Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τρίτη 11 Ιουλίου 2023

ΤΟ ΨΑΘΑΚΙ ( ΕΝΑ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ ΤΟΥ ΒΡΙΑΡΕΩ )

 ΤΟ ΨΑΘΑΚΙ 

( ΕΝΑ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΗΜΑ ΤΟΥ ΒΡΙΑΡΕΩ )

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντακου " οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία "


Εδώ και λίγο καιρό έχω αρχίσει να δημοσιεύω χρονογραφήματα του παππού μου, που δημοσιεύτηκαν το 1928-29 στην εφημερίδα Δημοκράτης της Μυτιλήνης, με το ψευδώνυμο Βριάρεως. 

Ο Βριάρεως ήταν ένας από τους τρεις Εκατόγχειρες της Τιτανομαχίας. Το όνομα του Βριάρεω συνδέεται με το επίθ. βριαρός = ισχυρός, ενώ στην Ιλιάδα μαθαίνουμε οτι οι θεοί τον έλεγαν έτσι αλλά στους ανθρώπους ήταν γνωστός ως Αιγαίων. Στην αγγλική Βικιπαίδεια βρίσκω μια γελοιογραφία που παρουσιάζει το εργατικό κίνημα ως Εκατόγχειρα Βριάρεω, οπότε ίσως δεν είναι τυχαία η επιλογή του ψευδωνύμου από τον παππού μου. 

Τα περισσότερα από τα χρονογραφήματα αυτά τα εντόπισε και τα κατέγραψε ο φίλος ερευνητής Αριστείδης Καλάργαλης στο αρχείο του Δημοκράτη -συνολικά κατέγραψε, με επιτόπια αποδελτίωση στα γραφεία της εφημερίδας, σχεδόν 40 χρονογραφήματα για την περίοδο από Αύγουστο 1928 έως Μάιο 1929 και μου έστειλε τις φωτογραφίες, ενώ κάποια άλλα περιέχονται σε ένα τετράδιο που είχε ο παππούς μου, με κολλημένα αποκόμματα, που το είχε τιτλοφορήσει «Περισωθέντα νεανικά αμαρτήματα». 

Το σημερινό χρονογράφημα δημοσιεύτηκε στις 14 Οκτωβρίου 1928. Το διάλεξα επειδή προχτές ένας φίλος, που προσέχει τον ήλιο, φορούσε κάτι σαν ψαθάκι και μου έκανε εντύπωση. Πριν από εκατό χρόνια, βέβαια, ήταν σπάνιο για άντρες και για γυναίκες να βγουν έξω ασκεπείς -όπως θα δείτε, το 1928 είχε  αρχίσει να γίνεται μόδα το «ξέσκουφο», αλλά για τους περισσότερους το πραγματικό δίλημμα ήταν  «ψαθάκι ή ρεπούμπλικα» -κάτι που μου θυμίζει ότι δεν έχουμε βάλει λεξιλογικό άρθρο για καπέλα. 

Μικρό είναι το σημερινό χρονογράφημα οπότε βάζω ως συμπλήρωμα ένα μικρό σατιρικό που βρήκα στο τετράδιο του παππού μου, μια παρωδία στο Χάνι της Γραβιάς του Ζαλοκώστα. Υπογράφει ο Office, Όφις, όπως και σε καναδυό άλλα σατιρικά που υπάρχουν στο ίδιο τετράδιο. 

ΤΟ ΨΑΘΑΚΙ

Έκανα χάζι, καθώς λένε, χθες, ένα ψαθάκι που τσακισμένο, ακρωτηριασμένο, κίτρινο σαν να ’χε σηκωθεί από Δάγγειο, με δακτυλικά αποτυπώματα του κατόχου -σα δελτίο σημάνσεως της αστυνομίας- κυριολεκτικώς συντρίμμι, πήρε φτερά και πέταξεν από το κεφάλι του ιδιοκτήτου του και με τρελά στριφογυρίσματα, που του υπαγόρευε το βοριαδάκι προσπαθούσε να αποφύγει την καταδίωξη του λογικού όντος που χωρίς να το θέλει «απεκαλύφθη» προς στην πανίσχυρη δύναμη της φυσεως.

Ένας χοντρός, που θα ήταν σπάνιο εύ­ρημα για διαφήμιση των θρεπτικών ιδι­οτήτων του γάλακτος Νεστλέ, ιδρωμένος, αξιοθρήνητος, το κυνηγούσε επίμονα κι ασταμάτητα, σκλάβος κάθε ιδιοτροπίας του βοριά, εξουθένωμα κι αυτός και συντρίμμι από τις τρέλες του καπέλου του. Ο κόσμος σταματούσε και κοίταζε γελώντας το κυνηγητό κρατώντας για καλό και για κακό το δικό του καπέλο

Για μια στιγμή το ψαθάκι σκάλωσε κάπου και στάθηκε σαν για να πάρει μιαν ανάσα κι ο κυνηγός έσκυψε, έκανε μια μετάνοια προς το καπέλο του, λύγισε με κίνδυνο αποπληξίας το κορμί του, κι άπλωσε το χέρι του ενώ του ξέφευγε ένας στεναγμός ανακουφίσεως όταν… το ψαθάκι ξαναπέταξε και το κυνηγητό ξανάρ­χισε από την αρχή για να υπενθυμίσει και πάλι στο λογικόν δίποδον ότι «από κύλικος μέχρι χειλέων πολλά πέλει».

Δεν ξέρω πού θα έφθανε αυτή η ιστορία και πόσα δακτυλικά εξάμετρα θα χρειαζόταν ένας ποιητής για να την παραδώσει στην Αθανασία αν δεν βρισκόταν ο αιώνιος υποχρεωτικός θνητός που πάν­τοτε ζητεί ευκαιρία να προσφέρει τας υ­πηρεσίας τον εις τον πλησίον τον. Αυτός έσκυψε με μοναδικήν ευστροφίαν, το άρ­παξε από το γιακά και το παρέδωσε στον κτήτορα που ετοιμάστηκε ν’ αρχίσει τις ευχαριστίες. Αλλά μια ευχάριστη έκπληξη του χαράκωσε το πρόσωπο, ένα κά­ποιο χέρι του ’σφιγγε το δικό του.

— Βρε καλώς το Γιάννη…. Τί γίνε­σαι; Δικό σου είν’ το ψαθάκι;

— Δικό μου γιά.

— Καλά που ’τυχα και το τσάκωσα αλλιώς θα σε πήγαινε στην άκρη του κόσμου τούτος ο παλιοβοριάς. Μα δεν τ’ άφηνες καημένε να πάει στο διάβολο το παλιοκάπελο; Αυτό έχει πια τεθεί εις αυτεπάγγελτον αποστρατείαν. Αρκετά πολέμησε το καημένο, πότε για τον ήλιο πότε για αεριστήρι πότε για πρόχειρο γραφείο και κάποτε και για μαξιλάρι. Τώρα είναι για πέταμα. Ή μήπως το κρατάς από ευγνωμοσύνη ;

— Όχι δα. Αλλά τι θες, να βγαίνω ξέσκουφος;

—   Τώρα κάτι λες! Άσε που είναι μό­δα το ξεσκούφωμα, αλλά γιατί δε βάνεις τη ρεμπούμπλικά σου.

Ο χοντρός εκούνησε το κεφάλι του λυπητερά.

—   Αμή έχω καημένε;

— Έλα τώρα!.. να κλαιν οι χήρες μα να κλαιν κι οι παντρεμένες…!!

Ο  εστί μεθερμηνευόμενον, το ευεργετικότατον ψαθάκι, το ελαφρό και δρόσερό επιστέγασμα τής φαλάκρας ή τής κόμης μας δεν το κρατάμε από ευγνωμοσύνη στο χέρι μας ή στο κεφάλι μας παρά μόνο γιατί δεν έχουμε λεφτά να πάρουμε τον αντίζηλόν του — τη ρεμπούμπλικα.

Αυτός είναι ο νόμος τής Ζωής.

Μόνο έναν ευγνώμονα θνητόν εγνώρισα κάποτε που εφέρετο με σεβασμό στα παλιά του ρούχα και καπέλα, που τα εκλείδωνε και τα αρωμάτιζε, κι αυτός ήταν μανιακός.

Έτσι είναι. Η Αχαριστία είναι τέκνον της ευεργεσίας.

ΒΡΙΑΡΕΩΣ

Και η παρωδία που λέγαμε

Ηρώον

Απ’ οσμήν αμμωνίας μυρίζει
το ηρώον εκεί αντικρύ
που ορθούται ψηλό και μακρύ
λευτεριάς μετερίζι

Ο καθείς σαν εκείθε διαβαίνει
για προσκύνημα πάγει κοντά
και, με δίχως ν’ αστράψει, βροντά
και βροχούλα το ραίνει

Office

Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντακου " οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία "

Δευτέρα 10 Ιουλίου 2023

Τι χρώμα έχει;

 Τι χρώμα έχει;


artworks-000041261407-qf03ht-original

Posted on  by Άιναφετς


– Τι χρώμα έχει η λύπη; Ρώτησε το αστέρι την κερασιά και παραπάτησε στο ξέφτι κάποιου σύννεφου που περνούσε βιαστικά. Δεν άκουσες; Σε ρώτησα, τι χρώμα έχει η λύπη;

– Έχει το χρώμα που παίρνει η θάλασσα την ώρα που γέρνει ο ήλιος στη αγκαλιά της. Ένα βαθύ άγριο μπλε.

– Τι χρώμα έχουν τα όνειρα;

– Τα όνειρα; Τα όνειρα έχουν το χρώμα του δειλινού.

.

imagestt

– Τι χρώμα έχει η χαρά;

– Το χρώμα του μεσημεριού αστεράκι μου.

– Και η μοναξιά;

– Η μοναξιά έχει χρώμα μενεξελί.

.

6679147-un-voilier-voile-vers-un-arc-en-ciel-vibrant

– Τι όμορφα που είναι τα χρώματα! Θα σου χαρίσω ένα ουράνιο τόξο, να το ρίχνεις επάνω σου όταν κρυώνεις.

– Το αστέρι έκλεισε τα μάτια του και ακούμπησε στο φράκτη. Έμεινε κάμποσο εκεί και ξεκουράστηκε.

– Και η αγάπη; Ξέχασα να σε ρωτήσω, τι χρώμα έχει η αγάπη;

– …Το χρώμα που έχουν τα μάτια του Θεού,απάντησε το δέντρο.

.

wolves_howling_at_red_full_moon_night_by_christophep-d5xslnj

– Τι χρώμα έχει ο έρωτας;

– Ο έρωτας έχει το χρώμα του φεγγαριού, όταν είναι πανσέληνος.

– Έτσι ε; Ο έρωτας έχει το χρώμα του φεγγαριού, είπε τo αστέρι… Κοίταξε μακριά στο κενό… Και δάκρυσε …

Ζω…

wolves_howling_at_blue_full_moon_night_by_christophep-d5_002

– Δε φοβάσαι που θα πεθάνεις;

– Σήμερα πάντως ζω! Σου σφίγγω τα χέρια, σε κοιτάζω στα μάτια. Μήν αφήνεις ποτέ σου το σήμερα να μαραίνεται. Μην αφήνεις τη ζωή να χάνεται σαν την άμμο μέσα απo τα δάκτυλά σου. Ζήσε. Κατάλαβες; Ζήσε! Μη βάζεις το σήμερα ενέχυρο σ’ αυτό που εννοούνε μερικοί μουχλιασμένο Αύριο. Το Σήμερα είναι δικό σου, φίλε. Αγάπησέ το!

.

δειλινό 2α Αθηνά

– Ποιος είναι ο δυνατός; Ρώτησε ξαφνικά το δέντρο.

– Αυτός που περπατά μέσα στη νύχτα μόνος του. Κι όμως, φοβάται τόσο το σκοτάδι. Αυτός που περιμένει στην πλαγιά τους λύκους. Κι ας τρέμει σαν το λαγό ακούγοντας τα ουρλιαχτά τους. Αυτός που γλιστράει, που γονατίζει, που γεμίζει λάσπες. Που χώνεται στο θολό ποτάμι ως το λαιμό. Και μια στιγμή,μέσα στο χαλασμό, απλώνει τα παγωμένα χέρια του, κόβει κίτρινες μαργαρίτες και στολίζει τα μαλλιά του. Αυτός είναι ο δυνατός.

.

A Morpho peleides butterfly, also known as the Blue Morph, perches on a branch at the Saint Alessio Oasis animal sanctuary in Pavia

Ένα κουκούλι έπεσε κείνη την ώρα στο χώμα κι έσπασε. Μια πολύχρωμη πεταλούδα πήδηξε από μέσα. Ξεδίπλωσε τα φτερά της και πέταξε γύρω από τις μυρτιές. Ύστερα κοντοστάθηκε, κοίταξε μια στιγμή στα μάτια το Θεό, και ψιθύρισε:

– Γεια σου! Τι όμορφος που είναι ο κόσμος σου!

.

sunshine-

«Πρόσεξε μην ξεχάσεις ποτέ πως η ζωή αγαπά αυτούς που την περιμένουν στη γωνία του δρόμου μ’ ένα λουλούδι στο χέρι. Μπορεί να γονατίζεις, να σέρνεσαι, να ματώνεις. Ωραία! Δε χάλασε ο κόσμος. Έτσι συμβαίνει με τους ανθρώπους. Έχεις πάντα το καιρό να σηκωθείς. Τ’ αγάλματα μόνο δε λυγάνε».

Ονειρεύονται… και ελπίζουν…

– Πες μου ένα χαρούμενο τραγούδι για την ζωή, είπε το δέντρο στ’ αστέρι του.

– Το τραγούδι που λέει η καγκελόπορτα, όταν ανοίγει και μπαίνει κάποιος που αγαπάς.

.

images

– Δείξε μου ένα ακριβό στολίδι.

– Τα καράβια και τους Ινδιάνους με τα βέλη και τα πολύχρωμα φτερά, που είναι ζωγραφισμένα στους άσπρους τοίχους μιας καμαρούλας.

 Όμορφη βραδιά απόψε. Άκου, πως τραγουδάει το τριζόνι!

.

271360-ΜΠΛΕ ΘΑΛΑΣΣΑ ΦΕΓΓΑΡΙ

Σε λίγο θα βγει ο Αυγερινός. Σε λίγο θα ξημερώσει. Κοίτα που ξεχάστηκε μια ξελογιασμένη καρδερίνα. Και ξαγρυπνά. Κοιτάζει το φεγγάρι. Και ονειρεύεται…

– Σε λίγο θα ξημερώσει… Κοίτα που ξεχάστηκαν κάποιοι ξελογιασμένοι άνθρωποι. Και ξαγρυπνούν. Κοιτάζουν το φεγγάρι. Κι ονειρεύονται… Ονειρεύονται και ελπίζουν…

Αλκυόνη Παπαδάκη

»Το χρώμα του φεγγαριού»

https://ainafetst.wordpress.com/

Leo Rojas ★ Best of Pan Flute ★ Leo Rojas Sus Exitos 2020 ||► 63 min

Leo Rojas ★ Best of Pan Flute ★ Leo Rojas Sus Exitos 2020 ||► 63 min


Κάμερα που χρησιμοποιήθηκε για αυτό το βίντεο: -Sony AX100https://amzn.to/36B02aS​​​
-Panasonic LUMIX GH5https://amzn.to/3aqNT9y​​​​​
- GoPro HERO9 Μαύρο:https://amzn.to/3cABG4T​​​
-DJI Mavic 2 Pro - Drone:https://www.amazon.com/DJI-Quadcopter..
. Πληροφορίες πνευματικής ιδιοκτησίας: Όλα τα πλάνα που χρησιμοποιούνται στο βίντεο έχουν άδεια χρήσης. Πλάνα βίντεο Πνευματικά δικαιώματα κάτω από τυπική άδεια Όλα τα πλάνα για το AcoTube επεξεργάστηκαν από τον G.Vlasenko ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟ ΑΔΕΙΑΣ ΑΔΕΙΑΣ: EE Pty Ltd (ABN 87 613 824 258) PO Box 16122, Collins St West, VIC 8007, Αυστραλία ID BCM VideoSck License: JBD : G.Vlasenko Εγγεγραμμένο Όνομα έργου: Waterfalls Ημερομηνία Άδειας Χρήσης: 15 Μαΐου 2021 Κωδικός Άδειας Χρήσης: WVS9B6J2UM Αυτό το πιστοποιητικό άδειας τεκμηριώνει άδεια χρήσης των στοιχείων που αναφέρονται παραπάνω σε μη αποκλειστική, εμπορική, παγκόσμια και ανακλητή βάση, για μία Χρήση για αυτό το Εγγεγραμμένο Έργο. Ήχος:
https://soundcloud.com/leorojasofficial

AcoTUBE

ΝΟΣΤΡΑΔΑΜΟΣ

ΝΟΣΤΡΑΔΑΜΟΣ


Αφιέρωμα στον Νοστράδαμο


Λειτουργεί καλύτερα ο εγκέφαλος με περισσότερη βιταμίνη D


Λειτουργεί καλύτερα ο εγκέφαλος με περισσότερη βιταμίνη D

Αν θέλετε να έχετε μυαλό-ξυράφι μέχρι τα βαθιά σας γηρατειά, βεβαιωθείτε ότι ο οργανισμός σας διαθέτει χειμώνα-καλοκαίρι επαρκή επίπεδα από βιταμίνη D. Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει ότι ο εγκέφαλος λειτουργεί καλύτερα όταν την διαθέτει σε αφθονία.

Είναι επίσης πιθανό τα αυξημένα επίπεδά της να μειώνουν τον κίνδυνο αναπτύξεως άνοιας, λένε επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Tufts στη Βοστώνη.

Τα ευρήματα αυτά προέρχονται από την πρώτη του είδους μελέτη, στην οποία έγιναν αυτοψίες εγκεφάλου σε ηλικιωμένους που είχαν πεθάνει από διάφορες αιτίες. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στην ιατρική επιθεώρηση Alzheimer’s & Dementia: The Journal of the Alzheimer’s Association.

Όπως αναφέρουν οι ερευνητές, η βιταμίνη D υποστηρίζει πολλές λειτουργίες του οργανισμού. Μεταξύ αυτών συμπεριλαμβάνονται ανοσολογικές αντιδράσεις και υγιή οστά και δόντια. Η βραχεία έκθεση του γυμνού δέρματος στον ήλιο είναι η κυριότερη πηγή παραγωγής της. Υπάρχουν όμως και καλές διατροφικές πηγές, όπως τα λιπαρά ψάρια, τα ιχθυέλαια και τα εμπλουτισμένα τρόφιμα.

«Πολλές μελέτες έχει εμπλέξει διατροφικούς παράγοντες με τις νοητικές επιδόσεις των ηλικιωμένων», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Dr. Kyla Shea, αναπληρώτρια καθηγήτρια στη Σχολή Επιστήμης & Πολιτικής της Διατροφής του Tufts. «Όλες τους, όμως, βασίζονταν σε προσωπικές αναφορές των συμμετεχόντων ή σε αναλύσεις αίματος».

Και συνέχισε: «Εμείς όμως θέλαμε να δούμε πως επιδρά η βιταμίνη D απ’ ευθείας στον εγκέφαλο. Θέλαμε επίσης να δούμε ποιες συγκεντρώσεις της σχετίζονταν με μειωμένο κίνδυνο έκπτωσης των νοητικών λειτουργιών».

Η νέα μελέτη

Για τον σκοπό αυτό οι ερευνητές πραγματοποίησαν αυτοψίες εγκεφάλου σε 290 ηλικιωμένους. Το 40% εξ αυτών είχαν διαγνωστεί με άνοια κάποια στιγμή στη ζωή τους. Άλλο ένα 24% είχαν ήπια νοητική διαταραχή, που μπορεί να εξελιχθεί σε άνοια. Η ηλικία τους κυμαινόταν από 86 έως 98 ετών.

Οι ηλικιωμένοι αυτοί λάμβαναν μέρος σε μία μελέτη για τη μνήμη και τη γήρανση που άρχισε το 1997. Έτσι, όσο βρίσκονταν εν ζωή υποβάλλονταν σε τακτά χρονικά διαστήματα σε τεστ αξιολόγησης των νοητικών δεξιοτήτων τους.

Οι επιστήμονες εξέτασαν τις συγκεντρώσεις που είχε η βιταμίνη D σε τέσσερις περιοχές του εγκεφάλου, εκ των οποίων:

Οι δύο σχετίζονται με τη νόσο Αλτσχάιμερ
Η μία σχετίζεται με την αγγειακή άνοια
Η μία δεν έχει γνωστές συσχετίσεις με τη νόσο Αλτσχάιμερ ή με την αγγειακή άνοια

Τα ευρήματα

Οι ερευνητές διαπίστωσαν κατ’ αρχάς πως όντως υπήρχε βιταμίνη D στους εγκεφαλικούς ιστούς. Επιπλέον, οι υψηλές συγκεντρώσεις της και στις τέσσερις περιοχές που εξέτασαν, σχετίζονταν με καλύτερη νοητική λειτουργία εν ζωή. Σχετίζονταν επίσης με μείωση κατά 25% έως 33% του κινδύνου αναπτύξεως άνοιας και ήπιας νοητικής διαταραχής.

Το παράδοξο, όμως, είναι πως οι συγκεντρώσεις της βιταμίνης στον εγκέφαλο δεν επηρέαζαν ορισμένες αλλοιώσεις χαρακτηριστικές της νόσου Αλτσχάιμερ, όπως η  συσσώρευση πλακών από μία πρωτεΐνη που λέγεται β-αμυλοειδές. Αυτό εξέπληξε τους ερευνητές, αλλά από την άλλη γνωρίζουν πως η άνοια είναι πολύπλοκη νόσος που κρατά καλά κρυμμένα πολλά μυστικά της.Ο

Όπως και να ‘χει, οι ερευνητές τονίζουν ότι η βιταμίνη D πρέπει να λαμβάνεται στις σωστές δόσεις για να είναι αποτελεσματική. Συνιστώνται:

600 διεθνείς μονάδες (IU) την ημέρα για τις ηλικίες έως 70 ετών
800 διεθνείς μονάδες (IU) για τις ηλικίες άνω των 70 ετών

Η λήψη μεγάλων δόσεων σε καθημερινή βάση πρέπει να αποφεύγεται, γιατί σε υψηλές δόσεις η βιταμίνη D μπορεί να έχει τοξικές επιδράσεις, καταλήγουν.

iatropedia.gr

https://georgepelagia.wordpress.com/

 9 ΙΟΥΛΙΟΥ, 2023   

Η ΕΛΕΝΑ ΞΕΡΕΙ

 Η ΕΛΕΝΑ ΞΕΡΕΙ

 στις 

Το βιβλίο της Κλαούδια Πινιέιρο (Claudia Piñeiro, Μπουρσάκο 1960-) με τίτλο Η Ελένα Ξέρει’ που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Carnivora σε μετάφραση Ασπασίας Καμπύλη συνδυάζει το μυστήριο με το πορτρέτο μιας ταλαιπωρημένης γυναίκας και μια ματιά στην κοινωνία που την περιβάλλει.

Η Ελένα είναι 63 ετών αλλά μοιάζει πολύ μεγαλύτερη. Περπατά με δυσκολία, σκυφτή, τόσο σκυφτή που μόνο τα πόδια όσων βρίσκονται γύρω της μπορεί να δει κι αυτά μέχρι τα γόνατα. Εδώ και λίγα χρόνια η Ελένα πάσχει από μια επιθετική μορφή της νόσου του Πάρκινσον που της στερεί σιγά σιγά τον έλεγχο του σώματός της και κατά συνέπεια της ζωής της.  Οι καθημερινές μάχες που δίνει για να κινηθεί υποστηρίζονται από τέσσερεις δόσεις χαπιών αλλά ακόμη και τότε, και για καθορισμένο χρονικό διάστημα, οι κινήσεις της έχουν περιορισμένο εύρος.

Η Ελένα μετά το θάνατο του άντρα της ζούσε με την κόρη της, τη Ρίτα, που εργαζόταν σαν δασκάλα στο τοπικό ενοριακό σχολείο. Οι σχέσεις των δύο γυναικών, που δεν ήταν ποτέ εύκολες, επιδεινώθηκαν με την αρρώστια της Ελένα η οποία εξαρτήθηκε απόλυτα από την κόρη της και οι καυγάδες τους πια έγιναν καθημερινοί και έντονοι.  Μέχρι που η Ρίτα πέθανε. Σύμφωνα με την αστυνομία η αιτία του θανάτου της ήταν η  αυτοκτονία˙ ένα βροχερό απόγευμα ανέβηκε στο καμπαναριό της τοπικής εκκλησίας και κρεμάστηκε.  Αλλά η Ελένα ξέρει ότι σε καμία περίπτωση η κόρη της δεν θα έβαζε τέλος στη ζωή της με τον τρόπο που υποδηλώνει η σχετική έρευνα ∙ είναι σίγουρο ότι κάποιος τη σκότωσε. Αφού κάθε της προσπάθεια να πείσει την αστυνομία ότι η Ρίτα αποκλείεται να είχε αυτοκτονήσει, πέφτει στο κενό, η Ελένα αποφασίζει να ταξιδέψει στο Μπουένος Άιρες για να συναντήσει την Ίσαμπελ, μια γυναίκα που έχει να δει εδώ και είκοσι χρόνια και να της ζητήσει, σε ανταπόδοση ενός παλιού χρέους, να τη βοηθήσει.  

Η ιστορία είναι δομημένη σε τρία μέρη, το πρωί, το μεσημέρι και το απόγευμα, ακολουθώντας τις τρεις δόσεις των χαπιών που πρέπει να πάρει η Ελένα για να κρατήσει μακριά τα συμπτώματα της αρρώστιας της καθώς μετακινείται από το σπίτι της στην πρωτεύουσα. Πρέπει να περπατήσει πέντε τετράγωνα μέχρι το σταθμό του τρένου, να επιβιβαστεί σ’ αυτό, να αποβιβαστεί, να ανεβεί σκάλες, να πάρει ταξί και να βρει το σπίτι στο οποίο πιστεύει ότι ζει ακόμη η Ίσαμπελ. Η αρρώστια της ‘η πουτάνα η αρρώστια’ την περιορίζει, αλλά η Ελένα κρατιέται μακριά και από το ενδιαφέρον των ανθρώπων, προσπαθώντας να αποφύγει οποιαδήποτε προσφορά βοήθειας.  Μια πραγματική μάχη με το ίδιο της το σώμα, μια πορεία πένθους και θλίψης της οποίας οι ρυθμοί καθορίζονται από τις δόσεις του φαρμάκου.

Το επώδυνο ταξίδι της Ελένα προς την πρωτεύουσα της Αργεντινής αποτυπώνεται σε κάθε του λεπτομέρεια μέσα από τις σκέψεις της ∙ από τη δυσκολία της στην κίνηση, τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τους ανθρώπους που συναντάει, την αγωνία της να κρατήσει το μυαλό της σε εγρήγορση – επαναλαμβάνοντας σαν βουδιστικό μάντρα πάλι και πάλι τη διαδρομή που έχει να κάνει -, τον διαρκή υπολογισμό του χρόνου που της απομένει μέχρι την επόμενη δόση, την επόμενη στάση, την επόμενη μάχη. Η Ελένα είναι οξύθυμη και κάποιες φορές εξαιρετικά αγενής και το να παρακολουθεί κανείς τις σκέψεις της είναι μια εμπειρία τόσο σκοτεινή όσο και συγκινητική. Μέσα από αυτές τις σκέψεις αποκαλύπτονται κεφάλαια της ζωής τόσο της δικής της όσο και της κόρης της∙ ο σύζυγός της, με τις βαθιές θρησκευτικές πεποιθήσεις, που πέθανε από καρδιακή προσβολή στα σαράντα του, οι διακοπές που πήγαινε με τη Ρίτα κάθε δεύτερη χρονιά, η επικοινωνία με την κόρη της που γινόταν όλο και πιο δύσκολη όσο εξελισσόταν η αρρώστια, τα ξεσπάσματα της Ρίτας για την ταλαιπωρία από τις κρατικές υπηρεσίες, για τις ευθύνες που αναγκάστηκε να αναλάβει, για την ισχυρογνωμοσύνη της μητέρας της. Κι ακόμη η απαξίωση με την οποία η Ελένα αντιμετώπιζε τον φίλο της Ρίτας, οι δεισιδαιμονίες και η θρησκοληψία της Ρίτας που ερχόντουσαν σε αντίθεση με την ορθολογική συμπεριφορά της ίδιας.

Αλλά το ‘Η Ελένα ξέρει’  δεν εγείρει μόνο ερωτήματα σχετικά με έναν μυστηριώδη θάνατο. Η Πινέιρο στο βιβλίο της προβάλλει με απαράμιλλο τρόπο μια σειρά θεμάτων που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την αρρώστια και η ακρίβεια των περιγραφών της βασίστηκε στην προσωπική της εμπειρία όταν έβλεπε τη δική της μητέρα να υποφέρει από Πάρκινσον. Το μυθιστόρημα είναι ένας προβληματισμός για το πώς μπορεί κανείς να μην αγαπά τη μητέρα ή να μην αγαπά την κόρη και να έχει καλούς λόγους για να το κάνει ενώ διερευνά την έλλειψη αυτονομίας των γυναικών στο ίδιο τους το σώμα, την εμβέλεια και την επιρροή της Καθολικής εκκλησίας στην κοινωνία, το θέμα της επιλογής στη μητρότητα, τις σχέσεις μητέρας κόρης, τους διαφορετικούς τρόπους που εκφράζεται η αγάπη.

Καμία από τις τρεις γυναίκες της ιστορίας, η Ελένα, η Ρίτα και η Ίσαμπελ δεν ελέγχει το σώμα της και κατά συνέπεια την ίδια της τη ζωή. Και ενώ για την περίπτωση της Ελένα  αυτόν τον έλεγχο της τον στέρησε το Πάρκινσον για τη Ρίτα και την Ίσαμπελ ο φταίχτης ήταν η πατριαρχική κοινωνία στην οποία ποτέ δεν βρήκαν το κουράγιο να αντιταχθούν.

Σε όλη την αφήγηση τα σώματα των γυναικών χρησιμοποιούνται και κακοποιούνται, κακομεταχειρίζονται, προσβάλλονται, καταστρέφονται με τους ίδιους τους γιατρούς να δέχονται ίσως το πιο σκληρό κατηγορητήριο. Μια από τις πιο σοκαριστικές στιγμές του βιβλίου είναι όταν περιγράφεται η επίσκεψη στο γιατρό επειδή η Ελένα ήθελε να βεβαιωθεί ότι η Ρίτα θα μπορούσε να της χαρίσει εγγόνια. Με μια πρωτόγονη εξέταση, χωρίς διακριτικότητα, χωρίς στοιχειώδη ευαισθησία, η Ρίτα εξετάζεται, κατά παραγγελία της μητέρας της, για τη βιολογική της αρτιότητα λες και είναι αντικείμενο.

Το θέμα των εκτρώσεων (μέχρι το 2020 η έκτρωση ήταν παράνομη στην Αργεντινή) διατρέχει επίσης έντονα τις σελίδες του μυθιστορήματος. Το χρέος που η Ελένα ζητά από την Ίσαμπελ να της ξεπληρώσει έχει να κάνει με ένα συμβάν που συνέβη 20 χρόνια πριν και στιγμάτισε τη ζωή της Ίσαμπελ με τρόπο που η Ελένα δεν θα μπορούσε ποτέ να διανοηθεί. Η Ρίτα εμπόδισε την τότε άγνωστή της Ίσαμπελ να μπει στο σπίτι της, γνωστής για τις εκτρώσεις, μαίας της περιοχής και να προχωρήσει σε έκτρωση επειδή ‘είναι θανάσιμο αμάρτημα’ καταδικάζοντάς την έτσι σε ένα κακό γάμο και σε  μια ζωή γεμάτη ενοχές απέναντι στο παιδί που γέννησε αφού εκείνη δεν θέλησε ποτέ να γίνει μητέρα.

‘Κανείς δεν ξέρει την κόρη της καλύτερα απ’ την ίδια, σκέφτεται, επειδή είναι μάνα ή υπήρξε μάνα. Η μητρότητα, σκέφτεται η Ελένα, εξασφαλίζει κάποιες ιδιότητες, μια μάνα γνωρίζει το παιδί της, μια μάνα ξέρει, μια μάνα αγαπάει. Έτσι λένε, κι έτσι θα ‘ναι. Εκείνη αγάπησε και αγαπάει, ακόμα κι αν δεν το ‘λεγε, ακόμα κι αν καβγάδιζε από μακριά, ακόμα κι αν τσακωνόταν λες και εξαπέλυε το μαστίγιό της και δε χάιδευε, ούτε φιλούσε, μια μάνα αγαπάει. Άραγε, συνεχίζει να είναι μάνα τώρα που δεν έχει κόρη, αναρωτιέται. Αν ήταν η ίδια νεκρή, η Ρίτα θα ήταν ορφανή. Τι όνομα έχει εκείνη χωρίς την κόρη της; Μπορεί ο θάνατος της κόρης της να σάρωσε ό,τι η ίδια είχε υπάρξει; Η αρρώστια της δεν το μπόρεσε, το να είσαι μάνα, η Ελένα το ξέρει, δεν το αλλάζει καμιά αρρώστια που σ’ εμποδίζει να φορέσεις τη ζακέτα, ή σταματά το βάδισμά σου με ακίνητα πόδια, ή σε υποχρεώνει να ζεις με σκυφτό το κεφάλι, είναι όμως δυνατό ο θάνατος να πήρε μαζί του όχι μόνο το κορμί της Ρίτας, αλλά και τη λέξη που έδινε στην ίδια όνομα;’

‘Η Έλενα ξέρει’ επαναλαμβάνεται δεκάδες φορές στην ιστορία αλλά είναι η Ίζαμπελ που θα την κάνει να καταλάβει ότι τελικά, δεν ξέρει. Όχι μόνο για το τι μπορεί να νιώθουν κάποιες γυναίκες για μια αναγκαστική εγκυμοσύνη, αλλά και για το τι μπορεί να οδηγήσει ένα άτομο σε απόγνωση. 

Η Κλαούδια Πινιέιρο, η πιο αντιπροσωπευτική νουάρ γυναικεία φωνή της Αργεντινής, είναι η τρίτη πιο μεταφρασμένη συγγραφέας της χώρας της, μετά τον Μπόρχες και τον Κορτάσαρ. Αφού σπούδασε οικονομικά, στράφηκε στη συγγραφή, γράφοντας θεατρικά έργα, βιβλία για παιδιά και νέους. Ενεργή ακτιβίστρια εναντίον της ενδοοικογενειακής βίας και υπέρ των δικαιωμάτων της γυναίκας αποτυπώνει στα βιβλία της τις πολυεπίπεδες αδικίες που βιώνουν καθημερινά οι γυναίκες της Αργεντινής.

https://passepartoutreading.gr/

Πάτρα: Ανήλικοι πιάστηκαν στα «πράσα» να κλέβουν μηχανάκι - Δείτε βίντεο ντοκουμέντο

Πάτρα:  Ανήλικοι πιάστηκαν στα «πράσα» να κλέβουν μηχανάκι  -  Δείτε βίντεο ντοκουμέντο Φωτογραφία flamis Επιχείρησαν να κλέψουν και βέσπα Δ...