Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 16 Οκτωβρίου 2018

Νοσταλγία: Τα παλιά αθώα παιδικά παιχνίδια – Ποιος τα θυμάται;

Νοσταλγία: 

Τα παλιά αθώα παιδικά παιχνίδια  

Ποιος τα θυμάται; 

Νοσταλγία: Τα παλιά αθώα παιδικά παιχνίδια – Ποιος τα θυμάται; (vid)
Τρώγαμε, διαβάζαμε (ή κάναμε ότι διαβάζουμε) και μετά σφαίρα για παιχνίδι... 
Όταν με ρωτούν πώς ήταν τα παιδικά μου χρόνια, η απάντηση είναι μία: γεμάτα παιχνίδι σε πλατείες, γήπεδα και γειτονιές και χωρίς τηλεόραση. Όχι ότι δεν υπήρχε τηλεόραση. Υπήρχε αλλά δεν μας ενδιέφερε να δούμε.
Τις προάλλες ένα παιδάκι απόρησε «πώς είναι δυνατόν να μην παίζατε ηλεκτρονικά παιχνίδια; Γιατί δεν είχαμε play station; Τι παιχνίδια παίζαμε όλη μέρα στις αλάνες;
Δεν ήξερα από πού να αρχίσω και που να τελειώσω... Τόσες παιδικές αναμνήσεις από χρόνια γεμάτα ξεγνοιασιά, γέλιο, αγάπη και πολύ, πολύ παιχνίδι...
Πάμε λοιπόν να θυμηθούμε μερικά από αυτά μέσα από το παραπάνω βίντεο, ενώ πιο κάτω θα σας αναφέρω και ορισμένα από τα παιχνίδια της γειτονιάς και πώς παίζονταν.
Εσείς, τα θυμάστε;
Τα βγάζουμε... 
Πριν ξεκινήσουν τα περισσότερα παιχνίδια, έπρεπε να αποφασιστεί ποιος θα παίξει πρώτος. Για το λόγο αυτό λοιπόν τα... βγάζαμε.
Όλα τα ποιηματάκια ξεκινούσαν με το γνωστό «μπουφ ή πουφ», το οποίο δεν κατάλαβα ποτέ τι σήμαινε.
Και συνεχίζαμε με τα ποιηματάκια:
  • «Άκατα μάκατα σούκουτου μπε, άμπε φάμπε ντόμινέ, άκατα μάκατα σούκουτου μπε άμπε φάμπε βγε»
  • «Είσαι κινεζάκι; Ναι! Τρως πολύ ρυζάκι; Ναι! Πό-σες κου-τα-λί-τσες την η-με-ρα τρως;»
  • «Α μπε μπα μπλομ, του κίθε μπλομ, α μπε μπα μπλομ του κίθε μπλομ μπλιμ μπλομ» και σε κάποιες παραλλαγές ακολουθούσε το: «Πού θα πας εκεί; Στη Βόρεια Αμερική να βρεις και τον Ερμή που παίζει μουσική».
  • «Ω μαριάμ μαριάμ μαριάμ σι ντορεμί μακαρό μακαρό λέο λέο πτι πτι πτι λέο λέο πτι πτι πτι, ουάν του θρι».
  • «Το παπούτσι σου βρωμάει, αλλαξέ το».
  • «Ανέβηκα σ' ένα χωριό και είδα ένα γουρούνι το κοίταξα καλά καλά και μου΄φαγε τη μούρη. Γω γω γω, συ συ συ. Το γουρούνι είσαι 'συ!»
  • «Ένα δύο τρία, πήγα στην Κυρία μου 'δωσε ένα μήλο μήλο δαγκωμένο το 'δωσα στην κόρη έκανε αγόρι το 'βγαλε Θανάση σκούπα και φαράσι»
  • «Πέτρα – ψαλίδι – μολύβι – χαρτί»
Κρυφτό
«Πέντε, δέκα, δεκαπέντε...». Το κρυφτό είναι ο λόγος που μάθαμε την προπαίδεια του 5 πριν την ώρα μας! Το παιχνίδι δεν χρειάζεται συστάσεις. Φτου ξελευθερία για όλους!
Μακριά γαϊδούρα
Οι μισοί συμμετέχοντες πρέπει να σκύψουν ο ένας μετά τον άλλο και οι υπόλοιποι παίρνουν φόρα και πηδάνε από πάνω τους για να φτάσουν όσο πιο μακριά μπορούν. Όποιος πέσει, χάνει!
Αμπάριζα
"Παίρνω αμπάριζα και βγαίνω και κανένα δεν το λέω!" Η αμπάριζα παίζεται με δύο ομάδες. Η κάθε ομάδα ορίζει ένα δέντρο για «αμπάριζα» ή «μάνα» και σκοπός της είναι να την προστατεύσει. Ένα παιδί από κάθε ομάδα παίρνει φόρα και τρέχει προς την αντίπαλη και ο ένας προσπαθεί να αγγίξει τον άλλον. Όποιος προλάβει αιχμαλωτίζει τον αντίπαλο. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να μείνει ο τελευταίος παίκτης, ο οποίος πρέπει να προστατέψει τη μάνα του από (έως 2) αντιπάλους. Μπορεί να προσπαθήσει να ελευθερώσει τους αιχμάλωτους συμπαίκτες του για να τον βοηθήσουν, με ένα άγγιγμα. Τότε αυτοί φωνάζουν: "Παίρνω αμπάριζα και βγαίνω και κανένα δεν το λέω." Νικήτρια είναι η ομάδα που θα φυλακίσει όλους τους αντίπαλούς παίχτες.
Αγαλματάκια
Παίζεται από τρία παιδιά και πάνω. Ένα παιδί κλείνει τα μάτια και λέει «Αγαλματάκια ακούνητα, μέρα ή νύχτα;». Όσο το λέει τα άλλα παιδιά κινούνται. Αν όμως ανοίξει τα μάτια του και κάποιο παιδί κουνιέται ακόμα, τότε φυλάει εκείνο.
Κλέφτες και αστυνόμοι
Δύο οι ομάδες: Οι κλέφτες και οι αστυνόμοι. Οι αστυνόμοι πρέπει να πιάσουν τους κλέφτες ακουμπώντας τους και οι κλέφτες προφυλάσσονται αν ακουμπήσουν με την πλάτη κάτω ή στον τοίχο ενώ για να κερδίσουν πρέπει να ακουμπήσουν στην πλάτη τους αστυνόμους.
Κουτσό
Το σχέδιο με τις κιμωλίες στα πεζοδρόμια είναι χαραγμένο στη μνήμη μας και ας εκλείπει πλέον. Το παιχνίδι έχει πολλές παραλλαγές με πιο δημοφιλή αυτήν.
Το κυνηγητό
Όταν βαριόμασταν σαν παιδιά, το πρώτο που λέγαμε ήταν «παίζουμε κυνηγητό;». Οι κανόνες απλοί: Ένας κυνηγά κι οι υπόλοιποι τρέχουν να κρυφτούν. Υπάρχει και "ξελέ" (κυνηγημένος να ελευθερώσει φυλακισμένο) καθώς και "μάνα" (άσυλο).
Μέλισσα
"Περνά - περνά η μέλισσα με τα μελισσόπουλα και με τα κλωσσόπουλα. Ζουμ - ζουμ - ζουμ να οι μέλισσες περνούν για να δούμε τι θα πουν". 
Μπιζ
Βίαιο παιχνίδι αλλά πολύ διασκεδαστικό! Κάποιος κλείνει τα μάτια του και ένας από τους υπόλοιπους τον χτυπάει. Όταν γυρνάει, όλοι φώναζαν "μπιζ" και σηκώνουν το ένα χέρι. Η "μάνα" τότε ανοίγει τα μάτια και πρέπει να μαντέψει ποιος τον χτύπησε.
Πατητό
Όλα τα παιδιά ενώνουν τα πόδια τους. Μόλις φωνάξουν «πατητό» πρέπει να τραβήξουν τα πόδια τους πίσω. Φωνάζουν νούμερα «πρώτος», «δεύτερος» κ.ο.κ. και ο καθένας παίζει με τη σειρά του. Ο ένας πρσπαθεί να πατήσει τον άλλο πηδώντας. Πηδούν όμως και αυτοί, τους οποίους οι άλλοι προσπαθούν να πατήσουν, ώστε να αποφύγουν το πάτημα.

Τα μήλα
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η μία ομάδα είναι "μέσα" και η άλλη "έξω" (δηλαδή εντός και εκτός ενός κύκλου). Τα παιδιά που είναι έξω ρίχνουν την μπάλα. Αν η μπάλα ακουμπήσει κάποιο παιδί από μέσα, χάνει. Αν όμως την πιάσει, κερδίζει μια ζωή ακόμα.
Το ποδόσφαιρο και το μπάσκετ δεν τα έβαλα γιατί θεωρούνται αυτονόητα. Αν έχετε και εσείς κάποιο παιχνίδι που παίζατε μικροί και θέλετε να το μοιραστείτε μαζί μας, μπορείτε να το αναφέρετε στα σχόλια του Facebook. 
https://www.newsbomb.gr/bombplus

Χαλκός: Ένα μέταλλο που αφανίζει όλα τα μικρόβια!

Χαλκός: 

Ένα μέταλλο που αφανίζει όλα τα μικρόβια! 

Το παλαιότερο μέταλλο στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού

Χαλκός: Ένα μέταλλο που αφανίζει όλα τα μικρόβια! Το παλαιότερο μέταλλο στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού

Στην αρχαιότητα ο χαλκός αντιπροσώπευε για τους Αιγύπτιους την αιώνια ζωή, την υγεία και την ευημερία και χρησιμοποιούνταν για τη θεραπεία λοιμώξεων και την αποστείρωση του νερού.

Ο Ιπποκράτης αντιμετώπιζε με χαλκό (ή χαλκό και μέλι) ανοιχτές πληγές και δερματικά προβλήματα, ενώ Ρωμαίοι, Αζτέκοι, Πέρσες, Ινδοί και Μογγόλοι τον είχαν πρώτο και καλύτερο για έλκη και μολύνσεις.

Άραγε πόσο χρήσιμο είναι σήμερα για την υγεία το παλαιότερο μέταλλο στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού;

Τα βακτήρια τον τρέμουν!

Ο χαλκός δεν κάνει μόνο για καλώδια και ηλεκτρομαγνητικές εφαρμογές, αλλά επίσης καταστρέφει (με ασφάλεια και απόλυτη επιτυχία) περισσότερο από το 

99,9% όλων των βακτηρίων, ακόμα και τα πιο ανθεκτικά όπως ο χρυσίζων σταφυλόκοκκος.

Και όλα αυτά μέσα σε 10 λεπτά έως 2 ώρες, αρκεί οι ευαίσθητοι, βλαβεροί μικροοργανισμοί να έρθουν σε επαφή με την επιφάνειά του. Άρα υπερέχει και ξεχωρίζει, επειδή κανένα υλικό δεν μπορεί να πλησιάσει την αντιμικροβιακή αποτελεσματικότητά του. Ίσως γι’ αυτό στις επιδημίας χολέρας στο Παρίσι (1832-1852) οι εργαζόμενοι στον χαλκό είχαν ανοσία στην ασθένεια. Πολλά επίσης έχουν λεχθεί και για την έντονη αντικαρκινική του δράση, παρατηρημένη ήδη από το 1912 σε Γερμανία, Γαλλία και Αγγλία.

Κάνει τα μικρόβια… σουρωτήρι
Το κόκκινο μέταλλο έχει καταπλήξει τους επιστήμονες με τις ιδιότητές του, αφού σαρώνει στην κυριολεξία όποιον μολυσματικό παράγοντα βρεθεί στον δρόμο του. Ο τρόπος που το κάνει είναι εκπληκτικός.

Πρώτα τρυπάει την εξωτερική μεμβράνη των βακτηρίων κάνοντάς την σαν… σουρωτήρι και στη συνέχεια τα εμποδίζει να τραφούν, να αναπνεύσουν, να δημιουργήσουν ενέργεια, να πολλαπλασιαστούν ή έστω να επισκευάσουν τη χαλασμένη μεμβράνη τους. Αυτό σημαίνει ότι ο χαλκός καταστρέφει συνεχώς τα μικρόβια και μάλιστα χωρίς να φθείρεται ο ίδιος, ενώ ταυτόχρονα είναι απόλυτα ασφαλής στην (εξωτερική) χρήση του.

Πιάσε χαλκό και μη φοβάσαι

Ο χαλκός έχει χρησιμοποιηθεί για αιώνες από τους ανθρώπους σε πολλές εφαρμογές. Η λατινική ονομασία του cuprum (αρχικά сyprium = από την Κύπρο) του δόθηκε επειδή βρισκόταν σε αφθονία στην Κύπρο. Σήμερα στα νοσοκομεία διαφόρων χωρών (και της Ελλάδας) χρησιμοποιείται ο λεγόμενος αντιμικροβιακός χαλκός που αποτελείται από διάφορα ανθεκτικά κράματα του μετάλλου.

Όπως υποστηρίζει μάλιστα ο καθηγητής μικροβιολογίας Bill Keevil, πρόεδρος Περιβαλλοντικής Υγείας στο αγγλικό πανεπιστήμιο του Southampton, η τοποθέτηση επιφανειών από χαλκό επάνω σε αντικείμενα που αγγίζουμε καθημερινά μέσα σε δημόσια κτίρια και οχήματα μαζικής μεταφοράς (π.χ. χειρολαβές, πόμολα και διακόπτες) θα μπορούσε να μειώσει την ταχεία παγκόσμια διάδοση των πολυανθεκτικών μικροβίων.

Όχι στο μαγείρεμα – ναι στο νερό

Αντίθετα, το μαγείρεμα μέσα σε σκεύη από χαλκό (μπακίρια) είναι επικίνδυνο για την υγεία. Η χρήση τους έχει εγκαταλειφθεί επειδή, όταν ο χαλκός έρθει σε επαφή με όξινες τροφές σε υψηλές θερμοκρασίες, ενδέχεται να διαβρωθεί και να μολύνει το φαγητό με τοξικά οξείδια που προκαλούν δηλητηρίαση.

Έτσι πλέον τα σπάνια σήμερα χάλκινα σκεύη καλύπτονται εσωτερικά με κασσίτερο (γανώνονται) είτε με ανοξείδωτο χάλυβα. Όμως ο χαλκός και τα κράματά του όχι μόνο δε μολύνουν το πόσιμο νερό αλλά το αποστειρώνουν κιόλας, γι’ αυτό και χρησιμοποιούνται στα δίκτυα υδροδότησης.

pronews.gr

https://eleftheroiellines.blogspot.com/

Κολοκυθόπιτα με κίτρινο κολοκύθι

Κολοκυθόπιτα με κίτρινο κολοκύθι

Από το μποστάνι του φίλου Αντωνάκη...

Υλικά

1 μεγάλο κίτρινο κολοκύθι
4 αυγά
1 μεγάλο ξερό κρεμμύδι
200 γ. φέτα θρυμματισμένη
200 γ. μυζήθρα από τουλουμοτύρι
150 γ. ρεγκάτο τριμμένο
3/4 φ. τσαγιού τραχανάς ξινός
1/2 ματσάκι μαϊντανό
1 κ. γλυκού δυόσμο ξερό
1 πακέτο χωριάτικο φύλλο

Υλικά : ένα ταψί κουζίνας

Εκτέλεση

Κόβουμε το κολοκύθι στη μέση.
Βγάζουμε τα σπόρια και τις ίνες.
Βγάζουμε τη ψίχα μ' ένα κουτάλι (ξύνουμε) και τη βάζουμε σε σουρωτήρι για να βγάλει τα υγρά της...
Την αλατίζουμε ελάχιστα...
Ψιλοκόβουμε το κρεμμύδι και το σοτάρουμε σε λίγο λάδι.
Προσθέτουμε την κολοκύθα στην κατσαρόλα, αφού τη στύψουμε με τα χέρια για να βγάλει τυχόν υγρά της...
 Ανακατεύουμε, αν τυχόν, βγάλει υγρά, την αφήνουμε για λίγο στη φωτιά μέχρι να τα πιει...
Πιπέρι.
Στη συνέχεια, την κατεβάζουμε από τη φωτιά, προσθέτουμε τον τραχανά και ανακατεύουμε αμέσως για να μη μας κολλήσει...
Προσθέτουμε μαϊντανό ψιλοκομμένο και δυόσμο.
Προσθέτουμε τα τυριά και ανακατεύουμε...

Αφήνουμε το μείγμα μας να κρυώσει και αφού κρυώσει, προσθέτουμε τ' αυγά μας.
Ανακατεύουμε.
Στη συνέχεια παίρνουμε ένα ταψί κουζίνας και το λαδώνουμε καλά και τα τοιχώματά του.
Στρώνουμε τα μισά φύλλα, ανάμεσα τα λαδώνουμε.

Προσθέτουμε το μείγμα.
Το απλώνουμε ομοιόμορφα.

Τέλος, τη σκεπάζουμε με τα υπόλοιπα φύλλα, λαδώνοντάς τα, ανάμεσά τους...


Ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνος στους 180 βαθμούς για πενήντα λεπτά.

Καλή Επιτυχία!

https://www.gandmclub.com/

Ο κανιβαλιστής Δούρειος Ίππος

Ο κανιβαλιστής Δούρειος Ίππος

Δούρειος Ίππος


 
Διαχρονικά κοινωνικά και πνευματικά πογκρόμ της πολιτικής εξουσίας
Η εξαπάτηση, καπήλευση και κατακρεούργηση του λαού συνεχίζεται με αμείωτους ρυθμούς, όσο η κοινωνία αποσβολωμένη παρακολουθεί τα γεγονότα και συνεχίζει να κατατρώει τις σάρκες της.
Από ένα σημείο και μετά το αστείο παύει να είναι αστείο, ο αποχαυνωμένος λαός όμως, εθισμένος στον οπιούχο άρτο και τα ξεπεσμένα θεάματα, παραμένει ευχαριστημένος και φυσικά ανήμπορος να αντιδράσει. Πόσα βιβλία ιστορίας να σκίσει κανείς αντικρύζοντας αυτό το χάλι της εξέλιξης.
Βόδι-ΆροτροΗ περίτρανη απόδειξη της σημερινής κοινωνικής επιδίωξης είναι ο άνευρος και ανεπηρέαστος κυνισμός της αδιαφορίας. Δεν είναι δυνατόν να μαστιγώνεις το βόδι και εκείνο να τα βάζει με το άροτρο. Το μεγάλο παζάρι της εθνικής κυριαρχίας συνεχίζει να εκποιεί τα προϊόντα του. Αν η βίαιη υποδούλωση τόσων χρόνων δε σήμανε την καμπάνα της επανάστασης, σημαίνει πως δεν έφτασε ο κόμπος στο χτένι ή απλά δεν υπάρχει χτένι.
Αυτό το κράτος που εδώ και αιώνες έβγαλε τόσα σημαντικά φυντάνια της προδοσίας, δε λέει να σταματήσει. Μάλλον ο γραικός σηκώνει υποδούλωση, αρκεί να είναι καλοζωισμένος και ας γκρεμιστεί ο κόσμος όλος.
Δεν μας ενδιαφέρει αν μας κάνουν πλάκα οι κονσερβοποιημένοι σκοπιανοί και ιδιοποιούνται τη μεγαλύτερη προσωπικότητα της ελληνικής και παγκόσμιας ιστορίας, δεν μας ενδιαφέρει αν οι γείτονες στο ιερό Αιγαίο κάνουν βόλτα τα αεροσκάφη και τον στόλο τους να πάρουν αέρα, γιατί είμαστε πολιτισμένοι και καλοί γείτονες. Φυσικά διατηρούν και τη μισή Κύπρο για εξοχικό, αλλά εντάξει εμείς να είμαστε καλά.
Ακόμη η θάλασσα ξεπλένει το ελληνικό αίμα από τον Πόντο και τη Σμύρνη, ακόμη στάζει αίμα ο ιστός της γαλανόλευκης στη Βόρεια Κύπρο, αλλά εμείς πρέπει να είμαστε καλοί γείτονες. Φυσικά, όσο ο ραγιάς ικανοποιεί τις καπιταλιστικές πνευματικές του ανησυχίες όλα βαίνουν καλώς.
Η προεκλογική περίοδος συντομεύει και είναι σαν να βλέπουμε σε επανάληψη κάποια χιλιοπαιγμένη ταινία, όπου οι ατσαλάκωτοι ιδεολόγοι θα αντιμάχονται για τα αριστερά, δεξιά και κεντρώα τους επιχειρήματα, εκστασιασμένοι από την μαρμίτα που ακολουθεί την ηλεκτρική καρέκλα της εξουσίας. Από την άλλη, οι ανιστόρητοι και ντεμοντέ αγκυλωτοί πραματευτάδες θα μοιράζουν δωρεάν κοπανιστό αέρα στους παντογνώστες ραγιάδες. Και ο λαός συνεχίζει να τραβάει κουπί.
Στο παιχνίδι της εσωτερικής κατανάλωσης και δήθεν προοδευτικής εγωμανίας, ανέκαθεν ο ραγιάς καταλάμβανε την πρώτη θέση. Προφανώς και σε ένα κράτος που όλοι είναι ηγέτες και εκφράζουν την ηλίθια κατά τα τεκμήρια άποψή τους, δεν απορεί κανείς που δεν πηγαίνει τίποτα σωστά. Οι φιλόσοφοι έδωσαν τη θέση τους στους λαϊκούς σοφιστές της δεκάρας και της ηθικής δυσωδίας.
Όταν ο δούρειος ίππος κανιβαλίζει τη σάρκα του και ξεσκεπάζει τη σαπίλα που κρύβει στην κρατική πυριτιδαποθήκη, η τραγωδία της ανύπαρκτης και ευθυνόφοβης κοινωνίας ξεσκεπάζεται και προσυπογράφει την προβληματική τελείωσή της.
ΣκιάχτροΔε σέβεται τον ιδρώτα του όποιος σκύβει το κεφάλι και αποδέχεται τη μοίρα που του ορίζει το κάθε διορισμένο σκιάχτρο για να διαφεντέψει την πατρίδα. Δεν είναι δυνατόν να υπογράφεται στα χώματα της ιερής Μακεδονίας η θανατική της καταδίκη και να μην αντιδρά κανείς. Τα συλλαλητήρια και οι διαδηλώσεις δοκιμάστηκαν και απέτυχαν παταγωδώς. Όχι γιατί δεν είχαν την δυναμική που άρμοζε αλλά γιατί δε σεβάστηκε κανείς τη δημοκρατία και τη λαϊκή απαίτηση.
Ποτέ ως τώρα δεν έδειξε τόσο ισχυρά σημάδια αποσάθρωσης και αδιαφορίας ο λαός απέναντι στην ιστορική ευθύνη της διαφύλαξης της ακεραιότητας του κράτους. Τα πνευματικά πογκρόμ οδηγούν την κοινωνία σε μια ανείπωτη καταστροφή χωρίς προηγούμενο.
Στο περιβάλλον έξω από την βραστή βαλκανική γυάλα και την κερκόπορτα της Ανατολής, ο κόσμος δεν ασχολείται με την κατασπατάληση του κρατικού πλούτου γιατί γνωρίζει πως θα ανταμειφθεί σύμφωνα με τις δυνατότητές του και σύμφωνα με αυτό που μπορεί να παράγει. Η αξιοκρατία είναι κανόνας και όχι εξαίρεση.
Όποιος δεν μπορεί να σηκώσει το φορτίο της αξιοπρέπειας και της ορθολογικής στάσης και αυτοκριτικής ισχυροποιεί ακόμη περισσότερο όλους αυτούς που παίζουν στα ζάρια τις τύχες του κράτους.

Εμμανουήλ Πηλιτσίδης
- Πτυχιούχος του τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής σχολής του Α.Π.Θ.
- Συγγραφέας του βιβλίου «Και εγένετο πτώσις» (εκδ. Ρώμη)
- Αναγνώστης του Macroskopio
https://www.macroskopio.gr/el

Πόσο νερό να πίνετε πριν το γεύμα για να χάνετε 1 κιλό/μήνα χωρίς δίαιτα

Πόσο νερό να πίνετε πριν το γεύμα για 

χάνετε 1 κιλό/μήνα χωρίς δίαιτα

Είναι καλά τεκμηριωμένο ότι το νερό είναι απαραίτητο για την υγεία μας. Μας βοηθάει να αποβάλλουμε τις βλαβερές τοξίνες από το σώμα, μεταφέρει θρεπτικά συστατικά και οξυγόνο στα κύτταρα, λιπαίνει τις αρθρώσεις, ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος και προστατεύει τα όργανα και τους ιστούς του σώματος.
Και σύμφωνα με μια μελέτη, το νερό βοηθάει σημαντικά και στο αδυνάτισμα. Συγκεκριμένα, η κατανάλωση 500 ml νερού 30 λεπτά πριν από κάθε γεύμα μπορεί να βοηθήσει σε πολύ σημαντικό βαθμό.
Αδυνάτισμα με νερό; Πώς έγινε η μελέτη
Η μελέτη δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Obesity. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι αν κάποιος πίνει μισό λίτρο νερό πριν από κάθε κύριο γεύμα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) χάνει περισσότερα κιλά σε σύγκριση με εκείνους που δεν πίνουν νερό πριν τα γεύματά τους.
Για τις ανάγκες της έρευνας, επιστήμονες από το πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ στην Αγγλία εξέτασαν τις περιπτώσεις 84 παχύσαρκων ενηλίκων. Αρχικά τους χώρισαν τυχαία σε δύο ομάδες. Τα μέλη της πρώτης ομάδας είχαν οδηγία να καταναλώνουν 500 ml νερού 30 λεπτά πριν από κάθε κύριο γεύμα. Αυτό γινόταν κάθε μέρα για 12 εβδομάδες (3 μήνες). Οι υπόλοιποι συμμετέχοντες είχαν οδηγία απλά «να φαντάζονται ότι το στομάχι τους ήταν γεμάτο”, πριν από κάθε κύριο γεύμα.
Όλοι οι συμμετέχοντες έλαβαν συμβουλές διαχείρισης βάρους ως μέρος του πειράματος. Αυτές αφορούσαν το πώς να βελτιώσουν τη διατροφή και τα επίπεδα σωματικής τους δραστηριότητας.
Πόσα κιλά χάνετε με μισό λίτρο νερό πριν το γεύμα
Σε σύγκριση με την δεύτερη ομάδα, τα μέλη της πρώτης έχασαν κατά μέσο όρο 1,3 κιλά περισσότερο σε βάρος κατά τη διάρκεια των 12 εβδομάδων.
Το νερό βοηθάει στο αδυνάτισμα, αλλά μην υπερβάλλουμε κιόλας…
Η επικεφαλής της έρευνας, δρ Helen Parretti, υποστηρίζει ότι αυτή η έρευνα παρέχει “πρώιμα αποτελέσματα” για την θετική επίδραση του νερού στην προσπάθεια απώλειας βάρους. Πρόσθεσε ότι πρόκειται για μια πολύ απλή συμβουλή που ο καθένας μπορεί να ακολουθήσει.
Εξαίρεση αποτελούν ορισμένα άτομα με συγκεκριμένες παθήσεις, όπως καρδιακή νόσο και νεφρική ανεπάρκεια. Για αυτά τα άτομα η κατανάλωση μισού λίτρου νερού πριν από κάθε κύριο γεύμα μπορεί να μην ενδείκνυται.
Σε κάθε περίπτωση είναι σώφρον να ενημερώνετε τον γιατρό σας για κάθε σημαντική αλλαγή στις συνήθειές σας, ΠΡΟΤΟΥ αρχίσετε να τις εφαρμόζετε.
iatropedia.gr
https://www.pentapostagma.gr/

Παράξενα καιρικά φαινόμενα στην αρχαιότητα που κατέστρεψαν τους εχθρούς των Ελλήνων

Παράξενα καιρικά φαινόμενα στην 

αρχαιότητα που κατέστρεψαν τους 

εχθρούς των Ελλήνων

Παράξενα καιρικά φαινόμενα στην αρχαιότητα που κατέστρεψαν τους εχθρούς των Ελλήνων – Επίσημη καταγραφή διεξαγωγής μετεωρολογικού πολέμου αναφέρεται τρείς φορές στην αρχαία Ελληνική ιστορία, δύο στους Δελφούς και μια στην Λίνδο της Ρόδου
Ο Ξέρξης το 480 π.Χ., μετά τις Θερμοπύλες, έστειλε ένα τμήμα της στρατιάς του αποτελούμενο από 4.000 άνδρες να αρπάξουν τους θησαυρούς του μαντείου και να καταστρέψουν τα ιερά με ρητή εντολή «ΝΑ ΠΥΡΠΟΛΗΣΟΥΝ ΤΟ ΝΑΟ ΤΟΥ ΑΠΟΛΛΩΝΑ».
Ο Ηρόδοτος αναφέρει (Ηροδότου «Ιστορίαι» Ουρανία) ότι Ο ΑΡΧΙΕΡΕΑΣ ΑΚΗΡΑΤΟΣ ΤΟΥ ΝΑΟΥ ΤΩΝ ΔΕΛΦΩΝ , με 60 άνδρες, χρησιμοποίησε τα ιερά όπλα του ναού, τα οποία μόνα τους (τηλεχειρισμός;) βγήκαν από το άδυτο του ναού όπου φυλάσσονταν και πήραν θέση στο εμπρός τμήμα του ιερού.
Όταν οι Πέρσες έφθασαν στο ύψος του ναού της Προνοίας Αθηνάς, ξέσπασε σφοδρότατη καταιγίδα με βροχή από κεραυνούς που έπεφταν πάνω τους και τους κατάκαιγαν, ενώ τεράστιοι βράχοι αποκόπτονταν από τον Παρνασσό, που παρέσυραν και φόνευαν τους στρατιώτες των βαρβάρων.
Στο βιβλίο του Γάλλου ιστορικού Αμεντέ Τιερύ «Ιστορία των Γαλατών» αναφέρεται πως ο Διόδωρος Σικελιώτης και ο Παυσανίας(Χ 24,4) γράφουν ότι το 279 π.Χ. ο Βρέννος οδήγησε στρατιά (Γαλατών και Κιμρίων) 29.000 ανδρών στους Δελφούς, για την αρπαγή των θησαυρών και την καταστροφή του μαντείου
Όταν οι Γαλάτες πορεύονταν προς τους Δελφούς, γίνονταν δυνατοί σεισμοί πολλές φορές την ημέρα, ακούγονταν ισχυρές βροντές στο στρατόπεδό τους και κεραυνοί από τον ουρανό έπεφταν πάνω σε αυτούς και τους φόνευαν.
Κατόπιν ξέσπασε τρομερή θύελλα από τεράστιο χαλάζι, και ακολούθησε τρομερό ψύχος και χιονόπτωση, ενώ τεράστιοι βράχοι αποκόπτονταν από τον Παρνασσό και σκότωναν τους βαρβάρους. Την επομένη ημέρα δέχθηκαν φονική επίθεση από τους Έλληνες.
Ο εκδοτικός οίκος «ARES PUBLISHERS INC» των ΗΠΑ δημοσίευσε, το 1980, την εργασία δύο Δανών αρχαιολόγων με τίτλο «Τιμαχίδα (Αθηνά) της Λίνδου» της Ρόδου και έλεγε τα εξής:
«Ο βασιλιάς της Περσίας Δαρείος έστειλε στρατεύματα για να σκλαβώσουν την Ελλάδα και το πρώτο νησί στο οποίο έφθασαν ήταν η Ρόδος.
Οι κάτοικοι του νησιού συγκεντρώθηκαν στην ακρόπολη της Λίνδου. Μετά από αρκετές ημέρες αποφάσισαν να παραδοθούν, επειδή από την πολυήμερη πολιορκία τελείωσε το νερό.
Η Αθηνά τότε παρουσιάστηκε στο όνειρο ενός άρχοντα και τον ενθάρρυνε να μην παραδοθούν μέχρι που να επιστρέψει, γιατί θα πήγαινε στον Δία να τον παρακαλέσει για τη σωτηρία των κατοίκων. Είχαν αποθέματα νερού μέχρι την επιστροφή της θεάς.
Οι Λίνδιοι ζήτησαν από το ναύαρχο των Περσών, τον Δάτη, προθεσμία μέχρι να τους στείλει η Αθηνά νερό, αλλιώς θα παρέδιδαν την πόλη.
Ο Δάτης γέλασε και δέχθηκε την πρόταση των Λινδίων.
Την επομένη μέγα σκότος σκέπασε την ακρόπολη της Λίνδου και καταρρακτώδης βροχή ξέσπασε μόνο σε αυτή, ενώ δεν έβρεχε ούτε σταγόνα στο στρατόπεδο των Περσών.
Ο Δάτης έκπληκτος έκανε συνθήκη φιλίας, έλυσε την πολιορκία, διέλυσε το στρατόπεδό του και ανήγγειλε ότι οι άνθρωποι αυτοί βρίσκονταν κάτω από την προστασία των θεών.
Μάλιστα ο ίδιος ο Δάτης έστειλε δωρεά στην πόλη (ΣΤΟ ΝΑΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ) τα κοσμήματά του, την επίσημη ενδυμασία του, τα περιβραχιόνια, την τιάρα, το σπαθί του και τη σκεπαστή αμαξά του, που κάηκαν όταν έπιασε φωτιά ο ναός.
ΙΕΡΕΑΣ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ ΗΤΑΝ Ο ΕΥΚΛΕΥΣ – ΓΙΟΣ ΤΟΥ ΑΣΤΥΑΝΑΚΤΑ ».
«Η ΓΗ ΣΕ ΤΡΟΧΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ»
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗΣ
https://www.pentapostagma.gr/

Αναδρομικά από περικοπές έως και 23.254 ευρώ μπορούν να διεκδικήσουν οι συνταξιούχοι

Αναδρομικά από περικοπές έως και 23.254 ευρώ μπορούν να διεκδικήσουν οι συνταξιούχοι



Αναδρομικά που μπορεί να φτάσουν και τις 23.254 ευρώ μπορεί διεκδικήσουν οι συνταξιούχοι με βάση τις αποφάσεις των δικαστηρίων περί αντισυνταγματικότητας των περικοπών στις συντάξεις κύριας και επικουρικής που έφεραν τα μνημόνια.

Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο» οι αγωγές που περιορίζουν τις απαιτήσεις σε ποσά κάτω των 3.000 ευρώ είναι πιθανό να τελεσφορούν πιο γρήγορα, γιατί δεν γίνεται έφεση από τα Ταμεία. Σε αυτή την περίπτωση, όμως, τα λεφτά μπορεί να έρθουν πιο γρήγορα, αλλά θα είναι λιγότερα.

Οι μειώσεις που μπορούν να διεκδικήσουν με αγωγές κατά του ΕΦΚΑ και του ΕΤΕΑΕΠ είναι των νόμων 4051 και 4093 του 2012, καθώς το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) με την υπ. αριθμ’ 2287 απόφαση της Ολομελείας του στις 10 Ιουνίου του 2015 έκρινε αντισυνταγματικές:

Την περικοπή επικουρικών συντάξεων 10%, 15% και 20% για ποσά άνω των 200 ευρώ με τον νόμο 4051.
Την περικοπή κύριων συντάξεων κατά 12% για το ποσό που υπερβαίνει τα 1.300 ευρώ με τον νόμο 4051.
Την περικοπή επί αθροίσματος συντάξεων (κύριων και επικουρικών) άνω των 1.000 ευρώ με ποσοστά 5% ως τα 1.500 ευρώ, 10% από 1.500 ως 2.000 ευρώ, 15% από 2.000 ως 3.000 ευρώ και 20% από 3.000 ευρώ και πάνω.
Την κατάργηση του Δώρου από κύριες συντάξεις που ήταν στα 800 ευρώ τον χρόνο ή στο διπλάσιο της σύνταξης για συντάξεις κάτω των 800 ευρώ.
Η κυβέρνηση έπρεπε να επιστρέψει στους συνταξιούχους τις περικοπές αυτές, τουλάχιστον από τις 10/6/2015 και μετά, αλλά δεν το έκανε, γιατί θα τίναζε το ασφαλιστικό στον αέρα.

Αυτό που δεν έκανε όμως η κυβέρνηση το κάνουν μόνοι τους ή συλλογικά οι ίδιοι οι συνταξιούχοι, ζητώντας αυτό που τους αναγνωρίζει ως δίκαιη διεκδίκηση το Ανώτατο ακυρωτικό Δικαστήριο της χώρας, το ΣτΕ. Ετσι όσοι έχουν προσφύγει με αγωγές ζητώντας πίσω αναδρομικά από τις μειώσεις των νόμων 4051 και 4093, κερδίζουν τις υποθέσεις στα πρωτοδικεία.

  iefimerida.gr     

http://ameiniasopallineus.blogspot.com/

Coca-Cola, PepsiCo και Nestle διαπίστώθηκε ότι είναι οι μεγαλύτεροι πλαστικοί ρυπαντές.

Coca-Cola, PepsiCo και Nestle διαπίστώθηκε ότι είναι οι μεγαλύτεροι πλαστικοί ρυπαντές.

Το "Break Free From Plastic Movement" στις 9 Οκτωβρίου 2018 αποκάλυψε ότι η Coca-Cola, η PepsiCo και η Nestle είναι από τις εταιρείες που συμβάλλουν
περισσότερο στη ρύπανση των ωκεανών με πλαστικά μιας χρήσης. Σύμφωνα με την έρευνα, η Coca-Cola, η Pepsi και η Nestle ήταν οι εταιρείες που συνέβαλαν περισσότερο στη ρύπανση των ωκεανών, δικά τους προϊόντα εντοπίστηκαν σε 239 καθαρισμούς και ελέγχους σε 42 χώρες και έξι ηπείρους.

Τι είναι το Break Free From Plastic Movement;

Το «Break Free From Plastic Movement» είναι ένα παγκόσμιο κίνημα που προβλέπει ένα μέλλον χωρίς πλαστική ρύπανση. Το κίνημα ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2016 με 1400 διεθνείς οργανισμούς που ενώθηκαν στο κίνημα και απαιτούν μαζικές μειώσεις για τα πλαστικά μιας χρήσης και για να πιέσουν για βιώσιμες λύσεις ενάντια στην πλαστική ρύπανση.
Οι οργανισμοί αυτοί μοιράζονται τις ίδιες κοινές αξίες της προστασίας του περιβάλλοντος και της κοινωνικής δικαιοσύνης.


Βασικά χαρακτηριστικά

Μεταξύ 9 και 15 Σεπτεμβρίου 2018, πάνω από 10000 εθελοντές πραγματοποίησαν 239 ενέργειες καθαρισμού σε ακτές σε 42 χώρες.
Ελέγχθηκαν πάνω από 187.000 τεμάχια πλαστικών απορριμμάτων, εντοπίζοντας χιλιάδες μάρκες που συσκευάζουν τα προϊόντα τους σε πλαστικά μιας χρήσης που ρυπαίνουν τις θάλασσες και τους ωκεανούς. 

Η Coca-Cola ήταν η περισσότερη ρυπογόνος εταιρεία στον παγκόσμιο έλεγχο. Η οργάνωση ανακάλυψε πλαστικά χρησιμοποιημένα μπουκάλια σε 40 από τις 42 συμμετέχουσες χώρες. 

Ο έλεγχος διαπίστωσε ότι οι Coca-Cola, η Pepsi Co, η Nestle, η Danone, η Mondelez International, η Procter & Gamble, η Unilever, η Perfetti van Melle, η Mars Incorporated και η Colgate-Palmolive ήταν οι πολυεθνικές μάρκες με την μεγαλύτερη εμφάνιση στην συλλογή απορριμάτων.

Τα εμπορικά σήματα αυτά βρέθηκαν σε τουλάχιστον δέκα από τις 42 συμμετέχουσες χώρες.
Συνολικά, το πολυστυρένιο, το οποίο δεν είναι ανακυκλώσιμο, ήταν ο πιο συνηθισμένος τύπος πλαστικού που βρέθηκε ακολουθούμενος από το ΡΕΤ, ένα υλικό που χρησιμοποιείται σε φιάλες, δοχεία και άλλες συσκευασίες.
Οι εθελοντές της Greenpeace συλλέγουν και ελέγχουν τα πλαστικά απορρίμματα κατά τη διάρκεια της Διεθνούς Ημέρας Καθαριότητας στην παραλία Mertasari, Sanur, Μπαλί.
Δάσκαλοι και  σπουδαστές από το Εθνικό Γυμνάσιο Tinajeros, Malabon στις Φιλιππίνες διεξάγουν Έλεγχο Μάρκας στη Διεθνή Ημέρα Εκκαθάρισης Παράκτιας, Μανίλα Κόλπος, Φιλιππίνες.
Οι κορυφαίοι ρυπαίνοντες στην Ασία ήταν οι μάρκες Coca-Cola, Perfetti van Melle και Mondelez International. Αυτά τα εμπορικά σήματα αντιπροσώπευαν το 30% της συνολικής πλαστικής ρύπανσης που συγκεντρώθηκε από εθελοντές στην Ασία. Στην Ασία, η καθαριότητα και ο έλεγχος της εβδομάδας στο νησί των Φιλιππίνων το 2017 ανακάλυψαν ότι η Nestle και η Unilever είναι οι κορυφαίοι ρυπαίνοντες. Στη Βόρεια και Νότια Αμερική, οι Coca-Cola, PepsiCo και Nestle ήταν οι κορυφαίοι ρυπαίνοντες που ανιχνεύθηκαν, αντιπροσωπεύοντας το 64 και το 70% της συνολικής πλαστικής ρύπανσης, αντίστοιχα. Στη Λατινική Αμερική, οι έλεγχοι μάρκας αποδίδουν την ευθύνη στις εταιρείες που παράγουν άχρηστα πλαστικά και στις κυβερνήσεις που επιτρέπουν στις εταιρείες να τοποθετήσουν το βάρος από την εξόρυξη στη διάθεση. Στην Ευρώπη, τα σήματα Coca-Cola, PepsiCo και Nestle ήταν και πάλι οι κορυφαίοι ρυπαίνοντες, αντιπροσωπεύοντας το 45% της πλαστικής ρύπανσης που βρέθηκε στους ελέγχους εκεί. Στην Αυστραλία, τα σήματα 7-Eleven, Coca-Cola και McDonald's ήταν οι κορυφαίοι ρυπαίνοντες που εντοπίστηκαν, αντιπροσωπεύοντας το 82% της πλαστικής ρύπανσης που βρέθηκε. Στην Αφρική, τα brands ASAS Group, Coca-Cola και Procter & Gamble ήταν τα κορυφαία εμπορικά σήματα που συγκέντρωσαν, αντιπροσωπεύοντας το 74% της πλαστικής ρύπανσης εκεί.

Μερικά στοιχεία για την πλαστική ρύπανση.

Κάθε χρόνο, ο κόσμος χρησιμοποιεί 500 δισεκατομμύρια πλαστικές σακούλες και τουλάχιστον 8 εκατομμύρια τόνους πλαστικού καταλήγουν στους ωκεανούς, το ισοδύναμο ενός φορτηγού απορριμμάτων κάθε ένα λεπτό.
Το 50 τοις εκατό του πλαστικού που χρησιμοποιούμε είναι πλαστικό μίας χρήσης .
Πουλιούνται πάνω από 1 εκατομμύριο πλαστικές φιάλες κάθε 1 λεπτό.
Το πλαστικό αποτελεί το 10% όλων των αποβλήτων που παράγονται στον κόσμο.

Η καθημερινότητα και η εξωστρέφεια

Posted by sarant στο 16 Οκτώβριος, 2018

Θα αναρωτιέστε τι κοινό έχουν αυτές οι δυο λέξεις και γιατί συγκατοικούν στον τίτλο.
Εκ πρώτης όψεως όχι πολλά, αλλά απασχολούν και οι δυο εναν φιλο του ιστολογιου, ο οποίος μού έθεσε ορισμένα ερωτήματα, που θα σας τα παρουσιάσω να δω και τη δική σας γνώμη.
Μου γράφει ο φίλος:
Με αρκετές λέξεις νοιώθω αμήχανα: όχι τόσο επειδή είναι καινούργιες, όσο επειδή δεν καταλαβαίνω το νόημα τους, όσο και να προσπαθώ.
Δύο χαρακτηριστικές τέτοιες λέξεις είναι η “καθημερινότητα” και η “εξωστρέφεια”. Από όσο γνωρίζω δεν θα τις βρει κανείς στα παλιά λεξικά. Δεν είναι όμως λέξεις που προέρχονται από την αργκό, και η λογιοσύνη τους είναι χτυπητή.
Καθημερινότητα παλιότερα ονομαζόταν αραιά και πού η ρουτίνα. Σήμερα όμως έχει αποκτήσει νέες ιδιότητες, που μέχρι πρότινος ήταν στη σφαίρα αρμοδιότητας της καθημερινής ζωής. Εξωστρέφεια αμφιβάλλουμε αν υπήρχε σαν λέξη μέχρι πριν λίγα χρόνια, και είναι η μεταφορά μιας ψυχολογικής ή και ψυχιατρικής έννοιας στην κοινωνική και πολιτική μας ζωή.
Καμία από τις δύο λέξεις δεν έχει ακριβή μετάφραση στα αγγλικά, και γι αυτό κανείς αναρωτιέται πού στον κόρακα μας φύτρωσαν, αφού τέτοιου είδους λέξεις συνήθως μας έρχονται από έξω. Δεν υπάρχουν ούτε everydayness (τουλάχιστον δεν υπήρχε μέχρι πολύ πρόσφατα) ούτε extrovertedness. Υπάρχουν το επίθετο everyday, που έχει την έννοια όμως του κοινού, του συνηθισμένου (άρα και αδιάφορου) καθώς και το extrovert, που σημαίνει εξωστρεφής, αλλά με πιθανώς αρνητικές προεκτάσεις, όπως σε έναν επιδειξιομανή ή και επιδειξία ακόμα.
Η καθημερινότητα παρουσιάζεται σαν μία έννοια χωρίς αρνητική φόρτιση, ίσως και με ελαφρώς θετική. Παράξενο για μία λέξη που μέχρι πριν λίγα χρόνια είχε μόνο την έννοια της ρουτίνας, η οποία σπάνια απαντάται με θετικό πρόσημο. Ενώ η επέκταση των εννοιών που καλύπτει κάνει πολύ δύσκολο να την ξεχωρίσει κανείς από την καθημερινή ζωή. Μάλιστα, εξωραΐζει την καθημερινή ζωή, τόσο ώστε να μπορεί να ειπωθεί ότι “η καθημερινότητα είναι το λάιφσταϋλ του φτωχού”. Αλλά τότε, οι αριστεροί τουλάχιστον, που επαγγέλλονται την αλλαγή της ζωής όλων, θα έπρεπε να αποφεύγουν τη λέξη.
Η εξωστρέφεια είναι ακόμα χειρότερη περίπτωση: αποτελεί δάνειο από την ψυχολογία στην κομματική ορολογία, όπου η καλή “εξωστρέφεια” ανταγωνίζεται την κακή “εσωστρέφεια”, με τη δεύτερη να σημαίνει τις εσωκομματικές διαφωνίες (και κατά συνέπεια όμως την ουσιαστική πολιτική συζήτηση) και την πρώτη τίποτα παραπάνω από την προπαγάνδιση των κομματικών θέσεων με ζέση (και ταυτόχρονα υποταγή στην εκάστοτε κομματική γραμμή). Σήμερα παρουσιάζεται σαν κάτι απαραίτητο για οποιαδήποτε υπηρεσία ή οργανισμό, δημόσιο, συνεταιριστικό ή ιδιωτικό, αν και παραμένει ασαφές τι ακριβώς πρέπει κανείς να κάνει για να την επιτύχει. Να αρχίσει να φωνάζει μέχρι να ασχοληθούν όλοι μαζί του; Ή μήπως ακόμα και να βγάλει το μόριο του στη φόρα, εν ανάγκη να τα κοπανάει και στο τραπέζι, όπως κάνουν ορισμένοι ακραία εξωστρεφείς;
Προσπαθώ να καταλάβω ποια ακριβώς ανάγκη προσπαθούν να καλύψουν αυτές οι δύο λέξεις, και δεν μπορώ να τη βρω. Αν μπορεί κάποιος να μου εξηγήσει, θα ήμουν ευγνώμων.
Ο φίλος μας έχει δίκιο πως οι δυο λέξεις δεν βρίσκονται στα παλιότερα λεξικά, αν με τον όρο αυτό εννοεί τον προπολεμικό Δημητράκο. Δεν έχω πρόχειρο τον μεταπολεμικό Σταματάκο, να δω αν λημματογραφεί τις λέξεις. Πάντως, τα σύγχρονα λεξικά έχουν τον όρο.
Το ΛΚΝ γράφει:
καθημερινότητα η [kaθimerinótita]: η κατάσταση που δημιουργείται από τις επαναλαμβανόμενες χωρίς ιδιαιτερότητα και ενδιαφέρον δραστηριότητες ενός ατόμου, η καθημερινή ζωή: Mας απασχολεί, μας κουράζει και μας φθείρει η ~.
Ο Μπαμπινιώτης επίσης αρνητική σημασία δίνει, μιλώντας για μονότονη διαδοχή καταστάσεων και δίνοντας τη φράση «Η γκρίζα καθημερινότητα του γραφείου» και συνώνυμο τη ρουτίνα.
Τα ίδια και στο Χρηστικό της Ακαδημίας, που όμως δίνει και την ουδέτερη σημασία «η καθημερινή ζωή» και μας πληροφορεί πως η λέξη είναι μεταφραστικό δάνειο από το γαλλ. quotidienneté.
Και το Βικιλεξικό δίνει αυτοτελή ουδέτερη σημασία στην καθημερινότητα: το σύνολο των δραστηριοτήτων και συνηθειών που συνθέτουν μια συνηθισμένη μέρα.
ο κινηματογράφος είναι μέρος της καθημερινότητάς μου.
Όσο για την εξωστρέφεια, το ΛΚΝ πάλι γράφει:
εξωστρέφεια η [eksostréfia]: η τάση του ανθρώπου να εξωτερικεύει τις σκέψεις και τα συναισθήματά του. ANT εσωστρέφεια.
και μας δίνει και την ετυμολογία:
[λόγ. εξωστρεφ(ής) -εια μτφρδ. γερμ. Εxtraversion].
Περίπου τα ίδια και ο Μπαμπινιώτης, που αναφέρει ότι πρόκειται για όρο της ψυχολογίας.
Το Χρηστικό δίνει και μεταφορική σημασία: κατάσταση σύμφωνα με την οποία ένα σύνολο ανθρώπων επεκτείνει τις επαφές και τις δραστηριότητές του έξω από τα όρια του δικού του χώρου. Επιχειρηματική εξωστρέφεια.
Τόσο το Χρηστικό όσο και ο Μπαμπινιώτης δίνουν τη μεταφορική σημασία που έχει προσλάβει ο αντίθετος όρος, η εσωστρέφεια: τη διαρκή ενασχόληση με εσωτερικά προβλήματα. Κομματική εσωστρέφεια και ομφαλοσκόπηση.
Αφού κάναμε αυτήν τη λεξικογραφική επισκόπηση, να πω δυο λόγια (όχι πολλά διότι έχω και τεχνικό πρόβλημα) και να ακούσω και τα σχόλιά σας.
Η εξιδανίκευση της καθημερινότητας είναι το δίχως άλλο απόρροια της κρίσης και της βάναυσης αναστάτωσης στη ζωή (στις ζωές αν προτιμάτε) της μεγάλης πλειοψηφίας (πλειονότητας αν προτιμάτε) των συμπατριωτών μας. Χτες μόλις είδα σχόλιο φίλης στο Φέισμπουκ στο οποίο νοσταλγούσε λίγη καθημερινότητα.
Θεωρείται δηλαδή η καθημερινότητα συνώνυμο της κανονικότητας, η οποία έχει αναχθεί σε ιδανικό από μεγάλη μερίδα σχολιαστών με εκκλήσεις για επιστροφή στην κανονικότητα και «να γίνουμε επιτέλους μια κανονική χώρα». Αναζητούμε την καθημερινότητα της χαμένης ευημερίας, κι ας ήταν βαρετή.
Να προσθέσω εδώ ότι έχει φτιαχτεί δημόσια υπηρεσία με τον τίτλο Καθημερινότητα που προφανώς έχει στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη σε καθημερινά ζητήματα επαφής με τη δημόσια διοίκηση -και, αν πιστέψουμε κάποια ρεπορτάζ είναι από τις λίγες που έχουν θετική αναπληροφόρηση (ελληνιστί feedback).
Τα νεότερα λεξικά έχουν καταγράψει  αυτή τη θετική μετατόπιση της σημασίας της λέξης.
Όσο για την εξωστρέφεια, πέρασε από την ορολογία της ψυχολογίας στην ορολογία της πολιτικής μαζί με το ταίρι της, δηλαδή το αντίθετό της, την εσωστρέφεια, ή πιο σωστά μετά το ταίρι της, διότι η εσωστρέφεια προηγήθηκε. Συμμερίζομαι εδώ τις παρατηρήσεις του φίλου για τον στιγματισμό της εσωστρέφειας που χρησιμοποιείται για να καταστείλει διαφωνίες και να παρουσιάσει την επιθυμία για ουσιαστική συζήτηση των ζητημάτων σαν περιττή πολυτέλεια.
Νομίζω πως η λέξη πήρε μεταφορική σημασία στις αρχές του αιώνα μας, πιθανώς από το λεξιλόγιο συμβούλων και μανατζαραίων, πολιτικών και επιχειρηματικών.
Ωστόσο δεν συμμερίζομαι την άποψη του φίλου πως οι δυο λέξεις, εξωστρέφεια και καθημερινότητα δεν έχουν ανάγκη να καλύψουν. Ουσιαστικά κι ο ίδιος με όσα γράφει, δείχνει τον λόγο ύπαρξης των δύο όρων -εκτός αν εννοεί πως χρησιμοποιούνται για παραπλάνηση και για χειραγώγηση, οπότε το συζητάμε. Εσείς τι λέτε;
Y.Γ.
Κοιτάζοντας τα σώματα κειμένων , για να γεφυρώσω την απόσταση από τον Δημητράκο στο ΛΚΝ, βρίσκω μερικες ανευρέσεις της καθημερινότητας στη δεκαετία του 1970, αλλά η παλιότερη είναι σε μια θεατρική κριτική του Καραγάτση (άρα πριν από το 1960) με την ωραία παρατήρηση:
Τά στοχαστικά όμως συμπεράσματά του ο λογοτέχνης δέν τά άντλεί από τίς έξωφρενικότητες της ζωής, αλλά άπό τήν ιλιγγιωδώς ανεξάντλητη πεπατημένη της καθημερινότητος.
Ή, όπως λέει ο Τολστόι στην αρχή της Άννας Καρένινας: Οι ευτυχισμένες οικογένειες είναι ίδιες κι απαράλλαχτες· όμως κάθε δυστυχισμένη οικογένεια τη βαραίνει η δική της, η ιδιαίτερη δυστυχία.

ΥΓ2: Όπως βρήκε ο φίλος μας ο Σπύρος, η λέξη «καθημερινότης» εμφανίζεται στο λεξικό του Ηπίτη, άρα στις αρχές του 20ού αιώνα, ως απόδοση του γαλλικού quotidienneté.
https://sarantakos.wordpress.com/

Γρίπη Α και Γρίπη Β: Διαφορές σε συμπτώματα και αντιμετώπιση

  Γρίπη Α και Γρίπη Β: Διαφορές σε συμπτώματα και αντιμετώπιση Bigstock Μιχάλης Θερμόπουλος Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου 2025 19:00 Η κοινή γρίπη π...