Έξαρση των διαδικτυακών εγκλημάτων - Η WindMedia και ακόμα τρεις είναι οι πιο διαδεδομένες απάτες
Σε κατάσταση κόκκινου συναγερμού βρίσκονται οι Αρχές τον τελευταίο και πλέον χρόνο εξαιτίας των ολοένα και αυξανόμενων διαδικτυακών απατών που στη διάρκεια της πανδημίας και ιδίως κατά τους τελευταίους μήνες έχουν μετατραπεί σε… Λερναία Ύδρα. Ενδεικτικό της έξαρσης που παρατηρείται είναι το γεγονός ότι η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το ethnos.gr, καθημερινά δέχεται πληθώρα καταγγελιών που αφορούν σε τέσσερις κατηγορίες απατών οι οποίες γνωρίζουν μεγάλη άνθηση και καθημερινά πέφτουν στα δίχτυα απατεώνων ανυποψίαστοι πολίτες όλων των ηλικιών.
«Οι έρευνες για την συγκεκριμένη απάτη τύπου πυραμίδας έχουν ξεκινήσει από τα μέσα Μαΐου και προχωρούν, αλλά θα χρειαστούμε χρόνο προκειμένου να αποκαλυφθεί το πλήρες εύρος της οργάνωσης», τονίζει στο ethnos.gr αστυνομικός της Ασφάλειας που ασχολείται με την υπόθεση. Οι συντηρητικές προβλέψεις εκτιμούν ότι τα κέρδη των απατεώνων που έπεισαν χιλιάδες ότι μπορούν να βγάλουν λεφτά μέσω likes σε posts ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια, ενώ δεν αποκλείεται να φτάνουν και τα αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ.
«Όλο αυτό ξεκίνησε τον Ιανουάριο και κράτησε τέσσερις περίπου μήνες. Έλεγαν στον κόσμο ότι ο καθένας μπορεί να βάλει ένα δικό του χρηματικό κεφάλαιο το οποίο θα ανεβαίνει ανάλογα με τα likes που κάνει. Έφτιαξαν μία σχετική εφαρμογή με έξι κατηγορίες. Ξεκινούσε από τα 0 ευρώ με μηνιαίο κέρδος τα 20 ευρώ και έφτανε στην κατάθεση 3.000 ευρώ με δήθεν περιθώριο κέρδους τα 4.140 ευρώ ως μηνιαίο εισόδημα και ετησίως τα 50.370 ευρώ. Με βάση τις καταγγελίες που έχουμε δεχτεί υπολογίζουμε τον μέσο όρο στα 1.000 ευρώ όπου τους έλεγαν ότι μηνιαίως θα βγάζουν 1.320 ευρώ και ετησίως 16.060 ευρώ. Εάν ισχύουν τα περί άνω των 10.000 θυμάτων, τότε μιλάμε για κέρδη άνω των 10 εκατομμυρίων ευρώ», εξηγούν αστυνομικές πηγές.
«Όλη αυτή η απάτη έφτασε στο πικ της τον Μάιο και στη συνέχεια κατέβασαν ρολά στις 23 Μαΐου όπου η πλατφόρμα τους έκλεισε. Ανάμεσα σε εκείνους που συμμετείχαν ενεργά στα social media με ποστ προώθησης είναι και influencers οι οποίοι ακόμη δεν έχει εξακριβωθεί εάν γνώριζαν ή έπεσαν και οι ίδιοι θύματα. Το πιθανότερο είναι το δεύτερο, δηλαδή δεν είχαν ιδέα και έβαλαν και οι ίδιοι μέσα τα χρήματά τους. Το μόνο σίγουρο και δεδομένο για εμάς είναι ότι μέσα στο σκάνδαλο αυτό είναι δεδομένη η ελληνική εμπλοκή. Μπορεί να μιλάμε για έναν, δύο, τρεις ή παραπάνω δράστες, αλλά το ζητούμενο είναι ποιος είναι ο εγκέφαλος. Δεν αποκλείεται να πρόκειται για άτομο που βρίσκεται στο εξωτερικό», προσθέτουν οι ίδιες πηγές.
Αναβαθμισμένη απειλή
Όπως επισημαίνουν στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. οι απατεώνες λόγω του κορωνοϊού βρήκαν πρόσφορο έδαφος να εξελίξουν τον τρόπο επιθέσεών τους, αλλά και να διευρύνουν το κοινό τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ειδικά η τωρινή περίοδος είναι μία εποχή που το ηλεκτρονικό έγκλημα βρίσκεται σε πλήρη άνθηση.
«Αυτό που παρατηρούμε είναι ότι το επίπεδο των απατών έχει αναβαθμιστεί. Για παράδειγμα οι τακτικές phishing έχουν γίνει ολοένα και πιο αληθοφανείς. Βλέπουμε ακόμα και στην αναζήτηση στη Google για την είσοδο χρήστη σε μία τράπεζα ως πρώτη επιλογή στα αποτελέσματα να εμφανίζεται όχι η επίσημη της τράπεζας αλλά εκείνη που έχουν φτιάξει οι απατεώνες για να υποκλέψουν τα στοιχεία των χρηστών», σχολιάζει αξιωματικός της Διεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
Το phising είναι με απλά λόγια η λήψη ενός μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με τη μορφή κειμένου μέσα στο οποίο συνήθως υπάρχει και ένα link που φαίνεται να προέρχεται από κάποια τράπεζα ή άλλη δημοφιλή ηλεκτρονική υπηρεσία που ζητά από τον χρήστη τους κωδικούς του, έναν αριθμό πιστωτικής κάρτας και άλλες ευαίσθητες πληροφορίες, που στη συνέχεια θα αξιοποιηθούν από τους επιτιθέμενους για εκβιασμό, κλοπή χρημάτων, ή υποκλοπή ταυτότητας.
«Ένας λόγος που βλέπουμε έξαρση τέτοιων φαινομένων είναι το γεγονός ότι λόγω Covid ολοένα και μεγαλύτεροι σε ηλικία υιοθέτησαν το web banking, χωρίς όμως να έχουν περισσότερες γνώσεις και να μπορούν εύκολα να καταλάβουν την απάτη. Όταν, δε, πλέον βλέπουμε ότι είναι δυσδιάκριτη η απάτη, αφού έχουν προσαρμόσει σχεδόν στο τέλειο την εικόνα τους σε πολλές περιπτώσεις, τότε είναι ακόμα πιο δύσκολο για έναν απλό πολίτη να αντιληφθεί τον κίνδυνο. Υπάρχουν πολλές κατηγορίες τέτοιων άπατων, αλλά στην πλειονότητά τους πίσω βρίσκονται διεθνή κυκλώματα και στις περισσότερες περιπτώσεις με το που αρπάξουν τα χρήματα τα βγάζουν αστραπιαία σε λογαριασμούς του εξωτερικού», υπογραμμίζουν πηγές της ΕΛ.ΑΣ.
Εγκληματικές οργανώσεις… made in Greece
Η τρίτη πιο διαδεδομένη απάτη συνδέεται σε έναν βαθμό με τις υποκλοπές προσωπικών στοιχείων, όπως email και τηλεφωνικών αριθμών. Και σε αυτή την περίπτωση οι δράστες καταφέρνουν να αποσπάσουν χρήματα από τα ανυποψίαστα θύματά τους. Και ενώ συνήθως το διαδικτυακό έγκλημα φαίνεται να έχει πλοκάμια στο εξωτερικό στην προκειμένη περίπτωση τα πρωτεία κατέχουν εγκληματικές οργανώσεις… made in Greece.
Σύμφωνα με αστυνομικούς της Ασφάλειας «συνήθως παίρνουν τα στοιχεία των θυμάτων τους μέσω αγγελιών. Δηλαδή, κάποιος πολίτης αναρτά σε πλατφόρμα αγγελιών ότι πουλά για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο ή κάποιο αντικείμενο ή γράφει ότι νοικιάζει κάποιο διαμέρισμα ή προσφέρει μία υπηρεσία κ.λπ. Κάποιος από την οργάνωση καλεί και προσποιείται τον ενδιαφερόμενο. Έτσι, αποσπά περισσότερα προσωπικά στοιχεία, ακόμη και τη διεύθυνση του σπιτιού του θύματος».
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτή της απάτης αποτελεί η πρόσφατη επιχείρηση της Αστυνομίας σε Κόρινθο και Βοιωτία όπου συνελήφθησαν πέντε άτομα που κατηγορούνται ότι είχαν οικονομικό όφελος που ξεπερνά τα 2 εκατ. ευρώ.
Πώς λειτουργούσαν; Κατόπιν τηλεφωνικής ή διαδικτυακής επικοινωνίας τα μέλη της συμμορίας συστήνονταν ως υποψήφιοι πελάτες σε επιχειρήσεις, κυρίως σε ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια ή γιατρούς εκδηλώνοντας ενδιαφέρον για την αγορά προϊόντων - υπηρεσιών τους και αφού τους ζητούσαν τον αριθμό του τραπεζικού λογαριασμού τους για την καταβολή χρημάτων, τους έλεγαν για την ολοκλήρωση της κατάθεσης να πατήσουν σε λινκ το οποίο παρουσιαζόταν σε διαδικτυακή πλατφόρμα της αντίστοιχης τράπεζας που είχαν οι ιδιοκτήτες και αφού έβαζαν τα στοιχεία και τους κωδικούς τους, τους έπαιρναν τα χρήματα.
Ενδεικτικά κατάφεραν να αποσπάσουν το ποσό των 375.000 ευρώ από ξενοδοχείο στην Μύκονο, πάνω από 200.000 ευρώ από επιχείρηση με καταλύματα με έδρα τη Νίκαια και 65.000 από οδοντίατρο στην Θεσσαλονίκη. Προκειμένου να συγκαλύπτουν την παράνομη δραστηριότητά τους και να αποπροσανατολίζουν τις έρευνες των διωκτικών Αρχών, χρησιμοποιούσαν πολλές τηλεφωνικές συνδέσεις, που δεν ήταν δηλωμένες στα πραγματικά τους στοιχεία, αλλά σε στοιχεία αλλοδαπών υπηκόων τρίτων χωρών («αχυράνθρωπων» - ghost persons ).
Πλατφόρμες που… υπόσχονται χρυσάφι
Ανάμεσα στις υποθέσεις που αυτή την περίοδο διερευνά η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος είναι και αυτή όπου επιτήδειοι επιχείρησαν να αποσπάσουν ποσό ύψους 400.000 – 500.000 ευρώ από άνδρα ηλικίας περίπου 70 ετών τον οποίο έπεισαν να επενδύσει σε χρηματιστηριακού τύπου πλατφόρμα με την υπόσχεση ότι τα χρήματά του θα έχουν κέρδος ακόμη και 100%! Αυτή η μορφή ηλεκτρονικής απάτης είναι η τέταρτη πιο διαδεδομένη στη χώρα μας.
Πώς λειτουργεί; Επιτήδειοι έχουν δημιουργήσει ψεύτικες πλατφόρμες και επικοινωνούν τηλεφωνικά με τα ανυποψίαστα θύματά τους εκ μέρους δήθεν μιας μεγάλης εταιρείας στον χώρο των επενδύσεων, όπως χρυσού ή πετρελαίου. Για να πείσουν τα θύματά τους χρησιμοποιούν αληθοφανή περιστατικά, αλλά και τις πραγματικές χρηματιστηριακές τιμές ενός προϊόντος. «Τάζουν υψηλό ποσοστό κέρδους από 60% έως 200% σε ένα ή και δύο μήνες. Όλοι οι λογαριασμοί είναι συνήθως λογαριασμοί του εξωτερικού. Τα θύματά τους πείθονται ότι λένε αλήθεια και μάλιστα φτάνουν σε σημείο να δίνουν μέχρι και πλήρη πρόσβαση στους υπολογιστές τους!
«Στην αρχή τους εμφανίζουν κέρδη, το θύμα πείθεται και δίνει περισσότερα χρήματα. Στόχος των απατεώνων είναι να αρπάξουν όσα περισσότερα μπορούν. Υπάρχουν περιπτώσεις που, όπως έχει καταγγελθεί κάποιοι έδωσαν από 100.000 με 200.000 ευρώ με τα εμφανιζόμενα κέρδη σε μία περίπτωση να ανέρχονται δήθεν στο ένα εκατομμύριο ευρώ. Όταν, το θύμα ζητά να τα αφαιρέσει όλα συνήθως του λένε ότι επειδή η εταιρεία έχει έδρα για παράδειγμα στην Αγγλία ή την Ταϊλάνδη θα πρέπει να πληρώσει έναν φόρο ύψους 5.000 με 10.000 ευρώ. Έτσι αρπάζουν και τα τελευταία χρήματα από το θύμα τους και στη συνέχεια γίνονται… καπνός», επεξηγούν αρμόδιες πηγές, επισημαίνοντας στους πολίτες να μην πείθονται για δήθεν άμεσα και άκοπα κέρδη από κανέναν και να μην δίνουν ποτέ τα προσωπικά τους στοιχεία στον οποιοδήποτε εμφανιστεί εάν δεν είναι 100% σίγουροι ότι εκπροσωπεί κάποιον επίσημο φορέα στον οποίο διαθέτει λογαριασμό.
Συμβουλές ΕΛ.ΑΣ για την αποφυγή περιπτώσεων εξαπάτησης
Στην επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας αναφέρονται αναλυτικά συμβουλές προς τους πολίτες για την αποφυγή απατών:
- Να μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών - φιλικών προσώπων.
- Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε άγνωστα άτομα που επιχειρούν με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα να εισέλθουν στην οικία σας.
- Εφόσον άγνωστο άτομο εισέλθει στην οικία σας με οποιαδήποτε πρόφαση (π.χ. διεξαγωγή έρευνας, πώληση κάποιου προϊόντος, ανάγκη να πραγματοποιήσουν μια κλήση κ.λπ.), να μην επιτρέπετε να μεταβαίνει σε άλλους χώρους του σπιτιού σας, πέραν αυτών που χρειάζεται και ποτέ να μην χάνετε την οπτική επαφή μαζί του.
- Στην περίπτωση αυτή, να προσέχετε τα προσωπικά σας αντικείμενα, προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο αφαίρεσής τους με τη μέθοδο της απασχόλησης.
- Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού - φιλικού προσώπου (π.χ. νοσηλεία σε νοσοκομείο).Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
- Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
- Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
- Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
- Να μην πείθεσθε εύκολα σε ευκαιριακές αγορές προϊόντων που σας προτείνουν άγνωστα άτομα, ιδιαίτερα δε δίχως να δείτε πρώτα τα προϊόντα αυτά.
- Να μην πείθεστε από άγνωστους, οι οποίοι εμφανίζονται ως υπάλληλοι Δημόσιας Υπηρεσίας ή άλλου φορέα για την επιδιόρθωση κάποιου τεχνικού προβλήματος, εάν δεν τους έχετε εσείς προηγουμένως καλέσει.
- Να μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών-προσφορά υπηρεσιών.
- Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
- Να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
- Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών αρχών.
- Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου