Νάνσυ Ἀγγελῆ Ἡ κομόδαΕΘΑΝΕ ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανή. Ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ νοίκιαζε τὸ μικρὸ δυαράκι κάτω ἀπὸ μᾶς τὰ τελευταῖα εἴκοσι χρόνια. Τὴ φωνάζαμε πάντα ἔτσι, «ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανή», ἂν καὶ δὲν ὑπῆρχαν ἄλλες Μαρίες στὸ κτήριο μας. Ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ ἔβγαζε τὰ πρὸς τὸ ζεῖν καθαρίζοντας σπίτια. Γιὰ κάποιο διάστημα καθάριζε καὶ τὸ δικό μας σπίτι. Ἐρχόταν μιὰ φορὰ τὴν ἑβδομάδα καὶ ἡ μαμά μου ἔλεγε ὅτι ἦταν πολὺ καλὴ στὴ δουλειά της. Γιὰ τὸ λόγο αὐτό, γιατὶ ἦταν «πολὺ καθαρὴ καὶ σκληρὴ στὴ δουλειά», ἡ μαμά μου τὴ σύστησε σταδιακὰ καὶ σὲ πολλὲς ἄλλες φίλες καὶ γειτόνισσες κι ἦταν ὅλες πολὺ εὐχαριστημένες μαζί της. Ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ ἦταν μιὰ γυναῖκα ψηλή, μὲ ἐντυπωσιακὸ παρουσιαστικό. Ὅταν τὴν πρωτογνωρίσαμε θά ’τανε δὲν θά ’τανε καμιὰ τριανταπενταριὰ χρονῶν. Εἶχε ἕνα σφιχτό, σφριγηλὸ κορμὶ κι ἕνα ἔντονο, χαρακτηριστικὸ γέλιο, ἀλλὰ δὲν εἶχε γλυκὸ πρόσωπο. Παρὰ τὸ νεαρὸ τῆς ἡλικίας της, εἶχε ἕνα πρόσωπο σκληρὸ ὅπως οἱ μηροί της. Δηλαδή, ὅταν δὲν χαμογελοῦσε τὸ στόμα της ἦταν μιὰ γραμμή. Ἦταν σὰν ἡ ἡλικία τοῦ κορμιοῦ της νὰ ἦταν ἀντιστρόφως ἀνάλογη μ’ αὐτὴν τοῦ προσώπου της. Εἶχε, ὅμως, ἀμυγδαλωτὰ μελὶ μάτια. Ἔτσι, δὲν ἦταν ἄξιο ἀπορίας τὸ γεγονὸς πὼς ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ εἶχε κατὰ γενικὴ ὁμολογία πολλὲς κατακτήσεις στὴ γειτονιὰ καὶ πολλοὶ παντρεμένοι ἄντρες στὰ σπίτια τῶν ὁποίων πήγαινε τακτικὰ γιὰ ξεσκόνισμα καὶ σφουγγάρισμα τὴν λιγουρεύονταν. Ἀλλά, ὅπως ἔλεγαν οἱ μεγάλοι, ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ ἦταν πολὺ ἔξυπνη καὶ ποτὲ δὲν ἔκανε κάτι ποὺ θὰ ἔβλαπτε τὴ δουλειά της. Ἡ μαμά μου ἔλεγε ὅτι ἦταν «πολὺ αὐστηρὴ σ’ αὐτά». Γιὰ τὸ λόγο αὐτὸ ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ ἔχαιρε τῆς ἐκτιμήσεως τοῦ περίγυρου. Κι ἦρθαν μάλιστα ἐποχὲς ποὺ ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ ἔβγαζε ἀπ΄τη δουλειά της ἀρκετὰ χρήματα καὶ ἔτσι μπόρεσε καὶ ἀγόρασε τὸ δικό της αὐτοκίνητο καὶ ντυνόταν πολὺ ὡραῖα, μὲ ἀκριβὰ ροῦχα ποὺ κολάκευαν τὴν καλοφτιαγμένη σιλουέτα της καὶ τὸ χαρακτηριστικό της γέλιο ἀκούγονταν ὅλο καὶ πιὸ συχνὰ ἀπ’ τὸ κάτω πάτωμα. Οἱ περισσότεροι ποὺ τὴν γνώριζαν ἔβλεπαν καλοπροαίρετα αὐτὴ τὴν ἐξέλιξη τῆς Μαρίας, ἂν καὶ ἐκπλήσσονταν καμιὰ φορὰ ὅταν τὴν ἔβλεπαν νὰ διασχίζει τὸ δρόμο ἔτσι καλόγουστα ντυμένη κι ἔλεγαν σὰν νὰ μονολογοῦσαν, πιὸ πολὺ σαστισμένοι καὶ ἀπορημένοι, «γιὰ κοίτα ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ πῶς φτιάχτηκε σιγά-σιγά». Κι ὕστερα κάποια στιγμὴ ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ παντρεύτηκε κάποιον τὸν ὁποῖο θυμᾶμαι ἐλάχιστα. Ἦταν κάποιος τὸν ὁποῖο γνώριζε ἀπὸ τὴν Ἀλβανία, πρὶν ἔρθει στὴν Ἑλλάδα. Αὐτὸν τὸν φωνάζαμε «ὁ ἄντρας τῆς Μαρίας τῆς Ἀλβανῆς» καὶ μαζί του ἀπέκτησε τὸν Δημητράκη, ποὺ ἦταν ἕνα ξανθό, ἀδύνατο καὶ κάπως ντροπαλὸ καὶ ἐσωστρεφὲς ἀγοράκι ποὺ ἔρχοταν συχνὰ σπίτι μας γιὰ νὰ παίξουμε ἢ νὰ ζητήσει λεμόνι ἢ ἁλάτι ἢ ὁτιδήποτε τὸν ἔστελνε ἡ μάνα του νὰ μᾶς ζητήσει. Ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ τοῦ ἔβαζε τὶς φωνὲς πολὺ συχνά. Οἱ θυμωμένες της φωνὲς ἦταν τόσο χαρακτηριστικές, ὅσο τὸ γέλιο της. Δὲν τὸν ἔδερνε ὅμως ποτέ. Μόνο τοῦ φώναζε. Τοῦ φώναζε τόσο πολὺ ποὺ ἔπρεπε νὰ δυναμώσουμε τὴν τηλεόραση ἢ νὰ πάψουμε νὰ μιλᾶμε. Ἡ μαμά μου ἔλεγε ὅτι οἱ φωνές της ἦταν εὐθέως ἀνάλογες τῆς ἀγάπης της. Ὁ Δημητράκης φοροῦσε πάντα μπλὲ μπιτζάμα καὶ ἕνα πλεκτὸ κόκκινο γιλεκάκι. Μετὰ ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ χώρισε, καὶ τὸν ἄντρα της τὸν βλέπαμε πιὰ πολὺ σπάνια ὅταν ἐρχόταν νὰ πάρει ἢ ν’ ἀφήσει τὸν Δημητράκη. Φοροῦσε πάντα ἕνα δερμάτινο μπουφὰν καὶ δυὸ χρυσὲς καδένες, μιὰ στὸ λαιμὸ καὶ μιὰ στὸ χέρι. Ἀλλὰ αὐτὸ δὲν ἔχει σημασία. Τότε ἦταν ποὺ ἄρχισαν τὰ οἰκονομικὰ προβλήματα καὶ ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ πολλὲς φορὲς δὲν εἶχε νὰ μᾶς πληρώσει τὸ νοίκι. Τὸ γεγονὸς αὐτὸ δὲν ἄλλαξε τὶς σχέσεις μας, ἄλλαξε ὅμως τὴ Μαρία τὴν Ἀλβανή, γιατὶ ξαφνικὰ ἔβγαλε ἀκμή. Ἦταν μιὰ ἀκμὴ ψυχολογικῆς φύσεως ἀπ’ ὅσο μᾶς ἐξήγησε καὶ δὲν εἶχε καμιὰ σχέση μὲ τὴν ἐφηβικὴ ἡλικία, ἀλλὰ μὲ ἐνήλικα τραύματα. Κι ὕστερα πέρασαν τὰ χρόνια καὶ μεῖς ἀλλάξαμε σπίτι, ἀλλὰ ἐπισκεπτόμασταν ποῦ καὶ ποῦ τὴν παλιά μας γειτονιὰ καὶ τὴν πολυκατοικία μας γιατὶ ἐκεῖ συνέχιζε νὰ μένει ὁ παπποῦς μου καὶ κάποιες σκονισμένες ἀναμνήσεις. Συνέχιζε νὰ μένει καὶ ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανή, μέχρι ποὺ πέθανε τὶς προάλλες. Ὁ παπποῦς μου εἶναι πολὺ θυμωμένος γιατί ἀπ’ ὅτι φαίνεται ἡ Μαρία ἡ Ἀλβανὴ ἄφησε πίσω της ἕνα σωρὸ ἀπλήρωτα χρέη. Ὑποστηρίζει ὅτι διάλεξε τὴν χειρότερη ἐποχὴ γιὰ νὰ πεθάνει, τώρα ποὺ πρόκειται νὰ ἔρθουν ὅλοι οἱ φόροι μαζεμένοι, οἱ ὁποῖοι ἀπ’ ὅσο λέει ἡ τηλεόραση ἀναμένονται νὰ εἶναι φέτος ἰδιαίτερα ὑψηλοὶ γιὰ ὅλους τοὺς ἰδιοκτῆτες ἀκινήτων. Κατόπιν ὅλων αὐτῶν, λοιπόν, μοῦ τηλεφώνησε ἀναστατωμένη ἡ μητέρα μου γιὰ νὰ ζητήσει τὴ συμβουλή μου σχετικὰ μὲ τὸ ἂν θὰ ἦταν σωστὸ ἀπὸ ἠθικῆς πλευρᾶς, ὅπως τὸ ἔθεσε, ἀλλὰ καὶ γιὰ νὰ τακτοποιηθεῖ τὸ ζήτημα μιὰ ὥρα ἀρχύτερα, μιᾶς καὶ ὁ Δημητράκης, ὁ μοναδικὸς κληρονόμος, εἶναι πιὰ φοιτητὴς στὴ Λάρισα καὶ ἀπ’ ὅσο φαίνεται ἔχει ἐργαστήρια τὸ παιδὶ καὶ δὲν θά ’ρθει μὲς στὴ βδομάδα, νὰ μποῦμε, λέει, δηλαδὴ ὁ παπποῦς θὰ μπεῖ, στὸ διαμέρισμα τῆς ἀποθανούσης καὶ νὰ πάρουμε μιὰ κομόδα, ἀντίκα λέει, δῶρο κάποιας μακρινῆς θείας, τῆς ὁποίας ἡ ἀξία θὰ ἀναπλήρωνε, λέει, μέρος τοῦ χρέους. Καὶ στὸ κάτω-κάτω τῆς γραφῆς, τί θὰ τὴν κάνει, λέει, ὁ Δημητράκης τὴν ἀντίκα; Ἄσε ποὺ ταιριάζει, λέει, ἀπόλυτα καὶ μὲ τὴν τραπεζαρία τοῦ σαλονιοῦ. Εἶναι, ὅμως, σωστό; Ὅλα αὐτὰ ἔγιναν τὶς προάλλες. Καὶ 'γὼ δὲν ξέρω γιατί μετὰ ἀπὸ τόσα χρόνια ἀπουσίας βλέπω τώρα ξαφνικὰ μπροστά μου τόσο ζωντανὰ τὴν παλιά μας πολυκατοικία πιὸ παλιὰ ἀπὸ ποτέ, τὸν παπποῦ πιὸ γέρο ἀπ’ ὅσο ἦταν ποτὲ καὶ τὸ σπίτι ὅλο νὰ ἔχει καταληφθεῖ ἀπὸ περιστέρια. Καὶ ὅπως συμβαίνει συνήθως σ’ αὐτὲς τὶς περιπτώσεις, ἡ μαμὰ τὴν πλήρωσε. Πηγή: Ἀπὸ τὴ συλλογὴ διηγημάτων Ἡ νοητὴ εὐθεῖα ποὺ ἑνώνει ἕνα σῶμα μ’ ἕνα ἀλλο (Σμίλη, 2018).Νάνσυ Ἀγγελῆ (Εὔβοια, 1982). Σπούδασε δημοσιογραφία καὶ ἀπὸ τὸ 2008 ζεῖ στὴν Ἱσπανία ὅπου ἀσχολεῖται μὲ τὴν λογοτεχνικὴ μετάφραση καὶ τὴν διδασκαλία ξένων γλωσσῶν. Εἶναι τακτικὴ συνεργάτις τοῦ ἱστότοπου γιὰ τὸ μικρὸ διήγημα «Πλανόδιον- Ἱστορίες Μπονζάι». Διηγήματα καὶ μεταφράσεις της συμπεριλαμβάνονται σὲ διάφορα περιοδικὰ τοῦ διαδικτύου καθὼς καὶ στὰ συλλογικὰ ἔργα «Ἱστορίες Μπονζάι» (2014- 2016), ἐκδ. Γαβριηλίδης. Ἔχει ἐκδόσει δυὸ συλλογὲς διηγημάτων. Ἀπὸ τὶς ἐκδόσεις Σμίλη κυκλοφορεῖ ἡ συλλογὴ μικρῶν πεζῶν Ἡ νοητὴ εὐθεία ποὺ ἑνώνει ἕνα σῶμα μ’ ἕνα ἄλλο. Τελευταῖο της βιβλίο ἡ συλλογὴ διηγημάτων Ἡ προσμονὴ ἢ Τὰ βουνά (ἐκδ. Περικείμενο, 2023).Ἔχει δημιουργήσει τὸ μπλὸγκ μεταφραστικῶν δειγμάτων ἱσπανόφωνης λογοτεχνίας στὰ ἑλληνικά:http://nancyangeli.blogspot. |
Τρίτη 13 Αυγούστου 2024
Νάνσυ Ἀγγελῆ: Ἡ κομόδα
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Αυτή είναι η πινακίδα που στέλνει στα θρανία χιλιάδες οδηγούς -Γιατί κανείς δεν τη γνωρίζει, τι ακριβώς σημαίνει
Αυτή είναι η πινακίδα που στέλνει στα θρανία χιλιάδες οδηγούς - Γιατί κανείς δεν τη γνωρίζει, τι ακριβώς σημαίνει CAR & MOTOR TEAM 23 ...
-
Ιούλιος: λαογραφία - παροιμίες- ήθη - έθιμα - τραγούδια 09:01 Σάββατο, 1 Ιουλίου 2017 ΓΙΟΡΤΕΣ ΕΛΛΑΔΑ Ιούλιος, Γιούλ...
-
Ενδιαφέρουσες πληροφορίες για τους γλάρους Οι Γλάροι είναι θαλασσοπούλια, συνήθως γκρι ή άσπρο, συχνά με μαύρα σημ...
-
Το πρώιμο κύμα ψύχους στις ΗΠΑ – Πόσο σπάνιο είναι; Μία πρώιμη γεύση χειμώνα πήραν οι κάτοικοι των κεντροδυτικών πολιτειών στις ΗΠΑ εξαιτί...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου