Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 7 Αυγούστου 2023

ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟ ΖΑΤΡΙΚΙΟΝ (ΣΚΑΚΙ)

 ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟ ΖΑΤΡΙΚΙΟΝ (ΣΚΑΚΙ)

Το σκάκι που όλοι γνωρίζουμε σήμερα είναι το αρχαιοελληνικό ΖΑΤΡΙΚΙΟΝ. Σήμερα δεν υπάρχει άνθρωπος σε ολόκληρο τον πλανήτη που να μην γνωρίζει το ΣΚΑΚΙ που στην αρχαιότητα το ονόμαζαν ΖΑΤΡΙΚΙΟΝ και που ήταν επινόηση των αρχαίων Ελλήνων από την αρχή της ιστορικής τους διαδρομής.

Στην αρχαία Ελλάδα οι Πεττείες ήταν τριών διαφορετικών ειδών. Οι πεττείες του πρώτου είδους είναι αυτές όπου ο παίκτης είχε τον μικρόκοσμο και που με την ρίψη κυβειών έκανε τις κινήσεις που τον υποχρέωναν οι αριθμοί που έφερνε. Η έννοια της κυβείας δεν περιείχε πάντα την έννοια της τύχης μια και είναι γνωστό «τα ζάρια του θεού».

Οι πεττείες του πρώτου είδους είναι αυτές όπου ο παίκτης είχε τον μικρόκοσμο και τα κομμάτια του ….. είχαν συγκεκριμένη δραστηριότητα σε κινήσεις πάνω στον πίνακα. Η πλέον εξελιγμένη μορφή ήταν οι πεττείες που συνδύαζαν τις κυβείες και τις προκαθορισμένες κινήσεις κομματιών. Το Ζατρίκιον ως άθυρμα πεττείας είχε και τις τρεις μορφές, δηλαδή Ζατρίκιον με κυβείες, ζατρικίων με προκαθορισμένες κινήσεις κομματιών και τέλος Ζατρίκιον με κυβείες και με προκαθορισμένες κινήσεις κομματιών.

Κατά την άποψη του συγγραφέα ο Παλαμήδης δεν είναι ο εφευρέτης των αρχαίων πεττών, πεσσών και κυβειών, αλλά αυτός ο οποίος μεθοδικά κατέγραψε και παρουσίασε τα αθύρματα τα οποία προϋπήρχαν χιλιάδες χρόνια πριν και τα παρουσίασε συνολικά ως ενιαία φιλοσοφική στρατηγική δομή σε πολεμικές εφαρμογές. Το ότι προϋπήρχαν τα αρχαία ελληνικά αθύρματα είναι αυτονόητο γιατί γνωρίζουμε τις εκστρατείες του Διονύσου και του Ηρακλή που έγιναν χιλιάδες χρόνια πριν την γέννηση του Παλαμήδη και στα έργα, όπως π.χ. Διονυσιακά του Νόννου, υπάρχουν ξεκάθαρες αναφορές για τα στρατηγήματα του Διονύσου και τα στρατηγήματα του Πάν.

Την εκστρατεία του Διονύσου την αναφέρει αναλυτικά ο Νόννος και την εκστρατεία του Ηρακλή ο Αρριανός (βλέπε στα έργα μου Θαγετοί Οικονομολόγοι, Περί Τεχνικών Μεγάλου Αλεξάνδρου, Ηγεσίες, Πελασγοί Οικονομολόγοι κ.λπ.). Οι λέξεις άθυρμα, αθύρματα, αθύρω αναφέρονται πάρα πολλές φορές στα Διονυσιακά του Νόννου. Και η εκστρατεία του Διονύσου στην Ασία έγινε πριν χιλιάδες χιλιάδων χρόνια. Ενώ τα αθύρματα αναφέρονται στον Ησίοδο, την Σαπφώ, τον Αλκαίο, τον Όμηρο, τους Ομηρικούς ύμνους που γράφτηκαν αιώνες πριν τα περσικά ή ινδικά Ζατρίκια, τα οποία προφανώς είναι από εκείνες τις εκστρατείες. Δεν είναι τυχαίο όπου θεοί και προστάτες των πεττειών είναι η Αθηνά, ο Διόνυσος, ο Ερμής και ο Πάν. Η λέξη Ζατρίκιον είναι ξεκάθαρα αρχαιοελληνική και ετυμολογικά προέρχεται από δύο λέξεις, το επιτακτικό μόριο «ζα-» και του ρήματος τριάζω ή τριάσσω.

Το επιτακτικό μόριο «ζα» είναι πολύ γνωστό και το χρησιμοποιούμε σε πολλές λέξεις και έχει ως στόχο να ενισχύει το δεύτερο συνθετικό της λέξης.

Για παράδειγμα ζά(μ)πλουτος ή ζάπλουτος σημαίνει ο πολύ πλούσιος, ο πάμπλουτος, ο βαθύπλουτος, ζαφελής ο πανύ αφελής, ο πανβλαξ (ο ζα- αφελής), ζατρεφής ο ευτραφής (ο ζα- τρεφής) και (Λεξικό Σούδα) τα εξής: Ζαχρειής ο άγαν χρειώδης, Ζατρεφής ο ευτραφής κ.λπ. Και πλήθος άλλων παραδειγμάτων, που αναφέρουν τα σύγχρονα λεξικά, όπως: Ζάης, -ής, ές (επιθ.) = ορμητικός, θυελλώδης από το <θ. επιτ. μόριο ζα + άημι = πνέω. Ζάθεος, -ος, -ον (επιθ.) = ο πολύ θείος, ο ιερός, ο καθηγιασμένος από το <επιτ. μόριο ζα + θεός. Ζαθερής, -ής, -ές (επιθ.) = ο πολύ θερμός από το <επιτ. μόριο ζα + θέρος. Ζαμενής, -ής, ές = ο πανίσχυρος, ο πολύ ισχυρός από το <επιτ. μόριο ζα + μένος. Ακόμη τονίζεται ότι με το ζα- έχουμε και σε αρχαία γραφή το JA το οποίο σημαίνει: ζάλ, Sas, ζάρ, ζάρ-ι, saihs, szeszi, δηλαδή ζάρι ή κύβος. Και ο αριθμός 6 JA+, δηλαδή zal, ζάλ.

Το ρήμα τριάζω ή τριάσσω ή τριάττω σημαίνει νικώ. Και τριαγμός σημαίνει νίκη. Ζατριάζω σημαίνει υπερνικώ ή κατανικώ. Ακόμη γνωρίζουμε την λέξη Τρισμέγιστος (τρεις φορές Μέγιστος) και η έκφραση «τρισί πάλαις» δηλώνει αυτόν που νίκησε τρεις φορές, ο Τρινικητής. Συνεπώς με την λέξη Ζατρίκιον δηλώνεται η πλήρης συντριβή του αντιπάλου. Και ο παίζω το Ζατρίκιον είναι ο αήττητος νικητής. Το νικητήριο άθυρμα Ζατρίκιον ή Ζητρίκιον.

Το ρήμα το βρίσκουμε στο Μέγα Ετυμολογικόν ως εξής: Τριάσσειν = Το νικάν, από μεταφοράς των παλαισταιστών, εν ταις τρισί πάλαις την νίκην καρπούμενον, και ατρίακτος, ο αήττητος. Αυτό αναφέρεται και στο Λεξικό του ψευδο-Ζωναρά, γράμμα Τ, ως εξής: Τριάσσω και τριάττω = το νικώ, εκ μεταφορά των παλαισταιστών, εν ταις τρισί πάλαις την νίκην καρπούμενον, και ατρίακτος, ο αήττητος. Εδώ θα πρέπει να τονιστεί ότι από το ζα- και ζη- βγαίνει και η λέξη ζάω (ζάω ή ζήω = ζω) = είμαι στην ζωή, ζω, είμαι ζωντανός || ακμάζω, είμαι ακμαίος.

Με αυτήν την λογική Ζατρίκιον σημαίνει ακόμη και «ζω για να κινώ» ή διαβιώνω νικηφόρα». Θα μπορούσε δηλαδή να είναι Ζατρίκιον και Ζητρίκιον. Ακόμη έχουμε τριάσσω ή τριάττω και πεσσεία ή πεττεία.

Ποιος δεν γνωρίζει το Ζατρίκιον (Σκάκι) το οποίο παίζουν και στις 27 χώρες της Ε.Ε. προσαρμόζοντας το με τον τοπικό εθνικό πολιτισμό της η κάθε χώρας; Το Ζατρίκιον ως άθυρμα πεττείας είχε και τις τρις μορφές, δηλαδή Ζατρίκιον με κυβείες, ζατρικίων με προκαθορισμένες κινήσεις κομματιών και τέλος Ζατρίκιον με κυβείες και με προκαθορισμένες κινήσεις κομματιών.

Το ότι προϋπήρχαν τα αρχαία ελληνικά αθύρματα είναι αυτονόητο γιατί γνωρίζουμε τις εκστρατείες του Διονύσου και του Ηρακλή που έγιναν χιλιάδες χρόνια πριν. Τα αθύρματα αναφέρονται στον Ησίοδο, την Σαπφώ, τον Αλκαίο, τον Όμηρο, τους Ομηρικούς ύμνους που γράφτηκαν αιώνες πριν τα περσικά ή ινδικά Ζατρίκια, τα οποία προφανώς είναι από εκείνες τις εκστρατείες. Δεν είναι τυχαίο όπου θεοί και προστάτες των πεττειών είναι η Αθηνά, ο Διόνυσος, ο Ερμής και ο Πάν.

Η θεά της σοφίας και των αθυρμάτων (παιχνιδιών) ήταν η Αθηνά η οποία ξεπήδησε από τον μυαλό του Διός ως σκέψη και την βλέπουμε σε πλήθος παραστάσεων σε αρχαία αγγεία με επιτραπέζια αθύρματα τύπου πεττείας ως επιβλέπον ή ως διαιτητής σε παρτίδες. Μεγάλοι αρχαίοι αντιπαίζοντες (πεττευτές και κυβευτές) είναι οι εξής: Παλαμήδης, Αχιλλέας, Αίας του Οιλέα, Εύβουλος, Άμφις, Αλέξιος, Θερσίτης, Αίαντας ο Σαλαμίνιος, Πρωτεσίλαος, Πλάτων, Αλκιβιάδης, Περικλής, Μεγαλέξανδρος και οι στρατιώτες του, Ξενοφών, Οδυσσέας και μνηστήρες Πηνελόπης και τόσοι άλλοι. Η λέξη Ζατρίκιον είναι ξεκάθαρα αρχαιοελληνική και ετυμολογικά προέρχεται από δύο λέξεις, το επιτακτικό μόριο «ζα-» και του ρήματος τριάζω ή τριάσσω.

Στο Βυζάντιο εκτός από το αρχαιοελληνικό όνομα Ζατρίκιον χρησιμοποιούσαν και το όνομα σκάκους, το οποίο διασώθηκε για αιώνες. Αναφέρεται π.χ. και από τον συγγραφέα Γρηγόριο Ξενόπουλο, ο οποίος σε έργο του γράφει την έκφραση «παίξαμε τους σκάκους». Στο Βυζάντιο το Ζατρίκιον ονομαζόταν και Κιόσα και σε παράφραση Ζατριζάν, εξ ου πιθανόν και το Σαντράζ. Στα λατινικά scacco σημαίνει τετράγωνη εικόνα. Αναφέρεται ότι το Ζατρίκιον διαχρονικά έχει υποστεί πλήθος από παραλλαγές και αλλαγές και άλλαξε πολλά ονόματα όπως Ζατρίκιον, Τσατουράνγκα, Τσατράνγκ, Σατράντζι και Σκάκι. Δεν διαφωνεί όμως κανείς ότι το Τσατουράνγκα μετονομάστηκε σε Τσατράνγκ και στην συνέχεια σε Σατράντζι. Στην Ασία έχουμε Ελέφαντες και βεζίρηδες και στην Ευρώπη ευγενείς αξιωματικοί και βασίλισσες.

Ενώ σε παραλλαγές υπάρχουν κανόνια, ελέπολις, πολυβόλα κ.λπ. Στην Ευρώπη το σκάκι έγινε το αγαπημένο παιχνίδι των βασιλιάδων, και υπήρξε και αιτία πολέμου ανάμεσα στην Αγγλία και τη Γαλλία, το έτος 1061 μ.Χ., όταν κατά την διάρκεια μιας σκακιστικής παρτίδας ο Γάλλος βασιλιάς χτύπησε στο κεφάλι με τη σκακιέρα τον Άγγλο βασιλιά. Το 1196 μ.Χ. η καθολική εκκλησία απαγορεύει το σκάκι με την απειλή ότι όποιος παίζει σκάκι δεν πάει στον παράδεισο με αιτιολογία ότι η συνεχή παρατήρησή των κομματιών του Ζατρικίου ήταν ένα είδος ειδωλολατρίας.

Μετά από 3 αιώνες το Ζατρίκιον έγινε άθυρμα για όλους και με την στήριξη των Εκκλησιών. Θα πρέπει να τονίζουμε ότι ισχυρός παίκτης Ζατρικίου ήταν και ο γνωστός μας Γκρέκο. Σύμφωνα με τον Αιγύπτιο ιερέα του ναού της Σαίδος, ο οποίος μίλησε στο Σόλωνα, οι Έλληνες είναι αρχαιότεροι των Αιγυπτίων κατά χίλια έτη. Σημαντικά είναι επίσης όσα λέει ο Σωκράτης στον πλατωνικό διάλογο «Φαίδρος», όπου επιβεβαιώνεται ότι οι Αιγύπτιοι διδάχθηκαν το Ζατρίκιον από τους Μιλήσιους Έλληνες, οι οποίοι έχτισαν την πόλη Ναύκρατις. Στο αρχαίο απόσπασμα υπάρχουν δύο σημεία που δηλώνουν την πανάρχαια ελληνική ύπαρξη του Ζατρικίου (Σκακιού) από την εποχή των εκστρατειών του Διονύσου, του Ηρακλή και του Μεγαλέξανδρου.

Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι στο έργο του Θεόκριτου αναφέρεται ότι «έπαιζαν το κοινολεκτικώς λεγόμενον ζατρίκιον. Εκείνοι γάρ όταν πολλά ποιήσαντες ου δύναται ο έτερος νικήσαι τον ομοπαίκτορα, κινεί και τον από γραμμής λίθον, ήγουν ούτο βασιλέα καλούμενον». Το σημείο αυτό είναι πολύ σημαντικό διότι η έκφραση «κινεί και τον από γραμμής λίθον» (απονενοημένη κίνηση κατά τους αρχαίους) είναι ξεκάθαρο ότι την αρχαία Ελλάδα ήταν όρος των επιτραπέζιων αθυρμάτων τύπου πεττείας και σαφέστατα δηλωτικό ότι το Ζατρίκιον, σήμερα Σκάκι, ήταν συνέχεια των αθυρμάτων Μικροί και Μεγάλοι Πεσσοί (κατά τόπους πεσσοί), αρχαιοελληνική Πεττεία (με παραλλαγές), Δωδεκάγραμμο, Τάβλα, Τρίγραμμο, Πεντάγραμμο κ.λπ.

Ακόμη η αναφορά «ούτο βασιλέα καλούμενον» δηλώνει το αρχαίο ελληνικό άθυρμα της Πεττείας, τύπου Ludus Latrunculi, που είχαν πάρει οι ρωμαίοι από τους αρχαίους Έλληνες. Ήδη το 1525 ο Ιταλός Μάρκο Τζιρόλαμο Βίντα δημοσιεύει ένα μεγάλο ποίημα στα λατινικά αφιερωμένο στο σκάκι, ακριβέστερα σε μια παρτίδα σκάκι του Απόλλωνα εναντίον του Ερμή, παρουσία των άλλων θεών του Ολύμπου.

Σε αυτό, προτείνει ονόματα κλασικής έμπνευσης για τα κομμάτια του σκακιού. Άλλωστε είναι γνωστό ότι το πρώτο στην ιστορία σκακιστικό περιοδικό, που κυκλοφόρησε στο Παρίσι το 1836, είχε τον τίτλο Palamede. Απλά μερικές αποδείξεις ότι εκείνες τις εποχές γνώριζαν περισσότερα για την αρχαιοελληνική προέλευση του σκακιού, από ότι γνωρίζουμε εμείς σήμερα. Συνεπώς το Ζατρίκιον έχει ιστορική διαδρομή χιλιάδων χιλιάδων χρόνων.

ΑΝΑΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟ ΖΑΤΡΙΚΙΟΝ Γρηγόρης Ζώρζος Μελετητής Συγγραφέας Η κοινή καταγωγή των επιτραπέζιων παιχνιδιών που στην αρχαία Ελλάδα ονομάζονταν «πεττείες» είναι το «Πολυπολιτισμικό Σχέδιο για τα 50 χρόνια από την ίδρυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης» που έχει προταθεί στα 27 Κοινοβούλια και στην ΕΕ και έχει γίνει αποδεκτό, στο σύνολό του, με πλήθος εγγράφων, από την εποχή του Ντελόρ και του Σαντέρ, με γνωμοδοτήσεις:

1. «Σας συγχαρώ για το έργο σας, το οποίο παρέχει προστιθέμενη αξία στα κοινά Ευρωπαϊκά μας ιδεώδη» Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
2. «Σας συγχαίρω για το σημαντικό έργο σας και ειδικότερα σας συγχαίρω για το έργο του κ.  Ζώρζου το οποίο προάγει τον ελληνικό και Ευρωπαϊκό πολιτισμό» Επιτροπή Πολιτισμού και Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Γρηγόρης Ζώρζος

Πηγή

https://ellas2.wordpress.com/

Το βρήκα στο: https://vequinox.wordpress.com/

ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ της ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΣΤΗΝ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΕΤΡΟΥΔΗ - Συζήτηση για το θεατρικόΕννέα μήνες στη Φορμόλη

 ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ της ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗΣ ΣΤΗΝ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΠΕΤΡΟΥΔΗ

Συζήτηση για το θεατρικό

Εννέα μήνες στη Φορμόλη 

Δημήτρης Σούκουλης / Dimitris Soukoulis

Αυγ. 7

Mixed media Bookcollage

Συζήτηση για το θεατρικόΕννέα μήνες στη Φορμόλη αλλά και για την ποίηση και την τέχνη και πως αυτή ακολουθεί την καθημερινότητα των ανθρώπων.

Δημήτρη μου καλέ. Benvenuto. Μας φέρνεις τον αέρα τον ιταλικό... Για πες μας τι κάνεις εκεί στην Ιταλία; Να πούμε λίγο τα βιογραφικά σου.

Bentrovati. Δεν ξέρω τι αέρα φέρνω... Με λίβα κατέβηκα. Όσον αφορά τα βιογραφικά μου, έχω σπουδάσει Lettere classiche, δηλαδή κλασική φιλολογία στην Ιταλία και εργάζομαι ως καθηγητής αναπληρωτής σε ιταλικό σχολείο. Τον προηγούμενο χρόνο ήμουν στο Nervi – Severini, σε καλλιτεχνικό λύκειο Τελευταία εργάζομαι ως καθηγητής ειδικής αγωγής. Έχω ανακαλύψει έναν διαφορετικό κόσμο. Εχω την δυνατότητα να παρατηρώ αυτό που δεν μπορούν οι άλλοι, καθώς η διδακτική πραγματοποιείται με τη μέθοδο one to one. Εξάλλου, η παρατήρηση, είναι κατά κάποιο τρόπο, ένας κοινός παρανομαστής όχι μόνο της δουλειάς μου αλλά και της τέχνης.

Ήθελα να το συνδέσουμε. Σε έχει βοηθήσει το είδος της δουλειάς στην τέχνη; Η παρατηρητικότητα, δηλαδή; Το μεταφέρεις;

Το μεταφέρω... Από μικρός ήμουν παρατηρητικός. Παρατηρούσα τις εκφράσεις των άλλων κι αυτό γινόταν, είτε κατά κάποιο τρόπο αυτόματο είτε για να προστατεύομαι, για να αναλύω συμπεριφορές, για να προλέγω, κατά κάποιο τρόπο, καταστάσεις κι αυτό αργότερα το ανέπτυξα. Είναι πολύ χρήσιμο στη δουλειά μου, γιατί έτσι κατορθώνεις να αποκομίσεις στοιχεία περισσότερο από ένα δημόσιο έγγραφο που περιγράφει το deficit του μαθητή. Γενικά παρατηρώ. Εξάλλου η παρατήρηση είναι το στοιχείο που μας κάνει να ερωτευόμαστε. Εν αρχή ην ο λόγος; Πιστεύω, εν αρχή ην η παρατήρηση. Ερωτευόμαστε αυτό που βλέπουμε και παρατηρούμε ή μισούμε αυτό που παρατηρούμε.

Έχουμε συνηθίσει με την κλασική έννοια της τραγωδίας ότι αναζητούμε την κάθαρση. Το σύγχρονο θέατρο το καταρρίπτει αυτό κι εσύ το πας ένα βήμα παραπέρα. Τελικά, δηλαδή, δεν υπάρχει κάθαρση, όπως λες ότι είναι μετέωρος ο ήρωας κι εκεί βρίσκει ο καθένας μας και τη δική του, ας πούμε, ανισορροπία. Θέτεις ενώπιον της δικής του απόφασης τον θεατή; Δηλαδή, “που να πάω, εδώ εκεί; πρέπει να σκεφτώ κι είμαι σε σταυροδρόμι και πρέπει να διαλέξω”; Ηθελες δηλαδή, είχες στο μυαλό σου να περάσεις αυτό το μήνυμα μέσω του μετέωρου πρωταγωνιστή;

Και θα ήθελα να περάσω αυτό το μήνυμα πως οι καλλιτέχνες είναι «παρατηρητές». Η παρατήρηση είναι ένα κύριο χαρακτηριστικό των καλλιτεχνών.

Παρατηρούν με πάρα πολλά μέσα. Παρατηρούν με τα μάτια τους, παρατηρούν με την αφή τους. Η ποίηση είναι γεμάτη από εικόνες. Παρατηρώ αυτό που βλέπω από μία συγκεκριμένη γωνία, έπειτα το ακουμπώ, αντιλαμβάνομαι τη φόρμα του. Πιστεύω πως η ποίηση γράφεται και με τις πέντε αισθήσεις. Βασίζεται, λοιπόν, στην παρατήρηση.

Γράφεις εσύ ποίηση αλλά έχεις γράψει και το θεατρικό. Θα μιλήσουμε γι αυτό. Εγώ έτσι σε γνώρισα. Από την παρουσίαση του θεατρικού. Πες μας λίγο για το έργο.

Το θεατρικό «Εννέα μήνες στη Φορμόλη» γεννιέται το 2017. Σε αυτό αναφέρονται οι αναρτήσεις που έχω γράψει, οι οποίες συνόδευαν την συγγραφή της τρίτης πράξης, έπειτα τη διόρθωση του κειμένου, την επιμέλεια κι έχουν ως σκοπό να τονίσουν κάποια χαρακτηριστικά. Θα ήθελα να ευχαριστήσω σε αυτό το σημείο τον Γεώργιο Φραγκάκη και τον Κωνσταντίνο Καραγιαννόπουλο για τη συμβολή τους στο Επίμετρο, να δώσουν φως σε συγκεκριμένα χωρία του έργου. Η συγγραφή ξεκινά το 2017, ως ποίημα. Αν και συνήθως γράφω στα Ελληνικά, για πρώτη φορά, το καλοκαίρι του 2018 γράφω στα ιταλικά, μία ποιητική πρόζα, γύρω στις 500 – 600 λέξεις,  η οποία αποτελεί τη συμπύκνωση της πρώτης και της δεύτερης πράξης. Η τρίτη πράξη θα βγει αργότερα με ένα δύσκολο τοκετό, με μία μεγάλη δυσκολία. Είναι η πρώτη φορά που γράφω θέατρο. Δεν κατόρθωσα να γράψω πάνω από 200 λέξεις την ημέρα. Υπήρχε μία αυστηρή  γραμμή που δεν μου έδινε την ελευθερία της συγγραφής και δεν μπορούσα να παρεκλίνω. Όχι, πως με εγκλώβιζε αλλά υπήρχε κάτι που θα έπρεπε εγώ να ακολουθήσω και πρός το παρόν δεν γνώριζα που ακριβώς θα με πήγαινε.

Σε πήγε από μόνο του, όμως, τελικά;

Ναι, με πήγε από μόνο του.

Και διανθίζεται με τα κολάζ. Να το αναφέρουμε κι αυτό. Γιατί ασχολείσαι, εκτός των άλλων, και με το κολάζ.

Με το αναλογικό κολάζ. Είναι ένα μέσο που πιστεύω, πως κανείς μέχρι τώρα, δεν είχε γειτνιάσει, συνθέσει το κολάζ με το θέατρο. Ξεκινά για καθαρά λόγους προώθησης στη σελίδα του βιβλίου στα social. Τα κολάζ έφτασαν τα 60 με 70 κομμάτια τα οποία παρουσιάστηκαν σε μία μικρή έκθεση κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του βιβλίου στην Αθήνα. Μερικά κομμάτια από αυτά τα κολάζ εκτίθενται σε μόνιμες και ημιμόνιμες εκθέσεις σε διάφορες location αποτελώντας το The Formalin Project .

Και αναφέρονται στη Φορμόλη. Έχουν εμπνευστεί, δηλαδή, από το έργο.

Ναι, έχουν εμπνευστεί από το κείμενο, απο συγκεκριμένα χωρία του έργου.

Θέλεις να μας πεις κάτι από το story, χωρίς όμως να αποκαλύψεις την υπόθεση;

Λοιπόν, χωρίς να αποκαλύψω την υπόθεση, κινείται προς πολλές κατευθύνσεις και επίπεδα. Φορμόλη σημαίνει αναμονή. Φορμόλη σημαίνει συντήρηση. Συντήρηση μιας κατάστασης, η οποία, όμως, δεν υφίσταται. Τα πρόσωπα είναι ο Άνδρας – δεν έχουν ονόματα – η Οικονόμος η Υπηρέτρια κι ο Νεαρός, ο οποίος είναι ένα βουβό πρόσωπο, δε συμμετέχει στο δράμα. Ουσιαστικά, το έργο μιλάει για τις προεκτάσεις μας. Αυτές που όταν κάποιος ερωτεύεται, μπορούν να αλλάξουν τα φίλτρα με τα οποία βλέπει το αντικείμενο του πόθου αλλά, επιπλέον , κατά κάποιο τρόπο μπορούν να αλλάξουν ολόκληρο σκηνικό, το σκηνικό της ζωής, το σκηνικό των πράξεων, οι οποίες μπορεί να είναι μία, δύο , τρεις, αυτής της προσωπικής σου ερωτικής υπόθεσης. Σε αυτό ακριβώς μετουσιώνεται κι η Υπηρέτρια και η Οικονόμος. Είναι οι εσωτερικές φωνές αφενός, αφετέρου, είναι οι προεκτάσεις μας που αλλάζουν τους ανθρώπους, τις καταστάσεις, τους τρίτους βάσει των δικών μας επιθυμιών ή και φόβων.

Ξεκινάει, ας πούμε ως ερωτικό αλλά είναι βαθιά υπαρξιακό.

Ναι, είναι βαθιά υπαρξιακό. Γι αυτό, ακριβώς έλεγα πως κινείται σε διαφορετικά πλαίσια. Ξεκινά με ένα μονόλογο, ένας μικρός  παρακλητικός κανόνας προς τον ερωτευμένο άνδρα. Σκηνή με τη σκηνή – η πρώτη πράξη αποτελείται από 4 σκηνές – ο Άνδρας, θα μπορούσε να πει ένας εξωτερικός παρατηρητής, ο  θεατής, απομακρύνεται.  Ουσιαστικά δεν απομακρύνεται. Αρχίζει να έρχεται αντιμέτωπος σταδιακά, βήμα με βήμα, με την εσωτερική του συγκρότηση. Αυτό που πραγματικά ήταν. Πρόκειται να προβάλλει, να εξοκείλει μια βαθύτερη αλήθεια.

Για να έρθουμε σε αυτό που είπαμε στην αρχή, παρατηρεί ο ίδιος τον εαυτό του και τις καταστάσεις που του συμβαίνουν;

Πιστεύω, ότι έχει παρατηρήσει πριν.  Εκείνη τη στιγμή δεν παρατηρεί, βρίσκεται σε μία trans κατάσταση. Όπως κι εμείς κατά τη διάρκεια μιας υπαρξιακής κρίσης, δεν καταλαβαίνουμε τι κάνουμε, έτσι κι αυτός είναι σε ένα ντελίριο.

Ναι. Είναι συμβολικοί οι ρόλοι και της Οικονόμου και της Υπηρέτριας. Είναι αυτό που είπες οι εσωτερικές φωνές...

Είναι οι εσωτερικές μας φωνές, οι οποίες, μερικές φορές είναι σε διαρκή διάλογο με εμάς, εφόσον εμείς το επιτρέπουμε. Είμαστε σε διάλογο μαζί τους. Άλλοτε γίνονται σκληρές και απότομες, άλλοτε μπορούν να μας καταλάβουν, εννοώ να κατανοήσουν τα κίνητρά μας κι ίσως να παύσουν, έχοντας μας συγχωρέσει.

Είναι οι φωνές που θα δείξουν και το δρόμο;  Που θα φέρουν και την κάθαρση στο έργο;

Διευκολύνουν την κάθαρση. Είναι οι καταλύτες. Η κάθαρση, όμως, έγκειται στον χαρακτήρα. Μιλάμε για μία ιστορία in media res. Δεν ξέρουμε τι αντιμετώπιζε ο χαρακτήρας πριν και φυσικά και τι πρόκειται να αντιμετωπίσει με το τέλος της τρίτης πράξης.

Είναι ένα έργο υπερβατικό και μεταφυσικό

Ναι, είναι, γιατί υπάρχουν δύο σημεία δραματικότητας, δύο σημεία κάθαρσης και το τελευταίο μεταφυσικής.

Θυμάμαι στην παρουσίαση που είχες κάνει, στο είχα ρωτήσει. Μου θύμιζε πάρα πολύ το «ασφυκτικό» του Ίψεν, δηλαδή, ένας κλειστός χώρος που διαδραματίζονται όλα. Θυμάμαι πως μου είχες πει πως δεν σου είχε περάσει από το μυαλό. Πάντως εμένα μου μετέδωσε αυτή την αίσθηση της ασφυκτικότητας, δηλαδή, σε έναν κλειστό χώρο πολλά συμπυκνωμένα πράγματα συμβαίνουν και πρέπει να βρουν διέξοδο.

Πιθανόν. `Ισως γι αυτό αλλάζει το σκηνικό στην τρίτη πράξη. Τα έπιπλα αποσύρονται. 

Κι αυτός είναι ένας συμβολισμός.

Ναι, αυτός είναι ένας συμβολισμός, όπως θα μπορούσε κάποιος να πει ότι στο έργο υπάρχουν πολλές επαναλήψεις. Μία λέξη δεν μεταφέρει μόνο το νόημα, δηλαδή με τη ρίζα, το θέμα αλλά το νόημα αλλάζει ανάλογα με το περιβάλλον. Οι επαναλήψεις είναι στοχευμένες.

Είναι μελετημένη, δηλαδή, η επανάληψη κάποιων λέξεων. Τι ήθελες να περάσεις με αυτή;

Ακόμα και στη ζωή μας η επανάληψη μάς προαναγγέλλει μία κατάσταση. Ένας χρησμός.

Θα μπορούσε να είναι και κύκλοι ζωης, δηλαδή, ξεκινάμε από κάπου και καταλήγουμε σε ένα τέλος;

Δεν είναι κάτι που ολοκληρώνεται. Μία λέξη μπορεί να προέρχεται από τα παιδικά μας χρόνια, να την έχουμε, δηλαδή διδαχθεί, να αντέχει στην ενήλικη ζωή μας να αλλάζει μορφή και σημασία και αργότερα να αλλάζει νόημα.

Αυτό θα ήθελα να σε ρωτησω. Αλλάζει νόημα, έτσι; Και σημαίνει κάτι άλλο.

Ναι, αλλάζει νόημα και μπορεί να σημαίνει κάτι άλλο και το οποίο υποβόσκει μέσα μας και ουσιαστικά, αποκτά την μεγαλοσύνη του, την αλήθεια, την αλήθεια την προσωπική, πολύ αργότερα.

Και μας δίνει και τη λύση, τελικά ;

 Όχι, δεν το γνωρίζω.

Όχι, δεν δίνει την απάντηση. Αυτό είναι πολύ ενδιαφέρον σε ένα θεατρικό.

Όχι, δεν νομίζω ότι μας τη δίνει. Εξάλλου, ο ήρωας, στην τελευταία πράξη παραμένει μετέωρος.

Ήθελα να σε πάω σε αυτή τη συζήτηση γιατί υπάρχει μια ολόκληρη θεωρία στην αναζήτηση της ισορροπίας. Μήπως τελικά δεν είναι απαραίτητη; Μήπως αυτός ο μετεωρισμος είναι όλο το νόημα της ζωής;

Αυτό είναι περισσότερο ενδιαφέρον.  Έχουμε συνηθίσει με την κλασική έννοια της τραγωδίας ότι αναζητούμε την κάθαρση. Το σύγχρονο θέατρο το καταρρίπτει αυτό κι εσύ το πας ένα βήμα παραπέρα. Τελικά, δηλαδή, δεν υπάρχει κάθαρση, όπως λες ότι είναι μετέωρος ο ήρωας κι εκεί βρίσκει ο καθένας μας και τη δική του, ας πούμε, ανισορροπία. Θέτεις ενώπιον της δικής του απόφασης τον θεατή; Δηλαδή, “που να πάω, εδώ εκεί; πρέπει να σκεφτώ κι είμαι σε σταυροδρόμι και πρέπει να διαλέξω”; Ηθελες δηλαδή, είχες στο μυαλό σου να περάσεις αυτό το μήνυμα μέσω του μετέωρου πρωταγωνιστή;

Γενικότερα πιστεύω ότι ο μετεωρισμός, «το μετέωρο» είναι κάτι που μου ανήκει προσωπικά Ο ήρωας φτάνει σε μία ολοκληρωτική κάθαρση στην τρίτη πράξη , αλλά αυτή η κάθαρση, ουσιαστικά φέρνει μόνο μία γνώση. Από εκεί και πέρα πιο δρόμο θα ακολουθήσει στην μετέπειτα ζωή του, εμείς δεν το γνωρίζουμε.

Ήθελα να σε πάω σε αυτή τη συζήτηση γιατί υπάρχει μια ολόκληρη θεωρία στην αναζήτηση της ισορροπίας. Μήπως τελικά δεν είναι απαραίτητη; Μήπως αυτός ο μετεωρισμος είναι όλο το νόημα της ζωής;

Μετεωρισμός...

Γιατί σώνει και καλά, δηλαδή, να πρέπει να βρίσκουμε ισορροπία. Μήπως στους διχασμούς μας βρίσκεται τελικά η κάθαρση και βλέπουμε πιο εύκολα τους δρόμους που ανοίγονται;

Δεν ξέρω, ίσως μερικές φορές...

Θέλω να πω ότι είναι κάτι το άφταστο και είναι πολύ επώδυνο να το ψάχνουμε.

Με βάζεις τώρα να το σκεφτώ.

Τι νομίζεις ότι σε έφερα έτσι [γέλια];

Ίσως να πω κάτι που θα είναι αυθαίρετο με το έργο. Είναι μια σκέψη της στιγμής. Ναι, δεν ξέρω. Μετεωρισμός είναι και η φυγή, μετεωρισμός είναι η θρασυδειλία, μετεωρισμός είναι είναι η αναποφασιστικότητα, μετεωρισμος είναι ένα τραύμα που δεν έχει κλείσει κι εγώ συνεχίζω να το κοιτάζω, γιατί ίσως να μου λείπουν τα μέσα, η βούληση. Νομίζω ότι κάθαρση σημαίνει και αδράνεια. Όταν κάποιος είναι σε ισορροπία, βρίσκει το σίγουρο λιμάνι, μάλλον, πιθανότατα, φτάνει στην αδράνεια.

Άρα θα ήθελε να ξαναφύγει.

Δεν ξέρω αν είναι καλή η αδράνεια. Δεν την έχω βιώσει προσωπικά ο ίδιος. Δεν γνωρίζω. Εγώ γνωρίζω, όπως κι εσύ, με τη συζήτηση που καναμε πριν offline, ότι η ποίηση πρέπει να μεταδίδει βιώματα. Έχουμε ανάγκη να επικοινωνήσουμε. Έχουμε ανάγκη να μην ζούμε απομονωμένοι. Δεν γνωρίζω πολλά πράγματα. Εγώ μεταφέρω τα δικά μου βιώματα. Τώρα ισορροπίες ακριβώς τι σημαίνει...

Μάλλον είμαστε οι πλέον ακατάλληλοι άνθρωποι...

Μάλλον, ναι. Ναι, ίσως να χρειάζεται μαθηματικός, ή κάποιος που να έχει σπουδάσει στατιστική. Εμείς είμαστε…

Εμείς οι καλλιτέχνες έχουμε αυτό τον διχασμό.

Εμείς είμαστε λίγο ανισόρροποι.

Ε, να τα λέμε αυτά. Μεταξύ μας είμαστε… [γέλια]

Ναι, δεν υπάρχει θέμα. Αυτό είναι γνωστό.

Θα σου πω γιατί σε πήγα σε αυτή τη συζήτηση. Υπάρχει μια γενικότερη θεωρία ότι πρέπει να βρούμε την ευτυχία, πρέπει να βρούμε την ισορροπία. Όλα αυτά τα πρέπει που καταπιέζουν τον άνθρωπο και τον απομακρύνουν από την ευχαρίστηση της αναζήτησης. Γι αυτό τα λέω όλα αυτά. 

Η αναζήτηση της ευτυχίας που πάντα θα φεύγει. Μιλάμε όχι πια για την ευτυχία αλλά για ευτυχισμένες στιγμές. 

Έτσι ακριβώς. Θέλω να πω ότι είναι ταμπού να λες ότι είμαι καταθλιπτικός, ότι είμαι δυστυχισμένος.

Εγώ δεν πιστεύω ότι υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι είναι μόνιμα ευτυχισμένοι.

Θα ήταν και τρελό αυτό.

Να κάνω μία ...τέλος πάντων,  ίσως να είμαι και από τους πρώτους… Δεν μπορώ να πω ότι είμαι ευτυχισμένος, ρέπω προς ευτυχισμένες στιγμές, το προσπαθώ αλλά δεν τα καταφέρνω πάντοτε.

Και είναι θεμιτό και ανθρώπινο και θα πρέπει να μπορούμε να το συζητάμε. Κι εκεί έρχεται ο ρόλος του καλλιτέχνη, ο σκοπός της τέχνης, της ποίησης, του θεάτρου, να τα αναδείξει και να γκρεμίσει αυτά τα ταμπού μέσα από ήρωες ατελείς, με ελαττώματα, ήρωες καταθλιπτικούς.

Ήρωες τραγικούς.

Τραγικούς, ακριβώς. Κι αυτή είναι η αλήθεια μας κι αυτή πρέπει να βγάζουμε Κι εκεί έρχεται να δώσουμε στο κοινό να δείξουμε ότι αυτό που σε ταλανίζει το έχω νιώσει κι εγώ.

Συμφωνώ. Δεν είμαστε ένα τέρας, δεν είμαστε κάτι διαφορετικό από οποιονδήποτε άλλον άνθρωπο.

Ίσως να βλέπουμε τα πράγματα με διαφορετικό τροπο.

Απλά βλέπουμε τα πράγματα κάτω από ένα διαφορετικό πρισμα, έχοντας τη δυνατότητα να εμβαθύνουμε σε κάποια σημεία αλλά από εκεί και πέρα ζούμε ζωές παράλληλες. Ερμηνεύουμε διαφορετικά τα πράγματα αλλά δεν είμαστε τέρατα.

Κι έχουμε αγωνία να μεταδώσουμε αυτή την ερμηνεία. Κι όπως είπες λόγω της παρατηρητικότητας μας μπορούμε να την εντοπίζουμε στους άλλους ανθρώπους ενώ σε αυτούς ξεφεύγει.

Δεν είμαστε ήρωες. Είναι μια κατάσταση αυτανάφλεξης, αυτοκατανάλωσης είναι μια κατάσταση κατά τη διάρκεια της οποία αναλίσκουμε τις σάρκες μας.

Είμαστε αυτοσπαραζόμενοι. Κι αυτό τον αυτοσπαραγμό μας έχουμε ανάγκη να τον βγάζουμε.

Ο Freud και παιδαγωγοί αναφέρουν ως κίνητρο για τη δημιουργική διαδικασία και παραγωγή του ανθρώπου, ένα τραύμα που παραμένει άλυτο.

Το οποίο το έχουν οι περισσότεροι άνθρωποι. Κια το θάβουν.

Δυνητικά όλοι μπορούμε να είμαστε καλλιτέχνες.

Το θάβουμε.

Εγώ πιστεύω πως μερικες φορές, απλώς είναι σε έξαρση άλλοτε αποσιωπάται.

Σε εμάς βγαίνει από μόνο του. Εμείς έχουμε τη δυνατότητα να το αναγνωρίζουμε και να το εκφράζουμε. Αυτή είναι η μόνη διαφορά.

Ίσως κι αυτό που μας σώζει.

Είναι δίκοπο μαχαίρι. Γιατί κανείς θα έλεγε πως θα πρέπει να το θάψουμε για να επουλωθεί το οποίο δε συμβαίνει όμως.

Δεν νομίζω ότι ένα τραύμα επουλώνεται. Είναι όπως μία ουλή στο σώμα. Πάντα θα σου θυμίζει το γεγονός που σε έχει πληγώσει. Ίσως να ελαττώνεται η ένταση.

Και η τέχνη να σε βοηθάει να το δεις κατάματα και να μην φοβάσαι πια;

Όχι η τέχνη είναι απλά μια κατάσταση που εσύ επιστρέφεις και βλέπεις κατάματα το τραύμα σου. Εξωγενείς παράγοντες, εξωτερικά ερεθίσματα μπορούν να οδηγήσουν στην ενθύμηση. Δεν πιστεύω ότι ο καλλιτέχνης είναι ένας ήρωας, απλώς περιέρχεται στην κατάσταση που ανέφερα.

Γραφεις και ποίηση, εκτός από το θεατρικό.

Προς το παρόν έχω εκδοθεί σε συλλογικες εργασίες DiP Generation το 2020 την οποία επιμελήθηκε η Ιφιγένεια Σιαφάκα, και από τις εκδόσεις Όστρια το 2017. Προς το παρόν είναι σε επιμέλεια το δεύτερο μέρος της Φορμόλης, η ποιητική συλλογή, η οποία διαιρείται σε δύο πυρήνες. Ελπίζω να κυκλοφορήσει εντός του 2023. Εξαρτάται και από τις επαγγελματικές μου υποχρεώσεις.

Πώς γράφεις ποίηση Δημήτρη; Αυτόματα;

Τα πρώτα ποιήματα της Φορμόλης και μερικά από το δεύτερο μέρος της ποιητικής συλλογής γράφτηκαν αυτόματα, καταιγιστικά, κατακόρυφα μέσα σε δύο λεπτά.

Δεν επεξεργάζεσαι τα ποιήματα.

Δεν θα τα επεξεργαστώ. Ήδη μερικά έχουν δημοσιευτεί στο blog μου Λέξεις Φυγόκεντρες. Σίγουρα οι κριτικοί – το περιμένω αυτό - να μου πουν ότι υπάρχουν κάποια σημεία που παρουσιάζουν τεχνικές ατέλειες και είναι κάπως τραχιά αλλά εγώ δεν πρόκειται να τα επιμεληθώ.

Έχεις γράψεις πολύ ωραία ποιήματα στο blog. Κι εγώ είμαι οπαδός της τραχιάς ποίησης.

Της ωμής και της γυμνής ποίησης.

Τα έχω διαβάσει κι έχω μείνει με το στόμα ανοιχτό. Έχω πει ότι δεν μπορεί να τα λέει αυτά. Μπορείς, όμως, και καλά κάνεις που τα γράφεις. Θα τα παρουσιάσουμε κι αυτά κάποια στιγμή, εκτός από αυτά της Φορμόλης.

Ε, τότε θα τα παρουσιάσουμε μαζί στην επίσημη παρουσίαση του βιβλίου. Σου κάνω πρόσκληση.

Ευχαριστώ πολύ. Εμένα μου αρέσει πάρα πολύ να διαβάζω τα ποιήματά σου, τα ωμά, τα ακατέργαστα, δηκτικά, ειρωνικά.

Τα περισσότερα, αυτά που ανήκουν στον πρωτόλειο πυρήνα – θα έχουμε χρόνο να μιλήσουμε αργότερα, είναι αυτόματης γραφής. Στο δεύτερο μέρος -πρώτο και δεύτερο θα αποτελέσουν  ενιαία έκδοση- είναι ποιήματα πιο τεχνικά που έχουν υποστεί επεξεργασία.

Δε φοβάσαι και τη θεματολογία, όμως. Είναι και η θεματολογία δύσκολη σε πολλά σου ποιήματα. Δε το φοβάσαι.

Δεν το φοβάμαι. Αυτό που έλεγα πάντοτε ότι εμείς πρέπει να είμαστε ειλικρινείς προς τον εαυτό μας.

Την αλήθεια μας.

Ναι, είναι πάρα πολύ σημαντικό. Δεν με ενδιαφέρει, εάν κατά κάποιο τρόπο δεν ανταποκρίνομαι στις προτιμήσεις και τις προσδοκίες των αλλων.

Καταλαβαίνω τι λες. Πέφτουν αρκετοί καλλιτέχνες στην παγίδα αυτή.

Ολοι μας έχουμε την ανάγκη να αναγνωριστούμε, όλοι μας έχουμε την ανάγκη να είμαστε αποδεκτοί αλλά δεν μπορούμε να είμαστε αρεστοί σε όλους.

Γιατί θα χάσουμε τον εαυτό μας.

Ακριβώς. Άρα για να μην χάσουμε τον εαυτό μας, εμείς θα γράφουμε με τον τρόπο με τον οποίο θεωρούμε ότι είμαστε ειλικρινείς με τον εαυτό μας.

Δημήτρη μου, θέλω να αναφέρεις τις εκδόσεις από τις οποίες κυκλοφορεί το βιβλίο.

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ρώμη. Το εξώφυλλο επιμελήθηκε η Νόπη Φουντουκίδου. Είναι εξαιρετικό collage. Η Νόπη θα επιμεληθεί και το εξώφυλλο της ποιητικής συλλογής.

Δημητράκο μου, σε ευχαριστώ πάρα πολύ. Να πάνε όλα τέλεια. Περιμένουμε και τα ποιήματα. Πολλές επιτυχίες, εύχομαι, κι εγώ προσωπικά θα ήθελα να δούμε το θεατρικό σου στο σανίδι.

Στο σανίδι. Ναι, θα μου άρεσε κι εμένα. Θα πάρει λίγο χρόνο. Τώρα προς το παρόν ετοιμάζω τη μετάφραση του έργου στα ιταλικά.

Θα ήταν υπέροχο να ανέβει ως παράσταση.

Προς το παρόν, επειδή ακριβώς είναι ένα δύσκολο κείμενο και ο χαρακτήρας έχει συνεχείς μεταπτώσεις, με την Χριστίνα Καραμανλή, η οποία ασχολείται ερασιτεχνικά με το θέατρο, θα κάνουμε αναλόγιο και θα το αναρτήσουμε στο blog και στα social. Θέλω να δείξω πως πρέπει να διαβάζεται, πως πρέπει να εκφέρεται ο κάθε στίχος.

Σου εύχομαι να βγει όπως ακριβώς το θες και να ταξιδέψει και θα είμαστε εδώ για να τα ξαναπούμε.

Εννοείται.

Ευχαριστώ πολύ.

Εγώ ευχαριστώ.

Σύντομο βιογραφικό σημείωμα της ποιήτριας Βασιλικής Πετρούδη:

Ποιηθείσα, ου γεννηθείσα, ενός έτους σωτηρίου. Εντός της μήτρας ενσταλάξεις πατρός Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, εξού και το σκοτεινό τρυγόνι.

Πορεία αντίθετη προς όλους κι όλα, επαναστάτρια χωρίς αιτία, αναχωρήτρια στις σελίδες του Νίτσε, Κεχαριτωμένη; τίκτω στίχους και σαν του Σωκράτη την αλογόμυγα τσιγκλάω τους ανθρώπους.

https://nosensewords.wordpress.com/

Καίτη Γκρέυ: Πέθανε σε ηλικία 101 ετών η σπουδαία τραγουδίστρια

  Καίτη Γκρέυ: Πέθανε σε ηλικία 101 ετών η σπουδαία τραγουδίστρια NDP Εδινε μάχη με διάφορα προβλήματα υγείας τους τελευταίους μήνες Έφυγε ...