παθητικότητα μπορεί να υπάρξει, καθώς δεν είναι όλα τα άτομα «αρχηγοί» σε μία παρέα. Υπάρχουν και εκείνοι που απλά ακολουθούν ή εκτελούν εντολές. Τώρα αν σε όλα τα παραπάνω προσθέσουμε και τη χρήση αλκοόλ ή και τοξικών ουσιών, αντιλαμβανόμαστε πόσο εύκολα μπορεί να ξεφύγει μία κατάσταση…

Ψυχολογικές επιδράσεις της πανδημίας

Μπορεί λοιπόν ο πολύμηνος εγκλεισμός να επηρέασε την ψυχολογία μας και τους τρόπους που αντιδρούμε, καθώς ξαφνικά είναι σαν να θέλουμε να πάρουμε τη ζωή μας πίσω. Θέλουμε όλα όσα χάσαμε αυτό τον χρόνο να το κερδίσουμε ξανά, βγάζοντας αντιδραστικότητας αλλά και υποτίμηση της πανδημίας. Μπορεί να έφερε στα όριά του αρκετό κόσμο. Δεν φτάνει όμως αυτό για να φτάσουμε στο σημείο να απειλήσουμε τη ζωή ενός άλλου ανθρώπου. Μπορεί να είμαστε γενικά πιο ευέξαπτοι, να καυγαδίσουμε πιο εύκολα, ακόμα και να πιαστούμε στα χέρια – είμαστε και πιο θερμόαιμοι ως λαός. Χρειάζονται όμως και άλλα στοιχεία για να προχωρήσουμε σε πιο βίαιες πράξεις…

Μαρίνα Μόσχα

Πρώτη δημοσίευση: infowoman.gr

https://marinamoscha.life/

Εβδομαδιαίες αστρολογικές προβλέψεις 20-26 Ιανουαρίου 2025

Εβδομαδιαίες αστρολογικές προβλέψεις 20-26 Ιανουαρίου 2025 ATHINAIS ASTROLOGY , STAR SIGNS GynaikaEimai 20 Ιανουαρίου 2025 ΚΡΙΟΣ –   Την εβδ...