Η Λορίν Μπακόλ θεωρείται από τις κορυφαίες που ηθοποιούς ανέδειξε το Χόλιγουντ. Διακρίθηκε ερμηνεύοντας ρόλους δυναμικών και συνάμα τρυφερών γυναικών.
Η αμερικανίδα ηθοποιός Λορίν Μπακόλ έγινε ευρύτερα γνωστή για το ειδύλλιο και τον γάμο της με τον γίγαντα της κινηματογραφικής υποκριτικής Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ. Ως ηθοποιός θεωρείται από τις κορυφαίες που ανέδειξε το Χόλιγουντ και διακρίθηκε ερμηνεύοντας ρόλους δυναμικών και συνάμα τρυφερών γυναικών. Για την λάγνη ματιά της πέρασε στην ιστορία του κινηματογράφου με το προσωνύμιο «Το Βλέμμα».
Η Μπέτι Τζόαν Πέρσκι,όπως ήταν το πραγματικό της όνομα, γεννήθηκε στο Μπρονξ της Νέας Υόρκης στις 16 Σεπτεμβρίου 1924, από οικογένεια Εβραίων μεταναστών με καταγωγή από την Ρουμανία και την Λευκορρωσία. Μετά τον χωρισμό των γονιών μεγάλωσε με την μητέρα της, της οποίας υιοθέτησε το επώνυμο. Από την πλευρά του πατέρα της ήταν συγγενής με τον σημαίνοντα ισραηλινό πολιτικό Σιμόν Πέρες (Πέρσκι το πραγματικό του επίθετο).
Η καριέρα της στον χώρο του θεάματος ξεκίνησε από το μόντελινγκ. Η σύζυγος του Χάουαρντ Χοκς την πρόσεξε σε ένα εξώφυλλο του γυναικείου περιοδικού «Harper’s Bazaar» και την πρότεινε στον σπουδαίο σκηνοθέτη. Ακολούθησε ένα δοκιμαστικό και 19χρονη καλλονή πήρε τον ρόλο της Μαρί δίπλα στον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ στην ταινία «Σειρήνα της Μαρτινίκα» («To Have and Have Not», 1944 ) που βασίζεται στο μυθιστόρημα «Να έχεις και να μην έχεις» του Έρνεστ Χέμινγουεϊ.
Στα γυρίσματα της ταινίας πλέχτηκε το ειδύλλιο μεταξύ της 19χρονης Μπακόλ και του 45χρονου Μπόγκαρντ, ο οποίος μέτραγε ήδη δύο διαζύγια και βάδιζε για το τρίτο. Η σχέση τους κατέληξε σε γάμο το 1945. Το ζευγάρι έμεινε μαζί έως τον θάνατο του Μπόγκαρντ το 1957 και απέκτησε δύο παιδιά. Από το 1961 έως το 1969 ήταν παντρεμένη με τον σπουδαίο ηθοποιό Τζάισον Ρόμπαρντς με τον οποίο απέκτησε ένα παιδί.
Στις μεγάλες τους κινηματογραφικές επιτυχίες του ζεύγους Μπόγκαρτ/Μπακόλ συγκαταλέγονται τα φιλμ-νουάρ «Πάθος και Αίμα» («The Big Sleep»,1946) του Χάουαρντ Χοκς, βασισμένο στο αστυνομικό μυθιστόρημα του Ρεϊμοντ Τσάντλερ « Ο Μεγάλος ύπνος» και «Στη Βοή της καταιγίδας» («Key Largo», 1948) του Τζον Χιούστον. Λιγότερο γνωστή αλλά εξίσου εξαιρετική ταινία τους είναι και το φιλμ-νουάρ του Ντέλμερ Ντέιβς «Σκοτεινή διάβασις» («Dark Passage», 1947). Η κωμωδία του Τζιν Νεγκουλέσκο «Πώς να παντρευτείτε έναν εκατομμυριούχο» («How to Marry a Millionaire», 1953) ήταν μια από τις μεγαλύτερες εισπρακτικές επιτυχίες στην καριέρα της Λορίν Μπακόλ.
Συνολικά έπαιξε σε 30 ταινίες, στις οποίες περιλαμβάνονται οι παραγωγές: «Αγωνία μέσα στη νύχτα» («Shock Treatment», 1964) του Ντένις Σάντερς, «F.B.I. Φάκελος 17, Ακρως Εμπιστευτικόν («Harper», 1966), του Τζακ Σμάιτ «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» («Murder on the Orient Express», 1973) του ΣίντνεΊ Λούμετ, «Με το χέρι στη σκανδάλη» («The Shootlist», 1976) του Ντον Σίγκελ, «The fan» (1981) του Εντ Μπιάνκι, αλλά και το «Dogville» (2003) του Λαρς Φον Τρίερ.
To 1996 κέρδισε Χρυσή Σφαίρα και προτάθηκε για Όσκαρ για την ερμηνεία της στην ρομαντική κωμωδία της Μπάρμπαρα Στρέιζαντ «Ο Καθρέφτης Έχει Δύο Πρόσωπα» («The Mirror Has Two Faces», 1996). Το 2009 της απονεμήθηκε τιμητικό Όσκαρ για την συνολική προσφορά της στον κινηματογράφο.
Η Λορίν Μπακόλ είχε αξιοσημείωτη παρουσία και στο θεατρικό σανίδι. Κέρδισε δύο βραβεία Τόνι για τις ερμηνείες της στα μιούζικαλ «Applause» (1970) και «Woman of the Year» (1981). Έγραψε επίσης τα αυτοβιογραφικά βιβλία «By Myself» (1978), «Now» (1994) και «By Myself and Then Some» (2005).
Φιλελεύθερη έως το μεδούλι και οπαδός του Δημοκρατικού Κόμματος συμμετείχε μαζί με τον Μπόγκαρντ, στα τέλη της δεκαετίας του '40, στις κινητοποιήσεις κατά της Επιτροπής Αντιαμερικανικών Ενεργειών της Βουλής των Αντιπροσώπων που είχε εξαπολύσει «κυνήγι μαγισσών» κατά μελών της κινηματογραφικής κοινότητας με κομμουνιστικές πεποιθήσεις για υποτιθέμενες ανατρεπτικές δραστηριότητες.
Η Λορίν Μπακόλ πέθανε στις 12 Αυγούστου 2014 στο Μανχάταν της Νέας Υόρκης σε ηλικία 89 ετών.
Επαναστατικά ευρήματα ύστερα από μελέτη νέων φωτογραφιών
O πλανήτης – νάνος Δήμητρα, που για πολύ καιρό οι επιστήμονες θεωρούσαν ότι ήταν ένας άγονος διαστημικός βράχος, έχει τελικά έναν ολόκληρο θαλάσσιο ωκεανό κάτω από την επιφάνειά του.
Η Δήμητρα είναι ο μικρότερος πλανήτης νάνος του ηλιακού μας συστήματος και το μεγαλύτερο σώμα στην Κύρια Ζώνη των Αστεροειδών ανάμεσα στους πλανήτες Άρη και Δία, ενώ έχει δικιά τoυ βαρύτητα.
Τα χαρακτηριστικά της και οι συνθήκες που επικρατούν σε αυτήν επέτρεψαν στο διαστημόπλοιο Nasa Dawn να «τραβήξει» υψηλής ανάλυσης φωτογραφίες της επιφάνειάς της.
Έτσι, όπως αναφέρει ο Guardian, μια διεθνής ομάδα επιστημόνων από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τηνΕυρώπη ανέλυσε φωτογραφίες που «τραβήχτηκαν» από απόσταση 35 χιλιομέτρων από τον αστεροειδή.
Η επιστημονική ομάδα εστίασε στον ηλικίας 20 εκατομμυρίων μεγάλο κρατήρα Occator και κατέληξε ότι κάτω από την επιφάνειά του υπάρχει ένα «εκτεταμένο απόθεμα» αλμυρού νερού.
Μια σειρά από επιστημονικές έρευνες που δημοσιεύθηκαν στις επιστημονικές εκδόσεις, Nature Astronomy, Nature Geoscience και Nature Communications δίνουν περαιτέρω στοιχεία για τον πλανήτη νάνο που ανακαλύφθηκε από τον ιταλό αστρονόμο και πρώτο διευθυντή του Αστεροσκοπείου του Παλέρμο στη Σικελία, Τζουζέπε Πιάτσι.
Με τη χρήση υπέρυθρων εικόνων, μια επιστημονική ομάδα ανακάλυψε την παρουσία ποσότητας υδροαλίτη, κοινό συστατικό στον θαλάσσιο πάγο, το οποίο όμως, ως τώρα, δεν είχε ανακαλυφθεί ποτέ σε σημείο εκτός του πλανήτη μας.
Η Μαρία Κριστίνα Nτε Σάνκτις, από Εθνικό Ινστιτούτο Αστροφυσικής στη Ρώμη δήλωσε πως ο υδροαλίτης είναι ένα σαφές σημάδι ότι η Δήμητρα είχε κάποτε θάλασσα.
Μπορούμε πλέον τα πούμε ότι η Δήμητρα είναι ένα είδος ωκεάνιου κόσμου, όπως και κάποια από τα φεγγάρια του Κρόνου και του Δία».
Σύμφωνα με την ομάδα τα αποθέματα άλατος μοιάζουν να έχουν σχηματιστεί τα τελευταία 2 εκατομμύρια χρόνια, δηλαδή, για τα δεδομένα του συμπαντικού χρόνου, μόλις χθες. Αυτό σημαίνει ότι το αλάτι μπορεί να «ανεβαίνει» από το εσωτερικό του πλανήτη, γεγονός που, σύμφωνα με την Ντε Σάνκτις, μπορεί να έχει σοβαρότατες επιπτώσεις σε μελλοντικές μελέτες.
«Το υλικό αυτό που βρέθηκε στη Δήμητρα είναι εξαιρετικά σημαντικό για την αστροβιολογία. Γνωρίζουμε ότι αυτά τα ορυκτά είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη ζωής».
Περσείδες: Η πιο θεαματική θερινή βροχή από «πεφταστέρια»
Οι διάττοντες Περσείδες, η πιο θεαματική θερινή βροχή από «πεφταστέρια», θα κορυφωθούν και φέτος στην καρδιά του καλοκαιριού, συγκεκριμένα απόψε και αύριο το βράδυ, στον νυχτερινό ουρανό της χώρας μας και γενικότερα του βορείου ημισφαιρίου.
Οι Περσείδες είναι εντυπωσιακές βροχές διαττόντων, καθώς τα «πεφταστέρια» τους είναι γρήγορα και φωτεινά, διαθέτοντας συνήθως μακριές πύρινες «ουρές». Σύμφωνα με τη NASA, οι Περσείδες «δίνουν» περισσότερα φωτεινά μετέωρα από κάθε άλλη βροχή διαττόντων μέσα στο έτος. Το ρεκόρ τους ήταν το 1993, όταν είχαν καταγραφεί περίπου 300 μετέωρα την ώρα.
Εμφανίζονται σχεδόν σε όλα τα σημεία του ουρανού και όχι σε ένα συγκεκριμένο, μολονότι φαίνεται να προέρχονται κυρίως από τα βορειοανατολικά, από την περιοχή του αστερισμού του Περσέα, από όπου πήραν και το όνομά τους. Τα μετέωρα αρχίζουν να πέφτουν αραιά περίπου από τις 17 Ιουλίου, πυκνώνουν σταδιακά και διαρκούν έως τις 24 Αυγούστου. Το «σόου» αρχίζει λίγο μετά τη δύση του ήλιου, αλλά όσο πιο κοντά στην ώρα που χαράζει, τόσο πιθανότερο είναι να δει κανείς με γυμνά μάτια τα συγκεκριμένα «πεφταστέρια» οπουδήποτε στον ουρανό.
Οι Περσείδες -οι οποίες καταγράφηκαν για πρώτη φορά από Κινέζους αστρονόμους το 36 μ.Χ.- προκαλούνται από τα σωματίδια σκόνης που αφήνει πίσω της η τεράστια ουρά, μήκους δεκάδων εκατομμυρίων χιλιομέτρων, του κομήτη 109Ρ/Σουίφτ-Τατλ, που διασταυρώνεται με την τροχιά της Γης. Ο κομήτης, ο οποίος ανακαλύφθηκε το 1862 από τους αστρονόμους Λιούις Σουίφτ και Χόρας Τατλ (των οποίων φέρει το όνομα), διαθέτει ένα τεράστιο πυρήνα διαμέτρου περίπου 26 χιλιομέτρων.
Ο εν λόγω κομήτης είναι το μεγαλύτερο γνωστό ουράνιο σώμα που περνάει από τη Γη κατά τακτά χρονικά διαστήματα και χρειάζεται περίπου 133 χρόνια για να πραγματοποιήσει μία πλήρη περιφορά γύρω από τον Ήλιο. Το επόμενο κοντινό πέρασμά του από τη Γη αναμένεται το 2126, ενώ δεν φαίνεται να αποτελεί απειλή για τον πλανήτη μας στο προβλέψιμο μέλλον.
Τα μετέωρά του, που συνήθως έχουν βάρος μικρότερο από ένα γραμμάριο, εισέρχονται στη γήινη ατμόσφαιρα με ταχύτητα σχεδόν 60 χλμ. το δευτερόλεπτο και αναφλέγονται σε ύψος περίπου 100 χλμ., οπότε και αρχίζουν να γίνονται ορατά από τους παρατηρητές. Καθώς πλησιάζουν προς το έδαφος με μεγάλη ταχύτητα, διαλύονται από την τριβή και την υπερθέρμανση (1.650 βαθμοί Κελσίου), αφήνοντας πίσω τους φωτεινά ίχνη.
Το «κλειδί», σύμφωνα με τους ειδικούς, για να δει κανείς μία βροχή διαττόντων, είναι -εκτός από την υπομονή- το οπτικό πεδίο του να περιλαμβάνει ένα όσο γίνεται μεγαλύτερο τμήμα σκοτεινού ουρανού. Οι διάττοντες είναι, επίσης, δυνατό -με λίγη τύχη- να φωτογραφηθούν με φωτογραφική μηχανή που διαθέτει ευρυγώνιο φακό και θα κάνει διαδοχικές προγραμματισμένες λήψεις μεγάλης διάρκειας.
Oι Γερμανοί πιέζουν για διαπραγματεύσεις: ''Αθήνα & Άγκυρα να ξεκινήσουν τον διάλογο''
Η Ευρώπη ''χαρίζει'' το Αιγαίο στον Ερντογάν - Το Τελ Αβίβ δεν επιθυμεί καμία συζήτηση με την Άγκυρα
Όπως φαίνεται θα έχουμε και πάλι παρέμβαση της Γερμανίας στην ελληνοτουρκική κρίση. Στόχος και σκοπός του Βερολίνου είναι να μας ''σύρει'' σε διαπραγματεύσεις.
Βέβαια αυτό θέλει όπως φαίνεται και ο Κ. Μητσοτάκης. Χθες ο Βαρουφάκης τον ''κάρφωσε'', με το Μ. Μαξίμου να μην διαψεύδει τα όσα ειπώθηκαν.
''Σε ερώτημα του κ. Βαρουφάκη, ο πρωθυπουργός φαίνεται να απάντησε -σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΜέΡΑ25- ότι το Oruc Reis βρίσκεται σε περιοχή εκτός της ΑΟΖ που συμφωνήθηκε πρόσφατα με την Αίγυπτο και στο απώτατο όριο της υφαλοκρηπίδας που θα κατοχύρωνε το Δικαστήριο της Χάγης στην Ελλάδα ακόμα κι αν αποδεχόταν εκατό τοις εκατό τα ελληνικά επιχειρήματα.
Το σχέδιο της Γερμανίας\
Από αυτή την άποψη, προστίθεται στην ανακοίνωση, «ο κ. Μητσοτάκης δήλωσε αισιόδοξος ότι η ένταση των ημερών βαίνει προς εκτόνωση και δείχνει το δρόμο προς διαπραγματεύσεις».''
Οσον αφορά τη Γερμανία, πηγές από το Βερολίνο αναφέρουν ότι βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη πρωτοβουλία για αποκλιμάκωση της έντασης, με την καγκελαρία να εξακολουθεί ενεργά να έχει επαφές με όλους τους πρωταγωνιστές με στόχο ακριβώς τον απευθείας διάλογο Αθήνας - Αγκυρας.
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέφεν Ζάιμπερτ, μάλιστα, μιλώντας στην «Κ» και υπενθυμίζοντας σχετική δήλωσή του κατά τη διάρκεια επίσημης ενημέρωσης τη Δευτέρα, σημειώνει: «Ανησυχούμε αναφορικά με την τελευταία κορύφωση της έντασης και καλούμε αμφότερες τις πλευρές να μπουν σε απευθείας διάλογο με αντικείμενο τα θέματα που αντιμετωπίζουν αναφορικά με το δίκαιο της θάλασσας».
Δηλαδή με λίγα λόγια ξεκινήστε τις διαπραγματεύσεις!
Παραμένει εντός ελληνικής υφαλοκρηπίδας το Oruc Reis
Καμία μεταβολή δεν έχει παρατηρηθεί στις ενέργειες του Oruc Reis, το οποίο εξακολουθεί να βρίσκεται εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας, ωστόσο κινείται με βορειοανατολική πορεία.
Το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό παρακολουθεί στενά τις κινήσεις του Oruc Reis και της τουρκικής αρμάδας και αξιολογεί συνεχώς την κατάσταση. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το τουρκικό ερευνητικό σκάφος πλέει με σταθερή ταχύτητα περίπου 4,5 κόμβων και βρίσκεται περίπου στα 40 ναυτικά μίλια από το δυτικό άκρο, εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. Τα τουρκικά πολεμικά πλοία εξακολουθούν να το συνοδεύουν, ενώ στις θέσεις τους είναι και τα υπόλοιπα πλοία του τουρκικού στόλου.
Στήριξη από Ισραήλ
Το Τελ Αβίβ έβγαλε ανακοίνωση με την οποία στηρίζει ξεκάθαρα την Ελλάδα. Βέβαια δεν επιθυμεί τις διαπραγματεύσεις, καθώς δεν θέλει να μπει στο παιχνίδι η Τουρκία.
''Το Ισραήλ παρακολουθεί προσεκτικά την αύξηση της έντασης στην Ανατολική Μεσόγιειο. Το Ισραήλ εκφράζει την πλήρη υποστήριξη και αλληλεγγύη του στην Ελλάδα στις θαλάσσιες ζώνες της και στο δικαίωμα καθορισμού της ΑΟΖ της.''
Η Δύση προεξοφλεί ελληνοτουρκική σύγκρουση: "Απρόβλεπτος ο Ερντογάν"
Σε καίριο σημείο η κρίση στο ΝΑ Αιγαίο.
Την έντονη ανησυχία των ΗΠΑ αναφέρει αμερικανικό ΜΜΕ, μετά την εισβολή τουρκικών πολεμικών σκαφών ως συνοδεία του ερευνητικού Ορούτς Ρέις στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Ελλάδας.
Υπάρχει όμως μόνο ένα άτομο που φταίει για αυτήν την κρίση, και αυτός είναι ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, τονίζει το ίδιο.Σε απάντηση, η Αθήνα έχει αναπτύξει μονάδες του πολεμικού ναυτικού της. Οι εντάσεις είναι στο πιο υψηλό σημείο και μια πιθανή στρατιωτική σύγκρουση είναι πλέον πιθανή, γράφει το δημοσίευμα.
Ο Τούρκος ηγέτης χρησιμοποιεί σκάφη έρευνας ως εκ των πραγμάτων πειρατικά πλοία.
Αυτές οι έρευνες αποσκοπούν στον έλεγχο των υποθαλάσσιων πόρων. Η Ελλάδα δεν υποχωρεί. Το ελληνικό υπουργείο εξωτερικών προειδοποίησε τη Δευτέρα ότι "δεν θα δεχτεί κανένα εκβιασμό. Θα υπερασπιστεί την κυριαρχία και τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας, καλώντας την Τουρκία να τερματίσει αμέσως τις παράνομες ενέργειές της που υπονομεύουν την ειρήνη και την ασφάλεια στην περιοχή".
Αλλά ο Ερντογάν δεν ακούει κανέναν. Χρησιμοποιεί αυτήν την αναμέτρηση για να εδραιώσει το υπερεθνικιστικό δεξιό ακροατήριο του, αναπτύσσοντας τα δικά του πολεμικά πλοία για να συνοδεύσει το σκάφος έρευνας.
Ο Τούρκος ηγέτης επιδιώκει να περιορίσει την Ελλάδα μόνο σε διαμαρτυρίες. Ο Ερντογάν ελπίζει επίσης ότι οι συνεχιζόμενες προσπάθειες διαμεσολάβησης με επικεφαλής την καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ θα τελειώσουν υπέρ του.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ζητά από το ΝΑΤΟ να ασκήσει περισσότερη πίεση στην Τουρκία, αλλά είναι σαφές ότι το ΝΑΤΟ και η Ευρωπαϊκή Ένωση ευνοούν τη γερμανική διαμεσολάβηση περισσότερο από οποιαδήποτε σοβαρή πίεση στον Ερντογάν.
Η ελπίδα είναι ότι ο Ερντογάν θα συνεχίσει αυτή τη δραστηριότητα για λίγες μέρες και στη συνέχεια θα δώσει εντολή να επιστρέψουν τα πολεμικά σκάφη του στα τουρκικά ύδατα. Όσο περισσότερο συνεχίζεται η αναμέτρηση, τόσο μεγαλύτερη πίεση θα υπάρχει στον Μητσοτάκη για δράση.“Εν μέρει, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο Ερντογάν είναι τόσο απρόβλεπτος, και υπάρχει πραγματικός φόβος ότι μπορεί να χτυπηθούν ελληνικά σκάφη σε περίπτωση που αυτά κινηθούν εναντίον των τουρκικών. Υπάρχουν πρόσθετες εκτιμήσεις. Η κατάσταση επιδεινώνεται λόγω και της κατάστασης στη Λιβύη (ιδίως λόγω των σχέσεων μεταξύ Τουρκίας και Γαλλίας), όπως και λόγω του θέματος των μεταναστών.
Το ελληνικό πολεμικό ναυτικό θα μπορούσε να μπλοκάρει τα τουρκικά σκάφη έρευνας, σε μια κίνηση που θα αιφνιδίαζε το πιο σύγχρονο τουρκικό ναυτικό. Η ελληνική πολεμική αεροπορία, επίσης είναι καλύτερα εκπαιδευμένη και πιο ευέλικτη από την τουρκική ΠΑ.
Κανένα έθνος δεν θα είχε κανένα συμφέρον να εξασφαλίσει σημαντική θαλάσσια επέκταση, και έτσι οποιαδήποτε σύγκρουση πιθανότατα θα καθοριζόταν μόνο σε τοπικές φιλονικίες και όχι σε ένα πόλεμο πλήρους κλίμακας.
Φυσικά, οποιαδήποτε σύγκρουση μεταξύ δύο κρατών μελών του ΝΑΤΟ θα ήταν καταστροφή για τη συμμαχία και τη σταθερότητα σε όλη την περιοχή της Μεσογείου.
Ο Βλαντιμίρ Πούτιν θα εκμεταλλευόταν ταχύτατα αυτό το χάος, ειδικά όσον αφορά τα συμφέροντά του στη Λιβύη.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες θα πρέπει συνεπώς να ενώσουν με την ΕΕ πιέζοντας την Τουρκία να αποσύρει τα σκάφη της έρευνας. Εάν ο Ερντογάν αρνηθεί να το κάνει, θα πρέπει να προειδοποιηθεί για νέες κυρώσεις στην οικονομία του η οποία παραπαίει”, τονίζει το αμερικανικό άρθρο.
Η Ελλάδα οφείλει να μπλοκάρει την τουρκική “εισβολή” του Ορούτς Ρέις εδώ και τώρα, ξεκινώντας βολές στην περιοχή που είχε δεσμεύσει. Η Άγκυρα δεν πρόκειται να υποχωρήσει σε καμία περίπτωση και αυτό οφείλουμε να κατανοήσουμε πολύ βαθιά με τον Τούρκο πρόεδρο να "παίζει τα ρέστα του" λόγω των πολλών προβλημάτων στο εσωτερικό.
«Έφυγε» σε ηλικία σε 89 ετών ο σπουδαίος λογοτέχνης Ντίνος Χριστιανόπουλος.
Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος ήταν σύγχρονος Έλληνας ποιητής, διηγηματογράφος, δοκιμιογράφος, μεταφραστής, ερευνητής, λαογράφος, εκδότης και βιβλιοκριτικός.
Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Κωνσταντίνου Δημητριάδη) γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1931. Φοίτησε στο Τμήμα Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και από το 1958 ως το 1965 εργάστηκε ως βιβλιοθηκάριος στη Δημοτική Βιβλιοθήκη της πόλης.
Παράλληλα το 1958 ίδρυσε και ανέλαβε υπό τη διεύθυνσή του το περιοδικό "Διαγώνιος", που κυκλοφόρησε ως το 1983 με ολιγόχρονες παύσεις.
Το 1962 δημιούργησε τις "Εκδόσεις της Διαγωνίου" και από το 1965 εργάστηκε ως διορθωτής και επιμελητής. Το 1974 ίδρυσε τη Μικρή Πινακοθήκη της Διαγωνίου που έχει ως στόχο την προβολή νέων καλλιτεχνών της συμπρωτεύουσας, με στενούς συνεργάτες του Κάρολο Τσίζεκ και Νίκο Νικολαΐδη. Την πρώτη του εμφάνιση στη λογοτεχνία πραγματοποίησε το 1949 με τη δημοσίευση του ποιήματος "Βιογραφία" στο περιοδικό της Θεσσαλονίκης "Μορφές".
Τον επόμενο χρόνο κυκλοφόρησε η πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο "Εποχή των ισχνών αγελάδων". Ο Ντίνος Χριστιανόπουλος τοποθετείται ανάμεσα στους σημαντικότερους ποιητές της ομάδας που είναι γνωστή ως "Κύκλος της Διαγωνίου" και κινήθηκε στο πλαίσιο του ομώνυμου περιοδικού που ο ίδιος ίδρυσε (Νίκος-Αλέξης Ασλάνογλου, Γιώργος Ιωάννου, Τάσος Κόρφης, Βασίλης Καραβίτης, κ.α.). Η ποίησή του χαρακτηρίζεται από έντονα ερωτική διάθεση και επιρροές από το έργο του Κωνσταντίνου Καβάφη. Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Ντίνου Χριστιανόπουλου βλ. Αλέξης Ζήρας, "Χριστιανόπουλος Ντίνος", στο "Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό", τ. 9β, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, 1988, και Δημήτρης Δασκαλόπουλος, "Χριστιανόπουλος Ντίνος", στο "Λεξικό Νεοελληνικής Λογοτεχνίας", Αθήνα: Πατάκης, 2007, σελ. 2381-2.
Ο φιλόλογος Κωνσταντίνος Δημητριάδης (το «Ντίνος Χριστιανόπουλος» είναι ψευδώνυμο του ποιητή), ο συλλέκτης έργων τέχνης, ο πρώην ιδιοκτήτης της πινακοθήκης της «Διαγωνίου», ο μελετητής, ο μεταφραστής, ο δοκιμιογράφος, ο σχολιαστής (ενίοτε ιδιαίτερα δεικτικός) των έργων και των ζωών των άλλων, ο πλέον «συζητημένος» ποιητής των τελευταίων χρόνων, πέθανε σήμερα στη γενέθλια πόλη του, τη Θεσσαλονίκη, την οποία ουδέποτε εγκατέλειψε (αντίθετα μ' εκείνη), ύστερα από πολυετή ασθένεια.
Έζησε 89 «διαγώνια» χρόνια...
Καταβεβλημένος από τις αλλεπάλληλες, τα τελευταία χρόνια, περιπέτειες της υγείας του, παρέμενε πάντα στο ισόγειο διαμέρισμά του στις Σαράντα Εκκλησιές της Θεσσαλονίκης, περιβεβλημένος από ...ποιητές. Ο Καβάφης κι ο Τσιτσάνης σε κάδρα στον τοίχο πάνω από το γραφείο του.
Γεννήθηκε στις 21 Μαρτίου του 1931. Χρόνια μετά, η ημέρα της γέννησής του (Εαρινό ηλιοστάσιο- πρώτη μέρα της Άνοιξης), έμελλε να χρισθεί ως... «παγκόσμια μέρα της ποίησης». «Δεν θέλω και πολύ τις αυτοβιογραφίες, γιατί μου δίνουν την εντύπωση ότι ξόφλησα κι ότι δεν έχω πια να κάνω τίποτα άλλο παρά να βυθίζομαι στις αναμνήσεις...», έλεγε.
Στην εφηβεία αμφιταλαντευόταν για το εάν θα σπουδάσει θεολογία (πήγαινε στο κατηχητικό και είχε αναφέρει πως είχε επηρεαστεί) ή να σπουδάσει στη Σχολή Καλών Τεχνών. Τελικά αποφάσισε να γίνει φιλόλογος και φοίτησε στο τμήμα Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (αποφοίτησε στα 1954) αλλά δε θέλησε ποτέ να εξασκήσει τη φιλολογία ως επάγγελμα. Εργάστηκε ως βιβλιοθηκάριος στη Δημοτική Βιβλιοθήκη και ύστερα από οκτώμισι χρόνια παραιτήθηκε. Είχε δηλώσει εξάλλου ότι θεωρεί ... «κατάρα» το να είναι κάποιος υπάλληλος...
Την πρώτη του εμφάνιση στη λογοτεχνία πραγματοποίησε το 1949, με τη δημοσίευση του ποιήματος «Βιογραφία» στο περιοδικό της Θεσσαλονίκης «Μορφές». Το 1950 κυκλοφόρησε την πρώτη του ποιητική συλλογή με τίτλο «Εποχή των ισχνών αγελάδων». Το 1958 ίδρυσε και ανέλαβε το περιοδικό «Διαγώνιος» που κυκλοφόρησε ως το 1983, και το 1962 δημιούργησε τον εκδοτικό οίκο «Εκδόσεις της Διαγωνίου», προτείνοντας και εκδίδοντας σημαντικούς λογοτέχνες. (Νίκος - Αλέξης Ασλάνογλου, Γιώργος Ιωάννου, Περικλής Σφυρίδης, Σάκης Παπαδημητρίου κ.ά).
Εκτός από ποιητής και εκδότης, ο Ντίνος Χριστιανόπουλος υπήρξε διηγηματογράφος, δοκιμιογράφος, μεταφραστής, ερευνητής, λαογράφος, επιμελητής εκδόσεων, βιβλιοκριτικός, συλλέκτης, μελετητής και ερμηνευτής ρεμπέτικων τραγουδιών. Είχε ασχοληθεί επισταμένα με το Διονύσιο Σολωμό, το Στρατή Δούκα, τον Κωνσταντίνο Καβάφη, το Νίκο Καββαδία, το Βασίλειο Λαούρδα, ενώ είχε εντρυφήσει στο έργο του Βασίλη Τσιτσάνη κι εξέδωσε μελέτες για το ρεμπέτικο τραγούδι.
Το 2011 τιμήθηκε με το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων για την προσφορά του τόσο στην πνευματική ζωή της Θεσσαλονίκης αλλά και γενικότερα στα ελληνικά γράμματα. Αρνήθηκε όμως να το παραλάβει παραπέμποντας στο κείμενό του «Εναντίον» από το 1979 όπου αναφέρει: «Είμαι εναντίον των βραβείων γιατί μειώνουν την αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Βραβεύω σημαίνει αναγνωρίζω την αξία κάποιου κατωτέρου μου και κάποτε θα πρέπει να διώξουμε τα αφεντικά από τη ζωή μας».
Η ποίησή του χαρακτηρίζεται από έντονα ερωτική διάθεση και επιρροές από το έργο του Κωνσταντίνου Καβάφη. «Πάντως, η βασικότερη διαφορά είναι ότι ο Καβάφης είναι φιλήδονος, ενώ εγώ γράφω για την αγωνία της ερωτικής στέρησης», έλεγε .
Τα τελευταία δέκα και πλέον χρόνια διέμενε μόνος του (μετά τα ...«υπερήφανα χρόνια της Δημητρίου Πολιορκητού») σ' ένα ισόγειο διαμέρισμα των 40 Εκκλησιών, ενώ η υγεία του είχε επιδεινωθεί.
Είπε και έγραψε:
*Το ρεμπέτικο είναι η πολιτιστική αξία του ελληνισμού. Σ' ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση δεν υπάρχει σύγχρονο λαϊκό τραγούδι.. Μόνο στην Πορτογαλία τα φάντος και στην Ελλάδα το ρεμπέτικο είναι οι τελευταίες εστίες του...
*«Εγώ; Από νταλκά τραγουδάω».
*«Είναι αλήθεια. Μιλώ συχνά αθυρόστομα. Έβρισα πολλούς ανθρώπους , τους σχολίασα αρνητικά. Κινδύνεψα να συρθώ και σε δικαστήρια για αυτά που είπα. Ας είναι. Δεν μου βγήκε σε κακό… Δεν μετανιώνω».
*«Τι να τα κάνω τα τραγούδια σας/ είναι πολύ ζαχαρωμένα/ ταιριάζουν σε σοκολατόπαιδα/ μα δεν ταιριάζουνε σε μένα/ Τι να τα κάνω τα τραγούδια σας/ ποτέ δε λένε την αλήθεια/ ο κόσμος υποφέρει και πεινά / κι εσείς τα ίδια παραμύθια...».
- Και το ...θρυλικό «Εναντίον» (το ομότιτλο κείμενό του, τού 1977) σύμφωνα με το οποίο ..(«Είμαι εναντίον της κάθε τιμητικής διάκρισης, απ΄ όπου και αν προέρχεται. Δεν υπάρχει πιο χυδαία φιλοδοξία, απ' το να θέλουμε να ξεχωρίζουμε. Αυτό το απαίσιο «υπείροχον έμμεναι άλλων», που μας άφησαν οι αρχαίοι./ Είμαι εναντίον των βραβείων, γιατί μειώνουν την αξιοπρέπεια του ανθρώπου. Βραβεύω σημαίνει αναγνωρίζω την αξία κάποιου κατώτερου μου -και κάποτε θα πρέπει να απαλλαγούμε από την συγκατάβαση των μεγάλων. Παίρνω βραβείο σημαίνει παραδέχομαι πνευματικά αφεντικά -και κάποτε θα πρέπει να διώξουμε τα αφεντικά από τη ζωή μας...
..Είμαι εναντίον των χρηματικών επιχορηγήσεων/ Είμαι εναντίον των λογοτεχνικών συντάξεων. .. των σχέσεων με το κράτος , των εφημερίδων/ των κλικών/ των κουλτουριάρηδων/ κάθε ιδεολογίας / κάθε ατομικής φιλοδοξίας που καθημερινά μας οδηγεί σε μικρούς και μεγάλους συμβιβασμούς. Αν σήμερα κυριαρχούν παραγοντίσκοι και τσανάκια, δεν φταίει μόνο το κωλοχανείο· φταίνε και οι δικές μας παραχωρήσεις και αδυναμίες. Αν πιάστηκε η μέση του οδοκαθαριστή, φταίμε και εμείς που πετάμε το τσιγάρο μας στον δρόμο. Κι αν η λογοτεχνία μας κατάντησε σκάρτη, μήπως δεν φταίει και η δική μας σκαρταδούρα;").
Ανήμερα της παγκόσμιας μέρας της ποίησης, της πρώτης μέρας της Άνοιξης, ανήμερα και των γενεθλίων του (προ πενταετίας) ο ποιητής Ντίνος Χριστιανόπουλος, απαντούσε στην ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Σε τι βοηθά λοιπόν η ποίηση;»
-«Ακανθώδες το ερώτημα και δε νομίζω να δύναται κανείς να δώσει τη σωστή απάντηση. Ίσως, θα μπορούσα να πω ότι δίνει έκφραση στην ψυχική ανάγκη μιας μερίδας ανθρώπων που λέγονται ποιητές. Ίσως και σε ορισμένους από τους αναγνώστες τους. Είναι απίθανο μυστήριο αυτό της ποίησης... Εμένα, πάντα μου άρεσαν- μου αρέσουν πολύ, οι λέξεις... Δεν μπορώ όμως να διεισδύσω σ αυτό το μυστήριο που λέγεται ποίηση... Μπορεί όμως η ποίηση να αναστείλει πολέμους, να δώσει λύση σ' αυτή την κρίση που βιώνουμε; Δε νομίζω...».
Δεν έγραφε -εδώ και χρόνια- ποίηση
-«Η εποχή σιγά σιγά χειροτερεύει. Ήδη οι νεώτεροι ποιητές εμένα προσωπικά δεν με ικανοποιούν. Κάτι έχει χαλάσει παντού, σε όλα. Έχει χαλάσει η ίδια η ουσία της ζωής μας. Δεν υπάρχει πλέον ατομική έκφραση που να σε πείθει... Λόγια παρμένα από τα σλόγκαν των εφημερίδων. Ο καθένας γράφει ό,τι μπορείς να φανταστείς με την πεποίθηση πως εκφράζει τον εαυτό του, ενώ δεν εκφράζει παρά μόνο την ηλιθιότητα ή τη μετριότητά του.. Τη μετριότητα της ζωής που βιώνει».
-«Εγκαταλείπω την ποίηση δε θα πει προδοσία/ Βρίσκει κανείς τόσους τρόπους να επιμεληθεί την καταστροφή του», είχε γράψει εξάλλου από τα 1956. Στα 25 του χρόνια.
Φιλόλογος, βραβευμένος, συν-ιδρυτής της «Διαγωνίου», ποιητής, μελετητής, ρεμπετολόγος - και τραγουδιστής- ανθολόγος και συναξαριστής της τέχνης και των δημιουργών της, μάλλον συντηρητικός, ιδιότυπα Χριστιανός, ουδέποτε πολιτικοποιημένος, πάντα και κατά το δικό του τρόπο «ερωτικός», φτωχός, απλός - κάποιοι τον είπαν «απλοϊκό»- και πάντα «Εναντίον» .
«Είμαι στ' αλήθεια προκλητικός; Δεν ξέρω. Μ' αρέσει να προκαλώ τους υποκριτές», ομολόγησε .
Ο Χριστιανόπουλος ήταν η Θεσσαλονίκη. «Με τα όλα της» ...
Μέρος -το εναπομείναν υλικό του αρχείου τού Ντίνου Χριστιανόπουλου (56 ετήσια ημερολόγια, κείμενα αλληλογραφίας, περιορισμένος αριθμός χειρογράφων του, αποκόμματα συνεντεύξεών του, αλλά και ηχογραφήσεις στις οποίες ερμηνεύει ρεμπέτικα και λαϊκά τραγούδια με την κομπανία «Παρέα του Τσιτσάνη»)- βρίσκονται ήδη στη βιβλιοθήκη του ΑΠΘ όπου δωρήθηκαν προ τριετίας από τον συλλέκτη- συγγενή και μοναδικό διαχειριστή της πνευματικής κληρονομιάς του Ντίνου Χριστιανόπουλου Ιωάννη Μέγα (ξεπερνά τα 90.000 τεκμήρια).
«Ο κ. Χριστιανόπουλος δεν υπήρξε συλλέκτης. Το υλικό που προέρχεται από τον κ. Χριστιανόπουλο δεν είναι βεβαίως συλλογή, αλλά το εναπομείναν υλικό του αρχείου του. Δυστυχώς δεν χρησιμοποιούσε γραφομηχανή, ούτε βεβαίως υπολογιστή, το αρχείο του δεν είναι ψηφιοποιημένο, αλλά χειρόγραφα κείμενα, πολλά από τα οποία έχουν με τα χρόνια χαθεί... Έδινε τα κείμενά του σε τυπογραφεία ή στους εκδότες και συχνά δεν τα έπαιρνε πίσω...», έλεγε, στη διάρκεια της παρουσίασης της δωρεάς στο ΑΠΘ, τον Οκτώβριο του 2016, ο κ. Μέγας.
Τα δωρηθέντα αρχεία μετά την τεκμηρίωση, βιβλιοθηκονομική επεξεργασία και αρχειοθέτηση τους θα είναι προσβάσιμα στους μελετητές και το κοινό και ηλεκτρονικά (http://www.lib.auth.gr) ενώ τα τεύχη του λογοτεχνικού περιοδικού «Διαγώνιος» που εξέδιδε ο Ντίνος Χριστιανόπουλο (με την γραφιστική συνεργασία του Κάρολου Τσίζεκ) ψηφιοποιούνται και θα είναι προσβάσιμα και ηλεκτρονικά στο κοινό από το Κέντρο Ελληνικής γλώσσας.
Η κηδεία του Ντίνου Χριστιανόπουλου θα γίνει την Πέμπτη το πρωί, από τα νεκροταφεία της Αναστάσεως του Κυρίου (Θέρμη). Δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη η ώρα της κηδείας.
Αγία Σοφία: Τρεις χιλιάδες άνθρωποι μολύνθηκαν με κορονοϊό στη φιέστα Ερντογάν
Η τουρκική κυβέρνηση έχει σταματήσει να δίνει αριθμό νοσηλευόμενων στις ΜΕΘ της χώρας
Εως και 3.000 άνθρωποι μολύνθηκαν με κορονοϊό στις προσευχές που έγιναν στη φιέστα του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην Αγία Σοφία κατά τη μετατροπή του ναού σε τζαμί. Σύμφωνα με τους Times ανάμεσά τους, βρίσκονται επιβεβαιωμένα, και τέσσερα στελέχη του κόμματος ΑΚ του Ερντογάν.
«Πιστεύω ότι η συνάθροιση στην Αγία Σοφία θα αυξήσει τα κρούσματα στην Κωνσταντινούπολη. Σίγουρα μας περιμένουν πολύ δύσκολες μέρες», δήλωσε ο καθηγητής σε τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων. Τις τελευταίες ημέρες, ο αριθμός των κρουσμάτων αυξάνεται καθημερινά στην Τουρκία.
Ο υπουργός Υγείας της Τουρκίας Φαχρετίν Κότζ,α γνωστοποίησε την Κυριακή ότι τις προηγούμενες 24 ώρες καταγράφηκαν 15 νέοι θάνατοι εξαιτίας της COVID-19 και 1.182 νέα κρούσματα. Ο απολογισμός της πανδημίας του κορονοϊού στην Τουρκία ανέρχεται σε 5.844 νεκρούς επί συνόλου 240.804 ανθρώπων που έχουν προσβληθεί, σύμφωνα με τα δεδομένα που δημοσιοποίησε ο υπουργός μέσω Twitter, ενώ η κυβέρνηση έχει σταματήσει να δίνει αριθμό νοσηλευόμενων στις ΜΕΘ της χώρας.
Τρανς λιπαρά: Επτά τροφές που πρέπει να αποφεύγετε (εικόνες)
Οι περισσότεροι γνωρίζουν ότι τα τρανς λιπαρά πρέπει να αποφεύγονται, καθώς δεν παρέχουν κανένα διατροφικό όφελος στους καταναλωτές.
Αποτελούν τεχνητώς υδρογονωμένα λίπη, τα οποία είναι φτηνά, βελτιώνουν την υφή του φαγητού και επιμηκύνουν το χρόνο διατήρησης στα ράφια των καταστημάτων. Μάλιστα, μία μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Preventing Chronic Disease, αποκάλυψε ότι το 84% των συσκευασμένων τροφίμων που ισχυρίζονταν ότι δεν περιείχαν τρανς λιπαρά, είχαν μερικώς υδρογονωμένο έλαιο, το οποίο αποτελεί την κύρια διατροφική πηγή τρανς λίπους.
Τα καλά νέα είναι ότι η ποσότητα του τρανς λιπαρών που καταναλώνουμε έχει μειωθεί τα τελευταία 30 χρόνια, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of the American Heart Association.
Οι άνδρες καταναλώνουν 32% και οι γυναίκες 35% λιγότερα τρανς λιπαρά από ό,τι το 1980. Παρόλα αυτά, το 1,9% των θερμίδων που προσλαμβάνουν καθημερινά οι άνδρες και το 1,7% των ημερήσιων θερμίδων που προσλαμβάνουν οι γυναίκες προέρχονται από τρανς λιπαρά σήμερα, ενώ η Αμερικανική Ένωση Καρδιολογίας συνιστά περιορισμό τους στο 1% των συνολικών θερμίδων που καταναλώνονται. Ακόμα και λίγα γραμμάρια ημερησίως αυτών των λιπών αυξάνουν την κακή χοληστερόλη, μειώνουν την καλή χοληστερόλη και φράζουν τις αρτηρίες.
Στην παρακάτω gallery θα βρείτε τις τροφές που πρέπει να αποφεύγετε προκειμένου να βελτιώσετε τη διατροφή σας και την υγεία σας.
Κρέμα καφέ σε σκόνη: Τα μη γαλακτοκομικά προϊόντα δεν σημαίνει ότι δεν περιέχουν λιπαρά. Μισό γραμμάριο τρανς λίπους στην κρέμα καφέ σε σκόνη μπορεί γρήγορα να πολλαπλασιαστεί, δεδομένου ότι οι καταναλωτές τείνουν να χρησιμοποιούν μεγαλύτερη ποσότητα από μισή κουταλιά ανά φλιτζάνι. Αντί της κρέμας σε μορφή σκόνης, επιλέξτε άπαχο γάλα για τον καφέ σας.
Κατεψυγμένη πίτσα: Το τρανς λίπος βρίσκεται στη ζύμη της κατεψυγμένης πίτσας, ενώ κάθε κομμάτι περιέχει περίπου 0,3 γραμμάρια. Δημιουργήστε τη δική σας υγιεινή εκδοχή στο σπίτι, χρησιμοποιώντας υλικά προκειμένου να γνωρίζετε τα συστατικά της.
Μπισκότα και μπάρες δημητριακών: Διαβάστε προσεκτικά τις λίστες συστατικών των συσκευασμένων τροφίμων, όπως τα μπισκότα αλλά ακόμα και οι μπάρες δημητριακών, οι οποίες συχνά μπορεί να περιέχουν τρανς λιπαρά. Μπορεί να διαφημίζονται ως υγιεινές επιλογές όμως είναι σημαντικό να ελέγχετε τα συστατικά τους.
Ποπ κορν: Οι περισσότερες συσκευασίες ποπ κορν που γίνονται στον φούρνο μικροκυμάτων περιέχουν τρανς λίπη. Πιο συγκεκριμένα, η γεύση βουτύρου μπορεί να περιλαμβάνει 0,5 γραμμάρια τρανς λίπους ανά μερίδα, ενώ το άρωμα καραμέλας μπορεί να περιέχει έως 1,5 γραμμάρια. Αγοράστε σπόρους καλαμποκιού και φτιάξτε το δικό σας ποπ κορν, χρησιμοποιώντας λίγο ελαιόλαδo.
Φυστικοβούτυρο: Ορισμένες εταιρείες χρησιμοποιούν μερικώς υδρογονωμένα έλαια για να επιτύχουν κρεμώδη υφή και να διατηρήσουν το προϊόν τους «φρέσκο» για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Επομένως ελέγξτε την ετικέτα και προκειμένου να είστε ασφαλείς επιλέξτε τη φυσική ποικιλία.
Τορτίγιες: Μπορεί να μην περιέχουν όλες οι τορτίγιες τρανς λιπαρά, αλλά βεβαιωθείτε ότι διαβάζετε τις ετικέτες και μείνετε μακριά από τα μερικώς υδρογονωμένα έλαια.
Κρακεράκια: Πιθανότατα ήδη γνωρίζατε ότι τα πατατάκια και τα κρακεράκια δεν είναι η πιο υγιεινή επιλογή, αλλά ίσως δεν συνειδητοποιείτε πόσες τρανς λιπαρές ουσίες μπορεί να περιλαμβάνει κάθε συσκευασία. Τα περισσότερα περιέχουν μερικώς υδρογονωμένα έλαια, πρόσθετα χρώματα, γεύσεις και σάκχαρα.