Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2020

ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ ΠΟΥ ΟΔΗΓΗΣΕ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΟΥ; (BΑΣΙΛΗΣ KΑΛΦΑΣ)

 ΠΟΙΑ ΗΤΑΝ Η ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ ΠΟΥ ΟΔΗΓΗΣΕ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΟΥ; (BΑΣΙΛΗΣ KΑΛΦΑΣ)

 


Στη μυθολογία της φιλοσοφίας ο Σωκράτης είναι ο απόλυτος ήρωας, η ίδια η ενσάρκωση της φιλοσοφίας. H αλήθεια όμως είναι ότι για τον πιο γνωστό φιλόσοφο γνωρίζουμε ελάχιστα πράγματα. O ίδιος ο Σωκράτης δεν έγραψε τίποτε – και δεν ξέρουμε ούτε καν γιατί αποφάσισε να μη γράψει. Oσοι γνώρισαν τον Σωκράτη και θέλησαν να γράψουν γι’ αυτόν, το έκαναν μέσω της λογοτεχνίας. O Σωκράτης που όλοι γνωρίζουμε είναι ένα θεατρικό πρόσωπο. Eίναι η κωμική καρικατούρα του σοφιστή στις Nεφέλες και η ηρωική μορφή του φιλοσόφου στους πλατωνικούς διαλόγους. O πραγματικός Σωκράτης μένει πάντοτε κρυμμένος πίσω από μια μάσκα.

Από τα ελάχιστα πράγματα που γνωρίζουμε με ασφάλεια για τον ιστορικό Σωκράτη είναι η κατηγορία που διατυπώθηκε εναντίον του το 399 π.Χ. και που οδήγησε στην καταδίκη του σε θάνατο. Στηριζόταν σε δύο σημεία: ότι δεν αναγνωρίζει τους θεούς της πόλης και εισάγει «καινά δαιμόνια», και ότι διαφθείρει τη νεολαία.

Γνωρίζουμε το κατηγορητήριο, δεν γνωρίζουμε όμως το ακριβές νόημά του. Τι εννοούσαν οι κατήγοροι όταν έκαναν λόγο για «καινά δαιμόνια»; Ποιες ήταν οι νέες θεότητες, που υποτίθεται ότι εισήγαγε στην Αθήνα ο Σωκράτης; 

Αν πιστέψουμε τον Αριστοφάνη -ο οποίος βεβαίως γράφει τις Νεφέλες του πολύ πριν από τη δίκη του Σωκράτη και, το κυριότερο, γράφει σάτιρα- οι νέοι θεοί του Σωκράτη είναι οι θεοί των φυσικών φιλοσόφων, οι θεοί του Αναξαγόρα και των ασεβών διαφωτιστών του 5ου αιώνα. Στην κωμωδία λοιπόν του aριστοφάνη ο «σοφιστής» Σωκράτης δέχεται στη σχολή του τον αφελή και αγράμματο Στρεψιάδη, του γνωρίζει τους νέους θεούς στους οποίους πρέπει να πιστεύει -είναι το Xάος, οι Nεφέλες και η Γλώσσα- και του υπόσχεται ότι με σκληρή εξάσκηση στη φιλοσοφία και τη ρητορική θα γίνει ικανός να μεταπείθει τους δανειστές του, να κυριαρχήσει στην Εκκλησία του Δήμου και να επιτύχει σε κάθε πλευρά της κοινωνικής ζωής.

Η κωμωδία του Αριστοφάνη είναι ένδειξη ότι για πολλούς συγχρόνους του ο Σωκράτης δεν διέφερε ιδιαίτερα από τους σοφιστές. Η εικόνα ωστόσο του Αριστοφάνη δεν είναι αντικειμενική. Ο Σωκράτης δεν ασχολήθηκε με τη φυσική φιλοσοφία, και θεωρείται υπεύθυνος για τη στροφή της φιλοσοφίας προς στον άνθρωπο. Απείχε άλλωστε από την ενεργό πολιτική και δεν είχε σε μεγάλη εκτίμηση τους πολιτικούς ηγέτες της εποχής του. Είναι λοιπόν μάλλον απίθανο τα «καινά δαιμόνια» του Σωκράτη να ήταν απρόσωπες θεότητες σαν το Χάος, τα Σύννεφα ή τη Γλώσσα.

Θεϊκός οιωνός;

 

Πιο πιθανή είναι μια άλλη εκδοχή. Από τα λίγα πράγματα που γνωρίζουμε με βεβαιότητα για τον Σωκράτη είναι η σχέση του με το περίφημο «δαιμόνιο». Ο Σωκράτης άκουγε κατά καιρούς μια εσωτερική «φωνή», που του έδινε κάποια σημάδια για τη μελλοντική του συμπεριφορά. Στις υποδείξεις του δαιμονίου ο Σωκράτης φαίνεται ότι είχε απόλυτη εμπιστοσύνη. Η σχέση του Σωκράτη με το προσωπικό του δαιμόνιο ήταν κάτι πασίγνωστο σε όσους τον συναναστρέφονταν, αλλά θα πρέπει να είχε γίνει γνωστή και σε ευρύτερους κύκλους, συνεισφέροντας ένα ακόμη κομματάκι στο παζλ της «άτοπης» προσωπικότητας του μοναδικού αυτού ανθρώπου.

Έχουμε πολλές ενδείξεις ότι το δαιμόνιο ενεπλάκη με κάποιον τρόπο στη δίκη του Σωκράτη. Ο Πλάτων το υπαινίσσεται στην Απολογία του, όταν ο Σωκράτης λέει «αυτό το δαιμόνιο που ο Μέλητος κοροϊδεύοντας το συμπεριέλαβε στην κατηγορία» (31d). Και στον Ευθύφρονα βάζει τον φανατικό θρησκόληπτο ομώνυμο μάντη να συμπαρίσταται στον Σωκράτη, λέγοντάς του ότι η κατηγορία που απαγγέλθηκε εναντίον του για καινοτομία στα θρησκευτικά ζητήματα θα πρέπει να οφείλεται στο πασίγνωστο δαιμόνιο. Η τάση του πλήθους, συμπληρώνει ο Ευθύφρων, είναι να περιγελούν όσους ισχυρίζονται ότι προλέγουν το μέλλον (3bc).

Ο Ξενοφών πάλι, ο οποίος δεν ήταν παρών στη δίκη του Σωκράτη, είναι σχεδόν σίγουρος ότι πίσω από τις κατηγορίες βρίσκεται το σωκρατικό δαιμόνιο. «Είχε διαδοθεί η φήμη ότι ο Σωκράτης ισχυριζόταν ότι το δαιμόνιο τού έδινε μαντικά σημάδια (σημαίνειν) γι’ αυτό τελικά νομίζω ότι κυρίως τον κατηγόρησαν ότι εισάγει καινά δαιμόνια» (Απομνημονεύματα Ι, 1,2). Με τη φιλοσοφική απλοϊκότητα που τον διακρίνει, αναρωτιέται πώς είναι δυνατόν να κατηγορηθεί ως ασεβής κάποιος που προσφέρει θυσίες στα δημόσια ιερά και που «καταφεύγει φανερά στη μαντική» μέσω του δαιμονίου του. Για τον Ξενοφώντα, το σωκρατικό δαιμόνιο είναι μια μορφή θεϊκού οιωνού, η οποία δεν διαφέρει καθόλου από τα άλλα θεϊκά σημάδια που χρησιμοποιούν οι μάντεις, όπως τα πτηνά, οι φωνές των ανθρώπων και των ζώων, τα όνειρα ή τα σπλάχνα των ζώων στις θυσίες. Ο Σωκράτης μέσω του δαιμονίου προέβλεπε το μέλλον, τόσο γι’ αυτά που θα συμβούν στον ίδιο όσο και στους άλλους, και η μαντική του ικανότητα αυτομάτως σήμαινε ότι ήταν θεοσεβής. Μόνο στους θεοσεβείς οι θεοί δείχνουν τέτοια σπάνια εύνοια. Αυτή η γραμμή ερμηνείας γίνεται κυρίαρχη στη μεταγενέστερη αρχαιοελληνική γραμματεία, όπου ο Σωκράτης παρουσιάζεται να προλέγει όχι μόνο τις μελλοντικές πράξεις ατόμων, αλλά και την έκβαση πολιτικών και στρατιωτικών γεγονότων, όπως η σικελική καταστροφή.

Ήταν λοιπόν ο Σωκράτης ένας μάντης; Και πώς μπορούσε να συμβιβάζει τη φιλοσοφική του δεινότητα, η οποία μάλιστα κατά κύριο λόγο στηριζόταν στον επίμονο έλεγχο των αστήρικτων απόψεων των άλλων, με την άκριτη πίστη στα θεϊκά σημάδια; Πώς συμβιβάζεται η διακηρυγμένη πεποίθησή του ότι ο ίδιος «δεν γνώριζε τίποτε» με την αποδοχή εκ μέρους του της δελφικής ρήσης ότι ο «δεν υπάρχει κανείς σοφότερος του Σωκράτη»; Σε τελευταία ανάλυση, μπορεί ο ίδιος άνθρωπος να είναι υπερασπιστής του φιλοσοφικού κριτικού λόγου και ταυτοχρόνως να ασκεί οποιουδήποτε είδους μαντική;

Τα ερωτήματα αυτά αποτελούν πλευρές του λεγόμενου σωκρατικού προβλήματος. Πώς δηλαδή να διακρίνει κανείς τον ιστορικό Σωκράτη από τον Σωκράτη της σωκρατικής λογοτεχνίας, και κυρίως τον Σωκράτη του Πλάτωνα; Θεωρώ ότι το πρόβλημα αυτό δεν μπορεί να λυθεί, από τη στιγμή που τα τεκμήρια που διαθέτουμε για τον ιστορικό Σωκράτη και τη φιλοσοφία του είναι τόσο ιδιόμορφα και προκατειλημμένα. (Για το σωκρατικό πρόβλημα βλ. το έξοχο βιβλίο του Ολόφ Ζιγκόν, Σωκράτης, ελλ. μετάφραση, Γνώση, Αθήνα 1995).

 

 

«Mια φωνή μέσα μου…»

 

Είμαστε σίγουροι ότι το δαιμόνιο έπαιζε έναν σημαντικό ρόλο στην προσωπικότητα του Σωκράτη. Εικάζουμε ότι αυτή η προσωπική επικοινωνία του με το θείο ήταν κάτι που ενοχλούσε πολλούς από τους συγχρόνους του, ιδίως επειδή ο θεός που επικαλείται ο Σωκράτης ήταν ο Απόλλων, ο ευνοούμενος θεός της αριστοκρατικής παράταξης της Αθήνας. Και θεωρούμε πιθανό ότι το δαιμόνιο εμμέσως ή αμέσως έπαιξε ρόλο στη δίκη και την καταδίκη του Σωκράτη. Για το πώς όμως ο ίδιος ερμήνευε αυτό το χάρισμά του και πώς το ενέτασσε στη φιλοσοφία του, δεν έχουμε το παραμικρό αντικειμενικό στοιχείο.

Για μας όμως ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει ο τρόπος που ο Πλάτων αντιμετωπίζει το σωκρατικό δαιμόνιο. Το δαιμόνιο αναφέρεται αρκετά συχνά στους σωκρατικούς διαλόγους, συνήθως χωρίς ιδιαίτερο σχολιασμό. Η αίσθηση που δίνει ο Πλάτων είναι ότι αντιμετωπίζει με μεγάλη επιφυλακτικότητα αυτήν την ιδιοτυπία του Σωκράτη και τις ανεκδοτολογικές διηγήσεις που σίγουρα τη συνόδευαν. Δεν την αποσιωπά, αλλά ούτε και την προβάλλει. Ίσως μάλιστα να επεμβαίνει, περιχαρακώνοντας την εμβέλεια του δαιμονίου.

Ας δούμε τι βάζει τον Σωκράτη να λέει για το δαιμόνιο στην απολογία του.

 

«Ίσως σας φανεί άτοπο ότι εγώ περιφέρομαι εδώ και κει και δίνω συμβουλές στον καθένα και πολυπραγμονώ, ενώ δεν τολμώ να ανέβω στο δημόσιο βήμα και να απευθυνθώ σε σας, στον δήμο, λέγοντας τη γνώμη μου για τα πράγματα της πόλης. Αιτία γι’ αυτό είναι αυτό που με ακούσατε να λέω πολλές φορές και σε πολλά μέρη, ότι δηλαδή μου παρουσιάζεται ένα θεϊκό δαιμόνιο, αυτό το δαιμόνιο που ο Μέλητος κοροϊδεύοντας το συμπεριέλαβε στην κατηγορία. Αυτό το πράγμα ξεκίνησε να μου συμβαίνει από τότε που ήμουν παιδί, μια φωνή που ακούω μέσα μου, η οποία όταν ακούγεται, με αποτρέπει να κάνω κάποιες πράξεις, αλλά δεν μου υποβάλλει ποτέ τι να κάνω. Αυτό με εμποδίζει να ασχοληθώ με τα πολιτικά πράγματα, και μου φαίνεται ότι πάρα πολύ καλά κάνει. Γιατί γνωρίζετε καλά, Αθηναίοι, ότι αν είχα επιχειρήσει από παλιά να ασχοληθώ με τα πολιτικά πράγματα, θα είχα ήδη από καιρό χαθεί και δεν είχα ωφελήσει ούτε εσάς ούτε τον εαυτό μου. Μη μου κρατάτε κακία επειδή λέω την αλήθεια. Γιατί κανένας άνθρωπος που εναντιώνεται με ειλικρίνεια στο πλήθος, στο δικό σας ή σε άλλο πλήθος, και που παρακωλύει την τέλεση πολλών αδικιών και παρανομιών στην πόλη, δεν θα είχε καταφέρει να διασώσει τον εαυτό του. Αυτός λοιπόν που υπερασπίζεται πραγματικά το δίκαιο, αν θέλει έστω και για λίγο να επιβιώσει, κατ’ ανάγκη θα πρέπει να ιδιωτεύει και όχι να συμμετέχει στο δημόσιο βίο» (31c-32a).

Το δαιμόνιο συνοδεύει τον Σωκράτη από τα παιδικά του χρόνια, είναι πάντοτε αποτρεπτικό και ποτέ προτρεπτικό, και εξηγεί την απόσταση του Σωκράτη από την ενεργό πολιτική στη δημοκρατική Αθήνα.

Ο Πλάτων τονίζει την αποτρεπτική λειτουργία του δαιμονίου, σε αντίθεση με τον Ξενοφώντα και τις μεταγενέστερες πηγές, θέλοντας προφανώς να περιορίσει τη μαντική του εμβέλεια. Είναι αρκετά διαφορετικό να έχει κανείς ένα είδος προαισθήματος για το επερχόμενο κακό, έστω έναν φύλακα άγγελο για τις κακοτοπιές, από το να διαθέτει έναν θεόσταλτο οδηγό συμπεριφοράς και δράσης.

Η επιφυλακτική στάση του Πλάτωνα απέναντι στις υποτιθέμενες μαντικές ικανότητες του Σωκράτη είναι κατανοητή. Ο ίδιος ανήκει σε εκείνους τους κύκλους της αθηναϊκής κοινωνίας που σέβονται την καθιερωμένη θρησκευτική πίστη και αναγνωρίζουν τον θεσμικό ρόλο της επίσημης λατρευτικής πρακτικής, ελάχιστη όμως κατανόηση έχει για τις λαϊκές θρησκευτικές δοξασίες και τις εξαγνιστικές τελετές. Ο Πλάτων μπορεί να προτείνει σκληρές τιμωρίες, ακόμη και την ποινή του θανάτου, για τους ασεβείς (Νόμοι 907d κ.ε.), και την ίδια στιγμή να περιφρονεί «τους αγύρτες και τους μάντεις, που γυροφέρνουν τις πόρτες των πλουσίων και τους πείθουν πως έχουν δύναμη, δοσμένη από τους θεούς, με θυσίες και ξόρκια να κάνουν να τους συγχωρεθούν τα αδικήματά τους» (Πολιτεία 364b). Η πιο επικίνδυνη ασέβεια για τον Πλάτωνα δεν προέρχεται από τους άθεους, αλλά από τους προικισμένους με ισχυρή μνήμη και οξυδέρκεια τσαρλατάνους – τους μάντεις, τους μάγους, τους θιασώτες ιδιωτικών μυστικών τελετών (Νόμοι 908d).

 

Mόνον αυτός που κάθεται στον ομφαλό της γης…

 

Καταλαβαίνουμε τώρα γιατί ο Πλάτων προσπαθεί εντέχνως να μας πείσει ότι η πασίγνωστη σχέση του Σωκράτη με το προσωπικό του δαιμόνιο δεν είναι μια μορφή λαϊκής μαντικής, όπως μάλλον θα την αντιλαμβανόταν ο μέσος Αθηναίος και όπως την ερμηνεύει ο Ξενοφών. Για τον Πλάτωνα, χρησμοδοτική λειτουργία στην ορθή πολιτεία μπορεί να έχει μόνο το μαντείο των Δελφών, αφού ο Απόλλων «είναι για όλους τους ανθρώπους ο πατροπαράδοτος εξηγητής, αυτός που κάθεται στον ομφαλό της γης και χρησμοδοτεί». Αντιθέτως, «κάποιος που έχει νου» θα απορρίψει κάθε άλλον μεσάζοντα ανάμεσα στα ανθρώπινα πράγματα και τους θεούς (Πολιτεία 427bc).

Ο Σωκράτης λοιπόν του Πλάτωνα δεν είναι μάντης. Διατηρεί μια ιδιαίτερη προσωπική σχέση με το θείο, ειδικότερα με τον Απόλλωνα, αλλά η σχέση αυτή δεν του προσδίδει μαντικές ικανότητες, δεν καθορίζει τον τρόπο ζωής του ούτε τη φιλοσοφική του τοποθέτηση. Ο πλατωνικός Σωκράτης δεν κρύβει ότι το δαιμόνιο επεμβαίνει συχνά στη ζωή του, ακόμη και σε ασήμαντα θέματα, για να τον αποτρέψει από άστοχες ενέργειες (Απολογία 40a). Τέτοιες αποτρεπτικές παρεμβάσεις αναφέρονται συχνά στους πλατωνικούς διαλόγους, χωρίς να τους δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα. Σε μία μόνο περίπτωση ο Πλάτων δείχνει να επιμένει στην αποτελεσματική επίδραση του δαιμονίου, και μάλιστα σε ένα σημαντικό ζήτημα. Πρόκειται για το χωρίο από την Απολογία που παραθέσαμε προηγουμένως, όπου ο Σωκράτης αποδίδει στο δαιμόνιο την αποχή του από την ενεργή πολιτική. Το γεγονός ότι γι’ αυτήν την επέμβαση του δαιμονίου δεν μιλά ούτε ο Ξενοφών ούτε άλλοι συγγραφείς, μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι μάλλον βρισκόμαστε μπροστά σε μια πλατωνική επινόηση.

Πώς εξηγεί όμως ο Σωκράτης τη συγκεκριμένη επέμβαση του δαιμονίου; Την επικροτεί λέγοντας ότι είναι αδύνατο να ασκείς πολιτική και παρ’ όλα αυτά να συνεχίσεις να είσαι δίκαιος και να λες την αλήθεια. Η επιτυχία στην πολιτική σε μια δημοκρατική πολιτεία προϋποθέτει την κολακεία του πλήθους και την αποσιώπηση των παρανομιών του. «Αυτός λοιπόν που υπερασπίζεται πραγματικά το δίκαιο, αν θέλει έστω και για λίγο να επιβιώσει, θα πρέπει κατ’ ανάγκην να ιδιωτεύει και όχι να συμμετέχει στο δημόσιο βίο» (32a). Το επιχείρημα ωστόσο του Σωκράτη στη συγκεκριμένη περίσταση δεν είναι ιδιαίτερα εύστοχο, καθώς διατυπώνεται τη στιγμή που ο ίδιος έχει βρεθεί στο χείλος της καταστροφής, παρά τη συμμόρφωσή του στην εντολή του δαιμονίου για αποχή από την πολιτική. Λίγο νωρίτερα άλλωστε έχει διεκδικήσει για τον εαυτό του έναν ιδιάζοντα πολιτικό ρόλο, ισχυριζόμενος ότι έχει προσφέρει με τη δράση του τα μέγιστα αγαθά στην πόλη (30a), λειτουργώντας σαν αλογόμυγα που κεντρίζει ένα γέρικο και νωθρό άλογο (30e).

Η κριτική του Πλάτωνα στις θεμελιώδεις αρχές και στον τρόπο λειτουργίας της δημοκρατίας εκτίθεται με σαφήνεια σε διαλόγους όπως η Πολιτεία και ο Γοργίας. Για τις πολιτικές απόψεις του ίδιου του Σωκράτη δεν έχουμε την ίδια βεβαιότητα. Είναι γνωστό ότι συνδεόταν στενά με σημαίνοντα στελέχη της αντιδημοκρατικής παράταξης (Αλκιβιάδης, Κριτίας, Χαρμίδης), δεν ενέκρινε όμως τις βίαιες μεθόδους διακυβέρνησης των Τριάκοντα. Ο Ξενοφών δεν αναλύει τις πολιτικές θέσεις του Σωκράτη, μας υποβάλλει ωστόσο την εντύπωση ότι τα κίνητρα της προσαγωγής του στο δικαστήριο ήταν πολιτικά. Μάλιστα μας πληροφορεί ότι ο Σωκράτης είχε κατηγορηθεί από κάποιους ότι περιφρονούσε τους υφιστάμενους νόμους και ότι απέρριπτε τη διαδικασία της κλήρωσης των αρχόντων στο Αθηναϊκό κράτος (Απομνημονεύματα Ι,2,9).

Η στρατηγική του Πλάτωνα είναι πιο εκλεπτυσμένη. Δεν μιλά ποτέ ευθέως για πολιτική δίωξη του Σωκράτη, και προτιμά να επικεντρωθεί στο γράμμα του κατηγορητηρίου, όπου κυρίαρχη είναι η κατηγορία για ασέβεια. Ο Σωκράτης της Απολογίας αρνείται την κατηγορία με το (όχι ιδιαίτερα πειστικό) επιχείρημα ότι, εφόσον δεχτούμε ότι πιστεύει σε κάποια δαιμόνια, δηλαδή σε κατώτερες θεότητες, κατ’ ανάγκην θα δεχτούμε ότι πιστεύει και σε θεούς, επομένως δεν μπορεί να είναι άθεος ούτε ασεβής. Παράλληλα όμως εκμεταλλεύεται την ευκαιρία για να τονίσει τη θεϊκή κλίση και αποστολή του, την προτίμηση των θεών στο πρόσωπό του, όπως εκδηλώθηκε με τον περίφημο δελφικό χρησμό για τη σοφία του, και την ειδική σχέση του με τον Απόλλωνα, που το δαιμόνιο τού εξασφαλίζει. Σ’ αυτά ακριβώς τα συμφραζόμενα θίγεται και η αμφιλεγόμενη σχέση του με την πολιτική και τη δημοκρατία. Ο ευσεβής Σωκράτης υπακούει στη φωνή του θεού, που τυπικά τον προφυλάσσει από τις κακοτοπιές της πολιτικής, αλλά στην ουσία του αποκαλύπτει πόσο διεφθαρμένο πολίτευμα είναι η αθηναϊκή δημοκρατία.

Με το συγγραφικό αυτό τέχνασμα ο ιδιοφυής Πλάτων καταφέρνει δύο πράγματα. Αφενός υπονομεύει τη διαδεδομένη πεποίθηση ότι ο δάσκαλός του ασκούσε μια μορφή ατομικής μαντικής. Και αφετέρου βρίσκει έναν εύσχημο τρόπο για να υπαινιχθεί ότι τα πραγματικά αίτια της δίωξης του Σωκράτη ήταν η αντίθεσή του στον αθηναϊκό δήμο και τις πρακτικές του.

Το τι ακριβώς συνέβη στη δίκη του Σωκράτη και ποιο ρόλο έπαιξε στην καταδίκη του το περίφημο δαιμόνιο δεν θα το μάθουμε ποτέ. Τα κείμενα όμως της σωκρατικής γραμματείας που αναφέρονται στη δίκη είναι πολύτιμες μαρτυρίες που αποκαλύπτουν πώς η φιλοσοφία βρίσκει βαθμιαία τον δικό της δρόμο, παραμερίζοντας παλαιότερες μορφές αποκαλυπτικής γνώσης, όπως η μαντική, και αποκαθιστώντας δημιουργικό διάλογο με την πολιτική και τα προβλήματά της.

Bασίλης Kάλφας

Καθηγητής Φιλοσοφίας Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

https://revealedtheninthwave.blogspot.com/


«Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ», 31 – 10 – 2004 (Επτά Ημέρες)

Εικόνα: https://gr.pinterest.com/pin/AWaSJ55TSvqm44pYYOAiSM_pVecMGgbJKJRt4PCdbDhMr2Swzdqnh5w/


lecturesbureau


Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ

ΚΟΙΤΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΒΥΣΣΟ ΚΙ ΑΥΤΗ ΕΜΑΣ

 ΚΟΙΤΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΒΥΣΣΟ ΚΙ ΑΥΤΗ ΕΜΑΣ

 


Χτες βράδυ

Έβαλα να ακούσω τραγούδια παλιά . Από εκείνα τα χιλιοτραγουδισμένα που λατρεύτηκαν αλλά στο δρόμο ξέχασαν οι άνθρωποι την ουσία των στίχων.

Ξεφύλλισα μερικές παλιές σημειώσεις για να εξακριβώσω πόσο και αν έχω αλλάξει από τότε. Τότε που νόμιζα...

Δεν σας κρύβω πως ο ψυχισμός μου, όπως και πολλών άλλων πλέον, χωρίζεται άγρια σε δυο μέρη. Από τη μια οργή κι από την άλλη θλίψη. Απέραντη θλίψη.

Η αισιοδοξία παρακολουθεί απλά τις εναλλαγές στη ρυτίδα ανάμεσα στα φρύδια σαν τουρίστας. Αραχτή κάπου μακριά , αμέτοχη, ξένη σε όσα συμβαίνουν.

Υπάρχει ένα επικίνδυνο όριο που πιστεύω πως έχουμε αρχίσει να το ξεπερνάμε. Οχι ένας ένας από εμάς , εννοώ ένα όριο επικίνδυνο που το καταρρίπτει χωρίς σκέψη πλέον, με το ένστικτο προχωρώντας , το μεγαλύτερο μέρος του ελληνικού λαού.

Μπορεί ακόμα να κυκλοφορεί χρήμα, μπορεί να είναι πολλοί οι σιωπηλοί, οι αμέτοχοι, μπορεί να υπάρχει κόσμος που κάνει το παιχνίδι του εαυτούλη του ακόμα, αλλά πόσους χαρούμενους βλέπετε γύρω σας? Ακόμα κι από αυτούς που περνάνε με το αμάξι τους και τη μουσική στο τέρμα, ακόμα κι από τα παιδιά που χορεύουν στα κλαμπ, ακόμα κι οι τηλεπερσόνες που παρελάζουν χαζοχαρούμενα από τα κανάλια, πόσες φάτσες βλέπετε να λάμπουν να είναι ευτυχισμένες?

Κοιτάζω τα πρόσωπα γύρω μου και τρομάζω.  Στα περισσότερα μάτια δεν υπάρχει γαλήνη,  ούτε καν λογική. Δεν έχει σημασία αν ο τάδε καταναλώνει τη ζωή του σε σκουπίδια ή ο άλλος παλεύει για μεγάλα ιδανικά. Και οι δυο κουβαλάνε ένα βλέμμα γεμάτο πανικό.

Κι  όσα βλέμματα δεν έχουν φτάσει καν σ΄αυτό το πανικό, τα κοιτάζεις και δεν έχουν τίποτα μέσα τους. Τίποτα άλλο εκτός από συνήθειες. Συνήθειες που τις νομίζουν ζωή. Κλισέ, εμμονές, πεποιθήσεις που τους κρατάνε σε ένα συνεχόμενο ρελαντί, να μην μπορούν να απολαύσουν ούτε μια επικίνδυνη κούρσα, ούτε ένα ρομαντικό περίπατο της ψυχής.

Στο σημείο μηδέν οι τύραννοι άρπαξαν βίαια πάνω από τα ζαλισμένα πλήθη αυτό το τελευταίο σκαλοπάτι, τις συνήθειες, τις δικλείδες ασφάλειας σε ένα κόσμο που καταρρέει σαν χάρτινος πύργος. Δεν έφτανε η φτωχοποίηση, η μετάλλαξη της κοινωνίας σε πόλεις ζωντανών νεκρών, δεν έφταναν οι εκβιασμοί και η τρομοκρατία, ήρθε η φυλάκιση, χωρίς δίκη, χωρίς απόδειξη ενοχής. Η καταδίκη να μην μπορεί κάποιος να εκτελέσει ούτε τις μικρές ελάχιστες συνήθειες. ΦΟΡΑΤΕ ΜΑΣΚΕΣ, ΚΡΑΤΑΤΕ ΑΠΟΣΤΑΣΕΙΣ, και στο τέλος

ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΣ.

Χλιαροί, μέτριοι, αποκοιμισμένοι σε στρώματα φτιαγμένα από ψέματα και στην απέναντι όχθη μάτια γεμάτα απορίες, αγουροξυπνημένα από ένα μεγάλο και βαθύ ύπνο,  γεμάτα θολωμένη οργή που ψάχνουν απεγνωσμένα να βρουν κάποιον να φωνάξει το όνομά τους, να τους επιστρατεύσει σε κάποιο  πόλεμο, για να μπορέσουν να βρουν κάτι να υπερασπιστούν.

Το μόνο συναίσθημα αυτή τη στιγμή που μπορεί να γεμίσει τις άδειες ψυχές είναι η υπεράσπιση κάποιου ιδανικού.  Άλλοι το ψάχνουν στο πατριωτισμό, άλλοι στο ταξικό αγώνα, άλλοι στη διαφύλαξη του πολιτισμού, άλλοι  στην επιθυμία για ανατροπή, επανάσταση, εξέγερση, άλλοι γίνονται απλά τραγικοί αυτόχειρες... 

Η δική μας πατρίδα,  που έχει συγκλονιστεί από τη μικρασιατική καταστροφή, τις χαμένες πατρίδες, τη φασιστική επέλαση, δυο παγκόσμιους πολέμους , έναν απίστευτο σε αγριότητα εμφύλιο , μια επέλαση του ψυχρού πολέμου με το χειρότερο του πρόσωπο, δικτατορία, τη προδοσία της Κύπρου, και τον εξευτελισμό όλων των οραμάτων της μεταπολίτευσης , μια κοινωνία που παρασύρθηκε στο να ξεπουλήσει τους λόγους που θα μπορούσαν να την κάνουν ευτυχισμένη, περήφανη, γενναία, μοιάζει να παρασέρνεται , να αδρανεί, να υποτάσσεται ή να βγάζει κραυγές που δεν έχουν σημασία, όμως κατά βάση μετατρέπεται σε κάτι επικίνδυνο.

Είναι το αγρίμι που αφουγκράζεται το κίνδυνο, τον αόρατο εχθρό, τον επερχόμενο θάνατο, και γρυλίζει δείχνοντας τα δόντια, χωρίς να έχει βγάλει ακόμα τα νύχια. Το γρύλισμα ακούγεται αλλά κανείς δεν μπορεί να καταλάβει τι σημαίνει. Που θα ορμήσει. Γιατί εδώ και πολύ καιρό, ο πολιτικός κόσμος έχει χάσει την ικανότητα να μεταφράζει τα γρυλλίσματα της κοινωνίας και να τα κατανοεί εγκαίρως πριν το δάγκωμα. Όλος ο πολιτικός κόσμος. Δεξιά κι αριστερά.   Δεν είναι καθόλου τυχαίο ή αφελές που όλο και περισσότεροι επιζητούν σήμερα να συσπειρωθούν σε ομάδες που δεν είχαν συμμετοχή στο θλιβερό αυτό Κοινοβούλιο και σε όλο το σκηνικό της εξευτελιστικής και πέρα από κάθε φαντασία αισχρής κατάληξης της πολυπόθητης μεταπολίτευσης. Δεν είναι τυχαίο ούτε αφελές που ξεψαχνίζουν οι περισσότεροι τι καπνό φουμάρει κάθε νέα κίνηση, κάθε νέα πρωτοβουλία.

Οργή, εξαθλίωση και έλλειψη εμπιστοσύνης στη Πολιτεία είναι ένα τρίπτυχο που σύντομα θα κοιτάξει  την άβυσσο.  Κι η άβυσσος  θα μας κοιτάξει κι αυτή....


Η ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ ΤΟΥ ΕΝΑΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ
https://revealedtheninthwave.blogspot.com/

Τα οικολογικά φεστιβάλ συνεχίζονται. Greenwave-10 vs Covid-19

 

Τα οικολογικά φεστιβάλ συνεχίζονται. Greenwave-10 vs Covid-19

Ποια είναι η πράσινη απάντηση στην πολύπλευρη κρίση που βιώνουμε; Ποιες είναι οι απαντήσεις στην εποχή του κορωνοϊού; Υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις για την υγεία και τη διατροφή; Πόσο απειλούνται τα δικαιώματα των πολιτών και η Δημοκρατία; Πόσο κοντά είναι ο πόλεμος με τους ανταγωνισμούς για τις εξορύξεις στην Ανατολική Μεσόγειο; Μπορεί να υπάρξει Πράσινη οικονομία και κοινωνική αλλαγή στην εποχή του κορωνοϊού; Πώς θα εξασφαλίσουμε κλιματική δικαιοσύνη και προστασία του πλανητικού μέλλοντος;

Αυτά τα ερωτήματα προβάλλουν έντονα στη σημερινή συγκυρία. Κοινωνία, περιβάλλον και υγεία σε κρίση. Έχουμε επιλογή;

Αναζητώντας απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα το 10ο GreenWave, επετειακό, συλλεκτικό και διαδικτυακό, που διοργανώνεται από την Οικολογική Κίνηση Θεσσαλονίκης με την υποστήριξη του Ιδρύματος Χάινριχ Μπελ, θα εστιάσει και σας προσκαλεί σε μια σειρά από εκδηλώσεις-συζητήσεις, ανοιχτές σε όλους/ες, στο facebook και το youtube, γύρω από τέσσερις άξονες. Η αρχή γίνεται την Παρασκευή, 6 Νοεμβρίου με θέμα την Κλιματική Δικαιοσύνη και την Κοινωνική Αλλαγή.
Κλιματική δικαιοσύνη και κοινωνική αλλαγή

Παρασκευή 6/11/2020, ώρα 19.00-21.00

Brian Tokar, κύριος ομιλητής, συγγραφέας του βιβλίου Κλιματική δικαιοσύνη. Προοπτικές για την κλιματική κρίση και την κοινωνική αλλαγή,
Δημήτρης Ιμπραήμ, Υπεύθυνος τομέα κλιματικής και ενεργειακής πολιτικής της WWF, με θέμα: «Κλιματική δικαιοσύνη: ο ρόλος των πολιτών στην ενεργειακή μετάβαση»
Ελισάβετ Φασούλα, μέλος του κινήματος Fridays For Future Thessaloniki, με θέμα: «Κρισιμότητα των πολιτικών αποφάσεων και ο ρόλος των κινημάτων»,
Άλις Κοροβέση, Γεν. Διευθύντρια INZEB – Ινστιτούτο Κτιρίων Μηδενικής Ενεργειακής Κατανάλωσης, με θέμα: «Ενεργειακή Δικαιοσύνη μέσα από το πρίσμα και της ενεργειακής φτώχειας».

Θα ακολουθήσουν άλλες τρεις εκδηλώσεις, το ακριβές πρόγραμμα των οποίων θα ανακοινωθεί μέσα στις επόμενες ημέρες..

13/11 «Υγεία και διατροφή στην εποχή του κορωνοϊού»
20/11/ «Δικαιώματα και Δημοκρατία στην εποχή του κορωνοϊού»
27/11 «Οικονομία, περιβάλλον και ειρήνη στην εποχή του κορωνοϊού»


Περισσότερες πληροφορίες, υλικό και φωτογραφίες από άλλες χρονιές: 2310.222503

website: http://greenwavefestival.com

https://www.facebook.com/events/403145204149454

https://www.facebook.com/GreenWaveThess\

https://www.apenantioxthi.com/

Δωμάτιο Υπηρεσίας – αφήγημα

 

Δωμάτιο Υπηρεσίας – αφήγημα

Artworks: © Dimitris Soukoulis. Analog collage, cut-it from a new series of collage #Homocollage

Με τα πολλά λοιπόν, έφτασα σε ένα τελικό συμπέρασμα. Κι αυτό για ν’ αποφύγω μια προδιαγεγραμμένη κατάληξη. Κατανοώ ότι θα σου φάνηκα απρόβλεπτος αλλά από καιρό η διαδικασία ήταν σιωπηλή και εσωτερική. Αναερόβια. Έκαιγε σιγά – σιγά σαν φιτίλι βραδείας καύσης σε δυναμίτη. Θα έλεγες πως σου την έσκασα. Εκεί που δεν το περίμενες, φίδι κολοβό που έτρεφες στον κόρφο σου, σου αναποδογύρισα στα μούτρα το τραπέζι. Έφτυσα στο πιάτο που με τάιζε. Σε φαντάζομαι να βροντάς το πόδι στο πάτωμα, να σηκώνεις τα χέρια ψηλά και να μαστιγώνεις τον αέρα, σαν Εβραίος που δεν μπορεί να καταπιεί το κλέψιμο στο ζύγι, το άδειο του ταμείο, να χτυπάς το στήθος με τα χέρια γροθιές για να τινάξεις από πάνω σου, εμένα τον ίδιο, την ιεροσυλία της απρόβλεπτης στον εγωισμό σου, πράξης μου, και να κάνεις, με θεατρική επιτήδευση, να πάρουν τις δέουσες αποστάσεις οι θιασώτες σου. Κι όλα αυτά προς παραδειγματισμό και τιμωρία. Εγώ, όμως, ήδη θα έχω φύγει. 

            Ούτε και στους άλλους φαινόταν η αλλαγή της στάσης μου. Όχι πως τίποτε επίτηδες. Δεν κρυβόμουν, ούτε υπήρχε μυστικοπάθεια από την πλευρά μου. Αν κάποιος συγκάτοικός σου με ρωτούσε θα του έλεγα επακριβώς τι σκέφτομαι και τι πρόκειται να κάνω. Δεν νομίζω να απαντούσα μόνο από ειλικρίνεια σε τυχόν ερώτησή του, αλλά το που πήγαινε η φάση είχε γίνει τόσο έκδηλη σε όλους μας, που θα φαινόταν αστεία οποιαδήποτε άρνηση, οποιοδήποτε κατέβασμα του κεφαλιού στο πάτωμα, στρέψη του λαιμού σε προφίλ σιωπηλής κατάφασης, κοιτάζοντας τον άδειο γυμνό τοίχο ή έξω από το παράθυρο. Εγώ πάντως θα απαντούσα. Κανείς σας όμως δε με ρώτησε. Ήξερα ότι αυτή η παραίτησή μου, άνευ αποδοχών, άνευ εξάσκησης δικαιωμάτων και δικαιοδοσιών, θα είχε μία βαρύτητα στις εσωτερικές ανακατατάξεις της λίστας σου. Θα σε είχα επιβαρύνει με γραφειοκρατική εργασία, όπως ένας υπάλληλος που στα ξαφνικά, για αναζήτηση καλύτερων εργασιακών συνθηκών, εγκαταλείπει το πόστο του και αναγκάζει τον εργοδότη του να μπει σε διαδικασία επιλογής προσωπικού. Θα σου ήταν φόρτος, ένα ακόμα βάρος στο κεφάλι σου, μια επιπλέον έγνοια η διαδικασία επιλογής αλλά έχοντας εμπιστοσύνη στην καινοτόμο αντίληψή σου, στην ευστροφία σου να βρίσκεις θετικές και άμεσες λύσεις, να μην μπλέκεσαι στα σταυροδρόμια των επιλογών, να μη χρονοτριβείς άδικα από λεπτομέρειες, ήξερα ότι δεν θα σου ήταν ιδιαίτερα μεγάλο βάσανο. Η σύσταση μιας επετηρίδας αξιολόγησης σε είχε απαλλάξει από αυτό το ακανθώδες προβληματισμό. Ο ένας ακολουθούσε τον άλλο στη σειρά και στο συναισθηματικό θάνατό του, στο άδειασμα της θέσης, στο ξεφόρτωμα του από εσένα ή από τον ίδιο – σε αυτή την περίπτωση μιλούσες για ανταρσία και προδοσία, εγώ σιωπηλά μέσα μου την ονομάτιζα αξιοπρέπεια – αντικαθιστούνταν από τον επόμενο επιλαχόντα. Τα συναισθηματικά σου κενά και οι σαρκικές σου ορμές αναπληρώνονταν, αλλάζοντας απλά δωμάτιο.

               Τα σημάδια, της αλλαγής της στάσης μου ήταν εμφανή από καιρό. Όλοι το είχαν αντιληφθεί και ετοιμάζονταν με αγκωνιές, με πισώπλατα χτυπήματα για μία νέα αναθεώρηση της λίστας. Το έλεγαν αδυναμία, απέναντι στους κανόνες του ερωτικού παιχνιδιού, έλλειψη επιμονής, χαμηλή αυτοεκτίμηση να μην έχεις τα κότσια, την πονηράδα στο μάτι, τη διπλωματία, την εξάσκηση στο πασάρισμα του λιανοπωλητή προϊόντος ευτελούς ποιότητας, τη στωικότητα να περιμένεις το θρίαμβο της επιλογής, που κάποια στιγμή θα φτάσει. Πόσο ψεύτικο, αλήθεια, απέναντι στον εαυτό σου, να έχεις κάνει ένα αγώνα μετ’ εμποδίων και την ώρα του θριάμβου να πλασάρεις αντίστροφα το αποτέλεσμα, όπως αγύρτης σε καφενέ σε πλατεία. Όπως πολιτικάντης με το ένα κυριακάτικο καλό σακάκι, με τις τρύπιες τσέπες και τις σκισμένες φόδρες και την αγωνία να τη σταματά κόμπους στο λαιμό, να μην της επιτρέπει να ανέβει ενώ από το τηλεβόα να βγαίνουν σταθερές και σίγουρες λέξεις, λόγοι δεκάρικοι. Την ώρα του θριάμβου όμως πρέπει να δείχνεις ότι δεν έτρωγες από την αγωνία σου τα σίδερα και απλώς υπέκυψες, χωρίς να είναι δική σου η επιλογή, μόνο από γενναιοδωρία και από πειθώ, όπως η κυρά στο κοπέλι με γενναιοδωρία.

            Οι υπόλοιποι περιέπαιζαν την αφέλειά μου και μου πρόσαπταν μια ελαφρότητα, μια ιδιαίτερη εμπάθεια στους όρους του παιχνιδιού, μια παιδική αφέλεια που δεν είχε εξελιχθεί στο εν τω μεταξύ σε κάτι άλλο. «Το εν τω μεταξύ», για μένα σημαίνει μια παράλληλη διαδρομή, μιας σχιζοειδούς ύπαρξης, ενός ενήλικα που τραβάει από το χέρι, με το ζόρι, κάνοντας τον να μεγαλώσει εξαναγκαστικά σε σύντομο χρονικό διάστημα τον μικρό του εαυτό. Το να ακολουθήσω το «εν τω μεταξύ» σημαίνει να καταπιέσω εσωτερικά κομμάτια του εαυτού μου, γενετήσιας κατασκευής και σύστασης ή επίκτητα μπαλώματα της στιγμής, κάτω από πίεση των αμυνών μου και του ενστίκτου της αυτοσυντήρησης, που έχουν δέσει με το υπόλοιπο οργανισμό. Για να σου το δώσω να το καταλάβεις, όσο πιο λιανά μπορώ, αυτά τα μπαλώματα είναι σαν την επιδερμίδα που κλείνει όπως – όπως από πληγή, από κόψιμο, από πέσιμο ή από κάψιμο τρίτου βαθμού. Το μέσα σου, τα λευκά αιμοσφαίρια, ξεχύνονται σε άτακτες συμπτύξεις στην επιφάνεια. Ένας ιατρός παθολόγος θα έδινε μια διαφορετική εξήγηση, αλλά είπαμε, εγώ πρώτον δεν έχω τις κατάλληλες γνώσεις και από την άλλη, κατά δεύτερο, περισσότερο σημαντικό για μένα, αλλά επιμέρους για τους άλλους δηλαδή, έχω μάθει να εξηγώ τα πράγματα εμπειρικά. Να τους δίνω μια διαφορετική εξήγηση, μια άλλη υπόσταση και μια άλλη αξία. Αυτό που με βολεύει, θα έλεγες, αν ήσουν παρών σε αυτό το μονόλογο και τα έλεγα απέξω μου κι εσύ με άκουγες. Να τη, λοιπόν, η παιδική μου αφέλεια. Βγαίνει προς τα έξω. Γίνεται τόσο έκδηλη που αποκτά μια υλική υπόσταση από μόρια, από άτομα, από σαρκικά κύτταρα, που δεν ξεχωρίζουν πια αναμεταξύ τους, κάτι σα μετάσταση που απλώνεται τρισδιάστατη.

            Από μία πρώτη ματιά, παρατηρώντας με τώρα, εμφανίζομαι άμορφος, δεν έχω τις σωστές αναλογίες, αυτές που σε κάνουν από την πρώτη στιγμή θελκτικό και ερωτεύσιμο. Δεν έχω φωτογένεια κι ούτε στήνομαι κάτω από τεχνικό φως, από προβολείς για να σε αποπλανήσουν όπως θα έκανε μια μοντέρνα Κίρκη που τώρα πια ξεπατικώνει ιδέες από περιοδικά μόδας και βρίσκει τις σωστές αναλογίες στο χώρο, το στήσιμο που της χαρίζει γοητεία και τις κρύβει τις ατέλειες, τη σωστή σύνθεση των χρωμάτων και το συνδυασμό των φωτισμών για να τονίσει τις σωστές γωνίες του προσώπου και να κρύψει εκείνες στο ημισκιερό χώρο. Το ξέρεις πως οι Κύρκες, λατρεύουν σαν τις κατσαρίδες τις σκοτεινές γωνίες, την υγρή ατμόσφαιρα, τους υπονόμους. Σου συστήνονται με τη μελετημένη και επιτηδευμένη πρόκληση, με ανασηκωμένο το πόδι, ένα από τα πόδια τους. Αρκεί μόνο ένα για να μεταδοθεί το μήνυμα της διαθεσιμότητας, της εκκίνησης ή ακόμα, όπως λένε, μόνο να κουνήσουν το δάχτυλο. Δε μιλούν. Ο εγκέφαλός τους μασάει μία φρουτότσιχλα. Ξαναμαζεύουν από τα τοιχώματα τη σπασμένη φούσκα και την αναμασούν. Αφήνουν μόνο να μιλήσει η εικόνα της εκπόρνευσης που όλοι δέχονται, της πώλησης και των συμφωνημένων όρων του παζαριού σε κάποιο χωριό κάποιας επαρχίας ή σε κάποια γειτονιά στην περιφέρεια μιας απρόσωπης μεγαλούπολης. Χωριό είναι κι αυτή. Κάτι πρέπει να κρύβουν και κάτι να αφήνουν να φανεί για να γίνονται ιδιαίτερα ακαταμάχητες. Αυτό είναι το  πλεονέκτημά τους. Το ατού. Το αβαντάζ τους. Η επένδυσή τους. Η εξωτερική τους όμως. Για να καταλαβαινόμαστε. Το ένδυμα εσένα δεν ενδιέφερε. Πρέπει, λοιπόν, να πλησιάσεις και να σκύψεις πάνω μου. Μία – μία να αξιολογήσεις τις λέξεις μου. Να ακολουθήσεις τη γραμμή μου σαν το μίτο μιας άλλης Αριάδνης.  Το «εν τω μεταξύ», λοιπόν, σημαίνει παράλληλη μιας άλλης λεωφόρου και ενός άλλου χρόνου. Άλλα να κάνω και να φαίνομαι κι άλλα να νιώθω μέσα μου, κάπως αλλιώς να αντιστέκομαι. Μαθαίνεις να αργείς και να προσποιείσαι. Και προϋποθέτει αρκετό ξόδεμα ενεργειών. Εκτός αν είσαι φυτό που τότε πιστεύω τις μαζεύεις από τη σύνθεση της χλωροφύλλης σου, χωρίς περαιτέρω κινήσεις, χωρίς επίπονες αναζητήσεις. 

            Σου την έσκασα λοιπόν. Ή μάλλον ετοιμάζομαι να σου τη σκάσω. Δεν αρκεί μόνο να αδειάσεις το δωμάτιο. Θα πάρει αρκετό χρόνο και θα με περιμένει ένα είδος αποτοξίνωσης, μια γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση όπως τοξικομανής, θα τα βγάζω και θα τα ξανακαταπίνω, μέχρι να καθαρίσω και το τελευταίο κατάλοιπο αυτής της ιστορίας. Πρώτα λένε πως εξαφανίζεται η ιστορία. Έπειτα αρχίζει και ξεθωριάζει το σώμα σου, το πρόσωπο, η ματιά σου, τα καθησυχαστικά σου λόγια, ο ρυθμός των αναπνοών και ακόμα αργότερα, πράγματα πιο μικρά, δεύτερης σημασίας που σου βγαίνουν στην επιφάνεια. Εσύ που τα κάνεις τα θεωρείς τόσο φυσικά, μέρος των κινήσεών σου, του εαυτού σου. Οι άλλοι, κι όχι φυσικά όλοι, μερικοί στη ζωή σου που σε λάτρεψαν από κοντά ή από μακριά, λάτρεψαν την απουσία σου εγκεφαλικά, τα παρατηρούσαν και τα ξεσήκωναν, χωρίς να το συνειδητοποιούν. Ή γιατί δεν μπορούσαν να σε έχουν ολοκληρωτικά ή γιατί σε αγάπησαν τόσο που δεν τους έφτανε αυτό που έβλεπαν κι αυτό που τους έδινες. Αυτό που δεν ήσουν ικανός να δώσεις σε μεγαλύτερη δόση. Να τους δοθείς ολοκληρωτικά. Τους τρόμαζε το χέρι σου που κρατούσε σταγονόμετρο, έσπερνες φρίκη, όπως τον ασθενή σε τελευταίο στάδιο αρρώστιας ή αποκλειστική νοσοκόμα τη σύριγγα που ετοιμαζόταν για ενδοφλέβια ένεση. Όλες τις κινήσεις σου τις είχα μαζέψει ενώ εσύ τις σκόρπιζες, χωρίς να νοιάζεσαι. Οι τρόποι σου, το πώς κρατούσες το κουτάλι, το πώς έβαζες αρπαχτά τη μπουκιά στο στόμα, πως σκουπιζόσουν με τα μανίκια, ο τρόπος με τον οποίο, σπάνια πια, ξυπνούσες δίπλα μου. Πολλά από αυτά τα έβρισκα χαριτωμένα, άλλα ιδιαίτερα πρακτικές λύσεις και επινοήσεις. Να πάλι η παιδική μου αφέλεια, να πετάγεται σαν ελατήριο. Νόμιζα, όπως τότε που σε έβλεπα, ενώ το ένα χέρι σου ήταν ελεύθερο και θα μπορούσες άνετα να ανασηκώσεις τα μανίκια και να ξεσκεπάσεις το ρολόι του χεριού, εσύ σκύβοντας, τραβούσες με το πηγούνι, ξεφυλλίζοντας το ύφασμα της μπλούζας και κοιτούσες έκπληκτος την ώρα που είχε πάει. Ακόμα κι αν δε βιαζόσουν κι ο χρόνος δεν πίεζε για κάποιο ραντεβού ήταν ένα παιδικό κατάλοιπο. Το λάτρεψα και το έκανα κτήμα μου. Δεν με διευκόλυνε κατά κάποιο τρόπο Έσφαλα. Τους περισσότερους τρόπους σου τους υιοθέτησα και μου έχουν γίνει μια δεύτερη έξη, μια συνήθεια.      

            Να το ξέρεις. Εγώ θα φύγω από αυτό το δωμάτιο υπηρεσίας που μου επινοικιάστηκε από τον προηγούμενο. Η ευθραυστότητά μου και οι ευαισθησίες μου δεν μου επιτρέπουν να είμαι ο δεύτερος στην επετηρίδα των μνηστήρων σου, η δεύτερη ευκαιρία, εκείνος του χεριού σου, το ανταλλακτικό, το πασπαρτού, όποτε ξεμείνεις σε χρόνο απροσδιόριστο από κάποιον άλλον μόνο και μόνο για να γεμίσεις ένα κενό. Να είσαι και να αισθάνεσαι το υποπροϊόν μιας χημικής επεξεργασίας ενός βιομηχανικού εργαστηρίου, το δευτερεύον παράγωγο και απόβλητο που θα μπορέσει να σε κάνει να κερδίσεις, δεν μου ταιριάζει. Ευχαρίστως παραχωρώ τη θέση μου στον επόμενο επιλαχόντα. Αποποιούμαι τη θέση που μου όρισες. Θα μεταφερθώ στην τελευταία δίνοντας τη δυνατότητα στους επόμενους, σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο, σε οποιοδήποτε δικαιούχο. Για μένα, και αποκλειστικά για μένα, να έρχομαι διαρκώς δεύτερος είναι μισή επιτυχία και μισή φαλιμέντο.

© Copyright 2020 Σούκουλης Δημήτρης – All Rights Reserved

https://nosensewords.wordpress.com/


Γερμανική πολιτιστική θρησκεία Θρησκεία των Βίκινγκ

 

Γερμανική πολιτιστική θρησκεία

Γράφτηκε από τον Dyami Millarson

Οι γερμανικοί λαοί άσκησαν μια πολιτιστική θρησκεία, όπου ο πολιτισμός και η θρησκεία αναμίχθηκαν. Ενώ το αποδείξαμε αυτό, πρέπει αμέσως να ρωτήσουμε: ποιες ήταν οι προτεραιότητές τους από την άποψη της πολιτιστικής-θρησκευτικής κοσμοθεωρίας τους;

Το φαγητό ήταν πολύ πιο εμφανές στη γερμανική πολιτιστική-θρησκευτική κοσμοθεωρία από ό, τι πολλοί στον σύγχρονο κόσμο μπορεί να συνειδητοποιήσουν. Το φαγητό αποτελούσε τον κατάλογο των προτεραιοτήτων στον αρχαίο γερμανικό κόσμο. Η πείνα ήταν ένα κοινό φαινόμενο τότε.

Αν και μπορεί να προσφερθεί μια ιστορική εξήγηση για την προβολή του φαγητού στη γερμανική κοσμοθεωρία, θα ήταν λανθασμένο να παραβλέψουμε το γεγονός ότι υπάρχει επίσης μια διαχρονική πτυχή αυτής της αντίληψης, επειδή το φαγητό είναι ακόμα απαραίτητο σήμερα.

Ζούμε σε έναν κόσμο αφθονίας, αλλά είμαστε ακόμα βιολογικά όντα που χρειάζονται τροφή για να διατηρήσουν τα βιολογικά τους σώματα. Σε αυτό το βιολογικό ζήτημα, δεν διαφέρουμε από τους γερμανούς προγόνους μας που κατοικούσαν σε αυτές τις χώρες της βορειοδυτικής Ευρώπης.

Δεδομένου ότι το φαγητό ήταν ένα πολύ σημαντικό θέμα που διέπραξε τη γερμανική κοσμοθεωρία, το γερμανικό τελετουργικό της θυσίας αίματος πρέπει να εξεταστεί υπό αυτό το φως. Χωρίς αμφιβολία, οι γερμανοί λαοί εξασκούσαν τακτικά τη θυσία αίματος.

Ωστόσο, αυτό που πολλοί δεν καταλαβαίνουν είναι το πλαίσιο της θυσίας αίματος. Μπορούμε να ορίσουμε τη θυσία αίματος, ιδίως τη θυσία των ζώων, ως τελετουργική πράξη σφαγής. Στην αρχαιότητα, δεν υπήρχαν σφαγεία που θα έκαναν τη δουλειά για εμάς.

Ο τρόπος για να πάρουν κρέας οι γερμανικοί λαοί ήταν να σφαγιάσουν τα ίδια τα ζώα και το έκαναν με τελετουργικό τρόπο. Κάλεσαν τη βοήθεια των Θεών για να τους βοηθήσουν να καθησυχάσουν την οργισμένη ψυχή του ζώου.

Η δολοφονία ενός ζώου δεν ήταν μια πράξη που οι άνθρωποι πήραν ποτέ ελαφριά. Ως ευφυή όντα, οι άνθρωποι γνώριζαν πάντα ότι πήραν μια ζωή. Στο παρελθόν, δεν είχαν μηχανικά συστήματα για να κάνουν τη σφαγή μια μακρινή υπόθεση.

Στην πραγματικότητα, η σφαγή ενός ζώου για την απόκτηση του κρέατος του ήταν μια πολύ έντονη υπόθεση στο γερμανικό παρελθόν, και αυτό το έκανε ακόμη πιο οδυνηρό όταν μια πεινασμένη κοινότητα έπρεπε να καταφύγει στη σφαγή ενός ζώου για να ταΐσει τα μέλη της.

Ενώ οι γερμανικοί λαοί χρειάζονταν το κρέας, η θυσία ήταν μια μαγική υπόθεση όπου οι Θεοί κλήθηκαν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση της ψυχής του ζώου. Όλη η τοπική κοινότητα συμμετείχε σε αυτήν την υπόθεση καθώς ήταν ζωτικής σημασίας για την ευημερία τους.

Η θυσία αίματος θεωρήθηκε ως ένας τρόπος να φέρει καλή τύχη στην κοινότητα. Αυτό είναι πολύ κατανοητό γιατί εάν η τελετή δεν εκτελεζόταν σωστά, οι Θεοί δεν θα ήταν ευχαριστημένοι ή η θυμωμένη ψυχή του ζώου θα έρθει να τους στοιχειώσει.

Για τους γερμανικούς λαούς, το θυσιαστικό αίμα ήταν ιερό. Εξάλλου, το αίμα ήταν και εξακολουθεί να είναι η ουσία της ζωής. στους Γερμανούς, είχε μαγικές και πνευματικές ιδιότητες, γιατί όταν ένα πλάσμα αιμορραγούσε μέχρι θανάτου, το πνεύμα του έφευγε.

Η αγιότητα του αίματος σχετίζεται με τη σωστή παρατήρηση ότι συνδέεται με τη ζωή. Γι 'αυτό το αίμα παίζει τόσο σημαντικό ρόλο στη θυσία αίματος. Μετά τη σφαγή του ζώου, οι Γερμανοί ιερείς έπιασαν το αίμα σε ένα μπολ με θυσίες.

Το αίμα δεν σπαταλήθηκε. Στην πραγματικότητα, αυτή η ιερή ουσία λερώθηκε στα ιερά των δέντρων ή στα είδωλα των Θεών που ήταν λαξευμένα στο δάσος των δέντρων. Το ιερό αίμα ψεκάστηκε επίσης στους μάρτυρες της θυσίας αίματος.

Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο ο Θεός είδωλα και οι μάρτυρες αγιάστηκαν. Η δύναμη του πνεύματος του ζώου τους απονεμήθηκε και θα τους προστατεύει. Το αίμα είχε προστατευτικές μαγικές ιδιότητες, απέκλεισε την ασθένεια και ούτω καθεξής.

Έτσι, ενώ η σφαγή δεν ήταν μια μηχανοποιημένη διαδικασία στα γερμανικά χρόνια, οι γερμανικοί λαοί έπρεπε να έρθουν σε επαφή με το θυσιαστικό τους θύμα. Έδωσαν πνεύμα στο θύμα τους και φέρονταν στο θύμα τους με τον σεβασμό.

Αυτό δεν μπορεί να ειπωθεί για τα σύγχρονα σφαγεία όπου η πνευματική όψη της σφαγής παραμελείται σοβαρά, οι ψυχές των ζώων δεν έχουν την τάση. Οι θεοί των γερμανικών λαών είχαν το ρόλο να καθοδηγούν τις ζωικές ψυχές στη μεταθανάτια ζωή.

Ενώ οι Γερμανοί Θεοί, που ονομάζονται επίσης höpt ( belter ) και bönd ( bond ) στα Old Norse, δεν επικαλούνται τα σφαγεία ούτε τα ζώα φέρονται πριν θυσιάσουν δέντρα πριν συναντήσουν το τέλος τους, οι ζωικές ψυχές δεν λαμβάνουν κατάλληλη καθοδήγηση.

Η πνευματική καθοδήγηση που προσφέρεται στα πνεύματα των ζώων είναι εγγενής στη θυσία των γερμανικών λαών και δεν απαιτείται δεύτερη σκέψη. Ήταν μια προφανής πτυχή της τελετής που έπαιξαν, δεν απαιτούσε επεξεργασία.

Τώρα καταλήξαμε να κατανοήσουμε πώς η γερμανική πολιτιστική θρησκεία συνδέεται σωστά με τη θυσία αίματος, η οποία σχετίζεται με τα τρόφιμα με βάση τα συμφραζόμενα. Μπορούμε να ρωτήσουμε: έγιναν θυσίες αίματος με κανονικότητα και έτσι πότε μπορούμε να το περιμένουμε;

Οι θυσίες αίματος έγιναν σε κύκλους κάθε χρόνο. Δεν είναι σαν οι γερμανοί λαοί να σφάζουν ζώα κάθε μέρα. Μια κοινότητα θα μπορούσε να ζήσει μακριά από το κρέας ενός ζώου σφαγής για μεγάλο χρονικό διάστημα και έτσι δεν υπήρχε ανάγκη υπερβολικής σφαγής.

Η θυσία έγινε με μέτρο. Αυτό είναι πολύ κατανοητό επειδή οι γερμανικοί λαοί έπρεπε να είναι προσεκτικοί με τους περιορισμένους πόρους τους. Συνιστάται ακόμη και στο Poetic Edda να μην θυσιάζεται κανείς πάρα πολύ.

Οι κύκλοι της θυσίας που συνέβησαν στη γερμανική θρησκεία σχετίζονται εξ ολοκλήρου με τους κύκλους των τροφίμων και της σφαγής. Σημαντικοί κύκλοι σφαγής εμφανίστηκαν στο θερινό καλοκαίρι και στα μέσα του χειμώνα, οι οποίοι πέφτουν στα ηλιοστάσια το καλοκαίρι και το χειμώνα αντίστοιχα.

Οι γερμανικοί λαοί θυσιάστηκαν για ειρήνη, νίκη, μακροζωία και καλή συγκομιδή. Αυτές ήταν οι γενικές ανησυχίες τους στη ζωή. Πρέπει να καταλάβουμε ότι οι προσωπικές ανησυχίες συνδέονταν με εκείνες της κοινότητας. όλα ήταν κοινοτικά.

Ομοίως, όπως στις λαϊκές θρησκείες στην Ανατολική Ασία, οι γερμανικές λαϊκές θρησκευτικές προσευχές ήταν απλές και επικεντρώθηκαν στο κοινό καλό (της φυλής ή της φυλής). Τα θέματα των προσευχών ήταν ιδιαίτερα στυλιζαρισμένα και θα ήταν σχεδόν τα ίδια κάθε φορά.

Το περιεχόμενο των προσευχών μπορεί επομένως να θεωρηθεί ως απολιθωμένο καθ 'όλη τη διάρκεια των αιώνων, γιατί οι ανησυχίες που εκφράστηκαν σε αυτές θα ήταν διαχρονικές. Οι γερμανικοί λαοί ήθελαν ειρήνη, νίκη, μακροζωία και καλή συγκομιδή σε όλες τις ηλικίες.

https://public-api.wordpress.com

https://vikingreligion.wordpress.com/


Κατεργασία αλατιού

Κατεργασία αλατιού

Το χοντρό ακατέργαστο αλάτι, το οποίο το βρίσκετε μόνο σε μεγάλες συσκευασίες [πχ 10 κιλά] είναι το καλύτερο από όσα κυκλοφορούν. Αλλά είναι και δύσχρηστο ακριβώς επειδή αποτελείται από μεγάλα «χαλίκια». Δείτε τι μπορείτε να κάνετε.




https://aatosmihalis.wordpress.com/


Συμπτώματα κατάθλιψης στα πρώτα 3 χρόνια μετά τον τοκετό

 Συμπτώματα κατάθλιψης στα πρώτα 3 χρόνια μετά τον τοκετό

  • 1 στις 4 γυναίκες παρουσιάζει αυξημένα συμπτώματα κατάθλιψης στα πρώτα 3 χρόνια μετά τον τοκετό, σύμφωνα με μελέτη.
  • Η έγκαιρη αναγνώριση και θεραπεία τυχόν καταθλιπτικών συμπτωμάτων, με φαρμακευτική αγωγή ή ψυχοθεραπεία, κρίνεται πολύ σημαντική και αναγκαία για την ψυχική υγεία της γυναίκας που έχει γεννήσει.

Οι ερευνητές συνέλεξαν ιατρικό ιστορικό και πληροφορίες γύρω από την εγκυμοσύνη από 4.866 μητέρες στη Ν. Υόρκη ενώ τους ζήτησαν να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια σχετικά με τα καταθλιπτικά συμπτώματα στους 4, 12, 24 και 36 μήνες μετά τον τοκετό. Η πλειοψηφία των γυναικών (74,7%) εμφάνισε χαμηλά αλλά σταθερά επίπεδα καταθλιπτικών συμπτωμάτων και στα τέσσερα χρονικά σημεία.

Οι υπόλοιπες γυναίκες ανέφεραν αυξημένα συμπτώματα κατάθλιψης σε τουλάχιστον ένα ερωτηματολόγιο κατά την παρακολούθηση.

  • Το 8,2% παρουσίασε αυτό που οι ερευνητές περιέγραψαν ως «χαμηλά αυξανόμενα» συμπτώματα που ξεκίνησαν χαμηλά αλλά ανέβηκαν με την πάροδο του χρόνου
  • Το 12,6% παρουσίασε συμπτώματα «μεσαίας μείωσης» που αρχικά ήταν μέτρια και μειώθηκαν με την πάροδο του χρόνου
  • Το 4,5%  «υψηλά-ανθεκτικά» συμπτώματα που αρχικά ήταν υψηλά και παρέμειναν υψηλά στη πάροδο του χρόνου.

Αρκετοί παράγοντες συσχετίστηκαν με τα αυξημένα και επίμονα συμπτώματα κατάθλιψης, συμπεριλαμβανομένων κοινωνικών παραγόντων όπως η οικογενειακή κατάσταση, η εκπαίδευση, η φυλή, καθώς και επιπλοκές στην εγκυμοσύνη, όπως ο διαβήτης κύησης ή ο πρόωρος τοκετός. Ορισμένες γυναίκες μπορεί επίσης να έχουν προδιάθεση για κατάθλιψη μετά τον τοκετό λόγω ιστορικού κατάθλιψης ή να εκδηλώσουν καταθλιπτική σημειολογία λόγω άγχους.

«Κοινωνικοί παράγοντες όπως η έλλειψη κοινωνικής ή υλικής υποστήριξης και οι επιπλοκές της εγκυμοσύνης, όπως το πρόωρο βρέφος ή ο διαβήτης κύησης, μπορεί να συμβάλουν στην αύξηση του στρες που με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε κατάθλιψη», δήλωσε η Diane Putnick (επικεφαλής της έρευνας στο National Institute of Child Health and Human Development in Bethesda, Maryland).

«Η μείωση του άγχους στη μητέρα με την αύξηση της κοινωνικής υποστήριξης, την πρόληψη των επιπλοκών της εγκυμοσύνης και τη θεραπεία της κατάθλιψης νωρίς, μπορεί να μειώσει τη συχνότητα, τη διάρκεια ή τη σοβαρότητα της κατάθλιψης μετά τον τοκετό».

Οι ερευνητές αξιολόγησαν τα καταθλιπτικά συμπτώματα χρησιμοποιώντας την Κλίμακα Μεταγεννητικής Κατάθλιψης του Εδιμβούργου (EPDS-5), η οποία ρωτά τις συναισθηματικές εμπειρίες τις τελευταίες επτά ημέρες. Τα ποσοστά των γυναικών που παρουσίασαν μέτρια συμπτώματα κατάθλιψης σε συσχέτιση με τον χρόνο που πέρασε μετά την γέννα, είναι:

  • 11% των γυναικών στους 4 μήνες,
  • 8% στους 12 μήνες,
  • 6% στους 24 μήνες και
  • 7% στους 36 μήνες

Επιπλέον, οι ερευνητές παρατήρησαν πως οι μητέρες με ιστορικό διαταραχής της διάθεσης πριν από την εγκυμοσύνη ήταν πιθανότερο να εμφανίσουν καταθλιπτικά συμπτώματα, όπως και εκείνες με διαβήτη κύησης.

«Οι γυναίκες που εμφάνισαν επίμονα υψηλά καταθλιπτικά συμπτώματα έτειναν να έχουν περισσότερους δημογραφικούς παράγοντες κινδύνου σε σχέση με τις γυναίκες από άλλες ομάδες», δήλωσε ο David Bridgett, καθηγητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του S. Illinois, που δεν συμμετείχε όμως στη μελέτη.

Αυτό επισημαίνει τη σημασία των καλά χρηματοδοτούμενων προγραμμάτων κοινωνικής υποστήριξης για τις γυναίκες που κινδυνεύουν, τα οποία όχι μόνο μπορούν να ωφελήσουν την υγεία και την ευημερία τους μέσω του χαμηλότερου κινδύνου κατάθλιψης, αλλά και την υγεία και ευημερία του βρέφους τους.

Ένας περιορισμός της μελέτης είναι ότι δεν είχε σχεδιαστεί για τη διάγνωση της κατάθλιψης μετά τον τοκετό και είναι πιθανό ότι μια κλινική διάγνωση κατάθλιψης μπορεί να οδηγήσει σε διαφορετικούς παράγοντες που προδιαθέτουν τις γυναίκες σε ορισμένες ομάδες.

Ωστόσο, τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τη σημασία της έγκαιρης αναγνώρισης και θεραπείας τυχόν καταθλιπτικών συμπτωμάτων, με φαρμακευτική αγωγή ή ψυχοθεραπεία ως επιλογές ανάλογα με τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων και τις προτιμήσεις των ασθενών, δήλωσε η Myrna Weissman, επικεφαλής του τμήματος μεταφραστικής επιδημιολογίας στο Κρατικό Ψυχιατρείο της Νέας Υόρκης.

«Τα συμπτώματα δεν πρέπει να περνούν απαρατήρητα, καθώς είναι αληθινά για τη γυναίκα που τα εμφανίζει και η βοήθεια μέσω ψυχοθεραπείας και/ή φαρμακευτικής αγωγής πρέπει να είναι άμεση.

Μαρίνα Μόσχα

Πηγή: Reuters Health Information © 2020 

https://marinamoscha.life/

Καίτη Γκρέυ: Πέθανε σε ηλικία 101 ετών η σπουδαία τραγουδίστρια

  Καίτη Γκρέυ: Πέθανε σε ηλικία 101 ετών η σπουδαία τραγουδίστρια NDP Εδινε μάχη με διάφορα προβλήματα υγείας τους τελευταίους μήνες Έφυγε ...