Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2025

Διπολική διαταραχή: Σε ποια ηλικία εντοπίζεται συνήθως και ποια είναι τα συμπτώματά της

 Διπολική διαταραχή: Σε ποια ηλικία εντοπίζεται συνήθως και ποια είναι τα συμπτώματά της

Διπολική διαταραχή: Σε ποια ηλικία εντοπίζεται συνήθως και ποια είναι τα συμπτώματά της
Σινάνη Αικατερίνη

Η διπολική διαταραχή είναι μια αρκετά συχνή ψυχική ασθένεια που πλήττει όλο και περισσότερα άτομα νεότερης ηλικίας.

Η πρόγνωσή της εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, ενώ η έγκαιρη διάγνωση παίζει καθοριστικό ρόλο.

Πρόκειται για μια χρόνια διαταραχή που επηρεάζει τους μηχανισμούς που ρυθμίζουν τη διάθεση και εκδηλώνεται με τη μορφή επαναλαμβανόμενων και εναλλασσόμενων επεισοδίων κατάθλιψης και μανίας (ευφορίας) ή υπομανίας (ηπιότερη ευφορία).

Η έγκαιρη διάγνωση της διπολικής διαταραχής δεν είναι εύκολη υπόθεση. Οι περισσότεροι πάσχοντες διαγιγνώσκονται αρκετά χρόνια μετά την έναρξη των συμπτωμάτων. Αυτό συμβαίνει για πολλούς λόγους, αλλά υπάρχει ένας που ξεχωρίζει: Τα κλινικά διαγνωστικά κριτήρια ορίζουν ότι η διαταραχή μπορεί να επιβεβαιωθεί μόνο όταν υπάρχει ένα επεισόδιο μανίας, αλλά αυτό δεν είναι πάντα η πρώτη εκδήλωση.

«Κατά μέσο όρο, τα πρώτα συμπτώματα της νόσου εμφανίζονται γύρω στην ηλικία των 20 ετών», σύμφωνα με τον ψυχίατρο Emilio Sánchez. Συνήθως όμως διαγιγνώσκεται πολύ αργότερα «επειδή όταν εμφανίζεται, έχει συνήθως τη μορφή κατάθλιψης».

Συχνά, οι νέοι «δεν πηγαίνουν καν σε γιατρό ή ψυχίατρο, και όταν το κάνουν, η διάγνωση συνήθως είναι κατάθλιψη».

Συμπτώματα επεισοδίων μανίας

  • Ευερεθιστότητα
  • Υπερβολική διάθεση
  • Μειωμένη ανάγκη για ύπνο
  • Σκέψεις που τρέχουν
  • Αυξημένα κίνητρα και πραγματοποίηση περισσότερων δραστηριοτήτων
  • Παρορμητικές αποφάσεις, π.χ. υπερβολικές δαπάνες για πράγματα που δεν είναι αναγκαία
  • Σεξουαλική υπερδιέγερση
  • Άλλες ασυνήθιστες συμπεριφορές
  • Αυξημένη αυτοεκτίμηση
  • Μεγαλοϊδεατισμός
  • Ψυχωτικά συμπτώματα

Συμπτώματα καταθλιπτικών επεισοδίων

  • Χαμηλή διάθεση
  • Θλίψη
  • Προβλήματα ύπνου - Ανάγκη για πολλές ώρες ύπνου
  • Έλλειψη κινήτρων
  • Έλλειψη ενέργειας
  • Αυτοκτονικός ιδεασμός
  • Αυτοτραυματισμός
  • Κόπωση ή εξάντληση
  • Αδυναμία συγκέντρωσης και ακραία αναποφασιστικότητα
  • Αίσθημα κενού

Οι περίοδοι κατά τις οποίες δεν υπάρχουν επεισόδια κατάθλιψης ή μανίας ονομάζονται περίοδοι ευθυμίας.

Παράγοντες κινδύνου για διπολική διαταραχή

Οι ατομικοί παράγοντες κινδύνου μπορούν επίσης να παρέχουν πολύτιμες ενδείξεις για τη διάγνωση της διπολικής διαταραχής.

Κληρονομικότητα

Οι γενετικοί παράγοντες ευθύνονται για ένα μέρος του κινδύνου εμφάνισης της νόσου.

Οι συγγενείς πρώτου βαθμού ενός ασθενούς με διπολική διαταραχή έχουν σχεδόν διπλάσιο κίνδυνο εμφάνισης διπολικής διαταραχής.

Ψυχοκοινωνικοί παράγοντες

Περίοδοι υψηλού στρες, όπως αυτές που σχετίζονται με τον θάνατο ενός αγαπημένου προσώπου ή άλλες τραυματικές εμπειρίες, μπορεί να επηρεάσουν την εμφάνιση διπολικής διαταραχής. Θεωρείται ότι είναι ιδιαίτερα διαδεδομένοι σε άτομα που έχουν ήδη γενετική ή βιολογική προδιάθεση.

Φάρμακα

Η κατάχρηση αλκοόλ και ναρκωτικών συχνά συνοδεύει τη διπολική διαταραχή.

Ωστόσο, δεν είναι σαφές αν η κατάχρηση ουσιών πυροδοτεί την ψυχική ασθένεια ή αν είναι η ψυχική ασθένεια που προκαλεί τη χρήση ουσιών. Θα μπορούσε να είναι μια αμφίδρομη σχέση.

Πηγή: La Gaceta

https://www.onmed.gr/

Θέλω να σου πω ειλικρινά ότι μου λείπεις…

 Θέλω να σου πω ειλικρινά ότι μου λείπεις…


Θυμάμαι τις φορές που γελούσαμε χωρίς λόγο, απλά επειδή ήμασταν ο ένας κοντά στον άλλον. Εκείνες τις στιγμές που το μόνο που χρειαζόμασταν ήταν ο χρόνος μας και οι μικρές απλές χαρές. Όταν μιλούσαμε για όσα μας ενώνουν, αλλά και όσα μας χωρίζουν. Οι στιγμές εκείνες, γεμάτες αυθορμητισμό και αληθινή σύνδεση ήταν για μένα μοναδικές.
Μετάνιωσα που έπαιξα το παιχνίδι του «είναι καλύτερα έτσι». Μετάνιωσα, γιατί στην πραγματικότητα δεν ήθελα να χάσω όσα ζήσαμε και όσα θα μπορούσαμε να ζήσουμε. Ξέρω πως ο δρόμος μας δεν θα ήταν εύκολος, αλλά αυτή η απόσταση που πήρα με έκανε να καταλάβω πόσο πολύ σε θέλω στη ζωή μου.

Δεν μπορώ να ξεχάσω τις στιγμές που μοιραστήκαμε και που παρόλο που περνά ο χρόνος, παραμένουν ζωντανές στο μυαλό και στην καρδιά μου.
Θέλω να σου πω ειλικρινά ότι μου λείπεις. Όχι απλώς για τις όμορφες στιγμές, αλλά απλά και για την αίσθηση να σε έχω δίπλα μου. Αν μπορούσα να γυρίσω το χρόνο πίσω θα ήθελα να σου δείξω πόσο το εκτιμούσα και το εκτιμώ ακόμα και τώρα. Ξέρω ότι δεν μπορώ να διορθώσω το παρελθόν, αλλά αν υπάρχει για το μέλλον, θα ήθελα να τη ζήσουμε. Απλά ήθελα να ξέρεις πως ακόμα και αν ήταν λάθος όπως έλεγα, εγώ αυτή τη φορά είμαι διατεθειμένη να το πληρώσω, να το διορθώσω και να κάνω όλα τα στραβά ίσια.



https://gynaikaeimai.gr/
Mary R

Συντάκτης

  • Mary R

    “Η γραφή είναι η ανάγκη μου για να μείνουν ανεξίτηλες οι σκέψεις μου, έμπνευση μου οι στιγμές που αφήνουν τατουάζ στην ψυχή”

Ροφήματα του χειμώνα - Πέντε συνταγές για φλιτζάνια που αχνίζουν

 Ροφήματα του χειμώνα - Πέντε συνταγές για φλιτζάνια που αχνίζουν

© Unsplash
© Unsplash

Ένα αρωματικό, ζεστό ρόφημα στην κούπα και ένα καλό βιβλίο είναι η πιο σίγουρη συνταγή για χαλάρωση. Επτά συνταγές με τσάι, σοκολάτα, σαλέπι και μπαχάρια, για να γεμίσουμε τα φλιτζάνια και την ψυχή μας με ζεστασιά και θαλπωρή.

Εικόνα: Unsplash
Εικόνα: Unsplash

1. Συνταγή για πλούσια, ζεστή σοκολάτα 

Ποιος να αντισταθεί στην πληθωρική γεύση μιας ζεστής σοκολάτας που φτιάχτηκε όχι με κακάο αλλά με κουβερτούρα; Δείτε τη συνταγή της πατώντας εδώ.

2. Συνταγή για τσάι με σοκολάτα και μοσχοκάρυδο

Υλικά: 1 φλιτζάνι γάλα 2%, 1 φλιτζάνι νερό, 2 φακελάκια τσαγιού, 1 κουταλιά της σούπας σιρόπι σοκολάτας, λίγη κανέλα, λίγη πιπερόριζα σε σκόνη, λίγο μοσχοκάρυδο σε σκόνη

Εκτέλεση: Βάζετε το γάλα με το νερό να βράσουν. Αποσύρετε το κατσαρολάκι από τη φωτιά και βυθίζετε στο μείγμα τα φακελάκια τσαγιού. Τα σκεπάζετε, τα αφήνετε για 4?-5? και τα βγάζετε, αφού τα πιέσετε να βγεί όλο το υγρό. Ρίχνετε τα υπόλοιπα υλικά και όση γλυκαντική ουσία θέλετε.

Εικόνα: ICookGreek
Εικόνα: ICookGreek

3. Συνταγή για ζεστό σαλέπι

Το βρίσκουμε στα μπακιρένια σαμοβάρια των όλο και πιο ακριβοθώρητων σαλεπιτζήδων, αλλά μπορούμε να το φτιάξουμε και στο σπίτι, στη συνταγή που θα βρείτε στον παρακατω σύνδεσμο. Το σαλέπι υπήρξε εξαιρετικά δημοφιλές ρόφημα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, από όπου διαδόθηκε και στη Δυτική Ευρώπη, καιρό πριν το τσάι και ο καφές κατακτήσουν τη Δύση. Δείτε τη συνταγή του πατώντας εδώ.

4. Συνταγή για καϊνάρι Αγιάσου

Αυτό το χειμωνιάτικο ρόφημα, το εξαιρετικά τονωτικό, κατάγεται από την ανατολή, είναι διαδεδομένο στη Ν. Τουρκία και τα Άδανα, αλλά συναντιέται επίσης στη Λέσβο και συνδέεται στενά με το μαγευτικό, ορεινό χωριό της Αγιάσου. Όσοι το έχουν δοκιμάσει στον τόπο του, μνημονεύουν και την πρωτόγνωρη γεύση του: μια αρωματική έκρηξη μπαχαρικών και μυρωδικών στο στόμα. Το χρώμα του ανάλογα με το χαρμάνι μπορεί να κινείται από καφετί έως ρόδινο. Δείτε τη συνταγή τους πατώντας εδώ

Εικόνα: ICookGreek
Εικόνα: ICookGreek

5. Συνταγή για τσάι με τζίντζερ

Αν θέλετε εύκολα ένα ζεστό τσάι που αναζωγονεί και θωρακίζει τον οργανισμό προσθέστε του λίγη τριμμένη πιπερόριζα, μέλι και λεμόνι. Δείτε τη συνταγή πατώντας εδώ.

https://www.ethnos.gr/

Το μικρό χωριουδάκι της Μαγνησίας που τους χειμερινούς μήνες δεν το «λούζει» ο ήλιος

 Το μικρό χωριουδάκι της Μαγνησίας που τους χειμερινούς μήνες δεν το «λούζει» ο ήλιος

Το υψόμετρο του χωριού αγγίζει τα 350μ και η απόστασή του από το Βόλο είναι μόλις 50 χιλιόμετρα μέσω Χανίων και 67 χιλ. μέσω Μηλεών

Το Ανήλιο στη Μαγνησία διακρίνεται για την πλούσια βλάστησή του και την πανοραμική θέα σε βουνό και θάλασσα. Από το κεντρικό δρόμο στρίβοντας στη διασταύρωση για τη πλατεία του χωριού και ακολουθώντας την κατηφορική οδό η θέα κόβει την ανάσα.

Μπροστά στα μάτια ξεδιπλώνονται τα τιρκουάζ νερά του Αιγαίου, ενώ διακρίνεται και η υπέροχη παραλία της Μακρυράχης, οι Άγιοι Σαράντα. Από την πλατεία φαίνεται ολοκάθαρα το διπλανό χωριό της Μακρυράχης, με τα σπιτάκια διάσπαρτα πάνω στη πλαγιά του βουνού, τόσο κοντά, λες και θα απλώσεις το χέρι και θα τα αγγίξεις.

Το υψόμετρο του χωριού αγγίζει τα 350μ και η απόστασή του από το Βόλο είναι μόλις 50 χιλιόμετρα μέσω Χανίων και 67 χιλ. μέσω Μηλεών. Για το όνομά του έχουν διατυπωθεί τρεις εκδοχές με κυρίαρχη αυτή που ανάγει την ονομασία στην γεωγραφική του θέση , καθώς το χωριό είναι χτισμένο στην πίσω πλαγιά του βουνού με αποτελέσματα τους χειμερινούς μήνες να μην το “λούζει” ο ήλιος, (Ανήλιο < α(ν) + ήλιος).

Αξίζει να σημειωθεί πως αυτή την εκδοχή αναφέρουν οι Δημητριείς. Η δεύτερη εκδοχή αναφέρει πως πήρε το όνομά του από το Αχίλλειο , καθώς η παράδοση τοποθετεί το χωριό κοντά στον αρχαίο οικισμό που ίδρυσε ο ομηρικός ήρωας Αχιλλέας, όταν μαθήτευσε κοντά στον Κένταυρο Χείρωνα, που έμενε σε σπηλιά κοντά στη παραλία του Ανηλίου , τον Μπάνικα.

Η τρίτη εκδοχή αναφέρει πως η ονομασία του χωριού οφείλεται στους κατοίκους του ομώνυμου χωριού της Ηπείρου που μετανάστευσαν στο χωριό του Πηλίου κατά την Τουρκοκρατία. Όσον αφορά στην ιστορία του χωριού δεν υπάρχουν αξιόλογες πληροφορίες και τεκμήρια για την ύπαρξη οικισμού από την αρχαιότητα. Η παράδοση βέβαια θέλει το χωριό να έχει κατοικηθεί από τα πανάρχαια χρόνια, δηλ. από τότε που στο Πήλιο ζούσαν οι Κένταυροι.

Μάλιστα υπάρχει η πεποίθηση πως η γεωγραφική του θέση είναι πολύ κοντά με την αρχαία πόλη Αχίλλειο που είχε ιδρύσει ο Αχιλλέας. Αυτός ο ισχυρισμός ενισχύθηκε με την ανακάλυψη αρχαίων οικοδομικών καταλοίπων, για τα οποία ωστόσο δεν γνωρίζουμε σε πια ακριβώς ιστορική περίοδο ανήκουν. Στα βυζαντινά χρόνια το χωριό φαίνεται ότι κατοικούνταν, όπως αποκαλύπτουν τα ερείπια ενός κεραμοκοπείου, αλλά πιο χαμηλά από το Αχίλλειο.

Στα τέλη της ίδιας περιόδου στο χωριό έχουν οικοδομηθεί αρκετά μοναστήρια, τα οποία διαθέτουν αρκετές καλλιεργήσιμες εκτάσεις, τις οποίες διαχειρίζονταν οι μοναχοί. Συχνά στα μοναστηριακά χωράφια απασχολούνταν ντόπιοι, οι οποίοι αναλάμβαναν την καλλιέργειά τους παίρνοντας ως αντίτιμο μέρος της παραγωγής.

Από τις αρχές του 19ου αι. τα μοναστηριακά κτήματα πουλιούνται σε χριστιανούς, έτσι οι κολίγοι αποκτούν πια δική τους γη και μετατρέπονται σε γαιοκτήμονες. Στις αρχές του 19ου αι. (1815) το χωριό μετατράπηκε σε βακούφι και υπαγόταν στον Βοεβόδα της Αργαλαστής. Όπως αναφέρουν οι Δημητριείς από τις αρχές κιόλας του 18ου αι. το χωριό διακρίθηκε πολύ στον τομέα της βιοτεχνίας και συγκεκριμένα στην παραγωγή μεταξωτών ειδών και σκουτιών, τα οποία εμπορευόταν.

Επίσης, οι κάτοικοι του Ανηλίου δραστηριοποιήθηκαν στην παραγωγή σύκων και κρασιού, καθώς και στην ναυτιλία. Στο χώρο του πολιτισμού αξίζει να σημειωθεί πως στο Ανήλιο λειτουργούσε στα μέσα του 18ου αι. “Σχολείο Κοινών Γραμμάτων” με δάσκαλο τον ιερομόναχο Ζαχαρία. Σήμερα οι κάτοικοι του χωριού δραστηριοποιούνται στο χώρο της γεωργίας (κυρίως στην καλλιέργεια μήλων και κάστανων), της ανθοκομίας και του τουρισμού.

Το Ανήλιο είναι κατάλληλος τουριστικός προορισμός για όλες τις εποχές του χρόνου, καθώς συνδυάζει βουνό και θάλασσα. Απέχει μόλις 27 χιλ. περίπου από το χιονοδρομικό κέντρο , ενώ διαθέτει δύο παραλίες, την υπέροχη παραλία της Πλάκας, αγαπημένο θέρετρο της πασίγνωστης Ελληνίδας ηθοποιού Έλλης Λαμπέτη, η οποία διατηρούσε εξοχική κατοικία εκεί, και τη γραφική παραλία του Μπάνικα. Η απόσταση μάλιστα του χωριού από τις παραλίες του Αγίου Ιωάννη και των Αγίων Σαράντα είναι ιδιαίτερα κοντινή.

Σημείο αναφοράς για το Ανήλιο είναι η κεντρική πλατεία, όπου δεσπόζει ο λιθόχτιστος ιερός ναός του Αγίου Αθανασίου, με χαρακτηριστικό ξυλόγλυπτο μπαρόκ τέμπλο, οποίος ανεγέρθηκε το 1785 και αποτελεί δωρεά του Αθανάσιου Αρβανίτη. Ο ναός εορτάζει στις 18 Ιανουαρίου και στις 2 Μαΐου όπου λαμβάνουν χώρα πολιτιστικές εκδηλώσεις, όπως λαϊκά πανηγύρια.

Στον προαύλιο χώρο εντυπωσιακή είναι η λιθόστρωτη αμφιθεατρική πλατεία. Την πλατεία στολίζουν δύο πανύψηλες φλαμουριές και μία υποκαστανιά. Κάτω από τον ίσκιο των δέντρων και με θέα το πανέμορφο βουνό μπορεί κανείς να απολαύσει το καφέ του, το τσιπουράκι του, δοκιμάζοντας παράλληλα τοπικές γεύσεις που σερβίρει το παραδοσιακό μαγαζάκι που βρίσκεται εκεί.

Σε μικρή απόσταση κείτεται το παλιό δημοτικό σχολείο, στις αίθουσες του οποίου φιλοξενείται η δανειστική βιβλιοθήκη του χωριού, μία μικρή λαογραφική έκθεση, το γραφείο του πολιτιστικού συλλόγου, ενώ συχνά διοργανώνονται δημιουργικές δραστηριότητες εικαστικού ενδιαφέροντος για τα παιδιά.

Στο Ανήλιο ενδιαφέρον παρουσιάζει το εξωκλήσι της Παναγίας της Φανερωμένης , που βρίσκεται σε μια βραχώδη αλλά και πυκνόφυτη τοποθεσία με απεριόριστη θέα στη θάλασσα. Πρόκειται για ένα ναό που χρονολογείται το 18ο αι. , καταστράφηκε λόγω σεισμού και ξανακτίστηκε.

Γιορτάζει ανήμερα της Ζωοδόχου Πηγής, όπου μετά την θεία λειτουργία, διοργανώνεται σ΄ ένα ξέφωτο πάνω από τη θάλασσα λαϊκό φαγοπότι, στο οποίο συμμετέχουν ντόπιοι και ξένοι επισκέπτες. Άλλα εξωκλήσια που υπάρχουν στο χωριό είναι της Αγίας Τριάδας με τις υπέροχες τοιχογραφίες του Παγώνη, του Προφήτη Ηλία που ανακαινίσθηκε το 1903 και πανηγυρίζει στις 20 Ιουλίου, του Αγίου Χαραλάμπου, της Ύψωσης του Τιμίου Σταυρού, της Παναγίας των Εισοδίων, της Αγίας Αικατερίνης και της Ευαγγελίστριας.

Αξίζει να αναφερθεί πως στο Ανήλιο έχει συσταθεί από τις γυναίκες του χωριού ο Αγροτικός Συνεταιρισμός “ Τα Ανηλιώτικα” που ασχολείται με την παρασκευή τοπικών προϊόντων όπως γλυκά του κουταλιού και μαρμελάδες , καθώς με την κατασκευή χειροποίητων κεραμικών.

Τέλος κάθε χρόνο στη πλατεία του χωριού διοργανώνεται έκθεση τοπικών προϊόντων, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους επισκέπτες να σχηματίσουν μια ολοκληρωμένη εικόνα για τα παραδοσιακά προϊόντα του τόπου.

Πηγή: east-pelion.gr

https://www.newsbomb.gr/

Ολιγοήμερες διακοπές για την ΠτΔ στην Ζαγορά – Ποιους είδε στο Πήλιο

Ολιγοήμερες διακοπές για την ΠτΔ στην Ζαγορά – Ποιους είδε στο Πήλιο

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου μαζί με το ζεύγος Πολίτη που διατηρεί το παραδοσιακό καφέ «Ο Τζάνος» στην Πλατεία Αγίου Γεωργίου Ζαγοράς και φίλους

1 Ιανουαρίου 2025 - 10:30

Η ινκόγκνιτο επίσκεψη της Κατερίνας Σακελλαροπούλου λίγες εβδομάδες πριν ξεκινήσει η «κούρσα» για τον ή την επόμενη ένοικο της Ηρώδου Αττικού

Το Πήλιο επέλεξε για ολιγοήμερες διακοπές η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου. Η επίσκεψη ήταν ιδιωτικού χαρακτήρα και ολοκληρώθηκε προχθές Δευτέρα, δίνοντας την ευκαιρία στην Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον σύντροφό της Παύλο Κοτσώνη, πρώην δικαστικό, δικηγόρο, νομικό συμπαραστάτη με έδρα τις Βρυξέλλες, να απολαύσουν τις ομορφιές της περιοχής.

Με αφορμή την ανάπαυλα των διακοπών Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, τρείς εβδομάδες πριν τη λήξη της θητείας της στον θώκο της Προεδρίας της Δημοκρατίας και την έναρξη της «κούρσας» για τον ή την επόμενη ένοικο της Ηρώδου του Αττικού η Κατερίνα Σακελλαροπούλου συνοδευόμενη από τον σύντροφό της, με λιγοστούς συνεργάτες της και στελέχη της προσωπικής της φρουράς αφίχθησαν υπό πλήρη μυστικότητα στην Ζαγορά τη δεύτερη μέρα των Χριστουγέννων.

Ελάχιστοι γνώριζαν την επίσκεψη. Το Προεδρικό ζεύγος διέμενε στον παραδοσιακό ξενώνα της οικογένειας του γνωστού γυναικολόγου Κυριαζή Στάμου.

Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου κατά τη διάρκεια της παραμονής της στο χωριό, επισκέφτηκε και απόλαυσε παραδοσιακές πηλιορείτικες νοστιμιές σε ταβέρνες της περιοχής, ενώ σύμφωνα με κατοίκους του χωριού ήταν ιδιαίτερα φιλική και προσιτή με όσους την αναγνώρισαν και θέλησαν να της ευχηθούν για τις γιορτές, με τους συνεργάτες της ωστόσο να ζητούν να μην αναρτηθούν φωτογραφικά στιγμιότυπα παρά μόνο όταν αποχωρήσει από την περιοχή.

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας ήταν χαλαρή και έδειχνε να απολαμβάνει τις ομορφιές του χωριού, το οποίο δεν της είναι άγνωστο, αφού όπως φέρεται να εκμυστηρεύτηκε σε μικρή ηλικία επισκεπτόταν το χωριό μαζί με τους γονείς της, διότι η μητέρα της είχε συγγενείς στην περιοχή.

Αντίστροφη μέτρηση για την Προεδρική κούρσα

Η επίσκεψη της κ. Σακελλαροπούλου στη Ζαγορά δεν αποκλείεται να είναι μία από τις τελευταίες της εξορμήσεις εκτός «τειχών», πριν ξεκινήσει η διαδικασία για την Προεδρική κούρσα.

Η νυν Πρόεδρος εκλέχτηκε μετά από πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη, στις 22 Ιανουαρίου 2020. Ηταν η μοναδική υποψηφιότητα και εκλέχτηκε νέα πρόεδρος της Δημοκρατίας με ευρεία πλειοψηφία 261 ψήφων.

Ανέλαβε επίσημα καθήκοντα στις 13 Μαρτίου 2020 όποτε διαδέχτηκε τον Προκόπη Παυλόπουλο κι έγινε η 13η πρόεδρος από το 1924, η 8η πρόεδρος της Γ’ Ελληνικής Δημοκρατίας που διαδέχθηκε τη Μεταπολίτευση του 1974 και η πρώτη γυναίκα πρόεδρος της Δημοκρατίας στην ιστορία της Ελλάδας.

Πριν την εκλογή της στο ύπατο αξίωμα της χώρας ήταν πρόεδρος του ΣτΕ.

Εχει αναγορευτεί επίσης επίτιμη διδάκτωρ της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (2021), του Τμήματος Περιβάλλοντος του Ιονίου Πανεπιστημίου (2022), του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης της Σχολής Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (2022) και του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης της Σχολής Κοινωνικών, Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (2023) και της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών της Αγωγής του Πανεπιστημίου Κύπρου (2024).

Έχει συγγράψει σειρά άρθρων με θέματα, κυρίως, περιβαλλοντικού και χωροταξικού δικαίου, ισότητας των φύλων, προστασίας των ατομικών δικαιωμάτων και κατοχύρωσης του κράτους δικαίου.

Η διαδικασία εκλογής Προέδρου

Οι ανακοινώσεις για την Προεδρία της Δημοκρατίας από τον Πρωθυπουργό αναμένεται να γίνουν μέσα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου. Επομένως είναι θέμα χρόνου να οριστικοποιηθεί η απόφαση από τον Κυριάκο Μητσοτάκη αναφορικά με το πρόσωπο, με το ενδεχόμενο να προταθεί εκ νέου η Κατερίνα Σακελλαρόπουλου να παραμένει στο τραπέζι,

Υπενθυμίζεται πως για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας στην πρώτη ψηφοφορία απαιτούνται 200 ψήφοι.

Αν δεν συγκεντρωθεί αυτός ο αριθμός ακολουθεί και δεύτερη ψηφοφορία, ενώ την τρίτη φορά αρκούν 180 ψήφοι.

Εφόσον δεν συγκεντρωθεί αυτός ο αριθμός ακολουθεί τέταρτη ψηφοφορία, όπου απαιτείται πλειοψηφία 151 βουλευτών. Αν ούτε αυτό καταστεί εφικτό στην πέμπτη ψηφοφορία αρκεί απλά η σχετική πλειοψηφία.

Σύμφωνα με το Σύνταγμα ο ή η Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται από τη Βουλή και έχει το δικαίωμα της επανεκλογής μία μόνο φορά.

Η θητεία στην Προεδρία της Δημοκρατίας είναι πενταετής και παρατείνεται σε δύο περιπτώσεις: Σε περίπτωση πολέμου, έως τη λήξη του και σε περίπτωση κατά την οποία η διαδικασία εκλογής του νέου Προέδρου δεν περατωθεί εγκαίρως, έως την ανάδειξη του νέου Προέδρου.

ΒΑΣΩ ΚΥΡΙΑΖΗ

https://www.taxydromos.gr/

Ανδρέας Καρκαβίτσας – Ο Κουρδουκέφαλος

 

Ανδρέας Καρκαβίτσας – 

Ο Κουρδουκέφαλος



— Ήταν, που λες, τέτοιες ημέρες, παραμονή Αϊ-Βασιλειού.

Στο μικρό μου το χωριό, το θαμμένο στο γούπατο ενός κάμπου, η ζωή περνά ήσυχη και ανεπαίσθητη όπως η ζωή των άψυχων. Κάτι μικρομαλώματα, κάποιες μικροφροντίδες, μια χαρά γάμου και μια θανάτου λύπη, είναι τα μόνα που τρικυμίζουν κάποτε αυτή τη νεκροθάλασσα. Μα όταν έρθουν οι καλές, οι μεγάλες ημέρες, η ζωή πετιέται και θορυβεί σαν ανάβρα κεφαλόβρυσου. Δε δουλεύουν στα χτήματα· δε μαθητεύουν στα σκολειά. Παύει ο φόβος του δασκάλου και τα ζαρωμένα φρύδια του πατέρα. Χαρές και χάδια βα­σιλεύουν ολούθε.

Σε τέτοια καλή στιγμή κατόρθωσα κι εγώ μια χρονιά να ειπώ τον Αϊ-Βασίλη στα σπίτια. Ο Τάσης Γούναρης, σύντροφος στο σκολειό και στα παιγνίδια μου, ήταν πλουσιόπαιδο. Ο πατέρας του ήταν έμπορος· έκανε μαλλιά και τυριά και τα έστελνε στην Πάτρα στους μεγαλεμπόρους. Ο δικός μου ήταν φτωχότερος μα είχε την κοινω­νική του θέση. Ήταν σοβαρός, λιγόλογος, αγέ­λαστος· τον έλεγαν Λάζαρο οι χωριανοί για να δείξουν το μελαγχολικό του χαρακτήρα. Οπωσδήποτε και οι δυο δεν είμαστε παιδιά του δρόμου και δεν ήταν εύκολο να μας αφήσουν να γυρίζουμε τα σπίτια συνάζοντας δεκάρες.

Η μάνα μου, όταν δειλά δειλά της το πρωτόειπα εθύμωσε στα γερά.

— Τι; θα γένεις, σαν το παιδί του Κουρδουκέφαλου; Εσύ αύριο θα ’χεις τους μποναμάδες σου.

Ο Κουρδουκέφαλος ήταν χαλκιάς μ’ ένα χοντρό ολοστρόγγυλο κεφάλι, σαν τις πέτρινες μπάλες των παλιών κανονιών· με μια κοιλιά παιδιά που τ’ ανάθρεφε μισόγυμνα μέσα στο χαλκιαδικό του πίσω από το φυσερό και τα κάρβουνα. Έλεγαν μάλιστα γι’ αυτόν ότι επειδή χρωστούσε, για να μην του πάρουν το μόνο χτήμα που είχε, το μα­γαζί του, κάθε μήνα του άλλαζε την πρόσοψη αφού δεν μπορούσε να το μεταφέρει όπως το φούρνο του ο Ναστραδίν Χότζας. Πότε άνοιγε πόρτα στο δρόμο· πότε την έκλεινε και την άνοιγε στο πίσω μέρος· πότε άφηνε παράθυρο· πότε έκλεινε και το παράθυρο και άνοιγε φανέστρα στη στέγη.

Και αυτό έλεγαν το έκανε για να μην είν’ ποτέ σύμφωνο με κείνο που είχε υποθηκέψει. Αλήθεια ψέματα δεν ξέρω να το βεβαιώσω. Η μάνα μου όμως παρομοιάζοντάς με με το παιδί του Κουρδουκέφαλου, ήθελε να μου δείξει την εσχάτη περιφρόνηση.

Τέλος αφού έκλαψα γύρω της από το πρωί ως το μεσημέρι την κατάφερα. Την εβεβαίωσα πως δε θα πηγαίναμε παρά στα συγγενικά μας σπί­τια. Μ’ έντυσε τα γιορτινά μου ρούχα, με καλοχτένισε σαν να μ’ έστελνε στην εκκλησιά και με άφηκε να πάω με το φίλο μου.

— Κοίταξε καλά· μου φώναξε από το κεφαλόσκαλο· μην ξεχάσεις να πάτε και στου παππούλη σου.

— Τσ .. έκαμα εγώ ανασηκώνοντας το κεφάλι.

Και αρχίσαμε την περιπλάνησή μας μέσα στο χωριό, αναζητώντας τα συγγενικά μας σπίτια. Στους δρόμους συχναπαντούσαμε άλλες συντρο­φιές παιδιών, που πήγαιναν κι εκείνα να ειπούν τον Αϊ-Βασίλη. Βαστούσανε ψηλά καλάμια στο χέρι και έτρεχαν κι εσφύριζαν κι εχόρευαν καταμεσής του δρόμου, γεμάτα από υγεία και χαρά. Γυμνοπόδαρα, λασπωμένα, ξεσκούφωτα, έμπαιναν σε κάθε σπίτι, σε κάθε μαγαζί, στις ταβέρνες και άρχιζαν το τραγούδι τους δυνατό, ξάστερο, σαν πουλιά ελεύθερα στο ελεύθερο κλαδί τους.

Ανάμεσα απ’ αυτά στην πρώτη γραμμή ήταν και ο γιος του Κουρδουκέφαλου, που δεν ήθελε η μάνα μου να του μοιάσω. Είχε κεφάλι ίδιο σαν του πατέρα του και πρόσωπο μελαμψό, κορμί γερό σαν από μπρούτζο μα κακοτράχαλο. Δεν φορούσε παρά ένα πουκάμισο ζωσμένο στη μέση με σχοινί και ένα βρακί που κατέβαινε λίγο κάτω από τα γόνατα. Και έτσι εφαινόταν ευτυχισμένος. Σε όλες τις συντροφιές έκανε τον αρχηγό ή για να ειπώ ακριβέστερα τον τύραννο. Εμπάτσιζε το ένα παιδί, επείραζε το άλλο, εκαβαλίκευε το τρίτο.

Εμείς, νωθροί στρατοκόποι της ζωής, από τώρα φασκιωμένοι με την κοινωνική πρόληψη, πηγαίναμε από πίσω αναζητώντας τα σπίτια, με τρόμο και με φόβο μην παραστρατήσουμε.

— Να ειπούμε τον Αϊ-Βασίλη; ρωτούσαμε δειλά κάτω στη σκάλα.

— Όχι· τον είπαν άλλον έπεφτε μια φωνή από πάνω.

Με λύπη και ντροπή μαζί κινούσαμε να φύ­γουμε αμέσως. Ούτε να μας ιδούν δεν ηθέλαμε.

Μα όταν μας αναγνώριζαν έτρεχαν και μας φώ­ναζαν από τα παράθυρα οι γυναίκες.

Μπα! ο Τάσης του Γούναρη! μπα ο Πέτρος τσ’ Αβράμενας! ελάτε… ελάτ’ απάνω.

Τότε γυρίζαμε χαρούμενοι, ανεβαίναμε τις σκά­λες ή γλιστρούσαμε στα ισόγεια και στεκόμαστε μπροστά στα εικονοστάσια. Το καρδιοχτύπι μας μεγάλωνε· τα μάγουλά μας άναβαν σαν κάρβουνα. Τέλος ατενίζαμε τα εικονίσματα, τα Βάγια, τα στέφανα, το αναμμένο καντήλι και αρχίζαμε με βραχνή και ολότρεμη φωνή, σαν πέταγμα πουλιού ξαφνισμένου από το φως το άφθονο:

Άγιος Βασίλης έρχεται

Γεννάρης ξημερώνει

Έτσι περάσαμε ένα με το άλλο όλα τα συγγε­νικά μας σπίτια. Δεν αφήκαμε ούτε του παππούλη ούτε της κυρα-μαμής, που εσύστησε στο σύν­τροφό μου η μάνα του. Μα σε ξένο σπίτι δεν πα­τήσαμε· δεν εμπήκαμε σε μαγαζί. Η καρδιά μας ελαχτάριζε· μα της μάνας η τσιμπιά και του πατέρα ο σφόντυλος αγρυπνούσαν φοβερά επάνω από το κεφάλι μας.

Ήρθε τέλος η ώρα της μοιρασιάς. Εγώ ήμουν ο ταμίας. Σε μια τσέπη του πανωφοριού μου έριχνα ό,τι μας έδιναν. Καθίσαμε σε μια πέτρα, άδειασα την τσέπη μου και αρχίσαμε να μοιράζομε σαν καλοί σύντροφοι. Δεκάρα ο φίλος μου δεκάρα εγώ. Πεντάρα εκείνος πεντάρα εγώ. Έκανε κρύο δυνατό· η νύχτα πλάκωνε· η πάχνη σκέπαζε με παγωμένο ίδρωτα όλο το χωριό. Έτρεξα και ρί­ζωσα στη γωνιά να ζεσταθώ. Η μάνα μου ετοί­μαζε το χυλό που θα έφτιανε το πρωί τις τηγανίτες. Τ’ άλλα μου τ’ αδέρφια καθόντουσαν τριγύρω και έπαιζαν με τ’ αναμμένα δαυλιά, εσγάρλιζαν τη στάχτη, εζάλιζαν τη μάνα με χίλια γλυκό­λογα. Εγώ σοβαρός και αμίλητος μετρούσα τα ξεδούλεια μου. Πλάκωνε η αυριανή που θα έπαιζα τη βλάχα, το στριφτό, το ντοιχάκι με τ’ άλλα συνο­μήλικα. Άξαφνα βρόντησαν παράδες στο πανω­φόρι μου. Βάνω το χέρι μου, ψαχουλεύω, βρίσκω μέσα στη φόδρα πεσμένα σαρανταπέντε λεφτά. Ναι· τέσσερες δεκάρες, και μια πεντάρα. Ίδρωτας με τσάκισε.

— Μάνα, φωνάζω· μάνα! βρήκα κι άλλα λεφτά στην τσέπη μου.

Εκείνη στη δουλειά της σκυμμένη δεν έδωκε απόκριση.

— Μάνα, της ξαναλέω· είχα κι άλλα λεφτά. Δεν τα μοιράσαμε τούτα. Δεν τα είδα, μα το Θεό· δεν τα είδα…

— Δεν πειράζει· τα μοιράζετε αύριο.

— Όχι· θα πάω τώρα.

Και σηκώνομαι ορθός, φορώ τα παπούτσια, έτοιμος ν’ ανοίξω την πόρτα. Μα η μάνα μου θυμωμένη μού φωνάζει άγρια.

— Πού θα πας, μωρέ, τέτοια ώρα: Δεν ακούς τι κάνει όξω!

Αληθινά έξω βογκούσε ο βοριάς και το νερόχιονο έπεφτε. Το σπίτι του φίλου μου ήταν μακριά. Έπρεπε να περάσω αυλάκια να διαβώ από τόπους στοιχειωμένους. Κοντά ήταν της θειας Κωσταντινιάς το χαγιάτι, που είδα προχτές σούρουπα τον Αϊ-Δημήτρη και έβαλα τις φωνές. Παρακάτω η συκιά της Πλεύρενας, που για να περάσω άλλοτε άφηκα το ένα μου παπούτσι. Παραπέρα η βρύση, που τέτοια ώρα οι νεράιδες πλένουν και λευκαίνουν τα μεταξωτά τους. Όλα τώρα τα θυμόμουν και ανατρίχιαζα. Μα δεν ημ­πορούσα και να ησυχάσω. Φίδι ανάδευε μέσα μου. Τα σαράντα πέντε λεφτά καίγανε τα χέ­ρια μου.

— Μάνα, άσε με να πάω… δε θ’ αργήσω· είπα κλαίοντας τώρα.

— Πήγαινε ντε να σε πάρουν οι Καλικάντζα­ροι. Ή ξέχασες πως έχουμε ακόμη Δωδεκαήμερα;

Όχι· δεν το ξέχασα· το θυμόμουνα πολύ καλά. Οι γυναίκες κάθε ώρα μας το θύμιζαν με τα κα­μώματα και τ’ ανέκδοτά τους. Μα τι ήτανε για μένα οι σαϊτάνηδες αυτοί μπροστά στην αγωνία που έπνιγε την ψυχή μου; Ενόμιζα πως το ήξερε τώρα ο Τάσης το αδίκημα, πως το έλεγε της μάνας του· κλέφτης, κλέφτης, κλέφτης, ήμουνα εγώ!

— Μάνα, δεν μπορώ· θα πάω! ξαναφώναξα κατακόκκινος.

Γύρισε και με είδε κατάματα· χαμογέλασε. Δεν ξέρω γιατί χαμογέλασε. Μου φόρεσε καλά το πανωφόρι, μου σήκωσε το γιακά· μου στοίβαξε ως τ’ αυτιά τη σκούφια, άνοιξε την πόρτα.

— Τρέχα και πρόσεχε μην πέσεις στις λάσπες.

Κατέβηκα τη σκάλα και η καρδιά μου φτερούκαε. Το άπλερο σαρκίο μου ανατρίχιαζε μέσα στη νύχτα από φόβο και κρύο. Εδώ σκόνταβα, εκεί γλιστρούσα, αλλού εβάλτωνα. Έπεφτα στις φράχτες, χτυπούσα στα κορμόδεντρα. Μα όλο προχωρούσα με τα λεφτά στη φούχτα μου. Πέρασα με κλειστά μάτια το χαγιάτι της θεια-Κωσταντινιάς· διάβηκα χωρίς ν’ ατενίσω τη στοιχειωμένη συκιά· πήδησα στη βρύση χωρίς να προσέξω τα τραγούδια και τα όργανα της νεράι­δας· έφτασα τέλος στο σπίτι του φίλου μου.

Μα ήταν κατάκλειστο, σιωπηλό και άγριο στο σκοτάδι. Βάνω τις φωνές.

— Τάση!… Τάση!…

Ούτε φωνή, ούτε ακρόαση. Έτρεμα ολόκορμος. Γύριζα και έβλεπα φοβισμένα πίσω μου. Ίσκιοι πέρναγαν μπροστά μου· κρύα χέρια ψαχούλευαν στις πλάτες, στα μαλλιά μου.

—Τάση! ε Τάση!.. ξαναφώναξα βραχνά.

Τίποτα. Σκύλοι γαύγιζαν απόπερα. Γαύγιζαν και ούρλιαζαν σαν λύκοι. Τα πόδια μου δεν ήθε­λαν να κρατήσουν ορθό το σώμα μου. Κάποτε ανοίγει ένα παράθυρο.

— Ποιος είναι; φώναξε ο φίλος μου.

— Τάση, εγώ είμαι· έλα κάτου να σου ειπώ.

— Δεν μπορώ, καημένε· δε μ’ αφήνει η μητέρα· Τι θες;

— Έλα κάτου· έχω κι άλλα λεφτά να μοιρά­σουμε. Ήταν μέσα στη φόδρα και δεν τα είδα… Να μα το Θεό, δεν τα είδα…

Κατέβηκε πάραυτα, του έδωκα τις δυο δεκάρες, κάνοντας χίλιους όρκους πως δεν τα είχα ιδεί. Η καρδιά μου αλάφρωσε. Έμεινε η πεντάρα· του την χάριζα κι εκείνη.

— Όχι, ναν τη στρίψουμε· λέει. Όποιος την πάρει.

Την έπιασε στο χέρι· την έριξε ψηλά.

— Κορώνα ή γράμματα;

— Κορώνα.

Δεν πρόφτασα να κράξω και ένας ίσκιος θεότρομος ερίχτηκε απάνω μας, σαν ουρανοκατέβατος. Μας άνοιξε τις χούφτες, μας πήρε τα λεφτά, έσκυψε έπειτα άρπαξε την πεντάρα από χάμου και χάθηκε τσαλαπατώντας σαν βούβαλος τις λάσπες του δρόμου. Ήταν το παιδί του Κουρδουκέφαλου.

Εμείς εμείναμε για κάμποση ώρα ξυλιασμένοι εδεκεί. Έπειτα μ’ ένα στόμα εβάλαμε τις φωνές και τα κλάματα ώσπου ήρθαν οι δούλοι του Τάση και μας συντρόφεψαν στα σπίτια μας.

***

ΠηγήἈνδρέας Καρκαβίτσας – Διηγήματα τοῦ γυλιοῦ 

Τα Διηγήματα του Γυλιού εκδόθηκαν το 1922 και πρωτοδημοσιεύτηκαν σε ψηφιακή μορφή στον ιστοχώρο του Ν. Σαραντάκου.

by Αντικλείδι , https://antikleidi.com

Θεοφάνεια στο Χέρσο κιλκίς Video Ματθαίος Φερεσίδης

Τα Θεοφάνεια που πήγαν όλα λάθος: Χάθηκε ο σταυρός - Τον βρήκε τελικά μπουλντόζα Θεοφάνεια στο Χέρσο κιλκίς Video Ματθαίος Φερεσίδης Θεοφάνε...