Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2024

Το «Ancient Society» είναι ένα εξαιρετικά επιδραστικό βιβλίο που παρουσιάζει μια εις βάθος προσέγγιση της εξέλιξης της κοινωνίας και της ιστορίας της ανθρωπότητας.

Το «Ancient Society» είναι ένα εξαιρετικά επιδραστικό βιβλίο που παρουσιάζει μια εις βάθος προσέγγιση της εξέλιξης της κοινωνίας και της ιστορίας της ανθρωπότητας.

.

Από τον Narayan Giri, Okhaldhunga, Νεπάλ στις 5 Δεκεμβρίου 2024

Συγγραφέας – Λ. H. Morgan

Μετάφραση/Επιμέλεια - Narayan Giri

Εκδότης - Indio Inc Pvt. Ε.Π.Ε. , Advaitamarg, Κατμαντού, Νεπάλ

ΜΕΓΑΛΟ. H. Ο Μόργκαν (1818-1881) ήταν εξέχων Αμερικανός ανθρωπολόγος, κοινωνιολόγος και φιλόσοφος. Το βιβλίο του Ancient Society (1877) είναι ένα εξαιρετικά επιδραστικό έργο που βασίζεται στην ανάπτυξη της κοινωνίας. Αυτό το βιβλίο παρουσιάζει μια εις βάθος μελέτη για την ανάπτυξη της αρχαίας ανθρώπινης κοινωνίας, της οικογένειας, της ιδιωτικής ιδιοκτησίας και των κοινωνικών δομών. Αυτό το βιβλίο του Μόργκαν δημιουργεί μια σημαντική θεωρία για την ανάπτυξη της κοινωνίας, η οποία αργότερα υιοθετήθηκε από τις μαρξιστικές θεωρίες. Συνδύασε το ανεκτίμητο όφελος της οικείας προσωπικής γνώσης των πρωτόγονων λαών με ένα ζωηρό θεωρητικό ενδιαφέρον για τα προβλήματα της πολιτιστικής ανάπτυξης και ένα έντονο ταλέντο για σημαντικά γεγονότα. Την εποχή που έγραψε το διάσημο βιβλίο του Ancient Society, υπήρχε πολύ μικρή εθνογραφική έρευνα στον κόσμο με ενδελεχή και συστηματικό τρόπο. Η άνοδος του Δαρβινισμού επιτάχυνε τη δημιουργία τεχνητών εξελικτικών σχημάτων.

Ο Morgan εξήγησε την ανάπτυξη ή την ανάπτυξη των κοινωνικών θεσμών στην αρχαία κοινωνία με πανοραμικό τρόπο. Σε αυτό το βιβλίο, πίστευε ότι η πολιτιστική ανάπτυξη του ανθρώπου ήταν σε τρία στάδια: αγριότητα, βαρβαρότητα και πολιτισμός. Επιπλέον, χώρισε την αγριότητα και τη βαρβαρότητα σε χαμηλά, μεσαία και υψηλά στάδια, τα οποία όρισε ως προς τα μέσα διαβίωσης και τις τεχνολογικές επινοήσεις. Έτσι η άγρια ​​πολιτεία προηγήθηκε της γεωργίας, η βαρβαρική πολιτεία χαρακτηριζόταν από τον πολιτισμό της αγγειοπλαστικής, της γεωργίας και της γραφής. Κάθε φάση διακρίθηκε από μια τεχνολογική εξέλιξη και συσχετίστηκε με πρότυπα διαβίωσης, γάμου, οικογενειακής και πολιτικής οργάνωσης. Σύμφωνα με τον Morgan, ορισμένα μέρη της ανθρώπινης οικογένειας βρίσκονται σε κατάσταση αγριότητας, άλλα σε κατάσταση βαρβαρότητας και άλλα σε κατάσταση πολιτισμού. Και αυτό που μου φαίνεται είναι ότι αυτές οι τρεις ξεχωριστές θέσεις συνδέονται μεταξύ τους με μια φυσική αλλά και αναγκαία σειρά προόδου.

Ο σκοπός του βιβλίου του Morgan ήταν να κατανοήσει πώς εξελίχθηκε η κοινωνία και πώς η ανθρωπότητα βελτίωσε την κοινωνική οργάνωση και δομές. Είναι δυνατό να κατανοήσουμε πώς αναπτύχθηκε η σύγχρονη κοινωνία από τη μελέτη της αρχαίας κοινωνίας. Σε αυτό το βιβλίο, ο Morgan παρέχει μια πανοραμική ανάλυση της πρώιμης ανθρώπινης κοινωνίας, των απλούστερων και παλαιότερων μορφών ανθρώπινου πολιτισμού, βιώσιμων τρόπων ζωής όπως η γεωργία και η κτηνοτροφία, η ανάπτυξη της γραπτής γλώσσας, της τέχνης και της επιστήμης και η άνοδος των πόλεων. Σε αυτό το βιβλίο, ο Morgan παρέχει μια εις βάθος ανάλυση του τρόπου με τον οποίο αναπτύχθηκε η έννοια της οικογένειας και της ιδιοκτησίας.

Ο Morgan διερεύνησε επίσης την ανάπτυξη ιδεών για την κυβέρνηση, την οικογένεια και την ιδιοκτησία. Τα στάδια ανάπτυξης αυτών των ιδεών συνδέονται με τα στάδια της αγριότητας, της βαρβαρότητας και του πολιτισμού. Ο Μόργκαν διέκρινε αυτά τα στάδια ανάπτυξης ως προς τα τεχνολογικά επιτεύγματα, και έτσι το καθένα είχε το δικό του πρότυπο αναγνώρισης. Οι μέτριες δασικές συνθήκες χαρακτηρίζονταν από διατροφή με ψάρια και απόκτηση και ανακάλυψη πυρκαγιάς. Με το τόξο και το βέλος στην υψηλή άγρια ​​κατάσταση. η παρακάτω βαρβαρότητα από πήλινα? μεσαία βαρβαρότητα από την κτηνοτροφία και την αρδευόμενη γεωργία. υψηλή βαρβαρότητα από την κατασκευή σιδήρου. Και οι εποχές του πολιτισμού απεικονίζονταν με φωνητικά αλφάβητα. Για τον Morgan, τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά που διαχωρίζουν αυτά τα διαφορετικά στάδια προέκυψαν από κάποια στοιχειώδη σωματίδια σκέψης, όταν αυτά τα σωματίδια προήλθαν από τον άνθρωπο ακόμα σε άγρια ​​κατάσταση και αργότερα αναπτύχθηκαν στους κύριους θεσμούς της ανθρωπότητας. Ως εκ τούτου, θεώρησε την ανάπτυξη του ανθρώπινου πολιτισμού ουσιαστικά ως μια ενιαία εξέλιξη.

Στην πραγματικότητα, ο Morgan αναφέρει διαφορετικές εθνοτικές περιόδους και σε σχέση με διαφορετικές εθνοτικές περιόδους συζητά τους τύπους της οικογένειας, την ορολογία του γάμου και την περιουσία και την κληρονομιά. Η ιδέα του πλούτου ήρθε στο μυαλό του ανθρώπου σταδιακά και για μεγάλο χρονικό διάστημα έγινε εκκολαπτόμενη και αδύναμη. Όλες οι εμπειρίες αυτής και των επακόλουθων περιόδων βαρβαρότητας χρειάζονταν για να μεγαλώσει η ζωή σε άγρια ​​κατάσταση, ώστε οι σπόροι της να αναπτυχθούν και να προετοιμάσουν το ανθρώπινο μυαλό να αποδεχθεί την ελεγκτική επιρροή της. Η κυριαρχία του ως ώθηση σε όλα τα άλλα συναισθήματα σηματοδοτεί την αρχή του πολιτισμού Επιπλέον, όχι μόνο βοήθησε την ανθρωπότητα να ξεπεράσει τα εμπόδια που καθυστέρησαν τον πολιτισμό, αλλά και δημιούργησε μια πολιτική κοινωνία βασισμένη στην επικράτεια και τον πλούτο. Μια σημαντική γνώση της ανάπτυξης της ιδέας της ιδιοκτησίας θα ενσωματώσει το πιο αξιοσημείωτο μέρος της νοητικής ιστορίας της ανθρωπότητας. Σύμφωνα με τον Morgan, κοινωνικοί θεσμοί όπως η ιδιοκτησία μαζί με την κληρονομιά έπαιξαν σημαντικό ρόλο στη μεταμόρφωση της οικογένειας.

Ο Μόργκαν απαρίθμησε διαφορετικούς τύπους οικογενειών, καθώς υπήρχαν σε διαφορετικές ηθικές περιόδους. Αυτά είναι - οικογένεια που σχετίζεται με το αίμα, οικογένεια Punalua, οικογένεια ζευγαριού, πατριαρχική οικογένεια και συγγενική οικογένεια. Ο Morgan υπέθεσε ότι τα στάδια της τεχνολογικής ανάπτυξης συνδέονταν με μια σειρά διαφορετικών πολιτισμικών μορφών. Για παράδειγμα, υπέθεσε ότι η οικογένεια εξελίχθηκε σε έξι στάδια. Η ανθρώπινη κοινωνία ξεκίνησε ως ζευγάρωμα ανθρώπων, χωρίς σεξουαλικούς περιορισμούς και χωρίς πραγματική οικογενειακή δομή. Στο δεύτερο στάδιο, μια ομάδα αδερφών παντρεύτηκε μια ομάδα αδερφών και επιτρεπόταν η συνουσία μεταξύ αδελφών και αδελφών. Το τέταρτο στάδιο, το οποίο πιστεύεται ότι αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια της βαρβαρότητας, χαρακτηριζόταν από χαλαρά ζευγάρια ανδρών και γυναικών που ζούσαν με άλλους ανθρώπους. Στο επόμενο στάδιο προέκυψε η πατριαρχική οικογένεια, στην οποία ο σύζυγος μπορούσε να έχει περισσότερες από μία γυναίκες ταυτόχρονα. Τέλος, το στάδιο του πολιτισμού χαρακτηριζόταν από μια ενιαία οικογένεια αποτελούμενη από έναν σύζυγο και μια σύζυγο, οι οποίοι βρίσκονταν στην ίδια σχετικά ισότιμη θέση. Ο Morgan πρότεινε έτσι μια εξελικτική ακολουθία από την πρωτόγονη ασωτία στη μονογαμία.

Σύμφωνα με τον Morgan, η ανάπτυξη της ιδέας της ιδιοκτησίας συνδέεται στενά με εφευρέσεις και ανακαλύψεις. Στην παλιά μορφή ιδιοκτησίας, η γη διατηρούνταν από κοινού με τις φυλές και στην υψηλή άγρια ​​κατάσταση η περιουσία διανεμόταν μεταξύ των γκότρας (φυλές), μεταξύ των μελών και στη συνέχεια μεταξύ των αγνωστικιστών και αργότερα αποκλειστικά μεταξύ των απογόνων. Ο Morgan παίρνει παραδείγματα από διαφορετικές κοινωνίες για να αποδείξει αυτή την εξέλιξη. Για παράδειγμα, από την ιστορία των ελληνικών φυλών, λέει - λόγω της επιρροής του αυξημένου πλούτου στο υψηλό στάδιο της βαρβαρότητας, μετατράπηκε σε ανδρική καταγωγή. Η ιδέα της ιδιοκτησίας έχει υποστεί μια διαδικασία ανάπτυξης και ανάπτυξης σε σχέση με τον πολιτισμό από την αγριότητα στη βαρβαρότητα και από τη βαρβαρότητα - από τη μηδενική απόκτηση ιδιοκτησίας στην άγρια ​​κατάσταση, στην επιθυμία και τη μανία για κατοχή ιδιοκτησίας ως εκπρόσωπος της συσσωρευμένης Η διαβίωση έχει κυριαρχήσει στο ανθρώπινο μυαλό των πολιτισμένων φυλών σε όλο τον κόσμο.

Σύμφωνα με τον Morgan, υπήρχαν διαφορετικά στάδια στην ανάπτυξη των κοινωνικών μορφών, αλλά η ιστορική εξέλιξη ήταν πολύ αντιφατική - περιλάμβανε τόσο μικτά όσο και ετερογενή στοιχεία. Η προσέγγισή του σηματοδότησε μια βαθιά ρήξη με την παλαιότερη προσέγγιση του δέκατου ένατου αιώνα και ξεκίνησε ανθρωπολογικές μελέτες σε μια θεμελιωδώς διαφορετική βάση. Και αυτή η επαναστατική προσέγγιση παρείχε μια νέα κατανόηση της γυναικείας καταπίεσης και του πώς προέκυψε ιστορικά με το τέλος των πρωτόγονων κομμουνιστικών κοινοτήτων και την ανάπτυξη της ιδιωτικής ιδιοκτησίας. Μια τέτοια αντίληψη αμφισβήτησε τη λεγόμενη αιώνια πατριαρχική οικογένεια και ολόκληρο το κάστρο της φυσικής κατωτερότητας και ανωτερότητας των γυναικών.

Οι κοινωνικοί θεσμοί κάτω από τους οποίους ζουν οι άνδρες σε μια ορισμένη ιστορική εποχή και σε μια συγκεκριμένη χώρα καθορίζονται και από τους δύο τύπους παραγωγής: αφενός από το στάδιο ανάπτυξης της εργασίας και αφετέρου από την οικογένεια. Με άλλα λόγια, το πώς ζουν οι άνθρωποι καθορίζεται αφενός από το στάδιο ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων και αφετέρου από την οργάνωση της οικογένειας.

Καθώς προχωρούσαμε από την άγρια ​​κατάσταση στην πολιτισμένη κατάσταση, υπήρξε σίγουρα μια αλλαγή στο οικογενειακό σύστημα. Παλαιότερα, οι γυναίκες συνέβαλαν τόσο πολύ ή περισσότερο στην προσφορά τροφίμων από τους άνδρες. Έλεγχαν επίσης τα τρόφιμα που έλεγχαν. Όπως στις περισσότερες κοινωνίες κυνηγών/τροφοσυλλεκτών, η συγκέντρωση θεωρούνταν γυναικεία εργασία, ενώ οι άνδρες το κυνήγι. Όμως και οι άντρες μάζευαν κάποια στιγμή και μάζευαν νερό κ.λπ. Το δίκτυο που συγκρατούσε αυτές τις κοινωνίες ήταν η συγγένεια εντός και μεταξύ των φυλών. Σύμφωνα με τον Morgan, αυτές οι πρώιμες κοινωνίες κυνηγών/συλλεκτών δεν ήταν απλώς συνεργάτες, αλλά μάλλον όλα τα τρόφιμα, η βάση μιας τέτοιας ζωής, συγκεντρώνονταν, μοιράζονταν και χρησιμοποιούνταν συλλογικά. Επομένως, υπήρχε ισότητα στις σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών. Τα βασικά οργανωτικά χαρακτηριστικά των ομάδων κυνηγιού και συγκέντρωσης συνέβαλαν σε μια ομαλή και ισότιμη σχέση μεταξύ ανδρών και γυναικών. Ο Μόργκαν αμφισβήτησε την αντίληψη ότι η πρώιμη κοινωνία ήταν πατριαρχική ή ανδροκρατούμενη. Αυτή η παρατήρηση βασίστηκε στη μελέτη του Μόργκαν για τους γειτονικούς Ιροκέζους της Βόρειας Αμερικής, όπου οι γυναίκες κατείχαν ισχυρή θέση μέσα στη φυλή. Η θέση των γυναικών ήταν ίση με αυτή των ανδρών, η κοινοτική τους οικονομία βασιζόταν στην παραγωγή για κατανάλωση. Η γη ήταν ιδιοκτησία του ομίλου και παραδόθηκε από τη μια γενιά στην άλλη. Ενώ υπήρχε καταμερισμός εργασίας, δεν υπήρχε εκμετάλλευση, υπεραξία, ηγεμονία ή ταξικές σχέσεις. Ως αποτέλεσμα, δεν υπήρχε ανταγωνιστικό πνεύμα, ούτε σύμπλεγμα κατωτερότητας, όπως στην καπιταλιστική κοινωνία. Στη θέση του ήταν η συνεργασία, το μοίρασμα και η γενικότερη αμοιβαιότητα.

Καθώς ο άνθρωπος οδεύει προς μόνιμους οικισμούς, η έννοια της ιδιοκτησίας και της ιδιοκτησίας εμφανίζεται και παύει μια εγγενής πτυχή της κοινωνίας, είτε η ιδιοκτησία είναι γη, βοοειδή ή γυναίκες. Από εδώ προκύπτει η ιδέα του Mukhiya ή πατριάρχη, που οδηγεί στην υπεροχή των γυναικών και στη μεταχείρισή τους ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Η άνοδος της ταξικής κοινωνίας άλλαξε τα πάντα, συμπεριλαμβανομένης της θέσης των γυναικών Οι άντρες ήθελαν πλέον να μεταβιβάσουν τον πλούτο τους στους άνδρες κληρονόμους τους. Ενώ στον πρωτόγονο κομμουνισμό η γενεαλογία ανιχνευόταν μέσω της γυναικείας γραμμής, τώρα η κληρονομιά ανιχνεύεται μέσω της ανδρικής γραμμής. Το καθεστώς των μητρικών δικαιωμάτων υποστήριξε τον κομμουνισμό. Ισότητα για όλους· Η άνοδος της πατριαρχίας συνεπαγόταν την κυριαρχία της ιδιωτικής ιδιοκτησίας και μαζί της την καταπίεση και την υποδούλωση των γυναικών.

Ο Μόργκαν ήταν ξεκάθαρος για το πώς έβλεπε το ακίνητο. Σύμφωνα με τον ίδιο, μετά την έλευση του πολιτισμού, ο πλούτος έχει επεκταθεί τόσο πολύ, οι μορφές του είναι τόσο διαφορετικές, οι χρήσεις του έχουν γίνει τόσες που έχει καταστεί αδύνατο για τους ανθρώπους να τον χειριστούν. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος μπερδεύεται από την παρουσία της δικής του δημιουργίας. Όλα λοιπόν επικεντρώνονται στην εμφάνιση του πολιτισμού, που οδήγησε στη γέννηση της οικογένειας και συνεπώς της συγγένειας. Σύμφωνα με τον Morgan, η συγγένεια ήταν παραδοσιακά ένα από τα κύρια θέματα στην κοινωνική και πολιτιστική ανθρωπολογία. Υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι για αυτό: Πρώτον, δεν χτίζονται όλες οι ανθρώπινες ομάδες με βάση τη συγγένεια, όλοι οι άνθρωποι έχουν προσωπική συγγένεια και σχετίζονται με άλλους ανθρώπους μέσω αυτής. Δεύτερον, για τις φυλετικές, αταξικές, οικονομικά μη εξειδικευμένες κοινωνίες, η συγγένεια φαίνεται να είναι η κύρια ή και η μόνη μορφή κοινωνικής οργάνωσης. Ο τομέας της συγγένειας μπορεί να χωριστεί σε γενεαλογία (δηλαδή σχέσεις μεταξύ γενεών), γάμο και σχέσεις αδελφών.

Η ιδιοκτησία ήταν σίγουρα αναπόσπαστο μέρος της πολιτισμένης κοινωνίας. Σύμφωνα με τον Morgan, η ιδιωτική ιδιοκτησία έφερε μαζί της τρεις αλλαγές: η γενεαλογία άλλαξε από γυναικεία σε αρσενική, η μονογαμική οικογένεια αντικατέστησε τη συζυγική οικογένεια και η κυβέρνηση με βάση τη φυλή έγινε κράτος κατά την περίοδο του Πολιτισμού. Συλλογική ιδιοκτησία - Η άνοδος των κοπαδιών και των ζώων οδήγησε σε μια μετατόπιση από την καταγωγή που κυριαρχούσε στις γυναίκες στην κυρίαρχη αρσενική καταγωγή, όπου η πατρότητα γινόταν πιο εξασφαλισμένη και οι άνδρες προτιμούσαν να περάσουν τον πλούτο τους στα παιδιά τους αντί να τον συλλογικοποιήσουν.

Σύμφωνα με τον Morgan, η τεχνολογική πρόοδος φέρνει κοινωνικά οφέλη και κοινωνική πρόοδο. Ο Μόργκαν θεωρείται μεγάλος πρωτοπόρος της ανθρωπολογικής επιστήμης. Τα στάδια ανάπτυξης του Morgan συζητούνται σε όλα τα μαθήματα πολιτιστικής ανθρωπολογίας. Ξεκίνησε με την ανθρωπολογική θεωρία. Τα έργα του αντιπροσωπεύουν πρώιμες προσπάθειες κατανόησης του ανθρώπινου πολιτισμού.

Αυτό το έργο του Μόργκαν είχε εξαιρετική επιρροή στον τομέα της ανθρωπολογίας και της κοινωνιολογίας. Η μελέτη του έδωσε μια νέα προοπτική στην κοινωνική ανάπτυξη. Το βιβλίο του Morgan «Ancient Society» είχε βαθιά επιρροή σε μεγάλους σοσιαλιστές όπως ο Karl Marx και ο Friedrich Engels. Ο Ένγκελς χρησιμοποίησε τις θεωρίες του Μόργκαν στο διάσημο βιβλίο του «Η οικογένεια, η ιδιωτική ιδιοκτησία και η προέλευση του κράτους» και τις συνδύασε με τη σοσιαλιστική θεωρία. Οι ιδέες του Μόργκαν ήταν ιδιαίτερα χρήσιμες στην ανάπτυξη της θεωρίας του ιστορικού υλισμού. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το βιβλίο του Morgan Ancient Society θεωρείται ένα παγκοσμίως γνωστό βιβλίο. Παρουσίασε μια εις βάθος προοπτική για την ανάπτυξη της κοινωνίας και την ιστορία της ανθρωπότητας. Ο Morgan συνέβαλε πάρα πολύ στην κατανόηση της σταδιακής ανάπτυξης της κοινωνίας και της ανάπτυξης της οικογένειας, της ιδιοκτησίας και των κοινωνικών δομών. Με αυτόν τον τρόπο, ο Morgan συνέβαλε σημαντικά στον τομέα της κοινωνιολογίας και της ανθρωπολογίας καθώς χώρισε τη μελέτη σε τρία κύρια στάδια ανάπτυξης της κοινωνίας. Οι ιδέες του είχαν βαθύ αντίκτυπο όχι μόνο στην ανθρωπολογία, αλλά και στην κοινωνιολογία και την ιστορία. Το βιβλίο Ancient Societies παρείχε μια νέα προοπτική στην κατανόηση της εξέλιξης της ανθρώπινης κοινωνίας και έθεσε τα θεμέλια για περαιτέρω μελέτες. Αυτή η εξελικτική προσέγγιση του Morgan ήταν μια πολύ σημαντική συμβολή στις κοινωνιολογικές μελέτες της εποχής και διαπιστώνεται ότι οι ιδέες του έχουν την ίδια σημασία στη σύγχρονη κοινωνιολογία.

https://narayangiri.wordpress.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Και μια μεγάλη αλήθεια… οι σχέσεις είναι δούναι και λαβείν

  Και μια μεγάλη αλήθεια…  οι σχέσεις είναι δούναι και λαβείν – Joanna Sou – GynaikaEimai 15 Ιανουαρίου 2025 «Αν δεν φτιάξεις αυτά τα δύο πρ...