Πέμπτη 26 Μαρτίου 2020

#Μένουμε_σπίτι, μαθαίνουμε για το ψωμί και φτιάχνουμε δικά μας καρβελάκια

#Μένουμε_σπίτι, μαθαίνουμε για το ψωμί και φτιάχνουμε δικά μας καρβελάκια

 



Τώρα που έχουμε περισσότερο χρόνο στο σπίτι, για τους χειρότερους λόγους βέβαια, πρέπει τουλάχιστον να τον αξιοποιήσουμε με δημιουργικούς και ευχάριστους τρόπους. Να διαβάσουμε, να μαγειρέψουμε, να νιώσουμε πως η ζωή μας συνεχίζεται, δύσκολα, αλλά συνεχίζεται!
Back to basics, λοιπόν, αφήνουμε για λίγο τα αγαπημένα μας γλυκάκια και φτιάχνουμε φανταστικό χειροποίητο, σπιτικό ψωμί για να συνοδέψει το φαγάκι μας και να ζεστάνει τις καρδιές μας! Παράλληλα, μαθαίνουμε την ιστορία του ψωμιού και αναζητάμε παλιές φωτογραφίες από φούρνους της γειτονιάς που μας φέρνουν νοσταλγικές μνήμες… Τέλος, ως αμετανόητοι nerds, ξετρυπώνουμε και τα επαγγελματικά μυστικά του καλού ψωμιού!
Μένουμε σπίτι και φτιάχνουμε μυρωδάτα σπιτικά καρβελάκια, ένα με ελιές και σουσάμι και ένα με λιαστές ντομάτες και ρίγανη!
Θα ξεκινήσουμε με τη συνταγή μας για μυρωδάτο σπιτικό ψωμάκι, σε δύο εκδοχές, μια με ελιές και σουσάμι και μία με λιαστές ντομάτες και ρίγανη. Αλλά μετά μην φύγετε, ακολουθεί ένα μικρό ταξίδι στο χρόνο, με στάσεις στην προϊστορική εποχή, την Αρχαιότητα και τους φούρνους της γειτονιάς των σύγχρονων χρόνων, μαζί με επαγγελματικά μυστικά για τη σωστή παρασκευή του ψωμιού. Ετοιμαστείτε για ζύμωμα λοιπόν!
Μοσχοβόλησε η κουζίνα!
Φρεσκοζυμωμένο ψωμάκι!

H συνταγή μας

Σπιτικό ψωμάκι με ελιές και λιαστή ντομάτα
Υλικά για το σπιτικό ψωμάκι
Αλεύρι από σκληρό σιτάρι για ψωμί1 κιλό
Νερό (χλιαρό)650 ml
Ξηρή μαγιά στιγμής12 γρ.
Αλάτι1 κ.σ.
Ελαιόλαδο1 κ.σ.
Ζάχαρη1 πρέζα (2-3 γρ.)
Ελιές*8-10
Λιαστή ντομάτα*4-5
Σουσάμι1 κ.σ.
Ρίγανη1 κ.σ.
*Οι ποσότητες της ελιάς και της λιαστής ντομάτας είναι ίσα για να αρωματίσουν το ψωμάκι μας. Αν θέλετε περισσότερη γεύση, απλώς αυξήστε την ποσότητα!
Φτηνά και απλά υλικά για να φτιάξουμε το ψωμάκι μας!
Πώς φτιάχνουμε το σπιτικό ψωμάκι
Σε ένα μπωλάκι ρίχνουμε τη μαγιά με τη ζάχαρη και 100 ml από το χλιαρό νερό. Ανακατεύουμε καλά με το σύρμα να διαλυθεί η μαγιά.
Σε ένα μεγάλο μπωλ ρίχνουμε το αλεύρι με το αλάτι και περιχύνουμε με το ελαιόλαδο. Προσθέτουμε τη μαγιά και το ένα τρίτο του νερού και ανακατεύουμε. Μόλις απορροφηθεί προσθέτουμε και το υπόλοιπο νερό σε δύο δόσεις και ξεκινάμε το ζύμωμα.
Ζυμώνουμε, διπλώνουμε και γυρίζουμε, ζυμώνουμε, διπλώνουμε και γυρίζουμε, στην αρχή με τις παλάμες σαν να πατάμε και μετά με μπουνιές, περιστρέφοντας το μπωλ. Προς το τέλος, όταν έχει διαμορφωθεί το ζυμάρι μας, μαζεύουμε ότι έχει μείνει στα τοιχώματα, γυρίζουμε το ζυμάρι τούμπα, ζυμώνουμε, ξανά τούμπα, ξαναζυμώνουμε. Το ζύμωμα μας πήρε περίπου δέκα λεπτά.
Ζυμώνουμε, διπλώνουμε και γυρίζουμε, ζυμώνουμε, διπλώνουμε και γυρίζουμε…
Πασπαλίζουμε το ζυμάρι μας με λίγο αλεύρι για να μην κολλήσει στα τοιχώματα του μπωλ. Σκεπάζουμε το μπωλ μας με μια ελαφρώς βρεγμένη πετσέτα, κλείνοντας το καλά για να μη μπαίνει αέρας. Αφήνουμε σε θερμοκρασία δωματίου για 2 ώρες να φουσκώσει, μέχρι να διπλασιαστεί σε όγκο.
Κλείνουμε το ζυμάρι μας καλά με μια πετσέτα για να φουσκώσει καλύτερα και να μην ξεραθεί.
Όταν το ζυμάρι μας έχει φουσκώσει και έχει διπλασιαστεί σε όγκο, το πιέζουμε με τη γροθιά μας να ξεφουσκώσει. Τότε είναι η ώρα να προσθέσουμε τα επιπλέον συστατικά μας. Μοιράζουμε τη ζύμη στη μέση και προσθέτουμε στη μισή ελιές κομμένες στα τέσσερα και στην άλλη μισή ψιλοκομμένες λιαστές ντομάτες. Για να απλωθούν τα συστατικά σε όλη τη ζύμη, ανοίγουμε τη ζύμη να αποκτήσει πλάτος, ρίχνουμε τα συστατικά να πάνε παντού, και μετά τη διπλώνουμε και ζυμώνουμε κάνοντας διαδοχικά διπλώματα για 2 λεπτά περίπου. Σχηματίζουμε ένα καρβελάκι με κάθε μισό της ζύμης, τα τοποθετούμε σε ταψί με λαδόκολλα και τα αφήνουμε για μία ώρα να φουσκώσουν ξανά μέσα σε σβηστό φούρνο.
Όταν τα καρβελάκια μας έχουν γίνει διπλάσια σε όγκο, τα αλείφουμε με λίγο λάδι ανακατεμένο με νερό. Πασπαλίζουμε το καρβελάκι με τις ελιές με σουσάμι και το καρβελάκι με τις λιαστές ντομάτες με ρίγανη. Τέλος, τα σταυρώνουμε χαράσσοντας τα ελαφρώς (0,5-1 εκατοστό βάθος) με ένα μαχαίρι για ευλογία, για να αναπτυχθούν τα ζυμαράκια μας με πιο ομοιόμορφο τρόπο κατά τη διάρκεια του ψησίματος, χωρίς να δημιουργηθούν σκασίματα στην επιφάνεια του ψωμιού και για να έχουν σωστή δομή ψίχας.
Τα ζυμαράκια μας έτοιμα για τον φούρνο!
Θα ψηθούν για 35-40 λεπτάκια, μέχρι τότε διαβάστε το υπόλοιπο άρθρο μας!
Ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο στον αέρα στους 200°C για 35-40 λεπτά. Όταν είναι έτοιμα τα ψωμάκια μας, τα αφήνουμε ξεσκέπαστα να κρυώσουν καλά και μετά τα κόβουμε σε ωραίες φέτες και συνοδεύουμε το φαγάκι μας, τα αλείφουμε με ό,τι μας αρέσει ή απλώς τα τρώμε σκέτα!
Τα σπιτικά ψωμάκια μας είναι έτοιμα!
Όσο περιμένουμε τα ψωμάκια μας να ψηθούν και να κρυώσουν, είναι μια τέλεια ευκαιρία να μάθουμε μερικά πράγματα για την ιστορία και την σωστή παρασκευή τους!
Η ιστορία του ψωμιού ξεκινάει από πάρα πολύ παλιά, από τη Νεολιθική περίοδο (10.000-4.000 π.Χ.). Σύμφωνα με το βιβλίο του Michael Suas Advanced Bread and Pastry (2009), ο προϊστορικός άνθρωπος τότε τρεφόταν με κυνήγι, ξηρούς καρπούς, φρούτα και δημητριακά -σίκαλη, όλυρα (spelt), κεχρί και σιτάρι. Έφτιαχνε και έναν απλό χυλό από δημητριακά βρασμένα σε νερό, ο οποίος θεωρείται ο πρόδρομος του πρωτόγονου ψωμιού.
Κριθάρι (barley) και σίκαλη (rye). Από το βιβλίο Food anatomy (2016) της Julia Rothman.
Τα είδη του σιταριού (wheat). Από το βιβλίο Food anatomy (2016) της Julia Rothman.
Κεχρί (millet), είδος δημητριακού γνωστό από την Αρχαιότητα. Από το βιβλίο Food anatomy (2016) της Julia Rothman.
Αργότερα, η εξέλιξη των κοινωνιών και της τεχνολογίας έφερε νέες διατροφικές συνήθειες. Ο αρχικός χυλός πλέον ψηνόταν σε καυτές πέτρινες πλάκες ή σε κάρβουνα για να δημιουργηθούν πίτες που ήταν πιο εύκολο να μεταφερθούν και διατηρούνταν περισσότερο. Αυτές οι παρασκευές δημητριακών ήταν βασικό στοιχείο της νεολιθικής διατροφής, καθώς παρείχαν θρεπτικά συστατικά που δεν έπαιρναν από το κρέας. Την εποχή εκείνη εφευρέθηκαν επίσης τα πρώτα πήλινα δοχεία, οι πρώτοι μύλοι και οι πρώτοι φούρνοι, σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις που έκαναν δυνατή την ανάπτυξη της αρτοποιίας.
Αναπαράσταση φούρνου από τον τάφο του φαραώ Ραμσή Γ’, με πολλά είδη ψωμιού, ορισμένα σε μορφές ζώων (πηγή).
Έτσι φτάσαμε στην εποχή της Κλασικής Αρχαιότητας (5.500 π.Χ. – 300 μ.Χ.). Τότε, οι Έλληνες και οι Αιγύπτιοι έγιναν οι πρώτοι πολιτισμοί που εξέλιξαν την τέχνη του ψωμιού. Από το 4.000 π.Χ. οι Αιγύπτιοι καλλιεργούσαν spelt, σιτάρι και κριθάρι για την σπιτική παραγωγή ψωμιού, γλυκών και μπίρας και για να τα εξάγουν στην Ελλάδα. Το είδος ψωμιού που έτρωγαν οι άνθρωποι σχετιζόταν με την κοινωνική τάξη στην οποία ανήκαν: οι πλούσιοι έτρωγαν λευκά ψωμιά, οι μεσαίες τάξεις ανάμεικτα και οι φτωχοί μαύρα και spelt ψωμιά. Από ιερογλυφικά μαθαίνουμε πως οι Αιγύπτιοι ζύμωναν ψωμιά με τα χέρια, και σε μεγάλες ποσότητες με τα πόδια!
Γυναίκα αλέθει σπόρους δημητριακών, 14ος αι. π.Χ. Μουσείο Brooklyn (πηγή)
Με παρόμοιο τρόπο γυναίκα της φυλής των Χόπι, ιθαγενών της Αμερικής, αλέθει καλαμπόκι για να φτιάξει καλαμποκάλευρο το 1920. Ολόιδια σκεύη έχουν βρεθεί σε αρχαιολογικές ανασκαφές στη Νότια Αμερική. Παρόμοια εργαλεία χρησιμοποιούσαν οι πρώτοι αγρότες σε όλο τον κόσμο. Από το βιβλίο Ιστορία της γεύσης (2009) του Paul Freedman.
Όσο για την Αρχαία Ελλάδα, ο ιστορικός Αθήναιος ο Ναυκρατίτης αναφέρει πως είχαν 72 είδη ψωμιού! Στο βιβλίο του Δειπνοσοφισταί παραθέτει μια περιγραφή από επιστολή του Λιγκέως του Σαμίου στον Διαγόρα, την οποία συγκρίνει τα γεύματα στη Ρόδο με τα αθηναϊκά. Εκεί αναφέρει πως οι Ροδίτες σερβίρουν στην αρχή και τη μέση του γεύματος φρατζόλες που δεν υπολείπονται σε τίποτα των αθηναϊκών και πως στο τέλος βγάζουν το καλύτερο, μια φρατζόλα ψημένη στον πάτο του φούρνου (hearth loaf), φτιαγμένη με γλυκά συστατικά και πολύ μαλακιά.
Σύμφωνα με τον Michael Suas, η εξέλιξη της τεχνολογίας στην Αρχαία Ελλάδα-με ξύλοφουρνους και μύλους που άλεθαν διαφορετικά μεγέθη κόκκων- συνέβαλε στη ποικιλία αυτή αρτοσκευασμάτων.
Πήλινο ειδώλιο από τη Βοιωτία που δείχνει άντρα να μαγειρεύει με σχάρα σε φωτιά από ξύλα ή κάρβουνα. Στην Αρχαιότητα οι πιο πλούσιοι χρησιμοποιούσαν πήλινους ή τούβλινους φούρνους. Από το βιβλίο Ιστορία της γεύσης (2009) του Paul Freedman.
Επίσης, η ποικιλία συστατικών, δημητριακών, ξηρών καρπών, βοτάνων, ελαίων και φρούτων, έδινε αντίστοιχα διαφορετικά γευστικά αποτελέσματα. Η αρτοποιία εξελίχθηκε τόσο πολύ, ώστε δημιουργήθηκαν ψωμιά και ειδικές περιστάσεις, όπως μια κωνική φρατζόλα καλυμμένη με κύμινο για θρησκευτικούς εορτασμούς. Στο βιβλίο του Paul Freedman Ιστορία της γεύσης (2009) βρήκαμε επίσης πως πιθανώς οι Αρχαίοι πρόγονοί μας να γέμιζαν τα ψωμιά με τυρί, σταφίδες και ξηρούς καρπούς. Επίσης, συχνά χρησιμοποιούσαν το ψωμί ως πιάτο, πάνω στο οποίο τοποθετούσαν κρέας ή ψάρι. Με όλες αυτές τις εξελίξεις, λοιπόν, η χρήση των δημητριακών από τροφή για την επιβίωση έφτασε να αποτελεί ένδειξη πολιτισμού και γαστρονομικής καινοτομίας.
Η μαγιά, όπως περιγράφει ο Michael Suas, άρχισε να χρησιμοποιείται στην αρτοποιία περίπου το 1500 π.Χ. Υπάρχουν δύο θεωρίες για την εφεύρεσή της. Η πρώτη -και πιο πιθανή- λέει πως οι Αιγύπτιοι χρησιμοποίησαν μπίρα αντί για νερό στην παρασκευή ψωμιού και η δεύτερη πως ένα ξεχασμένο κομμάτι ζύμης προσβλήθηκε από ζυμομύκητες του περιβάλλοντος και έπειτα ψήθηκε.
Κάπου εδώ θα κάνουμε ένα χρονικό άλμα στο ταξίδι μας στο χρόνο και θα έρθουμε στην Ελλάδα του 21ου αι. για να μιλήσουμε για τον φούρνο της γειτονιάς. Γιατί το αμέσως επόμενο καλύτερο ψωμάκι από το δικό μας χειροποίητο, είναι το φρέσκο, ζυμωμένο ψωμί των φούρνων που επιμένουν να λειτουργούν παραδοσιακά και ποιοτικά, παρά τις δυσκολίες.
Ο πρώτος φούρνος της γειτονιάς της Καλλιθέας, 1908 (πηγή)
Σε ομιλία του Σπαρτιάτη αρτοποιού και πρόεδρου του Συλλόγου Αρτοποιών Λακωνίας και μέλους της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδος Νίκου Μάζη, βραβευμένου με το Βραβείο Ποιότητας από τον Γαστρονόμο το 2013, ακούσαμε για τη σημασία του ψωμιού και του φούρνου της γειτονιάς για την ελληνική κοινωνία.
Ο φούρνος των αδερφών Χαλκίδη στην Ύδρα, 1938. Οι φούρνοι της εποχή εκείνη στην Ύδρα διέθεταν συχνά γαϊδουράκι με το οποίο διένειμαν τα ψωμιά στη Χώρα του νησιού (πηγή).
Ο κ. Μάζης έκανε μια σύντομη ιστορική αναδρομή, λέγονται πως παλιά οι αρτοποιοί που έφτιαχναν μόνο ψωμί με προζύμι υπέφεραν, επειδή ήταν πολύ αργή η ζύμωση. Με την ανακάλυψη της μαγιάς της μπίρας από τον Παστέρ και την εξέλιξή της από τους Αυστριακούς και τους Γερμανούς στο δεύτερο μισό του 19ου αι. ήρθε μια μεγάλη επανάσταση στην αρτοποιία, καθώς το ψωμί από τρεις ώρες χρειαζόταν το πολύ σαρανταπέντε λεπτά για να φουσκώσει. Αυτό, όμως, μείωσε τα αρώματα των δημητριακών. Σήμερα, χάρη στις νέες μεθόδους και τον συνδυασμό τους με την παράδοση, τα αρώματα αυτά έχουν επιστρέψει στα ψωμιά των φούρνων που φτιάχνονται με μαγιά και προζύμι ή μόνο με προζύμι.
Ο Louis Pasteur στο εργαστήριό του (πηγή)
Γυάλινο δοχείο με το οποίο ο Louis Pasteur πειραματιζόταν με την ζύμωση στη Γαλλία την περίοδο 1860-1864 (πηγή).
Για τον κ. Μάζη ο φούρνος της γειτονιάς απειλείται σήμερα, από πολλές μεριές, όπως από τις κατεψυγμένες ζύμες που έχουν κυκλοφορήσει στην αγορά. Οι Έλληνες αρτοποιοί, αντιθέτως, βάζουν μεράκι στο ψωμί που φτιάχνουν και αντιστέκονται με τα ποιοτικά και υγιεινά προϊόντα τους. Το ψωμί είναι συνυφασμένο με την παράδοση, τη θρησκεία και την ιστορία μας. Ο φούρνος της γειτονιάς είναι ένα «σημείο αναφοράς» στο οποίο παραδοσιακά έρχεται ο κόσμος να πάρει το κουλουράκι του και να πει τον πόνο και τον καημό του και δεν πρέπει να χαθεί.
Στο βάθος ο Ήλιος της Βεργίνας με δεκαέξι ακτίνες και μπροστά, πασπαλισμένη με άχνη, η παραδοσιακή φανουρόπιτα -οι αρτοποιοί διατηρούν τις παραδόσεις και τις χριστιανικές μας αξίες.

Από τις γαστρονομικές εκδηλώσεις του φεστιβάλ «Σπάρτη. Παγκόσμια Πόλη» του 2017 (πηγή)
Ο κ. Μάζης έδειξε ένα καρβέλι, σε σχήμα στρογγυλό, που στην παράδοσή μας συμβολίζει τη διαδρομή της ζωής, η οποία ξεκινάει από τη γέννηση του ανθρώπου έως το θάνατο. Επισήμανε πως την εποχή της Τουρκοκρατίας, οι Οθωμανοί είχαν πάρει από τη Γαλλία το σχήμα της μπαγκέτας, η οποία είχε δημιουργηθεί την εποχή του Ναπολέοντα για να τρώγεται εύκολα από τους Γάλλους στρατιώτες, και την είχαν μετατρέψει στο σχήμα της φρατζόλας. Είχαν, όμως, απαγορεύσει την κατανάλωσή της στους υπόδουλους λαούς. Έτσι, οι Έλληνες έτρωγαν καρβέλια.
Στα δεξιά η άμπελος, με μεγάλο συμβολισμό στην Ορθοδοξία, πίτα από γλυκό ψωμί μπριός. Στα αριστερά μια κουλούρα, την οποία φτιάχνουν παραδοσιακά στα Μέγαρα και την δίνει η νύφη στην πεθερά την Τρίτη του Πάσχα για να την «καλοπιάσει»! (πηγή)
Λεπτομέρεια από την κουλούρα των Μεγάρων. Η ζύμη περιέχει αυγό μιας και φτιάχνεται την Τρίτη του Πάσχα. Μπορεί να έχει διάφορες παραστάσεις -στη συγκεκριμένη η άμπελος συμβολίζει την εξέλιξη και τη διαδρομή, και τα κλωσσοπούλια την νέα που θα μπει μέσα στο καινούριο σπίτι. (πηγή)
Τέλος, ο κ. Μάζης επισήμανε πως στην Ελλάδα το επάγγελμα του αρτοποιού είναι συνυφασμένο με την Ορθοδοξία, με το πρόσφορο, τις αρτοκλασίες, τις φανουρόπιτες και άλλες πίτες που ευλογούνται από τους ιερωμένους.
Κουλούρα βάφτισης, η οποία ευλογείται από τον ιερέα ώστε το παιδί να μην πέφτει και να ισορροπεί καλά στα πόδια του. (πηγή)
Ο φούρνος της γειτονιάς επιτελούσε και μια άλλη πολύ σημαντική λειτουργία, το ψητό της Κυριακής για το οικογενειακό τραπέζι. Οι νοικοκυρές πήγαιναν πολύ νωρίς το πρωί τα ταψιά τους και ο φούρναρης έπρεπε να τα θυμάται όλα για να τα ξεχωρίζει. Στο φούρνο της γειτονιάς ψήνονταν και πολλά εορταστικά γεύματα, τα Χριστούγεννα, το Πάσχα και σε άλλες γιορτές.
Ο φούρναρης περιμένει του πελάτες να παραλάβουν τα φαγητά τους (πηγή).
Ο φούρνος από τον οποίον τα ψητά δεν ξαναγυρίζουν, του παραδοσιακού Καραγκιόζη! (πηγή)
Αφού, λοιπόν, εμπλουτίσαμε τις γνώσεις μας για το ψωμί, ας δούμε και μερικά μυστικά για τη σωστή παρασκευή του. Φυσικά θα ανατρέξουμε στα αγαπημένα μας επαγγελματικά βιβλία, γιατί είμαστε και nerds όπως έχουμε πει! Μερικές πολύ σημαντικές πληροφορίες που βρήκαμε στο βιβλίο του Michael Suas Advanced Bread and Pastry (2009) είναι:
  • Προζύμι: Ο παραδοσιακός τρόπος παρασκευής ψωμιού είναι με προζύμι. Mια μερίδα ζύμης υφίσταται ζύμωση με φυσική μαγιά (ή ξινή μαγιά ή προζύμι, μια συμβιωτική καλλιέργεια μικροοργανισμών). Όταν έχει ωριμάσει προστίθεται στην τελική ζύμη. Η χρήση προζυμιού βελτιώνει την εμφάνιση, τη γεύση και τη διάρκεια ζωής του ψωμιού.
  • Πρώτη ζύμωση: Επόμενο είναι το στάδιο της πρώτης ζύμωσης. Κατά το ζύμωμα, αναπτύσσεται η γλουτένη (ομάδα πρωτεϊνών στο αλεύρι) ή αλλιώς δημιουργείται η δομή της ζύμης. Τέσσερις παράγοντες παίζουν σημαντικό ρόλο: το σωστό ζύγισμα των υλικών, η σωστή θερμοκρασία του νερού, η σωστή ενσωμάτωση των υλικών και το σωστό ζύμωμα. Αφού ζυμωθεί, η ζύμη αφήνεται να φουσκώσει ως μια συνολική μάζα. Αυτό το στάδιο επιτρέπει να αναπτυχθούν όλα τα οφέλη της ζύμωσης, όπως η αντοχή της ζύμης και η γεύση. Η μαγιά παράγει αέρια που παγιδεύονται μέσα στη ζύμη. Αυτά τα αέρια δημιουργούν τον τελικό όγκο και την υφή του ψωμιού.
  • Ενδιάμεση ζύμωση: Όταν η τελική ζύμη αναπτυχθεί επαρκώς, χωρίζεται σε μερίδες (πχ. σφαιρικά ή ορθογώνια κομμάτια ζύμης), έχοντας στο νου τα τελικά σχήματα του ψωμιού. Ο χωρισμός πρέπει να γίνει με προσοχή, ώστε να μην χαλάσει η δομή της γλουτένης που έχει αναπτυχθεί στη ζύμη. Τα σχηματισμένα ζυμάρια αφήνονται να ξεκουραστούν. Έτσι, χαλαρώνουν οι δεσμοί της γλουτένης και γίνεται πιο εύκολη η δημιουργία των τελικών σχημάτων των ψωμιών. Η ζύμη πρέπει να είναι καλυμμένη ώστε να μην ξεραθεί.
  • Τελική ζύμωση: Αφού έχουν αναπτυχθεί αρκετά, τα ζυμάρια πλάθονται στο τελικό σχήμα. Σε αυτό το στάδιο τα αέρια της μαγιάς θα συγκεντρωθούν και θα ασκήσουν εσωτερική πίεση στις δομές της γλουτένης. Η γλουτένη μπορεί να τεντωθεί χωρίς να χάνει τη δομή της και έτσι δημιουργεί ένα ψωμί με όγκο και σωστή υφή. Η ζύμη, ενώ αφήνεται να φουσκώσει, πρέπει και πάλι να προστατεύεται για να μην ξεραθεί.
  • Ψήσιμο: Τέλος, τα ζυμάρια χαράσσονται και μπαίνουν στο φούρνο. Πρωτού όμως ψηθούν, είναι απαραίτητο να έχουν φουσκώσει σωστά. Ένας τρόπος να το διαπιστώσουμε είναι να πιέσουμε τη ζύμη με το δάχτυλο. Αν έχει φουσκώσει σωστά, θα επανέλθει αφήνοντας μόνο ένα μικρό βαθούλωμα αφού αποσύρουμε το δάχτυλό μας. Αν μείνει βαθύ το βαθούλωμα, σημαίνει ότι η ζύμη έχει παραφουσκώσει. Υπάρχουν τρεις λόγοι που στη συνέχεια χαράσσουμε τη ζύμη: για ομορφιά, για να φουσκώσει περισσότερο στο ψήσιμο η ζύμη και για να φουσκώσει ομοιόμορφα. Έπειτα, τα ζυμάρια μπαίνουν στο φούρνο. Για να καταλάβουν πότε είναι έτοιμα, οι έμπειροι αρτοποιοί χτυπάμε το ψωμί από κάτω. Αν ακουστεί εμάς κούφιος ήχος, τότε είναι έτοιμα. Σημαντικό είναι επίσης να κρυώσουν σωστά τα ψωμιά μετά το ψήσιμο.
Η ζύμη που έχει φουσκώσει σωστά, όταν την πιέζουμε επανέρχεται αφήνοντας ένα μικρό βαθούλωμα. Από το βιβλίο του Michael Suas Advanced Bread and Pastry (2009).
Πώς χαράσσουμε το καρβέλι και πώς την φρατζόλα. Από το βιβλίο του Michael Suas Advanced Bread and Pastry (2009).
Ε, πλέον τα έχετε μάθει όλα! Φτιάξτε το δικό σας ψωμάκι και απολαύστε το στο σπίτι, με υπομονή και αισιοδοξία… Καλά ζυμώματα!
Καλά ζυμώματα και υγεία σε όλους!

ΤΟ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ 2019

ΤΟ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ 2019


Συγγραφέας: Βασίλης Παλαιοκώστας
Τίτλος: Μια φυσιολογική ζωή, Δράσεις και αποδράσεις ενός επικηρυγμένου
Αριθμός σελίδων: 608
Εκδόσεις των Συναδέλφων
Πρώτη έκδοση: Αθήνα, Ιούνιος 2019

    palaiokostas-vivlio

   Το βιβλίο του διάσημου δραπέτη Βασίλη Παλαιοκώστα πρέπει να είναι (παρά την αποσιώπησή του από τους καταλόγους αριθμών πωλήσεων, τις ραδιοτηλεοπτικές «εκπομπές βιβλίου», τις παντοειδείς καθωσπρεπίστικες δημοσιογραφικές στήλες βιβλιοκριτικής κλπ.) το best seller του 2019 για την Ελλάδα: μέσα σε ελάχιστους μόλις μήνες από την πρώτη έκδοσή του γνώρισε άλλες τρεις επανεκδόσεις και έχει μέχρι στιγμής πουλήσει πάνω από έντεκα χιλιάδες αντίτυπα. Γεγονός οπωσδήποτε ελπιδοφόρο, αν και δεν δίνει κάποιου είδους απάντηση στο εύλογο ερώτημα «μα πού είναι τέλος πάντων όλοι αυτοί οι άνθρωποι οι οποίοι το αγόρασαν, πώς εκδηλώνουν την παρουσία τους, γιατί δεν φαίνονται;» …

    Από τον τίτλο κιόλας του βιβλίου δίνονται οι υπαρξιακές / φιλοσοφικές ορίζουσες του συγγράψαντος: τι σημαίνει τελικά η, ξεχειλωμένη απ’ την καθημερινή χρήση, έκφραση «φυσιολογική ζωή»; Η απάντηση που κραυγάζεται σε κάθε σελίδα (για να μην πω σε κάθε παράγραφο ή ακόμα και πρόταση) δεν θα μπορούσε παρά να είναι η εξής: φυσιολογική ζωή σημαίνει πάνω απ’ όλα αξιοπρεπής ζωή. Που με τη σειρά του δεν σημαίνει επ’ ουδενί τρόπω τη λεγόμενη «κανονική ζωή» των λεγομένων «κανονικών ανθρώπων». Γιατί η κανονικότητα είναι κάτι σχετικό που εξάγεται από (εμπειρικά ή μαθηματικά) στατιστικοποιημένες ποσότητες ενώ η αξιοπρέπεια είναι ποιότητα που κερδίζεται (όπως όλες οι ποιότητες) μόνο με προσπάθεια και ίσως σκληρό αγώνα. Και σ’ αυτή την αυτοπαρουσίασή του ο Παλαιοκώστας δίνει μια –ευτυχώς καθόλου απολογητική- εξιστόρηση του δικού του αυτού αγώνα,  και την προσωπική του εκδοχή για το τι σημαίνει αξιοπρέπεια. Και το κάνει σωστά, δηλαδή χωρίς γενικεύσεις, καπελώματα, υποδείξεις και διδακτικισμούς (και επίσης – κάτι που ίσως αιφνιδιάσει- με λογοτεχνικές αρετές). Ο Παλαιοκώστας αναφέρεται μόνο στον εαυτό του και στον προσωπικό του δρόμο, και δεν πουλάει συνταγές ή άλλες εξυπνάδες. Η «παιδαγωγική» επιτυχία του βιβλίου του είναι ακριβώς ότι αναγκάζει τον αναγνώστη να σκεφτεί επάνω στη δική του ζωή και να κάνει τις αναθεωρήσεις του.

                                     

paparrig     

    Διαβάζοντάς το δεν μπόρεσε να μην πάει ο νους μου σε κάποια παρόμοια συγγραφικά εγχειρήματα που έχουν γίνει στην Ελλάδα. Το πρώτο τέτοιο που σκέφτηκα ήταν φυσικά το γνωστό «Μακρύ Ζεϊμπέκικο» του Νίκου Κοεμτζή (Εξάντας 1996). Αλλά υπάρχει και το πολύ παλιό (πρώτη έκδοση 1861) «Σκέψεις ενός ληστού ή Η καταδίκη της Κοινωνίας» του αναρχικού Δημήτριου Παπαρρηγόπουλου, γιού του «εθνικού μας» ιστορικού Κωνσταντίνου Παπαρρηγόπουλου, το οποίο επανεκδόθηκε από τον Ελεύθερο Τύπο το 1996 (αν και δεν πρόκειται για αυτοβιογραφική προσπάθεια, ένιωσα υποχρεωμένος να το αναφέρω λόγω της καταφανούς –μη διανοουμενίστικης- εξοικείωσης του Δ. Παπαρρηγόπουλου με το ζήτημα). Γίνεται, νομίζω, εμφανές ότι ο συγγραφέας Παλαιοκώστας (που υποθέτω βάσιμα ότι θα γελούσε με τον χαρακτηρισμό) δεν έπεσε από τον ουρανό, αλλά αποτελεί εξελικτικό κρίκο μιας (σχεδόν) παράδοσης ελληνόφωνης «λογοτεχνίας της παρανομίας» ή «λογοτεχνίας από παρανόμους». Μιας παράδοσης που δεν βασίζεται όμως σε κάποιου είδους συλλογική μνήμη (αν και ο Παλαιοκώστας δεν φαίνεται να μην διαθέτει και κάτι τέτοιο) αλλά στη διαρκώς επανερχόμενη ανάγκη κάποιων ανθρώπων να ζήσουν με αξιοπρέπεια, επιλέγοντας την παρανομία (και τα κόστη της) ως έναν από τους (πιο πρόσφορους σ’ αυτούς) τρόπους που οδηγούν στην περιφρούρησή της.

copy2bof2bmaxresdefault

    Για τον Παλαιοκώστα (έναν άνθρωπο που έχει κλέψει μόνο τράπεζες, που δεν έχει ποτέ σκοτώσει, και που έχει βοηθήσει και πολύ κόσμο) η παρανομία δεν αποτελεί ούτε βιοπορισμό ούτε lifestyle (όπως συμβαίνει με τους περισσότερους εγκληματίες σήμερα). Στον Παλαιοκώστα η «εγκληματικότητα» βρίσκει ξανά το, προ πολλού χαμένο, κλασικό της (βλ. «ρομαντικό») νόημα. 

        images                 

       Η ικανότητά του να λέει μια ιστορία, η γλαφυρότητά του, οι κοινωνικές και πολιτικές του (ναι, διατυπώνει και τέτοιες και μάλιστα απολύτως εύστοχες) αιτιάσεις (βλ. «χωσίματα»), το χιούμορ του, η -περιέργως καθόλου ενοχλητική- κομπορρημοσύνη του αλλά και ο συχνότατος αυτοσαρκασμός του, τον (αυτο)προστατεύουν τόσο απ’ το να καταντήσει «σύμβολο» κάποιων που το έχουν εθισμό να ψάχνουν για τέτοια, όσο και από όσους θα ήθελαν διακαώς να τον συκοφαντήσουν και να τον διαστρεβλώσουν (βλ. τη σχετική χαρακτηριστική αμήχανη σιωπή σύμπαντος του χαμερπέστατου μηντιακού κατιναριού, του οποίου η σούφρα έχει κυριολεκτικά έχει καταπιεί τη γλώσσα του). Ειδικά η τελευταία σελίδα του βιβλίου είναι ένας απολύτως ξεκάθαρος χαιρετισμός σε κάθε «συνταξιδιώτη» προς την αξιοπρέπεια όποιον άλλον δρόμο κι αν έχει επιλέξει, μια ευχή που μπορεί να κάνει ακόμα και  τις πέτρες να ραγίσουν, ένα κείμενο της υψηλότερης λογοτεχνικής κλάσης, στου οποίου τη μελέτη κάθε γονέας ή δάσκαλος θα έπρεπε να παροτρύνει.

   

palaiokostas                         

    Ένα βιβλίο, την κεντρική ιδέα του οποίου αν υποχρεωθεί κάποιος να συνοψίσει σε μια μόνο λέξη, αυτή δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από την Αξιοπρέπεια. Και μια από τις ελάχιστες φορές όπου η έννοια αυτή αναπτύσσεται έως τις πρακτικές εσχατιές της.
Θ. Λ.

http://hypnovatis.blogspot.com/2020/01/2019.html#more

Δημοσιεύτηκε  από τον χρήστη selana

https://anhsyxia.wordpress.com/

Κορωνοϊός: Με κλειστά σχολεία πώς πείθουμε το παιδί ότι δεν κάνει διακοπές

Κορωνοϊός: Με κλειστά σχολεία πώς πείθουμε το παιδί ότι δεν κάνει διακοπές

  Κορωναϊός, παιδί, διάβασμα, σχολείο, διακοπές και διάβασμα, δασκάλα, ανία, ρουτίνα,


Τα σχολεία κλειστά, το ίδιο και η διάθεση πολλών παιδιών για διάβασμα καθώς πιστεύουν, ή θέλουν να πιστεύουν, ότι διανύουν μία περίοδο διακοπών – Πώς διαχειριζόμαστε αυτή την καθημερινότητα;

Πώς ανατρέπουμε αυτή την κατάσταση, τι απαντάμε σε ατάκες του στυλ «Θα διαβάσω όταν και όσο θέλω, δεν είσαι η δασκάλα μου!», τι δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να κάνουμε και γιατί είναι απαραίτητο να διατηρήσουμε τις συνήθειες και την ρουτίνα που είχε μέχρι σήμερα; Η ψυχολόγος Μαρίνα Μόσχα έχει όλες τις απαντήσεις…
– Τα περισσότερα παιδιά του δημοτικού βιώνουν το κλείσιμο των σχολείων ως μία περίοδο διακοπών. Πως μπορούμε να τα κάνουμε να καταλάβουν πως τα πράγματα δεν είναι έτσι;
Χρειάζεται να εξηγήσουμε την παρούσα κατάσταση και να τονίσουμε πως δεν βρισκόμαστε σε περίοδο διακοπών. Πότε άλλοτε έχει ξανασυμβεί κάτι ανάλογο; Πότε σας είδαν να δουλεύετε από το σπίτι; Πότε υπήρχε περιορισμός στο να μην βγαίνετε έξω και να μην συναντιέστε με άλλους ανθρώπους; Πότε η έξοδος θα «επιτρεπόταν» μόνο για να πάει κάποιος στη δουλειά του, στο σούπερ μάρκετ ή στο φαρμακείο; Γιατί έκλεισαν όλα τα μαγαζιά διασκέδασης; Γιατί ακριβώς δεν είναι περίοδος διασκέδασης αλλά περίοδος που προσπαθούμε να σπάσουμε την αλυσίδα μετάδοσης του ιού, ώστε σε λίγο καιρό να γυρίσουμε και πάλι στις καθημερινές μας συνήθειες. Παρόλα αυτά όμως, εξακολουθούμε και κάνουμε ότι και πριν, για να είμαστε έτοιμοι να επανέλθουμε χωρίς να επιβαρυνθούμε με μία περίοδο απραξίας! Όλα αυτά βέβαια, πρέπει να ειπωθούν με απλά λόγια ανάλογα την ηλικία του παιδιού και χωρίς να δώσουμε υπερβολική πληροφορία που δεν μπορεί το παιδί να την αφομοιώσει «φτύνοντας» και το χρήσιμο μαζί, και εννοείται χωρίς τρομολαγνεία. Βέβαια, έχει να κάνει και με την οριοθέτηση που ήδη έχετε κάνει στα προηγούμενα χρόνια ή όχι, όπου φαίνεται το «πόσο σας ακούει»…
Κορωναϊός, παιδί, διάβασμα, σχολείο, διακοπές και διάβασμα, δασκάλα, ανία, ρουτίνα,
Κορωνοϊός: Με κλειστά σχολεία πώς πείθουμε το παιδί ότι δεν κάνει διακοπές – Μαρίνα Μόσχα,  Photo by Jena Backus, Pexels.com
– Τι κάνουμε όταν το παιδί αρνείται να μελετήσει;
Λογικό από τη μία, καθώς το παιδί αυτό που αντιλαμβάνεται είναι πως δεν πηγαίνει στο σχολείο άρα έχει διακοπές, όπου επανερχόμαστε στην προηγούμενη απάντηση. Από την άλλη, ίσως και εσείς δεν του εξηγήσατε τι ακριβώς συμβαίνει ή του το περάσατε επιφανειακά για να μην το τρομάξετε, υποβαθμίζοντας όμως τη σημαντικότητα και χωρίς να τονίσετε πως η ζωή… συνεχίζεται! Άρα, και τα μαθήματά του θα χρειαστεί να διαβάσει και να μελετήσει. Άλλωστε όπως αναφέρθηκε για τις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού έχει ήδη μπει σε λειτουργία πλατφόρμα από το υπουργείο, ώστε τα παιδιά να μην χάσουν τα μαθήματά τους! Άλλωστε οι περισσότεροι από εσάς εργάζεστε πλέον από το σπίτι, άρα η δική σας εικόνα θα γίνει παράδειγμα και για το ίδιο!
– Τι του λέμε όταν ζητάει διαρκώς τη βοήθειά μας στα μαθήματα;
Αν ανέκαθεν ζητούσε τη βοήθειά μας, δεν φταίει εκείνο αλλά εμείς που δεν το έχουμε ενισχύσει στο να διαβάζει μόνο του και με μικρή δική μας βοήθεια. Αν όμως ζητάει την βοήθειά μας τώρα μετά τον εγκλεισμό στο σπίτι, ίσως εκφράζει με αυτό τον τρόπο την ανησυχία και το άγχος του, το φόβο του για όλα όσα ακούει για τον ιό ή ακόμη μην κολλήσουμε και εμείς, το ίδιο ή οι φίλοι του και πεθάνουμε. Σε αυτή την περίπτωση, χρειάζεται να το ρωτήσουμε τι έχει αλλάξει για εκείνο και ενώ πριν δεν ήθελε τόσο τη βοήθειά μας, τώρα την ζητάει όλο και περισσότερο. Μπορούμε πιο απλά να το ενθαρρύνουμε ή και να το διευκολύνουμε να μας πει τι έχει αλλάξει αλλά και πώς αισθάνεται, όπου και πάλι εφόσον μιλήσουμε μαζί του και απαντήσουμε στις πιθανές απορίες του να το καθησυχάσουμε λέγοντας όμως αλήθειες. Άλλος ένας επίσης λόγος που μας θέλει «από πάνω του» ίσως είναι ότι θέλει να μας χορτάσει τώρα που «μας έχει εκεί, δίπλα του» με την εργασία από το σπίτι και τον αναγκαστικό περιορισμό εντός σπιτιού.
– Δεδομένου ότι τα διαλείμματα θα πρέπει να λαμβάνουν χώρα μέσα στο σπίτι, πόση ώρα την ημέρα μπορούμε να του επιτρέπουμε το tablet και το playstation;
Στην ουσία, ακολουθούμε το πρόγραμμα που είχαμε και πριν αλλά με κάποιες διαφοροποιήσεις, εφόσον όλα πλέον γίνονται εντός σπιτιού. Το παιδί μας χρειάζεται να προσαρμοστεί σε αυτή την αλλαγή αλλά και εμείς πρέπει να βρούμε νέους τρόπους να το διασκεδάσουμε, ώστε να μην κολλήσει στο tablet ή στο playstation. Ίσως φαίνεται δύσκολο αυτό, καθώς τον προηγούμενο καιρό κάποιος άλλος είχε την έννοια και την φροντίδα του, όπως το σχολείο για παράδειγμα, η γυναίκα που το κρατούσε μέχρι να επιστρέψουμε από την εργασία μας ή ακόμη και οι παππούδες! Τώρα όμως είναι η σειρά μας να λάβουμε δράση φτιάχνοντας από κοινού ένα πρόγραμμα ώστε ακόμα και στα διαλλείματα του να ξεκουράζεται και με άλλους πιο δημιουργικούς τρόπους!
– Τι απαντάμε στη φράση «Θα διαβάσω όσο θέλω, δεν είσαι η δασκάλα μου!»;
Ασφαλώς και δεν είστε η δασκάλα του! Χρειάζεται όμως να του δώσετε να καταλάβει πως όπως και εσείς, έτσι και εκείνο χρειάζεται να κάνει τη δουλειά του, δηλαδή τα μαθήματά του! Μπορείτε ακόμη να συνεννοηθείτε και με τους γονείς φίλων του, ώστε να μελετούν «μαζί» τις ίδιες ώρες μέσω βιντεοκλήσης.
– Τι δεν πρέπει να κάνουμε σε καμία περίπτωση;
Να ξέρετε πως θα υπάρξει εκνευρισμός και ένταση από το παιδί σας. Και είναι λογικό αν σκεφτούμε την παιδική ενέργεια που έχει ανάγκη από εκτόνωση. Πριν την έβγαζε στο σχολείο, στις συναντήσεις με τους συμμαθητές του, στα διαλείμματα, στη γυμναστική, στις εξωσχολικές δραστηριότητες, όπου γυρνούσε το βράδυ κουρασμένο και με την ενέργεια σε χαμηλά επίπεδα. Τώρα όμως πώς θα εκτονωθεί; Βρείτε λοιπόν τρόπους εκτόνωσης ώστε να μην υπάρχουν μεγάλες εντάσεις. Και αποφύγετε να του βάλετε τις φωνές, αποφύγετε τις τιμωρίες όπως και τις απειλές, όπως και την πλήρη υποχώρηση. Δώστε του λίγο χρόνο να προσαρμοστεί και το ίδιο και μην νομίζετε πως επειδή είναι μικρό δεν αντιλαμβάνεται την ένταση στο περιβάλλον…
– Με ποια λόγια του εξηγούμε πως η κρισιμότητα της κατάστασης δεν πρέπει να επηρεάσει τις γνώσεις του;
Εξηγήστε του πως αυτή είναι μία παροδική κατάσταση και θα περάσει. Πείτε του πως δεν σταματάει ο κόσμος να γυρίζει, αντίθετα μάλιστα, προσπαθούμε για όλα όσα θέλουμε στη ζωή μας ασχέτως τις αντιξοότητες. Έτσι και τώρα λοιπόν, οι γνώσεις του χρειάζεται να εξελιχθούν. Αν ο καθένας παρατούσε την προσωπική του εξέλιξη, τότε δεν θα υπήρχαν επιστήμονες, για παράδειγμα γιατροί που προσπαθούν να περιθάλψουν τον κόσμο, βιολόγοι και ερευνητές που προσπαθούν να βρουν τα κατάλληλα φάρμακα και εμβόλια…
– Είναι απαραίτητο να διατηρήσουμε τις συνήθειες και την ρουτίνα που είχε;
Ναι! Η ρουτίνα είναι απαραίτητη για την αίσθηση ασφάλειας σε όλους μας. Μπορεί να παραπονιόμαστε αλλά φανταστείτε πώς θα νιώθατε αν κάθε λίγο άλλαζαν τα πάντα. Η αβεβαιότητα είναι απειλητική για όλους μας και ενισχύει δυσφορικά συναισθήματα. Μπορεί να μην διατηρηθεί η ίδια ακριβώς ρουτίνα όπως προανέφερα, μπορείτε όμως να βάλετε ένα πρόγραμμα όπως για παράδειγμα όταν το παιδί σας βρίσκεται στη περίοδο των πασχαλινών διακοπών, δεν υπάρχουν μέρες που διαβάζει και κάνει συγκεκριμένα πράγματα; Και η ρουτίνα δεν αφορά μόνο στα μαθήματα αλλά και στις ώρες του ύπνου, του φαγητού, των άλλων δραστηριοτήτων μέσα στο σπίτι…
Μαρίνα Μόσχα
https://marinamoscha.life/
Πρώτη δημοσίευση: Πρώτο Θέμα, Ygeiamou.gr

ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ

ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΙ ΜΥΘΟΙ

Σεξουαλικοί μύθοι

Κάθε σωματική επαφή απαιτεί σεξουαλική πράξη. Η σωματική επαφή μπορεί να είναι ένδειξη συντροφικότητας, χαλάρωσης, μοιράσματος, έκφραση συναισθηματικής ανάγκης, οικειότητας, εγγύτητας…
Καλό σεξ σημαίνει έντονος οργασμός. Ο «έντονος» οργασμός δεν είναι εγγύηση του καλού σεξ. Το καλό σεξ οδηγεί σε ψυχοσυναισθηματική πληρότητα και μοίρασμα. Έντονο οργασμό μπορεί να  βιώσει κάποιος και σε ευκαιριακές συνευρέσεις, γιατί όμως παραμένουν ευκαιριακές και χωρίς συνέχεια;
Σεξ σημαίνει συνουσία. Σεξ είναι και το ερωτικό παιγνίδι και τα προκαταρκτικά…
Ο άνδρας είναι ο «σεξουαλικός αρχηγός». Στο σεξ δεν υπάρχουν αρχηγοί. Και οι δύο σύντροφοι μπορεί να εναλλάσσουν τους ρόλους τους, βιώνοντας την αισθητηριακή τους ηδονή…
Ο άνδρας είναι «ετοιμοπόλεμος» όλες τις ώρες. Όχι, τι θα πει ετοιμοπόλεμος; Και ο άνδρας έχει τις στιγμές του, δεν είναι όλες οι ώρες ίδιες. Το σεξ είναι παιγνίδι μυαλού και σώματος, που σημαίνει ότι χρειάζεται και τα δύο να συμμετέχουν…
Η γυναίκα πρέπει πάντα να ανταποκρίνεται στο σεξουαλικό κάλεσμα του συντρόφου της. Όπως ο άνδρας έχει το δικαίωμα να μην έχει ερωτική επιθυμία όλες τις ώρες, όπως προαναφέραμε, το ίδιο ισχύει και για τη γυναίκα. Έχουν περάσει τα χρόνια που η συμβουλή των γιαγιάδων μας ήταν «αν θέλεις να τον έχεις πρέπει να τον ικανοποιείς όποτε εκείνος θέλει».
Όλα τα άλλα ζευγάρια κάνουν «φανταστικό» σεξ, με συχνότητα και ηδονή. Άλλο ένα συχνό παράπονο των ζευγαριών… Το «φανταστικό» σεξ, έχει να κάνει με την έκφραση των δύο συντρόφων, αν ζητάει ο ένας από τον άλλον αυτό που θέλει και που του αρέσει περισσότερο…
Το μέγεθος του πέους καθορίζει την γυναικεία οργασμική κορύφωση. Σημαντικό είναι όχι το μήκος, αλλά το πάχος του πέους (εφόσον βρίσκεται σε φυσιολογικά πλαίσια (12-15 cm).
Αν το σεξ δεν είναι καλό, υπάρχει πρόβλημα στη σχέση. Θα μπορούσε να ισχύει, όχι όμως πάντα. Υπάρχουν και οργανικά προβλήματα που μπορούν να ταράξουν την ερωτική ζωή και στα δύο φύλα. Για παράδειγμα ένας άνδρας μπορεί να χάσει τη στύση του λόγω κακής αιμάτωσης του πέους του και να μην ευθύνεται η σχέση. Μία γυναίκα στην κλιμακτηριακή φάση, λόγω της κολπικής ξηρότητας μπορεί να πονάει και να μην απολαμβάνει το σεξ…
Το σεξ είναι ένα παιχνίδι αισθήσεων που για να αποδόσει, χρειάζεται οι αισθήσεις αυτές να… λειτουργούν, να μην μπλοκάρονται από παραπληροφόρηση, φτωχή επικοινωνία των συντρόφων και οργανικά προβλήματα!

ΜΑΡΙΝΑ ΜΟΣΧΑ
ΜΑ Κλινικής Ψυχολογίας
http://www.marinamoscha.wordpress.com
https://gynaikaeimai.com

Γιάννης Ρίτσος-Ποιήματα, επιλεγμένα βιβλία, Τόμος ΙΙ // Μεταφράστηκε από τον Μανώλη Αλιζιάκη

Γιάννης Ρίτσος-Ποιήματα, επιλεγμένα βιβλία, Τόμος ΙΙ // Μεταφράστηκε από τον Μανώλη Αλιζιάκη

Yannis Ritsos_cover4
ΚΑΤΩ ΑΠ 'ΤΟ ΙΣΚΙΟ ΤΟΥ ΒΟΥΝΟΥ (1960)
Δεν ξέρω, αυτή τη στιγμή θέλω να μιλήσω - τώρα
που τίποτα δεν σημαίνει ούτε να μιλήσω ή όχι. Τούτο το απόγευμα
ήταν τόσο μακριά και αδιάφορο που σου άφηνε κάποια ελευθερία.
Θυμάσαι κείνα τ 'απόγευματα; - έβγαλε μια γκρίζα εχθρότητα με την
ευγενική τάξη τους, που έβγαινε
από τα παλαιά στέγες στάλα στάλα,
μια αόρατη, άχρωμη βροχή - κυρίως οι λούκες
σαν κουρασμένες θύελες μπουκωμένη σιωπή, και
η σκιά περιστρέφεται μέσα τους και κόβεται
σε σκοτεινή, ανεξαρτήρωτα νομίσματα που πέφτουν από το στόμιο
στο έδαφος χαμηλά και αφομοιώνονται από το έδαφος. Τί να μιλήσω
μια και η χρονιά έχει περάσει πια για μένα, και σε τίποτα
δεν έχει
ωφελεί τη συγγραφή ούτε και κανένα άλλο και δεν έχει ούτε διάθεση να σκέφτεται ωφελιές και χρεή -
Κάτι τέτοιο ποτέ δε μ 'απασχολούσε - πολύ λιγότερο τώρα -
μα ίσως και να σκέφτηκα - να θυμάμαι, δεν ξέρω -
και ίσως και τώρα ακόμα κάτι να ζητήσω να καρπωθώ και
ίσως και κάποιος να ωφελήσω - κάποιος; - δεν θέλω να πει ,
δε θέλω να παρακολουθώμαι. Αρκεί. Οι μόνιμοι κάτοικοι
φθίνουν περισσότερο από όσο μας καταστρέφουν τα γεγονότα και το χρόνο.
ΥΠΟ ΤΗΝ ΣΚΗΝΗ ΤΩΝ ΟΡΩΝ (1960)

Δεν ξέρω γιατί, αλλά απόψε αισθάνομαι την ανάγκη να μιλήσω -
τώρα που η ομιλία μου δεν έχει νόημα. Αυτό το απόγευμα ήταν
τόσο απομακρυσμένη και αδιάφορη, άφησε κάποια ελευθερία σε σας.
θυμάσαι αυτά τα απογεύματα, με τέτοια γκρίζα εχθρότητα
στην υποτιθέμενη ωχρότητα τους κατά την οποία άκουσα
οι σκιές που έπεσαν στις κεκλιμένες στέγες έπεσαν σταγόνες,
μια αόρατη, αθόρυβη βροχή - ειδικά στα υδρορροές
ακουγόταν σαν λαιμοί που γονατίζουν από τη σιωπή, η σκιά ήταν
στρέφοντας κυκλικά μέσα τους και κόπηκαν σε σκοτεινό, άχρηστο
νομίσματα που έπεσαν από τα στόματα των υδρορροών μέχρι το έδαφος
και απορροφήθηκαν από το έδαφος. Τι μπορώ να πω τώρα αυτό
ο χρόνος πέρασε από μένα και η εξομολόγηση δεν βοηθά,
ούτε είναι σε κανέναν άλλο, στην πραγματικότητα δεν μου αρέσει να σκέφτομαι
βοήθεια και χρησιμότητα.

Δεν ασχολήθηκα ποτέ με τέτοια πράγματα, ούτε καν τώρα,
ίσως ίσως το σκέφτηκα, δεν θυμάμαι,
Δεν ξέρω, και ίσως προσπαθώ ακόμα να κερδίσω κάτι
και να βοηθήσω κάποιον - ποιος - δεν ζητώ,
Δεν θέλω να ακολουθηθώ πια. Είναι αρκετά. Εμείς
σπαταλάτε περισσότερο από τον τρόπο με τον οποίο οι άλλοι και ο χρόνος
κάνει σπατάλη μας.

ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟΥ, ΑΡΧΑΙΟΘΕΜΑ, Μετάφραση Μανώλη Αλυγιζάκη, Βανκούβερ, 2020
Γιάννης Ρίτσος-Ποιήματα, επιλεγμένα βιβλία, τόμος ΙΙ, Libros Libertad, Βανκούβερ, π.Χ.

Πριν και μετά την πανδημία: ανάπτυξη, πρόοδος και θνητότητα στην ιική πραγματικότητα


Πριν και μετά την πανδημία: 

Ανάπτυξη, πρόοδος και θνητότητα στην ιική πραγματικότητα



Κείμενο: Νίκος Σγουρομάλλης*

Νεκροί και μόνο επειδή έζησαν
Αυτοί είναι η μοναδική μας θρησκεία και ηθική
Νυν και αεί.
(Κ. Παπαγιώργης, Ζώντες και Τεθνεώτες)

Γαλλία, τέλη του 19ου αιώνα. Οι φιλοσοφικές και επιστημονικές κατακτήσεις του Διαφωτισμού προκαλούν θαυμασμό, οι πολιτικές εξελίξεις της Γαλλικής Επανάστασης γεμίζουν ελπίδα, τα οικονομικά επακόλουθα της Βιομηχανικής Επανάστασης δημιουργούν ανυπομονησία για το αύριο. Για ένα αύριο φιλόξενο, για ένα μέλλον ελπιδοφόρο ικανό να μας χωρέσει όλους, αδιάκριτα, δημοκρατικά. Η πρόοδος στις επιστήμες αυξάνει το προσδόκιμο ζωής. Περπατάμε με περίσσια αυτοπεποίθηση τον δρόμο που χάραξε κάποιους αιώνες πριν ο Κοπέρνικος, ο Γαλιλαίος, και αργότερα ο Δαρβίνος και ο Καρτέσιος. Ο Claude Bernard έχει ήδη δημοσιεύσει τη θεμελιώδη πραγματεία του για την Εισαγωγή στη μελέτη της πειραματικής ιατρικής (Introduction à l’étude de la médecine expérimentale, 1865), ο Freud, κάποια χιλιόμετρα πιο μακριά, τις πρώτες του μελέτες. Υπάρχει μια περιρρέουσα ατμόσφαιρα αισιοδοξίας, μια ακλόνητη πίστη στο πνεύμα της προόδου – όλα φαίνεται να πηγαίνουν προς το καλύτερο· και πώς όχι άλλωστε; Το άλογο, το αδιάγνωστο και το ανεξερεύνητο διαδέχεται η γνώση και ο Λόγος. Τέλος στο κυνήγι μαγισσών, τέλος στις προλήψεις και στις δεισιδαιμονίες, τέλος στον σκοταδισμό του Μεσαίωνα× ξεφορτωνόμαστε μυστήρια μέχρι πρότινος άλυτα, απροσπέλαστα. Ο ανθρώπινος νους θα θεωρείται εις το εξής ενεργός δημιουργός της εμπειρίας, ο ορθός Λόγος, η ταξινόμηση ζώων και ανθρώπων, η παρατήρηση και η αποδεικτική ισχύ του πειράματος, η επιστήμη – είμαστε με άλλα λόγια στην αυγή της νεωτερικότητας, στην ακμή της εκκοσμίκευσης, βγαίνουμε – επιτέλους! – στη ζώνη του λυκόφωτος. Σε αυτές τις αναζητήσεις ο Θεός είναι ενοχλητικό εμπόδιο. Υπάρχει μια ωραία, ανέκδοτη ιστορία με πρωταγωνιστές τον Laplace και τον Ναπολέοντα μέσα από την οποία προκύπτει ακριβώς αυτή η αναμέτρηση× αλήθεια ή ψέματα, μικρή σημασία έχει, αφού μέσα από αυτό τον σύντομο διάλογο εκφράζεται το πνεύμα της εποχής: όταν λοιπόν ο Laplace, σημαντική φωνή του γαλλικού Διαφωτισμού, εξηγεί στον Ναπολέοντα την αιτιοκρατική του θεωρία, ο αυτοκράτορας κάπως ανήσυχος τον ρωτά: «Και ο Θεός; Κύριε Laplace, τον Θεό τι τον κάνετε;» για να απαντήσει ατάραχος ο Laplace: «Μεγαλειότατε, δεν μου χρειάστηκε η υπόθεση αυτή» («Et Dieu? Μ. Laplace, que faites-vous de Dieu? «Sire, je n’ai pas eu besoin de cette hypothèse»). Κάπως έτσι λοιπόν, αρχίζουμε σιγά-σιγά να ξεμπερδεύουμε και με αυτό το βαρίδι και ενεργοί, αδιάψευστοι, με τη φαρέτρα μας γεμάτη όπλα ισχυρά, αφήνουμε πίσω τους αιώνες της πλάνης ατενίζοντας το μέλλον με αυτοπεποίθηση. Πίστη στον άνθρωπο, πίστη στην πρόοδο. Αρχίζουμε να σκεφτόμαστε δειλά-δειλά το ξεπέρασμα της θνητής μας ύπαρξης: να παύσουμε τις ασθένειες και τον πόνο, να νικήσουμε τον θάνατο, να ξορκίσουμε το κακό.

Ας δούμε όμως πως έχουν τα πράγματα στην τέχνη. Joris-Karl Huysmans και Guy de Maupassant οι οδηγοί μας, δύο συγγραφείς σάρκα εκ της σαρκός του γαλλικού νατουραλισμού, του λογοτεχνικού κινήματος που, συντονισμένο με το πνεύμα του καιρού, προσπαθεί να παντρέψει την τέχνη με τις αρχές της επιστήμης. Αμφότερων τα πρώιμα λογοτεχνικά έργα διαπνέονται από μια κοινή αξίωση: την πιστή, λεπτομερή, ακριβή απόδοση του υλικού-αισθητού κόσμου, επιδίωξη που πατάει γερά στις εδραιωμένες επιστημονικές κατακτήσεις της εποχής. Huysmans και Maupassant βρίσκονται δηλαδή εντελώς μέσα στο πνεύμα του καιρού τους. Αυτά γύρω στο 1880. Τέσσερα χρόνια αργότερα και υπό την επίδραση του μεγαλύτερου πεσιμιστή της δυτικής σκέψης, Arthur Schopenhauer – τον οποίο και ο Maupassant διαβάζει παθιασμένα εκείνη την εποχή -, εκφράζονται οι πρώτες αντιρρήσεις, οι πρώτες ανησυχίες: το À Rebours (1884) του Huysmans (Ανάστροφα στην ελληνική μετάφραση· και, καθόλου τυχαία, Against Nature στην αγγλική έκδοση της Οξφόρδης) μπορεί να διαβαστεί ως μια μομφή εναντίον του ασφυκτικού αδιεξόδου που έφερε ο νατουραλισμός στη λογοτεχνία και συνολικότερα στην ανθρωπότητα. Η βασιλεία των δυνάμεων του αόρατου, του θανάτου και της ανεπάρκειας του ανθρώπου να βρει λύσεις (ο ίδιος βασανίζεται εκείνη την περίοδο από έντονους πονοκεφάλους) κατατρέχει τον Huysmans – το À Rebours δεν είναι παρά μια συνηγορία αυτής ακριβώς της ανημποριάς, ένα μέρος μιας επίθεσης στην επιστήμη και στην τέχνη που δεν κατάφεραν να απαντήσουν σε ακανθώδη ερωτήματα σχετικά με τις ψυχικές διαταραχές και τα μυστήρια του κόσμου εν γένει.

Τρία χρόνια μετά το À Rebours, δημοσιεύεται ο «Horla» (ο «Οξαποδώ» στην ελληνική μετάφραση) του Maupassant, έργο-μαρτυρία ότι τα θεμέλια της ακλόνητης πίστης στο πνεύμα της επιστήμης και της προόδου αρχίζουν να ξεφτίζουν. Είναι η περίοδος που ο ίδιος ο Maupassant υποφέρει και από άλλες συναφείς με τη σύφιλη, ψυχοπαθολογικές διαταραχές. Παρανοϊκές συμπεριφορές, μανία καταδίωξης, κρίσεις πανικού- ο Maupassant πάει στα σίγουρα, εκεί δηλαδή που έβρισκαν απάντηση οι καλλιτεχνικές και υπαρξιακές του ανησυχίες: προσφεύγει στην ιατρική της εποχής. Εις μάτην. Η επιστήμη, η πιστή αυτή θεραπαινίδα των καιρών, ανίκανη να απαντήσει στα επίμονα ερωτήματα που τις θέτει ο απεγνωσμένος ακόλουθός της, κατολισθαίνει σε ανυποληψία, χλευάζεται, λοιδορείται. Από αυτή την πνευματική κατάσταση ξεπηδούν οι φανταστικές ιστορίες της όψιμης εργογραφίας του Maupassant και, κυρίως, το σπουδαιότερο αφηγήμά του, ο «Horla», κείμενο που διαβάζοντάς το ο αναγνώστης καταλαβαίνει ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με μια μακράς έντασης υπαρξιακή δοκιμασία του αφηγητή-Maupassant, ικανή να φανερώσει τις οδυνηρές αντιφάσεις μιας ολόκληρης εποχής. Δύο παραθέματα για του λόγου το αληθές:

Τι βαθύ που είναι το μυστήριο του Αόρατου! Αδύνατο να το βυθομετρήσουμε με τις αξιοθρήνητες αισθήσεις μας, με τα μάτια μας που δεν μπορούν να διακρίνουν μήτε το ελάχιστο, μήτε το εγγύτατο, μήτε το απώτατο […] με τα αυτιά μας που μας απατούν […] με την όσφρησή μας, πιο αδύναμη και από του σκύλου … με τη γεύση μας που μόλις και μπορεί να ξεχωρίσει την παλαιότητα του κρασιού!  Ω! αν είχαμε άλλα αισθητήρια ικανά να πετύχουν για χάρη μας άλλου είδους θαύματα, πόσα και πόσα πράγματα δεν θα μπορούσαμε να ανακαλύψουμε γύρω μας![1]

Για να συνεχίσει λίγο πιο κάτω:

Είμαι άρρωστος το δίχως άλλο! Κι ένιωθα τόσο καλά τον περασμένο μήνα! Έχω πυρετό, έναν τρομερό πυρετό ή μάλλον μια πυρετική υπερδιέγερση […] Νιώθω αδιάκοπα τη φρικτή αίσθηση ενός απειλητικού κινδύνου, τον αόριστο φόβο μιας επερχόμενης συμφοράς ή ενός κοντινού κινδύνου.[2]

Οι αλλεπάλληλες επισκέψεις στον γιατρό δεν φέρνουν αποτέλεσμα: ο Horla- λέξη που δεν σημαίνει τίποτα παρά μόνο το γλωσσολογικό αντίστοιχο ενός αόρατου και ακατάληπτου Άλλου – ανακηρύσσεται σπαρακτικά από τον αφηγητή ως ο νέος άρχοντας της ανθρωπότητας. Προδομένος ο αφηγητής-Maupassant αποχωρεί από τους χώρους της πρόσφατης εφήμερης κυριαρχίας του. Παραδίδει στον εχθρό τα πρωτεία της πρότερης δόξας του, συνειδητοποιεί την φθαρτότητα του θνητού ευάλωτου ανθρώπου, του εκτεθειμένου στις αρρώστιες, στις μάστιγες και στις φυσικές καταστροφές. Οι άλογες δυνάμεις της ψυχής αντιστέκονται σθεναρά στην ερμηνεία, το απρόβλεπτο δυναστεύει τον άνθρωπο, η πρόοδος δεν εγγυάται τίποτα παρά μόνο την δική της ανεπάρκεια μπρος στο μυστήριο της θνητότητας. Το 1892 ο Maupassant αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει. Την ίδια χρονιά μεταφέρθηκε σε ψυχιατρική κλινική όπου και πέθανε – ήταν 43 ετών.

Αυτά συμβαίνουν στο τέλος του 19ου αιώνα. Τα επώδυνα ερωτήματα όμως του Huysmans και του Maupassant επανέρχονται και ηχούν τελευταία πιο ενοχλητικά, πιο επίμονα. 2020, σχεδόν ενάμιση αιώνα μετά τη δημοσίευση του À Rebours και του «Horla»· τον 21ο αιώνα, την εποχή της αλματώδους τεχνολογικής και επιστημονικής ανάπτυξης, την εποχή που σκεφτόμαστε πλέον με αληθειακές αξιώσεις την ανάσχεση του θανάτου (το πρόσφατο μυθιστόρημα του DeLillo, Zero K, δίνει μια θαυμάσια καλλιτεχνική μαρτυρία αυτού) και τα διασυμπαντικά ταξίδια, την εποχή που προβληματιζόμαστε για τις ηθικές και νομικές συνέπειες της εισχώρησης της τεχνητής νοημοσύνης στον δημόσιο βίο – μήπως αυτή είναι η εποχή που η διερώτηση για το ιδεολόγημα της προόδου φαντάζει πιο επείγουσα από ποτέ; Τι είναι άραγε αυτό που αφήνει πίσω της η πρόοδος; Με τι τίμημα την ευαγγελιζόμαστε; Υπερθέρμανση του πλανήτη, μεταναστευτικές κρίσεις, ρύπανση, άγχος, καρκίνοι – και τώρα ένας ιός, ένας ιός με βασιλική ονομασία, εξ ανατολών προερχόμενος, έρχεται να ταράξει τα σαθρά θεμέλια του δυτικού πολιτισμού, του πολιτισμού που έχει στηθεί πάνω στην ιδέα της προόδου και της ανάπτυξης, θυμίζοντας στην ανθρωπότητα με τον πλέον σκληρό τρόπο ότι ο «Horla», αυτός ο ενοχλητικός Άλλος για τον οποίο μιλάει ο Maupassant ενσκήπτει απρόσμενα προειδοποιώντας για το μέτρο των δυνατοτήτων της θνητής και άρα φθαρτής εκτεθειμένης ύπαρξής μας. Απέναντι στη νέα αυτή πανδημία είμαστε όλοι δυνάμει άρρωστοι- και πράγματι, μπορεί η επιστήμη να είναι η βάση της κατανόησης, δεν επαρκεί ωστόσο, ειδικά όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ερωτήματα που υπερβαίνουν κατά πολύ τις ποσοστώσεις και τους δείκτες. Μια πανδημία μας καλεί να πάρουμε κρίσιμες ερμηνευτικές αποφάσεις: ζητήματα που αφορούν την ατομική και τη συλλογική ευθύνη, τον κρατικό και ιδιωτικό μηχανισμό ακόμη και το ξεδιάλεγμα ασθενών, να δούμε δηλαδή με άλλα λόγια ποιους θα περιθάλψουμε και ποιους θα αφήσουμε να πεθάνουν, το λεγόμενο «triage», και όλα αυτά εν καιρώ ειρήνης αφού  – άκουσον, άκουσον! – οι άρρωστοι δεν χωράνε στα υποστελεχωμένα, αφαιμαγμένα νοσοκομεία της Ευρώπης. Της Ευρώπης, κατά τ’ άλλα, της ανάπτυξης και της προόδου. Τούτα και άλλα πολλά κακά θα συμβούν στον ομογενοποιημένο παγκοσμιοποιημένο πολιτισμό μας, όπου οι τυφλοί κανόνες της αγοράς ακυρώνουν οποιαδήποτε έννοια εθνικής παράδοσης και μπολιάζουν τον άνθρωπο με ψευδαισθήσεις υπνωτίζοντας τους αμυντικούς του μηχανισμούς, το ένστικτο δηλαδή της επιβίωσής του. Η πραγματικότητα μετά από αυτή την κρίση που βιώνει η ανθρωπότητα – κρίση που αγγίζει κάθε γωνία, κάθε πτυχή του επιστητού – δεν θα είναι ποτέ ίδια. Επείγουσα ανάγκη αναστοχασμού και αυτοκριτικής, ό,τι δηλαδή υπονόησε ο μέχρι πριν από μια εβδομάδα ανυποψίαστος Μακρόν στο πρώτο του διάγγελμα στο γαλλικό λαό· δεν χρειάζεται να συμπληρώσουμε τίποτα άλλο· στα ωραία αυτά λόγια του Γάλλου προέδρου βρίσκουμε ακριβώς αυτό που αξιώνει η μετά-ιική πραγματικότητα που σύντομα θα βρούμε μπροστά μας:

Αγαπητοί μου συμπατριώτες, από την αυριανή μέρα θα κληθούμε να αποδείξουμε ότι εμπεδώσαμε τα διδάγματα της παρούσας στιγμής, να αμφισβητήσουμε το μοντέλο ανάπτυξης το οποίο ο κόσμος μας έχει ενστερνιστεί τόσες δεκαετίες τώρα και του οποίου τα μειονεκτήματα έχουν έρθει πια καθαρά στο φως, να αναρωτηθούμε για τις αδυναμίες των κρατών μας. Αυτό που η σημερινή πανδημία ήδη δείχνει είναι ότι η δωρεάν υγεία χωρίς προϋποθέσεις εισοδηματικές, κοινωνικές ή επαγγελματικές καθώς και το κοινωνικό κράτος δεν είναι πράγματα ζημιογόνα ή επιβαρυντικά, αλλά αγαθά πολύτιμα, εφόδια θεμελιώδη όταν δεχόμαστε τα χτυπήματα της μοίρας. Αυτό που η πανδημία ήδη δείχνει είναι ότι υπάρχουν αγαθά και υπηρεσίες που οφείλουμε να τα θέσουμε εκτός των νόμων της αγοράς. Το να εμπιστευόμαστε την διατροφή μας, την ασφάλειά μας, την δυνατότητά μας να ορίζουμε εμείς τους όρους της διαβίωσής μας σε κάποιους άλλους, είναι αφροσύνη. Πρέπει να ανακτήσουμε τον έλεγχο, να εργαστούμε ακόμη περισσότερο απ’ όσο σήμερα ώστε να χτίσουμε μια κυρίαρχη Γαλλία, μια κυρίαρχη Ευρώπη, μια Γαλλία και μια Ευρώπη που να κρατούν γερά στα χέρια το πεπρωμένο τους. Οι προσεχείς εβδομάδες και μήνες θα απαιτήσουν αποφάσεις και ρήξεις προς αυτή την κατεύθυνση.

*Ο Νίκος Σγουρομάλλης είναι μεταπυχιακός σπουδαστής συγκριτικής λογοτεχνίας στο πανεπιστήμιο της Σορβόννης (Paris IV).

[1] Γκυ ντε Μωπασάν,  «Ο Οξαδοπός (εκδοχή του 1887)»: Ο Οξαποδός και άλλες ιστορίες τρόμου και τρέλας, (μτφρ. Στρ. Πασχάλης), Αθήνα, Ίκαρος, 1992, 244.

[2] Ό.π.
http://www.respublica.gr/2020/03/post/before-and-after-pandemic/

Εξαρθρώθηκε συμμορία που λήστευε σπίτια και έκανε απάτες: Θύματά τους και πασίγνωστες εφοπλιστικές οικογένειες

  Εξαρθρώθηκε συμμορία που λήστευε σπίτια και έκανε απάτες: Θύματά τους και πασίγνωστες εφοπλιστικές οικογένειες αστυνομία/(ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠ...