ΠΟΣΟ ΣΥΜΦΕΡΕΙ ΕΝΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Αν και η ηλεκτροκίνηση αποτελεί έναν παραδοσιακό τρόπο μεταφοράς στην Ελλάδα (τρόλεϊ, τρένο, τραμ), η διείσδυσή της στην ελληνική αγορά είναι πολύ αργή ενώ φορείς όπως η ΔΕΗ σε συνεργασία με επιχειρήσεις του κλάδου διενεργούν πιλοτικά προγράμματα (Green eMotion) για να αναπτύξουν τις υποδομές και να βοηθήσουν το κοινό να εξοικειωθεί με τα ηλεκτρικά οχήματα.
Οι κατασκευαστές ανακοινώνουν ολοένα και περισσότερα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα για τα χρόνια που έρχονται ενώ για Ελλάδα, ο εξηλεκτρισμός των αυτοκινήτων αποτελεί άλλη μια ευκαιρία για οικονομική ανάπτυξη, τεχνολογική πρόοδο, δημιουργία θέσεων εργασίας και ανάπτυξη εξαγωγικών δραστηριοτήτων.
Τι είναι η ηλεκτροκίνηση
Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα κινούνται με ενέργεια που αποθηκεύουν σε επαναφορτιζόμενες συστοιχίες συσσωρευτών. Συνήθως πρόκειται για ελαφριά φορτηγά, ποδήλατα, δίκυκλα, ανυψωτικά, βοηθητικά οχήματα κλπ. Έχουν υψηλότερο συντελεστή ενεργειακής απόδοσης από όλα τα αυτοκίνητα με μηχανές εσωτερικής καύσης.
Η αυτονομία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει σχέση με τις καιρικές συνθήκες, τη λειτουργία του κλιματιστικού, την επιτάχυνση, τον τρόπο οδήγησης κλπ. Κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν εισαγάγει τη δυνατότητα αναβάθμισης, με εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων νέας τεχνολογίας στην οροφή του κάθε οχήματος προκειμένου να επιτευχθεί επιπλέον αυτονομία.
Η κατανάλωση ενέργειας για τη νέα γενιά ηλεκτρικών οχημάτων κυμαίνεται από 0,1-0,2 kWh/km ενώ μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα 100-130 km/h ή σε ορισμένες περιπτώσεις και 150 km/h.
Τα αυτοκίνητα τελευταίας τεχνολογίας που κινούνται με ηλεκτρισμό προσφέρουν σχεδόν τις ίδιες ανέσεις με έναν συμβατικό και επιπλέον μεγαλύτερη εξοικονόμηση κόστους και ενέργειας, αθόρυβη λειτουργία και μηδενικές εκπομπές ρυπογόνων ουσιών.
Εκτός από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υπάρχουν και τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν ηλεκτρικές μηχανές και μηχανές εσωτερικής καύσης. Είναι τα λεγόμενα υβριδικά αυτοκίνητα, τα οποία παρουσιάζουν μειωμένη κατανάλωση, ειδικά σε συνθήκες χαμηλού φορτίου, μέσα στην πόλη, σε μικρές ή μεσαίας απόστασης διαδρομές, όπου δεν υπάρχει ανάγκη για μεγάλη επιτάχυνση.
Τα τελευταία χρόνια, στην βιομηχανία, έχει διατεθεί ένας μικρός αριθμός μοντέλων παραγωγής, όπως το σπορ ηλεκτροκίνητο Tesla Roadster, το Tesla Model S, το Nissan Leaf και τα τρίδυμα Mitsubishi i MiEV / Peugeot iOn / Citroën C-Zero, και έχει αναγγελθεί η παραγωγή αρκετών μελλοντικών μοντέλων. Ως προς τον σχεδιασμό, τα περισσότερα θεωρούνται πρωτότυπα και ορισμένα έχουν διατεθεί για χρήσεις από εταιρείες, φορείς κλπ.
Πλεονεκτήματα ηλεκτρικών οχημάτων
- Με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχεται από ΑΠΕ μειώνεται η ρύπανση του περιβάλλοντος ενώ κατά την κίνησή τους δεν παράγουν ρύπους εξάτμισης
- Τα ηλεκτροκίνητα οχήματα είναι πιο αθόρυβα από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης
- Έχουν ευχέρεια να λειτουργούν σε πιο υψηλές στροφές από τους βενζινοκινητήρες
- Έχουν χαμηλό κόστος συντήρησης
- Δεδομένου ότι κινούνται με ηλεκτρισμό το κόστος κίνησής τους είναι σταθερό και δεν επηρεάζονται από τις διακυμάνσεις στην τιμή της βενζίνης
- Έχουν πολύ απλό μηχανισμό και ευκολία στην οδήγηση
- Έχουν χαμηλό κόστος χρήσης καθώς με τα σημερινά τιμολόγια της ΔΕΗ η κατανάλωση κοστίζει μόλις 1 ευρώ για κάθε 100 χλμ, όταν για ένα αντίστοιχων ίππων βενζινοκίνητο όχημα χρειάζονται 13 ευρώ (με κατανάλωση 8 λίτρα στα 100 χλμ, και τιμή βενζίνης τα 1,60 ευρώ/ λίτρο).
Μειονεκτήματα ηλεκτρικών οχημάτων
- Υψηλή τιμή πώλησης ως επακόλουθο του υψηλού κόστους κατασκευής (22.000-58.000 ευρώ ανάλογα το μοντέλο).
- Περιορισμένη αυτονομία καθώς απαιτείται επαναφόρτιση της μπαταρίας ανά 100 χλμ (κάποια αυτοκίνητα μεγάλης ισχύος έχουν δυνατότητα να διανύσουν και 300 χλμ χωρίς να απαιτείται επαναφόρτιση)
- Δεν υπάρχει ακόμη ειδικό τιμολόγιο για τη φόρτιση αυτοκινήτων συνεπώς ο ιδιοκτήτης τους χρεώνεται με το οικιακό τιμολόγιο της ΔΕΗ ή με το νυχτερινό αν η φόρτιση γίνεται τις νυχτερινές ώρες.
- Απαιτείται χρόνος επαναφόρτισης, ο οποίο κυμαίνεται από 1 ώρα έως 6 ώρες (ωστόσο σε αρκετά ηλεκτρικά αυτοκίνητα τοποθετείται πλέον ένας μικρός βενζινοκινητήρας βενζινοκινητήρας, που λειτουργεί σαν γεννήτρια για τη φόρτιση του ηλεκτροκινητήρα και την αύξηση της αυτονομίας του)
- Η διάρκεια ζωής των μπαταριών ενός ηλεκτρικού οχήματος δεν ξεπερνα τα 5-8 χρόνια
- Δεν υπάρχει ακόμη δυνατότητα μετατροπής συμβατικού οχήματος σε ηλεκτρικό
Ηλεκτροκίνηση και περιβάλλον
Σύμφωνα με τον κ. Νέγκα, Επίτιμο Πρόεδρο του ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο, «όλοι οι υπολογισμοί δείχνουν ότι ακόμα και εάν ολόκληρη η ηλεκτρική ενέργεια κίνησής του παραχθεί από το πλέον ρυπογόνο καύσιμο και από το πλέον απαρχαιωμένο εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής και πάλι οι ρύποι και τα αέρια του θερμοκηπίου που θα προκύψουν θα είναι λιγότερα». Παράλληλα, αναφερόμενος στα οφέλη της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων επισημαίνει τα εξής:
«Σε ότι αφορά τη φιλικότητά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο, οι αιτιάσεις για δήθεν απλή μετατόπιση του προβλήματος της ρύπανσης δεν αντέχουν σε λογική ανάλυση, αλλά πολύ περισσότερο δεν αντέχουν στην επιστημονική εξέταση του θέματος. Ακόμα και αν ολόκληρη η από τις μηχανές εσωτερικής καύσης των αυτοκινήτων προκαλούμενη ρύπανση, μεταφερόταν στην πηγή παραγωγής του ηλεκτρισμού είναι αυτονόητο ότι ευκολότερα μπορεί να ελεγχθεί εκεί, ως μια μεμονωμένη πηγή ρύπανσης, παρά στις χιλιάδες εξατμίσεις των αυτοκινήτων που διαχέουν τους ρύπους σε ολόκληρη την πόλη, εκπέμποντάς τους λίγα μόνο μέτρα μακριά από τους κατοίκους που είναι έτσι καταδικασμένοι να τους εισπνέουν. Κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει. Η ενέργεια που χρειάζεται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για να κινηθεί αποτελεί υποπολλαπλάσιο της αντίστοιχης ενέργειας ενός συμβατικού αυτοκινήτου.
«Σε ότι αφορά τη φιλικότητά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο, οι αιτιάσεις για δήθεν απλή μετατόπιση του προβλήματος της ρύπανσης δεν αντέχουν σε λογική ανάλυση, αλλά πολύ περισσότερο δεν αντέχουν στην επιστημονική εξέταση του θέματος. Ακόμα και αν ολόκληρη η από τις μηχανές εσωτερικής καύσης των αυτοκινήτων προκαλούμενη ρύπανση, μεταφερόταν στην πηγή παραγωγής του ηλεκτρισμού είναι αυτονόητο ότι ευκολότερα μπορεί να ελεγχθεί εκεί, ως μια μεμονωμένη πηγή ρύπανσης, παρά στις χιλιάδες εξατμίσεις των αυτοκινήτων που διαχέουν τους ρύπους σε ολόκληρη την πόλη, εκπέμποντάς τους λίγα μόνο μέτρα μακριά από τους κατοίκους που είναι έτσι καταδικασμένοι να τους εισπνέουν. Κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει. Η ενέργεια που χρειάζεται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για να κινηθεί αποτελεί υποπολλαπλάσιο της αντίστοιχης ενέργειας ενός συμβατικού αυτοκινήτου.
Όλοι οι υπολογισμοί δείχνουν ότι ακόμα και εάν ολόκληρη η ηλεκτρική ενέργεια κίνησής του παραχθεί από το πλέον ρυπογόνο καύσιμο και από το πλέον απαρχαιωμένο εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής και πάλι οι ρύποι και τα αέρια του θερμοκηπίου που θα προκύψουν θα είναι λιγότερα. Επί πλέον δε, θα παραχθούν σε απομακρυσμένο, από τα κέντρα των πυκνοκατοικημένων πόλεων, σημείο και έτσι θα μπορούν να ελεγχθούν εύκολα και αποτελεσματικά. Εάν τώρα, συμπληρωματικά σε όλα αυτά, ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι στη σύγχρονη ηλεκτροπαραγωγή συνεισφέρουν σημαντικότατα τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια και οι εν γένει ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (καθαρή ενέργεια) όπως άλλωστε και τα καύσιμα χαμηλής ρύπανσης, τότε κάθε καλόπιστος παρατηρητής δεν μπορεί παρά να συνταχθεί με την αναγκαιότητα επικράτησης της ηλεκτροκίνησης των αυτοκινήτων.»
http://www.econews.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου