Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 4 Φεβρουαρίου 2024

Η ίδρυση του μαντείου των Δελφών

 Η ίδρυση του μαντείου των Δελφών

Posted on  by ellas

Ο θρύλος λέει ότι οι Δελφοί ήταν το σημείο που συναντήθηκαν οι δύο αετοί. όταν ο Δίας τους έστειλε να πετάξουν από δύο διαφορετικές κατευθύνσεις. Σ’ αυτό το σημείο ο Δίας έριξε τον ιερό βράχο και οι Δελφοί έγιναν γνωστοί στα πέρατα του τότε κόσμου ως ο ομφαλός της Γης, το κέντρο του κόσμου. «Δέλφις» σημαίνει στ’ αρχαία Ελληνικά Δελφίνι, και γι’ αυτό οι Δελφοί ονομάστηκαν έτσι. Προς τιμή του δελφινιού, και αυτό γιατί αυτή τη μορφή πήρε ο Απόλλωνας κατά το ταξίδι της επιστροφής του, οδηγώντας το καράβι με τους Κρήτες ναυτικούς με σκοπό να μείνουν στους Δελφούς για να χτίσουν το ιερό του και να γίνουν οι ιερείς του.

Με την επιστροφή του ο Απόλλωνας στέφτηκε επισήμως προστάτης και άρχοντας των Δελφών. Στο σημείο που έγινε η σφαγή του Πύθωνα, τοποθετήθηκε ο ομφαλός βράχος. Ο ομφαλός σημαίνει «κέντρο της γής» και εκεί ήταν το Ιερό Μαντείο των Δελφών.

Το πώς και από ποιον δημιουργήθηκε αρχικά το Μαντείο δεν είναι εύκολο να βρεθεί, αφού πολλοί μελετητές θεωρούν ότι η δράση του ανάγεται στην προκατακλυσμιαία εποχή, γεγονός που ενισχύεται και από τις διάφορες θεότητες που το προστάτευαν στο διάβα της ιστορίας: η Γη, στη συνέχεια η Θέμιδα, έπειτα ο Απόλλωνας και ο Διόνυσος. Καθώς η ιστορία άπλωνε περίτεχνα το πέπλο της πάνω από το Μαντείο των Δελφών, δημιουργήθηκαν διάφοροι μύθοι που εξιστορούσαν τις απαρχές του. Επομένως, είναι ιδιαίτερα δύσκολο έως και ακατόρθωτο για τον ιστορικό ερευνητή να διαπιστώσει αν υπάρχουν ψήγματα αλήθειας σε αυτές τις διηγήσεις, καθώς και να τις αποκωδικοποιήσει.

Ένας από τους πιο γνωστούς μύθους δημιουργίας του Μαντείου, ο οποίος διασώθηκε από τον Διόδωρο τον Σικελιώτη μιλάει για έναν βοσκό, ο οποίος καθώς έβοσκε το κοπάδι του στην περιοχή διαπίστωσε ότι από ένα άνοιγμα, δίπλα στις Φαιδριάδες πέτρες, έβγαιναν διάφορες αναθυμιάσεις. Παρατήρησε μάλιστα ότι τα ζώα που πλησίαζαν στο άνοιγμα αποκτούσαν μια πολύ περίεργη συμπεριφορά.

Πλησιάζοντας, λοιπόν, και ο ίδιος στο χάσμα για να δει τι συμβαίνει άρχισε να λέει διάφορα ακατάληπτα πράγματα πέφτοντας σε έκσταση, λόγια τα οποία εκ των υστέρων διαπιστώθηκε ότι προέλεγαν τα μελλούμενα. Από τότε εγκαταστάθηκε στο σημείο εκείνο μια ιέρεια, η Πυθία και άρχισε να λειτουργεί το Μαντείο. Ένας άλλος μύθος θέλει τον ήρωα Παρνασσό, το όνομά του οποίου δόθηκε στο ομώνυμο βουνό, ν’ ανακαλύπτει σ’ εκείνη την περιοχή την οιωνοσκοπία, μαντεύοντας από τον τρόπο που πετούσαν τα πουλιά της περιοχής.

Στην Ομηρική Οδύσσεια, στην Ραψωδία Θ’ γίνεται αναφορά στο Μαντείο των Δελφών, χωρίς όμως να δίνονται επιπλέον πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο και τον χρόνο ίδρυσής του. Επιπλέον πληροφορίες παίρνουμε από άλλα τρία κείμενα: τον Ομηρικό Ύμνο στον Απόλλωνα και τις τραγωδίες Ευμενίδες του Αισχύλου και Ιφιγένεια εν Ταύροις του Ευριπίδη.

Σύμφωνα με τον Ομηρικό Ύμνο εις Απόλλωνα Πύθιον, ο Απόλλων έχτισε τον πρώτο του ναό στους Δελφούς, αφού σκότωσε πρώτα τον δράκοντα με μορφή φιδιού Πύθωνα, από το όνομα του οποίου φαίνεται να προήρθαν μετέπειτα και τα ονόματα Πυθώ, Πυθία, Πύθιος κλπ. Θέλοντας ο θεός να εξαγνίσει τον χώρο από τη παρουσία του θηρίου έφερε εκεί το ιερό του δέντρο, τη δάφνη, με την οποία έχτισε μάλιστα και τον πρώτο του ναό. Στο μέρος αυτό χρησμοδοτούσε ο Απόλλων διά στόματος της Πυθίας, η οποία καθόταν πάνω σ’ ένα γήινο χάσμα από το οποίο έβγαιναν αναθυμιάσεις.

Μάλιστα σύμφωνα με τον ύμνο, οι πρώτοι ιερείς του ναού ήταν Κρήτες, τους οποίους έσωσε ο ίδιος ο θεός με τη μορφή δελφινιού μεταφέροντάς τους στην πλάτη του σ’ εκείνη την περιοχή. Σε ερώτησή τους προς το θεό πως θα καταφέρουν να επιβιώσουν σε αυτό τον τόπο, εκείνοι που ήταν συνηθισμένοι να ζουν κοντά στη θάλασσα, ο θεός τους απάντησε ότι θα ζήσουν από τις προσφορές των πιστών. Έτσι, λοιπόν, φαίνεται ότι οι Κρήτες έφεραν στον τόπο τη λατρεία του Απόλλωνα Δελφίνιου και μάλλον από αυτούς ονομάστηκε το μέρος Δελφοί. Ο μύθος αυτός επιβίωσε σε διάφορες εορταστικές αναπαραστάσεις που λάμβαναν χώρα στους Δελφούς με αποκορύφωμα τα Πύθια, τα οποία περιελάμβαναν μουσικούς διαγωνισμούς κι αθλητικούς αγώνες και τελούνταν κάθε τέσσερα χρόνια.

Στην τραγωδία Ευμενίδες ο Αισχύλος μας παρουσιάζει μια διαφορετική εκδοχή. Η πρώτη προφήτισσα στους Δελφούς ήταν η θεά Γη την οποία διαδέχθηκε η κόρη της Θέμις. Στη συνέχεια ήρθε η Τιτάνιδα Φοίβη, κόρη επίσης της Γης και έπειτα ήρθε ο Απόλλων, ο οποίος προφανώς και ονομάστηκε Φοίβος από τη Φοίβη. Στο μύθο του Αισχύλου, ο Απόλλων φαίνεται να ήρθε από τη Δήλο και να εγκαταστάθηκε στον τόπο χωρίς να χρειαστεί να φονεύσει τον Πύθωνα.

Στην Ιφιγένεια εν Ταύροις του Ευριπίδη, αναφέρεται ότι ο Απόλλων ενώ ήταν ακόμα βρέφος έφτασε μαζί με τη μητέρα του Λητώ από τη Δήλο στον Παρνασσό κι εκεί κατέλαβε το μαντείο, αφού πρώτα σκότωσε το τεράστιο τέρας που το φύλαγε. Η Γη όμως θύμωσε γιατί με αυτό τον τρόπο εκδιώχθηκε βίαια από το μαντείο η κόρη της η Θέμις κι άρχισε να στέλνει προφητικά όνειρα στους ανθρώπους, με σκοπό ν’ αποδυναμώσει τη δύναμη του θεού Απόλλωνα. Το πρόβλημα επιλύθηκε τελικά με παρέμβαση του Δία, ο οποίος πήρε το μέρος του Απόλλωνα δίνοντάς του την εξουσία.

Διαπιστώνουμε μέσα από αυτά τα χαρακτηριστικά παραδείγματα ότι υπήρχαν διάφοροι μύθοι σχετικά με το από ποιον και κάτω από ποιες συνθήκες ξεκίνησε να λειτουργεί το Δελφικό Μαντείο, το όποιο με τον καιρό εξελίχθηκε σε θρησκευτικό κέντρο της αρχαίας Ελλάδας.

Η πρακτική της χρησμοδοσίας

Στην αρχαία Ελλάδα υπήρχαν διάφορα είδη μαντικής τα οποία χρησιμοποιούνταν και ήταν ιδιαίτερα δημοφιλή, όπως η οιωνοσκοπία, η σπλαγχνοσκοπία, η ονειρομαντεία, η κληρομαντεία, η αστρολογία κλπ. Οι αρχαίοι Έλληνες δεν ήταν μοιρολάτρες. Αντιθέτως μελετούσαν τη φύση και προσπαθούσαν να διαβάσουν τα μηνύματά της ώστε να κατανοήσουν καλύτερα τις δομές του παρόντος και να μπορέσουν να πορευτούν σωστά και στο μέλλον. Δεν θα πρέπει επομένως να τους κρίνουμε με βάση τον σημερινό τρόπο σκέψης, μιας και ζούμε σε πολύ διαφορετικούς καιρούς. Επίσης, πριν προχωρήσουμε παρακάτω κι αρχίσουμε να μιλάμε για τη μαντική τέχνη όπως αυτή χρησιμοποιούνταν στο Δελφικό Μαντείο, καλό θα ήταν να επισημάνουμε τον πολύ χρήσιμο διαχωρισμό που επιχείρησε ο Δ. Δημόπουλος στο βιβλίο Στο άδυτο των ελληνικών μαντείων.

Χωρίζει, λοιπόν, τη μαντική σε δύο είδη: την«έντεχνο μαντική» και την «ένθεο μαντική». Με τον όρο «έντεχνο μαντική» εννοεί κάθε μορφή μαντικής, η οποία γίνεται μέσω «προφητών», οι οποίοι προλέγουν το μέλλον διαβάζοντας διάφορα φυσικά σημάδια. Η μορφή αυτή δεν είναι όμως αξιόπιστη μιας και το αποτέλεσμα εξαρτάται άμεσα από την ευσυνειδησία αλλά και την ερμηνευτική ικανότητα των λειτουργών του. Ενώ, η «ένθεος μαντική» αναφέρεται στις προφητείες που δίνονταν στους πιστούς από τον ίδιο τον θεό μέσω των αντιπροσώπων του. Τέτοια είναι κι η περίπτωση του Δελφικού Μαντείου, όπου η Πυθία χρησμοδοτούσε διά στόματος του θεού. Αυτό είναι και το είδος της μαντικής τέχνης που εξυψώνει τον άνθρωπο, γι’ αυτό και δεν θα πρέπει να υποβιβάζεται στο επίπεδο της «εντέχνου μαντικής». Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι το μόνο είδος μαντικής που έχει επιβιώσει και χρησιμοποιείται μαζικά από εκατομμύρια ανθρώπους είναι η«έντεχνος μαντική», ενώ η «ένθεος μαντική»χάθηκε μαζί με την καταστροφή των μαντείων.

Όπως ήταν φυσικό, οι πιστοί είχαν σε πολύ υψηλή εκτίμηση τους χρησμούς που έδινε το Μαντείο καθώς θεωρούσαν ότι τους μιλάει ο ίδιος ο Απόλλων. Η Πυθία και οι ιερείς του Μαντείου ήταν απλά τα φερέφωνα του θείου λόγου. Η πρόσβαση στο Μαντείο ήταν ελεύθερη σε κάθε πιστό που ήθελε να συμβουλευτεί τον θεό, όχι όμως και σε οποιοδήποτε ήθελε να παρίσταται στην τελετή από περιέργεια. Η είσοδος στο ιερό απαγορευόταν μόνο στις γυναίκες. Μπορούσαν όμως να στείλουν κάποιον αντιπρόσωπο για να θέσει στην Πυθία αντί γι’ αυτές τα ερωτήματά τους.

Ο Πλούταρχος στα Ηθικά αναφέρει ότι η Πυθία αρχικά χρησμοδοτούσε μια φορά τον χρόνο, στις 7 του μήνα Βυσίου (μέσα Φεβρουαρίου-Μαρτίου), μέρα των γενεθλίων του Απόλλωνα. Από τον 6ο αιώνα π.Χ. όμως που οι πιστοί άρχισαν να πληθαίνουν, το Μαντείο άρχισε να χρησμοδοτεί στις 7 κάθε μήνα, πλην των«αποφράδων ημερών», όπου δεν μπορούσε να δώσει χρησμό η Πυθία και τους τρεις χειμερινούς μήνες, τότε που ο Απόλλωνας ταξίδευε στους Υπερβορείους και την εξουσία του ιερού χώρου αναλάμβανε ο αδερφός του Διόνυσος.

Η διαδικασία που θα έπρεπε ν’ ακολουθήσουν όλοι όσοι ζητούσαν χρησμό ήταν η εξής: κατ’ αρχήν πριν μπουν στο άδυτο, έπρεπε να πληρώσουν στους ιερείς τον«πέλανο», ένα είδος γλυκού, και να φέρουν κάποια ζώα για τις θυσίες που γίνονταν πριν τη χρησμοδοσία. Επίσης, έπρεπε να γνωστοποιήσουν στους ιερείς εκ των προτέρων τα ερωτήματά τους. Στη συνέχεια καθοριζόταν με κλήρωση η σειρά με την οποία θα έμπαιναν στο ιερό για να πάρουν τον χρησμό τους. Σε πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις, κάποιοι πιστοί απολάμβαναν για τιμητικούς λόγους το δικαίωμα της «προμαντείας», έπαιρναν δηλαδή χρησμό πριν από τους υπόλοιπους. Σημαντικό ρόλο στην όλη διαδικασία έπαιζε ο εξαγνισμός στην Κασταλία πηγή, που αφορούσε τόσο την Πυθία όσο και τους ιερείς και αυτούς που ζητούσαν χρησμό.

Αφού, λοιπόν, εξαγνίζονταν έμπαιναν μέσα στο άδυτο κι οδηγούνταν σε μία ειδική θέση μπροστά στη Πυθία, χωρίς όμως να μπορούν να τη δουν. Τους χώριζε ένα παραπέτασμα. Η Πυθία μασώντας φύλλα δάφνης και πίνοντας νερό από την Κασσωτίδα πηγή άκουγε τα ερωτήματά και χρησμοδοτούσε. Οι χρησμοί ήταν συνήθως έμμετροι, σε δακτυλικό εξάμετρο αν και καθοριστικό ρόλο για το ποιο ακριβώς θα ήταν το μέτρο του χρησμού έπαιζε πάντα το είδος του, σε ποιον δινόταν αλλά και ο βαθμός του προβλήματος. Κάποιες φορές η Πυθία κατέφευγε και σε κληρομαντεία, ειδικά όταν τα ερωτήματα αφορούσαν διαζευκτικές ερωτήσεις κι όταν δεν υπήρχε πολύς χρόνος για χάσιμο. Επειδή ο λόγος της Πυθίας ήταν συνήθως δυσκολονόητος και γεμάτος γρίφους, οι ιερείς του ναού καλούνταν ν’ αποκωδικοποιήσουν και να μεταφέρουν το μήνυμα του θεού στους χρηστηριαζόμενους.

Είπαμε όμως λίγο πιο πάνω ότι υπήρχαν κάποιες μέρες που η Πυθία δεν μπορούσε να χρησμοδοτήσει. Οι ιερείς του Μαντείου για να διαπιστώσουν αν ο θεός επιθυμούσε να απαντήσει μέσω της Πυθίας στις ερωτήσεις των πιστών κατέβρεχαν με κρύο νερό μια κατσίκα. Αν το ζωντανό έτρεμε, τότε εκείνη τη μέρα μπορούσε να χρησμοδοτήσει η Πυθία. Αν δεν έτρεμε, τότε όλοι οι πιστοί καλούνταν να έρθουν μια άλλη μέρα. Ο Πλούταρχος, ο οποίος υπήρξε κι ο ίδιος ιερέας του Δελφικού Μαντείου, κάνει λόγο για μια περίπτωση όπου ενώ η κατσίκα δεν άρχισε να τρέμει, οι ιερείς της έριξαν παγωμένο νερό ώστε να εκβιάσουν τη διαδικασία. Η Πυθία άρχισε να χρησμοδοτεί εκείνη τη μέρα παρά τη θέληση τη δική της αλλά και του θεού. Από το στόμα της όμως άρχισαν να βγαίνουν κάποιες άναρθρες κραυγές λες και είχε καταληφθεί από δαίμονα και ουρλιάζοντας πετάχτηκε έξω από το ιερό, τρομάζοντας όλους όσοι παρευρίσκονταν μέσα σ’ αυτό. Σε λίγες μέρες η Πυθία πέθανε.

Πυθία, η εκπρόσωπος του Απόλλωνα.

Η Πυθία για να αποσαφηνίσουμε μια συχνή παρανόηση δεν ήταν ένα συγκεκριμένο πρόσωπο, αλλά τίτλος που δινόταν στις προφήτισσες του Απόλλωνα που επιλέγονταν για να αφιερώσουν τη ζωή τους στην υπηρεσία του. Αρχικά, οι πρώτες Πυθίες ήταν νεαρές, παρθένες κοπέλες. Μετά από ένα συμβάν όμως όπου ένας άνδρας που είχε έρθει να ζητήσει χρησμό, ερωτεύτηκε μια Πυθία και την έκλεψε, οι Πυθίες ήταν γυναίκες προχωρημένης ηλικίας, γύρω στα 50, συνήθως παντρεμένες με παιδιά. Από τη στιγμή όμως που μια γυναίκα με οικογένεια καλούνταν να υπηρετήσει τον Απόλλωνα, εγκατέλειπε το σπίτι και την οικογένειά της κι έμενε σ’ ένα συγκεκριμένο οίκημα εντός του ναού για να διατηρείται αμόλυντη. Φορούσε άσπρα ρούχα και ζούσε με βάσει τους κανονισμούς που της είχαν θέσει εξ αρχής οι ιερείς. Δεν χρειαζόταν να έχει κάποια συγκεκριμένη μόρφωση, ούτε και κάποιες ικανότητες ενόρασης ή διορατικότητας. Στην αρχή ήταν μία η Πυθία.

Όσο όμως τα χρόνια περνούσαν κι η φήμη του Μαντείου μεγάλωνε οι Πυθίες ήταν συνήθως τρεις. Το ποιες ακριβώς ήταν αυτές οι γυναίκες, με ποια κριτήρια επιλέγονταν αλλά και πως ακριβώς έρχονταν σε επαφή με το θείο και χρησμοδοτούσαν, είναι ερωτήσεις που δύσκολα μπορούν να βρουν απάντηση. Παρ’ όλο που έχουν σωθεί πολλές μαρτυρίες ανθρώπων που είτε διετέλεσαν ιερείς του ναού, είτε έφτασαν στους Δελφούς για να ζητήσουν τη συμβολή του θεού, η αρχαιολογική σκαπάνη δεν έχει φέρει μέχρι στιγμής στο φως κάποια ευρήματα που θα μπορούσαν να διαλευκάνουν το μυστήριο της χρησμοδοσίας. Μάλιστα, η έρευνα των αρχαιολόγων κατέληξε στο συμπέρασμα ότι σ’ αυτή την περιοχή δεν υπήρχε κάποιο χάσμα γης απ’ το οποίο να εκλύονταν αναθυμιάσεις. Όπως καταλαβαίνουμε, το κουβάρι περιπλέκεται ακόμα περισσότερο γεννώντας νέα ερωτήματα.

Το Μαντείο κι ο ρόλος του στην αρχαία ελληνική ιστορία

Όσο παράξενη και να μας φαίνεται σήμερα όλη αυτή η διαδικασία, θα πρέπει να τονίσουμε ότι δεν προβλημάτιζε καθόλου τους αρχαίους Έλληνες, οι οποίοι έσπευδαν σωρηδόν για να συμβουλευτούν το Μαντείο. Η εμπιστοσύνη τους στη δύναμη του Μαντείου ήταν τόσο μεγάλη που το συμβουλεύονταν για πλείστα θέματα, τόσο για πολιτικά όσο και για προσωπικά ζητήματα. Όχι μόνο φτωχοί άνθρωποι αλλά και βασιλιάδες κατέφευγαν στο Μαντείο ή έστελναν τους αντιπροσώπους τους προκειμένου να ζητήσουν βοήθεια από τον θεό. Πολλές φορές κατέφθαναν και αντιπροσωπείες από πόλεις που είχαν πληγεί από κάποια φυσική καταστροφή και ζητούσαν εξιλέωση.

Σε περιόδους κρίσης το πρώτο πράγμα που έκαναν οι Έλληνες πριν αναλάβουν δράση ήταν να συμβουλευτούν το Μαντείο. Ο πιο σημαντικός ρόλος όμως που έπαιξε το Μαντείο των Δελφών έχει να κάνει με τη στάση που κράτησε και τον τρόπο με τον οποίο χειρίστηκε τους αποικισμούς που έλαβαν χώρα τον 8ο – 6ο αιώνα π.Χ.

Κατά τη διάρκεια αυτών των αιώνων οι Έλληνες αποίκισαν τα παράλια της Μικράς Ασίας, τον Ελλήσποντο και τον Εύξεινο Πόντο, την Κάτω Σικελία και έφτασαν μέχρι και τα παράλια της Αφρικής, ιδρύοντας εκατοντάδες αποικίες, οι περισσότερες εκ των οποίων επρόκειτο να σημειώσουν μια λαμπρή πορεία που έμελλε να αλλάξει για πάντα τον ελληνισμό και τον υπόλοιπο κόσμο. Ένα μεγάλο μέρος αυτής της επιτυχίας θα πρέπει ν’ αποδοθεί και στο Μαντείο των Δελφών ο ρόλος του οποίου, όπως φαίνεται από τα ιστορικά στοιχεία, ήταν μείζονος σημασίας.

Οι άποικοι ξεκινώντας να καταλάβουν μια ξένη περιοχή, πολύ μακριά από τη γενέτειρά τους γνώριζαν πολύ καλά ότι θα καλούνταν ν’ αντιμετωπίσουν μεγάλους κινδύνους. Γι’ αυτό και είχαν ανάγκη από τη βοήθεια και την ευλογία των θεών, την οποία επιδίωκαν να ζητήσουν από τον θεό Απόλλωνα, μιας και το Μαντείο αποτελούσε εκείνη την εποχή το κατεξοχήν θρησκευτικό κέντρο του Ελλαδικού χώρου. Ο Απόλλωνας, όπως φαίνεται από τους χρησμούς που έχουν σωθεί, άλλες φορές έδινε απλά τη συγκατάθεση και την ευλογία του κι άλλες φορές τους υποδείκνυε ακόμα και σε ποια ακριβώς περιοχή να πάνε ή όριζε ο ίδιος τον επικεφαλής του αποικισμού. ΜΥΘΑΓΩΓΙΑ 2. Πηγή

https://ellas2.wordpress.com/

Το βρήκα στο: https://vequinox.wordpress.com/

Εθνική τραγωδία στο Λουγκάνσκ! 30 οι νεκροί και ανεβαίνουν μετά από το ουκρανικό φονικό σφυροκόπημα σε φούρνο του Λισικάνσκ (Βίντεο)

 Εθνική τραγωδία στο Λουγκάνσκ! 30 οι νεκροί και ανεβαίνουν μετά από το ουκρανικό φονικό σφυροκόπημα σε φούρνο του Λισικάνσκ (Βίντεο)

Γιώργος Μαυρίδης

Οι Ρώσοι ορκίζονται να πάρουν εκδίκηση καταλαμβάνοντας το Χάρκοβο που βρίσκεται πολύ κοντά στο Λισικάνσκ του Λουγκάνσκ, έτσι ώστε τα ουκρανικά πυροβόλα να μην μπορούν να πλήξουν τις πόλεις αυτές. Η 4η Φεβρουαρίου κηρύχθηκε ημέρα πένθους στην περιοχή

Ρωσικά μέσα αναφέρουν πως μόνο εάν ο ρωσικός στρατός μεταφέρει την γραμμή επαφής δυτικότερα θα είναι ασφαλής η περιοχή του Λισικάνσκ και γενικά οι ρωσικές περιοχές που συνορεύουν με την Ουκρανία.

Τρομαχτική Επίθεση στο Λισικάνσκ

Πιο συγκεκριμένα, η ρωσική SvPressa αναφέρει πως τουλάχιστον 28 άνθρωποι, συμπεριλαμβανομένου ενός παιδιού, έχασαν την ζωή τους όταν οι ουκρανικές ένοπλες δυνάμεις σφυροκόπησαν ένα διώροφο φούρνο με αποτέλεσμα να κατεδαφιστεί. Πηγή των εν λόγω πληροφοριών είναι το ρωσικό υπουργείο εκτάκτων αναγκών, το οποίο προέβη σε ανακοινώσεις σήμερα το πρωί.

Το πλήγμα έλαβε χώρα εχθές, με τις ομάδες αναζήτησης και διάσωσης να εργάζονται όλη την νύχτα για να βρουν επιζώντες. Οι αρχές ανακήρυξαν την 4η Φεβρουαρίου ως ημέρες πένθους στην περιοχή.

Όλα ξεκινήσαν εχθές ημέρα Σάββατο 3 Φεβρουαρίου όταν οι ένοπλες δυνάμεις της Ουκρανίας ξεκίνησαν να σφυροκοπούν με πυροβολικά συστήματα το Λισικάνσκ, το οποίο βρίσκεται στην περιφέρεια Λουγκάνσκ. Είναι μέρος των εδαφών που προσάρτησε η Ρωσία τον Σεπτέμβριο του 2022.

Ο επικεφαλής της περιφέρειας του Λουγκάνσκ, Λεονίντ Πάσετσνικ, δήλωσε πως μπορεί να βρίσκονται έως και 40 άτομα κάτω από τα συντρίμμια του κτηρίου. Ρωσικά μέσα αναφέρουν πως βρίσκονταν δεκάδες άτομα στον συγκεκριμένο φούρνο την στιγμή της επίθεσης, όπως και στην κοντινή καφετέρια. Δεδομένων των δηλώσεων του Πάσετσνικ ο αριθμός των 28 απωλειών ίσως αυξηθεί τις επόμενες ώρες όσο συνεχίζονται οι εργασίες των διασωστικών ομάδων.

Σύμφωνα με προκαταρκτικά δεδομένα από την Επιτροπή Ερευνών της Ρωσικής Ομοσπονδίας, τα οποία επικαλείται το ρωσικό μέσο, το πλήγμα πραγματοποιήθηκε με την βοήθεια αμερικανικής παραγωγής συστημάτων πολλαπλής εκτόξευσης πυραύλων (MLRS) τύπου HIMARS του ουκρανικού πυροβολικού.

«Οι ένοπλες δυνάμεις της Ουκρανίας στόχευσαν τον φούρνο, γνωρίζοντας πολύ καλά πως ήταν γεμάτος κόσμο εκείνη τη στιγμή. Επιθέσεις παρόμοιου ύφους έλαβαν χώρα πρόσφατα στο Ντονιέτσκ και στο Μπέλγκοροντ, όπου άμαχοι έγιναν και πάλι στόχοι των ουκρανικών πυρών» έγραψε η SvPressa χαρακτηριστικά.

Θέλουν το Χάρκοβο Απεγνωσμένα οι Ρώσοι

Δεδομένων όλων των παραπάνω, οι συζητήσεις στα ρωσικά μέσα για κατάληψη του Χαρκόβου είναι εντονότερες από ποτέ. Αν οι Ρώσοι εκδιώξουν τους Ουκρανούς από την περιοχή του Χαρκόβου τότε πόλεις όπως το Λισικάνσκ του Λουγκάνσκ θα είναι ασφαλείς από τα ουκρανικά πυροβόλα, γιατί δεν θα βρίσκονται μέσα στο βεληνεκές πυρός τους. Το ίδιο ισχύει και για άλλες ρωσικές πόλεις, οικισμούς και περιοχές στην ανατολική Ουκρανία κλπ.

χάρτης - Λισικάνσκ

https://www.pentapostagma.gr/

Μυστηριώδη γεγονότα που άφησαν τους επιστήμονες να ξύνουν τα κεφάλια τους!

Μυστηριώδη γεγονότα που άφησαν τους επιστήμονες να ξύνουν τα κεφάλια τους!


 Το πεδίο της επιστήμης ξετυλίγει με επιδεξιότητα τα μυστήρια του σύμπαντός μας, αλλά συναντά αινίγματα που δεν μπορούν να εξηγηθούν. Από το κρέας που πέφτει καταιγιστικά από τον ουρανό μέχρι ολόκληρα νησιά που εξαφανίζονται χωρίς ίχνος, αυτά τα αινιγματικά γεγονότα προβληματίζουν ακόμη και τους πιο οξυδερκείς επιστήμονες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, τα συμβατικά εργαλεία της επιστημονικής έρευνας πασχίζουν να διαφωτίσουν τα περίεργα συμβάντα, αναγκάζοντας τους ερευνητές να παλέψουν με το ανεξήγητο. Τα φαινόμενα αυτά χρησιμεύουν ως υπενθυμίσεις της απεραντοσύνης και της πολυπλοκότητας του σύμπαντος, προτρέποντας σε μια ταπεινή αναγνώριση των ορίων της ανθρώπινης κατανόησης μπροστά στο ασυνήθιστο.

Ποταμός με φωτιά Τον Απρίλιο του 2016, ο Αυστραλός βουλευτής Τζέρεμι Μπάκιγχαμ ερεύνησε αναφορές για μυστηριώδη πυρκαγιά στον ποταμό Κονταμίν στο Κουίνσλαντ. Παρά την έλλειψη πετρελαίου, από την κοίτη του ποταμού αναδύθηκαν τεράστια ρεύματα φυσαλίδων, υποδεικνύοντας μετακίνηση φυσικού αερίου. Εντυπωσιακά, όταν δοκιμάστηκε, το απελευθερωμένο φυσικό αέριο αναφλέχθηκε με τέτοια ένταση που παραλίγο να αναποδογυρίσει το σκάφος του Μπάκιγχαμ. Η περαιτέρω διερεύνηση αποκάλυψε ότι μια κοντινή τοποθεσία εξόρυξης υδρογονανθράκων διατάραξε τη φυσική συγκράτηση του υπόγειου φυσικού αερίου, προκαλώντας τη διείσδυσή του στο ποτάμι και καθιστώντας το εύφλεκτο. Αυτό το ανησυχητικό περιστατικό υπογράμμισε τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των ανθρώπινων δραστηριοτήτων, προσθέτοντας ένα ακόμη επίπεδο πολυπλοκότητας στο ήδη μοναδικό φυσικό τοπίο της Αυστραλίας.
Τα πλάσματα των υπονόμων του Cameron Village Τα πλάσματα των υπονόμων του Κάμερον Βίλατζ, που αρχικά θεωρήθηκαν ως ένα κρυπτικό φαινόμενο, τράβηξαν την προσοχή όταν το 2009 εμφανίστηκαν πλάνα που αποκάλυπταν κολοσσιαίες κυματιστές μάζες που έμοιαζαν με ζωντανή, στριφογυριστή σάρκα σε έναν υπόνομο της Νότιας Καρολίνας. Οι μπερδεμένοι δημοτικοί αξιωματούχοι αναζήτησαν εμπειρογνωμοσύνη για να αποκρυπτογραφήσουν το αίνιγμα. Μια προσεκτικότερη εξέταση αποκάλυψε ότι το απόκοσμο θέαμα δεν ήταν μια μοναδική ζωντανή οντότητα αλλά ένα κράμα χιλιάδων μικροσκοπικών σκουληκιών Tubifex. Αυτοί οι υδρόβιοι κάτοικοι, που έλκονται από περιβάλλοντα πλούσια σε οργανικά συστατικά, όπως ο πυθμένας λιμνών, είχαν διεισδύσει κατά λάθος στον υπόνομο, ενώνοντας ενστικτωδώς έναν κολοσσιαίο όγκο. Η συγχρονισμένη αντίδρασή τους στις αντιληπτές απειλές έδινε την ψευδαίσθηση ενός ενιαίου, γλοιώδη σώματος, σηματοδοτώντας άλλη μια προειδοποιητική ιστορία κατά της απόπειρας να εισέλθει κανείς στα μυστηριώδη βάθη των υπονόμων. Ξαφνική απόκτηση ταλέντων Φανταστείτε να αποκτάτε ένα νέο ταλέντο ή μια νέα δεξιότητα απλώς και μόνο πηγαίνοντας στο κρεβάτι με την επιθυμία. Αν και μπορεί να φαίνεται τραβηγμένο, περίπου 50 αναφερόμενες περιπτώσεις παγκοσμίως αναδεικνύουν περιπτώσεις αιφνίδιας απόκτησης ταλέντων μετά από τραύμα στο κεφάλι. Οι αξιοσημείωτες περιπτώσεις περιλαμβάνουν άτομα που αποκτούν επάρκεια στο παίξιμο οργάνων ή στην εκμάθηση άγνωστων γλωσσών μετά από διάσειση. Ο Ντέρεκ Αμάτο, ο οποίος απέκτησε την ικανότητα να παίζει πιάνο μετά από ατύχημα σε πισίνα, αποτελεί παράδειγμα αυτού του φαινομένου. Η μυστηριώδης φύση της Ξαφνικής Απόκτησης Ταλέντου προβληματίζει ψυχολόγους, νευρολόγους και χειρούργους εγκεφάλου. Οι θεωρίες προτείνουν επανασύνδεση του εγκεφάλου ή αδρανείς ικανότητες επιπέδου ιδιοφυΐας που πυροδοτούνται από τραύμα, ωστόσο οι ακριβείς μηχανισμοί πίσω από αυτές τις εξαιρετικές μεταμορφώσεις παραμένουν καλυμμένοι από μυστήριο.
Το νησί Μπερμέγια Το να χάσετε τα κλειδιά ή το τηλέφωνο είναι κάτι διαφορετικό, αλλά το να χάσετε ένα ολόκληρο νησί είναι μια ιστορική ανωμαλία που συνδέεται με την Μπερμέγια. Χαρτογραφημένο από Ισπανούς εξερευνητές τον 16ο και 17ο αιώνα στα ανοικτά των ακτών του Γιουκατάν, το νησί Μπερμέγια εξαφανίστηκε από μια έρευνα του 1997, χωρίς να αφήσει κανένα ίχνος στις καταγεγραμμένες συντεταγμένες του. Οι εκτεταμένες έρευνες του 2009 απέτυχαν να βρουν στοιχεία για την ύπαρξή της. Οι θεωρίες κυμαίνονται από τη διάβρωση ενός νησιού που βασίζεται σε κοράλλια έως την άποψη ότι οι χαρτογράφοι του 16ου αιώνα κατασκεύασαν νησιά για λόγους στρατηγικής παραπλάνησης. Η απότομη εξαφάνιση της Μπερμέγια παραμένει ένα αίνιγμα που προκαλεί προβληματισμό, αμφισβητώντας τις υποθέσεις σχετικά με την ιστορική χαρτογράφηση και εγείροντας ερωτήματα σχετικά με τη γνησιότητα του νησιού.
Ντους κρέατος στο Κεντάκι Το 1876, στην κομητεία Μπαθ του Κεντάκι σημειώθηκε ένα ασυνήθιστο γεγονός, γνωστό ως "Kentucky Meat Shower", όπου η σύζυγος ενός αγρότη βρήκε κομμάτια κρέατος, μεγέθους 5 έως 10.16 εκατ , να πέφτουν βροχή από έναν καθαρό ουρανό. Χημικοί σε όλες τις ΗΠΑ εξέτασαν διατηρημένα δείγματα, αλλά δεν μπόρεσαν να ταυτοποιήσουν το κρέας ή να εξηγήσουν την κάθοδό του προς τον ουρανό. Μια επικρατούσα θεωρία προτείνει εμετό γύπα, υποθέτοντας ότι ένα σμήνος γύπες έκανε ταυτόχρονα εμετό αφού γευμάτιζε σε κοντινή απόσταση.

Η τεράστια ανακάλυψη του Δρα Δημήτρη Ευαγγελινού ανατρέπει τα επιστημονικά δεδομένα: Βρήκε την προέλευση του Ανταρκτικού Περιπολικού Ρεύματος [videos]

 Η τεράστια ανακάλυψη του Δρα Δημήτρη Ευαγγελινού ανατρέπει τα επιστημονικά δεδομένα: Βρήκε την προέλευση του Ανταρκτικού Περιπολικού Ρεύματος [videos]

Ο Δρ. Δημήτρης Ευαγγελινός φωτο via cretalive.gr

Ομάδα επιστημών με επικεφαλής τον Δρ. Δημήτρη Ευαγγελινό από το Imperial College London ανακάλυψαν ότι το μεγαλύτερο και ισχυρότερο θαλάσσιο ρεύμα του πλανήτη εμφανίστηκε στα τέλη του Μειόκαινου, πριν από περίπου δέκα εκατομμύρια χρόνια.

Αυτή η ανακάλυψη ανατρέπει την επιστημονική άποψη που επικρατεί μέχρι σήμερα, για το χρόνο και τον τρόπο, που δημιουργήθηκε το ισχυρότερο ρεύμα στον πλανήτη.

Όπως αναφέρει ο Σύλλογος Πτυχιούχων Ωκεανογράφων και Θαλάσσιων Βιοεπιστημόνων Ελλάδας, το Ανταρκτικό Περιπολικό Ρεύμα, είναι το μεγαλύτερο και πιο ισχυρό θαλάσσιο ρεύμα στην Γη, το οποίο περιστρέφεται γύρω από την Ανταρκτική, και συνδέει όλους τους ωκεανούς του πλανήτη (Ατλαντικό, Ειρηνικό και Ινδικό). Μεταξύ άλλων, αποτελεί έναν ζωτικής σημασίας μηχανισμό στην μεταφορά θερμότητας και διοξειδίου του άνθρακα, καθώς λειτουργεί ως κύριος ρυθμιστής του κλίματος της Γης.

Το Ανταρκτικό Περιπολικό Ρεύμα περιστρέφεται γύρω από την Ανταρκτική ανεμπόδιστο στο πέρασμά του, χωρίς να παρεμβάλλεται κάποια ήπειρος. Η ροή του είναι τόσο ισχυρή που λειτουργεί σαν ασπίδα, και εμποδίζει τις ζεστές επιφανειακές θαλάσσιες μάζες να φτάνουν κοντά στην Ανταρκτική, προστατεύοντας έτσι το παγοκάλυμμα της Ανταρκτικής.

  • Ο χρόνος και ο τρόπος που δημιουργήθηκε το Ανταρκτικό Περιπολικό Ρεύμα, έχουν αποτελέσει αναπάντητα ερωτήματα για την επιστημονική κοινότητα εδώ και 50 χρόνια.

Μια από τις επικρατέστερες θεωρίες συνδέει την εμφάνιση του Ανταρκτικού Περιπολικού Ρεύματος, με την αποκόλληση της Ανταρκτικής από την Νότια Αμερική (Πέρασμα Ντρέικ) και από την Νότια Τασμανία (Πέρασμα Τασμανίας). Το γεγονός αυτό είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία ενός ρεύματος που μπορούσε να ρέει ανεμπόδιστο γύρω από την Ανταρκτική και θεωρείται ότι έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην δημιουργία του παγοκαλύμματος στην Ανταρκτική πριν από τριάντα τέσσερα εκατομμύρια χρόνια.

Η νέα μελέτη με τίτλο «Η γέννηση του σύγχρονου Ανταρκτικού Περιπολικού Ρεύματος στα τέλη του Μειόκαινου» που δημοσιεύτηκε πριν από λίγες ημέρες στο επιστημονικό περιοδικό Nature Geoscience, ανατρέπει την μέχρι σήμερα επιστημονική γνώση για το χρόνο και τον τρόπο που εμφανίστηκε το Ανταρκτικό Περιπολικό Ρευμα. Επίσης, η μελέτη δημιουργεί νέα ερωτήματα για την αλληλεπίδραση του ρεύματος, με τους παγετώνες στην Ανταρκτική και το κλίμα της Γης, τόσο στο γεωλογικό παρελθόν, όσο και στην μελλοντική κλιματική αλλαγή.

Στην πρωτοποριακή τους έρευνα ο Δρ. Δημήτρης Ευαγγελινός με την ομάδα του, χρησιμοποίησαν καινοτόμες τεχνικές που συνδυάζουν ισότοπα νεοδυμίου σε απολιθωμένα δόντια και κόκαλα ψαριών και μετρήσεις κοκκομετρίας από θαλάσσια ιζήματα που συλλέχθηκαν από τον πυθμένα του Νοτίου Ωκεανού, με σκοπό να μελετήσουν την ιστορία της δημιουργίας του Ανταρκτικού Περιπολικού Ρεύματος, κατά την διάρκεια των τελευταίων τριάντα ένα εκατομμύρια ετών.

Από το Ηράκλειο στην Ανταρκτική!

Ο Δημήτρης Ευαγγελινός γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασε Ωκεανογραφία στο Τμήμα Ωκεανογραφίας και Θαλασσίων Βιοεπιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου (Μυτιλήνη). Πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στις Θαλάσσιες Επιστήμες και Διαχείριση στο Πανεπιστήμιο των Βρυξελλών (Vrije University of Brussels, Βέλγιο), και εκπόνησε τη Διδακτορική του Διατριβή ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση στη Θαλάσσια Γεωλογία – Παλαιοωκεανογραφία στο Πανεπιστήμιο της Γρανάδας (Ισπανία). Εργάστηκε ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο του Μπορντώ (Γαλλια), υπότροφος του Γαλλικού κρατικού προγράμματος για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής “Make Οur Planet Great Again”.

Στη συνέχεια, εργάστηκε ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης (Ισπανία).

Το 2022, του χορηγήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η σημαντική και εξαιρετικά ανταγωνιστική υποτροφία “Marie Sklodowska-Curie Post doctoral Fellowship” για να πραγματοποιήσει μεταδιδακτορική έρευνα στο Imperial College London, στο Ηνωμένο Βασίλειο. Η έρευνά του επικεντρώνεται στην αλληλεπίδρασης του Νότιου Ωκεανού με το παγοκάλυμμα της Ανταρκτικής, κατά τη διάρκεια θερμότερων γεωλογικών περιόδων της Γης.

Εξειδικεύεται στην ανακατασκευή του παλαιοκλίματος και της θαλάσσιας παλαιοκυκλοφορίας κυρίως σε πολικές περιοχές (Ανταρκτική), χρησιμοποιώντας ιζηματολογικές, γεωχημικές και ισοτοπικές αναλύσεις. Τέλος, έχει συμμετάσχει σε πέντε ερευνητικές αποστολές στην Ανταρκτική.

Με πληροφορίες από cretalive.gr
Ελλάδα Αθήνα 

Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις;

  Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις; – Θώμη Μπαλτσαβιά – GynaikaEimai 15 Ιανουαρίου 2025 Υπάρχουν πολλά στάδια που πέρασα με σένα και τη...