Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 7 Απριλίου 2019

Ανοσοθεραπεία: Νέα εποχή για τη θεραπεία του καρκίνου ανοίγεται από την επιστήμη

Ανοσοθεραπεία: 

Νέα εποχή για τη θεραπεία του καρκίνου 

ανοίγεται από την επιστήμη

Η ανοσοθεραπεία ανοιγει νέους ορίζοντες στην αντιμετώπιση του καρκίνου. Εφαρμόζεται ήδη σε κάποιες συγκεκριμένες μορφές, ενώ όπως φαίνεται θα αλλάξει ριζικά την επιδημιολογία του καρκίνου παγκοσμίως.
Η ανοσοθεραπεία έχει ανοίξει μία νέα εποχή στην θεραπεία του καρκίνου. Σήμερα ενδείκνυται για το μελάνωμα και τον καρκίνο του πνεύμονα, ενώ η έρευνα για την εφαρμογή της και σε άλλες μορφές καρκίνου συνεχίζεται και σήμερα στο ΝΗΙ (Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας) των ΗΠΑ υπάρχουν τουλάχιστον 2.000 πρωτόκολλα ανοσοθεραπείας που θα εφαρμοστούν τα επόμενα χρόνια.
Πρόκειται για μια θεραπευτική μέθοδο που χρησιμοποιεί το ανοσολογικό σύστημα κατά ορισμένων ασθενειών όπως ο καρκίνος και γίνεται είτε με τη διέγερση του ανοσολογικού συστήματος, ώστε να επιτεθεί στα καρκινικά κύτταρα, είτε με την χορήγηση παραγόντων που ενισχύουν την ανοσιακή απάντηση. Την αισιοδοξία τους ότι η λύση στη θεραπεία του καρκίνου θα δοθεί μέσα από την ανοσοθεραπεία, ότι στα επόμενα 10 χρόνια θα αλλάξει ριζικά η επιδημιολογία του καρκίνου παγκοσμίως και ότι χάρη στη ανοσοθεραπεία, ο καρκίνος θα καταστεί ένα ακόμη χρόνιο νόσημα, εξέφρασαν, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στο περιθώριο τους 34ου Βορειοελλαδικού Ιατρικού Συνεδρίου, ο αναπληρωτής καθηγητής ανοσολογίας στο Université Pierre et Marie Curie των Παρισίων, ανοσογενετιστής, Ιωάννης Θεοδώρου και η ομότιμη καθηγήτρια Παθολογίας – Ανοσολογίας του ΑΠΘ, Παναγιώτα Μπούρα.
Η ανοσοθεραπεία θα αλλάξει ριζικά την επιδημιολογία του καρκίνου παγκοσμίως
Η κ. Μπούρα χαρακτήρισε την ανοσοθεραπεία ως ένα Big Bang αναφέροντας ότι η στορία ξεκίνησε περί τις αρχές του 2001-2002 ενώ μετά από το 2010 έγινε η μεγάλη έκρηξη.
«Έχουν «θεραπευτεί» ασθενείς, ή έχουν μπει σε παρατεταμένες υφέσεις, σε υφέσεις χωρίς ταλαιπωρία του ασθενή, δηλαδή ελεύθερες νόσου. Διάβαζα σήμερα για μία ομάδα ασθενών η οποία έχει ξεπεράσει τα δέκα χρόνια απόλυτης ύφεσης για μελάνωμα. Μιλάμε για πολύ παρατεταμένη ύφεση και για μεγάλες περιόδους εκτός νόσου. Έχουν μπει στη διαδικασία της ανοσοθεραπείας και άλλα νοσήματα τα οποία είναι τα χειρότερα κακοήθη. Έχει μπει ο καρκίνος του πνεύμονα, που είναι από τους κακοθέστερους καρκίνους, έχει μπει ο καρκίνος του νεφρού και τελευταία του πεπτικού συστήματος. Πιστεύω ότι την τρέχουσα περίοδο στα επόμενα δέκα χρόνια θα έχει αλλάξει ριζικά η επιδημιολογία της νόσου παγκοσμίως. Περνάμε σε μία άλλη περίοδο. Περνάμε όμως και σε μία περίοδο όπου πιστεύω ότι η λύση στη θεραπεία του καρκίνου θα έρθει από την ανοσολογία. Είναι η περίοδος πια όπου οι ανοσοθεραπείες θα μπούνε στην πρώτη γραμμή και θα υπάρξει υποβοήθηση από αλλά ίσως κλασικά φάρμακα ή και την ακτινοβολία» επισήμανε η κ. Μπούρα.
Διλήμματα στην εφαρμογή ανοσοθεραπείας
Η ανοσοθεραπεία, όπως ανέφερε ο κ. Θεοδώρου, χρησιμοποιήθηκε αρχικά μετά από την κλασική χημειοθεραπεία. «Μετά το 2013-14 είδαμε ότι η ανοσοθεραπεία σε μερικούς όγκους ίσως να ήταν πιο αποτελεσματική από την κλασική θεραπεία και αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε ένα δίλημμα: Τι πρέπει να κάνουμε πρώτα; Να κάνουμε πρώτα ανοσοθεραπεία ή πρώτα χημειοθεραπεία; Να κάνουμε και τα δυο; Τι τύπου ανοσοθεραπεία να κάνουμε; Να κάνουμε ανοσοθεραπεία με Αναστολείς Σημείων Ελέγχου (checkpoint inhibitors) που είναι ευρέως διαδεδομένη μετά το 2010; Να κάνουμε ανοσοθεραπεία με CAR T κύτταρα; (Είναι ένας τρόπος θεραπείας. Σε ένα ανοσολογικό σύστημα, το οποίο είναι κουρασμένο από χημειοθεραπείες, ή από την ηλικία ή οτιδήποτε, μπορούμε να πάρουμε κάποιες πληροφορίες και κάποια συγκεκριμένα γονίδια από λεμφοκύτταρα Τ που βρίσκονται μέσα στον όγκο. Τα βάζουμε μέσα σε κύτταρα κάποιου άλλου υγιούς δότη για να μπορέσουμε αργότερα να τα εγχύσουμε στον άρρωστο για να έχουμε κάποιο θεραπευτικό αποτέλεσμα ). Ή να κάνουμε εμβολιασμούς παίρνοντας κύτταρα από κάποιο δότη ή κάνοντας κατευθείαν ανοσοποίηση του αρρώστους;» αναρωτήθηκε ο κ. Θεοδώρου.
Πώς λειτουργούν τα RNA εμβόλια;
Ο κ. Θεοδώρου επισήμανε ότι τελευταία έχουν αρχίσει να παρουσιάζονται τα RNA εμβόλια τα οποία χρησιμοποιούνται κυρίως για το μελάνωμα με σχετικά καλά αποτελέσματα. Παράλληλα διευκρίνισε ότι αυτά τα εμβόλια χορηγούνται σε διαγνωσμένους ασθενείς και βρίσκουν ποια μόρια παρουσιάζει ο όγκος την επιφάνειά του, τα οποία που μπορούν να αναγνωριστούν από το ανοσολογικό σύστημα. Από τη στιγμή που αναγνωρίζονται από το ανοσολογικό σύστημα γίνεται προσπάθεια να χρησιμοποιηθούν για να διεγερθεί το ανοσολογικό σύστημα απέναντι σε αυτά είτε κατευθείαν στον ίδιο τον άρρωστο ή περνώντας από τα κύτταρα κάποιο δότη.
Στο μελάνωμα και τον καρκίνο του πνεύμονα τα καλύτερα αποτελέσματα
Τα καλύτερα αποτελέσματα της ανοσοθερασπείας αυτή τη στιγμή είναι στο μελάνωμα και στον καρκίνο του πνεύμονα γιατί είναι όγκοι οι οποίοι μεταβάλλονται πάρα πολύ, ανέφερε ο κ. Θεδώρου. «Αυτοί οι δύο είναι οι βασικοί όγκοι στους οποίους χρησιμοποιούμε την ανοσοθεραπεία, υπάρχουν τα καλύτερα αποτελέσματα και η ανοσοθεραπεία ενδείκνυται απολύτως.
Συνεχίζονται όμως οι έρευνες και για άλλες μορφές καρκίνου. Αυτή τη στιγμή στο NIH υπάρχουν τουλάχιστον 2.000 πρωτόκολλα ανοσοθεραπείας που θα γίνουν τα επόμενα χρόνια. Η δικιά μας μελέτη, η οποία είναι σε βασικό επίπεδο, έχει ως στόχο να βρούμε ποια είναι τα καλύτερα αντιγόνα για να χρησιμοποιηθούν για εμβολιασμούς.
Αυτή τη στιγμή το κύριο ενδιαφέρον μου είναι στον καρκίνο του παγκρέατος όπου δεν υπάρχει θεραπεία, ή οι θεραπείες είναι πολύ κακές και με πολύ κακή πρόγνωση. Ταυτόχρονα δουλεύουμε στους όγκους των ανοσοκατασταλμένων. Όταν χορηγούμε ανοσοκαταστολή σε έναν άρρωστο οι πιθανότητες να εμφανίζει όγκο είναι πολύ μεγαλύτερες. Ψάχνουμε να βρούμε τι είδους νεοαντιγόνα παρουσιάζουν αυτοί οι όγκοι για να τα αξιοποιήσουμε. Προς το παρόν παίρνουμε τον όγκο ψάχνουμε μέσα στον όγκο να δούμε ποια γονίδια έχουν αλλάξει. Αυτά τα γονίδια, τα οποία έχουν αλλάξει μέσα στον όγκο αλλά που είναι φυσιολογικά στο φυσιολογικό ιστό, για μας είναι πολύ καλοί στόχοι. Από αυτούς τους στόχους θα διαλέξουμε εκείνους που παρουσιάζονται από το ανοσολογικό σύστημα στην επιφάνεια των δενδριτικών κυττάρων και αυτά θα τα πάρουμε αργότερα για να κάνουμε ή εμβολιασμούς ή για να βρούμε το γονίδιο του υποδοχέα των λεμφοκυττάρων Τ τα οποία που κάνουν την επίθεση στον όγκο» πρόσθεσε ο κ. Θεοδώρου.
https://www.pentapostagma.gr/

Μετέωρα: Θεόρατοι βράχοι και μοναστήρια που αγγίζουν τον ουρανό (εικόνες)

Μετέωρα: 

Θεόρατοι βράχοι και μοναστήρια 

που αγγίζουν τον ουρανό (εικόνες)

Τοπίο που κόβει την ανάσα – Τι πρέπει οπωσδήποτε να κάνετε αν πάτε
Τεράστιοι βράχοι υψώνονται στον ουρανό πάνω από τον θεσσαλικό κάμπο. Γαντζωμένα στις ράχες τους, φημισμένα μοναστήρια. Απόκοσμη ατμόσφαιρα και δέος. Τα επιβλητικά Μετέωρα συγκλονίζουν με την άγρια ομορφιά τους πλήθος επισκεπτών από όλες τις γωνιές της Γης.
Οι πελώριοι σκουρόχρωμοι βράχοι από ψαμμίτη, ένα προϊστορικό έργο της φύσης, και οι υπεραιωνόβιες μονές και σκήτες δημιουργούν ένα μοναδικό τοπίο που δεν θα μπορούσε να λείπει από τη λίστα με τα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO.
Το εντυπωσιακό γεωλογικό φαινόμενο των Μετεώρων παραμένει μυστήριο, καθώς κανείς δεν έχει καταφέρει να εξηγήσει πώς σχηματίστηκαν οι τεράστιοι βράχοι. Σύμφωνα με την επικρατέστερη επιστημονική θεωρία, κάποτε εδώ υπήρχε ένα τεράστιο δέλτα ποταμού ο οποίος χυνόταν ορμητικά στα νερά της θάλασσας που κάλυπτε τότε τον θεσσαλικό κάμπο, μεταφέροντας ογκόλιθους και ασβεστολιθικά πετρώματα, τα οποία σωρεύονταν για εκατομμύρια χρόνια.
Αναμέτρηση με τους πέτρινους γίγαντες
Τα Μετέωρα αποτελούν αγαπημένο προορισμό αναρριχητών από όλο τον κόσμο, που έρχονται να δοκιμάσουν τις αντοχές τους και να ξεπεράσουν τον εαυτό τους μέσα από κλασικές διαδρομές, οι οποίες φαίνονται ακατόρθωτες στους αμύητους.
Η παράδοση της αναρρίχησης εδώ κρατά αιώνες. Καθιερώθηκε από τους μοναχούς που σκαρφάλωναν στους βράχους με σχοινιά, δίχτυα, ακόμα και με τα γυμνά τους χέρια για να ασκητέψουν στις σπηλιές τους.
Οι πρώτοι μοναχοί έφτασαν στη Θεσσαλία από το Άγιο Όρος τον 11ο αιώνα. Ο όσιος Αθανάσιος Μετεωρίτης οργάνωσε εδώ την πρώτη κοινοβιακή κοινότητα τον 14ο αιώνα, ιδρύοντας τη Μονή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος ή Μεγάλου Μετεώρου, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο μοναστήρι και μοιάζει με μουσείο. Ο ίδιος χρησιμοποίησε την ονομασία «Μετέωρο» ως χαρακτηρισμό για τον τεράστιο βράχο, τον «πλατύ λίθο», στον οποίο ανέβηκε για πρώτη φορά το 1344.
Τα Μοναστήρια των Μετεώρων
Τουλάχιστον 24 μονές χτίστηκαν με κόπο και δεξιοτεχνία στα Μετέωρα από το 1350 έως το 1500. Οι μοναχοί μετέφεραν τα υλικά με ξύλινες σκαλωσιές, ανεμόσκαλες και δίχτυα που τα τραβούσαν ειδικοί μηχανισμοί.
Μόνο έξι μοναστήρια λειτουργούν σήμερα και υποδέχονται προσκυνητές και επισκέπτες: της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος ή Μεγάλου Μετεώρου, του Αγίου Νικολάου Αναπαυσά, του Βαρλαάμ, του Ρουσάνου, της Αγίας Τριάδας και του Αγίου Στεφάνου. Τα υπόλοιπα είτε έχουν ανακαινιστεί αλλά είναι ακατοίκητα, είτε έχουν ερειπωθεί. Η πρόσβαση στις μονές γίνεται με ασφάλεια από σκαλιά λαξεμένα στα βράχια και γέφυρες που διαμορφώθηκαν μετά το 1922.
Στα αρχειοφυλάκια των μοναστηριών φυλάσσονται θησαυροί της ορθοδοξίας, ιερά κειμήλια, πολλά έργα μικροτεχνίας και πάνω από χίλιοι χειρόγραφοι κώδικες, βυζαντινά και μεταβυζαντινά έγγραφα. Στις μονές υπάρχουν ενδιαφέρουσες τοιχογραφίες που φιλοτέχνησαν μοναχοί, ιερείς και σπουδαίοι αγιογράφοι της εποχής, όπως ο Θεοφάνης και ο Φράγκος Κατελάνος.
Στη σκιά των θεόρατων βράχων
Το Καστράκι είναι ένα χωριό που εντυπωσιάζει, καθώς το περικλείουν οι πελώριοι βράχοι των Μετεώρων, σχηματίζοντας ένα φυσικό φρούριο. Το Παλιό Καστράκι, με τα πέτρινα σπίτια του, έχει χαρακτηριστεί παραδοσιακός οικισμός και είναι το ωραιότερο χωριό στην περιοχή. Περπατώντας στα σοκάκια του, μπορείτε να απολαύσετε τη θέα των βράχων.
Η Καλαμπάκα αποτελεί το εμπορικό και τουριστικό κέντρο της περιοχής. Σημαντικό αξιοθέατο στην πόλη είναι ο Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου, μία από τις τρεις εκκλησίες στον κόσμο με μαρμάρινο άμβωνα στο κέντρο. Μπορείτε να κάνετε βόλτα στην παλιά πόλη ή να επισκεφθείτε τη μοναδική στην Ελλάδα Σχολή Ξυλογλυπτικής, καθώς και παραδοσιακά χαλκουργεία όπου θα βρείτε σπάνια χειροποίητα χάλκινα είδη.
Η Γέφυρα της Σαρακήνας
Στα νότια της Καλαμπάκας, έξω από το χωριό Σαρακήνα, θα συναντήσετε την ιστορική πέτρινη γέφυρα, η οποία χτίστηκε τον 16ο αιώνα. Πρόκειται για το μεγαλύτερο πολύτοξο γεφύρι στην Περιφερειακή Ενότητα Τρικάλων. Εδώ έγινε η περίφημη μάχη με τους Τούρκους το 1878.
Το σπήλαιο της Θεόπετρας
Τέσσερα χιλιόμετρα έξω από την Καλαμπάκα, ορθώνεται ένας πελώριος βράχος, η Θεόπετρα, η οποία κρύβει ένα σπήλαιο όπου εντοπίστηκαν ίχνη διαρκούς ανθρώπινης παρουσίας από τη Μέση Παλαιολιθική Εποχή μέχρι και το τέλος της Νεολιθικής Εποχής.
Μη φύγετε χωρίς:
  • Να κάνετε πεζοπορία σε μονοπάτια ανάμεσα στους βράχους. Ακολουθώντας τρεις διαδρομές μπορείτε να επισκεφθείτε τις 6 μονές που λειτουργούν, αλλά και τα ερείπια των υπολοίπων. Εναλλακτική επιλογή είναι το ποδήλατο βουνού.
  • Να επισκεφθείτε το εκκλησάκι της Θεοτόκου στον βράχο της Δούπιανης (ή Ντούπιανης), το πρώτο κέντρο λατρείας του οργανωμένου μοναχισμού στα Μετέωρα. Ο συγκεκριμένος βράχος θεωρείται από τους σημαντικότερους αναρριχητικούς προορισμούς παγκοσμίως.
  • Να δείτε την Παλαιά Τράπεζα, μήκους 32 μέτρων, στη Μονή Μεγάλου Μετεώρου. Πρόκειται για χαρακτηριστικό δείγμα μοναστηριακής αρχιτεκτονικής. Εντυπωσιακή είναι και η συλλογή κειμηλίων της Μονής.

https://www.pentapostagma.gr/


Λήσταρχος Γιαγκούλας: «Πάρε τα λεφτά παπά αλλά σε ένα χρόνο αν δεν έχεις χτίσει το ναό θα σε σκοτώσω»

Λήσταρχος Γιαγκούλας: 

«Πάρε τα λεφτά παπά αλλά σε ένα χρόνο

 αν δεν έχεις χτίσει το ναό θα σε σκοτώσω»

Ο θρυλικός λήσταρχος Φώτης Γιαγκούλας είχε γίνει ο φόβος κι ο τρόμος στις αρχές του 20ου αιώνα. Δρούσε κυρίως στην Πιερία, την Ελασσόνα, τον Όλυμπο και την Κοζάνη και κατηγορήθηκε για φόνους και ληστείες.
Όπως όλοι οι ληστές της εποχής, εκτός από τα εγκλήματα και τις λεηλασίες, έκανε και αγαθοεργίες.
Ο Γιαγκούλας βοηθούσε τους φτωχούς συγχωριανούς του. Μάλιστα φωτογραφίες του, αλλά και άλλων λήσταρχων, υπήρχαν για πολλά χρόνια δίπλα στις φωτογραφίες αγίων στα εικονοστάσια των σπιτιών.
Ο Γιαγκούλας είχε δώσει και χρήματα για να φτιάξουν την εκκλησία του χωριού του.
Σύμφωνα με προφορικές διηγήσεις ο λήσταρχος χρηματοδότησε την ανέγερση του ναού αλλά πριν δώσει τα χρήματα προειδοποίησε τον ιερέα:
– Πόσο καιρό θέλεις, ρε παπά, για να κάνεις την εκκλησία στο χωριό;
– Ένα χρόνο, του απάντησε
– Σου δίνω αυτά τα λεφτά, όμως αν δω τον άλλο χρόνο ότι δεν έχεις κάνει την εκκλησία, θα σε σφάξω.
Ένα χρόνο μετά, ο ναός δεν είχε ολοκληρωθεί και καθώς τα χρήματα τα διαχειρίζονταν ο ιερέας με τον επίτροπο, ο Γιαγκούλας τους σκότωσε και τους δύο. Τους θεώρησε υπαίτιους για μεγάλη προσβολή.
Κατά μία άλλη εκδοχή, ο ιερέας αρνήθηκε να πάρει χρήματα από αιματοβαμμένα χέρια και έχασε τη ζωή του.
Εφημερίδα της εποχής επιβεβαιώνει τις δολοφονίες αλλά τις αποδίδει σε μάχη με απόσπασμα της χωροφυλακής: «Μια ομοβροντία εξήπλωσε νεκρούς τον παπάν και τον πάρεδρον».
Η δολοφονία του γιατρού
Το 1924 ο γιατρός Οδυσσέας Νικολαϊδης ζητάει να γίνει στο χωριό του, σταθμός χωροφυλακής και άθελα του υπογράφει τη θανατική καταδίκη του. Οι ληστές δεν ανέχονταν σταθμό χωροφυλακής στην περιοχή, την οποία θεωρούσαν λημέρι τους.
Η απόφαση ήταν ειλημμένη. Δεν επρόκειτο να γλυτώσει ο γιατρός Νικολαϊδης.
Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα, η συμμορία του Γιαγκούλα συνέλαβε την οικογένεια του Νικολαΐδη και ζήτησε λίτρα από τον πατέρα του. «Άκουσε Νικολαΐδη. Θέλομεν διακόσιες χιλιάδες για τον γυιόν σου τον Αριστόδημο και εκατό για τον γιατρό που να ιδούμε αν θα ζήσει».
Ο πατέρας και οι συγχωριανοί του συγκέντρωσαν χρήματα τα οποία έδωσαν στον Γιαγκούλα. Ο λήσταρχος απάντησε: «Θα πάρω τα λεφτά και θα σου χαρίσω το άλλο παιδί».
Ο συγγραφέας Βασίλης Τζανακάρης διηγείται στη «Μηχανή του Χρόνου ότι «ο πατέρας του Νικολαϊδη έδωσε 12 οκάδες χρυσά φλουριά. Όμως οι ληστές θεώρησαν ότι τα λύτρα δίνονται για τον άλλον γιο και όχι για να γλιτώσει ο Νικολαϊδης».
Πριν ο Γιαγκούλας αποκεφαλίσει τον γιατρό, για να τρομοκρατήσει τον πληθυσμό «συγκεντρώνει όλους του χωρικούς δια να ιδούν πως τιμωρεί».
Στη σύντομη ομιλία του είπε: «Εμείς δεν πειράξαμε κανένα στο χωριό αυτό, αλλά ο γιατρός έγινε ένα με τα αποσπάσματα για να μας ξεπαστρέψει. Αυτό θα μας το πληρώσει, όπως πληρώνουν όλοι οι προδότες».
Κατά τα δημοσιεύματα της εποχής «αρπάζει τον ιατρόν Νικολαΐδην από τα μαλλιά και με δύο κτυπήματα του γιαταγανιού του αποκόπτει το κεφάλι από το σώμα, εμπρός εις τα μάτια του πατέρα του και του αδελφού του και των χωριανών, οι οποίοι έτρεμαν από φρίκην και φόβον».
Στο χωριό Καταφύγιο σε ένδειξη τιμής προς το γενναίο γιατρό, στήθηκε μνημείο το οποίο υπάρχει ακόμη.
https://www.pentapostagma.gr/

Άργος: Οι κρατήρες, τα αρχαία σπήλαια και τα εκκλησάκια μέσα στο βράχο – Δείτε το βίντεο

Άργος: 

Οι κρατήρες, τα αρχαία σπήλαια και τα 

εκκλησάκια μέσα στο βράχο – 

Δείτε το βίντεο

Εντυπωσιάζουν οι εικόνες από τους κρατήρες. Οι λεπτομέρειες τα καθιστούν μοναδικά θεάματα.
Στον έναν από τους δύο κρατήρες υπάρχουν δύο εκκλησάκια της βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου, ενώ το βάθος του μικρού κρατήρα είναι 80 μέτρα!
Απολαύστε μια πτήση πάνω και μέσα στους κρατήρες γνωστές κι ως δολίνες των Διδύμων Αργολίδας. Δημιουργήθηκαν κατά πάσα πιθανότητα από κατακρήμνιση αρχαίων σπηλαίων αλλά η όψη τους θυμίζει κρατήρες μετεωριτών.
Στον έναν από τους δύο κρατήρες υπάρχουν δύο εκκλησάκια της βυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου (11ος – 14ος αιώνας). Το βάθος του μικρού κρατήρα είναι 80 μέτρα μέσα στα στρώματα των προσχώσεων και η διάμετρος του είναι 150 μέτρα.



Στα εσωτερικά κάθετα τοιχώματα όπου κάποιος κατέρχεται μέσω μιας κλιμακωτής στοάς είναι ριζωμένα τα εκκλησάκια της Μεταμορφώσεως προς βορρά και του Αγίου Γεωργίου προς τον νότο. Και τα δύο εκκλησάκια είναι λαξευμένα μέσα στο βράχο.

https://www.pentapostagma.gr/

Ερευνα: Μεγαλύτερη η διάρκεια των υψηλών θερμοκρασιών μέσα στο έτος

Ερευνα: Μεγαλύτερη η διάρκεια των υψηλών θερμοκρασιών μέσα στο έτος

ΕΤΙΚΕΤΕΣ:
Οι θερμές μέρες με μέγιστη θερμοκρασία πάνω από 35 βαθμούς Κελσίου και οι θερμές νύχτες με ελάχιστη θερμοκρασία τουλάχιστον 26 βαθμούς σταδιακά μετατοπίζονται ολοένα πιο νωρίς μέσα στο έτος, ενώ παράλληλα διαρκούν όλο και περισσότερο, σύμφωνα με μια νέα έρευνα επιστημόνων του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών.
Η έρευνα, με επικεφαλής τη δρα Δήμητρα Φουντά, κύρια ερευνήτρια του Ινστιτούτου Ερευνών Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΕΑΑ, που δημοσιεύθηκε στο διεθνές περιοδικό «Global and Planetary Change», μελέτησε τον χρόνο εμφάνισης και τις μεταβολές στην εποχικότητα διάφορων δεικτών θερμοκρασίας στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία έχει χαρακτηριστεί ως μια από τις πιο ευάλωτες στην κλιματική αλλαγή περιοχές του πλανήτη, κυρίως όσον αφορά την επικράτηση θερμότερων και ξηρότερων συνθηκών.
Οι επιστήμονες βασίστηκαν σε ιστορικά κλιματικά δεδομένα σε διάφορες περιοχές στην Ελλάδα και στην Κύπρο (Αθήνα, Λευκωσία, Κρήτη, Ρόδο, Κέρκυρα κ.α.), καθώς και σε ιστορικές μετρήσεις θερμοκρασίας του ΕΑΑ από τα τέλη του 19ου αιώνα μέχρι σήμερα. Η έρευνα αποκαλύπτει τη σταδιακή και σημαντική μετατόπιση νωρίτερα μέσα στο έτος της πρώτης εμφάνισης των θερμών ημερών και νυχτών, καθώς και τη μετατόπιση αργότερα μέσα στο έτος της τελευταίας εμφάνισής τους.
Η διάρκεια της εποχής ανάμεσα στην πρώτη και στην τελευταία μέρα του έτους με πολύ υψηλή θερμοκρασία αυξάνονται διαχρονικά με ρυθμό τριών έως δέκα ημερών ανά δεκαετία από τα μέσα της δεκαετίας του 1970 μέχρι σήμερα. Η τάση για πρόωρη εμφάνιση είναι ακόμη σημαντικότερη σε σχέση με την τάση για πιο καθυστερημένη λήξη. Ιδιαίτερα οι τροπικές νύχτες (όταν η ελάχιστη θερμοκρασία της ημέρας είναι μεγαλύτερη από 20 βαθμούς Κελσίου) εμφανίζονται νωρίτερα με ρυθμό τεσσάρων έως έξι ημερών ανά δεκαετία.
Για τις θερμές νύχτες με θερμοκρασία άνω των 26 βαθμών, υπολογίστηκε ότι στην Αθήνα και στη Λευκωσία διαρκούν ολοένα περισσότερο τα τελευταία 40 χρόνια, με ρυθμούς αύξησης που φτάνουν τις δέκα και τις 17 ημέρες ανά δεκαετία αντίστοιχα. Στην Αθήνα, κατά τη δεκαετία 2006-2015, η μέση διάρκεια εμφάνισης των πολύ θερμών ημερών με μέγιστη θερμοκρασία πάνω από 37 βαθμούς υπήρξε τετραπλάσια της δεκαετίας 1976-1985 και μεγαλύτερη από οποιαδήποτε άλλη δεκαετία από τα τέλη του 19ου αιώνα.
Στην Αθήνα η περίοδος των πολύ θερμών ημερών (με μέγιστη θερμοκρασία άνω των 37 βαθμών) αυξάνεται με ρυθμό περίπου δέκα ημερών ανά δεκαετία μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1970, ενώ η αντίστοιχη περίοδος των πολύ θερμών νυχτών (με ελάχιστη θερμοκρασία πάνω από 26 βαθμούς) αυξάνεται με ακόμη ταχύτερο ρυθμό 17 ημερών ανά δεκαετία. Είναι ενδεικτικό, σύμφωνα με τους επιστήμονες του ΕΑΑ, ότι η Αθήνα έχει πληγεί από πρώιμους καύσωνες στη διάρκεια του Ιουνίου κατά τα έτη 2007, 2010, 2016 και 2017.
Οι ερευνητές εφάρμοσαν επίσης διαφορετικά μοντέλα προσομοίωσης του παροντικού και του μελλοντικού κλίματος, τα οποία προβλέπουν μια περαιτέρω αύξηση της διάρκειας εμφάνισης των δεικτών θερμοκρασίας. Η μέση διάρκεια της εποχής των τροπικών και θερμών ημερών στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου αναμένεται να αυξηθεί κατά 20 μέρες στο κοντινό μέλλον (2021-2050) και κατά δύο μήνες στο μακρινό μέλλον (2071-2100) σε σχέση με την περίοδο 1971-2000. Πιο αισθητή είναι κι εδώ η αλλαγή στην εποχή των τροπικών νυχτών, η οποία διευρύνεται κατά ένα μήνα στο κοντινό μέλλον και κατά δυόμισι μήνες στο μακρινό μέλλον, σύμφωνα με τις προβλέψεις των μοντέλων.
«Οι μεταβολές στην εποχή των ακραίων θερμοκρασιών και ειδικότερα η πρόωρη εμφάνισή τους θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη από την πολιτεία για την προετοιμασία και την αντιμετώπιση των σχετικών επιπτώσεων και κινδύνων και σίγουρα για περιόδους πολύ μεγαλύτερες απ' ό,τι συνηθιζόταν στο παρελθόν», σύμφωνα με την κα Φουντά.
Οι επιστήμονες θεωρούν σημαντικό ότι, εκτός από την παρατηρούμενη και την προβλεπόμενη για το μέλλον αύξηση στην ένταση, στη διάρκεια και στη συχνότητα της εμφάνισης υψηλών θερμοκρασιών και καυσώνων, ιδιαίτερη σημασία έχει και η ημερομηνία της εμφάνισής τους στην αρχή ή στο τέλος του καλοκαιριού και συνεπώς η διάρκεια της περιόδου εμφάνισής τους.
Όπως επισημαίνει η κα Φουντά, «ο χρόνος εμφάνισης και η διάρκεια της περιόδου ακραίων θερμοκρασιών επηρεάζουν σημαντικά διάφορους τομείς, όπως είναι o τουρισμός, καθορίζοντας για παράδειγμα τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, η ενέργεια, η οικονομία, η υγεία κ.ά. Σχετικά με την υγεία, πρόσφατες μελέτες αποδεικνύουν ότι οι «πρώιμες» υψηλές θερμοκρασίες έχουν δυσμενέστερη επίπτωση στην ανθρώπινη υγεία, αυξάνοντας τα ποσοστά θνησιμότητας και νοσηρότητας παγκοσμίως, κυρίως λόγω του μειωμένου εγκλιματισμού του ανθρώπινου οργανισμού».
Στη μελέτη συμμετείχαν επίσης οι Χρήστος Γιαννακόπουλος (διευθυντής ερευνών του ΕΑΑ), Φραγκίσκος Πιέρρος και Κώστας Βαρώτσος.

Όπως επισημαίνει η κα Φουντά, «ο χρόνος εμφάνισης και η διάρκεια της περιόδου ακραίων θερμοκρασιών επηρεάζουν σημαντικά διάφορους τομείς, όπως είναι o τουρισμός, καθορίζοντας για παράδειγμα τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, η ενέργεια, η οικονομία, η υγεία κ.ά. Σχετικά με την υγεία, πρόσφατες μελέτες αποδεικνύουν ότι οι ‘πρώιμες' υψηλές θερμοκρασίες έχουν δυσμενέστερη επίπτωση στην ανθρώπινη υγεία, αυξάνοντας τα ποσοστά θνησιμότητας και νοσηρότητας παγκοσμίως, κυρίως λόγω του μειωμένου εγκλιματισμού του ανθρώπινου οργανισμού».
Στη μελέτη συμμετείχαν επίσης οι Χρήστος Γιαννακόπουλος (διευθυντής ερευνών του ΕΑΑ), Φραγκίσκος Πιέρρος και Κώστας Βαρώτσος.
Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ
http://www.kathimerini.gr/

Ο κομμουνιστής Γκαίμπελς


Ο κομμουνιστής Γκαίμπελς


Ήρθαν οι εκλογές και κατά το εκλογικό έθιμο όλα τα κώματα, εεεεμ κόμματα ήθελα να πω, είθισται… [συγχωρήστε μου την εθνικο-φασιστική κορώνα] συνηθίζεται να καρφώνουν το ένα το άλλο κάνοντας «συνταρακτικές» αποκαλύψεις.
Η διαστρέβλωση και η παραπληροφόρηση πάει σύννεφο. Και καλά, από φασιστικά, ναζιστικά, εθνικιστικά, ακροδεξιά, δεξιά κλπ κόμματα ΕΚΤΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΧΩΡΟΥ περιμένεις αυτήν την διαστρέβλωση/παραπληροφόρηση τύπου Γκαίμπελς.
Αλλά από αγνά, πατριωτικά και δημοκρατικά κόμματα σαν το δοξασμένο ΚΚΕ και από την μαχητική και αξιόπιστη Αυγή που λέει μόνο την αλήθεια στον “κυρίαρχο λαό” έ δεν το περιμένεις…

Σάββατο 6 Απριλίου 2019

Μεταπρωταπριλιάτικα μεζεδάκια

Μεταπρωταπριλιάτικα μεζεδάκια























Posted by sarant στο 6 Απρίλιος, 2019

Που βέβαια τα λέω έτσι επειδή είναι τα πρώτα μεζεδάκια μετά την Πρωταπριλιά.
Ωστόσο, η λέξη «μεταπρωταπριλιάτικος» μπορεί να διαβαστεί και με μια άλλη σημασία. Όπως, ας πούμε, «μεταδεδομένα» (metadata) είναι δεδομένα για δεδομένα, έτσι και ένα «μεταπρωταπριλιάτικο ψέμα» είναι ένα πρωταπριλιάτικο ψέμα για τα πρωταπριλιάτικα ψέματα.
Υπάρχει τέτοιο πράγμα; θα ρωτήσετε. Βεβαίως και υπάρχει, τουλάχιστον στη μπρεξιταρισμένη Μεγάλη Βρετανία, όπου στον ιστότοπο της Τέλεγκραφ δημοσιεύτηκε η είδηση ότι «Απαγορεύτηκαν φέτος τα πρωταπριλιάτικα αστεία, από τον φόβο μήπως προκληθεί, εξαιτίας του Μπρέξιτ, πανικός αγορών στα καταστήματα» (April Fool’s jokes banned amid fear of panic buying over Brexit). Το άρθρο επικαλείται μαλιστα έναν αρχαίο νόμο του 1653.
Αυτό πράγματι ήταν μεταπρωταπριλιάτικο, αλλά πιο αστείο, φαρμακερά αστείον θα έλεγα, βρήκα τον τίτλο άρθρου στη Φαϊνάνσιαλ Τάιμς:
Ματαιώνεται η Πρωταπριλιά λόγω της τρέχουσας κατάστασης της πραγματικότητας
Και εδώ που τα λέμε, πράγματι, αν είναι τόσο παράλογη η πραγματικότητα που εξωφρενικές ειδήσεις γίνονται πιστευτές με ένα ανασήκωμα των ώμων, το περιθώριο για πρωταπριλιάτικα ψέματα στενεύει -όπως ίσως έχουμε διαπιστώσει από την άνθιση του βρίσκουν οι σατιρικοί και παρωδικοί ιστότοποι τύπου Onion/Κουλούρι αλλά και η συχνότητα με την οποία οι τρολοειδήσεις τους γίνονται πιστευτές και αναδημοσιεύονται από «κανονικά» μέσα ενημέρωσης.
Αυτό το είδαμε και με ένα πρωταπριλιάτικο που έκανε φέτος το left.gr, που φαντάστηκε επίσκεψη του Μαδούρο στην Αθήνα και συμμετοχή του στη συγκέντρωση που έχει προγραμματίσει ο ΣΥΡΙΖΑ για απόψε το βράδυ και το οποίο αναδημοσιεύτηκε κάμποσες φορές.
Σε δικά μας θέματα, γλωσσικά εννοώ, το μεταφραστικό φόρουμ Λεξιλογία τίμησε την παράδοση με ένα άρθρο που ανακοίνωνε νέα έκδοση του Λεξικού Μπαμπινιώτη, που θα είναι «αποϊδεολογικοποιημένη», δηλαδή θα υιοθετεί την κλασική σχολική ορθογραφία, υπαναχωρώντας από τις ορθογραφικές καινοτομίες των προηγούμενων εκδόσεων. Όπως έγραφε το άρθρο:
Να όμως που τώρα η νέα έκδοση έρχεται να ευθυγραμμίσει τις περισσότερες από τις σκανδαλώδεις ορθογραφίες με εκείνες που προτιμούν και όλα τα άλλα σύγχρονα λεξικά. Μην αναζητήσετε πια ορθογραφίες σαν τις παρακάτω: φιλαινάδαρωδάκινοκαλοιακούδαξυπάζωκουλλούριγώπατσηρώτοτσυτσυρίζω. Έχουν γίνει φιλενάδαροδάκινοκαλιακούδαξιπάζωκουλούριγόπατσιρότοτσιτσιρίζω— λέξεις που δεν υπογραμμίζει θυμωμένα ο ορθογραφικός διορθωτής μου καθώς τις γράφω. Υποθέτω ότι το ίδιο συμβαίνει στην περίπτωση όλων των ορθογραφικών προτάσεων που δεν είχαν ιδιαίτερη απήχηση. Παραμένουν περιπτώσεις ορθογραφιών με κάποια διάδοση, π.χ. ορθοπαιδικός και ορθοπεδικόςκτήριο και κτίριο. Σε παρόμοιες περιπτώσεις είναι γραφτό να ζήσουμε με τη διτυπία και τις προσωπικές επιλογές μας.
Μπορούμε να δούμε αργότερα και άλλες αλλαγές στη νέα έκδοση. Πρόκειται πάντως για σημαντική αν και καθυστερημένη επαναφορά στην κανονικότητα, που δεν αποκλείεται να κάνει πολλούς ιδιοκτήτες των προηγούμενων εκδόσεων να σπεύσουν να αγοράσουν τη νεότερη.
Ήταν, φευ, πρωταπριλιάτικο. Νέα έκδοση του Λεξικού Μπαμπινιώτη πράγματι αναμένεται, για το καλοκαίρι, αλλά νομίζω πως θα περιέχει τις διάσημες πια ορθογραφικές ιδιοτροπίες σαν το αγώρι και την τσιππούρα.
* Φίλος του ιστολογίου ταξίδεψε στο Οίτυλο και στην πλατεία της κωμόπολης φωτογράφισε το μνημείο των «σφαγιασθέντων υπό των κομμουνιστών».
Μου επισημαίνει την ανορθογραφία του «περί πάτρις», αλλά πιστεύω πως ταιριάζει με το μνημείο. Αφού όλη η ύπαρξη τέτοιων μνημείων μίσους αποτελεί ανορθογραφία στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, είναι αναμενόμενο να έχουν ανορθογραφίες και στο κείμενό τους.
* Διαβάζω στο Φέισμπουκ σχόλια φίλων για τα ηλεκτρικά πατίνια και τη σχετική συζήτηση που γίνεται για το καινούργιο αυτό μέσο μετακίνησης.
Στη συζήτηση δεν θα μπω, αν και ευχαρίστως θα ακούσω τα σχόλιά σας. Θα παρατηρήσω όμως ένα δευτερεύον, γλωσσικό αυτή τη φορά, πρόβλημα με τα ηλεκτρικά πατίνια: και εδώ εκδηλώνεται η σύγχιση ανάμεσα σε «ηλεκτρικά» και «ηλεκτρονικά».
Έτσι, διαβάζουμε άρθρα με τίτλο για «ηλεκτρονικά πατίνια», κάτι που δεν ισχύει -τα πατίνια είναι ηλεκτρικά.
* Υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης εμφανίζεται να δηλώνει στο liberal.gr: Είμαι βέβαιος ότι θα εκλεγώ δήμαρχος αλλά δεν εφησυχάζομαι.
Κανονικά, τύπος «εφησυχάζομαι» δεν υπάρχει -είναι «εφησυχάζω». Και έτσι τον χρησιμοποιεί ο υποψήφιος στις δηλώσεις του, αλλά ο συντάκτης που έβαλε τους τίτλους το… διόρθωσε.
Μάλλον επηρεάστηκε από το «επαναπαύομαι».
* Μαργαριτάρια δεν παράγουν μόνο τα δικά μας κανάλια.
Ιδού αριστερά το αμερικανικό Fox, το αγαπημένο κανάλι του Προέδρου Τραμπ, που επιμένει στο σουπεράκι του ότι ο Τραμπ περιέκοψε την αμερικανική βοήθεια… σε 3 μεξικανικές χώρες.
Οι δημοσιογράφοι το είπαν σωστά, είπαν ότι το μέτρο αφορούσε το Ελ Σαλβαδόρ, τη Γουατεμάλα και την Ονδούρα. Ο υπεύθυνος για το σουπεράκι όμως, δεν μπορούσε να βρει το «τρεις κεντροαμερικανικές χώρες» και έκανε τη γκάφα, που δείχνει βέβαια και κάποια περιφρόνηση προς τους σκουρόχρωμους Λατίνους.
* Η γενικομανία της εβδομάδας σε αθλητικόν ιστότοπο, σε άρθρο για το ματς Απόλλωνα-Παναθηναϊκού:
Το ματς, φυσικά, δεν αντέχει ιδιαίτερης κριτικής.
Εγώ πάλι δεν αντέχω τις γενικομανείς συντάξεις.
* Παραπλανητικος τίτλος (και υπότιτλος) της εβδομάδας, σε άρθρο του in.gr για το πασίγνωστο αγαλματάκι των Βρυξελλών με το αγοράκι που κατουράει.
Τίτλος:
Τίτλοι τέλους για τον μικρό Manneken Pis των Βρυξελλών
Υπότιτλος:
Σύμφωνα με μετρήσεις, το χάλκινο αγαλματίδιο ξόδευε από 1.000 έως 2.500 λίτρα καθαρού πόσιμου νερού κάθε μέρα
Αν κάποιος περιοριστεί σε τίτλο και υπότιτλο, θα μείνει με την εντύπωση ότι το αγαλματάκι θα απομακρυνθεί από τη θέση του διότι καταναλώνει πολύ νερό.
Αν διαβάσετε όμως το άρθρο θα δείτε ότι απλώς θα σταματήσει να καταλήγει στα λύματα το νερό αυτό, δεν θα πετιέται πια.
* Σας αρέσουν τα πρόκολα;
Για το (α)συμπαθές αυτό λαχανικό δεν έχουμε γράψει άρθρο ακόμα. Πάντως, οι περισσότεροι λέμε «μπρόκολα», άλλωστε η λέξη είναι δάνειο από το ιταλ. broccolo.
Ωστόσο, δεν είναι από αμέλεια του μανάβη η επιγραφή γραμμένη έτσι -απλώς, η φωτογραφία έχει βγει στη Ρόδο και, μου λένε, στη Ρόδο τα προφέρουν έτσι τα μπρόκολα, αλά κυπριακά.
Είναι ιδιωματικό δηλαδή, δεν το έκανε ο μανάβης προς τιμήν των Πρόκολ Χάρουμ.
* Δυο πανομοιότυποι δίδυμοι στη Βραζιλία είχαν, λέει, το χούι να υποδύονται ο ένας τον άλλον. Κάποιος από τους δύο είναι ο πατέρας ενός παιδιού, αλλά δεν λένε ποιος, οπότε το δικαστήριο καταδίκασε και τους δύο σε διατροφή.
Μπερδεμένη ιστορία, ίσως και γι’ αυτό στο σχετικό ρεπορτάζ μπερδεύτηκε ο συντάκτης:
Θα μπορούσε να είναι πρωταπριλιάτικη φάρσα, η επιμονή τους όμως να μην αποκαλύπτουν τίνος είναι το παιδί και η αδυναμία της μητέρας να μην μπορεί να δώσει απάντηση, οδήγησε τα δικαστήρια της Βραζιλίας σε αυτή την πρωτοφανή απόφαση.
Η αδυναμία της μητέρας να μη μπορεί να δώσει απάντηση; Καταλαβαίνουμε βέβαια τι εννοεί, αλλά δεν είναι πιο απλό να πει «Η αδυναμία της μητέρας να δώσει απάντηση»;
* Σας αρέσει το γαλατσαμπούρεκο;
Έτσι το αναφέρει τουριστικός οδηγός. Δεν είναι βέβαια κάποια ειδική σπεσιαλιτέ της Μήλου (από αυτή την ενότητα είναι παρμένο το απόσπασμα), είναι το γνωστό μας γαλακτομπούρεκο. Έτσι κι αλλιώς, οι πιθανότητες να το πει σωστά ο ξένος δεν είναι μεγάλες -αλλά μάλλον θα τα καταφέρει να εξυπηρετηθεί.
* Περιδέραιο μαργαριταριών σε άρθρο της Χαράς Τζαναβάρα στην ΕφΣυν.
Πρώτο πιάτο:
Η οδός Καρόλου εναρμονίζεται με το γενικότερο γαλλικό άρωμα που αποπνέουν τα οδωνύμια στην ευρύτερη περιοχή. Πολλοί δρόμοι φέρουν τα ονόματα σπουδαίων Γάλλων αξιωματούχων, όπως Μαιζόν, Φαβιέρος και Σατωβριάνδος, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη της Ελλάδας για τη συμβολή τους στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου.
Καταρχάς, ο Σατωβριάνδος είχε στα νιάτα του στρατιωτική καριέρα και έγραψε υπέρ της ελληνικής υπόθεσης, αλλά δύσκολα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αξιωματούχος -μεγάλος συγγραφέας ήταν. Αλλά αυτό είναι ορντέβρ. Το χοντρό μαργαριτάρι είναι η συμβολή των τριών Γάλλων στη…. ναυμαχία της Ναυπάκτου.
Που βέβαια έγινε το 1571 -αλλά ναυμαχία, Ναυπάκτου, Ναβαρίνου, όλα από να- αρχίζουν, είναι να μην τα μπερδέψεις;
Και το λάθος εξελίσσεται σε καραβιδάκι, αν σκεφτούμε ότι οι τρεις συγκεκριμένοι Γάλλοι δεν είχαν καμία απολύτως σχέση με τη ναυμαχία του Ναβαρίνου. Ο Γάλλος ναύαρχος που έδρασε εκεί ήταν ο Δεριγνύ που έχει βέβαια κι αυτός τιμηθεί με δρόμο στο όνομά του, αν και όχι στην ίδια γειτονιά.
Δεύτερο πιάτο αμέσως μετά:
Γαλλικής προέλευσης είναι και η οδός Μάρνη (και όχι Μάρνης), που συνεχίζει ως οδός Καρόλου ώς την πλατεία Καραϊσκάκη. Φέρει το όνομα του ποταμού Μάρνη, που καταλήγει στον Σηκουάνα και στις όχθες του δόθηκαν δύο νικηφόρες μάχες κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Στα γαλλικά, όλα τα ονόματα των ποταμών είναι θηλυκά, σε αντίθεση με τα ισχύοντα στη χώρα μας, με εξαίρεση τη Νέδα στην Ηλεία.
H τελευταία πρόταση έχει δυο γενικεύσεις που την κάνουν αναληθή. Καταρχάς, δεν είναι «όλα τα ονόματα των ποταμών θηλυκά» στα γαλλικά. Είναι τα περισσότερα, πράγματι -αλλά όχι όλα. Κάμποσοι μεγάλοι ποταμοί έχουν αρσενικό όνομα, όπως Le Rhône (ο Ροδανός), le Rhin (ο Ρήνος), Le Lot, Le Var.
Δεύτερη γενίκευση ή μάλλον λάθος: δεν είναι η Νέδα το μοναδικό ελληνικό ποτάμι γένους θηλυκού, όπως φαίνεται να πιστεύει η κ. Τζαναβάρα, που μάλλον δεν έχει πάει ποτέ στη Λιβαδειά να δει την Έρκυνα (να πάτε, είναι πολύ ωραία στις πηγές της Κρύας). Και δεν είναι μόνο η Νέδα και η Έρκυνα θηλυκά ποτάμια, έχουμε ακόμα την Αράπιτσα στη Νάουσα, την Ερμίτσα στο Αγρίνιο, ίσως και καναδυό ακόμα.
Και βέβαια το να λες «δόθηκαν δυο νικηφόρες μάχες» είναι κάπως αστείο όταν δεν λες ποιος νίκησε. Οι περισσότερες μάχες είχαν νικητή (αν και όχι όλες).
* Ένα φρέσκο και ανησυχητικό παράδειγμα φέικ νιουζ.
Τις προηγούμενες μέρες κυκλοφόρησε ευρύτατα στο Φέισμπουκ η φωτογραφία που βλέπετε αριστερά, μια υπεύθυνη δήλωση την οποία, σύμφωνα με το συνοδευτικό σχόλιο, ζητούσαν οι ιερείς του ναού της Ζωοδόχου Πηγής στο Μαρούσι από όσους και όσες ήθελαν να βαφτίσουν παιδί, δηλαδή να γίνουν ανάδοχοι/ανάδοχες. Οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε να βεβαιώσουν ότι δεν έχουν τελέσει πολιτικό γάμο ή σύμφωνο συμβίωσης και ότι δεν έχουν δηλώσει ότι είναι ομοφυλόφιλοι.
Έγινε φυσικά σάλος, όπου άλλοι μίλησαν για Καμπούλ και άλλοι υποστήριξαν ότι η εκκλησία έχει δικαίωμα να βάζει περιορισμούς σε όσους συμμετέχουν στα μυστήριά της.
Άλλοι αναρωτήθηκαν αν έχει δικαίωμα ένας εφημέριος να ζητάει υπεύθυνες δηλώσεις.
Βέβαια, το συγκεκριμένο χαρτί δεν εμφανιζόταν σαν πρωτοβουλία της Εκκλησίας της Ελλάδος ή της τοπικής μητρόπολης αλλά απλώς του εφημερίου του συγκεκριμένου ναού.
Τελικά, η Ναταλί Ρασούλη, που μένει πολύ κοντά, είχε την καλή ιδέα να πάει στην εκκλησία να ρωτήσει, και εκεί οι ιερείς του ναού έμειναν κατάπληκτοι και τη διαβεβαίωσαν κατηγορηματικά ότι δεν έχουν ιδέα για το θέμα.
Με βάση το τάιμινγκ, αναρωτιέμαι μήπως το χαρτί της υπεύθυνης δήλωσης το έφτιαξε κάποιος για πρωταπριλιάτικο αστείο και συνεχιστηκε η διάδοσή του και τις επόμενες μέρες.
* Ο μύθος για το φιλότιμο και τον Θαλή τον Μιλήσιο καλά κρατεί…
Σε άρθρο αρτινής ηλεφημερίδας διαβάζουμε την εξής κατακλείδα:
Πάντως, επειδή το σχόλιό μας ξεκίνησε με την αναφορά στο ελληνικό φιλότιμο, να σημειώσω ότι είναι μια λέξη τόσο ισχυρή και περίπλοκη, που δεν μπορεί σε καμία γλώσσα να ερμηνευθεί επαρκώς.
Κι όπως εξήγησε και ο αρχαίος φιλόσοφος Θαλής ο Μιλήσιος: “Το φιλότιμο για τον Έλληνα είναι σαν την αναπνοή. Ένας Έλληνας δεν είναι Έλληνας χωρίς αυτό. Αυτός θα μπορούσε κάλλιστα να μην είναι ζωντανός”!
Τίποτα δεν έχει εξηγήσει ο Θαλής ο Μιλήσιος για το φιλότιμο (που μάλιστα στην εποχή του είχε σημασία μάλλον αρνητική). Πρόκειται για χόακα. Τα είχαμε γράψει σε πρόσφατο άρθρο μας, μάλιστα το επιτελείο του ιστολογίου είχε καλέσει κάποιους πατριώτες μας που διαδίδουν τη ρήση για τον Θαλή να τεκμηριώσουν τον ισχυρισμό τους αλλά εκείνοι δεν απήντησαν.
* Κλείνω αυτοδιαφημιστικά, αναγγέλλοντας εκδήλωση.
Το Σάββατο του Λαζάρου, με άλλα λόγια στις 20 Απριλίου, στις 12 το μεσημέρι, στο Πόλις Αρτ Καφέ θα γίνει η παρουσίαση του βιβλίου μου Η γλώσσα έχει κέφια. Θα μιλήσουν οι φίλοι Παντελής Μπουκάλας και Στρατής Μπουρνάζος, κι εγώ. Πολύ θα χαρώ να σας δω.
 https://sarantakos.wordpress.com/

Η θεραπεία της ψυχής, είναι πολύ μεγάλο πράγμα

Η θεραπεία της ψυχής, είναι πολύ μεγάλο πράγμα

Σήμερα οι ψυχές των ανθρώπων νοσούν...
...και ενώ οι άνθρωποι της Δύσης έχουμε λυμένα τα βασικά βιοτικά ζητήματα είμαστε λίγο ή πολύ δυστυχισμένοι...
Κατεξοχήν ασθένειες της σύγχρονης εποχής,...
... η κατάθλιψη και το άγχος απειλούν κάθε σύγχρονο άνθρωπο, με τα σχετικά ποσοστά να αυξάνονται ραγδαία. Η ανάγκη για αναθεώρηση των προτεραιοτήτων της ζωής αναδεικνύεται αδήριτη, μαζί με την επίσκεψη σε κάποιο ικανό ιατρό της ψυχής, αλλά και γνώστη των βιολογικών παραγόντων που την επηρεάζουν.

Απώλεια ενδιαφέροντος για απλές καθημερινές λειτουργίες, ελάχιστη ενέργεια, έλλειψη ευχαρίστησης από δραστηριότητες που παλαιότερα ήταν αγαπημένες, στεναχώρια, δυσθυμία και δυσκολία εξεύρεσης ενός συνολικού νοήματος της ύπαρξης που συνοδεύεται από μια διαπίστωση ματαιότητας. Η κατάθλιψη είναι μια ασθένεια που τα τελευταία χρόνια πλήττει ολοένα και μεγαλύτερο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού. Μια σύγχρονη ασθένεια, η οποία αν και δεν ήταν άγνωστη πριν 50 χρόνια, ήταν εξαιρετικά σπάνια. Όσο περνάει ο καιρός, όμως, και η οικονομική κρίση δεν υποχωρεί, αλλά εντείνεται, τόσο ανεβαίνουν και τα κρούσματα. Στο σημείο αυτό οι αριθμοί είναι αμείλικτοι. Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, ενώ το 2009, το ποσοστό που έπασχε από κατάθλιψη δεν ξεπερνούσε το 3%, το 2014 το ίδιο ποσοστό είχε περάσει το 5% του πληθυσμού, κάτι που σημαίνει ότι περίπου 500 χιλιάδες άνθρωποι νόσησαν ή νοσούν στη χώρα μας από τη συγκεκριμένη πάθηση. Επίσης, σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας, κάθε μέρα γίνονται δύο απόπειρες αυτοκτονίας (μια πιθανή επίπτωση της ασθένειας) και μία τουλάχιστον αυτοκτονία στη χώρα μας, κυρίως από άνδρες.

Παγκοσμίως εκτιμάται ότι πάνω από 300 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν κατάθλιψη
– περίπου το 4% του πληθυσμού της Γης, με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που έχει δημοσιεύσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Η αλήθεια είναι όμως ότι τα κρούσματα είναι πολύ περισσότερα. Ομολογουμένως πρόκειται για μια επιδημία, που ξεκινάει από φιλοσοφικό υπόβαθρο για να καταλήξει στη δύσκολη καθημερινότητα του κάθε ανθρώπου και το περιβάλλον που ζει. Κάποιος που βρίσκεται σε εμπόλεμη ζώνη, δύσκολα θα αναπτύξει κατάθλιψη, σε αντίθεση με τους ανθρώπους του δυτικού κόσμου που παρότι έχουν τα βασικά βιοτικά προβλήματα λυμένα, είναι λίγο ή πολύ δυστυχισμένοι. 

Πλάι σε αυτά, η αγχώδης διαταραχή, η διπολική διαταραχή, οι αϋπνίες, οι σεξουαλικές δυσλειτουργίες, ο θυμός, οι εθισμοί, το στρες και οι κρίσεις πανικού, σκιαγραφούν παγκοσμίως μία κατάσταση όπου οι ψυχές των ανθρώπων νοσούν. Μαζί με αυτή την έξαρση ψυχικών ασθενειών, αυξάνονται και οι θεραπευτές και οι κάθε λογής ψυχολογούντες που ορισμένες φορές περιπλέκουν τα ζητήματα αντί να τα επιλύουν, όχι μόνο λόγω λανθασμένων διαγνώσεων αλλά και την ανάπτυξη μιας ισόβιας σχέσης εξάρτησης.

Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις η επίσκεψη στον ιατρό αποτελεί την πρώτη και πιο βασική επιλογή, η οποία μπορεί να επηρεάσει θετικά την έκβαση μια δύσκολης κατάστασης, στις περισσότερες περιπτώσεις. 

Η συμπλήρωση της φαρμακευτικής αγωγής, με ψυχοθεραπεία, φυσική δραστηριότητα, χόμπι που να προσδίδουν νόημα, η καλλιέργεια διαπροσωπικών σχέσεων και η εξεύρεση ενός (τουλάχιστον) σκοπού στη ζωή, βοηθούν το άτομο να υπερβεί τις δυσκολίες. Στο πλαίσιο αυτό, η χρήση νέων φαρμακευτικών ουσιών που ερευνώνται αυτήν περίοδο, γεννάει ελπίδες.


https://istosblog.blogspot.com/2019/04/blog-post_5.html#

Νέος ψευτογιατρός: Πουλάει 120 ευρώ «αντίδοτο» για εμβόλια κορονοϊού - «Έσωσα δύο ετοιμοθάνατους»

  Νέος ψευτογιατρός: Πουλάει 120 ευρώ «αντίδοτο» για εμβόλια κορονοϊού - «Έσωσα δύο ετοιμοθάνατους» (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI) Υποστηρίζε...