Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2024

Γεννηθήκαμε άνθρωποι και κάνουμε λάθη

Γεννηθήκαμε άνθρωποι και κάνουμε λάθη

Αν δεν μπεις στο χορό, να χορέψεις και με τα βήματα, να θελήσεις να επανορθώσεις τυχόν ατέλειές σου, δεν έχεις ζήσει τίποτα.
Αν δεν καταφέρεις να πετάξεις τις παρωπίδες και να δεις, ακόμα και με τα μάτια της ψυχής σου, τότε σίγουρα θα ‘σαι σε λανθασμένες λεωφόρους, πάθους, λάθους και ξεχασμένων θησαυρών ζωής.
Αν θελήσεις να δεις μέσα από σένα για σένα, χωρίς να συγκρίνεις, ακόμα και να παραλληλίσεις κόσμο και κοσμάκη, να ‘σαι σίγουρη πως οι κρίσεις και οι επικρίσεις σου θα θελήσουν να ανταποκριθείς με την πρέπουσα και αμοιβαία απέναντί τους σοβαρότητα και συνθήκη ζωής.

Στέκεσαι σε μια γωνιά, αφότου απέλπιδες απέβησαν οι προσπάθειές σου, για επανένταξη και επαναπροσδιορισμό, αλλά δεν πειράζει.
Γεννηθήκαμε άνθρωποι, για να κάνουμε λάθη και μέσα απ’ αυτά να επαναπροσδιορίζουμε τις τυχόν ατέλειες και ανασφάλειές μας.


Κι όμως, η μόνη βέβαιη αποκλειστικότητα είναι να νιώσουμε και να απεγκλωβιστούμε απ’ τα δεινά και φθαρμένα εκείνα κιλίμια της επικίνδυνης ακόμη πιο πολύ, τετριμμένης πραγματικότητας.
Με τη συνέχεια να δοθεί στα έδρανα της περιοχής των διεκδικήσεών μας, μακριά απ’ τις αίθουσες των δικαστηρίων, μα με σύμμαχο τη Νέμεση και δη τη Θέτιδα στο πλευρό μας.


https://gynaikaeimai.gr/

Άννα Ζανιδάκη

Συντάκτης

  • Άννα Ζανιδάκη

    Κατάγομαι απ΄ τη λατρεία της ψυχής μου και της καρδιάς μου, την πανέμορφή μου Καβάλα. Από μικρή εναπόθεσα τη σκέψη μου, σε μπλοκάκια σπιράλ, μικρά, μεγάλα και μετά με σπιράλ διαφόρων θεμάτων. Στη συνέχεια ασχολήθηκα με την οικογένειά μου, που είχα αρχή και βάση και θα έχω για πάντα. Κατόπιν έκανα δειλά βήματα, έγραφα μαντινάδες και κατόπιν ποιήματα και τώρα εδώ και 5 χρόνια ασχολούμαι με κάθε είδος  γραφής, πεζού ή έμμετρου, ελεύθερου στίχου. Έχω εκδώσει 3 ποιητικές συλλογές και 1 μυθιστόρημα! Είμαι ραδιοφωνική παραγωγός 3 εκπομπών, ασχολούμαι με τα Κοινά και προσπαθώ να γίνω καλύτερος άνθρωπος, για μένα και όλοι για το διπλανό μας. Αρθρογραφώ σε ηλεκτρονικές εφημερίδες, ιστολόγια, σελίδες και αναζητώ τα όνειρά μου να είναι εφικτά και προσεγγίσιμα πάντα! Η γραφή μου είναι πολυβραβευμένη και μπορείτε να τη συναντήσετε ..πληκτρολογώντας το ονοματεπώνυμό μου, στον Παγκόσμιο Ιστό! 

Ευεργετική η βροχή, αλλά και ζημιές σε πρόχειρες αποκαταστάσεις – Κατολισθήσεις σε Δράκεια και Βένετο

Ευεργετική η βροχή, αλλά και ζημιές σε πρόχειρες αποκαταστάσεις – Κατολισθήσεις σε Δράκεια και Βένετο





Ως μάννα εξ ουρανού περίμεναν παραγωγοί, και όχι μόνο, την «ποτιστική», όπως τη χαρακτηρίζουν, βροχή, που εδώ και μία βδομάδα πέφτει στη Μαγνησία.
Βέβαια μπορεί η βροχόπτωση να είναι ωφέλιμη, καθώς εκτός από τον πρωτογενή τομέα, εμπλουτίζονται και ο υδροφόρος ορίζοντας και οι πηγές, εντούτοις, είχαμε ζημιές σε έργα πρόχειρων αποκαταστάσεων στα οποία είχε προχωρήσει η Περιφέρεια Θεσσαλίας, μετά τις καταστροφικές πλημμύρες του περασμένου Σεπτεμβρίου, εν αναμονή των μόνιμων έργων που αναμένεται να υλοποιηθούν από το υπουργείο Υποδομών σε 250 – 300 σημεία.
Σύμφωνα με την αντιπεριφερειάρχη Μαγνησίας και Σποράδων κ. Άννα-Μαρία Παπαδημητρίου «οι βροχές αυτές είναι πολύ ωφέλιμες και για τον εμπλουτισμό μεταξύ άλλων του υδροφόρου ορίζοντα. Μέχρι στιγμής δεν έχουμε κάποια ενημέρωση για ένταση των φαινομένων».
Όσον αφορά σε προβλήματα που έχουν σημειωθεί στη Μαγνησία, η κ. Παπαδημητρίου, ανέφερε ότι υπήρξαν τις προηγούμενες ημέρες, μικρές κατολισθήσεις – όχι κάτι το ανησυχητικό σε Δράκεια και Βένετο και μηχανήματα της Π.Ε. Μαγνησίας επιχείρησαν για την απομάκρυνση φερτών υλών. Επίσης, ο δρόμος Δράκεια-Χάνια, είναι κλειστός από τις περσινές πλημμύρες, αλλά πρόκειται για έργο αρμοδιότητας του υπουργείου Υποδομών. «Εμείς κάναμε μια πρόχειρη κατασκευή, αλλά κατέρρευσε, όπως αντίστοιχα έχουμε παρέμβει με έργα προσωρινής αποκατάστασης σε 250 – 300 σημεία, αρμοδιότητας επίσης του υπουργείου. Η καθυστέρηση αυτή κοστίζει» ανέφερε η αντιπεριφερειάρχης.
Όσον αφορά στην περιοχή του Χορευτού, εξήγησε ότι έσπασε το ρέμα, γιατί το τεχνικό έργο γέμισε φερτά υλικά και η Περιφέρεια αποκαθιστά το ρέμα, ωστόσο ο δρόμος που περνά από το παραθαλάσσιο μέτωπο είναι αρμοδιότητα του δήμου, εκτιμώντας ότι καλύτερα θα ήταν να ζητηθεί από το υπουργείο η κατασκευή καινούργιας γέφυρας.
«Εμείς θα καθαρίσουμε το ρέμα, εξάλλου υπάρχει εργολαβία στην περιοχή, αλλά όλα αυτά είναι προσωρινές αποκαταστάσεις. Εμείς εκπονούμε μελέτες και περιμένουμε μόνιμες αποκαταστάσεις. Όλα τα ρέματα της Ζαγοράς έχουν δημοπρατηθεί και αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο 2025» σημείωσε μεταξύ άλλων.
Μάλιστα προχθές ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτιστικής Προστασίας Χρήστος Τριαντόπουλος, σύμφωνα με πληροφορίες, βρέθηκε στην περιοχή και συζήτησε με τον δήμαρχο τα παραπάνω θέματα.

https://e-thessalia.gr/

Βόλος: Εγκλωβισμένος ηλικιωμένος με αναπηρία ζητά βοήθεια - «Χρειάζομαι φάρμακα και φαγητό»

 Βόλος: Εγκλωβισμένος ηλικιωμένος με αναπηρία ζητά βοήθεια - «Χρειάζομαι φάρμακα και φαγητό»

Βόλος: Εγκλωβισμένος ηλικιωμένος με αναπηρία ζητά βοήθεια - «Χρειάζομαι φάρμακα και φαγητό»
magnesianews.gr
«Εγώ ο ίδιος είμαι βαριά ανάπηρος και χρειάζομαι φάρμακα, φαγητό και τα πέλλετ εξαντλούνται επίσης»

Ηλικιωμένος που κατοικεί στον Μάραθο και είναι εγκλωβισμένος ζητά βοήθεια.

Συγκεκριμένα, συμπολίτισσα του προχώρησε σε μια νέα ανάρτηση στην Ομάδα Αλληλοβοήθειας Βόλου, μέσα από την οποία ζητά την κινητοποίηση του κόσμου για να τον βοηθήσει.

«Καλημέρα σε όλους. Παρακαλώ βοηθήστε. Είμαι αποκομμένος από το περιβάλλον από την 1η Δεκεμβρίου. Δεν θα βγω άλλο. Το μονοπάτι έχει ξεβραστεί σε αρκετά σημεία. Μια προσπάθεια τη Δευτέρα με εκσκαφέα δεν βοήθησε…ξεβράστηκε αμέσως. Οι αρμόδιες αρχές είπαν “Πρέπει να υποβάλω αίτηση στον Βόλο. Ότι θα τακτοποιηθεί. Επίσης πρέπει πρώτα να ελεγχθεί ποιος είναι υπεύθυνος και σε ποιον ανήκει το μονοπάτι”.

Μου φαίνεται ότι πρέπει να το επενδύσω ξανά με δικά μου έξοδα ή να το πληρώσω. Οι έρευνες παραμένουν αναπάντητα. Ποιος μπορεί να βοηθήσει; Ποιος ξέρει τους κατάλληλους ανθρώπους. Εγώ ο ίδιος είμαι βαριά ανάπηρος και χρειάζομαι φάρμακα, φαγητό και τα πέλλετ εξαντλούνται επίσης. Είναι σημαντικό το μονοπάτι να γίνει βατό όσο το δυνατόν πιο σωστά και λογικά γρήγορα. Είμαι ευγνώμων για τις συμβουλές βοήθειας και τους αριθμούς τηλεφώνου».


Εικονοστάσια (αφήγημα του Η.Χ.Παπαδημητρακόπουλου)

ΕΙΚΟΝΟΣΤΑΣΙΑ (ΑΦΗΓΗΜΑ ΤΟΥΗ.Χ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ)

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου "Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία"

Πριν  από μερικές μέρες  έφυγε από τη ζωή ο συγγραφέας  Ηλίας Χ. Παπαδημητρακόπουλος. Πλήρης  ημερών, λέει  το κλισέ, μια και γεννήθηκε το 1930 στον Πύργο της Ηλείας. Σπούδασε στρατιωτικός γιατρός. Στα γράμματα εμφανίστηκε από τις αρχές της δεκαετίας του 1960. Τα τελευταία χρόνια τα έργα του είχαν επανεκδοθεί από τις εκδόσεις  Κίχλη και με την ευκαιρία αυτή είχαμε  παρουσιάσει εδώ, πρόπερσι, το αφήγημα  Θερμά θαλάσσια λουτρά

Εις μνήμην, θα παρουσιάσω σήμερα το αφήγημά του Εικονοστάσια, που δημοσιεύτηκε στα Νέα την Τετάρτη 29 Αυγούστου 2001. Τα χρόνια εκείνα  της ευμάρειας τα Νέα συνήθιζαν το καλοκαίρι, σε εκείνες τις θηριώδεις εκδόσεις τους με τα αλλεπαλληλα ένθετα, να δημοσιεύουν καθημερινώς διηγήματα. Στη συνέχεια, το αφήγημα συμπεριλήφθηκε στη συλλογή «Ο οβολός και άλλα διηγήματα» αρχικά από τη Νεφέλη και πέρυσι από την Κίχλη -αλλά εγώ το παίρνω από την εφημερίδα, άρα δεν περιλαμβάνονται τυχόν  αλλαγές της έκδοσης σε βιβλίο. 

Aπό άλλη δημοσίευση του ΗΧΠ, στα Νέα πάλι αλλά το 2000,  είναι η φωτογραφία του που συνοδεύει το σημερινό άρθρο.

Να  πω εδώ ότι, στο αφήγημά του που δημοσιεύσαμε πρόπερσι, κάνατε στα σχόλια  πολλές ενδιαφέρουσες προσθήκες με υλικό για τον συγγραφέα, ας πούμε ένα γιουτουμπάκι στο  οποίο διαβάζει ένα  διήγημά του, για την ακρίβεια το πρώτο διήγημά του (το είχε προσφέρει ο αξέχαστος φίλος μας ο ΣΠ) και πολλά άλλα που θα πρέπει να ανατρέξετε εκεί για να  τα βρείτε. Επίσης, άρθρα του φίλου Γιώργου Ζεβελάκη  και άλλων,  σε αφιέρωμα του Books Journal.

Συνηρεφής τόπος είναι ο σκεπασμένος από δέντρα, από πυκνό  δάσος. Δεν ξέρω αν ο συγγραφέας (που πλαγιογραφεί το «σε τόπο συνηρεφή») το έχει πάρει από αλλού. 

Διατηρώ την ορθογραφία του συγγραφέα, διορθώνοντας σιωπηρά μιαν  ανορθογραφία.

ΕΙΚΟΝΟΣΤΑΣΙΑ

Οι είσοδοι των πόλε­ων (τότε) ήσαν όχι μόνον αυστηρώς καθορισμένες, αλλά ευρίσκοντο και υπό συνεχή έλεγχο -για να μην πω ότι σχε­δόν εφρουρούντο… Αναφέρομαι στα αλήστου μνήμης διόδια: ξύλινα περίπτερα σε στρατηγικά ση­μεία των δρόμων, και Κέρβερος μέσα να καιροφυλακτεί (εξωνημένο μαντρόσκυλο) ο φο­ρατζής. Καθώς πλησίαζαν με τα κάρα τους από τα χωριά οι αγρότες, κουβαλώντας προς πώλησιν στην πόλη τα προϊόντα από τα φτε­νά χωραφάκια τους (πατάτες, αλεύρι, ζαρζα­βατικά και τέτοια), ο φορατζής (με μια σαρ­δόνια έκφραση που πάγωνε τους φουκαρά­δες, οι οποίοι – πολλές φορές – δεν προσκό­μιζαν τίποτα περισσότερο από δυο τσουβαλάκια γεννήματα, φορτωμένα σε έναν καχεκτικό γάιδαρο, η σε κάποιο ατίθασο μουλά­ρι) σάλιωνε το χιλιοδαγκωμένο μολύβι του και ετοίμαζε το χαράτσι. Άρχιζαν οι καβγάδες: οι χωρικοί δεν είχαν φράγκο, το πολύ πολύ μερικές πενταροδεκάρες για κάποιο αγαθό της πόλης ή για κινίνο και δυναμωτικά σιρόπια, άπαξ και η ελονοσία μάστιζε την ύπαιθρο, εξουθενώνοντας μικρούς και με­γάλους.

Οι γυναίκες ακολουθούσαν πεζή, βαδίζο­ντας ξυπόλητες επί χιλιόμετρα σε μονοπά­τια κακοτράχαλα και άθλιους χωματόδρο­μους. Καθώς πλησίαζαν στα διόδια, έβγαζαν από τον κόρφο τους κάποιο μισολειωμένο ζευγάρι παπούτσια (πάντοτε μαύρα), ή πα­ντόφλες χωρίς τακούνι, κάθονταν υπό την σκιά κάποιας αιωνοβίου πεύκης (σε τόπο συνηρεφή), σκούπιζαν τα πόδια τους με ένα ύφασμά που επείχε θέση μαντηλιού και προσπαθούσαν ακολούθως να βολέψουν τα ξεχειλωμένα πόδια τους μέσα στα παπούτσια τους ή τις εμβάδες.

Δίπλα από ένα τέτοιο περίπτερο για την εί­σπραξη των διοδίων, θυμάμαι μια κομψή, στενόμακρη, μαρμάρινη κατασκευή, με τε­τράγωνο κοίλο άνοιγμα στο πάνω μέρος (κι έναν μικρό σταυρό στην κορυφή), μέσα στο οποίο εφιλοξενείτο η εικόνα του Αγίου Νι­κολάου, προστάτη του μητροπολιτικού να­ού της πόλης και του παρακείμενου Νεκρο­ταφείου. Κάτω από την εικόνα, που την πλαι­σίωναν κεράκια, καντήλι και μπουκαλάκια με λάδι, υπήρχε μια στενή σχισμή, ενώ η σκαλισμένη στο μάρμαρο επιγραφή προέτρεπε τους διαβάτες:

«Ρίπτετε τον οβολόν σας εντός».

Καίτοι οι οβολοί σπάνιζαν μονίμως, οι γυναίκες των αγροτών, όταν κατά το απομεσήμερο, ακολουθώντας αντίστροφη πορεία, εγκατέλειπαν την πόλη, πλησίαζαν στο γε­νικώς απόκαλούμενο εικονοστάσι, και κάτι προσπαθούσαν να γλιστρήσουν ιεροκρυ­φίως μέσα από τη σχισμή: άλλα εικονοστά­σια, πιο οικεία, τις είχαν ήδη προλάβει (και εξαντλήσει), δεδομένου ότι κατά τις ατέ­λειωτες οδοιπορίες τους στο βουνό, είχαν συναντήσει τέτοια λατρευτικά κτίσματά, δί­πλα σε πηγές ή σε ξωκκλήσια, τα οποία μά­λιστα (εν είδει γεωγραφικού οδοδείκτου) όριζαν την ακολουθητέα εκάστοτε πορεία, την κατεύθυνση, την επικείμενη στροφή, την απόσταση, τη διασταύρωση κ.ο.κ.

★★★

Από τα μέσα, περίπου, της δεκαετίας του ’50, τα εικονοστάσια αρχίζουν να μεταβάλουν χρήση, όψη και προορισμό. Αρχίζει δειλά δειλά η εποχή του ιδιωτικού αυτοκι­νήτου – και τα εικονοστάσια παρακολου­θούν πλέον τις παγίδες των εθνικών μας λαιμητόμων, τις οποίες ξετσίπωτα (και ατι­μωρητί) οι κρατούντες επιμένουν μέχρι σή­μερα να αποκαλούν (αθώα, δήθεν) «εθνικές οδούς».

Σιγά σιγά αποβάλλουν τον λατρευτικό τους χαρακτήρα και καθίστανται μνημεία μνήμης των αδικοχαμένων. Στην άκρη του δρόμου, εκεί όπου η ανευθυνότητα και ιδιοτέλεια των αρμοδίων, η επιπολαιότητα και η ασχετοσύνη των οδηγών, το ολισθη­ρό οδόστρωμα, οι ανάποδες στροφές κ.ο.κ. δημιουργούν ιδεώδεις συνθήκες για δυ­στυχήματα, όπου κάι ξεκληρίζονται αθρόως οδηγοί,, συνοδηγοί ή και ολόκληρες οι­κογένειες – εκεί οι επιζώντες ανεγείρουν έκτοτε τα σύγχρονα εικονοστάσια.

Στην αρχή επρόκειτο για απλές σιδηροκατασκευές που προσπαθούσαν αδέξια να μιμηθούν μια μικρογραφία εκκλησίας ή μια επιτύμβια στήλη: η φωτογραφία τού νε­κρού και το καντηλάκι (τον πρώτο καιρό και τα λουλούδια) αποτελούν τα απαραίτητα στοιχεία για να ανακληθεί η μνήμη του εκλιπόντος. Προϊόντος, όμως, του χρόνου το μάρμαρο (δηλωτικό της γενικότερης εθνικής ευημερίας) άρχισε να αποτελεί το αποκλειστικό κατασκευαστικό υλικό, για να ακολουθήσει σύντομα ή μοιραία (και αναι­σθητική) τυποποίηση της εποχής μας: η στήλη γίνεται πιο φαρδειά και χονδροειδής, ενώ αποκτά έναν τετράγωνο θαλαμίσκο με μια, αρκετά ευρύχωρη, κόγχη, η είσοδος της οποίας μιμείται κάποια βυζαντινίζουσα αψίδα, ή απλώς ένα νησιώτικο βόλτο. Η όλη κατασκευή επιστέφεται από έναν άγαμπτο τρούλλο, που στην πραγματικότητα χρησιμεύει για τη στήριξη ογκώδους σταυρού.

Μέσα στην κόγχη τοποθετείται, κορνιζαρισμένη, έγχρωμη φωτογραφία του νε­κρού, ενίοτε αφού προηγουμένως υπο­βληθεί σε ειδική πλαστική επεξεργασία, ώστε να καταστεί αδιάβροχη, τα δε χρώμα­τα να διατηρηθούν επί πολύ. Ένα βαζάκι με πλαστικά λουλούδια, θυμιατήρι και εικόνες αγίων συμπληρώνουν τον υπόλοιπο χώρο της κόγχης, η οποία ενίοτε κλείνει με ένα συρόμενο τζάμι.

Πού και πού βλέπουμε στις παρυφές των δρόμων εικονοστάσια μόνο με την εικόνα κάποιου αγίου: πρόκειται, πλέον, για ευχα­ριστήριο προσφορά (ή και τάμα) διασωθέντος, ο οποίος (αφού είδε τον Χάρο με τα μάτια του και, τελικά – άγνωστον, δε, πώς – εξήλθε, προς γενική κατάπληξη, σώος ή ελαφρά τραυματισμένος μέσα από τις στραπατσαρισμένες λαμαρίνες) σπεύδει να ευ­χαριστήσει τον άγιο της ημέρας, ή τον προ­στάτη του εν γένει άγιο.

★★★

Παρακολούθησα τη βαθμιαία πύκνωση και τη μετεξέλιξη των εικονοστασίων στα κράσπεδα των δρόμων κατά τη δεκαετία του ’60, πραγματοποιώντας με αυτοκίνητο (αρ­κετή μάλιστα, συχνά) τη διαδρομή Καβάλα – Θεσσαλονίκη -διαδρομή που μου ανα­καλεί στη μνήμη,το εξαίρετο κείμενο του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη Από Θεσσαλονίκης μέχρι Σταυρού, δημοσιευμένου τα χρόνια εκείνα με ωραία, μεγάλα στοιχεία της κά­σας, δεκαεξάρια, στο περιοδικό «Διαγώ­νιος».

Η οδήγηση απαιτούσε ικανότητες σχεδόν ακροβατικές, το δε ολισθηρόν του κατα­στρώματος θα μπορούσε να αποτελέσεί, διεθνώς, παράδειγμα προς αποφυγήν.

Υπήρχαν στροφές που θα τις ζήλευαν ακόμη και πίστες αυτοκινητιστικών αγώνων – όπως η περίφημη εκείνη στον Στρυμόνα, η προς Οφρύνιον, που δεν άργησε να εξαποστείλει στον άλλο κόσμο ημεδαπούς και αλ­λόθρησκους, καί να προσφέρει έτσι στην ελληνική λογοτεχνία το γνωστό μυθιστό­ρημα του Φ.Δ. Δρακονταειδή Προς Οφρύνιον.

Εννοείται ότι σταθερότατη είναι η παρου­σία εικονοστασίων στις ισόπεδες διασταυ­ρώσεις του σιδηροδρομικού μας δικτύου με τις εθνικές μας οδούς (αλλά και τις επαρ­χιακές, τις αγροτικές, ή και τους απλούς χω­ματόδρομους), έχω όμως παρατηρήσει ότι το φαινόμενο απαντάται πιο συχνά στην Πε­λοπόννησο, για λόγους οφθαλμοφανείς… Προ ετών, επιστρέφοντας μέσω της παλαι­άς οδού από μια εκδρομή στο Ναύπλιο, σταματήσαμε σε μια ισόπεδη διασταύρω­ση τραίνου, δίπλα ακριβώς από ένα νεό­τευκτο εικονοστάσι. Καίτοι τα προειδοποι­ητικά ηχητικά σήματα ηχούσαν δαιμονιω­δώς, τα φανάρια αναβόσβηναν συνεχώς και τα απαγορευτικά δρύφακτα είχαν αρχίσει να κατεβαίνουν, πολλοί οδηγοί πού ακολου­θούσαν, κόρναραν, ωρύοντο και μας ελεει­νολογούσαν για την ατολμία μας. Τότε ο Πά­τροκλος, άνθρωπος με πηγαία την αίσθηση του χιούμορ, κατέβηκε από το αυτοκίνητο, πλησίασε βλοσυρός τον φύλακα της διασταυρώσεως και με ύφος επιθεωρούντος τον ρώτησε σοβαρότατα:

– Πόσες συγκρούσεις έχετε στο ενεργητικό σας;

★★★

Τα εικονοστάσια εξαπλώθηκαν προοδευ­τικά σε ολόκληρη την ενδοχώρα, εντύπωση πάντως προκαλεί η συχνή παρουσία τους σε νησιά, όπου συνήθως το σύνολο του οδι­κού δικτύου που διαθέτουν, μόλις και υπερβαίνει τα λίγα χιλιόμετρα.

Έτσι στον περιφερειακό της ημετέρας νή­σου, δίπλα σε ερατεινούς κολπίσκους, απέναντι από τη νεόκτιστη, θηριωδών διαστά­σεων εκκλησία του χωριού, ένα μικρό ει­κονοστάσι προσπαθεί να συντηρήσει τη μνήμη νέου, που σκοτώθηκε προσφάτως με μηχανάκι…

Στον ορεινό δρόμο (ορεινός είναι τρόπος του λέγειν) σφηνωμένο στο ανάχωμα κά­ποιος στροφής βολεύτηκε το εικονοστάσι με τη φωτογραφία του φονευθέντος νεαρού αγροτικού γιατρού, που εκλήθη επειγόντως μεταμέσονυκτίως να βεβαιώσει τον επελθόντα θάνατον γραίας. Οι συνάδελφοί του συγκέντρωσαν χρήματα και ο ανθοπώλης του τόπου ανέλαβε να τοποθετεί φρέσκα λουλούδια στη βάση τής στήλης, όπου χα­ράχτηκε η φράση: ΔΙΟΝΥΣΗ ΘΑ ΣΕ ΘΥΜΟ­ΜΑΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΜΕ ΑΓΑΠΗ

Πέρασα από εκεί προσφάτως. Υπήρχαν τέσσερα βάζα με πλαστικά λουλούδια, τα δύο εκατέρωθεν μικρού αετώμα­τος, στο οποίο απέληγε η στή­λη. Μια τεράστια συκιά, με μαύρα γλυκύτατα σύκα, αγκάλιαζε κυριολεκτικά το εικονο­στάσι. Μέσα στην κόγχη η εικόνα του ομώ­νυμου αγίου, το μπουκαλάκι με το λάδι για το καντήλι, λουμίνια, αναπτήρας, μερικά κέρματα και η φωτογραφία του γιατρού. Μου έκανε εντύπωση το βλέμμα του – άκρως μελαγχόλικό και απόκοσμο, μοιάζει να έχει προ πολλού συμβιβασθεί με τα επέ­κεινα…

Λίγα μέτρα παραπάνω, ακριβώς στην κο­ρυφή της στροφής, ανάμεσα από αγριό­χορτα, χώματα και πέτρες μόλις διακρίνεται ένα παραμελημένο εικονοστάσι από στράτζαρισμένη λαμαρίνα (κατασκευή που παραπέμπει στη δεκαετία του ’70, μάλλον): το τζάμι έχει θολώσει και παραμένει σφη­νωμένο στις οξειδωμένες αύλακες, ώστε εί­ναι αδύνατον να δούμε τι προστάτευε κά­ποτε…

Προς την ανατολική πλευρά του νησιού πληθαίνουν κάθε χρόνο τα εικονοστάσια εις μνήμην νέων, που φονεύονται σταθερώς ετησίως με ενοικιαζόμενα μηχανάκια…

Δύο άλλα έχουν στηθεί δίπλα δίπλα. Το ένα είναι τελείως γυμνό, δεν υπάρχουν ανα­θήματα ή κτερίσματα που να παραπέμπουν στα του θανάτου λάφυρα. Στη στήλη διαβά­ζεται η εγχάρακτη φράσή … TO  MARK A JASMAHAL LOVING YOU ETERNALLY PIERRE.

Το άλλο, αντιθέτως, είναι καταστόλιστο. Στη βάση του έχουν ρίξει λίγο μπετόν, πάνω στο οποίο (όπως συνηθίζεται στα νησιά) έχουν σχηματίσει με ασβέστη ασύμμετρες επιφά­νειες. Σε καταλλήλως αφημένες οπές θάλ­λει ήδη ένα κυπαρίσσι, έχουν φυτευθεί βα­σιλικοί, καθώς και μωβ λουλουδάκια εποχής. Δύο μικρές ασβεστωμένες  πέτρες παραστέκουν ένα πλαστικό, γαλάζιο καραβάκι, ενώ στη βάση ένα σύγχρονο καντήλι καί­ει αενάως. Μέσα στην κόγχη βρίσκεται η φωτογραφία ανδρός περί τα σαράντα πέντε, κάτω από την οποία έχει τοποθετηθεί ένα πετσετάκι με χειροποίητη δαντέλα. Υπάρ­χουν ακόμη εικονίσματα, πλαστικά λου­λούδια, και μία, επίσης από πλαστικό, μι­νιατούρα μοτοσυκλέτας – όπως αυτές που βρίσκουν τα παιδιά μέσα σε γλυκά, ή σε σοκολάτες. Πρόκειται, άραγε, για έναν ναυτι­κό, που σκοτώθηκε με μηχανάκι, ή μήπως το μικρό παιδί προσφέρει στον εκλιπόντα πατέρα του ένα του παιχνιδάκι;

Το είδα αυτό το παιδί, τυχαία, κάποιο σού­ρουπο. Στεκόταν μαζί με πέντε κορίτσια διαφόρων ηλικιών, ντυμένα όλα στα μαύρα, μπροστά στο εικονοστάσι. Στο κέντρο βρι­σκόταν μια γυναίκα, επίσης μαυροντυμέ­νη. Παρέμεναν όλοι σιωπηλοί και ακίνητοι, παρά τη φοβερή φασαρία που δημιουρ­γούσαν με τα κορναρίσματα και τα μεγά­φωνά τους τα διερχόμενα αυτοκίνητα – πα­ρέμεναν σε μια στάση, σαν να τελούσαν ένα ασυνήθιστο μνημόσυνο, χωρίς την παρου­σία ιερέως.

Παρατηρούσα εξ αποστάσεως το βλέμμα της γυναίκας: θλιμμένο, απελπισμένο, εν απογνώσει, αλλά και κάπως οργισμένο. Κι­νούσε ρυθμικά τα χείλη, με κλειστό το στό­μα. Δεν ξαίρω γιατί, αλλά είχα την αίσθηση ότι έψεγε τρυφερά τον νεκρό, τον μάλωνε, ψιθυρίζοντάς του γλυκά εκείνο το παλιό μοιρολόι της Τριφυλίας:

Για πες μου, τι του ζήλεψες αυτού του Κάτου κόσμου;
Ευτού βιολιά δεν παίζουνε, παιχνίδια δεν βαρούνε,
αυτού συνδυό δεν κάθουνται, συντρείς δεν κουβεντιάζουν,
είναι κι οι νιοι ξαρμάτωτοι, κι οι νιες ξεστολισμένες,
και των μανάδων τα παιδιά σα μήλα ραβδισμένα…

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου "Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία"


Στη Μόσχα ο Ασαντ με την οικογένειά του λέει το Κρεμλίνο - Τους έδωσε άσυλο

 Στη Μόσχα ο Ασαντ με την οικογένειά του λέει το Κρεμλίνο - Τους έδωσε άσυλο

Ο Άσαντ και η οικογένειά του/AP

Ο Άσαντ και η οικογένειά του/AP

Ζει ο έκπτωτος πρόεδρος ενώ οι πληροφορίες ανέφεραν πως η τύχη του αγνοούνταν

Ο Σύρος ηγέτης Μπασάρ αλ Άσαντ και η οικογένειά του βρίσκονται στη Μόσχα, μετέδωσαν απόψε τα ρωσικά ειδησεογραφικά πρακτορεία, επικαλούμενα πηγή στο Κρεμλίνο, μετά την πτώση των συριακών αρχών την οποία προκάλεσε η αιφνιδιαστική επίθεση ομάδων ανταρτών υπό τη διοίκηση των ριζοσπαστών ισλαμιστών.

Τι ανέφεραν τα ρωσικά ΜΜΕ

«Ο Άσαντ και τα μέλη της οικογένειάς του έφτασαν στη Μόσχα. Η Ρωσία, βάσει ανθρωπιστικών λόγων, τους χορήγησε άσυλο», δήλωσε η πηγή στα δημόσια ειδησεογραφικά πρακτορεία TASS και Ria Novosti.

Υπήρχαν πολλές εικασίες για το πού βρίσκεται ο Άσαντ μετά από αναφορές ότι έφυγε από τη Δαμασκό πριν φτάσουν οι αντάρτες εκεί σήμερα το πρωί. Η Ρωσία, ένας από τους στενότερους συμμάχους του Άσαντ, επιβεβαίωσε νωρίτερα σήμερα ότι είχε φύγει από τη Συρία, αλλά δεν είπε πού βρισκόταν, ούτε αν η Μόσχα του έδωσε καταφύγιο.

H υπηρεσία ανίχνευσης πτήσεων “FlightRadar 24” κατέγραψε αεροσκάφος των συριακών αερογραμμών να απογειώνεται από το αεροδρόμιο της Δαμασκού την ώρα της κατάληψής της από τους αντικαθεστωτικούς. Στη συνέχεια φαίνεται να κάνει μια αναστροφή πάνω από την πόλη Χομς και να εξαφανίζεται.

Πηγή ανέφερε στο CNN ότι οι αντάρτες ανακρίνουν Σύρους στρατιωτικούς και αξιωματούχους των μυστικών υπηρεσιών, οι οποίοι θα μπορούσαν να γνωρίζουν τις κινήσεις του Άσαντ.

https://www.ethnos.gr/

Το «Ancient Society» είναι ένα εξαιρετικά επιδραστικό βιβλίο που παρουσιάζει μια εις βάθος προσέγγιση της εξέλιξης της κοινωνίας και της ιστορίας της ανθρωπότητας.

Το «Ancient Society» είναι ένα εξαιρετικά επιδραστικό βιβλίο που παρουσιάζει μια εις βάθος προσέγγιση της εξέλιξης της κοινωνίας και της ιστορίας της ανθρωπότητας.

.

Από τον Narayan Giri, Okhaldhunga, Νεπάλ στις 5 Δεκεμβρίου 2024

Συγγραφέας – Λ. H. Morgan

Μετάφραση/Επιμέλεια - Narayan Giri

Εκδότης - Indio Inc Pvt. Ε.Π.Ε. , Advaitamarg, Κατμαντού, Νεπάλ

ΜΕΓΑΛΟ. H. Ο Μόργκαν (1818-1881) ήταν εξέχων Αμερικανός ανθρωπολόγος, κοινωνιολόγος και φιλόσοφος. Το βιβλίο του Ancient Society (1877) είναι ένα εξαιρετικά επιδραστικό έργο που βασίζεται στην ανάπτυξη της κοινωνίας. Αυτό το βιβλίο παρουσιάζει μια εις βάθος μελέτη για την ανάπτυξη της αρχαίας ανθρώπινης κοινωνίας, της οικογένειας, της ιδιωτικής ιδιοκτησίας και των κοινωνικών δομών. Αυτό το βιβλίο του Μόργκαν δημιουργεί μια σημαντική θεωρία για την ανάπτυξη της κοινωνίας, η οποία αργότερα υιοθετήθηκε από τις μαρξιστικές θεωρίες. Συνδύασε το ανεκτίμητο όφελος της οικείας προσωπικής γνώσης των πρωτόγονων λαών με ένα ζωηρό θεωρητικό ενδιαφέρον για τα προβλήματα της πολιτιστικής ανάπτυξης και ένα έντονο ταλέντο για σημαντικά γεγονότα. Την εποχή που έγραψε το διάσημο βιβλίο του Ancient Society, υπήρχε πολύ μικρή εθνογραφική έρευνα στον κόσμο με ενδελεχή και συστηματικό τρόπο. Η άνοδος του Δαρβινισμού επιτάχυνε τη δημιουργία τεχνητών εξελικτικών σχημάτων.

Ο Morgan εξήγησε την ανάπτυξη ή την ανάπτυξη των κοινωνικών θεσμών στην αρχαία κοινωνία με πανοραμικό τρόπο. Σε αυτό το βιβλίο, πίστευε ότι η πολιτιστική ανάπτυξη του ανθρώπου ήταν σε τρία στάδια: αγριότητα, βαρβαρότητα και πολιτισμός. Επιπλέον, χώρισε την αγριότητα και τη βαρβαρότητα σε χαμηλά, μεσαία και υψηλά στάδια, τα οποία όρισε ως προς τα μέσα διαβίωσης και τις τεχνολογικές επινοήσεις. Έτσι η άγρια ​​πολιτεία προηγήθηκε της γεωργίας, η βαρβαρική πολιτεία χαρακτηριζόταν από τον πολιτισμό της αγγειοπλαστικής, της γεωργίας και της γραφής. Κάθε φάση διακρίθηκε από μια τεχνολογική εξέλιξη και συσχετίστηκε με πρότυπα διαβίωσης, γάμου, οικογενειακής και πολιτικής οργάνωσης. Σύμφωνα με τον Morgan, ορισμένα μέρη της ανθρώπινης οικογένειας βρίσκονται σε κατάσταση αγριότητας, άλλα σε κατάσταση βαρβαρότητας και άλλα σε κατάσταση πολιτισμού. Και αυτό που μου φαίνεται είναι ότι αυτές οι τρεις ξεχωριστές θέσεις συνδέονται μεταξύ τους με μια φυσική αλλά και αναγκαία σειρά προόδου.

Ο σκοπός του βιβλίου του Morgan ήταν να κατανοήσει πώς εξελίχθηκε η κοινωνία και πώς η ανθρωπότητα βελτίωσε την κοινωνική οργάνωση και δομές. Είναι δυνατό να κατανοήσουμε πώς αναπτύχθηκε η σύγχρονη κοινωνία από τη μελέτη της αρχαίας κοινωνίας. Σε αυτό το βιβλίο, ο Morgan παρέχει μια πανοραμική ανάλυση της πρώιμης ανθρώπινης κοινωνίας, των απλούστερων και παλαιότερων μορφών ανθρώπινου πολιτισμού, βιώσιμων τρόπων ζωής όπως η γεωργία και η κτηνοτροφία, η ανάπτυξη της γραπτής γλώσσας, της τέχνης και της επιστήμης και η άνοδος των πόλεων. Σε αυτό το βιβλίο, ο Morgan παρέχει μια εις βάθος ανάλυση του τρόπου με τον οποίο αναπτύχθηκε η έννοια της οικογένειας και της ιδιοκτησίας.

Ο Morgan διερεύνησε επίσης την ανάπτυξη ιδεών για την κυβέρνηση, την οικογένεια και την ιδιοκτησία. Τα στάδια ανάπτυξης αυτών των ιδεών συνδέονται με τα στάδια της αγριότητας, της βαρβαρότητας και του πολιτισμού. Ο Μόργκαν διέκρινε αυτά τα στάδια ανάπτυξης ως προς τα τεχνολογικά επιτεύγματα, και έτσι το καθένα είχε το δικό του πρότυπο αναγνώρισης. Οι μέτριες δασικές συνθήκες χαρακτηρίζονταν από διατροφή με ψάρια και απόκτηση και ανακάλυψη πυρκαγιάς. Με το τόξο και το βέλος στην υψηλή άγρια ​​κατάσταση. η παρακάτω βαρβαρότητα από πήλινα? μεσαία βαρβαρότητα από την κτηνοτροφία και την αρδευόμενη γεωργία. υψηλή βαρβαρότητα από την κατασκευή σιδήρου. Και οι εποχές του πολιτισμού απεικονίζονταν με φωνητικά αλφάβητα. Για τον Morgan, τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά που διαχωρίζουν αυτά τα διαφορετικά στάδια προέκυψαν από κάποια στοιχειώδη σωματίδια σκέψης, όταν αυτά τα σωματίδια προήλθαν από τον άνθρωπο ακόμα σε άγρια ​​κατάσταση και αργότερα αναπτύχθηκαν στους κύριους θεσμούς της ανθρωπότητας. Ως εκ τούτου, θεώρησε την ανάπτυξη του ανθρώπινου πολιτισμού ουσιαστικά ως μια ενιαία εξέλιξη.

Στην πραγματικότητα, ο Morgan αναφέρει διαφορετικές εθνοτικές περιόδους και σε σχέση με διαφορετικές εθνοτικές περιόδους συζητά τους τύπους της οικογένειας, την ορολογία του γάμου και την περιουσία και την κληρονομιά. Η ιδέα του πλούτου ήρθε στο μυαλό του ανθρώπου σταδιακά και για μεγάλο χρονικό διάστημα έγινε εκκολαπτόμενη και αδύναμη. Όλες οι εμπειρίες αυτής και των επακόλουθων περιόδων βαρβαρότητας χρειάζονταν για να μεγαλώσει η ζωή σε άγρια ​​κατάσταση, ώστε οι σπόροι της να αναπτυχθούν και να προετοιμάσουν το ανθρώπινο μυαλό να αποδεχθεί την ελεγκτική επιρροή της. Η κυριαρχία του ως ώθηση σε όλα τα άλλα συναισθήματα σηματοδοτεί την αρχή του πολιτισμού Επιπλέον, όχι μόνο βοήθησε την ανθρωπότητα να ξεπεράσει τα εμπόδια που καθυστέρησαν τον πολιτισμό, αλλά και δημιούργησε μια πολιτική κοινωνία βασισμένη στην επικράτεια και τον πλούτο. Μια σημαντική γνώση της ανάπτυξης της ιδέας της ιδιοκτησίας θα ενσωματώσει το πιο αξιοσημείωτο μέρος της νοητικής ιστορίας της ανθρωπότητας. Σύμφωνα με τον Morgan, κοινωνικοί θεσμοί όπως η ιδιοκτησία μαζί με την κληρονομιά έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη μεταμόρφωση της οικογένειας.

Ο Μόργκαν απαρίθμησε διαφορετικούς τύπους οικογενειών, καθώς υπήρχαν σε διαφορετικές ηθικές περιόδους. Αυτά είναι - οικογένεια που σχετίζεται με το αίμα, οικογένεια Punalua, οικογένεια ζευγαριού, πατριαρχική οικογένεια και συγγενική οικογένεια. Ο Morgan υπέθεσε ότι τα στάδια της τεχνολογικής ανάπτυξης συνδέονταν με μια σειρά διαφορετικών πολιτισμικών μορφών. Για παράδειγμα, υπέθεσε ότι η οικογένεια εξελίχθηκε σε έξι στάδια. Η ανθρώπινη κοινωνία ξεκίνησε ως ζευγάρωμα ανθρώπων, χωρίς σεξουαλικούς περιορισμούς και χωρίς πραγματική οικογενειακή δομή. Στο δεύτερο στάδιο, μια ομάδα αδερφών παντρεύτηκε μια ομάδα αδερφών και επιτρεπόταν η συνουσία μεταξύ αδελφών και αδελφών. Το τέταρτο στάδιο, το οποίο πιστεύεται ότι αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια της βαρβαρότητας, χαρακτηριζόταν από χαλαρά ζευγάρια ανδρών και γυναικών που ζούσαν με άλλους ανθρώπους. Στο επόμενο στάδιο προέκυψε η πατριαρχική οικογένεια, στην οποία ο σύζυγος μπορούσε να έχει περισσότερες από μία γυναίκες ταυτόχρονα. Τέλος, το στάδιο του πολιτισμού χαρακτηριζόταν από μια ενιαία οικογένεια αποτελούμενη από έναν σύζυγο και μια σύζυγο, οι οποίοι βρίσκονταν στην ίδια σχετικά ισότιμη θέση. Ο Morgan πρότεινε έτσι μια εξελικτική ακολουθία από την πρωτόγονη ασωτία στη μονογαμία.

Σύμφωνα με τον Morgan, η ανάπτυξη της ιδέας της ιδιοκτησίας συνδέεται στενά με εφευρέσεις και ανακαλύψεις. Στην παλιά μορφή ιδιοκτησίας, η γη διατηρούνταν από κοινού με τις φυλές και στην υψηλή άγρια ​​κατάσταση η περιουσία διανεμόταν μεταξύ των γκότρας (φυλές), μεταξύ των μελών και στη συνέχεια μεταξύ των αγνωστικιστών και αργότερα αποκλειστικά μεταξύ των απογόνων. Ο Morgan παίρνει παραδείγματα από διαφορετικές κοινωνίες για να αποδείξει αυτή την εξέλιξη. Για παράδειγμα, από την ιστορία των ελληνικών φυλών, λέει - λόγω της επιρροής του αυξημένου πλούτου στο υψηλό στάδιο της βαρβαρότητας, μετατράπηκε σε ανδρική καταγωγή. Η ιδέα της ιδιοκτησίας έχει υποστεί μια διαδικασία ανάπτυξης και ανάπτυξης σε σχέση με τον πολιτισμό από την αγριότητα στη βαρβαρότητα και από τη βαρβαρότητα - από τη μηδενική απόκτηση ιδιοκτησίας στην άγρια ​​κατάσταση, στην επιθυμία και τη μανία για κατοχή ιδιοκτησίας ως εκπρόσωπος της συσσωρευμένης Η διαβίωση έχει κυριαρχήσει στο ανθρώπινο μυαλό των πολιτισμένων φυλών σε όλο τον κόσμο.

Σύμφωνα με τον Morgan, υπήρχαν διαφορετικά στάδια στην ανάπτυξη των κοινωνικών μορφών, αλλά η ιστορική εξέλιξη ήταν πολύ αντιφατική - περιλάμβανε τόσο μικτά όσο και ετερογενή στοιχεία. Η προσέγγισή του σηματοδότησε μια βαθιά ρήξη με την παλαιότερη προσέγγιση του δέκατου ένατου αιώνα και ξεκίνησε ανθρωπολογικές μελέτες σε μια θεμελιωδώς διαφορετική βάση. Και αυτή η επαναστατική προσέγγιση παρείχε μια νέα κατανόηση της γυναικείας καταπίεσης και του πώς προέκυψε ιστορικά με το τέλος των πρωτόγονων κομμουνιστικών κοινοτήτων και την ανάπτυξη της ιδιωτικής ιδιοκτησίας. Μια τέτοια αντίληψη αμφισβήτησε τη λεγόμενη αιώνια πατριαρχική οικογένεια και ολόκληρο το κάστρο της φυσικής κατωτερότητας και ανωτερότητας των γυναικών.

Οι κοινωνικοί θεσμοί κάτω από τους οποίους ζουν οι άνδρες σε μια ορισμένη ιστορική εποχή και σε μια συγκεκριμένη χώρα καθορίζονται και από τους δύο τύπους παραγωγής: αφενός από το στάδιο ανάπτυξης της εργασίας και αφετέρου από την οικογένεια. Με άλλα λόγια, το πώς ζουν οι άνθρωποι καθορίζεται αφενός από το στάδιο ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων και αφετέρου από την οργάνωση της οικογένειας.

Καθώς προχωρούσαμε από την άγρια ​​κατάσταση στην πολιτισμένη κατάσταση, υπήρξε σίγουρα μια αλλαγή στο οικογενειακό σύστημα. Παλαιότερα, οι γυναίκες συνέβαλαν τόσο πολύ ή περισσότερο στην προσφορά τροφίμων από τους άνδρες. Έλεγχαν επίσης τα τρόφιμα που έλεγχαν. Όπως στις περισσότερες κοινωνίες κυνηγών/τροφοσυλλεκτών, η συγκέντρωση θεωρούνταν γυναικεία εργασία, ενώ οι άνδρες το κυνήγι. Όμως και οι άντρες μάζευαν κάποια στιγμή και μάζευαν νερό κ.λπ. Το δίκτυο που συγκρατούσε αυτές τις κοινωνίες ήταν η συγγένεια εντός και μεταξύ των φυλών. Σύμφωνα με τον Morgan, αυτές οι πρώιμες κοινωνίες κυνηγών/συλλεκτών δεν ήταν απλώς συνεργάτες, αλλά μάλλον όλα τα τρόφιμα, η βάση μιας τέτοιας ζωής, συγκεντρώνονταν, μοιράζονταν και χρησιμοποιούνταν συλλογικά. Επομένως, υπήρχε ισότητα στις σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών. Τα βασικά οργανωτικά χαρακτηριστικά των ομάδων κυνηγιού και συγκέντρωσης συνέβαλαν σε μια ομαλή και ισότιμη σχέση μεταξύ ανδρών και γυναικών. Ο Μόργκαν αμφισβήτησε την αντίληψη ότι η πρώιμη κοινωνία ήταν πατριαρχική ή ανδροκρατούμενη. Αυτή η παρατήρηση βασίστηκε στη μελέτη του Μόργκαν για τους γειτονικούς Ιροκέζους της Βόρειας Αμερικής, όπου οι γυναίκες κατείχαν ισχυρή θέση μέσα στη φυλή. Η θέση των γυναικών ήταν ίση με αυτή των ανδρών, η κοινοτική τους οικονομία βασιζόταν στην παραγωγή για κατανάλωση. Η γη ήταν ιδιοκτησία του ομίλου και παραδόθηκε από τη μια γενιά στην άλλη. Ενώ υπήρχε καταμερισμός εργασίας, δεν υπήρχε εκμετάλλευση, υπεραξία, ηγεμονία ή ταξικές σχέσεις. Ως αποτέλεσμα, δεν υπήρχε ανταγωνιστικό πνεύμα, ούτε σύμπλεγμα κατωτερότητας, όπως στην καπιταλιστική κοινωνία. Στη θέση του ήταν η συνεργασία, το μοίρασμα και η γενικότερη αμοιβαιότητα.

Καθώς ο άνθρωπος οδεύει προς μόνιμους οικισμούς, η έννοια της ιδιοκτησίας και της ιδιοκτησίας εμφανίζεται και παύει μια εγγενής πτυχή της κοινωνίας, είτε η ιδιοκτησία είναι γη, βοοειδή ή γυναίκες. Από εδώ προκύπτει η ιδέα του Mukhiya ή πατριάρχη, που οδηγεί στην υπεροχή των γυναικών και στη μεταχείρισή τους ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Η άνοδος της ταξικής κοινωνίας άλλαξε τα πάντα, συμπεριλαμβανομένης της θέσης των γυναικών Οι άντρες ήθελαν πλέον να μεταβιβάσουν τον πλούτο τους στους άνδρες κληρονόμους τους. Ενώ στον πρωτόγονο κομμουνισμό η γενεαλογία ανιχνευόταν μέσω της γυναικείας γραμμής, τώρα η κληρονομιά ανιχνεύεται μέσω της ανδρικής γραμμής. Το καθεστώς των μητρικών δικαιωμάτων υποστήριξε τον κομμουνισμό. Ισότητα για όλους· Η άνοδος της πατριαρχίας συνεπαγόταν την κυριαρχία της ιδιωτικής ιδιοκτησίας και μαζί της την καταπίεση και την υποδούλωση των γυναικών.

Ο Μόργκαν ήταν ξεκάθαρος για το πώς έβλεπε το ακίνητο. Σύμφωνα με τον ίδιο, μετά την έλευση του πολιτισμού, ο πλούτος έχει επεκταθεί τόσο πολύ, οι μορφές του είναι τόσο διαφορετικές, οι χρήσεις του έχουν γίνει τόσες που έχει καταστεί αδύνατο για τους ανθρώπους να τον χειριστούν. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος μπερδεύεται από την παρουσία της δικής του δημιουργίας. Όλα λοιπόν επικεντρώνονται στην εμφάνιση του πολιτισμού, που οδήγησε στη γέννηση της οικογένειας και συνεπώς της συγγένειας. Σύμφωνα με τον Morgan, η συγγένεια ήταν παραδοσιακά ένα από τα κύρια θέματα στην κοινωνική και πολιτιστική ανθρωπολογία. Υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι για αυτό: Πρώτον, δεν χτίζονται όλες οι ανθρώπινες ομάδες με βάση τη συγγένεια, όλοι οι άνθρωποι έχουν προσωπική συγγένεια και σχετίζονται με άλλους ανθρώπους μέσω αυτής. Δεύτερον, για τις φυλετικές, αταξικές, οικονομικά μη εξειδικευμένες κοινωνίες, η συγγένεια φαίνεται να είναι η κύρια ή και η μόνη μορφή κοινωνικής οργάνωσης. Ο τομέας της συγγένειας μπορεί να χωριστεί σε γενεαλογία (δηλαδή σχέσεις μεταξύ γενεών), γάμο και σχέσεις αδελφών.

Η ιδιοκτησία ήταν σίγουρα αναπόσπαστο μέρος της πολιτισμένης κοινωνίας. Σύμφωνα με τον Morgan, η ιδιωτική ιδιοκτησία έφερε μαζί της τρεις αλλαγές: η γενεαλογία άλλαξε από γυναικεία σε αρσενική, η μονογαμική οικογένεια αντικατέστησε τη συζυγική οικογένεια και η κυβέρνηση με βάση τη φυλή έγινε κράτος κατά την περίοδο του Πολιτισμού. Συλλογική ιδιοκτησία - Η άνοδος των κοπαδιών και των ζώων οδήγησε σε μια μετατόπιση από την καταγωγή που κυριαρχούσε στις γυναίκες στην κυρίαρχη αρσενική καταγωγή, όπου η πατρότητα γινόταν πιο εξασφαλισμένη και οι άνδρες προτιμούσαν να περάσουν τον πλούτο τους στα παιδιά τους αντί να τον συλλογικοποιήσουν.

Σύμφωνα με τον Morgan, η τεχνολογική πρόοδος φέρνει κοινωνικά οφέλη και κοινωνική πρόοδο. Ο Μόργκαν θεωρείται μεγάλος πρωτοπόρος της ανθρωπολογικής επιστήμης. Τα στάδια ανάπτυξης του Morgan συζητούνται σε όλα τα μαθήματα πολιτιστικής ανθρωπολογίας. Ξεκίνησε με την ανθρωπολογική θεωρία. Τα έργα του αντιπροσωπεύουν πρώιμες προσπάθειες κατανόησης του ανθρώπινου πολιτισμού.

Αυτό το έργο του Μόργκαν είχε εξαιρετική επιρροή στον τομέα της ανθρωπολογίας και της κοινωνιολογίας. Η μελέτη του έδωσε μια νέα προοπτική στην κοινωνική ανάπτυξη. Το βιβλίο του Morgan «Ancient Society» είχε βαθιά επιρροή σε μεγάλους σοσιαλιστές όπως ο Karl Marx και ο Friedrich Engels. Ο Ένγκελς χρησιμοποίησε τις θεωρίες του Μόργκαν στο διάσημο βιβλίο του «Η οικογένεια, η ιδιωτική ιδιοκτησία και η προέλευση του κράτους» και τις συνδύασε με τη σοσιαλιστική θεωρία. Οι ιδέες του Μόργκαν ήταν ιδιαίτερα χρήσιμες στην ανάπτυξη της θεωρίας του ιστορικού υλισμού. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το βιβλίο του Morgan Ancient Society θεωρείται ένα παγκοσμίως γνωστό βιβλίο. Παρουσίασε μια εις βάθος προοπτική για την ανάπτυξη της κοινωνίας και την ιστορία της ανθρωπότητας. Ο Morgan συνέβαλε πάρα πολύ στην κατανόηση της σταδιακής ανάπτυξης της κοινωνίας και της ανάπτυξης της οικογένειας, της ιδιοκτησίας και των κοινωνικών δομών. Με αυτόν τον τρόπο, ο Morgan συνέβαλε σημαντικά στον τομέα της κοινωνιολογίας και της ανθρωπολογίας καθώς χώρισε τη μελέτη σε τρία κύρια στάδια ανάπτυξης της κοινωνίας. Οι ιδέες του είχαν βαθύ αντίκτυπο όχι μόνο στην ανθρωπολογία, αλλά και στην κοινωνιολογία και την ιστορία. Το βιβλίο Ancient Societies παρείχε μια νέα προοπτική στην κατανόηση της εξέλιξης της ανθρώπινης κοινωνίας και έθεσε τα θεμέλια για περαιτέρω μελέτες. Αυτή η εξελικτική προσέγγιση του Morgan ήταν μια πολύ σημαντική συμβολή στις κοινωνιολογικές μελέτες της εποχής και διαπιστώνεται ότι οι ιδέες του έχουν την ίδια σημασία στη σύγχρονη κοινωνιολογία.

https://narayangiri.wordpress.com/

Η πικρία στον έρωτα

 Η πικρία στον έρωτα

Δεν φοβήθηκα ποτέ τον έρωτα.
Αυτό που με τρόμαζε ήταν η απόρριψη και τα κατάλοιπα που αφήνει πίσω της.
Είσαι με έναν άνθρωπο για ένα διάστημα, ας πούμε σχέση, ή ακόμα καλύτερα να πω χρόνια σε έναν γάμο.
Περνάτε χρόνο μαζί. Ξοδεύετε χρήματα για δώρα, επικοινωνία τηλεφωνική για μόνο μια στιγμή “μαζί”, παλεύετε να κρατήσετε την σπίθα του έρωτα ζωντανή με κάθε τρόπο και με κάθε τρόπο.
Όμως πολλές φορές δεν ισχύει και από την άλλη πλευρά το ίδιο.

Και τα χρόνια περνούν και έρχεται μια φάση στη ζωή που αναρωτιέστε που θα πάει αυτή η “βαλίτσα”;
Όταν με τα χρόνια φύγουν όλα εκείνα τα συναισθήματα…


Όταν με τα χρόνια αρχίζει η γκρίνια, η μιζέρια, η απογοήτευση… τότε φαίνεται η άλλη πλευρά του έρωτα, εκείνη η γεμάτη πικρία.
Ας μην κοροϊδευόμαστε. Όλοι την έχουμε βιώσει.
Όλοι νιώσαμε ότι φτάσαμε σε αυτό στάδιο της ζωής μας κάποια στιγμή.
Όλοι.



https://gynaikaeimai.gr/
Χρυσάνθη Σ.

Συντάκτης

  • ΧΡΥΣΑΝΘΗ Σ.

    Η επιτυχία έρχεται με αργά και σταθερά βήματα, αρκεί να βάζεις στόχους.

Ορκωμοσία Τραμπ: Το ευτράπελο της ημέρας με τον γερουσιαστή John Fetterman - «Έσκασε μύτη» με σορτς!

Ορκωμοσία Τραμπ: Το ευτράπελο της ημέρας με τον γερουσιαστή John Fetterman - «Έσκασε μύτη» με σορτς! (screenshot/X) Μια απόλυτα... γυμναστηρ...