Roach Motel – Tο σκοτεινό μοτίβo των διαδικτυακών εταιρειών
Roach Motel (δηλαδή πανδοχείο κατσαρίδων), ονομάζεται στις ΗΠΑ μια συγκεκριμένη μάρκα συσκευής που προσπαθεί να παγιδεύσει κατσαρίδες.
Η φράση (roach motel) χρησιμοποιήθηκε σε κάποια στιγμή για όλες ανεξαρτήτως τις παγίδες που χρησιμοποιούν κάποιο άρωμα ή κάποια άλλη μορφή δολώματος με σκοπό να παρασύρει τις κατσαρίδες σε ένα “δωμάτιο”, στο οποίο μετά μια κολλώδης ουσία θα τις ακινητοποιήσει. Το ίδιο που κάναμε κι εμείς παλιότερα όταν λέγαμε “τζιπ”, εννοώντας όλα τα suv αυτοκίνητα, ή “άβα” όλα τα απορρυπαντικά.
Οι πρώτες συσκευές αυτού του είδους χρησιμοποιούσαν δολώματα με βάση τα τρόφιμα, πριν εξελιχθούν και ενσωματώσουν τελικά φερομόνες.
Στις ΗΠΑ υπάρχει ένα γνωστό σλόγκαν για τα Roach Motel, που λέει: “Οι κατσαρίδες κάνουν check in, αλλά δεν κάνουν check out!” Δηλαδή μπαίνουν και δεν ξαναβγαίνουν.
Αυτή η φράση σε κάποια στιγμή πέρασε στον κόσμο της πληροφορικής για τις επιχειρήσεις εκείνες που ναι μεν καταγράφουν εύκολα τα συναλλακτικά τους δεδομένα, αλλά η πρόσβαση και η ανάλυση αυτών των δεδομένων είναι πολύ δύσκολη.
Στις μέρες μας η φράση έχει επανοηματοδοτηθεί. Όταν μιλάμε για “Roach Model Pattern” εννοούμε κάποια τακτική που εφαρμόζουν εταιρίες για να παγιδεύσουν υποψήφιους αγοραστές/ πελάτες στο σύστημά τους. Όταν ανήθικοι σχεδιαστές χρησιμοποιούν σκοτεινά μοτίβα για να ξεγελάσουν και να επηρεάσουν τη συμπεριφορά των χρηστών.
Για παράδειγμα, έχετε ποτέ επιχειρήσει να εγγραφτείτε και μετά να διαγραφείτε από την amazon; Η δημιουργία ενός λογαριασμού γίνεται πολύ εύκολα, με λίγα μόνο κλικ, αλλά η διαγραφή σας είναι δύσκολη και χρονοβόρα, σχεδόν αδύνατη! Αυτό οφείλεται στο ότι είναι τόσο καλά κρυμμένη που οι περισσότεροι απογοητεύονται και στο τέλος τα παρατάνε.
Άλλο παράδειγμα αυτής της κακής πρακτικής είναι η «αναγκαστική συνέχεια», το γνωστό δόλωμα “ο πρώτος μήνας δωρεάν”. Δηλαδή συνδρομές που, μετά από μια αρχική δωρεάν δοκιμαστική περίοδο, αρχίζουν να χρεώνονται (και να πληρώνονται) χωρίς να ειδοποιούν από πριν τους χρήστες τους και χωρίς να τους παρέχουν έναν εύκολο τρόπο να ακυρώσουν την υπηρεσία (μέχρι να το αντιληφθείς πιθανότατα ήδη έχεις χρεωθεί τουλάχιστον τον μήνα που τρέχει).
Αυτή η ασυμμετρία στην ευκολία “εισόδου” και “εξόδου” δεν απέχει πολύ από μια μορφή χειραγώγησης στη διατήρηση και συλλογή πελατών. Σ΄αυτές τις – όχι και τόσο έντιμες- πρακτικές (ακόμη και μεγάλων εταιριών) αντί να σε ρωτάνε πρώτα αν θέλεις να συνεχίσεις και να σε χρεώσουν κατόπιν, εσύ είσαι αυτός που πρέπει να ψάξεις για να δηλώσεις ότι δεν επιθυμείς, ώστε να ακυρώσεις (όταν το αντιληφθείς) τη συνδρομή σου.
Επομένως πρέπει κι εμείς να γνωρίζουμε πως λειτουργούν, να είμαστε προσεκτικοί, ώστε να μην μεταμορφωθούμε σε διαδικτυακές κατσαρίδες και εγκλωβιστούμε στα δίχτυα διαδικτυακών εταιρειών στις οποίες έχουμε (αυτοβούλως ή και παρανόμως) εκχωρήσει τα δεδομένα μας. Αντισταθείτε όσο μπορείτε στην έλξη των διαδικτυακών φερομονών.
***
Γ. Γιώτης – Συγγραφέας του βιβλίου Hoax: Οδηγός επιβίωσης στην εποχή της παραπληροφόρησης – Εκδότης Θύραθεν
by Αντικλείδι , https://antikleidi.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου