Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2025

Σπετζοφάι πηλιορείτικο

 Σπετζοφάι πηλιορείτικο

15' προετοιμασία
25' μαγείρεμα
Σύνολο: 40'

Υλικά

Μερίδες: 4

Διαδικασία

Για τα λαχανικά

  1. Σε ένα βαθύ τηγάνι ρίχνουμε τόσο λάδι ώστε να καλύψει το 1/3 του σκεύους και το ζεσταίνουμε σε δυνατή φωτιά.
  2. Τηγανίζουμε τις μελιτζάνες και τις πιπεριές για περίπου 3-4 λεπτά, μέχρι να ροδίσουν από όλες τις πλευρές (αν χρειαστεί, σε δόσεις).
  3. Βγάζουμε με τρυπητή κουτάλα και μεταφέρουμε σε μια φαρδιά κατσαρόλα μαζί με όσο λάδι πάρουμε από το τηγάνι, γιατί δεν θα προσθέσουμε άλλο λάδι στο μαγείρεμα.

Για το λουκάνικο

  1. Προσθέτουμε στην κατσαρόλα το λουκάνικο, τις ντομάτες και όλα τα υπόλοιπα υλικά.
  2. Ρίχνουμε 200 ml νερό, κλείνουμε με το καπάκι και σιγομαγειρεύουμε σε μέτρια προς χαμηλή φωτιά για 20-25 λεπτά.
  3. Δεν ανακατεύουμε καθόλου με κουτάλα, για να μη λιώσουν τα λαχανικά, παρά μόνο σείουμε ελαφρώς την κατσαρόλα αν θέλουμε να ανακατευτούν.
  4. https://www.gastronomos.gr/

ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΥΡΙΑΚΑΚΗΣ | ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ ΙΩΝΙΑΣ

ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΥΡΙΑΚΑΚΗΣ - 

ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΤΗΣ ΙΩΝΙΑΣ


 Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά παρουσίασε «Το Όνειρο της Ιωνίας». Μια παράσταση για τη Μικρασιατική Εκστρατεία μέσα από τα Ημερολόγια των στρατιωτών. Από τις 5 Δεκέμβριου και μόνο για 8 παραστάσεις στο Φουαγιέ.

Σύλληψη ιδέας- Κείμενο: Αντώνης Κυριακάκης

Σκηνοθεσία: Αντώνης Κυριακάκης, Γιώργος Πατεράκης

Η παράσταση Το Όνειρο της Ιωνίας, σε κείμενο του Αντώνη Κυριακάκη και σκηνοθεσία Αντώνη Κυριακάκη και Γιώργου Πατεράκη, βασίζεται σε πάνω από 20 ημερολόγια στρατιωτών της Μικρασιατικής Εκστρατείας καιεπιχειρεί να φωτίσει τα ιστορικά γεγονότα της περιόδου 1919 – 22, μέσα από τη ματιά των απλών ανθρώπων, που τα βίωσαν και των οποίων οι ζωές καθορίστηκαν ολοκληρωτικά από αυτά. Στην ουσία πρόκειται για ένα αντιπολεμικό έργο που έχει ως στόχο να φωτίσει αθέατες πλευρές της περιπέτειας που έζησε η ελληνική κοινωνία από το 1919 έως το 1922.

Λίγα λόγια για την υπόθεση:

Τέσσερις αδερφικοί φίλοι στρατολογούνται για να πάρουν μέρος στη Μικρασιατική Εκστρατεία. Η αποβίβαση στη Σμύρνη, οι ελληνικές νίκες και οι ονειρική υποδοχή του ελληνικού στρατού σε κάθε χωριό και πόλη της Μ. Ασίας, θα τους κάνει να αισθανθούν σαν μυθικοί ήρωες. Το κλίμα, όμως, σιγά-σιγά, θα αλλάξει, αφού οι πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις θα επηρεάσουν αρνητικά την εκστρατεία. Η πτώση του Βενιζέλου, η αντικατάσταση, σχεδόν, της πλειονότητας των υψηλόβαθμων εμπειροπόλεμων αξιωματικών του μετώπου στα μέσα της εκστρατείας από τη νέα Ελληνική κυβέρνηση, οι πρώτες πύρρειες νίκες που θα μοιάζουν με ήττες, με τα χαρακώματα να καταπίνουν εκατοντάδες στρατιώτες και αξιωματικούς, θα αλλάξουν τελείως την πορεία της εκστρατείας. Οι τέσσερις φίλοι θα πεινάσουν, θα διψάσουν, θα βιώσουν τον εθνικό διχασμό μέσα στο ίδιο τους το στρατόπεδο, θα προδοθούν, την ίδια ώρα που η Ελλάδα βρίσκεται στο απόλυτο οικονομικό και πολιτικό αδιέξοδο. Τέλος, θα γίνουν μάρτυρες της φρικιαστικής άτακτης υποχώρησης και Το Όνειρο της Ιωνίας θα μετατραπεί στον απόλυτο εφιάλτη. Μέσω, λοιπόν, των τεσσάρων φίλων που παίρνουν μέρος στην Μικρασιατική εκστρατεία, παρακολουθούμε το ψυχορράγημα ενός ολόκληρου έθνους.

Τα ημερολόγια

Τα ημερολόγια των στρατιωτών, που έλαβαν μέρος στην Μικρασιατική Εκστρατεία, αποτελούν ένα πραγματικό θησαυρό πληροφοριών για την ζωή στα χαρακώματα. Εκμεταλλευόμενοι, λοιπόν, αυτό το υλικό συνθέσαμε μια ιστορία τεσσάρων στρατιωτών, που έχει ως στόχο να αναδείξει γνωστές και άγνωστες πτυχές της περιόδου 1919 έως 22 και κυρίως το επώδυνο τέλος της.

Στο έργο ακούγονται αυτοτελή αποσπάσματα από τα ημερολόγια των στρατιωτών: Τ. Κουτσουράδης, X. Καραγιάννης, Γ. Παρθένιος, Π. Αποστολίδης, Σ. Ανδρούτσος, Δ. Αρβανίτης, Μ. Παπαδάκης, Ν. Βασιλικός, Χ. Πληζιώτης, Π. Πρινιωτάκης, Σ. Δομουχτσής, Δ. Κεφαλογιάννης, Ι. Μεντζάλης, Ν. Κολόμβας, Ε. Καμπάνης, Λ. Παρασκευαΐδης, Κ. Γλέντης, Ι. Γιαννόπουλος, Β. Σούλης, Δ. Συμβώνης. Εκτός από τα ημερολόγια, η παράσταση βασίστηκε και στα «Πολεμικά Φύλλα από την Μικρασιατικήν Εκστρατεία» του πολεμικού ανταποκριτή στη Μικρά Ασία Κ. Μισαηλίδη, και χρησιμοποιήθηκαν αποσπάσματα από το βιβλίο του Στρατή Μυριβήλη, «Ζωή Εν Τάφω» και το διήγημα «Το λουλούδι της φωτιάς».

Σημείωμα Συγγραφέα:

Με τα μάτια μας στραμμένα στους πολέμους που εξελίσσονται στην Ευρώπη, την Μέση Ανατολή, την Αφρική και τον γενικευμένο μιλιταριστικό πνεύμα που επικρατεί, να δημιουργεί έντονα την απειλή ενός προοιμίου γενικευμένης σύρραξης – θεωρούμε πως είναι επιτακτικά αναγκαίο να δυναμώσει το αντιπολεμικό αφήγημα. Πιστεύουμε ότι είναι πλέον η στιγμή, που τα αντανακλαστικά των κοινωνιών χρειάζεται να οξυνθούν προκειμένου να σταθούν απέναντι στην οποιαδήποτε φιλοπόλεμη διάθεση.

Το θέατρο λοιπόν, είναι αυτό το οποίο μπορεί να φανεί ισχυρός αρωγός σε αυτή τη προσπάθεια, αφού τοποθετεί τον άνθρωπο στο κέντρο της δράσης, ανοίγοντας κύκλους διερωτήσεων και ζυμώσεων σχετικά με τον κόσμο που ζούμε ή που θα θέλαμε να ζούμε.

Η παράσταση Το Όνειρο της Ιωνίας – Η Μικρασιατική Εκστρατεία μέσα από τα ημερολόγια των στρατιωτών,μπορεί να έχει ως αφορμή την προαιώνια Ελληνοτουρκική σύγκρουση, αλλά στην ουσία τα ζητήματα που θέτει είναι παγκόσμια. Αφορούν την ηθική και τον πολιτισμό. Δύο από τις βασικότερες αξίες του ανθρωπίνου γένους.

Βάζοντας την ιστορία της Εκστρατείας στο προσκήνιο, μέσα από μια θεατρική παράσταση, και με ανάλογο σεβασμό, θελήσαμε να φωτίσουμε μια πτυχή της ιστορίας του 20ου αιώνα, την οποία κατα κανόνα προσπαθούμε να αποφύγουμε. Μέσα από το διάλογο του παρελθόντος με το παρόν, θα προσπαθήσουμε να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν σαν έθνος, τόσο για τα πάθη του παρελθόντος όσο και για την δημιουργία ενός καλύτερου αύριο. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι μέσα από τέτοιες πρωτοβουλίες η διαχείριση της ιστορίας μας, θα γίνει από μια πιο υπεύθυνη ματιά, η οποία θα μας κάνει να αντιληφθούμε ότι το μέλλον πρέπει να είναι στα δικά μας χέρια και μόνο αυτά.

Αντώνης Κυριακάκης

Συντελεστές:

Σύλληψη ιδέας- Κείμενο: Αντώνης Κυριακάκης

Δραματουργία: Χάρης Mπαλασόπουλος

Σκηνοθεσία: Αντώνης Κυριακάκης, Γιώργος Πατεράκης

Μουσική: Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου

Φωτιστικός σχεδιασμός: Κατερίνα Μαρία Σαλταούρα

Σκηνικά: Ανθή Φουντά

Επιμέλεια Κίνησης: Ευθύμης Χρήστου

Επικοινωνία: Γιώτα Δημητριάδη

Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης: Στρατής Νταλαγιώργος

Video -Edit: Archlabyrinth

Φωτογραφίες: Αλεξάνδρα Ρίμπα

Επιστημονικός Συνεργάτης: Κωνσταντίνος Λ. Γκολεμάς

Οργάνωση Παραγωγής: Νaif

Ηθοποιοί: Μάρκος Γέττος, Βασίλης Καλφάκης, Κώστας Κουτρουμπής, Τάσος

Τζιβίσκος, Βικτώρια Φώτα

ΠΗΓΗ: https://www.dithepi.gr/

https://georgepelagia.wordpress.com/

Οι μόνες-μάνες που παλεύουν τη ζωή “αντρίκια”

Οι μόνες-μάνες που παλεύουν τη ζωή “αντρίκια”


Είναι δύσκολο να μεγαλώνεις ένα παιδί. Ακόμη δυσκολότερο να μεγαλώνεις δύο ή περισσότερα. Να ξυπνάς απ’ τα χαράματα, να το ετοιμάσεις για το σχολείο πριν φύγεις για τη δουλειά, να κάθεσαι στο πλάι του κάθε μέρα να το βοηθάς με τα μαθήματα, να το πηγαινοφέρνεις στις δραστηριότητες. Να ξενυχτάς στο πλευρό του όταν είναι άρρωστο, να αγωνιείς για κάθε προσπάθειά του. Να το φροντίζεις, να το συμβουλεύεις, να το επιπλήττεις όταν χρειάζεται. Να κάνεις τη μέρα 25 ώρες για να προλάβεις -όλη μέρα τρέχεις κάτι να προλάβεις… Σκέψου τώρα, όλα αυτά να μην μπορείς να τα μοιραστείς με κανέναν. Σκέψου όλα τα παραπάνω να τα έχεις επωμιστεί μόνο στη δική σου πλάτη. Φαντάσου πόσο πιο δύσκολο μπορεί να είναι. Προσπάθησε να φανταστείς, γιατί αν δεν το έχεις ζήσει στο πετσί σου, δεν μπορείς να καταλάβεις ακριβώς.

Και μη μου πεις πως το επέλεξαν -δεν το επέλεξαν όλες.
Μη μου πεις πως από επιλογή κρατούν τον πατέρα μακριά -δεν το κάνουν όλες.


Μη μου πεις πως βολεύονται σ’ αυτή την κατάσταση -δεν βολεύονται όλες.
Μη μου πεις πως το διάλεξαν για να κάνουν τη ζωή τους -δεν το διάλεξαν γι’ αυτό όλες.

Γι’ αυτές τις άλλες σου μιλάω, εκείνες τις μόνες-μάνες, αυτές που με τόση ευκολία κρίνεις, που παλεύουν τη ζωή “αντρίκια”. Εκείνες που επέλεξαν να μην το βάλουν κάτω όταν οι λάθος επιλογές τους ή η ζωή η ίδια τις έφερε σ’ αυτή τη θέση. Εκείνες που επέλεξαν να μην κρυφτούν απ’ τις διπλές ευθύνες, απ’ τα διπλά ζόρια, απ’ τις διπλές δυσκολίες. Που στάθηκαν όρθιες όσες φορές κι αν γονάτισαν, όσες φορές κι αν τις γονάτισαν. Που μπόρεσαν όλα τα “δεν μπορώ” τους. Που κόντρα στα δύσκολα και στα άβατα, συνέχισαν να περπατούν με το κεφάλι ψηλά. Που μέσα σ’ όλα, πάνω απ’ όλα ήταν, είναι και θα είναι το παιδί τους.


Γι’ αυτές τις άλλες σου μιλάω… γι’ αυτές τις μόνες-μάνες που τόσο σκληρά κατακρίνεις!
Γι’ αυτές τις άλλες σου μιλάω… που τις κρίνεις παριστάνοντας πως τα ξέρεις όλα για τη ζωή και τις επιλογές τους κι ας μην ξέρεις τίποτα!
Γι’ αυτές τις άλλες σου μιλάω… γι’ αυτές τις μόνες μάνες που παλεύουν τη ζωή “αντρίκια”.



https://gynaikaeimai.gr/
Κική Γιοβανοπούλου

Συντάκτης

  • Γράφω γιατί αυτή είναι η δική μου ψυχοθεραπεία. Για μένα γράφω. Για να σκοτώνω τους προσωπικούς μου δαίμονες. Ίσως όμως, κάπου μέσα στις γραμμές μου, βρεις και τους δικούς σου…

ΗΠΑ: Ο Μπάιντεν στέλνει όπλα αξίας 8 δισ. ευρώ στο Ισραήλ – Τι περιλαμβάνει το πακέτο

 ΗΠΑ: Ο Μπάιντεν στέλνει όπλα αξίας 8 δισ. ευρώ στο Ισραήλ – Τι περιλαμβάνει το πακέτο

Ισραηλινός στρατός στα Υψώματα του Γκόλαν (AP Photo)
Ισραηλινός στρατός στα Υψώματα του Γκόλαν (AP Photo)

Πριν αποχωρήσει από τον Λευκό Οίκο, ο Τζο Μπάιντεν αψηφά για άλλη μια φορά την πίεση που ασκείται από οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και Δημοκρατικούς βουλευτές

Η κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν ανακοίνωσε σήμερα την πώληση όπλων στο Ισραήλ ύψους 8 δισεκατομμυρίων δολαρίων, λίγο πριν την ορκωμοσία του Ντόναλντ Τραμπ. Η πώληση, η οποία πρέπει να εγκριθεί από το Κογκρέσο, περιλαμβάνει κυρίως πυρομαχικά για την αντιαεροπορική άμυνα, σύμφωνα με καλά ενημερωμένη πηγή.

Τι περιλαμβάνει το πακέτο

Σύμφωνα με τον αμερικανικό ειδησεογραφικό ιστότοπο Axios, το πακέτο περιλαμβάνει πυρομαχικά για μαχητικά αεροσκάφη και επιθετικά ελικόπτερα καθώς και βλήματα πυροβολικού, βόμβες μικρής διαμέτρου και εκρηκτικές κεφαλές.

Πριν αποχωρήσει από τον Λευκό Οίκο, ο Τζο Μπάιντεν αψηφά για άλλη μια φορά την πίεση που ασκείται από ορισμένες οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και Δημοκρατικούς βουλευτές που αντιτίθενται σε ανάλογες πωλήσεις στο Ισραήλ.

«Ο πρόεδρος δήλωσε σαφέστατα ότι το Ισραήλ έχει το δικαίωμα να υπερασπιστεί τους πολίτες του, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο και το διεθνές ανθρωπιστικό δίκαιο, και να αποτρέψει κάθε επιθετικότητα προερχόμενη από το Ιράν και από τις συνδεδεμένες με αυτό οργανώσεις», δήλωσε η ίδια πηγή.

Κατά τη διάρκεια ομιλίας στο Κογκρέσο τον Νοέμβριο, ο γερουσιαστής Μπέρνι Σάντερς, εξέχουσα φυσιογνωμία της αμερικανικής αριστεράς, είχε ζητήσει να σταματήσουν αυτές οι πωλήσεις όπλων: «Οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι συνένοχες σε όλες αυτές τις ωμότητες. Χρηματοδοτούμε αυτές τις ωμότητες και αυτή η συνενοχή πρέπει να τελειώσει».

Ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποσχέθηκε αμέριστη υποστήριξη στο Ισραήλ, και σε αντίθεση με όλους τους προέδρους των τελευταίων ετών, ουδέποτε δεσμεύτηκε για ένα ανεξάρτητο, κυρίαρχο παλαιστινιακό κράτος. Ωστόσο εξέφρασε επίσης την επιθυμία για επίτευξη συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα.

Παρά τις έντονες διπλωματικές προσπάθειες που καταβάλλονται υπό την αιγίδα του Κατάρ, της Αιγύπτου και των Ηνωμένων Πολιτειών, καμία εκεχειρία δεν έχει συμφωνηθεί μετά την εκεχειρία διάρκειας μιας εβδομάδας στα τέλη Νοεμβρίου 2023.

Ο πόλεμος στη Γάζα ξέσπασε μετά την άνευ προηγουμένου επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ στις 7 Οκτωβρίου 2023, κατά την οποία σκοτώθηκαν 1.208 άνθρωποι, στην πλειονότητά τους άμαχοι, σύμφωνα με καταμέτρηση του Γαλλικού Πρακτορείου που βασίζεται σε επίσημα ισραηλινά στοιχεία και περιλαμβάνει τους ομήρους που πέθαναν ή σκοτώθηκαν υπό αιχμαλωσία στη Γάζα.

https://www.ethnos.gr/

«Τρίκερι, οι γυναίκες και οι φορεσιές τους» στο Μουσείο Πόλης

 «Τρίκερι, οι γυναίκες και οι φορεσιές τους» στο Μουσείο Πόλης


Η περιοδική έκθεση, με αφορμή τις Τρικεριώτισσες και τις φορεσιές τους, πραγματοποιείται στο Μουσείο της Πόλης του Βόλου έως 21 Μαρτίου 2025, στο πλαίσιο του εορτασμού των 10 ετών από την ίδρυση του φορέα πολιτισμού της Μητρόπολης Δημητριάδος «Μαγνήτων Κιβωτός», σε συνδιοργάνωση με τους Δήμους Βόλου, Αντιδημαρχία Πολιτισμού και Μουσείων και Νοτίου Πηλίου, του Εργαστηρίου Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και τη στήριξη των τριών Συλλόγων του Τρικερίου, του Πολιτιστικού και Εξωραϊστικού Συλλόγου Τρικέρων, του Συλλόγου «Εν Τρικερίω» και του Περιβαλλοντικού και Πολιτιστικού Συλλόγου Μύλου-Γεροπλίνας. Την επιμέλεια της έκθεσης έχουν η κ. Νάντια Μαχά – Μπιζούμη, αναπληρώτρια καθηγήτρια Λαογραφίας του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και η Αντιγόνη Ιωάννου, υποψήφια διδακτόρισσα Λαογραφίας του Τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης.

Έχει ως στόχο την ανάδειξη της θηλυκής εμπειρίας στο πλαίσιο μιας παραδοσιακής κοινότητας, όπως αυτή αποτυπώνεται στις πολλαπλές παραλλαγές του κυρίαρχου ενδυματολογικού τύπου των «Τρικεριώτικων». Η χρήση της προφορικής μαρτυρίας σε συνομιλία με τα αντικείμενα που εκτίθενται, συμβάλλει δυναμικά στην ανάπτυξη διαλόγων, μέσω της έκφρασης συναισθημάτων, λέξεων κομβικής σημασίας, κάποτε όμως, και «ηχηρών» σιωπών, με σκοπό την ενεργοποίηση της συλλογικής και ατομικής μνήμης και την απόκτηση βιωματικής εμπειρίας. Τα «Τρικεριώτικα» διατηρούν τη δραστική τους ικανότητα έως και τις μέρες μας. Τα «χορεύουν» στο 

Πανηγύρι της Ζωοδόχου Πηγής, τα αναπαράγουν με σύγχρονα υφάσματα για την κάλυψη των ενδυματολογικών αναγκών των χορευτικών συλλόγων. Αποτελούν τον συνδετικό κρίκο με το παρελθόν, και το όχημα για τη συγκρότηση συλλογικών ταυτοτήτων στο παρόν και στο μέλλον. 

Η έκθεση αρθρώνεται σε επτά ενότητες, στις οποίες ολοκληρωμένα ενδυματολογικά σύνολα και μεμονωμένα ενδύματα, ενταγμένα στο ευρύτερο ιστορικό, οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο δημιουργίας τους, αφηγούνται τη δυναμική της εξέλιξής τους στο πέρασμα των χρόνων, και αποκαλύπτουν μέσω της ποικιλίας των υφασμάτων, των χρωμάτων και των σχεδίων, τεχνικές κατασκευής, τεχνογνωσία, αισθητικές αντιλήψεις, και έμφυλες συμπεριφορές, όπως αυτές διαμορφώθηκαν από το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα έως και τις αρχές του 21ου. 

Η περιοδική έκθεση συνοδεύεται από κατάλογο, στον οποίο περιλαμβάνονται τα εκθέματα και η τεκμηρίωσή τους, τον οποίο χαιρετίζουν ο σεβασμιότατος μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, ο δήμαρχος Νοτίου Πηλίου κ. Μιχάλης Μιτζικός, η αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Μουσείων Βόλου κ. Έλενα Αντωνοπούλου, ο κοσμήτορας της Σχολής Κλασικών και Ανθρωπιστικών Σπουδών και διευθυντής του Εργαστηρίου Λαογραφίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης κ. Μανόλης Βαρβούνης. Ο κατάλογος ολοκληρώνεται με κείμενα τα οποία υπογράφουν οι Νάντια Μαχά-Μπιζούμη και Αντιγόνη Ιωάννου και τεκμηριώνουν επιστημονικά το ιστορικό, οικονομικό και κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο στηρίζεται η έκθεση. Οι απομαγνητοφωνήσεις των συνεντεύξεων έγιναν από τις Μαρία Βαρούτα και Μαρία Καραρρήγα, η φιλολογική επιμέλεια από τη Σέρυ Δεληγιάννη, η καλλιτεχνική επιμέλεια και ο σχεδιασμός του καταλόγου από την Αποστολία Παλάσκα, Τυπογραφείο Γεωργιάδη και ο σχεδιασμός της αφίσας και της πρόσκλησης από την Ελισάβετ Μήλτου. Οι φωτογραφίες είναι του φωτογράφου Βαγγέλη Τσιάμη, αλλά και των Τρικεριωτών και Τρικεριωτισσών, οι οποίοι/ες άνοιξαν τα σπίτια και τα μπαούλα τους, δίνοντας τη δυνατότητα να έρθουμε σε επαφή με τα οικογενειακά τους αντικείμενα, φορεσιές, φωτογραφίες, το καθένα από τα οποία αφηγήθηκε τη δική του μοναδική ιστορία, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η σημαντική αυτή έκθεση. Η έκθεση και ο συνοδευτικός της κατάλογος, αφιερώνονται στη μνήμη του Νίκου Τσούκα, του γενικού γραμματέα του φορέα πολιτισμού της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος & Αλμυρού «Μαγνήτων Κιβωτός, για τη διάσωση του πολιτιστικού αποθέματος», αλλά και με  προσφορά στον πολιτισμό και την αυτοδιοίκηση, ο οποίος έφυγε από κοντά μας στις 22/8/2024. 

Επίσης, έχει σχεδιαστεί και προγραμματίζεται Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Πρωτοβάθμιας (από Γ’ έως ΣΤ’ Δημοτικού) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (για μαθητές/τριες Γυμνασίου) του Νομού μας, το οποίο επιδιώκεται να ξεκινήσει τον Ιανουάριο του 2025 και έως το τέλος της έκθεσης, κατόπιν συνεννόησης με τη γραμματεία του Μουσείου Πόλης στο τηλέφωνο 2421 029878. 

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη & Πέμπτη 9.00-2.00, Τετάρτη & Παρασκευή 9.00-2.00 & 6.00-9.00, Σάββατο 10.30-1.30.

https://e-thessalia.gr/

Αυτόκλητοι τιμωροί παιδεραστών και στον Βόλο – Ποιοι είναι, γιατί το κάνουν και πώς τους βρίσκουν (video)

 Αυτόκλητοι τιμωροί παιδεραστών και στον Βόλο – Ποιοι είναι, γιατί το κάνουν και πώς τους βρίσκουν (video)


4 Ιανουαρίου 2025, 15:57

Το παγκόσμιο πλέον φαινόμενο των κυνηγών των παιδεραστών έχει αναδειχθεί σε αμφιλεγόμενη πρακτική που επιχειρεί να αντιμετωπίσει την παιδεραστία μέσω αυτοσχέδιων μεθόδων και αυτόκλητων τιμωρών.

Ομάδες ιδιωτών ή μεμονωμένα άτομα προσποιούνται ανήλικους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσελκύουν επίδοξους παιδεραστές και στη συνέχεια εκθέτουν τη δράση τους μέσω βίντεο που δημοσιεύουν στο Διαδίκτυο. Ωστόσο, οι πρακτικές αυτές έχουν προκαλέσει έντονο διάλογο για τη νομιμότητα, την ηθική και τις συνέπειες τέτοιων ενεργειών.

Η ομάδα του Βόλου
Στον Βόλο μια αντίστοιχη κινητοποίηση ομάδας νεαρών πολιτών τράβηξε την προσοχή καθώς δημοσίευσαν στο TikTok, βίντεο που αποκάλυπτε τη συντονισμένη προσπάθειά τους να παγιδεύσουν έναν άνδρα που επιχείρησε να προσεγγίσει μια «ανήλικη» – στην πραγματικότητα, ένα ψεύτικο προφίλ που είχαν δημιουργήσει ως δόλωμα. Το «Πρώτο Θέμα» επικοινώνησε με τα μέλη της ομάδας καταγράφοντας τις πρακτικές και τα κίνητρά τους.

Η ομάδα αποτελούμενη από 19χρονους φοιτητές από τον Βόλο και τη Θεσσαλονίκη έχει «αναλάβει δράση» κατά των παιδεραστών. Ορισμένοι από αυτούς σπουδάζουν στον Βόλο και άλλοι στη Θεσσαλονίκη, κυρίως σε αντικείμενα όπως η Διοίκηση Επιχειρήσεων και τα Τουριστικά Επαγγέλματα. Όπως εξηγούν, κάποιοι ασχολούνται με τις πολεμικές τέχνες σε επίπεδο πρωταθλητισμού και στον ελεύθερο χρόνο τους συνήθως ακούν μουσική ή βγαίνουν όλοι μαζί για να διασκεδάσουν. Παρά τις διαφορετικές τους δραστηριότητες, επισημαίνουν ότι τους ενώνουν η ανησυχία τους για την ασφάλεια των παιδιών και η επιθυμία να συμβάλουν στη δημιουργία ενός πιο ασφαλούς Διαδικτύου.

Βίντεο από τη δράση των νέων στον Βόλο:

Όπως εξηγούν οι ίδιοι στο «ΘΕΜΑ», η μεθοδολογία τους περιλαμβάνει τη δημιουργία ψεύτικων προφίλ στο Messenger με ψευδείς, αλλά ελκυστικές φωτογραφίες προκειμένου να προσελκύσουν υπόπτους. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι στις περισσότερες περιπτώσεις οι ύποπτοι κάνουν το πρώτο βήμα, καθώς στις 10 επαφές οι 7 ξεκινούν τη συνομιλία μόνοι τους. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις όπου η ομάδα παίρνει πρωτοβουλία να στείλει πρώτη μήνυμα, ελέγχοντας την αντίδραση του υπόπτου όταν δηλωθεί η υποτιθέμενη ηλικία, συνήθως 14 ή 15 ετών. Με αυτό τον τρόπο τα μέλη της ομάδας προσπαθούν να αποκαλύψουν τις προθέσεις των δραστών καταγράφοντας κάθε επικοινωνία ως αποδεικτικό στοιχείο.

Αφού ξεκινήσει η επικοινωνία, η ομάδα καταγράφει τη συμπεριφορά και τις προθέσεις του συνομιλητή. Αν ο συνομιλητής δεχτεί να συναντήσει το φαινομενικά ανήλικο άτομο, η ομάδα οργανώνει μια συνάντηση σε δημόσιο χώρο καταγράφοντας με κάμερες κινητών τηλεφώνων ό,τι συμβαίνει. Ο σκοπός, όπως αναφέρουν, δεν είναι η βία, αλλά η αποκάλυψη της πρόθεσης που μπορεί να λειτουργήσει αποθαρρυντικά για πρόσωπα που έχουν τις ίδιες επιθυμίες.

Στο πρόσφατο περιστατικό που καταγράφηκε στον Βόλο η ομάδα προχώρησε στη δημιουργία ενός τέτοιου ψεύτικου προφίλ και κατάφερε, όπως ισχυρίζονται τα μέλη της, να προκαλέσει το ενδιαφέρον ενός 49χρονου άνδρα. Αφού επιβεβαίωσαν ότι ο άνδρας ήταν διατεθειμένος να συναντήσει το υποτιθέμενο ανήλικο άτομο, κανόνισαν συνάντηση μαζί του. Στον χώρο της συνάντησης οι νεαροί υποστηρίζουν ότι τον αντιμετώπισαν «με τον τρόπο τους» και ζήτησαν εξηγήσεις.

Οι ίδιοι δηλώνουν ότι στόχος τους είναι η προστασία των ανήλικων παιδιών από επιτήδειους, επισημαίνοντας παράλληλα ότι γνωρίζουν τους κινδύνους της δράσης τους και προσπαθούν να λειτουργούν με ασφάλεια και υπευθυνότητα. Σύμφωνα με όσα ισχυρίζονται, «στην αρχή κάνουν πιο γενικές ερωτήσεις, αλλά όταν αρχίσουμε να απαντάμε λίγο πιο έντονα, δηλαδή όταν η συζήτηση τείνει προς το ερωτικό, τότε στις 9 από τις 10 φορές αρχίζουν να λένε αισχρά πράγματα για το τι θα ήθελαν να κάνουν στην κοπέλα. Κάποιες φορές στέλνουν ακόμα και φωτογραφίες».

Οταν ρωτήθηκαν για το κίνητρό τους, τα μέλη της ομάδας εξήγησαν ότι εμπνεύστηκαν από παρόμοιες δράσεις, συμπεριλαμβανομένης της γνωστής υπόθεσης του Αλέξανδρου Κοψιάλη. «Και αυτό που έκανε ο Κοψιάλης, αλλά και γενικά παρόμοια βίντεο που έχουν αναρτηθεί στο TikTok μάς επηρέασαν. Πρέπει κάποια στιγμή να καταλάβουμε πως τέτοια θέματα είναι μείζονα και να τους δώσουμε την απαραίτητη έμφαση ώστε να μειωθούν ή, ακόμα καλύτερα, να εξαλειφθούν».

Όσον αφορά τον 49χρονο ύποπτο που υποστηρίζουν ότι συνάντησαν, η περιγραφή τους είναι αποκαλυπτική. «Τον συναντήσαμε και έγινε ό,τι καταλαβαίνετε». Σύμφωνα με τους ίδιους, ο άνδρας είχε μαζί του ένα σακίδιο που περιείχε διάφορα αντικείμενα, όπως sex toys, 12 κουτιά προφυλακτικά και ένα κολάρο με μεταλλικά αγκάθια.

Κατά την αφήγησή τους τα μέλη της ομάδας παρουσιάζουν τη δράση τους ως μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης και προστασίας των ανηλίκων, υποστηρίζοντας ότι στόχος τους είναι η αποκάλυψη και αποτροπή τέτοιων εγκληματικών συμπεριφορών. Ωστόσο, η προσέγγισή τους εγείρει σημαντικά ζητήματα.

Η υποκατάσταση της Αστυνομίας από ανεξέλεγκτες πρωτοβουλίες πολιτών μπορεί να εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους, όπως η διακινδύνευση των ερευνών, η παραβίαση προσωπικών δεδομένων, ακόμα και η δημιουργία περιπτώσεων αυτοδικίας.

Τι είχε συμβεί με τον Αλέξανδρο Κοψιάλη

Στην Ελλάδα χαρακτηριστική είναι η υπόθεση του γνωστού YouTuber Αλέξανδρου Κοψιάλη, ο οποίος συμμετείχε στη σύλληψη ενός 43χρονου άνδρα που είχε επιχειρήσει να προσεγγίσει ανήλικη στον Πειραιά. Ο Κοψιάλης δημοσίευσε ένα βίντεο στο YouTube που αποτύπωνε καρέ-καρέ την αστυνομική επιχείρηση προκαλώντας αντιδράσεις.

Η ανάρτηση του υλικού προκάλεσε την παρέμβαση της ΓΑΔΑ, με τους επικεφαλής των εμπλεκόμενων υπηρεσιών να καλούνται να εξηγήσουν πώς ένας πολίτης κατάφερε να καταγράψει με τόση ευκολία μια επίσημη αστυνομική ενέργεια σαν να συμμετέχει ο ίδιος σε αυτή. Το περιστατικό ανέδειξε την ανάγκη να οριοθετηθεί η συμμετοχή πολιτών σε τέτοιες επιχειρήσεις ώστε να διασφαλίζονται η εμπιστευτικότητα και η αποτελεσματικότητα των ενεργειών των Αρχών.

Το βίντεο του Κοψιάλη με την αστυνομική επιχείρηση:

Σε δηλώσεις του ο Κοψιάλης ανέφερε τότε ότι στόχος του ήταν να αφυπνίσει την κοινωνία για τους κινδύνους της παιδεραστίας. «Έτσι θα αποθαρρυνθεί ένας παιδόφιλος, θα το σκεφτεί δεύτερη και τρίτη φορά», είπε, καλώντας παράλληλα τους γονείς να είναι κοντά στα παιδιά τους. Επεσήμανε ότι τα παιδιά συχνά διστάζουν να μιλήσουν για τέτοια ζητήματα και προέτρεψε να απευθύνονται σε κάποιον μεγαλύτερο που εμπιστεύονται. Αποκάλυψε ότι η υπόθεση αφορούσε την κόρη ενός στενού του φίλου, γεγονός που τον ώθησε να συνεργαστεί με την Αστυνομία για την επιχείρηση. «Όταν σκούρυναν τα πράγματα, μιλήσαμε με την Αστυνομία. Έτσι στήσαμε όλο αυτό που στήθηκε και ήταν για την αφύπνιση του κόσμου», τόνισε.

Η υπόθεση αυτή είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των προκλήσεων που εγείρει η ανεξέλεγκτη δράση πολιτών στις έρευνες για διαδικτυακά εγκλήματα. Αν και η πρόθεση μπορεί να είναι καλοπροαίρετη, οι επιπτώσεις στη διαδικασία απόδοσης Δικαιοσύνης και τα δικαιώματα των εμπλεκομένων δεν μπορούν να αγνοηθούν.

Η Dark Justice στη Βρετανία και η δικαστική απόφαση

Πριν από επτά χρόνια στη Μεγάλη Βρετανία οι αυτοαποκαλούμενοι «κυνηγοί παιδεραστών» χαιρέτισαν απόφαση δικαστηρίου που τους έδινε τη δυνατότητα να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν ψεύτικες ταυτότητες στο Διαδίκτυο υποδυόμενοι ανήλικους προκειμένου να εντοπίζουν και να παγιδεύουν σεξουαλικούς δράστες. Δικηγόροι που εκπροσωπούσαν δύο άνδρες οι οποίοι είχαν εντοπιστεί από την ομάδα Dark Justice με κατηγορίες για απόπειρα σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων είχαν υποστηρίξει ότι η χρήση αποδεικτικών στοιχείων από τέτοιες πρωτοβουλίες υπονομεύει τη διαφάνεια της δικαστικής διαδικασίας. Παράλληλα, υποστήριξαν ότι αυτές οι ομάδες θα έπρεπε να ελέγχονται θεσμικά.

Το δικαστήριο του Νιούκαστλ, ωστόσο, έκρινε ότι δεν υπάρχει νομική υποχρέωση να υπόκεινται οι δραστηριότητες της Dark Justice σε ειδικούς κανονισμούς. Η απόφαση αυτή ξεκαθάρισε το νομικό τοπίο στη χώρα, καθώς αρκετές υποθέσεις που στηρίζονταν σε στοιχεία που είχαν συλλέξει τέτοιες ομάδες είχαν τεθεί σε αναμονή έως την επίλυση της συγκεκριμένης υπόθεσης.

Η Dark Justice αποτελείται από δύο νέους άνδρες που διατηρούν την ανωνυμία τους. Η ομάδα δημιουργεί ψεύτικα διαδικτυακά προφίλ τα οποία παρουσιάζουν ανήλικους, όπως κάνει και η ομάδα των νεαρών στον Βόλο.

Δείτε βίντεο από τη δράση της Dark Justice

Οι φωτογραφίες για τα προφίλ παρέχονται από εθελοντές. Όταν κάποιος κανονίσει συνάντηση με το υποτιθέμενο παιδί, τα μέλη της ομάδας εμφανίζονται στο σημείο με κάμερες και καταγράφουν όσα συμβαίνουν. Το υλικό αυτό δημοσιεύεται στη συνέχεια στο Διαδίκτυο. Σύμφωνα με τους ίδιους, ακολουθούν μια συγκεκριμένη διαδικασία που δεν περιλαμβάνει ενεργές προσεγγίσεις προς τους υπόπτους. «Δημιουργούμε ένα προφίλ και περιμένουμε να δεχτούμε μηνύματα. Μόλις λάβουμε μήνυμα, απαντάμε αμέσως και δηλώνουμε ότι είμαστε ανήλικοι», αναφέρεται στην ιστοσελίδα τους.

Το βιβλίο
Τον προσεχή Μάρτιο το πολυαναμενόμενο βιβλίο του Μαρκ ντι Ροντ «Dark Justice: Inside the World of Paedophile Hunters» θα ρίξει φως σε μία από τις πιο αμφιλεγόμενες κοινωνικές πρωτοβουλίες της εποχής μας.

Ο καθηγητής Οργανωσιακής Εθνογραφίας του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, μετά από τέσσερα χρόνια εντατικής μελέτης και άμεσης πρόσβασης στην πιο δραστήρια ομάδα «κυνηγών παιδεραστών» του Ηνωμένου Βασιλείου, εξετάζει σε βάθος τη δράση τους, τα κίνητρά τους και τις επιπτώσεις των ενεργειών τους.

Οι αυτοαποκαλούμενοι «κυνηγοί παιδεραστών» λειτουργούν στα όρια της νομιμότητας χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να δημιουργήσουν παγίδες και αποκαλύπτουν άτομα που επιχειρούν να εκμεταλλευτούν ανήλικους.

Ο Ντι Ροντ μέσα από το βιβλίο του επιχειρεί να δώσει απαντήσεις στο γιατί αυτές οι ομάδες επιλέγουν να καταφεύγουν σε ακραίες πρακτικές, παρόλο που υπάρχουν λιγότερο βλαπτικές εναλλακτικές. Ταυτόχρονα, καλεί το κοινό να εξετάσει τις συνέπειες που έχει η αυτοδικία στην κοινωνική συνοχή, στη δημόσια ασφάλεια και τη λειτουργία των θεσμών.

Το βιβλίο «Dark Justice» δεν περιορίζεται σε μια απλή περιγραφή των δράσεων των «κυνηγών παιδεραστών». Αντίθετα, διερευνά τις κοινωνικές, νομικές και ηθικές επιπτώσεις τους προκαλώντας τους αναγνώστες να σκεφτούν βαθύτερα για τη διαχείριση των εγκλημάτων κατά των παιδιών.

Πηγή: Πρώτο Θέμα

https://e-thessalia.gr/

Βολιώτισσες γίνονται… δόλωμα για νεαρούς μέσω Instagram

  Βολιώτισσες γίνονται… δόλωμα για νεαρούς μέσω Instagram Βολιώτισσες έριξαν δόλωμα μέσω Instagram σε νεαρό για να τον ρίξουν σε παγίδα 8 Ια...