ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΤΟΥ ΠΗΛΙΟΥ
Επανεκκινούν το Σάββατο 14 Δεκεμβρίου τα δρομολόγια του θρυλικού τρένου στις πιο στενές γραμμές της Ευρώπης
«ΗΠορταριά, η Ανάκασα και η Μακρυνίτσα έπαιζαν κρυφτό μέσα στα σύννεφα όταν έφτασα στα ύψη εκείνα. Το Πήλιο ήταν κατσουφιασμένο. Αλλά τ’ απογευματάκι ένα ευεργετικό και διακριτικό βορρηαδάκι διέλυσε τη νέφωσι κι’ άφησε να φανή “εν όλη του τη δόξη” το καταπράσινο βουνό με τα αρχοντικά σπίτια των χωριών του. […] Ο “Μουτζούρης”, ένας σιδηρόδρομος, που θυμίζει πολύ εις μικρογραφίαν το περίφημο “Θηρίον της Κηφισιάς”, μας ανέβασε… κατάμαυρους στις Μηλιές. Η διαδρομή του κοντά σε γραφικές παραλίες, θάλασσα ασημένια από δάση εληάς και βαρυφορτωμένες κυδωνιές και μηλιές είναι κάτι που δεν περιγράφεται εύκολα».
Αυτά έγραφε ο Μ.Χ. Κωνσταντόπουλος στη στήλη «Διακοπές στην Ελλάδα» της «Καθημερινής» στις 4 Οκτωβρίου του 1959.
Τι έγραφε η «Κ» το 1996
Στις 17 Μαΐου του 1996, στα «Σύντομα» της εφημερίδας μας διαβάζαμε:
«Επειτα από 25 χρόνια παροπλισμού, το τρενάκι του Πηλίου, ο θρυλικός “μουτζούρης”, θα ανηφορίσει και πάλι στη γνωστή του διαδρομή από τα Ανω Λεχώνια μέχρι τις Μηλιές. Πρόκειται για το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο του τρένου σε ολόκληρο το μήκος της διαδρομής και είναι προάγγελος της επαναλειτουργίας του που θα γίνει στα μέσα του καλοκαιριού. Οι δύο ατμομηχανές, καθώς και δύο βαγόνια μεταφέρθηκαν από τον ΟΣΕ με γερανούς και πλατφόρμες στο σταθμό Ανω Λεχωνίων και το πρώτο ταξίδι του τρένου προγραμματίστηκε για το Σαββατοκύριακο. Τα σημαντικότερα έργα της σιδηροδρομικής γραμμής έχουν ολοκληρωθεί και η υλοποίηση της συμφωνίας μεταξύ Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης προχωρεί κανονικά. Στον νέο υπό ίδρυση φορέα που θα διαχειρίζεται την λειτουργία του τρένου θα μετέχουν ο ΟΣΕ με ποσοστό 51% και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση με το υπόλοιπο 49%, διατηρώντας, ωστόσο, το δικαίωμα να παραχωρήσει μέρος του σε όποιο δήμο ή κοινότητα το επιθυμεί».
Ο «Μουτζούρης», αξίζει να σημειωθεί, είχε διακόψει τα δρομολόγιά του το 1971, ενώ τα δρομολόγιά του επανήλθαν στις αρχές του 2000, γνωρίζοντας νέα άνθηση.
Είναι ένα από τα πιο γραφικά δρομολόγια –αν όχι το γραφικότερο– του σιδηροδρομικού μας δικτύου. Ο «Μουτζούρης» –έργο του Εβαρίστο Ντε Κίρικο, διάσημου Ιταλού μηχανικού και πατέρα του ζωγράφου Τζόρτζιο Ντε Κίρικο, ο οποίος σχεδίαζε το μεγαλεπήβολο για εκείνα τα χρόνια τρενάκι του Πηλίου– είναι και πάλι έτοιμος να ανηφορίσει στο βουνό των Κενταύρων. Το Σάββατο, 14 Δεκεμβρίου, σύμφωνα με ανακοίνωση της Hellenic Train, θα κάνει και πάλι τη «διαδρομή του κοντά σε γραφικές παραλίες, θάλασσα ασημένια από δάση εληάς και βαρυφορτωμένες κυδωνιές και μηλιές», όπως είχε γράψει πριν από 65 χρόνια ο Μ.Χ. Κωνσταντόπουλος.
Ντε Κίρικο και υιός
Κατασκευασμένη σε δύο στάδια, μεταξύ του 1894 και του 1903, η σιδηροδρομική διαδρομή αποτέλεσε σημαντικό παράγοντα περαιτέρω ανάπτυξης των χωριών του Πηλίου. Την επίβλεψη της κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου είχε ο Εβαρίστο Ντε Κίρικο, ο πατέρας του γνωστού ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Στα έργα κατασκευής του δικτύου, ο μικρός τότε Ντε Κίρικο ήταν εκεί παρατηρώντας το μέσο που έμελλε αργότερα να τον εμπνέει και να συνοδεύει σταθερά τις δημιουργίες του.
Η αδημονία των επιβατών
Οπως μας μεταφέρουν στελέχη της εταιρείας, αναμένεται –βάσει των στοιχείων από τα προηγούμενα έτη, πλην του 2023 οπότε και ο Daniel είχε πληγώσει βαθιά τη Θεσσαλία– το κάθε δρομολόγιο να είναι πλήρες, καλύπτοντας και τις 120 θέσεις του συρμού που πατεί στις πιο στενές σιδηροδρομικές γραμμές, με 60 εκατοστά πλάτος.
Τα δρομολόγια θα γίνουν καθημερινά από τις 21 Δεκεμβρίου 2024 και θα διαρκέσουν έως τις 6 Ιανουαρίου 2025. Το επόμενο διάστημα η γραμμή θα λειτουργεί μόνο τα Σαββατοκύριακα.
Μάλιστα, τις προηγούμενες χρονιές λειτουργούσε κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς από Παρασκευή έως και Δευτέρα. Φέτος, σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Hellenic Train, τα δρομολόγια θα γίνουν καθημερινά από τις 21 Δεκεμβρίου 2024. Η γραμμή, μάλιστα, όπως μας ενημερώνει η εταιρεία, θα λειτουργεί καθημερινά έως τις 6 Ιανουαρίου του 2025, ενώ το επόμενο διάστημα το τρένο του Πηλίου θα κάνει το γραφικό του δρομολόγιο μόνο τα Σαββατοκύριακα.
Ο «Μουτζούρης», ένα μνημείο σιδηροδρομικής αρχιτεκτονικής, έχει αφετηρία στα Ανω Λεχώνια (καθημερινά στις 10.00 το πρωί), πεδινό χωριό του δυτικού Πηλίου. Οπως λέει η Hellenic Train, με ταχύτητα περίπου 20 χλμ. την ώρα, ακολουθεί ορεινή διαδρομή σε κατάφυτες πλαγιές με πυκνή βλάστηση από πλατάνια και πουρνάρια, αλλά και θέα στο Αιγαίο Πέλαγος.
Με ταχύτητα περίπου 20 χλμ. την ώρα, ακολουθεί ορεινή διαδρομή σε κατάφυτες πλαγιές με πυκνή βλάστηση από πλατάνια και πουρνάρια, αλλά και θέα στο Αιγαίο Πέλαγος.
«Το μαγευτικό φυσικό τοπίο συμπληρώνουν οι περίτεχνες ανθρώπινες κατασκευές από λαξευτή μαρμαρόπετρα και γκρίζο ασβεστόλιθο, τα τοξωτά γεφύρια, οι καμάρες και οι σήραγγες. Ξεχωριστά δείγματα η λίθινη πεντάτοξη γέφυρα Καλόρεμα στην περιοχή του Μαλακίου και η μεγάλη μεταλλική γέφυρα του Ταξιάρχη ή γέφυρα Ντε Κίρικο με το ιδιαίτερο πέρασμα – στο σημείο αυτό το τρένο θα κυλήσει σε καμπύλη γραμμή, ενώ η γέφυρα είναι ευθεία. Το τρένο σταθμεύει για 15 λεπτά στο χωριό Ανω Γατζέα του νότιου Πηλίου (σ.σ. στάση που θα γίνεται και στις δύο διαδρομές) και, μετά από μια διαδρομή 15 χιλιομέτρων και 90 λεπτών συνολικά, καταλήγει στις Μηλιές», σύμφωνα με όσα αναφέρει η εταιρεία. Από τις Μηλιές, το δρομολόγιο θα παίρνει τον δρόμο της επιστροφής στις 15.00.
Χρήσιμα με μια ματιά
🚃 Το τρένο αναχωρεί από τα Ανω Λεχώνια στις 10.00 π.μ. και επιστρέφει από τις Μηλιές στις 15.00, με ενδιάμεση στάθμευση 15 λεπτών στην Ανω Γατζέα και στις δύο κατευθύνσεις της διαδρομής.
🎫 Το εισιτήριο για την απλή διαδρομή κοστίζει 10€, ενώ για την διαδρομή με επιστροφή κοστίζει 18€. Το παιδικό εισιτήριο κοστίζει αντίστοιχα 6€ και 10€ και ισχύει για παιδιά ηλικίας 4-12 ετών.
🎟 Εισιτήρια μπορείτε να εκδώσετε από όλα τα φυσικά σημεία πώλησης της Hellenic Train, αλλά και ηλεκτρονικά, μέσω της ιστοσελίδας tickets.hellenictrain.gr και της εφαρμογής για κινητά τηλέφωνα και tablet, ακόμα και 10΄ λεπτά πριν από την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας.
🎫 Υπάρχει δυνατότητα έκδοσης εισιτηρίων από το προσωπικό των αμαξοστοιχιών μόνο για εισιτήρια πλήρους τιμής (10€) και παιδικού (6€), απλής διαδρομής (πληρωμή με μετρητά).
🛤 Το Τρενάκι του Πηλίου κυκλοφορεί κάθε Σαββατοκύριακο. Κατά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, από τις 21 Δεκεμβρίου 2024 έως τις 6 Ιανουαρίου 2025 θα κυκλοφορεί καθημερινά.
🚆 Η πρόσβαση στον σιδηροδρομικό σταθμό Ανω Λεχωνίων που απέχει 12 χιλιόμετρα από το Βόλο, γίνεται από τον δρόμο προς Καλά Νερά, με το αστικό λεωφορείο αρ. 5 της γραμμής Βόλου – Λεχωνίων – Πλατανιδίων που κάνει στάση 50 μέτρα από τον σταθμό, αλλά και με Ι.Χ., καθώς υπάρχει μεγάλος χώρος στάθμευσης μπροστά στον σταθμό. Υπάρχουν καφέ πινακίδες σήμανσης του σταθμού από τον παρακείμενο οδικό άξονα.
🚙 Η οδική πρόσβαση στον σταθμό Μηλεών γίνεται μόνο με Ι.Χ. και υπάρχουν περιορισμένες θέσεις στάθμευσης στην περιοχή του σταθμού, η κατεύθυνση του οποίου σημαίνεται με καφέ πινακίδα από τον οδικό άξονα που οδηγεί στις Μηλιές.
Μουσειακό υλικό και «σπασμένα» ρεκόρ
Το «τρενάκι του Πηλίου» αποτελεί μουσειακό υλικό του ΟΣΕ, ο οποίος και το συντηρεί –λόγω τεχνογνωσίας–, ενώ είναι το μοναδικό τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μας για το οποίο ο Οργανισμός έχει την ευθύνη και του δικτύου και του τροχαίου υλικού. Παρά ταύτα, οι μηχανοδηγοί ανήκουν στο δυναμικό της Hellenic Train.
Στις 19 του περασμένου Σεπτεμβρίου, είχαν ανασταλεί τα δρομολόγιά του, κατόπιν υπόδειξης του ΟΣΕ, προκειμένου να γίνει συντήρηση των αμαξοστοιχιών, που είχαν επαναλειτουργήσει, λόγω Daniel, από τον Μάιο της φετινής χρονιάς, με μία μικρή διακοπή.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ του 2018, δε, κατέρριψε, το ένα μετά το άλλο, κάθε ρεκόρ επισκεψιμότητας, παρουσιάζοντας κατακόρυφη αύξηση στην επιβατική του κίνηση, που ξεπερνά τις 20.000 κόσμου, αριθμό-ρεκόρ για την εν λόγω χρονιά, ενώ το 2017 έκλεισε με περίπου 16.000 επιβάτες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Χαρακτηριστικό, πάντως, είναι ότι τον «Μουτζούρη» προωθούν διαρκώς ταξιδιωτικά γραφεία της χώρας και του εξωτερικού, ενώ ανέκαθεν προσείλκυε επιβάτες κρουαζιέρας που ελλιμενιζόταν στο λιμάνι του Βόλου.
«Ενα δρομολόγιο πολιτισμού και μοναδικού κάλλους»
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Νοτίου Πηλίου Μιχάλη Μιτζικό, που μίλησε στην «Κ», «πάγιο αίτημα της δημοτικής αρχής είναι η πλήρης επαναλειτουργία του τρένου του Πηλίου, καθότι δίνει ζωή στα χωριά, αποτελώντας ταυτόχρονα μια διαδρομή μοναδικού κάλλους σε ολόκληρη την Ευρώπη. Είναι, επίσης, ένα δρομολόγιο πολιτισμού, με μηχανές του προηγούμενου αιώνα. Παράλληλα, έχουμε υποβάλει αίτημα προς τον ΟΣΕ για τη συντήρηση και επισκευή των παραδοσιακών και πραγματικών ατμήλατων μηχανών, όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη. Σε κάθε περίπτωση, θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Στέλιο Τερζάκη, διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, και τον CEO της Hellenic Train, Ρομπέρτο Ρινάουντο, καθώς και τα συνεργεία των δύο εταιρειών, που προέβησαν στην πλήρη συντήρηση και επαναλειτουργία του δικτύου και του τροχαίου υλικού».
Eχουμε υποβάλει αίτημα προς τον ΟΣΕ για τη συντήρηση και επισκευή των παραδοσιακών και πραγματικών ατμήλατων μηχανών, όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη.
Οπως λένε στην «Κ» στελέχη της Hellenic Train, «η επανέναρξη των δρομολογίων του θρυλικού “Μουτζούρη” αποτελεί πηγή χαράς για την εταιρεία μας. Εξάλλου, πρόκειται για ένα εμβληματικό δρομολόγιο, το οποίο χαίρει μεγάλης αποδοχής από την τοπική κοινωνία και τους επισκέπτες της, ενώ παράλληλα συμβάλλει στην τόνωση της τοπικής οικονομίας».
Κεντρική φωτογραφία: ©ΑΠΕ/ΜΠΕ
https://www.kathimerini.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου