Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σάββατο 13 Οκτωβρίου 2018

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΔΥΟΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗ ΜΕΝΤΑ


Ενδιαφέρουσες πληροφορίες 

για το δυόσμο και τη μέντα

μέντα
Ο δυόσμος, είναι ένα γένος φυτών στην οικογένεια Lamiaceae.
Υπάρχουν περίπου 18 είδη δυόσμου και μέντας.
Οι ντόπιοι της Ευρασίας, της Βόρειας Αμερικής, της νότιας Αφρικής και της Αυστραλίας. Τα φυτά διανέμονται ευρέως σε όλες τις εύκρατες περιοχές του κόσμου και έχουν πολιτογραφηθεί σε πολλά μέρη.
Μπορούν να βρεθούν σε πολλά περιβάλλοντα, αλλά να αναπτύσσονται  καλύτερα σε υγρό περιβάλλον και υγρά εδάφη.
μέντο-2
 Είναι σχεδόν αποκλειστικά πολυετή βότανα .
Θα αυξηθούν 10 έως 120 cm (4 έως 47 in) σε ύψος και μπορούν να εξαπλωθούν σε μια απροσδιόριστη περιοχή.
Τα τετράγωνα στελέχη και τα αντίθετα αρωματικά φύλλα:Τα χρώματα των φύλλων κυμαίνονται από σκούρο πράσινο και γκρι-πράσινο έως μοβ, μπλε και μερικές φορές ανοιχτό κίτρινο.
Τα λουλούδια είναι λευκά έως μωβ και παράγονται σε ψεύτικες κροτάλες που ονομάζονται verticillasters (συστάδα λουλουδιών). . Η κορώνα είναι διπλή με τέσσερις υποδεέστερους λοβούς, ο δε ανώτερος λοβός είναι συνήθως ο μεγαλύτερος.
μέντα λουλούδι
Ο καρπός είναι ένα nutl  (Οι ταξιανθίες αποτελούνται από στρογγυλά μικρά, λευκά, ζυγωμοσφαιρικά λουλούδια, με σπόρους που είναι τοποθετημένοι σε έως και τέσσερις θηλές περίπου 0 • 4 x 1 • 1 mm.) που περιέχει έναν έως τέσσερις σπόρους.
Ορισμένα είδη, ιδιαίτερα η μέντα και ο δυόσμος , χρησιμοποιούνται ως αρωματικές ουσίες για τα τρόφιμα.
Η νωπή μέντα συνήθως προτιμάται σε σχέση με την αποξηραμένη μέντα όταν η αποθήκευση της δεν αποτελεί πρόβλημα.
Τα φύλλα έχουν ζεστή, φρέσκια, αρωματική, γλυκιά γεύση με δροσερή επίγευση ( η αίσθηση που μας αφήνει για αρκετή ώρα) και χρησιμοποιούνται σε τσάγια , ποτά, ζελέ, σιρόπια, καραμέλες και παγωτά .
Ενώ δεν καταναλώνεται συνήθως σε μεγάλες ποσότητες, η μέντα περιέχει μια σωστή ποσότητα θρεπτικών ουσιών .
Η μέντα είναι μια καλή πηγή πρωτεΐνης, θειαμίνης, νιασίνης, βιταμίνης Β6, φωσφόρου και ψευδαργύρου και μια πολύ καλή πηγή φυτικών ινών, βιταμίνης Α, βιταμίνης C, ριβοφλαβίνης, φολικού οξέος, ασβεστίου, σιδήρου, μαγνησίου, καλίου, χαλκού και μαγγανίου.
Τα οφέλη για την υγεία της μέντας περιλαμβάνουν βελτιωμένη πέψη, απώλεια βάρους, ανακούφιση από ναυτία, κατάθλιψη, κόπωση και πονοκέφαλο. Χρησιμοποιείται επίσης στη θεραπεία του άσθματος, της απώλειας μνήμης και των προβλημάτων φροντίδας του δέρματος.
μέντο-3
Το αιθέριο έλαιο μέντας και η μενθόλη χρησιμοποιούνται ευρέως ως αρώματα σε αποσμητικά αναπνοής, ποτά, αντισηπτικά ξεπλύματα στο στόμα, οδοντόκρεμα, τσίχλες, επιδόρπια και καραμέλες, όπως μέντα (καραμέλα) και σοκολάτα με δυόσμο.
Ο δυόσμος χρησιμοποιείται επίσης για τον εξωραϊσμό ως ένα ελκυστικό κάλυμμα εδάφους ή ένα φυτό σε γλάστρες.
μέντα-5 Έχουν χρησιμοποιηθεί ως θεραπεία για γαστρεντερικά προβλήματα για χιλιάδες χρόνια.
Ο δυόσμος έχει καλλιεργηθεί για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, ότι κάποιοι πιστεύουν ότι θα ήταν σχεδόν αδύνατο να βρεθεί ότι αυξάνεται στην αρχική του μορφή στη φύση.
Οι βιβλικές αναφορές σε μέντα δείχνουν ότι ήταν τόσο υψηλής αξίας ώστε να χρησιμοποιούνται ως πληρωμή φόρων από τους Φαρισαίους μαζί με γλυκάνισο και κύμινο. (Ματθαίος xxiii, 23).
Η ιστορία τους  είναι χρωματισμένη από ιστορίες από την αρχαία μυθολογία . Η Περσεφώνη, σύζυγος του Πλούτωνα, λέγεται ότι έχει μεταμορφώσει μια μισητή αντίπαλο σε φυτό δυόσμου. Τόσο η λατινική, η μέτα, όσο και η ελληνική, Minthe, έχουν συσχετιστεί με μεταμορφωμένη ομορφιά.
μέντα-6
Εθεωρείτο σαν ένα σύμβολο φιλοξενίας και σοφίας , "η ίδια η μυρωδιά του αναζωογονεί το πνεύμα", μας λέει ο Πλίνιος (Ρωμαίος συγγραφέας).
Οι αρχαίοι Εβραίοι διάσπαρταν δυόσμο στα δάπεδα των συναγωγών τους, έτσι ώστε κάθε βήμα να αυξάνει το άρωμά του.
Οι αρχαίοι Έλληνες και Ρωμαίοι τα φύλλα μέντας ή δυόσμου τα τρίβανε  στο τραπέζι για να δείξουν φιλοξενία στους επισκέπτες.
Οι προσκυνητές το έφεραν στις Ηνωμένες Πολιτείες στο Mayflower.
http://justfunfacts.com/

Οι ΗΠΑ ενεργοποιούν το «ρήγμα» του Ντονέτσκ – Στα πρόθυρα θρησκευτικού πολέμου η Ουκρανία – Βαρυσήμαντη αντίδραση από το Κρεμλίνο

Οι ΗΠΑ ενεργοποιούν το «ρήγμα» του Ντονέτσκ – 

Στα πρόθυρα θρησκευτικού πολέμου η Ουκρανία – 

Βαρυσήμαντη αντίδραση από το Κρεμλίνο

Υβριδικό πόλεμο ξεκίνησε η δύση στην Ουκρανία εμπλέκοντας και την θρησκεία στα σχέδια της με στόχο την ολική αναζωπύρωση αυτού του μετώπου, για την τελική περικύκλωση της Ρωσίας.
Η Μόσχα αντιδρά αρχικά έντονα μετά την αναγνώριση της ανεξαρτησίας της ουκρανικής Εκκλησίας από το Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης, ενώ αποστέλλει παράλληλα πυραυλικά συστήματα στο Ντονιέτσκ για τον αναμενόμενο δεύτερο γύρο άγριου πολέμου με την δύση.
Ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ παίρνοντας θέση για το αυτοκέφαλο της εκκλησίας του Κιέβου, ανέφερε ότι η «πρόκληση” της αναγνώρισης του αυτοκέφαλου της ουκρανικής εκκλησίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, είχε την «άμεση δημόσια υποστήριξη” από την Ουάσινγκτον.
Περιέγραψε την κίνηση αυτή ως «πρόκληση» εκ μέρους του Πατριάρχη Βαρθολομαίου, που αναλήφθηκε με άμεση δημόσια υποστήριξη από την Ουάσινγκτον», μιλώντας ο ίδιος κατά τη διάρκεια συνέντευξης στα ΜΜΕ, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του ρωσικού υπουργείου Εξωτερικών.
«Η παρέμβαση στα εσωτερικά της Εκκλησίας απαγορεύεται από το νόμο στην Ουκρανία, στη Ρωσία και ελπίζω σε κάθε φυσιολογική κατάσταση», είπε.
Η Ιερά Σύνοδος υπό την προεδρία του Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης την Πέμπτη στην Κωνσταντινούπολη με ανακοίνωση αποδέχθηκε την αναγνώριση της ανεξαρτησίας της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, η οποία έως τώρα υπάγονταν στο Πατριαρχείο Μόσχας.
Η κίνηση αυτή αντιμετωπίστηκε με οργή αρχικά από τον Πατριάρχη της Μόσχας, ο οποίος θα χάσει ουσιαστικά την επιρροή του σε χιλιάδες ενορίες στην Ουκρανία.
Όλα αυτά όμως εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχέδιο της δύσης που αφορά την ενεργοποίηση του «ρήγματος» Ντονέτσκ με κάθε τρόπο, με σκοπό την στρατηγική περικύκλωση της Ρωσίας, από την Ουκρανία και με την χρήση της θρησκείας.
Μόλις σήμερα ο ΟΑΣΕ ανακοίνωσε ότι ρωσικά στρατιωτικά φορτηγά μετέφεραν πυραυλικά συστήματα στην ρωσική πλευρά της πόλης.
Μέλη του οργανισμού εντόπισαν συνοδεία καμουφλαρισμένων ρωσικών φορτηγών που εισέρχονταν και εξέρχονταν από την Ουκρανία στην περιοχή του Ντονιέτσκ.
Οι οθόνες της Ειδικής Αποστολής Παρακολούθησης του ΟΑΣΕ (SMM) στην Ουκρανία εντόπισαν συνοδεία φορτηγών στο ρωσικά κατεχόμενο Ντονέτσκ, που μετέφεραν πυραυλικά συστήματα MRL Grad, ανακοίνωσε ο οργανισμός.
Οι Ρώσοι ειδικοί και το Κρεμλίνο, αναμένουν πολύ γρήγορα εξελίξεις πολεμικού χαρακτήρα στην Ανατολική Ουκρανία και λαμβάνουν τα μέτρα τους έναντι του ουκρανικού στρατού και των δυτικών μισθοφόρων, που εφοδιάζονται με βαρύ δυτικό εξοπλισμό ενόψει νέου γύρου μαχών με τους Ρωσόφωνους.
Την ίδια στιγμή οι Ηνωμένες Πολιτείες απέστειλαν συγχαρητήρια στο Κοινοβούλιο της Ουκρανίας και την ηγεσία της χώρας, για την επέκταση του νόμου που αφορά την ισχύ ειδικού καθεστώτος στις ελεγχόμενες από τη Ρωσία περιοχές της ανατολικής Ουκρανίας.
Ο εκπρόσωπος του Αμερικανικού Υπουργείου Εξωτερικών, Heather Nauert, δήλωσε ότι η Ρωσία πρέπει να ακυρώσει τις παράνομες ψευδείς εκλογές που διοργανώνει στα τμήματα της ανατολικής Ουκρανίας, τα οποία ελέγχονται από τη Ρωσία.
«Η Ρωσία και οι δυνάμεις της που ανατινάζουν αποθήκες παρά τις επανειλημμένες δεσμεύσεις για κατάπαυση των εχθροπραξιών, οφείλουν να αποσύρουν όλους τους ξένους μαχητές, να ανταλλάξουν κρατούμενους και να διαλύσουν όλους τους παράνομους ένοπλους σχηματισμούς.
«Η Μόσχα πρέπει να θεσπίσει νόμο για πλήρη και συνολική κατάπαυση του πυρός και να ακυρώσει τις παράνομες ψευδείς εκλογές που διοργανώνει στα τμήματα της ανατολικής Ουκρανίας», δήλωσε ο Νάουερτ.
Ουσιαστικά η Ουκρανία παίρνει φωτιά από όλες τις απόψεις. Εδώ έχουμε σαφώς όμως μια προσπάθεια εντυπώσεων από την δύση, η οποία προσπαθεί να ακυρώσει οποιαδήποτε δημοψήφισμα για ανεξαρτησία στην Ανατολική Ουκρανία, για να μην πάθει ότι έπαθε με την Κριμαία.
Το σχέδιο με το αυτοκέφαλο κόβει όλους τους δεσμούς του Κιέβου με την Μόσχα σε ένα άκρως ευαίσθητο θέμα, όπως είναι η εκκλησία και η υπαγωγής της στο πατριαρχείο της Μόσχας, ελαχιστοποιώντας κάθε ρωσική επιρροή.
Κάθε ρωσικό είναι εχθρικό για τις ΗΠΑ στην Ουκρανία και το ίδιο ισχύει και με την εκκλησία που έχει επιρροή στην ζωή εκατομμυρίων πολιτών.
Σκοπός των Αμερικανών σύμφωνα με δηλώσεις ανωτάτων αξιωματικών του ΝΑΤΟ, σχεδίων της συμμαχίας και πολλών ινστιτούτων, είναι η τοποθέτηση, μελλοντικά, βαλλιστικών πυραύλων σε ουκρανικό έδαφος, οι οποίοι θα στοχεύουν στα Ουράλια στα οποία ευρίσκονται όλες οι μυστικές εγκαταστάσεις των Ρώσων από εργοστάσια μέχρι εργαστήρια και στρατόπεδα. 
Τα υπόλοιπα είναι για εσωτερική κατανάλωση και μόνο.
 https://www.pentapostagma.gr/

Παγκόσμιος συναγερμός για την κλιματική αλλαγή: «Oδηγούμαστε σε μετακινήσεις πληθυσμών και λιμό» – Τετραπλασιάστηκαν οι φυσικές καταστροφές

Παγκόσμιος συναγερμός 

για την κλιματική αλλαγή: 

«Oδηγούμαστε σε μετακινήσεις

 πληθυσμών και λιμό» – 

Τετραπλασιάστηκαν οι φυσικές καταστροφές

Ο αριθμός των φυσικών καταστροφών που σχετίζονται με το κλίμα έχει τετραπλασιαστεί από τη δεκαετία του 1970, λόγω της υπερθέρμανσης του πλανήτη, επισημαίνουν στελέχη ανθρωπιστικών οργανώσεων, προειδοποίωντας ότι η κατάσταση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε λιμούς και μαζικές μεταναστεύσεις.
«Τη δεκαετία του 1970 αντιμετωπίζαμε 80 με 100 σοβαρούς κινδύνους” που συνδέονταν με τις καιρικές συνθήκες κάθε χρόνο. Πέρσι ήταν περίπου 400, δηλαδή «τέσσερις φορές περισσότεροι», τόνισε ο Ελχάτζ Ας Σι, ο γενικός γραμματέας της Διεθνούς Ομοσπονδίας του Ερυθρού Σταυρού και της Ερυθράς Ημισελήνου, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Μιλώντας στο περιθώριο ενός συνεδρίου που έγινε στη Γενεύη με θέμα την επίδραση του ανθρώπου στην κλιματική αλλαγή, άλλα στελέχη ανθρωπιστικών οργανώσεων τόνισαν ότι αν δεν μπει ένας φραγμός στην άνοδο της θερμοκρασίας, ο κόσμος θα βρεθεί αντιμέτωπος με μετακινήσεις πληθυσμών και με λιμό.
Σύμφωνα με τον Ζερνό Λαγκάντα, που είναι υπεύθυνος για την εκτίμηση των καταστροφών που σχετίζονται με το κλίμα στο Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα, αν η θερμοκρασία του πλανήτη αυξηθεί κατά 2 βαθμούς Κελσίου, 189 εκατομμύρια άνθρωποι θα αντιμετωπίσουν διατροφική ανασφάλεια. «Αν ανέβει κατά 4 βαθμούς, θα ξεπεράσουμε το 1 δισεκατομμύριο», είπε.
Ο Λαγκάντα υπενθύμισε ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα προκαλούν κάθε χρόνο τη μετακίνηση 22,5 εκατομμυρίων ανθρώπων και έχουν σημαντικές επιπτώσεις στις εμπόλεμες χώρες, όπως τη Συρία, την Υεμένη και τη ΛΔ του Κονγκό.
Σε μια έκθεσή τους που έδωσαν στη δημοσιότητα την Δευτέρα οι εμπειρογνώμονες της Διακυβερνητικής επιτροπής για την κλιματική αλλαγή (Giec) ζήτησαν να αναληφθεί «τάχιστα” δράση προκειμένου να περιοστεί η άνοδος της θερμοκρασίας του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου.
Προ ημερών είχαμε αναφέρει πως κινδυνεύει και η περιοχή μας από μια μεγάλη φυσική καταστροφή. Σύμφωνα με επιστήμονες, υπάρχουν φόβοι για κατάρρευση του ηφαιστείου Αίτνα στο Ιόνιο, ενώ γίνεται λόγος και για επικίνδυνο τσουνάμι.
Η Αίτνα στη Σικελία, το μεγαλύτερο ενεργό ηφαίστειο της Ευρώπης που κατά καιρούς ξερνάει λάβα, «γλιστράει» αργά προς τη θάλασσα του Ιονίου στα ανατολικά του, μία κίνηση η οποία στο μέλλον μπορεί να επιταχυνθεί και να οδηγήσει σε μαζική κατάρρευση της νοτιοανατολικής πλευράς του, κάτι που πιθανώς θα προκαλέσει επικίνδυνο τσουνάμι.
Το σενάριο αυτό, που μπορεί να συμβεί σε μερικές χιλιάδες χρόνια, σε μερικούς αιώνες ή σε μερικά χρόνια (είναι αδύνατη η πρόβλεψη), φοβούνται Γερμανοί και Ιταλοί επιστήμονες που μελετούν το ηφαίστειο και οι οποίοι κάνουν λόγο για «κίνδυνο καταστροφικής κατάρρευσης».

Γνωρίζετε ότι το Facebook σας παρακολουθεί ακόμη κι όταν δεν είστε μέσα; – Πώς μπορείτε να το αποτρέψετε

Γνωρίζετε ότι το Facebook σας παρακολουθεί 

ακόμη κι όταν δεν είστε μέσα; – 

Πώς μπορείτε να το αποτρέψετε

Δεν είναι μυστικό, ότι το Facebook συλλέγει πολλά από τα δεδομένα των χρηστών του. Ωστόσο, κάτι που είναι λιγότερο γνωστό είναι ότι όχι μόνο παρακολουθεί τους ενεργούς χρήστες του, αλλά και όσους δεν έχουν λογαριασμό.
Δείτε παρακάτω πως συμβαίνει αυτό και τι μπορείτε να κάνετε για να αποτρέψετε τον «Μεγάλο Αδερφό» από το να σας κατασκοπεύει.
Πρώτον, βοηθάει στην δημιουργία εξατομικευμένων και αποτελεσματικών διαφημίσεων. Η παρακολούθηση της διαδικτυακής δραστηριότητας επιτρέπει στο Facebook να μάθει τις προτιμήσεις των χρηστών του και να τους δείξει διαφημίσεις που τους ενδιαφέρουν περισσότερο.
Πολλά περισσότερα από όσα νομίζουμε, όπως τις προτιμήσεις στις διαφημίσεις, την διεύθυνση, τον αριθμό τηλεφώνου, την εκπαίδευση, το εισόδημα, το κόστος και την περιοχή του σπιτιού σας- όλα αυτά μπορούν να αποκτηθούν μέσω της ανάλυσης της διαδικτυακής δραστηριότητας.
Επίσης, το να διαγράψετε τον λογαριασμό δεν βοηθάει, καθώς τα στοιχεία σας θα παραμείνουν στην βάση δεδομένων σχεδόν για πάντα. Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε από τη Βελγική Επιτροπή για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων έδειξε ότι το Facebook παρακολουθεί επισκέψεις σε ιστοσελίδες ακόμα και από χρήστες του διαδικτύου που δεν είχαν ποτέ λογαριασμό στα κοινωνικά δίκτυα. Αυτό είναι εφικτό χάρη στα αρχεία cookies και τις προσθήκες των κοινωνικών δικτύων, όπως για παράδειγμα το κουμπί Like που υπάρχει στις περισσότερες ιστοσελίδες.
Ωστόσο, οι ερευνητές αναφέρουν ότι η παρακολούθηση μπορεί να συμβεί ακόμη και χωρίς οποιαδήποτε αλληλεπίδραση με τις υπηρεσίες του Facebook. Αν είστε χρήστης του Facebook, δείτε έναν οδηγό ασφαλείας από την ειδικό στην ανάλυση δεδομένων Vicky Boykis:
-Προσπαθήστε να μην δημοσιεύεται πολλές προσωπικές πληροφορίες.
-Μην δημοσιεύετε φωτογραφίες των παιδιών σας, ειδικά αν δεν είναι αρκετά μεγάλα, ώστε να δώσουν την συγκατάθεσή τους.
-Αποσυνδεθείτε από το Facebook, όταν δεν το χρησιμοποιείτε ή χρησιμοποιείτε άλλα προγράμματα περιήγησης για διαφορετικές δραστηριότητες.
-Μην εγκαταστήσετε το Facebook Messenger στο τηλέφωνό σας. Συνδεθείτε από τον ιστότοπο για κινητά τηλέφωνα.
Οι συστάσεις από το Business Insider θα είναι χρήσιμες για όλους τους χρήστες του διαδικτύου:
Για iPhone ή iPad, επιλέξτε Ρυθμίσεις> Απόρρητο> Διαφήμιση και ενεργοποιήστε την επιλογή Περιορισμός παρακολούθησης διαφημίσεων. Σε συσκευές Android, επιλέξτε Ρυθμίσεις> Google>Ρυθμίσεις Διαφημίσεων και απενεργοποιήστε τις Εξατομικευμένες Διαφημίσεις. Στο πρόγραμμα περιήγησης Chrome, ανοίξτε τις ρυθμίσεις> Εμφάνιση σύνθετων ρυθμίσεων> Απόρρητο και επιλέξτε το πλαίσιο που λέει «Στείλτε αίτημα «Να μην γίνεται εντοπισμός.»
Δεν υπάρχουν νόμοι που να υποχρεώνουν τους οργανισμούς να συμμορφώνονται με αυτή την απαγόρευση, αλλά το Facebook και κάποιες άλλες εταιρείες έχουν υπογράψει μια συμφωνία που τους δεσμεύει να σέβονται την απροθυμία των χρηστών να είναι υπό παρακολούθηση.
https://www.pentapostagma.gr/

Επικίνδυνες εξελίξεις στα Βαλκάνια: Ετοιμάζουν ΝΑΤΟϊκή βάση στην Αλβανία – Απλώνονται τα «δίχτυα» της Δύσης στην περιοχή

Επικίνδυνες εξελίξεις στα Βαλκάνια: 

Ετοιμάζουν ΝΑΤΟϊκή βάση στην Αλβανία – 

Απλώνονται τα «δίχτυα» της Δύσης 

στην περιοχή

Επικίνδυνες εξελίξεις έχουμε στα Βαλκάνια, καθώς για πρώτη φορά το ΝΑΤΟ διεισδύει επίσημα στο δυτικό κομμάτι της περιοχής, σε μια προσπάθεια μπλοκαρίσματος της ρωσικής επιρροής. Ήδη ξεκίνησαν οι εργασίες για την μετατροπή της αεροπορικής βάσης Κουτσόβο στην Αλβανία, σε βάση του ΝΑΤΟ, επιβεβαιώνοντας όσα γράφαμε τον Αύγουστο.
Η αεροπορική βάση του Κουτσόβο στην Αλβανία θα χρησιμοποιηθεί ως νατοϊκή αεροπορική βάση, μετά από χρόνια παρακμής που την έχουν μετατρέψει σε «νεκροταφείο» παλιών μαχητικών αεροσκαφών.
Η Αλβανία απέσυρε το 2005 τα 224 σοβιετικά και κινεζικά αεροσκάφη τύπου MiG της, και από το 2009 ο εναέριος χώρος της παρακολουθείται από τις συμμάχους της στο NATO, Ελλάδα και Ιταλία. Λόγω αυτής της εξέλιξης, η Κουτσόβα, που την εποχή του κομμουνισμού ονομαζόταν «πόλη του Στάλιν», παρήκμασε.
«Η βάση είναι το πρώτο αποτύπωμα του ΝΑΤΟ στα δυτικά Βαλκάνια, καθώς θα μετασχηματίσει το Κουτσόβο στην πρώτη νατοϊκή αεροπορική βάση στην περιοχή», δήλωσε η Αλβανίδα υπουργός Άμυνας Όλτα Τζάκα στο Reuters.
Το NATO θα δαπανήσει περισσότερα από 50 εκατ. ευρώ στο πρώτο στάδιο των εργασιών, προκειμένου να μετατρέψει το Κουτσόβο σε βάση υποστήριξης για εφοδιασμό, μεταφορές, εκπαίδευση και ασκήσεις, σύμφωνα με την Τζάκα.
Σύμφωνα με το σερβικό πρακτορείο ειδήσεων Τανγιούγκ, άρχισε ήδη η διαμόρφωση της παλαιάς στρατιωτικής βάσης στην Αλβανία, με σκοπό να αξιοποιηθεί από το ΝΑΤΟ.
Η βάση Κουτσόβο (Kuçovë) που εδώ και πολλά χρόνια είναι ένα «νεκροταφείο αεροπλάνων», που κάποτε ήταν μέρος της αλβανικής αεροπορίας, θα γίνει επίσημα ως βάση της Βορειοατλαντικής Συμμαχίας.
Τα παλαιά αεροσκάφη κινεζικής και ρωσικής κατασκευής δεν έχουν πετάξει από το 2005 και αυτή τη στιγμή ‘διαφυλάσσονται’ σε μια στοά-κρύπτη στο βουνό που συνορεύει με τη βάση. Η αεροπορική βάση βρίσκεται 64 χιλιόμετρα νότια των Τιράνων.
Σημειώνεται ότι ο εναέριος χώρος της Αλβανίας εποπτεύεται από την Ιταλία και την Ελλάδα.
Υπενθυμίζουμε πρόσφατο άρθρο μας, στο οποίο είχαμε πρώτοι αποκαλύψει τις ετοιμασίες για ΝΑΤΟϊκή βάση στην Αλβανία, συνοδευόμενες από αναβρασμό των Σερβοβοσνίων καθώς και λεκτική επίθεση Κοσοβάρων κατά του Ρώσου προέδρου, Β. Πούτιν.
Επικίνδυνα παιχνίδια των ΗΠΑ στα Βαλκάνια καθώς μετά την βάση BONDSTEEL στο Κοσσυφοπέδιο τώρα κινούνται προς την μετατροπή της Αλβανίας σε φρούριο. Ο Αλβανός πρωθυπουργός Έντι Ράμα προσφέρει «γη και ύδωρ» στις ΗΠΑ και με μια κίνηση ματ, μεγάλο κομμάτι αλβανικού εδάφους, για την δημιουργία αμερικανικών βάσεων με χιλιάδες στρατιώτες και οπλικά συστήματα.
Η Αλβανία θα κατασκευάσει την πρώτη αεροπορική βάση του ΝΑΤΟ στα Δυτικά Βαλκάνια. Η απόφαση του Βορειοατλαντικού Συμβουλίου δημοσιοποιήθηκε από τον ίδιο τον πρωθυπουργό, Έντι Ράμα, με ανάρτησή του στη σελίδα του στο Facebook.
Πρόκειται για μια αεροπορική βάση που θα δημιουργηθεί στην κεντρική Αλβανία, στην περιοχή Κουσόβα (Kuçovë) για την οποία ο επικεφαλής της κυβέρνησης ανέφερε το ΝΑΤΟ ότι έχει πρόθεση να επενδύσει για αυτήν πάνω από 50 εκατομμύρια ευρώ, μόνο για την πρώτη φάση του έργου.
«Με την Ατλαντική Συμμαχία και σε συνεργασία με την κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Αλβανίας, το ΝΑΤΟ θα επενδύσει πάνω από 50 εκατομμύρια ευρώ, μόνο για την πρώτη φάση του έργου για τον εκσυγχρονισμό της αεροπορικής βάσης Κουσόβα.
Το αεροδρόμιο βρίσκεται στην περιοχή του Μπεράτ, νοτιο-ανατολικά του Ελβασάν (40.7719°N 19.9019°E) με κωδικό κλήσης LAKV, Έχει μήκος διαδρόμου 2.853
Στόχος της Αλβανίας και του ΝΑΤΟ είναι εμποδίσουν την προσπάθεια της Ρωσίας να διεισδύσει στην περιοχή και να ενισχύσει την επιρροή της μέσα από μυστικές υπηρεσίες της, την πραγματοποίηση επενδύσεων και την προπαγάνδα μέσα από τα ΜΜΕ.
Related image
Kuçovë-abandoned-aircraft-graveyard-2
Kuçovë-abandoned-aircraft-graveyard-4
Kuçovë-abandoned-aircraft-graveyard-5
Kuçovë-abandoned-aircraft-graveyard-6
 https://www.pentapostagma.gr/

ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΑΜΜΟΥΔΙΑ

ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΑΜΜΟΥΔΙΑ

11899895_1627506587530476_4891495819142890791_n
Μιά οποιαδήποτε μέρα
οποιαδήποτε εποχή
με χιόνι και βροχή, καλύτερα νάναι άνοιξη
με αεράκι και να πονά λίγο η ψυχή,
είναι καλύτερα έτσι,
μιά βόλτα στην αμμουδιά
Έχεις μαζί σου νεκρούς και ζωντανούς
τίποτα δεν ξεγλυστρά της μνήμης σου
κι ας λάμπει απέναντι η θάλασσα
με τα άσπρα σπιτάκια
σαν νησί καλοκαιρινό
εκεί πέρα, μακριά, η πόλη σου
σε χαιρετά, σαν την Αλεξάνδρεια
που άφησε ο Καβάφης,
αλλά πάντα την είχε μαζί του.
Ονειρεύομαι το παλιό μου σπίτι,
συνέχεια.
Τίποτα δεν αφήνουμε πίσω μας, λέμε πως ναι, αλλά όχι,
είναι μέσα μας όπου και να πάμε.
Σκέφτεται άραγε, πονά, θυμάται, αναπολεί, μετανιώνει ή όχι
για κάτι ο σκύλος που κοιμάται μπροστά μου;
Κι όμως πονά όταν τον κλωτσάς,
και σε κοιτάει με παραπονεμένα μάτια..
Όλα νιώθουν γύρω σου, όλα είσαι εσύ, αρκεί
να τα βλέπεις με καθαρή ματιά,
αρκεί νάναι όλα ζωντανά μέσα σου
Μην αφήνεις τίποτα πίσω σου,
γιατί θα σε αφήσουν,
θα χάσεις τον μισό σου καλύτερο εαυτό.
Μία βόλτα στην αμμουδιά,
τα φέρνει όλα εμπρός σου,
τα θαυμάζεις, τα χαιρετάς, τα συγχωρείς, τα καταλαβαίνεις,
νεκροί και ζωντανοί είναι γύρω σου τότε,
είναι η στιγμή της διαύγειας,
η στιγμή της σπάνιας συνάντησης
με τον εαυτό σου.
Μην τον αφήσεις να σου ξεφύγει.
Κράτα τον ολόκληρον μέσα σου.
Μην αποχωριστείς ούτε ένα κομμάτι του.
Αυτόν θα πάρεις μόνον εξάλλου μαζί σου.
https://anastasiakalantzi50.wordpress.com/

ΈΧΕΙΣ ΠΑΕΙ ΜΕ ΠΑΝΤΡΕΜΕΝΟ ?

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΚΟΥΦΑΙΝΟΥΝ...




ΓΕΛΑΣΤΕ......Η ΖΩΗ ΕΙΝΑΙ ΜΙΚΡΗ,!!

E.M.Burns – Γιατί η Αναγέννηση άρχισε στην Ιταλία Αντικλείδι

E.M.Burns – 

Γιατί η Αναγέννηση άρχισε στην Ιταλία

Η Αναγέννηση είχε τις καταβολές της στην Ιταλία για διάφορους λόγους. Ο ένας ήταν ότι η Ιταλία είχε ισχυρότερη κλασική παράδοση από κάθε άλλη χώρα της δυτικής Ευρώπης. Στη διάρκεια του Μεσαίωνα, οι Ιταλοί είχαν καταφέρει να διατηρήσουν την πεποίθηση ότι κατάγονταν από τους αρχαίους Ρωμαίους.
Σε μερικές ιταλικές πόλεις, ίχνη του παλιού ρωμαϊκού εκπαιδευτικού συστήματος είχαν επιζήσει στα σχολεία των δήμων. Και είναι επίσης αλήθεια ότι η Ιταλία είχε περισσότερη κοσμική κουλτούρα από τις περισσότερες χώρες της λατινικής χριστιανοσύνης. Τα ιταλικά πανεπιστήμια είχαν ιδρυθεί κυρίως για τη μελέτη του δικαίου και της ιατρικής, παρά της θεολογίας.
Οι ιταλικές οικονομικές εξελίξεις έπαιξαν επίσης σημαντικό ρόλο, δίνοντας έμφαση στα πολιτιστικά επιτεύγματα της Αναγέννησης. Οι ιταλικές πόλεις ήταν οι πλουσιότερες και μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Κατά συνέπεια, είχαν περισσότερους πόρους, σε σύγκριση με τις πόλεις άλλων ευρωπαϊκών χωρών, για να χρηματοδοτήσουν τις τέχνες. Αρχικά, κυβερνήσεις πόλεων και ιδιωτικές εταιρείες χρηματοδοτούσαν τους καλλιτέχνες που δούλευαν στις εκκλησίες και σε δημόσια μνημεία- δημόσιοι πόροι εξάλλου χρησιμοποιούνταν για να ενισχύσουν συγγραφείς που ο ρόλος τους ήταν να πλέκουν εγκώμια πόλεων στα γραπτά και στις ομιλίες τους.
Ύστερα όμως από το 1450 περίπου, η χρηματοδότηση μονοπωλήθηκε από τον ιδιωτικό τομέα: εξέχουσες αριστοκρατικές οικογένειες, όπως οι Σφόρτσα (Sforza) στο Μιλάνο, οι Μέδικοι (Medici) στη Φλωρεντία, οι Έστε (Este) στη Φεράρα και οι Γονζάγα (Gonzaga) στη Μάντουα, έγιναν προστάτες των γραμμάτων και των τεχνών, προκειμένου να δοξάσουν τους εαυτούς τους. Οι οικογένειες αυτές μπορεί να μην ήταν πλουσιότερες από τις αντίστοιχές τους στη βόρεια Ευρώπη, αλλά στράφηκαν νωρίτερα στην ενίσχυση της αναγεννησιακής κουλτούρας. Ο κύριος λόγος γι’ αυτό ήταν ότι πάντα ζούσαν σε αστικά κέντρα, σε αντίθεση με τους βόρειους αριστοκράτες που από παράδοση ζούσαν στην ύπαιθρο, σε κάστρα ή σε αγροκτήματα και, κατά συνέπεια, εμποτίστηκαν από τα ιδανικά της Αναγέννησης σε ένα πρωϊμότερο στάδιο.
Η προστασία των τεχνών δεν περιορίστηκε στην κοσμική σφαίρα. Μετά το 1450, οι πάπες άρχισαν να υποστηρίζουν τα γράμματα και τις τέχνες προκειμένου να ενισχύσουν τη φήμη της Ρώμης και των παπικών κρατών. Ο Νικόλαος Ε” (1447-1455), που επονομάστηκε «ουμανιστής Πάπας», ίδρυσε τη Βιβλιοθήκη του Βατικανού. Εξυμνήθηκε από ένα σύγχρονό του για τη «μεγάλη εκτίμηση που είχε για τα βιβλία και τους συγγραφείς». Κατοπινοί πάπες, συμπεριλαμβανομένων και των Αλεξάνδρου ΣΤ (1492-1503), Ιουλίου Β’ (1503-1513), του λεγάμενου «πάπα-πολεμιστή», και του Λέοντα Γ(1513-1521), του πιο κοσμικού από όλους τους πάπες της Αναγέννησης, εξασφάλισαν τις υπηρεσίες ιων μεγαλύτερων καλλιτεχνών των ημερών τους, συμπεριλαμβανομένου του Ραφαήλ και του Μιχαήλ “Αγγέλου, υψώνοντας έτσι τη Ρώμη για λίγες δεκαετίες, στο ύψος της απαράμιλλης καλλιτεχνικής πρωτεύουσας του κόσμου.
Πετράρχης, ο πρώτος ουμανιστής
Θα επιστρέφουμε αμέσως στην τέχνη, αλλά πρώτα ας επισκοπήσουμε τα μεγαλύτερα επιτεύγματα των Ιταλών λογίων και συγγραφέων της Αναγέννησης. Η ιστορία των γραμμάτων της Αναγέννησης πρέπει να αρχίσει από τον Φραγκίσκο Πετράρχη (Francesco Petrarcha, 1304-1374), τον πρώτο ουμανιστή με την τεχνική έννοια του όρου. Ο Πετράρχης ήταν ένας βαθιά πιστός Χριστιανός που πίστευε ότι η σχολαστική θεολογία και φιλοσοφία βρίσκονταν σε τελείως λανθασμένη κατεύθυνση, επειδή συγκεντρώνονταν στην αφηρημένη θεωρητικολογία αντί να διδάσκουν τους ανθρώπους πώς να συμπεριφέρονται σωστά για να πετύχουν τη σωτηρία τους.
Ο Πετράρχης πίστευε ότι ο Χριστιανός συγγραφέας πρέπει, πάνω απ’ όλα, να καλλιεργεί τη φιλολογική γλαφυρότητα, έτσι ώστε να εμπνέει τους ανθρώπους να κάνουν το καλό. Γι’ αυτόν, τα μόνα πρότυπα αληθινής γλαφυρότητας δεν βρίσκονταν παρά στους αρχαίους κλασικούς συγγραφείς που, επιπλέον, ήταν γεμάτοι ηθική σοφία. Έτσι, ο Πετράρχης αφιέρωσε τον εαυτό του στην αναζήτηση άγνωστων λατινικών κειμένων και στη συγγραφή των δικών του ηθικών πραγματειών, οι οποίες ακολουθούσαν το ύφος των αρχαίων και περιείχαν χωρία τους. Μ’ αυτόν τον τρόπο εγκαινίασε ένα πρόγραμμα «ουμανιστικών» (ανθρωπιστικών) μελετών, που έμελλε να επηρεάσει τον κόσμο επί αιώνες.
Ο Πετράρχης έχει επίσης μια θέση στην καθαρή λογοτεχνική ιστορία εξαετίας της ποίησής του. Αν και εκτιμούσε τα λατινικά του ποιήματα περισσότερο από κείνα που έγραφε στην καθομιλουμένη, μόνο τα τελευταία άντεξαν στο χρόνο. Πάνω απ’ όλα, τα ιταλικά σονέτα, γραμμένα για την πολυαγαπημένη του Λάουρα, με το ιπποτικό ύφος των τροβαδούρων, έγιναν αντικείμενα ευρύτατης μίμησης, σε μορφή και περιεχόμενο, σ’ ολόκληρη την περίοδο της Αναγέννησης.
Αστικός ουμανισμός
Όντας πιστός Χριστιανός, το τελικό ιδανικό του Πετράρχη, αναφορικά με την ανθρώπινη συμπεριφορά, ήταν η μοναχική ζωή στοχασμού και ασκητισμού. Στις επόμενες ωστόσο γενιές, από το 1400 περίπου ως το 1450, πολλοί Ιταλοί στοχαστές και λόγιοι ανέπτυξαν ένα εναλλακτικό ιδανικό που παραδοσιακά ονομάζεται «αστικός ουμανισμός». Δύο από τους ηγετικούς αστούς ουμανιστές ήταν οι Φλωρεντινοί Λεονάρδος Μπρούνι, (Leonardo Bruni, 1370-1444) και Λέων Μπατίστας Αλμπέρτι, (Leon Battista Alberti, 1404-1472)· υπήρξαν, ωστόσο, και άλλοι πολλοί.
Οι αστοί ουμανιστές συμφωνούσαν με τον Πετράρχη για την ανάγκη της γλαφυρότητας και της μελέτης της κλασικής φιλολογίας, αλλά επίσης δίδασκαν ότι η φύση του ανθρώπου τον εξοπλίζει για τη δράση, για τη χρησιμότητά του στην οικογένειά του και στην κοινωνία, για την εξυπηρέτηση του κράτους. Κατά την άποψή τους, η φιλοδοξία και η επιδίωξη της δόξας ήταν ευγενικά κίνητρα που έπρεπε να ενθαρρύνονται.
Ο πολιτισμός της Αναγέννησης
Αρνήθηκαν να καταδικάσουν τον αγώνα για την απόκτηση υλικών αγαθών. Και τούτο, γιατί υποστήριζαν ότι η ιστορία της ανθρώπινης προόδου είναι αξεχώριστη από την επιτυχία του ανθρώπου στην κατάκτηση της γης και των πόρων της. Κανένας από τους αστούς ουμανιστές δεν ήταν αντίπαλος της θρησκείας. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς έπαιρναν τον χριστιανισμό ως δεδομένο και συγκεντρώνονταν κυρίως στα εγκόσμια ζητήματα.
Πέρα από τη διαφοροποίησή τους από τον Πετράρχη, όσον αφορά στην προτίμησή τους για μια δραστήρια ζωή αντί για εκείνη του ασκητισμού ή της περισυλλογής, οι αστοί ουμανιστές προχώρησαν πολύ πιο πέρα απ’ αυτόν στην κατεύθυνση της μελέτης της αρχαίας φιλολογικής κληρονομιάς. Πολλοί απ’ αυτούς ανακάλυψαν σημαντικά καινούργια λατινικά κείμενα, αλλά κατά πολύ μεγαλύτερη ήταν η επιτυχία τους στην αποκάλυψη του τομέα των κλασικών ελληνικών σπουδών. Σ’ αυτό ενισχύθηκαν πολΰ από τη συνεισφορά διάφορων Βυζαντινών λογιών που είχαν μεταναστεύσει στην Ιταλία κατά το πρώτο μισό του Μου αιώνα. Οι λόγιοι από το Βυζάντιο δίδαξαν την Ελληνική γλώσσα και τα επιτεύγματα των αρχαίων προγόνων τους. Με τη δράση τους αυτή ενέπνευσαν Ιταλούς λογίους να ταξιδέψουν στην Κωνσταντινούπολη και σε άλλες πόλεις της Εγγύς Ανατολής αναζητώντας ελληνικά χειρόγραφα.
Το 1423 μόνο ένας Ιταλός ουμανιστής, ο Ιωάννης Αουρίσπα (Giovanni Aurispa), μετέφερε 238 χειρόγραφα βιβλία, όπου συμπεριλαμβάνονταν έργα του Σοφοκλή, του Ευριπίδη και του Θουκυδίδη. Έτσι τα περισσότερα κλασικά ελληνικά έργα, ιδιαίτερα τα γραφτά του Πλάτωνα, των δραματικών και των ιστορικών, έγιναν προσιτά στον σύγχρονο κόσμο.
Ο Νεοπλατωνισμός της Αναγγένησης: Φιτσίνο και Πίκο
Μετά από το 1450 και μέχρι το 1600 περίπου, η κυριαρχία των αστών ουμανιστών στον κόσμο της ιταλικής σκέψης κλονίστηκε από τη σχολή νεοπλατωνικών στοχαστών, που αποσκοπούσαν να συνδυάσουν τις ιδέες του Πλάτωνα, του Πλωτίνου, καθώς και διάφορων παραφυάδων του αρχαίου μυστικισμού, με τον Χριστιανισμό. Οι κυριότεροι εκπρόσωποί τους ήταν ο Μαρσίλιος Φιτσίνο (Marsilio Ficino) (1433-1499) και ο Ιωάννης Πίκο (Giovanni Pico Della Mirandola) (1463 -1494)· και οι δυο τους ήταν μέλη της Πλατωνικής Ακαδημίας που είχε ιδρυθεί από τον Κόσιμο Μέδικο στη Φλωρεντία.
Η Ακαδημία ήταν μια χαλαρά οργανωμένη εταιρεία λογίων που συγκεντρώνονταν για να ακούσουν αναγνώσεις κειμένων και διαλέξεις. Ο ήρωάς τους ήταν αναντίρρητα ο Πλάτων. Μερικές φορές γιόρταζαν τα γενέθλια του Πλάτωνα, οργανώνοντας συμπόσια προς τιμήν του, μετά από τα οποία όλοι έβγαζαν λόγους, σαν να ήταν πρόσωπα ενός πλατωνικού διαλόγου. Το μεγαλύτερο επίτευγμα του Φιτσίνο ήταν η μετάφραση των έργων του Πλάτωνα στα λατινικά το 1469, καθιστώντάς τα έτσι ιδιαίτερα προσιτά στους Δυτικοευρωπαίους για πρώτη φορά.
Η φιλοσοφία του ίδιου του Φιτσίνο, ωστόσο, είναι αναμφίβολο αν θα μπορούσε να ονομαστεί ουμανιστική, γιατί απομακρύνεται από την ηθική και προσεγγίζει τη μεταφυσική. Δίδασκε ο Φιτσίνο ότι ο άνθρωπος θα πρέπει να έχει στραμμένη την προσοχή του πρωταρχικά στον άλλο κόσμο. Κατά τη γνώμη του, «η αθάνατη ψυχή εξαθλιώνεται πάντα στο θνητό της σώμα». Το ίδιο ισχύει και για το μαθητή του Φιτσίνο, τον Πίκο, το πιο γνωστό έργο του οποίου είναι η Δημηγορία γύρω από την αξιοπρέπεια τον ανθρώπου. Ο Πίκο δεν ήταν σίγουρα αστός ουμανιστής, επειδή δεν έβρισκε παρά μικρή αξία στα εγκόσμια δημόσια πράγματα. Αλλά πίστευε πραγματικά ότι «δεν υπάρχει τίποτε πιο θαυμάσιο από τον άνθρωπο», επειδή ακριβώς είχε την πεποίθηση ότι ο άνθρωπος είναι προικισμένος με την ικανότητα να επιτύχει την ένωσή του με το Θεό, αν το επιθυμεί.
Νικολό Μακιαβέλι
1469-1527

Η πολιτική σκέψη του Μακιαβέλι

Δύσκολα μπορεί να λεχθεί ότι κάποιος από τους Ιταλούς στοχαστές ανάμεσα στον Πετράρχη και τον Πίκο πρωτοτύπησε πραγματικά- το μεγαλείο τους βρισκόταν στον τρόπο έκφρασής τους και στην εκλαΐκευση από μέρους τους διάφορων θεμάτων της αρχαίας σκέψης. Δεν μπορεί, ωστόσο να λεχθεί το ίδιο και για τον μεγαλύτερο πολιτικό φιλόσοφο της αναγεννησιακής Ιταλίας, τον Μακιαβέλι (Niccolo Machiavelli, 1469-1527), ο οποίος δεν ανήκε σε καμιά σχολή αλλά συνιστούσε ο ίδιος μια σχολή, από μόνος του. Κανένας δεν πρόσφερε περισσότερα από τον Μακιαβέλλι προς την κατεύθυνση της ανατροπής των παλιότερων αντιλήψεων για την ηθική βάση της πολιτικής ή τη θεμελίωση της αμερόληπτης άμεσης παρατήρησης της πολιτικής ζωής.
Στις Ομιλίες για τον Λίβιο εξύμνησε την αρχαία Ρωμαϊκή Δημοκρατία ως πρότυπο για όλες τις εποχές. Επαίνεσε το συνταγματικό καθεστώς, την ισότητα, την ελευθερία με την έννοια της ανεξαρτησίας από κάθε εξωτερική επέμβαση και υποστήριξε την υποταγή της θρησκείας στα συμφέροντα του κράτους. Αλλά ο Μακιαβέλλι έγραι^ε επίσης και τον Ηγεμόνα που αντανακλά τη δυσάρεστη κατάσταση της Ιταλίας της εποχής του. Στο τέλος του 15ου αιώνα, η Ιταλία είχε γίνει πεδίο διεθνών συγκρούσεων. Τόσο η Γαλλία, όσο και η Ισπανία είχαν εισβάλει στην ιταλική χερσόνησο και ανταγωνίζονταν μεταξύ τους για τον προσεταιρισμό των ιταλικών κρατών, τα οποία, σε πολλές περιπτώσεις, συγκλονίζονταν από εσωτερικούς διχασμούς που τα έκαναν εύκολη λεία των ξένων κατακτητών.
Το 1498, ο Μακιαβέλι μπήκε στην υπηρεσία της νεοϊδρυθείσας Δημοκρατίας της Φλωρεντίας ως δεύτερος Καγκελάριος και Γραμματέας. Τα καθήκοντά του περιλάμβαναν, σε μεγάλο βαθμό, διπλωματικές αποστολές σε άλλα κράτη. Όταν πήγε στη Ρώμη, εντυπωσιάστηκε από τα επιτεύγματα του Καίσαρα Βορ-γία, γιου του Πάπα Αλεξάνδρου ΣΤ”, στον τομέα της οικοδόμησης ενός σταθερού κράτους από διασκορπισμένα αρχικά στοιχεία. Υπογράμμισε και ενέκρινε τον συνδυασμό της ασπλαχνίας με την πανουργία στο πρόσωπο του Καίσαρα, καθώς και την πλήρη υποταγή της ηθικής στους πολιτικούς στόχους.
Το 1512, οι Μέδικοι επέστρεψαν για να ανατρέψουν τη Δημοκρατία της Φλωρεντίας και ο Μακιαβέλλι έχασε τη θέση του. Απογοητευμένος και πικραμένος, αφιέρωσε το υπόλοιπο της ζωής του στη συγγραφή. Στα βιβλία του, ιδιαίτερα στον Ηγεμόνα, περιέγραψε την πολιτική και πρακτική κυβερνήσεων, όχι εμφορούμενη από κάποιο υψηλό ιδανικό, αλλά όπως πραγματικά ήταν. Η υπέρτατη υποχρέωση του ηγεμόνα, διακήρυξε, ήταν να διατηρήσει την ισχύ και την ασφάλεια της χώρας που κυβερνούσε. Και σ’ αυτό δεν επιτρεπόταν να σταθεί εμπόδιο καμιά αντίληψη δικαιοσύνης, οίκτου ή προσήλωσης στην τήρηση οποιωνδήποτε συνθηκών. Κυνικός όσον αφορά στις απόψεις του για την ανθρώπινη φύση, ο Μακιαβέλλι υποστήριξε ότι όλοι οι άνθρωποι ωθούνται από κίνητρα ιδιοτελούς συμφέροντος, ιδιαίτερα από την επιθυμία της προσωπικής εξουσίας και υλικής ευημερίας.
Ο αρχηγός του κράτους, κατά συνέπεια, δεν θα πρέπει να θεωρεί καθόλου δεδομένη τη νομιμοφροσύνη ή την αφοσίωση των υπηκόων του προς αυτόν. Το μοναδικό ιδανικό που ο Μακιαβέλλι διατήρησε ως τα τελευταία του χρόνια ήταν εκείνο της ενοποίησης της Ιταλίας. Αλλά πίστευε ότι δεν ήταν δυνατό να επιτευχθεί παρά μόνο αν παραμεριζόταν κάθε ηθικός ενδοιασμός.

Άλλα ιταλικά φιλολογικά επιτεύγματα

Εκτός από το έργο του Μακιαβέλλι σημειώθηκαν μετά το 1500 πολυάριθμα άλλα επιτεύγματα στο χώρο της ιταλικής (φιλολογίας. Ένα από αυτά ήταν Το Βιβλίο τον Αυλικού, που δημοσιεύτηκε το 1516 από τον διπλωμάτη και κόμη Καστιλιόνε (Baldassare Castiglione, 1478-1529). Το έργο του Καστιλιόνε παρουσιάζει ζωντανά τη ζωή στις ιταλικές (χυλές, με σκοπό να προσδιορίσει όλα τα προσόντα που ήταν απαραίτητα για να γίνει κανείς «ευγενής». Περισσότερο από κάθε άλλο βιβλίο, πρόβαλε και εκλαΐκευσε το ιδανικό του τυπικού «ανθρώπου της Αναγέννησης»- του ανθρώπου που πετυχαίνει σε πολλούς διαφορετικούς τομείς και είναι παράλληλα γενναίος, έξυπνος και «ευγενής», δηλαδή πολιτισμένος και μορφωμένος.
Η δημοτικότητα τον Αυλικού ήταν τόσο μεγάλη, ώστε γρήγορα μεταφράστηκε σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές γλώσσες και εκδόθηκε πάνω από εκατό φορές. Περισσότερο σοβαρό ήταν το έργο του ιστορικού Φραγκίσκου Γκουιτσαρντίνι (Francesco Guicciardini, 1483-1540). Πρεσβευτής της Φλωρεντίας και κυβερνήτης περιοχών των παπικών κρατών για πολλά χρόνια, ο Γκουιτσαρντίνι είχε το σπάνιο πλεονέκτημα της εξοικείωσης με την περιπεπλεγμένη πολιτική ζωή των ημερών του.
Διέθετε ως ιστορικός δύο βασικά προσόντα: θαυμαστή δυνατότητα λεπτομερειακής και ρεαλιστικής ανάλυσης και μοναδική ικανότητα να αποκαλύπτει τα κίνητρα της ανθρώπινης δράσης. Το αριστούργημά του, η Ιστορία της Ιταλίας, είναι μια εμπεριστατωμένη και νηφάλια έκθεση των ποικιλόμορφων δοκιμασιών αυτής της χώρας από το 1492 μέχρι το 1534. ()ύτε ο Καστιλιόνε ούτε ο Γκουιτσαρντίνι ήταν συγγραφείς με φαντασία.
Οι Ιταλοί του 16ου αιώνα όμως διέπρεψαν εξίσου και στην ποίηση, πάνω απ’ όλα στο χώρο της επικής ποίησης στην καθομιλούμενη γλώσσα. Ο κυριότερος από ιούς εκπροσώπους της επικής ποίησης ήταν ο Αριόστο (Ludovico Ariosto, 1474-1533), συγγραφέας ενός εκτεταμένου ποιήματος με τίτλο Μαινόμενος Ορλάνδος. Αν και είχε συνυφανθεί κατά μεγάλο μέρος από υλικά παρμένα από τις περιπετειώδεις ιστορίες και τους θρύλους του Καρλομάγνειου κύκλου, το έργο διαφέρει ριζικά από κάθε άλλο μεσαιωνικό έπος: ενσωματώνει πολλά στοιχεία που προέρχονται από κλασικές πηγές· δεν χαρακτηρίζεται από το απρόσωπο στοιχείο των μεσαιωνικών ιστοριών είναι τέλος, ελεύθερο από κάθε στοιχείο ιδεαλισμού.
Ο Αριόστο, ο μεγαλύτερος ίσως Ιταλός ποιητής μετά τον Δάντη, έγραφε για να κάνει τους αναγνώστες του να γελούν και για να τους γοητεύσει με πετυχημένες περιγραφές του ήσυχου μεγαλείου της φύσης και της παθιασμένης ομορφιάς του έρωτα. Το έργο του αντιπροσωπεύει την απογοήτευση της τελευταίας περιόδου της Αναγέννησης, την απώλεια της ελπίδας και της πίστης και την τάση αναζήτησης παρηγοριάς στην επιδίωξη της αισθητικής ικανοποίησης.

***

E.M.Burns «Ευρωπαϊκή ιστορία – ο δυτικός πολιτισμός : Νεότεροι χρόνοι»
Αντικλείδι , https://antikleidi.com

Χρήστος Καπερώνης: Από την ιστορική «Ελευθεροτυπία» στο περίπτερο της Μακρινίτσας

  Χρήστος Καπερώνης: Από την ιστορική «Ελευθεροτυπία» στο περίπτερο της Μακρινίτσας Ακούστε το άρθρο «Δεν θα γυρνούσα στην Αθήνα ούτε για ασ...