Θα είμαι εδώ. Και στους ήλιους σου και στις φουρτούνες σου…
Υπάρχει πολύς θόρυβος γύρω μας και μέσα μας. Μέχρι να συναντηθούν δύο ήσυχες καρδιές και να διασταυρωθούν τα βλέμματά τους. Κοιτώντας αυτοί οι άνθρωποι ο ένας τον άλλον, μπορούν να βγουν απρόσεκτοι ψίθυροι, που ο δυο τους θα ευχηθούν να ξανασυναντηθούν για να ανταλλάξουν τους σιωπές τους… Αυτές τις σιωπές που μόνο εκείνοι μπορούν να ερμηνεύσουν ρίχνοντας μόνο ένα βλέμμα. Κανείς τους δεν θα μιλάει, αλλά οι ματιές που θα ρίχνουν ο ένας στον άλλο θα λένε πολλά. Εκεί παίζεται το παιχνίδι της ζωής που θα αποφασίσει αν θα συνεχίσουν μαζί σε ένα κοινό δρόμο, προς μια κατεύθυνση ή θα πάρει ο καθένας τον δρόμο του.
Το “παιχνίδι” θα πρέπει να συνεχίσει για να υπάρξει η δυνατότητα να περάσουν στην επόμενη φάση, που θα δείξει αν αυτό που ήρθε θα κρατήσει για μία ζωή. Να κλέβεις ουρανούς, άστρα, φεγγάρια, δειλινά και ηλιοβασιλέματα για να τα στολίζεις στην καρδιά και στο μυαλό του άλλου. Έτσι απλά για να έχει να θυμάται, να τα ζει ξανά και ξανά με εσένα ή χωρίς εσένα την στιγμή που του λείπεις. Όμως πάντα μέσα του, δίπλα του, πλάι του…
Σε έναν κόσμο πεζό και άθλιο, να έχεις φτιάξει ένα όμορφο τοπίο για να ζει και να βασιλεύει! Να τον έχεις βάλει στο θρόνο της καρδιάς σου και εκείνος να στο ανταποδίδει με αγάπη, τρυφερότητα και σεβασμό. Στον καιρό των σειρήνων εκείνος να γυρεύει την δικό του βασίλειο, της δικής του Ιθάκης.
Να του λες “Εγώ θα είμαι εδώ. Και στους ήλιους σου και στις φουρτούνες σου…”. Γιατί η σχέση μοιάζει με τα καιρικά φαινόμενα. Στην ζωή δεν υπάρχουν μόνο λιακάδες, αλλά και φουρτούνες, που τις περισσότερες φορές σε βγάζουν από την πορεία σου. Όμως στο τέλος πάντα επιστρέφεις εκεί που προτάσσει η καρδιά και ο προορισμός σου.
Γιατί η πυξίδα και οι χάρτες που έχεις χαράξει, δείχνουν το λιμάνι της άφιξής σου.
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ: Το ταξίδι και η αποικία των Ελλήνων στην Βόρειο Αμερική –
Παναγιώτα Πρέκα-Παπαδήμα
Για να δείτε το video πρέπει να πατήσετε με το κέρσορα πάνω στο YouTube Για 16 Αυγ 2020ΔΑΦΝΗ
Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ σε συνεργασία με την Ε.Μ.Α.Ε.Μ. παρουσιάζουν μία σειρά ομιλιών αποκλειστικά διαδικτυακών, σεβόμενες τα ισχύοντα μέτρα για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού.
Δέκατη ομιλία: «Το ΤΑΞΙΔΙ και η ΑΠΟΙΚΙΑ των ΕΛΛΗΝΩΝ στην ΒΟΡΕΙΟ ΑΜΕΡΙΚΗ».
Αστρονομικά και γεωγραφικά στοιχεία όπως αναφέρονται στο έργο του ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΥ
«Περὶ τοῦ ἐμφαινομένου προσώπου τῷ κύκλῳ τῆς Σελήνης».
Εισηγήτρια: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΠΡΕΚΑ - ΠΑΠΑΔΗΜΑ, Επίκουρος Καθηγήτρια του Τομέα Αστροφυσικής Αστρονομίας και Μηχανικής του Τμήματος Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ).
Ανακοίνωση επιστημονικής ομάδος αποτελουμένης εκ των κ.κ.:
Ι. Λυριτζή, Π. Πρέκα-Παπαδήμα, Π. Αντωνόπουλο, Κ. Καλαχάνη, Χ. Τζανη.
Η ομιλία διοργανώθηκε από την Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Μυθολογίας (Ε.Μ.Α.Ε.Μ.).
Κινηματογραφήθηκε την Δευτέρα 20 Ιουλίου 2020 στην Δάφνη Αττικής.
------------------------------------------------------------------
ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΥ ΗΘΙΚΑ:
"Περὶ τοῦ ἐμφαινομένου προσώπου τῷ κύκλῳ τῆς Σελήνης"
Το ΤΑΞΙΔΙ και η ΑΠΟΙΚΙΑ των ΕΛΛΗΝΩΝ στην ΒΟΡΕΙΟ ΑΜΕΡΙΚΗ
ΠΟΤΕ: Χρονολόγηση με βάση τα αστρονομικά στοιχεία του κειμένου.
ΠΟΥ: Γεωγραφικός προσδιορισμός της αποικίας.
ΠΩΣ: Αναλυτική περιγραφή του ταξιδιού - Ρεύματα Ατλαντικού ωκεανού.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στο έργο του Πλουτάρχου «Περὶ τοῦ ἐμφαινομένου προσώπου τῷ κύκλῳ τῆς Σελήνης», ανάμεσα στους διαλόγους των συνομιλητών, γίνεται αναφορά για μια ελληνική αποικία που βρισκόταν στην Β. Αμερική.
Παρακολουθώντας το αρχαίο κείμενο εντοπίσαμε τον τόπο όπου βρισκόταν αυτή η αποικία και περιγράψαμε αναλυτικά, σε διαδρομή και χρονική διάρκεια, το ταξίδι μετ’ επιστροφής από την Μεσόγειο θάλασσα μέχρι την Β. Αμερική λαμβάνοντας υπόψη τα θαλάσσια ρεύματα του Ατλαντικού Ωκεανού.
Επίσης, αναλύοντας τα αστρονομικά στοιχεία που παρέχονται από το κείμενο του Πλουτάρχου (ηλιακή έκλειψη και θέση του πλανήτη Κρόνου) χρονολογήσαμε αυτό το ταξίδι καθώς και τον χρόνο διεξαγωγής αυτού του διαλόγου.
Η εργασία αυτή έχει δημοσιευτεί στο διεθνές περιοδικό με κριτές Journal of Coastal Researsh, vol. 34, n. 3, p.651-674, May 2018 (authors I. Liritzis, P. Preka-Papadema, P. Antonopoulos, K. Kalachanis, C. Tzanis) με ΄τίτλο "Does astronomical and geographical information of Plutarch’s de facie describe a trip beyond the North Atlantic Ocean?".
Η παρούσα ομιλία αποτελεί μία σύντομη αναφορά στα αποτελέσματα αυτής της εργασίας.
------------------------------------------------------------------
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ της Καθηγήτριας ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΣ ΠΡΕΚΑ - ΠΑΠΑΔΗΜΑ
ΣΠΟΥΔΕΣ
Διδακτορικό δίπλωμα Φυσικής, 1985, Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ).
Πτυχίο Μαθηματικών, 1977, Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ).
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
1. Ηλιακή Φυσική.
2. Επίδραση της ηλιο-γεωμαγνητικής δραστηριότητας στην ανθρώπινη φυσιολογία.
3. Εξερεύνηση Πλανητών.
4. Αρχαιοαστρονομία.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
Διδασκαλία μαθημάτων (π.χ. Ηλιακή Φυσική, Φυσική Διαστήματος, Εισαγωγή στην Αστροφυσική) και Εργαστηρίων στο Τμήμα Φυσικής του ΕΚΠΑ σε προπτυχιακό και μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών.
Επίβλεψη πολλών Ειδικών θεμάτων, ΜΔΕ (Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης) και Διδακτορικών.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
Συμμετοχή σε Συνέδρια με ανακοινώσεις (106) και μέλος Οργανωτικής Επιτροπής Συνεδρίων (13).
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΔΙΕΘΝΗ, ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ: 144.
ΛΟΙΠΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. Επιστημονικός Υπεύθυνος του Προγράμματος Κ.Ε. ΕΛΚΕ/ΕΚΠΑ 15153, ΧΟΡΗΓΙΑ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΩΝΑΣΗ (2018-2021).
2. ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΒΙΒΛΙΟΥ: «Στα μονοπάτια του Ήλιου: Εισαγωγή στην Ηλιακή Φυσική». Πρέκα-Παπαδήμα Π., Δανέζης Μ., Θεοδοσίου Σ., Καργιολάκη Δάφνη, Αθήνα 2009, Εκδοτικός Οίκος Δίαυλος.
3. Πολλές Ομιλίες, συνεντεύξεις, αρθρογραφία, θερινά σχολεία κ.λπ..
ΔΙΑΚΡΙΣΗ
Για τον εντοπισμό της ημερομηνίας επιστροφής του Οδυσσέα και του τέλους του Τρωικού Πολέμου με βάση τα αστρονομικά στοιχεία των Ομηρικών Επών (Σύλλογος Φιλομήρων Ιθάκης "ΕΥΧΗΝ ΟΔΥΣΣΕΙ").
Και
Ανακοίνωση αυτών των δημοσιευμένων εργασιών (4) με θέμα "ΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΕΣ ΧΡΟΝΟΛΟΓΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΛΟΥΣ ΤΟΥ ΤΡΩΙΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ" από τον Ακαδημαϊκό κ. Α. Κουνάδη, στην Δημόσια Συνεδρία της Ακαδημίας Αθηνών 19/10/2017. Πρακτικά Ακαδημίας Αθηνών, τ. 92Α 2017.
------------------------------------------------------------------
Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ ευχαριστούν θερμά την κα Παναγιώτα Πρέκα-Παπαδήμα και την Εταιρεία Μελέτης Αρχαίας Ελληνικής Μυθολογίας (Ε.Μ.Α.Ε.Μ.).
-----------------------------------------------------------------
Για οποιαδήποτε πληροφορία ή καταγγελία, παρακαλούμε, ενημερώστε μας στην κεντρική ιστοσελίδα: http://www.fryktories.net
Να με κρατάς σφιχτά, όταν με γδύνεις απ’ τις άμυνές μου…
Είναι και κάποιοι άνθρωποι, φρούρια. Φρούρια, απόρθητα σχεδόν… Ντυμένοι στα σοβαρά κοστούμια τους, με αόρατα όπλα και διάφανες ασπίδες στα χέρια. Μόνιμα μάχιμοι, μόνιμα ετοιμοπόλεμοι, μόνιμα σε άμυνα. Δεν μπορείς να τους αγγίξεις. Δεν μπορείς να τους νιώσεις.
Κρατούν τους γύρω τους σε μια απόσταση που είναι αδύνατον να τους μάθεις αληθινά, να τους γνωρίσεις βαθιά, να τους αισθανθείς πραγματικά. Αν τους πλησιάσεις, μαζεύονται θαρρείς και βγάζουν όλες τους τις άμυνες μπροστά τους, όλα τους τα όπλα σ’ ετοιμότητα κι όσο πιο κοντά τους φτάνεις, τόσο καταλαβαίνεις πως είναι φόβος αυτός μέσα στα μάτια τους κι όχι θυμός.
Φόβος για το πόσο θα τους πονέσεις, πόσο θα τους πληγώσεις, πόσο καρδιά θα τους κλέψεις…
Άνθρωποι πληγωμένοι, διαλυμένοι σχεδόν. Άνθρωποι που πέρασαν μονοπάτια δύσβατα, που έχασαν το δρόμο τους σε πυκνά σκοτάδια και που χτυπήθηκαν από ατέλειωτες καταιγίδες. Άνθρωποι που φοβούνται πως αν τους αγγίξεις θα ματώσουν πάλι, γιατί η ψυχή τους είναι γεμάτη πληγές…
Δεν ήταν εύκολο κι απλό για μένα να σ’ αφήσω να με πλησιάσεις τόσο. Δεν ήταν εύκολο κι απλό να σ’ αφήσω να κοιτάξεις βαθιά μέσα στα μάτια μου, να δεις όλο τον πόνο, όλη την αγωνία, όλο τον φόβο μου.
Δεν ήταν εύκολο κι απλό να σ’ αφήσω να κοιτάξεις βαθιά στην ψυχή μου. Φοβάμαι ψυχή μου, φοβάμαι ακόμη…
Να μ’ αγγίζεις απαλά, γιατί πονάει παντού. Να την προσέχεις και να την φροντίζεις αυτή την καρδιά που απίθωσα στα χέρια σου. Να χαμογελάς ζεστά κι αληθινά, όταν με κοιτάς στα μάτια. Να με κρατάς πιο σφιχτά, όταν με γδύνεις απ’ τις άμυνές μου…
Το "Monster", που μου συνέστησε ο συνάδελφος μπλόγκερ Geetanjali , είναι μια μαγευτική κινηματογραφική εμπειρία σε σκηνοθεσία Hirokazu Kore-eda. Είναι μια οδυνηρή εξερεύνηση των ανθρώπινων σχέσεων και των εκτεταμένων συνεπειών των παρεξηγήσεων. Με φόντο τη σύγχρονη Ιαπωνία, η ταινία εμβαθύνει στις ζωές της Saori και του γιου της Minato, των οποίων οι πράξεις στο σχολείο του πυροδοτούν μια σειρά από γεγονότα που αμφισβητούν τους κοινωνικούς κανόνες και τις προσωπικές πεποιθήσεις.
Κριτική χωρίς spoiler:
Το "Monster" συνδυάζει περίπλοκα πολλαπλές αφηγήσεις, παρασύροντας τους θεατές στην πολυπλοκότητα της ζωής των χαρακτήρων του. Η ακατάπαυστη επιδίωξη της Saori για δικαιοσύνη, που τροφοδοτείται από την παραπληροφόρηση για τον δάσκαλο του γιου της, αποκαλύπτει την ευθραυστότητα της αλήθειας και τη δύναμη της αντίληψης. Εν τω μεταξύ, η αινιγματική συμπεριφορά του Minato και η λαθραία φιλία του με τον Yori προσθέτουν στρώματα ίντριγκας και συναισθηματικό βάθος στην ιστορία.
Η αριστοτεχνική αφήγηση του Kore-eda συμπληρώνεται από την εκπληκτική κινηματογράφηση και ένα απίστευτα όμορφο soundtrack, που βυθίζει τους θεατές στο συναισθηματικό τοπίο της ταινίας. Οι ερμηνείες, ιδιαίτερα εκείνες των παιδιών ηθοποιών που υποδύονται τον Minato και τον Yori, δεν είναι τίποτα λιγότερο από αξιοσημείωτες, μεταφέροντας μια σειρά από περίπλοκα συναισθήματα με αυθεντικότητα και βάθος.
Καθώς η ταινία εξελίσσεται, οι θεατές παρασύρονται σε έναν κόσμο όπου οι γραμμές μεταξύ του σωστού και του λάθους θολώνουν, αμφισβητώντας τις αντιλήψεις τους και αφήνοντάς τους να αμφισβητούν τη φύση της αλήθειας και της δικαιοσύνης. Το "Monster" δεν είναι απλώς μια ταινία. είναι μια καθηλωτική κινηματογραφική εμπειρία που αντηχεί πολύ μετά την κυκλοφορία των τίτλων.
Ανασκόπηση Spoiler:
Στο «Monster», η αποκάλυψη της φιλίας του Minato με τον Yori, εν μέσω φημών και παρεξηγήσεων, χρησιμεύει ως καταλύτης για την εξερεύνηση της ανθρώπινης σχέσης από την ταινία και τις συνέπειες της κρίσης. Η ακλόνητη πίστη της Saori στην αθωότητα του γιου της την οδηγεί σε ένα ταξίδι αυτοανακάλυψης, καθώς αντιμετωπίζει τη σκληρή πραγματικότητα της κοινωνίας και τις δικές της προκαταλήψεις.
Η κορύφωση της ταινίας, με φόντο καταρρακτώδη βροχή, είναι οπτικά εντυπωσιακή και συναισθηματικά καταστροφική. Η αλήθεια για τη φιλία του Minato και της Yori αποκαλύπτεται, ρίχνοντας φως στην πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων και στις θυσίες που κάνουμε για αυτούς που νοιαζόμαστε. Το διφορούμενο τέλος, με τον Minato και τον Yori να φαινομενικά αναδύονται από το σκοτάδι σε μια φωτεινή λωρίδα φωτός, αφήνει τους θεατές να αναλογίζονται τη μοίρα των χαρακτήρων και τις ευρύτερες συνέπειες των πράξεών τους.
Η αφήγηση του Kore-eda είναι γεμάτη απόχρωση και βάθος, προσκαλώντας τους θεατές να εξερευνήσουν την πολυπλοκότητα της ηθικής και της ενσυναίσθησης. Το "Monster" είναι μια ταινία που ανταμείβει πολλαπλές προβολές, καθώς κάθε ρολόι αποκαλύπτει νέα επίπεδα νοήματος και κατανόησης.
Το «Monster» είναι ένα κινηματογραφικό αριστούργημα που εξερευνά επιδέξια τις περιπλοκές των ανθρώπινων σχέσεων και τις συνέπειες της κρίσης και της παρεξήγησης. Με την συναρπαστική αφήγηση, τις αστρικές ερμηνείες και τα θέματα που προκαλούν σκέψη, είναι μια ταινία που αφήνει μια μόνιμη εντύπωση στους θεατές. Είτε σας ελκύει η σαγηνευτική ιστορία του είτε η βαθιά εξερεύνηση των κοινωνικών κανόνων, το "Monster" είναι κάτι που πρέπει να το παρακολουθήσετε τόσο για τους σινεφίλ όσο και για τους περιστασιακούς θεατές.
Ως κάποιος που συνήθως δεν γράφει κριτικές ταινιών, δεν θέλω να εξερευνήσω αυτό το είδος πιο βαθιά. Ωστόσο, εάν έχετε οποιεσδήποτε προτάσεις για άλλες ταινίες που πιστεύετε ότι πρέπει να δω, ή εάν πιστεύετε ότι πρέπει να συνεχίσω να γράφω κριτικές, μη διστάσετε να μοιραστείτε τις σκέψεις σας.
There are things that ordinarily you would never dream of being able to tolerate, and having no motivation to in fact tolerate.
******************
Υπάρχουν πράγματα που κανονικά ποτέ δεν θα ονειρευόσουν πως είσαι ικανός να ανεχτείς και μην έχοντας στη πραγματικότητα κίνητρο να τα ανεχτείς. .
Ηλιοβασίλεμα από το Καπανδρίτι
. And then, here is a place where not only can it be tolerated on the surface, but it actually turns out that you don’t need to tolerate it. . . . you can actually welcome it and simply let it be as it is, and then not generate a big story of “this is killing me” and so forth.Η
That was just one … particular moment but it showed me something that I’ve never really forgotten, which is that it’s possible to turn towards what you most want to run away from.
*******************
Και τότε, εδώ είναι ένα μέρος που όχι μόνο μπορεί να γίνει ανεκτό στην επιφάνεια, αλλά στη πραγματικότητα αποδεικνύεται ότι δεν χρειάζεται να το ανεχτείς. … μπορείς στη πραγματικότητα να το καλοδεχτείς και απλά να το αφήσεις έτσι όπως είναι και έτσι να μη δημιουργηθεί μια μεγάλη ιστορία του, «αυτό με σκοτώνει» και ούτω καθεξής.
Αυτό ήταν απλά μια… ειδική στιγμή αλλά μου έδειξε κάτι που πραγματικά ποτέ δεν ξέχασα, πως είναι δυνατό να στραφείς προς αυτό από το οποίο θέλεις περισσότερο να ξεφύγεις. .
. And then the whole landscape changes when you do that, because there was something in you, in me, that was recognizing that that sensation was not my sensation. And therefore I was already free of it in that moment. It’s not like I had to tolerate it and get good at grinning and bearing it and then it would go away.
But no, at its most intense, I can be equanimous about it. And it wasn’t a thought, it was a direct experience.
Και τότε όλο το σκηνικό αλλάζει το κάνεις αυτό, γιατί υπήρχε κάτι μέσα σου, μέσα μου, που αναγνώριζε πως αυτή η αίσθηση δεν ήταν η αίσθηση μου. Και επομένως ήμουν ήδη ελεύθερος από αυτή εκείνη τη στιγμή. Δεν είναι σαν να έπρεπε να την ανεχτώ και να είμαι καλός στο χαμόγελο και στην ανοχή της και μετά αυτή θα έφευγε.
Αλλά όχι, στη μεγαλύτερη της ένταση, μπορώ να είμαι ειλικρινής σχετικά με αυτή. Και δεν ήταν μια σκέψη, ήταν μια άμεση εμπειρία.
Τζον Καβάτ Ζιν
Ο Jon Kabat-Zinn είναι Αμερικανός ομότιμος καθηγητής ιατρικής και δημιουργός της «Κλινικής Μείωσης του Στρες» και του «Κέντρου Ενσυνειδητότητας στην Ιατρική, την Υγεία και την Κοινωνία» στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης.
.
.
“The little things? The little moments? They aren’t little.”
“Wherever you go, there you are.”
“Breathe and let be.”
“You make problem, you have problem.”
***************
«Τα μικρά πράγματα; Οι μικρές στιγμές; Δεν είναι μικρά.»
Η αγγειακή νόσος είναι μια πάθηση που επηρεάζει τα αιμοφόρα αγγεία και μπορεί να μειώσει τη ροή του αίματος που κυκλοφορεί στο σώμα.
Η μείωση αυτή μπορεί να οφείλεται στη εναπόθεση ασβεστίου στο εσωτερικό των τοιχωμάτων των αιμοφόρων αγγείων, όπως η αορτή. Η συγκέντρωση αυτή αποτελεί την κύρια αιτία εμφράγματος και εγκεφαλικού επεισοδίου.
Νέα έρευνα δείχνει ότι δύο σταυρανθή λαχανικά θα μπορούσαν να συμβάλουν στην πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων.
Συγκεκριμένα, το μπρόκολο και τα λαχανάκια Βρυξελλών, σχετίζονται με λιγότερο εκτεταμένη αγγειακή νόσο στις γηραιότερες γυναίκες.
Χρησιμοποιώντας δεδομένα από 684 ηλικιωμένες γυναίκες από τη Δυτική Αυστραλία, οι ερευνητές από τα Πανεπιστήμια Edith Cowan και Δυτικής Αυστραλίας διαπίστωσαν ότι όσες ακολουθούσαν μια διατροφή πλούσια σε σταυρανθή λαχανικά είχαν λιγότερες πιθανότητες εκτεταμένης συγκέντρωσης ασβεστίου στην αορτή τους, στοιχείο-κλειδί για την αγγειακή νόσο.
«Σε προηγούμενες μελέτες μας εντοπίσαμε ότι οι άνθρωποι με υψηλότερη πρόσληψη σταυρανθών λαχανικών είχαν μειωμένο κίνδυνο εκδήλωσης συμβάματος καρδιαγγειακής νόσου, όπως έμφραγμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο, αλλά δεν γνωρίζαμε το γιατί. Τα ευρήματά μας από αυτή τη νέα μελέτη παρέχουν πληροφορίες για τους μηχανισμούς που πιθανώς εμπλέκονται», αναφέρει η επικεφαλής ερευνήτρια, Δρ. Lauren Blekkenhorst και συμπληρώνει:
«Βρήκαμε, λοιπόν, ότι οι μεγαλύτερες σε ηλικία γυναίκες που καταναλώνουν καθημερινά μεγαλύτερες ποσότητες σταυρανθών λαχανικών έχουν λιγότερες πιθανότητες εκτεταμένης ασβεστοποίησης στην αορτή τους. Ένα συγκεκριμένο συστατικό που βρίσκεται σε αφθονία στα σταυρανθή λαχανικά είναι η βιταμίνη Κ, η οποία μπορεί να εμπλέκεται στην αναστολή της διαδικασίας ασβεστοποίησης που συμβαίνει στα αιμοφόρα αγγεία».
Τα στοιχεία έδειξαν ότι οι γυναίκες που κατανάλωναν περισσότερα από 45 γραμμάρια σταυρανθών λαχανικών καθημερινά, είχαν 46% λιγότερες πιθανότητες να έχουν εκτεταμένη συγκέντρωση ασβεστίου στην αορτή τους, σε σύγκριση με εκείνες που κατανάλωναν μικρή ή καθόλου ποσότητα.
Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο British Journal of Nutrition.