Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 3 Ιουλίου 2023

Φλεγμονώδη νοσήματα εντέρου: Τα οφέλη των προβιοτικών

 Φλεγμονώδη νοσήματα εντέρου: Τα οφέλη των προβιοτικών

Τα προβοτικά, γνωστά και ως «καλά» βακτήρια, είναι πιο αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση της φλεγμονής του εντέρου, όταν είναι κατάλληλα «εξοπλισμένα».

Φλεγμονώδη νοσήματα εντέρου: Τα οφέλη των προβιοτικών

Νέα μελέτη ερευνητών στο Πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν-Μάντισον δείχνει τη συμβολή των καλά εξοπλισμένων φιλικών προς το έντερο βακτηρίων, στη βελτίωση των θεραπειών της φλεγμονώδους νόσου του εντέρου (IBD), συμπεριλαμβανομένης της νόσου του Crohn και της ελκώδους κολίτιδας.

Η έρευνα, με επικεφαλής τον Quanyin Hu, βιοϊατρικό μηχανικό και καθηγητή στη Σχολή Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου του Ουισκόνσιν-Μάντισον, βασίζεται στην τεχνολογία που είχε σχεδιάσει η ομάδα και η οποία περικλείει ωφέλιμα βακτήρια μέσα σε ένα πολύ λεπτό προστατευτικό κέλυφος για να τα βοηθήσει να επιβιώσουν από την επίθεση οξέων του στομάχου και ανταγωνιστικών μικροβίων για αρκετό καιρό, ώστε να εγκατασταθούν και να πολλαπλασιαστούν στα έντερα των ποντικiών.

Ενώ η τεχνολογία καθιστά τα προβιοτικά που χορηγούνται από το στόμα πιο αποτελεσματικά, η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου είναι μια πολύπλοκη ασθένεια στην οποία τα περισσότερα είδη βακτηρίων του εντέρου δεν υπάρχουν.

«Η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου είναι μια περίπλοκη ασθένεια και πρέπει να της επιτεθείς από διαφορετικές γωνίες», λέει ο Hu.

Έτσι, ο ίδιος και οι συνεργάτες του, επινόησαν εξειδικευμένα νανοσωματίδια για να εξουδετερώσουν τα μόρια που εμπλέκονται στην IBD. Ανακάλυψαν επίσης έναν τρόπο πρόσδεσης αυτών των νανοσωματιδίων σε ωφέλιμα βακτήρια, αφού τα εγκλώβισαν στην προστατευτική επικάλυψη.

Σε συνδυασμό με τα ίδια τα προβιοτικά, αυτά τα νανοσωματίδια θα μπορούσαν να βελτιώσουν σημαντικά και να απλοποιήσουν τις θεραπείες για τη φλεγμονώδη νόσο του εντέρου.

Αν και τα βασικά αίτια της φλεγμονώδους νόσου του εντέρου είναι πολύπλοκα και ακόμη μελετώνται, μία αιτία είναι η υπερπαραγωγή μορίων, που είναι γνωστά ως δραστικές μορφές οξυγόνου (ROS). Αυτά τα μόρια είναι ζωτικής σημασίας για ορισμένες λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος, η μεγάλη ποσότητα στο έντερο όμως, μπορεί να πυροδοτήσει φλεγμονή στο βλεννογόνο του εντέρου.

Τα νανοσωματόδια αποτελούνταν από σουλφίδιο και υαλουρονικό οξύ. Το σουλφίδιο στοχεύει άμεσα τις δραστικές μορφές οξυγόνου, ενώ το οξύ έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση.

Η μελέτη στα ποντίκια έδειξε ότι τα προβιοτικά βακτήρια Escherichia coli Nissle 1917 που περικλείονται σε ένα προστατευτικό κέλυφος και είναι εξοπλισμένα με τα νανοσωματίδια, είναι πολύ πιο αποτελεσματικά στην ανακούφιση από τα συμπτώματα της φλεγμονώδους νόσου του εντέρου από τα αντίστοιχα χωρίς την προσθήκη νανοσωματιδίων.

Οι ερευνητές εκτίμησαν την αποτελεσματικότητα των θεραπειών με δύο τρόπους: μετρώντας τις αλλαγές στο βάρος και τις αλλαγές στο μήκος του παχέος εντέρου ποντικιών με ιδιοπαθή φλεγμονώδη νόσο του εντέρου που έλαβαν μερική ή καθόλου θεραπεία.

Όπως συμβαίνει στους ανθρώπους, έτσι και τα ποντίκια με ιδιοπαθή φλεγμονώδη νόσο του εντέρου, χάνουν βάρος και καθώς εξελίσσεται η νόσος το έντερο γίνεται πιο βραχύ. Ο Hu και οι συνεργάτες του διαπίστωσαν ότι τα ποντίκια που έλαβαν πλήρη θεραπεία, παρουσίασαν τη μικρότερη απώλεια βάρους και πολύ λιγότερη βράχυνση του παχέος εντέρου από τα αντίστοιχα ποντίκια που έλαβαν μερική ή καθόλου θεραπεία.

Οι τρέχουσες θεραπευτικές επιλογές εξαρτώνται από το στάδιο και τη σοβαρότητα της νόσου, ενώ ο Hu και οι συνεργάτες του αναζητούν μια πιο ολιστική θεραπεία που θα μπορούσε να είναι αποτελεσματική σε οποιοδήποτε στάδιο.

«Αυτό είναι το πιο συναρπαστικό μέρος αυτής της έρευνας για μένα», λέει ο Hu. «Δεν θέλαμε να στοχεύσουμε ένα συγκεκριμένο στάδιο της φλεγμονώδους νόσου του εντέρου. Θέλαμε να επιλέξουμε τους πιο σημαντικούς παράγοντες που συμβάλλουν στη θεραπεία της νόσου σε οποιοδήποτε στάδιο».

Επιπλέον, η θεραπεία χορηγείται από το στόμα, γεγονός που θα μπορούσε να την καταστήσει μια εύγευστη εναλλακτική άλλων πιο επεμβατικών μορφών θεραπείας της πάθησης, όπως είναι η μερική ή πλήρης αφαίρεση του παχέος εντέρου.

Αν και τα αποτελέσματα είναι πολλά υποσχόμενα, θα περάσει αρκετός χρόνος μέχρι να δοκιμαστούν οι θεραπείες σε ανθρώπους.

Ο Hu και οι συνεργάτες του θέλουν μελλοντικά να ελέγξουν εάν τα νανοσωματίδια λειτουργούν καλά και με άλλα είδη προβιοτικών βακτηρίων και να τεκμηριώσουν εάν η θεραπεία έχει παρενέργειες.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Science Advances.

https://www.onmed.gr/

Ποίηση και ιδεολογία – H περίπτωση του Μπέρτολτ Μπρεχτ

 Ποίηση και ιδεολογία – H περίπτωση του Μπέρτολτ Μπρεχτ

Ο αναγνώστης της ποίησης και των θεωρητικών για την ποίηση κειμένων του Μπρεχτ καταλαβαίνει αμέσως πως πρόκειται για ένα δημιουργό με γνήσια φιλοκαλία, με κριτήρια αξιολόγησης της ομορφιάς, με ακριβή αίσθηση της συμμετρίας και αλάνθαστο ένστικτο του ουσιώδους, ενωμένα κάτω από μια πηγαία λυρική διάθεση στη φωνή και με μια κλασική λιτότητα στη φόρμα, που δεν ξεπέφτουν ποτέ προς την επιτήδευση ή την κενότητα. Φαίνεται μάλιστα ότι στην πρωτότυπη γλώσσα τους τα ποιήματα του παρουσιάζουν και έναν ασυνήθιστο ρυθμό που συχνά προκαλεί την προσδοκία του αναγνώστη με τη συναρμογή ενός νέου περιεχομένου σε μια καθαγιασμένη από την παράδοση εκφραστική μορφή. Αυτά όμως τα στοιχεία, που σε τελική ανάλυση, αποτελούν μια εξωτερική περιγραφή της ποίησης του πείθουν για ένα κυρίως πράγμα: πως έχουμε να κάνουμε με ένα δημιουργό που ξέρει να χειρίζεται καλά το υλικό του, που ξέρει άριστα τις δυνατότητες της τεχνικής του και φροντίζει να τις χρησιμοποιεί λειτουργικά σε οποιοδήποτε περιβάλλον.

Το να γνωρίζεις όμως άριστα να χειρίζεσαι μια τεχνική, ή πολλές τεχνικές, και να κατορθώνεις να παράγεις έτσι ένα ιδιαίτερο ύφος, αυτό δεν συνεπάγεται αυτόματα ότι το τελικό αποτέλεσμα μπορεί να θεωρηθεί ολοκληρωμένο ποίημα, οποιονδήποτε ορισμό και αν δώσουμε στον όρο. Ο Μπρεχτ ήταν ένας θαυμάσιος τεχνίτης και επιπλέον ένας επιτυχημένος θεατρικός συγγραφέας. Γνώριζε επομένως τον τρόπο να περιβάλλει το ποίημα του με μια αύρα αποχρώσεων που παραπέμπουν και αναφέρονται σε θεατρικές χειρονομίες και στάσεις, σε συμφραζόμενα που για να αποκαλύψουν την πληρότητα του δυναμικού τους πρέπει να συνοδεύονται, από ορισμένα επιπλέον στοιχεία, από ορισμένες παραστάσεις, οι οποίες συνήθως λείπουν από τη σιωπηλή ανάγνωση της ποίησης, ή υπάρχουν κυρίως στη δραματική και επική δημιουργία, Γι’ αυτό άλλωστε, πέρα από το θέατρο, ο Μπρεχτ αγάπησε τα δημοτικά τραγούδια, τις μπαλάντες και τα σύγχρονα “Songs”. Τα είδη αυτά έδιναν την εντύπωση ότι καταργείται η απόσταση ποιητή και αναγνώστη της ποίησης, αφού και οι δυο συμμετείχαν στην κοινή πράξη του τραγουδιού, ή ακόμα πολλοί στίχοι του τραγουδιού μπορούν να αλλάξουν ανάλογα με τις διαθέσεις και τα γεγονότα της στιγμής, ύστερα από παρέμβαση του ακροατή. Με τον τρόπο αυτό η απομόνωση του ποιητή έσπαγε. Τα στεγανά της τέχνης του, που πάντα έρρεπε προς την αριστοκρατική απόλαυση, κατέρρεαν και ο ποιητής ανακτούσε τον κοινωνικό του ρόλο του παιδαγωγού και του καθοδηγητή.

Όλη αυτή η προσπάθεια του Μπρεχτ αναπτύχθηκε κυρίως κάτω υπό την αιγίδα του μεγάλου θεού του μεσοπολέμου: της προστατευτικής παρουσίας των μαζών. Η ανακάλυψη της λαϊκής κουλτούρας έγινε ακριβώς για να τονιστεί η συμβολή της μάζας στον πολιτισμό. Υπάρχει όμως βαθιά διαφορά ανάμεσα στη δημιουργία ενός ατόμου και στη συλλογική δημιουργία ενός λαού. Και η διαφορά αυτή βρίσκεται κυρίως στα μέσα έκφρασης και στον τρόπο που χρησιμοποιούνται παρά στο περιεχόμενο ή στο κοινό που τα διαβάζει. Σε γενικές γραμμές, οι διαφορές προσωπικής και συλλογικής δημιουργίας είναι ίδιες με τις διαφορές ομηρικού έπους και λυρικής ποίησης του Αρχιλόχου και της Σαπφούς. Ειδικά μάλιστα στην εποχή μας, η συλλογική δημιουργία είναι μια από τις πηγές ανανέωσης του λόγου και όχι η μοναδική. Η γλώσσα απέκτησε στο μεταξύ μια μεγαλύτερη διαστρωμάτωση που επιτρέπει στον καλλιτέχνη να επιλέξει αποχρώσεις από τις διάφορες ιδιολέκτους. Αυτό βέβαια ο Μπρεχτ το έκανε συστηματικά και σκόπιμα: ήθελε να διασπάσει την αυτοπεποίθηση των αστικών γλωσσών δημιουργώντας παράλληλα μια ποίηση για τις μάζες χωρίς να υποβαθμίζει το γούστο τους. Πέτυχε βέβαια και στα δύο, με έναν βασικό περιορισμό: η επιτυχία του ήταν άνιση. Ό,τι ήταν προσωπικό του καθαρά, παρέμεινε αναλλοίωτο· άλλαξε μόνο το συλλογικό, η τεχνική του, το πνεύμα του. Μετά από τον Μπρεχτ, οι μπαλάντες και τα τραγούδια τυποποιήθηκαν. Μετά μάλιστα από τη μουσική του Κουρτ Βάιλ έγιναν κάτι περισσότερο· έγιναν πρότυπα που δεν άργησαν να γίνουν καθεστώς.

Μιλώντας για τις μάζες και συνομιλώντας με αυτές, ο Μπρεχτ χρησιμοποίησε με ειλικρίνεια τη γλώσσα τους, έθιξε τα προβλήματά τους, έκρινε, επιδοκίμαζε, θρηνούσε, νουθετούσε και πάντα πρότεινε. Έκανε δηλαδή πολιτική. Έτσι, αν θέλουμε να κρίνουμε από πολιτική άποψη την ποίηση του Μπρεχτ, δε θα την κρίνουμε επειδή υιοθετούσε αυτή την πολιτική θέση ή εκτίμηση του κομμουνιστικού κόμματος. Πίσω από το θέμα του ποιήματος υπάρχει η ποιητική εντύπωση που βασισμένη στις προεκτάσεις της γλώσσας αποκαλύπτει την ποίηση και την ποιητική του έργου. Η πολιτική λοιπόν στο έργο του Μπρεχτ δεν προηγείται· έπεται. Δεν είναι προϋπόθεση της ποίησης του, αλλά απότοκο της. Μέχρι σήμερα η βασική υλιστική αρχή να πολιτικοποιούμε τα κείμενα δεν έχει επιτευχθεί. Η προσπάθεια που άρχισε ο Μπένζαμιν δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα.

Όμως γι’ αυτό έφταιγε και ο ίδιος. Ο Μπρεχτ έγραφε ποίηση με έναν τρόπο, θα λέγαμε, εξαντλητικό. Οι στίχοι του εξαντλούν αυτό που θέλουν να πουν και πέρα από αυτό δεν υπάρχει τίποτε άλλο να ειπωθεί. Και αυτό είναι ένα βασικό αντιποιητικό στοιχείο των ποιημάτων του. Ο ίδιος κάπου έγραφε ότι στα έργα του υπάρχει μεγάλη σαφήνεια επειδή ακριβώς σκεφτόταν με μεγάλη ασάφεια. Όμως στην ποίηση οι αναγνώστες αναζητούν αυτήν ακριβώς την ασάφεια· τον μη εκφρασμένο χώρο δηλαδή, το πεδίο των συνειρμών, όπου η φαντασία του μέσου αναγνώστη θα αναγκαστεί να ενεργοποιηθεί και να διαισθανθεί για να απολαύσει με πληρότητα το ποίημα. Αυτός ο χώρος δεν υπάρχει όμως στον Μπρεχτ. Έτσι, μέσα στην απόλυτη απλότητα τους και την επιγραμματική τους βραχυλογία, τα περισσότερα ποιήματα του είναι φλύαρα· μιλούν υπερβολικά γι’ αυτό που λένε· φλύαρα και όμως λειψά· μπορούν να πουν περισσότερα αν τραγουδηθούν, ή αν ενσωματωθούν σε μια θεατρική παράσταση.

Η απλότητα των ποιημάτων του Μπρεχτ έχει ταυτόχρονα και μια ομολογουμένως σπουδαία λειτουργία. Παίζει ένα ρόλο καθαρτήριο· απογυμνώνει την ποίηση στα ελάχιστα συστατικά της και αποκαλύπτει το μηχανισμό της φράσης της. Αν μάλιστα αναλογιστούμε την εποχή που ο Μπρεχτ έγραφε – το πρώτο μισό του εικοστού αιώνα – μια εποχή που κατακλυζόταν από πολυμορφία εκφράσεων και ποικιλοτυπία μορφών, τότε μπορούμε να καταλάβουμε τί πετύχαινε. Ο αναγνώστης που, ζαλισμένος από τις λαβυρινθώδεις και κρυπτικές φράσεις των μεγάλων συγγραφέων του αστικού κόσμου, διάβαζε Μπρεχτ, έπαιρνε μια δροσερή ανάσα ανανέωσης, ευθύτητας και αμεσότητας που συγκινούσε και προσανατόλιζε. Γι’ αυτό ακόμα και σήμερα ο Μπρεχτ δεν μπορεί να διαβαστεί αυτόνομος· πρέπει πρώτα κάποιος να διαβάσει τον Ρίλκε, τον Γκέοργκε ή τον Βαλερύ και τον Πάουντ και να περάσει μετά σε αυτόν. Από το χάος θα βρεθεί στην έλλογη τάξη. Από τον Λυκόφρονα σε ένα διαυγές επίγραμμα της “Παλατινής Ανθολογίας”, από τις πρισματικές “Ουπανισάδες” στην υποβλητική απλότητα του “Τάο τε Κινγκ”. Όπως το θέατρο του Μπρεχτ υπάρχει σε αναφορά προς το θέατρο του Αριστοτέλη, έτσι και η ποίηση του· έχει κάποια αξία στο βαθμό που αξίζουν και οι ποιητές που απορρίπτει.

Από μιαν άλλη άποψη όμως τα ποιήματα του Μπρεχτ είναι το ίδιο κρυπτικά όσο και τα ποιήματα του Ρίλκε. Μόνο που σε αυτά η υπερβολική συμπύκνωση των εννοιών έχει αντιστραφεί σε υπερβολική συμπύκνωση των καταστάσεων. Ακόμα και μέσα από ένα στίχο του Μπρεχτ μπορεί να ειδωθεί σαν σε μεγεθυντικό φακό, το γιγάντιο, μακραίωνο και πανούργο σύστημα του καπιταλισμού. Αλλά κάτι τέτοιο είναι ζήτημα οπτικής. Αν ο στίχος του Μπρεχτ αναγνωστεί μέσα στις δικές του θεωρητικές προϋποθέσεις, τότε ο καπιταλισμός φανερώνει το αληθινό του πρόσωπο στον ανυποψίαστο άνθρωπο της αστικής κοινωνίας. Μέσα του διακρίνεται ο πυρήνας της βαρβαρότητας και της εξαθλίωσης, που ο ίδιος έχει τόσο καλά και ενίοτε, τόσο υπέροχα συγκαλύψει. Αν όμως ο στίχος του Μπρεχτ διαβαστεί από άλλη οπτική γωνία, ενός συντηρητικού λόγου χάρη, τότε όλο το υποδηλούμενο οικοδόμημα απλώς δεν υπάρχει, κι έτσι μπορούμε να απευθύνουμε στον Μπρεχτ την ίδια κατηγορία που εκτόξευαν κατά του Ρίλκε: “λέξεις, λέξεις, λέξεις”. Αν όμως το μυστικό της ποίησης του Ρίλκε ήταν οι λέξεις, το μυστικό της ποίησης του Μπρεχτ ήταν οι καταστάσεις. Και ενώ στον Ρίλκε βρίσκουμε πάντα σε αφθονία τις πρώτες, στον Μπρεχτ δεν δηλώνονται πάντα οι δεύτερες. Γι’ αυτό και τα δικά του ποιήματα είναι πολλές φορές σκοτεινά· επειδή δεν καταλαβαίνουμε σε τι αναφέρονται.

Αυτό όμως είναι ένα μόνιμο μειονέκτημα της επικαιρικής ποίησης. Μόλις περάσει η κατάσταση που υποδηλώνει, μόνο με σχόλια και υποσημειώσεις μπορεί να κατανοηθεί. Το κακό με την επικαιρική ποίηση είναι ότι γρήγορα μετατρέπεται σε ακαδημαϊκό υλικό: πρέπει να υπομνηματισθεί από λογιότατους για να κατανοηθεί. Κατανοούμενη όμως με αυτό τον τρόπο, δεν υπάρχει απόλαυση της ποίησης ως ποίηση. Έτσι, ό,τι κατέκρινε ο Μπρεχτ στην εποχή του, σαράντα χρόνια αργότερα βρυκολακιάζει εναντίον του. Τα ποιήματα του Ρίλκε όμως μοιάζουν σαν να γράφτηκαν χθες, ακόμα και αν η γλωσσά τους είναι κάπως παρωχημένη και το πνεύμα τους παράκαιρο. Από μέσα τους αναδύεται το κυρίαρχο αίσθημα της σύγχρονης εποχής, το αίσθημα της εναγώνιας προσμονής, της ανασφάλειας και ενίοτε της απελπισίας που συνεχίζει να υφίσταται, εφόσον υπάρχει ο πολιτισμός που το γέννησε. Ο Ρίλκε, ο Έλιοτ, ο Κάφκα και ο Προυστ είναι με αυτή την έννοια “πιο σύγχρονοι” από τον Μπρεχτ, γιατί περιγράφουν τη δική μας σημερινή κατάσταση που, αντί να ξεκαθαρίζει, εντείνεται και περιπλέκεται. Επειδή όμως ο χωρίς αλλοτρίωση και αντιφάσεις κόσμος του Μπρεχτ δεν πραγματώθηκε, η ποίηση του μετατρέπεται σε ανεδαφική ουτοπία και η γλώσσα της στο καπρίτσιο ενός οραματιστή. Ίσως, αν η ανθρωπότητα φθάσει ποτέ στο “κόκκινο βάθος του ορίζοντα”, τότε να “εκσυγχρονιστεί” ο λόγος του. Ως τότε, ο Μπρεχτ σε όλα τα πεδία της δημιουργίας του κινδυνεύει να γίνει μια απέραντη αρένα επιστημονικών παρατηρήσεων, διδακτορικών διατριβών και πληκτικών αναλύσεων· κάτι δηλαδή που έχει ήδη αρχίσει να γίνεται με ενθουσιασμό από τους ομοϊδεάτες του.

Μήπως όμως αυτό είναι εγγενές ελάττωμα της κοσμοθεωρίας του; Μέσα στον Μπρεχτ συνυπάρχει το μίσος για τον καπιταλισμό κι η αγάπη για τον κομμουνισμό, χωρίς να μπορούμε να διαχωρίσουμε απόλυτα τα συναισθήματα. Ο Μπρεχτ αγαπάει τον κομμουνισμό επειδή μισεί τον καπιταλισμό ή μήπως μισεί τον καπιταλισμό επειδή αγαπάει τον κομμουνισμό; Το ζήτημα δεν είναι απλώς πρόβλημα πρώτου κινήτρου. Πολλοί συγγραφείς κατέκριναν τον καπιταλισμό, αλλά ποτέ δεν αγάπησαν τον κομμουνισμό. Παράδειγμα ο Φλωμπέρ, ο Προυστ, ο Μαν. Τί ανάγκασε όμως τον Μπρεχτ να αγαπήσει, με ένα διφορούμενο πάθος, τον κομμουνισμό και την ίδια ώρα να χρησιμοποιεί όλες τις τεχνικές και τις προϋποθέσεις της αστικής τέχνης; Γιατί είναι κάπως αφελής η άποψη ότι ο Μπρεχτ “έσπαζε τις αστικές φόρμες” την ώρα ακριβώς που τις χρησιμοποιούσε. Αντιθέτως, έτσι μάλλον διεύρυνε τις δυνατότητες τους και αποκάλυπτε μια επιπλέον χρήση τους. Το σπάσιμο της αστικής τέχνης δεν έγινε βέβαια από τον Μπρεχτ, αλλά από τον σουρρεαλισμό και τον φουτουρισμό. Έγινε από τον Μαγιακόφσκι και τον Μπρετόν δυο συγγραφείς που ακόμα ως σήμερα η κουλτούρα που τους γέννησε αδυνατεί να τους αφομοιώσει. Ενώ η αστική κουλτούρα έχει αφομοιώσει άριστα τον Μπρεχτ. Γιατί οι περισσότεροι αστοί δημιουργοί έχουν υιοθετήσει την τεχνική του της “αποστασίωσης” και την έχουν ενσωματώσει στην τέχνη τους, πράγμα που δεν έχει πετύχει η τέχνη των κομμουνιστών δημιουργών που βασίζεται ακόμα και σήμερα στο δοκιμασμένο και αποτελεσματικό μέσο της συναισθηματικής ταύτισης. Στην αστική τέχνη όμως ο Μπρεχτ ποδηγετεί μια επιτυχημένη και αξιοσημείωτη σειρά πειραματισμών που ανανεώνουν εκ βάθρων τη λειτουργικότητα και τη χρησιμότητα της τέχνης γενικά. Ίσως γι’ αυτό το λόγο, ο Μπρεχτ να αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους αστούς συγγραφείς· ένας αστός συγγραφέας που αγάπησε τον κομμουνισμό βασισμένος σε έναν μανιχαϊστικό δυϊσμό που ως ένα σημείο επέβαλλε η εποχή του. Ο κομμουνισμός ήταν τότε το αντίβαρο στο ναζισμό. Ήταν η διέξοδος από το αδιέξοδο του γερμανικού καπιταλισμού. Έτσι, πόλωσε τις καταστάσεις με τέτοιο τρόπο ώστε δεν είδε τις “γκρίζες περιοχές” που υφίστανται ανάμεσα σ’ αυτούς τους τόσο θεαματικούς εχθρούς, που τελικά διαφέρουν μόνο ως προς το ποιος νέμεται την εξουσία. Η αγάπη του κομμουνισμού στον Μπρεχτ ήταν απλώς η άρνηση του καπιταλισμού, όπως ένας έφηβος αρνείται τον πατέρα του· τον αρνείται, αλλά τον συνεχίζει γιατί έχει το αίμα του.

Έτσι, στον Μπρεχτ δε θα συναντήσουμε την τέχνη του “σοσιαλιστικού ανθρώπου” ή την “ποίηση της επιστημονικής εποχής”. Ουσιαστικά, η προοπτική να γεννηθεί μια νέα τέχνη από το σοσιαλισμό αυτοκτόνησε μαζί με το Μαγιακόφσκι το 1930. Ύστερα από αυτόν, η τέχνη όπως και το καθεστώς που υποδήλωνε, έγινε και πάλι αστική. Με τον Λούκατς, η αισθητική θεωρία καθηλώθηκε στον Μπαλζάκ και με τον Στάλιν η κουλτούρα μετατράπηκε σε αυλική κολακεία. Ο διαλεκτικός τρόπος σκέψης και ζωής του Μπρεχτ μπορούσε να υφίσταται μόνο στον καπιταλισμό όπου οι αντιθέσεις λειτουργούν ανεμπόδιστες και οι αντιφάσεις αποτελούν αναπόσπαστο χαρακτηριστικό του. Και γι’ αυτό το λόγο, ο Γιαν Κοττ έβλεπε ότι στις συνθήκες της σοσιαλιστικής Πολωνίας “ανεβάζουν Μπρεχτ, όταν ζητάνε φαντασία και παρουσιάζουν το “Περιμένοντας τον Γκοντό” όταν ζητάνε γνήσιο ρεαλισμό”. Μέσα στον καπιταλισμό ο Μπρεχτ μοιάζει ρεαλιστικός συγγραφέας – αν βεβαίως υπήρξε ποτέ συγγραφέας ρεαλιστής – ενώ μέσα στο σοσιαλισμό ένας συγγραφέας φαντασίας. Και αυτό μας δείχνει πόσο αδυνατεί ο σοσιαλιστικός τρόπος σκέψης να αφομοιώσει τέτοια πολυεπίπεδα δημιουργήματα, να τα εντάξει στο απόθεμα των συμβόλων τους και να συναρθρώσει από αυτά την κοινωνική του ιδεολογία. Μέσα στη μαζική κουλτούρα όμως του σύγχρονου φιλελεύθερου καπιταλισμού ο Μπρεχτ έχει γίνει ένα καταναλώσιμο προϊόν, επομένως ένα ακίνδυνο προϊόν, κατάλληλο γι’ αυτούς που αισθάνονται την εσωτερική ανάγκη, όσο πιο πολύ να επικρίνουν τον καπιταλισμό, τόσο λιγότερο να ζητούν την αλλαγή του. Όμως ο βασικός εχθρός του αστικού πολιτισμού, ο κύριος υπονομευτής της λογικής και των θεσμών του. παραμένει ο σουρρεαλισμός. Αυτό το κίνημα προσπαθούν οι αστοί με κάθε τρόπο να αποδυναμώσουν μέσα από μια καλοπληρωμένη στρατιά ερμηνευτών έτσι που σταδιακά να το κάνουν να μοιάζει με βίτσιο της αριστοκρατίας.

Το θέμα όμως του παρόντος άρθρου δεν είναι το ιδεολογικό υπόβαθρο της ποίησης του Μπρεχτ. Ό,τι μπορεί να κάνει η ιστορία και η κοινωνιολογία, περιττεύει για τη λογοτεχνική κριτική, θέμα μας είναι η ποίηση του Μπρεχτ ως ποίηση, δηλαδή ως μια ειδική ανακατεργασία της καθημερινής γλώσσας και η ένταξη της στο πεδίο αναφορών και συμβόλων μιας ορισμένης παράδοσης. Για να κατανοήσουμε όμως την ποίηση ως ποίηση δεν χρειάζεται να γνωρίζουμε τα καθέκαστα μιας περιόδου ή να γνωρίζουμε και την πρωτότυπη γλώσσα του έργου. Η ποιητικότητα υπερβαίνει τέτοιους περιορισμούς και δηλώνεται από την ειδική θέαση των καταστάσεων που επιχειρεί ο ποιητής. Από το στοιχείο εκείνο που μπορεί να μεταβιβαστεί από γενιά σε γενιά και από γλώσσα σε γλώσσα. Αυτό που προέχει σε τέτοιες προσεγγίσεις είναι πάντοτε να ευρευθεί μια επαρκής οπτική γωνία ερμηνείας και κατανόησης έξω από τον φυσικό χώρο του ποιητή, έτσι ώστε να διακρίνουμε απαραμόρφωτη την ένταση του ποιητικού του λόγου και τη συμπυκνωμένη δύναμη της γλώσσας του ως στοιχεία ιδιότυπα μιας προσωπικής κατανόησης του κόσμου. Και η πιο προκλητική και “ομιλητική” προσέγγιση ενός κομμουνιστή συγγραφέα, εφόσον βέβαια υπάρχει αυτό το είδος συγγραφέων, είναι να ειδωθεί από μια αστική σκοπιά. Ή από μια οπτική γωνία υπό την οποία όλα τα σύμβολά του είναι ισάξια, από αισθητική άποψη, αναφερόμενα μόνο στο περιβάλλον που χρησιμοποιούνται και παράγοντας από αυτό μια νέα σημασία και μια νέα πραγματικότητα. Τούτο σημαίνει ότι ενώ για τον Μπρεχτ ο Λένιν “ήταν το δέντρο που είπε στα φύλλα του φεύγω”, για μας είναι η όλη εικόνα, είναι το σύμβολο, η έκφραση που αντιπροσωπεύει κάτι άλλο και το οποίο μεταφέρει αισθήματα και όχι ιδέες. Στην ποίηση το θέμα είναι πάντα μια πρόφαση· όσο πιο πολύ μιλάς για κάτι, τόσο περισσότερο το απωθείς, το αποδυναμώνεις, μετατρέποντας το ταυτόχρονα σε κάτι ανέκφραστο. Και όσο πιο πολλά μένουν ακόμα να ειπωθούν ύστερα, τόσο βαθύτερα λειτουργεί το σύμβολο αυτό μέσα από την ιδιαίτερη χρήση που του γίνεται στο συγκεκριμένο περιβάλλον συμφραζομένων.

Αυτό που μαθαίνουμε από την παράδοση και τους ιδεολογικούς μηχανισμούς κάθε εποχής είναι ένας ειδικός τρόπος προσέγγισης σε αυτό το λανθάνον στοιχείο της ποίησης. Βλέπουμε ό,τι περιμένουμε να δούμε, ό,τι μας δίδαξαν να βλέπουμε συνήθως σε παρόμοιες καταστάσεις. Και εδώ βρίσκεται η συμβολή της υλιστικής προσέγγισης στη λογοτεχνία· ότι δηλαδή σε ορισμένες εποχές και με ορισμένα μέσα τάραξε την αισιοδοξία των αστικών μεθόδων προσέγγισης και υποβάθμισε την εγκυρότητα τους. Ο Μπρεχτ τόσο με την ποίηση όσο και με το θεωρητικό του έργο έδειξε έναν εμπλουτισμένο τρόπο γραφής και προσέγγισης και επαναδιέταξε τα στοιχεία του λόγου με έναν κριτικό τρόπο, διαταράσσοντας τις αρχές της αστικής αντίληψης. Ωστόσο, αυτό είναι και το όριο της συμβολής του. Τα γεγονότα τον ξεπέρασαν και ίσως τον διέψευσαν οι δυνατότητες του.

Κείμενο του Βρασίδα Καραλή που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Διαβάζω.

https://perithorio.com/

Διακόπτει τις εμφανίσεις του στη χώρα μας το τσίρκο Μεντράνο μετά την ορκομωσία της Βουλής

 Διακόπτει τις εμφανίσεις του στη χώρα μας το τσίρκο Μεντράνο μετά την ορκομωσία της Βουλής

Την διακοπή των παραστάσεων του στην Ελλάδα ανακοίνωσε το γνωστό ιταλικό τσίρκο Μεντράνο, τονίζοντας ότι θα είναι ασύμφορο να έρχεται στη χώρα μας αφού δεν θα μπορεί να ανταγωνιστεί τη σύνθεση της νέας Βουλής μετά τις εκλογές της 25ης Ιουνίου.

Στην ανακοίνωση του, το γνωστό τσίρκο τονίζει ότι αδυνατεί να ανταγωνιστεί τη νέα Βουλή, μετά από φωτογραφίες από την ορκομωσία που έφτασε στα χέρια των υπευθύνων αλλά και λόγω της σύνθεσης του ελληνικού κοινοβουλίου μετά τις πρόσφατες εκλογές.

«Γιατί να πληρώσει κάποιος να δει τις παραστάσεις μας όταν θα μπορεί πλέον να δει δωρεάν τσίρκο κάθε μέρα στις ειδήσεις από τα όσα θα γίνονται στο ελληνικό κοινοβούλιο τα επόμενα τέσσερα χρόνια» ανέφερε εκπρόσωπος του τσίρκου που επισκέπτεται συχνά τη χώρα μας.

«Κατά συνέπεια είμαστε αναγκασμένοι να ανακοινώσουμε την οριστική διακοπή των παραστάσεων μας, τουλάχιστον μέχρι να μην είναι τόσο σκληρός ο ανταγωνισμός» κατέληξε.

https://tovatraxi.com/

Τα αντιυπερτασικά οφέλη του σκόρδου

 Τα αντιυπερτασικά οφέλη του σκόρδου

Εδώ και χιλιάδες χρόνια το σκόρδο θεωρείται μια από τις πιο υγιεινές τροφές.

Τα αντιυπερτασικά οφέλη του σκόρδου

Πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει ότι έχει πράγματι θετικό αντίκτυπο στην υγεία, καθώς μειώνει την αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα χοληστερόλης και ενισχύει το ανοσοποιητικό.

Τα οφέλη του σκόρδου απορρέουν από την πληθώρα φυσικών ενώσεων που περιέχει, ιδιαίτερα αλισίνης, η οποία ευθύνεται και για την έντονη μυρωδιά του.

Ανασκόπηση μελετών του 2018 από το Πανεπιστήμιο του Nottingham κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα οφέλη του σκόρδου «οφείλονται στις θειούχες ενώσεις που απορροφά το φυτό από το έδαφος, οι οποίες διασπώνται σε περίπου 50 διαφορετικές ενώσεις που περιέχουν θείο κατά την προετοιμασία και την πέψη των τροφών».

Οι ενώσεις αυτές παραμένουν βιολογικά ενεργές μέσα στα κύτταρά μας.

Ειδικότερα, οι ενώσεις αυτές φαίνεται να ενισχύουν την παραγωγή από το σώμα μορίων, που αποτελούν το κλειδί για την κυτταρική επικοινωνία. Τα χαμηλά επίπεδα αυτών των μορίων σχετίζονται με σοβαρές παθήσεις, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων.

Ανασκόπηση δοκιμών, τα ευρήματα της οποίας δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό έντυπο Experimental and Therapeutic Medicine το 2020, διαπίστωσε ότι οι ασθενείς με υψηλή αρτηριακή πίεση που έλαβαν 600-900 mg συμπληρώματος σκόρδου για τρεις μήνες, παρουσίασαν πτώση της αρτηριακής τους πίεσης, ανάλογη με αυτή που προκαλεί η φαρμακευτική αγωγή με αναστολείς του μετατρεπτικού ενζύμου της αγγειοτασίνης (α-ΜΕΑ).

Πιστεύεται ότι η αλισίνη διεγείρει την παραγωγή μονοξειδίου του αζώτου, το οποίο διαστέλλει τα αιμοφόρα αγγεία και αναστέλλει τη δραστηριότητα του ενζύμου μετατροπής της αγγειοτενσίνης, προκαλώντας μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Εργαστηριακές μελέτες δείχνουν επίσης ότι η αλισίνη και άλλες ενώσεις στο σκόρδο έχουν αντι-ιικές ιδιότητες.

Η Δρ. Jenna Macciochi, ανοσολόγος στο Πανεπιστήμιο του Sussex, τονίζει ότι υπάρχουν δύο σημαντικές μελέτες σε ανθρώπους: η μία διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που έπαιρναν 180 mg αλισίνης για τρεις μήνες, υπέστησαν λιγότερα κρυολογήματα από αυτούς που λάμβαναν εικονικό φάρμακο.

Δεύτερη μελέτη έδειξε ότι η λήψη 2,56 g παλαιωμένου εκχυλίσματος σκόρδου, βελτίωσε τη λειτουργία των κυττάρων του ανοσοποιητικού, γεγονός που θα μπορούσε να μειώσει τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων του κρυολογήματος και της γρίπης.

«Μπορούμε να πούμε ότι το σκόρδο φαίνεται να παίζει ανοσο-υποστηρικτικό και αντι-ιικό ρόλο και μπορεί να συμβάλλει στη μειωμένη σοβαρότητα των κρυολογημάτων, αν και η κατανάλωση μικρής ποσότητας ως μέρος ενός γεύματος μπορεί να μην παρέχει αρκετή δόση για τη βελτίωση των συμπτωμάτων του ιού», λέει η Δρ. Macciochi.

Για να λάβει κάποιος τη θεραπευτική δόση των περίπου 900 mg (που ισοδυναμεί με 3-8 mg αλισίνης) πρέπει να τρώει περίπου μια σκελίδα ωμό σκόρδο κάθε μέρα.

Η αλισίνη σχηματίζεται όμως, μόνο όταν ο βολβός κόβεται ή συνθλίβεται.

Μελέτες έχουν δείξει ότι σταματά να σχηματίζεται μόλις εκτεθεί στη θερμότητα.

Επομένως, πρέπει να το αφήσετε για περίπου 10 λεπτά μετά τον τεμαχισμό για να διασφαλίσετε ότι έχει παραχθεί η μέγιστη ποσότητα αλισίνης.

Είναι επίσης σημαντικό να μην το μαγειρεύετε πολύ. Μελέτη του 2018 που δημοσιεύτηκε στο αμερικανικό περιοδικό Nutrients διαπίστωσε ότι το βρασμένο σκόρδο περιείχε 16% λιγότερη αλισίνη και το ψημένο σκόρδο 30% λιγότερη από το ωμό.

Αποφεύγετε τέλος την κατανάλωση σκόρδου που συντηρείται σε νερό ή λάδι, καθώς υπάρχουν ενδείξεις ότι επίσης έχει χαμηλότερα επίπεδα αλισίνης.

Πηγή: Mail Online

https://www.onmed.gr/

Προς μετωπική ΝΑΤΟ-Ρωσίας: Η Μόσχα ενισχύει στόλο και στρατό στην Αρκτική- Η ρωσική "αρκούδα" βλέπει Φινλανδία-Σουηδία

Προς μετωπική ΝΑΤΟ-Ρωσίας: Η Μόσχα ενισχύει στόλο και στρατό στην Αρκτική- Η ρωσική "αρκούδα" βλέπει Φινλανδία-Σουηδία

Πηγές του ρωσικού υπουργείου Άμυνας δήλωσαν στη Izvestia ότι η νέα δύναμη θα περιλαμβάνει μηχανοκίνητες ταξιαρχίες πεζικού, συντάγματα και μεραρχίες που έχουν εκπαιδευτεί για πολεμικές επιχειρήσεις σε συνθήκες Αρκτικής

Η Ρωσία θα δημιουργήσει μια νέα κοινή υπηρεσία ως μέρος του Βόρειου Στόλου της για να ενισχύσει την παρουσία της στην Αρκτική μετά την ένταξη της Φινλανδίας στο ΝΑΤΟ και την προοπτική ένταξης της Σουηδίας στη συμμαχία, ανέφερε μια εφημερίδα φιλική προς το Κρεμλίνο.

Πηγές του ρωσικού υπουργείου Άμυνας δήλωσαν στη Izvestia ότι η δύναμη θα περιλαμβάνει μηχανοκίνητες ταξιαρχίες πεζικού, συντάγματα και μεραρχίες που έχουν εκπαιδευτεί για πολεμικές επιχειρήσεις σε συνθήκες Αρκτικής. Ένας από τους στόχους της αναφερόμενης κίνησης είναι η ενίσχυση των ρωσικών θέσεων γύρω από τη χερσόνησο Κόλα, η οποία φιλοξενεί ρωσικά στρατηγικά περιουσιακά στοιχεία.

Όταν ιδρύθηκε το 2010, η Δυτική Στρατιωτική Περιφέρεια της Ρωσίας συγχώνευσε τις στρατιωτικές περιφέρειες της Μόσχας και του Λένινγκραντ με την Ειδική Περιφέρεια του Καλίνινγκραντ, αν και οι μονάδες και οι σχηματισμοί στην Αρκτική παρέμειναν μέρος του Βόρειου Στόλου. Η Izvestia ανέφερε ότι οι σχηματισμοί πολέμου της Ρωσίας στην Αρκτική, η 200η ξεχωριστή ταξιαρχία μηχανοκίνητου πεζικού της Φρουράς και η 80η ταξιαρχία της Αρκτικής, θα μπορούσαν να αναδιοργανωθούν σε μια μεραρχία. Το 14ο Σώμα Στρατού, το οποίο αποτελεί την τακτική διοίκηση των δυνάμεων παράκτιας άμυνας του Βόρειου Στόλου, μπορεί να ενσωματωθεί στον ρωσικό στρατό, πρόσθεσε.

Το δημοσίευμα ανέφερε ότι οι δυνάμεις της Αρκτικής θα περιλαμβάνουν ταξιαρχίες πυροβολικού και αεράμυνας που θα "αυξήσουν σημαντικά τις δυνατότητες του σχηματισμού στην περιοχή". Η εφημερίδα ανέφερε ότι πριν η Σουηδία και η Φινλανδία δηλώσουν την πρόθεσή τους να ενταχθούν στο ΝΑΤΟ, η Ρωσία δεν χρειαζόταν μεγάλες δυνάμεις στην περιοχή.

"Ενώ η Σουηδία και η Φινλανδία ήταν υπό όρους ουδέτερες χώρες, δεν υπήρχε ανάγκη να διατηρηθούν μεγάλες δυνάμεις στην περιοχή"δήλωσε ο Ρώσος στρατιωτικός ιστορικός Ντμίτρι Μπολτένκοφ στη Izvestia, προσθέτοντας ότι ένα διευρυμένο ΝΑΤΟ καθιστούσε αναγκαία "την ενίσχυση της βορειοδυτικής κατεύθυνσης".

Η Μόσχα αντέδρασε οργισμένα στην ένταξη στη συμμαχία της Φινλανδίας, η οποία μοιράζεται σύνορα 800 μιλίων με τη Ρωσία. Το Ελσίνκι είχε παρακινηθεί να ενταχθεί στο ΝΑΤΟ λόγω της αντιλαμβανόμενης απειλής που αποτελούσε η Ρωσία, μετά την πλήρους κλίμακας εισβολή της στην Ουκρανία. Η Σουηδία επιδιώκει επίσης να ενταχθεί, αλλά η ένταξή της, η οποία απαιτεί ομόφωνη έγκριση από όλα τα μέλη, που εμποδίζεται από τις αντιρρήσεις της Τουρκίας. Η Άγκυρα λέει ότι η Στοκχόλμη είναι πολύ επιεικής απέναντι σε ομάδες που θεωρεί απειλή για την ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένων των μαχητικών κουρδικών ομάδων.

"Είναι απίθανο οι Τούρκοι να μπορέσουν να εμποδίσουν για πολύ καιρό την είσοδο της Σουηδίας στη συμμαχία"δήλωσε στη Izvestia η Ίννα Βετρένκο, επικεφαλής του Τμήματος Διοίκησης και Κοινωνικών Τεχνολογιών στο Βορειοδυτικό Ινστιτούτο RANEPA. "Αργά ή γρήγορα θα πιεστούν και θα αποσύρουν το βέτο".

Ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν χρησιμοποίησε την επέκταση του ΝΑΤΟ ως μέρος της αιτιολόγησης για την πλήρους κλίμακας εισβολή του στην Ουκρανία. Κατά τη διάρκεια του πολέμου, η συμμαχία ενωμένη προμήθευσε το Κίεβο με εξοπλισμό και εκπαίδευση. Εάν η Στοκχόλμη προσχωρήσει, ο αριθμός των μελών θα ανέλθει σε 32.

Η απειλή που αποτελεί η Ρωσία για τη συμμαχία θα είναι στην κορυφή της ατζέντας όταν αυτή θα συναντηθεί για σύνοδο κορυφής στη Λιθουανία από τις 11 Ιουλίου.

https://www.pentapostagma.gr/

Είναι τελικά οι Έλληνες γερά ποτήρια; Οι 10 κορυφαίοι... πότες στον κόσμο, η θέση της Ελλάδας και εκείνοι που δεν πίνουν καθόλου!

Είναι τελικά οι Έλληνες γερά ποτήρια; Οι 10 κορυφαίοι... πότες στον κόσμο, η θέση της Ελλάδας και εκείνοι που δεν πίνουν καθόλου!

Ποτήρι με αλκοόλ (Unsplash/Vinicius "amnx" Amano)
Ποτήρι με αλκοόλ (Unsplash/Vinicius "amnx" Amano)

Πιστεύετε πως είστε... γερό ποτήρι; Τα στοιχεία της CIA για τα επίπεδα κατανάλωσης αλκοόλ σε όλο τον κόσμο, μάλλον θα σας διαψεύσουν. Η κατάταξη αφορά 189 χώρες και έγινε με βάση τα λίτρα καθαρού αλκοόλ που πίνει ένα άτομο μέσα σε 12 μήνες, με την Ελλάδα να βρίσκεται σε θέση που ίσως δεν περιμένατε!

Την πρωτιά κατέχουν τα νησιά Κουκ, όπου κάθε άτομο καταναλώνει περίπου 13 λίτρα καθαρού αλκοόλ τον χρόνο -κάτι που «μεταφράζεται» σε περίπου 100 ποτήρια κρασί, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019 που έχει στην κατοχή της η CIA. Περισσότεροι από τους μισούς ενήλικες στα νησιά, πίνουν αλκοόλ.

Λάτρεις του ποτού φαίνεται να είναι και οι κάτοικοι της ανατολικής Ευρώπης, με Λετονία, Τσεχία και Λιθουανία να φιγουράρουν στη δεύτερη, τρίτη και τέταρτη θέση αντίστοιχα. Σε Λετονία και Λιθουανία, μάλιστα, πάνω από ένας στους 10 άνδρες είναι εθισμένοι στο αλκοόλ, σύμφωνα με το δημοσίευμα της Daily Mail που αναλύει την έρευνα της CIA.

Η 10άδα των κορυφαίων καταναλωτών αλκοόλ ολοκληρώνεται με Αυστρία, Αντίγκουα και Μπαρμπούντα, Εσθονία, Γαλλία, Βουλγαρία και Σλοβενία.

Οι 10 κορυφαίοι πότες!

Οι top 10... πότες στον κόσμο
Οι top 10... πότες στον κόσμο

Η θέση της Ελλάδας

Η Ελλάδα, αν και κάπως φημίζεται για τα... γερά της ποτήρια, βρίσκεται στην 66η θέση με 6,33 λίτρα κατανάλωσης τον χρόνο.

Η θέση της Ελλάδας στην κατανάλωση αλκοόλ παγκοσμίως
Η θέση της Ελλάδας στην κατανάλωση αλκοόλ παγκοσμίως

Οι χώρες με τη μηδενική κατανάλωση αλκοόλ!

Στη λίστα της CIA υπάρχουν και χώρες με μηδενική κατανάλωση: Το Μπαγκλαντές όπου η κατανάλωση αλκοόλ επιτρέπεται μόνο με ειδική άδεια, το Κουβέιτ όπου το αλκοόλ απαγορεύεται πλήρως και δεν μπορεί να αγοραστεί ή να καταναλωθεί δημόσια. Η ιδιωτική κατανάλωση, ωστόσο, δεν είναι παράνομη, αλλά είναι η αγορά/πώλησή του.

Μηδενική κατανάλωση παρατηρείται και στη Μαυριτανία όπου η πώληση ή η αγορά αλκοόλ θεωρείται παράβαση του νόμου, στη Σαουδική Αραβία όπου επίσης απαγορεύεται το αλκοόλ και, τέλος, στη Σομαλία στην οποία επίσης απαγορεύεται λόγω θρησκείας.

https://www.ethnos.gr/

SOS από ΕΟΦ για κρέμα που υπόσχεται ανακούφιση από πόνους των αρθρώσεων: Να μην τη χρησιμοποιήσουν οι καταναλωτές

 SOS από ΕΟΦ για κρέμα που υπόσχεται ανακούφιση από πόνους των αρθρώσεων: Να μην τη χρησιμοποιήσουν οι καταναλωτές

Intime News

Intime News

Προειδοποίηση για το προϊόν «OSTELIFE FORTE» απευθύνει ο ΕΟΦ, λέγοντας πως δεν έχει άδεια κυκλοφορίας φαρμάκου στη χώρα μας.

Πρόκειται για προϊόν που διακινείται μέσω διαδικτύου ως κρέμα/αλοιφή παρουσιάζεται με θεραπευτικές ενδείξεις σε παθήσεις των αρθρώσεων (θεραπεύει την φλεγμονή στις αρθρώσεις, καταπολεμά το πρήξιμο και τις φλεγμονές, εξαλείφει τον πόνο, συντελεί στην αναγέννηση του χόνδρου).

επισημαίνεται ότι στις ιστοσελίδες μέσω τον οποίων προωθείται το ανωτέρω προϊόν προβάλλεται με «θεαματικά» αποτελέσματα ενάντια σε παθήσεις των αρθρώσεων κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας, παραπλανώντας των καταναλωτή ο οποίος καλείται να αποστείλει συμπληρωμένη φόρμα επικοινωνίας ή να επικοινωνήσει με κάποιο τηλεφωνικό κέντρο, χωρίς να γνωρίζει τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας της εταιρείας που είναι υπεύθυνη για την κυκλοφορία του.

Το προϊόν είναι γνωστοποιημένο στην ευρωπαϊκή βάση δεδομένων CPNP για τα Καλλυντικά Προϊόντα και στην ετικέτα του δεν γίνεται αναφορά σε θεραπευτικές ενδείξεις. Επειδή η προώθηση του προϊόντος (θεραπευτικές ενδείξεις) δεν συνάδει ούτε με τον ορισμό του Καλλυντικού Προϊόντος, ούτε με την νομοθεσία των Καλλυντικών, η εν λόγω διάθεση δεν είναι νόμιμη, τονίζει ο ΕΟΦ.

Οι καταναλωτές καλούνται σε επαγρύπνηση, ώστε να μην προβαίνουν στην αγορά και σε περίπτωση που περιέλθει στην κατοχή τους το συγκεκριμένο προϊόν, να μην το χρησιμοποιήσουν και να ενημερώσουν άμεσα τον ΕΟΦ.

Υπογραμμίζεται, επίσης, ότι η αγορά προϊόντων αρμοδιότητας ΕΟΦ από μη αξιόπιστες πηγές, μπορεί να θέσει σε σοβαρό κίνδυνο την υγεία του καταναλωτή.

https://www.ethnos.gr/

Κυριακή 2 Ιουλίου 2023

ΧΟΧΛΙΟΙ (ΣΑΛΙΓΚΑΡΙΑ) ΣΤΙΦΑΔΟ Η ΣΥΝΤΑΓΗ ΒΗΜΑ ΒΗΜΑ GREEK -amalia-oti traba h camera

ti traba h camera



ΤΑ ΚΡΕΜΜΥΔΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΓΕΙΝΟΥΝ ΠΟΛΥ ΠΙΟ ΝΟΣΤΙΜΑ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΤΑ ΤΗΓΑΝΙΣΕΤΕ ΠΡΩΤΑ,ΑΛΛΑ ΘΑ ΓΕΙΝΗ ΠΟΛΥ ΒΑΡΥ..Σ

Οι Γιατροί Βρήκαν Τα Βότανα Κατά Των Φλεγμονών! (ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ)

Οι Γιατροί Βρήκαν Τα Βότανα Κατά Των Φλεγμονών! (ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΟ) 


Αποικίες μεδουσών σε τμήματα της θάλασσας και επικίνδυνα τροπικά ψάρια, απειλή για τους κολυμβητές - Πού εντοπίζονται και πότε θα απομακρυνθούν

 Αποικίες μεδουσών σε τμήματα της θάλασσας και επικίνδυνα τροπικά ψάρια, απειλή για τους κολυμβητές

Πού εντοπίζονται και πότε θα απομακρυνθούν

Θαλάσσιες μέδουσες (φωτογραφία αρχείου/ Unsplash)
Θαλάσσιες μέδουσες (φωτογραφία αρχείου/ Unsplash)

Αποικίες μεδουσών έκαναν την εμφάνισή τους σε ακτές του Ιονίου Πελάγους, οι οποίες, σύμφωνα με τον καθηγητή Χημείας Περιβάλλοντος του Τμήματος Χημείας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνο Φυτιάνο, έφτασαν στις θάλασσές μας από τις παράκτιες περιοχές της της Ισπανίας, της Γαλλίας και στη συνέχεια της Ιταλίας.

Κατά τον ίδιο, κανένας δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα, πόσον καιρό οι συγκεκριμένες αποικίες μεδουσών θα βρίσκονται στο Ιόνιο και προς ποια κατεύθυνση θα κινηθούν στη συνέχεια. Όπως λέει ο κ. Φυτιάνος, συνήθως οι αποικίες μεδουσών παραμένουν σε μία θαλάσσια περιοχή λίγες εβδομάδες, ωστόσο, δεν αποκλείεται να βρίσκονται στις ακτές του Ιονίου ολόκληρο το καλοκαίρι, αφού κάτι τέτοιο δεν αποτελεί ασυνήθιστο φαινόμενο.

Χαρακτηριστικό είναι το προ διετίας γεγονός, όταν μεγάλες αποικίες μεδουσών επισκέφθηκαν τις θάλασσές μας σχεδόν από τις αρχές του καλοκαιριού και έμειναν σε αυτές σχεδόν μέχρι να ψυχράνει ο καιρός.

Το πιθανότερο σενάριο, κατά τον κ. Φυτιάνο, είναι να αυξηθεί ο αριθμός των αποικιών μεδουσών στις ελληνικές θάλασσες το φετινό καλοκαίρι, κάτι που θα συμβαίνει όσο αυξάνεται η θερμοκρασία. Μάλιστα, ο καθηγητής Χημείας Περιβάλλοντος του ΑΠΘ αναφέρει στο ethnos.gr ότι η εμφάνιση μεγάλων αποικιών μεδουσών γενικότερα στη Μεσόγειο και κατά συνέπεια και στις ελληνικές θάλασσες είναι αποτέλεσμα της κλιματικής αλλαγής και της ανόδου της θερμοκρασίας του νερού.

Ο κ. Φυτιάνος σημειώνει ακόμα ότι ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονται οι μωβ μέδουσες, αφού το τσίμπημά τους είναι επικίνδυνο για τον άνθρωπο, με την έννοια ότι προκαλείται ερεθισμός και πρήξιμο.

«Επίσης, το τσίμπημά τους μπορεί να προκαλέσει και αλλεργικό σοκ. Για την αντιμετώπιση των συνεπειών του τσιμπήματος των μωβ μεδουσών απαιτείται καλή πλύση με θαλασσινό νερό και η χρήση αντισταμινικών φαρμάκων, ώστε να είμαστε περισσότερο ήσυχοι», αναφέρει στο ethnos.gr o καθηγητής του ΑΠΘ.

Προς το παρόν καθαρό το Αιγαίο

Κατά τον κ. Φυτιάνο, το ευχάριστο, τουλάχιστον προς το παρόν, είναι ότι δεν έχουν εντοπιστεί αποικίες μεδουσών στο Αιγαίο Πέλαγος. Όπως λέει, σε αυτό φτάνουν τα τελευταία χρόνια μεγάλοι πληθυσμοί μεδουσών από τη διώρυγα του Σουέζ, πάλι ως συνέπεια της κλιματικής αλλαγής.

Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί το προ διετίας καλοκαίρι, όταν σε πάρα πολλές ακτές του Αιγαίου (κυρίως στη Χαλκιδική, τον Θερμαϊκό αλλά και τον Κορινθιακό Κόλπο) είχαν εμφανιστεί αποικίες μεδουσών.  

«Ελπίζουμε στο Αιγαίο να μην εμφανιστούν και πάλι μεγάλες αποικίες μεδουσών. Πριν από δύο χρόνια είχαμε σημαντικό πρόβλημα με τις μέδουσες στο Αιγαίο, με τη Χαλκιδική, ως χαρακτηριστικό παράδειγμα, να είναι γεμάτη με αυτές. Το ότι εμφανίστηκαν στο Ιόνιο, δε σημαίνει ότι θα μετακινηθούν σίγουρα και προς το Αιγαίο», υποστηρίζει ο κ. Φυτιάνος.

Επικίνδυνα τροπικά ψάρια

Τέλος, ο καθηγητής του Τμήματος Χημείας του ΑΠΘ αναφέρει στο ethnos.gr ότι κίνδυνος για τις ελληνικές θάλασσες αποτελούν και κάποια τροπικά είδη ψαριών που εμφανίστηκαν τα τελευταία χρόνια και η αιτία είναι και πάλι η κλιματική αλλαγή.

Στη Μεσόγειο έφτασαν από το Σουέζ και η επικινδυνότητα της παρουσίας τους έγκειται κυρίως στο ότι είναι ακατάλληλα για κατανάλωση. Κατά τον κ. Φυτιάνο, οι επαγγελματίες ψαράδες έχουν τη δυνατότητα να τα ξεχωρίσουν, ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν είναι εύκολο για τους ερασιτέχνες.    

https://www.ethnos.gr/

Καίτη Γκρέυ: Πέθανε σε ηλικία 101 ετών η σπουδαία τραγουδίστρια

  Καίτη Γκρέυ: Πέθανε σε ηλικία 101 ετών η σπουδαία τραγουδίστρια NDP Εδινε μάχη με διάφορα προβλήματα υγείας τους τελευταίους μήνες Έφυγε ...