Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 4 Ιουνίου 2018

ΤΟ ΖΩΟ ΠΟΥ ΞΕΨΥΧΑ

ΤΟ ΖΩΟ ΠΟΥ ΞΕΨΥΧΑ

Γράφει η Λίζα Παναγιωτοπούλου
the dying animal«Το ζώο που ξεψυχά» είναι μια νουβέλα που έγραψε ο Φίλιπ Ροθ το 2001 και λειτουργεί ως επίμετρο για τη σπουδαία τριλογία του που περιλάμβανε τα βιβλία: «Αμερικανικό ειδύλλιο»(1997), «Παντρεύτηκα έναν κομμουνιστή» (1998) και «Το ανθρώπινο στίγμα» (2000).
Το βιβλίο περιγράφει την ιστορία του 62χρονου (στην αρχή της αφήγησης) καθηγητή στο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, Ντέιβιντ Κέπες, ο οποίος παράλληλα παρουσιάζει στην τηλεόραση τα τελευταία δέκα πέντε χρόνια μια εκπομπή πολιτιστικού περιεχομένου μια φορά την εβδομάδα για δέκα λεπτά, γεγονός που του προσφέρει σημαντική αναγνωρισιμότητα. Ανάμεσα στο κοινό που παρακολουθεί τις διαλέξεις του όλα τα χρόνια της πανεπιστημιακής του σταδιοδρομίας βρίσκονται κατά καιρούς και διάφορα όμορφα κορίτσια που μετά την ολοκλήρωση αυτών των διαλέξεων επιθυμούν να τον γνωρίσουν και να δημιουργήσουν ερωτικές και μη ερωτικές σχέσεις μαζί του. Ο ίδιος νιώθει σίγουρος για τον εαυτό του και απόλυτα ικανός να ελέγξει οποιαδήποτε κατάσταση αν και «όπως ξέρεις, είμαι εξαιρετικά ευάλωτος στη γυναικεία ομορφιά. Όλοι είναι τρωτοί σε κάτι. Εμένα αυτό είναι το αδύνατο σημείο μου. Αντικρίζοντας τη γυναικεία ομορφιά, τυφλώνομαι σε όλα τα άλλα. Έρχονται στο πρώτο μάθημα, κι αμέσως ξέρω ποια είναι για μένα».
Αυτά ισχύουν μέχρι τη στιγμή που εμφανίζεται στο κοινό του η 24χρονη μελαμψή Κονσουέλα Καστίγιο με το σχεδόν παλαιομοδίτικο ντύσιμο απ’ όπου προβάλλει το θεϊκό στήθος, με την καλή καρδιά και το μεγάλο θαυμασμό για τις τέχνες, κόρη πλούσιων Κουβανών αυτοεξόριστων η οποία σε σύντομο χρονικό διάστημα καταφέρνει να αναστατώσει τόσο την ερωτική ζωή όσο και την ίδια την ύπαρξη του Κέπες. Παρόλο που η σχέση τους είναι καθαρά σαρκική, τουλάχιστον από την πλευρά του Ντέιβιντ, και ενώ παράλληλα ο ίδιος διατηρεί μια απλή, ισότιμη ερωτική σχέση με την παλιά του φίλη Κάρολιν Λάιονς καταφέρνει να δημιουργήσει στον ήρωα συναισθήματα πολύ έντονα και ίσως πρωτόγνωρα όπως η ζήλια, ο φόβος, η ανασφάλεια, η ανάγκη, ο έντονος πόθος.
«Πρόκειται για τη στιγμιαία συμβατικότητα, για τη διαδικασία να βρούμε κοινά στοιχεία εδώ και τώρα, να μετατρέψουμε τον πόθο σε κάτι κοινωνικώς αποδεκτό. Κι όμως, το γεγονός ακριβώς ότι είναι σαφέστατα ανάρμοστος, είναι αυτό που κάνει τον πόθο πόθο».
elegy
Από τη μεταφορά του βιβλίου στη μεγάλη οθόνη.   Πηγή : http://www.lashorasperdidas.com/wp-content/uploads/2008/04/elegy-critica-2.jpg
Τα συναισθήματα αυτά αποτελούν και τη βάση των σκέψεων που δημιουργεί το βιβλίο τόσο στον ήρωα-αφηγητή όσο και στον αναγνώστη μέσα από μια σειρά αντιθέσεων και αντιδιαστολών. Καταρχήν, η αντίθεση ανάμεσα στα γηρατειά και τη νεότητα, ανάμεσα στο χρόνο που τελειώνει και το χρόνο που κυλά απλόχερα. Και στο σημείο αυτό ο Ροθ εκτός από καυστικός γίνεται σπαρακτικός.
«Για αυτούς που δεν είναι ακόμη ηλικιωμένοι, το να είσαι ηλικιωμένος σημαίνει ότι υπήρξες. Το να είσαι όμως ηλικιωμένος σημαίνει επίσης πως, παρά το, εκτός από το και πέρα από το γεγονός ότι υπήρξες, εξακολουθείς να υπάρχεις. Αυτό που υπήρξες είναι ακόμη πολύ πολύ ζωντανό. Εξακολουθείς να υπάρχεις – και τους ανθρώπους τούς στοιχειώνει το γεγονός ότι υπάρχουν και η πληρότητά του, όσο και το γεγονός ότι ήδη υπήρξαν, το παρελθόν. Σκέψου τα γηρατειά ως εξής: αποτελεί απλή καθημερινή αλήθεια το ότι η ζωή σου παίζεται συνεχώς κορώνα – γράμματα. Δεν μπορεί κανείς να αποφύγει αυτό που τον περιμένει. Την αιώνια σιγή. Κατά τα άλλα, όλα είναι τα ίδια. Κατά τα άλλα, όσο ζει κανείς είναι αθάνατος».
Κατά δεύτερο, η ένταση και η ποιότητα των συναισθημάτων που δημιουργούνται μέσα από μια ερωτική σχέση, πολύ περισσότερο δε στην προκειμένη περίπτωση όπου το ζευγάρι έχει μια διαφορά ηλικίας 24 ετών.  Η αντίθεση ανάμεσα στη ζήλια και την εξάρτηση από την πλευρά του μεγαλύτερης ηλικίας εραστή για το πρόσωπο που ποθεί το οποίο αντιμετωπίζει τη σχέση με την αδιαφορία της κυριαρχίας που του προσδίδουν τα νιάτα και η ομορφιά.
«Κάποιος νεαρός θα τη βρει και θα μου την πάρει. Τον βλέπω. Τον γνωρίζω. Ξέρω τι είναι ικανός να κάνει, γιατί είναι ο εαυτός μου στα είκοσι πέντε, χωρίς ακόμα γυναίκα και παιδί. Είναι ο εαυτός μου φρέσκος, προτού κάνει τα ίδια που έκαναν όλοι οι άλλοι».
Τέλος, η αντίθεση ανάμεσα στον ίδιο τον έρωτα και τα συναισθήματα που κουβαλά με την απλότητα της ερωτικής συνεύρεσης.
«Γιατί στο σεξ δεν υφίσταται η έννοια της απόλυτης ισορροπίας… Δεν είναι δυνατόν να δεις ποσοτικά αυτό το παρανοϊκό πράγμα. Δεν είναι καμιά εμπορική συναλλαγή, να τα μοιράσεις μισά μισά. Μιλάμε για το χάος του έρωτα, για την απόλυτη αποσταθεροποίηση, που είναι ακριβώς ό,τι ωραιότερο σ’ αυτόν».
Το βιβλίο, όπως τα περισσότερα βιβλία του Ροθ, παράλληλα με τις σκέψεις και τις αγωνίες που μοιράζεται με τον αναγνώστη, θίγει και μια σειρά από κοινωνικά και πολιτικά θέματα που αφορούν την Αμερική του σύγχρονου κόσμου. Εδώ αναφέρεται στη σεξουαλική – ιδιαίτερα τη γυναικεία σεξουαλική – απελευθέρωση της δεκαετίας του 60 αλλά και στην κατάσταση που επικρατούσε στα αμερικανικά πανεπιστήμια εκείνη την εποχή.
Ο Ροθ στο «Ζώο που ξεψυχά» μιλά καθαρά και σαρκαστικά, κάποιες φορές στεγνά και κυνικά αλλά και με χιούμορ, για τον άντρα και τις αρχές, τις αντιλήψεις και τις ελευθερίες με τις οποίες μεγαλώνει και ενηλικιώνεται. Ταυτόχρονα όμως θίγει και μια σειρά από κανόνες, ρόλους ή και ψυχαναγκασμούς που καλείται να λειτουργήσει ή και να εφαρμόσει ο ίδιος στην μετέπειτα ενήλικη ζωή του και αφορούν πέρα από τον εαυτό του, την κοινωνία αλλά και την οικογένεια που θα δημιουργήσει στην πορεία.
Η αφήγηση διατηρεί μια χρονική γραμμικότητα ενώ όταν ο αναγνώστης ενημερώνεται από τον αφηγητή ότι η Κονσουέλα έχει προσβληθεί από καρκίνο του μαστού και πιθανόν να μη βρίσκεται πια στη ζωή πραγματικά σοκάρεται. «Τώρα νιώθω μεγαλύτερη από εσένα», θα πει η Κονσουέλα στον καθηγητή Κέπες.
Όπως τα περισσότερα βιβλία του Ροθ, το «Ζώο που ξεψυχά» είναι απαισιόδοξο. Όχι μόνο γιατί έχει ως κύριο θέμα του τα γηρατειά και την οπτική του ηλικιωμένου για ένα τόσο σημαντικό θέμα όπως ο έρωτας αλλά και για την αντιστροφή ρόλων που συμβαίνει μέσα στις σελίδες του βιβλίου με την αιφνίδια ασθένεια της ηρωίδας και μάλιστα στο «όργανο – σύμβολο» της σχέσης της με τον Κέπες, η οποία ασθένεια ουσιαστικά επαναπροσδιορίζει τη σημασία της ηλικίας και της απόστασης ή γειτνίασης κάθε ανθρώπου με τη χρονική στιγμή του θανάτου του.
«Τι κάνεις αν είσαι εξήντα δύο χρονών και η παρόρμησηPRoth5 να απολαύσεις ό,τι μπορείς είναι δυνατότερη από ποτέ; Τι κάνεις αν είσαι εξήντα δύο χρονών και όλα εκείνα τα μέρη του σώματος που ώς τώρα ήταν αόρατα (νεφρά, πνεύμονες, φλέβες, αρτηρίες, εγκέφαλος, έντερα, προστάτης, καρδιά) αρχίζουν σιγά σιγά να κάνουν δυσάρεστα αισθητή την παρουσία τους, ενώ το όργανο που μέχρι σήμερα ήταν το πιο αντιπροσωπευτικό στη ζωή σου είναι καταδικασμένο να μαραζώσει και να περιπέσει σε αχρηστία;»

Το βιβλίο κυκλοφόρησε στα ελληνικά το 2002 από τις εκδόσεις Πόλις σε εξαιρετική μετάφραση του Γιώργου Τσακνιά.
https://passepartoutreading.wordpress.com/

Λέων ο Μαθηματικός, Βυζαντινός επιστήμονας και εφευρέτης ΒΙΝΤΕΟ -


 Λέων ο Μαθηματικός, Βυζαντινός επιστήμονας και εφευρέτης     ΒΙΝΤΕΟ -


Δευτέρα, 4 Ιουνίου 2018


Μιλώντας για το Βυζάντιο είναι η αλήθεια ότι τα πρώτα πράγματα που μας έρχονται στο μυαλό δεν είναι οι επιστήμες και οι εφευρέσεις. Ακόμη και όσοι εκτιμούν και θαυμάζουν την ιστορία της Ανατολικής Ρώμης θα μιλήσουν για μεγάλους αγίους και φιλοσόφους, ισχυρούς αυτοκράτορες, την αρχιτεκτονική και τη ζωγραφική, τη δύναμη του βασιλικού στρατού. Κι όμως η αυτοκρατορία της Κωνσταντινουπόλεως, το κράτος με το υψηλότερο μορφωτικόεπίπεδο για την εποχή του, ήταν αναμενόμενο να βγάλει μεγάλα μυαλά που λάμπρυναν τον πολιτισμό της με τις γνώσεις και τις κατασκευές τους.


Σήμερα θα μιλήσουμε για έναν τέτοιον άνδρα: τον Λέοντα το Μαθηματικό, επιστήμονα, εφευρέτη και καθηγητή στη Μαγναύρα, το Πανεπιστήμιο της Κωνσταντινούπολης.

Ο Λέων γεννήθηκε το 790 στη Θεσσαλία, μεγάλωσε όμως στην Άνδρο.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ
 


cognoscoteam.gr 

http://mnovakopoulos.blogspot.com/

Η βάση του Ιντσιρλίκ και τα μηνύματα των Αμερικανών μέσω... Tomahawk

Η βάση του Ιντσιρλίκ και τα μηνύματα των Αμερικανών μέσω... Tomahawk

Η βάση του Ιντσιρλίκ και τα μηνύματα των Αμερικανών μέσω... Tomahawk
Του Νίκου Μελέτη
Σοβαρός προβληματισμός υπάρχει στις ΗΠΑ για την τροπή που παίρνουν οι σχέσεις με την Τουρκιά καθώς εδραιώνεται η αντίληψη ότι δεν είναι συγκυριακό το φαινόμενο της έντασης αλλά συνδέεται με την γενικότερη πολιτική προσέγγιση του Ερντογάν, στην διεκδίκηση εκ μέρους της Τουρκίας περιφερειακού ρόλου και ηγέτιδας δύναμης του μουσουλμανικού κόσμου. Μια προσέγγιση η οποία θέτει όμως σε κίνδυνο στρατηγικά συμφέροντα των ΗΠΑ αλλά και την αποτελεσματικότητα των στρατηγικών παρεμβάσεων της στην Μέση Ανατολή, καθώς όλο και πιο συχνά όχι μόνο η κυβέρνηση αλλά και η αντιπολίτευση επιχειρούν να βάλουν στο παζάρι και την βάση του Ιντσιρλίκ.
Τελευταίο περιστατικό, η δήλωση του κ. Τσαβούσογλου που με αφορμή την υπόθεση των F-35, δήλωσε ότι εάν οι αμερικανοτουρκικές σχέσεις οδηγηθούν σε ρήξη τότε θα περιορισθεί η πρόσβαση στην βάση του Ιντσιρλίκ.
Οι αμερικανικές δυνάμεις πάντως δεν δείχνουν διατεθειμένες να υποκύψουν στον εκβιασμό της Τουρκίας. Το τελευταίο διάστημα υιοθετούν όλο και περισσότερο μια διαφορετική τακτική πραγματοποιώντας πλήγματα εναντίον στόχων της Συρίας είτε από πολεμικά σκάφη στην Ανατολική Μεσόγειο είτε με βομβαρδιστικά από τα αεροπλανοφόρα που εντάσσονται στον 6ο Στόλο, θέλοντας έτσι να στείλουν μήνυμα ότι η βάση Ιντσιρλίκ είναι σημαντική αλλά «ουδείς αναντικατάστατος»!
Για τις επιθέσεις εναντίον στόχων στο συριακό έδαφος από τις 3 Μαρτίου άρχισε να χρησιμοποιείται ως ορμητήριο το αεροπλανοφόρο USS Harry S. Truman Πριν από αυτό ήταν αεροπλανοφόρο USS George H.W. Bush που είχε ενταχθεί στον 6ο Στόλο και από αυτό ξεκίνησαν τα αεροσκάφη στους βομβαρδισμούς τον Ιούλιο του 2017.
Αυτή η ομάδα κρούσης περιλαμβάνει ακόμη το καταδρομικό USS Normandy και τα αντιτορπιλικά Arleigh Burke, Farragut, Forrest Sherman και Bulkeley αλλα και πολεμικά σκάφη που πλέουν στον Περσικό Κόλπο και πλέον έχει υιοθετηθεί η διευρυμένη χρήση πυραύλων Tomahawk.
Τα παθήματα γίνονται μαθήματα για τις ΗΠΑ που το 2003 σχεδίαζαν να εισβάλουν στο Ιράκ η τουλάχιστον να έχουν αεροσκάφη τους να επιχειρούν στο Ιράκ από το τουρκικό έδαφος, αλλά το τουρκικό κοινοβούλιο αρνήθηκε να δώσει την άδεια.
Αργότερα η Τουρκία έδωσε άδεια υπέρπτησης αλλά προώθησε νέες συμφωνίες με τις ΗΠΑ που έθεταν σε κίνδυνο το αμερικανικό στρατιωτικό προσωπικό, και έθεταν ευθέως ερωτήματα για την αξιοπιστία της Τουρκίας ως Συμμάχου. Και ήδη από τότε υπήρχε η έντονη διαφωνία της Τουρκίας για την συνεργασία των ΗΠΑ με τους Κούρδους του Ιράκ, η οποία έχει εξελιχθεί σε τυφλωμένη οργή μετά την στήριξη που προσφέρει η Ουάσιγκτον στους Κούρδους της Συρίας του YPG.
Στον τελευταίο μαζικό βομβαρδισμό της Συρίας για την «τιμωρία» του καθεστώτος για την χρήση χημικών όπλων, ΗΠΑ και Γαλλία είχαν επιτεθεί με πυραύλους που εκτοξεύθηκαν από πλοία των τριών δυνάμεων.
Τα αντιτορπιλικά USS Monterey και USS Laboon εκτόξευσαν 37 Tomahawk από την Ερυθρά Θάλασσα, το USS Higgins 23 Tomahawk από τον Περσικό Κόλπο και το USS John Warner 6 Tomahawk από την Ανατολική Μεσόγειο, ενώ η γαλλική φρεγάτα Languedoc έπληξε στόχους στην Συρία με 3 πυραύλους SCALP.
Οι Tomahawk ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό όπλο, μπορεί να εκτοξευθεί από σκάφη επιφανείας και υποβρύχια έχει συμβατική κεφαλή 1000 λιμπρών και μπορεί να αναπρογραμματισθεί ενώ έχει ήδη εκτοξευθεί. Το κόστος κάθε πυραύλου Tomahawk είναι 1,4 εκατομμύρια δολάρια εχει βεληνεκές 800-1550 μίλια και μπορεί να αναπτυχθεί σε 140 πολεμικά σκάφη και υποβρύχια των ΗΠΑ.
Με την τακτική αυτή οι τρεις σύμμαχοι δεν χρειάζονται άδειες υπέρπτησης και επίσης δεν εξαρτώνται από τις διαθέσεις της Τουρκίας για να τους προσφέρει βάσεις για Ερευνα και Διάσωση πιλότων που θα βρίσκονταν σε εχθρικό έδαφος στην περίπτωση που θα δέχονταν πλήγμα καποιο αεροσκάφος τους. Ουτε παντως χρησιμοποιήθηκαν αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού από εκείνα που σταθμεύουν στο Ιντσιρλικ. Εξαλλου η διευρυμένη χρήση πλεον και στρατηγικών βομβαρδιστικών προσφέρει εναλλακτικές επιλογές έναντι της βάσης του Ιντσιρλικ.
Ένα δίδαγμα από τις πυραυλικές επιθέσεις είναι ότι οι εγκαταστάσεις στην Τουρκία δεν είναι πια τόσο κρίσιμες για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις σε γειτονικές χώρες όταν τόσο οι ΗΠΑ όσο και συμμαχικές χώρες μπορούν να επιδείξουν την στρατιωτική ισχύ τους εξ αποστάσεως.
Κοντινές βάσεις που προσφέρουν λογιστική υποστήριξη έχουν σημασία για μεγάλης έκτασης χερσαίες επιχειρήσεις, αλλά για περιορισμένα κτυπήματα που χρησιμοποιούνται όπλα εξ αποστάσεως που δεν θέτουν σε κίνδυνο πιλότους, διαπιστώνεται ότι οι βάσεις στην Τουρκία δεν είναι και τόσο απαραίτητες.
Εξάλλου υπάρχουν και άλλες επιλογές: Οι ΗΠΑ έχουν εγκαταστάσεις και διευκολύνσεις στο Ιράκ, Κουβέιτ, Κατάρ, Ιορδανία
Το 2003 αμερικανικά αεροσκάφη που επιχείρησαν στο Βόρειο Ιράκ, πέταξαν από αεροδρόμιο της Ρουμανίας…
Τα αμερικανικά ραντάρ που είναι εγκατεστημένα στην νοτιοανατολική Τουρκία, στην βάση της Μαλάτειας θα μπορούν να μεταφερθούν στην Βουλγαρία, ενώ πιο επιχειρησιακή είναι πλέον η βρετανική βάση στο Ακρωτήρι της Κύπρου, ενώ η Λάρισα επιλέχθηκε για την προσωρινή φιλοξενία των αμερικάνικων Drones που σταθμεύουν στην Αφρική. Όλα αυτά δεν είναι οι τέλειες επιλογές αλλά δείχνουν ότι υπάρχουν εναλλακτικές, αν συνεχισθεί η ένταση στις αμερικανοτουρκικές σχέσεις και η Άγκυρα επιλέξει να χρησιμοποιήσει ως όπλο τις στρατιωτικές διευκολύνσεις που προσφέρει στην Ουάσιγκτον.
Incirlik Air Base
Η βάση του Ιντσιρλίκ ελέγχεται από την Τουρκία και έχει δοθεί άδεια για χρήση από της αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις για λόγους που αφορούν το ΝΑΤΟ, βάσει της Συμφωνίας Αμυντικής και Οικονομικής Συνεργασίας μεταξύ των ΗΠΑ και Τουρκίας(1980), αλλά για άλλου είδους χρήσεις απαιτείται η έγκριση άδειας από την τουρκική Εθνοσυνέλευση
Επιτρέπεται επίσης και σε άλλες χώρες μέλη του ΝΑΤΟ να στείλουν δυνάμεις τους στην Βαστ του Ιντσιρλίκ, εφόσον πρόκειται για επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ.
Η Τουρκική Εθνοσυνέλευση αρνήθηκε να χορηγήσει στις ΗΠΑ την άδεια για να σταθμεύσει στρατιωτικού υλικό στο Ιντσιρλίκ πριν την εισβολή στο Ιράκ το 2003, προκαλώντας την πρώτη μεγάλη κρίση στις σχέσεις των δυο χωρών.
Το Ιντσιρλίκ βρίσκεται στα Άδανα σχεδόν 50 χιλιόμετρα από την Μεσόγειο και η απόφαση για την κατασκευή της βάσης, λήφθηκε στην Δεύτερη Διάσκεψη του Καΐρου το 1943, αλλά η κατασκευή της τελικά αναβλήθηκε μέχρι το 1951 λόγω του Β Παγκοσμίου Πολέμου. Η βάση αυτή έπαιξε σημαντικό ρόλο στην διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου λόγω της εγγύτητας της με την Σοβιετική Ένωση, αλλά είχε σημαντικό ρόλο και για τους Αμερικανούς στρατιώτες στον Λίβανο και το Ισραήλ.
Μέτα το 1975 οι αμερικανοτουρκικές σχέσεις πέρασαν μια ακόμη κρίση όταν οι ΗΠΑ αποφάσισαν να επιβάλουν εμπάργκο όπλων στην Τουρκία λόγω της εισβολής στην Κύπρο.
Η Τουρκική κυβέρνηση τότε έκλεισε όλες τις στρατιωτικές βάσεις που φιλοξενούσαν αμερικανικά στρατεύματα και μετέφερε τον έλεγχο στον τουρκικό στρατό με την εξαίρεση της βάσης του Ιντσιρλίκ και της αεροπορικής βάσης της Σμύρνης, που παρέμειναν ανοικτές λόγω των συμφωνιών με το ΝΑΤΟ.
Αυτός ήταν και ο λόγος που η Τουρκία πίεσε το 1980 για την συμφωνία αυτή που παραχώρησε όλο τον έλεγχο στο τουρκικό Κράτος.
Ήταν την ίδια περίοδο που η ελληνική κυβέρνηση διαπραγματεύονταν την επιστροφή στο Στρατιωτικού Σκέλος του ΝΑΤΟ, καταβάλλοντας βαρύ τίμημα, κυρίως σε ότι άφορα τους Κανόνες η Δόγμα Λούνς, που εξαιρούσαν την Λήμνο από τους Νατοϊκούς Σχεδιασμούς και άνοιγαν τον δρόμο για την αποδοχή ως γενικής αρχής της μη εμπλοκής του ΝΑΤΟ σε θέματα που υπήρχε διαφωνία μεταξύ των δυο κρατών μελών της Ελλάδας και της Τουρκίας.

https://www.liberal.gr/

https://greek1.blogspot.com/


Τα μυστήρια των Μυκηνών...

Τα μυστήρια των Μυκηνών...

Έδωσαν το όνομά τους στον πρώτο μεγάλο ελληνικό πολιτισμό που αναπτύχθηκε στην ηπειρωτική Ελλάδα κατά την ύστερη Εποχή του Χαλκού (1600-1100 π.Χ.).

Ο μυκηναϊκός πολιτισμός επινοήθηκε ως όρος από τους αρχαιολόγους, που τον εμπνεύστηκαν από το σημαντικότερο κέντρο της εποχής, τις πολύχρυσες Μυκήνες, όπως τις παραδίδει ο Όμηρος, μιλώντας για την ηγεμονική δύναμη ανάμεσα σε όλους τους Έλληνες.




 Μόνο που, αν και εφόσον ο Τρωικός Πόλεμος έγινε όντως, (ΣΣ υπάρχουν διάφοροι που δεν έχουν πειστεί ακόμα...! ) και αν και εφόσον έγινε περί το 1150 π.Χ. όπως υπολογίζουν οι επιστήμονες, όχι μόνο οι Μυκήνες αλλά και όλα τα μυκηναϊκά βασίλεια είχαν ήδη παρακμάσει και καταστραφεί.(ΣΣ... ή δεν υπήρξε Τρωικός πόλεμος ή ημερομηνίες των επιστημόνων είναι λάθος...)

      ΝΕΑ ΧΡΟΝΟΛΟΓΗΣΗ ΤΡΩΪΚΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ      ........... ΕΔΩ   & ΕΔΩ

Δεν είναι το μόνο μυστήριο που καλείται να λύσει η αρχαιολογία με επιστημονικό
(;) τρόπο. Οι Μυκήνες αποτελούν από μόνες τους μυστήριο. Κανείς (;) δεν ξέρει από πού ήρθαν(;) στην Αργολίδα οι πρώτοι κάτοικοι, οι οποίοι, πάντως, ανήκαν σε ελληνικά φύλα.(ΣΣ η ερώτηση των «επιστημόνων« αποκλείει να είναι  γηγενείς ...!)


Ξέρουμε όμως μέχρι πού έφτασαν: μέχρι την κεντρική και βόρεια Ευρώπη (παραδουνάβιες περιοχές, Βαλτική, Καρπάθια) και μέχρι τη Σαρδηνία και την Κάτω Ιταλία, αλλά και την Αίγυπτο, τη μικρασιατική ακτή, τη Μεσοποταμία σε αναζήτηση πρώτων υλών και αγορών.

ελεφαντοστέϊνη κεφαλή


Μάλιστα, αυτοί οι δεινοί έμποροι είχαν συναλλαγές μέχρι τη νότια Αγγλία, όπως διαπιστώνεται και πάλι από τα ευρήματα. Κάποιος υπήρξε ο μετακομιστής εμπορευμάτων τους.

Αγγείο 






Μήτρα από στεατίτη



Οι Μυκήνες πριν γίνουν πολύχρυσες ήταν ένας μικρός νεολιθικός οικισμός, (7η έως 4η χιλιετία) από τον οποίο βρέθηκαν λίγα κεραμεικά. Πρώτα αρχιτεκτονικά ίχνη κατοίκησης έχουμε από το 2200 έως το 1900 π.Χ. Από το 1650 έως το 1600 δημιουργήθηκαν οι ταφικοί κύκλοι Β’ και Α’ (όπως ονομάστηκαν από τους πρώτους ανασκαφείς). Ο οικισμός, με στρατηγική θέση ώστε να ελέγχει τα περάσματα, τη γεωργία και την κτηνοτροφία στην Αργολίδα, αναπτύσσεται σιγά σιγά. 
Στάμνος με πτηνά και άλογα



Το νεκροταφείο της μεσοελλαδικής περιόδου (1900 – 1600 π.Χ.) δείχνει βαθμιαία αύξηση πληθυσμού και δημιουργία ηγεμονικής δύναμης. «Τέλη του 17ου αιώνα π.Χ., η δύναμη αυτή θα αναλάβει την εξουσία και τον έλεγχο όλης της περιοχής, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα το Αργος, το σημαντικότερο κέντρο της Αργολίδας κατά τη μεσοελλαδική εποχή».. Οι Μυκήνες μετατρέπονται σιγά σιγά σε τεράστιο κέντρο στον ελλαδικό χώρο.

Χρυσή νεκρική προσωπίδα, γνωστή ως η μάσκα του Αγαμέμνονα.

«Ποιοι ήταν όμως αυτοί οι ρωμαλέοι ηγεμόνες;» αναρωτιέται στο βιβλίο. «Και πώς απέκτησαν τον υπέρογκο πλούτο που τους επέτρεψε να αποσύρουν από την κυκλοφορία και να πάρουν μαζί τους στο ταξίδι για τον άλλο κόσμο, ανάμεσα σε άλλα τιμαλφή, πάνω από 14 κιλά χρυσού με τη μορφή εκπληκτικών έργων τέχνης, πολλά από τα οποία κατασκευάστηκαν πιθανώς από Μινωίτες τεχνίτες σύμφωνα με βασιλικές παραγγελίες, για να εκφράσουν την ιδεολογία της ανερχόμενης νέας τάξης; 
Η φυσιογνωμία τους, που διαφαίνεται μέσα από τα αρχαιολογικά ευρήματα, έχει πολεμικά χαρακτηριστικά, όπως μαρτυρεί ο λαμπρός οπλισμός που βρέθηκε στους τάφους τους.


Αμφορέας 


Γνωρίζουμε όμως πως ήταν ριψοκίνδυνοι ταξιδιώτες, που αναζήτησαν ευγενή και πολύτιμα μέταλλα στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Επίσης, για να προωθήσουν τα πλούσια αγαθά που προέρχονταν από τη γεωργία και την κτηνοτροφία, όπως το κρασί, το λάδι και ενδεχομένως τα υφαντά, συνδέθηκαν στενά με τους Μινωίτες. Αυτοί πάλι γνώριζαν καλά τους θαλασσινούς δρόμους προς την Αίγυπτο και είναι πιθανό να τους οδήγησαν προς το ακμαίο Μέσο Βασίλειο. Ίσως εκεί λοιπόν να πλούτισαν οι πρώιμοι Μυκηναίοι, θέτοντας τις πολεμικές τους αρετές στην υπηρεσία της ξενόφερτης στην Αίγυπτο δυναστείας των Υκσώς που κατέλαβε την εξουσία στα μέσα του 17ου αιώνα π.Χ. 


Ελεφαντοστέινο αγαλματίδιο 

Και επειδή τίποτε στην ανθρώπινη Ιστορία δεν είναι τυχαίο ή ξαφνικό, θα πρέπει να δεχτούμε πως οι Μυκηναίοι απέκτησαν σιωπηλά αλλά συστηματικά στη διάρκεια των τριών αιώνων και περισσότερο , της Μέσης Χαλκοκρατίας τη δύναμη που αντανακλούν τα κτερίσματα των βασιλικών ταφικών περιβόλων. Εξασφάλισαν έτσι για τα γένη τους την πρωτεύουσα θέση, όχι μόνο στην Αργολίδα αλλά και σε ολόκληρη την Πελοπόννησο (ΣΣ ίσως και σε ολόκληρο τον ελληνικό τότε κόσμο )και έδωσαν το όνομά τους σε ολόκληρο τον σπουδαίο πολιτισμό της Ύστερης Εποχής του Χαλκού».

Έγχρωμη αναπαράσταση του μεγάρου της ακρόπολης των Μυκηνών από τον Ε. Ολύμπιο. Γ. Ε. Μυλωνάς, «Πολύχρυσοι Μυκήναι».
Έχοντας εκτιμήσει τη σημασία της Κρήτης, με την ύφεση που παρουσιάζεται στο νησί, εγκαθιστούν μυκηναϊκή δυναστεία στην Κνωσό, ελέγχοντας στην ουσία ολόκληρη τη Μεγαλόνησο, όπως και την ηπειρωτική χώρα. (ΣΣ και στην Κύπρο ) Στους Ανακτορικούς χρόνους (14ος – 13ος αι. π.Χ.) κατασκευάζονται στις Μυκήνες τα κυκλώπεια τείχη .

Σφίγγα -Ζωγραφική σε πυξίδα 

Μέσα στα τείχη ανεγείρεται ανάκτορο, με χώρους άσκησης εξουσίας, κατοίκησης, εργαστήρια, αποθήκες, και επίσης ένα θρησκευτικό κέντρο. «Η άρχουσα τάξη», «εξακολουθεί να ενταφιάζεται με πλούσια κτερίσματα σε θαλαμωτούς ή εντυπωσιακούς μνημειώδεις θολωτούς τάφους». 



Οι Μυκηναίοι έμποροι «κατακλύζουν με τα προϊόντα τους τις αγορές της Μεσογείου, ενώ οι ηγεμόνες εξακολουθούν να επιδεικνύονται μέσω αντικειμένων, ακραιφνούς μυκηναϊκού ύφους πλέον, από πολύτιμα ή εξωτικά υλικά, τα οποία αναδεικνύουν οι εξειδικευμένοι τεχνίτες των ανακτορικών εργαστηρίων». Η πλούσια παραγωγή απαιτεί οργάνωση, γραφειοκρατία και διαχειριστικό έλεγχο. Λογιστικά στοιχεία καταγράφονται σε πήλινες πινακίδες της πρώιμης ελληνικής Γραμμικής Β΄ γραφής.


Η ακμή αυτών των δύο (ΣΣ και πλέον ) αιώνων, η εξέχουσα θέση που κατείχαν οι ηγεμόνες των Μυκηνών στο σύνολο του «μυκηναϊκού» κόσμου,(ΣΣ δηλαδή του ελληνικού ) «θα προσωποποιηθεί στην ιστορική μνήμη με τον αρχιστράτηγο των Ελλήνων στον Τρωικό πόλεμο, τον μυθικό (;) βασιλιά Αγαμέμνονα» ... «Ο μύθος, (;) που κρύβει πάντοτε μια ιστορική αλήθεια, θα επιλέξει αυτόν τον ατρόμητο άνακτα για αρχηγό».

Γύρω στα τέλη του 13ου αιώνα και στις αρχές του επόμενου ξέσπασαν μεμονωμένες και όχι κατ’ ανάγκη ταυτόχρονες πυρκαγιές, που ακολουθήθηκαν από επισκευές του ανακτόρου και των κτιρίων διοίκησης. Κατά τη διάρκεια του 12ου αι. π.X. οι περισσότερες εγκαταστάσεις, ανακτορικές και μη, εξακολούθησαν να λειτουργούν. Οι αναταραχές όμως του 1200 π.X. στη Μικρά Ασία και στην Ανατολική Μεσόγειο και η καταστροφή των εμπορίων τους από επιδρομείς απέκοψαν τις επαφές των Μυκηναίων ανάκτων με τα κυριότερα κέντρα συναλλαγών τους. O 12ος και ο 11ος αι. π.X. είναι για τις Μυκήνες περίοδος οικονομικής συρρίκνωσης και πολιτικής παρακμής, χωρίς όμως γενικές ή, έστω, εκτεταμένες καταστροφές. H ακρόπολη δεν είχε καν βίαιο τέλος.

Χρυσά δισκάρια με έκτυπη διακόσμηση.

Στους αιώνες που θα ακολουθήσουν, οι Μυκήνες έχουν φθίνουσα πορεία και θα καταλήξουν, τον 7ο αιώνα π.Χ., προσάρτημα του Αργους. Οι Αργείοι μετα από 300 και περισσότερα έτη τις καταλαμβάνουν το 468 π.Χ., καταστρέφουν καίρια τμήματα της οχύρωσης και εξανδραποδίζουν(;) τους κατοίκους. Μέχρι τον 2ο αιώνα μ.Χ., οπότε τις επισκέπτεται ο Παυσανίας, είναι ορατά μονάχα μέρη της οχύρωσης και η Πύλη των Λεόντων.


Ειδώλιο 

 Αυτό το μεγαλειώδες έμβλημα βασιλικής δύναμης και επιβολής θα είναι το αδιαμφισβήτητο τοπόσημο της ένδοξης πόλης που δεν υπήρχε πια, μέχρι τον 19ο αιώνα, οπότε ο Ερρίκος Σλήμαν θα ξεκινήσει τις ανασκαφές.

Ο Θησαυρός του Ατρέα 

Ακέφαλοι οι λέοντες και η πόλη λεηλατημένη από χέρια ντόπιων, κατακτητών, αλλά και περιηγητών, θα επιβεβαιώνουν το λατινικό απόφθεγμα: sic transit gloria mundi. Έτσι παρέρχεται η δόξα του κόσμου.
Η Πύλη των Λεόντων 




ΠΗΓΗ :Είναι μέρος από το κείμενο στο fractalart.gr της συντ. Αγγελικής Κώττη 
Αφορμή  υπήρξε η έκδοση του τόμου «Μυκήνες» από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση στη σειρά «Ο κύκλος των μουσείων».  με εξαιρετικές φωτογραφίες του Σωκράτη Μαυρομμάτη, και τη βοήθεια των εκδόσεων «Ολκός», προσφέρεται σε περιορισμένα αντίτυπα σε φορείς, σχολεία, πανεπιστήμια και επιστήμονες.

ΕΠΙΜΈΛΕΙΑ: ΑΡΧΑΙΟΓΝΩΜΩΝ 


«Ζήσης»: Εδώ τρως ψαράκι στο χωνάκι και παίρνεις ρέστα από πεντάευρο

«Ζήσης»: Εδώ τρως ψαράκι στο χωνάκι και παίρνεις ρέστα από πεντάευρο
Αν έχετε βαρεθεί να τρώτε βιαστικά και πρόχειρα junk food ή δεν είστε φαν του κρέατος, ένακαινούργιοstreet food, που έχει ανοίξει στην πλατεία της Αγίας Ειρήνης,δημιουργεί τη δική του πρόταση ψαροφαγίας.
Ο ιδιοκτήτης του, οΖήσης Παπαζήσης, που κληρονόμησε το πάθος για την κουζίνα και τα θαλασσινά από τον παππού του,είχε την καταπληκτική ιδέανα βάλει τα ψαράκια σε χωνάκιακαι να προσφέρει στους Αθηναίους μια εύκολη και ταυτόχρονα πολύ υγιεινή λύση για γρήγορο φαγητό.
Αν παρατηρήσετετα σουπλά του μαγαζιού,θα διαβάσετε πάνω τους την ιστορία του παππού Ζήση και της γιαγιάς Ουρανίας που,στο δικό τους κατάστημα στο Βόλοπίσω από την ψαραγορά,έφτιαξαν ένα γαστρονομικό στέκι, για τους λάτρεις του τσίπουρου. Εκεί δημιουργούσαν μοναδικά βράδια και έστηναν τρελά γλέντια μετά μουσικής για τους πιστούς θαμώνες τους.
Τότε ήταν που οεγγονός τουείδε για πρώτη φορά τον παππού του να τυλίγει σε λαδόκολλα ψάριαγια τους πελάτες του που τα έπαιρναν μαζί τους στο σπίτι ή στη δουλειά. Μια άλλη εκδοχή -θα τη βρείτε κι αυτή γραμμένη- λέει ότι την ιδέα την εμπνεύστηκε από τα ναυτάκια του στόλου, πουγια να περάσουν κρυφάστα πλοίαλαχταριστούς ψαρομεζέδεςκαινασυνεχίσουν το τσιμπούσι εν πλω, του ζητούσαννα κρύψει στα καπέλα τους τις εκλεκτές του λιχουδιές.
Δεν έχει σημασία ποια εκδοχή είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα. Πάντως, όταν μεγάλωσε ο μικρός Ζήσης,οι παιδικές αναμνήσεις επανήλθαν στο μυαλό τουκαι λαμβάνοντας υπόψιν του το πόσο άσχημη είναι η διατροφή όσων εργάζονται σε μεγάλες πόλεις, αποφάσισε να φέρει την τακτική του παππού του και στην Αθήνα.
Στον δρόμο λοιπόν που βρίσκονται όλα τα υφασματάδικα του κέντρου, έφτιαξε το δικό του μαγαζί με γούστο και συνέπεια στην οικογενειακή του παράδοση.Θα δείτε τα χωνάκια νακρέμονται μαζί με φωτεινά λαμπιόνια, συνθέτοντας ένα μοντέρνο μινιμαλιστικό σκηνικό, όπου κυριαρχεί το λευκό χρώμα.
Φυσικά αν θέλετε μπορείτε να καθίσετε στον χώρο καινα απολαύσετε το γεύμα σας, μαζί με τσίπουρο ή ούζο. Έχετε να διαλέξετε ανάμεσα σε μια μεγάλη ποικιλία από μεζέδες, όπωςντολμαδάκια γιαλαντζί με ανηθάτο γιαούρτι,φακοσαλάτα με ψίχα από πορτοκάλι, τρία είδη πιπεριάς και πάστα από μαϊντανό ή φάβα με καραμελωμένο κρεμμύδι,μύδια αχνιστά σε κρασί μεσκόρδοή μαστιχωτό ψητό χταπόδι. Πολύ καλές επίσης είναι οιθαλασσινές μακαρονάδες, που τις έμαθε από τους μερακλήδες προγόνους του, αλλά και τοριζότο με γαρίδες.
Στο χωνάκι τώρα μπορείτε να πάρετε ψαράκια και θαλασσινά,όπωςγαύρο, αθερίνα, μαρίδα, κροκέτες μπακαλιάρου με κουρκούτι,καλαμαράκιααλλά καιψιλή γαριδούλα (και μεελαφρώς πικάντικη σάλτσα horseradish),σος ταρτάρ ή λαδολέμονο.
Συχνά μπορείτε να βρείτε και οστρακοειδή, όπως γυαλιστερές ήκυδώνια,που μπορείτε άφοβα να καταναλώσετε, καθώς ο Ζήσης επιμένεινα διαλέγει πάνταποιοτικές πρώτες ύλες, φροντίζοντας να διατηρεί τις τιμές του εξαιρετικά χαμηλές.
Το κάθε χωνάκικοστίζει 3,90 ευρώ,δηλαδή όσο περίπου και ένα burger. Οπότε χωρίς να ξοδέψετε μια περιουσία και χωρίς να χάσετε χρόνο, μπορείτε να προσθέσετεστη διατροφή σας ένα πλούσιο και γεμάτο βιταμίνες γεύμα!
Αθηναΐδος 3, Αθήνα
Tηλέφωνο: 210 321 1152
http://www.xaftas.com/neoteee?p=4710#

«Γκρίζες ζώνες» έχει και η Τουρκία




ΕΤΙΚΕΤΕΣ:Τουρκία
Στο διεθνές δίκαιο ισχύει ως αρχή ότι οι συνθήκες που καθορίζουν σύνορα δεν λήγουν ποτέ. Οι λόγοι είναι η προστασία του συνοριακού status quo και η θέσπιση του απαραβίαστου των συνοριακών ρυθμίσεων. Το εδαφικό καθεστώς στο Αιγαίο έχει ρυθμιστεί από τις συνθήκες ειρήνης της Λωζάννης (1923), των Παρισίων (1947) και από την ιταλοτουρκική συμφωνία του Ιανουαρίου 1932 για τα Δωδεκάνησα και τη συμπληρωματική συμφωνία/πρακτικό (procès-verbal) του Δεκεμβρίου 1932.
Αυτό σημαίνει ότι ειδικώς στα Δωδεκάνησα ισχύει η οριοθετική γραμμή του 1932. Στο υπόλοιπο Αιγαίο ισχύουν τα άρθρα 6, 12 και 16 της Συνθήκης της Λωζάννης. Εκεί ορίζεται ότι στην τουρκική κυριαρχία περιλαμβάνονται όλα τα νησιά που βρίσκονται εντός τριών μιλίων (δηλ. 4.827 μέτρων) από τις τουρκικές ακτές και δεν εκχωρήθηκαν ρητώς στην Ελλάδα, καθώς και η Ιμβρος και η Τένεδος. Επομένως, ό,τι βρίσκεται πέραν των τριών μιλίων από τις τουρκικές ακτές δεν ανήκει στην Τουρκία.
Με την κρίση στα Ιμια το 1996, η Τουρκία ανακάλυψε την ύπαρξη νησιών αμφισβητούμενης ελληνικής κυριαρχίας στο Αιγαίο. Εκτοτε, προσπαθεί να ξαναερμηνεύσει συνθήκες που έχουν γραφεί προ 70 και 100 ετών και να σπείρει αμφιβολίες για ένα εδαφικό καθεστώς εδραιωμένο εδώ και δεκαετίες. Αμφισβητεί νησιά όπως οι Φούρνοι με 1.033 κατοίκους ή οι Οινούσσες με 826…
Αν κάποιος θελήσει να μπει προς χάριν παιγνίου σε αυτή τη συλλογιστική, θα ανακαλύψει ότι εάν υπάρχει κάποιο κράτος που έχει προβλήματα με «γκρίζες ζώνες» κυριαρχίας, αυτό είναι η Τουρκία. Στην είσοδο των Δαρδανελλίων υπάρχει ένα σύμπλεγμα τεσσάρων νησιών που είναι γνωστές ως Μαυρειές ή Λαγούσες. Στη Συνθήκη της Λωζάννης αναφέρεται στο άρθρο 12 ότι επιβεβαιώνεται η ελληνική κυριαρχία στα νησιά του Βορείου Αιγαίου «εκτός της Ιμβρου, Τενέδου και των Λαγουσών νήσων (Μαυρυών)». Στο άρθρο 14 αναφέρεται ότι «αι νήσοι Ιμβρος και Τένεδος, παραμένουσαι υπό την τουρκικήν κυριαρχίαν». Δεν υπάρχει, όμως, οποιαδήποτε αναφορά περί κυριαρχίας στις Μαυρειές νήσους, οι οποίες βρίσκονται πέραν των τριών μιλίων από τις τουρκικές ακτές. Επομένως, οι Μαυρειές δεν ανήκουν ούτε στην Ελλάδα αλλά ούτε και στην Τουρκία. Είναι μια κατά κυριολεξίαν γκρίζα ζώνη!
Επιπλέον, εκτός των τριών μιλίων από τις τουρκικές ακτές βρίσκονται αρκετά νησιά στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Μοσχονησίων, στον κόλπο του Αδραμυττίου έναντι της Λέσβου. Πρόκειται για τα νησάκια Δασκαλειό ή Κοκκινονήσι, Λιός, Καλαμόπουλο, Γιαλονήσι, Πύργος, Αδιάβατος, Ουλιά, Κάλαμος καθώς και για πέντε ανώνυμους βράχους. Αλλοι τρεις ανώνυμοι βράχοι βρίσκονται πέραν των τριών μιλίων ανάμεσα στις Οινούσσες της Χίου και στη χερσόνησο της Ερυθραίας.
Βάσει της τουρκικής λογικής, τα ίδια θα μπορούσαν να αναφερθούν και για την κατάσταση των νησιών που βρίσκονται στη θάλασσα του Μαρμαρά (Προποντίδα). Στη Συνθήκη των Σεβρών (1920) αναφέρεται ρητώς ότι τα συγκεκριμένα νησιά θα παραμείνουν οθωμανικά (άρθρο 27).
Αντιθέτως, στη Συνθήκη της Λωζάννης δεν αναφέρεται οτιδήποτε σχετικό. Πρόκειται για μία σειρά από μεγάλα νησιά: Προκόνησος (Marmara Adasi), Αφησιά (Ava Adasi), Καλόλιμνος (Imrali), Κούταλη (Ekinlik) και Προβατονήσι (Kuyus Adasi). Επίσης, ούτε τα Πριγκηπονήσια (έξω από την Κωνσταντινούπολη…) αναφέρονται ονομαστικώς σε κάποια συνθήκη.
Είναι προφανώς αδιανόητο για τους Τούρκους να συζητήσουν το νομικό καθεστώς των Πριγκηπονήσων. Αντιστοίχως, όμως, είναι αδιανόητο για την Ελλάδα να συζητά το καθεστώς των Φούρνων, των Οινουσσών κ.ο.κ. σε μια προσπάθεια κακόπιστης ερμηνείας των συνθηκών που θέσπισαν τα σύνορα και τα εδάφη των δύο χωρών. Η πόρτα του φρενοκομείου που άνοιξε με τα Ιμια, είναι καιρός επιτέλους να κλείσει.
* Ο κ. Αγγελος Μ. Συρίγος είναι αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Δικαίου και Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.
http://www.kathimerini.gr/
https://greek1.blogspot.com/
Έντυπη

Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις;

  Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις; – Θώμη Μπαλτσαβιά – GynaikaEimai 15 Ιανουαρίου 2025 Υπάρχουν πολλά στάδια που πέρασα με σένα και τη...