Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2022

Γυναικοπίπης, Κασσωρίς, Μυζουρίς: Αυτές ήταν οι βρισιές στην Αρχαία Ελλάδα

Γυναικοπίπης, Κασσωρίς, Μυζουρίς: Αυτές ήταν οι βρισιές στην Αρχαία Ελλάδα


Θα κλάψετε!

7 Οκτωβρίου 2022 23:25
Γυναικοπίπης, Κασσωρίς, Μυζουρίς: Αυτές ήταν οι βρισιές στην Αρχαία Ελλάδα
Από ATHENSMAGAZINE TEAM

Στο εξαιρετικό βιβλίο του Μάριου Βερέττα, ''Τα βρωμόλογα των αρχαίων Ελλήνων'', γίνεται αναφορά στο τρόπο που οι αρχαίοι Έλληνες έβριζαν και χυδαιολογούσαν.

Είναι γνωστό πάντως ότι οι αρχαίοι Έλληνες έβριζαν συχνά και ήταν αθυρόστομοι.

  
360p geselecteerd als afspeelkwaliteit

Δείτε μερικές λέξεις που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες όταν ήθελαν να μειώσουν κάποιον:

βρισιές στην Αρχαία Ελλάδα

ΑΒΡΟΒΑΤΗΣ: θηλυπρεπής άνδρας με γυναικείο βάδισμα

ΓΥΝΑΙΚΟΠΙΠΗΣ: μπανιστιρτζής

ΕΣΧΑΡΑ: γυναικείο αιδοίο

ΕΥΠΥΓΟΣ: γυναίκα με ωραία οπίσθια

ΚΑΣΣΩΡΙΣ: πόpνη

ΠΟΣΘΩΝ: άνδρας με μεγάλο π@ος

ΜΥΖΟΥΡΙΣ: γυναίκα που βυζαίνει π@ος

Έκφαυλος: ατιμασμένος

Κόβαλος: παράσιτο

Κόπρειος: τιποτένιος

Ο θάνατος στην Αρχαία Ελλάδα – Πού πήγαιναν οι καλοί και πού οι κακοί!

Οι αρχαίοι Αθηναίοι, σύμφωνα με τους νόμους τους Σόλωνα, ήταν υποχρεωμένοι να φροντίζουν τους ηλικιωμένους γονείς τους και ακόμα να φροντίζουν τα της ταφή τους.

Όποιος πολίτης παρέβαινε αυτά τα καθήκοντα, πλήρωνε πρόστιμο και έχανε τα πολιτικά του δικαιώματα, δηλαδή εθεωρείτο «άτιμος», ή και τον εξόριζαν από την πόλη. Αθηναίοι και Έλληνες, στην αρχαιότητα, πίστευαν πως οι θεοί προσφέρουν απλόχερα τα αγαθά στους θνητούς και αυτοί, σεβόμενοι τους αθάνατους ευεργέτες, οφείλουν να τα απολαύσουν μέχρι τελευταίας ευκαιρίας.

undefined

Διαφορετικά, θα προσβάλλουν τους γενναιόδωρους θεούς. Σύμφωνα με τις ιδέες αυτές, λοιπόν, εκτιμούν, αγαπούν και απολαμβάνουν την επίγεια ζωή. Αντιμετωπίζουν τον θάνατο με δέος, φόβο και θλίψη, συνεπώς φοβούνται τον νεκρό, που θεωρούν «μιασμένο» (μολυσμένο). Ο θάνατος ήταν η συντέλεια, καθώς ελάχιστοι πίστευαν στην αθανασία της ψυχής και ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Ο Όμηρος διαχωρίζει την ψυχή (από το ρήμα ψύχω > πνέω – αναπνέω) σε κυρίως ψυχή ( ζωή -ανάσα – πνοή) και σε θυμό που είναι η ψυχή μας ως φορέας ψυχικών και πνευματικών ιδιοτήτων. Κατά τον Όμηρο, το σώμα είναι ο άνθρωπος καθαυτόν, που φθείρεται με τον θάνατο. Η ψυχή μετά θάνατον γίνεται σκιά ωχρή, χωρίς αξία, που πλανάται στον Άδη κι ύστερα εξανεμίζεται, χάνεται. Παρόμοιες ιδέες έχει και ο Αριστοτέλης, ο οποίος δηλώνει πως ο άνθρωπος είναι σώμα και ύλη, ψυχή και είδος.

Κατά τον Αριστοτέλη η ψύχη είναι ενδιάμεσο μεταξύ ανθρώπων και θεού, γεννιέται και σβήνει με το σώμα. Μονάχα ο νους έρχεται απ΄ έξω («θύραθεν»), είναι «το ανώτερον μέρος της ψυχής, προγενέστερον και κύριον, απλούν και απαθές» και είναι ύλη.

Η αθανασία της ψυχής.

undefined

Υπέρ της αθανασίας της ψυχής τάσσονται οι Ορφικοί, οι Πυθαγόρειοι και οι Πλατωνικοί.

Οι θεωρίες τους συγγενεύουν πολύ με τη μεταγενέστερη χριστιανική θεωρία περί ψυχής. Κοινή σε όλους είναι η άποψη ότι η ψυχή «ουσία άυλη, άφθαρτη και αθάνατη», «κάτι το άορατον, ασώματον, πάγκαλον και θείον», γι” αυτό είναι αθάνατη. Ενώ το σώμα είναι «ορατόν και σύνθετον και γαιώδες και ανθρώπινον», γι” αυτό είναι θνητό και πιθανόν να παραλογίζεται (Πλάτωνος, Φαίδων).

Ο Σωκράτης στις τελευταίες στιγμές νιώθει πως με τον θάνατό του θεραπεύεται από τη νόσο (δηλαδή το κλείσιμο της ψυχής, μέσα στο φθαρτό σώμα). Για να εκφράσει, λοιπόν, την ευγνωμοσύνη του προς τον θεό Ασκληπιό, δίνει εντολή στον Κρίτωνα να θυσιάσει για λογαριασμό του έναν κόκορα. Την ίδια ερμηνεία, που θέλει το σώμα να είναι φυλακή της ψυχής, υποστηρίζουν οι Ορφικοί.

Χαρακτηριστικά πρεσβεύουν πως «η ψυχή εγκαταλείπει προσωρινά το σώμα την ώρα του ονείρου και για πάντοτε την ώρα του θανάτου». Όλοι τους, επίσης, ομιλούν για δικαιοσύνη, ηθική αγνότητα και τιμωρία ή δικαίωση στον άλλο κόσμο.

Η επικούρεια άποψη.

Αντίποδας των προηγούμενων είναι η Επικούρεια άποψη. Ο Επίκουρος δέχεται τον πλατωνοαριστοτελικό διαχωρισμό της ψυχής σε: άλογο (ψυχή – anima) και σε λογικό (νους – animus).

Όμως διαφέρει από τους άλλους, διότι πιστεύει πως και τα δύο μέρη της ψυχής είναι φθαρτά και υλικά. Βασίζεται στην ατομική θεωρία του Δημόκριτου, δηλαδή ερμηνεύει την ψυχή και τον νου ως συμπτώματα, εκδηλώσεις της ύλης. Κατά τον Επίκουρο, η ψυχή αποτελείται από λεπτότατα άτομα, διάχυτα στο σώμα, και πεθαίνει μαζί με το σώμα. Ενδιαφέρουσα είναι η άποψή του περί θανάτου:

«… Άρα το πιο φρικιαστικό απ” όλα τα δεινά, ο θάνατος, είναι ένα τίποτα για μας. Απλούστατα επειδή, ενόσω εμείς θα ζούμε, εκείνος θα είναι απών, ενώ, όταν θα εμφανιστεί, εμείς δεν θα υπάρχουμε. Ο θάνατος, λοιπόν, δεν έχει καμία σχέση ούτε με τους ζωντανούς, ούτε με τους πεθαμένους, αφού όσο οι ζωντανοί είναι ζωντανοί δεν υπάρχει, και οι πεθαμένοι, δεν θα ζουν όταν φανεί… » (Επίκουρου, Επιστολή προς Μενοικέα, Περί Ευτυχίας).

Η αρχαία ελληνική θρησκεία άφηνε απόλυτη ελευθερία σκέψης και έκφρασης, είχε δοξασίες με καθαρά πνευματικό περιεχόμενο και υψηλές ηθικές αξίες. Όπως λόγου χάριν, στα Ηλύσια Πεδία βασιλεύουν -μετά θάνατον- οι θνητοί που διακρίθηκαν για τις αρετές τους. Αντιθέτως, στα σκοτεινά παλάτια του Άδη οδηγούνται οι νεκροί θνητοί, όσοι δεν αξιοποίησαν τα προσόντα τους και τις δυνατότητες που τους χάρισαν οι θεοί κατά τη διάρκεια του βίου.

Σε αυτούς συγκαταλέγεται αυτός που λαθέν βιώσας, όπως αναφέρει ο Όμηρος. Δηλαδή αυτός που πέρασε από τον εφήμερο βίο χωρίς να γίνει αντιληπτός, χωρίς να αξιοποιήσει τα χαρίσματα των θεών. Στο κατώτατο σημείο του Άδη, στα Τάρταρα, καταλήγουν όσοι έχουν διαπράξει σοβαρά εγκλήματα. Ο Τάνταλος, ο Σίσυφος, οι κόρες του Δαναού τιμωρούνται από τους θεούς και υποβάλλονται σε χωρίς τέλος μαρτυρία.

https://www.athensmagazine.gr/

Τριχόπτωση: Πού μπορεί να οφείλεται και πώς αντιμετωπίζεται;

 Τριχόπτωση: Πού μπορεί να οφείλεται και πώς αντιμετωπίζεται;



Η τριχόπτωση (αλωπεκία) είναι ένα συχνό φαινόμενο, ιδιαίτερα σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας, αλλά μπορεί να εμφανιστεί σε κάθε ηλικία και στον οποιοδήποτε. Όλοι οι άνθρωποι μπορεί να βιώνουν μικρή απώλεια μαλλιών, η οποία όμως δεν είναι αισθητή σε σχέση με τoν αριθμό των συνολικών τριχών στο τριχωτό της κεφαλής.

Η σοβαρή τριχόπτωση μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, μπορεί να είναι προσωρινή ή μόνιμη και να αναπτυχθεί είτε ξαφνικά είτε σταδιακά με την πάροδο των χρόνων.

Παρακάτω παρατίθενται μερικές βασικές πληροφορίες για την τριχόπτωση, για να μπορέσει ο καθένας να διαχωρίσει τη σοβαρή τριχόπτωση από τη φυσιολογική πτώση μαλλιών που όλοι αντιμετωπίζουν.

Ποια είναι τα συμπτώματα της τριχόπτωσης;

Το κύριο σύμπτωμα της αλωπεκίας είναι η απώλεια περισσότερων μαλλιών από το φυσιολογικό. Αυτό βέβαια μπορεί να είναι δύσκολο να διαπιστωθεί, αλλά μερικές ενδείξεις είναι οι εξής:

  • Διεύρυνση της χωρίστρας

Εάν η χωρίστρα των μαλλιών έχει αρχίσει να φαρδαίνει, τότε αυτό μπορεί να είναι ένα σημάδι αραίωσης των μαλλιών και σοβαρής τριχόπτωσης.

  • Υποχώρηση της μετωπιαίας γραμμής

Εάν η μετωπιαία γραμμή των μαλλιών φαίνεται πιο ψηλά απ’ ότι συνήθως, τότε αυτό μπορεί να είναι σημάδι της αυξημένης απώλειας τριχών.

  • Φαλάκρα «μπαλώματα»

Η ύπαρξη φαλακρών σημείων στο τριχωτό της κεφαλής αποτελεί ένδειξη τριχόπτωσης. Τα φαλακρά «μπαλώματα» μπορεί να ποικίλουν σε μέγεθος, αλλά και να πληθαίνουν με την πάροδο του χρόνου.

  • Πόνος ή φαγούρα

Μια υποκείμενη πάθηση του δέρματος μπορεί να προκαλέσει απώλεια μαλλιών, καθώς και πόνο ή φαγούρα στο τριχωτό της κεφαλής.

Τι προκαλεί τριχόπτωση;

Υπάρχουν διάφορα είδη τριχόπτωσης, καθένα από τα οποία έχει διαφορετικές υποκείμενες αιτίες. Τα βασικότερα είναι τα εξής:

  • Ανδρογενετική αλωπεκία

Η ανδρογενετική αλωπεκία είναι ένα είδος κληρονομικής τριχόπτωσης, το οποίο αποτελεί την πιο κοινή αιτία απώλειας μαλλιών και συνήθως είναι γνωστό ως γυναικεία ή ανδρική φαλάκρα.

Η τριχόπτωση που οφείλεται στην ανδρογενετική αλωπεκία τείνει να εμφανίζεται σταδιακά με την πάροδο του χρόνου και μπορεί να επηρεάσει άτομα όλων των ηλικιών. Για παράδειγμα, υπάρχουν περιστατικά ατόμων, στα οποία εμφανίζονται συμπτώματα ακόμη και από την ηλικία των 6 ετών.

Η ανδρογενετική αλωπεκία στους άνδρες συνήθως εκδηλώνεται με την σταδιακή απώλεια μαλλιών στους κροτάφους και στο πίσω μέρος του κεφαλιού («στέμμα» του κεφαλιού) δημιουργώντας ένα σχήμα «Μ».

Όσον αφορά τις γυναίκες, συνήθως παρατηρείται λέπτυνση των μαλλιών σε ολόκληρο το τριχωτό της κεφαλής ή διεύρυνση στην περιοχή της χωρίστρας.

  • Γυροειδής αλωπεκία

Η γυροειδής αλωπεκία είναι μια αυτοάνοση ασθένεια, η οποία χαρακτηρίζεται από επίθεση του ανοσοποιητικού συστήματος στους θύλακες των τριχών, με αποτέλεσμα να εμφανίζονται φαλακρά σημεία στο τριχωτό της κεφαλής, τα οποία μπορεί να ποικίλουν σε μέγεθος. Σε ορισμένες περιπτώσεις η γυροειδής αλωπεκία μπορεί να οδηγήσει και σε ολική απώλεια των μαλλιών.

Εκτός από την απώλεια μαλλιών στο τριχωτό της κεφαλής, όμως, άτομα που αντιμετωπίζουν γυροειδή αλωπεκία μπορεί να εμφανίσουν τριχόπτωση και σε άλλα μέρη του σώματος, όπως τα φρύδια, οι βλεφαρίδες, κλπ.

  • Διάχυτη αλωπεκία αναγενούς τύπου

Η διάχυτη αλωπεκία αναγενούς τύπου χαρακτηρίζεται από απότομη απώλεια μαλλιών, η οποία οφείλεται συνήθως στη χημειοθεραπεία ή ακτινοθεραπεία. Ωστόσο, μετά το τέλος της θεραπείας, τα μαλλιά ξαναφυτρώνουν και το πρόβλημα αντιμετωπίζεται.

  • Τελογενής αλωπεκία

Η τελογενής αλωπεκία είναι ένα είδος ξαφνικής τριχόπτωσης, το οποίο εμφανίζεται ως αποτέλεσμα συναισθηματικού ή σωματικού σοκ, όπως για παράδειγμα μετά από ένα τραυματικό γεγονός, μια σοβαρή ασθένεια ή μια περίοδο έντονου στρες.

Οι ορμονικές αλλαγές που συμβαίνουν σε περιπτώσεις όπως η εγκυμοσύνη, η γέννηση ενός παιδιού και η εμμηνόπαυση, μπορούν επίσης να προκαλέσουν αυτό το είδος αλωπεκίας.

Άλλες πιθανές αιτίες εμφάνισης τελογενούς αλωπεκίας μπορεί να είναι η κακή θρέψη, η ύπαρξη ορισμένων ενδοκρινικών διαταραχών, η έναρξη ή διακοπή των χαπιών ορμονικής αντισύλληψης και η λήψη ορισμένων φαρμάκων, όπως τα αντιπηκτικά, τα αντισπασμωδικά, κλπ.

Η τελογενής αλωπεκία συνήθως υποχωρεί από μόνη της μετά την αντιμετώπιση της υποκείμενης αίτιας εμφάνισής της.

  • Μυκητιασική λοίμωξη του τριχωτού της κεφαλής

Η Tinea capitis είναι μια μυκητιασική λοίμωξη του τριχωτού της κεφαλής, η οποία προκαλεί μικρά φαλακρά σημεία και φαγούρα. Τα φαλακρά αυτά σημεία σταδιακά αυξάνονται σε μέγεθος, με αποτέλεσμα να παρατηρείται όλο και μεγαλύτερη απώλεια μαλλιών.

Άλλα συμπτώματα που μπορεί να εμφανιστούν είναι η ευαισθησία του τριχωτού της κεφαλής και τα εύθραυστα μαλλιά που σπάνε πολύ εύκολα. Ωστόσο, η Tinea capitis μπορεί εύκολα να αντιμετωπιστεί μέσω της λήψης αντιμητιασικών φαρμάκων.

  • Ελκτική αλωπεκία

Η ελκτική αλωπεκία οφείλεται στην άσκηση υπερβολικής πίεσης στα μαλλιά, όπως για παράδειγμα όταν αυτά είναι φτιαγμένα σε στυλ αλογοουράς, πλεξούδας, κλπ.

  • Άλλοι λόγοι

Ορισμένες ασθένειες που εμφανίζονται στο δέρμα, όπως ο ομαλός λειχήνας ή μερικοί τύπου λύκου, προκαλούν ουλές στο δέρμα της κεφαλής, με αποτέλεσμα να οδηγούν σε μόνιμη απώλεια μαλλιών στα σημεία αυτά.

Ποιες είναι οι επιλογές θεραπείας της τριχόπτωσης;

Υπάρχουν πολλές επιλογές θεραπείας για την τριχόπτωση, αλλά η καταλληλότερη μέθοδος για τον καθένα εξαρτάται από την υποκείμενη αιτία εμφάνισής της. Η λήψη φαρμακευτικής αγωγής συνήθως αποτελεί την πρώτη γραμμή αντιμετώπισης.

Τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, όπως διάφορες κρέμες, τζελ ή αφροί που εφαρμόζονται τοπικά στο τριχωτό της κεφαλής αποτελούν μια πρώτη επιλογή για την αντιμετώπιση της τριχόπτωσης, ωστόσο για την πιο εξειδικευμένη προσέγγιση συνιστάται η επίσκεψη κάποιου ειδικού.

Τα συνταγογραφούμενα φάρμακα, όπως η φιναστερίδη (Propecia), μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στην αντιμετώπιση της τριχόπτωσης, ειδικά της ανδρογενετικής αλωπεκίας.

Ένας γιατρός μπορεί επίσης να συνταγογραφήσει αντιφλεγμονώδη φάρμακα εάν η τριχόπτωση οφείλεται σε κάποια αυτοάνοση ασθένεια.

Τέλος, στην περίπτωση που η φαρμακευτική αγωγή δεν βοηθά στην αντιμετώπιση της τριχόπτωσης, τότε ο γιατρός μπορεί να συστήσει κάποια ιατρική παρέμβαση, όπως η χειρουργική μεταμόσχευση μαλλιών.

+ 8 πηγές

 ©2019 WikiHealth All Rights Reserved
https://wikihealth.gr/

Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2022

Το αίνιγμα της πυραμίδας του Ταΰγετου

Το αίνιγμα της πυραμίδας του Ταΰγετου


Θεσσαλονίκη: Μια άγνωστη αρχαία πόλη στα έγκατα του Μετρό στην Πυλαία

 Θεσσαλονίκη: Μια άγνωστη αρχαία πόλη στα έγκατα του Μετρό στην Πυλαία

Το προκασσάνδρειο πόλισμα του 4ου π.Χ. αιώνα ήταν ένας ακμαίος οικισμός ως τον 3ο π.Χ. αιώνα, οργανωμένος με το ιπποδάμειο πολεοδομικό σύστημα.

Μια άγνωστη πόλη, το όνομα της οποίας δεν ταυτίζεται σε καμία από τις ιστορικές πηγές -αν και έχει γίνει μία εκτίμηση-, έφερε στο φως η αρχαιολογική σκαπάνη στα έγκατα του μετρό στην καρδιά του μεγάλου συγκοινωνιακού έργου, στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας στην Πυλαία, στην ανατολική Θεσσαλονίκη.

Οι ανασκαφές ξεκίνησαν το 2012 και στην έκταση των 31 στρεμμάτων που έχει ερευνηθεί αποκαλύφθηκε τμήμα της πόλης, η οποία ήταν οργανωμένη με το ιπποδάμειο σύστημα -σύμφωνα με το οποίο οι πόλεις αναπτύσσονται σε ορθογώνια σχήματα-, στα πρότυπα των μεγάλων πόλεων της Μακεδονίας, όπως η Όλυνθος και η Πέλλα.

Τα πολυάριθμα ευρήματα παραπέμπουν σε έναν ακμαίο οικισμό με ισχυρή οικονομία και αναπτυγμένες κοινωνικοπολιτικές δομές. Η μεγάλη ανάπτυξή του τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 4ου αι. π.Χ., διακόπτεται όμως σταδιακά κατά την ίδρυση της πόλης της Θεσσαλονίκης από τον Κάσσανδρο το 315 π.Χ., οπότε και εγκαταλείπεται.

Σύμφωνα με τον σπουδαίο γεωγράφο, φιλόσοφο και ιστορικό, Στράβωνα, κάτοικοι από 26 κώμες και πολίσματα μετακινήθηκαν για την ίδρυση της Θεσσαλονίκης και ένα από αυτά ήταν και η άγνωστη πόλη της Πυλαίας.

Καμία από τις υπάρχουσες επιγραφές δεν βοηθάει στην ταύτισή της, κάποιες μελέτες ωστόσο μιας επιγραφής που βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης δεν αποκλείουν να πρόκειται για την αρχαία Πάρεπο, αυτό όμως είναι μια υπόθεση εργασίας που χρήζει ακόμη αρκετής μελέτης.

Παρουσιάζοντας το σημαντικό αυτό εύρημα σε εκδήλωση που έγινε στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, η Επίτιμη Έφορος Αρχαιοτήτων, Βασιλική Μισαηλίδου-Δεσποτίδου, ανέφερε ότι η πόλη αυτή διαφέρει από τους παραδοσιακούς προκασσάνδρειους οικισμούς, καθώς ο πολεοδομικός της ιστός μελετήθηκε και σχεδιάστηκε με τα πιο σύγχρονα δεδομένα της εποχής, του 4ου π.Χ. αιώνα. Συγκεκριμένα, τα κτήρια ήταν ορθογώνια και μνημειακές κατοικίες με κεραμοσκεπείς στέγες υπήρχαν εκατέρωθεν των φαρδιών δρόμων, ενώ η πόλη απλώνονταν σε ένα πλατύχωρο επίπεδο ύψωμα.

Ο χώρος της ανασκαφής

Το αμαξοστάσιο της Πυλαίας βρίσκεται σε απόσταση 3 χιλιομέτρων από τη θάλασσα και ο χώρος της ανασκαφής ήταν για πολλά χρόνια ένας απέραντος σκουπιδότοπος άχρηστων οικοδομικών υλικών και υπολειμμάτων από την παρακείμενη κεραμοποιία Αλλατίνη. Η πολύχρονη χρήση του ως σκουπιδότοπος, η σύγχρονη χωματουργική δραστηριότητα και η ρίψη βομβών κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αλλοίωσαν το τοπίο και εξαφάνισαν τα ίχνη του αρχαίου οικισμού.

Η αρχαία πόλη θεμελιώθηκε σε έναν χαμηλό φυσικό λόφο σε υψόμετρο περίπου 65 μέτρων και σε επίπεδο πλάτωμα, ενώ όπως φαίνεται συνεχίζεται κάτω από τις σημερινές εγκαταστάσεις του πολυκαταστήματος Μart (πρώην ΜΑΚΡΟ) και τμήμα του νεκροταφείου υπάρχει κάτω από το Media Markt.

Η οργάνωση της αρχαίας πόλης

Τέσσερις κεντρικοί δρόμοι διέσχιζαν την αρχαία πόλη. Ήταν μεγάλοι, είχαν πλάτος 5 μέτρων ικανό για να κινούνται δύο τροχοφόρες άμαξες, χωρίς πεζοδρόμια και εντός τους αναπτύσσονταν 10 οικοδομικές νησίδες με 4 κατοικίες σε καθεμιά από αυτές. Οι οικίες ήταν μεγάλες, περίπου 290 τ.μ., διώροφες, με ορθογώνια δωμάτια. Ήταν κατασκευασμένες από λίθους με λάσπη, όστρεα και πλινθιά στην ανωδομή και με στέγες από κεράμους. Είχαν επίσης λιθόστρωτα κατώφλια και αυλές, αποθηκευτικούς χώρους, αγωγούς αποχέτευσης από κεράμους λακωνικού τύπου, ενώ διάσπαρτα υπήρχαν 6 πηγάδια για την άντληση νερού.

Στη βορειοδυτική νησίδα και στο άκρο του οικισμού οι κατασκευές ήταν πιο αραιές και ανασκάφηκαν δύο μεγάλοι κυκλικοί κλίβανοι που παραπέμπουν σε εργαστήριο κεραμικής για την παρασκευή αβαφών αγγείων καθημερινής χρήσης, ενώ ένας τρίτος κλίβανος βρέθηκε στο νοτιοδυτικό άκρο του οικισμού.

Η καθημερινή ζωή, η βιοτεχνική δραστηριότητα

Στα σπίτια αναγνωρίζονται χαρακτηριστικά ελληνικού σπιτιού, με εσωστρέφεια την οποία ενισχύει μια εσωτερική αυλή με πλάκες ή κροκάλες, εντός της οποίας τελούνταν και αρκετές οικιακές εργασίες.

Ο προσανατολισμός τους ήταν τέτοιος ώστε τα σπίτια να είναι ζεστά τον χειμώνα και δροσερά το καλοκαίρι, ενώ είναι χαρακτηριστικό πως δεν εντοπίστηκαν κάποιοι χώροι όπως η παστάδα-υπόστεγο για οικιακές εργασίες που απαιτεί φως και συγχρόνως προστατεύει από τον ήλιο και τη βροχή.

Στα βόρεια διαμερίσματα των σπιτιών φαίνεται πως υπήρχε το συγκρότημα της κουζίνας, αλλά λίθινη εστία βρέθηκε μόνο σε ένα από αυτά, έτσι οι αρχαιολόγοι εκτιμούν ότι η θέρμανση γινόταν με φορητά μαγκάλια.

Κανένας χώρος δεν ταυτίστηκε με ανδρώνα, χωρίς αυτό να αποκλείει την τέλεση συμποσίων στις ήδη υπάρχουσες κλίνες των οικιών. Ο εντοπισμός κρατήρων που αποτελεί βασικό σκεύος για το ανακάτεμα του κρασιού με το νερό οδηγεί στο συμπέρασμα πως τέτοιοι χώροι υπήρχαν, δεν είχαν όμως την πολυτέλεια ανάλογων οικιών με ψηφιδωτά δάπεδα και περίτεχνες διακοσμήσεις, ενώ ο πάνω όροφος σχετίζεται με τον γυναικωνίτη.

Σε ό,τι αφορά την κεραμική, στην αρχαία πόλη βρέθηκαν τα χαρακτηριστικά αγγεία της εποχής του 4ου π.Χ. αιώνα, πιάτα, μαχαίρια, πιρούνια, κανάτια, σκύφοι για τα συμπόσια, όπως επίσης και λυχνάρια για τον φωτισμό.

Σε ένα θραύσμα κρατήρα υπάρχει παράσταση, ίσως κάποια που να σχετίζεται με τα Ελευσίνια Μυστήρια, καθώς φαίνεται να απεικονίζεται η Δήμητρα και η Κόρη. Σε κάποια από τα θραύσματα υπάρχουν τα αρχικά των ιδιοκτητών, ενώ μεταξύ των χαριτωμένων ευρημάτων είναι μια φτερωτή Νίκη με έντονο διασκελισμό που ίσως αποτελούσε διακόσμηση σε χάλκινο καθρέφτη.

Μεγάλος -πάνω από 750- είναι και ο αριθμός των νομισμάτων. Πρόκειται κυρίως για χάλκινα και αργυρά νομίσματα του 4ου π.Χ. αιώνα, η κοπή των οποίων ανάγεται στον Περδίκα Γ΄, τον Αμύντα Δ΄, τον Φίλιππο Β΄, τον Αλέξανδρο Γ΄ και τους απογόνους τους.

Στην πόλη αυτή υπήρχε έντονη βιοτεχνική δραστηριότητα και τα όστρεα για την παραγωγή πορφύρας -ανεξίτηλη βαφή που χρωματίζει κόκκινα τα υφάσματα- μαρτυρούν ότι υπήρχε μαζική παραγωγή.

Δολώματα για αλιευτικές δραστηριότητες, υφαντικά βάρη και βέλη για το κυνήγι μαρτυρούν ότι οι κάτοικοι ασχολούνταν με πολλές δραστηριότητες, ενώ λίθινα και πήλινα πώματα, όπως και μεγάλα αποθηκευτικά αγγεία χρησιμοποιούνταν για τη φύλαξη προϊόντων και αγαθών.

Πλήθος κοσμημάτων από αυτά που απαντώνται στον μακεδονικό χώρο βρέθηκαν διάσπαρτα σε όλη την πόλη, ανάμεσά τους μενταγιόν, πόρπες-καρφίτσες με περόνη, δαχτυλίδια. Εντοπίστηκαν επίσης πήλινα ειδώλια για οικιακή λατρεία και θραύσματα από λουτήρια για την υγιεινή και τους καθαρμούς.

Η εγκατάλειψη της αρχαίας πόλης

Η πόλη που ιδρύθηκε στις αρχές του 4ου π.Χ. αιώνα ερήμωσε σταδιακά και στο τέλος του 3ου αιώνα δεν υπήρχε πια. Η εικόνα δείχνει μια σταδιακή εγκατάλειψή της κι όπως φαίνεται κάθε οικογένεια μάζευε τα υπάρχοντά της χωρίς βιασύνη και έφευγε για αλλού. Αυτό ξεκίνησε στις πρώτες δεκαετίες του 3ου π.Χ. αιώνα και συνδέεται ασφαλώς με την ίδρυση της Θεσσαλονίκης από τον Κάσσανδρο το 316/315 π.Χ.

Τμήματα τείχους που να περιέβαλε τον οικισμό δεν βρέθηκαν, αυτό όμως δεν σημαίνει πως δεν υπήρχε. Δεν αποκλείεται μετά την οριστική εγκατάλειψη τα υλικά κατασκευής του τείχους να κάλυψαν τις ανάγκες οικοδόμησης της Θεσσαλονίκης. Πηγή: Μ. Ριτζαλέου, Voria. Ανασκαφή

https://ellas2.wordpress.com/

Το βρήκα στο:https://vequinox.wordpress.com/

Τα Φαγητά των Αρχαίων Ελλήνων | Τηγανίτες, Cheesecake και Λουκάνικα!

Τα Φαγητά των Αρχαίων Ελλήνων | Τηγανίτες, Cheesecake και Λουκάνικα!


Είμαι ο Κωνσταντίνος ή αλλιώς The Mythologist και μέσα από τις σπουδές μου στην αρχαιολογία έμαθα να αγαπάω τη Μυθολογία! Αποφάσισα να μοιραστώ μύθους για θεούς, ήρωες και τέρατα αλλά και άλλες περίεργες ιστορίες εδώ στο YouTube! Πόσα και ποια ήταν τα γεύματα των Αρχαίων Ελλήνων; Ποιο κρέας λάτρευε ο Ηρακλής και ποια φρούτα ο Πλάτωνας; Ποιο φαγητό θεωρούσαν οι Αθηναίοι βαρβαρικό; Μπορούμε να πούμε ότι το απολαυστικό cheesecake εφευρέθηκε στην Αρχαία Ελλάδα; Ένα είναι σίγουρο: το σημερινό βίντεο, θα σας ανοίξει την όρεξη!



Η φρικιαστική ιστορία κανιβαλισμού που κρύβει το παιδικό τραγούδι... "Ήταν ένα μικρό καράβι"

Η φρικιαστική ιστορία κανιβαλισμού που κρύβει το παιδικό τραγούδι... "Ήταν ένα μικρό καράβι"

Ο στίχος λέει: «και τότε ρίξαμε τον κλήρο να δούμε ποιος, ποιος, ποιος θα φαγωθεί» παραπέμποντας σε μια φρικιαστική ιστορία κανιβαλισμού

 Το «Ήταν ένα μικρό καράβι» είναι ένα από τα πιο γνωστά παιδικά τραγούδια που έχουμε τραγουδήσει στο σχολείο, στις εκδρομές, στο παιχνίδι.

Το αυθεντικό τραγούδι είναι γαλλικό και έχει τίτλο «il etait un petit navire». Έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες και εδώ και δεκαετίες μεταφέρεται από γενιά σε γενιά.

Ωστόσο, στην πραγματικότητα το ναυτικό τραγούδι δεν είναι καθόλου παιδικό. Αντίθετα, έχει ένα πολύ μακάβριο και σκοτεινό θέμα, όπως αποκαλύπτουν οι στίχοι του.

Ο στίχος λέει: «και τότε ρίξαμε τον κλήρο να δούμε ποιος, ποιος, ποιος θα φαγωθεί» παραπέμποντας σε μια φρικιαστική ιστορία κανιβαλισμού.

Ποιο ήταν όμως αυτό το «μικρό καράβι»;

Πρόκειται για τη γαλλική φρεγάτα «Μέδουσα». Το καράβι ξεκίνησε το 1816 το ταξίδι του μαζί με άλλα τρία πλοία, από τη Γαλλία με προορισμό τη Σενεγάλη. Μεταξύ των επιβατών της φρεγάτας, ήταν και ο νέος κυβερνήτης της Σενεγάλης με τη σύζυγό του.

Όταν ξεκίνησε η πομπή προς το Πορ Λουί, ο κυβερνήτης του Μέδουσα, Ντιρουά ντε Σαμερί, αποφάσισε να ακολουθήσει τη δική του πορεία για να φτάσει πρώτος στον προορισμό. Ο Ντιρουά ήταν αριστοκράτης αλλά άπειρος ως καπετάνιος. Όχι μόνο δεν ακολούθησε τους κυβερνήτες των άλλων πλοίων, που ήταν έμπειροι αξιωματικοί, αλλά βασίστηκε στις συμβουλές ενός επιβάτη, που τον έπεισε ότι γνώριζε καλά τις θάλασσες και τους χάρτες. Όταν το πλοίο έφτανε στην Αφρική, έπλεε πολύ κοντά στις ακτές, με αποτέλεσμα να προσαράξει σε ξέρα. Αρχικά το πλήρωμα προσπάθησε να απομακρύνει τη Μέδουσα ώστε να συνεχίσει ξανά με ασφάλεια, αλλά δεν κατάφερε. Όλοι έπρεπε να εγκαταλείψουν το πλοίο, όμως, οι σωσίβιες λέμβοι δεν έφταναν για όλους.

 


Έτσι κατασκευάστηκε η «σχεδία της Μέδουσας», όπου ανέβηκαν 150 άνθρωποι. Η πρόχειρη κατασκευή ήταν δεμένη με τις λέμβους, όμως αποκόπηκε. Οι μακάβριες σκηνές που εκτυλίχθηκαν πάνω στη σχεδία απεικονίζονται στο διάσημο πίνακα «Η Σχεδία της Μέδουσας» του Γάλλου ρομαντικού ζωγράφου Ζαν-Λουί-Τεοντόρ Ζερικώ.

Η σχεδία, χτυπημένη από τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, έπλεε χωρίς προορισμό για 13 ημέρες. Τότε διαδραματίστηκαν φρικιαστικές σκηνές. Οι ναυαγοί δεν είχαν πλέον φαγητό. Πολλοί δεν άντεξαν και πέθαναν από την πείνα, τη δίψα και τις κακουχίες. Οι υπόλοιποι μέσα στην απελπισία τους και με το ένστικτο της επιβίωσης αναγκάστηκαν να φάνε τα πτώματα τα οποία πρώτα ξέραιναν στον ήλιο. Τη σχεδία εντόπισε το πλοίο «Άργος» και περισυνέλεξε ζωντανούς 15 επιβάτες, από τους οποίους έζησαν μόνο οι 10. Τα περιστατικά κανιβαλισμού που εκτυλίχθηκαν πάνω στη σχεδία έγιναν γνωστά από τις μαρτυρίες των επιζώντων. Έτσι ο στίχος «να δούμε ποιος θα φαγωθεί» έχει κυριολεκτική και μακάβρια σημασία.

 

 https://www.pentapostagma.gr/

Στην επέτειο του "ΟΧΙ" ο Γερμανός Καγκελάριος φέρνει εργοστάσιο θωρακισμένων οχημάτων στην Ελλάδα

 Στην επέτειο του "ΟΧΙ" ο Γερμανός Καγκελάριος φέρνει εργοστάσιο θωρακισμένων οχημάτων στην Ελλάδα

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΤΣΑΚΟΣ

Είναι γνωστό σε όλους, ότι υπάρχει τρομερή ανάγκη σε ΤΟΜΑ στις ελληνικές ΕΔ, ενώ μιλάμε για εκατοντάδες θέσεις εργασίας, επενδύσεις και μεταφορά τεχνογνωσίας από μια χώρα κορυφαία στο είδος

Εξαιρετικά προχωρημένες διαβουλεύσεις έχουμε σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, ανάμεσα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και σε γερμανική εταιρεία, οι οποίες θα επισημοποιηθούν με την  επίσκεψη του Καγκελάριου Ο.Σόλτς στην Αθήνα.

Ο καγκελάριος της Γερμανίας Olaf Scholz έρχεται στην Αθήνα στις 27 Οκτωβρίου 2022, μία ημέρα πριν την επέτειο του “ΟΧΙ”, για μια ουσιαστική επένδυση, που δείχνει την πιθανή αλλαγή πλεύσης των Γερμανών στην χώρα μας.

Κύριο θέμα συζήτησης θα είναι μια μεγάλη επένδυση στο τομέα της αμυντικής βιομηχανίας με τη δημιουργία γραμμής παραγωγής και συντήρησης τεθωρακισμένων οχημάτων στη Βόρεια Ελλάδα, αναφέρει το κανάλι STAR News.

“Η Ελλάδα διευρύνει τις συμμαχίες της και με χώρες που παραδοσιακά απέφευγαν να στεναχωρήσουν την Τουρκία, όπως η Γερμανία. Παραμονές της 28ης Οκτωβρίου θα είναι στην Αθήνα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του Star, ο Γερμανός Καγκελάριος Όλαφ Σόλτς, αποδεχόμενος την πρόσκληση του Έλληνα πρωθυπουργού.

Όπως πληροφορούμαστε, σε μια περίοδο που η Γερμανία κάνει μεγάλα ανοίγματα μετά από καιρό στο πεδίο των αμυντικών εξοπλισμών, η γερμανική αμυντική βιομηχανία ενδιαφέρεται για την κατασκευή μιας μονάδας παραγωγής και συντήρησης τεθωρακισμένων, όπως τα Λέοπαρντ που έχει ο ελληνικός στρατός.
Έτσι, μετά τις σχέσεις με Γαλλία-ΗΠΑ, η Ελλάδα βάζει υποψηφιότητα η μονάδα να γίνει εδώ και συγκεκριμένα στη Βόρεια Ελλάδα”
, αναφέρει το κανάλι.

Εργοστάσιο κατασκευής γερμανικών ΤΟΜΑ στην Β.Ελλάδα

Η μεταφορά της γραμμής παραγωγής (στον Βόλο ή στη Θεσσαλονίκη ) γερμανικής εταιρείας στην Ελλάδα αποτελεί μια πρωτοβουλία της ελληνικής πλευράς, η οποία επιχειρεί να μετατρέψει τη χώρα μας σε επισκευαστικό κόμβο, συντήρησης των γερμανικών ΤΟΜΑ και πιθανών αρμάτων μάχης.

Η είσοδο στο ελληνικό οπλοστάσιο των γερμανικών ΤΟΜΑ,  MARDER, εισάγει την χώρα και την αμυντική της βιομηχανία στον τομέα των γερμανικών ΤΟΜΑ.

Υπενθυμίζουμε σύμφωνα με το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ, ότι το Καλοκαίρι είχαμε επίδειξη των δυνατοτήτων του γερμανικού  ΤΟΜΑ (Τεθωρακισμένου Οχήματος Μάχης) KF41 Lynx στο στρατόπεδο του ΚΕΤΘ, από την εταιρεία Rheinmetall, ενώπιον επιτροπής αξιωματικών του ΓΕΣ.

Οι εντυπώσεις που άφησε το γερμανικό ΤΟΜΑ ήταν πραγματικά άριστες, και δεν κρύβουμε ότι ο ελληνικός στρατός έχει θέμα στον συγκεκριμένο τομέα, παρά την  προμήθεια από τις ΗΠΑ των τροχοφόρων θωρακισμένων οχημάτων M-1117.
Οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις βασίζονται στα ΤΟΜΑ Μ-113 τα οποία είναι παλαιάς τεχνολογίας και δεν ανταποκρίνονται στον σύγχρονο χαρακτήρα μελλοντικών στρατιωτικών επιχειρήσεων.

Η πρόταση των Γερμανών στην Ελλάδα για αγορά ΤΟΜΑ

Η πρόταση της Rheinmetall για ελληνικό στρατό περιλαμβάνει ένα πρόγραμμα προμήθειας συνολικά 170 IFV KF41 Lynx και 200 Marder 1A3. Η γερμανική εταιρεία έχει ήδη έτοιμα προς παράδοση περίπου 200 Marder 1A3.

Παράλληλα με τις δύο προτάσεις για τα προγράμματα απόκτησης νέου και μεταχειρισμένου υλικού (εκσυγχρονισμός αρμάτων Leopard και προμήθεια των IFV KF41 και Marder 1A3), η πρόταση της Rheinmetall περιλαμβάνει χρηματοδότηση μέσω δανεισμού καθώς και μια σειρά βιομηχανικών επενδύσεων στην Ελλάδα, ώστε να υπάρξει η καλύτερη δυνατή μεταφορά τεχνογνωσίας και εγχώριας προστιθέμενης αξίας.

Μάλιστα στο θέμα αναφέρθηκαν και οι Τούρκοι που παρακολουθούν το θέμα και ζορίζονται αφάνταστα σε κάθε ελληνικό εξοπλιστικό πρόγραμμα, αφού βλέπουν ότι αλλάζουν στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις.   

Ταυτόχρονα με την απόκτηση μεταχειρισμένων Marder με κόστος περίπου 500.000 ευρώ ανά εκσυγχρονισμένο όχημα, ο ελληνικός στρατός θα αποκτήσει ένα πολύ ανθεκτικό και σύγχρονο όχημα με μια σειρά από προτεινόμενες βελτιώσεις (νέος πύργος, νέος αποστασιόμετρο λέιζερ, νέα θωράκιση).

Οι Τούρκοι ζορίζονται απίστευτα με το ALTAY

Η Άγκυρα είναι σε πραγματικά απελπιστική κατάσταση με το θέμα των κινητήρων των αρμάτων μάχης ALTAY και για τρίτη φορά ανακοινώνει υπογραφή με την Νότια Κορέα.

Η τουρκική αμυντική βιομηχανία είναι αλήθεια ότι δεν βρίσκει πουθενά κινητήρες για τα νέα άρματα της, ενώ η Άγκυρα παραγνωρίζει ότι εισέρχεται σε οικονομικό πόλεμο με την δύση, αφού ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία θα πρέπει να πουλήσουν και αυτές τα δικά τους άρματα μάχης.

Η δύση δεν θα επιτρέψει στους Τούρκους να προμηθεύσουν με όπλα την Μέση Ανατολή και την Ασία, αφού θορυβήθηκαν για παράδειγμα, μετά τις πωλήσεις BAYRAKTAR σε Πολωνία, Ρουμανία, Ουκρανία και άλλες χώρες.
Όλο υπογράφουν Τούρκοι και Νοτιοκορεάτες για το νέο τουρκικό άρμα μάχης και τίποτα δεν γίνεται.

Η Γερμανία αλλάζει ροτα στην εξωτερική της πολιτική μετά την απόσυρση της Α.Μέρκελ, και αυτό είναι καλό για την χώρα μας, που έχοντας ανοικτά εσωτερικά ( ρεύμα και  ακρίβεια), έχει να αντιμετωπίσει  ταυτόχρονα και την ασταμάτητη τουρκική προκλητικότητα.

Μια κίνηση που έδινε πραγματικά άλλη τροπή στις ελληνογερμανικές σχέσεις, θα ήταν το θέμα των τουρκικών υποβρυχίων Type-214 και η ακύρωση παράδοσης τους, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη έχουμε ζήτημα με την μη μεταφοράς γερμανικής τεχνογνωσίας στην τουρκική πλευρά.

   https://www.pentapostagma.gr/

Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις;

  Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις; – Θώμη Μπαλτσαβιά – GynaikaEimai 15 Ιανουαρίου 2025 Υπάρχουν πολλά στάδια που πέρασα με σένα και τη...