Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 5 Ιουλίου 2023

«Καταυλισμός», του Γιώργου Βέη

 «Καταυλισμός», του Γιώργου Βέη


Posted by Το κόσκινο


Δάφνη Μαρία Γκυ-Βουβάλη*


Η ποίηση που αναζητά. Που, ως άλλος Διογένης με το φανάρι του, γυρεύει την ψυχή των πραγμάτων. Και ανευρίσκει, ως έπρεπε, χρυσάφι. Η ποίηση που, ως άλλη Αμάλθεια, ξεχύνει από το κέρας της λέξεις και νοήματα, και πλάθει τον κόσμο. Ή τον αναπλάθει. Ή τον αντικαθρεφτίζει. Σε κάθε περίπτωση, που φωτίζει και ανθίζει στους κήπους των αναγνωστών της. Όπως άνθισε στον δικό μου, η πρόσφατη ποιητική συλλογή του Γιώργου Βέη, «Καταυλισμός», η οποία κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ύψιλον.

Κι ας ξαναγυρίσουμε στην πρώτη φράση μας: η ποίηση που αναζητά. Την ουσία των όντων. Και ταυτοχρόνως, την εκπέμπει. Γιατί αυτή είναι η ποίηση του Βέη. Ο «Καταυλισμός» απαρτίζεται από δύο ενότητες ποιημάτων, (30 καταμετρώνται στην πρώτη και 27 στη δεύτερη), τα οποία συνδυάζουν τον ελεύθερο στίχο με το σονέτο. Και μέσ’ από όλους τους στίχους, μ’ ένα πνεύμα άλλοτε σαν υπαινικτικό μωσαϊκό, άλλοτε περιγραφικό και διεισδυτικό ταυτόχρονα, και με ποικίλη θεματολογία, ο ποιητής αποτυπώνει τον στοχασμό του, τη μια επισημαίνοντας την έγνοια του για τον κόσμο, την Ιστορία και την πραγματικότητα που κυλά ανάμεσά μας σήμερα, και την άλλη ζωγραφίζοντας τα πορτρέτα πόλεων, ανθρώπων και της ίδιας της φύσης. Παντού ξεχωρίζει η αγάπη του για την ζωή, τη φύση, και για την ίδια την αγάπη, και η αντίστοιχη αποστροφή του για την καταστροφή, μαζί με όλα της τα ονόματα.

«Η μυρωδιά της φλούδας του ευκάλυπτου
έντονη σήμερα,
δεν θυμάμαι άλλη φορά
να μου έγνεφε έτσι η σκιουρίνα
από το πρωί η υπόμνηση
της αλλαγής του αιώνα σε στάχτη
σε απόλυτη στάχτη των χαμένων ευκαιριών
στην αυτοκρατορία της προδοσίας
μόνιμοι κάτοικοι του μέλλοντος
οι κορμοράνοι με τα καψαλισμένα φτερά
που πρόλαβαν την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή
να πετάξουν ως εδώ, να με βρουν
που σώθηκα μέσα στο όνειρο».

Γράφει λόγου χάρη σ’ ένα πολύ αντιπροσωπευτικό ποίημα της πρώτης ενότητας, «Το τετράδιο του καιρού», στη σελίδα 39. Στο νου και την ψυχή του, οι πυρκαγιές που ταλανίζουν την ανθρωπότητα και αυτή την ίδια την πατρίδα μας, κυριολεκτικές και μεταφορικές. Κανόνας: ο ποιητής πάντα σώζεται μέσα στ’ όνειρο – πώς αλλιώς θα γινόταν; Για να κοινωνήσει τις απειράριθμες, ως οι κόκκοι της άμμου, σκέψεις και τα συναισθήματά του.

«Τα γράμματα, οι συλλαβές
πάνω στο τραπέζι τόσο ξεκάθαρα
ναι, εδώ μπροστά μου, προτού ενωθούν
και πώς γίνονται σε μια στιγμή
όλα μαζί αυτά τα σποράκια
οι λέξεις σου
πώς δένουν αμέσως σε νόημα

……………………………….

να πέφτει ένα σώμα
από ιδέα και νερό
σουσάμι σοφό»

(«Μια χούφτα σησαμόσποροι», σελ. 15.) Καίριες λέξεις, τοποθετημένες η κάθε μια στη θέση της, πλάι σ’ ένα δεύτερο ενικό που λειτουργεί σαν πρώτο. Το νερό είναι η πηγή της ζωής, άρα και της ποίησης, και συνάμα η κάθαρση· «Διότι το νερό θα τα παρασύρει όλα στο τέλος», όπως μας δηλώνει ο Βέης αποφθεγματικά στο ποίημα «Νοσταλγία της άφεσης» (σελ. 22). Νερό, και μνήμη. Δυό λέξεις κυρίαρχες σε πολλά ποιήματα της πρώτης ενότητας αυτής της συλλογής, («η μνήμη σημαίνει υπεροχή του φωτός», μεταφέρει τη φράση του Παρμενίδη στο ποίημα «Με τον αμπελοσαλίγκαρο», σελ. 27), οι οποίες λειτουργούν ως κιβωτοί σωτηρίας μέσα σ’ έναν κόσμο που συστηματικά βουλιάζει.

Ο ποιητής ισορροπεί ανάμεσα στη θέαση και την αντίληψη αυτού του κόσμου, αφ’ ενός, και την επιθυμία της αισιοδοξίας για την έλευση καλύτερων ημερών αφ’ ετέρου:

«’Τόσο περίκλειστος κόσμος
ούτε ένα εκατοστό του μέτρου
ελεύθερο από πλάνη, απάτη, απειλή’
έτσι τους έλεγε μέρα παρά μέρα
ο νεαρός φιλόλογος
οι μαθητές καταλάβαιναν αρρώστια».

(«Σαρκοφάγος», σελ. 28). Όπου πριν από την αρρώστια βρίσκεται η καχεξία και μετά, ο μη κατονομαζόμενος παρά μόνο μεταφορικά στον τίτλο θάνατος, θα συμπληρώναμε εμείς. Ενώ, στην αντικρινή σελίδα 29, στο «Έναστρη χλόη», ο ποιητής γράφει:

«Αιωρείται πάλι αυτήν τη στιγμή
κοντά μας, σαν αλήθεια
όσα πιστέψαμε ότι ήταν λίγο πριν
από μάρμαρο ή από σκέτο ατσάλι
πυγολαμπίδες μήπως
δενδρόβια μυστικά να είναι άραγε
ή προσευχές ξανά των βουδιστών
καθώς σηκώνεται το χορταριασμένο μονοπάτι
με τη δύναμη των θαυμάτων, κάθετα
ένα λάβαρο δηλαδή μέσα στο όνειρο
δεν ακούμε αλλά ξέρουμε
στρατώνες αδειάζουν εντελώς

…………………………………

αλογοπέταλα με νόημα
από μακριά τώρα πια όλα αυτά
όπως ομίχλη με σθένος
πέπλο να σκεπάσει το μάτι του κακού
βασκανία έρεβος χολή μικραίνουν
μικραίνουν κι άλλο
…………………………

ενώ ο μέγας κυματισμός της βλάστησης
να παραμείνει κυρίαρχος
η μόνη βεβαιότητα ασίγαστη
συνεπής, όσο ο θεός Παν
…………………………

Εδώ το «χορταριασμένο μονοπάτι» μετατρέπεται σε «λάβαρο μέσα στο όνειρο» – είναι κι αυτός ένας τρόπος «για να γενούν τα σκοτάδια λάμψη», όπως λέει και ο υπέροχος στίχος του Ναζίμ Χικμέτ.

Από την άλλη πλευρά, η δεύτερη ενότητα ποιημάτων, είναι γνήσια ζωγραφική. Ο πολυταξιδεμένος Βέης μας περιδιαβάζει στον κόσμο, και βέβαια στην Ασία, καταδηλώνοντας παράλληλα και την αγάπη του για την πατρίδα. Μιαν αγάπη που εκφράζεται αναφανδόν στο πρώτο κιόλας ποίημα, το «Είσοδος της Αθηνάς στο πάρκο», στην σελίδα 46:

«Βρήκα το μονοπάτι
τη χλόη με θάρρος ν’ απλώνεται
εκείνη την πηγή
την ίδια των ονείρων μας να παραμιλάει
μάλλον θα είναι η σωστή μέρα
η σωστή βδομάδα
ο δικός μας ήλιος
κανένα πουλί ακόμη
αλλά μόνο αυτό το απρόβλεπτο ελάφι
με τα μεγάλα, υπέροχα ελληνικά του».

Και ύστερα ο Βέης μας περιδιαβάζει στον κόσμο. Έτσι απλά; Όχι βέβαια. Η περιγραφή του ζωγράφου-ποιητή Βέη δεν είναι ποτέ επιφανειακή. Μας ξεναγεί κι εδώ, με τον μοναδικό, εκπληκτικό τρόπο που πάντα τον χαρακτήριζε: με το να διεισδύει δηλαδή μέσα σε χαρακτήρες, τόπους, πράγματα και καταστάσεις, και να μας καθιστά ορατό και αισθητό το αόρατο παλίμψηστό τους, εκείνο που έχει ήδη σμιλέψει η ιστορία και ο χρόνος. Και τούτη τη φορά, όχι με την δαψίλεια του πεζού κειμένου, αλλά με την καίρια οικονομία και την λιτότητα της ποίησης. Για του λόγου το αληθές, σταχυολογούμε δύο μικρά ποιήματα:

«ΒΕΡΟΛΙΝΟ, ΟΙ ΦΛΑΜΟΥΡΙΕΣ», σελ. 60.

«Μερικές φορές τα καταφέρνει και περνάει
μέσα από τα φύλλα τους
και φτάνει ως εμάς το φως, ένας νικητής.
Στη σκιά τους όμως, σχεδόν πάντα
στέκονται όρθιες και μας περιμένουν
οι ιστορίες
όλων εκείνων που πέρασαν από δω
νομίζοντας πως ήταν κι εκείνοι
θεοί»

«ΕΝΘΥΜΙΟΝ ΙΑΒΑΣ», σελ. 62

«Στην άκρη του δρόμου
ένα δεμάτι σανταλόξυλο
από το πρωί την περιμένει
μα η Ιμπουέκα ακόμη να φανεί
ίσως να έχασε το δρόμο του γυρισμού
ψάχνοντας τον πατέρα της.

Νόμιζε ότι τον είδε
πριν δύο χρόνια περίπου
ήταν η τελευταία φορά
εκεί, στη μέση του ρυζοχώραφου
κοντά στα ριζά του λόφου».

Μέσα από το χρυσό στάχυ της ποιητικής του ωριμότητας λοιπόν, ο Γιώργος Βέης μας χαρίζει σήμερα τον «Καταυλισμό» του, σαν να επιχειρεί μια πρόχειρη εγκατάσταση αυτή τη φορά στα συγκεκριμένα ποιητικά μονοπάτια του βιβλίου του, η οποία όμως μας υπενθυμίζει τόσο αντιστικτικά και τόσο ξεκάθαρα την μονιμότητα της ποίησης τόσο στον δικό του εσωτερικό κόσμο όσο και στον εξωτερικό της ζωής μας.

Εμείς, θα ολοκληρώσουμε την παρουσίασή μας καταγράφοντας ένα από τα ωραιότερα ποιήματα της συλλογής, που βρίσκεται στην δεύτερη ενότητά της, και τιτλοφορείται «Μπατάβια» (σελ.65).

Πνεύμα το ρεύμα, η δύναμη που έρχεται από
Ισλάμ και Σίβα, Μπάγκαβατ Γκίτα να σηκώνει
την πολιτεία, όλους τους μύθους της τόσο ψηλά
στο στερέωμα ενός πανθέου των ανατροπών

ποτάμι που γυρίζει προς τα πίσω, μάσκες χρόνου
πέπλα πυκνά σκεπάζουν συνωμοσίες τα πάθη
η δωρεά των άστρων τιμή για τους σοφούς
οι βροχές καταπίστευμα, το ρύζι γαλαξίας

θυσίες ακυρώνονται, τα θολά τζάμια δείχνουν
αρχιπέλαγος των ναυαγών των αρχηγών δράκων
πορεία τεθλασμένη, γεωγραφία κινδύνων

από πού ξεφυτρώνουν τα ηφαίστεια οι οφθαλμοί
σκιές τρέχουν στο μέλλον των εκρήξεων, Τζακάρτα
σε λένε τώρα πια κι είσαι το σπίτι μου· δανεικό.

*Το κείμενο δημοσιεύτηκε εδώ: https://www.periou.gr/dafni-maria-gky-vouvali-katavlismos-tou-giorgou-

https://tokoskino.me/

Το βρήκα στο: https://vequinox.wordpress.com/

Ο Καραγκιόζης Φούρναρης (HD)

Ο Καραγκιόζης Φούρναρης (HD)


Θέατρο σκιών - καραγκιόζης Επεισόδιο: Ο καραγκιόζης φούρναρης

ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ

ΠΟΤΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ


Ποιες είναι οι χειρότερες χώρες για τους ελεύθερους επαγγελματίες

 Ποιες είναι οι χειρότερες χώρες για τους ελεύθερους επαγγελματίες

Κάλυ

Ιουλ. 3

Κάθε χρόνο, ο αριθμός των ελεύθερων επαγγελματιών αυξάνεται σημαντικά παγκοσμίως λόγω των πλεονεκτημάτων που προσφέρει σε όσους αναλαμβάνουν το επάγγελμα. Ανεξάρτητα από τα καθήκοντά τους, αυτοί οι ελεύθεροι επαγγελματίες μπορούν να κερδίσουν χιλιάδες δολάρια και να εργαστούν με τον δικό τους χρόνο και ρυθμό.

Λόγω της συνεισφοράς τους και του αυξανόμενου αριθμού τους, οι χώρες θεσπίζουν νέους νόμους και προγράμματα για να φιλοξενήσουν και να δελεάσουν ελεύθερους επαγγελματίες. Ωστόσο, ενώ ορισμένες χώρες προσφέρουν εξαιρετικά προνόμια για ελεύθερους επαγγελματίες, άλλες δεν είναι κατάλληλες για ελεύθερους επαγγελματίες να εργαστούν εάν σκεφτούν να μετακομίσουν σε άλλη τοποθεσία για εργασία.



χωρίς ιδιαίτερη σειρά:

1. Βέλγιο

Η χώρα έχει έναν πολύ υψηλό φόρο εισοδήματος και το κόστος ζωής μπορεί να είναι τρομακτικό για τους ελεύθερους επαγγελματίες ανεξάρτητα από το επίπεδο εισοδήματός τους.

2. Κόστα Ρίκα

Η Κόστα Ρίκα έχει πολύ αυστηρούς νόμους για όποιον επιθυμεί να ιδρύσει τη δική του εταιρεία και η πρόσβαση Wi-Fi δεν είναι άμεσα διαθέσιμη.

3. Εκουαδόρ

Αν και είναι ένα εξαιρετικό μέρος για να επισκεφθείτε και να χαλαρώσετε, η έναρξη μιας επιχείρησης στον Ισημερινό μπορεί να είναι δύσκολη. Είναι επίσης δύσκολο να μετακινηθείτε στην πόλη, καθιστώντας δύσκολη τη ζωή στη χώρα.

4. Αργεντινή

Όπως ο Εκουαδόρ, αυτή η χώρα έχει πολύ αυστηρούς νόμους για όποιον επιθυμεί να ανοίξει μια επιχείρηση. Υπάρχουν επίσης περιορισμένες επιλογές για τους αλλοδαπούς να έχουν πρόσβαση σε πιστώσεις, τις οποίες μπορεί να χρειαστούν οι ελεύθεροι επαγγελματίες για να διαχειριστούν τις επιχειρήσεις τους.

5. Ουρουγουάη

Η Ουρουγουάη δεν έχει πολλές περιοχές με δωρεάν Wi-Fi και έχει ένα από τα υψηλότερα έξοδα διαβίωσης στη Νότια Αμερική.

6. Ισραήλ

Το Ισραήλ έχει πολύ υψηλούς φόρους εισοδήματος και κόστος διαβίωσης, γεγονός που καθιστά δύσκολο για τους ελεύθερους επαγγελματίες να εγκατασταθούν στη χώρα.

7. Φιλιππίνες

Όπως οι περισσότερες χώρες σε αυτήν τη λίστα, οι Φιλιππίνες είναι κορυφαίος τουριστικός προορισμός. Ωστόσο, για τους ελεύθερους επαγγελματίες, η χώρα έχει ελάχιστη πρόσβαση σε δωρεάν Wi-Fi και θα είναι δύσκολο να δημιουργήσετε μια εταιρεία, ειδικά αν είστε ξένος.

8. Σλοβενία

Η Σλοβενία ​​έχει πολύ χαμηλές ταχύτητες Διαδικτύου, κάτι που είναι κρίσιμο για πολλά έργα ανεξάρτητων επαγγελματιών, εάν μπορείτε να αποκτήσετε σύνδεση στο διαδίκτυο στη θέση σας. Έξω, υπάρχουν περιορισμένες περιοχές με αξιόπιστο και δωρεάν Wi-Fi.

9. Ιρλανδία

Όπως και το Βέλγιο, η Ιρλανδία έχει υψηλό φορολογικό συντελεστή εισοδήματος και υψηλό κόστος ζωής.

10. Περού

Ενώ οι τιμές των τροφίμων είναι προσιτές, υπάρχει περιορισμένη πρόσβαση σε πίστωση που μπορεί να είναι ζωτικής σημασίας για νέους ελεύθερους επαγγελματίες που επιθυμούν να ξεκινήσουν μια επιχείρηση στο Περού.

Ως ελεύθερος επαγγελματίας, υπάρχουν πολλές χώρες εκεί έξω που μπορούν να σας βοηθήσουν να καθιερωθείτε στον κλάδο και να είστε η βάση σας. Εάν σκοπεύετε να μετακομίσετε, κάντε πρώτα την έρευνά σας και, όσο το δυνατόν περισσότερο, αποφύγετε τις χώρες που αναφέραμε παραπάνω, εάν δεν θέλετε τα πισωγυρίσματα που έχουν αυτές οι χώρες για τους ελεύθερους επαγγελματίες. Θυμηθείτε, εάν πρόκειται να πετύχετε σε αυτόν τον τομέα, πρέπει να έχετε όλους τους πόρους διαθέσιμους για να σας βοηθήσουν, εξαιρετικά σταθερό Wi-Fi.

https://middleme.net/

Αυτό 👉 Καθαρίζει Τα Νεφρά! Βάλτε Το Άμεσα Στην Διατροφή ΣΑΣ



O EΓΓΟΝΟΣ ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΣ📚✒🎧AUDIOBOOK GR ΗΧΟΒΙΒΛΙΟ [Ο Κωνσταντίνος Αθ. Οικονόμου διαβάζει διηγήματά του]



Εμπόριο βρεφών ή σωτηρία ενός αγέννητου παιδιού; Από τη σειρά διηγημάτων του Κωνσταντίνου Αθ. Οικονόμου ''ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΠΡΩΙΝΟ ΣΤΟ ΠΑΡΚΟ'' εκδ. Τήνος 2018

Ηταν τελικά η Ατλαντίδα στο Παυλοπέτρι της Ελαφονήσου; Οι περιγραφές του Πλάτωνα

 Ηταν τελικά η Ατλαντίδα στο Παυλοπέτρι της Ελαφονήσου;

Οι περιγραφές του Πλάτωνα

FILE PHOTO Η παραλία του Σίμου στην Ελαφόνησο Λακωνίας, στο νοτιοανατολικό άκρο της Πελοποννήσου, ΑΠΕΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΜΠΟΥΓΙΩΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ

Posted on  by ellas

Η φύση αλλά και η ιστορία της Ελαφονήσου συνεχίζουν να κεντρίζουν το ενδιαφέρον διεθνών μέσων ενημέρωσης με απήχηση σε εξειδικευμένο κοινό.

Συγκεκριμένα, το ιταλικό ναυτικό περιοδικό Daily Nautica δημοσιεύει αφιέρωμα στο Παυλοπέτρι που, όπως αναφέρει, έχει τεράστια σημασία στην Αρχαιολογία αφού «προσφέρει μία μοναδική ευκαιρία μελέτης της ζωής και της κοινωνίας της Εποχής του Χαλκού, μεταξύ του 2.300 π.Χ. και 900 π.Χ.».

Το περιοδικό προσθέτει ότι «το Παυλοπέτρι έχει, επίσης, προσφέρει νέες γνώσεις για τους εμπορικούς δρόμους και τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των αρχαίων πολιτισμών στην Ανατολική Μεσόγειο». Αναδεικνύει, μάλιστα, το γεγονός ότι ορισμένοι αρχαιολόγοι έχουν υποθέσει πως η αιτία ήταν ένας βίαιος σεισμός που συνέβη γύρω στο 1.000 π.Χ.

Όπως προσθέτει, ο θρύλος της πόλης που κατάπιε η θάλασσα είναι η βάση πολλών μύθων, όπως αυτός της Ατλαντίδας. Και έτσι, λαμβάνοντας υπόψη ότι η καταστροφή στο Παυλοπέτρι προηγείται της εποχής κατά την οποία ο Πλάτωνας έγραψε τους διαλόγους Τίμαιος και Κριτίας κατά μερικές εκατοντάδες χρόνια, ορισμένοι μελετητές έχουν υποθέσει ότι η μυθική χαμένη ήπειρος της Ατλαντίδας που περιγράφει ο φιλόσοφος δεν ήταν άλλη από τη βυθισμένη πόλη Παυλοπέτρι.

Μάλιστα, ο ίδιος ο τίτλος του δημοσιεύματος προβάλλει το ενδεχόμενο της σύνδεσης με τη χαμένη Ατλαντίδα και σημειώνει: «Καταδύσεις στο Παυλοπέτρι, η παλαιότερη βυθισμένη πόλη στον κόσμο. Ορισμένοι μελετητές την έχουν αναγνωρίσει ως τη χαμένη Ατλαντίδα του Πλάτωνα».ΑΠΟΡΡΗΤΟ

Παράλληλα, όμως, με την ιστορία, αναδεικνύεται και το φυσικό τοπίο του νησιού στο ντοκιμαντέρ «Les voyageurs solidaires», που είναι μία παραγωγή του Ελβετο-γαλλικού καναλιού USHAIA TV σε συνεργασία με τον Οικολογικό Σύλλογο Elafonisos Eco.

Σε δήλωσή της, η δήμαρχος Ελαφονήσου, Έφη Λιάρου, τόνισε: «Με ιδιαίτερη ικανοποίηση παρακολουθούμε τη συνεχιζόμενη διεθνή αναγνώριση του νησιού μας σε όσα μοναδικά και ενδιαφέροντα έχει να προσφέρει στον επιλεκτικό επισκέπτη. Άλλωστε, η στόχευσή μας στο ποιοτικό κοινό αποτέλεσε από την αρχή της θητείας της σημερινής δημοτικής Αρχής βασικό θεμέλιο της στρατηγικής μας που, όπως διαπιστώνουμε, μας δικαιώνει». Mε πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ Πηγή

https://ellas2.wordpress.com/

Το βρήκα στο: https://vequinox.wordpress.com/


50 ΣΟΚΑΡΙΣΤΙΚΕΣ αλήθειες για την ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ!

50 ΣΟΚΑΡΙΣΤΙΚΕΣ αλήθειες για την ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ!


Οι Αβορίγινες έζησαν ολότελα απομονωμένοι έως την εισβολή των Ευρωπαίων , όταν έφτασε ο Πρώτος Στόλος από την Αγγλία και άρχισε μια άνιση μάχη για την κυριαρχία στην ήπειρο. Με την ανελέητη καταδίωξη και τις αρρώστιες που έφεραν μαζί τους, οι λευκοί αποδεκάτισαν τους νόμιμους ιδιοκτήτες και κληρονόμους αυτής της γης που θεωρούνται από τους πιο αρχαίους κατοίκους του πλανήτη. Ο δυτικος πολιτιμός είχε υψηλό κόστος για τους αυτόχθονες της Αυστραλίας και οι Αβορίγινες είναι διεσπαρμένοι σε επτά διακεκριμένες πολιτισμικές περιοχές. `` Dreamtime Οι άνθρωποι αυτοί είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι με τη φύση και πιο συγκεκριμένα με τη γη στην οποία κατοικούν. Πιστεύουν ότι αυτή η γη τούς έχει δοθεί από τους θεούς από την εποχή ακόμη που εκείνοι δημιούργησαν τον κόσμο. Κατά τη διάρκεια του Ονειρόχρονου (Dreamtime) οι ιθαγενείς πρόγονοι ήρθαν στη Γη για να φτιάξουν τα διάφορα μέρη της φύσης, περιλαμβάνοντας τα ζώα, το νερό, τα δέντρα, τον ουρανό. Αντίθετα με άλλες θρησκείες, η πίστη τους δεν βάζει τα ανθρώπινα όντα ξεχωριστά ή σε υψηλότερο επίπεδο από τη φύση. Οι Αβορίγινες πιστεύουν ότι μερικοί από τους προγόνους μεταμορφώθηκαν σε πέτρες, ποταμούς, βράχια... όπου παραμένουν πνευματικά ζωντανοί. Είναι στενά συνδεδεμένοι με τη γη τους και με τη φύση γενικότερα. Πιστεύουν ότι αφού αυτή η γη δημιουργήθηκε από τους θεούς σε εκείνη τη μυθική εποχή του Ονείρου, οφείλουν να τη σέβονται και να τη φροντίζουν όσο καλύτερα γίνεται, τόσο εκείνη όσο και όλα τα πλάσματα πάνω σε αυτήν. Κάθε δέντρο, βράχος, βουνό ή ζώο θεωρείται δημιούργημα των αρχαίων θεών. Γι’ αυτούς αυτή η εποχή αποτελεί ένα χωροχρόνο, στον οποίο επιστρέφει κάθε ψυχή μετά το θάνατο του σώματος. Η μουσική των Αβορίγινων είναι εύκολα αναγνωρίσιμη από το ντιτζεριντού (didgeridoo), αυστραλιανό είδος πνευστού μουσικού οργάνου, μήκους περίπου 2 μέτρων. Το didgeridoo ίναι φτιαγμένο από μπαμπού και παράγει ένα χαμηλό, παλλόμενο ήχο. Το χρησιμοποιούν σε γιορτές επίσημες αλλά και καθημερινές, στα ηλιοβασιλέματα, στις κηδείες.

Ελ Νίνιο: Ο ΠΜΟ αναγγέλλει την άφιξη του φαινομένου

 Ελ Νίνιο: Ο ΠΜΟ αναγγέλλει την άφιξη του φαινομένου

Τη λήψη μέτρων από τις κυβερνήσεις ζητά ο WMO

Για πρώτη φορά μετά από επτά χρόνια το καιρικό φαινόμενο Ελ Νίνιο έκανε την εμφάνισή του στον τροπικό Ειρηνικό Ωκεανό. Όπως αναφέρει ο Παγκόσμιος Μετεωρολογικός Οργανισμός (WMO) το Ελ Νίνιο αναμένεται να ανεβάσει την θερμοκρασία σημαντικά σε αρκετές περιοχές, προκαλώντας παράλληλα έντονα  καιρικά φαινόμενα και ακραία κλιματικά μοτίβα.

Εκτιμά μάλιστα ότι υπάρχει 90% πιθανότητα να συνεχιστεί κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2023.

«Η εμφάνιση του Ελ Νίνιο θα αυξήσει σημαντικά την πιθανότητα κατάρριψης των ρεκόρ θερμοκρασίας και πρόκλησης περισσότερης ακραίας ζέστης σε πολλά μέρη του κόσμου και στον ωκεανό», δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας του WMO, καθηγητής Πέτρι Ταάλας.

Εφιαλτικό σενάριο για «σούπερ Ελ Νίνιο» μέχρι τέλος του έτους

«Η διακήρυξη ενός El Niño από τον WMO είναι το μήνυμα προς τις κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο να κινητοποιήσουν προετοιμασίες για τον περιορισμό των επιπτώσεων στην υγεία μας, στα οικοσυστήματά μας και στις οικονομίες μας», υπογράμμισε και πρόσθεσε: «Οι έγκαιρες προειδοποιήσεις και οι προληπτικές ενέργειες ακραίων καιρικών φαινομένων που σχετίζονται με αυτό το σημαντικό κλιματικό φαινόμενο είναι ζωτικής σημασίας για τη διάσωση ζωών και βιοποριστικών όρων».

Το Ελ Νίνιο

Το Ελ Νίνιο εμφανίζεται κατά μέσο όρο κάθε δύο έως επτά χρόνια και τα φαινόμενά του συνήθως διαρκούν εννέα έως 12 μήνες. Είναι ένα φυσικό γεγονός που σχετίζεται με την αύξηση της θερμοκρασίας της επιφάνειας των ωκεανών στον κεντρικό και ανατολικό τροπικό Ειρηνικό Ωκεανό.

Τον περασμένο Μάιο ο WMO σε έκθεσή του προέβλεψε ότι υπάρχει 98% πιθανότητα ότι τουλάχιστον ένα από τα επόμενα πέντε χρόνια, και η πενταετία συνολικά, θα είναι τα θερμότερα χρόνια που έχουν καταγραφεί στην ιστορία, ξεπερνώντας το προηγούμενο ρεκόρ του 2016, όταν καταγράφηκε ένα εξαιρετικά δυνατό Ελ Νίνιο. Η ίδια έκθεση ανέφερε επίσης, ότι υπάρχει 66% πιθανότητα η ετήσια μέση παγκόσμια θερμοκρασία κοντά στην επιφάνεια μεταξύ 2023 και 2027 θα είναι προσωρινά πάνω από 1,5°C πάνω από την προ βιομηχανικά επίπεδα για τουλάχιστον ένα έτος.

Σύμφωνα με τις εκθέσεις State of the Global Climate του WMO, το 2016 ήταν η θερμότερη χρονιά που έχει καταγραφεί λόγω του «διπλού αιφνιδιασμού» ενός πολύ ισχυρού Ελ Νίνιο και της υπερθέρμανσης που προκαλείται από τον άνθρωπο από τα αέρια του θερμοκηπίου. Η επίδραση στις παγκόσμιες θερμοκρασίες εμφανίζεται συνήθως το έτος μετά την ανάπτυξή του και έτσι οι θερμοκρασίες ρεκόρ αναμένεται να είναι εμφανείς το 2024.

Τυπικές επιπτώσεις

Τα γεγονότα του Ελ Νίνιο συνδέονται συνήθως με αυξημένες βροχοπτώσεις σε περιοχές της νότιας Νότιας Αμερικής, των νότιων Ηνωμένων Πολιτειών, του Κέρατος της Αφρικής και της Κεντρικής Ασίας.

Στον αντίποδα, το Ελ Νίνιο μπορεί επίσης να προκαλέσει σοβαρές ξηρασίες στην Αυστραλία, την Ινδονησία, περιοχές της νότιας Ασίας, την Κεντρική Αμερική και τη Βόρεια Νότια Αμερική

Επίσης μπορεί να τροφοδοτήσει τυφώνες στον κεντρικό/ανατολικό Ειρηνικό Ωκεανό, ενώ θα μπορούσε να εμποδίσει το σχηματισμό τυφώνων στη λεκάνη του Ατλαντικού.

Γενικά, το Ελ Νίνιο έχει το αντίθετο αποτέλεσμα από το πρόσφατο La Niña, που οποίο έληξε νωρίτερα το 2023.

https://www.ot.gr/

Εβδομαδιαίες αστρολογικές προβλέψεις 20-26 Ιανουαρίου 2025

Εβδομαδιαίες αστρολογικές προβλέψεις 20-26 Ιανουαρίου 2025 ATHINAIS ASTROLOGY , STAR SIGNS GynaikaEimai 20 Ιανουαρίου 2025 ΚΡΙΟΣ –   Την εβδ...