Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 7 Αυγούστου 2021

Φωτιά - Ξανθόπουλος στο ethnos.gr: Οι «τυφλές» εκκενώσεις δεν είναι χωρίς συνέπειες

Φωτιά - Ξανθόπουλος στο ethnos.gr: 
Οι «τυφλές» εκκενώσεις δεν είναι χωρίς συνέπειες


Ενας από τους κορυφαίους Έλληνες δασολόγους εξηγεί γιατί η ελληνική πολιτεία έχει αποτύχει στο ζήτημα της αντιμετώπισης των πυρκαγιών

Για έλλειψη σχεδιασμού και «τυφλές» εκκενώσεις, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις «άδειασαν» οικισμούς με αποτέλεσμα οι πυροσβεστικές δυνάμεις να επιχειρούν να σώσουν σπίτια, αντί να κυνηγούν το μέτωπο της φωτιάς προκειμένου να το αναχαιτίσουν, κάνει λόγο ο Γαβριήλ Ξανθόπουλος, ένας από τους κορυφαίους δασολόγους στο ζήτημα των δασικών πυρκαγιών, Διευθυντής Ερευνών στον Ελληνικό Γεωργικό Οργανισμό «ΔΗΜΗΤΡΑ» και ερευνητης στο Ινστιτούτο Μεσογειακών & Δασικών Οικοσυστημάτων.

Πρόκειται για έναν από τους Ελληνες επιστήμονες που στελέχωσαν την επιτροπή που είχε συσταθεί για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών μετά τη φονική φωτιά του 2018 στο Μάτι υπό τον καθηγητή «Οικολογίας των Πυρκαγιών» στο Ινστιτούτο Μαξ Πλανκ του Πανεπιστημίου του Φράιμπουργκ, και επικεφαλής του «Παγκόσμιου Κέντρου Παρακολούθησης Πυρκαγιών» Γιόχαν Γκολντάμερ. Η επιτροπή είχε παραδώσει πόρισμα τον Φεβρουάριο του 2019 στον τότε πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση, οι προτάσεις του οποίου - όπως επισημαίνει ο κ. Ξανθόπουλος μιλώντας στο ethnos.gr -όχι μόνο δε μετουσιώθηκαν σε δράσεις, αλλά η ελληνική Πολιτεία έχει οδηγηθεί ακόμα και σε εντελώς αντίθετες κατευθύνσεις παρά το γεγονός ότι ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης από τη θέση του επικεφαλής της αξιωματικής αντιπολίτευσης τότε, είχε δεσμευτεί ότι θα το ακολουθήσει.

5355206.jpg
EUROKINISSI/ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Αντί γι΄αυτό, η πύρινη κόλαση που ζει η χώρα τις τελευταίες ημέρες καταδεικνύει με τον πλέον δραματικό τρόπο ότι τρία χρόνια μετά τους 102 νεκρούς του Ματιού, το κεφάλαιο της πρόληψης των δασικών πυρκαγιών παραμένει... αδιάβαστο με όλο το βάρος να δίνεται στην καταστολή.

Ο κ. Ξανθόπουλος κάνει λόγο για έλλειψη σχεδιασμού, απόλυτη εξάρτηση από τα εναέρια μέσα, αλλά και σημαντικά επιχειρησιακά λάθη σε μία δομή στο πλαίσιο της οποίας την αποτίμηση της καταστροφής εξακολουθεί να την κάνει ο κρινόμενος καθώς δεν έχει συσταθεί ο προβλεπόμενος από την Επιτροπή ανεξάρτητος Οργανισμός.

Ειδικά για το ζήτημα των πολλαπλών εκκενώσεων οικισμών των τελευταίων ημερών, ο διεθνούς φήμης δασολόγος σημειώνει πως σε ορισμένες περιπτώσεις μιλάμε για «τυφλές» εκκενώσεις: «Το εργαλείο των εκκενώσεων χρησιμοποιήθηκε με έναν τρόπο, ο οποίος είναι δραματικός. Η οδηγία ήταν "κάντε εκκένωση" ώστε να μην υπάρχουν θύματα, αλλά και αν υπάρξουν η ευθύνη να ανήκει σε όσους δεν έφυγαν. Συμπέρασμα: αυτό θα έπρεπε να γίνεται όταν υπάρχει πραγματική ανάγκη. Εδω όμως η φιλοσοφία και το κίνητρο για τον κάθε πυροσβέστη αξιωματικό είναι ότι μπορείς να υποστείς κριτική αν σου καεί κάποιος, αλλά δε θα υποστείς κριτική αν τσάμπα έκανες την εκκένωση» σημειώνει ο κ. Ξανθόπουλος.

Και συνεχίζει: «Γίνεται τυφλά η εκκένωση κι αυτό δεν είναι χωρίς συνέπειες. Όταν εκκενώνεις μετά χρειάζεται να φυλάξεις τα σπίτια. Δεν μπορείς να τα αφήσεις να καούν και όταν συμβεί αυτό αντί να κυνηγάς το μέτωπο, κυνηγάς τα σπίτια. Γίνεσαι ήρωας στα ΜΜΕ τα οποία σε καταγράφουν εκείνη την ώρα, αλλά αυτό που πληρώνεις είναι η ανικανότητα συνολικού σχεδιασμού και δράσης».

Στο συρτάρι το πόρισμα Γκολντάμερ

Σχεδόν τρία χρόνια μετά την παράδοσή του, το πόρισμα Γκολντάμερ παραμένει ουσιαστικά ανεκμετάλλευτο: «Δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Ισως σε κάποιες περιπτώσεις έχουν γίνει κινήσεις προς την αντίθετη κατεύθυνση» σημειώνει ο κ. Ξανθόπουλος.

Και εξηγεί: «Ζητήσαμε να γίνει μια σοβαρότερη προσπάθεια στην πρόληψη: απουσιάζει. Ζητήσαμε συνεργασία φορέων και ολοκληρωμένη προσέγγιση: απουσιάζει. Προτείναμε ενίσχυση της Δασικής Υπηρεσίας για τη διαχείριση των δασών: απουσιάζει. Και ενώ δεν έχει γίνει τίποτα προς αυτήν την κατεύθυνση, τα ενάερια μέσα αυξήθηκαν χωρίς κανενα όριο εκτινάσσοντας το κόστος σε βαρος της οποιασδήποτε ενίσχυσης της πρόληψης».

Δύο άλλα ιδιαίτερα κρίσιμα ζητήματα επίσης δεν αποτελούν προτεραιότητα, όπως υπογραμμίζει ο κ. Ξανθόπουλος: «Η λογική της αξιοποίησης των δασικών με ένα σωστό πλαίσιο συνεργασίας ουσιαστικά βρίσκεται σε κενό. Η ενημερωση του πληθυσμού που θα έπρεπε να είναι η βάση της πρόληψης επίσης απουσιάζει» τονίζει ο εξειδικευμένος δασολόγος υπογραμμίζοντας πως η εν λόγω επιτροπή είχε μοναδικό στόχο την εισφορά γνώσης από ειδικούς στις δασικές πυρκαγιές.

Σήμερα, τρία χρόνια μετά την πυρκαγιά στο Μάτι και 14 από τις μεγάλες πυρκαγιές της Πελοποννήσου, δε φαίνεται να έχουν αλλάξει και πολλά στο ζήτημα της αποτελεσματικής δασοπυρόσβεσης, την ώρα μάλιστα που ειναι κάτι παραπάνω από ορατά τα αποτελέσματα της κλιματικής κρίσης: «Και σήμερα όπως έγινε το 98, το 2007, το 2018 η αποτίμηση θα γίνει από τον κρινόμενο. Αν αποτιμά τα αποτελέσματα ο κρινόμενος το μόνο που κάνει είναι να ευλογάει τα γένια του. Εγιναν όμως όλα καλά;», σημειώνει ο κ. Ξανθόπουλος προσθέτοντας ότι μετά τις παρουσιάσεις του πορίσματος, είχαν αποστείλει επιστολή και στον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη: «Δεν εισακουστήκαμε παρά το γεγονός ότι ο Πρωθυπουργός ήταν σε συμφωνία όταν έγινε η ανάθεση της μελέτης. Ο κ. Γκολντάμερ είχε πει τότε πως δε θα αναλάμβανε κάτι τέτοιο εάν δε συμφωνούσαν και οι δύο πλευρές. Δεν ήθελε να κάνει κάτι για να το πάρει ο ένας και να το πετάξει ο επόμενος».

Η ιστορία επαναλαμβάνεται

Η αποδυνάμωση των δασικών υπηρεσιών σε συνδυασμό με την έμφαση κυρίως στην καταστολή αντί για την πρόληψη, αποτελεί και για τον κ. Ξανθόπουλο ένα μοντέλο που απαιτείται να αλλάξει άμεσα.

«Υπάρχει ένας αρτηριοσκληρωτικός μηχανισμός στρατιωτικής δομής που «πνίγει» τη λογική του τοπικού, ο οποίος ξέρει τι να κάνει επί τόπου. Ο δασικός ήξερε τον τόπο σαν την τσέπη του, ήξερε τους κατοίκους, συνεργαζόταν μαζί τους», μας εξηγεί.

Σχολιάζει επίσης ότι αυτή τη στιγμή επιχειρούν στο πεδίο άνθρωποι απόλυτα εξαντλημένοι από την τιτάνια προσπάθεια που καταβάλλουν για πολλοστή ημέρα: «Άνθρωποι που είναι 4 και 5 μέρες στη φωτιά είναι εξαντλημένοι. Θα πρέπει να αντικατασταθούν ενδεχομένως με κάποιους από τη βόρεια Ελλάδα, αλλά σε κάθε περίπτωση με ανθρώπους που έχουν δυνάμεις και μπορούν να αποδώσουν».

Ο ίδιος αναφέρεται και στην απόλυτη εξάρτηση που εξακολουθούμε να έχουμε από τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης: «Η ίδια ζημιά έγινε το 2007. Επαναλμβάνεται το ίδιο σενάριο. Μόλις ξεπεραστούν οι δυνάμεις των εναερίων μέσων, τελειώσαμε. Περιμένουμε να αλλάξουν οι συνθήκες, να γίνει πιο ήπια η φωτιά οπότε να είναι επαρκή τα μέσα».

Ερωτηθείς για τις πυρκαγιές που κατακαίουν τη χώρα αυτες τις μέρες, επισημαίνει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις η εξέλιξή τους ήταν απόλυτα προβλέψιμη: «Ακόμα και η αλλαγή της κατεύθυνσης των ανέμων προβλεπόταν. Αυτό το χρησιμοποιείς υπέρ σου εάν σχεδιάζεις μπροστά. Οταν η φωτιά πάει σε μια άλφα κατευθυνση κι εσύ ξέρεις ότι θα γυρίσει στη βήτα, φροντίζεις να κλείσεις το μέτωπο βήτα όσο ακόμα είναι εύκολο. Και δεν το έκαναν».

Φέρνει μάλιστα ως παράδειγμα την Πάρνηθα: «Καίγεται η Πάρνηθα. Για μένα αυτό είναι τεράστιο λάθος επιχειρησιακό. Μπορούσε να είχε προβλεφθεί ότι αν μπει η φωτιά στη βάση της Πάρνηθας θα την πάρει η κλίση προς τα πάνω» εξηγεί.

Ποιες ήταν οι προτάσεις του πορίσματος Γκολντάμερ

Στις βασικές προτάσεις του πορίσματος συμπεριλαμβάνονταν τα εξής:

- Δημιουργία Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης πυρκαγιών δασών και υπαίθρου που θα περιλάβει τον ενιαίο και κοινό σχεδιασμό μέτρων και δράσεων διαχείρισης των πυρκαγιών σε όλα τα επίπεδα διοίκησης με τη συμμετοχή και συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων.

* Αναθεώρηση της διάρκειας και της έναρξης-λήξης αντιπυρικής περιόδου σύμφωνα με τα διαθέσιμα στατιστικά δεδομένα και τις προβλέψεις για την κλιματική αλλαγή.

* Δημιουργία ενός επιστημονικά τεκμηριωμένου εθνικού συστήματος εκτίμησης κινδύνου δασικών πυρκαγιών.

* Εξισορρόπηση της σχέσης και εξορθολογισμός των δαπανών μεταξύ πρόληψης και καταστολής των δασικών πυρκαγιών.

* Αξιοποίηση της χρήσης όλων των πόρων βάσει κεντρικού σχεδιασμού και με έμφαση στη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας του συστήματος της δασοπυρόσβεσης.

* Διενέργεια κοινών ετήσιων και περιοδικών ασκήσεων μεταξύ των εμπλεκόμενων υπηρεσιών για εξοικείωση των συμμετεχόντων όσον αφορά ρόλους και διαδικασίες.

* Σε συνεργασία με την ΓΓΠΠ, ανάπτυξη ενοποιημένου και κοινού συστήματος διοίκησης περιστατικών καταστολής των πυρκαγιών δασών και υπαίθρου (NIMS/ICS) βασισμένο στις αρχές της επιχειρησιακής συνεργασίας, τη διάθεση και την αξιοποίηση των πόρων και των δυνατοτήτων (υπηρεσιών) όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

* Ανάπτυξη κεντρικού συστήματος αναφοράς ημερήσιας ετοιμότητας (αντιπυρική περίοδος) των εμπλεκόμενων φορέων σε θέματα αντιπυρικής προστασίας και συστήματος καταγραφής και χαρτογράφησης χρηματοδοτούμενων έργων πρόληψης (π.χ. ΟΤΑ).

* Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού με σκοπό την καλλιέργεια της αντίληψης ασφάλειας (από τις πυρκαγιές) και την ενίσχυση της εθελοντικής συμμετοχής των πολιτών στον κύκλο διαχείρισης των πυρκαγιών δασών και υπαίθρου.

- Ουσιαστική αναδιοργάνωση της δασικής υπηρεσίας η οποία θα πρέπει να υποστηριχθεί κατάλληλα σε μέσα και πόρους.

- Τάχιστη ολοκλήρωση της διαδικασίας κατάρτισης και θεσμοθέτησης των δασικών χαρτών και του δασολογίου και ανάκληση των ρυθμίσεων που αυξάνουν την ένταση και τον αριθμό των χρήσεων που επιτρέπονται στα ελληνικά δάση.

- Άμεση επίλυση των χρόνιων προβλημάτων και τροποποίηση της δασικής νομοθεσίας όσον αφορά την αλλαγή χρήσης γης των εκτάσεων που χαρακτηρίσθηκαν ως ΑΔ (δασωθέντες αγροί) στο κτηματολόγιο, ώστε να μειωθεί η συνέχεια και το φορτίο της καύσιμης ύλης.

- Νομοθετική ρύθμιση για την εκπόνηση από τους ΟΤΑ ολοκληρωμένων τοπικών σχεδίων αντιπυρικής προστασίας σε επίπεδο δημοτικού διαμερίσματος και των πολεοδομικών τους συγκροτημάτων.

Τι πρέπει να προσέξουν όσοι ζουν κοντά σε δασικές εκτάσεις

Ιδιαίτερα κρίσιμος είναι ο ρόλος της ενημέρωσης των πολιτών για τα ζητήματα της πρόληψης και ειδικά των κατοίκων που ζουν σε περιοχές μίξης δάσους οικισμού.

Για το ζήτημα αυτό ο κ. Ξανθόπουλος έχει ετοιμάσει δύο βίντεο, στα οποία πολύ αναλυτικά εξηγούνται όσα θα πρέπει να προσέξουν οι πολίτες.

Αναφερόμενος σε συτούς που έχουν σπίτια κοντά σε βλάστηση, τους συστηνει να καθαρίσουν ό,τι υπάρχει γύρω, να αφαιρέσουν πάνω από τη σκεπή τους τυχόν πευκοβελόνες, να προετιμάσουν τα σπίτια τους «γιατί αυτήν τη στιγμή μπορεί να μην κινδυνεύουν αλλά μετά από μια μέρα, μετά από μια ώρα μπορεί να βρεθούν σε κίνδυνο». Συστήνει επίσης να έχουν έτοιμα πράγματα που θα χρειαστεί να πάρουν μαζί τους αν απαιτηθεί να αποχωρήσουν καθώς επίσης να έχουν ένα πλάνο στο μυαλό τους γι΄αυτη τη στιγμή.


ΔΑΣΙΚΕΣ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΊΖΟΥΜΕ




https://www.ethnos.gr/



Φωτιές στην Αττική: Μάχη με τις αναζωπυρώσεις – Σε ύφεση το πύρινο μέτωπο

 Φωτιές στην Αττική: 

Μάχη με τις αναζωπυρώσεις – Σε ύφεση το πύρινο μέτωπο

Σε δύο μέτωπα προς τις παρυφές της Πάρνηθας, το ένα στο ύψος της Ιπποκρατείου Πολιτείας και το άλλο στη Μαλακάσα, έχει περιοριστεί η φωτιά στη βόρεια Αττική

Έντονη ανησυχία προκάλεσε ωστόσο προς στιγμή, αργά το απόγευμα, η αναζωπύρωση που εκδηλώθηκε στη βάση της Πάρνηθας με κατεύθυνση το Κατσιμίδι, η οποία όμως αντιμετωπίστηκε αποτελεσματικά από την Πυροσβεστική Υπηρεσία.

Ωστόσο, οι μάχες με τις αναζωπυρώσεις δίνονται σπιθαμή προς σπιθαμή σε όλη την καμένη έκταση, ενώ ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης εφιστά την προσοχή όλων σε ύποπτες κινήσεις για εμπρησμό, όπως έγινε χθες στο Πεδίον του Άρεως.

«Οφείλουμε τις δύσκολες αυτές ώρες, που κάποιοι έχουν βαλθεί να καταστρέψουν τους πνεύμονες πρασίνου της Αττικής μας, να είμαστε υποψιασμένοι και σε εγρήγορση. Θωρακίζουμε και προστατεύουμε κάθε πνεύμονα πρασίνου», σημείωσε ο ίδιος. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει, συνεχίζει ο ίδιος, «ο ύποπτος τρόπος που εκδηλώθηκαν οι πυρκαγιές χθες το απόγευμα με την ενίσχυση της έντασης του ανέμου, στο Σούνιο αλλά και στην Πετρούπολη, τις οποίες με τεράστια προσπάθεια ανέκοψαν οι δυνάμεις πυρόσβεσης και δεν κατέκαψαν τον εθνικό δρυμό και το Ποικίλον Όρος».

Ο κ. Πατούλης χαρακτηρίζει το αποψινό βράδυ ως το «ασφαλέστερο των τελευταίων ημερών, από πλευράς έντασης και αγωνίας», επισημαίνοντας: «Βεβαίως, βρισκόμαστε σε πλήρη εγρήγορση και ετοιμότητα για οτιδήποτε προκύψει. Όλοι είδαμε πως εξελίχθηκε το δεύτερο μεγάλο μέτωπο της πυρκαγιάς στη Βαρυμπόμπη. Με τις έντονες προσπάθειες και κυρίως με τη συνδρομή των εναέριων πυροσβεστικών μέσων, προφτάσαμε τις νέες αναζωπυρώσεις που απείλησαν τη Μαλακάσα και τους Θρακομακεδόνες, στις παρυφές της Πάρνηθας».

Συνεχείς εξάρσεις και καταστολές αναζωπυρώσεων

Στο μεταξύ, όπως ενημερώνουν ο αντιπεριφερειάρχης Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κόκκαλης και ο αντιπεριφερειάρχης Ανατολικής Αττικής Θανάσης Αυγερινός, οι όποιοι μαζί με τον περιφερειάρχη βρίσκονται σε συνεχή επαφή και συνεργασία με τον Αττικάρχη και τη Διοίκηση της Πυροσβεστικής και της Πολιτικής Προστασίας, «σε όλες τις άλλες περιοχές οι φλόγες έχουν τεθεί υπό έλεγχο και δεν αποτελούν κίνδυνο, καθώς τις όποιες αναζωπυρώσεις αντιμετωπίζουν άμεσα ισχυρές επίγειες πυροσβεστικές δυνάμεις. Στις Αφίδνες, στον Άγιο Στέφανο, στη Δροσοπηγή, στο Κρυονέρι, στο Πευκόφυτο κ.λπ. συνεχώς σημειώνονται εξάρσεις και καταστολές των αναζωπυρώσεων».

«Ολόκληρος ο μηχανισμός της Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας, τόσο σε έμψυχο δυναμικό όσο και σε τεχνικό, βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη στο πλευρό της Πυροσβεστικής», αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κόκκαλης. Διευκρινίζει ότι τα οχήματα και τα μηχανήματα έργου συνδράμουν συνεχώς όπου κρίνεται αναγκαίο, είτε ανοίγοντας αντιπυρικές ζώνες προστατεύοντας σπίτια και οικισμούς είτε με αναχώματα για να ανακόψουν πιθανές εξάρσεις αναζωπυρώσεων. Επίσης, τα μεγάλα βυτιοφόρα τροφοδοτούν με νερό τα πυροσβεστικά οχήματα, ενώ γεμίζουν με νερό και τις υπάρχουσες δεξαμενές στο Τατόι για την τροφοδοσία των ελικοπτέρων. εξασθένηση των ανέμων, καθιστούν ευκολότερο το έργο των πυροσβεστών και εθελοντών που επιχειρούν καταστέλλοντας τις μικροεστίες που εκδηλώνονται», επισημαίνει ο κ. Αυγερινός, συμπληρώνοντας ότι «η επιχείρηση επίβλεψης και καταστολής θα συνεχιστεί επί πολλές ακόμη ημέρες, καθώς είναι τεράστιο το μέγεθος των καμένων εκτάσεων όπου “κρυφοκαίουν”, διάφορες εστίες».

https://www.pentapostagma.gr/



Ο μύθος γύρω από τη μπίρα και την ιστορία της έχει μεγάλο ενδιαφέρον.

 Ο μύθος γύρω από τη μπίρα και την ιστορία της έχει μεγάλο ενδιαφέρον.


Όταν ο θεός Ήλιος, ο Ρα, πληροφορήθηκε ότι οι άνθρωποι συνωμοτούσαν εναντίον του, έστειλε την πιστή κόρη του, τη θεά Αθώρ (ταυτόσημη με την αρχαιοελληνική Αφροδίτη) για να τους τιμωρήσει. Αλλά το μένος της θεάς ήταν τέτοιο που τρόμαξε και τον Ρα, ο οποίος, φοβούμενος ότι εκείνη θα εξαφάνιζε το ανθρώπινο είδος αφήνοντάς τον χωρίς πιστούς, μετάνιωσε για την αποστολή. Ωστόσο, καθώς η Αθώρ είχε ήδη ξεκινήσει, ήταν αργά για τον Ρα να την ανακαλέσει. Σκέφτηκε, λοιπόν, πως ο μόνος τρόπος για να ακυρωθεί η εντολή, θα ήταν αυτός που θα συνδύαζε τον ναρκισσισμό της Αθώρ με τη διάθεσή της για ευθυμία και ευζωία (οι Αιγύπτιοι την αποκαλούσαν βασίλισσα της ευθυμίας και του χορού, ο δε ναός της εθεωρείτο τόπος μέθης και τρυφηλότητας). Έτσι, ετοίμασε μία τεράστια ποσότητα μπίρας –κατά τις περισσότερες εκδοχές του μύθου, εφτά χιλιάδες κανάτες- την έβαψε κόκκινη και τη σκόρπισε πάνω στους αγρούς, μετατρέποντάς τους σε έναν απέραντο καθρέφτη. Η Αθώρ σταμάτησε πρώτα να θαυμάσει το είδωλό της κι ύστερα έσκυψε να πιει. Η γλύκα της γεύσης την παρέσυρε σε κραιπάλη. Μέθυσε, την πήρε ο ύπνος και ξέχασε την αποστολή της. Οι άνθρωποι είχαν σωθεί και η Αθώρ ανακηρύχθηκε πανηγυρικά θεά της μπίρας και της ζυθοποιίας!


Είναι μύθος, εγχάρακτος στους βασιλικούς τάφους του Τουταγχαμών, του Σέθου Α΄ και του Ραμσή Β΄ και πιστοποιεί την παλαιότητα της μπίρας στην Αίγυπτο. Αξίζει, μάλιστα, να σημειώσει κανείς ότι η λέξη «χεκτ» (μπίρα στα αιγυπτιακά) αναφέρεται στην αιγυπτιακή φιλολογία περισσότερο από κάθε άλλο αγαθό! Ωστόσο, η μπίρα είναι υπόθεση πολύ πιο παλιά, παλαιότερη και από τον άρτο! Η πρώτη καταγεγραμμένη ιστορία της, ως δείγμα αστικού πολιτισμού, χρονολογείται μεν περί το 3400 π.Χ. στη Νότια Μεσοποταμία από τους Σουμέριους, εικονόγραμμα, ωστόσο, από σφραγίδα του 4000 π.Χ. που βρέθηκε στη θέση Τέπε Γκάουρα της Μεσοποταμίας, αποτυπώνει δύο μορφές, που με τη βοήθεια καλάμου πίνουν μπίρα από ογκώδες κεραμικό αγγείο. Αλλά και οι Βαβυλώνιοι, που διαδέχονται τους Σουμέριους, παρασκευάζουν μπίρα από διάφορα δημητριακά και μάλιστα στον κώδικα του Χαμουραμπί, το δικαίωμα κατανάλωσής της είναι κατοχυρωμένο και ανάλογο της κοινωνικής θέσης του καταναλωτή!




Ανάγλυφες Αιγυπτιακές μορφές πίνουν μπύρα με καλαμάκι

Η μπύρα και το περίφημο έπος του Γκιλγκαμές

Στο πρώτο μεγάλο λογοτεχνικό έργο της παγκόσμιας ιστορίας, στο περίφημο έπος του Γκιλγκαμές, περιλαμβάνεται η περιπέτεια του άγριου Ενκιντού, ο οποίος τρέχει γυμνός στις ερημιές, ώσπου συναντά μία κοπέλα από κάποιο χωριό βοσκών. Εκείνη τον ταΐζει άρτο και τον ποτίζει μπίρα και ακολούθως τον πλένει, μετατρέποντάς τον σε πολιτισμένο άνθρωπο, έτοιμο να εμφανιστεί στην πόλη Ουρούκ, όπου κυβερνά ο βασιλιάς Γκιλγκαμές (2.700 π.Χ.). Αυτήν την εποχή, η μπίρα συνδέεται με έναν σταθερό και οργανωμένο τρόπο ζωής, σε αντίθεση με την προϊστορική εποχή, όταν ο άνθρωπος τροφοσυλλέκτης ζούσε νομαδικά και ανακάλυπτε τα αγαθά της φύσης.


Η αφετηρία της διαδρομής της μπύρας

Στην πραγματικότητα, η αφετηρία στη διαδρομή της μπίρας τοποθετείται μετά το τέλος των παγετών, εκεί γύρω στο 10000 π.Χ., όταν οι άνθρωποι της εύφορης κοιλάδας (εκτεινόταν από τη σύγχρονη Αίγυπτο ίσαμε τις ακτές της Μεσογείου και το νοτιοανατολικό άκρο της Τουρκίας και συνεχιζόταν έως τα σύνορα Ιράκ – Ιράν) ανακάλυπταν τη χρησιμότητα του άγριου κρίθου και του σίτου! Αλλά ακόμα κι αν η ανθρωπότητα δεν παρέλαβε από τότε γραπτή ιστορική αναφορά στη μπίρα, χαράγματα του πρώτου ανθρώπου σε βράχους φανερώνουν πως αυτή είχε μπει στη ζωή των ανθρώπων πολύ πριν την ανακάλυψη της γραφής!


Η πατρότητά της, μάλιστα, από τόπο σε τόπο και από εποχή σε εποχή, πιστώνεται σε πολλές και διαφορετικές θεότητες ανά τον πλανήτη.




Η εύφορη κοιλάδα...της μπύρας

Νινκάσι, η Θεά της μπύρας

Για τους Σουμέριους, η μητέρα του δημοφιλούς ποτού είναι η θεά του αλκοόλ και του πάθους Νινκάσι, κόρη του Νουντιμούντ και της βασίλισσας του Αμπζού, Νιντί. Στην κοινωνία των Ζουλού, η μπίρα πιστώνεται στην αρχαία θεότητα της γεωργίας, της βροχής και του ουράνιου τόξου, Μπάμπα Μουάνα Βαρέσα, ενώ σε άλλες, διάφορες, αφρικανικές φυλές η θεότητα του χορού Γιασίγκι είναι αυτή στην οποία αναγνωρίζεται η ανακάλυψη της μπίρας. Μάλιστα, στα αγάλματα που την αναπαριστούν, εμφανίζεται συνήθως ως χορεύτρια με πλούσιο στήθος κρατώντας στο αριστερό χέρι έναν αναδευτήρα μπίρας. Στη Βαλτική, η σπουδαία ανακάλυψη της μπίρας αποδίδεται σε ζεύγος θεοτήτων. Στον θεό της ζύμωσης Ραγκουπάτις και τη σύντροφό του Ραγκουτιέν, ενώ στη σλαβική παράδοση η μπίρα πιστώνεται στον θεό της γονιμότητας και της καλλιέργειας Ράντεγκαστ, του οποίου το όνομα είναι επίσης συνδεδεμένο με τον πόλεμο και τον ήλιο. Ο Ααγκίρ, τέλος, θεός της θάλασσας, είναι ο «πατέρας της μπίρας» για τους Νορβηγούς. Μάλιστα, στο περίφημο σκανδιναβικό ποίημα «Λουκασένα» του 10ου αι., στο οποίο παρουσιάζεται συνύπαρξη θεών και θνητών, ο Ααγκίρ, με τη σύζυγό του, Ραν, και τις εννιά κόρες τους αναφέρονται να φτιάχνουν μπίρα για τους θεούς.


Φαίνεται, λοιπόν, πως ακόμη κι αν το αρχαιοελληνικό δωδεκάθεο κατανάλωνε το ευλογημένο προϊόν της αμπέλου, στους πληθυσμούς της εύφορης κοιλάδας ένα άλλο προϊόν της γης είχε ήδη ρίξει βαθιές ρίζες, ώστε να παρακάμψει την… κοινωνική διαστρωμάτωση, που χώριζε τους προύχοντες από τους πληβείους όλων των εποχών και να τρυπώσει στην καρδιά και τη ζωή των πάντων. Συγκρίνοντας τις ιστορίες των δύο αγαπημένων ποτών των προγόνων μας, η μπίρα, προερχόμενη από σκληρά αγαθά της γης, κατάφερε να επιβιώσει των κλιματολογικών συνθηκών, έναντι της ευαίσθητης αμπέλου, που μετά τους παγετώνες, συρρικνώθηκε σημαντικά στην πολική ζώνη, όπου ευδοκιμούσε, και εμφανίστηκε δριμύτερη σε θερμότερες περιοχές.


Η μπύρα αναμετρήθηκε με το κρασί

Το θέμα είναι πως η μπίρα αναμετρήθηκε με το κρασί στον χρόνο και αναδείχθηκε νικήτρια για τους δικούς της λόγους, με βασικό το πλεονέκτημα της παραγωγής της απευθείας από ζύμωση (άρα, φυσική διαδικασία) ενός ανθεκτικού και ευρέως διαδεδομένου ανά τον πλανήτη δημητριακού.


Αιώνες επί αιώνων μετά τη γέννησή της, η μπίρα φτάνει στο «παρόν» να γιορτάζεται παγκοσμίως κάθε πρώτη Παρασκευή του Αυγούστου. Σήμερα, λοιπόν, πρώτη Παρασκευή του Αυγούστου, που είναι η μέρα της, το ΑΠΕ-ΜΠΕ τη γιορτάζει με ένα αφιέρωμα άξιο της ιστορικότητάς της.



Οι μεθύστακες της εύφορης κοιλάδας

Για να είμαστε ακριβείς, «μπίρα» (και όχι «μπύρα») είναι το μεταγενέστερο όνομα του προϊόντος που κατά διάφορες εκδοχές από τόπο σε τόπο, προέκυψε τυχαία και «θρονιάστηκε» από πολύ νωρίς στη ζωή της ανθρωπότητας. Το όνομα αυτού του ίδιου ποτού διέφερε από λαό σε λαό, έως ότου φτάσει, αιώνες μετά τη «γέννησή» του, να κατασταλάξει σε μία λέξη ομόρριζη στις διαλέκτους της συντριπτικής πλειονότητας του πλανήτη (birra στην ιταλική γλώσσα, bier στη γερμανική, beer στην αγγλική, bière στη γαλλική, bir στην ινδονησιακή, bere στη ρουμανική, biir στη σομαλική, μπίρα στην ελληνική κ.ά.).


Στο μακρύ ταξίδι της στον χρόνο, στους μεγάλους πολιτισμούς της Μεσοποταμίας και της Αιγύπτου, η μπίρα καταναλώνεται από όλους τους κατοίκους, ανεξαρτήτως κοινωνικής θέσης, και αποτελεί θεμέλιο ύπαρξης, τμήμα της πολιτιστικής και θρησκευτικής ταυτότητας και ασφαλώς σημείο αναφοράς της κοινωνικής ζωής. Ονομάζεται δε «ποτό των θεών», διότι μόνο στη δική τους γενναιοδωρία μπορεί να αποδοθεί η προσφορά ενός υγρού, που με έναν μαγικό τρόπο μετατρέπεται από χυλό σε υγρό και καθώς καταναλώνεται, προκαλεί ευφορία.


Μύθοι για τη μπύρα

Πράγματι, σε πολλούς πολιτισμούς καταγράφονται μύθοι για το πώς οι θεοί δίδαξαν στους ανθρώπους την παρασκευή της μπίρας. Οι Αιγύπτιοι, για παράδειγμα, θεωρούν ότι τη μπίρα ανακάλυψε ο θεός της γεωργίας, άρχοντας του κάτω κόσμου, Όσιρις, που ετοίμασε έναν χυλό από νερό και βύνη και τον ξέχασε στον ήλιο. Όταν τον θυμήθηκε, ο χυλός είχε μετατραπεί σε υγρό, το οποίο αποφάσισε να δοκιμάσει και ενθουσιάστηκε με τη γεύση του. Έτσι δίδαξε την παρασκευή του στους ανθρώπους. Ο Έλληνας φιλόσοφος και ιστορικός του 1ου αι. π.Χ., Διόδωρος ο Σικιελιώτης, ύστερα από μία επίσκεψή του στην Αίγυπτο, καταγράφει πως «ο Όσιρις δίδαξε στους ανθρώπους πώς να παράγουν από νερό και κριθάρι ποτό, το οποίο ουδόλως κατώτερο είναι από το κρασί».


Στο ιστορικό της μπίρας, που καταγράφει στο βιβλίο του με τίτλο «Η ιστορία του κόσμου σε 6 ποτήρια» ο Βρετανός επιστημονικός ερευνητής Tom Standage σημειώνει: «Γνωρίζουμε με βεβαιότητα ότι οι Σουμέριοι και οι Αιγύπτιοι χρησιμοποιούσαν την μπίρα στις ιεροτελεστίες τους ή σε αγροτικές τελετές γονιμότητας και σε κηδείες, άρα ενδεχομένως η θρησκευτική χρήση της μπίρας να προϋπήρξε της κοινωνικής. Το ίδιο φαινόμενο απαντάται σε κάθε πολιτισμό που έφτιαχνε μπίρα, είτε επρόκειτο για πολιτισμό της Αμερικής, της Αφρικής ή της Ευρασίας. Οι Ίνκας πρόσφεραν την μπίρα τους, την επονομαζόμενη “τσίτσα”, στον ανατέλλοντα ήλιο σε χρυσό ποτήρι, ενώ έχυναν ή έφτυναν την πρώτη γουλιά στο έδαφος ως προσφορά στους θεούς της γης. Οι Αζτέκοι αφιέρωναν τη δική τους μπίρα, την “πούλκε”, στη Μαγιαχουέλ, τη θεά της γονιμότητας. Στην Κίνα πάλι η μπίρα από ρύζι και κεχρί χρησιμοποιείτο στις κηδείες και σε άλλες τελετές».




Συνταγή για μπύρα

Σύμφωνα με συνταγή σε πήλινη πλάκα, που αποκάλυψε η αρχαιολογική σκαπάνη κάπου στην εύφορη κοιλάδα και μετέφρασε ο αείμνηστος Miguel Civil, καθηγητής σουμεριακού και μεσοποταμιακού πολιτισμού στο πανεπιστήμιο του Σικάγο, δεινός γνώστης της σουμεριακής διαλέκτου, «η μπίρα που έπιναν οι Σουμέριοι είχε συγκέντρωση αλκοόλ 3,5% (αντίστοιχη με τη σημερινή), ξηρή, αλλά όχι πικρή γεύση και θύμιζε σκληρό μηλίτη. Η παρασκευή της αποτελούσε πρόκληση για πολλά νοικοκυριά».


Καθώς ο χρόνος κυλά, η μπίρα αποκτά χαρακτηριστικά, που την καθιστούν απαραίτητη στην καθημερινότητα Σουμερίων και Αιγυπτίων. Τα αρχαιότερα γραπτά μνημεία είναι καταστάσεις μισθοδοσίας και αποδείξεις παραλαβής φόρων των Σουμερίων. Οι ερευνητές διαπιστώνουν ότι ένα πήλινο δοχείο με διαγώνιες χαρακιές στο εσωτερικό του είναι σύμβολο, που χρησιμοποιείται κατά κόρον μαζί με εκείνα που αποδίδουν τα δημητριακά, τα υφάσματα και τα ζωντανά. Καταλήγουν πως αυτό το δοχείο περιέχει μπίρα και δεν αποτελεί άλλο παρά μονάδα πληρωμής ή συναλλαγής. «Οι εργάτες στην κοινωνία των Σουμερίων, που στην ουσία αποτελεί, τη λογική συνέχεια των νεολιθικών κοινωνικών δομών, πληρώνονται σε μπίρα και ψωμί» καταλήγει η επιστημονική έρευνα.


Τόσο στη Μεσοποταμία, όσο και στην Αίγυπτο, οι φόροι πληρώνονται σε δημητριακά και άλλα αγαθά, τα οποία παραδίδονται στο ιερατείο και από εκεί διοχετεύονται για τη χρηματοδότηση δημοσίων έργων. Και στους δύο πολιτισμούς, οι πληρωμές γίνονται σε… πόσιμον είδος. Αρχεία σε σφηνοειδή γραφή από τη Μεσοποταμία αναφέρουν ότι οι κατώτεροι υπάλληλοι του δυναμικού ενός ναού λαμβάνουν ένα «σίλα» (περίπου ένα λίτρο) μπίρα την ημέρα, ως μέρος του σιτηρεσίου τους (απαραίτητη ημερήσια ποσότητα τροφής). Οι κατώτεροι αξιωματούχοι αμείβονται με δύο σίλα, οι ανώτεροι και οι κυρίες της αυλής με τρία, ενώ οι ανώτατοι αξιωματούχοι με πέντε. Η αρχαιολογική σκαπάνη έχει φέρει στο φως μεγάλο αριθμό ισομεγέθων κυπέλλων με κυρτό χείλος, που χρησιμοποιούνταν ως μονάδες μέτρησης της μπίρας. Σε κείμενα από την εποχή του βασιλιά Σαργών Β΄, των Ακκαδιτών (περί το 2.350 π.Χ), η μπίρα αναφέρεται ως απαραίτητο αγαθό στην προίκα, που είναι υποχρεωμένος ο γαμπρός να καταβάλει στην οικογένεια της νύφης. Αλλά σε μπίρα πληρώνονται γυναίκες και παιδιά, που εργάζονται περιστασιακά στους ναούς, σε μπίρα και οι στρατιώτες, και οι αστυφύλακες, και οι γραφείς, και οι αγγελιοφόροι.


Εικονόγραμμα του 4.000 π.Χ. μπύρα με καλαμάκι

Σε μπίρα πληρώθηκαν και οι χτίστες των πυραμίδων της Αιγύπτου!

Σε μπίρα πληρώθηκαν και οι χτίστες των πυραμίδων της Αιγύπτου! Τρία καρβέλια ψωμί και δύο κανάτες μπίρα ήταν το επίσημο μεροκάματό τους, εκεί στο οροπέδιο της Γκίζας, ενώ επιστάτες και αξιωματούχοι λάμβαναν πολύ μεγαλύτερη ανταμοιβή. Ως εκ τούτου, οι αρχαιολόγοι δεν ξαφνιάστηκαν και πολύ όταν ανακάλυψαν σε βράχο της περιοχής «γκράφιτι», στο οποίο οι εργάτες, που δούλευαν για την ανέγερση της τρίτης πυραμίδας -αυτής του φαραώ Μυκερίνου- αποκαλούνταν «οι μεθύστακες του Μυκερίνου»!


Καθώς χρησιμοποιούνται ως μονάδες συναλλαγής, μπίρα και άρτος γίνονται συνώνυμα της αφθονίας και της ευμάρειας. Στη Μεσοποταμία η έκφραση «μπίρα και ψωμί» αντιστοιχεί στη «φαγητό και ποτό», ενώ η απόδοση της λέξης «συμπόσιο» στη διάλεκτο των Σουμερίων είναι «εκεί όπου υπάρχουν μπίρα και ψωμί». Αντίστοιχη αξία αποδίδουν στο δίδυμο των τροφών και οι Αιγύπτιοι. Στα ιερογλυφικά, ο συνδυασμός των συμβόλων της μπίρας και του άρτου, δίνει τη λέξη «τροφή». Επιγραφή των αρχαίων Αιγυπτίων, που έφεραν στο φως ανασκαφικές έρευνες, παροτρύνει τις μητέρες των αγοριών στην εφηβεία να ταΐζουν και να ποτίζουν τα παιδιά τους με τρία μικρά καρβέλια ψωμί και δύο κανάτες μπίρα, για να διασφαλίσουν τη σωστή ανάπτυξή τους! Μοιραία, οι μπίρα λαμβάνει και τα χαρακτηριστικά φαρμάκου. Σφηνοειδής πλάκα του 2.100 π.Χ., που αποκαλύπτεται στη θέση Νιπούρ, περιλαμβάνει λίστα φαρμακευτικών συνταγών με βασικό συστατικό τη μπίρα.


Η μπύρα στην ιατρικη

Είναι το αρχαιότερο δείγμα για χρήση αλκοόλ στην ιατρική. Αλλά και ο πάπυρος Ebers, ένα αιγυπτιακό ιατρικό κείμενο (χρονολογείται στα 1550 π.Χ.), καταγράφει εκατοντάδες ιατρικές συνταγές, πολλές από τις οποίες περιέχουν μπίρα.



Για παράδειγμα:


Μισό κρεμμύδι με αφρώδη μπίρα θεραπεύει τη δυσκοιλιότητα

Ελιές σε σκόνη αναμεμειγμένες με μπίρα προσφέρονται για ανακούφιση από τη δυσπεψία

Κατάπλασμα φτιαγμένο από μπίρα και σαφράν, απλωμένο στην κοιλιά της εγκύου, καταπραΰνει τους πόνους του τοκετού

Και ασφαλώς, το αγαπημένο ποτό των Σουμερίων και των Αιγυπτίων δεν θα έλειπε από το ταξίδι τους προς τον άλλο κόσμο. «Μπίρα που δεν ξινίζει» υπόσχονταν στους νεκρούς σε κείμενα, που εντοπίσθηκαν σε τάφους, γεμάτους κανάτες, οι οποίες πιθανότατα -κατά την ταφή του εκλιπόντος- περιείχαν μπίρα, η οποία ασφαλώς εξατμίσθηκε με τον χρόνο.


Κοινωνικοί ανθρωπολόγοι για τη μπύρα

Κοινωνικοί ανθρωπολόγοι θεωρούν ότι η μπίρα υπήρξε το φιτίλι για μία από τις κρισιμότερες περιόδους της ανθρώπινης ιστορίας. Κατά μία άποψη, η ιδιαίτερη κοινωνική και εντέλει θρησκευτική βαρύτητα που απέκτησε κάποτε η μπίρα, σε αντίθεση με την περιστασιακή συλλογή άγριων σιτηρών, συνέβαλε στην επιθυμία διασφάλισης σταθερών αποθεμάτων δημητριακών με συστηματική καλλιέργεια, γεγονός που επέβαλε τον εδραίο βίο των κοινωνιών. Αλλά μάλλον δεν είναι ακριβώς έτσι. Το πιθανότερο είναι ότι η μπίρα υπήρξε μόνο ένας από τους πολλούς παράγοντες, που οδήγησαν τους νομαδικούς πληθυσμούς σε μόνιμη εγκατάσταση. Απλώς, η αυξανόμενη διατροφική εξάρτηση των ανθρώπων από τα προϊόντα της γης, οδήγησε σε συστηματοποιημένη αναζήτησή τους. «Ίσως η μπίρα ευνόησε τη μετάβαση στην αγροτοκαλλιέργεια με τρόπο λιγότερο πρόδηλο» αναφέρει ο Tom Standage.


Όπως εξηγεί, καθώς η μακροπρόθεσμη αποθήκευση της μπίρας τότε ήταν δύσκολη, ενώ η πλήρης ζύμωση διαρκεί έως και μία εβδομάδα, το μεγαλύτερο μέρος του ποτού θα έπρεπε να καταναλώνεται σε λιγότερο χρόνο και ασφαλώς πριν τη ζύμωσή του. Έτσι η μπίρας ήταν χαμηλότερης περιεκτικότητας σε αλκοόλ συγκριτικά με τις σημερινές, αλλά πλούσια σε μύκητες, άρα και σε βιταμίνες και σε πρωτεΐνες. Τα υψηλά ποσοστά βιταμίνης Β, που περιείχε, αντιστάθμισαν την ελαττωμένη κατανάλωση κρέατος, αφού το κυνήγι αντικαταστάθηκε από τη γεωργία. Επιπλέον, καθώς για την παρασκευή της απαιτείτο νερό βρασμένο, η μπίρα ήταν αποστειρωμένη και ασφαλής από μολύνσεις. Ως εκ τούτου, «η μπίρα βοήθησε στο να αντισταθμιστούν οι διατροφικές ελλείψεις, που προέκυψαν από την ενασχόληση των ανθρώπων κυρίως με τη γεωργία, παρείχε ασφαλή πηγή υγρών και έδωσε στις ομάδες των γεωργών σχετικό διατροφικό πλεονέκτημα σε σχέση με εκείνους, που δεν την κατανάλωναν».


Η μπύρα στην Ελλάδα

Η Ελλάδα, πάντως, δεν καταλαμβάνει και σπουδαία θέση στην ιστορία της μπίρας. Οι καταγραφές αποκαλύπτουν ότι το συγκεκριμένο ποτό ουδέποτε αγαπήθηκε τόσο πολύ από τους αρχαίους Έλληνες, ώστε να ενταχθεί στην καθημερινότητά τους. Άλλωστε, αυτοί είχαν το δικό τους ευλογημένο φυτό, το αμπέλι, και το δικό τους νέκταρ, το κρασί.


Για την ακρίβεια, εκτιμάται ότι η Ελλάδα εξυπηρέτησε ως ενδιάμεσος σταθμός στο ταξίδι της μπίρας από την Αίγυπτο στην Ευρώπη. Στο μακροσκελές έργο του «Φυσική Ιστορία», όπου κατάφερε να συγκεντρώσει μεγάλο μέρος τής περί τη φύση γνώσης της εποχής του (1ος αι. π.Χ) ο σπουδαίος Ρωμαίος φυσιοδίφης και συγγραφέας Γάιος Πλίνιος Σεκούνδος, γνωστός ως Πλίνιος ο πρεσβύτερος, αναφέρει ότι στην επεξεργασία για την παραγωγή της μπίρας, οι Έλληνες χρησιμοποίησαν τον λυκίσκο, ένα αναρριχητικό φυτό, που ευδοκιμεί στις εύκρατες χώρες και φύεται ανάμεσα σε επιλόβια (επιλόβιο = άγριο βότανο), τα οποία όμως, όταν μεγαλώνει, σκοτώνει ως ο λύκος τα πρόβατα (εξ ου και το όνομά του!). Ως εκ τούτου, μπορεί να πέρασαν αιώνες έως ότου οι Έλληνες βάλουν στη ζωή τους την μπίρα, πλην όμως η προσθήκη του λυκίσκου, που υιοθέτησαν, άνοιξε άλλους δρόμους για την παρασκευή της…


Επισήμως, ο λυκίσκος εξαφανίζεται για κάμποσους αιώνες και επανεμφανίζεται στα συστατικά της μπίρας, τον Μεσαίωνα. Παρέχει στο ποτό οξέα, που του δίνουν την πικρή γεύση και το άρωμα. Κυρίως, όμως, εμποδίζουν τον σχηματισμό βακτηρίων, αποτρέποντάς το από το ενδεχόμενο να χαλάσει. Ο λυκίσκος είναι και το στοιχείο, που διαχωρίζει τα είδη του ποτού, καθώς σε διαφορετικές ποικιλίες καλλιεργείται (πλέον) και ο ίδιος (κυρίως σε ΗΠΑ, Γερμανία, Νότια Αγγλία και Αυστραλία). Έτσι, ανάλογα με την προσθήκη μιας συγκεκριμένης ποικιλίας λυκίσκου, μπορεί μία μπίρα να είναι πιο αρωματική ή πιο πικρή από μία άλλη.



Σύμφωνα με την Ελληνική Ένωση Ζυθοποιών, οι Κέλτες και τα αρχαία γερμανικά φύλα γνωρίζουν την μπίρα από τον 1ο π.Χ. αιώνα, αν και μάλλον αγνοούν τον λυκίσκο. Ως βελτιωτικό της γεύσης τον αντικαθιστούν με μείγματα διαφόρων χορταρικών. Η χρήση του λυκίσκου ξεκινά στη Γερμανία, κατά τον Μεσαίωνα. Η πρώτη αναφορά στην καλλιέργεια λυκίσκου χρονολογείται το 768 μ.Χ. στη μονή Φράιζινγκ της Βαυαρίας. Έως τότε, η παρασκευή της μπίρας περιορίζεται μέσα στα σπίτια (αποτελεί καθήκον των γυναικών), ή ακόμα και σε μικρές μονάδες για επιτόπια κατανάλωση (ταβέρνες, χάνια κ.λπ.). Όμως, κατά το τέλος της 1ης χιλιετίας μ.Χ. αρχίζει η παρασκευή της και σε μοναστήρια. Οι μοναχοί θέλουν ένα γευστικό, θρεπτικό ποτό να συνοδεύει τα γεύματα τους ή τη νηστεία τους… Η παραγωγή της φτάνει σε υψηλά επίπεδα. Σε λίγο καιρό, οι μοναχοί παράγουν μεγαλύτερη ποσότητα από αυτή που χρειάζονται για τις ανάγκες τους και τελικά φτάνουν να την εμπορεύονται.


Πώς η Γερμανία πιστώθηκε τη μπύρα

Τον 12ο αι., η Γερμανία θα πιστωθεί με το δικό της λιθαράκι στην ιστορία της μπίρας. Η αγία Hildegard του Bingen, Γερμανίδα ηγουμένη γυναικείας μονής, θα καταχωρηθεί ως πρώτη καταγραφέας συνταγής παρασκευής του ποτού με χρήση λυκίσκου και θα αναγορευθεί σε αγία προστάτιδα της μπίρας.


Η αναγωγή της μπίρας σε εμπορεύσιμο προϊόν έχει ως αποτέλεσμα την επιβολή αυστηρής νομοθεσίας, που να εγγυάται και να κατοχυρώνει την ποιότητα του παραγόμενου προϊόντος.


Το 1516, ο Βαυαρός δούκας Γουλιέλμος Δ’ εκδίδει τον «Νόμο Αγνότητας». Πρόκειται ίσως για τον αρχαιότερο διατροφικό κανονισμό, ο οποίος μάλιστα ισχύει και σήμερα. Σύμφωνα με αυτόν, στη γερμανική ζυθοποιία δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιείται άλλη πρώτη ύλη εκτός από κριθάρι, λυκίσκο και καθαρό νερό. Στον νόμο δεν αναφέρεται η μαγιά. Άλλωστε, εκείνη την εποχή είναι παντελώς άγνωστή.


Με το πέρασμα των χρόνων, η διαδικασία της ζυθοποίησης βελτιώνεται σημαντικά. Καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση παίζει η ανακάλυψη, στα μέσα του 19ου αιώνα, της τεχνητής ψύξης και της παστερίωσης. Οι τεχνικές αυτές επιτρέπουν την παρασκευή κάθε είδους μπίρας ανεξαρτήτως της εποχής. Η ζυθοποιία τελειοποιείται στα τέλη του 19ου αιώνα, μετά τα πειράματα του E.C. Hansen γύρω από τους ζυμομύκητες. Τον ίδιο αιώνα ξεκινά το εμπόριο εμφιαλωμένης μπίρας.


Στα νεότερα χρόνια η μπίρα ριζώνει στη συνείδηση, τη ζωή και την παράδοση των λαών της κεντρικής Ασίας, αλλά κυρίως των βορειότερων λαών της Ευρώπης, παρά τις χαμηλές θερμοκρασίες, όπου συνήθως οι άνθρωποι αναζητούν ποτά που θα αυξήσουν τη θερμότητα του σώματός τους.




Σε αντίθεση με τις εύκρατες Ιταλία, Ελλάδα, Ισπανία κ.λπ., όπου η μπίρα αποτελεί συνήθως ανακουφιστική δροσερή συντροφιά τα καλοκαίρια, Σκανδιναβοί, Γερμανοί, Άγγλοι έχουν καθιερώσει τη μπίρα σε «εθνικό ποτό», που καταναλώνεται αφειδώς όλες τις εποχές. Το μεγαλύτερο, μάλιστα, πανηγύρι, το αφιερωμένο στην «ξανθή θεά» (ασχέτως με τους… χρωματισμούς που της προσέδωσε στην πορεία των αιώνων η παγκόσμια ζυθοποιία) διεξάγεται σε κεντρική πλατεία του Μονάχου, τον Οκτώβριο. Το δημοφιλές πια «Oktoberfest», καθιερώθηκε το 1810, όταν οργανώθηκαν μεγάλες γιορτές για τον γάμο του πρίγκιπα της Βαυαρίας Λουδοβίκου Α’ . Κάθε χρόνο, στα μέσα του Φθινοπώρου, και για δύο εβδομάδες, οι γερμανικές ζυθοποιίες προσφέρουν στους συμμετέχοντες ατελείωτες ποσότητες μπίρας μέσα σε χαρακτηριστικές σκηνές χωρητικότητας έως και 3.000 ατόμων!



Τα περιφημα φεστιβάλ μπύρας






Σήμερα, η παρασκευή μπίρας με διαφορετικές γεύσεις, οξύτητες και χρώμα, αποτελεί τεράστιο κεφάλαιο της παγκόσμιας ποτοβιομηχανίας, που περιλαμβάνει από πολυεθνικές μέχρι τοπικές ζυθοποιίες, ακόμα και μπαρ, με πρώτη και καλύτερη στην παραγωγή του προϊόντος, την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι εξελίξεις στην ποιότητα των πρώτων υλών, στη βυνοποίηση, τη ζυθοποίηση, την ψύξη, τις μεταφορές, το marketing και το εμπόριο έχουν οδηγήσει στην διαμόρφωση μιας σχεδόν χαοτικής πολυσυλλεκτικής αγοράς, η οποία απευθύνεται στον καταναλωτή, που θα έχει πάθος και όρεξη να διαλέξει…


ΠΗΓΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ: University of Chicago /Tom Standage (A History of the World in 6 Glasses) /Oktoberfest.net

Πηγή: iefimerida.gr - https://www.iefimerida.gr/stories/i-apithani-istoria-tis-mpiras

https://www.iefimerida.gr/

Πασκάλ Μπρυκνέρ: Ο αριστερός δικαιωματισμός μετατρέπει τον λευκό ετεροφυλόφιλο άνδρα σε αποδιοπομπαίο τράγο

 Πασκάλ Μπρυκνέρ: Ο αριστερός δικαιωματισμός μετατρέπει τον λευκό ετεροφυλόφιλο άνδρα σε αποδιοπομπαίο τράγο

Ο Πασκάλ Μπρυκνέρ / Φωτογραφία: Getty Images/Eric Fougere/VIP Images/Corbis

Posted on  by ellas

Γράφει ο ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΚΑΪΣΕΡΛΙΔΗΣ

Επιστροφή στις φυλετικές εμμονές και τις προκαταλήψεις της άκρας δεξιάς της δεκαετίας του 1930 με το πρόσχημα του αντι-ρατσισμού βλέπει ο Πασκάλ Μπρυκνέρ, καταγγέλλοντας τους αριστερούς «αντιφά» ότι κολλούν την ταμπέλα του «φασισμού» σε οτιδήποτε με το οποίο διαφωνούν.

O Μπρυκνέρ ήταν από τους πρώτους που κατήγγειλαν τον αριστερό ισλαμο-φασισμό στη Γαλλία, που επιδιώκει να ωθήσει «τις δημοκρατικές κοινωνίες προς τον αυταρχισμό και τη διάβρωση του κράτους δικαίου», παίζοντας έτσι «ανοικτά το παιχνίδι ανόδου στην εξουσία αντιευρωπαϊκών και αυταρχικών δυνάμεων, ώστε, πέρα από την πνευματική αποσταθεροποίηση, να ενισχυθεί και η δική τους αυταρχική αντίληψη περί των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που με πρώτα αυτά των γυναικών, γράφουν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους».

Τώρα, στο βιβλίο του με τίτλο «Un coupable presque parfait – La construction du bouc emissaire blanc» («Ένας σχεδόν τέλειος ένοχος – Η δημιουργία του λευκού αποδιοπομπαίου τράγου»), που κυκλοφόρησε πρόσφατα και στην Ιταλία και προκαλεί πολλές συζητήσεις, ο εμβληματικός Γάλλος φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος υποστηρίζει ότι στην εποχή μας η Αριστερά έχει αντικαταστήσει την πάλη των τάξεων (που φαίνεται να έχει γίνει προνόμιο της Δεξιάς) με την αδιάκοπη υπεράσπιση των μειονοτήτων, κολλώντας τη ρετσινιά του «φασιστικού» σε οτιδήποτε δηλώνει άμεσα ή έμμεσα μια πρόσδεση με τις παραδόσεις και με τον τρόπο αυτό έχει εντοπίσει έναν νέο πολέμιο, στον οποίο στρέφει τα βέλη της: όχι πλέον τον καπιταλισμό, αλλά «τον ετεροφυλόφιλο λευκό άνδρα».

«Δεν εμπιστεύομαι τους »αντιφά», διότι φέρουν στα σπλάχνα τους εκείνο που ισχυρίζονται ότι καταγγέλλουν», λέει.

Κατά τον Μπρυκνέρ, τον διασημότερο ίσως σύγχρονο φιλόσοφο της Γαλλίας, η Ευρώπη επηρεάζεται ανεξήγητα από οτιδήποτε προέρχεται από τον αγγλοσαξονικό κόσμο. Όχι μόνον από τις τάσεις στη μόδα και τα διάφορα καταναλωτικά αγαθά, αλλά πρωτίστως από τα γεννημένα στις αμερικανικές πανεπιστημιουπόλεις ρεύματα σκέψης (σε αυτήν την περίπτωση σήμερα τα νεο-φεμινιστικά, αντιρατσιστικά και αντι-αποικιοκρατικά) που έχουν εντοπίσει στον λευκό άνδρα έναν αποδιοπομπαίο τράγο. Ανεξάρτητα από το ποια είναι τα πραγματικά του λάθη, ο «λευκός ετεροφυλόφιλος» είναι ένοχος ως τέτοιος.

Πρόκειται για έναν αντιρατσισμό, που είναι στην ουσία ρατσισμός από την ανάποδη. «Όταν μας λένε, π.χ., ακτιβιστές ότι ένας λευκός είναι εκ φύσεως ρατσιστής, διότι αυτό είναι εγγενές με αυτόν τον ίδιο και απορρέει από αυτόν ως μία ακούσια έκφανσή του, βρισκόμαστε ήδη στην εικονογράφηση ενός ρατσισμού εκ της ουσίας της ίδιας, αποδίδουμε ένα χαρακτηριστικό σε ένα άτομο εξαιτίας της βιολογικής και γενετικής του ουσίας. Και παρά ταύτα, τα άτομα αυτά ισχυρίζονται ότι είναι με την πλευρά της αλήθειας».

Στις ΗΠΑ, καθώς και στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γαλλία, οι θεωρίες αυτές δημιουργούν παράλογη συμπεριφορά, λέει ο Μπρυκνέρ, αναφέροντας το παράδειγμα Αμερικανών επιχειρηματιών που αρνούνται να καθίσουν στο αεροπλάνο δίπλα σε μια γυναίκα υπάλληλό τους και στα ξενοδοχεία ζητούν δωμάτια σε διαφορετικούς ορόφους για να αποφύγουν τις κατηγορίες παρενόχλησης, ενώ στα πανεπιστήμια συνιστάται η σύνταξη γραπτών συμφωνιών πριν από τη σεξουαλική επαφή. Καταγγέλλει τις «απλώς γελοίες πρωτοβουλίες», όπως αυτή που καλεί τις γυναίκες να σταματήσουν να έχουν σεξουαλικές σχέσεις με τα αρσενικά (το αρσενικό είναι πάντα «βίαιο αρπακτικό», ακόμη και όταν το σεξ είναι συναινετικό), ή εκείνη που απαιτεί χρωματιστά τσιρότα για τους μη λευκούς.

Ο Μπρυκνέρ δεν αρνείται διόλου την ανάγκη προάσπισης των πολιτικών δικαιωμάτων και παραδέχεται τα πολλά ελαττώματα της λευκής Δύσης. Ωστόσο, όπως σημειώνει, αναπτύσσεται ένας «ρατσιστικός αντι-ρατσισμός», όπως τον αποκαλεί, που καθίζει μόνο λευκούς ετεροφυλόφιλους στο εδώλιο και συχνά το κάνει βάσει εντελώς εσφαλμένων πεποιθήσεων (όπως το επιχείρημα ότι οι «γενοκτονίες» διαπράχθηκαν μόνο από λευκούς· θα αρκούσε να σκεφτούμε τι συνέβη στο Μπουρούντι και τη Ρουάντα και τους δύο εκατομμύρια θανάτους που προκλήθηκαν από συγκρούσεις μεταξύ εθνοτικών ομάδων, ή το γεγονός ότι η κλιματική αλλαγή προκλήθηκε από τις αποικιακές δραστηριότητες των λευκών…

Πρόκειται, σχολιάζουν ιταλικά ΜΜΕ, για ένα βιβλίο στο οποίο ο Μπρυκνέρ παραθέτει τεκμηριωμένες απόψεις και θέτει ενοχλητικά ερωτήματα σχετικά με το τι μπορεί να μας επιφυλάσσει ένα μέλλον όπου θα κυριαρχεί το «πολιτικά ορθό» και οι απόψεις υστερικών ιδεολογικών μειονοτήτων, που ισχυρίζονται ότι είναι με την πλευρά της αλήθειας.


Πηγή: iefimerida.gr

https://ellas2.wordpress.com/

Το βρήκα στο: https://vequinox.wordpress.com/


Πυρκαγιές στην Τουρκία – Δραματικές εικόνες απόλυτης καταστροφής

 Πυρκαγιές στην Τουρκία – 

Δραματικές εικόνες απόλυτης καταστροφής

Ο παρατεταμένος καύσωνας που έπληξε και την Τουρκία οδήγησε σε 180 πυρκαγιές μέσα σε μία εβδομάδα

Εδώ και πάνω από μια εβδομάδα, η Τουρκία έχει τυλιχτεί στις φλόγες. Οι ειδικοί αποδίδουν τις άνευ προηγουμένου πυρκαγιές που σαρώνουν τη χώρα στον ακραίο καύσωνα και την κλιματική αλλαγή.

Πάνω από 180 πυρκαγιές απανθράκωσαν δασικές εκτάσεις, καλλιέργειες και κατοικημένες περιοχές στα τουρκικά παράλια στη Μεσόγειο από την περασμένη Τετάρτη. Οι φωτιές έπληξαν και τουριστικούς προορισμούς, όπου μόλις είχε μπορέσει να ξαναρχίσει η δραστηριότητα, έπειτα από μήνες περιοριστικών μέτρων εξαιτίας της πανδημίας του νέου κοροναϊού.

Σύμφωνα με την υπηρεσία δορυφορικής παρακολούθησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η «ισχύς της ακτινοβολίας» των πυρκαγιών στην Τουρκία βρίσκεται σε επίπεδο «χωρίς προηγούμενο» από το 2003.

Η αντιπολίτευση προσάπτει στον πρόεδρο Ερντογάν πως δεν φρόντισε να συντηρηθεί ο στόλος των τουρκικών πυροσβεστικών αεροσκαφών και ότι άργησε να δεχθεί τη διεθνή βοήθεια που προσφέρθηκε στην Τουρκία.

Ο Ερντογάν κατηγόρησε από την πλευρά του την αντιπολίτευση ότι προσπαθεί να προσποριστεί πολιτικό όφελος από τις πυρκαγιές, παρότι και άλλες χώρες, όπως η Ελλάδα, πλήττονται επίσης από το φαινόμενο.

Από την άλλη πλευρά, ο σύμβουλος -για θέματα Ασφάλειας και Εξωτερικής Πολιτικής- του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν, Μεσούτ Χακκί Τζασίν, στη διάρκεια παρουσίας σε εκπομπή του CNN Turk, κατηγόρησε για τις δασικές πυρκαγιές την Ελλάδα.

«Εμείς παλιότερα όταν ασκούσαμε καθήκοντα, το είδαμε αυτό. Η Ελλάδα δηλαδή με κάποιο τρόπο έβαζε τα μέλη του ΠΚΚ στο Αϊβαλί και σε άλλα μέρη και αυτοί προκαλούσαν πυρκαγιές στην Αττάλεια και σε άλλες τουριστικές περιοχές Αυτοί συνελήφθησαν και τιμωρήθηκαν» δήλωσε προκλητικά.

Σε κάθε περίπτωση, το μέγεθος της καταστροφής στη γείτονα χώρα είναι ασύλληπτο, με τον τουρκικό λαό να έρχεται αντιμέτωπος με τεράστιες οικολογικές και οικονομικές απώλειες και – κυρίως – με τον θρήνο για τις χαμένες ανθρώπινες ζωές.

Οι εικόνες από τις πυρκαγιές που έχουν κυκλοφορήσει στα κοινωνικά δίκτυα συγκλονίζουν, αποτυπώνοντας το μέγεθος της καταστροφής:



https://www.in.gr/

Με δικαιολογίες προσπαθεί να κρύψει την κυβερνητική ανεπάρκεια ο Νίκος Χαρδαλιάς

 Με δικαιολογίες προσπαθεί να κρύψει την κυβερνητική ανεπάρκεια ο Νίκος Χαρδαλιάς

Ενημέρωση για τα υπό εξέλιξη πύρινα μέτωπα πραγματοποίησε το μεσημέρι του Σαββάτου ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκος Χαρδαλιάς

Ενημέρωση για τα υπό εξέλιξη πύρινα μέτωπα πραγματοποίησε το μεσημέρι του Σαββάτου ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκος Χαρδαλιάς, καταμετρώντας 55 πυρκαγιές σε όλη τη χώρα, περιγράφοντας πως «υπάρχει καλύτερη εικόνα στην Αττική». Ο Νίκος Χαρδαλιάς για μία ακόμη φορά με δικαιολογίες προσπάθησε να κρύψει την κυβερνητική ανεπάρκεια στην διαχείριση των πυρκαγιών και δη, στη βόρεια Εύβοια, υποστηρίζοντας πως ευθύνεται το δύσβατο της περιοχής.

Την ώρα που από το βράδυ της Παρασκευής οι φωτιές έχουν φτάσει και καίνε και στην Πάρνηθα, ο Ν. Χαρδαλίας ανέφερε ότι υπάρχει καλύτερη εικόνα στα πύρινα μέτωπα στην Αττική, «αλλά αυτό δεν επιτρέπει εφησυχασμό», καθώς «διαχειριζόμαστε 55 φωτιές ταυτόχρονα σε όλη τη χώρα».

«Καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια για την προστασία των κρίσιμων υποδομών. Μέχρι αυτή τη στιγμή, μέσω του 112 αποστείλαμε 13 μηνύματα για εκκένωση οικισμών, αλλά και οδηγίες για την ασφάλεια των κατοικιών. Επιχειρούν 450 πυροσβέστες με 40 ομάδες πεζοπόρων τμημάτων και 150 οχήματα. Στην Αττική θα έχουμε σταδιακή ενίσχυση των δυτικών ανέμων με ριπές που αναμένεται τις επόμενες ώρες να φτάσουν τα 6 μποφόρ. Ήδη η πυρκαγιά έχει περάσει και προς τη Λίμνη Μαραθώνα με μεγάλο θερμικό φορτίο και κάνουμε τιτάνια προσπάθεια για να ανακόψουμε» δήλωσε μεταξύ άλλων ο υφυπουργός.

Για την απελπιστική κατάσταση στην Εύβοια, ο ίδιος είπε πως «Η πυρκαγιά έχει λάβει επικίνδυνες διαστάσεις και κινείται προς διάφορες κατευθύνσεις στο απότομο ανάγλυφο του ορεινού όγκου της βόρειας Εύβοιας. Στην Εύβοια οι άνεμοι θα είναι κυρίως βορειοδυτικοί με ριπές έως 6 bf. Κύριος στόχος μας παραμένει η αποκοπή του μετώπου προς τη νότια πορεία του», αποδίδοντας στο δύσβατο της περιοχής τις δυσκολίες, παρότι για ακόμα μία ημέρα οι κάτοικοι της περιοχής ωρύονται για την απουσία εναέριων μέσων πυρόσβεσης.

Παράλληλα, επισήμανε για την Εύβοια ότι 39 οικισμοί έχουν εκκενωθεί και επιχειρούν εκεί 240 πυροσβέστες, υπενθυμίζοντας ότι η Ρόδος είναι σε κόκκινο συναγερμό.

https://www.koutipandoras.gr/

Τούρκοι στρατιωτικοί: ''Οι Έλληνες εκπαίδευσαν του Κούρδους στο Λαύριο και υποδέχονται Γκιουλενιστές''

 Τούρκοι στρατιωτικοί: ''Οι Έλληνες εκπαίδευσαν του Κούρδους στο Λαύριο και υποδέχονται Γκιουλενιστές''

Παραλήρημα από Άγκυρα

Σε νέες απίστευτες εξοργιστικές κατηγορίες προχώρησε και πάλι ο Τούρκος εμπνευστής της “ Γαλάζιας πατρίδας” Ναύαρχος ε.α. Τ.Γιατσί , την ώρα που η Ελλάδα βιώνει μια “μικρασιατική καταστροφή” από τις φωτιές και την πύρινη λαίλαπα, η οποία έχει καταστρέψει εκατοντάδες περιουσίες και δάση.

Ο ίδιος ο σύμβουλος του Τούρκου προέδρου, με ωμό τρόπο, ανέφερε και πάλι ότι "το PKK έχει στρατόπεδο στο Λαύριο, και ότι δεν ήταν τυχαίο ότι όλα τα  μέλη της  οργάνωσης FETO κατέφυγαν στην Ελλάδα", εμπλέκοντας την χώρα μας εμμέσως πλην σαφώς με τις φωτιές στην Τουρκία.

Ο Yaycı είπε, "Tο PKK είναι τρομοκρατική οργάνωση, που σίγουρα δεν αντιπροσωπεύει τους αδελφούς μας κουρδικής καταγωγής».

Ο Cihat Yaycı, ο οποίος είπε επίσης ότι "σύμφωνα με την έκθεση για τις πυρκαγιές του Παγκόσμιου Ταμείου για την Άγρια Ζωή, μόνο το 4% των πυρκαγιών στην Τουρκία, ξεκίνησε από φυσικά αίτια.

Επομένως, οι δηλώσεις ότι η φωτιά στην Τουρκία ξέσπασε λόγω της κλιματικής αλλαγής δεν έχουν επιστημονική βάση. Το μέγεθος του δάσους που κάηκε σήμερα είναι μεγαλύτερο από αυτό που έχει καεί στην Τουρκία σε 10 χρόνια, και αυτό είναι πολύ οδυνηρό». 

Ο απόστρατος Ναύαρχος Cihat Yaycı, επικεφαλής του Τουρκικού Κέντρου Ναυτιλίας και Παγκόσμιας Στρατηγικής επέκρινε όσους απέδωσαν τις πυρκαγιές στην κλιματική αλλαγή στο βίντεο που δημοσίευσε στο Youtube.

Ο Yaycı ανέφερε: «Το να χαρακτηρίζουμε τις πυρκαγιές ως κλιματική αλλαγή είναι απλά δηλώσεις του PKK και της FETO». Η τρομοκρατική οργάνωση ΡΚΚ ανέλαβε την ευθύνη για τις πυρκαγιές. Η εξήγηση ότι για όλα ευθύνεται η κλιματική αλλαγή είναι η ρητορική του ΡΚΚ, των μελών της FETO. Στόχος τους είναι το τουρκικό κράτος και όχι η κυβέρνηση», προσπαθώντας να δημιουργήσει φανταστικούς κινδύνους για την τουρκική ασφάλεια.

Η ασταμάτητη τουρκική προπαγάνδα στοχοποιεί τους Κούρδους (αλλά και την Ελλάδα με πρόσφατα δημοσιεύματα) ως δήθεν υπαίτιους για τις φωτιές στην Τουρκία, ακολουθώντας το οθωμανικό μοτίβο "σκοτεινών χρόνων".

Τώρα η προσπάθεια του Ερντογάν αφορά την πρόκληση "ζημιών" ταυτόχρονα σε Κούρδους και ελληνισμό, για να πετύχει τα άνομα και ύποπτα σχέδια του για αναβίωση δήθεν νεο-οθωμανικών μεγαλείων.  

Υπάρχουν λοιπόν ενδείξεις ότι η τουρκική προπαγανδιστική μηχανή εργάζεται νυχθημερόν, με στόχο να δημιουργηθούν υπόνοιες κατά της χώρας μας στην διεθνή κοινότητα, η οποία όμως δεν " μασάει κουτόχορτο" όπως εκτιμούν κάποιοι εκεί στην Άγκυρα .

Η Ελλάδα αντιμετωπίζει μια πύρινη λαίλαπα η οποία δεν έχει προηγούμενο από συστάσεως του ελληνικού κράτους, ενώ οι ένοπλες δυνάμεις η πυροσβεστική, η αστυνομία και οι εκατοντάδες εθελοντές και κάτοικοι πολεμούν με ένα “θηρίο’, το οποίο είχαν στιγματίσει και οι αρχαίοι πρόγονοι μας ως ένα από τα χειρότερα στον πλανήτη.

https://www.pentapostagma.gr/

Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις;

  Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις; – Θώμη Μπαλτσαβιά – GynaikaEimai 15 Ιανουαρίου 2025 Υπάρχουν πολλά στάδια που πέρασα με σένα και τη...