Τρίτη 8 Οκτωβρίου 2024

Πάφος: Μύθοι και Θρύλοι

 Πάφος: Μύθοι και Θρύλοι

Posted on  by ellas

Η γενέτειρα της Αφροδίτης – η θεά της αγάπης και της ομορφιάς

Ένα γραφικό νησί όπου σε κάθε γωνιά του το παρελθόν συναντά το παρόν, με μοναδική κουλτούρα και με πολλές παραδόσεις που διατηρήθηκαν αναλλοίωτες στο πέρασμα των αιώνων.

Στην αρχαιότητα η Κύπρος ήταν το νησί της Αφροδίτης, της θεάς της αγάπης, και η Πάφος αποτελούσε το κύριο κέντρο λατρείας της. Ο Ευριπίδης, στο έργο του «Βάκχες», αναφέρει την Κύπρο ως το νησί της Αφροδίτης:

…ας γινόταν να έφτανα στην Κύπρο,
τη γη της Αφροδίτης,
όπου πλανώνται οι έρωτες,
που μαγεύουν τις καρδιές των θνητών.
Στην Πάφο, που οι εκατόστομες ροές
του ξένου ποταμού, χωρίς βροχές
την καρπίζουν.

Μεταξύ των έξι διοικητικών επαρχιών στις οποίες χωρίζεται σήμερα το νησί της Αφροδίτης, εκείνη της Πάφου είναι η πλουσιότερη σε αρχαιότητες, θρύλους, παραδόσεις και φυσική ομορφιά.

Η γένεση και η ζωή της Αφροδίτης

Η Αφροδίτη ήταν κόρη του Ουρανού και της Θάλασσας. Αναδύθηκε από τον αφρό της θάλασσας στις ακτές τις Πάφου και μεταφέρθηκε στον Όλυμπο συνοδευόμενη από τον Έρωτα και τον Πόθο για να διεκδικήσει τη θέση της ανάμεσα στους Θεούς. Στον Όλυμπο την αποκαλούσαν Αφροδίτη (γεννημένη από τον αφρό της θάλασσας), η Κύπρια (όπως την γη όπου εμφανίστηκε για πρώτη φορά). Ήταν η θεά της ομορφιάς, της χαράς και του γέλιου, βασίλισσα όλων των πτυχών της αγάπης, προστάτιδα των νεαρών κοριτσιών και κυβερνήτης της γονιμότητας των ζώων και των φυτών. Στα σύμβολα της περιλαμβάνονται: κουνέλια, σπουργίτια, κατσίκες, ρόδια και μήλα.

Η Αφροδίτη παντρεύτηκε τον άσχημο και κουτσό Ήφαιστο, τον θεό της φωτιάς και τον προστάτη όλων εκείνων που δούλευαν το μέταλλο. Ήταν ο καλύτερος όλων των τεχνιτών και το γαμήλιο δώρο του στην Αφροδίτη ήταν ένα κομμάτι γης με χρυσό φράχτη και παλάτια από χρυσό και πολύτιμους λίθους. Η τοποθεσία αυτή βρισκόταν σε ένα απρόσιτο στους θνητούς βουνό της Κύπρου, με ήπιο κλίμα, όπου το έδαφος είναι τόσο εύφορο που παράγει χωρίς να καλλιεργείται και όπου ανάμεσα στην καταπράσινη βλάστηση υπάρχουν δύο πηγές. Ο τόπος αυτός ονομαζόταν «Λουτρά της Αφροδίτης».

Όταν ο Ήφαιστος έμαθε από τον ήλιο ότι η Αφροδίτη τον απατούσε με τον Άρη (τον θεό του πολέμου), έβαλε μια παγίδα για να τους πιάσει. Έβαλε ένα ισχυρό και αόρατο δίχτυ στην κορυφή του κρεβατιού και τους έπιασε ενώ έκαναν έρωτα. Μόλις έπεσαν στην παγίδα, ο Ήφαιστος κραύγασε και ξύπνησε τους άλλους θεούς και τους έφερε στη σκηνή.

Οι θεοί γέλασαν και αστειεύτηκαν, αλλά ο Ποσειδώνας παρότρυνε τον Ήφαιστο να τους αφήσει να φύγουν, λέγοντάς του ότι ο Άρης θα πλήρωνε το πρόστιμο της μοιχείας. Ο Ήφαιστος αρνήθηκε την πρόταση, λέγοντας ότι ο Άρης θα το έβαζε στα πόδια και δε θα πλήρωνε το πρόστιμο. Μόνο όταν ο Ποσειδώνας πρότεινε να πληρώσει τα χρήματα ο ίδιος, ο Ήφαιστος τους άφησε να φύγουν.

Οι εραστές στάθηκαν στα πόδια τους και αναχώρησαν με πόνο, καθώς τα άκρα τους ήταν δύσκαμπτα και οι μύες τους σφιγμένοι από τη μεγάλη διάρκεια της παγίδευσης τους. Η Αφροδίτη επέστρεψε στη γενέτειρά της, την Πάφο και στα Λουτρά της Αφροδίτης, όπου οι τρεις χάριτες την έλουσαν και την άλειψαν με λάδια και ένα σπάνιο άρωμα, του οποίου η μυρωδιά, όπως λέγεται, ποτέ δεν ξεθωριάζει. Αποκατέστησαν την ακτινοβολία και την ομορφιά της, μη γνωρίζοντας ότι ήταν έγκυος, στην Αρμονία.

Αφροδίτη και Τρωικός πόλεμος

Στη γαμήλια γιορτή του Πηλέα (Βασιλιά της Θεσσαλίας) και της Θέτιδας (Νύμφης) ήταν καλεσμένοι όλοι οι θεοί, εκτός από την Έριδα (θεά της διαμάχης), επειδή ήταν εριστική και καταστροφική. Ήταν εξαγριωμένη για αυτό και για να χαλάσει τη γιορτή έριξε ένα χρυσό μήλο με την επιγραφή «στην ωραιότερη», το οποίο έπεσε μεταξύ της Ήρας, της Αθηνάς και της Αφροδίτης. Και οι τρεις θεές διεκδίκησαν το μήλο και έτσι δημιουργήθηκε μια διαμάχη ανάμεσα τους. Ο Δίας παρενέβη για να αποφύγει τον τσακωμό και καθώς κανείς στο γλέντι δεν ήθελε να αποφασίσει ποιά από τις θεές άξιζε το μήλο, πρότεινε οι τρεις θεές να πάνε στον πιο δίκαιο θνητό, τον πρίγκιπα της Τροίας Πάρη, για να διευθετήσουν τη διαμάχη.

Οι τρεις διαγωνιζόμενες προσπάθησαν να δωροδοκήσουν τον Πάρη. Η Ήρα του πρόσφερε πλούτο και δύναμη, η Αθηνά του εξασφάλιζε σοφία και δεξιότητα και η Αφροδίτη του υποσχέθηκε τη δικαιότερη θνητή γυναίκα σε ολόκληρο τον κόσμο για σύζυγό του. Καθώς η ομορφιά ήταν άμεση και σαγηνευτική ο Πάρης επέλεξε την προσφορά της Αφροδίτης και απένειμε το βραβείο στη θεά της ομορφιάς και της αγάπης. Μέσα από την επιλογή του αυτή, απέκτησε μία φίλη (την Αφροδίτη) και δύο θανάσιμους εχθρούς (την Ήρα και την Αθηνά).

Ο χρόνος πέρασε και ο Πάρης ανυπομονούσε περιμένοντας τη νύφη του, έτσι απέπλευσε, συνοδευόμενος από τον Αινεία (γιο της Αφροδίτης) για να την βρει. Οι άνεμοι τους οδήγησαν στη Σπάρτη, όπου οι βασιλιάς Μενέλαος και η βασίλισσα Ελένη (η πιο όμορφη γυναίκα του κόσμου) τους καλωσόρισαν και τους φιλοξένησαν.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στη Σπάρτη, ο Μενέλαος κλήθηκε να παρακολουθήσει την κηδεία του παππού του στην Κρήτη, αφήνοντας πίσω την Ελένη και τους φιλοξενούμενους. Το επόμενο πρωί, έφυγαν και οι Τρώες, αλλά τη νύχτα σήκωσαν άγκυρα και απήγαγαν την Ελένη και το μωρό της για να τους μεταφέρουν στην Τροία. Η Αφροδίτη, μαζί με την Πειθώ (την θεά της πειθούς) και τον Έρωτα, έκαναν ένα ξόρκι στην Ελένη, κάνοντας την να πιστέψει ότι ο Πάρης ήταν ο Μενέλαος.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους, μια μεγάλη καταιγίδα τους ανάγκασε να παρεκκλίνουν της πορείας τους και να καταφύγουν στην Κύπρο. Μόλις έφτασαν στην Τροία, ο βασιλιάς Πρίαμος καλωσόρισε την Ελένη στην οικία του, χρησιμοποιώντας την άφιξη της ως μια ευκαιρία εκδικήσεως έναντι των Ελλήνων.

Εν τω μεταξύ, ο οργισμένος Μενέλαος ξεκίνησε να ετοιμάζεται για πόλεμο. Ο λόγος για τον οποίο κήρυξε τον πόλεμο στους Τρώες κρίθηκε δίκαιος και έτσι, όλη η Ελλάδα ενώθηκε για να τον βοηθήσει. Ο Αγαμέμνονας, ο αδελφός του Μενελάου, έστειλε τον Ταλθύβιο, τον Οδυσσέα και τον Μενέλαο στην Κύπρο, για να πείσει τον Κινύρα της Πάφου να εμπλακεί στον πόλεμο. Ωστόσο, ο Κινύρας έστειλε μόνο ένα πλοίο για βοήθεια και έκανε ένα προσωπικό δώρο στον Αγαμέμνονα (έναν υπέροχο θώρακα του οποίου η περιγραφή βρίσκεται στην Ιλιάδα) ώστε να αποφύγει τα παράπονα. Αλλά οι Έλληνες ήταν πολύ απασχολημένοι με την αποστολή τους και έτσι η δεν ασχολήθηκαν με την Κύπρο η οποία παρέμεινε ειρηνική και συνέχισε να ευημερεί.

Ο Τρωικός πόλεμος διήρκεσε δέκα χρόνια.

Πυγμαλίων και Γαλάτεια

Ο Πυγμαλίων, που έζησε στην Αμαθούντα, ήταν αφοσιωμένος στη δουλειά του ως γλύπτης και δεν ενδιαφερόταν για τις γυναίκες. Η Αφροδίτη τον λυπήθηκε και για αυτό πήρε την μορφή της πιο όμορφης γυναίκας και εμφανίστηκε στο όνειρο του. Όταν ο Πυγμαλίων ξύπνησε, θυμήθηκε το όνειρό του και ξεκίνησε να σμιλεύει αυτό το υπέροχο πλάσμα. Δημιούργησε ένα άγαλμα από ελεφαντόδοντο και το ερωτεύτηκε σε τέτοιο βαθμό που έκανε συζητήσεις μαζί του και του πρόσφερε λουλούδια.

Την ημέρα του εορτασμού της Αφροδίτης στην Αμαθούντα, ο Πυγμαλίων έκανε μια πολύ μεγάλη προσφορά στη θεά και ευχήθηκε να δοθεί ζωή στο άγαλμα του. Η Αφροδίτη συγκινήθηκε και θέλησε να τον βοηθήσει πραγματοποιώντας την ευχή του.

Όταν ο Πυγμαλίων επέστρεψε στην οικία του, αντίκρισε μπροστά του ολοζώντανο το άγαλμα, του έδωσε το όνομα Γαλάτεια και στη συνέχεια τη ζήτησε σε γάμο. Η Γαλάτεια δέχτηκε και εννέα μήνες αργότερα απέκτησαν μια κόρη, την οποία και ονόμασαν Πάφο.

Κινύρας

Η Πάφος παντρεύτηκε έναν σύριο με το όνομα Σάνδοκος, που την εποχή εκείνη ζούσε στην Κύπρο. Το σπίτι τους, όμως, το έκτισαν στη γη της Κιλικίας όπου και απέκτησαν τον γιο τους Κινύρα.

Κάποια στιγμή η Κιλικία χτυπήθηκε από τον λιμό, οπότε ο Κινύρας και οι φίλοι του απέπλευσαν με την ελπίδα να ανακαλύψουν μια πιο εύφορη γη, φτάνοντας έτσι στο νησί της Κύπρου στην ακτή όπου αναδύθηκε από τη θάλασσα η Αφροδίτη.

Ευχαριστημένοι με τη γη που ανακάλυψαν, ίδρυσαν μια πόλη με το όνομα Πάφος (όνομα εμπνευσμένο από τη μητέρα του) και στο κέντρο έκτισαν το ναό της Αφροδίτης, η οποία πίστευαν ότι τους οδήγησε στη γενέτειρά της. Ο Κινύρας ήταν ο πρώτος βασιλιάς και αρχιερέας της Πάφου και κατά την περίοδο της βασιλείας του η πόλη άκμασε και επικρατούσε η ειρήνη.

Ο Κινύρας δημιούργησε ένα Συμβούλιο Ευγενών για να διασφαλίσει τη σταθερότητα. Η ισχύς που ανατέθηκε στο συμβούλιο ήταν σημαντική. Αυτό μπορούσε, αν το επιθυμούσε, να ασκήσει βέτο στο θρόνο, να διορίσει τον διάδοχο ή ακόμα και σε ακραίες περιπτώσεις να απομακρύνει τον τρέχοντα. Ωστόσο, οι εκτελεστικές αποφάσεις ανατέθηκαν στον βασιλιά.

Ο βασιλιάς Κινύρας είχε τέσσερις γιους τον Άδωνη, τον Αμάρακο, τον Κύπρο και τον Κουρέα και έξι κόρες την Μύρρα, την Ορσεδίκη, τη Λαογόρη, την Βραισία, την Έννα και την Λαοδίκη.

Άδωνης

Ο Άδωνης έμοιαζε και συμπεριφερόταν ως ένας αθάνατος. Ήταν ο εραστής της Αφροδίτης, όπως και ο Άρης. Όντας ζηλιάρης, ο Άρης μετέτρεψε τον εαυτό του σε αγριόχοιρο και τρομοκρατούσε την περιοχή της Πάφου, σκοτώνοντας τους κατοίκους με τέτοια βιαιότητα που τα νέα αυτού του αγριόχοιρου εξαπλώθηκαν σε όλο το νησί. Ο Άδωνης, ως κυνηγός, αγνόησε τις προειδοποιήσεις της Αφροδίτης ενάντια στο κυνήγι άγριων ζώων και αποφάσισε να σταματήσει το θηρίο που σκότωνε τους συμπατριώτες του.

Ο Άρης, μεταμορφωμένος σε αγριόχοιρο, περίμενε τον Άδωνη και έτρεξε τόσο γρήγορα που συγκέντρωσε σκόνη γύρω του, τυφλώνοντας το νεαρό αγόρι. Ο αγριόχοιρος επιτέθηκε και τραυμάτισε τον Άδωνη και έφυγε χωρίς να προσπαθήσει να βοηθήσει τον κυνηγό.

Η Αφροδίτη ακούγοντας τα επιθανάτια βογκητά του έσπευσε στη σκηνή, μόνο που ήταν πολύ αργά. Έβρεξε το αίμα του Άδωνη με νέκταρ και οι σταγόνες που έπεσαν στο έδαφος μετατράπηκαν σε ανεμώνες, η ζωή των οποίων είναι σύντομη και τα πέταλα τους μπορούν εύκολα να παρασυρθούν από το αεράκι.

Θλίψη κατέβαλε την Αφροδίτη και τελικά ικέτευσε τον Δία για την επιστροφή του εραστή της. Ο Δίας υποσχέθηκε να ζητήσει την επιστροφή του από την Περσεφόνη, τη βασίλισσα του κάτω κόσμου, μόνο που συνειδητοποίησε ότι και εκείνη είχε ερωτευτεί το νεαρό αγόρι και δε θα το άφηνε να φύγει. Ο Δίας αποφάσισε λοιπόν ότι ο Άδωνης μπορούσε να ζήσει όπου του άρεσε για τέσσερις μήνες, υπό τον όρο ότι θα μοίραζε τον υπόλοιπό του χρόνο μεταξύ των δύο θεών. Ο Άδωνης επέλεξε να ζήσει τέσσερις μήνες με την Περσεφόνη και οκτώ με την Αφροδίτη.

Στην Πάφο στις 25 και 26 Μαρτίου πραγματοποιούταν ο ετήσιος εορτασμός «Αδώνια», σε ανάμνηση του θανάτου και της ανάστασης του Άδωνη. Η πρώτη μέρα αφορούσε τον θρήνο για τον θάνατο του αγοριού και οι γυναίκες έριχναν λουλούδια, κλαδιά μυρτιάς και γλάστρες με φυτά στη θάλασσα, δείχνοντας ότι και εκείνες ένιωθαν την ίδια λύπη με την Αφροδίτη. Τη δεύτερη ημέρα οι άνθρωποι γιόρταζαν την ανάσταση του Άδωνη γλεντώντας.

Ο Βράχος του Διγενή (η Πέτρα του Ρωμιού)

Α strong tradition persists regarding the solitary rock north of the Fabrica hίll, on the way to Pafos harbour, concerning the relationship betw

Ακόμα επιβιώνει μία παράδοση που αφορά τον μοναχικό βράχο βόρεια του λόφου Φάμπρικα στο δρόμο προς το λιμάνι της Πάφου για τη σχέση του Διγενή και της Ρήγαινας. Λέγεται ότι η Ρήγαινα, την οποία επιθυμούσε ο Διγενής, έμενε σε ένα σπίτι που βρισκόταν στην κορυφή αυτού του λόφου. Όπως σε όλες σχεδόν τις λαϊκές ιστορίες, η Ρήγαινα θα παντρευόταν τον Διγενή μόνο αν κατάφερνε να μεταφέρει νερό για εκείνη από μια απομακρυσμένη τοποθεσία, η οποία στην περίπτωση αυτή ήταν ή ο Μαυροκόλυμπος ή η Τάλα. Παρόλο που κάτι τέτοιο έμοιαζε περισσότερο με άθλο του Ηρακλή, ο Διγενής τα κατάφερε και μετέφερε το νερό μέσω πήλινων αγωγών, απομεινάρια των οποίων μπορεί να συναντήσει κανείς ακόμα και σήμερα στο χωριό Χλώρακας. Ωστόσο, η Ρήγαινα δεν τήρησε την υπόσχεσή της, κάτι που εξόργισε τον Διγενή, ο οποίος εκνευρισμένος πέταξε προς το μέρος έναν τεράστιο βράχο από την περιοχή Μούταλλος, ο οποίος προσγειώθηκε ακριβώς μπροστά στο σπίτι της. Η Ρήγαινα απάντησε με την ίδια οργή, ρίχνοντας στο Διγενή το αδράχτι της – μια στήλη από γρανίτη – που προσγειώθηκε στα χωράφια κάτω από τους πρόποδες του Μουτάλλου.

Κληρονομιά του Αγίου Αγαπητικού

Στη βορειοανατολική μεριά του λόφου Φάμπρικα βρίσκεται μια σπηλιά γνωστή ως το Σπήλαιο του Αγίου Αγαπητικού.

Δεν είναι γνωστό αν υπάρχει κάποια σχέση μεταξύ αυτής της σπηλιάς και της σαρκοφάγου που βρέθηκε στην κεντρική πλατεία του χωριού Πάνω Αρόδες, της ίδιας επαρχίας, το οποίο είναι επίσης αφιερωμένο στον Άγιο Αγαπητικό. Όπως και στις Αρόδες, δίπλα στο σπήλαιο του Αγίου Αγαπητικού στεκόταν κάποτε το σπήλαιο του Αγίου Μισητικού και ένα τρίτο σπήλαιο αφιερωμένο στον Άγιο Χωρινό. Τα τελευταία δύο σπήλαια, ωστόσο, έχουν καταστραφεί.

Σύμφωνα με την παράδοση, οι ερωτευμένοι πρέπει να επισκέπτονται την σπηλιά χωρίς η παρουσία τους να γίνει αισθητή, να αφήνουν νομίσματα και να παίρνουν μαζί τους λίγο χώμα το οποίο πρέπει να ρίξουν στο ποτό τους αγαπημένου τους. Όπως και στην περίπτωση του Αγίου Αγαπητικού στις Πάνω Αρόδες, για να πετύχει αυτό το εγχείρημα, θα πρέπει να διεξάγεται με απόλυτη μυστικότητα, χωρίς τη βοήθεια τρίτου.

Άλλα ενδιαφέροντα μέρη

Χωριό Λέμπα. Οι Βασιλικές του Αγίου Γεωργίου – «Η Βρύση των Πεγειώτισσων». Δημοτική Πινακοθήκη Πάφου. «Λουτρά» – Οθωμανικό Χαμάμ (Λουτρά). Λουτρά της Αφροδίτης. 

Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Φθινοπώριασε το μέσα της ψυχής μου…

  Φθινοπώριασε το μέσα της ψυχής μου… – Άνδρεα Αρβανιτίδου – 7 Οκτωβρίου 2024 The Women Φθινόπωρο και οι σκέψεις πετάνε στον αέρα όπως τα φύ...