Τετάρτη 30 Οκτωβρίου 2019

EKTAKTO - TO TOYPKIKO ΠΥΡΟΒΟΛΙΚΟ άνοιξε πυρ κατά Ρώσων στη Βόρειο Συρία - κτύπησε ρωσική στρατιωτική φάλαγγα - BINTEO NTOKOYMENTO!

EKTAKTO - TO TOYPKIKO ΠΥΡΟΒΟΛΙΚΟ άνοιξε πυρ κατά Ρώσων στη Βόρειο Συρία 

 κτύπησε ρωσική στρατιωτική φάλαγγα - 

BINTEO NTOKOYMENTO!

Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το τουρκικό πυροβολικό χτύπησε τελικά τους Ρώσους στη Β. Συρία.


Την ίδια στιγμή, όπως μπορείτε να δείτε βγήκαν και οι πρώτες εικόνες με τραυματίες από τα νοσοκομεία.

Θρίλερ σε απόλυτη εξέλιξη αυτή την στιγμή. Οι Τούρκοι όπως αναφέρουν λογαριασμοί στο twitter, αλλά όπως μπορείτε να δείτε και σε βίντεο, χτύπησαν Ρωσική περίπολο στη Β. Συρία.





Η πορεία προς το μέτωπο (από το Άξιον Εστί του Οδυσσέα Ελύτη)

Η πορεία προς το μέτωπο 

(από το Άξιον Εστί του Οδυσσέα Ελύτη)


Posted by sarant στο 27 Οκτώβριος, 2019


Μέρες που είναι, στο σημερινό μας λογοτεχνικό άρθρο είπα να βάλω κάτι σχετικό με τον πόλεμο του 40. Και διάλεξα την ενότητα «Η πορεία προς το μέτωπο» από το Άξιον Εστί, του Οδυσσέα Ελύτη, ο οποίος είχε πολεμήσει ως ανθυπολοχαγός στην Αλβανία -κι έγραψε επίσης και το Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας.
Το κείμενο είναι πολύ γνωστό, αφού διδάσκεται και στο σχολείο -αν και στα χρόνια μου δεν διδασκόταν. Ωστόσο, ευκαιρία είναι να το επισκεφτούμε ξανά και να χαρούμε τη γλώσσα του. Το κείμενο που παραθέτω το πήρα από το ηλεκτρονικό βιβλίο του Ψηφιακού σχολείου, ωστόσο στο τέλος επισημαίνω ότι στο βιβλίο της Ε’ Δημοτικού το απόσπασμα που διδάσκεται έχει κάποιες αποκλίσεις από το κείμενο του ποιητή. Τέλος, εστιάζομαι σε μια λέξη του κειμένου.
Η ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΕΤΩΠΟ
Ξημερώνοντας τ’ Αγιαννιού, με την αύριο των Φώτων, λάβαμε τη διαταγή να κινήσουμε πάλι μπροστά, για τα μέρη όπου δεν έχει καθημερινές και σκόλες. Έπρεπε, λέει, να πιάσουμε τις γραμμές που κρατούσανε ως τότε οι Αρτινοί, από Χιμάρα ως Τεπελένι. Λόγω που εκείνοι πολεμούσανε απ’ την πρώτη μέρα, συνέχεια, κι είχαν μείνει σκεδόν οι μισοί και δεν αντέχανε άλλο.
Δώδεκα μέρες κιόλας είχαμε μεις πιο πίσω, στα χωριά. Κι απάνω που συνήθιζε τ’ αυτί μας πάλι στα γλυκά τριξίματα της γης, και δειλά συλλαβίζαμε το γάβγισμα του σκύλου ή τον αχό της μακρινής καμπάνας, να που ήταν ανάγκη, λέει, να γυρίσουμε στο μόνο αχολόι που ξέραμε: στο αργό και στο βαρύ των κανονιών, στο ξερό και στο γρήγορο των πολυβόλων.
Νύχτα πάνω στη νύχτα βαδίζαμε ασταμάτητα, ένας πίσω απ’ τον άλλο, ίδια τυφλοί. Με κόπο ξεκολλώντας το ποδάρι από τη λάσπη, όπου, φορές, εκαταβούλιαζε ίσαμε το γόνατο. Επειδή το πιο συχνά ψιχάλιζε στους δρόμους έξω, καθώς μες στην ψυχή μας. Και τις λίγες φορές όπου κάναμε στάση να ξεκουραστούμε, μήτε που αλλάζαμε κουβέντα, μονάχα σοβαροί και αμίλητοι, φέγγοντας μ’ ένα μικρό δαδί, μία μία εμοιραζόμασταν τη σταφίδα. Ή φορές πάλι, αν ήταν βολετο, λύναμε βιαστικά τα ρούχα και ξυνόμασταν με λύσσα ώρες πολλές, όσο να τρέξουν τα αίματα. Τι μας είχε ανέβει η ψείρα ως το λαιμό, κι ήταν αυτό πιο κι απ’ την κούραση ανυπόφερτο. Τέλος, κάποτε ακουγότανε στα σκοτεινά η σφυρίχτρα, σημάδι ότι κινούσαμε, και πάλι σαν τα ζα τραβούσαμε μπροστά να κερδίσουμε δρόμο, πριχού ξημερώσει και μας βάλουνε στόχο τ’ αερόπλανα. Επειδή ο Θεός δεν κάτεχε από στόχους ή τέτοια, κι όπως το ’χε συνήθειο του, στην ίδια πάντοτε ώρα ξημέρωνε το φως.
Τότες, χωμένοι μες στις ρεματιές, γέρναμε το κεφάλι από το μέρος το βαρύ, όπου δε βγαίνουνε όνειρα. Και τα πουλιά μάς θύμωναν, που δε δίναμε τάχα σημασία στα λόγια τους — ίσως και που ασκημίζαμε χωρίς αιτία την πλάση. Άλλης λογής εμείς χωριάτες, μ’ άλλω λογιώ ξινάρια και σιδερικά στα χέρια μας, που ξορκισμένα να ’ναι.
Δώδεκα μέρες κιόλας, είχαμε μεις πιο πίσω στα χωριά κοιτάξει σε κατρέφτη, ώρες πολλές, το γύρο του προσώπου μας. Κι απάνω που συνήθιζε ξανά το μάτι μας τα γνώριμα παλιά σημάδια, και δειλά συλλαβίζαμε το χείλο το γυμνό ή το χορτάτο από τον ύπνο μάγουλο, να που τη δεύτερη τη νύχτα σάμπως πάλι αλλάζαμε, την τρίτη ακόμη πιο πολύ, την ύστερη, την τέταρτη, πια φανερό, δεν ήμασταν οι ίδιοι. Μόνε σαν να πηγαίναμε μπουλούκι ανάκατο, θαρρούσες, απ’ όλες τις γενιές και τις χρονιές, άλλοι των τωρινών καιρών κι άλλοι πολλά παλιών, που ’χαν λευκάνει απ’ τα περίσσια γένια. Καπεταναίοι αγέλαστοι με το κεφαλοπάνι, και παπάδες θεριά, λοχίες του ’97 ή του ’12, μπαλτζήδες βλοσυροί πάνου απ’ τον ώμο σειώντας το πελέκι, απελάτες και σκουταροφόροι, με το αίμα επάνω τους ακόμη Βουργάρων και Τούρκων. Όλοι μαζί, δίχως μιλιά, χρόνους αμέτρητους αγκομαχώντας πλάι πλάι, διαβαίναμε τις ράχες, τα φαράγγια, δίχως να λογαριάζουμε άλλο τίποτε. Γιατί, καθώς όταν βαρούν απανωτές αναποδιές τους ίδιους τους ανθρώπους πάντα, συνηθάν εκείνοι στο Κακό, τέλος του αλλάζουν όνομα, το λεν Γραμμένο ή Μοίρα — έτσι κι εμείς επροχωρούσαμε ίσια πάνου σ’ αυτό που λέγαμε Κατάρα, όπως θα λέγαμε Αντάρα ή Σύγνεφο. Με κόπο ξεκολλώντας το ποδάρι από τη λάσπη, όπου, φορές, εκαταβούλιαζε ίσαμε το γόνατο. Επειδή, το πιο συχνά, ψιχάλιζε στους δρόμους έξω, καθώς μες στην ψυχή μας.
Κι ότι ήμασταν σιμά πολύ στα μέρη όπου δεν έχει καθημερινές και σκόλες, μήτε αρρώστους και γερούς, μήτε φτωχούς και πλούσιους, το καταλαβαίναμε. Γιατί κι ο βρόντος πέρα, κάτι σαν καταιγίδα πίσω απ’ τα βουνά, δυνάμωνε ολοένα, τόσο που καθαρά στο τέλος να διαβάζουμε το αργό και το βαρύ των κανονιών, το ξερό και το γρήγορο των πολυβόλων. Ύστερα και γιατί, ολοένα πιο συχνά, τύχαινε τώρα ν’ απαντούμε, απ’ τ’ άλλο μέρος να ’ρχονται, οι αργές οι συνοδείες με τους λαβωμένους. Όπου απιθώνανε χάμου τα φορεία οι νοσοκόμοι, με τον κόκκινο σταυρό στο περιβραχιόνιο, φτύνοντας μέσα στις παλάμες, και το μάτι τους άγριο για τσιγάρο. Κι οπού κατόπι σαν ακούγανε για πού τραβούσαμε, κουνούσαν το κεφάλι, αρχινώντας ιστορίες για σημεία και τέρατα. Όμως εμείς το μόνο που προσέχαμε ήταν εκείνες οι φωνές μέσα στα σκοτεινά, που ανέβαιναν, καυτές ακόμη από την πίσσα του βυθού ή το θειάφι. «Όι, όι, μάνα μου», «όι, όι, μάνα μου», και κάποτε, πιο σπάνια, ένα πνιχτό μουσούνισμα, ίδιο ροχαλητό, που ’λεγαν, όσοι ξέρανε, είναι αυτός ο ρόγχος του θανάτου.
Ήταν φορές που εσέρνανε μαζί τους κι αιχμαλώτους, μόλις πιασμένους λίγες ώρες πριν, στα ξαφνικά γιουρούσια που κάναν τα περίπολα. Βρωμούσανε κρασί τα χνότα τους, κι οι τσέπες τους γιομάτες κονσέρβα ή σοκολάτες. Όμως εμείς δεν είχαμε, ότι κομμένα τα γιοφύρια πίσω μας, και τα λίγα μουλάρια μας, κι εκείνα ανήμπορα μέσα στο χιόνι και στη γλιστράδα της λασπουριάς.
Τέλος, κάποια φορά, φανήκανε μακριά οι καπνοί που ανέβαιναν μεριές μεριές, κι οι πρώτες στον ορίζοντα κόκκινες, λαμπερές φωτοβολίδες.
Από τη συλλογή Το Άξιον εστί (1959)
[πηγή: Οδυσσέας Ελύτης, Ποίηση, Ίκαρος, Αθήνα 2002, σ. 136-139]

Φίλος του ιστολογίου, που έχει παιδί στην 5η Δημοτικού, παραπονέθηκε τις προάλλες ότι στο βιβλίο της Ε’ Δημοτικού, όπου υπάρχει ένα μικρό απόσπασμα του κειμένου, έχουν γίνει κάποιες επεμβάσεις στο κείμενο του Ελύτη.
To «τ’ Αγιαννιού» στην αρχή έχει γίνει «του Αγιαννιού», το «μία μία εμοιραζόμασταν» έγινε «μια μια μοιραζόμασταν», και, αυτό που θύμωσε τον φίλο μου, στο τέλος τέλος «τα αερόπλανα» του Ελύτη εξομαλύνθηκαν σε «αεροπλάνα», ενώ υπάρχουν και κάποιες δευτερεύουσες αλλαγές στη στίξη.
Δεν ειναι βέβαια σημαντικές ή εκτεταμένες οι επεμβάσεις στο κείμενο, αλλά, και αυτές που υπάρχουν, αφενός δεν δηλώνονται και αφετέρου τις κρίνω περιττές -δεν είναι ανάγκη να «σιδερωθεί γλωσσικά» ο Ελύτης, καλό είναι τα παιδιά να εξοικειωθούν με την ιδέα πως υπάρχουν κείμενα που η γλώσσα τους δεν είναι όπως στα δελτία ειδήσεων.
Ασφαλώς θα υπάρχουν και άλλα παραδείγματα γλωσσικής εξομάλυνσης λογοτεχνικών κειμένων σε σχολικά βιβλία. Όποιος ξέρει ας αναφέρει στα σχόλια.
Τέλος, ας δούμε το εξής σημείο. Στην πορεία προς το μέτωπο, περνούν από μονοπάτια που τα έχουν σε παλιότερα χρόνια περάσει:
Καπεταναίοι αγέλαστοι με το κεφαλοπάνι, και παπάδες θεριά, λοχίες του ’97 ή του ’12, μπαλτζήδες βλοσυροί πάνου απ’ τον ώμο σειώντας το πελέκι, απελάτες και σκουταροφόροι, με το αίμα επάνω τους ακόμη Βουργάρων και Τούρκων.
Ποιοι είναι οι μπαλτζήδες; Αν αναλύσουμε τη λέξη στα τουρκικά, αφού μπαλ είναι το μέλι, θα πρέπει μπαλτζής να είναι ο μελισσοκόμος -και νομίζω πως υπάρχει αυτή η λέξη έτσι, έστω και σπάνια (και βέβαια σώζεται ως επώνυμο).
Από την άλλη, ο ειρηνικός μελισσοκόμος δεν έχει καμιά δουλειά να μνημονεύεται ανάμεσα σε πολεμιστές και να κρατάει πελέκι, δηλαδή μπαλτά. Άρα, μπαλτατζήδες.
Δεν θα είναι αβλεψία του Ελύτη, η επιμέλεια της έκδοσης έχει γίνει με πολλή φροντίδα από τον Γ.Χάρη σε συνεργασία με τον ποιητή. Θα είναι τύπος θελημένος. Απορία μου μένει αν χρησιμοποιείται και ευρύτερα ο τύπος «μπαλτζής» για τον μπαλτατζή, ως είδος απλολογία, ή αν πρόκειται για έμπνευση του Ελύτη.
https://sarantakos.wordpress.com/

Τι είναι η Ψωρίαση.-- Βασικές απαντήσεις.

Ψωρίαση. Βασικές απαντήσεις.




Τι είναι η ψωρίαση;
Η ψωρίαση είναι μια χρόνια πάθηση που προσβάλλει το δέρμα, αλλά και τα νύχια και τις αρθρώσεις. Οι δερματολογοι βλέπουν αρκετά συχνά ψωριασικούς ασθενείς στο ιατρείο. Υπάρχουν όμως και πολλοί που έχουν ήπια μορφή και απλά δεν το γνωρίζουν, όπως χαρακτηριστικά συμβαίνει με την ψωρίαση στα νύχια. Κύριο χαρακτηριστικό της νόσου είναι η πάχυνση του δέρματος με την έντονη απολέπιση και συχνά φαγούρα.
Ο δερματολόγος μπορεί να βάλει εύκολα διάγνωση με μια απλή κλινική εξέταση, εάν η ψωρίαση είναι στο δέρμα. Πιο δύσκολη είναι η διάγνωση για την ψωρίαση στα νύχια, καθώς σε αυτή συχνά μπορεί να την μπερδέψει κάποιος με ονυχομυκητίαση. Ακόμη πιο δύσκολη είναι η διάγνωση για την ψωρίαση στις αρθρώσεις (ψωριασική αρθρίτιδα).

ΠΟΥ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ Η ΨΩΡΙΑΣΗ;

Η ψωρίαση είναι μια πάθηση της οποίας η προδιάθεση είναι γραμμένη στα γονίδιά μας. Δηλαδή δεν είναι μεταδοτική. Ωστόσο μπορεί να υπάρξουν παράγοντες που να πυροδοτήσουν μια έξαρση (στρες, κρύο, μειωμένη ηλιοφάνεια, φάρμακα, λοιμώξεις).
Πόσο κρατάει η νόσος;
Πρόκειται για ένα χρόνιο νόσημα. Εμφανίζεται σε κάποιο στάδιο της ζωής και μπορεί να κρατήσει χρόνια, με εξάρσεις και υφέσεις. Ο δερματολόγος πρέπει να παρακολουθεί τακτικά τον ψωριασικό ασθενή.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΨΩΡΙΑΣΗΣ ΣΤΟ ΔΕΡΜΑ;

Η ψωρίαση στο δέρμα εκδηλώνεται με διάφορες μορφές. Οι μορφές καθορίζουν και τον τύπο της νόσου. 
Πιο συγκεκριμένα στη δερματολογία αναγνωρίζουμε τις εξής μορφές:
-Ψωρίαση κατά πλάκας, η συχνότερη μορφή. Χαρακτηριστικό της οι κόκκινες παχιές πλάκες στο σώμα με λευκή απολέπιση και συχνά φαγούρα. Οι πλάκες εντοπίζονται κυρίως σε καμπτικές επιφάνειες (αγκώνες, γόνατα) αλλά και στο υπόλοιπο σώμα και στο τριχωτό.
-Σταγονοειδής ψωρίαση. Εμφανίζεται συχνά μετά από κρυολόγημα με πονόλαιμο. Χαρακτηρίζεται από μικρές κόκκινες πλάκες που μοιάζουν με σταγόνες και είναι διάσπαρτες σε όλο το σώμα. Έχει συχνά φαγούρα.
-Ανάστροφη ψωρίαση. Εμφανίζεται σε πτυχές του σώματος (μασχάλες, ανάμεσα στους γλουτούς, στις μηρογεννητικές πτυχές) με ερυθρό χρώμα. Λόγω διαβροχής συχνά υπάρχει φαγούρα αλλά όχι απολέπιση. Η εικόνα μπερδεύεται συχνά με μυκητίαση.
-Φλυκταινώδης ψωρίαση. Χαρακτηρίζεται από φυσαλίδες γεμάτες πυώδες υγρό (φλύκταινες) και εντοπίζεται συνήθως στις παλάμες και στα πέλματα. Ο δερματολόγος πρέπει να την ξεχωρίσει από δερματίτιδες και μυκητιάσεις.
-Ερυθροδερμική ψωρίαση. Σοβαρή μορφή ψωρίασης με καθολική εξάπλωση της κοκκινίλας με απολέπιση σε όλο το σώμα. Η φαγούρα είναι βασανιστική. Σε αυτή τη μορφή μπορούν να καταλήξουν οι προηγούμενες.
Οι παραπάνω μορφές μπορούν να συνυπάρχουν στον ίδιο ασθενή.

ΠΟΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΕΧΕΙ Η ΨΩΡΙΑΣΗ ΣΤΑ ΝΥΧΙΑ;

Η ψωρίαση στα νυχια (ψωριασική ονυχία) θυμίζει πολύ ονυχομυκητίαση. Ωστόσο υπάρχουν κάποια κλινικά χαρακτηριστικά τα οποία αναζητεί πάντα ο δερματολόγος για να θέσει τη διάγνωση. Αυτά είναι: η καθολική προσβολή, η πάχυνση, τα βοθρία («τρυπήματα καρφίτσας»), η δυσχρωμία σαν «σταγόνα λαδιού». Η διάγνωση μπαίνει σχεδόν πάντα από την εξέταση. Μερικές φορές μπορεί ο δερματολόγος να ζητήσει μια καλλιέργεια νυχιών για να αποκλείσει τους μύκητες. Είναι γνωστό στη δερματολογία ότι η σοβαρή ψωρίαση στα νύχια μπορεί να προηγείται της εμφάνισης ψωριασικής αρθρίτιδας.
Τι είναι η ψωριασική αρθρίτιδα;
Ο δερματολόγος πρέπει πάντα στο νου την πιθανότητα για προσβολή των αρθρώσεων από τη νόσο. Κι αυτό γιατί η έγκαιρη διάγνωση οδηγεί σε μεγάλη πιθανότητα επιτυχίας στη θεραπεία. Αντίθετα παραμελημένες περιπτώσεις έχουν πολύ κακή πορεία. Η ψωριασική αρθρίτιδα χαρακτηρίζεται από επίμονους πόνους και πρήξιμο στις αρθρώσεις. Χαρακτηριστικό είναι το πρωινό «πιάσιμο» των αρθρώσεων των χεριών που «ξεκλειδώνει» όσο περνάει η ώρα. Μπορεί να εμφανίζεται μετά από πολλά χρόνια ιστορικού δερματικής προσβολής. Μπορεί όμως και να εμφανιστεί χωρίς συμπτώματα από το δέρμα. Ο δερματολόγος συνήθως συνεργάζεται με το ρευματολόγο για τη διάγνωση και παρακολούθηση αυτών των περιστατικών.

ΘΕΡΑΠΕΥΕΤΑΙ Η ΨΩΡΙΑΣΗ;

Στη δερματολογία θεωρούμε ως βασικό στόχο το να οδηγήσουμε τη νόσο σε ύφεση, δηλαδή να την κοιμήσουμε. Η προδιάθεση θα συνεχίσει να υπάρχει φυσικά. Ωστόσο η επιθυμία μας είναι ο ασθενής να έχει όσο το δυνατόν μεγαλύτερα διαστήματα χωρίς εκδηλώσεις και ενοχλήσεις όπως φαγούρα. Το κεφάλαιο της θεραπείας της πάθησης είναι πολύ μεγάλο. Συνοπτικά οι θεραπευτικές μας επιλογές είναι οι παρακάτω:
  • Τοπικά κορτικοειδή
  • Τοπικοί ανοσοτροποποιητικοί παράγοντες (πιμεκρόλιμους, τακρόλιμους)
  • Τοπικά παράγωγα βιταμίνης D(καλσιτριόλη, καλσιποτριόλη)
  • Φυτική ή οργανική πίσσα
  • Τοπικές μαλακτικές και κερατολυτικές κρέμες
  • Φωτοθεραπεία
  • Συστηματική αγωγή με ανοσοτροποποιητικά φάρμακα (κυκλοσπορίνη, μεθοτρεξάτη, ασιτρετίνη)
  • Βιολογικοί παράγοντες (
  • Άλλες συστηματικές αγωγές ( απρεμιλάστη)
Ο δερματολόγος επιστρατεύει τα παραπάνω ανάλογα με τον τύπο και τη βαρύτητα της νόσου. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε συνδυασμό.

Η ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΟΥ ΨΩΡΙΑΣΙΚΟΥ ΔΕΡΜΑΤΟΣ

Η περιποίηση και φροντίδα στο δέρμα με ψωρίαση είναι μια διαδικασία που ξεφεύγει από τα όρια της απλής θεραπείας. Ξεκινά από απλά μέτρα σε πολύ ήπιες περιπτώσεις και μπορεί να φτάσει και στα επίπεδα αλλαγής lifestyle στις πολύ βαριές. Ξεκινάμε από τη βασική αρχή ότι η ψωρίαση είναι μια χρόνια νόσος με εξάρσεις και υφέσεις. Στόχος μας είναι να την «κοιμίσουμε» και να την κρατήσουμε σε «ύπνο» για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Συνεπώς υπάρχουν οδηγίες περιποίησης με θεραπευτικό χαρακτήρα και γενικές οδηγίες που έχουν και προληπτικό χαρακτήρα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η ψωρίαση εκτός από το δερμα προσβάλλει τα νύχια και τις αρθρώσεις. Πιο αναλυτικά:

ΒΑΣΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΠΕΡΙΠΟΙΗΣΗΣ

-Ακολουθούμε το θεραπευτικό πλάνο που μας έχει δώσει ο δερματολόγος. Πάντα προγραμματίζουμε επανεξέταση καθώς η ψωρίαση είναι χρόνιο νόσημα.
-δεν «πειράζουμε» την ψωρίαση γιατί «φουντώνει». Οι τραυματισμοί πυροδοτούν την εμφάνιση ψωριασικών βλαβών ή συντηρούν τις υπάρχουσες (φαινόμενο Koebner). Δεν σκαλίζουμε τα λέπια, δεν τριβόμαστε με σκληρό σφουγγάρι.
-Ενυδατώνουμε καθημερινά το δέρμα μας, χρησιμοποιώντας μια ενυδατική λοσιόν. Σε περιοχές με μεγαλύτερο πρόβλημα χρησιμοποιούμε κρέμες ή αλοιφές, κατά προτίμηση πριν τον ύπνο.
-Δεν αφήνουμε πολύ μακριά τα νύχια μας. Τα μακριά νύχια σηκώνονται και ξεκολλάνε από το «κρεβάτι» τους, την κοίτη του όνυχος. Αυτοί οι μικροτραυματισμοί πυροδοτούν ψωρίαση στα νύχια λόγω φαινομένου Koebner.
-Δεν σκαλίζουμε τα νύχια μας ειδικά στην περίπτωση που εμφανίζουν υπερκεράτωση κάτω από την ονυχαία πλάκα. Η υπερκεράτωση αυτή ΔΕΝ είναι βρωμιά αλλά ψωρίαση στα νυχια! Σε περιπτώσεις που η ψωρίαση έχει προσβάλλει πολύ το νύχι, πχ το έχει παχύνει (παχυωνυχία) απαιτείται να παρέμβουν συνδυασμένα ο δερματολόγος και ο ποδολόγος.
-Αποφεύγουμε τα «χτιστά» ή ημιμόνιμα νύχια. Περιέχουν χημικά που μπορεί να πυροδοτήσουν ψωρίαση στα νύχια ή να τη χειροτερεύσουν ακόμη πιο πολύ.
-Φοράμε γάντια κατά προτίμηση με εσωτερική βαμβακερή επένδυση.
-Ενυδατώνουμε τακτικά τα χέρια μας με ενυδατική κρέμα, ιδιαίτερα μετά από χειρωνακτικές εργασίες.
-Επιδιώκουμε την ηλιοθεραπεία αλλά προσέχουμε να μην μας κάψει ο ήλιος.
-Ξεπλένουμε τα υπολείμματα του αντηλιακού καλά. Αποφεύγουμε τη χρήση κοινών αντηλιακών και προτιμούμε φαρμακοτεχνικά προϊόντα.
-Μειώνουμε την κατανάλωση αλκοόλ και το κάπνισμα.
-Ασκούμαστε καθημερινά αποφεύγοντας όμως την έντονη φόρτιση των αρθρώσεων, για να μην πυροδοτήσουμε ψωρίαση στις αρθρώσεις. Ιδανική άσκηση είναι η κολύμβηση.
-Ελέγχουμε το σωματικό μας βάρος. Η παχυσαρκία επιδεινώνει την ψωρίαση.
-Αποφεύγουμε το καυτό νερό στο μπάνιο. Κάνουμε μόνο ένα μπάνιο ή ντους ημερησίως. Περιορίζουμε τη διάρκειά του. Δεν τριβόμαστε με σκληρό σφουγγάρι. Αποφεύγουμε τα ερεθιστικά αφρόλουτρα καθώς κι αυτά που περιέχουν άρωμα. Καλό είναι να χρησιμοποιούμε την ενυδατική λοσιόν ή κρέμα όσο το δέρμα είναι νοτισμένο από το μπάνιο.
-Αποφεύγουμε το βάψιμο των μαλλιών σε φάση έντονης έξαρσης της ψωρίασης στο τριχωτό.
-Αποφεύγουμε τις κομμώσεις με έντονη έλξη των τριχών Πχ σφικτά pony-tail.
http://www.kazakos-derma.gr
Τα άρθρα του γιατρού στο mediteam.gr
https://mediteam.gr/category/καζακοσ-χ/
Διαδυκτιακό κανάλι:
YouTube
https://twitter.com/apokalipsi9
ΔΙΑΣΩΣΤΕΣ ΡΟΔΟΥ

Η ταινία «Joker» διαλύει το φόβο για την ψυχική ασθένεια

Η ταινία «Joker» διαλύει το φόβο για την ψυχική ασθένεια



Βαθύ, άβολο, ιδιόμορφο, λυπηρό και ορισμένες φορές ασφυκτικό… όπως η μοναξιά. Αρκετές ήταν οι φορές που άκουσα κοντά μου να παίρνονται βαθιές ανάσες. Αν δεν ήμασταν σε κινηματογράφο και ήταν ζωντανό, σίγουρα οι βαθιές ανάσες θα ήταν λόγια συμπαράστασης και συμπόνοιας. Για να υπάρξουν όμως αυτά τα λόγια, χρειάζεται να υπάρχει σχέση και για να υπάρξει σχέση, χρειάζεται να μην υπάρχει φόβος.
JokerMov_Fulimg
Ο Joker είναι μία εξαιρετική αφορμή για να μιλήσουμε (ξανά) για την αλληλεπίδραση «προσώπου-κοινωνίας» με φόντο την ψυχική ασθένεια.
Οι σχέσεις είναι που διατηρούν τον πρωταγωνιστή της ταινίας, Άρθουρ Φλεκ, λειτουργικό. Και η εργασία. Το έχει γράψει ξεκάθαρα ο Freud στο έργο του: τα σημαντικότερα στηρίγματα που έχουμε στη ζωή μας είναι η εργασία και οι σχέσεις. Όσο τα έχει αυτά ο Άρθουρ, το παλεύει. Εργάζεται ως κλόουν σε ένα γραφείο, έχει συναδέλφους που σχετίζεται, μένει με τη μητέρα του που τον φροντίζει και τον αγαπά, παίρνει κανονικά τη φαρμακευτική του αγωγή που τον κρατά σταθερό και διεκδικεί μία γνωριμία με μία ανύπαντρη μητέρα που μένει σε διπλανό διαμέρισμα. Ελπίζει και ονειρεύεται και βλέπει τη ζωή με αισιοδοξία. Η ζωή όμως δεν βλέπει τον Άρθουρ με το ίδιο βλέμμα.
Τον υποτιμά, τον εξευτελίζει και τον απομονώνει. Του δείχνει ένα σκληρό πρόσωπο που τον αποσταθεροποιεί. Ο Άρθουρ όμως είναι εκεί: αναρωτιέται γιατί να συμβαίνει αυτό. Αυτό συμβαίνει σε μένα ή ο κόσμος έξω γίνεται περισσότερο τρελός; προσπαθώντας απεγνωσμένα να διαχωρίσει τον εαυτό του και να μην απορροφηθεί από την «τρέλα» του κόσμου. Έχει συνείδηση του τι συμβαίνει, το αναγνωρίζει, το συζητά στις θεραπείες του. Στο τετράδιο που γράφει τις κωμικές σημειώσεις του, γράφει το πιο σοβαρό που νιώθει:
Το χειρότερο που περιμένουν από τους ανθρώπους με ψυχική ασθένεια, είναι να συμπεριφέρονται σαν να μην την έχουν.
Για όσους έχουν βιώσει ψυχική ασθένεια, αυτή η φράση είναι πολύ γνωστή. «Πρέπει» να δείξεις ότι δεν έχεις άγχοςκατάθλιψηδιπολική διαταραχή κτλ για να μπορείς να ανήκεις κάπου, να γίνεσαι δεκτός, να ακολουθείς τις νόρμες της κοινωνίας, μήπως τυχόν και σε απορρίψουν. Και εδώ είναι το παράδοξο: αντί να προσφέρει η κοινωνία ένα χέρι στήριξης και να σε εντάξει προτάσσοντας την ασφάλειά της, σε κάνει να ξεχειλώσεις τον εαυτό σου και να μοιάσεις με αυτήν, την ίδια στιγμή που δεν μπορείς να βρεις τον εαυτό σου. Η αγωνία να γίνεις αποδεκτός από το κοινωνικό σύνολο είναι μία μονομαχία με τον πήχη που κάθε φορά που πας να τον φτάσεις, εκείνος ψηλώνει. Δεν θα τον φτάσεις ποτέ, όχι γιατί δεν είσαι ικανός, αλλά γιατί η κοινωνία φοβάται να σε κάνει να νιώσεις ικανός. Και όταν κουραστείς, γίνεσαι αόρατος.
Ο Laing το έχει γράψει εξαιρετικά:
Αν είμαι διαταραγμένος, μπορεί να είμαι διαταραγμένος από πνευματική, διανοητική, συναισθηματική και φυσική άποψη. Πολλοί νευρολόγοι, άπαξ και ανακαλύψουν κάτι οργανικό, όπως λένε, νομίζουν πως η αποστολή τους εξετελέσθη… Μέχρις ότου οι χημικοί και οι γενετιστές εστιάσουν στο πλαίσιο και συνειδητοποιήσουν ότι υπάρχει μία αμοιβαία εξάρτηση ανάμεσα στη χημεία και την κοινωνική αλληλεπίδραση, δεν θα μπορέσουμε να αναπτύξουμε το θεωρητικό στοχασμό στο αρμόζον επιστημονικό πεδίο (Laing, στο Evans, 1976/1981:18-22)
Ο Άρθουρ καθηλώνεται ταυτόχρονα μπροστά στο άπειρο της ύπαρξης και της ανυπαρξίας. Το δυστοπικό πλαίσιο εισέρχεται μέσα του. Αναρωτιέται αν τον βλέπουν οι άλλοι, αν τους είναι σημαντικός και όταν αντιλαμβάνεται ότι έχει χάσει τη σχέση, αρχίζει και τη φαντάζεται για να κρατηθεί στη ζωή. Οι φανταστικοί φίλοι των παιδιών, εξελίσσονται σε φανταστικές σχέσεις ενηλίκων, γιατί διαφορετικά δεν αντέχεται μία ζωή μοναξιάς.
Απογοητευμένος αλλά με την ελπίδα ακόμη ενσταλαγμένη μέσα του, θέλει να μάθει την αλήθεια για τη ζωή του. Θέλει να ορίσει την ταυτότητά του. Η ζωή του Άρθουρ του αποκαλύπτεται μέσα από μία σειρά ανατρεπτικών γεγονότων για να του δείξει την αφετηρία του. Ρίχτηκε στον κόσμο χωρίς να έχει κανέναν έλεγχο στη ζωή του. Δεν έχει λόγο, δεν έχει επιλογή, είναι «ριγμένος» σε ένα συγκεκριμένο σώμα, μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή, σε ένα συγκεκριμένο κοινωνικό πλαίσιο. Δεν μπορεί να ελέγξει την παρουσία των συνθηκών που τον περιβάλλουν. Μπορεί όμως να επιλέξει το νόημα του «ριξίματος» και με τον τρόπο αυτό, εκφράζει τον προσωπικό του τρόπο ύπαρξης-με-το-ρίξιμο.
Ο Άρθουρ χάνει τον εαυτό του και εφευρίσκει μία νέα προσωπικότητα. Αν δεν το κάνει, το βύθισμα είναι σίγουρο και ξέρουμε που οδηγεί. Έχει ακόμη μία σπίθα μέσα του που καίει και του λέει να μην τα παρατήσει. Δημιουργεί τον Joker. Με νέο ντύσιμο και νέο πρόσωπο για να μπορέσει να αντέξει την απόρριψη και τη μοναξιά και να σχετιστεί με τον κόσμο. Το καταφέρνει μόλις βλέπει ότι αυτό που νιώθει για τον κόσμο, αρχίζει να έχει ανταπόκριση. Τότε νιώθει ότι γίνεται ορατός και έχει νόημα η ύπαρξή του. Στην προσπάθειά του να δώσει το μήνυμα στον κόσμο, χάνει τον έλεγχο.
Η δημιουργία πολλαπλών προσωπικοτήτων είναι ένα μία διαταραχή που έχουμε συναντήσει στη βιβλιογραφία. Η διάσχιση ταυτότητας, όπως έχει ονομαστεί πρόσφατα, σχετίζεται με την παιδική ηλικία ανθρώπων, όπως ο Άρθουρ: ένα βίαιο οικογενειακό περιβάλλον. Μία βίαιη παιδική ζωή, που σμίλευσε τον εγκέφαλό του σε τέτοιο βαθμό που καθορίζει την ενήλική ζωή και τον φέρνει σε αδιέξοδα. Όλα αυτά που γράφονται, διδάσκονται και λέγονται από τους ψυχολόγους, διαβάζονται από εκατομμύρια κόσμο και (ελπίζω να) εφαρμόζονται, είναι μια τρομακτική αφετηρία για να ζήσει κανείς. Πιθανόν η γένεση μίας δεύτερης ταυτότητας, να οφείλεται στην προσπάθεια του παιδιού να αντιμετωπίσει και να ικανοποιήσει τις γονικές απαιτήσεις αλλά και να προστατευτεί από τη συμπεριφορά των γονέων.
Ο Άρθουρ, μέσα στη μαυρίλα της παιδικής ηλικίας, άκουγε μόνο τη φωνή της μητέρας του να τον αποκαλεί «Χαρά μου» και να του υπενθυμίζει να χαμογελά. Αυτό ορκίστηκε να κάνει και αυτό έκανε. Γελούσε τόσο πολύ, τόσο συχνά που όχι μόνο το ακολούθησε ως επάγγελμα αλλά το έκανε χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς του, σε τέτοιο βαθμό που τελικά έγινε παθολογικό, μην μπορώντας να διαχωρίσει το κλάμα από το γέλιο. Και να ήθελε να κλάψει, έπρεπε τελικά να γελάσει, παρουσιάζοντας ένα πρόσωπο και έναν ήχο γέλιου που αντί να προκαλεί ευφορία, τρομάζει. Πρώτα από όλα τον ίδιο. Μέχρι να το αποδεχθεί.
Μόλις το αποδέχεται, το καλοσωρίζει. Το κοιτάζει στον καθρέφτη και το θαυμάζει. Λατρεύει κάθε του γωνία, κάθε του χρώμα, κάθε του γκριμάτσα. Το μόνιμα καρφωμένο χαμόγελο στο πρόσωπό του, είναι εκεί για να του λέει ότι έχει πετύχει αυτό που του έλεγε η μητέρα του. Πάντα να χαμογελάς. Χορεύει μαζί του και το απολαμβάνει, δεν έχει ανάγκη κανέναν. Έχει βρει τον εαυτό του. Το τραγούδι που ακούγεται είναι αυτό που έχει σχετιστεί με τα όνειρά του: That’s life…! Ο Joker δεν ενδιαφέρεται για την αποδοχή της ζωής, αλλά για τη ζωή μετά την αποδοχή.
JokerMov_es3
Η ταινία Joker είναι ωμή, σκληρή, αληθινή και ξεβολεύει γιατί μιλά για την ψυχική ασθένεια με τρόπο που σπάνια βλέπουμε στον κινηματογράφο. Τη φέρνει τόσο κοντά στο μυαλό σου, φεύγοντας από την αίθουσα προβολής, όσο κοντινά είναι και τα πλάνα στο εκφραστικό πρόσωπο του Joaquin Phoenix που αποτυπώνουν την ψυχική ασθένεια. Εκεί είναι που γίνεται κατανοητό ότι παρά τη σκληρότητα που απορρέει από τον Joker, που σε καμία περίπτωση δε δικαιολογείται και δε γίνεται αποδεκτή, δημιουργείται η αίσθηση της συμπόνοιας και της κατανόησης για τους ευάλωτους συνανθρώπους μας. Και αυτό είναι αρκετό για να χτίσει τα θεμέλια της σχέσης. Είναι ώρα να απλώσουμε το χέρι μας προς εκείνους που μας έχουν ανάγκη.
Πηγή , Χάρης Πίσχος Ψυχολόγος ΜSc – Υπαρξιακός Συστημικός Ψυχοθεραπευτής
http://anthologion.gr/

Δεν φύλαξες καβάτζες!

  Δεν φύλαξες καβάτζες! 1 Μαΐου 2024 Με διάλεξες, ποτέ δεν ρώτησες ποιος άνεμος με έφερε μπροστά σου! Σιώπησες από αγάπη, σιώπησα από φόβο μ...