Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 25 Απριλίου 2023

Εντυπωσιακές εικόνες του μικρότερου δορυφόρου του Άρη έστειλε το Hope

 Εντυπωσιακές εικόνες του μικρότερου δορυφόρου του Άρη έστειλε το Hope

Εντυπωσιακές εικόνες του μικρότερου δορυφόρου του Άρη έστειλε το Hope | tanea.gr
TANEA Team

Oι παρατηρήσεις του Hope ενισχύουν μια εντελώς διαφορετική θεωρία για την προέλευση του Δείμου.

Το διαστημικό σκάφος Hope (Ελπίδα) έστειλε στη Γη τις πιο ευκρινείς εικόνες που έχουν τραβηχτεί ποτέ από τον Δείμο, τον μικρότερο δορυφόρο του πλανήτη Άρη.

Το Hope εκτοξεύτηκε στις 20 Ιουλίου 2020 από το διαστημικό κέντρο της Τανεγκασίμα στην Ιαπωνία, στο πλαίσιο της παρθενικής διαπλανητικής αποστολής των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της πρώτης από χώρα του αραβικού κόσμου.

Οι εικόνες τραβήχτηκαν από απόσταση περίπου 110 χιλιομέτρων από τον Δείμο, τον έναν από τους δύο δορυφόρους του Κόκκινου Πλανήτη (ο Φόβος είναι ο μεγαλύτερος από τους δύο).

Είναι η πρώτη φορά από την αποστολή Viking στον Άρη (1977) που διαστημόπλοιο πλησίασε τόσο κοντά στον Δείμο, τόνισαν σήμερα αξιωματούχοι της Διαστημικής Αποστολής των Εμιράτων στον Άρη (Emirates Mars Mission ή EMM) στη διάρκεια της Γενικής Συνέλευσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης Γεωεπιστημών (EGU) στη Βιέννη.

Χάρη στην κάμερα EXI που παρέχει έγχρωμες εικόνες υψηλής ανάλυσης, το Hope αποκάλυψε τη «σκοτεινή πλευρά» του μικρότερου δορυφόρου του Άρη. Ο Δείμος απέχει περίπου 23.000 χιλιόμετρα από τον Κόκκινο Πλανήτη και οι επιστήμονες δεν είναι ακόμη σίγουροι για την προέλευσή του.

«Δεν είμαστε βέβαιοι για την προέλευση ούτε του Φόβου ούτε του Δείμου», σημείωσε η Χέσα αλ Ματρούσι, εκ των υπευθύνων της αποστολής EMM. Σύμφωνα με την πιο διαδεδομένη θεωρία, «πρόκειται για αστεροειδείς που αιχμαλωτίστηκαν στην τροχιά του Κόκκινου Πλανήτη».

Oι παρατηρήσεις του Hope ενισχύουν μια εντελώς διαφορετική θεωρία για την προέλευση του Δείμου

Ωστόσο, οι παρατηρήσεις του Hope ενισχύει μια εντελώς διαφορετική θεωρία: ο Δείμος γεννήθηκε από τα σπλάχνα του Άρη. Ο βράχος φέρεται να αποτελούσε τμήμα του Κόκκινου Πλανήτη, που αποκολλήθηκε από μια σφοδρή πρόσκρουση, και εν συνεχεία αιχμαλωτίστηκε στην τροχιά του Άρη.

Σχολιάζοντας τις εικόνες του Δείμου στο Twitter, ο πρωθυπουργός των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Μοχάμεντ μπιν Ρασίντ αλ Μακτούμ έγραψε σε ανάρτησή του ότι ο δορυφόρος ήταν μέρος του Άρη, από τον οποίο «χωρίστηκε πριν από εκατομμύρια χρόνια».

Το διαστημικό σκάφος Hope θα συνεχίσει την παρατήρηση του Δείμου καθ’ όλη τη διάρκεια του 2023 για να συλλέξει περισσότερα δεδομένα, διευκρινίζει η διαστημική υπηρεσία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, η οποία αποφάσισε να παρατείνει την αποστολή για ακόμη ένα έτος.

Η πλουσιότερη χώρα του Κόλπου φιλοδοξεί επίσης να στείλει το 2024 ένα μη επανδρωμένο ρομποτικό όχημα στη Σελήνη.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

https://www.tanea.gr/

Ποιός ήταν ο μεγαλύτερος προδότης του αρχαίου κόσμου;

Ποιός ήταν ο μεγαλύτερος προδότης του αρχαίου κόσμου;


ΠΩΣ ΕΓΙΝΕ Η ΟΡΝΙΘΑ ΚΟΤΑ;

 ΠΩΣ ΕΓΙΝΕ Η ΟΡΝΙΘΑ ΚΟΤΑ;

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου " Οι λέξεις  έχουν τη δική τους ιστορία "

Μερικές μέρες μετά το Πάσχα, ένας φίλος του ιστολογίου ήρθε με αναστάσιμες ευχές και πέντε απορίες. Τις τέσσερις από τις πέντε τις έχουμε συζητήσει στο ιστολόγιο, την πέμπτη όχι. Του υποσχέθηκα πως θα γράψω κάτι -και επειδή στις μέρες μας δεν είναι για να κάνεις καινούργια χρέη την ώρα που κυνηγάμε τον εθνικό στόχο της επενδυτικής βαθμίδας, σπεύδω να εξοφλήσω αμέσως το χρέος μου.

Γράφει λοιπόν ο φίλος Γρηγόρης:

Χριστός Ανέστη!
Έχω 5 λέξεις που άλλαξαν στην πορεία του χρόνου….
Απορία 1η Πώς έγινε ο Άρτος Ψωμί;
Απορία 2η Πώς έγινε ο Ιχθύς Ψάρι;
Απορία 3η Πώς έγινε το Ήπαρ Συκώτι;
Απορία 4η Πώς έγινε το Ύδωρ Νερό;
Απορία 5η Πώς έγινε η Όρνιθα Κότα;…. (αντιδάνειο; )

Όπως είπα, στα τέσσερα πρώτα έχουμε δώσει απαντήσεις στο ιστολόγιο, είτε σε ειδικά άρθρα είτε παρεμπιπτόντως, αλλά δεν βλάφτει να επαναλάβουμε εδώ σύντομα την απάντηση, για όσους  δεν τη θυμούνται.

Το ψωμί είναι  το ελληνιστικό ψωμίον. Στα αρχαία ψωμός είναι η μπουκιά, το κομμάτι, πιθανώς και κρέατος, αλλά στην ελληνιστική εποχή η σημασία εξειδικεύτηκε, και σήμαινε κυρίως τη μπουκιά ψωμί. Στο Ευαγγέλιο του Ιωάννη, χρησιμοποιείται πάντοτε για το ψωμί η λέξη άρτος (πέντε άρτοι κρίθινοι, στο θαύμα του πολλαπλασιασμού) όταν όμως στον μυστικό δείπνο ο Ιησούς θέλει να υποδείξει τον μαθητή που θα τον παραδώσει, παίρνει μια μπουκιά ψωμί και λέει «εγώ βάψω το ψωμίον και δώσω αυτώ» και βουτάει το ψωμί στο κρασί και το δίνει στον Ιούδα (διότι το βάπτω σήμαινε εμβαπτίζω). Με τον καιρό, το ψωμίον δεν σήμαινε πια τη μπουκιά ψωμί αλλά το ψωμί γενικώς· αλλά ο άρτος, σαν λέξη, επέζησε βέβαια· «αυτό δεν είναι ψωμί, είναι άρτος» μας έλεγε η γιαγιά όποτε έφερνε αντίδωρο από την εκκλησία.

Το ψάρι ετυμολογείται από το οψάριον, που είναι υποκοριστικό της λέξης όψον. Όψον ήταν στα αρχαία ελληνικά το προσφάι που συνοδεύει το ψωμί ή ο μεζές που συνοδεύει το κρασί. Λοιπόν, ο φτωχόκοσμος στην αρχαιότητα έτρωγε ψωμί με κάποιο συνοδευτικό για να νοστιμίσει, ή ελιές ή κρεμμύδι ή κάποιο λαχανικό ή ψαράκι (μαρίδα ή γόπα βέβαια, όχι σφυρίδα αθηναϊκή). Ήδη από τον Όμηρο συναντάμε πολλές φορές να γίνεται λόγος για όψον ή όψα, ας πούμε στο Λ της Ιλιάδας ο Νέστορας κερνάει τον Πάτροκλο κρόμυον ποτῷ ὄψον, δηλαδή «κρεμμύδι, μεζέ για το ποτό»

Σε κάποιο απόσπασμα κωμωδίας του Αριστοφάνη διαβάζουμε ότι ο καλύτερος μεζές είναι η φακή (φακῆν ἥδιστον ὄψων) αλλά δεν είχαν όλοι αυτή τη γνώμη. Φαίνεται πως οι Αθηναίοι ειδικά προτιμούσαν ψαράκι για προσφάι και είναι πολύ χαρακτηριστικό αυτό που γράφει ο Πλούταρχος στα Συμποσιακά του, την τερπνότατη αυτή συλλογή «προβλημάτων» που συζητιούνται μ’ ένα ποτήρι στο χέρι. Λοιπόν, ενώ εξετάζουν αν η θάλασσα ή η ξηρά βγάζει τις πιο νόστιμες λιχουδιές (ποια από τις δυο είναι «ευοψωτέρα»), λέει κάποιος από τους συμποσιαστές ότι «πολλῶν ὄντων ὄψων ἐκνενίκηκεν ὁ ἰχθὺς μόνος ἢ μάλιστά γ’ ὄψον καλεῖσθαι διὰ τὸ πολὺ πάντων ἀρετῇ κρατεῖν», δηλαδή ενώ τα όψα είναι πολλά, τα ψάρια, επειδή είναι πολύ ανώτερα, κατάκτησαν το δικαίωμα να αποκαλούνται αυτά μονάχα «όψα». Παναπεί, το προσφάι που σέβεται τον εαυτό του είναι ψαράκι.

Όψον λοιπόν ήταν το προσφάι, ο μεζές, και οψάριον το υποκοριστικό του, το μεζεδάκι ας πούμε. Αρχικά η λέξη χρησιμοποιείται ακριβώς ως υποκοριστικό του προσφαγιού, αλλά σιγά σιγά, καθώς ο ιχθύς είναι το κατεξοχήν όψον, το οψάριον παίρνει τη σημασία «ψάρι» και έτσι βρίσκουμε τη λέξη πχ στα Ευαγγέλια, όπου στο γνωστό θαύμα του Ιησού, που το αναφέραμε και πιο πάνω, το παιδάριον είχε «πέντε άρτους κριθίνους και δυο οψάρια». Κι έτσι, σιγά σιγά το ψάρι εκτόπισε τον ιχθύ στην καθομιλουμένη γλώσσα, ενώ ο ιχθύς έμεινε στα ζώδια και στις σύνθετες λέξεις (ιχθυάλευρα, ιχθυόσκαλα κτλ.)

Στις δυο πρώτες περιπτώσεις, είδαμε τον ρόλο που έπαιξε ο υποκορισμός στη δημιουργία νέων λέξεων, που δεν είναι  πια υποκοριστικά. Στις επόμενες  δύο, έχουμε ένα  άλλο γλωσσικό φαινόμενο.

Η λέξη συκώτι προέρχεται από το σύκο, καρπό πανάρχαιο στα μέρη μας, που διαδραμάτιζε κεφαλαιώδη ρόλο στο διαιτολόγιο των αρχαίων Ελλήνων, το οποίο με τα σημερινά δεδομένα θα κρινόταν αφάνταστα φτωχό. Το σύκο λοιπόν το εκτιμούσαν ιδιαίτερα και μάλιστα τάιζαν ορισμένα ζώα (ιδίως χήνες και γουρούνια) αποκλειστικά ή σχεδόν με σύκα, ώστε το συκώτι τους να νοστιμίσει. Αυτό το έδεσμα, κάτι ανάλογο με το σημερινό φουα-γκρα, το ονόμαζαν, πολύ λογικά, «συκωτόν ήπαρ».

Ας δούμε τι λέει ο Γαληνός στο έργο «Περί των εν τροφαίς δυνάμεων» και συγκεκριμένα στην ενότητα «Περὶ τῶν ἐν τοῖϲ πεζοῖϲ ζῴοιϲ ϲπλάγχνων»:  Τὸ μὲν ἧπαρ ἁπάντων τῶν ζῴων παχύχυμόν τ’ ἐϲτὶ καὶ δύϲπεπτον καὶ βραδύπορον ὑπάρχον. ἄμεινον δ’ ἐν αὐτοῖϲ οὐκ εἰϲ ἡδονὴν μόνον, ἀλλὰ καὶ εἰϲ τἄλλα τὸ ϲυκωτὸν ὀνομαζόμενόν ἐϲτι τῆϲ προϲηγορίαϲ ταύτηϲ τυχόν, ἐπειδὴ πολλῶν ϲύκων ξηρῶν ἐδωδῇ τοῦ μέλλοντοϲ ϲφάττεϲθαι ζῴου τοιοῦτον παραϲκευάζουϲιν αὐτό· καὶ πράττουϲιν οὕτωϲ ἐπὶ τῶν ὑῶν μάλιϲτα διὰ τὸ φύϲει τὰ τούτου τοῦ ζῴου ϲπλάγχνα πολὺ τῶν ἐν τοῖϲ ἄλλοιϲ ὑπάρχειν ἡδίω. γίγνεται δὲ κἀκεῖνα ϲφῶν αὐτῶν ἀμείνω φαγόντοϲ τοῦ ζῴου πολλὰϲ ἰϲχάδαϲ·

Με τον καιρό, το ουσιαστικό εξέπεσε και παρέμεινε το επίθετο, «συκωτόν», το οποίο έφτασε να χαρακτηρίζει όχι μόνον το ειδικά προετοιμασμένο συκώτι, αλλά το συκώτι γενικά. Αυτό το γλωσσικό φαινόμενο, η απόπτωση δηλαδή του ουσιαστικού, είναι αρκετά συνηθισμένο στα ελληνικά (πρβλ. ποντικός μυς δηλ. το ποντίκι από τον (Εύξεινο) Πόντο, που έγινε ποντικός, νεαρόν ύδωρ, πανικός φόβος). Από το συκωτόν, που ήταν πια ουσιαστικό, είχαμε το υποκοριστικό συκώτιον και μετά συκώτι. Οι Ρωμαίοι ξεσήκωσαν από τα ελληνικά το συκωτόν ήπαρ, το είπαν iecur fegatum μεταφράζοντας κατά λέξη, και με μια παρόμοια διαδικασία έμεινε το σκέτο fegatum από το οποίο προήλθαν οι λέξεις που είδαμε πιο πάνω στις ρωμανικές γλώσσες.

Κι έτσι κάνουμε πάσα για την τέταρτη απορία του φίλου Γρηγόρη, στην οποία εμφανίζεται και πάλι η απόπτωση του ουσιαστικού.

Το νερό προήλθε από το νεαρόν ύδωρ ή νηρόν ύδωρ, που  λεγόταν στα ελληνιστικά χρόνια για το φρέσκο νερό. Ο Φρύνιχος, ο λαθοθήρας αττικιστής του 2ου αιώνα μ.Χ. συμβούλευε να το αποφεύγουν: Νηρόν ύδωρ, μη είπης, αλλά πρόσφατον, ακραιφνές.

Κι εδώ δούλεψε η απόπτωση και στους επόμενους αιώνες βρίσκουμε το νηρόν ή νερόν μόνο του, σε ρόλο ουσιαστικού πια. Στα πρακτικά της Οικουμενικής Συνόδου  του 451μΧ, ένας επίσκοπος που διάλεξε λάθος αίρεση και τον έβαλαν στο φρέσκο, παραπονιέται ότι δεν του έδιναν νερό: καὶ ταῦτα ἔπαθα. μὰ τὰς δυνάμεις τοῦ θεοῦ, νηρὸν ἐζήτησα καὶ οὐκ ἔδωκάν μοι. ἐπὶ τρίμηνον εἶχόν με ἐγκατάκλειστον… Και στα Hermeneumata, ελληνολατινικούς διαλόγους του 3ου αιώνα για Ρωμαίους ταξιδιώτες στην ελληνόφωνη Ανατολή, διαβάζουμε φράσεις σε πανδοχείο:

πλῦνον ποτήριον, κέρασόν μοι θερμόν, μὴ ζεστὸν μήτε χλιαρόν, ἀλλὰ συγκεραστὸν καὶ ἔκχεε ἐκεῖθεν ὀλίγον. βάλε νερόν. πρόσθες ἄκρατον.

Οπότε, ήρθε η ώρα της κότας. Πώς έγινε η όρνιθα κότα; Να πούμε καταρχάς ότι στην κλασική αρχαιότητα «όρνιθες» (συχνά αρσενικό) είναι τα πουλιά γενικώς, και όχι μόνο οι κότες ή τα πουλερικά -όπως στην κωμωδία του Αριστοφάνη, που περιγράφει το βασίλειο των πουλιών. Ήδη όμως από την αρχαιότητα αρχίζει να εμφανίζεται και η σημασία όρνις = κότα.

Υπάρχει μια θεωρία, που την είχε στο νου του ο φίλος Γρηγόρης, σύμφωνα με την οποία η νεοελληνική κότα είναι δάνειο από τα ιταλικά. Την έχω ακούσει και από άλλους, παλιότερα. Λέει, στα ιταλικά όταν αναφέρονταν  σε κότα ψητή έλεγαν una gallina cotta (ούνα γκαλίνα κότα, κατά λέξη «μια κότα ψητή») οπότε από εκεί πήραμε τη λέξη.

Εντυπωσιακό ακούγεται, αλλά είναι αστήριχτο. Θα το συζητούσαμε, αν η απόπτωση του ουσιαστικού είχε γίνει στα ιταλικά, κι εμείς ακούγαμε σκέτο «cotta» και το δανειζόμασταν -αλλά δεν ξέρω να ισχύει κάτι τέτοιο. Υπάρχουν όμως και χρονικά προβλήματα που αποκλείουν αυτή την εκδοχή.

Σύμφωνα με την άποψη που βρίσκουμε στα λεξικά, η κότα προέρχεται από το ελληνιστικό κόττος, μια  λέξη με ποικίλες σημασίες, ανάμεσα στις οποίες και η όρνιθα. Λέει ο Ησύχιος: κοττὶς γὰρ  κεφαλήκαὶ οἱ ἀλεκτρυόνες κοττοὶ διὰ τὸν ἐπὶ τῇ κεφαλῇ λόφον. 

Δεν είναι σίγουρη η απώτερη προέλευση των λέξεων (και ονοματοποιία θα μπορούσε να είναι, λέω εγώ), αλλά αν στην ύστερη αρχαιότητα υπήρχε η λέξη  στα ελληνικά, δεν μπορεί να είναι δάνειο από τα ιταλικά. (Υπάρχει ρωμαϊκό cognomen Κόττα, Cotta, αλλά δεν έχει σχέση με το ψήσιμο ή με τις κότες).

Έτσι, από αυτή την cotta, την ψητή, στα ελληνικά έχουμε πάρει μονάχα την τερακότα, τον πηλό των κεραμιστών, από το ιταλ. terra cotta, ψημένη γη, ψημένο χώμα.

Όσο για την κότα, την όρνιθα, δεν έχει μόνο ετυμολογικά, αλλά και πολλά λεξιλογικά και φρασεολογικά -αυτά όμως τ’ αφήνουμε για μιαν άλλη φορά!

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου " Οι λέξεις  έχουν τη δική τους ιστορία "


Μην μου δακρύζεις ψυχή μου, όλα θα τα περάσουμε μαζί!

Μην μου δακρύζεις ψυχή μου, όλα θα τα περάσουμε μαζί!

    - ΑΝΔΡΕΑ ΑΡΒΑΝΙΤΙΔΟΥ -

 Βλέπω τα δάκρυά σου κι ας είναι βουβά κι ας είναι εσωτερικά. Νιώθω την ψυχή σου, που παλεύει μέσα της. Βλέπω τις πληγές που αιμορραγούν. Από την πρώτη ματιά ήξερα, ένιωσα αυτή την ζεστασιά στην ψυχή, κάτι γνώριμο από τα παλιά. Σε κοίταξα στα μάτια και ήξερα ότι το κορμί σου διψούσε για αγάπη. Δεν την ένιωσες αυτή την αλήθεια μέσα σου, μέχρι και τώρα αναρωτιέσαι, μα πλέον ξέρεις… Όλα θα τα περάσουμε μαζί, ακόμα κι αν είμαι μακριά, εγώ είμαι εκεί, καμία απόσταση δεν μπορεί να χαλάσει την αγάπη την αληθινή. Δύο ψυχές πονεμένες, δέθηκαν σε φιλιά μοναδική. Είναι αυτές οι στιγμές που η σιωπή μιλάει και η ψυχή απλά σωπαίνει και ακολουθεί.


Μια φιλία γεννήθηκε ανάμεσα σε λέξεις, βιβλία και ιστορίες που μιλούν για φαντασία, μα και κάποια για μια πραγματικότητα που δεν έχει λογική, έχει μόνο συναίσθημα. Αυτή η μορφή σου ξεπρόβαλλε, σαν να ήσουν αερικό και κούμπωσε ένα κομμάτι μου που είχε διαλυθεί, την εμπιστοσύνη, το ολοκληρωτικό δόσιμο. Μια ματιά έφτανε για να διασχίσω χιλιόμετρα, γιατί ένιωθα ότι χρειάζεσαι μια αγκαλιά, λόγια αληθινά, μα και μια καρδιά που ήθελε να σε βλέπει να χαμογελάς. Δεν χρειάζεται να φοβάσαι πια, δώσε μου το χέρι να περπατήσουμε προς την δική σου ευτυχία. Μόνο εκεί το χαμόγελό σου γίνεται αληθινό, μόνο εκεί λάμπει το πρόσωπό σου, μόνο εκεί η ψυχή σου είναι ήρεμη γεμάτη χαρά. Μια στιγμή έφτανε για δω μέσα σου και να τρέξω κοντά σου για παρηγοριά, να φωτίσω το σκοτάδι μέσα σου που κοντεύει να σε πνίξει. Να σου δείξω μέσα από τα μάτια μου τι θα πει αληθινή δυστυχία. Τι κάνουν τα “πρέπει” και ο φόβος πρώτα στην ψυχή και μετά στο κορμί.


Γιατί τι είναι η ζωή, τι είναι η φιλία; Είναι μια ανοιχτή αγκαλιά που ξέρει να αγαπάει και να εμπιστεύεται γιατί έτσι νιώθει, γιατί μόνο μια ματιά φτάνει για να σου πω είμαι εδώ για σένα, ακόμα κι αν υποφέρω, αυτό που θα με κάνει καλά, είναι να βλέπω πάντα στο πρόσωπό σου, αυτό το χαμόγελο που κατάφερα να σου χαρίσω εκείνο το πρωινό σε ένα μπαλκόνι. Σε ένα μπαλκόνι που έγινε η φυλακή σου κι εγώ απλά ήρθα να σε ανακουφίσω με λόγια αληθινά. 

  

 https://gynaikaeimai.com/

Άνδρεα Αρβανιτίδου

https://www.andreaarvanitidou.com/



ΗΡΑΚΛΗΣ ΤΙΤΑΝΕΣ 1 ΤΕΛΙΚΗ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ

ΗΡΑΚΛΗΣ ΤΙΤΑΝΕΣ 1 ΤΕΛΙΚΗ ΑΝΑΜΕΤΡΗΣΗ


Στην Ελληνική μυθολογία, οι Τιτάνες είναι μεταξύ μιας σειράς θεών, μερικοί εκ των οποίων αντιτάχθηκαν στον Δία και τους Ολύμπιους θεούς στην άνοδό τους στη εξουσία. Οι Έλληνες των κλασικών χρόνων γνώριζαν αρκετά ποιήματα για τον πόλεμο μεταξύ των θεών και πολλών από τους Τιτάνες. Το κυρίαρχο εξ αυτών και το μοναδικό που έχει διασωθεί, ήταν η Θεογονία που αποδίδεται στον Ησίοδο. Ένα χαμένο έπος με τον τίτλο Τιτανομαχία και αποδίδεται στην θρυλική μορφή του τυφλού βάρδου Θάμυρη από την Θράκη, αναφερόταν σε μία πραγματεία Περί Μουσικής που έχει κάποια στιγμή αποδοθεί στον Πλούταρχο. Οι Τιτάνες κατείχαν σημαντικό ρόλο και στα ποιήματα που αποδίδονται στον Ορφέα. Αν και σώζονται μόνο μικρά μέρη των Ορφικών διηγήσεων, δείχνουν ενδιαφέρουσες διαφορές από την Ησιοδική παράδοση.

ΘΕΆ ΑΘΗΝΆ

 ΘΕΆ ΑΘΗΝΆ


Η Θεά ΑΘΗΝΆ και αναγνώρισή του αγάλματος της. Περικεφαλέα, Δόρι, Ασπίδα, Γωργώνιο, Αιγίδα, Λαφιάτης Όφις.

Στρες και βιολογική γήρανση: Πώς θα αντιστρέψετε την κατάσταση

 Στρες και βιολογική γήρανση: Πώς θα αντιστρέψετε την κατάσταση

Πολλοί άνθρωποι φοβούνται ότι το άγχος της καθημερινότητας τους γερνάει πρόωρα.

Στρες και βιολογική γήρανση: Πώς θα αντιστρέψετε την κατάσταση

Τα καλά νέα είναι ότι η μείωση του άγχους μπορεί να μειώσει τη βιολογική σας ηλικία μέσα σε μόνο λίγες μέρες, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Ενώ η χρονολογική ηλικία αφορά στον αριθμό των ετών που ζει κάποιος, η βιολογική ηλικία αφορά το πόσο γερασμένα είναι τα κύτταρα και οι ιστοί του με βάση την τρέχουσα κατάσταση της υγείας του.

Εάν είστε υγιείς και σε καλή φυσική κατάσταση, η βιολογική σας ηλικία μπορεί να είναι μικρότερη από τη χρονολογική σας ηλικία.

Αν όμως κάνετε καθιστική ζωή, έχετε κάποια χρόνια πάθηση ή η φυσική σας κατάσταση δεν είναι καλή, η βιολογική σας ηλικία μπορεί να είναι μεγαλύτερη. Αυτό σημαίνει ότι είναι πιθανότερο να αντιμετωπίζετε μεγαλύτερο κίνδυνο να νοσήσετε με κάποια πάθηση και να ζήσετε λιγότερο.

Είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι η βιολογική μας ηλικία αυξάνεται ως απάντηση στο στρες.

Νέα έρευνα δείχνει ωστόσο, ότι αυτή η βλάβη μπορεί να αντιστραφεί σε μόλις λίγες ημέρες ή μήνες χαλάρωσης.

Ο Δρ. Vadim Gladyshev, από την Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ, είναι μέλος μιας ομάδας που θέλησε να διερευνήσει πώς μπορεί να αλλάξει η βιολογική μας ηλικία.

«Παρά την κοινή παραδοχή ότι η βιολογική ηλικία είναι σε ένα βαθμό ευμετάβλητη, ο βαθμός στον οποίο υφίσταται αναστρέψιμες αλλαγές κατά τη διάρκεια της ζωής και τα γεγονότα που προκαλούν τέτοιες αλλαγές παραμένουν άγνωστα», είπε.

Η ομάδα του σε συνεργασία με επιστήμονες από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Duke, υπολόγισαν τις αλλαγές στη βιολογική ηλικία σε ανθρώπους και ποντίκια ως απάντηση σε διάφορες στρεσογόνες καταστάσεις.

Γεγονότα που μπορούν να προκαλέσουν σοβαρό άγχος στην πραγματική ζωή είναι μια σοβαρή χειρουργική επέμβαση, μια εγκυμοσύνη ή μια σοβαρή πάθηση.

Παρότι η βιολογική ηλικία των συμμετεχόντων στη μελέτη αυξήθηκε σχετικά γρήγορα ως απάντηση στο στρες, επανήλθε στην προηγούμενη τιμή μετά την ανάκαμψη από το στρεσογόνο γεγονός.

«Αυτή η μελέτη αποκαλύπτει ότι η βιολογική ηλικία των ανθρώπων και των ποντικών δεν είναι στατική ούτε αυξάνεται σταθερά, αλλά υφίσταται αναστρέψιμες αλλαγές σε σχετικά σύντομες χρονικές περιόδους ημερών έως μηνών. Ένα ξεκάθαρο μοτίβο που προέκυψε κατά τη διάρκεια των μελετών μας είναι ότι η έκθεση στο στρες αύξησε τη βιολογική ηλικία. Όταν το άγχος ανακουφίστηκε, η βιολογική ηλικία μπορούσε να αποκατασταθεί πλήρως ή εν μέρει. Τα δεδομένα μας αποκάλυψαν τη δυναμική φύση της βιολογικής ηλικίας – το άγχος μπορεί να προκαλέσει μια ταχεία αύξηση της βιολογικής ηλικίας, η οποία μπορεί να αντιστραφεί».

Άλλη πρόσφατη μελέτη, έδειξε ότι η μείωση των θερμίδων μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του ρυθμού με τον οποίο οι άνθρωποι γερνούν βιολογικά.

Οι άνθρωποι που μείωσαν την πρόσληψη θερμίδων κατά 25% σε διάστημα δύο ετών, γέρασαν 2-3% πιο αργά από τα άτομα που συνέχισαν να τρώνε κανονικά.

Αυτό συνδέεται με 10-15% μικρότερο κίνδυνο πρόωρου θανάτου, ποσοστό που παρατηρήθηκε και σε μελέτες όπου οι άνθρωποι έκοψαν το κάπνισμα, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Τα νέα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση Cell Metabolism.

https://www.onmed.gr/

Δευτέρα 24 Απριλίου 2023

Εκατοντάδες θέλουν να εγκαταλείψουν το Σουδάν: Ο γερμανικός στρατός ελέγχει το αεροδρόμιο στο Χαρτούμ - Η Ελλάδα «στηρίζεται» σε αυτό

 Εκατοντάδες θέλουν να εγκαταλείψουν το Σουδάν: Ο γερμανικός στρατός ελέγχει το αεροδρόμιο στο Χαρτούμ - Η Ελλάδα «στηρίζεται» σε αυτό

Απομάκρυνση πολιτών από το Σουδάν που σημειώνονται σφοδρές μάχες (AP Photo/Gregorio Borgia)
Απομάκρυνση πολιτών από το Σουδάν που σημειώνονται σφοδρές μάχες (AP Photo/Gregorio Borgia)

Ο γερμανικός στρατός ανακοίνωσε ότι από το βράδυ της Δευτέρας έχει πάρει τον έλεγχο του στρατιωτικού αεροδρομίου του Χαρτούμ στο Σουδάν.

Στο Χαρτούμ έχει τεθεί σε ισχύ διήμερη κατάπαυση του πυρός και ο γερμανικός στρατός σε συνεννόηση με τη γαλλική κυβέρνηση ανέλαβε τον έλεγχο του αεροδρομίου -από όπου θα γίνονται οι πτήσεις για όσους θέλουν να απομακρυνθούν.

Στο έδαφος η Γερμανία έχει 1.000 αλεξιπτωτιστές και για αυτόν τον λόγο και ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Δένδιας, έχει συμφωνήσει με τη Γερμανίδα ομόλογό του, Αναλένα Μπέρμποκ, έτσι ώστε να μπορέσουν να απεγκλωβιστούν και οι υπόλοιποι Έλληνες που βρίσκονται στο Χαρτούμ.

Οι Γερμανοί αναμένουν πως θα πάρουν άλλα 700 άτομα, από διάφορες εθνικότητες αλλά κυρίως Ευρωπαίοι πολίτες, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του ανταποκριτή του OPEN στο Βερολίνο, Παντελή Βαλασόπουλου.

Δύσκολο το έργο για στρατιώτες αλλά και πολίτες

Ο ευρωπαϊκός στρατός δεν μπορεί να μπει μέσα στη Χαρτούμ και να εντοπίσει τους πολίτες που ενδεχομένως κινδυνεύουν ή επιθυμούν να φύγουν, κάτι που καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη την κατάσταση.

Έτσι, με δική τους πρωτοβουλία οι πολίτες θα πρέπει κάποια στιγμή να βρεθούν στο αεροδρόμιο, σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ. Ωστόσο, αυτό δεν είναι εύκολο καθώς οι άνθρωποι ζουν με τον φόβο και δεν ανοίγουν καν την πόρτα τους.

Βέβαια, κρίνεται σημαντικό ότι οι Γερμανοί έχουν πάρει τον έλεγχο του αεροδρομίου.

Απεγκλωβίστηκαν και άλλοι Έλληνες

Το υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε νωρίς το πρωί ότι άλλοι επτά άνθρωποι -Έλληνες και μέλη των οικογενειών τους- απεγκλωβίστηκαν από το Σουδάν και έφθασαν τις πρώτες πρωινές ώρες με πτήση ολλανδικού αεροσκάφους στην Άκαμπα της Ιορδανίας.

Ο υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας Νίκος Δένδιας «εξέφρασε τις θερμές ευχαριστίες του στον Ολλανδό ομόλογό του Βόπκε Χούξτρα για τη βοήθεια της χώρας του στις προσπάθειες απεγκλωβισμού Ελλήνων και μελών των οικογενειών τους από το Σουδάν», αναφέρεται στο δελτίο Τύπου του ΥΠΕΞ.

Η διαδικασία και οι ενέργειες για τον απεγκλωβισμό Ελλήνων και μελών των οικογενειών τους από το Σουδάν συνεχίζονται.

Στην Ελευσίνα αναμένονται οι διασωθέντες Έλληνες

Παράλληλα, σύμφωνα με πληροφορίες από πηγές προσκείμενες στο υπουργείο Άμυνας και όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, νωρίς το πρωί απογειώθηκε από την Ασουάν της Αιγύπτου μεταγωγικό αεροσκάφος C-27 με προορισμό το αεροδρόμιο της Ελευσίνας, όπου αναμένεται να αφιχθεί περί τις 10:20, ενώ άλλο αεροσκάφος του ίδιου τύπου απογειώθηκε από την Ελευσίνα για την Ασουάν.

Πολλά κράτη διεξάγουν εσπευσμένες επιχειρήσεις επαναπατρισμού των υπηκόων τους από το Σουδάν, όπου οι ένοπλες δυνάμεις και παραστρατιωτικοί ενεπλάκησαν σε πόλεμο πριν από μια εβδομάδα και πλέον.

Σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), οι εχθροπραξίες, που επικεντρώνονται κυρίως στην πρωτεύουσα Χαρτούμ και στην πολιτεία Νταρφούρ (δυτικά), έχουν στοιχίσει τη ζωή σε τουλάχιστον 420 ανθρώπους και έχουν τραυματίσει άλλους τουλάχιστον 3.700.

https://www.ethnos.gr/


Κάτι Τρομερό Κατέστρεψε Έναν Αρχαίο Προηγμένο Πολιτισμό Σε 0,005 Δευτερόλεπτα Πριν 3.500 Χρόνια



8 λόγοι να τρώτε χουρμάδες καθημερινά

8 λόγοι να τρώτε χουρμάδες καθημερινά


Οι χουρμάδες είναι από τα πιο νόστιμα φρούτα που συνήθως καταναλώνονται αποξηραμένα. Είναι οι καρποί του φοινικόδεντρου και υπάρχουν περίπου 400 ποικιλίες διαθέσιμες στην αγορά. Είναι φρούτο εύγευστο και θρεπτικό. Περιέχει 80% ζάχαρη, κάνοντάς το ένα από τα πιο γλυκά φρούτα που υπάρχουν. Χάρη στη ζάχαρη αναπληρώνει την χαμένη ενέργεια και αναζωογονεί αμέσως τον οργανισμό ικανοποιώντας την πείνα. Αυτός είναι κι ένας λόγος που ο χουρμάς είναι και η πρώτη τροφή που λαμβάνουν οι μουσουλμάνοι αμέσως μετά τη νηστεία του ραμαζανιού. Αποτελεί επίσης τη βασική τροφή των βεδουίνων, που ως γνωστόν ταξιδεύουν επί μέρες μέσα στην έρημο και χρειάζονται τροφές με υψηλό ενεργειακό περιεχόμενο. Περισσότερα θα δείτε στο βίντεο
📖 Κεφάλαια - ενότητες
⬇︎⬇︎⬇︎⬇︎⬇︎⬇︎ 0:00​​​ intro 0:06 8 λόγοι να τρώτε χουρμάδες καθημερινά 1:36 Δείτε τα οφέλη 1:41 Δίνει ενέργεια 2:28 Για τη δυσκοιλιότητα 3:02 Για την αναιμία 4:03 Για την εγκυμοσύνη 4:48 Για το hangover 5:48 Για τα καρδιαγγειακά 6:38 Για το νευρικό σύστημα 7:34 Για τη φλεγμονώδη αρθρίτιδα 8:24 ΧΡΗΣΙΜΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ 8:42 Γλυκιές απολαύσεις





Πώς ήταν η Μακρινίτσα το 1975 μέσα από φιλμ της εποχής

  Πώς ήταν η Μακρινίτσα το 1975 μέσα από φιλμ της εποχής Από το αρχείο του δρ. Γ. Χατζηδάκη Δημοσιεύθηκε  23/01/2025 09:05 Σκαρφαλωμένη στο ...