Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 19 Ιουνίου 2022

Προεόρτια θερμών μηνών στην Αν. Μεσόγειο! Η "τουρκική μονταζιέρα" εμπλέκει την Κύπρο με το PKK

 Προεόρτια θερμών μηνών στην Αν. Μεσόγειο! 

Η "τουρκική μονταζιέρα" εμπλέκει την Κύπρο με το PKK

Τουρκία και ψευδοκράτος, ακολουθούν συγκεκριμένη μεθοδολογία "στήνοντας" σενάρια πρόκλησης έντασης με Ελλάδα-Κύπρο, για δικαιολόγηση αύξησης της επιθετικότητάς τους, που θα χτυπήσει κόκκινο τους επόμενους μήνες του Καλοκαιριού

Αντίδραση κατά της τρομοκρατικής οργάνωσης PKK από τον Τατάρ προς την ελληνική διοίκηση: Το τουρκικό έθνος δεν θα το επιτρέψει", είναι ο τίτλος άρθρου τουρκικού ΜΜΕ του οποίου τα κυριότερα σημεία είναι τα ακόλουθα:

"Ο Πρόεδρος της Τουρκικής Δημοκρατίας της Βόρειας Κύπρου (ΤΔΒΚ) Ερσίν Τατάρ αντέδρασε στη συμμετοχή του Λαζάρα Μαύρου, το όνομα του οποίου βρίσκεται στο ελληνικό διαβατήριο που χρησιμοποιούσε ο αρχηγός της τρομοκρατικής οργάνωσης PKK Αμπντουλάχ Οτσαλάν πριν από τη σύλληψή του, σε στρατιωτική άσκηση που πραγματοποιήθηκε στην. Κυπριακή Διοίκηση Νότιας Κύπρου (GCA). 

Είναι ενδιαφέρον ότι η διοίκηση που έδωσε στον Οτσαλάν ελληνοκυπριακό διαβατήριο χρησιμοποιεί αυτήν τη στιγμή στην πράξη αυτό το όνομα (Μαύρος). Είναι πραγματικά αδύνατο να τους καταλάβεις ». χρησιμοποίησε τις φράσεις. 

Από την άλλη, ο Τατάρ, αναφέρθηκε στη συμπεριφορά της Ελλάδας στην Ανατολική Μεσόγειο, λέγοντας:

«Nομίζουν ότι θα πολιορκήσουν την Ανατολία προβαίνοντας σε αυτές τις ενέργειες εκεί ( στα νησιά του Αιγαίου), και στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά κάτι τέτοιο δεν θα γίνει ποτέ. Το τουρκικό έθνος δεν θα το επιτρέψει αυτό».

Μιλώντας σε εγκαίνια που παρευρέθηκε στην περιοχή Girne, ο Tatar αναφέρθηκε στην ειρήνη και τις σχέσεις γειτονίας της ελληνοκυπριακής πλευράς, αλλά σημείωσε ότι υπάρχει δυσαρέσκεια και ανήθικες δραστηριότητες εναντίον της Τουρκίας εκεί.

Ο Τατάρ είπε: «Εκτός από τη συμμετοχή των ιερέων στην άσκηση κρατώντας ένα όπλο στο ελληνοκυπριακό τμήμα, είδαμε το πρόσωπο του οποίου το όνομα βρίσκεται στο πλαστό διαβατήριο που δόθηκε στον (αρχηγό του ΡΚΚ) Αμπντουλάχ Οτσαλάν τις προάλλες (Έλληνας δημοσιογράφος Λάζαρος Μαύρος) κρατώντας ένα όπλο κατά τη διάρκεια μιας άσκησης».

Επισημαίνοντας ότι η ΤΔΒΚ θα πάρει τη θέση που της αξίζει στον κόσμο και η οικονομική της ευημερία θα αυξηθεί στο μέλλον, ο Τατάρ σημείωσε ότι αυτή είναι η μεγαλύτερη επιθυμία του.

Νέο σκάνδαλο δημιουργήθηκε στη στρατιωτική άσκηση της Ελληνικής Εθνικής Φρουράς, που διεξήχθη πριν από λίγο, και μεταξύ αυτών που συμμετείχαν στην άσκηση ήταν και ο Έλληνας δημοσιογράφος Λάζαρος Μαύρος, το όνομα του οποίου βρέθηκε στο πλαστό διαβατήριο που χρησιμοποιούσε ο τρομοκράτης. Ο ηγέτης της οργάνωσης PKK Öcalan πριν από τη σύλληψή του.

Στις αρχές του τρέχοντος έτους, δόθηκε άδεια στην τρομοκρατική οργάνωση PKK/PYD να ανοίξει γραφείο αντιπροσωπείας στην ελληνοκυπριακή διοίκηση και η Τουρκία και η ΤΔΒΚ αντέδρασαν σε αυτό."

Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα

Σε πρόσφατο άρθρο μας, αναφερθήκαμε  στην "τουρκική μονταζιέρα" η οποία επιχειρεί να εμπλέξει την Κύπρο σε περίεργα σενάρια, με τα τουρκικά ΜΜΕ  να δημιουργούν κλίμα περί υποθετικής στήριξης του PKK από την Μεγαλόνησο κάτι που είναι τελείως αναληθές. 

Σε αυτό το μήκος κύματος είναι και οι δηλώσεις Τατάρ που παρουσιάσαμε παραπάνω.

Ενδεχομένως να αποπειραθεί στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ, ο Ερντογάν να επικαλεστεί κάτι τέτοιο, αφού ως θέμα "κολλάει", με τις τουρκικές αιτιάσεις για μη αποδοχή της εισδοχής Φινλανδίας-Σουηδίας στο ΝΑΤΟ, από την Τουρκία, η οποία ισχυρίζεται ότι οι 2 Σκανδιναβικές χώρες παρέχουν άσυλο και στήριξη στο ΡΚΚ , προκειμένου να κατηγορήσει την  Κύπρο.

Παρακολουθώντας την αλληλουχία τουρκικών ΜΜΕ και δηλώσεων κυβερνητικών αξιωματούχων σε Τουρκία και κατεχόμενα αντιλαμβανόμαστε τα εξής:

Η "γραμμή" της έντασης χαράσσεται από τον Τούρκο Πρόεδρο που δίνει τις κατευθυντήριες εντολές στα φίλα προσκείμενα σε αυτόν ΜΜΕ. Αυτά στη συνέχεια με πομπώδεις τίτλους άρθρων παρουσιάζουν το υποτιθέμενο "πρόβλημα", με Ελλάδα και Κύπρο κατηγορώντας τες.

Τη σκυτάλη παίρνουν μετά τηλεοπτικές εκπομπές με αναλυτές, αποστράτους, συνταξιούχους διπλωμάτες ,οι οποίες προβάλλουν τα "θέματα" ακόμη περισσότερο. Τέλος ακολουθούν πύρινες δηλώσεις Υπουργών και λοιπών κυβερνητικών αξιωματούχων σε βάρος του Ελληνισμού.

Παράλληλα με όλα αυτά υπάρχουν και ανάλογες παραβατικές συμπεριφορές ή επίδειξη ισχύος από τις τουρκικές ένοπλες Δυνάμεις  με την μορφή ασκήσεων

Κλείνοντας επισημαίνουμε ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα πραγματοποιήθηκαν μια χερσαία και μια θαλάσσια άσκηση στα κατεχόμενα στην Κύπρο, ενώ ο Ερντογάν έχει πεi ότι θα στείλει στην Μεσόγειο γεωτρύπανο τον Ιούλιο.

Μετά από όλα αυτά αναμένουμε θερμό καλοκαίρι σε Αιγαίο-Κύπρο-ΝΑ Μεσόγειο.

https://www.pentapostagma.gr/

https://www.pentapostagma.gr/

Ροδόπη: “Βροχή” από ακρίδες καταστρέφουν καλλιέργειες

 


Ροδόπη: “Βροχή” από ακρίδες καταστρέφουν καλλιέργειες


Διάβασέ μου το...
Ροδόπη: “Βροχή” από ακρίδες καταστρέφουν καλλιέργειες

Τι αναφέρουν καλλιεργητές για την μεγάλη καταστροφή που βιώνουν.

Με ένα παράξενο φαινόμενο ήρθαν αντιμέτωποι οι καλλιεργητές στη Ροδόπη, όταν είδαν εκατομμύρια ακρίδες να καταστρέφουν τις σοδειές τους. 

Το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα έντονο στις περιοχές Ασκητές και Κρωβύλη που έχουν υποστεί ανυπολόγιστες ζημιές.

«Το πρόβλημα είναι πάρα πολύ σοβαρό και το αντιμετωπίζουμε εδώ και μεγάλο χρονικό διάστημα. Μιλάμε για εκατομμύρια ακρίδες, που δεν αφήνουν τίποτα όρθιο στο πέρασμά τους. Ήδη έχουν καταστρέψει το 50% του συνόλου της παραγωγής και το έργο τους συνεχίζεται, καθώς μιλάμε για μεγάλες ακρίδες, που δεν μπορούμε να τις απομακρύνουμε. Πιθανόν να καταστρέψουν τα πάντα» τονίζει χαρακτηριστικά στο GRTimes ο κ. Μισαηλίδης.

Να σημειωθεί δε, ότι οι καλλιεργητές των περιοχών της Περιφερειακής Ενότητας Ροδόπης, βρίσκονται κυριολεκτικά σε απόγνωση, καθώς οι συγκεκριμένες ζημιές, δεν καλύπτονται σε επίπεδο αποζημίωσης από τον ΕΛΓΑ. «Έχει γίνει ήδη μια αποτίμηση της κατάστασης από τα κλιμάκια της Περιφέρειας, ωστόσο για τις συγκεκριμένες καταστροφές δεν προβλέπονται αποζημιώσεις. Περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει» υπογραμμίζει ο βαμβακοκαλλιεργητής.

Πηγή: grtimes.gr

https://www.ant1news.gr/

ΜΝΗΜΗ ΡΟΒΗΡΟΥ ΜΑΝΘΟΥΛΗ (1929 - 2022)

ΜΝΗΜΗ ΡΟΒΗΡΟΥ ΜΑΝΘΟΥΛΗ (1929 - 2022)



Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου  "Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία"

Πριν από δύο μήνες έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών ο σημαντικός σκηνοθέτης και συγγραφέας Ροβήρος Μανθούλης. Δεν είχα μπορέσει τότε να γράψω κάτι στο ιστολόγιο. Ένας φίλος του ιστολογίου, που μας διαβάζει από ένα γαλατικό χωριό, που γνώριζε τον εκλιπόντα, προθυμοποιήθηκε να μας στείλει το υλικό για τη σημερινή δημοσίευση. Έτσι, θα παρουσιάσουμε σήμερα την εισαγωγή από το βιβλίο του Ρ. Μανθούλη «Το ημερολόγιο του εμφύλιου διχασμού 1900-1974» (εκδόσεις Καστανιώτη).

Πρώτα όμως ένα σύντομο βιογραφικό.

Ο Ροβήρος Μανθούλης γεννήθηκε στην Κομοτηνή το 1929. Μεγάλωσε στην Αθήνα, όπου γνώρισε, από πρώτο χέρι, τη μεταξική δικτατορία, την Κατοχή, την Αντίσταση και τον Εμφύ­λιο Πόλεμο. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στην Πάντειο, κινηματο­γράφο και θέατρο στο Πανεπιστή­μιο Syracuse της Νέας Υόρκης, διε­θνείς σχέσεις στη Σχολή Maxwell του ίδιου Πανεπιστημίου.

Έχει βραβευθεί τρεις φορές στο Φε­στιβάλ Θεσσαλονίκης, καθώς και από την Ένωση Κριτικών, για την ταινία «Ψηλά τα χέρια Χίτλερ». Το πραξικόπημα του 1967 τον βρήκε στο Φεστιβάλ της Ιέρ και στις Κάνες, με την ταινία «Πρόσωπο με πρόσω­πο». Η χούντα την απαγόρευσε και του αφαίρεσε το διαβατήριο.

Η γαλ­λική τηλεόραση του πρότεινε συ­νεργασία, η οποία κράτησε πολλά χρόνια. Γύρισε πολλά εθνολογικά ντοκιμαντέρ και στις πέντε ηπεί­ρους, την ταινία «Μπλουζ με σφιγ­μένα δόντια» στην Αμερική, καθώς και τις «Ακυβέρνητες Πολιτείες» του Στρατή Τσίρκα στα Ιεροσόλυμα, έργο που μεταδόθηκε πενήντα φο­ρές από τη γαλλική τηλεόραση. Γι’ αυτή την ταινία άρχισε να συλλέγει το υλικό που οδήγησε στο παρόν Ημε­ρολόγιο του Εμφύλιου Διχασμού.

Με την επάνοδο της δημοκρατίας στην Ελλάδα, από τη θέση του γενι­κού διευθυντή Προγράμματος και Εκπομπών, συνέβαλε στη μετατρο­πή του ΕΙΡΤ σε ΕΡΤ και, αργότερα, της ΥΕΝΕΔ σε ΕΡΤ2. Ανάμεσα στις πρόσφατες ταινίες του περιλαμβά­νονται: «Ο Ελληνικός Εμφύλιος Πό­λεμος», «Η δικτατορία των συνταγ­ματαρχών», «Η δική μου Γιάφα» (με θέμα τη διασπορά των Παλαιστινίων) και η ελληνογαλλική συμπαραγωγή «Lilly’s story», που πήρε μέρος στο Φεστιβάλ Βενετίας. Έχει μετάσχει σε κριτικές επιτρο­πές πολλών διεθνών φεστιβάλ, εξέ­δωσε έξι βιβλία, προϊόν των εμπει­ριών και των ιστορικών του μελε­τών, και χρημάτισε, για μια δεκαετία, εκλεγμένος πρόεδρος της ελληνι­κής κοινότητας του Παρισιού. Τι­μήθηκε με το Μετάλλιο της Πόλεως του Παρισιού για τη συμβολή του στη διάδοση των ελληνικών γραμ­μάτων και τεχνών στη Γαλλία.

Η εισαγωγή του Ροβήρου Μανθούλη από το βιβλίο του

Μου δόθηκε η ευκαιρία να γυρίσω μερικές ταινίες που αγγί­ζουν την πολιτική ιστορία της χώρας μας, την οποία ωστόσο έ­χω ζήσει και ο ίδιος από κοντά, πολύ κοντά. Οι ταινίες αυτές εί­ναι: «Ψηλά τα χέρια Χίτλερ», «Πρόσωπο με πρόσωπο», «Η Ελ­λάδα του Καραμανλή», «Οι ναυαγοί της Ιστορίας», «Ακυβέρνη­τες πολιτείες» (από το σχεδόν αυτοβιογραφικό μυθιστόρημα του Στρατή Τσίρκα), «Ο Ελληνικός Εμφύλιος Πόλεμος», «Βίοι πα­ράλληλοι του Εμφυλίου», «Η δικτατορία των συνταγματαρχών» και το  —σχεδόν αυτοβιογραφικό— «Lilly’s story». Μερικές άλλες ταινίες, παράλληλα, οι οποίες απαιτούν ιστορική τεκμηρίωση, α­ναφέρονται στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά, την Γαλλία, την Αγγλία, την (τότε) Σοβιετική Ένωση, την Ιταλία, τη Ρουμα­νία, την Ιρλανδία, την Αυστραλία, την Κούβα, την Αργεντινή, την Αίγυπτο, τον Λίβανο, την Ιορδανία, το Ισραήλ και την επικρά­τεια της Παλαιστίνης, πρόσφατα. Προσθέτω δύο ακόμα έρευνες, για το Κυπριακό πρόβλημα και για την ανάμιξη της ελληνικής χούντας στο σκάνδαλο του Γουότεργκεϊτ, που οδήγησε στην α­ποπομπή του Νίξον από την προεδρία των ΗΠΑ. Πριν κατα­πιαστώ με το σενάριο τους, φρόντιζα πάντα να συλλέξω όλα εκείνα τα ιστορικά δεδομένα που σχετίζονται κάθε φορά με το θέμα και να τα καταγράψω με μια ημερολογιακή διάταξη, χρόνο με το χρόνο, μήνα με το μήνα, μέρα με τη μέρα όπου χρειαζόταν, ακόμα και ώρα με την ώρα καμιά φορά. Υπάρχει ο κίνδυνος, σε μια ταινία, τόσο η δράση όσο και οι διάλογοι ή η αφήγηση να είναι ανακριβείς ως προς την ιστορική αλήθεια, αν δεν βρεθεί τρό­πος να ελέγχονται διαρκώς.

Οι ταινίες, όπως και τα μυθιστορήματα, είναι, ή πρέπει να εί­ναι, μαρτυρίες μιας εποχής, μιας γενιάς, ενός μέρους της ανθρω­πότητας. Ο ιστορικός μελετάει τα γεγονότα μέσα από τα ντο­κουμέντα, ο σκηνοθέτης μέσα από τον άνθρωπο που τα έζησε. Οι ιστορικοί ειδικεύονται συνήθως σε ένα μέρος της Ιστορίας και έ­χουν ως σημείο αναφοράς τις χρονολογίες που αντιστοιχούν σ΄ αυτό το κομμάτι. Όμως ο άνθρωπος, όπου και αν βρίσκεται, εί­ναι συνισταμένη πολλών συντεταγμένων της Ιστορίας, πολλές από τις οποίες δεν είναι ορατές δια γυμνού οφθαλμού. Ένα ημε­ρολόγιο πρέπει να συμπεριλαμβάνει όλα τα γεγονότα που μπο­ρεί να υποψιαστεί κανείς πως είναι καθοριστικά για την εποχή του. Όταν καταχωρηθούν χρονολογικά και έρθουν δίπλα-δίπλα γεγονότα που μοιάζουν άσχετα μεταξύ τους, συμβαίνει καμιά φορά να βρεθείς μπροστά σε αποκαλυπτικές ιστορικές εκπλή­ξεις. Αυτός είναι ένας πρόσθετος λόγος που με έκανε να ξεκι­νάω κάθε φορά με την προετοιμασία ενός όσο γινόταν πιο ολο­κληρωμένου ημερολογίου. Χρονολόγιο θα ήταν ο σωστός όρος, αν το προσωπικό βίωμα δεν συνόδευε τις τρέχουσες ημερομη­νίες —τουλάχιστον από το 1936 και ύστερα— και αν δεν συμπλη­ρωνόταν από τα βιώματα των γονιών μου, προσφύγων του 1922, και ιδιαίτερα του πατέρα μου, που έζησε έντονα τον Α’ Παγκό­σμιο Πόλεμο, στη μνήμη του οποίου και αφιερώνεται το παρόν πόνημα.

Αυτές οι χρονολογίες και τα γεγονότα που συνδέονται μαζί τους έχουν βέβαια την αξία ότι επιλέχθηκαν, μέσα από ένα α­χανές υλικό, με προσωπικά και υποκειμενικά κριτήρια. Από αυ­τές που αναφέρονται στην ελληνική ιστορία, οι περισσότερες συνδέονται βασικά με την εξέλιξη του εθνικού Διχασμού και τη με­τατροπή του σε στυγνές δικτατορίες και γενικευμένο εμφύλιο πό­λεμο. Η αντικειμενικότητα και η ακρίβειά τους είναι συνάρτηση της πηγής από όπου προέρχεται το υλικό αυτό (γιατί, όπως ξέρουμε, τα ιστορικά πονήματα, ακόμα και τα τεκμήρια, δεν στε­ρούνται λαθών). Όμως, στο σύνολο τους, δεν μπορεί παρά να είναι χρήσιμες τόσο γι΄ αυτόν που θέλει να τοποθετήσει χρονο­λογικά κάποια ιστορικά γεγονότα όσο και γι΄ αυτόν που θέλει να προβεί σε μια στοιχειώδη ανάγνωση του 20ού αιώνα, του ελ­ληνικού αλλά και του ευρωπαϊκού —γιατί ό,τι γίνεται στην Ελ­λάδα είναι άμεσα εξαρτημένο από τις παράλληλες πολιτικές και πολεμικές εξελίξεις στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο.

Η πιο αμφιλεγόμενη περίοδος, όχι τόσο για τις ιστορικές χρονολογίες όσο για τις πολιτικές παρατηρήσεις, είναι η Εθνική Αντίσταση (1941-1944) και ο Εμφύλιος, ο οποίος ξεκινάει ουσιαστικά από τον Δεκέμβρη του 1944. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι, λόγω της μυστικότητας της δράσης και της παρά­νομης λειτουργίας των οργανώσεων της Αριστεράς, τα γεγονό­τα και η αποτίμησή τους δεν αποτυπώνονται πάντοτε στα αρ­χεία (αν και πολλά από τα αρχεία του ΚΚΕ και του Δημοκρατι­κού Στρατού έχουν διασωθεί). Άλλωστε, ακόμα και τα ελληνικά κρατικά αρχεία είναι ελλιπή, ιδιαίτερα τα στρατιωτικά. (Είναι γνωστό ότι η χουντική διοίκηση του στρατού προέβη στην κα­ταστροφή πολλών αρχείων, και όχι μόνο οπτικοακουστικού υλι­κού). Για τις περιόδους αυτές, πολύτιμες είναι οι προσωπικές μαρτυρίες, πολλές από τις οποίες έχουν δημοσιευθεί. Για την πε­ρίοδο του Εμφυλίου ιδιαίτερα, έχουν εκδοθεί τα τελευταία χρό­νια αρκετές σοβαρές ιστορικές μελέτες· μια από τις πιο εμπεριστατωμένες είναι το βιβλίο του Βασιλείου Κόντη Η αγγλοαμερικανική πολιτική και το ελληνικό πρόβλημα, 1945-1949 (Παρατη­ρητής, Θεσσαλονίκη 1984), το οποίο υπήρξε πολύτιμος οδηγός και για το παρόν χρονολόγιο.

Όταν ετοίμαζα την ταινία για τον Εμφύλιο του 1946-1949, το πρώτο ερώτημα που ορθώθηκε μπροστά μου ήταν από πού έ­πρεπε να αρχίσει η εξιστόρηση. Πόσο πίσω έπρεπε να πάω; Στο Λιτόχωρο, την πρώτη αυτή επίθεση των ανταρτών που συμπί­πτει με την ημέρα των εκλογών, δηλαδή με την αποχή της Αριστεράς, στις 31 Μαρτίου του 1946; Στη Συμφωνία της Βάρκιζας, που είχε προηγηθεί, και συμπίπτει με τη Συμφωνία της Γιάλτας, δηλαδή στις 12 Φεβρουαρίου του 1945; Στα Δεκεμβριανά, που ήταν βέβαια ο πρώτος Εμφύλιος, δηλαδή στις 3 Δεκεμβρίου του 1944 όταν η Αστυνομία πυροβόλησε τους διαδηλωτές στην πλα­τεία Συντάγματος, αφήνοντας περί τους τριάντα νεκρούς; Αλλά τι οδήγησε στα Δεκεμβριανά; Δεν εμφανίζεται έτσι στα ξαφνικά μια εμφύλια σύγκρουση… Μήπως έπρεπε να πάμε πιο πίσω, στο αντιβασιλικό κίνημα της Μέσης Ανατολής, στο πρώτο του 1943 και στο δεύτερο του Μαρτίου και Απριλίου του 1944; Ή μήπως ακόμα πιο πίσω, στη μεγάλη εμφύλια σύρραξη ανάμεσα στις α­ντάρτικες ομάδες του ΕΛΑΣ και του ΕΔΕΣ στα βουνά της Ηπεί­ρου; Σε όλες αυτές τις συρράξεις πλανάται η σκιά του εξόριστου στο Λονδίνο βασιλιά Γεωργίου Β΄, τον οποίο ο Τσόρτσιλ βιάζε­ται να ξαναφέρει στην Ελλάδα χωρίς δημοψήφισμα —ενός βα­σιλιά ο οποίος, με την πίεση των Άγγλων, είχε ήδη επιστρέψει α­πό την πρώτη του εξορία, το 1935, για να επιβάλει το 1936 την «4η Αυγούστου», δηλαδή τη δικτατορία του Μεταξά.

Από κάπου, βέβαια, έπρεπε ν΄ αρχίσει αυτή η ταινία! Γιατί ό­χι από το μεγάλο γεγονός που οδήγησε στην πανελλήνια αντί­σταση της Αριστεράς (στο ΕΑΜ, και το σημαντικό ένοπλο τμή­μα του, τους αντάρτες του ΕΛΑΣ, σε όλα σχεδόν τα ελληνικά βου­νά), από την κατάληψη δηλαδή της Ελλάδας απ’ τον γερμανικό χιτλερικό στρατό; Και, φυσικά, από την είσοδο της Βέρμαχτ στην Αθήνα, την 27η Απριλίου του 1941. Πώς εξηγείται όμως η άνο­δος της Αριστεράς και η ανάδειξή της σε αποκλειστική σχεδόν αντιστασιακή δύναμη, καθοδηγούμενη από ένα κόμμα, το ΚΚΕ, που πριν από τον πόλεμο δεν επηρέαζε πάνω από το 10 % του ελληνικού λαού;

Η Ελλάδα ήταν βασικά χωρισμένη —και μάλιστα από καιρό— σε βασιλικούς συντηρητικούς (αντιβενιζελικούς) και βενιζελικούς φιλελεύθερους (αντιβασιλικούς, που αποτελούσαν σίγουρα την πλειοψηφία του ελληνικού λαού, στην οποία και στηρίχτηκε το ΕΑΜ). Μήπως λοιπόν θα έπρεπε να είχαμε πάει ακόμα πιο πί­σω, στη δικτατορία του Μεταξά που εκτόπισε πολλούς φιλελεύ­θερους ηγέτες, μαζί με τους κομμουνιστές; Αλλά πώς θα εξηγη­θεί αυτή η δικτατορία της βασιλικής Δεξιάς αν δεν μιλήσουμε για το αιματηρό και αποτυχημένο «βενιζελικό» κίνημα του 1935; Και, φυσικά, για την κορυφαία εμφύλια σύγκρουση, την πιο βίαιη, αυτήν που σφράγισε με αίμα τις προσωπικές αντιπαλότητες και προκάλεσε μισό ακόμα αιώνα πολιτικής αλληλοεξόντωσης, δη­λαδή για την αντιβασιλική επανάσταση του 1922, η οποία δίκασε και οδήγησε στο εκτελεστικό απόσπασμα τη βασιλική κυβέρνη­ση, μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, εξόρισε τη βασιλική οι­κογένεια καν οδήγησε στην ανακήρυξη της αβασίλευτης δημοκρατίας του 1924. Η εκτέλεση, ουσιαστικά, μιας ολόκληρης κυ­βέρνησης (βλ. «Δίκη των Έξ») ένα αποτέλεσμα μπορούσε, ασφα­λώς, να έχει: τον Εμφύλιο Διχασμό. Ένα διχασμό που είχε αρχί­σει νωρίτερα, αμέσως μετά το ξέσπασμα του πολέμου του 1914, με το όνομα «εθνικός», γιατί η χώρα οδηγήθηκε σε αυτόν από τις πιέσεις των αντίπαλων Μεγάλων Δυνάμεων, που προκάλεσαν τη διχοτόμηση όχι μόνο της εξωτερικής πολιτικής αλλά και της ίδιας της χώρας. «Η προσωπικότης του Βενιζέλου», γράφει ο Γρηγόριος Δαφνής (Η Ελλάς μεταξύ δύο πολέμων), «είχε χωρίσει την Ελλάδα εις δύο στρατόπεδα, αλληλοϋποβλεπόμενα, αλληλοκατηγορούμενα, αλληλομισούμενα. Οι Έλληνες εγεννώντο και απέθνησκον βενιζελικοί ή αντιβενιζελικοί. Είχον παύσει να σκέ­πτονται πολιτικά. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος εσκέπτετο διά λογαριασμόν όλων των Ελλήνων». Κάπως έτσι έγινε και στην Κατοχή, με την Αριστερά, τη Δεξιά και τους αρχηγούς τους.

Μοιάζει βέβαια παράδοξο ν’ αρχίσει κανείς μια ταινία που έ­χει για θέμα της τον Εμφύλιο του 1946-1949 από τον Α’ Παγκό­σμιο Πόλεμο του 1914! Ωστόσο, ο Εμφύλιος δεν ήταν παρά ένας («ψυχρός») πόλεμος των Μεγάλων ανταγωνιστικών Δυνάμεων που περνούσε μέσα από τα ελληνικά κορμιά. Ο Ψυχρός Πόλε­μος ήταν η συνέχεια του Β’ Παγκόσμιου, που ήταν  συνέχεια του Α΄ Παγκόσμιου. Έτσι και ο Εμφύλιος Πόλεμος ήταν η συνέχεια των εθνικών και εμφύλιων διχασμών του αιώνα.

Μια Ελλάδα «υπό προστασία»

Όταν μια χώρα είναι «προστατευόμενη», στη διεθνή διπλωματι­κή γλώσσα ονομάζεται προτεκτοράτο. Αυτό ήταν ουσιαστικά η Ελλάδα μετά τη ναυμαχία του Ναβαρίνου που εξασφάλισε την ανεξαρτησία, αλλά όχι και την ακεραιότητά της. Οι ξένες δυνά­μεις, δηλαδή η Αγγλία, η Γαλλία και η Ρωσία, έθεσαν το νέο επαναστατικό κράτος, που αποσχίσθηκε από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, υπό την προστασία τους και εγγυήθηκαν την α­νεξαρτησία του, υπό όρους, απέναντι στον Σουλτάνο. (Ακόμα πιο προβληματική ήταν η αυτονομία της Κρήτης, παρά τις επα­νειλημμένες εξεγέρσεις των Κρητικών, στις οποίες αντιτάχθη­καν οι Σύμμαχοι για να μη δυσαρεστήσουν τον Σουλτάνο). Ό­μως, η Ελληνική Επανάσταση δεν είχε ολοκληρωθεί ακόμη. Το μεγαλύτερο μέρος της «γεωγραφικής Ελλάδας» παρέμεινε κάτω από τον οθωμανικό ζυγό. Μάλιστα, θα μπορούσε να πει κανείς πως μέχρι σήμερα η Ελληνική Επανάσταση του ’21 δεν έχει ολοκληρωθεί, και αυτό είναι η αιτία πολλών παθών της χώρας μας σε όλη τη διάρκεια του 20ού αιώνα. Για παράδειγμα, η Κύ­προς —που ανήκε μόνιμα στη «γεωγραφική Ελλάδα», μαζί με την Ίμβρο και την Τένεδο— έχουν μείνει απέξω. Η Κρήτη ενώ­θηκε με την Ελλάδα μόλις το 1912, και η Δωδεκάνησος μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το 1945!

Το Ανατολικό Ζήτημα

Καταρχάς, μετά την ήττα του Ναπολέοντα στο Βατερλό, οι Με­γάλες Δυνάμεις (Αυστρία, Ρωσία, Πρωσία, Γαλλία, Αγγλία), με πρωτοβουλία του Μέτερνιχ, συνέπραξαν σε μια «Ιερά Συμμα­χία», σκοπός της οποίας ήταν να καταπολεμήσουν τις αρχές της Γαλλικής Επανάστασης, να προλάβουν εθνικές εξεγέρσεις οπουδήποτε στην Ευρώπη και να διατηρήσουν παντού τα παρα­δοσιακά μοναρχικά καθεστώτα. Άλλωστε, αυτός είναι και ο λό­γος που ανάγκασαν αργότερα την Ελλάδα—που δεν είχε αρι­στοκρατική τάξη και βασιλική οικογένεια— να δεχτεί ξένο μο­νάρχη: τον Όθωνα στην αρχή και, μετά την εκδίωξή του, τη βα­σιλική οικογένεια των Γλίξμπουργκ. Όμως η εξασθένιση, στη νοτιοανατολική Ευρώπη, της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (του «Μεγάλου Ασθενούς», όπως την ονόμαζαν) οδηγούσε αναπό­φευκτα σε ανακατατάξεις στα Βαλκάνια, που εντείνονταν λόγω των εξελίξεων που είχε δρομολογήσει η Γαλλική Επανάσταση. Το μέλλον της περιοχής αυτής και οι καινούριες σφαίρες επιρ­ροής που προσφέρονταν, χωρίς να ξεχάσουμε τα Στενά, δηλαδή τα Δαρδανέλια, για την τύχη των οποίων ενδιαφέρονταν όλες οι ναυτικές δυνάμεις, με πρώτη τη Ρωσία, όλα αυτά —αν προσθέ­σουμε και την «προώθηση προς Ανατολάς» (Drang nach Osten), παραδοσιακή πολιτική της Αυστρίας και της Πρωσίας— πήραν το όνομα «Ανατολικό Ζήτημα».

Το Ανατολικό Ζήτημα όμως έρχεται να το περιπλέξει η Ελλη­νική Επανάσταση και η τάση της για «προώθηση προς Βορράν», δηλαδή προς τη Θεσσαλονίκη —και πέραν αυτής—, γεγονός που έ­κλεινε το δρόμο στην Αυστρία και τη Γερμανία, γιατί η «προώ­θηση προς Ανατολάς» υπολόγιζε και στο «πέρασμα» που προ­σέφεραν οι πεδιάδες της ευρύτερης Μακεδονίας. Στο συνέδριο του Βερολίνου (1878) ο Μπίσμαρκ δήλωνε: «Αυτός που κατέχει τη Μακεδονία εξουσιάζει τα Βαλκάνια». Όπως γράφει ο Νίκος Σβορώνος στο βιβλίο του Επισκόπηση της νεοελληνικής ιστορίας, η Μακεδονία αποβαίνει στο εξής το καίριο σημείο του Ανατολι­κού Ζητήματος γιατί αποτελεί την οδό του Drang nach Osten…

Προς το τέλος του 19ου αιώνα, η Ελλάδα αναμένει κάθε ρωσοτουρκικό πόλεμο για να προωθηθεί σε καινούρια εδάφη. Ο 20ός αιώνας βρίσκει και την Ελλάδα και την Τουρκία χρεωμένες βαθύτατα: την Ελλάδα στους Αγγλογάλλους (που οργανώνουν το στρατό και το Ναυτικό της), την Τουρκία και στους Γερμα­νούς (που οργανώνουν τον δικό της στρατό και ενισχύουν την οικονομία της). Ο Γερμανός στρατηγός Λίμαν φον Ζάντερς εί­ναι ο πραγματικός αρχηγός των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων.

Είναι πια φανερό πως η Γερμανία και οι Δυνάμεις που την περιβάλλουν ασφυκτικά οδηγούνται σε πόλεμο. Στην αντιδικία τους για τις αφρικανικές αποικίες και στην «προώθηση προς Α­νατολάς» (που αργότερα ο Χίτλερ θα ονομάσει «ζωτικό χώρο») έρχεται να προστεθεί η πρώτη ανακάλυψη κοιτάσματος πετρε­λαίου, το 1901, στο Ιράκ, το οποίο ήταν ακόμα επαρχία της Οθω­μανικής Αυτοκρατορίας. Η Αγγλία δεν είναι μακριά. Έχει ήδη βάλει πόδι στην Αίγυπτο —μετά την αποτυχημένη εκστρατεία του Ναπολέοντα— και ελέγχει τα απέναντι Στενά, δηλαδή το κανάλι του Σουέζ.

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου  "Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία"

Σάββατο 18 Ιουνίου 2022

Δέστε το κρέας στο καπάκι και ζεστάνετε το κάρβουνο στο καζάνι - εκπληκτικό αποτέλεσμα!




Πολυσπόρια – Τα αρχαία Πυανέψια ή Πυανόψια ή Πανόψια

 Πολυσπόρια – Τα αρχαία Πυανέψια ή Πυανόψια ή Πανόψια

Πυανόψια· ἑορτὴ Ἀθήνησιν. εἴρηται δέ, παρόσον κυάμων ἐμπίπλανται. καὶ ἄγεται Πυανεψιῶνος ἑβδόμῃ, ἐπειδὴ ἕψουσιν ἔτνος. οὕτω δὲ κέκληνται ὁ μὴν καὶ ἡ ἑορτή, διὰ τὸ ἀθάραν ἑψεῖν, ἃ καλοῦσι πύανα.
Πύανοι· κύαμοι. καὶ πᾶν ὄσπριον.

ΗΣΥΧΙΟΣ Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΥΣ

Πυανόψια· Λυκοῦργος ἐν τῷ Κατὰ Μενεσαίχμου· «καὶ ἡμεῖς Πυανόψια ταύτην τὴν ἑορτὴν καλοῦμεν, οἱ δ’ ἄλλοι Ἕλληνες Πανόψια, ὅτι πάντας εἶδον τοὺς καρποὺς τῇ ὄψει.» Ἀπολλώνιος καὶ σχεδὸν πάντες οἱ περὶ τῶν Ἀθήνησιν ἑορτῶν γεγραφότες Πυανεψιῶνος ἑβδόμῃ τὰ Πυανέψια Ἀπόλλωνι ἄγεσθαί φασι. δεῖν δέ φασι λέγειν Πυανέψια καὶ τὸν μῆνα Πυανεψιῶνα· πύανα γὰρ ἕψουσιν ἐν αὐτοῖς καὶ ἡ εἰρεσιώνη ἄγεται.
ΑΡΠΟΚΡΑΤΙΩΝ

Πολυσπόρια

Μήπως έφτασαν τα τέλη του Οκτώβρη; Μήπως κοντεύει στα μέσα κι ό Νοέμβρης; Ήρθε τότε η ώρα να «γιορτάσουμε» τα Πυανόψια μαζί με τους προγόνους μας στην αρχαία Αθήνα. Να ευχαριστήσουμε το Θεό Απόλλωνα και τη Θεά Αθηνά που προστάτεψαν τη γονιμότητα της γης τη χρονιά που έφυγε. Να παρακαλέσουμε να βοηθήσουν τη σοδειά και τούτο το χρόνο, τώρα που σπέρνουν τη γη και προπαντός…να μαγειρέψουν μαζί τους ένα έδεσμα από σπόρους σιτηρών και άλλων καρπών. Εκείνοι μαζεύονταν έξω από το ναό του Απόλλωνα και παιδιά στεφανωμένα με κλαδιά ελιάς και δάφνης τους προσέφεραν απ’ αυτό το γλύκισμα. Ύστερα γυρνούσαν από σπίτι σε σπίτι, τραγουδούσαν και οι οικοδεσπότες παίρναν κάποιο κλαδάκι απ’ τα μαλλιά τους το κρεμούσαν στην πόρτα και τους έδιναν κεράσματα.

Αυτό το έδεσμα σαν έθιμο έφτασε μέσ’ απ τα χρόνια στις μέρες μας. Κρατήθηκε «φρέσκο» και μπήκε στην Ιστορία της Μαγειρικής της Ηπείρου. Κάθε χρονιά στα Εισόδια της Θεοτόκου, στις 21 του Νοέμβρη, οι νοικοκυρές το ετοιμάζουν πρωί – πρωί και βιάζονται ποια θα το προσφέρει πρώτη σε συγγενείς και φίλους.

Τα μπωλάκια με τα πολυσπόρια πάνε κι έρχονται στα χέρια των παιδιών. Λένε πως οι αγρότισσες ανοίγουν τη βρύση, χύνουν με τη κουτάλα λίγα πολυσπόρια στο νεροχύτη και κάνουν τη δική τους παράκληση. «Όπως τρέχει το νερό έτσι να «τρέξει» φέτος η σοδειά μας»!
Έθιμο απ’ την αρχαιότητα, γλυκό και υγιεινό, δεν είναι κρίμα να μην το συνεχίσουμε;
[Πηγές: peliti.grpyrisporos.blogspot.gr]

https://ellas2.wordpress.com/

Το βρήκα στο: https://vequinox.wordpress.com/

Βάλτο, ένα μυθιστόρημα

 

Βάλτο, ένα μυθιστόρημα

Κάθε φορά που οι ρυθμιστικές αρχές άλλαζαν κάτι, οι μεσίτες έπρεπε απλώς να τροποποιήσουν το μοντέλο τους για να προσαρμοστούν στην αλλαγή, τίποτα περισσότερο. Όταν η Eteo έγινε μεσίτης, η ελάχιστη τιμή μετοχών εκκίνησης ήταν δέκα σεντς και η ελάχιστη τιμή των μετοχών του ενημερωτικού δελτίου ήταν δεκαπέντε, αλλά αργότερα αυτές αυξήθηκαν σε είκοσι πέντε σεντ για τη μετοχή σποράς και σαράντα σεντ για τις μετοχές του ενημερωτικού δελτίου. Οι εταιρείες κελύφους συγκεντρώθηκαν με τον ίδιο τρόπο. Μόνο οι αριθμοί ήταν διαφορετικοί και τα ποσοστά προμήθειας άλλαξαν. Η δημιουργία εταιρειών κέλυφος εξαρτιόταν φυσικά πολύ από τον επιχειρηματικό κύκλο. Σε καλούς καιρούς μπήκαν στο χρηματιστήριο πολλές νέες εταιρείες ενώ σε δύσκολες στιγμές μόνο λίγες περνούσαν. Όλα εξαρτιόνταν από την επενδυτική διάθεση του κοινού, τίποτα άλλο.
Απασχολημένος με αυτές τις σκέψεις, ο Ετέο οδήγησε στο Horseshoe Bay, πάρκαρε την Jaguar του και μπήκε στο σαλόνι του Sewell's για να βρει τον Robert που ήδη περίμενε. Ο Ρόμπερτ Ο' Λίρι, Ιρλανδο-Καναδός, ζούσε επίσης στο Βόρειο Βανκούβερ, στην κορυφή της λεωφόρου Lonsdale σε ένα σπίτι τριάντα ετών με την πιο όμορφη θέα στο κέντρο του Βανκούβερ. Ήταν παντρεμένος με την Donna και είχαν δύο κόρες. Ο Robert, με καταγωγή από το Saskatchewan, είχε μεγαλώσει στο Βανκούβερ και είχε περάσει το μεγαλύτερο μέρος της καριέρας του δουλεύοντας για την Kodak, αλλά με την εφεύρεση των ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών είχε βρεθεί σε μια βιομηχανία που γρήγορα κατέρρεε. Αντί να περιμένει να απολυθεί, είχε πάρει πρόωρη σύνταξη, με μια χρυσή χειραψία, και άρχισε να εμπλέκεται σε συμφωνίες VSE,
         «Γεια σου Eteo. Πως ήσουν?" Ο Ρόμπερτ φώναξε μόλις ο Ετέο πέρασε την πόρτα.
«Είμαι καλός, αλλά πού είναι ο Ιταλός επιβήτορας;» ρώτησε ο Ετέο καθώς έσφιξε το χέρι του Ρόμπερτ.
Σαν να τους άκουσε να μιλούν γι' αυτόν, μπήκε εκείνη τη στιγμή ο Μάριο Μεσίνη και αφού έδωσαν τα χέρια ολόγυρα, πήγαν σε ένα τραπέζι στο σαλόνι με τις βαθιές καρέκλες που όλοι προτιμούσαν. Ένας νεαρός διακομιστής ήρθε γρήγορα και πήρε την παραγγελία του για μπράντι.
https://vequinox.wordpress.com/

«Συγκλονισμένος» ο Αλέν Ντελόν από τον θάνατο του Τρεντινιάν: «Μετά τον Μπελμοντό, φεύγει άλλος ένας αδελφός»

 «Συγκλονισμένος» ο Αλέν Ντελόν από τον θάνατο του Τρεντινιάν: «Μετά τον Μπελμοντό, φεύγει άλλος ένας αδελφός»

Ο Ντελόν είχε συμπρωταγωνιστήσει με τον Τρεντινιάν στην ταινία «Μπάτσος και δολοφόνος» το 1975

Ο πρόεδρος της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν αποχαιρέτισε τον ηθοποιό Ζαν-Λουί Τρεντινιάν, «ένα τεράστιο καλλιτεχνικό ταλέντο» που «σημάδεψε τη ζωή μας μέσα από τον γαλλικό κινηματογράφο».

«Γυρίζει μια σελίδα» πρόσθεσε ο Μακρόν, όταν ρωτήθηκε για τον θάνατο του Τρεντινιάν με τη «βελούδινη φωνή», στο περιθώριο της τεχνολογικής έκθεσης Vivatech στο Παρίσι.

Συντετριμμένος δήλωσε ο Αλέν Ντελόν, ο οποίος είχε συμπρωταγωνιστήσει με τον Τρεντινιάν στην ταινία «Μπάτσος και δολοφόνος» το 1975. «Μετά τον Μπελμοντό, φεύγει άλλος ένας αδελφός και είμαι συγκλονισμένος», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο.

«Ήταν ένας σπάνιος (καλλιτέχνης), ένας αποκλίνων με την καλή έννοια. Ένας τεράστιος ηθοποιός. Όλη του τη ζωή εργάστηκε με ένα μαγνητόφωνο στο χέρι, απαγγέλλοντας ποιήματα. Και στο τέλος της ζωής του, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, συγκλόνισε όλον τον κόσμο απαγγέλλοντας θαυμάσια ποιήματα με υπέροχο τρόπο. Και γύρισε μεγάλες ταινίες, φυσικά, με τον Λελούς, αλλά υπάρχουν επίσης ο Κομφορμίστας, η Κόκκινη, υπέροχες ταινίες», είπε στο BMTV η πρώην σύζυγός του και μητέρα των τριών παιδιών του, η Ναντίν Τρεντινιάν.

https://www.protothema.gr/

Αρκούδα κάνει… μονόζυγο σε δέντρο για να φάει κεράσια (βίντεο)

 

Αρκούδα κάνει… μονόζυγο σε δέντρο για να φάει κεράσια (βίντεο)

Διάβασέ μου το...

Δείτε το βίντεο που κάνει τον γύρο του διαδικτύου με την "προσπάθεια" καφέ αρκούδας να φτάσει και να φάει το αγαπημένο της φρούτο...

Αρκούδα κάνει… μονόζυγο σε δέντρο για να φάει κεράσια (βίντεο)

Ένα ασυνήθιστο περιστατικό κατέγραψε πολίτης με το κινητό του στην Καστοριά, με μία καφέ αρκούδα να σκαρφαλώνει σε δέντρο για να φάει κεράσια.

Η αρκούδα κάνει… μονόζυγο σε δέντρο για να φάει κεράσια, όπως φαίνεται και στο απίθανο βίντεο κοντινής λήψης στο Δισπηλιό Καστοριάς, το οποίο ανήκει στον Νίκο Κωστάρα.

Η καφέ αρκούδα κατέχει την ευρύτερη κατανομή παγκοσμίως από όλα τα άλλα είδη αρκούδας. Στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι υπάρχουν 350 – 400. Ζουν σε δύο ανεξάρτητους πληθυσμούς, οι οποίοι δεν επικοινωνούν γεωγραφικά μεταξύ τους. Ο μεγαλύτερος πληθυσμός ζει στην ευρύτερη περιοχή της οροσειράς της Πίνδου ενώ ο άλλος στην οροσειρά της Ροδόπης.

Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζονται σταθερές ενδείξεις για παρουσία αρκούδας στον άξονα Βόρα – Ολύμπου και στη Στερεά Ελλάδα μέχρι και την ορεινή Ναυπακτία. Περιοχές που τα τελευταία 70 χρόνια δεν υπήρχε καμία καταγραφή. Στην Καστοριά πάντως οι καφέ αρκούδες επισκέπτονται συχνά κατοικημένες περιοχές, σε μια προσπάθεια να βρουν τροφή.

Πηγή: kozanimedia

https://www.ant1news.gr/

 Το Hubble τραβάει μια θάλασσα από πούλιες

Λαμπερά λευκά αστέρια διακρίνονται σε ολόκληρη τη σκηνή, αλλά είναι συγκεντρωμένα στο κέντρο της εικόνας.  Χρυσά αστέρια με κουκκίδες στην περιφέρεια με περισσότερη γέμιση στο κάτω μισό της εικόνας.  Ένα σωρό γαλανόλευκα αστέρια με τα περισσότερα στο πάνω μισό της εικόνας.

Αυτή η εικόνα με αστέρια δείχνει το σφαιρωτό σμήνος Terzan 9 στον αστερισμό του Τοξότη, προς το κέντρο του Γαλαξία. Το διαστημικό τηλεσκόπιο Hubble της NASA/ESA απαθανάτισε αυτή τη λαμπερή σκηνή χρησιμοποιώντας την κάμερα ευρέος πεδίου 3 και την προηγμένη κάμερα για έρευνες.

Τα σφαιρικά σμήνη είναι σταθερές, στενά συνδεδεμένες ομάδες από δεκάδες χιλιάδες έως εκατομμύρια αστέρια. Όπως δείχνει αυτή η εικόνα, οι καρδιές των σφαιρικών σμηνών είναι πυκνά γεμάτες με αστέρια. Το Terzan 9 είναι διάστικτο με τόσα πολλά αστραφτερά αστέρια που θυμίζει μια θάλασσα από πούλιες ή ένα τεράστιο σεντούκι θησαυρού γεμάτο με χρυσό.

Αυτό το έναστρο στιγμιότυπο είναι από ένα πρόγραμμα Hubble που ερευνά σφαιρικά σμήνη που βρίσκονται στην καρδιά του γαλαξία μας, του Γαλαξία μας. Η κεντρική περιοχή του Γαλαξία μας περιέχει μια σφιχτά γεμάτη ομάδα άστρων γνωστή ως γαλαξιακή διόγκωση, η οποία είναι πλούσια σε διαστρική σκόνη. Αυτή η σκόνη κάνει τα σφαιρικά σμήνη κοντά στο κέντρο του γαλαξία δύσκολο να μελετηθούν, καθώς απορροφά το φως των αστεριών και μπορεί ακόμη και να αλλάξει τα φαινομενικά χρώματα των αστεριών σε αυτά τα σμήνη. Η ευαισθησία του Hubble τόσο στα ορατά όσο και στα υπέρυθρα μήκη κύματος επιτρέπει στους αστρονόμους να μετρήσουν πώς αλλάζουν τα χρώματα των αστεριών λόγω της διαστρικής σκόνης. Η γνώση του αληθινού χρώματος και της φωτεινότητας ενός άστρου επιτρέπει στους αστρονόμους να εκτιμήσουν την ηλικία του και έτσι να εκτιμήσουν την ηλικία του σφαιρωτού σμήνος.

Πίστωση κειμένου: European Space Agency (ESA)
Πίστωση εικόνας: ESA/Hubble & NASA, R. Cohen

Επαφές πολυμέσων:

Claire Andreoli Διαστημικό Κέντρο Πτήσεων Goddard
της NASA  301-286-1940

Τελευταία ενημέρωση: 17 Ιουνίου 2022
Επιμέλεια: Ανδρέα Γιανόπουλος

https://www.nasa.gov/

Άστρο ζόμπι «τρώει» του πλανήτες του (βίντεο)

 Άστρο ζόμπι «τρώει» του πλανήτες του (βίντεο)

Παρασκευή, 17 Ιουνίου 2022 11:48
 
NASA, ESA, Joseph Olmsted (STScI)

Καλλιτεχνική απιεκόνιση του συστήματος G238-44 στο οποίο ο λευκός νάνος διαλύει και... καταπίνει τους πλανήτες του.

Ένα φαινόμενο που οι επιστήμονες αποκαλούν κοσμικό κανιβαλισμό εντοπίστηκε από διάφορα παρατηρητήρια προεξέχοντος του διαστημικού τηλεσκόπιου Hubble. Ερευνητική ομάδα με επικεφαλής επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, Λος Άντζελες (UCLA) μελέτησε τα δεδομένα από το σύστημα G238-44 που βρίσκεται σε απόσταση 86 ετών φωτός από τη Γη.

Στο σύστημα αυτό υπήρχε ένα άστρο παρόμοιο με τον Ήλιο γύρω από το οποίο σχηματίστηκαν πλανήτες. Όπως αναμένεται να συμβεί και με τον Ήλιο σε περίπου πέντε δισ. έτη το άστρο κάποια στιγμή κατανάλωσε τα «καύσιμα» του και εισήλθε στη διαδικασία του θανάτου του μετατρεπόμενο αρχικά σε ερυθρό γίγαντα. Η διαστολή του άστρου κατέστρεψε ένα μέρος του συστήματος που είχε σχηματιστεί γύρω του και η μετατροπή του σταδιακά σε λευκό νάνο (σε αστρικό πτώμα) οδήγησε τους πλανήτες που βρίσκονταν πιο μακριά και είχαν επιβιώσει να πλησιάσουν το άστρο.

Παρά το γεγονός ότι το άστρο θεωρείται από τους επιστήμονες «νεκρό» εξακολουθεί να διαθέτει βαρυτικό πεδίο ικανό να αλληλεπιδρά με τα κοντινά του αντικείμενα. Αυτή η αλληλεπίδραση έχει ως αποτέλεσμα οι πλανήτες να αποσυντίθενται και τα υλικά τους να απορροφούνται από τον λευκό νάνο.

Όπως είναι ευνόητο η μελέτη του G238-44 είναι εξαιρετικά σημαντική αφού προσφέρει σημαντικές πληροφορίες για αυτού του είδους τα συστήματα και φυσικά για το μέλλον του ηλιακού μας συστήματος

https://www.naftemporiki.gr/

Δήμoς Νοτίου Πηλίου: Αναγκαία η διατήρηση δρομολογίων του “Μουτζούρη”

Δήμoς Νοτίου Πηλίου: Αναγκαία η διατήρηση δρομολογίων του “Μουτζούρη” Τη διατήρηση των δρομολογίων του Τρένου Πηλίου ζητά ο αντιδήμαρχος Του...