Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020

Μια αττική ερυθρόμορφη κύλιξ στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Μια αττική ερυθρόμορφη κύλιξ στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης


Στα χέρια τους κρατούν κύλικες, προφανώς γεμάτες με κρασί, ενώ τα μισάνοιχτα χείλη, τα βλέμματα και κυρίως οι ζωηρές και εύγλωττες χειρονομίες τους δείχνουν ότι συνομιλούν και διασκεδάζουν. Πράγματι, οι συνδαιτυμόνες επιδίδονται στον κότταβο, σε ένα δημοφιλές ερωτικό παιχνίδι που θεωρείται σικελικής επινόησης. Αττική ερυθρόμορφη κύλιξ, περ. 480 π.Χ. Ύψ. 9,6 εκ. Διάμ. χείλους 23,6 εκ. Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, αρ. ευρ. ΝΓ 781. Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Ο επιμελητής αρχαιοτήτων του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, κ. Γιώργος Τασούλας, γράφει για ένα αριστούργημα της συλλογής του μουσείου που εκτίθεται στην ενότητα «Αρχαία Ελληνική Τέχνη. Μία ιστορία με εικόνες».

Το πήλινο αγγείο που παρουσιάζεται εδώ είναι μία κύλιξ, ένα σκεύος που χρησιμοποιούνταν ως κύπελλο κρασιού. Από το όνομα του αγγείου προέρχεται και η λέξη «κυλικείο», η οποία στην αρχαιότητα σήμαινε το ξύλινο έπιπλο όπου τοποθετούσαν τις κύλικες.

Η εικονογραφία της συγκεκριμένης κύλικας εναρμονίζεται πλήρως με τη χρήση της ως κρασοπότηρου, καθώς ο αγγειογράφος που τη διακόσμησε με την ερυθρόμορφη τεχνική –ο Ζωγράφος του Αντιφώντος, όπως συμβατικά ονομάζεται– απεικόνισε τόσο στην εσωτερική όσο και στην εξωτερική επιφάνεια στιγμιότυπα από ένα συμπόσιο που εκτυλίσσεται στο εσωτερικό μιας οικίας, συγκεκριμένα στον ανδρώνα.

Η λέξη «συμπόσιο» σημαίνει «πίνω μαζί με κάποιον». Ουσιαστικά, επρόκειτο για συγκεντρώσεις ανδρών –αρχικώς αριστοκρατικής καταγωγής– που έτρωγαν, έπιναν και διασκέδαζαν συζητώντας φιλοσοφικά και πολιτικά θέματα, απαγγέλλοντας ποίηση ή ακόμη και επιδιδόμενοι σε ερωτικές περιπτύξεις με τις εταίρες. Το συμπόσιο άνθησε από τον 7ο αι. π.Χ. και αποτέλεσε έναν σημαντικό κοινωνικό θεσμό που ενίσχυε τους φιλικούς δεσμούς μεταξύ των συμμετεχόντων.

Στην εσωτερική επιφάνεια του αγγείου, σε ένα περιορισμένο κυκλικό πεδίο που ονομάζεται «μετάλλιο», εικονίζεται ένας καλογυμνασμένος γυμνός έφηβος με πορφυρή ταινία στα μαλλιά. Με το δεξί χέρι έχει βυθίσει μιαν οινοχόη μέσα σε έναν μεγάλο κρατήρα για να αντλήσει κρασί και να γεμίσει την κύλικα που κρατά στο αριστερό χέρι.

Ο κρατήρ αποτελούσε το κατεξοχήν συμποτικό σκεύος που –όπως δηλώνει και το όνομά του– χρησιμοποιούνταν για την κράσιν, δηλαδή την ανάμειξη του οίνου με νερό. Το αποτέλεσμα αυτής της κράσης ήταν ο κεκραμένος οίνος, δηλαδή το κρασί. Το τονωτικό και παυσίλυπον δώρο του Διονύσου ήταν το αγαπημένο ποτό που συνόδευε το φαγητό, και οι συμποσιαστές συνήθιζαν να το πίνουν νερωμένο για να αποφύγουν τη μέθη. Την αναλογία την αποφάσιζε ο συμποσίαρχος – συνήθως ένα μέρος οίνου προς τρία μέρη νερού. Ο εικονιζόμενος κρατήρας –λόγω των λαβών του που μοιάζουν με κίονες που στηρίζουν το επίπεδο χείλος πάνω από τον ώμο– ονομάζεται κιονωτός ή κορινθιουργής, καθώς ο τύπος αυτός θεωρείται κορινθιακή δημιουργία.

Γραπτές επιγραφές, που αποδίδονται με πορφυρό χρώμα σε ημικυκλική διάταξη πάνω από τη σκηνή, μας γνωστοποιούν το όνομα του νεαρού οινοχόου (ΛΥΣΙΣ) και επαινούν την ομορφιά του με το επίθετο ΚΑΛΟΣ (= όμορφος). Ανάλογες επιγραφές σώζονται και στις εξωτερικές όψεις του αγγείου: ΛΥΣΙΣ ΚΑΛΟΣ (= Ο Λύσις είναι όμορφος) και ΛΥΣΙΣ ΗΟ ΠΑΙΣ (= Λύσις, ο νέος).

Στην εσωτερική επιφάνεια του αγγείου, σε ένα περιορισμένο κυκλικό πεδίο που ονομάζεται «μετάλλιο», εικονίζεται ένας καλογυμνασμένος γυμνός έφηβος με πορφυρή ταινία στα μαλλιά. Με το δεξί χέρι έχει βυθίσει μιαν οινοχόη μέσα σε έναν μεγάλο κρατήρα για να αντλήσει κρασί και να γεμίσει την κύλικα που κρατά στο αριστερό χέρι. Αττική ερυθρόμορφη κύλιξ, περ. 480 π.Χ. Ύψ. 9,6 εκ. Διάμ. χείλους 23,6 εκ. Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, αρ. ευρ. ΝΓ 781. Πηγή: Φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης

Οι επιγραφές που επαινούν τους όμορφους Αθηναίους εφήβους εμφανίζονται κυρίως σε συμποτικά σκεύη από τα μέσα του 6ου έως τα μέσα του 5ου αι. π.Χ. και έχουν ομοερωτική χροιά. Δεν είναι σαφές εάν οι επαινετικές επιγραφές εξέφραζαν τον θαυμασμό των ίδιων των αγγειογράφων ή εάν γίνονταν κατά παραγγελία από πελάτες που επρόκειτο να προσφέρουν τα σκεύη αυτά ως δώρα.

Η σκηνή του μεταλλίου παραπέμπει στο συμπόσιο που κοσμεί την εξωτερική επιφάνεια της κύλικας.

Τα ψάθινα καλάθια (οι λεγόμενες σπυρίδες), που κρέμονται άδεια ψηλά στους τοίχους, περιείχαν τις λιτές προμήθειες σε τρόφιμα που οι συνδαιτυμόνες συνήθιζαν να φέρνουν για το κοινό δείπνο. Πρόκειται για τα «ἀπό σπυρίδος δεῖπνα», όπως μας πληροφορεί ο Αθήναιος στο έργο του «Δειπνοσοφισταί».

Χαμηλότερα, πάνω σε ανάκλιντρα με μεγάλα αναπαυτικά μαξιλάρια, ανακάθονται έξι άνδρες: ένας ώριμος γενειοφόρος φαλακρός και πέντε νεότεροι. Είναι ενδεδυμένοι με ιμάτιο που αφήνει ακάλυπτο το πανωκόρμι, ενώ στις κεφαλές τους άλλοι φέρουν στεφάνια μυρτιάς και άλλοι ταινίες. Τα στεφάνια στα μαλλιά δηλώνουν ότι το δείπνο έχει ολοκληρωθεί και οι συνδαιτυμόνες βρίσκονται πλέον στο στάδιο του πότου, της οινοποσίας. Άλλωστε στα χέρια τους κρατούν κύλικες, προφανώς γεμάτες με κρασί, ενώ τα μισάνοιχτα χείλη, τα βλέμματα και κυρίως οι ζωηρές και εύγλωττες χειρονομίες τους δείχνουν ότι συνομιλούν και διασκεδάζουν. Πράγματι, οι συνδαιτυμόνες επιδίδονται στον κότταβο, σε ένα δημοφιλές ερωτικό παιχνίδι που θεωρείται σικελικής επινόησης.

Σύμφωνα με τους κανόνες του παιχνιδιού, κάθε συμποσιαστής περνούσε τον δείκτη του δεξιού του χεριού σε μία λαβή της κύλικάς του και τη στριφογύριζε, προσπαθώντας να εκτινάξει το κρασί προς έναν απομακρυσμένο στόχο. Σκοπός του ήταν είτε να καταρρίψει έναν μεταλλικό δίσκο που ισορροπούσε πάνω σε μία μεταλλική ράβδο είτε να βυθίσει ένα από τα μικρά πήλινα κύπελλα που επέπλεαν μέσα σε μια λεκάνη με νερό. Τη στιγμή που ο συμποσιαστής εκσφενδόνιζε το υγρό περιεχόμενο της κύλικας προς τον στόχο, ψιθύριζε το όνομα ενός αγαπημένου προσώπου ή ενός ατόμου που επιδίωκε να γοητεύσει. Όποιος έβρισκε τον στόχο, υποτίθεται ότι κέρδιζε και στην αγάπη.

Η συγκεκριμένη κύλιξ φαίνεται πως ήταν πολύτιμη για τον κάτοχό της. Αυτό συνάγεται από τα τέσσερα ζεύγη οπών που διατηρούνται στα τοιχώματά της και μαρτυρούν ότι είχε σπάσει κάποια στιγμή, αλλά ο ιδιοκτήτης της μερίμνησε για την επισκευή της με τη χρήση τεσσάρων μεταλλικών συνδέσμων (οι οποίοι σήμερα δεν σώζονται). Μολονότι η κύλιξ έχασε την πρακτική της χρήση μετά την επισκευή, θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ότι ο κάτοχός της φρόντισε να την επιδιορθώσει για να εξακολουθεί να του θυμίζει το άτομο που ίσως κάποτε του την είχε προσφέρει ως δώρο.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης είναι αφιερωμένο στη μελέτη και προβολή των αρχαίων πολιτισμών του Αιγαίου και της Κύπρου, με ιδιαίτερη έμφαση στην Κυκλαδική τέχνη της 3ης π.Χ. χιλιετίας. Ιδρύθηκε το 1986, αρχικά για να στεγάσει την ιδιωτική συλλογή του Νικολάου και της Ντόλλης Γουλανδρή και σταδιακά επεκτάθηκε για να φιλοξενήσει και άλλες σημαντικές συλλογές-δωρεές. Η Αρχαία Ελληνική Τέχνη συνιστά ένα από τα σημαντικότερα φαινόμενα του παγκόσμιου πολιτισμού και συνέβαλε καθοριστικά στη διαμόρφωση του χαρακτήρα και της αισθητικής του σύγχρονου δυτικού κόσμου. Η Συλλογή Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης του ΜΚΤ δίνει τη δυνατότητα μιας διαχρονικής προσέγγισης του φαινομένου αυτού από τη Μέση Εποχή του Χαλκού (2η χιλιετία π.Χ.) μέχρι το τέλος της ρωμαϊκής περιόδου (4ος αι. μ.Χ.). Η συλλογή παρουσιάζεται στον 2ο και 4ο όροφο του κεντρικού κτιρίου με τίτλο «Μια ιστορία με εικόνες» και «Σκηνές από την καθημερινή ζωή στην Αρχαιότητα» αντίστοιχα.

Aν θέλετε να εξερευνήσετε τη συλλογή αρχαίας ελληνικής τέχνης και τις άλλες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, μπείτε στο: https://cycladic.gr/exhibits/all
https://artsandculture.google.com/partner/museum-of-cycladic-art. Πηγή: Μ. Μιχαήλ, LiFO. Πηγή

https://ellas2.wordpress.com/

https://vequinox.wordpress.com/

«Σκύλες», «κόρες» του Άδη και πνεύματα του θανάτου και της εκδίκησης.

«Σκύλες», «κόρες» του Άδη και πνεύματα του θανάτου και της εκδίκησης. Κήρες οι υποχθόνιες θεότητες που τρομοκρατούσαν τους ανθρώπους


Οι Κήρες ήταν υποχθόνιες θεότητες τις οποίες ο Ησίοδος χαρακτήριζε ως πνεύματα του θανάτου και της εκδίκησης. Σκορπούσαν τρόμο στους ανθρώπους και σύμφωνα με τον Παυσανία είχαν «δόντια άγριου θηρίου και γαμψά νύχια».
Τις αποκαλούσαν «σκύλες» ή «κόρες» του Άδη, αλλά σύμφωνα με τη μυθολογία ήταν παιδιά της Νύκτας. Φορούσαν κόκκινο μανδύα, ο οποίος ήταν βαμμένος από το αίμα των πολεμιστών που έπεφταν στο πεδίο της μάχης.
Μπορούσαν να χτυπήσουν τους ανθρώπους οποιαδήποτε στιγμή και σε οποιοδήποτε σημείο της Γης. Στην ελληνική μυθολογία παρουσιάζονται στο πλευρό της Περσεφόνης και του Άδη, γι’ αυτό συχνά συγχέονται με τις Μοίρες.
Η Κήρα και οι Μοίρες
Κάθε άνθρωπος που γεννιόταν είχε τη Κήρα του, η οποία τον ακολουθούσε σε όλη του τη ζωή και όριζε τον θάνατό του.
Σύμφωνα με τη μυθολογία, ο Αχιλλέας έπρεπε να διαλέξει ανάμεσα σε δύο Κήρες. Η μία θα του χάριζε μακριά και άδολη ζωή στο σπίτι του, ενώ η άλλη, σύντομη και ένδοξη στον πόλεμο της Τροίας.
Ο Όμηρος αναφέρεται στην έννοια κηροστασία. Ο Δίας έκανε κηροστασία για να βεβαιώσει τον θάνατο του Έκτορα και το τέλος των Τρώων. Όπως περιέγραφε ο Όμηρος πριν από τη μονομαχία του Έκτορα με τον Αχιλλέα, ο Δίας ζύγισε τις κήρες τους και η ζυγαριά βάρυνε από την πλευρά του Έκτορα και έδειξε τον κάτω κόσμο, τον Άδη.
Όπως ανέφερε ο Ησίοδος:
«Οι μαύρες Κήρες, τρίζοντας τ’ άσπρα δόντια τους, με μάτια τρομερά, ματωμένες, αχόρταγες, μαλώναμε ποια θα πάρει αυτούς που πέφτανε. Όλες λαχταρούσανε να πιουν το μαύρο αίμα. Σαν κρατούσανε έναν πολεμιστή που κειτόταν χάμω νεκρός ή που είχε πέσει πληγωμένος, χώνανε τα μακριά τους νύχια μες τη σάρκα του και η ψυχή του πήγαινε στον Άδη και στον παγωμένο Τάρταρο.
Αφού ρουφούσανε το αίμα του, ρίχνανε το κουφάρι πίσω τους, τρέχανε μέσα από το σάγαλο και στη σφαγή, να πέσουν πάνω σε καινούργια λεία». Η ζυγαριά έδειχνε τον δρόμο του Άδη και οι Κήρες έκαναν τον θάνατο να μοιάζει ακόμη πιο τρομακτικός. 
https://vequinox.wordpress.com/
https://ellas2.wordpress.com/

«Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ» ΤΟΥ OLIVER JEFFERS


«Ο ΔΡΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ» ΤΟΥ OLIVER JEFFERS



ο δρόμος για το σπίτι, oliver Jeffers
Συγγραφέας & Εικονογράφος: Oliver Jeffers Σελίδες: 32 Εκδόσεις: Ίκαρος
Μια φορά και ένα καιρό, ένα αγόρι και ένας εξωγήινος συναντιούνται στο φεγγάρι. Δεν πρόκειται όμως για μια προγραμματισμένη συνάντηση, αλλά για μια διπλή μηχανική βλάβη αεροσκαφών. Για να καταφέρουν να επισκευάσουν τα αεροσκάφη τους, οι δύο μικροί εξερευνητές πρέπει να ενώσουν τις δυνάμεις τους. Η συνεργασία των δύο ηρώων θα δώσει λύσεις στο πρόβλημα και θα γεννήσει μια νέα φιλία, μαζί με ένα νέο πρόβλημα. Πώς θα ξαναβρεθούν οι καινούργιοι φίλοι;

Ο δρόμος για το σπίτι είναι ένα βιβλίο για την συνεργασία και τη φιλία. Ένα βιβλίο όπου η διαφορετικότητα του καθενός είναι χάρισμα και η φιλία είναι αμοιβαία. Οι μικροί μας ήρωες αναπτύσσουν μια σχέση ισότητας, χωρίς ίχνος ανταγωνισμού. Άλλωστε οι λύσεις σε όλα τα προβλήματα δίνονται πιο εύκολα, όταν τα μοιραστούμε με κάποιον. Όταν συνεργαστούμε, όταν προσπαθούμε μαζί και όταν δεν τα παρατάμε μέχρι να τα καταφέρουμε.
Η φιλία για τα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας είναι η πρώτη μορφή κοινωνικής σχέσης που αναπτύσσουν με τους συνομηλίκους τους, χωρίς την καθοδήγηση των μεγάλων. Αποτελεί το επίκεντρο της κοινωνικής τους ζωής και συνυφαίνεται άμεσα με το παιχνίδι, την αγαπημένη και βασική τους ασχολία. Η συνεργασία στο παιχνίδι, στο σχολείο, στο πάρκο για την επίτευξη των στόχων του κάθε παιχνιδιού γεννά τις πρώτες φιλίες των παιδιών. Η ιστορία του βιβλίου ταυτίζεται με τα βιώματα των παιδιών και τους θυμίζει πόσο σημαντικό είναι το δώρο της φιλίας, ειδικά όταν συνοδεύεται από τον αμοιβαίο σεβασμό μεταξύ φίλων.
Έχουμε μια διαστημική ιστορία που περιλαμβάνει μερικά από τα αγαπημένα στοιχεία των παιδιών. Το διάστημα και όσο μυστήρια και μαγικά περιλαμβάνει, το χιούμορ και οι ελκυστικές εικόνες που τους επιτρέπουν να παρακολουθούν με ευκολία την εξέλιξη της ιστορίας. Η ξενοιασιά , η παιδική αθωότητα και η ανάμειξη του πραγματικού και φανταστικού κόσμου των παιδιών κυριαρχούν σε κάθε σελίδα. Ο μικρός αναγνώστης νιώθει ότι αυτό το βιβλίο βγήκε από το μυαλό του. Η αμεσότητα των συναισθημάτων, οι απλές ρεαλιστικές αλλά παράλληλα μη λογικές λύσεις, που βασίζονται στην «παιδική» φυσική, παρουσιάζονται με χιούμορ αλλά και σοβαρότητα. Το παιδί αισθάνεται ότι οι ήρωες κάνουν επιλογές που θα έκανε και το ίδιο. Η ανωνυμία των ηρώων ευνοεί την ταύτιση των παιδιών, και το ανοιχτό τέλος τους προσκαλεί να συνεχίσουν την ιστορία με όποιο τρόπο θέλουν.

ο δρόμος για το σπίτι, oliver Jeffers

Η εικονογράφηση του βιβλίου αποτυπώνει τον κόσμο του διαστήματος όπως ακριβώς θα τον φανταζόταν ένα παιδί. Ο μοναδικός χαρακτήρας των εικόνων του Jeffers σε μεταφέρει σε ένα κόσμο παραμυθένιο, αγνό, τρυφερό, σε ένα κόσμο που κάθε παιδί νιώθει ασφαλές και τα πάντα είναι δυνατά. Οι εικόνες για πράγματα και καταστάσεις της καθημερινότητας, αποτυπώνονται ρομαντικά όπως ακριβώς έχουν δομήσει τα παιδιά τα νοητικά σχήματα για αυτές τις έννοιες στο μυαλό τους, μέσα από τα βιώματά τους, τα παιδικά προγράμματα και τα παραμύθια. Μια αίσθηση ρετρό με μια μικρή δόση νοσταλγίας κρύβεται μέσα στις εικόνες. Η εικονογράφηση και το κείμενο ανακατεύονται και γίνονται ένα μέσα στις σελίδες του βιβλίου. Τα δύο στοιχεία αυτά είναι ισάξια, και η δυναμική αλληλεπίδραση ανάμεσά τους μας διηγείται την ιστορία.
https://houseofairytale.wordpress.com/

Αλμυρά κουλούρια με ελιές!!!

Αλμυρά κουλούρια με ελιές!!!


Ελάτε να φτιάξουμε εύκολα αλμυρά κουλούρια με ελιές για όλες τις ώρες!!! Μπορείτε να αντικαταστήσετε τις ελιές με τυρί τριμμένο κατά προτίμηση κεφαλοτύρι ή καρότο!!!
Υλικά
-500gr αλεύρι φαρίνα -100gr ελιές ψιλοκομμένες -170ml λευκό κρασί -150ml ηλιέλαιο -50gr μαργαρίνη -1κτσ ζάχαρη -1κτγ κοφτό αλάτι -μοσχοκάρυδο

Ο Βασιλικός και Άλλα 9 Φυτά που Πρέπει να Φυτεύονται Δίπλα στις Ντομάτες

Ο Βασιλικός Προστατεύει τις Ντομάτες & Βελτιώνει τη Γεύση τους, Αυτό και Άλλα 9 Φυτά που Πρέπει να Φυτεύονται Δίπλα στις Ντομάτες



Ο Βασιλικός Προστατεύει τις Ντομάτες & Βελτιώνει τη Γεύση τους, Αυτό και Άλλα 9 Φυτά που Πρέπει να Φυτεύονται Δίπλα στις Ντομάτες

Σε όλους αρέσει να φυτεύουν ντομάτες στον κήπο κι η παραγωγή των φυτών τους είναι κάτι σαν βραβείο για τον κόπο και τις ατελείωτες ώρες που ξόδεψαν για να τις μεγαλώσουν. Από τα λερωμένα χέρια από τις εργασίες στο χώμα, μέχρι τις υπερήφανες αναρτήσεις στο facebook φωτογραφιών από τη σοδειά, η εμπειρία είναι ανεκτίμητη κι ένας παθιασμένος κηπουρός θέλει να απολαύσει αυτές τις στιγμές στο έπακρο. Επειδή, όμως, οι ντομάτες έχουν δεκάδες εχθρούς και ασθένειες, μια από τις κορυφαίες λύσεις στη βιολογική καλλιέργεια είναι η συγκαλιέργεια με φυτά συντρόφους.

Πως ωφελούνται οι ντομάτες από τα διπλανά φυτά;

Τα φυτά που φυτεύουμε δίπλα στις ντομάτες, τις ευνοούν με συγκεκριμένους τρόπους. Αρχικά, προσφέρουν ένα καταφύγιο στα ωφέλημα έντομα και σε οργανισμούς που τρέφονται με τους βλαβερούς εχθρούς, που παρασιτούν στις ντομάτες. Μερικά από αυτά τα φυτά έχουν την ικανότητα να βελτιώνουν τους μηχανισμούς άμυνας της ντομάτας ενάντια στα παθογόνα, ενώ αλλά μπορούν και βελτιώνουν τη γεύση και το άρωμα των καρπών. Επιπλέον, υπάρχουν φυτά που βελτιώνουν τις συνθήκες στο περιβάλλον γύρω από τις ντομάτες.

Δεν είναι όλα τα φυτά κατάλληλα για να φυτευτούν κοντά στις ντομάτες. Υπάρχουν φυτά που είναι άριστοι γείτονες, αλλά υπάρχουν και άλλα που λειτουργούν ανταγωνιστικά ή τις βλάπτουν όταν φυτεύονται κοντά. Μερικά από αυτά τα ακατάλληλα φυτά είδαμε στο άρθρο για τα φυτά που δεν πρέπει να φυτεύονται δίπλα-δίπλα στον κήπο.

10 Φυτά που μπορούμε να φυτέψουμε δίπλα στις ντοματιές

Ας δούμε επιγραμματικά τα 10 καλύτερα φυτά για να φυτέψετε δίπλα στις ντοματιές σας:

1. Βασιλικός

Ο βασιλικός με την ντομάτα συνεργάζονται άριστα όταν φυτεύονται μαζί. Έχουν μια συμβιωτική σχέση κι αναπτύσσονται καλύτερα απ’ ό, τι αν τα φυτεύαμε μόνα τους. Πιο συγκεκριμένα, ο βασιλικός δρα απωθητικά για έντομα όπως οι αφίδες, οι αλευρώδεις, ο τετράνυχος και άλλα ακάρεα, για μερικές κάμπιες λεπιδοπτέρων και για τα κουνούπια. Επίσης, φιλοξενεί ωφέλημα έντομα που τρέφονται με τα επιβλαβή, όπως ακάρεα της οικογένειας Phytoseiidae ή άλλα που παρασιτούν σε αυτά.

Όταν ανθίζει ο βασιλικός προσελκύει μέλισσες, ήμερα και άγρια είδη, που γονιμοποιούν και τα άνθη της ντομάτας, όταν φυτευτεί δίπλα. Αυτό οδηγεί σε περισσότερη παραγωγή ανά φυτό. Επίσης, ο βασιλικός έχει την ικανότητα να βελτιώνει τη γεύση και το άρωμα του καρπού της ντομάτας, μιας και ελέγχει την ωρίμανσή του.

Επιπλέον έχει μυκητοκτόνες ιδιότητες και προστατεύει τις ντοματιές από σημαντικούς φυτοπαρασιτικούς μύκητες που μεταδίδονται μέσω του νερού. Για ιδανικό αποτέλεσμα φυτέψτε 3 φυτά βασιλικού γύρω από κάθε ντοματιά.

2. Κατιφές

Ο κατιφές ωφελεί πολλά φυτά όταν φυτεύεται δίπλα τους, ένα από αυτά με τα οποία συνεργάζεται άριστα είναι και οι ντομάτες. Έχει την ικανότητα να απωθεί τα παράσιτα, τους νηματώδεις από τις ρίζες, τις πράσινες κάμπιες των λεπιδοπτέρων, τα σαλιγκάρια και πολλούς ακόμα εχθρούς.

Ακόμα, ο κατιφές έχει όμορφα άνθη και θα διακοσμήσει ιδανικά τον κήπο σας. Φυτέψτε το σίγουρα την περίοδο κοντά στο τέλος της σεζόν, ώστε να προστατεύσετε τα φυτά από τους νηματώδεις΄

3. Καρότα

Μια με δυο εβδομάδες πριν φυτέψετε τις ντομάτες, φυτέψτε καρότα γύρω από τις θέσεις τους. Τα καρότα λειτουργούν σαν καλοί γείτονες παρέχοντας στις ντομάτες τις κατάλληλες συνθήκες για να αναπτυχθούν, κυρίως στο έδαφος. Πιο συγκεκριμένα, βελτιώνουν τη δομή του εδάφους, βελτιώνουν την αποστράγγιση του, το αερίζουν, επιτρέπουν την συγκράτηση των θρεπτικών συστατικών.

Όταν τα καρότα ωριμάσουν, τα συλλέγετε κι έτσι το κενό που αφήνουν στο έδαφος, λόγω τις ρίζας τους, βελτιώνει τη δομή του εδάφους. Εδώ να αναφέρουμε πως τα καρότα μπορεί να είναι λίγο μικρότερα, καθώς οι ρίζες της ντομάτας θα κερδίσουν την μάχη του χώρου.

Διαβάστε επίσης: 6 συμβουλές για να μεγαλώσετε τα καλύτερα καρότα

4. Μαρούλι.

Και εδώ το μαρούλι φαίνεται να είναι ένας ιδανικός γείτονας για τη ντομάτα, κυρίως επειδή επωφελείται το ίδιο, μιας και σκιάζεται από αυτή, τους καλοκαιρινούς μήνες και είναι πιο εύκολο να μεγαλώσει και να δώσει τραγανά φύλλα. Είναι ένα φυτό που εξοικονομεί τον χώρο στον κήπο σας.

5. Μπουράντζα

Η μπουράντζα είναι ετήσιο βότανο ενδημικό της μεσογειακής χλωρίδας. Δρα απωθητικά κατά της πράσινης και ακανθώδους κάμπιας των λεπιδόπτερων. Προσελκύει μέλισσες που αυξάνουν την παραγωγή και της ντομάτας. Επίσης, ίσως να μπορεί να βελτιώνει τη γεύση των καρπών την ντομάτας μιας και απορροφά θείο από το έδαφος.Φυτέψτε ένα ανά 3 φυτά ντομάτας όταν τις καλλιεργείτε σε σειρές. Η μπουράντζα έχει άνθη σχεδόν παρόμοιου σχήματος με της ντομάτας και τα φύλλα της μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις σαλάτες σας. Ακόμα, έχει και φαρμακευτική χρήση.

6. Πιπεριές

Το έτερο φυτό της οικογένειας των σολανοδών, στην οποία φυσικά ανήκει και η ντομάτα, έχει ίδιες καλλιεργητικές απαιτήσεις με την ντομάτα και μπορούν να φυτευθούν μαζί στις περιπτώσεις που έχετε περιορισμένο χώρο. Απαιτούν τις ίδιες ώρες έκθεσης στον ήλιο, παρόμοιες ανάγκες λίπανσης και ποτίσματος και παρόμοιες καλλιεργητικές φροντίδες.

7. Φασολιά

Η φασολιά είναι ψυχανθές φυτό που έχει την ικανότητα να αναπτύσσει συμβιωτικές σχέσεις με τα αζωτοδεσμευτικά βακτήρια του γένους Rhizobium κι έτσι να εμπλουτίζει το έδαφος με άζωτο. Απ’ την άλλη, οι ντομάτες αγαπούν το άζωτο γιατί αναπτύσσονται συνεχώς, έτσι η φύτευση της φασολιάς δίπλα τους είναι ιδανική γι’ αυτές.

8. Σκόρδο

Το σκόρδο έχει την ικανότητα να απωθεί τον τετράνυχο κι άλλα επιβλαβή ακάρεα για την ντοματιά. Επωφεληθείτε από αυτή τους την ιδιότητα φυτεύοντας φυτρωμένες σκελίδες σκόρδου 2-3 εκατοστά δίπλα στη βάση της ντομάτας.

9. Θυμάρι, μαϊντανός και άνηθος

Όλα αυτά τα βότανα και μπαχαρικά όταν φυτεύονται κοντά στην ντομάτα μπορούν να απωθήσουν ένα μεγάλο εύρος εχθρών, όπως αφίδες, ακάρεα, κάμπιες λεπιδόπτερων, μυρμήγκια, θρίπες, κ.α. Επίσης προσφέρουν ενδιαίτημα σε διάφορα ωφέλημα έντομα που τρέφονται από τους εχθρούς της ντομάτας.

10. Σπαράγγι

Μπορείτε να φυτέψετε τις ντομάτες σας γύρω από τα ήδη διαμορφωμένα σαμάρια των σπαραγγιών σας. Τα σπαράγγια φαίνεται πως παράγουν μια χημική ουσία που καταστρέφει τους νηματώδεις στις ρίζες της ντομάτας κι έτσι τις προστατεύει από αυτόν τον σοβαρό εχθρό που μπορεί να προκαλέσει μέχρι και ακαρπία στις ντομάτες. Από την άλλη, οι ντομάτες επίσης προστατεύουν τα σπαράγγια από ένα επικίνδυνο σκαθάρι, τον κριόκερο, μιας και παράγουν σολανίνη που είναι τοξική γι’ αυτόν.

Ακόμη, υπάρχουν και άλλα φυτά που μπορούν να ωφελήσουν τις ντομάτες. Η μέντα, το σχοινόπρασο, το νεροκάρδαμο κι ο μαϊντανός είναι μερικά από αυτά. Αν έχετε εμπειρία από κάποιες από τις παραπάνω εφαρμογές, γράψτε μας στα σχόλια ή προτείνετε φυτά που διαπιστώσατε ότι ωφελούν τις ντομάτες και δεν υπάρχουν σε αυτή τη λίστα.

https://share24.gr/

Όταν ροδινίσουν τα στάχυα...

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
3 ΙΟΥΝΙΟΥ 2001
Της ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ- ΚΑΜΗΛΑΚΗ
Διευθ. του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών

Ο ΙΟΥΝΙΟΣ, ο Θεριστής (Θερ’στής, Θερτής) και Ερινιαστής, συνδέεται στις περισσότερες περιοχές τns Ελλάδας με την ωρίμανση και τον θερισμό των δημητριακών, που, αναλογώs του κλίματος, αρχίζει τον Μάιο και τελειώνει τις πρώτες μέρες του Ιουλίου.
 «Όταν ροδινίσουν (χρυσώσουν) τα στάχυα, τότε αρχίζει το μεγάλο θέρος, δηλ. το θέρισμα των σιταριών... Τότε οι γεωργοί κάνουν μεγάλες προετοιμασίες. Ετοιμάζουν τα ψωμιά και τις ζωοτροφές για μια εβδομάδα... Έχουν μαζί τους και τον μερωτή, ο οποίος επιβλέπει τα μωρά παιδιά και βόσκει το μαρτίνι, ένα αρνί ή ρίφι που θρέφουν οι θεριστάδες. Το θέρισμα γίνεται με το δρεπάνι, αρχίζοντας από το μέρος που έχει λυγίσει τα στάχυα ο αέρας. Κάθε δράγμα λέγεται χεριά, τρεις χεριές κάνουν ένα δρομί και έξι χεριές μια αγκάλη».
Κύπρος. Ο χορός «του δρεπανιού», χορός μοναχικός με μοτίβα παρμένα από τις κινήσεις των χεριών του θερισιή (φωτ. 1. Α. Βερβέρη 1955. από το βιβλίο του Λεύτερη Δρανδάκη «Ο αυτοσχεδιασμός στον ελληνικό δημοτικό χορό»). 

«Κλιθθαροθέρκα» και «σιταρόθερκα»

Στην Κύπρο υποδιαιρούν την εποχή του θερισμού σε «κλιθθαροθέρκα» (20 Απριλίου-20 Μαΐου) και «σιταροθέρκα». «Αν [τα κριθάρια] μείνουν άθερα, κασ’ιάζουν, σκληραίνει και θρυμματίζεται εύκολα η 'ποκαλάμη (καλαμιά) και πέφτει κάτω το στάχυ. Άρχιζαν έτσι το θέρος όταν ακόμη ήταν σύχλωρο. Γι' αυτό βγήκε η παροιμία «Τζαιρόν του θέρου γύρευκε, τζαι θέρος μεγ γυρεύκεις» (=δες την εποχή του θερισμού και όχι αν το κριθάρι είναι ώριμο). Ο θερισμός του σιταριού, τα σιταροθέρκα, διαρκεί από τις 20 Μαΐου μέχρι τις 20-25 Ιουνίου ή λίγο αργότερα.
Το στάρι παίρνει «'πομονή» λένε οι παλιοί γεωργοί. «Άσπορος να μεμ μείνης, τζ' άθερος εμ μενίσκεις».

Εργαλεία θερισμού

Βασικό εργαλείο θερισμού, το δρεπάνι (διρπάν’) αποτελείται από μεταλλική λεπίδα με ή χωρίς δόντια, και με ξύλινη λαβή. Το οδοντωτό έχει πιθανότατα σχέση με την «άρπην καρχαρόδοντα» του Ησιόδου, επίσης θεριστικό εργαλείο. Στον ελλαδικό χώρο είναι γνωστό ένα μεγαλύτερο δρεπάνι, το λελέκι, το οποίο χρησιμοποιούσαν περισσότερο οι επαγγελματίες θεριστές. Για την προστασία των χεριών χρησιμοποιούνταν ξύλινο «γάντι», η παλαμαριά, κυρίως από τους επαγγελματίες θεριστές, αντί για κουρέλια που οι υπόλοιποι θεριστές και θερίστριες τύλιγαν πρόχειρα στο αριστερό τους χέρι. Στη μέση φορούσαν βαμβακερά ζωνάρια....


Ο Αδάμ και η Εύα σοδιάζουν τον καρπό του μόχθου.Πλακίδιο από ελεφαντόδοντο,
έργο βυζαντινού εργαστηρίου, του 12ου (;) αιώνα. 

Τα «γένια του θεριστή»

Του Βιτάλη Ζαϊκόσφκι
Φιλόλογου-Ερευνητή του Παν/μίου του Κιέβου,
δρ. του Πανεπιστημίου Αθηνών

ΑΝΑΜΕΣΑ στα πιο ενδιαφέροντα από τα έθιμα του θερισμού στην Ελλάδα συγκαταλέγονται αυτά που σχετίζονται με τα τελευταία στάχυα - έθιμα που μοιράζονται πολλά κοινά στοιχεία με όλους τους ευρωπαϊκούς τουλάχιστον λαούς.
 Σε μερικά μέρη τα τελευταία στάχυα του χωραφιού τα άφηναν απλώς αθέριστα, αλλά συνήθως από την τελευταία «χεριά» έπλεκαν μια δέσμη, μερικές φορές σε σχήμα σταυρού, που την έλεγαν χτένιψαθί ή σταυρό. Έτσι πλεγμένα τα έβαζαν στο εικονοστάσι του σπιτιού, και την εποχή της σποράς τα έτριβαν κι ανακάτευαν τους κόκκους τους με τον καινούριο σπόρο. Αξιοσημείωτα, στην Εράτυρα της Δυτικής Μακεδονίας τη δέσμη αυτή των σταχυών την έλεγαν «δράκο»: στη μέση του τελευταίου αθέριστου κομματιού έδεναν με ένα νήμα τα τελευταία στάχυα μαζί και μια γυναίκα έριχνε μπόλικο νερό στις ρίζες του δράκου για να ξεριζωθεί εύκολα. Ύστερα τα έπλεκαν σε τρεις κοτσίδες (κόσες), τις έδεναν σε σχήμα σταυρού και τις στόλιζαν με λουλούδια του αγρού τραγουδώντας «Το δράκο επλέκαμι...».
 Η ονομασία «δράκος» συμφωνεί με τη θεωρία του Wilhelm Mannhardt ότι τα έθιμα που σχετίζονται με τα τελευταία στάχυα του θερισμού βασίζονται στην πίστη για την ύπαρξη του δαιμονίου ή του πνεύματος του σιταριού, το οποίο έπρεπε να πιάσουν για να μη χαθεί η γονιμότητα του χωραφιού. Στα Βούρβουρα της Κυνουρίας, π.χ., γράφει ο Γεώργιος Μέγας, «στο τέλος του θερισμού αφήνουν ένα κομμάτι γέννημα αθέριστο. Αυτό το θερίζουν όλοι μαζί βιαστικά και αμέσως όταν τελειώσουν πετούν τα δρεπάνια και φωνάζουν “Πιάστε τον! πιάστε τον!” νομίζοντας ότι κάτι αόρατο ξεφεύγει και τρέχει».[2]
 Το έθιμο από την Εράτυρα παραπέμπει σε ακόμα ένα αξιοπρόσεκτο στοιχείο: το πλέξιμο (οι κόμβοι, η θηλειά, τα δεσμά) θεωρούνταν από τα πανάρχαια χρόνια ιδιαίτερα ισχυρή μαγική πράξη: στις μυθολογίες πολλών αρχαίων λαών, όπως επισημαίνει ο Μιρσέα Ελιάντ,[3] ο θεός δέτης έχει μεγαλύτερη δύναμη από τον θεό πολεμιστή - θεός δέτης στην αρχαιοελληνική μυθολογία θα πρέπει να ήταν ο Ουρανός, που με μια αλάθευτη λαβή «έδενε» στα Τάρταρα τους αντιπάλους τους· ο Ήφαιστος επίσης, με το αόρατο δίχτυ του, ίσως να ήταν παλαιότερα ένας θεός δέτης. Αφετέρου, τα μαλλιά και το πλέξιμό τους σε κοτσίδες έχει να κάνει με τη δύναμη (ας θυμηθούμε τον Σαμψών), τη γονιμοποιό δύναμη ειδικότερα, που «δένεται» για να μην φύγει - σε πολλούς αρχαίους λαούς οι άνδρες έπλεκαν τα γένια τους (προφανές πειστήριο ανδροπρέπειας και γονιμοποιού σφρίγους) σε κοτσίδες. Ως σχήμα, εξάλλου, η πλεγμένη κοτσίδα παραπέμπει στο στάχυ.
 Έχει ενδιαφέρον, από την άποψη αυτή, το έθιμο στο Μανιάκι της Πελοπόννησου, για το οποίο ο Γεώργιος Μέγας γράφει ότι άφηναν κάμποσα στάχυα αθέριστα και έλεγαν: «Αφήνω του ζευγολάτη τα γένεια». Τα γένια ή τα γένια του Θεού (ρωσ. bogoda, βουλγ. brada) ήταν οι πιο πλατιά διαδεδομένες ονομασίες που έδιναν στα τελευταία στάχυα και οι Νότιοι και Ανατολικοί Σλάβοι. Συνήθως τα στά­χυα αυτά τα άφηναν αθέριστα στο χωράφι, πλεγμένα κοτσίδα και δεμένα με μια κόκκινη κλωστή ή με τη μαρτενίτσα (μάρτη). Σε μερικά μέρη τα στά­χυα αυτά τα έστριβαν όλα μαζί κάνοντας σύστρεμμα και έβαζαν επάνω μια πέτρα. Κάτι παρόμοιο έκαναν με χορτάρι οι Πόντιοι της Γεωργίας όταν ήθελαν να βρουν κάτι που είχαν χάσει, λέγοντας ταυτοχρόνως: «Διάβολε, διάβολε, κατ’ έχασα, δείξο μ’ ατό - λύσω ’σεν». Αυτό μας ξαναφέρνει στην ιδέα του δεμένου δαίμονα, από τον οποίο ζητούν να εκπληρώσει κάποια επιθυμία τους για να τον λύσουν - πρβ. τον αρχαιοελληνικό μύθο για το βασιλιά Μίδα, που αιχμαλώτισε τον Σιληνό για να του πάρει τη μαγική δύναμη να μετατρέπει σε χρυσό ό,τι έπιανε.
 Οι Σλάβοι εκτός από το δέσιμο χρησιμοποιούσαν κι άλλους τρόπους: κάτω απ’ τα δεμένα στάχυα έβαζαν λουλούδια, φαγητό, ψίχουλα. Οι ονομασίες για τα τελευταία στάχυα δείχνουν ότι το ίδιο το έθιμο της ετοιμασίας τους θεωρούνταν θυσία στον «παππού» (ded), σε θεότητες του χωραφιού, σε ζώα ή πουλιά. Όμως οι ευρύτερα διαδεδομένες ονομασίες υποδηλώνουν αφιέρωσή τους στο Θεό (τα γένια του Θεού ή του Σωτήρα, ή για τον Θεό, τον Χριστό, τον Σωτήρα), ή σε κάποιον άγιο προστάτη της σοδειάς (τα γένια για τον Ηλία, τον Πέτρο, τον Νικόλαο, τους αγίους Φλώρο και Λάβρο), ή, πιο σπάνια, στην Παναγία (κοτσίδα για τη Θεοτόκο). Έτσι, αλλάζοντας ονομασίες, μεταμφιεζόμενα και μεταμορφωνόμενα, όμως διατηρώντας την αρχέτυπη βάση τους, πλέκονται μέσα στην κοτσίδα πολλών γενιών τα πανάρχαια έθιμα με τις μεταγενέστερες αντιλήψεις.
Πλεξίδα από στάχυα. Λαογραφικό Μουσείο Αχαρνών.
Φωτογραφία Πέννυς Βελισσαροπούλου
(πηγή: «Παραδοσιακές καλλιέργειες». Μουσείο Μπενάκη, Αθήνα 1978).

Υπόθεση Μαντλίν: Σεσημασμένος με καταδίκες ο βασικός ύποπτος για την απαγωγή της. Πως εντοπίστηκε...


Υπόθεση Μαντλίν: Σεσημασμένος με καταδίκες ο βασικός ύποπτος για την απαγωγή της. Πως εντοπίστηκε...




Σεσημασμένος παιδόφιλος καθώς είχε καταδικαστεί δύο φορές για σεξουαλικές επαφές με κορίτσια είναι ο 43χρονος Γερμανός που ταυτοποιήθηκε ως ο βασικός ύποπτος για την εξαφάνιση της μικρής Μαντλίν Μπεθ ΜακΚαν το βράδυ της 3ης Μαΐου 2007, σε ηλικία 3 ετών, από το κρεβάτι της στην Πράια ντα Λουζ, στην περιφέρεια Αλγκάρβε της Πορτογαλίας. 

Ο 43χρονος σύμφωνα με γερμανική εφημερίδα εκτίει ποινή κάθειρξης επτά ετών για τον βιασμό μιας 72χρονης Αμερικανίδας δύο χρόνια πριν την εξαφάνιση της Μαντλίν. 

Άλλες πληροφορίες από γερμανικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι ο 43χρονος έκανε διακίνηση ναρκωτικών και διαρρήξεις σε δωμάτια ξενοδοχείου και τουριστικά καταλύματα στην περιφέρεια Αλγκάβρε στην οποία ζούσε από το 1995 έως το 2007.

Η Daily Mail υποστηρίζει ότι οι γερμανικές αρχές είναι πεπεισμένες ότι ο 43χρονος είναι αυτός που απήγαγε την Μαντλίν με την έρευνα τους να αφορά έρευνα για φόνο μολονότι οι βρετανικές αρχές εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν την υπόθεση ως περιστατικό απαγωγής και εξαφάνισης.

 Όπως αποκάλυψαν Βρετανοί αστυνομικοί ο 43χρονος είχε μια συνομιλία 30 λεπτών περίπου μια ώρα πριν την απαγωγή της Μαντλίν με ένα άτομο που χρησιμοποιούσε πορτογαλικό αριθμό και θεωρείται «βασικός μάρτυρας» και όχι ύποπτος.

Ο Γερμανός αρχικά δεν ήταν στη λίστα των 600 υπόπτων που είχε αρχικά συντάξει η ειδική ομάδα της βρετανικής αστυνομίας που ασχολείται με τη μυστηριώδη εξαφάνιση της Μαντλίν και για πρώτη φορά «εμφανίστηκε στο ραντάρ» το 2017 όταν έγινε έκκληση για νέες πληροφορίες σχετικά με την υπόθεση. Οι αστυνομικοί έδωσαν, μάλιστα, στη δημοσιότητα τις φωτογραφίες των δύο οχημάτων τα οποία φέρεται να χρησιμοποιούσε ο 43χρονος. 
Πρόκειται για ένα VW T3 Westfalia στο οποίο έμενε τη δεκαετία του ’80 και μια Jaguar XJR6 με γερμανικές πινακίδες του 1993 η οποία είχε θεαθεί στην Πράια ντα Λουζ και τις γύρω περιοχές το 2006 και το 2007. ...



Οι θρυλικοί Buena Vista Social Club με τον επίσης κουβανό Eliades Ochoa, στο γνωστό Chan Chan…

 
  • Οι θρυλικοί Buena Vista Social Club με τον επίσης κουβανό Eliades Ochoa, στο γνωστό Chan Chan… Στο γνωστό Μιλάνο, το καλοκαίρι του 2013· τότε που δεν τ’ έσκιαζε όλα η φοβέρα κι η σκλαβιά…Καλό καλοκαίρι (το λέμε, ε; χωρίς φόβο και πάθος…). Καλές θερινές αγκαλιές λοιπόν!

Δημοσιεύτηκε jαπό τον χρήστη selana

Νέος ψευτογιατρός: Πουλάει 120 ευρώ «αντίδοτο» για εμβόλια κορονοϊού - «Έσωσα δύο ετοιμοθάνατους»

  Νέος ψευτογιατρός: Πουλάει 120 ευρώ «αντίδοτο» για εμβόλια κορονοϊού - «Έσωσα δύο ετοιμοθάνατους» (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI) Υποστηρίζε...