Τετάρτη 31 Ιουλίου 2024

Τι σημαίνει η φράση «φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας»;

Τι σημαίνει η φράση «φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας»;

31 Ιουλίου 2024

Ο Περικλής του Ξανθίππου ο Χολαργεύς (από τις λέξεις περί και κλέος δηλαδή o περιτριγυρισμένος από δόξα, περίδοξος, περίπου 495-429 π.Χ.) ήταν Αρχαίος Έλληνας πολιτικός, ρήτορας και στρατηγός του 5ου αιώνα π.Χ., γνωστού και ως «Χρυσού Αιώνα», και πιο συγκεκριμένα της περιόδου μεταξύ των Περσικών Πολέμων και του Πελοποννησιακού Πολέμου. Η δύναμη, δόξα και η φήμη την οποία χάρισε στην Αρχαία Αθήνα, δικαιώνουν απόλυτα το χαρακτηρισμό του Χρυσού Αιώνα.

Η εποχή στην οποία ήταν κύριος της πολιτικής ζωής της Αρχαίας Αθήνας, δηλαδή μεταξύ του 461 π.Χ. και του 429 π.Χ., ονομάζεται μέχρι σήμερα «Εποχή του Περικλή». Γυναίκα του ήταν η Ασπασία. Ο Περικλής εκμεταλλεύτηκε τη νίκη των ελληνικών δυνάμεων επί των Περσών και την άνοδο της ναυτικής δύναμης της Αθήνας προκειμένου να μετατρέψει τη Δηλιακή Συμμαχία σε «Αθηναϊκή Ηγεμονία», οδηγώντας την πόλη του στην μεγαλύτερη ακμή της ιστορίας της κατά την περίοδο των 14 συνεχόμενων ετών που εκλεγόταν στο αξίωμα του Στρατηγού.

Σε στρατιωτικό επίπεδο, οι επεκτατικές και στρατιωτικές επιχειρήσεις που πραγματοποίησε κατά την διάρκεια της κυριαρχίας του είχαν σαν κύριο στόχο τη διαφύλαξη των συμφερόντων της Αθήνας. Τις επιχειρήσεις αυτές διεξήγαγε με τη βοήθεια του πανίσχυρου αθηναϊκού ναυτικού, το οποίο άρχισε να δυναμώνει την εποχή του Θεμιστοκλή και αργότερα του Κίμωνα, γιου του Μιλτιάδη. Ωστόσο, στην απόλυτη ακμή του έφτασε κατά την εποχή του Περικλή και αποτέλεσε τον κινητήριο μοχλό της αθηναϊκής υπερδύναμης. Ο Περικλής ήταν ηγέτης της Αθήνας μέχρι τα δύο πρώτα χρόνια του Πελοποννησιακού Πολέμου, ώσπου το 429 π.Χ. απεβίωσε εξαιτίας του λοιμού των Αθηνών.

Υπήρξε μέγας προστάτης των τεχνών, της λογοτεχνίας και των επιστημών, και ο βασικός υπεύθυνος για το γεγονός ότι η Αθήνα έγινε το πολιτιστικό και πνευματικό κέντρο του αρχαίου κόσμου. Επίσης, σε αυτόν οφείλεται η κατασκευή πολλών από τα σημαντικά μνημεία που κοσμούσαν την Αρχαία Αθήνα, με εκείνα της Ακρόπολης να διατηρούν εξέχουσα θέση ανάμεσά τους. Επίσης, υπήρξε μέγας υποστηρικτής της δημοκρατίας και της ελευθερίας του λόγου και ως αποτέλεσμα, κατά την εποχή του, τέθηκαν οι βάσεις του λεγόμενου Δυτικού Πολιτισμού.

Η δράση του δεν περιορίστηκε μόνο εκεί, αλλά ως ηγέτης των Αθηνών, με μία σειρά νόμων, υποστήριξε τις λαϊκές μάζες και τις βοήθησε να αποκτήσουν περισσότερα δικαιώματα σε βάρος της αριστοκρατικής τάξης στην οποία ανήκε κι ο ίδιος. Ήταν τόσο ανοικτός προς τις ευρύτερες μάζες, που πολλοί τον αποκαλούσαν λαϊκιστή.

Οι φιλοδημοκρατικές του θέσεις αποτυπώνονται καλύτερα στον περίφημο «Επιτάφιο Λόγο» του προς τιμήν των πεσόντων του πρώτου έτους του Πελοποννησιακού Πολέμου, ο οποίος διασώθηκε από τον ιστορικό Θουκυδίδη. Ο τελευταίος θαύμαζε τόσο πολύ τον Περικλή, που τον αποκαλούσε «πρώτο πολίτη των Αθηνών».

Στο 40ο κεφάλαιο του Επιταφίου του Περικλή που εκφωνήθηκε το χειμώνα του 431 π.Χ., στο τέλος του πρώτου έτους του πελοποννησιακού πολέμου, με σκοπό να τιμήσει τους πρώτους πεσόντες και να εξυψώσει το ηθικό των Αθηναίων συναντάμε την επίμαχη φράση «φιλοκαλούμεν τε γάρ μετ΄ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας».

Μια φράση αρκετά γνωστή λόγω της επίμαχης λέξης, η οποία σήμερα χρησιμοποιείται κατά κόρον και ποικιλοτρόπως για να καλύψει πολλές πτυχές της ζωής του Νεοέλληνα. Ωστόσο, στα χρόνια του Περικλή η λέξη είχε εντελώς διαφορετικό νόημα και σήμαινε την μαλθακότητα, τη νωθρότητα.

Γενικότερα, η διάθεση του ρήτορα στο συγκεκριμένο κεφάλαιο είναι να τονώσει τον πατριωτισμό και το αίσθημα εθνικής υπερηφάνειας των συμπολιτών του σε αυτή την κρίσιμη ώρα για την πόλη τους. Έτσι, με την φράση φιλοκαλοῦμεν τέ γάρ μετ” εὐτελείας… τονίζει την καλαισθησία που κυριαρχεί στη ζωή των Αθηναίων συνοδευόμενη όμως από μέτρο και απλότητα, όπως υποδεικνύεται από την φράση μετ’ ευτελείας. Παρ’ όλα αυτά αυτό το σημείο έχει προκαλέσει πολλά ερωτηματικά στους μελετητές του Επιταφίου, δεδομένου ότι ο Περικλης μιλά για λιτότητα αλλά η Αθήνα του Χρυσού αιώνος, ξεχώριζε για τα επιβλητικά οικοδομήματα και τους μεγαλοπρεπείς ναούς.

Προφανώς, ο Περικλής εννοεί την λιτότητα και την αποφυγή σπατάλης σε ό,τι αφορά τις ιδιωτικές κατοικίες και την ενδυμασία των Αθηναίων. Περαιτέρω, με τη φράση φιλοσοφοῦμεν ἄνευ μαλακίας ο Περικλής θέλει να τονίσει ότι οι Αθηναίοι είναι καλλιεργημένοι και ασχολούνται με τις επιστήμες, τα γράμματα και τις τέχνες, χωρίς ωστόσο να έχουν γίνει μαλθακοί, νωθροί και λιγότεροι αξιόμαχοι. Η φράση άνευ μαλακίας χρησιμοποιείται σκόπιμα από τον αγορητή του Επιταφίου.

Ο Αθηναίος ρήτορας, έμμεσα απαντάει στην κακοπροαίρετη κριτική που είχαν δεχθεί οι συμπολίτες του από τους Σπαρτιάτες, οι οποίοι θεωρούσαν ότι η ενασχόληση με τα γράμματα και τις τέχνες οδηγούν τους πολίτες στη μαλθακότητα και μειώνουν τον ανδρισμό τους. Γενικότερα, οι Σπαρτιάτες είχαν αναπτύξει μια αρνητική στάση για ό,τι σχετιζόταν με τη γνώση, τη φιλοσοφία, τις επιστήμες και την καλλιέργεια του πνεύματος.

Η απαξιωτική στάση των Λακεδαιμονίων συνδέεται άμεσα με την μονομέρεια που τους διέκρινε -η οποία επέτασσε αποκλειστική απασχόληση με τη στρατιωτική εκπαίδευση και την πολεμική προετοιμασία-, καθώς πίστευαν ότι η ενασχόληση του ανθρώπου με την πνευματική του καλλιέργεια επιδρά αρνητικά στην επίδοση τους την ώρα της μάχης και τον καθιστά λιγότερο αξιόμαχο και γενναίο.

mixanitouxronou.gr , el.wikipedia.org

Ποια Ήταν Η Ψωροκώσταινα

 Ποια Ήταν Η Ψωροκώσταινα

29 Ιουλίου 2024Fa

Στην εποχή που κυβερνούσε την Ελλάδα ο Καποδίστριας ζούσε στο Ναύπλιο μια ζητιάνα, που την έλεγαν «Ψωροκώσταινα».

Σε μια λοιπόν συνεδρίαση της Συνέλευσης, κάποιος θέλοντας να πει για τη φτώχεια του Ελληνικού Δημοσίου το παρομοίασε με την πασίγνωστη ζητιάνα.

Από τότε η λέξη επαναλήφθηκε στις συζητήσεις και τελικά επικράτησε. Μόνο που, όταν λέγεται τώρα δεν εννοεί το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά ολόκληρη την χώρα…

Η όλη ιστορία της Ψωροκώσταινας (Ευ. Δαδιώτης, «Αιγαιοπελαγίτικα» τεύχος 13) είναι η εξής:

«Δεν έχω τίποτα άλλο από αυτό το ασημένιο δαχτυλίδι κι αυτό το γρόσι. Αυτά τα τιποτένια προσφέρω στο μαρτυρικό Μεσολόγγι», είπε περήφανα η γριά πλύστρα Χατζηκώσταινα και τα άφησε πάνω στο τραπέζι που είχε στήσει στην πλατεία του Ναυπλίου η ερανική επιτροπή, εκείνη την Κυριακή του 1826.

Ύστερα από αυτή την απρόσμενη χειρονομία, κάποιος από το πλήθος φώναξε: «Για δείτε, η πλύστρα η Ψωροκώσταινα πρώτη πρόσφερε τον οβολό της.»

Κι αμέσως το φιλότιμο πήρε και έδωσε. Βροχή πέφταν πάνω στο τραπέζι λίρες, γρόσια και ασημικά. Αυτή ήταν η συνέχεια της φτωχής προσφοράς της πλύστρας Χατζηκώσταινας, που από εκείνη τη στιγμή αποθανατίστηκε με το παρατσούκλι «Ψωροκώσταινα».

Και το παρανόμι αυτό κόλλησε έπειτα στην Ελλάδα.

Αλλά, ποιά ήταν αυτή η «Ψωροκώσταινα»;

Ήταν η κάποτε αρχόντισσα των Κυδωνιών, του Αϊβαλιού, Πανωραία Χατζηκώστα, σύζυγος πάμπλουτου Αϊβαλιώτη εμπόρου, που φημιζότανε όχι μόνο για τα πλούτη του άνδρα της, μα και για τα πολλά δικά της κι ακόμα για την ομορφιά της.

Όταν αργότερα οι Τούρκοι πυρπόλησαν την πολιτεία του Αϊβαλί, και έσφαξαν άνδρες και γυναικόπαιδα, ανάμεσα σε αυτούς που σώθηκαν ήταν και η αρχόντισσα Πανωραία Χατζηκώστα, που είδε να σφάζουν οι Τούρκοι τον άνδρα της και τα παιδιά της.

Κατά καλή της τύχη ένας ναύτης την βοήθησε και μαζί με άλλους την ανέβασε σε ένα καράβι που ξεμπάρκαρε στα Ψαρά.

Εκεί αναγνωρίστηκε από τον ομοιοπαθή της Βενιαμίν τον Λέσβιο, την προστάτεψε και τον ακολούθησε στην Πελοπόννησο. Στο Ναύπλιο, ο Βενιαμίν παρέδιδε μαθήματα για να ζήσει και η Πανωραία, για να ζήσει, άρχισε να ξενοπλένει και αργότερα, με σαλεμένα σχεδόν τα λογικά της, ζητιάνευε στους δρόμους του Ναυπλίου.
Έπειτα από το περιστατικό του εράνου στο Ναύπλιο, όταν έφτασε ο Καποδίστριας στην Ελλάδα, τη συμμάζεψε κι όταν ίδρυσε το ορφανοτροφείο, η Πανωραία, που τώρα έγινε γνωστή με το παρανόμι «Ψωροκώσταινα», προσφέρθηκε να πλένει τα ρούχα των ορφανών χωρίς καμιά πληρωμή.

https://hellas-now.com/


Πληρωμένοι έρωτες…

  Πληρωμένοι έρωτες…

«Τόσος καιρός χαμένος, τόσος χρόνος άσκοπος σε λάθος χέρια, σε λάθος αγκαλιά» έλεγε ξανά και ξανά…
Ξέρεις, υπάρχουν κάποιες φορές που όλα συνωμοτούν για να μάθεις την αλήθεια. Εκεί που δεν το περιμένεις, εκεί που έχεις ηρεμήσει και όλα ακολουθούν το ρυθμό τους, ξαφνικά και εμφανίζεται.
Καλοθελητές τους ονομάζεις; Προστασία; Όπως κι αν το θέσεις, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Σου ανοίγουν τα μάτια!
Σου ρίχνουν ένα χαστούκι, άουτς! Τόσο δυνατό, που αρχίζουν και γυρίζουν όλα γύρω σου.
Όλο τον ουρανό με τ’ άστρα μη σου πω και το σύμπαν γνωρίζεις από την αρχή! Μεταξύ σοβαρού και αστείου, αυτό συμβαίνει. Το σοκ είναι τόσο μεγάλο που κι εσύ ο ίδιος δε μπορείς να το αντιληφθείς.

Πληρωμένα λόγια, πληρωμένοι έρωτες εδώ, εκεί, παντού γύρω μας.
Μια τίμια συναλλαγή χέρι με χέρι με την απόλαυση. Το αντίτιμο ακριβό, αλλά η συνείδηση ήσυχη;
Αυτά κι άλλα πολλά έρχονται να προστεθούν στην ανιαρή καθημερινότητα. Το συναίσθημα πάει περίπατο μα η εικόνα φανταχτερή, ολοζώντανη είναι, εκεί, να σου επιδεικνύει την τόσο «τέλεια» ζωή.
Πίσω από πανάκριβα εστιατόρια, φοίνικες, παραλίες, αγκαλιές, χαμόγελα κρύβεται ένας άλλος κόσμος. Ένας κόσμος βουτηγμένος στο ψέμα, ακολουθώντας τα πρότυπα της ποπ κουλτούρας ώστε να είναι αρεστός σε όλους.

Και μια μέρα, το «βασίλειο» που έχτισες πάνω σε χάρτινες τράπουλες, με ένα απλό φύσημα, κατακερματίζεται μπροστά σου.
Αυτή η «αληθινή αγάπη», όπως τη βάφτισες, την οποία πάλεψες να κρατήσεις με νύχια και με δόντια, χάνεται σε δευτερόλεπτα. Ψάχνει άλλον «βασιλιά» με δυνατότερες βάσεις για να χτίσει το παλάτι της. Τον δικό της μικρόκοσμο.
Ποτέ δε θα μπορέσει να αντικαταστήσει την αληθινή επαφή δυο ανθρώπων. Πάντοτε θα είναι ένα αναπλήρωμα, ένα υποκατάστατο. Πάντοτε θα ψάχνει για το ιδανικό, το άπιαστο, μα ποτέ δε θα είναι ευχαριστημένη. Στην επόμενη γωνία θα σε περιμένει κάποιος άλλος, κάποια άλλη και η ξέφρενη τοξική πορεία θα συνεχίζεται…
Θα παίξεις στον επόμενο γύρο ή θα πας πάσο;
Η επιλογή δική σου…


https://thewomen.gr/
Αικατερίνη Χριστοδούλου
https://oneirwnpenes.blogspot.com/

Συντάκτης

  • Αικατερίνη Χριστοδούλου

    Η Χριστοδούλου Αικατερίνη, γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Eίναι Φιλόλογος, απόφοιτη της Φιλοσοφικής σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με ειδίκευση στην Μεσαιωνική και Νεοελληνική Φιλολογία. Τα ενδιαφέροντα της διευρύνονται και στον κλάδο ομορφιάς, με διακρίσεις σε διαγωνισμούς, μιας και είναι απόφοιτη σχολής Αισθητικής και Κομμωτικής τέχνης. Δηλώνει λάτρης της ποίησης και της λογοτεχνίας. Έλαβε το Β’ Βραβείο Ποίησης Ελεύθερου στίχου στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ποίησης το 2021. Aρθρογραφεί σε ιστολόγια ψυχαγωγίας, ηλεκτρονικά περιοδικά και αναρτά το έργο της στη συγγραφική πλατφόρμα του Wattpad. Eίναι συντάκτης στο λογοτεχνικό blog Ονείρων Πένες. Ποιήματα της έχουν αναρτηθεί σε ηλεκτρονικά περιοδικά και σελίδες τέχνης . Όσοι την γνωρίζουν, την χαρακτηρίζουν ως μια αθεράπευτα ρομαντική προσωπικότητα που ονειρεύεται να ζήσει το δικό της παραμύθι…

Αλλάζει όψη το δάσος της Γορίτσας

 Αλλάζει όψη το δάσος της Γορίτσας


Έντυπη Έκδοση

Μεγάλης έκτασης καθαρισμός του δάσους της Γορίτσας, βρίσκεται εδώ και δύο μήνες περίπου σε εξέλιξη. Για πρώτη φορά εκτελείται ένα έργο τέτοιου είδους σε έναν από τους πιο κοντινούς και δυνατούς «πνεύμονες» πρασίνου της πόλης. Στόχος, σε περίπτωση πυρκαγιάς, να είναι άμεση η επέμβαση των πυροσβεστών.
Το έργο, που έχει φορέα υλοποίησης το υπουργείο Περιβάλλοντος, ονομάζεται ANTINERO III και είναι ένα πρόγραμμα προστασίας δασών, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Δασαρχείο Βόλου.
Οι εργασίες από την ανάδοχο εταιρεία άρχισαν στις 18 Μαΐου και αφορά στον αντιπυρικό καθαρισμό του δάσους της Γορίτσας. Στις εργασίες απασχολούνται 15 άτομα διαφόρων ειδικοτήτων και με εξειδικευμένα μηχανήματα (κόφτες, τεχνίτες, χειριστές κλπ).
Αυτή είναι η πρώτη φορά που ένα έργο τέτοιου μεγέθους εκτελείται στο δάσος της Γορίτσας. Το προσωπικό του αναδόχου πρόκειται να καθαρίσει συνολικά 1.000 στρέμματα έκτασης, ενώ απομένουν πλέον μόνο περίπου 100 στρέμματα.
Η εικόνα της Γορίτσας κατά την έναρξη των εργασιών, ήταν μάλλον απογοητευτική και το έργο του αναδόχου δύσκολο. Η βλάστηση ήταν πυκνή και έφτανε σε ύψος έως και τα 2,5 μέτρα, ενώ υπήρχαν θάμνοι και ξερά πεύκα. Οι εργάτες έπρεπε να μονοβεργίσουν τα δέντρα και στη συνέχεια να απομακρύνουν τα υπολείμματα με εξειδικευμένα μηχανήματα.
Η Γορίτσα μπορεί να αποτελεί μέρος του αστικού ιστού του Βόλου, όμως, είναι η πρώτη φορά εδώ και 40 χρόνια που το δάσος της καθαρίζεται σε τέτοιο βαθμό, όπως ομολογούν κάτοικοι της Ν. Δημητριάδας. Μόνο το 2018 καθαρίστηκαν 20 στρέμματα δάσους γύρω από τα σπίτια της περιοχής.
Πλέον, η διέλευση από τα μονοπάτια είναι εύκολη όχι μόνο για τα πυροσβεστικά και άλλα οχήματα, αλλά και για τους περιπατητές, που μπορούν να απολαύσουν απρόσκοπτα τη βόλτα τους από το Κολυμβητήριο μέχρι το εργοστάσιο της ΑΓΕΤ.
ΚΑΤ. ΛΑΜ.

https://e-thessalia.gr/

Βόλος: Συνεχίζονται οι κινηματογραφικές προβολές ταινιών – Ποια περιοχή έχει σειρά

Βόλος: Συνεχίζονται οι κινηματογραφικές προβολές ταινιών – Ποια περιοχή έχει σειρά

 31 Ιουλίου, 2024 10:52

Από την Πέμπτη 18 Ιουλίου και κάθε Πέμπτη έως και τις 29 Αυγούστου 2024, σε ενότητες του Δήμου Βόλου  πραγματοποιούνται κινηματογραφικές προβολές ταινιών με επαγγελματική ποιότητα εικόνας και ήχου,  με ταινίες α’ προβολής αγαπημένες από το κοινό. Πέραν της υπηρεσίας προβολής, ο Δήμος Βόλου διαθέτει 250 καθίσματα ανά προβολή, συν τις φουσκωτές πολυθρόνες που είχαν «κλέψει τις εντυπώσεις» στις προβολές που πραγματοποιούσε ο Δήμος από το 2017 έως και το 2019, προ της πανδημίας. Οι ταινίες είναι κατάλληλες για όλες τις ηλικίες, ενώ προβολές  πραγματοποιήθηκαν στις 18/7, στο πάρκο πλησίον της παιδικής χαράς του Αγίου Κωνσταντίνου στον Βόλο με παιδική ταινία και στις 25/7/2024 στην παραλία των Αλυκών με την ταινία «Γάμος αλά Ελληνικά 3» της Νία Βαρντάλος.  

Η επόμενη κινηματογραφική ταινία θα προβληθεί στη Νέα Αγχίαλο, στο χώρο της «Γιορτής Κρασιού», στις 9.30 το βράδυ. 

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη. 

«Εισιτήριο για τον Παράδεισο» Κομεντί, Τζορτζ Κλούνεϊ, Τζούλια Ρόμπερτς.

ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Αυστραλία, 2022

·         Παραγωγή: Τιμ Μπέβαν, Ερικ Φέλνερ, Σάρα Χάρβεϊ, Ντέμποορα Μπάλντερστοουν, Τζορτζ Κλούνεϊ, Γκραντ Χέλσοβ, Τζούλια Ρόμπερτς, Λίζα Ρόμπερτς Γκίλαν, Μαρίζα Γιέρες Γκιλ

·         Σκηνοθεσία: Ολ Πάρκερ

·         Σενάριο: Ολ Πάρκερ, Ντάνιελ Πίπσκι

·         Φωτογραφία: Ολε Μπρατ Μπίρκελαντ

·         Μοντάζ: Πίτερ Λάμπερτ

·         Μουσική: Λόρνε Μπάλφε

·         Πρωταγωνιστούν: Τζορτζ Κλούνεϊ, Τζούλια Ρόμπερτς

·         Διάρκεια: 100 λεπτά

Η Τζόρτζια κι ο Ντέιβιντ υπήρξαν παντρεμένοι μόνο για πέντε χρόνια: όλη την υπόλοιπη ζωή τους μισιούνται. Όταν, ωστόσο, η νεαρή κόρη τους, Λίλι, σ’ ένα ταξίδι στο Μπαλί, ερωτεύεται ένα ντόπιο αγόρι κι αποφασίζει να το παντρευτεί και να ζήσει εκεί, οι πρώην σύζυγοι καταφθάνουν με το πρώτο αεροπλάνο, ορκισμένοι ν’ αποτρέψουν αυτό το γάμο: ακόμα κι αν για το σκοπό τους χρειαστεί, τι τρέλα, να συνεργαστούν.

https://www.thenewspaper.gr/

Είναι το παστίτσιο και ο μουσακάς… αλγόριθμοι;

 Είναι το παστίτσιο και ο μουσακάς… αλγόριθμοι;


Τρίτη, 30 Ιουλίου 2024 13:04

Όπως φαίνεται όλα γύρω μας έχουν κάποια αλγοριθμική βάση

Υπήρχαν εδώ και μερικές χιλιάδες χρόνια, από τις απαρχές της εμφάνισης των μαθηματικών, αλλά η ύπαρξη τους για το ευρύ κοινό συνδέεται με την τεχνολογική έκρηξη των τελευταίων ετών και ειδικά με την αλματώδη εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης.

Μια συνταγή μαγειρικής για παστίτσιο ή μουσακά είναι ένας αλγόριθμος. Οι οδηγίες για να πάει κάποιος από την οδό Τσιμισκή στην Εγνατία ή από το Σύνταγμα σε έναν συγκεκριμένο δρόμο στο Χαλάνδρι είναι ένας αλγόριθμος. Μπορεί η έννοια «αλγόριθμος» να ακούγεται σαν γρίφος προορισμένος να αποκωδικοποιηθεί από επιστήμονες που ασχολούνται με την τεχνητή νοημοσύνη αλλά στην πραγματικότητα είναι απλά μια σειρά λεπτομερών οδηγιών και λογικών εντολών προς εκτέλεση από τον άνθρωπο ή από τις μηχανές. Μάλιστα, πολλούς αλγόριθμους τούς έχουμε διδαχθεί ήδη από το Δημοτικό: οι οδηγίες για το πώς κάνουμε πρόσθεση δύο αριθμών είναι ένας αλγόριθμος.

«Οι αλγόριθμοι δεν είναι νέα εφεύρεση. Υπάρχουν χιλιάδες χρόνια -από τις απαρχές των μαθηματικών- και δημιουργήθηκαν για τη λύση απλών αριθμητικών προβλημάτων. Ο παλιότερος αλγόριθμος διαίρεσης αριθμών υπάρχει σε πήλινο πινάκιο των Σουμερίων του 2500 π.Χ. Οι αλγόριθμοι αναπτύχθηκαν σημαντικά κατά την ελληνιστική περίοδο, κυρίως στην Αριθμητική. Το Κόσκινο του Ερατοσθένη, που χρονολογείται περίπου από το 200 π.Χ., παράγει (μέσω αλγόριθμου) όλους τους μικρούς πρώτους αριθμούς (1,2,3,5,7,11,13 κτλ). Ο Ευκλείδειος αλγόριθμος (300 π.Χ.) βρίσκει τον Μέγιστο Κοινό Διαιρέτη. Για τους αρχαίους Έλληνες μαθηματικούς, οι αλγόριθμοι αριθμητικής ήταν μια θεωρητική ενασχόληση, κάτι σαν ο φτωχός συγγενής των μαθηματικών θεωρημάτων. Ποτέ δεν φαντάζονταν ότι οι αλγόριθμοι τους θα χρησιμοποιούνταν ως η θεωρητική βάση πολλών μεθόδων της σύγχρονης κρυπτογραφίας και κυβερνοασφάλειας» όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής του Τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ, Ιωάννης Πήτας, πρόεδρος της Διεθνούς Ακαδημίας Διδακτορικών Σπουδών στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AIDA). «

 Από την απλή πρόσθεση και διαίρεση στη βέλτιστη πτήση ενός drone

Γιατί λοιπόν ακούμε σήμερα τόσο πολλά για τους αλγόριθμους, αφού είναι κάτι που υπάρχει χιλιετίες; «Οι αλγόριθμοι γνώρισαν τεράστια ανάπτυξη με την Πληροφορική, διότι μέσω αυτής μετατρέπονται σε προγράμματα που εκτελούνται ταχύτατα στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Για παράδειγμα, κάθε κινητό εκτελεί συνεχώς πάρα πολλούς αλγόριθμους για τις βασικές λειτουργίες του, π.χ., μετάδοση ήχου, εικόνας ή βίντεο. Επιπλέον, η μελέτη του κόσμου και της κοινωνίας, π.χ., του κλιματικού περιβάλλοντος, των νευρώνων του εγκεφάλου, των ρομπότ και των αυτόνομων αυτοκινήτων, σήμερα γίνεται εν πολλοίς με έναν συνδυασμό μαθηματικών και φυσικής (και βιολογίας ή χημείας, όπου χρειάζεται), που οδηγεί σε μαθηματικά μοντέλα. Η αλγοριθμική μελέτη των μοντέλων αυτών βοηθά στην πρόβλεψη, π.χ., των οικονομικών μεγεθών μιας χώρας ή στη βέλτιστη πτήση ενός drone ή στην αυτόνομη οδήγηση αυτοκινήτου. Για τους παραπάνω λόγους, και επειδή η “μαθηματικοποίηση” όλων των επιστημών έχει προχωρήσει πολύ, υπάρχει τεράστια ανάγκη όχι μόνον για ειδικούς Πληροφορικής, αλλά και για απόκτηση σχετικής μόρφωσης από σχεδόν κάθε επιστήμονα» σημειώνει.

Σκεπτόμενοι επιστήμονες, όχι επαγγελματίες ρομπότ

Η αλγοριθμική σκέψη, παρατηρεί ο καθηγητής, που πλέον διατρέχει σχεδόν κάθε δραστηριότητα και επιστήμη σε κάποιο βαθμό, είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη μαθηματική σκέψη. «Και οι δύο τους είναι μέρος της κριτικής και δημιουργικής σκέψης, που πρέπει να προάγεται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης μέσω της μόρφωσης επιστημόνων και ενεργών δημοκρατικών πολιτών. Μας χρειάζονται σκεπτόμενοι επιστήμονες, με ικανότητα αφαίρεσης, δημιουργική σκέψη, φαντασία, συναισθηματική νοημοσύνη και σωστή έκφραση, όχι επαγγελματίες-ρομπότ με στυλιζαρισμένο τρόπο σκέψης» επισημαίνει και προσθέτει ότι μέχρι σήμερα πολλές κυβερνήσεις ανά τον κόσμο προέκριναν ως φθηνότερη και ταχύτερη λύση (π.χ., με τριετή προπτυχιακά προγράμματα) την κατάρτιση επαγγελματιών, αντί της μόρφωσης επιστημόνων και πολιτών. «Ειδικά στην Ελλάδα είναι βαθιά ριζωμένη η παρανόηση, ακόμα και στους περισσότερους καθηγητές Πληροφορικής στη μέση εκπαίδευση (κάποιες φορές και στα ΑΕΙ) ότι Πληροφορική είναι εφαρμογές και προγραμματισμός. Αυτή η παρανόηση είναι πολύ προβληματική και οδηγεί σε τεχνίτες αντί επιστήμονες, διότι παραγνωρίζει τη διασύνδεση της Πληροφορικής με τα Μαθηματικά, που είναι ουσιαστική, ειδικά για την ΤΝ» επισημαίνει.

Εκφράζει, δε, την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι πρόσφατα η αλγοριθμική – μαθηματική σκέψη συμπεριλήφθηκε στις εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, αν και το μέγα ερώτημα είναι -όπως λέει- πώς οι εξαγγελίες θα μετουσιωθούν σε πράξη. «Το προτεινόμενο πιστοποιητικό αλγοριθμικής σκέψης είναι πολύ καλό, αρκεί να υπηρετεί και τη γενική μόρφωση των μαθητών και όχι μόνον την απλή κατάρτιση. Χρειαζόμαστε επιστήμονες με αλγοριθμική-μαθηματική σκέψη, που να είναι και σκεπτόμενοι πολίτες, αλλιώς μπορεί να οδηγηθούμε σε επαγγελματίες με υπερβολικά στυλιζαρισμένο τρόπο σκέψης, που οι Γερμανοί ονομάζουν ειδικο-βλάκες (fach-idiot)» σημειώνει.

Κατά τον κ. Πήτα, η διασύνδεση της διδασκαλίας των Μαθηματικών και της Πληροφορικής είναι απαραίτητη για πρακτικούς λόγους (εξοικονόμηση ωρών διδασκαλίας), αλλά κυρίως για επιστημολογικούς/μεθοδολογικούς λόγους: οι καλοί αλγόριθμοι συνήθως υλοποιούν μια καλή μαθηματική ιδέα, χρήσιμη σε ένα ή -συνήθως- πολλά πεδία εφαρμογών. Επίσης, συνεχίζει, είναι απαραίτητη η εκπαιδευτική διασύνδεση με τη βιολογία αλλά και όλα τα υπόλοιπα μαθήματα, ειδικά τα γλωσσικά και ανθρωπιστικά σε κάποιο βαθμό, διότι σχεδόν κανένα δεν μένει αλώβητο από την Πληροφορική και την ΤΝ. «Η διεπιστημονικότητα είναι βασικό ζητούμενο στην αλγοριθμική-μαθηματική σκέψη, ειδικότερα οι φιλοσοφικές, κοινωνικές, γλωσσικές και ψυχολογικές πλευρές της, αρκεί να μην οδηγεί σε ρηχή θεώρηση της επιστήμης» υπογραμμίζει.

Υπεράνθρωποι παντογνώστες;

Τελικά, όμως, μήπως ζητούμε τη δημιουργία υπερανθρώπων – υπερπολιτών που θα είναι παντογνώστες; «Όχι, δεν σημαίνει ότι όλοι οι μαθητές/τριες θα γίνουν άριστοι/ες επιστήμονες, π.χ., πληροφορικής. Ελπίζω ότι θα γίνουν άριστοι πολίτες, εργάτες, επαγγελματίες ή επιστήμονες. Οι ίδιες επιστημονικές έννοιες μπορούν να διδαχθούν σε διάφορα επίπεδα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Για να πετύχουμε αυτούς τους στόχους βέβαια πρέπει, πρώτα απ΄όλα να επιμορφωθούν οι ίδιοι οι δάσκαλοι και καθηγητές, ειδικότερα της Πληροφορικής και εν μέρει των Μαθηματικών, διότι οι παλιές σπουδές τους έχουν πια γνωσιακά και αξιακά προβλήματα.

Χρειάζεται προσπάθεια από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας και κατάλληλος σχεδιασμός για να αλλάξουν νοοτροπία και οι καθηγητές πληροφορικής και οι μαθητές στη μέση εκπαίδευση, και να μπει η διδασκαλία Πληροφορικής και Μαθηματικών στη σωστή συνεργατική τους βάση. Τα κέρδη θα είναι τεράστια» υποστηρίζει και προσθέτει πως αν θέλουμε βελτιστοποίηση των πανεπιστημιακών σπουδών Πληροφορικής, χρειάζεται να δημιουργηθεί ξεχωριστό επιστημονικό πεδίο Πληροφορικής στις πανελλαδικές εξετάσεις, που θα τροφοδοτεί τα τμήματα Πληροφορικής, Μαθηματικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και τα χωριστά νέα τμήματα Τεχνητής Νοημοσύνης.

Naftemporiki.gr με πληροφορίες απο ΑΠΕ-ΜΠΕ

https://www.naftemporiki.gr/

Ισμαήλ Χανίγια: Με πύραυλο η δολοφονία - «Το Ιράν έχει κίνητρο για κλιμάκωση»

 Ισμαήλ Χανίγια: Με πύραυλο η δολοφονία - «Το Ιράν έχει κίνητρο για κλιμάκωση»

Ισμαήλ Χανίγια (AP)
Ισμαήλ Χανίγια (AP)

Η δολοφονία του βασικού ηγέτη της Χαμάς Ισμαήλ Χανίγια έχει φέρει την περιοχή πιο κοντά σε έναν ολοκληρωτικό πόλεμο από κάθε άλλη φορά, δηλώνει στο BBC ο Ναντέρ Χασεμί, καθηγητής Μεσανατολικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Τζορτζτάουν.

«Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη», αναφέρει σχετικά και συνεχίζει: «Νομίζω ότι επηρεάζει επίσης τα γεγονότα στο Λίβανο, επειδή μόλις λίγες ώρες νωρίτερα το Ισραήλ προσπάθησε να δολοφονήσει έναν ανώτερο ηγέτη της Χεζμπολάχ στη νότια Βηρυτό και η υπόθεση εργασίας ήταν ότι το Ιράν και η Χεζμπολάχ δεν ενδιαφέρονταν για κλιμάκωση».

Αλλά η δολοφονία του Χανίγια ανέτρεψε αυτούς τους υπολογισμούς, προσθέτει. «Τώρα το Ιράν έχει κάθε κίνητρο να προσπαθήσει να κλιμακώσει αυτή τη σύγκρουση».

Δολοφονήθηκε από κατευθυνόμενο πύραυλο

Την ίδια στιγμή νέες πληροφορίες έρχονται στο φως σχετικά με τη δολοφονία του Ισμαήλ Χανίγια. Όπως αναφέρουν πηγές από το σαουδαραβικό πρακτορείο Al Hadath, η δολοφονία πραγματοποιήθηκε με κατευθυνόμενο πύραυλο που στόχευε την ιδιωτική κατοικία στην οποία διέμενε στην Τεχεράνη.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, ο πύραυλος έπληξε το κτήριο γύρω στις 2:00 τα ξημερώματα τοπική ώρα. Το Fars News, το οποίο συνδέεται με τους Φρουρούς της Επανάστασης του Ιράν, αναφέρει επίσης ότι βρισκόταν σε μια κατοικία βετεράνων στο βόρειο τμήμα της Τεχεράνης και ότι σκοτώθηκε από «βλήμα αέρος».

Την ίδια στιγμή, το ειδησεογραφικό site al Mayadeen από το Λίβανο, που πρόσκειται στη Χεζμπολάχ, επικαλέστηκε με τη σειρά του ιρανική πηγή σύμφωνα με την οποία ο πύραυλος που χρησιμοποιήθηκε για να σκοτώσει τον ηγέτη της Χαμάς Ισμαήλ Χανίγια στην κατοικία που διέμενε στην Τεχεράνη εκτοξεύτηκε από άλλη χώρα. Σύμφωνα με την ίδια πηγή, ο πύραυλος δεν εκτοξεύτηκε από το εσωτερικό του Ιράν.

Ποιος ήταν ο Ισμαήλ Χανίγια

Ο Ισμαήλ Χανίγια, ο οποίος δολοφονήθηκε στην Τεχεράνη, την Τρίτη, ήταν για πολλά χρόνια ο ηγέτης της Χαμάς και εξέχον μέλος της οργάνωσης από το 1980.

Ο 62χρονος Χανίγια διετέλεσε για σύντομο χρονικό διάστημα πρωθυπουργός της Παλαιστίνης - διορίστηκε το 2006, αλλά παύθηκε έναν χρόνο μέτα, όταν η Χαμάς έδιωξε τη Φατάχ από τη Λωρίδα της Γάζας μετά από μία εβδομάδα αιματηρών επεισοδίων.

Εκλέχθηκε επικεφαλής της Χαμάς το 2017 και το 2018 το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ τον χαρακτήρισε τρομοκράτη.

Τα τελευταία χρόνια ζούσε στο Κατάρ.

«Ευχαριστώ τον Θεό που μας χάρισε την τιμή του μαρτυρίου τους»

Τον περασμένο Απρίλιο, ο Χανίγια έχασε τρεις γιους και τέσσερα εγγόνια σε ισραηλινό αεροπορικό πλήγμα στον καταυλισμό προσφύγων Σάτι, στην πόλη της Γάζας (βόρεια).

Μιλώντας στο Αl Jazeera, ο ηγέτης της Χαμάς επιβεβαίωσε τότε τη δολοφονία και είπε ότι οι νεκροί γιοι είναι οι Χαζέμ, Αμρί και Μοχαμάντ.

«Το αίμα των γιων μου δεν είναι πιο αγαπητό από το αίμα του λαού μας», είπε, αμέσως μετά τον θάνατο των τριών από τα 13 παιδιά του, ενώ ευχαρίστησε τον Θεό για το δώρο που του έκανε να γίνουν μάρτυρες τα παιδιά του: «Ευχαριστώ τον Θεό που μας χάρισε την τιμή του μαρτυρίου τους».

Ο Χανίγια είπε στο Al Jazeera ότι τα παιδιά του επισκέπτονταν συγγενείς για τη γιορτή της λήξης του Ραμαζανιού στο στρατόπεδο Shati στη βόρεια Γάζα όταν έγιναν στόχος. Ο αρχηγός της Χαμάς αποδοκίμασε αυτό που περιέγραψε ως ωμότητα του Ισραήλ, αλλά τόνισε ότι οι Παλαιστίνιοι ηγέτες δεν θα υποχωρήσουν εάν στοχοποιηθούν οι οικογένειες και τα σπίτια τους. «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτός ο εγκληματίας εχθρός οδηγείται από το πνεύμα της εκδίκησης και το πνεύμα της δολοφονίας και της αιματοχυσίας και δεν τηρεί κανένα πρότυπο ή νόμο», είπε ο Χανίγια, προσθέτοντας ότι 60 μέλη της οικογένειάς του έχουν σκοτωθεί από το έναρξη του πολέμου.

Τεχεράνη: «Ο θάνατός του ενισχύει τον δεσμό Ιράν - Παλαιστίνης» 

Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών του Ιράν, Νασέρ Κανάνι, δήλωσε ότι το αίμα του δολοφονηθέντος ηγέτη της Χαμάς Ισμαήλ Χανίγια «δεν θα χαθεί ποτέ».

«Ο μαρτυρικός θάνατος του Χανίγια στην Τεχεράνη θα ενισχύσει τον βαθύ και άρρηκτο δεσμό μεταξύ της Τεχεράνης, της Παλαιστίνης και της αντίστασης», αναφέρει ο Κανάνι σύμφωνα με τα ιρανικά κρατικά μέσα ενημέρωσης.

Ισμαήλ Χανίγια (AP)
Ισμαήλ Χανίγια (AP)

Στην ανακοίνωσή του, αναφέρει χαρακτηριστικά πως θρηνεί τον θάνατο του Ισμαήλ Χανίγια σε «ύπουλη σιωνιστική επιδρομή στο ακίνητο όπου διέμενε στην Τεχεράνη».

Ο Αμπάς καταδικάζει τη δολοφονία του ηγέτη της Χαμάς

Ο πρόεδρος της Παλαιστινιακής Αρχής και ηγέτης της Φάταχ, ο Μαχμούντ Αμπάς, καταδίκασε σήμερα «σθεναρά», με ανακοίνωση Τύπου που έδωσε στη δημοσιότητα, την «άνανδρη δολοφονία» του επικεφαλής της Χαμάς (αντίπαλου της Φάταχ), του Ισμαήλ Χανίγια, ο οποίος σύμφωνα με την οργάνωσή του δολοφονήθηκε σε «σιωνιστική επιδρομή» στην Τεχεράνη.

Ρωσία: «Απαράδεκτη πολιτική δολοφονία»

Η Ρωσία αποκαλεί τον θάνατο του Ισμαήλ Χανίγια «απαράδεκτη πολιτική δολοφονία», αναφέρει το πρακτορείο RIA.

Η δολοφονία του επικεφαλής πολιτικού ηγέτη της Χαμάς Ισμαήλ Χανίγια είναι «μια απολύτως απαράδεκτη πολιτική δολοφονία», δήλωσε την Τετάρτη στο κρατικό πρακτορείο ειδήσεων RIA Novosti αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας.

«Πρόκειται για μια απολύτως απαράδεκτη πολιτική δολοφονία και θα οδηγήσει σε περαιτέρω κλιμάκωση των εντάσεων», ανέφερε ο Μιχαήλ Μπογκντάνοφ.

Οι ΗΠΑ δεν θεωρούν ότι ο πόλεμος είναι αναπόφευκτος 

Ο υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν επανέλαβε ότι δεν θεωρεί αναπόφευκτη μια ευρύτερη σύγκρουση στη Μέση Ανατολή μετά την δολοφονία του Ισμαήλ Χανίγια στην Τεχεράνη.

«Δεν νομίζω ότι ο πόλεμος είναι αναπόφευκτος. Το υποστηρίζω αυτό. Νομίζω ότι υπάρχει πάντα χώρος και ευκαιρίες για διπλωματία», δήλωσε ο Όστιν στα μέσα ενημέρωσης κατά την τελευταία ημέρα του ταξιδιού του στις Φιλιππίνες.

Ο Όστιν δεν σχολίασε τις αναφορές για την δολοφονία του Χανίγια, λέγοντας μόνο ότι δεν έχει «καμία πρόσθετη πληροφορία» επί του θέματος.

Και όταν ερωτάται για το πώς η Ουάσινγκτον θα μπορούσε να υποστηρίξει το Ισραήλ σε περίπτωση επέκτασης μιας περιφερειακής σύγκρουσης, ο Όστιν λέει ότι ο στόχος εξακολουθεί να είναι η αποκλιμάκωση των εντάσεων και «η μείωση της θερμοκρασίας».

https://www.ethnos.gr/

H ελληνική υπερτροφή που έχει τριπλάσιο ασβέστιο από το γάλα

  H ελληνική υπερτροφή που έχει τριπλάσιο ασβέστιο από το γάλα H ελληνική  υπερτροφή : Τις δύσκολες εποχές από τις αρχές του προηγούμενου αι...