Κυριακή 30 Ιουνίου 2024

Η SpaceX έλαβε άδεια να καταστρέψει τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

Η SpaceX έλαβε άδεια να καταστρέψει τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό

Η SpaceX του Ίλον Μασκ θα κατασκευάσει ένα σκάφος που θα ρυμουλκήσει τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό και θα τον συντρίψει στον ωκεανό, σύμφωνα με πληροφορίες του SkyNews. 


Σημειώνεται ότι η NASA ζήτησε την ανάπτυξη ενός διαστημικού σκάφους από τη SpaceX με σκοπό την άρση του Διεθνή Διαστημικού Σταθμού (ISS) το 2030, μια σύμβαση αξίας έως και 843 εκατ. δολαρίων.

Λίγες λεπτομέρειες για το «U.S. Deorbit Vehicle», όπως αποκαλεί η NASA το διαστημικό σκάφος, έχουν δοθεί μέχρι στιγμής στη δημοσιότητα. Ωστόσο, η NASA διευκρίνισε ότι το διαστημικό σκάφος θα διαφέρει από τα υπόλοιπα.

Υπενθυμίζεται πως από το 1998, οι ΗΠΑ, η Ρωσία, η Ιαπωνία, η Ευρώπη και ο Καναδάς διατηρούν διαφορετικά τμήματα του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού. Οι συμφωνίες για την από κοινού λειτουργία του διαστημικού σταθμού σηματοδότησαν μια νέα εποχή παγκόσμιας συνεργασίας μετά τον Ψυχρό Πόλεμο.

Συντριβή στον ωκεανό μακριά από κατοικημένες περιοχές

«Το τροχιακό εργαστήριο παραμένει ένα σχέδιο για την επιστήμη, την εξερεύνηση και τις συνεργασίες στο διάστημα προς όφελος όλων», δήλωσε ο Κεν Μπάουερσοξ, αναπληρωτής διοικητής της NASA για τη Διεύθυνση Αποστολών Διαστημικών Επιχειρήσεων.

Ενώ η SpaceX θα αναπτύξει το διαστημικό σκάφος που θα τεθεί σε τροχιά, η NASA θα αναλάβει την ιδιοκτησία του μετά την ανάπτυξη του και θα το λειτουργεί καθ' όλη τη διάρκεια της αποστολής του.

Αλλά μόλις καταστραφεί ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός, η χαμηλή τροχιά δε θα μείνει κενή.

Ιδιωτικές εταιρείες όπως η SpaceX, η Axiom, η Blue Origin και η Vast αναπτύσσουν εμπορικούς διαστημικούς σταθμούς που θα μπορούσαν να εκτοξευθούν ήδη από το επόμενο έτος.

«[Η επιλογή του οχήματος εξόδου από την τροχιά] υποστηρίζει τα σχέδια της NASA για μελλοντικούς εμπορικούς προορισμούς και επιτρέπει τη συνεχή χρήση του διαστήματος κοντά στη Γη», δήλωσε ο Μπάουερσοξ.

Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός κόστισε στις διάφορες διαστημικές υπηρεσίες σχεδόν 100 δισ. ευρώ για τη λειτουργία του, σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος, σε διάστημα 30 ετών.

Η NASA δήλωσε ότι ο οργανισμός μεταβαίνει σε «εμπορικά ελεγχόμενους διαστημικούς προορισμούς πιο κοντά στην πατρίδα μας».

https://www.liberal.gr/

Σάββατο 29 Ιουνίου 2024

Στο Πήλιο μία από τις στενότερες σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο – Δείτε εικόνες

Στο Πήλιο μία από τις στενότερες σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο – 

Δείτε εικόνες


 29 Ιουνίου, 2024 23:31

10 η ώρα στο σταθμό των Άνω Λεχωνίων. Το τρενάκι του Πηλίου σφυρίζει δίνοντας το σύνθημα μιας αξέχαστης διαδρομής. 

Η ανάβαση στις όμορφες πλαγιές του Πηλίου μέχρι τις Μηλιές ξεκινά! Μια από τις πιο στενές σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο (60 εκατοστά) φιλοξενεί τα 4 βαγόνια του «Μουτζούρη», όπως λεγόταν κάποτε το τρενάκι του Πηλίου, για να δηλώσει την ατμοκίνηση και τον καπνό που άφηνε στο πέρασμά του. Από τα Άνω Λεχώνια μέχρι τις Μηλιές η διαδρομή είναι ορεινή, διασχίζοντας τις κατάφυτες πλαγιές, με την πυκνή βλάστηση από πλατάνια και πουρνάρια.

Η μοναδική στάση του τρένου γίνεται για μόλις 15 λεπτά, στην Άνω Γατζέα, για να συνεχίσει “ξεφυσώντας” και λικνίζοντας τα βαγόνια του, για μια διαδρομή συνολικού μήκους 15 χιλιομέτρων και χρόνου περίπου 90 λεπτών. Μέχρι το ιστορικό κεφαλοχώρι των Μηλεών, η διαδρομή γεμίζει με εικόνες πλούσιας φύσης και αρχιτεκτονικής με παλαιές, αλλά περίτεχνες κατασκευές λαξευτής μαρμαρόπετρας και γκρίζου ασβεστόλιθου που διαμόρφωσαν τις αντιστηρίξεις, τα τοξωτά γεφύρια, τις καμάρες και τα στόμια των σηράγγων.

Ξεχωριστό δείγμα, η λίθινη πεντάτοξη γέφυρα Καλόρεμα, στην περιοχή του Μαλακίου. Πλησιάζοντας στις Μηλιές, το τοπίο αποκτά μια άγρια ομορφιά, ιδιαίτερα στο πέρασμα της μεγάλης μεταλλικής γέφυρας του Ταξιάρχη ή Ντε Κίρικο, από το όνομα του σχεδιαστή και πατέρα του μεγάλου ζωγράφου. Στο σημείο αυτό, το τρένο θα κυλήσει σε καμπύλη γραμμή, ενώ η γέφυρα στην οποία βρίσκεται είναι ευθεία.

Ο σταθμός Μηλεών είναι και το τέρμα της διαδρομής. Από εδώ ξεκινάει το γραφικό καλντερίμι που οδηγεί στο κέντρο του χωριού. Παραδοσιακοί ξενώνες, ταβέρνες, η εκκλησία των Ταξιαρχών που χτίστηκε πριν το 1741, το λαογραφικό μουσείο και η βιβλιοθήκη, μία από τις παλαιότερες στην Ελλάδα, περιμένουν τους επισκέπτες για περιήγηση. Η πιο γραφική σιδηροδρομική γραμμή στην Ελλάδα, θα δεχτεί άλλη μια ευκαιρία θαυμασμού την ίδια ημέρα, με την επιστροφή από Μηλιές στα Άνω Λεχώνια στις 3 το απόγευμα.

ΒΟΛΤΑ ΣΤΟ ΚΑΤΑΠΡΑΣΙΝΟ ΒΟΥΝΟ ΤΩΝ ΚΕΝΤΑΥΡΩΝ

Διαδρομή του τρένου –  Πρόσβαση Άνω Λεχώνια – Μηλιές

Η πρόσβαση στο σιδηροδρομικό σταθμό Άνω Λεχωνίων που απέχει 12 χιλιόμετρα από το Βόλο, γίνεται από το δρόμο προς Καλά Νερά, με το αστικό λεωφορείο αρ.5 της γραμμής Βόλου – Λεχωνίων – Πλατανιδίων που κάνει στάση 50 μέτρα από τον σταθμό, αλλά και με ΙΧ, καθώς υπάρχει μεγάλος χώρος στάθμευσης μπροστά στον σταθμό. Υπάρχουν καφέ πινακίδες σήμανσης του σταθμού από τον παρακείμενο οδικό άξονα.

Η οδική πρόσβαση στον σταθμό Μηλεών γίνεται μόνο με ΙΧ και υπάρχουν περιορισμένες θέσεις στάθμευσης στην περιοχή του σταθμού, η κατεύθυνση του οποίου σημαίνεται με καφέ πινακίδα από τον οδικό άξονα που οδηγεί στις Μηλιές.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ…

Το ιστορικό τρενάκι που παλαιότερα διένυε την απόσταση Βόλος – Μηλιές, κυλούσε πάνω στον επίσης ιστορικό σιδηρόδρομο του οποίου η κατασκευή άρχισε το 1892, με πρώτο το κομμάτι μέχρι τα Λεχώνια, για να παραδοθεί τελικά το 1896. Το υπόλοιπο κομμάτι μέχρι τις Μηλιές κατασκευάστηκε στη συνέχεια, για να τεθεί σε λειτουργία το 1903.

Την επίβλεψη της κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου είχε ο Εβαρίστο Ντε Κίρικο, ο πατέρας του γνωστού ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο, ο οποίος γεννήθηκε στον Βόλο.

Στα έργα κατασκευής του δικτύου, ο μικρός τότε Ντε Κίρικο ήταν εκεί, παρατηρώντας το μέσο που έμελλε αργότερα να τον εμπνέει και να συνοδεύει σταθερά τις δημιουργίες του.

ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ – ΤΙΜΕΣ – ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Δρομολόγια πραγματοποιούνται την τρέχουσα περίοδο, καθημερινά.

Το τρένο αναχωρεί από τα Άνω Λεχώνια στις 10.00 πμ και επιστρέφει από τις Μηλιές στις 15.00 με ενδιάμεση στάθμευση 15 λεπτών στην Άνω Γατζέα και στις δύο κατευθύνσεις της διαδρομής.

Επίσης επιπλέον δρομολόγια πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο και Κυριακή, με αναχώρηση από τις Μηλίες στις 12.20 και από τα Άνω Λεχώνια στις 13.30 . Τα συγκεκριμένα δρομολόγια δεν πραγματοποιούν 15λεπτη στάση στη Γατζέα. 

Το εισιτήριο για την απλή διαδρομή κοστίζει 10€, ενώ για την διαδρομή με επιστροφή κοστίζει 18€.

Το παιδικό εισιτήριο κοστίζει αντίστοιχα 6€ και 10€ και ισχύει για παιδιά ηλικίας 4-12 ετών.


  • Εισιτήρια μπορείτε να εκδώσετε από όλα τα φυσικά σημεία πώλησης της Hellenic Train, αλλά και ηλεκτρονικά, μέσω της ιστοσελίδας της:tickets.hellenictrain.gr  και της εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα και tablet, ακόμα και 10′ λεπτά πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας.
    Υπάρχει δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίων από το προσωπικό των αμαξοστοιχιών μόνο για εισιτήρια πλήρους τιμής (10€) και παιδικού (6€), απλής διαδρομής (πληρωμή με μετρητά).
https://www.thenewspaper.gr/

Βόλος: Χειροπέδες σε τρεις διακινητές κοκαΐνης και κάνναβης

Βόλος: 

Χειροπέδες σε τρεις διακινητές κοκαΐνης και κάνναβης

Τα τρία μέλη της σπείρας παραπέμφθηκαν στον εισαγγελέα που τους άσκησε διώξεις σε βαθμό κακουργήματος

 Με κοινή επιχείρηση της Δίωξης Ναρκωτικών και του Κλιμακίου Ειδικών Αποστολών του Λιμενικού και της Ασφαλείας Βόλου εξαρθρώθηκε ένα κύκλωμα που διακινούσε μεγάλες ποσότητες κοκαΐνης και κάνναβης στον Βόλο αποκομίζοντας κέρδη που ξεπερνούσαν τα 70.000 ευρώ.


Αρχικά, συνελήφθη το μεσημέρι της Πέμπτης έξω από το σπίτι του στον Βόλο ένας 20χρονος και στο τσαντάκι που είχε στον ώμο του βρέθηκαν μια συσκευασία με 10,5 γραμμάρια κοκαΐνης και άλλες δύο με ακατέργαστη κάνναβη συνολικού βάρους 87,1 γραμμαρίων.

Ακολούθησε έρευνα στην κατοικία του, όπου βρέθηκαν πέντε συσκευασίες που περιείχαν ακατέργαστη κάνναβη συνολικού βάρους τεσσάρων κιλών και 468 γραμμαρίων, πέντε συσκευασίες με κοκαΐνη συνολικού βάρους 573,5 γραμμαρίων, τέσσερις ψηφιακές ζυγαριές, ένας τρίφτης με υπολείμματα κάνναβης και μια συσκευασία με 80 μικρά νάιλον σακουλάκια. Επιπλέον, κατασχέθηκαν τρία κινητά, 2.475 ευρώ που προέρχονταν από την διακίνηση των ναρκωτικών και ένα σημειωματάριο με ποσά από τις αγοραπωλησίες που εξετάζεται.

Με αίτημα του Λιμεναρχείου Βόλου, οι αστυνομικοί του τοπικού τμήματος συνέλαβαν στην Ακράτα Αχαΐας έναν 30χρονο και έναν 45χρονο, στην κατοχή των οποίων βρέθηκαν ένα Ι.Χ. αυτοκίνητο, δύο κινητά, τέσσερα κλειδιά από μία αποθήκη και ένα σπίτι, καθώς και 1.700 ευρώ. Στο σπίτι των δυο ανδρών στον Αλμυρό δεν βρέθηκε κάτι ύποπτο, αλλά σε ένα τροχόσπιτο που βρισκόταν σε μια αποθήκη τους στην Ευξεινούπολη Μαγνησίας κατασχέθηκαν μια συσκευασία με ακατέργαστη κάνναβη βάρους 23,6 γραμμαρίων και μια ψηφιακή ζυγαριά.

Τα τρία μέλη της σπείρας παραπέμφθηκαν στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Βόλου που τους άσκησε διώξεις σε βαθμό κακουργήματος για σύσταση εγκληματικής οργάνωσης και κατοχή ναρκωτικών με σκοπό τη διακίνηση.

https://www.protothema.gr/

Κέρκυρα: «Ούρλιαζε, είχε φρικάρει το παιδί» – Σοκάρει ο πατέρας της 7χρονης που χτυπήθηκε από ρεύμα

 Κέρκυρα: «Ούρλιαζε, είχε φρικάρει το παιδί» – Σοκάρει ο πατέρας της 7χρονης που χτυπήθηκε από ρεύμα

Κέρκυρα: «Ούρλιαζε, είχε φρικάρει το παι...

Πατέρας και κόρη πήγαν στο νοσοκομείο, με τις εξετάσεις να επιβεβαιώνουν πως η μικρή υπέστη ηλεκτροπληξία

Η μαθήτρια του δημοτικού βρισκόταν σε πανηγύρι του χωριού Γιμάρι, μαζί με την οικογένειά της. Κάποια στιγμή ακούμπησε σε ένα κάγκελο περίφραξης, στον περίβολο της εκκλησίας και το ρεύμα την χτύπησε. Ο πατέρας της, που βρισκόταν δίπλα, αντιλήφθηκε αμέσως ότι το παιδί του υπέστη ηλεκτροπληξία, σύμφωνα με το Mega.

«Αρχίζει και ουρλιάζει, έχω σηκωθεί, έχει φρικάρει το παιδί. Aνατριχιάζω που το λέω. Ωστόσο το παράλογο είναι γιατί δεν έρχεται στην αγκαλιά μου ενώ είμαι δίπλα του οπότε με φώτισε ο θεός, δεν ξέρω, και το πιάνω το χεράκια και νιώθω το ηλεκτρικό ρεύμα να με διαπερνάει κι εμένα», δήλωσε ο πατέρας της 7χρονης.

Σύμφωνα με όσα καταγγείλει ο πατέρας του παιδιού στο corfutvnews οι διοργανωτές έκαναν ρευματοκλοπή από κολόνα της ΔΕΗ με αποτέλεσμα τα κάγκελα κοντά στην κολόνα να έχουν μετατραπεί σε παγίδα θανάτου. «Αρχίζω και φωνάζω παιδιά εδώ υπάρχει πρόβλημα, υπάρχει ηλεκτρικό ρεύμα. Έχω παρακολουθήσει πως μπορεί να συνδέεται το κάγκελο της εκκλησίας με το ρεύμα. Παρατηρώ λοιπόν στα αριστερά ότι υπάρχει ένα Κολωνάκι με δεμένες μονωτικές ταινίες ένα καλώδιο έρχεται από την κολώνα της ΔΕΗ».

Πατέρας και κόρη πήγαν στο νοσοκομείο, με τις εξετάσεις να επιβεβαιώνουν πως η μικρή υπέστη ηλεκτροπληξία. «Ευτυχώς πήγα στο νοσοκομείο διότι στις 2 η ώρα αποδείχτηκε και από υπερηχογράφημα ότι η καρδούλα του παιδιού είχε πειραχτεί ευτυχώς λίγο».

Ο πατέρας κατήγγειλε το περιστατικό ρευματοκλοπής, ενώ στο κοριτσάκι, που πήρε εξιτήριο από το νοσοκομείο, τοποθετήθηκε μηχάνημα 24ωρης καταγραφής του καρδιακού ρυθμού και παρακολουθείται από γιατρούς.

https://www.thebest.gr/

Ναυάγιο Αντικυθήρων: Εντοπίστηκε σημαντικό τμήμα του κύτους του πλοίου

Ναυάγιο Αντικυθήρων: Εντοπίστηκε σημαντικό τμήμα του κύτους του πλοίου

Από τις ανασκαφές προέκυψαν πολυάριθμα ευρήματα

 Η αποστολή του 2024 στο ναυάγιο των Αντικυθήρων πραγματοποιήθηκε μεταξύ 17 Μαΐου και 20 Ιουνίου, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος 2021-2025 που υλοποιείται από την Ελβετική Αρχαιολογική Σχολή στην Ελλάδα και εποπτεύεται από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού. Οι εξαιρετικά καλές καιρικές συνθήκες επέτρεψαν στην ομάδα να σημειώσει σημαντική πρόοδο στις εργασίες πεδίου. Από τις ανασκαφές προέκυψαν πολυάριθμα ευρήματα, ενώ εξαιρετικής σημασίας είναι η ανακάλυψη ενός σημαντικού τμήματος του κύτους του πλοίου.

Αποκάλυψη ενός μεγάλου τμήματος του πετσώματος του πλοίου

Για πρώτη φορά από την ανακάλυψή του από τους Συμιακούς σφουγγαράδες το 1900, η συστηματική επιστημονική προσέγγιση που πραγματοποιήθηκε από τη διεθνή ερευνητική ομάδα με επικεφαλής την Δρ Αγγελική Γ. Σίμωσι (Eπίτιμη Διευθύντρια Αρχαιοτήτων ΥΠΠΟΑ) και τον Καθηγητή Αρχαιολογίας Lorenz Baumer (Πανεπιστήμιο της Γενεύης) στοχεύει στην καλύτερη κατανόηση του τόπου του περίφημου ναυαγίου, και στην επανεξέταση ενός από τα πλουσιότερα φορτία πλοίων της αρχαιότητας. Η έρευνα ανοίγει ταυτόχρονα νέα ερωτήματα: υπήρχε μόνο ένα πλοίο που ενεπλάκη σε αυτή την αρχαία ναυτική τραγωδία; Πώς ακριβώς συνέβη το ναυάγιο; Τα ανθρώπινα λείψανα που ανασύρθηκαν τα τελευταία χρόνια ανήκαν σε επιβάτες ή σε μέλη του πληρώματος;

Για να απαντηθούν αυτά τα ερωτήματα σχεδιάστηκαν και εφαρμόστηκαν πολλές τεχνικές:

Ο σχεδιασμός και η ανατροφοδότηση στοιχείων υποβοηθήθηκαν από τη βάση δεδομένων και το Σύστημα Γεωγραφικών Πληροφοριών (GIS) που δημιουργήθηκαν κατά τα προηγούμενα έτη. Τηλεχειριζόμενα οχήματα της Hublot Xplorations και της Μονάδας Υποβρυχίων Αποστολών του Λιμενικού Σώματος χρησιμοποιήθηκαν για την παρακολούθηση και τον συντονισμό όλων των υποθαλάσσιων επιχειρήσεων σε πραγματικό χρόνο και για την κατασκευή ψηφιακών τρισδιάστατων μοντέλων επιλεγμένων περιοχών. Τρισδιάστατα μοντέλα των ανελκυσθέντων αντικειμένων δημιουργήθηκαν χάρη σε ένα ειδικό σκάνερ που αναπτύχθηκε ειδικά για το ερευνητικό πρόγραμμα από το τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης της ωρολογοποιίας Hublot.

Mαρμάρινα μέλη προερχόμενα από ένα η περισσότερα αγάλματα, τμήμα κεφαλής με βοστρυχωτή κώμη, δακτύλου χειρός και δακτύλου ποδιού

Μια εξειδικευμένη μεθοδολογία επανδρωμένης υποβρύχιας επιφανειακής έρευνας εφαρμόστηκε στην πλήρη έκταση της περιοχής του ναυαγίου, που εκτείνεται σε δύο διακριτές τοποθεσίες συγκεντρώσεως ευρημάτων με μεταξύ τους απόσταση 200 μέτρα (Περιοχές «Α» και «Β»). Στόχος ήταν να εντοπιστούν, να αναγνωριστούν και να τεκμηριωθούν με λεπτομέρεια τα υπολείμματα της χρηστικής κεραμικής και των αγγείων που εξυπηρετούσαν μεταφορικούς ή αποθηκευτικούς σκοπούς. Επιλεγμένα αντιπροσωπευτικά δείγματα ανακτήθηκαν για περαιτέρω μελέτη. Η χρήση νεοαποκτηθέντων συσκευών κατάδυσης μικτών αερίων κλειστού κυκλώματος συνέβαλαν σημαντικά στην αποτελεσματικότητα και την ασφάλεια των διαδικασιών κατάδυσης.

Αμφορείς από το φορτίο του πλοίου, προερχόμενοι από διαφορετικούς τόπους. Από την κάτω Ιταλία, τη Ρόδο, την Κω

Εφαρμόστηκε νέα μέθοδος υποβρύχιας ανασκαφής περιορισμένης παρέμβασης, που αποδίδει τα μέγιστα δυνατά αποτελέσματα. Ανασκάφηκαν επιλεγμένες ζώνες εμβαδού 2×2μ. και συλλέχθηκαν όλα τα εξαγόμενα ιζήματα, τα οποία μελετήθηκαν προκαταρκτικά σε ειδικό μικρογεωαρχαιολογικό εργαστήριο που είχε εγκατασταθεί στο πεδίο, επιτρέποντας με τον τρόπο αυτό ακριβείς στρωματογραφικές παρατηρήσεις, και υπογραμμίζοντας την πολυπλοκότητα της τοποθεσίας και τις διαφορετικές διαδικασίες σχηματισμού του αρχαιολογικού χώρου μεταξύ των Περιοχών «Α» και «Β». Επιπλέον, η ανάλυση φυτόλιθων και η ταυτοποίηση διάφορων ρητινών και υλικών καλαφατίσματος παρείχε κρίσιμες νέες πληροφορίες για το πλοίο και το φορτίο του, ενώ η λεπτομερής ανάλυση της κεραμικής συνέβαλε στην πληρέστερη κατανόηση της εικόνας της διασποράς του ναυαγίου. Τέλος, η ερευνητική ομάδα είχε στη διάθεσή της τα αποτελέσματα των εργαστηριακών αναλύσεων που προέκυψαν μετά την ολοκλήρωση της ανασκαφικής περιόδου του 2023, όπως υπολειμμάτων οστών και μολύβδου, τα οποία συνέβαλαν στην λεπτομερή καθοδήγηση των νέων ανασκαφικών πρακτικών.

Πλούσια αποτελέσματα

Οι συνεχιζόμενες και νέες ανασκαφικές τομές που ανοίχτηκαν και στις δύο περιοχές («Α» και «Β») απέδωσαν πλούσιο αρχαιολογικό υλικό: περίπου 300 αντικείμενα ή ομάδες αντικειμένων, συμπεριλαμβανομένων 21 θραυσμάτων μαρμάρου (18 από μαρμάρινα αγάλματα), πολυάριθμα θραύσματα και άλλα δομικά στοιχεία του κύτους του πλοίου, και πάνω από 200 θραύσματα κεραμικής. Εξήχθησαν επίσης αρκετά γεωαρχαιολογικά δείγματα.

Αποκάλυψη ενός μεγάλου τμήματος του πετσώματος του πλοίου

Το πρόσφατα ανακαλυφθέν τμήμα του κύτους του πλοίου

Το πιο σημαντικό εύρημα του 2024 είναι ένα δομικό μέρος του κύτους του πλοίου που συνδυάζει σημαντικά ναυπηγικά χαρακτηριστικά για τα οποία μέχρι τώρα υπήρχαν μόνο υποθέσεις. Πιο συγκεκριμένα, βρέθηκε ένα τμήμα των υφάλων του πλοίου, συμπεριλαμβανομένου μικρού αριθμού συνδεδεμένων ξύλινων σανίδων που σχηματίζουν το εξωτερικό περίβλημα (πέτσωμα) με εγκάρσιες ενισχύσεις (νομείς) στερεωμένες στην αρχική τους θέση, τα οποία συνδέονται με τρόπο που δηλώνει τη μεθοδολογία κατασκευής «πρώτα το κέλυφος» (shell first) με τους αρχικούς συνδέσμους (χάλκινους ήλους) και την εξωτερική προστατευτική μολύβδινη επίστρωση να σώζονται σε άριστη κατάσταση. Χάρη σε αυτό το εύρημα, η ακριβής θέση στον βυθό και ο προσανατολισμός του αρχαίου πλοίου είναι πλέον γνωστά. Μέσα από τη συνεχιζόμενη συγκριτική μελέτη δεδομένων, τίθεται το ερώτημα εάν βυθίστηκαν κατά το ίδιο συμβάν στα Αντικύθηρα περισσότερα του ενός πλοίου. Τα νέα ναυπηγικά δεδομένα που ανακτήθηκαν και οι εκτενείς εργαστηριακές αναλύσεις που έχουν προγραμματιστεί για τα δείγματα από το κύτος που ανελκύσθηκαν αναμένεται να ρίξουν πρόσθετο φως σε λεπτομέρειες όπως τα είδη ξύλου που επιλέχθηκαν για την κατασκευή διαφόρων τμημάτων του πλοίου, την ηλικία του και ενδεχομένως την προέλευσή του.

Δάκτυλο ποδιού από μαρμάρινο άγαλμα

Δεύτερη τοποθεσία ναυαγίου

Μια δεύτερη περιοχή ενδιαφέροντος (Περιοχή «Β») διερευνάται επίσης λόγω της συγκέντρωσης κεραμικής μεγάλης ομοιότητας με αυτή που ανακτήθηκε με την πάροδο των ετών από την κύρια τοποθεσία του ναυαγίου (Περιοχή «Α»). Οι ανασκαφικές προσπάθειες αυτής της περιόδου έφεραν στο φως νέα στοιχεία που επιβεβαιώνουν την παρουσία των υπολειμμάτων ενός ξύλινου πλοίου, τα οποία βρέθηκαν κάτω από το θρυμματισμένο φορτίο που μετέφερε. Τα ευρήματα αυτά τεκμηριώθηκαν και ανακτήθηκαν για περαιτέρω ανάλυση, στην προσπάθεια πληρέστερης κατανόησης της σχέσης μεταξύ των περιοχών «Α» και «Β». Λεπτομέρειες της επιφάνειας του πυθμένα της θάλασσας έχουν καταγραφεί ψηφιακά με σύγχρονες μεθόδους, επεκτείνοντας και εμπλουτίζοντας τα διαθέσιμα τρισδιάστατα μοντέλα προηγούμενων περιόδων.

Η αποκάλυψη του ξύλινου πετσώματος

Μάρμαρο και κεραμική

Τα μαρμάρινα θραύσματα που βρέθηκαν και ανακτήθηκαν, αποτελούν τεκμήρια για τη συγκέντρωση γλυπτών έργων τέχνης, κυρίως στο ανώτερο τμήμα της Περιοχής “Α” (εκτός από ένα δάχτυλο που βρέθηκε σε μεγαλύτερο βάθος): δύο θραύσματα μαρμάρινων κεφαλών του ίδιου τύπου με αυτά που ανελκύστηκαν σε προηγούμενες περιόδους, αρκετά δάχτυλα από τουλάχιστον δύο άνω άκρα, δύο δάχτυλα κάτω άκρων, ένα τμήμα παλάμης και θραύσματα ιματίων. Από τις διαφορές που διαπιστώθηκαν στην ποιότητα των θραυσμάτων και στην ανατομική τους συνάφεια συμπεραίνεται ότι αυτά αποτελούν τμήματα διαφόρων αγαλμάτων.

Σε ό,τι αφορά τα κεραμικά ευρήματα, εκτός από τα θραύσματα που εντοπίστηκαν στη διάρκεια της ανασκαφής τα οποία και ανελκύστηκαν, έμφαση δόθηκε στην λεπτομερή αναγνώριση της τυπολογίας των εμπορικών αμφορέων. Ήδη από προηγούμενες ανασκαφές στο ναυάγιο έχουν καταγραφεί πέντε διαφορετικοί τύποι: Κώοι, Ροδιακοί, Ψευδοκώοι, ημιαμφορείς, Εφεσιανοί/Ομάδα Νίκανδρου και Lamboglia 2.

Τα αποτελέσματα της έρευνας πεδίου του 2024 επιβεβαιώνουν την αφθονία των Κώων αμφορέων στον χώρο του ναυαγίου, καθώς και την ύπαρξη Ροδιακών και Εφεσιανών αμφορέων. Οι αμφορείς Lamboglia 2, ωστόσο, αποδείχτηκαν πολύ περισσότεροι από ό,τι αναμενόταν και διαχωρίζονται τυπολογικά σε τρείς επιμέρους κατηγορίες. Ενώ οι γνωστοί τύποι απαντώνται και στις δύο περιοχές Α και Β, η έρευνα της Περιοχής Β αποκάλυψε την παρουσία τύπων που δεν μαρτυρούνται μέχρι τώρα στην Περιοχή Α: αμφορείς από τη Χίο και ροδιακό αμφορέα με στριφτές λαβές.

Χάρη στο εργαστήριο μικρο-γεωαρχαιολογίας πεδίου συμπληρώθηκε η οπτική και μικροσκοπική ανάλυση των κεραμικών σωμάτων των αμφορέων που με ανάλυση των συστατικών τους. Φάνηκε επίσης ότι τα σκουρόχρωμα υπολείμματα που εντοπίστηκαν στο εσωτερικό ορισμένων αμφορέων είχαν ως βάση τη μαστίχα, η οποία χρησιμοποιούνταν ως επίστρωση για την στεγανοποίηση αγγείων.

Άλλα κεραμικά αγγεία ανακαλύφθηκαν φέτος περιλαμβάνουν μια λάγυνο και έναν σκύφο με δύο λαβές (δίωτος), που έχουν ήδη καταγραφεί από προηγούμενες ανασκαφές, καθώς και μη επιβεβαιωμένες μέχρι τώρα μορφές επιτραπέζιας κεραμικής που βρέθηκαν στη Περιοχή «Β».

Τμήματα από το ξύλινο πέτσωμα του σκάφους

Συνεργάτες και χορηγοί

Το ερευνητικό πρόγραμμα «Επιστροφή στα Αντικύθηρα» τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Κύριοι χορηγοί του ερευνητικού προγράμματος είναι η Ελβετική ωρολογοποιία Hublot (Επίσημο ρολόι καταδύσεων, επιστημονική και τεχνική υποστήριξη), το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (τεχνική και σε είδος υποστήριξη, ακαδημαϊκός συνεργάτης στην Ελλάδα) και το Ίδρυμα Nereus Research. Οι τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες παρέχονται από την COSMOTE, η οποία καλύπτει με 5G την περιοχή της ανασκαφής του ναυαγίου και το νησί με δίκτυα 5G και οπτικών ινών.

Η ερευνητική ομάδα ευχαριστεί ιδιαιτέρως το Υπουργείο Πολιτισμού, τις υπηρεσίες του και προσωπικά την Υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, για την αδιάκοπη και ουσιαστική στήριξή τους στο ερευνητικό πρόγραμμα. Ευχαριστεί επίσης τον δήμαρχο Κυθήρων και Αντικυθήρων Ευστράτιο Χαρχαλάκη και τους λίγους εναπομείναντες κατοίκους των Αντικυθήρων για τη στήριξη και τη θερμή φιλοξενία τους.

Η ομάδα της αποστολής

Οι δραστηριότητες επιβλέπονταν από την καταδυόμενη αρχιτέκτονα Αικατερίνη Ταγωνίδου και την εργατοτεχνήτρια Αθηνά Πατσούρου της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων του Υπουργείου Πολιτισμού.

Στην έρευνα πεδίου έλαβαν μέρος ο Αλέξανδρος Σωτηρίου, συνεργαζόμενος ερευνητής του Πανεπιστημίου της Γενεύης και τεχνικός βυθού, και μια ομάδα καταδυόμενων αρχαιολόγων που αποτελούνταν από τους Michelle Creisher (Πανεπιστήμιο της Χάιφα), Isaac Ogloblin (Πανεπιστήμιο της Χάιφα) και Ορέστη Μανούσο, και τους εξειδικευμένους δύτες Νικόλαο Γιαννουλάκη, Στυλιανό Ματσουκατίδη, Χάρη Μήτρου και Δημήτρη Σταμούλη. Η ομάδα συμπληρώθηκε με τη συμμετοχή έξι μελών της Μονάδας Υποβρύχιων Αποστολών του Λιμενικού Σώματος (Ομάδα Ειδικών Καταδύσεων), αποτελούμενη από τους Δημήτριο Χατζηασλάν, Αχιλλέα Γκανέλα, Αθανάσιο Κεϊτζή, Δημήτριο Κιόση, Δημήτριο Κρεμμύδα και Γεώργιο Λυτρίβη.

Η τεκμηρίωση των αρχαιολογικών ευρημάτων, η δημιουργία των τρισδιάστατων μοντέλων και η ενημέρωση του GIS πραγματοποιήθηκε από τους Patrizia Birchler Emery (Πανεπιστήμιο της Γενεύης), Ορέστη Μανούσο και Timothy Pönitz (Πανεπιστήμιο της Γενεύης), ενώ το εργαστήριο πεδίου οργανώθηκε από τον Isaac Ogloblin, με την υποστήριξη του Γιάννη Μπιτσάκη (Πανεπιστήμιο της Γενεύης και Ίδρυμα Nereus Research) και σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Kαθηγητές Ιωάννης Δεληγιαννάκης και Μαρία Λουλούδη). Ο γεωλόγος Γιάννης Μπασιάκος (Εθνικό Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών «Δημόκριτος») επισκέφτηκε την ομάδα στα Αντικύθηρα για να εξετάσει επιστημονικά θέματα σχετικά με τον τόπο του ναυαγίου.

Τεχνική υποστήριξη (οπτικοακουστική τεκμηρίωση και ROV’s) παρείχαν τα μέλη της ομάδας Hublot Xplorations Mathias Buttet, Aloïs Aebischer και Guillaume Champain.

Σύνδεσμοι

Ελβετική Αρχαιολογική Σχολή στην Ελλάδα: https://www.esag.swiss/el

Πρόγραμμα Επιστροφή στα Αντικύθηρα: https://antikythera.org.gr/

Προγράμματα Αντικυθήρων στο Youtube : https://www.youtube.com/user/antikythera2012


Πηγή
: ΥΠΠΟ
Επιμέλεια: Γιώργος Κουλουβάρης
gkoul@naftemporiki.gr

https://www.naftemporiki.gr/

Βικτωρία η ωχρά (ευθυμογράφημα του Νίκου Τσιφόρου)

  Βικτωρία η ωχρά (ευθυμογράφημα του Νίκου Τσιφόρου) Από το ιστολόγιο του Ν, Σαραντάκου  " Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία " ...