Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 7 Απριλίου 2024

Σε απελπιστική κατάσταση οι κάτοικοι στην πλημμυροπαθή Φαρκαδόνα: «Μας έχουν παρατήσει - Δεν έχει γίνει τίποτα»

 Σε απελπιστική κατάσταση οι κάτοικοι στην πλημμυροπαθή Φαρκαδόνα: «Μας έχουν παρατήσει - Δεν έχει γίνει τίποτα»

Πλημμύρες στη Θεσσαλία  (EUROKINISSI)
Πλημμύρες στη Θεσσαλία  (EUROKINISSI)

Σοβαρές καταγγελίες κάνουν στο OPEN οι κάτοικοι της Φαρκαδόνας, λέγοντας πως 7 μήνες μετά την κακοκαιρία δεν μπορούν να σταθούν στα πόδια τους

Βαθιά πληγωμένη 7 μήνες μετά την θεομηνία είναι η Φαρκαδόνα των Τρικάλων, με τους κατοίκους να ζητούν τα αυτονόητα από το κράτος. Όπως καταγγέλλουν στο OPEN και την εκπομπή «Τώρα Μαζί» κατεστραμμένα σπίτια έχουν κριθεί πράσινα, τα χρήματα αρωγής δεν επαρκούν στους αγρότες, το χωριό δεν έχει αναχώματα και πλημμυρίζει με λίγη βροχή, υπάρχουν ακόμη νεκρά ζώα που δεν έχουν περισυλλέγει, τα σχολεία δεν έχουν φτιαχτεί, ενώ ένας φαρμακοποιός κάνει έκκληση για δωρεάν φάρμακα στους ηλικιωμένους.

«Απραξία – Είμαστε σε απελπιστική κατάσταση»

Τα όσα τραγικά βιώνουν σήμερα περιγράφει αρχικά ο Πέτρος Παππάς, κτηνοτρόφος και μέλος της κίνησης ανασυγκρότησης του δήμου Φαρκαδόνας:

«Φαρκαδόνα, 7 μήνες μετά, απραξία, έργα μηδέν. Είμαστε σε απελπιστική κατάσταση. Το χωριό μας είναι παρατημένο, δεν έχει γίνει τίποτα. Δεν γίνεται να συνεχιστεί αυτή η κατάσταση. Πρέπει να γίνει κάτι. Βλέπουμε πως δεν γίνεται τίποτα και αποφασίσαμε να πάρουμε την τύχη του τόπου μας στα χέρια μας.

Δεν έχουν γίνει έργα για τη θωράκιση του χωριού μας. Τα αναχώματά μας είναι τελείως σπασμέναφτιάχνονται πρόχειρα. Με το πρώτο νερό που ήρθε, ένα μήνα πριν που έβρεξε λιγάκι, άρχισαν να μπαίνουν τα νερά πάλι μέσα. Οι αγρότες μας βγαίνουν να σπείρουν και δεν ξέρουν αν αυτά που θα σπείρουν θα ξαναπνιγούν και αυτό μας έκανε να ενωθούμε και να διεκδικήσουμε τα αιτήματά μας».

Νεκρά ζώα σε ποιμνιοστάσια 7 μήνες μετά 

Σε ερώτηση εάν υπάρχουν ακόμα κουφάρια νεκρών ζώων στην περιοχή κάτοικος  της περιοχής και γεωπόνος αναφέρει: «Βέβαια, υπάρχουν ποιμνιοστάσια με ζώα που κείτονται νεκρά εδώ και 7 μήνες. Είναι πρόβλημα αυτό για την δημόσια υγεία. Είναι μια φλεγόμενη υγειονομική βόμβα. Έχουν μαζευτεί και σκουπίδια, λάσπες, χημικά βρίσκονται σε μια πρόχειρη χωματερή. Πρέπει να βρουν έναν τρόπο να απομακρύνουν τα υλικά αυτά».

Όπως τονίζει ο ίδιος: «θέλουμε να μείνουμε εδώ. Να ζήσουμε στην περιοχή μας και να ζήσουμε αξιοπρεπώς. Όταν το κράτος απέχει, είναι ανύπαρκτο, 7 μήνες τώρα έχει κάνει ελάχιστα πράγματα. Έχει ανακοινώσει αρκετά και δεν έχει εφαρμόσει τίποτα, ελάχιστα».

«Μας έχουν παρατήσει»

Παράλληλα, ο γεωπόνος κάνει λόγο για «κοροϊδία» με τις αποζημιώσεις, τονίζοντας πως τα χρήματα που δίνει το κράτος δεν επαρκούν για έναν αγρότη.

Παίρνοντας τον λόγο ο κ. Παππάς επισημαίνει πως: «Οι άνθρωποι πρέπει να γυρίσουν στον τόπο τους. Έχουν χαρακτηριστεί σπίτια στον οικισμό πράσινα, τα οποία το νερό είχε φτάσει στη στέγη. 15 μέρες ήταν το νερό στα σπίτια αυτά. Δεν είναι δυνατόν να χαρακτηρίζονται πράσινα. Έχουν καταστραφεί ολοσχερώς. Άνθρωποι δεν έχουν χρήματα, δεν έχουν πάρει την πρώτη αρωγή για τις οικοσυσκευές. Με 100 ευρώ το τετραγωνικό μπορεί να ξαναγίνει ένα σπίτι, για παράδειγμα 100 τετραγωνικών με 10.000 ευρώ; Μας έχουν παρατήσει στο έλεος».

«Πρέπει να αντιληφθεί η κεντρική εξουσία πως δεν επιβιώνουμε. Είχαμε έναν πόλεμο χωρίς νεκρούς και ευτυχώς δεν είχαμε νεκρούς», τονίζει κάτοικος.

«Κλαίνε οι ηλικιωμένοι να πάρουν τα φάρμακά τους - Τα παιδιά δεν πηγαίνουν σχολείο» 

Ακόμη ένας ντόπιος φαρμακοποιός καταγγέλλει πως «ζητάμε αυτονόητα πράγματα. Διατηρώ φαρμακείο και έρχονται ηλικιωμένοι και κλαίνε να πάρουν τα φάρμακά τους. Η κυβέρνηση αποφάσισε να δώσει δωρεάν φάρμακα σε ηλικιωμένους δωρεάν. Αυτό το μέτρο το ανακόψανε και ζητάμε με ευγένεια και σεβασμό να δοθεί τουλάχιστον μια παράταση στα φάρμακά τους, να είναι δωρεάν. Έρχονται χορηγοί, οι άνθρωποι δείχνουν ευαισθησία και δεν δείχνει η κυβέρνηση».

Ακόμα, καταγγέλλουν πως τρία σχολεία δεν έχουν φτιαχτεί ακόμα. «Τα παιδιά μας δεν πηγαίνουν σχολείο. Η κατάσταση είναι τραγική», τονίζουν οργισμένοι οι κάτοικοι. 

https://www.ethnos.gr/

Γιατί ποτέ δεν πρέπει να παίρνετε τις αποσκευές σας από αεροπορικό δυστύχημα;


Μια σύντομη μελέτη ορισμένων διάσημων επιστημόνων του κόσμου και των εφευρέσεών τους-3

 Μια σύντομη μελέτη ορισμένων διάσημων επιστημόνων του κόσμου και των εφευρέσεών τους-3

Πολλοί επιστήμονες του κόσμου έχουν κάνει και εξακολουθούν να κάνουν πολλά είδη θαυματουργών εφευρέσεων για να κάνουν την ανθρώπινη ζωή εύκολη και απλή και να προωθήσουν τη ζωή με περίπλοκο τρόπο. Όλα αυτά είχαν βαθύ αντίκτυπο στην ανθρώπινη ζωή. Οι επιστήμονες έχουν κάνει πολλές εφευρέσεις στους τομείς της καθημερινής ζωής, της υγείας, της εκπαίδευσης, της βιομηχανίας, της επιστήμης και τεχνολογίας, της ασφάλειας, της γεωργίας, των μεταφορών, της φυσικής υποδομής, της πληροφορίας και της επικοινωνίας κ.λπ. Με αυτές τις ανακαλύψεις που έγιναν από επιστήμονες, ο κόσμος αποκτά μια νέα όψη. Οι επιστήμονες έχουν τη δύναμη να αλλάξουν τον κόσμο. Καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να μετατρέψουν τη φαντασία και την περιέργειά τους σε πραγματικότητα. Οι επιστήμονες έχουν συνεισφέρει σε διάφορους τομείς όπως η φυσική, η χημεία, η βιολογία, η ιατρική, τα μαθηματικά κ.λπ. Η δημιουργικότητα και το ταλέντο τους συνεχίζουν να μας εμπνέουν όλους. Εδώ λοιπόν θα πάρουμε σύντομες πληροφορίες για μερικούς διάσημους επιστήμονες και τις εφευρέσεις τους.

Ο Michael Faraday και οι εφευρέσεις του

Ο Faraday γεννήθηκε στις 22 Σεπτεμβρίου 1791 στο Newington της Αγγλίας. Πρότεινε την αρχή της ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής . Ήταν πολύ αδύναμος στη γέννηση και συνέχιζε να αρρωσταίνει. Ο Faraday άρχισε να πηγαίνει σχολείο στο Μάντσεστερ σε ηλικία πέντε ετών. Οι σχολικές σπουδές δεν ήταν και τόσο καλές. Ο Faraday άφησε το σχολείο σε ηλικία δεκατριών ετών. Στη συνέχεια άρχισε να εργάζεται σε βιβλιοπωλείο καθώς η οικονομική κατάσταση της οικογένειας ήταν αδύναμη. Εδώ, διάβαζε βιβλία και έγραφε τραγούδια. Συνήθιζε να διάβαζε βιβλία επιστήμης όσο περισσότερο μπορούσε. Το 1813, ενώ εργαζόταν σε ένα βιβλιοπωλείο, είχε την ευκαιρία να εργαστεί ως βοηθός του διάσημου χημικού Sir Humphrey Davy. Αυτή η ευκαιρία έδωσε στον Faraday μεγάλη υποστήριξη στις επιστημονικές του μελέτες.

Ο Faraday θεωρείται ο μεγαλύτερος πειραματικός επιστήμονας. Έκανε τόσες σημαντικές ανακαλύψεις μέσα από τα πειράματά του που άλλαξαν την πορεία του κόσμου. Αν και δεν σπούδασε πολύ, έκανε πολλά σημαντικά έργα σε διάφορους τομείς της επιστήμης, λόγω των οποίων συγκαταλέγεται στους σημαντικούς επιστήμονες του κόσμου σήμερα. Του προσφέρθηκαν τιμητικά πτυχία από πολλά πανεπιστήμια αλλά δεν τα δέχτηκε. Αρνήθηκε επίσης τη θέση του Προέδρου της Βασιλικής Εταιρείας.

Οπουδήποτε παράγεται ηλεκτρική ενέργεια σε μεγάλη κλίμακα στον κόσμο σήμερα, η θεωρία της ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής του Faraday βρίσκεται πίσω από αυτό. Σύμφωνα με αυτή την αρχή, η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται χρησιμοποιώντας μαγνήτες. Πριν από χρόνια ήταν γνωστό ότι όταν ένα σύρμα τυλίγεται γύρω από ένα πηνίο και εφαρμόζεται ηλεκτρικό ρεύμα σε αυτό το πηνίο, γίνεται μαγνήτης. Βλέποντας αυτό, τι σκέφτηκε ο Faraday, εάν ο ηλεκτρισμός κάνει έναν μαγνήτη, τότε γιατί δεν δημιουργείται ηλεκτρισμός από έναν μαγνήτη; Για αυτό έκανε ένα πείραμα, στο οποίο κατασκευάστηκε ένα πηνίο σύρματος και τοποθετήθηκε σε έναν μαγνήτη. Αλλά δεν είδε να σχηματίζεται ηλεκτρισμός στο πηνίο. Επανέλαβε το πείραμά του πολλές φορές αλλά απέτυχε κάθε φορά. Μια μέρα, από μια ιδιοτροπία, τράβηξε δυνατά τον μαγνήτη για να ρίξει το πηνίο, και τότε ήταν που είδε να παράγεται ηλεκτρισμός. Αυτό που ανακάλυψε στη συνέχεια ήταν ότι εάν υπήρχε σχετική κίνηση μεταξύ του πηνίου και του μαγνήτη, θα παράγεται ηλεκτρική ενέργεια. Αυτό ονομάζεται αρχή της ηλεκτρομαγνητικής επαγωγής. Αυτή η ανακάλυψη έγινε από τον Faraday το 1831. Σήμερα στον κόσμο η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται με την υιοθέτηση αυτής της μεθόδου.

Στη χημεία, ο Faraday ανακάλυψε το βενζόλιο, το οποίο χρησιμοποιείται ευρέως σήμερα. Επιπλέον, έδωσε την έννοια του αριθμού οξείδωσης, ο οποίος χρησιμοποιείται στην εξισορρόπηση χημικών εξισώσεων. Ο Faraday έκανε επίσης πολλή δουλειά για την ηλεκτρική βλάβη. Υπήρχε επίσης ένας τύπος σχετικά με το πόση ύλη λαμβάνεται κατά την ηλεκτρική αποσύνθεση των πραγμάτων, ένας όρος του οποίου ονομάζεται πεπρωμένο του Faraday. Μερικές από τις ανακαλύψεις του σχετικά με τα κολλοειδή σωματίδια αποτελούν τη βάση της σημερινής νανοτεχνολογίας. Κατά την έρευνα της μαγνητικής επαγωγής, ο Faraday έκανε μια άλλη ανακάλυψη, σύμφωνα με την οποία εάν δύο πηνία τοποθετηθούν κοντά το ένα στο άλλο και ένα ρεύμα AC περάσει μέσα από το ένα από αυτά, ένα ρεύμα AC θα δημιουργηθεί στο άλλο. Ένας μετασχηματιστής λειτουργεί με αυτήν την αρχή. Εκείνη την εποχή πίστευαν ότι η ηλεκτρική ενέργεια που λαμβάνεται από διαφορετικές πηγές είναι διαφορετική. Δηλαδή, η ηλεκτρική ενέργεια που λαμβάνεται από τις μπαταρίες, η ηλεκτρική ενέργεια από τα σύννεφα και η ηλεκτρική ενέργεια από τα ζώα διαφέρουν μεταξύ τους. Αλλά αυτό που συμπέρανε ο Faraday είναι ότι η φύση της ηλεκτρικής ενέργειας από όλες τις πηγές είναι η ίδια. Και, η διαφορά είναι μόνο στην ταχύτητα. Απέδειξε επίσης ότι το φως επηρεάζεται από μαγνητικά πεδία. Έκανε πολλή δουλειά στον τομέα του γυαλιού και του χάλυβα. Έφτιαξε το χλώριο του άνθρακα. Από αυτό, το 1825, ο Faraday εφηύρε το Wenjin (φάρμακο λεκέδων). Ακόμη και σήμερα, το δυναμό, η γεννήτρια και ο μετασχηματιστής βασίζονται στις αρχές του Faraday και του Henry. Η εφεύρεσή του της ηλεκτρομαγνητικής περιστροφικής συσκευής έθεσε τα θεμέλια για την τεχνολογία ηλεκτροκινητήρων. Πέθανε στις 25 Αυγούστου 1867 σε ηλικία 75 ετών.

Ο Alexander Graham Bell και οι εφευρέσεις του

Ο Γκράχαμ Μπελ γεννήθηκε στις 3 Μαρτίου 1847 στο Εδιμβούργο της Σκωτίας. Είναι γενικά γνωστός στον κόσμο ως ο εφευρέτης του τηλεφώνου. Πολύ λίγοι άνθρωποι γνωρίζουν ότι ο Graham Bell όχι μόνο εφηύρε το τηλέφωνο αλλά έκανε και πολλές χρήσιμες εφευρέσεις στον τομέα της τεχνολογίας των επικοινωνιών. Έφερε μια νέα επανάσταση στον κόσμο της επικοινωνίας. Σύστημα οπτικών ινών, φωτόφωνο, μονάδα καμπάνας και ντεσιμπέλ, ανιχνευτής μετάλλων κ.λπ. εφευρέθηκαν επίσης από τον Γκράχαμ Μπελ. Όλα αυτά βασίζονται στην τεχνολογία, χωρίς την οποία δεν μπορεί να φανταστεί κανείς την επικοινωνιακή επανάσταση. Ο Γκράχαμ Μπελ ήταν εξαιρετικά ταλαντούχος. Αποφοίτησε σε ηλικία δεκατριών ετών. Έγινε γνωστός ως καλός δάσκαλος μουσικής όταν ήταν δεκαέξι ετών. Η μητέρα του Γκράχαμ Μπελ ήταν κωφή. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πέτυχε να δημιουργήσει μια τέτοια συσκευή για κωφούς με τη βοήθεια ακουστικής, η οποία εξακολουθεί να είναι πολύ χρήσιμη για τους κωφούς σήμερα. Ο Γκράχαμ Μπελ είχε έντονο ενδιαφέρον για την ακουστική από την παιδική του ηλικία, έτσι σε ηλικία περίπου 23 ετών, κατασκεύασε ένα πιάνο του οποίου ο μελωδικός ήχος ακουγόταν σε μεγάλες αποστάσεις. Υπήρξε επίσης δάσκαλος της 'Τεχνολογίας του Λόγου' για κάποιο διάστημα. Ακόμη και εκείνη την εποχή συνέχισε τις προσπάθειές του και πέτυχε να δημιουργήσει μια συσκευή που δεν ήταν μόνο ικανή να μεταδίδει «μουσικές νότες», αλλά και να δίνει «άρθρο λόγο». Αυτό ήταν το παλαιότερο μοντέλο τηλεφώνου. Πέθανε στις 2 Αυγούστου 1922 στο Βένιν.

Ο Christian Huygens και οι εφευρέσεις του

Ο Χάιγκενς γεννήθηκε στις 14 Απριλίου 1629 στη Χάγη της Ολλανδίας. Ήταν μαθηματικός και φυσικός φιλόσοφος. Είναι περισσότερο γνωστός ως αστρονόμος, φυσικός, ντετερμινιστής και χρονολόγος. Ο πατέρας του, Constantine Huygens, ήταν ένας διάσημος άνδρας, έτσι ο Christian Huygens μεγάλωσε σε ένα καλό περιβάλλον από την παιδική του ηλικία. Για 16 χρόνια διδάχτηκε από ιδιωτικούς δασκάλους. Το 1645 ο Huygens πήγε για σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Leiden. Εκεί σπούδασε μαθηματικά και νομικά. Το 1647 πήγε για σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Μπρέντα. Το έτος 1651 ξεκίνησε το ερευνητικό του έργο στον τομέα της επιστήμης. Άρχισε να συνεργάζεται σε πολλούς τομείς. Τότε ήταν που έδειξε τους δακτυλίους του Κρόνου. Το 1661 εντάχθηκε στη νεοσύστατη τότε «Βασιλική Εταιρεία» ως ξένο μέλος. Εκείνη την εποχή εξήγησε για τους κανόνες σύγκρουσης μαζών. Το 1655, ανέπτυξε επίσης μια νέα και βελτιωμένη μέθοδο λείανσης ή γυαλίσματος φακών με τη βοήθεια του αδελφού του σε μια προσπάθεια να αυξήσει την διόφθαλμη όρασή του. Ανακάλυψε έναν νέο δορυφόρο του Κρόνου κατασκευάζοντας ένα τέλειο τηλεσκόπιο από τον φακό που κατασκεύασε. Επεξεργάστηκε επίσης την κεντρική δύναμη που παράγεται από την κυκλική κίνηση, βάσει της οποίας ο Νεύτων διατύπωσε επιτυχώς τον νόμο της βαρύτητας. Το 1666 ο Huygens πήγε στο Παρίσι και έμεινε εκεί για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η έρευνά του για τα ρολόγια εκκρεμούς ήταν πολύ σημαντική και χρήσιμη. Με βάση την έρευνά του, έβαλε έναν ωρολογοποιό να ετοιμάσει ένα ρολόι. Το 1672 γνώρισε τον Leibniz και συνέχισε τη μαθηματική του εργασία μαζί του. Έγραψε ένα βιβλίο βασισμένο σε διάφορους νόμους των ρολογιών με εκκρεμές, το οποίο έγινε πολύ δημοφιλές. Ο Huygens ερεύνησε επίσης τη φύση του φωτός. Εξήγησε και εξήγησε τη μεταφορά του φωτός ως κυματική κίνηση αλλά αποδέχτηκε την ύπαρξη του αιθέρα. Είχε διαφορά απόψεων με τον Νεύτωνα ως προς αυτό. Ο Νεύτων πίστευε στη σωματιδιακή θεωρία του φωτός και αρνήθηκε την ύπαρξη του αιθέρα.

Ο Huygens έκανε επίσης έρευνα σε πολλούς άλλους τομείς. Σχεδίασε μια μηχανή εσωτερικής καύσης, η οποία χρησιμοποιούσε πυρίτιδα αντί για καύσιμο. Δεν μπορούσε όμως να το εφαρμόσει. Ήταν επίσης ένας υπέροχος στοχαστής και πίστευε ότι υπάρχει ζωή σε άλλους πλανήτες και υπάρχουν και άνθρωποι. Έγραψε επίσης για τους πλανήτες Δία και Κρόνο και για τη ναυπηγική και άλλες μηχανολογικές δραστηριότητες. Ο Χάιγκενς έστειλε τα μαθηματικά στον Λάιμπνιτς, έναν διάσημο λόγιο της εποχής του. Εισήγαγε τα μαθηματικά της εποχής του με τέτοιο τρόπο που ο Leibniz συγκαταλέγεται αργότερα στους καλύτερους μαθηματικούς. Ένα βουνό στο φεγγάρι πήρε το όνομά του από τον Christian Huygens. Εκτός από αυτό, έχουν πάρει το όνομά του και νέα επιστημονικά επιτεύγματα. Πέθανε στις 8 Ιουλίου 1695 στη Χάγη της Ολλανδίας.

Ο Μπλεζ Πασκάλ και οι εφευρέσεις του

Ο Πασκάλ γεννήθηκε στις 19 Ιουνίου 1623 στο Clermont-Ferrand της Γαλλίας. Ήταν μαθηματικός, φυσικός και θρησκευτικός φιλόσοφος. Το Pascal, μια γλώσσα που χρησιμοποιείται για την εκμάθηση προγραμματισμού υπολογιστών, πήρε το όνομά του από τον ίδιο επιστήμονα. Ο Πασκάλ εφηύρε τον πρώτο μηχανικό υπολογιστή ή αριθμομηχανή στον κόσμο . Από την παιδική του ηλικία, ο Πασκάλ ήταν σωματικά αδύναμος και συχνά άρρωστος. Λόγω της φυσικής κατάστασης του Πασκάλ, ο πατέρας του ήθελε να τον κρατήσει μακριά από τα μαθηματικά, αλλά αργότερα, βλέποντας το ενδιαφέρον του, του επέτρεψαν να σπουδάσει μαθηματικά. Στην αρχή, ο πατέρας του έκανε το έργο της διδασκαλίας και της συγγραφής σε αυτόν. Σε ηλικία 12 ετών, ασχολήθηκε με τη γεωμετρία. Σε ηλικία 16 ετών, ο Πασκάλ έγραψε μια πραγματεία για τη θεωρία πιθανοτήτων. Ο Πασκάλ έκανε 400 αναπαραστάσεις με βάση το θεώρημα της κωνικής τομής του. Καθώς οι μελετητές τον εξέταζαν, έμειναν έκπληκτοι από την ιδιοφυΐα του Πασκάλ.  

Ο πατέρας του Πασκάλ ήταν κρατικός φοροεισπράκτορας. Για αυτό έπρεπε να υπολογίσει σκληρά. Βλέποντας τον πατέρα του να παλεύει με τους αριθμούς έδωσε στον Πασκάλ την ιδέα να φτιάξει μια αριθμομηχανή. Στη συνέχεια κατασκεύασε την πρώτη μηχανική αριθμομηχανή που ονομάζεται Pascaline το 1642. Αυτή η αριθμομηχανή λειτουργούσε με τροχό και μοχλό και μπορούσε να εκτελέσει απλή πρόσθεση και αφαίρεση. Στα μαθηματικά, ο Pascal επινόησε το τρίγωνο του Pascal για τον υπολογισμό των διωνυμικών συντελεστών και καθιέρωσε μια μαθηματική σχέση μεταξύ αυτών των συντελεστών. Ο Πασκάλ έκανε πολλή δουλειά πάνω στο κυρτό κυκλοειδές, το οποίο ονόμασε Κόλαση της Γεωμετρίας, και το ανακοίνωσε ως πρόκληση σε μερικά από τα άλυτα ερωτήματα που σχετίζονται με αυτό. Οι καθιερωμένοι μαθηματικοί εκείνης της εποχής δεν ήταν σε θέση να λύσουν αυτές τις ερωτήσεις. Στο τέλος ο ίδιος, με ψευδώνυμο, παρουσίασε μια λύση σε αυτά τα ερωτήματα, που αργότερα αμφισβητήθηκαν πολύ. Οι επιστήμονες εκείνης της εποχής πίστευαν ότι το κενό δεν υπάρχει και ότι δεν υπάρχει κενός χώρος στο σύμπαν. Αλλά ο Πασκάλ ανακάλυψε ότι στην πραγματικότητα υπήρχε ένα κενό όταν πειραματιζόταν με την ατμοσφαιρική πίεση. Ανακάλυψε έναν σημαντικό νόμο που σχετίζεται με την πίεση του υγρού, σύμφωνα με τον οποίο ένα υγρό ασκεί ίση πίεση προς όλες τις κατευθύνσεις. Σήμερα τα υδραυλικά φρένα κατασκευάζονται με αυτήν την αρχή, τα οποία χρησιμοποιούνται σε μηχανοκίνητα οχήματα και βαρέα οχήματα. Επίσης, ο ίδιος κανόνας ισχύει για εξοπλισμό όπως οι γερανοί.

Ο Πασκάλ είναι επίσης ο ιδρυτής της θεωρίας των πιθανοτήτων. Αυτός ο κλάδος των μαθηματικών είναι επίσης γνωστός ως επιστήμη των πιθανοτήτων. Αποτελεί τη βάση πολλών κλάδων της σύγχρονης επιστήμης, συμπεριλαμβανομένης της κβαντικής φυσικής, της στατιστικής, της οικονομίας, της μαθηματικής μοντελοποίησης ασθενειών κ.λπ. Η θρησκευτική φιλοσοφία του Πασκάλ είχε επίσης μεγάλη επίδραση στην κοινωνία εκείνη την εποχή. Αν και ο Πασκάλ έγραφε λιγότερο για μαθηματικά και φυσικά θέματα, τα γραπτά του ήταν πολύ πρωτότυπα. Προσπάθησε να καινοτομήσει με κάθε τρόπο. Ο τρόπος εργασίας του ήταν καινοτόμος και ενδιαφέρον. Ο Πασκάλ ήταν ο πρώτος που φόρεσε ρολόι στον καρπό του. Ήταν ο πρώτος που έφτιαξε μια σύριγγα και με τη βοήθεια της καθιέρωσε πίεση σε υγρό. Πέθανε στις 29 Αυγούστου 1662 σε ηλικία 39 ετών στο Παρίσι της Γαλλίας.

Ο Sir Joseph John Thomson και οι εφευρέσεις του

Ο Τόμσον γεννήθηκε στις 18 Δεκεμβρίου 1856 στο Μάντσεστερ της Αγγλίας. Ο Τόμσον ανακάλυψε το ηλεκτρόνιο . Μελέτησε την εκφόρτιση ηλεκτρικής ενέργειας μέσω του αερίου. Αυτό που διαπίστωσε κατά τη διάρκεια των σπουδών του ήταν ότι όταν ένα ηλεκτρικό ρεύμα περνούσε από έναν σωλήνα, το αρνητικά φορτισμένο ηλεκτρόδιο (κάθοδος) εξέπεμπε μια ακτινοβολία, η οποία προσέλκυε μια φωτογραφική πλάκα. Αυτές οι καθοδικές ακτίνες δεν ήταν ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία αλλά σωματίδια, γιατί είχαν μάζα. Σε ένα μαγνητικό πεδίο παρουσιάζουν αρνητικά φορτισμένη συμπεριφορά. Ο Thomson τα ονόμασε σωματίδια, τα οποία αργότερα έγιναν γνωστά ως ηλεκτρόνια. Ο Thomson μελέτησε πώς αυτές οι ακτίνες κάμπτονται σε διαφορετικά ηλεκτρικά και μαγνητικά πεδία. Χρησιμοποιώντας αυτές τις μεθόδους προσδιόρισε την αναλογία μάζας προς φορτίο και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα ηλεκτρόνια είναι υποατομικά σωματίδια. Ο Thomson υποστήριξε ότι αν ένα ηλεκτρόνιο είναι ένα αρνητικά φορτισμένο σωματίδιο, τότε για να είναι μηδενικό το ηλεκτρικό φορτίο ενός ατόμου, πρέπει επίσης να υπάρχει ένα θετικά φορτισμένο σωματίδιο ίσο με αυτό το φορτίο. Σύμφωνα με τον Thomson, ένα άτομο είναι σαν το καρπούζι, με θετικά φορτία που γεμίζουν τον όγκο του καρπουζιού και αρνητικά φορτισμένα σωματίδια όπως ηλεκτρόνια βυθίζονται στους σπόρους του καρπουζιού. Οι σύγχρονες ανακαλύψεις έχουν ξεκαθαρίσει αυτές τις λανθασμένες αντιλήψεις για την ατομική δομή. Αλλά αυτή η ανακάλυψη του Thomson προώθησε την ατομική δομή ως προς το αρνητικό και το θετικό φορτίο.

Ο Τόμσον τιμήθηκε με το βραβείο Νόμπελ το 1906 για την ανακάλυψή του. Ο Τόμσον διορίστηκε λέκτορας το 1882. Το 1890 παντρεύτηκε την Elizabeth Paget. Ο γιος του, ο Sir George Paget Thomson, έλαβε επίσης το βραβείο Νόμπελ το 1937. Το 1883 εκδόθηκε το βιβλίο του Traatise on the Motion of Vortex Rings, για το οποίο έλαβε το βραβείο Adam το 1884. Ο Thomson κέρδισε το Quendish Professorship στην Πειραματική Φυσική το 1884. Επίσης, χρίστηκε ιππότης και τιμήθηκε με διάφορα πτυχία από πολλά πανεπιστήμια. Διετέλεσε επίσης Πρόεδρος της «Βασιλικής Εταιρείας» από το 1915 έως το 1920. Έθεσε τα θεμέλια για τη σημασία των ηλεκτρονίων στον ηλεκτρισμό, την ηλεκτρονική και τη χημεία. Έγραψε επίσης πολλά άρθρα για τον ηλεκτρισμό και τον μαγνητισμό. Ανακάλυψε επίσης ισότοπα νέον. Πέθανε στις 30 Αυγούστου 1940 στο Κέιμπριτζ της Αγγλίας.

Ο Τόμας Άλβα Έντισον και οι εφευρέσεις του

Ο Έντισον γεννήθηκε στις 11 Φεβρουαρίου 1847 στο Οχάιο των ΗΠΑ. Ο Έντισον ήταν ένας από τους μεγαλύτερους εφευρέτες στον κόσμο του 20ου αιώνα. Έκανε πολλές άλλες χρήσιμες εφευρέσεις όπως κάμερα κινηματογραφικών ταινιών, φωνογράφο, λαμπτήρα πυρακτώσεως, πομπό τηλεφώνου κ.λπ. Ήταν ο πρώτος ερευνητής που πραγματοποίησε έρευνα μεγάλης κλίμακας με βάση την αρχή της μαζικής παραγωγής. Ως εκ τούτου, ο Έντισον πιστώνεται ότι ίδρυσε το πρώτο βιομηχανικό εργαστήριο. Αυτός μόνο εφηύρε το 1093. Ο Έντισον δεν μιλούσε μέχρι την ηλικία των τεσσάρων ετών. Όταν άρχισε να μιλάει, μίλησε πάρα πολύ. Σύμφωνα με τον Έντισον, η μητέρα του ήταν η καλύτερη δασκάλα και για 6 χρόνια η μητέρα του τον δίδασκε στο σπίτι. Από την παιδική του ηλικία ήταν λάτρης των διαφόρων ειδών πειραμάτων. Στην αρχή εισήγαγε την οξυδέρκεια, την περιέργεια και τις επιχειρήσεις. Σπούδασε ελάχιστα στο σχολείο. Ωστόσο, μέχρι την ηλικία των 10 ετών ο Έντισον είχε ολοκληρώσει τη μελέτη του για τα έργα των Χιουμ, Γκίμπον κ.λπ. και το Λεξικό των Επιστημών. Σε ηλικία 12 ετών, εμπορευόταν λαχανικά, φρούτα και εφημερίδες. Τύπωνε εφημερίδες στο τρένο και τις χρησιμοποιούσε επιστημονικά. Σε ηλικία 20 ετών, εργάστηκε ως υπάλληλος της Telegram, αποκτώντας επάρκεια στη μετάδοση του Telegram.

Η συμβολή του Έντισον στη σύγχρονη ανθρώπινη ζωή είναι σημαντική. Ο Έντισον εφηύρε τόσα πολλά πράγματα που τον αποκαλούν βασιλιά των εφευρέσεων. Η πιο διάσημη εφεύρεσή του είναι ο ηλεκτρικός λαμπτήρας. Κατασκεύασε ένα σύστημα για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε σπίτια και βιομηχανίες. Δημιούργησε το πλαίσιο για την πρώτη παραγωγή ύλης σε βιομηχανική κλίμακα και έθεσε τα θεμέλια για το πρώτο βιομηχανικό εργαστήριο. Ως πρώτος εφευρέτης το 1859, ο Έντισον κατασκεύασε ένα ηλεκτρικό καταγραφικό ψήφων. Από το 1870 έως το 1876 ο Έντισον έκανε πολλές εφευρέσεις. Ανακάλυψε μια μέθοδο αποστολής τεσσάρων ή έξι ξεχωριστών μηνυμάτων σε ένα μόνο τηλεγράφημα, βελτίωσε μια αυτόματη μηχανή εκτύπωσης τηλεγραφημάτων για το χρηματιστήριο και εφηύρε τον αρμονικό τηλέγραφο. Εμπνευσμένος από αυτό, ο Graham Bell εφηύρε αργότερα το τηλέφωνο. Συσκευές όπως τα μικρόφωνα και οι συσκευές φαξ εμφανίστηκαν με βάση την τηλεγραφική θεωρία του Έντισον. Ο Έντισον εφηύρε το μικρόφωνο άνθρακα που χρησιμοποιείται στους δέκτες τηλεφώνου. Η πιο διάσημη εφεύρεση του Έντισον είναι ο ηλεκτρικός λαμπτήρας. Δούλεψε σκληρά για δύο χρόνια για να φτιάξει αυτόν τον λαμπτήρα. Σε αυτόν τον λαμπτήρα χρησιμοποιήθηκε νήμα άνθρακα. Τώρα χρησιμοποιούνται νήματα βολφραμίου. Ο Έντισον εφηύρε το ακτινοσκόπιο για τη λήψη ακτινογραφιών ακτίνων Χ. Αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιείται τώρα. Ο Έντισον έπαιξε επίσης σημαντικό ρόλο στα κινηματογραφικά μέσα. Εφηύρε τον φωνογράφο, μια συσκευή εγγραφής και αναπαραγωγής ήχου, που αργότερα έγινε γνωστός ως γραμμόφωνο. Το Kinetograph που κατασκεύασε ήταν η πρώτη κινηματογραφική μηχανή στον κόσμο. Το 1875, ο Έντισον δημοσίευσε ένα σημαντικό άρθρο για την αιθερική δύναμη στο Scientific American. Το 1978, εφηύρε τη μηχανή φωνογράφου. Στις 21 Οκτωβρίου 1879, ο Έντισον δημιούργησε έναν λαμπτήρα κενού που έκαιγε με ηλεκτρισμό για περισσότερες από 40 ώρες.

Το 1883, ανακάλυψε το φαινόμενο Edison, το οποίο αργότερα αποδείχθηκε ότι ήταν η γέννηση του λαμπτήρα ραδιοφώνου. Στα χρόνια που ακολούθησαν, ο Έντισον πειραματίστηκε με τα μέσα και τις μεθόδους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για φως, θερμότητα και ενέργεια, καθώς και με το σύστημα διανομής τριών καλωδίων. εφηύρε μια μέθοδο περιτύλιξης ηλεκτρικών καλωδίων σε καουτσούκ και ύφασμα για υπόγεια καλώδια. Επινόησε βελτιώσεις δυναμό και κινητήρα, κατασκεύασε ηλεκτρικά τρένα για τη μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων και επινόησε μεθόδους αποστολής και λήψης μηνυμάτων από κινούμενα πλοία. Ο Edison ανέπτυξε επίσης την αλκαλική μπαταρία αποθήκευσης. Προσπάθησε να σκληρύνει το σίδηρο με μαγνητική μέθοδο. Εφηύρε την κινηματογραφική κάμερα το 1891 και εφηύρε το κινετοσκόπιο για να εμφανίζει αυτές τις εικόνες. Κατά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο έγινε πρόεδρος του Ναυτικού Συμβουλευτικού Συμβουλίου και έκανε 40 χρήσιμες εφευρέσεις. Το 1927, ο Έντισον εξελέγη μέλος της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών. Πέθανε στις 18 Οκτωβρίου 1931 στο Νιου Τζέρσεϊ των ΗΠΑ.

क्रमशः

https://narayangiri.wordpress.com/

Στη στεριά δε ζει το ψάρι (διήγημα της Μαριάννας Τζιαντζή)

Στη στεριά δε ζει το ψάρι (διήγημα της Μαριάννας Τζιαντζή)

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου " Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία"

Φέτος συμπληρώνονται 50 χρόνια από τη Μεταπολίτευση και η Εφημερίδα των Συντακτών είχε την καλή ιδέα να τιμήσει την επέτειο με μια σειρά από ειδικές εκδόσεις και επανεκδόσεις που θα προσφέρονται στους αναγνώστες όλη τη χρονιά, κυρίως έως τον Αύγουστο.

Εδώ μπορείτε να δείτε ποια βιβλία θα προσφερθούν, συνολικά 15 τίτλοι. Ανάμεσά τους και το πρώτο λογοτεχνικό μου βιβλίο, η συλλογή διηγημάτων «Για μια πορεία» (πρώτη έκδοση 1984, δεύτερη επαυξημένη το 1988 – αυτή θα διανεμηθεί). Είναι το δεύτερο βιβλίο μου που θα μοιραστεί σε μεγάλο τιράζ από εφημερίδα, το πρώτο ήταν  οι Λέξεις που χάνονται το 2013 από το Βήμα.

Πρώτο βιβλίο στην επετειακή σειρά της Εφημερίδας των Συντακτών είναι η συλλογή διηγημάτων «Την άλλη φορά Μαργαρίτα» της  Μαριάννας Τζιαντζή. Είναι ένα βιβλίο που το είχα διαβάσει και το είχα αγαπήσει όταν είχε κυκλοφορήσει το μακρινό 1983 από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Τότε εγώ δεν είχα βγάλει βιβλίο, αλλά ασχολιόμουν με τα γράμματα, και τη Μαριάννα  την  είδα σαν τη μεγάλη μου αδελφή εν  όπλοις. Εξαντλημένο προ πολλού το βιβλίο, με την επανέκδοση έχει την  ευκαιρία να φτάσει και σε αναγνώστες που δεν είχαν γεννηθεί τότε.

Κάποια  άλλη φορά, ας πούμε κοντά στις 17 Νοεμβρίου, ίσως βάλω το ομότιτλο διήγημα, αλλά για σήμερα θα διαλέξω ένα άλλο, που ίσως δεν είναι «το καλύτερο» του βιβλίου, είναι όμως εκείνο που μου είχε κάνει ιδιαίτερη εντύπωση. Περιγράφει μιαν οικογενειακή σκηνή: μια νεαρή μητέρα που μαγειρεύει μαζί με τα δυο μικρά παιδιά της -μια σκηνή τόσο απλή και κοινή, που όμως για μένα, που ζούσα τα τελειώματα της φοιτητικής ανεμελιάς και δεν ήθελα να τελειώσουν, ήταν εντελώς εξωτική τότε.

ΣΤΗ ΣΤΕΡΙΑ ΔΕ ΖΕΙ ΤΟ ΨΑΡΙ

Τα παιδιά ήρθαν από το σχολείο ξελιγωμένα από την πείνα, όπως συνήθως.

«Τι φαγητό έχουμε;» ρώτησε η μεγάλη της κόρη κι ανασήκωσε το καπάκι της κατσαρόλας που έλαμπε σ’ όλο το μεγαλείο του άδειου.

«Δεν πρόλαβα να μαγειρέψω», απάντησε η Μαργαρίτα σχεδόν απολογητικά κι ύστερα άδειασε το περιεχόμενο μιας ροζ σακούλας στο μάρμαρο, δίπλα στο νεροχύτη.

«Μμμμ», γρύλισε απειλητικά η Αφροδίτη.

Ο μικρός Μήτσος έβαλε τις φωνές. «Δεν έχουμε φαΐ, δεν έχουμε φαΐ», επαναλάμβανε με διαπεραστική επιμονή.

«Μην γκρινιάζετε, κάντε υπομονή», τους είπε, επιστρατεύοντας όλο το μητρικό της κύρος. Και με μια εξαίσια, πολλά υποσχόμενη κίνηση ξεδίπλωσε ένα χωνί από στρατσόχαρτο για ν’ αποκαλύψει ένα εύσαρκο ψάρι του Ατλαντικού, με θαμπά χάντρινα μάτια και μια άκαμπτη διχαλωτή ουρά.

«Δε μας αρέσει το ψάρι, θ’ αργήσει να ψηθεί, εμείς πεινάμε τώρα», είπαν και τα δυο κι όρμησαν προς το ψυγείο.

«Στοπ! Δε θα φάτε τίποτα μέχρι να ετοιμαστεί το κανονικό φαγητό. Ελάτε πιο κοντά, ελάτε να δείτε τι έξυπνο ψάρι που είναι. Μόνο να ξέρατε τι περιπέτειες πέρασε για να φτάσει εδώ που έφτασε. Κοιτάξτε τι μυτερά που είναι τα δόντια του, να τώρα θα βγάλω τα λέπια του, αυτά είναι η ασπίδα του, κι αυτά τα αγκαθωτά φτερά είναι οι λόγχες του. Είναι γενναίο ψάρι, νίκησε πολλούς εχθρούς, αλλ’ αυτό το ξέρει μόνο».

«Είναι κορίτσι;» ρώτησε με αναιμική περιέργεια η Αφροδίτη.

«Χμμ… και ποιος σας είπε πως είναι στ’ αλήθεια ψάρι;» απάντησε χαιρέκακα η μητέρα. Κι έσπευσε να προσθέσει: «Είναι ένας μεταμορφωμένος πρίγκιπας απ΄ τον Ατλαντικό ωκεανό. Μια κακούργα αρχοντοπούλα τον καταράστηκε να μείνει ψάρι μέχρι τη στιγμή που θα βρισκόταν μια ανύποπτη μητέρα να το τηγανίσει στα παιδιά της».

Τα παιδιά κοίταξαν καχύποπτα πρώτα το πανάθλιο ψάρι, ύστερα τη μητέρα τους, η οποία στο μεταξύ είχε πετύχει, καταρχάς, τον αντικειμενικό της στόχο: να καθυστερήσει την πείνα και την γκρίνια τους μέχρι να τους σερβίρει στα πιάτα τους. Είχε κιόλας αφαιρέσει το κεφάλι, με μια έμπειρη τομή σε σχήμα ημισελήνου, και καταγινόταν με τα λέπια.

«Αλήθεια; Μπορούμε να του ζητήσουμε όποια χάρη θέλουμε;» Ήταν ο Μήτσος με την απαράμιλλη αγορίστικη ευπιστία του.

«Δεν είναι πρίγκιπας. Οι πρίγκιπες δεν είναι κατεψυγμένοι», δήλωσε με στόμφο η Αφροδίτη.

Η μητέρα τότε αγριοκοίταξε την κόρη της – ποτέ δε βρίσκεις κατανόηση σε άτομα του φύλου σου.

«Θέλουμε νερό», είπαν και τα δύο με διαφορά μισού δευτερολέπτου.

«Βάλτε μόνα σας, τα χέρια μου είναι λερωμένα».

Ωραία, έκαναν την πρώτη υποχώρηση, συλλογίστηκε ικανοποιημένη.

Η δουλειά προχωρούσε. Τα λέπια σχημάτισαν έναν μικρό σωρό στην κάτω δεξιά γωνία του νεροχύτη, ύστερα το σώμα του ψαριού έπρεπε να κοπεί σε παράλληλες φέτες που όσο πλησίαζαν στην ουρά αδυνάτιζαν και ύστερα οι φέτες βούλιαξαν σ’ ένα δοχείο με νερό για να ξεπαγώσουν. Το κεφάλι του ψαριού, πλαγιασμένο προφίλ στο μάρμαρο, την κοιτούσε μ’ ένα αλλήθωρο μοχθηρό βλέμμα.

«Παιδιά, μπορείτε να μου βρείτε λίγο σπάγγο;» της ήρθε ξαφνικά μια ιδέα.

«Έχει στο συρτάρι, κάτω από το τηλέφωνο», θυμήθηκε ο Μήτσος.

«Τι τον θέλεις το σπάγγο, μαμά;» ρώτησε η άλλη, πάντα επιφυλακτική.

«Βλέπετε αυτό το κεφάλι;»

Πέρασε τα δάχτυλα μέσα από το κενό που άλλοτε φιλοξενούσε τα βράγχια κι ανοιγόκλεισε δυο φορές το στόμα του ψαριού, εκείνο υπάκουσε σαν μαριονέτα με τα κούφια μάγουλά του να τρέμουν.

Ο μικρός φοβήθηκε. «Δε μ’ αρέσει, πέταξέ το στα σκουπίδια».

Γιατί αγαπούσε μονάχα τ’ αληθινά ψάρια, τα ψάρια των τραγουδιών και των παραμυθιών, εκείνα τα σοφά, σιωπηλά πλάσματα, τα τόσο τρομερά στην εκδίκησή τους, τα τόσο φωτεινά στη χάρη τους. Η ψυχή είναι ένα ψάρι, είχε πει ο μικρός Μήτσος, ένα μικρό κόκκινο ψαράκι που κολυμπάει ήσυχα στ’ άγνωστα, βαθιά νερά γιατί οι δαίμονες τριγυρίζουν στον αφρό, δε βρέχουν τα πόδια τους, και το κορμί τους είναι κάτασπρο, ο ήλιος δεν τ’ αγγίζει.

«Σας είπα αλήθεια ότι δεν είναι συνηθισμένο ψάρι. Κάθε βράδυ αυτό το κεφάλι αποχωρίζεται από το σώμα του και πηγαίνει στα σπίτια των κακών. Και δεν το σταματούν ούτε ένοπλοι φρουροί, ούτε γυμνασμένα σκυλιά, ούτε φωτοκύτταρα – θα σας εξηγήσω άλλη φορά τι είναι το φωτοκύτταρο. Δεν το πιάνει κανένα σύστημα συναγερμού, έτσι λοιπόν πετάει πάνω από το κρεβάτι του κακού και ψιθυρίζει “έφτασε η ώρα σου… ήρθα να σου πάρω την ψυχή”. Οι κακοί παρακαλούν, πέφτουν στα γόνατα, μη ψαράκι μου, του λένε. Εκείνο δεν τους ακούει. Ανοίγει το στόμα του κι από μέσα βγαίνει ένα γαλαζωπό φως, πολύ τρομαχτικό. Το φως χτυπάει το πρόσωπο του κακού, εκείνος ανοίγει και κλείνει το στόμα του, ο λαιμός του στεγνώνει, και λέει από μέσα του την προσευχή του. Μερικοί, όταν συνέρχονται, το φοβερίζουν. Ξέρεις ποιος είμαι εγώ; Άλλοι μπεμπεδίζουν, φωνάζουν τη μαμά τους που έχει πεθάνει, ζητάνε παγωτό, κούνιες, τραμπάλες, γκοφρέτες, το παρακαλούν για μια τελευταία χάρη. Όμως το ψάρι είναι πολύ σκληρό όταν πρόκειται για κακούς, δε συγκινείται καθόλου».

«Μπορεί να πάει ακόμα και στον Καραμανλή;» ρώτησε ο μικρός Μήτσος πλησιάζοντας πιο κοντά στα χέρια της μαμάς του που δούλευαν επιδέξια.

«Και βέβαια μπορεί να πάει», απάντησε τελεσίδικα η μητέρα, ακουμπώντας τις φέτες του ψαριού σ’ ένα τρυπητό σκεύος για να στραγγίξουν. Όμως τώρα θα κάνουμε κάτι άλλο. Θα κρεμάσουμε το κεφάλι απ’ το μπαλκόνι με το σπάγγο να δούμε πώς θα του φανεί ο κόσμος μας από ψηλά. Ποιος ξέρει, ίσως να περάσει ο κακός που θα διαλέξει για να επισκεφθεί το βράδυ».

Κι ενώ το λάδι ζεσταινόταν, οι φέτες πλατάγιζαν απαλά σ’ ένα αλευρένιο σύννεφο, το ψάρι εκδικητικό, μ’ όλα τα εξαπτέρυγα και τις ρομφαίες υψωμένες, ετοιμαζόταν να αιωρηθεί πάνω απ’ το δρόμο, κάθετα στη λεωφόρο, με την αραιωμένη κίνηση, απέναντι στα συνεργεία που βούιζαν και σφυροκοπούσαν, αδιάφορα για τα τεκταινόμενα στο απέναντι μπαλκόνι, γιατί ο κύριος Λάκης θα περνούσε στις τέσσερις να παραλάβει το αυτοκίνητό του και ο πελάτης έχει πάντα δίκιο.

Χωρίς σιχασιά, η μητέρα πέρασε το σπάγγο μέσα από το διαμπερές άνοιγμα που άρχιζε από το στόμα του ψαριού, έδεσε την άκρη του σ’ έναν μικρό κόμπο, πέρασε την ασώματο κεφαλή πάνω από το σκονισμένο οριζόντιο κάγκελο, ενώ τα πιτσιρίκια αλάλαζαν ξεχνώντας ότι είχε περάσει η συνηθισμένη ώρα του φαγητού. Η μητέρα τους έσκυψε πίσω από το στηθαίο που υψωνόταν σαράντα πόντους πάνω από την πλάκα του μπαλκονιού.

«Δεν είναι σοβαρά πράματα για μαμάδες αυτά», δικαιολογήθηκε κι άφησε το βάρος του κεφαλιού να γλιστρήσει προς τα κάτω, ξετυλίγοντας το κουβάρι από ένα χαρταετό που ποτέ δεν αξιώθηκαν να πετάξουν λόγω άπνοιας αλλά κι επειδή τα Κούλουμα έρχονται μόνο μία φορά το χρόνο. Έδωσε στον μικρό Μήτσο, που σπαρταρούσε σαν μόλις ν’ αναδύθηκε από τον ωκεανό, να κρατήσει το κουβάρι. Ύστερα έτρεξε στην κουζίνα, το λάδι είχε αρχίσει ν’ αχνίζει, κατευχαριστημένη που βρέθηκαν δύο ψυχές να την πιστέψουν. «Παρασύρομαι εύκολα», μουρμούρισε κι έριξε τις φέτες στην περιφραγμένη λίμνη που κόχλαζε. Να μην ξεχάσω να τους πω για τα μισοτηγανισμένα ψάρια στο Μπαλουκλί, σημείωσε νοερά, αυτό όμως μάλλον δε θα το χάψουν.

 

Κόσμος πολύς πέρασε κάτω από το ψάρι, λίγοι όμως σταμάτησαν για να του πουν χαίρετε. Γιατί οι περισσότεροι περπατούν κοιτάζοντας ίσα μπροστά τους, ο καθένας μας έχει τα δικά του και δεν έχει όρεξη να σπαταλάει το ψυχικό του δυναμικό σε παρατηρήσεις χωρίς αντίκρισμα.

Μερικοί το πρόσεξαν, αλλά δεν έδωσαν σημασία. Για να γλιτώσει το άμοιρο από τις γάτες, σκέφτηκαν. Παντοδύναμο το ένστικτο της αυτοσυντήρησης, το φιλοσόφησαν.

Μια γυναίκα γύρω στα πενήντα, με κόκκινα μάγουλα, σταμάτησε να του χαμογελάσει. «Θα κάνεις ωραία σούπα», του είπε φιλικά, κι άλλαξε χέρι στην τσάντα με τα φρεσκοκομμένα νεράντζια που άφηναν πίσω τους μια όμορφη μυρωδιά.

«Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή περνάνε τα σκουπίδια», θύμωσε ο διαχειριστής της διπλανής πολυκατοικίας. «Τις άλλες μέρες απαγορεύεται».

«Ο αδελφός μου πάει νηπιαγωγείο, κύριε Μιχάλη», του φώναξε η Αφροδίτη. «Δεν ξέρει ακόμα να διαβάζει».

 

«Ο μπαμπάς, ο μπαμπάς!» είπαν τα παιδιά όταν είδαν τη γνώριμη ταλαιπωρημένη μοτοσικλέτα να παρκάρει πίσω από μια Λάντσια Φούλβια σαν φτωχός συγγενής. Ο μπαμπάς, με μια εφημερίδα υπό μάλης, ένα τσιγάρο καπνισμένο ως τη μέση στο στόμα κι ένα μολυβένιο οχτάωρο στην πλάτη του, σήκωσε το βλέμμα του και χαμογέλασε στα δυο παιδιά, ανεμίζοντας το άλλο, το ελεύθερο χέρι του.

Όταν ανέβηκε ο μπαμπάς, το φαγητό ήταν έτοιμο. Και οι κακοί, με τις κουβέρτες τραβηγμένες πιο πάνω από το σαγόνι τους, παρακολουθούσαν μαρμαρωμένοι το ψάρι να κάνει βουτιά από ψηλά, μ’ όλα τα δόντια ακονισμένα.

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου " Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία"

Κωνσταντῖνος Αἰκατερίνης: Ὁ ἀ­λη­τα­ρᾶς

Κωνσταντῖνος Αἰκατερίνης: Ὁ ἀ­λη­τα­ρᾶς

Posted on  by planodion


Κωνσταντῖνος Αἰκατερίνης

Ὁ ἀ­λη­τα­ρᾶς

ΝΕΒΗΚΕ στὴ στά­ση Σκρᾶ καὶ πα­ρό­τι τὸ λε­ω­φο­ρεῖ­ο εἶ­χε ἄ­δει­ες θέ­σεις δὲν κά­θη­σε. Πι­ά­στη­κε ἀ­πὸ τὴ χει­ρο­λα­βὴ καὶ στά­θη­κε ὄρ­θιος, ἀ­δι­α­φο­ρών­τας γιὰ τὰ βλέμ­μα­τα ποὺ καρ­φώ­θη­καν ἀ­μέ­σως πά­νω του. Λαμ­πε­ρὸ βλέμ­μα, ὡ­ραῖ­ο πα­ρά­στη­μα. Σί­γου­ρα κά­τω ἀ­πὸ τριά­ντα. Στὸ φρύ­δι piercing, μιὰ με­ταλ­λι­κὴ σφαί­ρα. Τὸ ἴ­διο καὶ στὸ κά­τω χεῖ­λος. Στὴ μύ­τη κρί­κος. Στὸ ἀ­ρι­στε­ρὸ αὐ­τὶ stretching τοῦ­νελ. Στὸ ἀ­ρι­στε­ρὸ μπρά­τσο τα­του­ὰζ μὲ τὴ χη­μι­κὴ ἕ­νω­ση τῆς σε­ρο­το­νί­νης, ση­μά­δι ὅ­τι πέ­ρα­σε ἢ περ­νά­ει κα­τά­θλι­ψη. Στὸ δε­ξὶ μπρά­τσο devil girl, μι­σὸ ὄ­μορ­φο γυ­ναι­κεῖ­ο κε­φά­λι μι­σὸ νε­κρο­κε­φα­λή. Μαῦ­ρο μπου­φάν, στὴν πλά­τη ὁ Χά­ρος μὲ κου­κού­λα καὶ δρε­πά­νι. Κοι­τοῦ­σε ἔ­ξω ἀ­πὸ τὸ πα­ρά­θυ­ρο ἀ­ψη­φών­τας τὶς ἀν­τι­δρά­σεις τῶν γύ­ρω του.

       «Νὰ τὸν χαί­ρον­ται οἱ γο­νεῖς ποὺ τὸν μα­ζεύ­ουν σπί­τι τους», ψι­θύ­ρι­σε ἡ δι­πλα­νή μου, μιὰ ξε­ρα­κια­νὴ ἀ­προσ­δι­ό­ρι­στης ἡ­λι­κί­ας μὲ ἀ­ε­τί­σια μύ­τη, γυρ­νών­τας πρὸς τὸ μέ­ρος μου. Καὶ κα­θὼς δὲν ἀν­τέ­δρα­σα, σφύ­ρι­ξε συγ­χι­σμέ­νη: «Τὸν ἀ­λη­τα­ρᾶ!» Ἀ­πὸ τὴν ἀ­πέ­ναν­τι θέ­ση μιὰ πε­ρί­τε­χνη ἑ­ξην­τά­ρα μὲ κα­τα­κόκ­κι­νο κρα­γιὸν κού­νη­σε μὲ νό­η­μα τὸ κε­φά­λι, κοι­τών­τας με­τὰ βδε­λυγ­μί­ας τὸν Χά­ρο ποὺ τα­ρα­κου­νοῦ­σε τὸ δρε­πά­νι του μὲ κά­θε τράν­ταγ­μα τοῦ λε­ω­φο­ρεί­ου στὶς λα­κοῦ­βες. Ἡ δι­πλα­νή της ἐ­λευ­θέ­ρω­σε βι­α­στι­κά το δε­ξί της χέ­ρι ἀ­πὸ τὶς ἀ­να­ρίθ­μη­τες σα­κοῦ­λες καὶ σταυ­ρο­κο­πή­θη­κε τρίς.

       «Κά­νε παι­διὰ νὰ δεῖς προ­κο­πή», σχο­λί­α­σε ἕ­νας παπ­ποῦς ποὺ κα­θό­ταν σὲ μιὰ πλα­ϊ­νὴ θέ­ση. «Κά­τι τέ­τοι­οι μπαί­νουν στὰ σπί­τια τῶν ἡ­λι­κι­ω­μέ­νων καὶ τὰ ρη­μά­ζουν…» πρό­σθε­σε προ­σπα­θών­τας νὰ πιά­σει τέσ­σε­ρα πα­κέ­τα μὲ γυ­ναι­κεῖ­α βρα­κά­κια μιᾶς χρή­σε­ως ΤΕΝΑ, ποὺ ὅ­λο γλι­στροῦ­σαν ἔ­ξω ἀ­πὸ τὸ ὑ­περ­φορ­τω­μέ­νο κα­ρο­τσά­κι τῆς λα­ϊ­κῆς. Θά­ταν κον­τὰ στὰ ὀ­γδόν­τα. Πρό­σω­πο τσα­λα­κω­μέ­νο, βλέμ­μα βα­σα­νι­σμέ­νο. Σκέ­φτη­κα πὼς γύρ­να­γε σπί­τι του ἀ­πὸ κά­ποι­ο σοῦ­περ μάρ­κετ ποὺ θὰ εἶ­χε βά­λει προ­σφο­ρὰ τὶς πά­νες βρα­κά­κια, γιὰ νὰ φρον­τί­σει τὴν ἴ­σως κα­τά­κοι­τη γυ­ναί­κα του. Ἢ μπο­ρεῖ νὰ μὴν εἶ­χε παι­διά, ἂν κρί­νω ἀ­πὸ τὸ σχό­λιο, καὶ ζοῦ­σε μὲ τὴ με­γά­λη καὶ ἄ­κλη­ρη ἀ­δελ­φή του.

       Ἀ­πὸ τό­τε ποὺ πε­ρι­ό­ρι­σα τὸ τα­ξὶ καὶ χρη­σι­μο­ποι­οῦ­σα τὴ δη­μό­σια συγ­κοι­νω­νί­α ὄ­χι μό­νο εἶ­χα ἀρ­χί­σει νὰ βρί­σκω με­τρη­τὰ στὸ πορ­το­φό­λι μου, ἀλ­λὰ καὶ δι­α­σκέ­δα­ζα πα­ρα­τη­ρών­τας τοὺς ἄλ­λους καὶ προ­σπα­θών­τας νὰ μαν­τέ­ψω τί δου­λειὰ ἔ­κα­ναν, τί σκέ­φτον­ταν, πῶς ζοῦ­σαν… Ἐν τῷ με­τα­ξὺ ὁ παπ­ποῦς εἶ­χε ση­κω­θεῖ ἀ­φή­νον­τας τὸ κα­ρο­τσά­κι γιὰ νὰ μα­ζέ­ψει ἕ­να πα­κέ­το ΤΕΝΑ ποὺ κύ­λη­σε στὸν δι­ά­δρο­μο. Μά­ζε­ψε τὸ πα­κέ­το κα­τα­κόκ­κι­νος ἀ­πὸ τὴν προ­σπά­θεια καὶ ξε­φυ­σών­τας πά­τη­σε τὸ κόκ­κι­νο κουμ­πὶ τῆς στά­σης. Ἐν­στι­κτω­δῶς ἑ­τοι­μά­στη­κα νὰ τὸν βο­η­θή­σω. «Θὰ τοῦ πῶ νὰ κα­τέ­βει καὶ νὰ τοῦ δώ­σω τὸ κα­ρο­τσά­κι. Τὸ πο­λὺ-πο­λὺ θὰ κα­τέ­βω καὶ θὰ ξα­να­νέ­βω» σκέ­φτη­κα, ἐ­νῶ τὸ λε­ω­φο­ρεῖ­ο στα­μα­τοῦ­σε καὶ ὁ παπ­ποῦς μὲ δυ­σκο­λί­α ἰ­σορ­ρο­ποῦ­σε, σφίγ­γον­τας κά­τω ἀ­πὸ τὸ μπρά­τσο του τὰ πα­κέ­τα ποὺ δὲν χω­ροῦ­σαν στὸ κα­ρο­τσά­κι. Πρὶν προ­λά­βω νὰ ση­κω­θῶ «ὁ ἀ­λη­τα­ρᾶς» ἅρ­πα­ξε τὸ κα­ρο­τσά­κι καὶ τὸν παπ­ποῦ ἀ­πὸ τὸ χέ­ρι, «ἀ­φῆ­στε με νὰ σᾶς βο­η­θή­σω» ἀ­κού­στη­κε μὲ χα­μη­λὴ φω­νὴ καὶ σὰν αἴ­λου­ρος κα­τέ­βη­κε, ἔ­δω­σε στὸν παπ­ποὺ τὴν πρα­μά­τειά του καὶ ξα­να­νέ­βη­κε στὸ λε­ω­φο­ρεῖ­ο. Δὲν πρό­λα­βα νὰ δῶ τὴν ἔκ­φρα­ση τοῦ παπ­ποῦ, οὔ­τε νὰ ἀ­κού­σω ἂν εἶ­πε κά­τι… Ἐν τῷ με­τα­ξὺ τὸ λε­ω­φο­ρεῖ­ο γέ­μι­σε κό­σμο καὶ δὲν μπο­ροῦ­σα νὰ δῶ οὔ­τε τὸν «ἀ­λη­τα­ρᾶ», οὔ­τε τὴν ἑ­ξην­τά­ρα· μό­νο τὴ δι­πλα­νή μου ποὺ μουγ­γά­θη­κε καὶ σκού­πι­ζε συ­νέ­χεια τὴν στε­γνὴ μύ­τη της.

       Ἔ­νι­ω­σα με­γά­λη εὐ­ε­ξί­α, ὅ­πως κά­θε φο­ρὰ ποὺ μοῦ χα­μο­γε­λᾶ­νε ἄ­γνω­στοι, ἤ μοῦ μι­λᾶν παι­διὰ σὲ πλη­κτι­κὲς συγ­κεν­τρώ­σεις με­γά­λων… καὶ πά­τη­σα τὸ κου­δού­νι πλη­σι­ά­ζον­τας στὴ Συγ­γροῦ-Φίξ.

Κων­σταν­τῖ­νος Αἰ­κα­τε­ρί­νης (Ἀ­λε­ξάν­δρεια, 1980). Σπού­δα­σε στὸ Τμῆ­μα Εἰ­κα­στι­κῶν καὶ Ἐ­φαρ­μο­σμέ­νων Τε­χνῶν τῆς Σχο­λῆς Κα­λῶν Τε­χνῶν τοῦ Α.Π.Θ. Ἀ­πὸ τὸ 2003 ζεῖ στὴν Ἀ­θή­να ὅ­που πα­ρα­δί­δει μα­θή­μα­τα σχε­δί­ου καὶ ζω­γρα­φι­κῆς, καί, πα­ράλ­λη­λα, ἀ­σχο­λεῖ­ται μὲ τὴν ἀ­νά­γνω­ση καὶ τὴ γρα­φή.

 

https://bonsaistoriesflashfiction.wordpress.com/

Κυπριακή σούβλα

Κυπριακή σούβλα

Κυπριακή σούβλα


Η κυπριακή σούβλα είναι ένα παραδοσιακό κυπριακό πιάτο που αποτελείται από μεγάλα κομμάτια κρέατος σουβλισμένα και μαγειρεμένα σε μπάρμπεκιου με κάρβουνα. Το κρέας που χρησιμοποιείται στη σούβλα είναι συνήθως αρνί, αν και μπορεί να χρησιμοποιηθεί και χοιρινό, κοτόπουλο ή μοσχάρι. Το κρέας μαρινάρεται προηγουμένως με διάφορα μυρωδικά, μπαχαρικά, ελαιόλαδο, χυμό λεμονιού και μερικές φορές ξύδι, σκόρδο και κρεμμύδια για να τονωθεί η γεύση του.

Η διαδικασία μαγειρέματος περιλαμβάνει το σούβλισμα του μαριναρισμένου κρέατος σε μακριές μεταλλικές ράβδους ή σουβλάκια και στη συνέχεια, την τοποθέτησή τους σε μπάρμπεκιου με κάρβουνα.

Για την κυπριακή σούβλα η διαδικασία του μαριναρίσματος είναι πολύ σημαντική καθώς κάνει το κρέας απίστευτα τρυφερό και χυμώδες. Το κρέας μαγειρεύεται καθώς ψήνεται, βελτιώνοντας ακόμη περισσότερο την υφή και τη γεύση

Τα σουβλάκια συχνά περιστρέφονται αργά ώστε να εξασφαλιστεί ομοιόμορφο μαγείρεμα και να επιτραπεί στο κρέας να ψηθεί στους δικούς του χυμούς, με αποτέλεσμα ένα τρυφερό και γευστικό κρέας.

Υπάρχουν επίσης αρκετές τοπικές ποικιλίες της σούβλας με την πιο γνωστή να είναι η Λυσιώτικη σούβλα από το χωριό Λύση. Το πιάτο παρασκευάζεται συνήθως για τα Χριστούγεννα και το Πάσχα, αλλά σερβίρεται και σε άλλες εορταστικές περιστάσεις ή σε κοινωνικές συναναστροφές όπου οι φίλοι και η οικογένεια συγκεντρώνονται γύρω από το μπάρμπεκιου για να απολαύσουν το υπέροχο άρωμα και τη γεύση του ψητού κρέατος.

Η Κυπριακή σούβλα συνοδεύεται χαρακτηριστικά από παραδοσιακά κυπριακά συνοδευτικά, όπως Κυπριακή σαλάτα, ταλατούρι (τζατζίκι αρωματισμένο με δυόσμο), πίτες, ψητά λαχανικά και πατάτες. Το λεμόνι ταιριάζει εξαιρετικά με την κυπριακή σούβλα.

Η προετοιμασία και η απόλαυση της σούβλας είναι αναπόσπαστο μέρος της κυπριακής κουλτούρας, φέρνοντας τους ανθρώπους κοντά για να μοιραστούν καλό φαγητό και παρέα. Είναι ένα αγαπημένο πιάτο που κατέχει ξεχωριστή θέση στις καρδιές πολλών Κυπρίων και συχνά θεωρείται σύμβολο φιλοξενίας και ευχαρίστησης.

https://cookfood.gr/

Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις;

  Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις; – Θώμη Μπαλτσαβιά – GynaikaEimai 15 Ιανουαρίου 2025 Υπάρχουν πολλά στάδια που πέρασα με σένα και τη...