Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2017

ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΣ ΤΗΝ 5η ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ

Μην ξεχνάς την 5η Νοεμβρίου

guy-fawkes.png
Όπως κάθε χρόνο τέτοια μέρα, έτσι και σήμερα θα αναφερθούμε στην τρομερή ιστορία του Guy Fawkes, γνωστός και ως Guido Fawkes.
Ο Guy Fawkes, (1570 – 1606) ήταν Άγγλος στρατιώτης και μέλος μιας ομάδας Kαθολικών, οι οποίοι οργάνωσαν την Συνωμοσία της Πυρίτιδας (Gunpowder Plot) στις 5 Νοεμβρίου του 1605.
Σκοπός τους ήταν να ανατινάξουν το Βρετανικό κοινοβούλιο, ως αντίδραση στην τυραννική βασιλεία του Ιακώβου Α’, απέναντι στους Καθολικούς. Την τελευταία στιγμή, που θα γινόταν η έκρηξη, κάποιοι απ’ την ομάδα του Guy Fawkes, είχαν αντιρρήσεις για το γεγονός ότι θα πέθαιναν και δικοί τους, που θα ήταν μέσα στο Κοινοβούλιο, έτσι έστειλαν μια προειδοποιητική επιστολή στον λόρδο Monteagle. Τελικά οι κυβερνόντες το ψυλλιάστηκαν και μετά από έρευνα τους συνέλαβαν.
Οι συνωμότες αφού βασανίστηκαν βάναυσα, εκτελέστηκαν με αγχόνη και διαμελισμό στις 31 Ιανουαρίου 1606. Έκτοτε η μορφή και η μάσκα του Guy Fawkes, έγινε σύμβολο της αναρχίας και της αντίδρασης.
Για την Συνωμοσία της Πυρίτιδας υπάρχει και σχετικό τραγούδι, που το παραθέτω πιο κάτω, που τραγουδιέται πάντα αυτήν την μέρα αλλά και σε άλλες ειδικές περιπτώσεις, όπου ο κόσμος δείχνει την αντίδραση του σε ένα γεγονός.
Κλείνοντας να αναφέρω πως η ιστορία του Guy Fawkes ενέπνευσε πολλούς καλλιτέχνες και χρησιμοποιήθηκε πολλές φόρες σαν σημείο αναφοράς σε βιβλία και τραγούδια. Οι Anonymous, μια ομάδα χάκερ ακτιβιστών, έχουν σαν λογότυπο την μάσκα του Guy Fawkes.

Remember, remember!
The fifth of November,
The Gunpowder treason and plot;
I know of no reason
Why the Gunpowder treason
Should ever be forgot!
Guy Fawkes and his companions
Did the scheme contrive,
To blow the King and Parliament
All up alive.
Threescore barrels, laid below,
To prove old England’s overthrow.
But, by God’s providence, him they catch,
With a dark lantern, lighting a match!
A stick and a stake
For King James’s sake!
If you won’t give me one,
I’ll take two,
The better for me,
And the worse for you.
A rope, a rope, to hang the Pope,
A penn’orth of cheese to choke him,
A pint of beer to wash it down,
And a jolly good fire to burn him.
Holloa, boys! holloa, boys! make the bells ring!
Holloa, boys! holloa boys! God save the King!
Hip, hip, hooor-r-r-ray!

1920s-guy-fawkes-night-preparing-a-guy-made-up-from-fireworks-also-G1CCDELewes_Bonfire_Martyrs_Crossese-for-epic-FB-instgram-instagramguyfawkes-1600x720640px-Death_of_Comynp02ccc853324902Windsor_castle_guyfawkesnight1776fifth-of-november-building-the-guy-fawkes-1853-bonfire-night-cracker-BAM5WC

ΕΤΣΙ ΒΓΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΨΩΜΙ ΜΑΣ

Έτσι βγάζουμε το ψωμί μας

watermelons.jpg
Το 2013, ο διαγωνισμός για τον πιο δυνατό άνθρωπο στον κόσμο έγινε στην Κίνα. Οι διαγωνιζόμενοι, προκειμένου να διαφημίσουν τον διαγωνισμό σε πόλεις που δεν είχαν εύκολη πρόσβαση στα Μ.Μ.Ε., πήγαν σε αγροτικές περιοχές επιδεικνύοντας τους μυς τους. Στην πόλη Zhengzhou, συγκεκριμένα στην επαρχία Henan, οι διαγωνιζόμενοι σήκωναν μεγάλα καλάθια γεμάτα με καρπούζια, ένα σε κάθε χέρι, που το καθένα ζύγιζε περίπου 50-60 κιλά.
Και κάπου εκεί πέρασε μια γριούλα από μπροστά τους, κρατώντας και αυτή σε κάθε χέρι ένα τεράστιο καλάθι με καρπούζια αφήνοντας άναυδους τους καλογυμνασμένους άντρες. “Κάθε μέρα το κάνουμε αυτό. Έτσι βγάζουμε το ψωμί μας…”
https://perithorio.wordpress.com/

" ΛΕΙΠΩ... "

«Λείπω..»

σου λειπω
Λείπω από εμένα

Λείπω από εσένα
Λείπω στις στιγμές που με θες
Λείπω στις στιγμές που θέλω εμένα
Κι όταν θα τελειώνει η μέρα και το «τρέξιμο» και έρθει η νύχτα να ξαπλώσουμε μια στάλα και να κοιμηθούμε…. Αντί να κάνουμε τα «χάδια» μας…. Θα σκρολάρουμε(!) τις τελευταίες ενημερώσεις, τα τελευταία ποστς(!) και θα λείπουμε ΞΑΝΑ ο ένας από τον άλλον……….Κι ας είμαστε 3 εκατοστά απόσταση…😦
Και όταν μας βρει το ξημέρωμα και μπούμε πάλι στη ρουτίνα μας και στις υποχρεώσεις και στα «πρέπει» και στα «δεν προλαβαίνω τώρα και αυτό»…. Μία κλήση στο viber θα έρθει να μας «σώσει»;! Ένα «Μην ξεχάσεις να πάρεις τυρί για τα μακαρόνια», θα είναι οι πάλαι ποτέ «γλύκες» μας;
Οι μέρες θα περνάνε…βδομάδες….μήνες….χρόνια….
Πολλά χρόνια…Χρόνια που δε μετανιώνεις για όλα…ΟΚ….Αλλά θα ήθελες «ΚΑΤΙ» να σε αναζωογονήσει….Ενδεχομένως και με τον ίδιο άνθρωπο, που του γκρινιάζεις για την πορδίτσα που θα ρίξει, έτσι γιατί του ήρθε και νιώθει άνετα…. Ή σου γκρινιάζει που από την πολλή σου την κούραση δεν το ξύρισες το πόδι, γιατί και εσύ άνετα νιώθεις μετά από τόσα χρόνια, και σε λέει και πιθικάκι!!!❤
Αυτά λοιπόν, είναι οι «ομορφιές», οι «χαζομάρες», που στο τέλος τέλος σας αρέσουν…. Και στους δύο…. Έλα….αφήστε εγωισμούς και άλλες αηδίες και παραδεχτείτε το! Σας αρέσει που ακόμα και η γκρίνια της/του υπάρχει! Που είναι το «Σ’ΑΓΑΠΑΩ ρε βλαμμένο….Μην το κάνεις αυτό….τα ματάκια σου θα στάζουνε μετά και δεν το μπορώ αυτό»…….😉
Κάπου εκεί θα πρέπει να ισορροπήσουμε τις πολύ βαθιές ρίζες του εγωισμού μας! Άλλος πιό πυκνές, άλλος πιό αραιές…. Δεν πολυέχει σημασία….. Καλό είναι να τον μειώνουμε όσο μεγαλώνουμε/ωριμάζουμε σαν τα σάπια φρούτα (χαχαχα), μέχρι του σημείου να τον εκμηδενίζουμε…….
Λέεεεω εγώ τώρα….
Αν το καταφέρουμε έστω και λίγο….Θα δεις…..
Μπορεί και να αναρωτηθείς……….»Που είναι;; Μου έλειψε…»😉
Φιλιά

ΑΣΤΕΡΟΣΚΟΝΗ του NEIL GAIMAN ( ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ )

Το απόσπασμα της Πέμπτης: Αστερόσκονη 

του Neil Gaiman

Έκανε μια πλατιά χειρονομία, αγκαλιάζοντας το χωριό Τείχος από κάτω τους και το σκοτεινό ουρανό από πάνω τους.
Στον αστερισμό του Ωρίωνα, χαμηλά στον ορίζοντα προς την ανατολή, ένα αστέρι τρεμόπαιξε κι έλαμψε κι έπεσε.
«Για ένα φιλί, και για το χέρι σου», είπε με στόμφο ο Τρίστραν, «θα σου έφερνα εκείνο το πεφταστέρι».
Ανατρίχιασε. Το πανωφόρι του ήταν λεπτό και ήταν προφανές ότι δεν θα έπαιρνε το φιλί του, κι αυτό ήταν κάτι που δεν καταλάβαινε. Οι ήρωες στα νεανικά περιοδικά και στα φτηνά μυθιστορήματα ποτέ δεν είχαν τέτοια προβλήματα όταν ήθελαν να φιληθούν.
«Πήγαινε λοιπόν», είπε η Βικτόρια. «Κι αν το φέρεις, θα το κάνω.»
«Ποιο;» είπε ο Τρίσταν.
«Αν μου φέρεις εκείνο το αστέρι», είπε η Βικτόρια, «εκείνο εκεί που μόλις έπεσε, και όχι κάποιο άλλο αστέρι, τότε θα σε φιλήσω. Και ποιος ξέρει τι άλλο μπορεί να κάνω.»
Νιλ Γκάιμαν, Αστερόσκονη, μετ. Στεφανία Φέρρο, εκδ. Κέδρος σ. 59.
Ο Neil Gaiman γεννήθηκε στο Χάμσαϊρ της Αγγλίας τo 1960. Θεωρείται ένας από τους κορυφαίους μυθοπλάστες της εποχής μας. Έχει γράψει υπέροχα βιβλία για μεγάλους και παιδιά που έχουν αποσπάσει πολλά και σημαντικά βραβεία, όπως τα Nebula, Hugo, Bram Stoker και Locus. Στα πιο δημοφιλή έργα του συγκαταλέγεται η σειρά κόμικ The Sandman, με κεντρικό ήρωα τον Μορφέα, τον αινιγματικό άρχοντα του κόσμου των ονείρων, αλλά και το Ποτέ και πουθενά (Neverwhere) που μεταφέρθηκε στην μικρή οθόνη για το BBC ταυτόχρονα με την κυκλοφορία του βιβλίου. Το βιβλίο του Coraline: Το σπίτι στην ομίχλη, έγινε ταινία και ήταν υποψήφια για Όσκαρ καλύτερης ταινίας κινουμένων σχεδίων το 2010.
Για το μυθιστόρημα του Αστερόσκονη κέρδισε το βραβείο  Mythopoeic Award το 1999.
Το βιβλίο είναι γραμμένο σε διαφορετικό ύφος από αυτό που μας έχει συνηθίσει ο συγγραφέας. Το ύφος του ακολουθεί την προ- Τόλκιν αγγλική παράδοση, αυτή του Λόρδου Ντανσανί και της Hope Mirrlees.
Το βιβλίο Αστερόσκονη έγινε ταινία το 2007 με αρκετά καλές κριτικές.
Ο Gaiman έχει δείξει ενδιαφέρον στο να γράψει ένα sequel ή αν όχι, ένα βιβλίο με αφετηρία τον ίδιο κόσμο.
Πώς θα ήταν τα πράγματα στο χωριό Τείχος αν…
…η νεαρή βασίλισσα Βικτωρία της Αγγλίας είχε κρυφτεί εκεί για να αποφύγει τον αυστηρό πατέρα της·
…ο κύριος Ντίκενς έβαζε τον Όλιβερ Τουίστ να δουλεύει στο πανδοχείο του κυρίου Μπρόμιος, την Έβδομη Καρακάξα·
…ο κύριος Μορς μετέδιδε ζωντανά το περίφημο πανηγύρι που γίνεται κάθε εννέα χρόνια στα σύνορα με τη χώρα των ξωτικών.
Κανένας δε θα μάθει ποτέ. Εκείνη την εποχή, πριν πολλά πολλά χρόνια, συνέβη μια παράξενη ιστορία που τη θυμούνται ακόμη και σήμερα. Μια νύχτα του Οκτώβρη, ο νεαρός Τρίστραν Θορν δίνει μια απερίσκεπτη υπόσχεση: να φέρει στη Βικτόρια Φόρεστερ, την εκλεκτή της καρδιάς του, ένα πεφταστέρι για να κερδίσει την αγάπη της. Αν δεν ήταν τόσο αφελής, δε θα έδινε μια τόσο επιπόλαιη υπόσχεση. Αν δεν ήταν τόσο νέος, δε θα έμπαινε σ αυτή την περιπέτεια. Αλλά ο Τρίστραν θέλει να εκπληρώσει την Επιθυμία της Καρδιάς του. Και μόλις βρίσκει το αστέρι του, την αστεροχτυπημένη, αστεροσκονισμένη, αστεροθυμωμένη Ιβέιν, ετοιμάζεται για το ταξίδι της επιστροφής στο χωριό Τείχος. Δε θα είναι όμως τόσο εύκολο. Η μοχθηρή βασίλισσα-μάγισσα Λίλιμ και οι διψασμένοι για δύναμη άρχοντες του Ανεμόβροντου θέλουν κι εκείνοι το πεφταστέρι…
https://wordpress64426.wordpress.com/

ΟΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΝΑ ΓΗΠΕΔΟ....

Όλη η Ελλάδα, ένα γήπεδο…

oli-i-ellada-ena-gipedo
Είναι ένας αγώνας που κρατάει χρόνια –σαν την κολόνια του άσματος, αλλά στο πιο βάρβαρο, στο πιο μπρουτάλ και τελικώς δηλαδή… ουδεμία σχέσις! Μοιάζει με το ποδόσφαιρο αλλά, εδώ, παίζουν πολλές ομάδες! Επίσης, δεν υπάρχει πάγκος με αναπληρωματικούς, ενώ παίζουν ακόμη κι οι οπαδοί!
Οι ομάδες φοράνε φανέλες πράσινες, μπλε, κόκκινες, ροζ (δεν πρόκειται για στυλιστική άποψη, είναι κόκκινες που ξέβαψαν…), πορτοκαλί και μαύρες. Διαιτητές δεν υπάρχουν. Ενίοτε, όσοι φορούν μαύρες φανέλες, το παίζουν ρυθμιστές. Μερικές φορές, κάποιοι αλλάζουν φανέλες, έτσι, αυθαίρετα· κι αλλάζουν, με τον τρόπο αυτό, τις δυναμικές.
Μισοαδειανές οι κερκίδες.
Πάνω, ψηλά –εκεί που δε φτάνουν οι κραυγές– κάποιοι παρακολουθούν τον αγώνα χωρίς να τους ενδιαφέρει και ιδιαίτερα· μόνον όταν αλλάζουν ρούχο οι παίχτες, υπάρχει μια μικρή αναστάτωση. Τότε, φέρνουν τα κιάλια στα μάτια τους, τα κρατούν μέχρι να ολοκληρωθούν οι αλλαγές κι έπειτα συνεχίζουν ανέμελοι, τρώγοντας ακριβά εδέσματα, πίνοντας σπάνια ποτά, τραβώντας γραμμές κι επιδεικνύοντας τα κοσμήματα, τα ρολόγια, τα αξεσουάρ τους, το περιεχόμενο του πορτοφολιού τους, τους χάρτες κυριαρχίας τους.
Πού και πού, οι παίχτες στον αγωνιστικό χώρο, γυρνούν το βλέμμα τους προς τις ψηλές κερκίδες και χαίρονται που, τόσο σημαντικοί άνθρωποι τους παρακολουθούν, που είναι εδώ γι’ αυτούς, που τους εμψυχώνουν. Τι κι αν δε φτάνουν οι επευφημίες μέχρι το γήπεδο; Είναι που ‘χει φασαρία, είναι που εκείνοι κάθονται ψηλά… Γαμώ το κωλογήπεδο!
Όλοι, ψάχνουν τη μπάλα –μα η μπάλα, έχει χαθεί. Ή, μήπως, δεν υπάρχει μπάλα; Μήπως το γήπεδο είναι αρένα; Σ’ αυτή τους την αναζήτηση, οι μπλε φανέλες βρίζουν τις πράσινες, οι πράσινες τις κόκκινες και τις μπλε, οι κόκκινες τις πράσινες, τις ροζ και τις μαύρες, οι ροζ τις μαύρες, τις πορτοκαλί και τις κόκκινες, οι πορτοκαλί τις ροζ και τις κόκκινες , οι μαύρες όλες τις άλλες –ρίχνουν και μερικές ψιλές– ενώ, βασικό τους μέλημα και καθήκον, είναι να εξοντώσουν κάτι δυστυχισμένα ανθρωπάκια στις γωνιές του γηπέδου.
[«Τι κάνετε, ρε μαλάκες; Ποιος θα στρώνει το χλοοτάπητα, ποιος θα ράβει τα τέρματα, ποιος θα φρεσκάρει τις γραμμές;», φωνάζουν, τότε, εκείνοι από ψηλά, μόνο που λησμονούν πως οι φωνές τους δε φτάνουν μέχρι κάτω. «Ασ’ τους, μωρέ! Αναλώσιμοι είναι…», σηκώνουν αδιάφορα τους ώμους και συνεχίζουν την αγαπημένη τους ενασχόληση με το τίποτα].
♦ ♦ ♦
Χρόνια τώρα, τρωγόμαστε με τα ρούχα μας και μεταξύ μας.
Είμαστε οι καλύτεροι του χωριού, ακόμα κι όταν πετάμε τα σκουπίδια μας όπου να ‘ναι όταν κανείς δε μας βλέπει, όταν παρκάρουμε στις θέσεις των ΑΜΕΑ, όταν τρώμε τη σειρά του άλλου στην ουρά, όταν ξεγλιστράμε από τις υποχρεώσεις μας.
Είμαστε ωραίοι, ακόμα κι όταν δεν καταλαβαίνουμε κάποιες έννοιες –αλλά το παίζουμε ειδήμονες– ακόμη κι αν δεν ξέρουμε να γράψουμε, ακόμη κι αν μας διαφεύγουν ιστορικά γεγονότα –τι σημασία έχει; Εμείς είμαστε απόγονοι του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη!
Είμαστε μάγκες… γιατί, τη μια μέρα δηλώνουμε πράσινοι, ψηφίζουμε μπλε,χαιρόμαστε με το μαύρο και φασκελώνουμε τους ροζ, την άλλη μέρα δηλώνουμε μπλε, ψηφίζουμε ροζ, χαιρόμαστε με το μαύρο και φασκελώνουμε τους κόκκινους… Έχουμε ανακαλύψει ότι με αυτούς τους χρωματικούς συνδυασμούς, μπορούμε να τα έχουμε καλά με όλους (σχεδόν).
♦ ♦ ♦
Είμαστε αγανακτισμένοι.
Με τους δημοσίους υπαλλήλους, επειδή κοίταξαν –οι γελοίοι!– να βολευτούν.
[Κι εμείς θέλαμε κάποια στιγμή να βολευτούμε, αλλά δε μας έκατσε το μπλερουσφέτι, πήγαμε στο πράσινο ρουσφέτι, κάπου στράβωσε η δουλειά, τελικά μας έχωσε ο δήμαρχος όπου μπορούσε, την επόμενη τετραετία μας ξέχωσε ο άλλος δήμαρχος, ο αντίθετος… Τώρα, πλέκουμε κάλτσες!]
Με τους απεργούς. Επειδή θέλουμε να πάμε στη δουλειά μας (ναι, να πάρουμε… μαλλί για τις κάλτσες!) και μας κλείνουν το δρόμο.
Επειδή τα ‘χουν βάλει με την κυβέρνηση που, η καημένη…, προσπαθεί να εξυγιάνει τον τόπο από τα σκάνδαλα και τις ρεμούλες.
Είναι τρελοί αυτοί οι απεργοί!
Επειδή θέλουμε να πάμε για καφέ (4,50 γιουρόπουλα ο καφές) κι έχουν απεργία οι εργαζόμενοι στο μετρό –α, τους αλήτες!
Με τους πρόσφυγες και τους μετανάστες.
Επειδή μας παίρνουν τις δουλειές μέσα απ’ τα χέρια μας!
[15ευρώ μεροκάματο… Όταν 8ευρώ/ώρα παίρνει η (Ελληνίδα) φοιτήτρια που βοηθάει παιδάκια του δημοτικού στα μαθήματά τους!]
Επειδή «δεν μπορούν να ενσωματωθούν στο κοινωνικό σύνολο, δεν έχουμε βρε παιδί μου τον ίδιο πολιτισμό!»
Γι’ αυτό κι εμείς, απορρίπτουμε τη διαφορά στο χρώμα (ασχέτως αν το καλοκαίρι πασαλειβόμαστε 102 παστουρηματικά για να μοιάζουμε σαν Αφρικανοί φύλαρχοι!), τη διαφορά στη γλώσσα (ασχέτως αν γράφουμε greeklish κι έχουμε επίσης μετατρέψει το «μου» σε «μ», το «σου» σε «σ», το του σε «τ» –μεταφράζοντας κάθε φορά σε… ελληνικά, με προφορά θεσσαλικού κάμπου!), τη διαφορά στην «προέλευση»  (ασχέτως αν καταπίνουμε αμάσητα τα ευρωαμερικανικά πρότυπα των reality shows και των life style magazines–ε, πώς να το κάνουμε, βρε αδερφέ! Έχουμε το… ξανθό, στο dna μας! Οι Άρειοι Survivors!), τη διαφορά στη θρησκεία (διότι εμείς είμεθα Ελλάς, Ελλήνων Χριστιανών! Βέεεβαια!)
Επειδή… έτσι! «Να κάτσουν στην πατρίδα τους να πολεμήσουν!» (Άνευ σχολίου κι αιτιολογίας, δεν υπάρχει και δεν χωρά σε καμία λογική, κοινή ή προχωρημένη).
Με το γείτονα. Επειδή έχει καλύτερο σπίτι, μεγαλύτερο αυτοκίνητο και ωραιότερη γκόμενα. Ή, επειδή παίρνει περισσότερα φράγκα.
♦ ♦ ♦
Έχω συναντήσει άτομα που «γνώρισαν» το… σοσιαλισμό, με τον Σημίτη (και αργότερα, με τον Βαγγέλη και τη Φώφη)!
Έχω συναντήσει άτομα που δηλώνουν «αριστεροί» και υποστηρίζουν το Μνημόνιο και… τον Τζήμερο!
Έχω συναντήσει άτομα που ψήφιζαν Δεξιά από… σπερματοζωάρια, αλλά προκειμένου να κερδίσουν μια θέση στο ψηφοδέλτιο ενός «ανεξάρτητου» (πρώην «πράσινου») υποψήφιου το ‘παιξαν απολιτίκ –κι αλωνίζουν στα δημαρχεία.
Έχω συναντήσει «σύντροφο» (και καλά, ΚΚΕ) που ‘χει φάει με χρυσά κουτάλια, κάνοντάς τα, –για λογαριασμό των πελατών του–, «πλακάκια» με την Εφορία.
Έχω συναντήσει «καλούς χριστιανούς» που κάθονται πίσω απ’ την κουρτίνα και με το τηλέφωνο στο χέρι, έτοιμοι να καρφώσουν το γείτονα.
Κι είμαι σίγουρη ότι, τέτοιους, έχεις γνωρίσει κι εσύ.
♦ ♦ ♦
Οι από πάνω, αφήνουν προς στιγμήν το φαγητό και το ποτό τους, ανοίγουν τα laptop τους κι αρχίζουν τους υπολογισμούς. Είναι σε σύνδεση με άλλους, που τους δίνουν εντολές, «μην τα σκατώσετε τώρα! Στέλνουμε ενισχύσεις!»
♦ ♦ ♦
Η κυρία με το πρόσωπο–μάσκα, τεντώνει νωχελικά τα πόδια της, στο πολυτελές θεωρείο, μακριά απ’ τον αγωνιστικό χώρο, μακριά κι από τις μακρινές κερκίδες.
«Θόδωρε… βρίσκεις πως το πεντικιούρ μου θέλει φρεσκάρισμα, n’est-ce pas?…»
https://molyvikaixarti.wordpress.com/

Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ : Η ΑΓΙΑ ΜΕΡΑ ΤΗΣ 8ης ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 1912 ...!

Η Απελευθέρωση Της Μυτιλήνης: Η Αγία 


Ημέρα Της 8ης Νοεμβρίου 1912…! (Photo)


Το θωρηκτό Αβέρωφ
Ανδρέας Μουντζουρούλιας
Όταν έφτασε στη Λέσβο η είδηση για απελευθέρωση των γειτονικών νησιών από τον Ελληνικό στόλο, οι Έλληνες αναθάρρησαν. Η επιθυμία για απελευθέρωση από τους Τούρκους, τους οδήγησε να στείλουν Επιτροπή Πλωμαριτών (αποτελούμενη από της Ιωάννη Πετρέλλη, Γεώργιο Λύτρα, Δ. Τσακίρη και Γεώργιο Τόμπρα ή Πολυχνιάτη) στο Μούδρο, στη Λήμνο, και να παραδώσει επιστολή στον Υποναύαρχο Κουντουριώτη. Με την επιστολή αυτή δίνονταν πληροφορίες για τη δύναμη των Τούρκων στη Λέσβο, παράλληλα η επιτροπή ζήτησε την επίσπευση της απελευθέρωσης του νησιού.
Έτσι, ο Ελληνικός στόλος, ανταποκρινόμενος στις 7 Νοεμβρίου του 1912 το βράδυ, ξεκίνησε από τον κόλπο του Μούδρου με επικεφαλής τον Κουντουριώτη και το θωρηκτό «Αβέρωφ» για τη Λέσβο. Το ξημέρωμα της 8ης Νοεμβρίου τα Ελληνικά πλοία έπλεαν έξω από το λιμάνι της Μυτιλήνης.
Αμέσως από τον Υποναύαρχο Κουντουριώτη επιδόθηκε τελεσίγραφο στις Τουρκικές αρχές του νησιού, με το οποίο ζητούσε την άμεση παράδοση της πόλης. Τότε πραγματοποιήθηκε σύσκεψη μεταξύ των Τουρκικών αρχών, των Χριστιανών και Μουσουλμάνων προυχόντων της Μυτιλήνης και αποφασίστηκε να αποχωρήσουν από το εσωτερικό του νησιού οι Τουρκικές δυνάμεις και να γίνει αναίμακτα η κατάληψη της πόλης, προκειμένου να αποφευχθεί αιματοχυσία του άμαχου πληθυσμού.
Η απόβαση των Ελλήνων έγινε στις 12:30 στην Πετρόσκαλα που βρισκόταν στη θέση του σημερινού Τελωνείου. Η υποδοχή των Ελλήνων έγινε με ξέφρενους πανηγυρισμούς από τους κατοίκους και μετά την παράδοση της πόλης στους Έλληνες από τις Τουρκικές αρχές η πόλη σημαιοστολίστηκε. Ακολούθως, στο Μητροπολιτικό ναό του Αγίου Αθανασίου πραγματοποιήθηκε Δοξολογία στην οποία χοροστάτησε ο Μητροπολίτης Μυτιλήνης, Κύριλλος, ο οποίος μαζί με το σύνολο των παρευρισκομένων έψαλαν το «Χριστός Ανέστη».
Αμέσως τότε με ανακοίνωσή τους οι Ελληνικές αρχές κήρυξαν την ένωση του νησιού με την Ελλάδα και διακήρυξαν την ισονομία και την ισοπολιτεία για όλους τους κατοίκους, Χριστιανούς και Μουσουλμάνους.
Από τα πρώτα μέτρα της Ελληνικής διοίκησης ήταν η έκδοση αναμνηστικής σειράς γραμματοσήμων. Η έκδοση πραγματοποιήθηκε με την επισήμανση των κατασχεθέντων στο Ταχυδρομείο Οθωμανικών γραμματοσήμων με τη φράση «Ελληνική Κατοχή Μυτιλήνης». Η λέξη «κατοχή» σηματοδοτούσε την προσωρινότητα της ενσωμάτωσης του νησιού με την Ελλάδα.
Η λέξη «κατοχή» συνεχίστηκε να χρησιμοποιείται μέχρι την οριστική ενσωμάτωση της Μυτιλήνης με την Ελλάδα που έγινε το 1923 με τη Συνθήκη της Λωζάνης.
Διαφορετική, ωστόσο, ήταν η τύχη των δύο νησιών Ίμβρου και Τενέδου που με τη συνθήκη του 1923 ενσωματώθηκαν στην Τουρκία.
Οι Ελληνικές δυνάμεις που αποβιβάστηκαν στη Μυτιλήνη δεν ξεπερνούσαν τους 1.600 άνδρες. Ο Τουρκικός στρατός αριθμούσε 1.500 με 2.000 άνδρες. Τότε αποφασίστηκε από την ελληνική πλευρά να μη γίνει τελικά σύγκρουση πριν φτάσουν και οι ελληνικές ενισχύσεις (στρατιωτικά μέσα και πολεμοφόδια).
Όταν την 8η Νοεμβρίου του 1912 έγινε η απόβαση του Ελληνικού στρατού, αρκετοί Έλληνες τέθηκαν στη διάθεση του Ελληνικού στρατού. Αυτοί εξοπλίστηκαν με σκοπό να χρησιμοποιηθούν ως πολιτοφυλακή στα λεσβιακά χωριά και ως αντιστάθμισμα στα αντάρτικα τουρκικά σώματα. Έτσι, διαπράχθηκαν αρκετές τρομοκρατικές πράξεις κατά των αμάχων πληθυσμών και από τις δύο πλευρές. Γι’ αυτό οι Ελληνικές αρχές ζήτησαν τον αφοπλισμό των Χριστιανικών αντάρτικών σωμάτων και τιμώρησαν αρκετούς ένοπλους που πρωτοστάτησαν σε επεισόδια εναντίον αμάχων.
Οι Τουρκικές στρατιωτικές δυνάμεις είχαν οχυρωθεί στον Κλαπάδο. Πρόκειται για μουσουλμανικό χωριό (δεν υπάρχει σήμερα) που βρισκόταν στην ευρύτερη περιφέρεια της Λαφιώνας.
Στο Μόλυβο οι κάτοικοι, θεωρώντας ότι η απελευθέρωσή τους θα έρθει πολύ σύντομα, «εξαφάνισαν» από τα μαγαζιά όλα τα υφάσματα με γαλάζιο και λευκό χρώμα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι Τούρκοι να διενεργήσουν και έρευνες στα σπίτια. Ταυτόχρονα, ο Ελληνικός στόλος βομβάρδισε τα καΐκια στη Σκάλα του Μολύβου, ώστε να κοπεί κάθε επικοινωνία με τα μικρασιατικά παράλια.
Στο μεταξύ ο Ελληνικός στόλος είχε ενισχύσει το νησί με περίπου 15.000 άνδρες οι οποίοι πλαισιώνονταν από πολλούς ντόπιους εθελοντές. Το κύριο σώμα εθελοντών αποτελούσε η Λεσβιακή φάλαγγα η οποία απαρτιζόταν από 210 Λέσβιους μετανάστες που είχαν έρθει από την Αμερική.
Η Λεσβιακή Φάλαγξ
Εκτός όμως από το εσωτερικό της χώρας, έντονες διεργασίες -με βασικό και κύριο θέμα την απελευθέρωση της σκλαβωμένης ακόμα Ελλάδας- γίνονταν και μεταξύ των Ελλήνων του εξωτερικού. Έτσι, όταν στις 5 Οκτωβρίου 1912 κηρύχθηκε ο πρώτος βαλκανικός πόλεμος, Έλληνες μετανάστες απ’ όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και Λέσβιοι, ανταποκρινόμενοι στο εθνικό προσκλητήριο, έσπευσαν να συμβάλλουν στην απελευθέρωση και της ιδιαίτερης πατρίδας τους, και μετά από ταξίδι ενός μήνα περίπου, -με τα μέσα της εποχής- έφτασαν στον Πειραιά και έσπευσαν αμέσως στα ορισθέντα κέντρα κατατάξεως. Τα έξοδα για τον ρουχισμό και την υπόδηση κατέβαλαν εξ ολοκλήρου οι ίδιοι, ή άλλοι συμπατριώτες τους Λέσβιοι από τις ΗΠΑ.
Πρωτεργάτης της όλης κίνησης ήταν ο επιλοχίας και μετέπειτα συνταγματάρχης Εμμανουήλ Μαρινάκης. Τελικά 210 Λέσβιοι μετανάστες της Αμερικής συγκρότησαν ένα λόχο, που καταγράφηκε στην ιστορία με το όνομα «Λεσβιακή Φάλαγγα». Η Φάλαγγα ενσωματώθηκε στον ελληνικό στρατό ως 37ος λόχος στο 7ο Έμπεδο Πεζικό Σύνταγμα και ως διοικητής της ορίστηκε ο υπολοχαγός πεζικού Περικλής Δρίτσας. Έτσι με μορφή οργανωμένου λόχου, παρατάχθηκε μπροστά από το Υπουργείο Εξωτερικών στην Αθήνα και επιθεωρήθηκε από τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο. Η λεσβιακή καταγωγή των στρατιωτών αυτών, οδήγησε την ηγεσία του στρατεύματος, να εντάξει την Φάλαγγα στις δυνάμεις που θα αναλάμβαναν την απελευθέρωση της Λέσβου, που άρχισε με την κατάληψη της πόλης της Μυτιλήνης. Και ναι μεν η πόλη της Μυτιλήνης είχε περιέλθει στην ελληνική επικράτεια, όπως και μετά διήμερο το Πλωμάρι, το δυτικό όμως μέρος του νησιού, όπου είχε αποσυρθεί ο τουρκικός στρατός και όπου υπήρχε σημαντικός αριθμός οθωμανικού πληθυσμού παρέμενε ύπό την τουρκική κυριαρχία.
Στο σχηματιζόμενο στρατιωτικό σώμα, που θα έδινε τη μάχη για την απελευθέρωση όλου του νησιού στις 28 Νοεμβρίου του 1912, έφθασε η Λεσβιακή Φάλαγγα στην ήδη απελευθερωμένη Μυτιλήνη, προκειμένου να επιτευχθεί ο εξαναγκασμός σε παράδοση των τουρκικών τακτικών και άτακτων ένοπλων τμημάτων που είχαν οχυρωθεί στην περιοχή του Κλαπάδου.
Η άφιξη της Λεσβιακής Φάλαγγας στην Λέσβο προκάλεσε παραλήρημα. Η παρουσία της αποτελούσε έμπρακτη απόδειξη της συμβολής των Λεσβίων στην απελευθέρωση της ιδιαίτερης πατρίδας τους. Με κάθε αφορμή οι δραστηριότητες της Φάλαγγας, καταγράφονταν είτε μέσα από τις στήλες του τοπικού τύπου, είτε μέσα από τους φωτογραφικούς φακούς του Σίμου Χουτζαίου και του Φριτς Μραζ.
Στις 30 Νοεμβρίου αρχίζει η προέλαση του ενισχυθέντος ελληνικού στρατού προς τα βόρεια και δυτικά με στόχο την εκκαθάριση των γειτονικών με τη Μυτιλήνη περιοχών από τυχόν τουρκικούς θύλακες. Η Λεσβιακή Φάλαγγα κατευθύνεται βόρεια φτάνει στην Παναγιούδα, όπου της γίνεται απερίγραπτη υποδοχή: «Καθ’ όλον τον δρόμον», καταγράφει ο συντάκτης της τοπικής εφημερίδας Λαϊκός Αγών, «κοριτσάκια του σχολείου καθ’ ομίλους έψαλλον εθνικά τραγούδια, γέροντες και παιδία εχειροκροτούσαν και εζητωκραύγαζον και έρραιναν με άνθη και ρύζι τον γεναίον στρατόν μας».
Στις 11.00 π.μ. η Φάλαγγα εισέρχεται θριαμβευτικά στα Πάμφιλα. Αξίζει τον κόπο να αναφερθεί, άλλο ένα απόσπασμα από το σχετικό δημοσίευμα της εφημερίδας «Σάλπιγξ»: «Οι ιερείς με τας σημαίας, οι διδάσκαλοι και οι διδασκάλισσαι μετά μαθητών και μαθητριών εν παρατάξει μετά δαφνών ανά χείρας, οι προύχοντες και όλοι οι κάτοικοι του χωρίου και των πέριξ συνηθρίσθησαν δια την υποδοχήν. Οι κώδωνες των εκκλησιών ήχουν χαρμοσύνως, ενώ αι νέαι με άνθη εις τας χείρας έραινον τους ευσταλείς νέους της Φάλαγγος, η δε μουσική ορχήστρα η διευθυνομένη παρά του γνωστού μουσικού κ. Εμμανουήλ Χατζέλη επαιάνιζε εναλλάξ τον εθνικόν ύμνον και το «μαύρη είναι η νύχτα στα βουνά»… Ο επί κεφαλής αξιωματικός, λοχαγός κ. Δρίτσας, προσεκάλεσε τον Δήμαρχον και εδήλωσεν εις αυτόν ότι εν ονόματι του Βασιλέως των Ελλήνων Γεωργίου καταλαμβάνει την πόλιν….Είτα … αι γυναίκες των Παμφίλων έτρεξαν εις τας οικίας και έφεραν κάνιστρα με παντοειδή τρόφιμα και γλυκίσματα, ύδωρ και διάφορα άλλα, άτινα προσέφερον εις τους στρατιώτας. Μετά το γεύμα, παιανιζούσης της μουσικής, εχόρευσαν όλοι οι στρατιώται διαφόρους εθνικούς χορούς υπό τα χειροκροτήματα και τας εκκωφαντικάς ζητωκραυγάς των δεσποινίδων και κυριών.»
Ιστορικό της μάχης του Κλαπάδου Στύψης Λέσβου 1912
1) Δυνάμεις Αντιπάλων
(α) Ελλήνων
Αι αρχικώς αποβιβασθείσαι Δυνάμεις εκρίθησαν ανεπαρκείς, διό εστάλησαν ενισχύσεις αποτελούμεναι εκ τών κατωτέρω τμημάτων:
— 2ον ΤΠ)19ΣΠ δυν. 21 αξ/κών και 1038 οπλιτών.
— Λόχος Λεσβίων δυν. 210 ανδρών.
— Λόχος Εμπέων 7ου ΣΠ δυν. 165 ανδρών.
— Πυρ/χία 6 πυρ/λων ορειβατικών Κρούπ.
Ούτο η συνωλική δύναμις ανήλθεν εις 3175 άνδρας με 6 ορειβ. πυρ/λα και δύο τοιαύτα Ναυτικού.
(β) Τούρκων
Οι Τούρκοι διέθεταν κατά πληροφορίας 2000 άνδρας είς το παρά το ΚΛΑΠΑΔΟΣ Στρατόπεδον και ελαφρά τμήματα καλύψεως είς τα χωρία ΚΛΕΙΩ — ΚΑΠΗ — ΔΑΦΙΑ — ΦΙΛΙΑ.
(2) Εξέλιξις της Μάχης
Αι Ελληνικαί Δυνάμεις συγκροτήθησαν είς δύο φάλαγγας, αίτινες εκινήθησαν η μία επί του δρομολογίου ΛΑΜΠΟΥ ΜΥΛΟΙ — ΚΑΛΛΟΝΗ — ΚΛΑΠΑΔΟΣ η ετέρα επί του δρομολογίου ΘΕΡΜΗ — ΠΗΓΗ — ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ — ΑΡΙΣΒΗ — ΚΛΑΠΑΔΟΣ Ήραν τας συναντωμένας μικροαντιστάσεως και την νύκτα της 4/5 έλαβον την επαφήν με την τοποθεσίαν ΚΛΑΠΑΔΟΣ. Τα ημέτερα τμήματα μετά 4ήμερον συνεχή αγώνα ήχθησαν την Νύκτα της 7/8 Δεκ. 1912 είς την παρυφήν του χωρίου ΚΛΑΠΑΔΟΣ υποχρεώσαντα ούτω τας Τουρκικάς Δυνάμεις είς παράδοσιν, αίτινες απέστειλαν την αυτήν νύκτα φάκελλον περιέχοντα αίτησιν παραδόσεως την οποίαν είχον υπογράψει άπαντες οι Τούρκοι Αξ/κοί. Κατόπιν τού-του την 8ην ώραν της 8ης Δεκεμβρίου 1912 υπεγράφη το πρωτόκολλον παραδόσεως τών Τουρκικών Δυνάμεων, ήτις συνετελέσθη μέχρι των μεσημβρινών ωρών. Ούτω έληξεν η επιχείρησις διά της οποίας ελευθερώθη η ΛΕΣΒΟΣ και η οποία είχεν συνολικάς απωλείας: Νεκροί: Αξ/κοί 1 — Οπλίται 16 — Ναύται: 4 και είς Μοναχός της Μονής Λειμώνος. Τραυματίαι: αξ/κοί 1– Οπλίται 80.

Ο Βόλος και το Πήλιο ξεκίνησαν την τουριστική προβολή του 2025 με την έκθεση τουρισμού FERIEN MESSE στην Αυστρία.

  Ο Βόλος και το Πήλιο ξεκίνησαν την τουριστική προβολή του 2025 με την έκθεση τουρισμού FERIEN MESSE στην Αυστρία. 23 Ιανουαρίου 2025, 11:1...