Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου 2018

ΚΟΤΟΠΟΥΛΟ ΣΤΗΝ ΒΑΛΤΟΣΤΑΝΑ (VALDOSTAN)

ΚΟΤΟΠΟΥΛΟ ΣΤΗΝ ΒΑΛΤΟΣΤΑΝΑ   (VALDOSTAN) 

Καλημέρα σε όλους, σήμερα προτείνω ένα δεύτερο απλό και καλό πιάτο όπως στήθος κοτόπουλου Valdostan monbre  πού προέρχεται από τη Val d'Aosta, και γι' αυτούς που δεν γνωρίζουν είναι μια μικρή περιοχή της βόρειας Ιταλίας που συνορεύει με τη Γαλλία.
Είναι πάνω από όλα ένα γρήγορο πιάτο που κάνουν  για καθημερινή κατανάλωση, έχει χαμηλό κόστος και σίγουρα αν έχετε κάποιες ιδέες θα συνδυαστεί με ανάμεικτα λαχανικά μαγειρεμένα σε Sarte , επίσης, φαίνεται καλό με πατάτες τυρί horno.In Ιταλία Fontina  που χρησιμοποιείται, εδώ, αλλά μπορο[υμε να χρησιμοποιήσουμε ένα edamer ή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε άλλο τυρί που μας αρέσει, οποιοσδήποτε γίνεται και με μανιτάρια και ολοκληρώσετε το μαγείρεμα στο φούρνο, Προτιμώ να το φτιάξετε με τυρί και ζαμπόν και να το μαγειρέψετε στο sarte.
Αυτά , και πάμε με τη συνταγή.
Πληροφορίες:
  1. Χαμηλή δυσκολία
  2. Χρόνος προετοιμασίας 35 λεπτά
  3. Δόση για 4 άτομα
  4. Χαμηλό κόστος
ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ:
  1. 4 στήθη κοτόπουλου
  2. 4 φέτες τυριού edamer (το τυρί πρέπει να καλύπτει το κοτόπουλο)
  3. 4 φέτες ζαμπόν york
  4. λίγο αλεύρι
  5. μισό ποτήρι λευκό κρασί
  6. λίγο γάλα
  7. 40 γρ. του βουτύρου
  8. 30 ml. ελαιολάδου
  9. το αλάτι και το μαύρο πιπέρι που χρειάζεστε
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ:
Ξεκινήσαμε με το να κολλήσουμε το στήθος του  κοτόπουλου  σε πολύ λεπτό πάχος,  το βουτάμε στο γάλα, στη συνέχεια, στο αλεύρι, και μαγειρεύεται σε Sarte με βούτυρο και λάδι μέχρι να γίνει  καφέ  και από τις δύο πλευρές. Το σβήνουμε με λευκό κρασί μέχρι να  εξατμιστεί και ρίχνουμε το ανάλογο λεπτό αλάτι και μαύρο πιπέρι, συνεχίζουμε να μαγειρεύουμε σε χαμηλή θερμοκρασία περίπου 7-8 λεπτά σκεπάζοντας το με ένα καπάκι.  Το πόσο, αυτό εξαρτάται από το πάχος του στήθος κοτόπουλου, προσθέτοντας μια κουταλιά νερό ή ζωμό έχουν, όταν αυτό επίσης seco.Cuando είναι σχεδόν έτοιμο να κλείνουν τη φωτιά, καλύπτουμε τώρα το κάθε στήθος κοτόπουλου με μια φέτα ζαμπόν και τυρί, το αφήνουμε να βράσει μέχρι το τυρί είναι έτοιμο derrita.Bien μπορεί να σερβιριστεί με λίγη σάλτσα από πάνω και μπορεί να συνοδεύεται με ένα βραστό λαχανικό όπως το chard ή το σπανάκι,Το τελευταίο μπορεί να μαγειρέψουν μερικά λεπτά για να σοτάρουμε σε χαμηλή φωτιά με λίγο σκόρδο και cebolla.Bravos να φάει, παρατηρείται γρήγορη είναι ένας διαφορετικός τρόπος για να γίνει το κοτόπουλο, Buen Provecho, όπως φαίνεται πάντα όρεξη για κάτι συγκεκριμένο ή έχετε οποιεσδήποτε ερωτήσεις, μη διστάσετε να γράψω αυτό το ίδιο blog.Un χαιρετήσει όλους τη συνταγή αύριο  με περισσότερα.
Chicken_alla_valdostana

Εξωτερική Ανυπαρξία – Ποίημα

Εξωτερική Ανυπαρξία – Ποίημα

Artworks: © 2018 Philippe Gaildraud. Title: «Un seul visage pour la misère est suffisant.»
Ευγενής παραχώρηση δικαιωμάτων.

Θα αφήσω να ζει ανάμεσά σας η αδιαφορία μου,
ενώ στην ουσία εγώ θα έχω μετακομίσει στα εσωτερικά μιας άγριας αγκινάρας
ή σε ένα μύδι του ωκεανού.
Η αδιαφορία μου, θα Σας κοιτάζει στο πρόσωπο,
ως κάποιου ανθρώπου που έχει κουραστεί πολύ
και βιάζεται σπίτι του να πάει.
Θα πείτε πως “Κρίμα, δεν έφτασε ο πηλός στον Ιησού να του ανοίξει τα μάτια.
Ήταν, αλήθεια, πιο καλός να μετατρέπει το νερό κρασί,
να γεμίζει κούπες στα χέρια των παρθένων,
τραπεζοκόμος κι υπηρέτης,
σε πανηγύρια ψαροφαγίας,
και στα λουτρά της Βηθεσδά.
Τους υπόλοιπους τους άφησε χωλούς”.

Θα λέτε πως δεν έχετε ξαναδεί πιο καθημερινό άνθρωπο.
Εγώ θα σας προσφέρομαι με αδιαφορία απλόχερα σε φέτες ψωμιού σε δίσκο.
Εσείς, θα τρώτε τον άρτο τον επιούσιο
και θα με τινάζετε, χωρίς προφάσεις, στα χαλιά σας.
Θα λερωθούν τα σπίτια σας,
από αυτό που ποτέ δεν ήμουν,
που επιμόνως εσείς δεν αντιληφθήκατε,
από ψίχουλα που ‘χει σκαρτάρει η βουλιμία σας,
κι από κλώνους πικροράδικο,
που στόλιζε το μέτωπό μου.

© Copyright 2018 Σούκουλης Δημήτρης – All Rights Reserved


https://nosensewords.wordpress.com/

ΕΦΚΑ: ΣΤΙΣ 28/9 Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΕΙΣΦΟΡΩΝ

ΕΦΚΑ: ΣΤΙΣ 28/9 Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΕΙΣΦΟΡΩΝ

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΤΟΥ 2017

19/09/2018
Στις 28 Σεπτεμβρίου 2018, θα πραγματοποιηθεί η τελευταία ροή επιστροφής ποσών από την εκκαθάριση ασφαλιστικών εισφορών έτους 2017 σε τραπεζικούς λογαριασμούς (ΙΒΑΝ) δικαιούχων (3η επανάληψη), όπως ανακοίνωσε η διοίκηση του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ).

Ασφαλισμένοι που δεν έχουν δηλώσει αριθμό τραπεζικού λογαριασμού θα πρέπει έως τις 26 Σεπτεμβρίου 2018 να τον καταχωρήσουν στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΕΦΚΑ (www.efka.gov.gr –> Ηλ. Υπηρεσίες –> Ατομικά Στοιχεία «Στοιχεία Επικοινωνίας» ) ή να υποβάλουν αντίγραφο λογαριασμού στις περιφερειακές υπηρεσίες μη μισθωτών.
Ποσά που δεν θα επιστραφούν, λόγω μη δήλωσης τραπεζικών λογαριασμών, μετά την ανωτέρω ημερομηνία, θα παραμείνουν ως πιστωτικά υπόλοιπα στους ατομικούς λογαριασμούς των δικαιούχων και θα συμψηφισθούν με επόμενες ασφαλιστικές εισφορές.

ΠΗΓΗ : " ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ   " 

http://apostratoinomouargolidas.blogspot.com/

Στη Χερσόνησο του Άθω, Άγιον Όρος


19 ΣΕΠ 2018


Στη Χερσόνησο του Άθω, Άγιον Όρος

Δεν ξέρω, αλλά τον τελευταίο καιρό θα έλεγα, μάλλον καλύτερα τον τελευταίο χρόνο, μου είχε γίνει επιθυμία να επισκεφτώ το Άγιον Όρος... ή το Περιβόλι της Παναγιάς, όπως το ονομάζουν τα βιβλία...
Αν και μέχρι τότε, επιθυμία μου και στόχος ζωής είναι να πραγματοποιήσω κάποια στιγμή, επίσκεψη στους Αγίους Τόπους, αν και όλα αυτά, επιθυμίες Ζωής που μπορεί να μην πραγματοποιηθούν... ποτέ, αλλά Θεού θέλοντος και Καιρού επιτρέποντος..., Ποιός Ξέρει; Ίσως...

πηγή : εδώ
Βέβαια και από Άγιον Όρος, άσχετος..., όπως και η παρέα που βρέθηκε για να το επισκεφτούμε...
Πληροφορίες προσπαθούσαμε να συλλέξουμε από έμπειρους και το διαδίκτυο, αλλά σαν άσχετος/οι, τελικά, κάνεις το πρώτο βήμα και μαθαίνεις...
Αφού βρήκαμε... ημερομηνίες, στο εγγύς παρελθόν, είχαν γίνει δύο προσπάθειες ακόμη..., αλλά οι ημερομηνίες που θέλαμε ήταν συμπληρωμένες, έτσι στην τρίτη προσπάθεια, τα καταφέραμε...
Αν και αυτά..., θα αναλυθούν σε επόμενη ανάρτηση για οδηγίες προς ναυτιλευόμενους για Άγιον Όρος...

Πως Πάτε...

Από Αθήνα, Ν.Ε.Ο Αθηνών-Θεσ/νίκης, προσοχή μόλις φτάνετε Θεσ/νίκη την ταμπέλα προς Τουρκία, διότι μπαίνετε στην Εγνατία και μετά τη λίμνη Βόλβη δεξιά προς Σταυρό, Ιερισσό, Ουρανούπολη, Άγιον Όρος.
Εναλλακτικά, την πινακίδα προς Καβάλα, Σέρρες, Χαλκιδική, αυτή σε περνάει έξω από Πολύγυρο μέσω της Περιφερειακής Οδού της Θεσ/νίκης.
Και οι δύο διαδρομές, έχουν τη δική τους χάρη με πολύ πράσινο...

Διαμονή στην Ουρανούπολη...


Φαγητό στην Ουρανούπολη...

Τα περισσότερα μας φάνηκαν πιασάρικα - τουριστικά, μία καλή πρόταση το Κεντρικόν, επάνω στον κεντρικό δρόμο, με ωραία, απλή διακόσμηση παλαιού τύπου.
Ο γνωστός Πύργος της Ουρανούπολης


Είσοδος στο Άγιον Όρος...

Πρωί πρωί, επισκέπτεστε πρώτα το γραφείο των Προσκυνητών στην Ουρανούπολη, παίρνετε το διαμονητήριο, πληρώνετε το αντίτιμο και είστε έτοιμοι για το καράβι για να περάσετε απέναντι...
Το γραφείο λειτουργεί από τις 05:00 - 13:00.
Μπαίνετε στο καράβι και ξεκινάτε για το Άγιον Ταξίδι...
Πριν τη Δάφνη, το κεντρικό λιμανάκι του Αγίου Όρους, σταματάτε :

Στον όρμο Γιοβάντσα για την Ι.Μ. Χιλανδαρίου.
Στον Αρσανά Ζωγράφου για την Ι.Μ. Ζωγράφου.
Στον Αρσανά Κωνσταμονίτου για την Ι.Μ. Κωνσταμονίτου.
Στον Αρσανά της Ι.Μ. Δοχιαρίου.



Στην Ι.Μ. Ξενοφώντος.



Στην Ι.Μ. Παντελεήμονος (Ρώσικη Μονή), αυτή δεν είναι Μονή, είναι παλάτι για τον Πούτιν.


Έχει τη μεγαλύτερη Τράπεζα σε όλο το Άγιον Όρος, μπορεί να φιλοξενήσει - ταΐσει 1000 άτομα...
Και φτάνουμε στη Δάφνη.
Εδώ, κατεβαίνουμε για τις Καρυές, να προσκυνήσουμε Άξιον Εστί, Σκήτη Αγίου Ανδρέα και Ι.Μ. Κουτλουμισίου.
Φεύγοντας από Δάφνη, συναντάμε την Ι.Μ. Σιμονόπετρας.
Εδώ για να μείνετε..., χρειάζεται βισματάκι...


Την Ι.Μ. Γρηγορίου.




Στη συνέχεια την Ι.Μ. Διονυσίου.



Εδώ φιλοξενηθήκαμε και τις δύο βραδυές.

η θέα από Δωμάτιο...

θέα... από το μικρό προαύλιο!
Ηγούμενος της Μονής, ο πάτερ Πέτρος, αλλά η ψυχή του Μοναστηριού, ο Αρχοντάρης του, Πάτερ Παύλος.


Εξομολογεί με έναν ιδιαίτερο τρόπο... και η φιλοξενία που παρέχει είναι μοναδική απ' ό,τι λένε όλες οι πληροφορίες από Άγιο Όρος.
Δέος, οι μεταμεσονύχτιες Θείες Λειτουργίες.

ο Τάφος του Αγίου Νήφωνος

Οστά κρανίων Μοναχών
Εορτάζει στις 24 Ιουνίου, το Γενέσιον του Προδρόμου, μιας και το Καθολικό της Τιμάται στο όνομα του Αγίου Ιωάννη του Πρόδρομου.
Εδώ θα προσκυνήσετε και το Δεξί Χέρι του Πρόδρομου, Δέος...
Θα προσκυνήσετε επίσης την εικόνα της Παναγίας του Ακάθιστου ή Μυροβλίτισα του Ευαγγελιστή Ιωάννη.

Στο προαύλιο της Μονής
Επίσης, το Δεξί χέρι της Αγίας Παρασκευής για τα μάτια, του Αγίου Νήφωνος, έχει κάνει και ηγούμενος στη Μονή και εδώ έχει θαφτεί...
Κομμάτι από τον Τίμιο Σταυρό.

παρθένες παραλίες
Την Ι.Μ. Αγίου Παύλου. Την επισκεφτήκαμε μέσω του μονοπατιού από τη Διονυσίου, μεγάλη

στο μονοπάτι για την Ι.Μ. Παύλου
εμπειρία. Εδώ τα πράματα ήταν λίγο διαφορετικά από τη Διονυσίου, ησυχία, αλλά είχαμε την τύχη

τα περιβόλια της Ι.Μ. Παύλου

20 λεπτά περπάτημα από την παραλία

να πέσουμε σ' έναν νεαρό Μοναχό και μορφωμένος φαινόταν, όπου μας έβγαλε τα ιερά λείψανα της Μονής και τα προσκυνήσαμε...
Εδώ προσκυνήσαμε τα Τίμια Δώρα των Μάγων προς το Χριστό, του Αγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως, τριών Ιεραρχών, του Αγίου Γρηγορίου Πατριάρχου Κων/πόλεως.
Εδώ τελειώνει κάπου το ταξίδι μας...

Ι.Μ. Παύλου
Απόλυτη Ηρεμία και Δέος...
Τέλος Νέα Σκήτη και Σκήτη Αγίας Άννας.
Και Καυσοκαλύβια.

Και κάπου εδώ τελειώνει το ταξίδι...
Ας είμαστε και να μας έχει Καλά... να ξαναπάμε...
Πρώτα ο Θεός...!!!


Βάλτε το στόχο και πραγματοποιήστε αυτό το ταξίδι..., θα σας ανταποδώσει απόλυτη ηρεμία και γαλήνη...

https://www.gandmclub.com/

Ακραίοι ισλαμιστές της Αθήνας προκαλούν: «Είστε ελληναράδες, χριστιανοφασίστες και ρατσιστές»

Ακραίοι ισλαμιστές της Αθήνας προκαλούν: «Είστε ελληναράδες, χριστιανοφασίστες και ρατσιστές»


Είναι από τον Ιούνιο, αλλά παραμένει πάντα επίκαιρο
Κατηγορούν τους Έλληνες για «χριστιανοφασισμό» και καλούν τους ομοϊδεάτες τους σε ξεσηκωμό μέσω facebook… O λόγος για τους εμπνευστές του αυτοαποκαλούμενου Ισλαμικού Σοσιαλιστικού Εργατικού Κόμματος Ελλάδας.
Σε νέα πρόσφατη ανάρτησή του το κόμμα αντιμάχεται την απαγόρευση στους Πακιστανούς να τρώνε σκυλιά στη χώρα μας ενώ οι Χριστιανοί Έλληνες τρώνε κανονικά γουρούνια.
Δείτε σχετικά:
Αλλά τα σοβαρότερα και πιο ανησυχητικά από τις διατροφικές διαφορές έρχονται από τον Πρόεδρο της τοπικής οργάνωσης της Αθήνας του ΙΣΕΚΕ Άχμεντ Ιλάχι ο οποίος γράφει(ανορθόγραφα):
«Ως πότε θα αφήνουμε τους χριστιανοφασίστες να κάνουν τα εγκλήματα τους ατιμώρητοι; Το χριστιανοφασιστικό κράτος εννοείται ότι θα προστατέψει τους συνιδεολογους δράστες και οι αρχές θα κάνουν τα στραβά μάτια έως συνήθως, οπότε φίλοι αγωνιστές μουσουλμάνοι και μουσουλμάνες τι περιμένουμε;
Ξεσηκωθητε για τα δικαιώματα σας! Μην περιμένετε από την δικαιοσυνη να κάνει τίποτα, πρέπει να πάρουμε επιτέλους τις τύχες μας στα χέρια μας, όσο καθόμαστε με χέρια σταυρωμένα όλο ένα και περισσότερα περιστατικά σαν και αυτό θα γίνονται. Φτάνει ποια, η ώρα του Αλλάχ έρχεται!!!»
ΠΗΓΗ diaforetiko
https://true.gr/

ΒΙΝΤΕΟ-Κωνσταντίνος Ε’ ο Κοπρώνυμος, ο μεγάλος πολεμιστής αυτοκράτορας

ΒΙΝΤΕΟ-Κωνσταντίνος Ε’ ο Κοπρώνυμος, ο μεγάλος πολεμιστής αυτοκράτορας



Ο Κωνσταντίνος Ε’, υιός του ιδρυτή της Συριακής (ή Ισαυρικής) δυναστείαςΛέοντος Γ’, ήλθε στον κόσμο το 718, το δεύτερο έτος της βασιλείας του πατέρα του και χρονιά απόκρουσης της τελευταίας μουσουλμανικής πολιορκίας της Κωνσταντινούπολης. Αν πιστεύσουμε τις (καθόλου αντικειμενικές) εικονολατρικές πηγές, αφόδευσε στην κολυμβήθρα όταν βαπτιζόταν και πήρε το σατιρικό προσωνύμιο «κοπρώνυμος» ή «καβαλίνος».
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΝΕΟ ΒΙΝΤΕΟ ΕΔΩ:
http://mnovakopoulos.blogspot.com/

Με έναν υστερικό χορό λύτρωσης γιόρτασαν οι Έλληνες γονείς την έναρξη της σχολικής χρονιάς

Με έναν υστερικό χορό λύτρωσης γιόρτασαν οι Έλληνες γονείς την έναρξη της σχολικής χρονιάς


Με έναν υστερικό χορό λύτρωσης γιόρτασαν οι Έλληνες γονείς την έναρξη της σχολικής χρονιάς

ΤΟ ΒΑΤΡΑΧΙ ΔΙΝΕΙ ΡΕΣΤΑ !!!!!

Με λυγμούς ανακούφισης που αργότερα μετατράπηκαν σε έναν υστερικό χορό λύτρωσης παρέδωσαν χθες οι γονείς της χώρας τα παιδιά τους στο σχολείο, σύμφωνα με πληροφορίες που έχει στη διάθεσή του το Βατράχι.

Σε πανομοιότυπες σκηνές που διαδραματίστηκαν σε όλα τα σχολεία της χώρας, οι γονείς παρέδωσαν τα παιδιά τους στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα με δάκρυα στα μάτια έπειτα από την τρίμηνη κόλαση που λέγεται καλοκαίρι, ενώ επιστρέφοντας στο σπίτι ξέσπασαν σε έναν υστερικό χορό λύτρωσης.
«Το αγαπάω το παιδί μου αλλά θεε μου σχώραμε όσο σκέφτομαι ότι δεν θα ακούσω τη φράση ‘μαμά κοίτα, μαμά κοίτα, μαμά κοίτα’ 8532 φορές την ημέρα, δεν μπορώ, συγκινούμαι» δήλωσε μία μητέρα με τα μάτια κόκκινα από το κλάμα.
Πολλοί γονείς, που μετρούσαν αντίστροφα τις μέρες μέχρι το πολυπόθητο χτύπημα του πρώτου κουδουνιού εξέφραζαν ανοιχτά την ανακούφιση τους που κατάφεραν να περάσουν τους τρεις τελευταίους μήνες χωρίς να φτάσουν στα πρόθυρα του νευρικού κλονισμού, ενώ άλλοι ψιθυριστά αντάλλασσαν ιστορίες για το πώς κατάφεραν να επιβιώσουν σε πρόσφατη επίσκεψη στα Τζάμπο.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι πολλοί γονείς απαθανάτισαν τη στιγμή στα κινητά τους προκειμένου να τα ανεβάσουν στα κοινωνικά δίκτυα, αλλά και να πιστέψουν πραγματικά ότι το τρίμηνο μαρτύριο τους έφτασε στο τέλος του.
http://tovatraxi.com/

ΣΤΆΣΗ ΜΑΥΡΟΜΆΤΗ, ΠΡΟΜΗΘΕΎΣ, ΒΌΛΟΣ

ΣΤΆΣΗ ΜΑΥΡΟΜΆΤΗ, ΠΡΟΜΗΘΕΎΣ, ΒΌΛΟΣ


September 19, 2018
Η Λογοτεχνία στον Αστικό Χώρο
Αναζήτηση
Αναζήτηση στα περιεχόμενα λογοτεχνικών πόλεων
________________________________________
Βρες
Μαγειρείο Μαυρομάτη
• Βόλος → Βόλος → Νέα Ιωνία
16195256_1236628299706731_842959536492575046_n
Σα δεν έχεις δουλειά γυροφέρνεις γειτονιά, στριφογυρίζεις παραπέρα, πας στην παραλία, πας στον Άναυρο, τραβάς για τον Άνω Βόλο, ξεμακραίνεις προς το Σαμπάναγα ή κάθεσαι και στο πάρκο της Βαγγελίστρας να φας κάμποση ώρα. Όταν κάνει ζέστη όμως και βράζει ο τόπος ή όταν βρέχει ή κάνει κρύο, τι γίνεται; Χώνεσαι στον καφενέ ν’ … αναπνεύσεις την τσιγαρίλα και τη χνοτίλα.
—Καφέ, παιδί!…
—Αμέσωωως! το λέει σε σένα το γκαρσόνι με την άσπρη μπλούζα, φωνάζοντας δυνατά, απ’ όπου βρίσκεται. Βαρύν γλυκύυν! φωνάζει το ίδιο και στον καφετζή.
Ύστερα, από το τζάμι παρακολουθάς την κίνηση του μεγάλου δρόμου της Νέας Ιωνίας στο Βόλο, που οι κάτοικοί της τον λένε από ανέκαθεν «ο φαρδύς». Ρίχνεις λοξά τη ματιά σου να ιδείς ποιοι κατεβαίνουν, ποιοι ανεβαίνουν στη στάση των λεωφορείων, ποιοι έρχονται, ποιοι φεύγουν. Όμως οι γυναίκες είν’ εκείνες που σου τραβούν πιότερο την προσοχή.
[…]
Ωστόσο, το «χόμπι» μου εμένα είναι άλλο: μ’ αρέσει ν’ ακούω. Γλεντάω και περνά η ώρα μου καλύτερα με… τ’ αφτί!..
Οι νέοι δεν έχουν να μου πουν πολλά πράγματα ή μάλλον, σαν νέος που ’μαι, η ζωή και τα προβλήματά τους είναι παρόμοια με τα δικά μου και τα ξέρω. Έτσι… κολλάω στους γέρους, ν’ ακούω. Λένε κι αυτοί βλακείες, καυχησιολογίες και μπούρδες. Λένε κι αυτοί ακόμα και σόκιν και βρίζονται καμιά φορά σαν τα χαμίνια, που σε κάνει ν’ απορείς που δεν έχουν σοβαρευτεί ως αυτή την ηλικία κι οι πιότεροι έχουν πιαστεί από τα μαλλιά της εποχής τους, δεν την αφήνουν• και κατηγορούν συνέχεια χαζά «τη σημερινή νεολαία». Είναι σαν να μη μπορούν να καταλάβουν τους τωρινούς ή δε θέλουν να μας καταλάβουν. Δεν παραδέχονται τίποτε το καινούργιο. Η «δική τους εποχή» ήταν «η τίμια», «οι δικές τους ηθικές αξίες» ήταν «οι μόνες σωστές» κι άλλα.
Μα να σας πω, απ’ αυτά τα γεροντάκια ξεπηδάει καμιά φορά και καμιά ιστορία της προκοπής, με ζουμί, με σοβαρό περιεχόμενο, άγνωστο σε μας τους νέους, εντυπωσιακό, παλιό, ιστορικό. Και γω ψοφάω για παλιές ιστορίες. Τις εκτιμώ, γιατί πιστεύω πως το παλιό — ακόμα κι ο γερασμένος άνθρωπος με την πείρα του — έχει την αξία του. Γιατί το παλιό, αν είναι ιστορία, εκτός που σ’ ευχαριστεί να την ακούς, βγάζεις συμπεράσματα, αν είναι ντοκουμέντο το ’χεις υπόψη σου, αν είναι διαγωγή ή έθιμο βλέπεις πώς συμπεριφερόταν άλλοτε και συγκρίνεις κτλ… Γι’ αυτό, άλλωστε, βλέπεις πόσο ενδιαφέρον υπάρχει για το παρελθόν, πόσα ξοδεύονται για έρευνες που γίνονται χωρίς σταματημό, συστηματικά, επιστημονικά, για τα παλιά, τ’ αρχαία, τα παμπάλαια κλπ.
Ο σημαδεμένος γηραλαίος ανθρωπάκος ήρθε καινούργιος στον καφενέ που συχνάζω. Καθότανε σ’ ένα τραπεζάκι μοναχός, στριμωχτά κοντά στους άλλους, παράγγελνε τον καφέ του και παρακολουθούσε δίχως μιλιά που παίζανε. Αν έβρισκε λεύτερη την εφημερίδα, την έπαιρνε και διάβαζε πρώτα.
Όσο καιρό τον παρακολουθούσα, δεν έπιανε κουβέντα με κανέναν και με το γκαρσόνι συνεννοούνταν με μονές λέξεις. Δύσκολος φαινόταν στις κουβέντες του. Είχε μιαν ουλή στο δεξί του μάγουλο —μια κοψιά— και τα δάχτυλα του δεξιού του χεριού ήταν κοντά, παραμορφωμένα.
«Ένας γερασμένος άνθρωπος με τέτοια σημάδια, σκεφτόμουν, θα ’χει να σου πει πολλά, π.χ. πώς είχε τα σημάδια του;».
[…]
—Σαν ξένος φαίνεστε! Αθηναίος; τον ρώτησα.
—Όχι, απ’ εδώ ’μαι. Βολιώτης, μα πρόσφυγας απ’ τη Σμύρνη.
—Δε μένετε όμως εδώ! είπα γω με σιγουριά.
—Πώς, εδώ μένω, στο Συνοικισμό!
—Τότες;
—Θέλεις να πεις πως δε φαινόμουνα πούβετα (πουθενά);
—Μάλιστα. Δεν σας έχω ανταμώσει ποτές πιο μπρος.
Γέλασε κι είπε:
—Το μανάβικό μου το ’χα σ’ ένα μαχαλά του Βόλου, σ’ ένα στενό και για δαύτο ίσως. Μα, όχι!… Εγώ πιστεύω πως έχουμε ανταμώσει εμείς οι δυο. Είδε ο ένας τον άλλονε, μα δεν… είδε κανένας μας τον άλλο. Αυτό ήγινε γιατί προσπεράσαμε αδιάφορα.
—Τι έκανε, λέει;…
—Να, βλέπεις καρσί (απέναντί) σου ένα πράμα, μια ταμπέλα, να πούμε, ένα πρόσωπο, ένα οτιδήποτε που δεν αφορά εσένα, πέφτει βέβαια στην αντίληψή σου, στο υποσυνείδητό σου, μα επειδή ή δεν ήγινε κείνη τη στιγμή κάτι το σοβαρό, το εντυπωσιακό ή το παράξενο (κατά το συναισθηματικό σου κόσμο), κάτι που να σου κέντρισε τσ’ αισθήσεις σου δυσάρεστα ή ευχάριστα ή ολοκληρωτικά την περιέργειά σου ή δεν έχει κανένα ενδιαφέρον για τ’ άτομό σου, δεν το συνειδητοποιείς. Έτσι είναι σα να μην αντάμωσες ένα πρόσωπο, δεν είδες μια ταμπέλα ή ένα οτιδήποτε. Είναι σα να μην υπήρχαν αυτά ποτές για σένα.
Με κοίταξε στα μάτια.
—Άλλωστε τι ενδιαφέρει από πού είμαι ή ποιός είμαι ή τι είμαι; είπε σαν βαριεστημένα. Κανένας δεν είμαι!… Δισεκατομμύρια-δισεκατομμυρίων άνθρωποι γεννιούνται και πεθαίνουν και χάνονται χωρίς ν’ ακούσεις να γίνεται λόγος γι’ αυτούς. Είναι οι ανώνυμες μάζες, όχι που δεν ήκαναν ένα καλό ή κακό στη ζωή τους, μα γιατί οι ειδικές συνθήκες της γι’ αυτούς, τους άφησε άγνωστους.
Είπε αυτά και ξαναγύρισε να παρακολουθήσει τους τέσσερις στο διπλανό τραπέζι, που παίζανε πιλότα.
Εγώ που, φυσικά, δεν περίμενα να μου πει τόσες πολλές και με ολοκληρωμένες φράσεις λέξεις, που μόνον οι κουβενταράδες λένε, σκέφτηκα αμέσως πως έκανα λάθος για τον άνθρωπο. Αυτός, αδερφέ μου, μιλάει! Και μάλιστα έχει τέτοια ευφράδεια και τέτοια λογική παρατηρητικότητα, που θα ’ταν ένας ξεχωριστός τύπος γέρου. Γιατί πρώτη μου φορά άκουγα από ένα απλοϊκό γεράκο να τα λέει έτσι. Αυτός, λοιπόν, ο μπάρμπας θα ’χει πολλά να μου πει, θα ’χει πολλά να με μάθει.
—Πάντως, το σημάδι που έχετε στο πρόσωπό σας κι εντύπωση μου κάνει και το ενδιαφέρον μου κέντρισε, επέμεινα. Πώς έγινε;… και το χέρι σας;…
Έστρεψε το βλέμμα του πάλι σε μένα και με περιεργάστηκε από πάνω ίσαμε κάτω. Περίμενα πως θα θύμωνε και θα μ’ έστελνε στο διάολο. Μ’ αυτός γύρισε ξανά στην πιλότα, δίχως να μου δώσει σημασία.
[…]
—Κάποτε, άρχισε, όταν κοίταζες από τη θέση που βρισκόταν άλλοτε το παλιό Δημοτικό Θέατρο του Βόλου — από το σημερινό πάρκο τση πλατέας Ρήγα Φεραίου, που ’ναι το καινούργιο Δημαρχείο και το καινούργιο Δημοτικό Θέατρο — προς το βοριά, ο χωματόδρομος τσ’ οδού 2ας Νοεμβρίου ξετυλιγότανε κι ήφτανε ως το χείμαρρο Κραυσίνδωνα. Πέρα από το ποτάμι αυτό δεν υπήρχαν παρά χωράφια μόνον ίσαμε τον Ξεριά, απλωμένα στην κοιλάδα του Ξηρόκαμπου και μερικά χτίσματα σκορπισμένα σ’ όλη την άπλα του. Βορεινά ήπιανε κάμποσο χώρο η περιτριγυρισμένη έχταση του βολιώτικου Νεκροταφείου. Λίγο πιο ψηλά ήταν το περιφραγμένο χτήμα του Μπαλαφούτη. Μερικά αγροτόσπιτα —καλύβια— μακρυνιτσιώτικα βρισκότανε μπροστά, ας πούμε νότια, κοντά στο μπαράζι του Κραυσίνδωνα και δυτικά του το εργοστάσιο Οινοπνευματοποιίας, ή παλιά βίλα του Ιωσαφάτ — το «Οβραίικο» — που στη θέση του είναι τώρα άλλα σπίτια και στην Κατοχή το χρησιμοποίησαν οι Ιταλοί σαν φυλακή – στρατόπεδο συγκεντρώσεως κι ένα-δυο καζέλα των σιδηροδρόμων — δηλαδή σπιτάκια-καταφύγια για τους εργάτες του — το ’να σ’ αρκετή απόσταση από τ’ άλλο κατά μήκος τση σιδηροδρομικής γραμμής, που ξετυλιγότανε, περνώντας ανάμεσα από το Οβραίικο και το εργοστάσιο Οινοπνευματοποιίας, από το σταθμό του Βόλου ως τη γέφυρα του Ξεριά, στρίβοντας αριστερά μέσ’ από τη Λαμία για να χωθεί μέσ’ στα χωράφια γύρω από τους λόφους του Κάκαβου.
[…]
—Εμείς με τη μάνα μου, συνέχισε, μέναμε στο Οβραίικο, όπου μας πήγαν, όταν μας άδειασε το μεγάλο επιβατηγό ελληνικό βαπόρι «Μεγάλη Ελλάς» στο λιμάνι του Βόλου το ’22 από την καταστραμμένη Σμύρνη, που μας παράλαβε. Εκεί μένανε και κάνα-δυο άλλες φτωχές οικογένειες ντόπιων, που κείνες τσι πρώτες μέρες τση προσφυγιάς μας βοήθησαν όσο μπορούσαν…».
Εδώ στάθηκε μια στιγμή, έκλεισε τα μάτια, σα να ’θελε να ιδεί, λες, κάποιο όραμα κι όταν ακούστηκε πάλι η φωνή του να μιλάει, νόμιζες πως αυτό που ’λεγε τώρα, ήταν κάτι το τραγικά οδυνηρό, που αν ήταν μπορετό, δε θα το ’λεγε.
—Όταν τα τρένα, ακούστηκε να λέει, ήφευγαν ή ήφταναν από το εσωτερικό τση Θεσσαλίας και περνούσαν από μπρος μας, εμείς τα λιγοστά παιδιά του Οβραίικου, τρέχαμε ύστερα να μαζέψουμε τα καρφιά και τσι καρφίτσες, που ’χαμε αφήσει πάνω τσι σιδερένιες ράγες και το τρένο με το βάρος του τα ’φτιαχνε σα μαχαιράκια.
Αναστέναξε κι όταν συνέχισε, μου ’πε:
—Σ’ αυτόν τον κάμπο, λοιπόν, το 1924, αποφασίστηκε να ιδρυθεί μια καινούργια συνοικία, ένας προσφυγικός συνοικισμός — η Νέα Ιωνία — που σιγά-σιγά γιγάντωσε σε μιαν ολάκερη πολιτεία…
[…]
—Το καλοκαίρι του 1924, έλεγε τώρα, εκατό πενήντα μέτρα ως διακόσια, βορεινά από το καλύβι με το «θαυματουργό τζάμι» κι άλλα τόσα από τα Καραγιανναίικα χωράφια του δυτικού μπαραζιού του Κραυσίνδωνα, που ’ναι σήμερα οι κινηματογράφοι, η σκαπάνη άρχισε να σκάβει την ξερή γης, τη γεμάτη πέτρες που κατέβαζε το μεγάλο ρέμα του Ξεριά από τους πολύ πανάρχαιους αιώνες, γιατί, όπως λένε, αυτός ήταν ο αρχαίος Άναυρος τση μυθολογίας. Άνοιγε θεμέλια ξεριζώνοντας τα γομαράγκαθα, τσι κάπαρες και τις ρίζες των αγριοθάμνων, τα μόνα που ’ταν φυτρωμένα εκεί.
»Εδώ, λέγαν οι ντόπιοι, δε φυτρώνουν τίποτις άλλα, γιατ’ είναι ξερός ο τόπος και για δαύτο λέγεται και Ξηρόκαμπος. Ωστόσο αυτό δεν ήταν σωστό, γιατί αργότερα αποδείχτηκε πως ό,τι και να φυτεύτηκε, ανδρώθηκε και καρποφόρησε, φτάνει να του ρίχναν λίγο νερό, που το υπέδαφος είχε άφθονο. Άλλη απόδειξη ήταν το Νεκροταφείο με τα δέντρα του καθώς και το χτήμα του Μπαλαφούτη, που ’ταν φουντωμένο με βλάστηση.
»Το πρώτο συνεργείο εργατών ήφτασε.
»Τα κάρα ξεκινούσαν από το Βόλο, διέσχιζαν τρίζοντας την οδό 2ας Νοεμβρίου και κουβαλούσαν σανίδια, τσιμέντα, άμμο, ασβέστη, πέτρες κι ένα σωρό άλλα οικοδομήσιμα υλικά. Οι επιστάτες φώναζαν και διάταζαν και οι μαστόροι ιδρωκοπούσαν. Μα ήταν ευχαριστημένοι όλοι τους, γιατί οι πιότεροί τους ήταν απ’ αυτούς που καθότανε τσι κάμαρες που ετοίμαζαν και γιατί όλοι τους γέμιζαν και τις τσέπες τους παράδες.
»Ένας ανθρωπάκος μικρασιάτης γλυκομίλητος, γλυκομίλητος, κοντός, αδύνατος και μελαγχροινός, είχε στήσει μια φουφού και πάνω της ένα τηγάνι, που συνέχεια τηγάνιζε κεφτέδες για τους εργάτες. Ήταν ο πρώτος μάγερας τση νέας πόλης, ο πρώτος μαγαζάτοράς της. Τον έλεγαν Νίκο Μαυρομάτη και την πρώτη κάμαρα που χτίστηκε στο ντουρσέκι (στη γωνιά), αυτός την ήπιασε και απέ την ήκανε πραγματικό μαγέρικο. Το μαγέρικο αυτό βρίσκονταν δίπλα στη σημερινή στάση των λεωφορείων νούμερο 1 τση συγκοινωνίας Βόλου — Νέας Ιωνίας, στη στάση «Μαυρομάτη». Βλέπεις, είχε βάλει ο άνθρωπος τη σφραγίδα του και τ’ όνομά του έχει μείνει για πάντα στη νέα πολιτεία.
—Α!… έκανα γω διακόπτοντάς τον.
—Ναι, ναι… έκανε κι αυτός, γιατί κατάλαβε τι εννοούσα με το θαυμαστικό μου. Για δαύτο σου ’πα τότες πως το κατάλληλο μέρος ν’ ακούσεις την ιστορία μου ήταν εδώ.
—Βέβαια!… μουρμούρισα, μη καταλαβαίνοντας γιατί μου τα ’λεγε όλ’ αυτά.
—Το καφενείο που καθόμαστε τώρα και κουβεντιάζουμε, βρίσκεται ακριβώς στη θέση του πρώτου κείνου μαγαζιού τση Νέας Ιωνίας, του πρώτου μαγέρικου του Μαυρομάτη, που ’δωσε και τ’ όνομά του στο σημείο αυτό του «φαρδύ» δρόμου, στη στάση των λεωφορείων. Αυτή τη μαχαιριά που βλέπεις στο μάγουλο, όξω από το μαγέρικο κείνο την ήφαγα. Κι ήμουν τότες μικρό παιδί 14 χρονών.
Έψαχνε με το μάτι του από το τζάμι να ιδεί έξω, λες σε ποιο σημείο ακριβώς έγινε το κακό.
Μα γω δεν περίμενα τόσην ώρα ν’ ακούω τέτοια. Περίμενα να μου πει πώς είχε αυτά τα τραύματά τους αμέσως κι ανυπομονούσα. Αλλ’ ας είναι, κάτι άρχισε να λέει πάνω σ’ αυτό…
Κατσιρέλος Κ. Παναγιώτης, Στάση Μαυρομάτη, Προμηθεύς, Βόλος 1974, σ. 7-13, 19-24.
https://anastasiakalantzi50.wordpress.com/

Πατσάς, το «φαγητό του ξενύχτη»

  Πατσάς, το «φαγητό του ξενύχτη» PressRoom 26/01/2025 , 19:08 Το «φαγητό του ξενύχτη» όπως συνηθίζουν να αποκαλούν τον πατσά, ήρθε με τους ...