Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2020

Ρωσικό ΜΜΕ: ''Υπάρχει έντονη ανησυχία για ελληνοτουρκική σύγκρουση''

 Ρωσικό ΜΜΕ: ''Υπάρχει έντονη ανησυχία για ελληνοτουρκική σύγκρουση''

Aποκαλυπτικό δημοσίευμα

Τα ρωσικά ΜΜΕ αναφέρουν την μεγάλη ανησυχία που επικρατεί στο Κρεμλίνο στο σενάριο μιας πιθανής ελληνοτουρκικής κρίσης η οποία θα εξελίσσονταν σε στρατιωτική, ενώ έχουν πληροφορίες ότι ο Ερντογάν με διάφορα προσχήματα θα επιχειρήσει να "παίξει" με τον Βόσπορο, εκβιάζοντας πιθανό την Μόσχα.

Ο λόγος έχει να κάνει με την πρόθεση της Τουρκίας, σύμφωνα με ρωσικές πηγές, να κλείσει τα Στενά του Βοσπόρου σε όλα τα πλοία (εμπορικά ή πολεμικά), αποκόβοντας την Μόσχα από την έξοδο στο Αιγαίο και την Α.Μεσόγειο.


Ρωσικές πηγές αναφέρουν ότι όντως η τουρκική ηγεσία σκέφτεται να το κάνει, σκοπεύοντας να κλείσει το πέρασμα μεταξύ της Μαύρης  θάλασσας και του Αιγαίου εν μέσω της αυξανόμενης κλιμάκωσης της καταστάσεως με την Ελλάδα.Το κλείσιμο των Στενών ως ενέργεια της Άγκυρας  επιτρέπεται άλλωστε και από την ίδια την συνθήκη του Μοντρέ, σε περίπτωση πολέμου της Τουρκίας με ...άλλο κράτος.         
    

Οι Ρώσοι επικαλούνται πληροφορίες τους και εντός του τουρκικού εδάφους ( από το 2016 και το πραξικόπημα είχαν και έχουν καλές πηγές) σύμφωνα με τις οποίες, μόλις η Ελλάδα ή άλλες χώρες του ΝΑΤΟ (Γαλλία) προσπαθήσουν να δημιουργήσουν ένταση, ο Βόσπορος θα κλείσει χωρίς προειδοποίηση, κάτι που με τη σειρά του θα άφηνε την ρωσική ναυτική βάση στην Ταρτούς χωρίς εφοδιασμό και όπλα, προκαλώντας ζήτημα στην ρωσική παρουσία στην Συρία.

Το σενάριο αυτό θα βόλευε αφάνταστα την τουρκική πλευρά στα σχέδια της στο συριακό έδαφος, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ρωσία διαθέτει έναν τρομερό εναέριο στόλο από μεταγωγικά αεροσκάφη και θα έλυνε μερικώς το δύσκολο αυτό πρόβλημα.    

Προς το παρόν, η ρωσική πλευρά μιλά κατηγορηματικά για πιθανή κλιμάκωση στα ύδατα του Αιγαίου και της Μεσογείου, γεγονός που δείχνει ότι η Ρωσία γνωρίζει καλά ότι με το κλείσιμο του Βοσπόρου στην διέλευση σκαφών, η κατάσταση στην περιοχή θα άλλαζε ριζικά.


Επιπλέον η ίδια υπηρεσία αναφέρει ότι, δεδομένης της σκληρής ανακοίνωσης της Άγκυρας ότι ο ρωσικός στρατός παρέχει αμέριστη βοήθεια στις δυνάμεις του Εθνικού Στρατού της Λιβύης (lNA), ενδέχεται να κλείσει και ο τουρκικός εναέριος χώρος σε οποιοδήποτε ρωσικό στρατιωτικό αεροσκάφος για Συρία και Λιβύη, προκαλώντας αρκετά σοβαρές δυσκολίες στην Μόσχα.Τονίζεται ότι η ρωσική υπηρεσία στρατιωτικών πληροφοριών έχει εντοπίσει μια πολύ μεγάλη συγκέντρωση τουρκικών δυνάμεων στο Idlib, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρή επιδείνωση της κατάστασης για τον ρωσικό και συριακό στρατό.

"Πριν από περίπου μισό χρόνο, η Τουρκία είχε ανακοινώσει ότι θα έκλεινε τον Βόσπορο σε περίπτωση έστω και της παραμικρής απειλής στα τουρκικά συμφέροντα, μπλοκάροντας την είσοδο και την έξοδο ρωσικών πλοίων μέσω του Βοσπόρου, και αυτό μπορεί να συμβεί σε μια ώρα, σε μια ημέρα, σε μια εβδομάδα ή σε ένα χρόνο, αλλά το σενάριο αυτό είναι κάτι περισσότερο από πραγματικό",  σημειώνει Ρώσος αμυντικός αναλυτής.

Πρέπει να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει αύξηση της έντασης στις σχέσεις μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας και αυτό προκαλεί όπως φαίνεται μεγαλύτερη ανησυχία εκτός από την Αθήνα και στην Μόσχα για τα δικά της συμφέροντα σε Συρία και Λιβύη.

https://www.pentapostagma.gr/

O Θεόδωρος Kολοκοτρώνης έγινε animation για να ταξιδέψει στον κόσμο

 O Θεόδωρος Kολοκοτρώνης έγινε animation για να ταξιδέψει στον κόσμο

kolokotronis-arthro

Ο Δημήτρης Βόρρης, σκηνοθέτης και δημιουργός του animation για τον «Γέρο του Μοριά», εξηγεί πώς ο αρχηγός των επαναστατημένων Ελλήνων μπορεί να αποτελέσει απάντηση στους υπερήρωες της Marvel και μιλά για την προσπάθεια οι πρωταγωνιστές του να γίνουν γνωστοί πέρα και μακριά από εθνικιστικά στερεότυπα

Τρεις άνθρωποι με εμπειρία στον κινηματογράφο (εκτός από τον δημιουργό και σκηνοθέτη Δημήτρη Βόρρη, ο Ελληνοκύπριος συνθέτης Γιώργος Καλλής έχει συνεργαστεί με την Disney, ενώ ο Νάσος Βακάλης έχει βραβευτεί με Emmy), με σπουδές και δουλειές στο Λος Aντζελες, μας αποκαλύπτουν πώς εμπνεύστηκαν από την ηγετική φυσιογνωμία της Επανάστασης, τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, «τον δικό μας σούπερ ήρωα, που είναι η πραγματική απάντηση στους αντίστοιχους της Marvel», όπως μας λένε χαρακτηριστικά.


Με αυτό το σκεπτικό οι τρεις δημιουργοί έφτιαξαν ένα απίστευτο ταινιάκι που σκοπό έχει να εμπνεύσει, να ξεσηκώσει και -γιατί όχι;-να διδάξει όλες τις ηλικίες, αλλά κυρίως τα παιδιά, που θα βρουν έναν βασικό λόγο για να ταυτιστούν με έναν ήρωα μιας άλλης επανάστασης - της δικής μας.

Στη σκηνή που βλέπουμε και στις φωτογραφίες ο Κολοκοτρώνης, μεταμφιεσμένος σε καθολικό μοναχό, αποβιβάζεται στη Μάνη και συναντά τον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, στις 6 Ιανουαρίου του 1821. Μαζί θα συγκροτήσουν, λίγες εβδομάδες αργότερα, τους πρώτους επαναστατικούς στρατιωτικούς πυρήνες της Επανάστασης του 1821.

f2_panel-04
f5_panel-33
f4_panel-28
f3_panel-07
Στις σκηνές από την ταινία, ο Κολοκοτρώνης, μεταμφιεσμένος σε καθολικό μοναχό, αποβιβάζεται στη Μάνη και συναντά τον Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, στις 6 Ιανουαρίου του 1821


Η ταινία animation φέρει τον τίτλο «Κολοκοτρώνης - Ο Γέρος του Μοριά», το σενάριο και η σκηνοθεσία είναι του Δημήτρη Βόρρη, η μουσική σύνθεση και η ενορχήστρωση του Γιώργου Καλλή και ο σχεδιασμός και η καλλιτεχνική διεύθυνση του βραβευμένου με Emmy animator Nάσου Βακάλη.

Βασίζεται στα «Απομνημονεύματα περί της Ελληνικής Επαναστάσεως» του Φωτάκου, πρώτου υπασπιστή του Κολοκοτρώνη, και τη «Διήγηση συμβάντων της Ελληνικής Φυλής» του Γεωργίου Τερτσέτη.

Η τριάδα των δημιουργών της ταινίας κλέβει τις εντυπώσεις χάρη στα βιογραφικά και τη διεθνή πείρα τους (συνεργασίες με ΗΠΑ, μεγάλα στούντιο και δημιουργούς), κάτι που προφανώς θα βοηθήσει να παιχτεί η ταινία σε ξένα φεστιβάλ, ενώ ενδιαφέρον έχουν ήδη επιδείξει τα σχολεία του εξωτερικού που επιθυμούν να την προβάλουν στους χώρους τους.

Εκτός από τον Βόρρη, ξεχωρίζει το όνομα του καλλιτεχνικού διευθυντή Νάσου Βακάλη, ο οποίος μας έστειλε χαιρετισμό από το Λος Αντζελες. Ο ίδιος έχει εργαστεί για τα μεγαλύτερα κινηματογραφικά στούντιο του Χόλιγουντ (Warner Animation, DreamWorks, Paramount, Universal/Illumination, Sullivan Bluth κ.ά.) Η τελευταία του ταινία μικρού μήκους «Dinner for Few» (Δείπνο για λίγους) έχει συγκεντρώσει 250 συμμετοχές σε διεθνή φεστιβάλ και έχει αποσπάσει 76 διεθνή βραβεία.

Οσο για τον Ελληνοκύπριο συνθέτη Γιώργο Καλλή, μέχρι στιγμής το σπουδαίο έργο του περιλαμβάνει τη σύνθεση μουσικής για 25 ταινίες μεγάλου μήκους. Στην ταινία της Disney «The Last Warrior» και στα «Lev Yashin», «Gagarin: First in Space» συνεργάστηκε με την Κρατική Ορχήστρα της Μόσχας και τη Συμφωνική Ορχήστρα Βουδαπέστης. Ακόμη στο ιστορικό δράμα «Cliffs of Freedom» με τον Κρίστοφερ Πλάμερ και τον Μπίλι Ζέιν και στην οικογενειακή περιπέτεια «Albion: The Enchanted Stallion» με τους Τζον Κλιζ, Ντέμπρα Μέσινγκ και Τζένιφερ Μόρισον. Εχει επίσης συμβάλει σε βραβευμένα με Emmy και BAFTA τηλεοπτικά προγράμματα, όπως είναι το μουσικό θέμα του «Horizon» για το BBC και του «My Life» για το CBBC.

Πρόσφατα βραβεύτηκε ως καλύτερος συνθέτης της χρονιάς για μουσική κινηματογράφου και τηλεόρασης από τα IFMCA Awards και Jerry Goldsmith Awards, ενώ πολλοί μουσικοί κριτικοί τον χαρακτήρισαν ένα από τα καλύτερα ταλέντα που εμφανίστηκαν στον χώρο. Καθώς οι συντελεστές της ταινίας βρίσκονταν για δουλειά στο Λος Αντζελες, το βάρος για να μας μιλήσει για την ταινία έπεσε στον σκηνοθέτη και δημιουργό Δημήτρη Βόρρη, ο οποίος ανέλαβε να μας εξηγήσει το συναρπαστικό χρονικό.

Ήταν πραγματικός ήρωας και με χιούμορ


«Η ιδέα ξεκίνησε (ξανα)διαβάζοντας και διασταυρώνοντας ιστορικά βιβλία και απομνημονεύματα για την Επανάσταση του 1821 τον Αύγουστο του 2019. Από Φωτάκο, Tερτσέτη, Mακρυγιάννη και Διονύσιο Κόκκινο μέχρι Γκρίντλεϊ Χάου και στρατιωτικές τακτικές του 19ου αιώνα», μας εξηγεί αναλυτικά ο Δημήτρης Βόρρης αποδεικνύοντας τη μεγάλη δουλειά που έχει γίνει γι’ αυτό το animation.

«Για μένα ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης είναι ο δικός μας σούπερ ήρωας», μας λέει κατηγορηματικά. «Σε αντίθεση με τους χάρτινους ήρωες της μυθοπλασίας της Marvel και της DC Comics που λατρεύονται παγκοσμίως από μικρούς και μεγάλους, ο Κολοκοτρώνης, ο αρχιστράτηγος της Εθνεγερσίας, είναι μέρος της ψυχοσύνθεσης και του DNA μας. Και είναι πραγ-μα-τι-κός! Οι μάχες που έδωσε και κέρδισε, η στρατιωτική του δεινότητα, η ταπεινότητα και η ακεραιότητα που τον διέκριναν ήταν μια υπέρβαση πέρα και έξω από τα τετριμμένα και τα συνηθισμένα». Και έχει απόλυτο δίκιο.

«Μόνο η Επανάσταση του 1821 είναι χίλια επεισόδια. Κι άλλα τόσα η Μυθολογία μας. Κι άλλα τόσα, να μην πω τα υπερδιπλάσια, η αρχαία Ελλάδα και η Ιστορία της», συμπληρώνει. «Αντ’ αυτών, εισάγουμε, βλέπουμε και καταναλώνουμε τηλεοπτικά σκουπίδια... Ας χτυπήσει καμπανάκι και για τους Ελληνες και φιλέλληνες επενδυτές, εσωτερικού και εξωτερικού, να επενδύσουν στο super brand Eλλάδα. Με τον καινούριο νόμο του ΕΚΟΜΕ και ένα πραγματικό 32% (40% x 80% επιλέξιμων δαπανών) θα λάβουν σε μετρητά και επιπρόσθετα εξίσου μεγάλες φοροαπαλλαγές», και είναι σίγουρα μια πρόταση, καθώς αυτό δίνει τη δυνατότητα να γυριστούν ταινίες με φόντο και επίκεντρο την Ελλάδα.

Αυτό προσπαθούν και οι δημιουργοί του «Κολοκοτρώνη», οι οποίοι δεν φτιάχνουν ένα ταινιάκι με σκοπό την εσωτερική κατανάλωση, ούτε για να τονώσουν τα εθνικιστικά αισθήματα, αλλά έχουν στόχο να κάνουν γνωστή την Ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης και των σπουδαίων πρωταγωνιστών της προς τα έξω - σε ολόκληρο τον κόσμο, πέρα από τα σύνορα.

«Σκοπός και στόχος είναι να κάνουμε μια δουλειά υψηλών τεχνικών προδιαγραφών που θα απευθύνεται στο ευρύ διεθνές κοινό. Θα συνδυάζει ψυχαγωγία, αλλά θα είναι και ιστορικά ακριβής όσο γίνεται. Πιστή στα πρόσωπα και τους χαρακτήρες της Επανάστασης του 1821. Προσθέτοντας και ικανές δόσεις χιούμορ μέσα από τους συμπρωταγωνιστές όπως η γυναίκα του Αικατερίνη, ο Φωτάκος, ο μέντορας του Κολοκοτρώνη, Μήτρος Πέτροβας (σ.σ.: Μήτρος = σοφός).

Μια και ο Κολοκοτρώνης ως χαρακτήρας ήταν λακωνικός, εύστροφος, πολυμήχανος. Και εξαιρετικά λιτός... Η πρώτη μας σκηνή λοιπόν είναι στην Πνύκα, με τον Κολοκοτρώνη, σε προχωρημένη ηλικία, να αφηγείται την πραγματική ιστορία της ζωής του στη νεολαία της εποχής και σε αγαπημένους φίλους και επιζήσαντες συναγωνιστές».

Ο σκηνοθέτης των 2.400.000 views

Φυσικά μια τέτοια ιστορία δεν θα μπορούσε να έχει μόνο ψυχαγωγική διάσταση και αισθητική, αλλά και επιμορφωτική, γι’ αυτό και, όπως μας εξηγεί ο σκηνοθέτης, «ταυτόχρονα μια άλλη ομάδα εξειδικευμένων συνεργατών ασχολείται με την παιδαγωγική και μορφωτική διάσταση του θέματος. Πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν αποσπάσματα του animation για να εντείνουν την κριτική ματιά αλλά και την ιστορική γνώση των μαθητών. Ηδη με τα πρώτα δείγματα δουλειάς υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από τα ελληνόφωνα σχολεία της Αυστραλίας και των Ηνωμένων Πολιτειών».

Κατ’ αρχάς, ο Δημήτρης Βόρρης ως σκηνοθέτης έγινε ευρέως γνωστός σε όλες τις ηλικίες και στο ελληνικό κοινό από την τριλογία κινουμένων σχεδίων με ήρωα τον «Αρχαιούλη», που αρχικά προβαλλόταν με μεγάλη διανομή από Rosebud, Odeon, Village Roadshow, ενώ κυκλοφόρησε και σε συλλεκτικό DVD σημειώνοντας ρεκόρ θέασης: ξεπέρασαν τους 2.400.000!

Άλλη του πολυσυζητημένη ταινία είναι η «Εξέγερση του Δεκέμβρη», εμπνευσμένη από την υπόθεση του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου που κίνησε το ενδιαφέρον του δημιουργού ώστε να έρθει στην Ελλάδα και να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ σχετικά με το θέμα. Στο εξωτερικό ωστόσο τον γνωρίζουν από τη συνεργασία του με κορυφαίους ηθοποιούς όπως η Ολυμπία Δουκάκη και η πανέμορφη πρωταγωνίστρια των «Sopranos» και «Il Postino» Μαρία-Γκράτσια Κουτσινότα, οι οποίες πρωταγωνίστησαν στην ταινία του «Υου Only Live Once» (Ζεις μόνο μία φορά).

Πρόκειται για μια διεθνή συμπαραγωγή (Ελλάδας, ΗΠΑ, Λουξεμβούργου) που γυρίστηκε στα αγγλικά στην Κω και τη Νέα Υόρκη, σε σενάριο του ίδιου και της Χριστίνας Μαύρου. Η ιστορία αφορά τις ζωές τεσσάρων γυναικών, διαφορετικών εθνικοτήτων και ηλικιών, που συναντώνται στη χημειοθεραπεία σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης και έρχονται στην Κω, την πατρίδα του Ιπποκράτη, πατέρα της Ιατρικής, με αφορμή τον γάμο του γιου μιας από αυτές, επιχειρώντας ταυτόχρονα να αλλάξουν τις ζωές τους. Στόχος της ταινίας ήταν να ευαισθητοποιήσει το κοινό σε σχέση με τον καρκίνο του μαστού.

Συνολικά, ο Δημήτρης Βόρρης έχει σκηνοθετήσει πάνω από 100 διαφημιστικές ταινίες και εταιρικά βίντεο, τέσσσερις ταινίες μικρού μήκους και πάνω από 1.200 ώρες τηλεοπτικών προγραμμάτων. Eίναι ιδρυτικό μέλος του Συνεταιρισμού Ελλήνων Σκηνοθετών, μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και της Ενωσης Σεναριογράφων Ελλάδος.

Δεν μπορούμε, επομένως, να μην τον ρωτήσουμε ποια απ’ όλες αυτές είναι η αγαπημένη του δουλειά και ποια ξεχωρίζει με αυτή τη μεγάλη εμπειρία που έχει στον χώρο της σκηνοθεσίας. «Δύσκολη απάντηση. Είναι σαν να ζητάτε από έναν πατέρα να διαλέξει ποιο παιδί του αγαπά περισσότερο», μας απαντά.

«Σίγουρα η “Εξέγερση του Δεκέμβρη” έρχεται πρώτα στον νου, αλλά και η δραματική κομεντί “You Only Live Once” με τις τέσσερις γυναίκες που αντιμετωπίζουν την πρόκληση του καρκίνου του μαστού, αφήνουν τη Νέα Υόρκη και έρχονται στην Ελλάδα και αλλάζουν τη ζωή τους δεν παύει να συγκινεί και να σκορπίζει χαμόγελα... Και το πιο “μικρό αδελφάκι” απ’ όλα, το δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ “Μη με ξεχάσετε - Τρεις Εβραίες μητέρες γράφουν στους γιους τους από το γκέτο της Θεσσαλονίκης”, βασισμένο στο βιβλίο του ιστορικού ερευνητή Λεόν Σαλτιέλ, αγγίζει μια ευαίσθητη χορδή... Ελπίζω κοινό και δημιουργοί να απεγκλωβιστούμε σύντομα από την κρίση του κορωνοϊού. Η διεθνής οπτικοακουστική βιομηχανία βρίσκεται σε freeze frame. Πρέπει να πατήσουμε ξανά το play!».

Ως σκηνοθέτης φαίνεται να ξέρει να κινητοποιεί τον κόσμο λαμβάνοντας ωστόσο σοβαρά υπόψη το κοινωνικό πλαίσιο και τα αντίστοιχα μηνύματα. Εντυπωσιακό είναι και το βιογραφικό του με σπουδές Κινηματογράφου σε Νέα Υόρκη και Λος Αντζελες, πόλεις με τις οποίες ακόμα έχει μεγάλη σχέση, αφού οι περισσότερες συμπαραγωγές που υπογράφει είναι διεθνείς - και αναρωτιόμαστε τι τελικά αποκόμισε από αυτή τη διεθνή του εμπειρία. «To εξής απλό: δουλεύουμε, δουλεύουμε, δουλεύουμε. Κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε με το budget που έχουμε. Και ελπίζουμε αυτό που δημιουργούμε, αργά ή γρήγορα, να αγγίξει την καρδιά και τον νου των ανθρώπων. Των θεατών. Αυτοί είναι οι τελικοί μας αποδέκτες και κριτές. Δεν είναι οι κατά καιρούς “κυβερνώντες” του πολιτισμού, οι ταγοί της κρατικής εξουσίας και οι δήθεν “ειδικοί τεχνοκράτες”, που -φευ!- έρχονται και παρέρχονται... Kαι αύριο δεν θα τους θυμάται κανείς!».

Δεν μπορούμε να μη συμφωνήσουμε μαζί του και ελπίζουμε μόνο να θυμούνται τέτοιους δημιουργούς στη χώρα μας, αφού η ταινία που αυτή τη στιγμή έχει αναλάβει να ταξιδέψει τον Κολοκοτρώνη κόπηκε ανάμεσα σε άλλες προτάσεις σημαντικών δημιουργών από το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου από το πρόγραμμα των 2.800.000 ευρώ COVID-19 Support.

https://www.protothema.gr/

Το άγνωστο παρασκήνιο του «Βυθίσατε το Χόρα», τον Αύγουστο του 1976

Το άγνωστο παρασκήνιο του «Βυθίσατε το Χόρα», τον Αύγουστο του 1976

Το σύνθημα «Βυθίσατε το Χόρα» προήλθε έπειτα από μυστική συμφωνία του Κωνσταντίνου Καραμανλή με τον Ανδρέα Παπανδρέου ή ήταν μια μονομερής προτροπή του ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ; Ο εξ απορρήτων του Καραμανλή, πρέσβης Πέτρος Μολυβιάτης, δηλώνει στην «Κ» ότι δεν υπήρχε καμία συνεννόηση, κάτι που αμφισβητούν συνεργάτες του Παπανδρέου. (Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Το σύνθημα «Βυθίσατε το Χόρα» προήλθε έπειτα από μυστική συμφωνία του Κωνσταντίνου Καραμανλή με τον Ανδρέα Παπανδρέου ή ήταν μια μονομερής προτροπή του ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ; Ο εξ απορρήτων του Καραμανλή, πρέσβης Πέτρος Μολυβιάτης, δηλώνει στην «Κ» ότι δεν υπήρχε καμία συνεννόηση, κάτι που αμφισβητούν συνεργάτες του Παπανδρέου. (Φωτ. ΑΠΕ-ΜΠΕ)

 Τον Αύγουστο του 1976, η κυβέρνηση Καραμανλή βρέθηκε αντιμέτωπη με την πρώτη κρίση με την Τουρκία μετά την εισβολή στην Κύπρο. Η κρίση εκδηλώθηκε με την έξοδο του ερευνητικού πλοίου «Χόρα» στο Αιγαίο, βορειοανατολικά της Λέσβου. Ο Ανδρέας Παπανδρέου υποστήριξε δημοσίως ότι η Ελλάδα έπρεπε να δώσει μια στρατιωτική απάντηση. Γνώριζε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής ότι ο Παπανδρέου θα δήλωνε «Βυθίσατε το Χόρα»; Είχαν συνεννοηθεί τηλεφωνικά προκειμένου να σταλεί στην Τουρκία ένα σκληρό μήνυμα που δεν θα μπορούσε να στείλει ο ίδιος ο πρωθυπουργός;

Το «Βυθίσατε το Χόρα» έχει εξελιχθεί σε νεοελληνικό αρχέτυπο που ανασύρεται από τη μνήμη κάθε φορά που εκδηλώνεται μια νέα κρίση. Ηταν μια μυστική κοινή πρωτοβουλία των δύο ηγετών ή μια μονομερής ενέργεια του Παπανδρέου; Μιλώντας στην «Κ» ο πρώην υπουργός Εξωτερικών, πρέσβης Πέτρος Μολυβιάτης δηλώνει κατηγορηματικά ότι δεν υπήρξε καμία συνεννόηση, υπογραμμίζοντας ότι την Παρασκευή 6 Αυγούστου 1976 ο Καραμανλής δεν μίλησε τηλεφωνικά με τον Παπανδρέου. Ο Παπανδρέου μίλησε μόνον με τον ίδιο τον κ. Μολυβιάτη, ο οποίος ήταν ο στενότερος συνεργάτης του Κωνσταντίνου Καραμανλή.

«Κοντά σε σύγκρουση»

«Η έξοδος του “Χόρα” στο Αιγαίο ήταν η πρώτη φορά στη μεταπολίτευση που φτάσαμε κοντά σε μια σύγκρουση», λέει στην «Κ» ο κ. Μολυβιάτης. «Ηταν Παρασκευή 6 Αυγούστου όταν διαπιστώθηκε ότι οι Τούρκοι μπήκαν στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. Ο Καραμανλής μου ζήτησε να ενημερώσω τον Γεώργιο Μαύρο, που ως επικεφαλής της Ενωσης Κέντρου – Νέες Δυνάμεις ήταν αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Το ΠΑΣΟΚ τότε ήταν τρίτο κόμμα. Ενημέρωσα τον Μαύρο και μετά αναζήτησα τον Ανδρέα Παπανδρέου. Μου είπαν ότι βρίσκεται σε περιοδεία στη Θράκη. Καθώς δεν υπήρχαν κινητά, παρακάλεσα τη Χωροφυλακή να τον αναζητήσει για να του μιλήσω. Οταν επικοινώνησε, του είπα: “Επικοινωνώ μαζί σας κατ’ εντολήν του πρωθυπουργού. Το Χόρα μπήκε στην υφαλοκρηπίδα. Μπαίνουμε σε κρίση με την Τουρκία”. Με ευχαρίστησε και με ρώτησε: “Ο πρόεδρος πιστεύει ότι πρέπει να επιστρέψω στην Αθήνα;” “Αυτό είναι δική σας απόφαση”, του απάντησα. “Οταν επιστρέψετε θα σας ενημερώσει πλήρως ο πρωθυπουργός”. Καμία άλλη επικοινωνία δεν έγινε. Ο Καραμανλής δεν μίλησε μαζί του τηλεφωνικά και ο Παπανδρέου έκανε τη δήλωση αυτή ενώ βρισκόταν ακόμα στη Θράκη. Οταν επέστρεψε στην Αθήνα μετά δύο ημέρες, συναντήθηκε με τον Καραμανλή και βγαίνοντας επανέλαβε αυτή τη δήλωση. Είπε, συγκεκριμένα, ότι διαφωνεί με την πολιτική της κυβέρνησης, η οποία είχε καταγγείλει την παραβίαση στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και είχε προτείνει την επίλυση των διαφορών για την υφαλοκρηπίδα από το Διεθνές Δικαστήριο. Υποστήριξε, αντιθέτως, ότι η απάντηση της Ελλάδας έπρεπε να είναι στρατιωτική. Αμέσως εξεδόθη ανακοίνωση από την κυβέρνηση η οποία αποδοκίμαζε τη δήλωση αυτή του Παπανδρέου. Αργότερα, επειδή κατάλαβε το λάθος του, ισχυρίστηκε ότι η δήλωση έγινε σε συνεννόηση, ενώ αυτό δεν είναι σωστό».

Ο κ. Μολυβιάτης έχει τοποθετηθεί για το ίδιο θέμα στο παρελθόν. Μιλώντας στη Βουλή το 2002 είπε ότι το τηλεφώνημα με τον Παπανδρέου ήταν «η μόνη επαφή που εγένετο μεταξύ του πρωθυπουργού δι’ εμού και του Ανδρέα Παπανδρέου για το επεισόδιο». Ο κ. Μολυβιάτης έχει επισημάνει κατά καιρούς σε ιδιωτικές συζητήσεις του ότι ο Καραμανλής δεν μιλούσε ποτέ τηλεφωνικά με τον Παπανδρέου. Μιλούσαν μόνο στις συναντήσεις τους, που μάλιστα ήταν συχνές, αλλά ποτέ τηλεφωνικά.

Το απόρρητο

Το τουρκικό ερευνητικό σκάφος «Χόρα» –μετέπειτα «Σισμίκ»– παραβίασε για πρώτη φορά την ελληνική υφαλοκρηπίδα την 6η Αυγούστου 1976. Επέστρεψε στο λιμάνι της Σμύρνης στις 17 Αυγούστου.

Η παπανδρεϊκή ερμηνεία είναι ότι ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ προέβη σε αυτή τη δήλωση έπειτα από συνεννόηση με τον Καραμανλή, που οι δύο πολιτικοί κράτησαν απόρρητη. Κανένας ηγέτης δεν είπε ποτέ ρητά σε κανέναν συνομιλητή του, ούτε αν έγινε, ούτε αν δεν έγινε συνεννόηση για το «Χόρα». Οταν το «Χόρα» βγήκε στο Αιγαίο ο Ανδρέας Παπανδρέου βρισκόταν στη Θράκη, επικεφαλής κλιμακίου του ΠΑΣΟΚ, που αποτελούνταν από κορυφαία στελέχη, ανάμεσα στα οποία και ο Κώστας Σημίτης. Οι διηγήσεις αναφέρουν ότι το πρωθυπουργικό γραφείο αναζήτησε τον Παπανδρέου. Καθώς ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ συνεχώς μετακινούνταν, ανατέθηκε πράγματι στην Αστυνομία να τον εντοπίσει και να του μεταφέρει το μήνυμα ότι έπρεπε να επικοινωνήσει με το Γραφείο Πρωθυπουργού. Ο Παπανδρέου επικοινώνησε και λίγο αργότερα είπε τη φράση «Βυθίσατε το Χόρα».

Η φράση αυτή αξιοποιήθηκε από τη Νέα Δημοκρατία προκειμένου να υποστηριχθεί το επιχείρημα ότι ο Παπανδρέου μπορεί να εμπλέξει την Ελλάδα σε πόλεμο. Ωστόσο, η πλευρά Παπανδρέου πάντοτε υποστήριζε ότι ο Καραμανλής ζήτησε τηλεφωνικώς από τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ να εμφανιστεί επιθετικός προκειμένου ο ίδιος να μπορεί να επικαλεστεί στις συνομιλίες του με τον διεθνή παράγοντα ότι δέχεται αφόρητες πιέσεις για κήρυξη πολέμου.

Βουλή, 1980 

Το 1980 οι συνεχιζόμενες επιθέσεις της Ν.Δ. με αιχμή το «Βυθίσατε το Χόρα» ανάγκασαν τον Παπανδρέου να τοποθετηθεί στη Βουλή. Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης Ράλλη, στις 23 Μαΐου 1980, ο τότε υπουργός Εθνικής Αμυνας Ευάγγελος Αβέρωφ κατήγγειλε την εξωτερική πολιτική του ΠΑΣΟΚ ως «πολιτική του “Βυθίσατε το Χόρα”». Ο Ανδρέας Παπανδρέου απάντησε: «[Σε ό,τι αφορά] το περίφημο “Βυθίσατε το Χόρα”. Εχω δεχθεί πολλές φορές τα πυρά και της κυβέρνησης και του Τύπου πάνω σε αυτό το σύνθημα. Είμαι δυστυχώς δεσμευμένος και δεν είμαι σε θέση να μιλήσω, οποιαδήποτε φθορά κι αν αυτό επιφέρει, γιατί σέβομαι κοινές αποφάσεις σε κρίσιμα θέματα. Παραπέρα δεν είμαι σε θέση να πω, αλλά είμαι υποχρεωμένος, αν δεν σταματήσει αυτή η ιστορία, κάποτε να παραβιάσω τον λόγο μου και να μιλήσω».

Ο Ευάγγελος Αβέρωφ απάντησε προσεκτικά: «Πρώτη φορά το λέτε. Οταν ένας αρχηγός ή και οποιοδήποτε μέλος του Κοινοβουλίου επικαλείται λόγους εθνικού συμφέροντος για να μην μπορεί να εξηγήσει κάτι, η κυβέρνηση και οποιοσδήποτε άλλος έχει υποχρέωση να σέβεται αυτή τη δήλωση».

Αμέσως μετά παρενέβη ο πρώην πρωθυπουργός της ΕΡΕ Παναγιώτης Κανελλόπουλος: «Θα ήθελα να βεβαιώσω τη Βουλή ότι πράγματι ο κ. πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ προέβη στη διατύπωση των λέξεων εκείνων για ορισμένο εθνικό σκοπό. Με διαβεβαίωσε ο ίδιος τον Αύγουστο του 1976. Οταν είχαμε συναντηθεί και τον ερώτησα πώς έφθασε στο σημείο να διατυπώσει μια τέτοια φράση, μου είπε γιατί το έκανε και βεβαιώθηκα ότι το έκανε για λόγους εθνικούς».

Η «Κ» ζήτησε από τον κ. Μολυβιάτη να τοποθετηθεί για τη συγκεκριμένη κοινοβουλευτική παρέμβαση του Παναγιώτη Κανελλόπουλου: «Το 1980 στη Βουλή ο Κανελλόπουλος δεν επιβεβαίωσε ότι υπήρχε συνεννόηση Καραμανλή – Παπανδρέου», απάντησε. «Επιβεβαίωσε απλώς ότι ο Παπανδρέου του είχε πει ότι υπήρχε συνεννόηση. Ο Κανελλόπουλος δεν μπορούσε να ξέρει αν όντως είχαν μιλήσει οι δύο ηγέτες». Από την άλλη πλευρά, πρόσωπα που βρίσκονταν κοντά στον Ανδρέα Παπανδρέου, όπως ο Νίκος Αθανασάκης, υποστηρίζουν ότι «αν η πλευρά Καραμανλή ήθελε να διαλύσει την εντύπωση ότι υπήρχε συνεννόηση, θα το είχε κάνει ήδη από την επόμενη ημέρα εκείνης της συζήτησης στη Βουλή, κάτι που δεν συνέβη».

https://www.kathimerini.gr/

ΠΙΣΤΕΥΕ ΚΑΙ ΜΗ ΕΡΕΥΝΑ

 ΠΙΣΤΕΥΕ ΚΑΙ ΜΗ ΕΡΕΥΝΑ

Λόγια του αέρα" τού Νίκου Σαραντάκου, στο Booktalks | Bookia

 Από το Ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου << Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία >>

 Με ρώτησαν τις προάλλες κάποιοι αρκετα νεότεροι, ποια είναι η σωστή διατύπωση της φράσης, «Πίστευε και μη ερεύνα» ή «Πίστευε και μηερεύνα».

Το ερώτημα είναι παλιό αν και περιέργως δεν το έχουμε συζητήσει στο ιστολόγιο παρά μόνο σε σχόλια, δεν του έχουμε δηλαδή αφιερώσει άρθρο. Ωστόσο, αυτό που με παρακίνησε να γράψω το σημερινό άρθρο ήταν ένα επιχείρημα, που έφερε κάποιος από τους συνομιλητές μου, υπέρ της δεύτερης διατύπωσης, που δεν το είχα ξανακούσει. Κι επειδή το επιχείρημα έχει ενδιαφέρον, αν και δεν είναι σωστό, αποφάσισα να γράψω το σημερινό άρθρο.

Όταν θέλουμε να εκφράσουμε την αρνητική προστακτική, είπε, χρησιμοποιούμε υποτακτική. Λέμε «πήγαινε» αλλά «μην πηγαίνεις», οπότε η άρνηση του «ερεύνα» έπρεπε να είναι «μη ερευνάς», όχι «μη ερεύνα». Άρα, αφού γραμματικά δεν στέκει το «πίστευε και μη ερεύνα» το σωστό είναι να γράψουμε «πίστευε και μη, ερεύνα».

Η σκέψη είναι ενδιαφέρουσα αλλά λαθεμένη διότι αναφέρεται σε άλλη γλώσσα, στα νέα ελληνικά και στη γραμματική της νεοελληνικής. Πράγματι, στη νέα ελληνική η άρνηση της προστακτικής εκφράζεται με το μη+υποτακτική.

Θυμάμαι μάλιστα ένα δημοσίευμα, πριν από καμιά δεκαπενταριά χρόνια, που ειρωνευόταν κάποιον διεθνή ποδοσφαιριστή, πιθανώς του Ολυμπιακού, επειδή, λέει, άφησε μήνυμα σε συμπαίκτη του στο οποίο του έγραφε «Γιώργο, πάμε για καφέ. Αν θες, έλα. Αν δε θες, μην έλα«.

Πολύ αμφιβάλλω αν όντως γράφτηκε κάτι τέτοιο, γιατί μου φαίνεται δύσκολο ένας φυσικός ομιλητης της ελληνικής να πει ή να γράψει «μην έλα».

Ωστόσο, αυτό ισχύει για τα νέα ελληνικά.

Στα αρχαία ελληνικά, που όταν ακούμε να λένε ότι είναι άλλη γλώσσα πολλοί εξανίστανται διότι «όλες οι λέξεις είναι ίδιες», που δεν είναι βέβαια, στα αρχαία λοιπόν ελληνικά η αρνητική προστακτική διατυπωνόταν έτσι ακριβώς, με το μη+προστακτική: μη λέγε, μη με λησμόνει, μη μου άπτου -για αντίστοιχες προστακτικές λέγε, λησμόνει, άπτου.

Επομένως, αυτό που στη σημερινή γλώσσα φαίνεται αντιγραμματικό ήταν ο κανόνας στα αρχαία ελληνικά. Άρα, το «μη ερεύνα» όχι μόνο δεν είναι αντιγραμματικό, όχι μόνο είναι ολόσωστό, αλλά και υπάρχουν, στους πατέρες της εκκλησίας, πολλές φράσεις με την αρνητική αυτή προστακτική, το «μη ερεύνα».

Πολλές υπάρχουν, αλλά όχι ακριβώς το «πίστευε και μη ερεύνα».

Στην αρχαία και βυζαντινή γραμματεία, όπως αυτή έχει καταγραφεί στο TLG, δεν βρίσκουμε ακριβώς τη φράση «πίστευε και μη ερεύνα», με ή χωρίς κόμμα.

Ωστόσο, βρίσκουμε αρκετές παρεμφερείς και μια διατύπωση πολύ κοντινή.

Στα πεπραγμένα της Οικουμενικής Συνόδου της Εφέσου (431 μΧ) βρίσκω:

πίστευε τῶι θαύματι καὶ μὴ ἐρεύνα λογισμοῖς τὸ γενόμενον

Το βρίσκω πιθανό αυτή η φράση να αποτέλεσε το πρότυπο για τη νεότερη «πίστευε και μη ερεύνα», που είναι πιο σφιχτή και πιο αποφθεγματική.

Αλλά υπάρχουν και στους Πατέρες της εκκλησίας παρεμφερείς φράσεις. Για παράδειγμα:

«σοφός τις παραινεῖ λέγων· Ἰσχυρότερά σου μὴ ζήτει, καὶ βαθύτερά σου μὴ ἐρεύνα· ἃ προσετάγη σοι, ταῦτα διανοοῦ» (Ιωάννης Χρυσόστομος, ο οποίος πάντως φαίνεται να διαφωνεί αφού σε πολλές περιπτώσεις επικαλείται το ευαγγελικό «ερευνάτε τας γραφάς»)

«χαλεπώτερά σου μὴ ἐρεύνα, καὶ ἰσχυρότερά σου μὴ ζήτει· ἃ προσετάχθη σοι, ταῦτα διανοοῦ» (στον Θεοδώρητο)

«γέγραπται γάρ· Ὑψηλότερά σου μὴ ζήτει καὶ βαθύτερά σου μὴ ἐρεύνα.» (Βιος Δανιήλ Στυλίτου)

και ούτω καθεξης η ίδια φράση με διάφορες παραλλαγές στους βυζαντινούς όπως στον Βρυέννιο:

«βαθύτερά σου μὴ ἐρεύνα, καὶ ἰσχυρότερά σου μὴ ἐξέταζε».

Για να είναι τόσο όμοιες οι φράσεις στις παραπάνω παραλλαγές (και σε πολλές ακόμα που βαρέθηκα να αντιγράψω) σημαίνει πως υπάρχει κάποια κοινή αφετηρία, που αλλωστε μας το λέει ο Χρυσόστομος, «σοφός τις παραινεί λέγων».

Πράγματι, στη Σοφία Σειράχ (ασεβώς κάποιος είχε πει κάποτε: εγώ προτιμώ τη Στέλλα Χασκήλ) υπάρχει το χωρίο:

χαλεπώτερά σου μὴ ζήτει καὶ ἰσχυρότερά σου μὴ ἐξέταζε· (3.21)

Ολοφάνερα αυτό είναι το πρότυπο όλων των παραλλαγών που είδαμε πιο πάνω.

Επομένως, η φράση «πίστευε και μη ερεύνα» δεν απαντά ακριβώς έτσι στην εκκλησιαστική γραμματεία αλλά αποτελεί συμπύκνωση της συνοδικής «πίστευε τῶι θαύματι καὶ μὴ ἐρεύνα λογισμοῖς τὸ γενόμενον» ενώ παρεμφερείς φράσεις υπάρχουν και σε άλλα πατερικά κείμενα.

Επειδή η φράση αυτή ακούγεται προβληματική στις μέρες μας, κάποιοι (προφανώς χριστιανοί) έχουν επιχειρήσει να την ξεπλύνουν, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για λάθος, ότι τάχα υπάρχει ένα κόμμα που αλλάζει το νόημα, ότι είναι «πίστευε και μη [κόμμα] ερεύνα», το οποίο θέλουν να μας πείσουν ότι σημαίνει «είτε πιστεύεις είτε όχι, ερεύνα».

Όμως αυτή η διατύπωση δεν στέκει. Αφενός επειδή δεν υπάρχει τέτοια φράση, όπως είδαμε, και αφετέρου επειδή, αν δεν κάνω λάθος, το «πίστευε και μη» δεν μπορεί να σταθεί συντακτικά. Θα μπορούσε να είναι «πιστεύσαντες και μη….» ή «πιστεύοντες και μη», αλλά θαρρώ πως το «πίστευε και μη» δεν στέκει.

Αλλά αν θέλει κάποιος Χριστιανός να πει ότι είναι καλό πράγμα η έρευνα, η αναζήτηση, η αμφιβολία, δεν έχει ανάγκη να διαστρεβλώνει δικολαβίστικα φράσεις. Υπάρχει το ευαγγελικό «Ερευνάτε τας γραφάς» που θαρρώ πως έχει μεγαλύτερο κύρος. Εκτός αν δεν πιάνεται επειδή το είπε σε Ιουδαίους.

  Από το Ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου << Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία >>

Για ποια προβλήματα υγείας «προειδοποιεί» το καλάθι του σούπερ μάρκετ

 Για ποια προβλήματα υγείας «προειδοποιεί» το καλάθι του σούπερ μάρκετ

Για ποια προβλήματα υγείας «προειδοποιεί» το καλάθι του σούπερ μάρκετ

Οι επιλογές τροφίμων που κάνει κάποιος στο σούπερ μάρκετ συνδέονται με τις πιθανότητες εμφάνισης μιας σειράς ασθενειών, σύμφωνα με τα ευρήματα της Σχολής Ιατρικής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου και του Πανεπιστημίου του Έξετερ.

Ειδικότερα, η αγορά μεγάλων ποσοτήτων σακχαρούχων ποτών αλλά και διαίτης, συνδέεται με χαμηλότερο κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, υψηλότερο ΔΜΣ (Δείκτη Μάζας Σώματος) και γενικά βλαβερές διατροφικές επιλογές.

Οι ερευνητές ανέλυσαν στοιχεία για τις αγοραστικές συνήθειες τροφίμων και ποτών 8.675 νοικοκυριών στη Βρετανία το 2016, τα οποία κατέταξαν σε επτά διαφορετικούς τύπους βάσει των περισσότερων αγορών ενός ή δύο προϊόντων από τις εξής κατηγορίες: σακχαρούχα ποτά, αναψυκτικά διαίτης, ποτά με βάση τα φρούτα ή το γάλα, μπύρα ή μηλίτη, κρασί και νερό. Τέλος, σχηματίστηκε μια ομάδα που αγόραζε από όλες τις παραπάνω κατηγορίες σε παρόμοιες ποσότητες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι τύποι νοικοκυριών ήταν:

- 30% έκαναν μεικτές αγορές
- 18% προτιμούσαν σακχαρούχα ποτά ή κρασί αντίστοιχα (15,6 λίτρα το έτος ανά άτομο για τα σακχαρούχα και 3,5 λίτρα για το κρασί)
- 16% αγόραζαν αναψυκτικά διαίτης (43,2 λίτρα το έτος ανά άτομο)
- 7% κατανάλωναν κυρίως μπύρα και μηλίτη (5,6 λίτρα το έτος ανά άτομο)
- 6% προτιμούσαν ποτά με βάση τα φρούτα ή το γάλα (6,4 λίτρα το έτος ανά άτομο)
- 4% αγόραζαν κυρίως νερό (2,3 λίτρα το έτος ανά άτομο)

Τα παραπάνω ποτά αντιπροσώπευαν το 5,6% των συνολικών θερμίδων που προσλάμβανε μέσω των αγορών κάθε νοικοκυριό ημερησίως.

Άλλα χαρακτηριστικά των νοικοκυριών έδειξαν πως ο τύπος 1 είχε περισσότερες πιθανότητες για υψηλότερο εισόδημα, ενώ οι τύποι 2, 3 και 4 συνδέθηκαν με χαμηλότερη κοινωνική τάξη.

Ως προς το υπερβολικό σωματικό βάρος και την παχυσαρκία, στην κορυφή βρέθηκαν οι τύποι 2 και 3 με ποσοστά 66,8% και 72,5% αντίστοιχα (με ΔΜΣ άνω του 25), τα οποία είχαν και τη μεγαλύτερη τάση αγορά γλυκών και σνακ (18%). Επιπροσθέτως, οι συνολικές αγορές τροφίμων και ποτών έδειξαν πως το καλάθι αγορών του τύπου 2 γέμιζαν κυρίως τα λιγότερο υγιεινά τρόφιμα και ποτά και λιγότερο τα φρούτα και λαχανικά.

Όπως τόνισε ο συν-συγγραφέας της μελέτης, καθηγητής Richard Smith από το Πανεπιστήμιο του Έξετερ, με προβλήματα υγείας όπως ο διαβήτης, η παχυσαρκία και οι καρδιακές παθήσεις να αυξάνονται παγκοσμίως, η εικόνα των αγοραστικών συνηθειών πρέπει να συμβάλει στον σχεδιασμό καλύτερων στρατηγικών για τη μείωση της κατανάλωσης σακχάρων τη βελτίωση της υγείας.

Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύονται στην επιστημονική επιθεώρηση PLOS Medicine.

https://www.onmed.gr/

Θρήνος στο θέατρο - Έφυγε από τη ζωή ο ηθοποιός Μάνος Βενιέρης

 Θρήνος στο θέατρο - Έφυγε από τη ζωή ο ηθοποιός Μάνος Βενιέρης

Μάνος Βενιέρης

Το «αντίο» της συζύγου του 

Θλίψη προκαλεί η είδηση του θανάτου του ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη, Μάνου Βενιέρη, ο οποίος άφησε την τελευταία του πνοή το βράδυ της Δευτέρας στα 73 του χρόνια

Η επαγγελματική του πορεία ήταν ιδιαίτερα πετυχημένη, έχοντας στο βιογραφικό του μεγάλες συνεργασίες.

Ο θάνατος του έγινε γνωστός μέσω μιας συγκινητικής ανάρτησης που έκανε η σύζυγός του, Μαρία Μπονίκου στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook.

Όπως έγραψε:

«Σήμερα, σίγησε η βελούδινη φωνή σου, Μάνο Βενιέρη…γνωστή σε μικρούς και μεγάλους, από τις σειρές που την δάνεισες. Πάντα σε δύσκολους πρωταγωνιστικούς ρόλους: στο ρόλο του πατέρα στο ”Μικρό Σπίτι στο Λιβάδι”, στου ”Ταρζάν”,στου ”Λούκι Λουκ” και αμέτρητες άλλες σειρές. Βρίσκεσαι στην Αθανασία, κοντά στα άλλα αστέρια που σε αγάπησαν και εμπιστεύτηκαν τα έργα σου. Όλοι ήταν αγαπημένοι σου … δεν ξεχώριζες κανένα, τους αγαπούσες όλους. Τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο, που πρωταγωνίστησε στο έργο σου ”Κρουαζιέρα στο πλοίο των τρελών” το μιούζικαλ με την μεγάλη επιτυχία στο Θέατρο ”Ρουαγιάλ”, την Γεωργία Βασιλειάδου στο ”Ρόδος και Πασαλιμάνι που το Παν … οι Αμερικάνοι”, μιούζικαλ στο θέατρο ”Πειραϊκό Λυρικό”,την επιτυχία που συνεχίστηκε και τον χειμώνα στο Θ. ”Ακάδημο”, την Ταϋγέτη στην ηθογραφία ”Παραμυθατζού” στο θέατρο ”Αυλαία”… τον Κώστα Τσάκωνα που έπαιξε στο ”Για μια χούφτα Τούβλα”… τον Γιώργο Κάππη στο ”Πορτοφολά αγάπη μου” και την Λουίζα Μπελίντα . Τον Αντώνη Παπαδόπουλο στην κωμωδία, ”Ο Γόης της Πεντάρας”, τον Βαγγέλη Σειληνό στο μιούζικαλ ”Γρανίτα … από Πεπόνι” …στο θέατρο ”Μετροπόλιταν” τον Βάσω Αδριανό στην κωμωδία ”Την Κυριακή Μπορείς”, στο θέατρο ”Φλορίντα”, τον Νίκο Δαδινόπουλο στο ”Μπρος Ψηλός και Πίσω… Ρέμα” σπονδυλωτή επιθεώρηση στο θέατρο ”Αυλαία”, τον Αλέξη Σολομό…που σου εμπιστεύτηκε πρωταγωνιστικούς ρόλους στο Εθνικό, αλλά ήρθε η αλλαγή που πίστευες, και κατέστρεψε την καριέρα σου. Στην Έλενα Ναθαναήλ, που πρωταγωνίστησε στο σήριαλ ”Θωμάς επί Κολωνώ”, τον Χάρρυ Κλιν που του έγραφες για το ραδιόφωνο τον ”Μπάμπη τον Παιχταρά”..

Τον Θανάση Βέγγο, που σκηνοθέτησες στην επιθεώρηση ”΄Εχετε Γειά… Δραχμούλες”, στο Θέατρο ”Περοκέ”, τον Σωτήρη Μουστάκα, που σκηνοθέτησες στην επιθεώρηση ”Έλα Μιμή… στον Τόπο” σου στο θέατρο ”Ακροπόλ” και στο ”Εμείς Χασάν και αυτοί… Μασάν” στο θέατρο ”Πάρκ” πόσα αλήθεια κείμενα του έγραφες για τηλεοπτικές εκπομπές, τον Γιώργο Παπαζήση, την Μαρία Μπονέλλου, την Κάτια Αθανασίου, τον μαέστρο Ζακ Ιακωβίδη, τον Γιάννη Γκιωνάκη που σκηνοθέτησες στο ”Εγώ θα σας σώσω”, Θέατρο ”Γκλόρια”, την Μπέτυ Μοσχονά, την Χριστίνα Σύλβα και τόσους άλλους συναδέλφους που έχουν φύγει, σε άλλη διάσταση, που σε πίστεψαν και εμπιστεύτηκαν το ταλέντο σου.

Τον Θεόδωρο Έξαρχο που έπαιξε στο βραβευμένο μονόπρακτο ”Παλιατσούρες” που τις έγραψες, όταν ήσουν πολύ νέος. Το μονόπρακτο που έχει παιχτεί στο θέατρο και στο ραδιόφωνο …πολλές φορές, σε διάφορα Πανεπιστήμια… και σε αναρχικές ομάδες όπως στη βίλα Αμαλία.Το 1983 βραβεύτηκε στον ”Κρατικό διαγωνισμό θεάτρου” του Υπουργείου Πολιτισμού το θεατρικό σου έργο ”Σκέπασε Μάνα Σκέπασε” το έργο έχει εκδοθεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις ”Δωδώνη”. Έγραψες ακόμη αρκετά μυθιστορήματα, παιδικά βιβλία και άπειρα θεατρικά έργα για παιδιά, που όλα ανεβάστηκαν σε κεντρικά Αθηναϊκά θέατρα και στην επαρχία με επιτυχία. Ήσουν συγγραφέας καυστικός, οξυδερκής. Μεγαλύτερος τίτλος τιμής σου ήταν, ότι έμεινες εκτός σ υ σ τ ή μ α τ ο ς. Πάντα πάνω από τις μικρότητες, και αντιζηλίες, της δουλειάς μας.

Δίδαξες στους μαθητές σου, το τίμιο παίξιμο, δεν άφηνες τους ηθοποιούς να καταπλήξουν, με τις φωνητικές τους κορώνες και διάφορα εξωτερικά τεχνάσματα, γιατί πίστευες ότι η τέχνη είναι α λ ή θ ε ι α. Δεν συμβιβάστηκες με την ασχήμια και την φτήνια. Δεν έβαλες τρικλοποδιές. Έφερες χαρά, ικανοποίηση, ευφορία με τις παραστάσεις σου. Πάντα πιστός στο ύφος και το πνεύμα του έργου. Α ι ρ ε τ ι κ ό ς, όπως οι προικισμένοι καλλιτέχνες, που δεν πωλούνται στο μ α ν τ ρ ί της κομματικής πειθαρχίας και στράτευσης. Είναι γνωστό ότι η αξιοκρατία και η επιλογή με βάση την αξία, είναι κάτι ανύπαρκτο για το Ελληνικό θέατρο και ότι την χώρα μας η Τέχνη έχει κλειστή είσοδο, εσύ με την αξία σου, άνοιξες και τις πιο δύσκολες πόρτες. Τίποτα δεν βρήκες έτοιμο, φτωχόπαιδο, χωρίς βοήθεια από πουθενά. χωρίς γνωριμίες και φίλους, μόνο με το ταλέντο σου, την φοβερή σου εργατικότητα, την συναίσθηση της ευθύνης, την δύναμη… της ψυχής σου, τις άπειρες γνώσεις, ~ ήσουν μια κινητή εγκυκλοπαίδεια ~ … πέρασες όλους τους σκοπέλους.

Το αυτοκινητικό δυστύχημα, που ήσουν συνοδηγός, της Γωγώς Αντζολετάκη με τις μπετόβεργες που σούβλισαν το κορμί σου… ήρθε την στιγμή που βρισκόσουν, στην κορυφή της καριέρας σου με δύο θεατρικά έργα στην Αθήνα …Στο ”Ρουαγιάλ” και στο ”Μετροπόλιταν” ενώ σε άλλο θέατρο της Αθήνας, έκανες μεγάλη επιτυχία σαν ηθοποιός στο ρόλο του μάγκα στο ”Μια Ιταλίδα στην Κυψέλη”, αυτό το δυστύχημα, σε έκανε να συνειδητοποιήσεις πολύ νωρίς, ότι το χρήμα και η δόξα είναι μάταια.

Ελπίζω, ο Αιακός να κρίνει με επιείκεια… και η ψυχή σου να βρίσκεται στην χώρα των Μακάρων… γιατί ήσουν γνήσιος Έλληνας αγάπησες το νησί του… και έδωσες την ψυχή σου για να γνωρίσουν, οι κάτοικοί της και άλλους συγγραφείς, ανεβάζοντας πολλά έργα : τον ”Καποδίστρια” του Καζαντζάκη, έργα του Τσέχωφ, του Μισιτζή, του Σουρή, του Γκόγκολ και τόσα άλλα. Επιθυμία σου ήταν οι στάχτες σου να σκορπιστούν, στα γαλαζοπράσινα νερά του Σαρωνικού. Και ο Ποσειδώνας να δεχτεί την τέφρα σου. Σε ευχαριστώ για την αμέτρητη αγάπη σου… για τα χιλιάδες βιβλία που μου χάρισες… για τα χρόνια που μείναμε ενωμένοι… μέσα από τόσες συμπληγάδες…σειρήνες… φτώχειες και λιτότητες, που γνώριζαν πάντα οι καλλιτέχνες όχι μόνο τώρα που την γνώρισε ο λαός μας…Τίποτα δεν μπόρεσε να μας χωρίσει. Καλόδρομη να είναι η ψυχούλα σου… Θα είσαι πάντα δίπλα μου… στην σκέψη μου και στην καρδιά μου… Καλό πέρασμα στα Ηλύσια πεδία… Καλή αντάμωση καρδούλα μου».

https://www.star.gr/

ΤΟ ΠΡΏΙΜΟ ΚΎΜΑ ΨΎΧΟΥΣ ΣΤΙΣ ΗΠΑ – ΠΌΣΟ ΣΠΆΝΙΟ ΕΊΝΑΙ;

 

Μία πρώιμη γεύση χειμώνα πήραν οι κάτοικοι των κεντροδυτικών πολιτειών στις ΗΠΑ εξαιτίας μίας ιδιαίτερα έντονης μεταφοράς αρκτικού ψύχους μέσω του Καναδά.

 

Απότομη η ψυχρή μεταφορά που συνέβη τις προηγούμενες μέρες (6-9/9/2020) στις κεντροδυτικές ΗΠΑ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περιοχή του Denver, όπου οι μέγιστες θερμοκρασίες υποχώρησαν από τους 37°C την Κυριακή (6/9/2020) στους περίπου 2°C την Τρίτη (8/9/2020). Αναμφισβήτητα πρόκειται για μία από τις πιο απότομες πτώσεις θερμοκρασίας τον μήνα Σεπτέμβριο όλων των εποχών στις ΗΠΑ, ωστόσο δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο. Στους χάρτες του CNN που ακολουθούν, φαίνεται συνολικά η εντυπωσιακή πτώση της θερμοκρασίας (σε Fahrenheit) στις ΗΠΑ από την περασμένη Κυριακή έως την Τρίτη, η οποία συνοδεύτηκε από 5-10 εκατοστά χιονιού (τοπικά και παραπάνω).

 

 

 

Άλλες περιπτώσεις πρώιμης μεταφορά ψύχους

Όσο κι αν ακούγεται περίεργο, χιονόπτωση έχει σημειωθεί στο Ντένβερ (να σημειωθεί ότι το υψόμετρο της πόλης είναι στα 1600 μέτρα) ακόμα νωρίτερα.

Ο λόγος για τις 3/9/1961, οπότε και σημειώθηκαν 10 εκατοστά χιονιού.

Στις 8/9/1962, η θερμοκρασία κατρακύλησε την ίδια μέρα από τους 33°C κοντά στους 0°C για να καταγραφούν 2-3 εκατοστά χιονόπτωσης.

Στις 12/9/1974, σημειώθηκαν 4-5 εκατοστά χιονιού.

Στις 12/9/1989, σημειώθηκαν 6 εκατοστά χιονιού.

Στις 24/9/2000, σημειώθηκαν 2-3 εκατοστά χιονιού.

 

Το 2019, έπρεπε να φτάσουμε αρχές Οκτωβρίου για να παρατηρήσουμε μία παρόμοια μεταβολή. Στις 9/10/2019 η θερμοκρασία υποχώρησε από τους 27°C στους 5°C φτάνοντας τους -2°C τα μεσάνυχτα. Αν και η θερμοκρασία τις επόμενες μέρες επανήλθε σε επίπεδα άνω των 20°C, στις 26/10/2019 μία νέα πτώση από τους 24°C στους -1.5°C συνδυάστηκε εκ νέου με χιόνια.

 

Κλείνοντας, έχει μεγάλο ενδιαφέρον να ρίξουμε μία ματιά στο μέσο ημερήσιο θερμομετρικό εύρος που συναντάει κανείς στο Ντένβερ κατά της διάρκεια του έτους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ιδιαίτερα το θερινό εξάμηνο του έτους η θερμοκρασία μπορεί να μεταβληθεί έως και πάνω από 20°C μέσα σε μία μέρα ακριβώς λόγω της τοποθεσίας και του αναγλύφου της περιοχής. Συγκεκριμένα για το μήνα Σεπτέμβριο η κλιματολογία θέλει μέση ελάχιστη θερμοκρασία κοντά στους 10°C και μέση μέγιστη θερμοκρασία στους 28°C.

 

Πηγές: CNNDenverPostGreeleyTribuneWashingtonPostNOAA FoxNews

http://northmeteo.gr/

Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις;

  Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις; – Θώμη Μπαλτσαβιά – GynaikaEimai 15 Ιανουαρίου 2025 Υπάρχουν πολλά στάδια που πέρασα με σένα και τη...