Κατίνα Παξινού : Η ελληνίδα ιέρεια της υποκριτικής τέχνης που βραβεύτηκε με Όσκαρ
Η Κατίνα Παξινού, παρότι υπήρξε μία τεράστια ηθοποιός, διαθέτοντας ένα πηγαίο αυτόφωτο ταλέντο, μία σπουδαία προσωπικότητα, έμελε να συνδέσει το όνομά της με ένα άλλο θηρίο της υποκριτικής, τον Αλέξη Μινωτή, με τον οποίο, εκτός από καλλιτεχνικό ζευγάρι, παντρεύτηκαν και έζησαν μαζί μέχρι το τέλος.
in.gr
19 Δεκεμβρίου 2020
Αποτελεί σημείο αναφοράς για την υποκριτική τέχνη στην Ελλάδα ακόμη και σήμερα, αν και ελάχιστοι εν ζωή την έχουν δει στο θεατρικό σανίδι και πολλοί λίγοι στις μετρημένες στα δάκτυλα των δυο χεριών ταινίες, ξένες παραγωγές, που έπαιξε. Πρόκειται για την θρυλική Κατίνα Παξινού, μία από τις κορυφαίες ηθοποιούς της χώρας μας που, μαζί με την Μελίνα Μερκούρη και την Ειρήνη Παπά, έκανε και αξιοσημείωτη καριέρα στο εξωτερικό.
Η Κατίνα Παξινού, παρότι υπήρξε μία τεράστια ηθοποιός, διαθέτοντας ένα πηγαίο αυτόφωτο ταλέντο, μία σπουδαία προσωπικότητα, έμελε να συνδέσει το όνομά της με ένα άλλο θηρίο της υποκριτικής, τον Αλέξη Μινωτή, με τον οποίο, εκτός από καλλιτεχνικό ζευγάρι, παντρεύτηκαν και έζησαν μαζί μέχρι το τέλος.
Τα ρεκόρ
Η θρυλική Κατίνα Παξινού κατέχει μία σειρά από περίεργα ρεκόρ. Απέκτησε τη φήμη της στην Ελλάδα από τις θεατρικές εμφανίσεις της, ενώ γνώρισε την παγκόσμια αναγνώριση από τις λιγοστές ταινίες που έπαιξε. Επίσης, είναι η πρώτη Ελληνίδα καλλιτέχνιδα που πήρε Όσκαρ Ερμηνείας, ενώ για πρώτη φορά απονεμήθηκε το συγκεκριμένο Όσκαρ σε μη Αμερικανό ηθοποιό. Και φυσικά είναι η πρώτη Ελληνίδα ηθοποιός που εμφανίστηκε στις σκηνές του Μπρόντγουεϊ που τις έδωσε την αναγνώριση και την ώθηση για να παίξει σε σημαντικές ταινίες, σπουδαίων ξένων σκηνοθετών.
Η Κατίνα Παξινού γεννήθηκε στην ανατολή του 20ου αιώνα, στις 17 Δεκεμβρίου του 1900, και είναι μία ευκαιρία να θυμηθούμε κυρίως μέσα από τις κινηματογραφικές της εμφανίσεις, που μπορούμε να απολαμβάνουμε ακόμη και σήμερα, τη σημαντική της καλλιτεχνική πορεία, αλλά και ορισμένες καθοριστικές στιγμές της ζωής της.
Ζωηρό κορίτσι
Γεννήθηκε στον Πειραιά. Μοναχοκόρη πλούσιας οικογένειας, ο πατέρας της Βασίλης Κωνσταντόπουλος ήταν αλευροβιομήχανος. Λόγω του ζωηρού χαρακτήρα της, οι γονείς της την έστειλαν εσώκλειστη σε σχολείο τής Ελβετίας, όπου σπούδασε μουσική και τραγούδι στο Ωδείο της Γενεύης, αλλά και σε αντίστοιχες σχολές της Βιέννης και του Βερολίνου. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα και σε ιδιαίτερα μικρή ηλικία, παντρεύτηκε τον βιομήχανο Γιάννη Παξινό, με τον οποίο απέκτησαν δυο κόρες.
Από τον Πειραιά στο Μπρόνγουεϊ και το Χόλιγουντ
Ο πρώτος της σημαντικός ρόλος ήταν αυτός της “Βεατρίκης”, στην ομώνυμη όπερα, που έγραψε ειδικά για την Παξινού ο φημισμένος συνθέτης Δημήτρης Μητρόπουλος. Το έργο ανέβηκε το 1920 στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. Για πρώτη φορά ανέβηκε στο θεατρικό σανίδι στο Θέατρο Κοτοπούλη, στο έργο του Μπατάιγ “Γυμνή γυναίκα”, που την καθιέρωσε ως πρωταγωνίστρια δραματικών ρόλων. Το 1931 συνεργάστηκε με τον κορυφαίο Έλληνα ηθοποιό Αιμίλιο Βεάκη με τον οποίο συνεργάστηκαν στο θίασο του Αλέξη Μινωτή. Η γνωριμία της με τον τελευταίο εξελίχθηκε σε έρωτα, για να παντρευτούν το 1940. Εκείνες τις κατάμαυρες εποχές θα φύγουν από την Ελλάδα και θα εγκατασταθούν στις ΗΠΑ. Μετά από λαμπρές εμφανίσεις της στο Μπρόντγουεϊ, θα της δοθεί και η ευκαιρία να μπει στα κινηματογραφικά πλατό, τα οποία θα απογειώσουν τη φήμη της διεθνώς.
Για Ποιον Χτυπά η Καμπάνα;
Η Παξινού στάθηκε τυχερή, καθώς είχε την ευκαιρία το 1943 να παίξει έναν σημαντικό ρόλο στην ταινία “Για Ποιον Χτυπά η Καμπάνα;”, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Έρνεστ Χέμινγουεϊ και σε σκηνοθεσία Σαμ Γουντ. Η Παξινού θα ερμηνεύσει τη φημισμένη Ισπανίδα αντάρτισσα ενάντια στους φασίστες του Φράνκο, έχοντας δίπλα της τους διάσημους Γκάρι Κούπερ και Ίνγκριντ Μπέργκμαν. Η ταινία προτάθηκε για 9 Όσκαρ, αλλά τελικά θα κερδίσει μόνο ένα, αυτό του Β’ Γυναικείου Ρόλου με την Κατίνα Παξινού.
Θα ακολουθήσουν τα ενδιαφέροντα φιλμ “Ο Εμπρηστής” του Χέρμαν Σούμλιν, με Σαρλ Μπουαγιέ, Λορίν Μπακόλ και Πίτερ Λόρε, “Το Πένθος Ταιριάζει στην Ηλέκτρα” του Ντάντλεϊ Νίκολς, με Ρόζαλιντ Ράσελ, Μάικλ Ρεντγκρέιβ, Κερκ Ντάγκλας, “Καίσαρ Βοργίας” του Χένρι Κινγκ, με Τάιρον Πάουερ, Όρσον Γουέλς.
Ο Γουέλς και ο Βισκόντι
Το 1955 είναι μία ακόμη χρονιά σταθμός για την κινηματογραφική της πορεία, καθώς θα παίξει ένα χαρακτηριστικό ρόλο στο εξαιρετικό φιλμ νουάρ “Ο Κύριος Αρκάντιν”, μία παραλλαγή του “Πολίτη Κέιν”, σε σκηνοθεσία Όρσον Γουέλς . Ωστόσο, η κορυφαία ερμηνευτική στιγμή της στο σινεμά θα σημειωθεί στο αριστουργηματικό δράμα του Λουκίνο Βισκόντι “Ο Ρόκο και τα Αδέλφια του” το 1960, όταν η Παξινού θα ερμηνεύσει τη μάνα μιας οικογένειας που θα αναγκαστεί να εγκαταλείψει το ιταλικό Νότο για τον πλούσιο Βορρά… Μαζί της πρωταγωνιστούν οι Αλέν Ντελόν, Κλάουντια Καρντινάλε, Ανί Ζιραρντό, Ρενάτο Σαλβατόρι, αλλά και ακόμη ένας Έλληνας, ο νεαρός Σπύρος Φωκάς.
Τελευταίο Χειροκρότημα
Θα κλείσει την καριέρα της στο σινεμά πρωταγωνιστώντας στο δραματικό φιλμ “Το Νησί της Αφροδίτης” το 1969. Είναι και η μοναδική ταινία ελληνικής παραγωγής, σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκαλενάκη. Μια σχετικά ξεχασμένη ταινία, που το στόρι της περιστρέφεται στις προσπάθειες δυο μανάδων να σώσουν τα καταδικασμένα παιδιά τους σε θάνατο, την εποχή του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα της ΕΟΚΑ. Η Παξινού, αν και ήδη πάσχει από καρκίνο, θα ανταπεξέλθει στα γυρίσματα υπομένοντας τους πόνους της ασθένειάς της, έχοντας δίπλα της τους νεαρούς ηθοποιούς Άγγελο Αντωνόπουλο, Κώστα Καστανά κ.ά.
Ο καρκίνος καλπάζουσας μορφής, θα την ταλαιπωρήσει μέχρι το τέλος της ζωής της, ενώ λίγο πριν φτάσει το μοιραίο, θα πρωταγωνιστήσει στο θέατρο και στο συμβολικό έργο “Μάνα Κουράγιο” του Μπρεχτ. Έπρεπε να κάνει κουράγιο για να βγαίνει κάθε βράδυ στη σκηνή σέρνοντας ένα κάρο, αλλά μαζί της κι ένας λαός, καθώς η χώρα έχει μπει στο γύψο από τους στρατιωτικούς.
Η τελευταία της εμφάνιση έγινε το καλοκαίρι του 1972, όχι πάνω στη σκηνή, αλλά μπαίνοντας στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, όπου δοξάστηκε, για να παρακολουθήσει την τελευταία παράσταση της ζωής της. Το κοινό για ώρα χειροκροτούσε όρθιο. Ήταν το τελευταίο χειροκρότημα. Λίγους μήνες μετά, στις 22 Φεβρουαρίου του 1973, θα φύγει για πάντα…
Ο σκοταδισμός επιστρέφει στις εκκοσμικευμένες συνειδήσεις της ανθρωπότητας με την… αποδοχή και προστασία του εβραιο-σιωνισμού και όλα τα «ιερά» της νεωτερικότητας (ανθρώπινα δικαιώματα, «δημοκρατικές διαδικασίες, LGTB) φαντάζουν σήμερα, τόσο θλιβερά, που οι σύγχρονοι άνθρωποι δεν έχουν τρόπο να σταματήσουν αυτήν την οπισθοδρόμηση. Ο Εβραίος, όμως, δεν έχει πρόβλημα. Θα διαβάσει τις σελίδες της Τορά «Και στις πόλεις αυτών των εθνών, που σου δίνει ο Κύριος ο Θεός σου ως ιδιοκτησία σου, δεν θα αφήσεις ούτε μια ψυχή ζωντανή. , αλλά θα τους καταστρέψεις: Τους Χετταίους και τους Αμορραίους και τους Χαναναίους, και τους Φερεζίτες, και τους Χεβίτες, και τους Ιεβουσαίους και τους Γιργασιίτες, όπως σας πρόσταξε ο Κύριος ο Θεός σας» (Δευτερονόμιο 20:16-17). Και δεν αμφιβάλλει, ούτε στιγμή, ότι θα εκπληρώσει τις προφητείες του Γιαχβέ. Ετσι βλέπει και ο Νετανιάχου την ιδανική λύση στο Παλαιστινιακό ζήτημα. «Μην αφήνετε ούτε μία ψυχή ζωντανή…» 11.000 νεκροί άμαχοι εκ των οποίων 4.500 παιδιά, μέσα σ΄έναν μήνα. Πώς να πολεμήσεις τον σκοταδισμό, όταν κραυγάζεις και ετοιμάζεσαι για πόλεμο, για την μαντήλα του Ιράν και αγνοείς, επιδεικτικά την δολοφονική μανία του Τορά και του Ταλμούδ;; Ναι! Εσύ! Ο δικαιωματιστής που χειροκρότησες τα εγκλήματα των Σταυροφόρων, πιστεύοντας ότι οι λευκοί θα εκσυγχρονίσουν τον Ισλαμισμό των «βαρβάρων», αλλά κάνεις πως δεν βλέπεις τους πραγματικούς βαρβάρους, γιατί τρώνε με μαχαίρι και πιρούνι, τον πλούτο των «βαρβάρων». Γιατί η ατζέντα τους, της επιβολής της ομοφυλοφιλίας, του πειραματικού εμβολιασμού, της πράσινης ανάπτυξης είναι «απελευθέρωση» και «πρόοδος». Είναι «ανθρώπινο δικαίωμα», είναι «σεβασμός στην υγεία των άλλων». Όμως το πρώτο τη τάξει δικαίωμα είναι ένα και ονομάζεται ΖΩΗ! Αυτή που σου την κλέβουν και την βιάζουν με διάφορα προσχήματα και δεν την υπερασπίζεσαι. Αυτή, που επί δεκαετίες, την αφαιρούν, χωρίς ενοχές, από χιλιάδες παιδιά της Παλαιστίνης και από τα δικά σου παιδιά.
Πότε φώναξες για τα 14.000 νεκρά παιδιά του Ντονμπάς, τα τελευταία 9 χρόνια, υποκριτή; Αντιθέτως! Είπες τον Πούτιν «εγκληματία πολέμου», όταν μπήκε να σταματήσει το κακό. Ναι! Εσύ! Ο δικαιωματιστής! Ο «προοδευτικός»! Ο «ανθρωπιστής και περιβαλλοντολόγος»! Ποιος μπορεί πια, υπάρχει κάποιος να σταματήσει την κατρακύλα της ανθρωπότητας, που φέρνουν τα νέα ήθη του πολέμου, στις κοινωνικές συμπεριφορές; Αυτά που σου επιβάλλουν να δέχεσαι τα εγκλήματα, σαν νόμιμη πράξη πάταξης της «τρομοκρατίας». Που σου επιβάλλουν να δέχεσαι τους ναζί, σαν δίκαιους τιμωρούς των δούλων, που εξεγείρονται. Που σου επιβάλλουν να γίνεις και συ ναζί, για να επιβιώσει η εξουσία τους. Και που συνεχίζουν να σου αφαιρούν κάθε καταχτημένο ανθρώπινο δικαίωμα, γιατί έχεις χάσει την ισχύ να τους πολεμήσεις. Σ΄έχουν διχάσει και σ΄έχουν διαφθείρει.
Όλα αυτά θα μείνουν και μετά τους σημερινούς πολέμους. Μέσα στο μυαλό μας και στο DNA μας, γιατί δειλιάσαμε να τα σταματήσουμε. Και μας αξίζει η κατρακύλα που ζούμε!
Από τους πρώτους στίχους της Ιλιάδας -ένα απ΄τα σημαντικότερα έπη των ιστορικών χρόνων- ο Όμηρος επικαλείται τις Μούσες, κόρες της Μνημοσύνης, να ψάλλουν την μήνιν του Αχιλλέα. Βλέπουμε λοιπόν ότι το θέμα του έργου δεν ήταν ο Τρωικός Πόλεμος αλλά ο θυμός του Αχιλλέα.
Ποιος ήταν όμως ο ήρωας αυτός που του αξίζουν τέτοιες τιμές και έπαινοι; Που κρατά στα χέρια του όπλα φτιαγμένα από τον ίδιο τον Ήφαιστο; Που ο θυμός του είναι ικανός να σύρει τους ματωμένους κεραυνούς του Δία και αντιπαλεύει στον πόλεμο τους ίδιους τους Θεούς;
Ας ξετυλίξουμε όμως το κουβάρι του μύθου του αγαπημένου ήρωα αφήνοντας μας να μας διηγηθεί γνωστές αλλά και άγνωστες πτυχές της ζωής του…
Ο Αχιλλέας ήταν γιος του Πηλέα που βασίλευε στην πόλη της Φθίας στη Θεσσαλία (η καταγωγή του οποίου είναι απευθείας απ΄το γένος του Δία) ενώ μητέρα του ήταν η Θέτιδα κόρη του Ωκεανού,του θεού των θαλασσών. Ήταν το 7ο παιδί της Θέτιδας η οποία προσπαθώντας να απομακρύνει τα θνητά στοιχεία που έπαιρναν απ΄τον πατέρα τους τα νεογέννητα παιδιά της τα έβαζε στη φωτιά, πράγμα που τα σκότωνε. Ο Αχιλλέας σώθηκε από θαύμα καθώς ο Πηλέας παραμονεύοντας την γυναίκα του την πέτυχε ενώ εκτελούσε το επικίνδυνο εγχείρημα της. Της άρπαξε το παιδί που μονάχα είχαν καεί τα χείλη του (Α-χιλλέας=αυτός που δεν έχει χείλια) και ο αστράγαλος του δεξιού του ποδιού. Η Θέτιδα τότε οργισμένη γύρισε να ζήσει στα βάθη της θάλασσας με τα αδέρφια της.
Ο Κένταυρος Χείρωνας γιάτρεψε το πόδι του Αχιλλέα, βάζοντας στη θέση του κόκαλου που έλειπε το κόκαλο του γίγαντα Δάμυσου που ξέθαψε γι΄αυτό το σκοπό και που όσο ζούσε ήταν πολύ γρήγορος στο τρέξιμο. Έτσι εξηγείται το χάρισμα του ήρωα στο τρέξιμο.
Ο Αχιλλέας μεγάλωσε στο Πήλιο και διαπαιδαγωγήθηκε απ΄τον Κένταυρο Χείρωνα, μαθαίνοντας την τέχνη του κυνηγιού, το δάμασμα των αλόγων και την ιατρική. Ακόμη μάθαινε να τραγουδά και να παίζει λύρα.
Επίσης ο Χείρωνας τον μεγάλωσε με τον παραδοσιακό τρόπο, μαθαίνοντας του την περιφρόνηση των αγαθών αυτού του κόσμου, την απέχθεια για το ψέμα, την εγκράτεια, την αντίσταση στα κακά πάθη και την αντοχή στον πόνο. Το φαγητό του ήταν εντόσθια λιονταριών και αγριογούρουνων για να πάρει τη δύναμη αυτών των ζώων και μέλι (που θα του έδινε γλυκύτητα και πειθώ).
Ο Αχιλλέας αποφασίζει να πάρει μέρος στον πόλεμο κατά της Τροίας,αναζητώντας το πεπρωμένο του… καθώς υπήρχε ένας χρησμός που έλεγε ότι αν έπαιρνε μέρος σ΄αυτή την εκστρατεία θα ζούσε μία ένδοξη αλλά πολύ σύντομη ζωή, αλλιώς θα μπορούσε να φτάσει ως τα βαθιά γεράματα αλλά η ζωή του θα΄ταν άδοξη. Ο ήρωας μας επιλέγει την ένδοξη ζωή αν και σύντομη.
Η μητέρα του στην προσπάθεια της να τον προστατέψει τον κρύβει στο νησί της Σκύρου στο παλάτι του βασιλιά Λυκομήδη όπου ο Αχιλλέας ζει ένα διάστημα μεταμφιεσμένος σε γυναίκα. Αλλά ποιος μπορεί να γελάσει τη μοίρα; Ποιος μπορεί να την αποφύγει και κυρίως όταν ποθεί να τη συναντήσει; Η αγάπη του για τον πόλεμο κάνει τον Αχιλλέα να αποκαλυφτεί, όταν ο Οδυσσέας μεταμφιεσμένος σε πραγματευτή μπαίνει στο παλάτι κρατώντας ένα δίσκο με κοσμήματα, υφάσματα και άλλα αντικείμενα πολύτιμα για τις γυναίκες ανάμεσα στα οποία είχε βάλει και κάποια πολύτιμα όπλα που τράβηξαν την προσοχή της «Πύρρας» που ήταν το όνομα του μεταμφιεσμένου ήρωα και το οποίο είχε πάρει εξαιτίας του χρώματος των μαλλιών του που ήταν πυρόξανθα. Το δεύτερο τέχνασμα του Οδυσσέα ήταν καταλυτικό: έβαλε να ηχήσει η πολεμική σάλπιγγα στον γυναικωνίτη. Τότε ενώ όλες οι γυναίκες κρύφτηκαν έντρομες ο Αχιλλέας έμεινε και ζητούσε όπλα.
Ξεκινάει λοιπόν για την Τροία, οδηγώντας ένα στόλο από 50 πλοία, πάνω στα οποία ταξιδεύει ένα σώμα από Μυρμιδόνες, συνοδευόμενος απ΄τον φίλο του τον Πάτροκλο και τον παιδαγωγό του το Φοίνικα. Πριν φύγει η μητέρα του, του δίνει μία θεϊκή πανοπλία που λέγεται ότι την είχε φτιάξει ο ίδιος ο Ήφαιστος και τα άλογα που ο ίδιος θεός είχε κάνει δώρο στο γάμο του Πηλέα.
Όταν ο στρατός των Ελλήνων έφτασε στην Αυλίδα ακινητοποιήθηκε από άπνοια που ο μάντης Κάλχας είπε ότι προερχόταν από τη θεά Άρτεμη που απαιτούσε τη θυσία της κόρης του Αγαμένωνα της Ιφιγένειας. Για να μην της κινήσουν τις υποψίες είπαν στην κοπέλα να πάει στην Αυλίδα για να παντρευτεί τον Αχιλλέα, ο οποίος δεν είχε ιδέα γι΄αυτό το κόλπο και όταν το έμαθε ήταν αργά για να εναντιωθεί. Λέγεται ότι ο θάνατος της Ιφιγένειας ακολουθεί και βαραίνει τη συνείδηση του ήρωα σ΄όλη του τη ζωή.
Εννιά ολόκληρα χρόνια έμειναν οι Έλληνες μπροστά στην Τροία, εννιά χρόνια γεμάτα κατορθώματα, όπου ο Αχιλλέας με ένα μέρος του ελληνικού στρατού και τους Μυρμιδόνες του λεηλατούν τα νησιά και τις πόλεις της Μικράς Ασίας. Στην επιχείρηση κατά της Λυρνησσού απήγαγε την Βρισηίδα, ενώ ο Αγαμέμνονας είχε κρατήσει τη Χρυσηίδα, καθώς επίσης επιχειρεί μαζί με τον Πάτροκλο ν΄αρπάξει τα κοπάδια των βοδιών του Αινεία που έβοσκαν στην Ίδη.
Στην αρχή της απόβασης τους στην Τροία οι Έλληνες θα τρέπονταν σε φυγή απ΄τους Τρώες αν δεν τρέπονταν σε φυγή απ΄τον Αχιλλέα που σκότωσε τον Κύκνο τον γιο του Ποσειδώνα. Λέγεται επίσης ότι ο ήρωας δεν άνηκε στους μνηστήρες της Ελένης (πριν αυτή παντρευτεί τον Μενέλαο) αλλά είχε την περιέργεια να τη δει… η Θέτιδα και η Αφροδίτη φρόντισαν η συνομιλία να γίνει σ΄ένα απομονωμένο μέρος. Δεν φαίνεται όμως ποτέ να προσπαθούν να παρουσιάσουν τον Αχιλλέα ερωτευμένο με την Ελένη.
Κατόπιν σύμφωνα μ΄ένα χρησμό που αποκάλυψε στους Έλληνες ότι ο λοιμός που μάστιζε τις στρατιές τους οφείλονταν στην οργή του Απόλλωνα επειδή είχαν απαγάγει την κόρη του ιερέα Χρύση την οποία ο Αγαμέμνονας αναγκάζεται να επιστρέψει παίρνοντας από τον Αχιλλέα με ατιμωτικό τρόπο την Βρισηίδα. Ο Αχιλλέας τότε απέχει από τη μάχη, ενοχλημένος από τη αδικία του βασιλιά των Ελλήνων. Η Θέτιδα ανεβαίνει στον Όλυμπο και παρακαλεί τον Δία να δώσει τη νίκη στους Τρώες για όσο ο Αχιλλέας θα απέχει από την μάχη. Έτσι και γίνεται.
Ο Αγαμέμνονας παρακαλεί τον Αχιλλέα να επιστρέψει στην μάχη δίνοντας του πλούσια δώρα, εκείνος όμως είναι ανένδοτος. Πρέπει να συμβεί ένα τραγικό γεγονός για ν΄αλλάξει η ψυχολογία του ήρωα. Έτσι όταν ο καλύτερος του φίλος ο Πάτροκλος σκοτώνεται οδηγώντας τους Μυρμιδόνες και φορώντας την πανοπλία του Αχιλλέα, πλέον δεν μπορεί να μείνει αμέτοχος. Εμφανίζεται άοπλος μπροστά στους Τρώες που μόνο με την κραυγή του τρέπονται σε φυγή.
Ο Αχιλλέας μπαίνει ξανά στη μάχη παρόλο που το άλογο του ο Ξάνθος που είχε με θαυμαστό τρόπο εκείνη τη στιγμή το χάρισμα της προφητείας και του λόγου προβλέπει τον θάνατο του. Σκοτώνει τον Αινεία που τολμάει να του αντισταθεί, ενώ οι θεοί δεν επιτρέπουν ακόμη να συναντηθεί με τον Έκτορα παρόλο που ο τελευταίος το επιδίωξε πολλές φορές. Σκοτώνει στη συνέχεια 20 νέους Τρώες πάνω στον τάφο του Πάτροκλου προς τιμή του ενώ ο ποταμός Σκάμανδρος αγανακτισμένος από τα θύματα του Αχιλλέα που γεμίζουν την κοίτη του βγαίνει και καταδιώκει τον ήρωα. Ο Αχιλλέας μανιασμένος δεν καταλαβαίνει τίποτα και ψάχνει για τον Έκτορα που επιτέλους τον πετυχαίνει μόνο στις Σκαιές Πύλες. Τρεις φορές κάνουν τον γύρο της πόλης μέχρι που η ζυγαριά της Μοίρας γέρνει προς το μέρος του Έκτορα… που εγκαταλείπεται από τον Απόλλωνα που τον προστάτευε μέχρι εκείνη την ώρα. Ο Έκτορας πεθαίνει από το χέρι του Αχιλλέα, προφητεύοντας ότι και η δική του ώρα δεν ήταν μακριά…
Ο Αχιλλέας αρνείται να παραδώσει τον Έκτορα ο οποίος σύρεται γύρω απ΄τα τείχη της Τροίας κρεμασμένος απ΄το άρμα του θύτη του, δεμένος μ΄ένα δερμάτινο λουρί. Μετά από 12 μέρες, ο Αχιλλέας παραδίδει το πτώμα στον Πρίαμο συγκινημένος από τα παρακάλια του αλλά και μετά από συμβουλή της μητέρας του που του λεει ότι οι Θεοί έχουν αγανακτήσει μαζί του γιατί δεν σέβεται τους νεκρούς.
Η συνέχεια είναι γνωστή… ο Αχιλλέας σκοτώνεται από ένα βέλος του Πάρη που ήταν κρυμμένος πίσω απ΄το άγαλμα του Θηβαίου Απόλλωνα, ενώ σύμφωνα με άλλες εκδοχές ο ίδιος ο θεός κατευθύνει το βέλος του Πάρη στο μοναδικό τρωτό σημείο του σώματος του Αχιλλέα, τη φτέρνα του.
Η τελετή της ταφής του ιερουργήθηκε από τη Θέτιδα και τις Μούσες ή τις Νύμφες, ενώ η Αθηνά ράντισε το σώμα του με αμβροσία για να εμποδίσει τη σήψη του. Αργότερα, αφού οι Έλληνες του έχτισαν τάφο κοντά στη θάλασσα, η Θέτιδα έφερε λένε το σώμα του ως τις εκβολές του Δούναβη στη Λευκή Νήσο κι εκεί ο Αχιλλέας συνέχισε να ζει μία μυστηριακή ζωή… Οι ναυτικοί όταν περνούσαν κοντά απ΄το νησί άκουγαν τη μέρα μία δυνατή κλαγγή όπλων και τη νύχτα τα χτυπήματα από κούπες που τσούγκριζαν και τραγούδια από ένα συμπόσιο που δεν είχε σταματημό.
Ο τύμβος του Αχιλλέα υψώθηκε απ΄όλο το στρατό σε μία ορατή προεξοχή της ακτής, στην είσοδο του Ελλήσποντου για να τον βλέπουνε παντοτινά οι ναυτικοί από μακριά. Η μνήμη του έμεινε ολοζώντανη στη λαϊκή φαντασία των Ελλήνων και η λατρεία του ήταν πολύ διαδομένη στα νησιά και στην ασιατική ήπειρο όπου έκανε τα περισσότερα από τα κατορθώματα του, ενώ ο Αλέξανδρος τον είχε σαν πρότυπο του και έκανε προφορές στον τάφο του όταν κάποια στιγμή πέρασε από το ακρωτήριο Σίγειο όπου βρίσκονταν το γιγαντεύω μνημείο.
keimeno achileas1
Τι συμβολίζει όμως ο μύθος του Αχιλλέα;
Τι μπορούμε να μάθουμε μέσα απ΄το παράδειγμα του για τον δρόμο του ανθρώπου; Καταρχήν βλέπουμε σ΄αυτόν το πρότυπο του βασιλιά Ιππότη-πολεμιστή, που μάχεται για το δίκαιο και για τους συντρόφους του κι όχι για τις τιμές ή τα λάφυρα. Όπως λέει ο ίδιος: «Εγώ δεν ήρθα εδώ να πολεμήσω τους Τρώες…». Οδηγός του είναι η τιμή και ο όρκος και έχει ισχυρή και άκαμπτη προσωπικότητα, την οποία συμβολίζουν τα αφθαστα άλογα του που μόνο αυτός μπορεί να τα δαμάσει.
Όπως βέβαια κάθε μεγάλος πολεμιστής που έχει οξύ πνεύμα και μπορεί να δει και τις πληγές της μάχης, πέρα απ΄τους θριάμβους, πράγμα που τον κάνει να δειλιάζει προς στιγμή και ν΄αμφιβάλλει για το σκοπό αλλά και τον εαυτό του, έτσι κι ο Αχιλλέας αρχικά μεταμφιέζεται σε γυναίκα για να μην πάει στον πόλεμο. Απ΄τη φύση του όμως δεν μπορεί να κρυφτεί κι έτσι όταν ο Οδυσσέας φέρνει δώρα για τις γυναίκες στο παλάτι του Λυκομήδη και ο Αχιλλέας διαλέγει το σπαθί. (σύμβολο της βούλησης ή του πνεύματος που θα τον οδηγήσει στη νίκη). Ούτε απ΄το πεπρωμένο του μπορεί να ξεφύγει καθώς οι χρησμοί προέλεγαν ότι οι Έλληνες θα νικούσαν σ΄αυτό τον πόλεμο μόνο αν ο Αχιλλέας ήταν μαζί τους.
Έτσι λοιπόν επιλέγει τον δρόμο του (η μήπως ο δρόμος τον επιλέγει;) προτιμώντας να ζήσει λίγα χρόνια αλλά δοξασμένα ενώ στο πρόσωπο του ενσαρκώνεται πλέον το αρχέτυπο του πολεμιστή, του Ανθρώπου που πολεμάει για τα ιδανικά του. Σε κάθε μάχη σε κάθε κονταροχτύπημα η ζωή κι ο θάνατος έρχονται πολύ κοντά αλλά για τον Αχιλλέα που ζει για να πολεμάει είναι το ίδιο.Ας μην ξεχνάμε ότι καμία μάχη δεν μπορεί να κερδηθεί αν ο ήρωας δεν είναι αποφασισμένος καθώς αυτό που δίνει τη νίκη είναι το ηθικό το νικητή πρώτα και μετά οι ικανότητες ή το περιβάλλον στο οποίο θα βρεθεί.
Ο θυμός του Αχιλλέα όταν ο Αγαμέμωνας του παίρνει τη Βρησιίδα είναι τόσο μεγάλος που θα είχε πεθάνει σίγουρα απ΄το χέρι του Αχιλλέα αν η σύνεση της Αθηνάς δεν τον συγκρατούσε (σύμβολο της φρόνησης και του αυτοελέγχου του ήρωα). Η διένεξη δεν είναι επειδή θα χάσει την κοπέλα, αλλά επειδή προσβάλλεται από τη στάση του βασιλιά των Ελλήνων που του λεει ότι υπάρχουν κι άλλοι σπουδαίοι και γενναίοι βασιλιάδες και μπορούν να νικήσουν τον πόλεμο και χωρίς αυτόν. Η μεγαλύτερη προσβολή για έναν ιππότη είναι η μεταχείριση του με τέτοιο τρόπο ώστε να αμφισβητηθεί η τιμή και η αξία του.
Έτσι παίρνει όρκο να απέχει απ τη μάχη ενώ η αξία του γίνεται περισσότερο αντιληπτή απ΄τους Αχαιούς που πλέον δεν ακούν τις εμψυχωτικές του κραυγές στη μάχη και αρχίζουν να χάνουν στον πόλεμο μέχρι που εκτοπίζονται στα πλοία τους.
Ο Αγαμέμνονας του προσφέρει πλούσια δώρα και επιθυμεί τη συμφιλίωση αλλά είναι δυνατόν να συμβιβαστεί η Ψυχή του πολεμιστή και να εξαγοραστεί με υλικά αγαθά; Ακόμη όμως κι όταν δεν πολεμάει ενδιαφέρεται συνεχώς για τις εξελίξεις του πολέμου, την υγεία των συντρόφων του και λυπάται όταν μαθαίνει άσχημα νέα. Εδώ βλέπουμε ένα ακόμη χαρακτηριστικό του ήρωα που δίνει μεγάλη σημασία στις πράξεις και στην εσωτερική δομή των συντρόφων του.
Κάθε ήρωας όμως έχει και την ευαίσθητη του πλευρά και για τον Αχιλλέα είναι ο παιδικός του φίλος ο Πάτροκλος που σε μία κρίσιμη στιγμή παίρνει τα όπλα του Αχιλλέα κει έτσι μετφιεσμένος σκορπά τον τρόμο στους Τρώες. Η κίνηση αυτή του Πάτροκλου συμβολίζει την εσωτερική αλλαγή που γίνεται μέσα στον Αχιλλέα με σκοπό να επιστρέψει στη μάχη.Αρχικά δεν μπαίνει ο ίδιος αλλά ένα μέρος του. Ο ήρωας έχει επιστρέψει και είναι ξανά όρθιος. Χρειάζεται όμως ένα δυνατό γεγονός για να επιστρέψει ολόκληρος και να πολεμήσει μ όλο του το Είναι.
Ο θάνατος του Πάτροκλου είναι το γεγονός που τον επαναφέρει στη μάχιμη κατάσταση. Ο Αχιλλέας βγαίνει άοπλος στο πεδίο της μάχης και απ΄τα ουρλιαχτά του οι Τρώες τρέπονται σε φυγή.Ορκίζεται το θάνατο του Έκτορα παρόλο που ξέρει ότι την ίδια στιγμή θα πεθάνει κι ο ίδιος. Ο ήρωας αναλαμβάνει την εξωτερική μάχη του (αφού ξεπέρασε την εσωτερική) κι είναι έτοιμος να συναντηθεί με το πεπρωμένο του.
Έτσι αφού θυσιάζει 12 νέους πάνω στον τάφο του Πάτροκλου, κλείνει ένα κύκλο και αναγεννημένος ρίχνεται στον πόλεμο με θεϊκά ρούχα και όπλα.
Η μάχη προβλέπεται τρομερή.Είναι η αιώνια μάχη όπου ο άνθρωπος παίρνει την τελική απόφαση να κυριαρχήσει στα πάθη και να κατακτήσει την αιώνια ψυχή του.
Aπό μία τέτοια μάχη δεν είναι δυνατόν να λείψουν ούτε οι Θεοί, γι αυτό ο Δίας άρει την απαγόρευση του και επιτρέπει στους Θεούς να λάβουν μέρος στον πόλεμο. (Στις πολύ κρίσιμες στιγμές οι άνθρωποι πάντα έχουν τη θεία βοήθεια ή καθώς γίνονται υπεράνθρωποι χειρίζονται τις θείες δυνάμεις).
Ο Αχιλλέας σκοτώνει τελικά τον Έκτορα τον πιο άξιο και πιο γενναίο άνδρα της Τροίας έχοντας τη θεΙκή βοήθεια της Αθηνάς .Εκεί κλείνει ο κύκλος του καθώς και ο κύκλος της Τροίας..καθώς η Ελένη σύμβολο της αιχμάλωτης ψυχής που φυλακίζεται στον κόσμο της ύλης επιστρέφει με την προσπάθεια του ήρωα -ιππότη,μετά από τρομερερές μάχες (εξωτερικές και εσωτερικές) στη θέση που της αρμόζει.
Ο Αχιλλέας δεν πέθανε πραγματικά αλλά κέρδισε την αθανασία, αφού η μητέρα του η Θέτιδα έφερε το νεκρό του σώμα στο Λευκό Νησί στα Ηλίσια Πεδία όπου ζουν οι ήρωες,σύμβολο του ήρωα που δεν ήταν μόνο πολεμιστής αλλά κυρίως του ανθρώπου που ξεπέρασε εμπόδια και δοκιμασίες και με το δικό του αγώνα κέρδισε την Αθανασία.
Το παράδειγμα του Αχιλλέα ας ξυπνήσει αυτό το μικρό ήρωα που κοιμάται μέσα μας αλλά διψάει για περιπέτειες, μεγάλα κατορθώματα και άξιους αγώνες και που τόσο πολύ τον έχει ανάγκη ο κόσμος σήμερα!
Συναγερμός στην Ερυθρά Θάλασσα: Μπαράζ επιθέσεων σε αμερικανικό πολεμικό και εμπορικά πλοία
Ένα αμερικανικό πολεμικό πλοίο και πολλά εμπορικά πλοία δέχθηκαν επίθεση την Κυριακή στην Ερυθρά Θάλασσα, ανακοίνωσε το Πεντάγωνο, σηματοδοτώντας ενδεχομένως μια σημαντική κλιμάκωση σε μια σειρά θαλάσσιων επιθέσεων στη Μέση Ανατολή που συνδέονται με τον πόλεμοΙσραήλ-Χαμάς.
Η ανακοίνωση του Πενταγώνου
«Είμαστε ενήμεροι για αναφορές σχετικά με επιθέσεις εναντίον του USS Carney και εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και θα παρέχουμε πληροφορίες μόλις αυτές γίνουν διαθέσιμες», ανέφερε το Πεντάγωνο. Ο βρετανικός στρατός ανέφερε νωρίτερα ότι υπήρξαν υποψίες για επίθεση με μη επανδρωμένο αεροσκάφος και εκρήξεις στην Ερυθρά Θάλασσα, χωρίς να δώσει περισσότερες διευκρινίσεις.
Το Πεντάγωνο δεν προσδιόρισε από πού πιστεύει ότι προήλθαν τα πυρά. Ωστόσο, οι Χούτι της Υεμένης έχουν εξαπολύσει σειρά επιθέσεων εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς και εκτοξεύουν μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους με στόχο το Ισραήλ που διεξάγει πόλεμο εναντίον της Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας.
Ένα πλοίο που χτυπήθηκε από πυρά πυραύλων στην Ερυθρά Θάλασσα την Κυριακή ανήκει σε βρετανική εταιρεία, η οποία με τη σειρά της ανήκει στον Danny Ungar, γιο του ισραηλινού μεγαλοεφοπλιστή Rami Ungar. Ένα άλλο πλοίο που ανήκει στον Rami Ungar κατασχέθηκε πριν από δύο εβδομάδες. Πρόκειται για την τέταρτη επίθεση σε πλοία που ανήκουν σε ισραηλινούς επιχειρηματίες από την αρχή της σύγκρουσης: Rami Ungar, Idan Ofer, Eyal Ofer και τώρα Danny Ungar.
Το μαγνήσιο είναι ένα πολύτιμο μέταλλο για τον οργανισμό, με πολλαπλά οφέλη για τη συνολική φυσιολογική λειτουργία του.
Το μαγνήσιο είναι ένα πολύτιμο μέταλλο για τον οργανισμό, με πολλαπλά οφέλη για τη συνολική φυσιολογική λειτουργία του.Περιέχεται σχεδόν σε όλες τις τροφές, καθώς είναι ένα διαδεδομένο μέταλλο στη φύση.
Το μαγείρεμα, ειδικά το βράσιμο των τροφών, μειώνει αισθητά την περιεκτικότητα του μαγνησίου στο φαγητό.
\Το μαγνήσιο είναι άκρως απαραίτητο για την υγεία και έχει συνδεθεί με την πρόληψη και την προστασία από ασθένειες όπως είναι η αρθρίτιδα, η υπέρταση, ο διαβήτης κ.α.
Σύμφωνα με νέα μελέτη του Εθνικού Πανεπιστημίου της Αυστραλίας, η αύξηση της πρόσληψης μαγνησίου στην καθημερινή διατροφή οδηγεί σε καλύτερη υγεία του εγκεφάλου.
Οι ερευνητές δήλωσαν ότι η αυξημένη κατανάλωση τροφών πλούσιων σε μαγνήσιο, όπως είναι το σπανάκι και οι ξηροί καρποί, θα μπορούσε επίσης να μειώνει τον κίνδυνο άνοιας.
Στην έρευνα συμμετείχαν περισσότεροι από 6.000 νοητικά υγιείς ενήλικες, ηλικίας 40 έως 73 ετών.
Διαπιστώθηκε ότι όσοι καταναλώνουν περισσότερα από 550 mg μαγνησίου καθημερινά, έχουν ηλικία εγκεφάλου κατά ένα χρόνο μικρότερη όταν φτάνουν στα 55, σε σύγκριση με κάποιον που προσλαμβάνει 350 mg μαγνησίου την ημέρα.
Οι ερευνητές δήλωσαν ότι η αύξηση κατά 41% της πρόσληψης μαγνησίου θα μπορούσε να οδηγήσει σε μικρότερη συρρίκνωση του εγκεφάλου και συνδέεται με καλύτερη νοητική λειτουργία και χαμηλότερο κίνδυνο ή καθυστέρηση της έναρξης άνοιας.
Η υψηλότερη πρόσληψη μαγνησίου από μικρότερη ηλικία μπορεί ενδεχομένως να προστατεύσει από νευροεκφυλιστικές νόσους και νοητική εξασθένηση, καθώς συμβάλλει στη νευροπροστασία και την επιβράδυνση της γήρανσης.
Οι γυναίκες φάνηκε να ωφελούνται περισσότερο, ειδικά μετά την εμμηνόπαυση.
Οι ερευνητές εστίασαν σε τροφές πλούσιες σε μαγνήσιο, όπως είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα όσπρια, οι ξηροί καρποί, οι σπόροι και τα δημητριακά ολικής άλεσης.
Αυτές είναι οι 5 πιο καρκινογόνες τροφές στον πλανήτη
Όπως ανέφερε έκθεση του επιστημονικού περιοδικού «American Cancer Society» από το 2017, στις ΗΠΑ, σχεδόν οι μισοί θάνατοι από καρκίνοθα μπορούσαν να έχουν προληφθεί αν οι ασθενείς είχαν κάνει αλλαγές στον τρόπο ζωής τους.
Σύμφωνα με το Healthstat.gr, υπάρχουν κάποιες τροφές οι οποίες, ιδίως αν καταναλώνονται συχνά και σε μεγάλες ποσότητες, θα μπορούσαν να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου. Οι εν λόγω τροφές περιέχουν καρκινογόνες ουσίες (π.χ. νιτροζαμίνες), ενώ, σε άλλες περιπτώσεις, η κατανάλωσή τους συνδέεται με αυξημένα επίπεδα παχυσαρκίας ή άλλων παραγόντων ύποπτων για την εμφάνιση καρκίνου. Αυτές είναι οι 5 τροφές που, σύμφωνα με των ΠΟΥ, ανεβάζουν το ρίσκο εμφάνισης της αρρώστιας.
Επεξεργασμένο κρέας
Το επεξεργασμένο κρέας περιέχει νιτροζαμίνες, που, σύμφωνα με τον ΠΟΥ, είναι «γνωστή καρκινογόνα ουσία», ομάδας 1 (στην ίδια ομάδα κατατάσσεται το κάπνισμα και ο αμίαντος). Σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το πανεπιστήμιο του Harvard, η κατανάλωση 25 γραμμαρίων επεξεργασμένου κρέατος την ημέρα, αυξάνει κατά 19% τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του παχέως εντέρου ενώ, σύμφωνα με ανάλυση του Ευρωπαϊκού Περιοδικού Καρκίνου, η κατανάλωση μίας μερίδας αλλαντικών (αντιστοιχεί σε 1 φέτα ζαμπόν/γαλοπούλα, 14γρ. παριζάκι/σαλάμι, μισό λουκάνικο τύπου Φρανκφούρτης ή 1 φέτα μπέικον) την ημέρα αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού κατά 21%.
Επεξεργασμένα κρέατα προς αποφυγή
Λουκάνικα
Σαλάμι
Παριζάκι / Πάριζα
Ζαμπόν, μορταδέλα
Γαλοπούλα ψητή, βραστή ή καπνιστή (σε φέτες του τοστ)
Μπέικον
Επεξεργασμένα τρόφιμα
Προκειμένου να γίνουν πιο γευστικά και να παραταθεί η διάρκεια ζωής τους, τα τρόφιμα που έχουν υποστεί επεξεργασία τροποποιούνται με χημικές ουσίες (π.χ.: ενισχυτικά γεύσης, χρωστικές ουσίες, γαλακτοματοποιητές κ.ά). Συχνά, επίσης, οι επεξεργασμένες τροφές περιέχουν μεγάλες ποσότητες αλατιού, ζάχαρης και λιπαρών ενώ, σε πολλές περιπτώσεις, είναι τροφές χαμηλές σε φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα, αυξάνοντας τις πιθανότητες εμφάνισης παχυσαρκίας στον κόσμο που τα καταναλώνει συχνά. Τα επεξεργασμένα τρόφιμα, εκτός από τις καρκινογόνες ουσίες που μπορεί να περιέχουν καθαυτές, αυξάνουν και έμμεσα το ρίσκο, καθώς η παχυσαρκία είναι ένας από τους παράγονες που αυξάνουν το ρίσκο εμφάνισης καρκίνου.
Μεταξύ των επεξεργασμένων τροφίμων περιλαμβάνονται:
Συσκευασμένα σνακς όπως τα μπισκότα και τα πατατάκια
Δημητριακά με ζάχαρη
Αναψυκτικά
Ορισμένα αλειφόμενα προϊόντα όπως η μαργαρίνη και το τυρί – κρέμα
Γλυκά, σοκολάτες κ.τ.λ.
Προϊόντα fast food (πίτσα, μπέργκερ κ.τ.λ.)
Αλκοόλ
Το αλκοόλ έχει ανακηρυχθεί ως 1ης κατηγορίας καρκινογόνος ουσίας, δηλαδή η επιστημονική κοινότητα είναι βέβαιη για την καρκινογόνο δράση του. Το ρίσκο εμφάνισης καρκίνου λόγω κατανάλωσης αλκοόλ είναι, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα ευρήματα, σε άμεση σχέση με το μέγεθος της κατανάλωσης. Άρα, όσο μεγαλύτερες ποσότητες αλκοόλ καταναλώνουμε, τόσο υψηλότερος είναι ο κίνδυνος. Με την υψηλή κατανάλωση αλκοόλ, συνδέονται:
Καρκίνος του φάρυγγα
Καρκίνος του οισοφάγου
Καρκίνος του στήθους
Καρκίνος του ήπατος
Καρκίνος του παχέος εντέρου και του πρωκτού
Τροφές πλούσιες σε ζάχαρη
Οι τροφές που περιέχουν μεγάλες ποσότητες επεξεργασμένη ζάχαρη και απλούς υδατάνθρακες (γλυκά, λευκό ψωμί ή ζυμαρικά, σακχαρούχα αναψυκτικά κ.ά.) έμμεσα μπορεί να αυξάνουν τις πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου. Η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων ζάχαρης, ειδικότερα, μπορεί να προκαλέσει παχυσαρκία, διαβήτη τύπου 2 και χρόνια φλεγμονή, που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα καρκίνου. Όπως διαπιστώνουν επιστημονικές μελέτες, μάλιστα, τα άτομα που έχουν διαβήτη τύπου 2 έχουν και μεγαλύτερες πιθανότητες να διαγνωστούν με καρκίνο στο στήθος, την ουροδόχο κύστη, το παχύ έντερο και τις ωοθήκες.
Κόκκινο κρέας
Το κόκκινο κρέας κρέας (μοσχάρι, χοιρινό, κατσίκι, αρνί κ.τ.λ.) είναι στη λίστα του ΠΟΥ με τις τροφές κατηγορίας 2Α – είναι, δηλαδή «πιθανώς καρκινογόνες» για τον άνθρωπο. Η υψηλή κατανάλωση κόκκινου κρέατος, πέρα από τον καρκίνο, αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών νοσημάτων και διαβήτη τύπου 2. Η μεγαλύτερη σύνδεση έχει γίνει με τον καρκίνο του παχέος εντέρου, του παγκρέατος και του προστάτη. Όπως σημειώνει το «World Cancer Research Fund International», καλό είναι να μην καταναλώνουμε, πάνω από 3 φορές την εβδομάδα, κόκκινο κρέας, με τη συνολική εβδομαδιαία ποσότητα να μην ξεπερνά τα 340 – 510 γρ. μαγειρεμένου κόκκινου κρέατος.
Θα λάβετε διάφορες απαντήσεις όταν ρωτάτε τους ανθρώπους για το τι πιστεύουν ότι βοηθά μια επιχείρηση να πετύχει. Κάποιοι θα έλεγαν ότι είναι το προϊόν ή η υπηρεσία που προσφέρεται, άλλοι θα έλεγαν ότι είναι η επωνυμία και λίγοι θα επισήμαναν την τύχη.
Όμως, θα υπάρξουν εκείνοι που θα έλεγαν ότι ο επιχειρηματίας πίσω από την επιχείρηση την έκανε να συμβεί. Τι κάνει, λοιπόν, έναν επιχειρηματία επιτυχημένο;
Εδώ είναι 10 χαρακτηριστικά προσωπικότητας που μοιράζονται πολλοί επιτυχημένοι επιχειρηματίες που μπορείτε να μάθετε και να υιοθετήσετε:
1. Αφιερωμένη Εργασιακή Ηθική
Για να πετύχει μια επιχείρηση, αυτός που βρίσκεται πίσω της θα πρέπει να έχει μια σταθερή και αφοσιωμένη εργασιακή ηθική που θα εμπνεύσει και άλλους να κάνουν το ίδιο.
Το επιχειρηματικό τοπίο εξελίσσεται συνεχώς, απαιτώντας από τους επιχειρηματίες να προσαρμοστούν και να μάθουν νέες δεξιότητες. Η αφοσιωμένη εργασιακή ηθική διευκολύνει τη συνεχή μάθηση και την ικανότητα να παραμένετε ενημερωμένοι με τις τάσεις και τις αλλαγές του κλάδου. Παρέχει την ορμή, την πειθαρχία και την ανθεκτικότητα που απαιτούνται για την πλοήγηση στις προκλήσεις της επιχειρηματικότητας και τελικά την επιτυχία. Αν και δεν είναι το μόνο χαρακτηριστικό που απαιτείται για την επιτυχία, είναι ένας ισχυρός πυλώνας πάνω στον οποίο μπορούν να οικοδομηθούν άλλες επιχειρηματικές ιδιότητες.
2. Παθιασμένος
Το πάθος είναι κρίσιμο στις επιχειρήσεις. Το να χάσει κανείς την εστίαση και το ενδιαφέρον του για την πώληση θα είναι εύκολο εάν ένας επιχειρηματίας δεν έχει πάθος. Η επιχειρηματικότητα είναι γεμάτη προκλήσεις και οπισθοδρομήσεις. Το πάθος βοηθά τους επιχειρηματίες να επιμείνουν στις δύσκολες στιγμές. Τους δίνει τη δυνατότητα να ανακάμψουν από τις αποτυχίες, να μάθουν από τα λάθη και να συνεχίσουν να προωθούν τους στόχους τους.
3. Δημιουργικότητα
Ένας επιχειρηματίας πρέπει να είναι σε θέση να λύνει όλα τα είδη προβλημάτων, καθώς θα επηρεάσει την επιτυχία της επιχείρησης. Ορισμένα προβλήματα θα χρειαστούν δημιουργικές λύσεις, γι' αυτό οι επιχειρηματίες πρέπει να είναι δημιουργικοί και καινοτόμοι για να κάνουν τη λύση πραγματικότητα.
4. Αυτοεκκινήσεις
Εάν μια ευκαιρία είναι κοντά, ένας επιχειρηματίας με ένα χαρακτηριστικό που ξεκινά από τον εαυτό του δεν θα πάρει χρόνο για να αξιοποιήσει αυτές τις ευκαιρίες. Θα αναλάβουν την πρωτοβουλία να ξεκινήσουν από αυτές τις ευκαιρίες και να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις κατά μέτωπο. Χωρίς αυτό το χαρακτηριστικό, μπορεί να είναι δύσκολο για τους επιχειρηματίες να πολεμήσουν τον ανταγωνισμό τους. Οι επιτυχημένοι επιχειρηματίες έχουν ένα σαφές όραμα και ένα σύνολο στόχων, και παραμένουν επικεντρωμένοι σε αυτούς τους στόχους και λαμβάνουν συνεπείς ενέργειες για την επίτευξή τους.
5. Εύκολη
Είτε αντιμετωπίζει νέους πελάτες είτε νέες προκλήσεις για την επιχείρηση, ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας θα έχει μια χαλαρή στάση που θα του επιτρέψει να αντεπεξέλθει σε αυτές τις προκλήσεις και να μην πέσει σε ύφεση. Το να είστε χαλαροί μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να αποδεχτείτε περισσότερο τις νέες ευκαιρίες και να δέχεστε κριτική. Μια χαλαρή προσωπικότητα συχνά καλλιεργεί καλές διαπροσωπικές σχέσεις. Η επιτυχημένη επιχειρηματικότητα συνήθως περιλαμβάνει τη συνεργασία με συνεργάτες, υπαλλήλους, επενδυτές και πελάτες. Το να είσαι χαλαρός μπορεί να βοηθήσει στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης και ισχυρών εργασιακών σχέσεων, που μπορεί να είναι ζωτικής σημασίας για την επιχειρηματική επιτυχία.
6. Έτοιμοι να μάθουν
Οι τάσεις αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου και για να πετύχει μια επιχείρηση, ένας επιχειρηματίας πρέπει να είναι πρόθυμος να μάθει αυτές τις τάσεις και να κάνει τις απαραίτητες αλλαγές στην επιχειρηματική στρατηγική του. Ένας επιχειρηματίας πρέπει επίσης να γνωρίζει ότι η εμπειρία είναι ζωτικής σημασίας για να διατηρήσει την επιχείρηση καλά στρογγυλεμένη και σε καλό δρόμο. Με μια στάση έτοιμη για μάθηση, οι επιχειρηματίες μπορεί να είναι πιο διατεθειμένοι να εξερευνήσουν αντισυμβατικές ιδέες και να αναλάβουν ρίσκα, οδηγώντας σε μοναδικές λύσεις και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
7. Πειστικός
Είτε πουλά ένα προϊόν, μια υπηρεσία ή ένα εμπορικό σήμα, ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας δεν θα μπορέσει να το πουλήσει αν δεν μπορεί να πείσει τους ανθρώπους να το δοκιμάσουν. Το να είναι πειστικοί είναι ζωτικής σημασίας όταν παρουσιάζουν τις ιδέες τους σε πιθανούς επενδυτές. Η ικανότητα να μεταφέρετε ένα συναρπαστικό όραμα και να πείσετε τους επενδυτές για τις δυνατότητες της επιχείρησης μπορεί να οδηγήσει σε οικονομική υποστήριξη. Το να πείσεις κορυφαία ταλέντα να έρθουν στο σκάφος μπορεί να είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
8. Ευέλικτο
Ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας θα πρέπει να είναι σε θέση να προσαρμόζεται σε οποιαδήποτε ιδέα ή γεγονός, προκειμένου να συνεχίσει να επιτυγχάνει τους στόχους που έχει θέσει. Καθώς οι επιχειρήσεις αναπτύσσονται, μπορεί να εξετάσουν το ενδεχόμενο να εισέλθουν σε νέες αγορές ή να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους. Η ευελιξία είναι ζωτικής σημασίας όταν εισέρχεστε σε άγνωστες περιοχές, καθώς απαιτεί προσαρμογή σε διαφορετικά ρυθμιστικά περιβάλλοντα, προτιμήσεις πελατών και ανταγωνιστικά τοπία.
9. Επίμονος/Επίμονος
Τα πισωγυρίσματα είναι κοινά στις επιχειρήσεις. Εάν κάποιος δεν μπορεί να προχωρήσει, οι στόχοι του θα είναι δύσκολο να επιτευχθούν. Οι επιχειρηματίες που μπορούν να προσαρμοστούν στις αντιξοότητες και τις αποτυχίες είναι πιο πιθανό να ανακάμψουν και να συνεχίσουν να εργάζονται για την επίτευξη των στόχων τους, ακόμη και όταν αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις.
10. Αυτοκίνητρο
Ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας πρέπει να έχει αυτοκίνητρο για να μπει στο έργο και να είναι εκεί χωρίς καμία προτροπή. Γιατί αν δεν είναι εκεί, η επιχείρηση αναμφίβολα θα αποτύχει. Ένας επιχειρηματίας που παρακινεί τον εαυτό του χειρίζεται το άγχος πιο αποτελεσματικά, διατηρώντας μια ήρεμη συμπεριφορά ακόμη και σε καταστάσεις υψηλής πίεσης. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη λήψη αποφάσεων και στην ικανότητα να σκέφτεστε καθαρά όταν αντιμετωπίζετε αντιξοότητες.
Είτε είστε επίδοξος επιχειρηματίας είτε όχι, οι προσωπικότητες μας μπορούν να επηρεάσουν την ικανότητά σας να πετύχετε στην επιχείρηση. Αν και δεν έχουμε γεννηθεί με τα περισσότερα από αυτά τα χαρακτηριστικά, μπορούν να τα μάθουμε και να τα βελτιώσουμε με την πάροδο του χρόνου. Οπότε, να είστε υπομονετικοί και να συνεχίσετε την εξάσκηση. Θα εντοπίσετε τη διαφορά στην επιχείρησή σας καθώς ακονίζετε αυτά τα χαρακτηριστικά.