Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου
Παρασκευή 4 Μαΐου 2018
Η Πορνεία (ΚΑΙ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ)
Του Κων/νου Αθ. Οικονόμου δασκάλου
ΓΕΝΙΚΑ: Πορνεία ονομάζεται η συνουσία με χρηματικό αντάλλαγμα. Νόμοι για
την πορνεία είχαν θεσπιστεί ήδη από τον Σόλωνα στην αρχαία Αθήνα. Το πάθος της
πορνείας συνίσταται στην παθολογική χρήση της σεξουαλικότητας ή γενετήσιου
ενστίκτου, από τον άνθρωπο. Η πορνεία δηλώνει, κυριολεκτικά, τη σεξουαλική
ικανοποίηση εκτός γάμου.
ΓΕΝΙΚΑ: Πορνεία ονομάζεται η συνουσία με χρηματικό αντάλλαγμα. Νόμοι για
την πορνεία είχαν θεσπιστεί ήδη από τον Σόλωνα στην αρχαία Αθήνα. Το πάθος της
πορνείας συνίσταται στην παθολογική χρήση της σεξουαλικότητας ή γενετήσιου
ενστίκτου, από τον άνθρωπο. Η πορνεία δηλώνει, κυριολεκτικά, τη σεξουαλική
ικανοποίηση εκτός γάμου.
Η ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ: Στην Α. Γραφή η λέξη σημαίνει όχι μόνο την ακολασία μεταξύ
αγάμων αλλά και την ειδωλολατρεία, που άλλωστε από μόνη της αυτή έχει στενή
σχέση και με την καθαυτό πορνεία. Αυτό το καταλαβαίνουμε και από αναφορές της
Π. Διαθήκης σε πόρνες, όπου βλέπουμε πως αυτές ήταν συνήθως αλλοδαπές και
αλλόθρησκες, αποκαλούνται μάλιστα “ξέναι”, και η ακολασία τους ήταν μέρος της
λατρείας τους στα είδωλα. Έτσι στην Παλαιά Διαθήκη η εβραϊκή εκκλησία
παριστάνεται με νύμφη που έχει νυμφευτεί με τον Θεό Ιεχωβά και δίκαια
αποκαλείται από πολλούς Προφήτες ως πόρνη γιατί συχνά είχε διαρρήξει αυτή τη
συνθήκη – γάμο με το Θεό, πορνεύοντας ακολουθώντας τα είδωλα: “καὶ εἶδον διότι
περὶ πάντων ὧν κατελήφθη, ἐν οἷς ἐμοιχᾶτο ἡ κατοικία Ἰσραήλ, καὶ ἐξαπέστειλα αὐτὴν
καὶ ἔδωκα αὐτῇ βιβλίον ἀποστασίου εἰς τὰς χεῖρας αὐτῆς· καὶ οὐκ ἐφοβήθη ἡ
ἀσύνθετος Ἰούδα καὶ ἐπορεύθη καὶ ἐπόρνευσε καὶ αὐτή. καὶ ἐγένετο εἰς οὐθὲν ἡ
πορνεία αὐτῆς, καὶ ἐμοίχευσε τὸ ξύλον καὶ τὸν λίθον.” (Ιερ. γ΄8-9). Ακόμη
διαβάζουμε:”Και εἶπε Κύριος πρός με· ἔτι πορεύθητι καὶ ἀγάπησον γυναῖκα ἀγαπῶσαν
πονηρὰ καὶ μοιχαλίν, καθὼς ἀγαπᾷ ὁ Θεὸς τοὺς υἱοὺς Ἰσραὴλ καὶ αὐτοὶ ἀποβλέπουσιν
ἐπὶ θεοὺς ἀλλοτρίους καὶ φιλοῦσι πέμματα μετὰ σταφίδων.” (Ωσηέ γ΄1). Συχνά, στην
Παλαιά, ακόμη και στην Καινή Διαθήκη, οι λέξεις πορνεία και μοιχεία είναι
συνώνυμες. Και στις δύο περιπτώσεις αυτές καταδικάζονται είτε εκλαμβανόμενες
κυριολεκτικά είτε μεταφορικά. Είναι ακόμη φανερό, ότι, σύμφωνα και με τους
λόγους του Κυρίου, είτε πνευματική είναι είτε σωματική η πορνεία ή η μοιχεία είναι
αξιόποινη. Γιά τη σχέση πορνείας (ακόμη και ομοφυλοφιλίας) με την ειδωλολατρεία
λέει ο Μέγας Αθανάσιος: “Γυναῖκες γοῦν ἐν εἰδώλοις τῆς Φοινίκης πάλαι
προεκαθέζοντο, ἀπαρχόμεναι τοῖς ἐκεῖ θεοῖς ἑαυτῶν τὴν τοῦ σώματος ἑαυτῶν
μισθαρνίαν, νομίζουσαι τῇ πορνείᾳ τὴν θεὸν ἑαυτῶν ἱλάσκεσθαι, καὶ εἰς εὐμένειαν
ἄγειν αὐτὴν διὰ τούτων. ἄνδρες δέ, τὴν φύσιν ἀρνούμενοι καὶ μηκέτι εἶναι θέλοντες
ἄρρενες, τὴν γυναικῶν πλάττονται φύσιν, ὡς ἐκ τούτων καταθύμια καὶ τιμὴν τῇ μητρὶ
τῶν παρ᾿ αὐτοῖς λεγομένων θεῶν ποιοῦντες. πάντες δὲ ὁμοῦ τοῖς αἰσχίστοις βιοῦσι, καὶ
τοῖς χείροσιν ἑαυτοῖς ἁμιλλῶνται”.
σχέση και με την καθαυτό πορνεία. Αυτό το καταλαβαίνουμε και από αναφορές της
Π. Διαθήκης σε πόρνες, όπου βλέπουμε πως αυτές ήταν συνήθως αλλοδαπές και
αλλόθρησκες, αποκαλούνται μάλιστα “ξέναι”, και η ακολασία τους ήταν μέρος της
λατρείας τους στα είδωλα. Έτσι στην Παλαιά Διαθήκη η εβραϊκή εκκλησία
παριστάνεται με νύμφη που έχει νυμφευτεί με τον Θεό Ιεχωβά και δίκαια
αποκαλείται από πολλούς Προφήτες ως πόρνη γιατί συχνά είχε διαρρήξει αυτή τη
συνθήκη – γάμο με το Θεό, πορνεύοντας ακολουθώντας τα είδωλα: “καὶ εἶδον διότι
περὶ πάντων ὧν κατελήφθη, ἐν οἷς ἐμοιχᾶτο ἡ κατοικία Ἰσραήλ, καὶ ἐξαπέστειλα αὐτὴν
καὶ ἔδωκα αὐτῇ βιβλίον ἀποστασίου εἰς τὰς χεῖρας αὐτῆς· καὶ οὐκ ἐφοβήθη ἡ
ἀσύνθετος Ἰούδα καὶ ἐπορεύθη καὶ ἐπόρνευσε καὶ αὐτή. καὶ ἐγένετο εἰς οὐθὲν ἡ
πορνεία αὐτῆς, καὶ ἐμοίχευσε τὸ ξύλον καὶ τὸν λίθον.” (Ιερ. γ΄8-9). Ακόμη
διαβάζουμε:”Και εἶπε Κύριος πρός με· ἔτι πορεύθητι καὶ ἀγάπησον γυναῖκα ἀγαπῶσαν
πονηρὰ καὶ μοιχαλίν, καθὼς ἀγαπᾷ ὁ Θεὸς τοὺς υἱοὺς Ἰσραὴλ καὶ αὐτοὶ ἀποβλέπουσιν
ἐπὶ θεοὺς ἀλλοτρίους καὶ φιλοῦσι πέμματα μετὰ σταφίδων.” (Ωσηέ γ΄1). Συχνά, στην
Παλαιά, ακόμη και στην Καινή Διαθήκη, οι λέξεις πορνεία και μοιχεία είναι
συνώνυμες. Και στις δύο περιπτώσεις αυτές καταδικάζονται είτε εκλαμβανόμενες
κυριολεκτικά είτε μεταφορικά. Είναι ακόμη φανερό, ότι, σύμφωνα και με τους
λόγους του Κυρίου, είτε πνευματική είναι είτε σωματική η πορνεία ή η μοιχεία είναι
αξιόποινη. Γιά τη σχέση πορνείας (ακόμη και ομοφυλοφιλίας) με την ειδωλολατρεία
λέει ο Μέγας Αθανάσιος: “Γυναῖκες γοῦν ἐν εἰδώλοις τῆς Φοινίκης πάλαι
προεκαθέζοντο, ἀπαρχόμεναι τοῖς ἐκεῖ θεοῖς ἑαυτῶν τὴν τοῦ σώματος ἑαυτῶν
μισθαρνίαν, νομίζουσαι τῇ πορνείᾳ τὴν θεὸν ἑαυτῶν ἱλάσκεσθαι, καὶ εἰς εὐμένειαν
ἄγειν αὐτὴν διὰ τούτων. ἄνδρες δέ, τὴν φύσιν ἀρνούμενοι καὶ μηκέτι εἶναι θέλοντες
ἄρρενες, τὴν γυναικῶν πλάττονται φύσιν, ὡς ἐκ τούτων καταθύμια καὶ τιμὴν τῇ μητρὶ
τῶν παρ᾿ αὐτοῖς λεγομένων θεῶν ποιοῦντες. πάντες δὲ ὁμοῦ τοῖς αἰσχίστοις βιοῦσι, καὶ
τοῖς χείροσιν ἑαυτοῖς ἁμιλλῶνται”.
ΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ: Οι εκκλησιαστικοί Πατέρες, συμπεριλαμβάνουν στην πορνεία όλες τις μορφές σεξουαλικών παθών. Η χρήση της σεξουαλικότητας δεν είναι έμφυτη, αλλά συνέπεια του αμαρτήματος των πρωτοπλάστων. Αφού αποστράφηκαν το Θεό, Αδάμ και Εύα, επεθύμησαν ο ένας τον άλλο και ενώθηκαν σεξουαλικά, διδάσκουν οι Πατέρες στηριζόμενοι στη Βίβλο (Γέν. γ΄ 16, δ΄ 1). «Η παρθενία άνωθεν και εξ αρχής εφυτεύθη (…) εν παραδείσω παρθενία επολιτεύετο. Ότε δια της παραβάσεωςθάνατος εις τον κόσμον εισήλθε, τότε έγνω Αδάμ την γυναίκα αυτού και συνέλαβε και εγέννησε» (Ιωάννης Δαμασκηνός). Ο Άγιος Μάξιμος Ομολογητης διαβεβαιώνει ότι αν οι άνθρωποι είχαν παραμείνει στην προπτωτική κατάσταση, ο Θεός με άλλο τρόπο θα προέβλεπε το «πληθύνεσθε». Το γεγονός ότι, κατά τη δημιουργία, τους εφοδίασε με αναπαραγωγικά όργανα, ήταν πρόβλεψη μεταπτωτικών αναγκών τους, την οποία πτώση προγνώριζε, αλλά δεν προκαθόριζε. Στην μεταπτωτική κατάσταση, κανόνας τελειότητας παραμένει η παρθενία. Όμως, η χρήση της σεξουαλικότητας στο γάμο δεν καταδικάζεται: επιτρέπει τη διαιώνιση του ανθρώπινου γένους στη νέα κατάσταση, ευλογούμενη από το Θεό (Γέν. θ΄ 7).
ΕΝΔΟΓΑΜΙΚΗ ΠΟΡΝΕΙΑ: Οι Πατέρες, ακολουθώντας το παράδειγμα του
Κυρίου, που ευλόγησε με την παρουσία Του το γάμο στην Κανά, αναγνωρίζουν την
αξία και την πλήρη νομιμότητα χρήσης της σεξουαλικότητας στο γάμο. Η Σύνοδος
της Γάγγρας (4ος αι.) καταδικάζει τη μομφή των συζυγικών σχέσεων. Στο πλαίσιο
του γάμου, η πορνεία έγκειται στην κατάχρηση και τη διαστροφή τής σεξουαλικής
λειτουργίας. Η έννοια τής κατάχρησης, σημαίνει κακή χρήση, διαστροφή, χρήση
αντίθετη στη φυσική σκοπιμότητα και γι’ αυτό παρά φύση, ανάρμοστη, παθολογική.
Υπάρχει κατάχρηση, όταν ο άνθρωπος κάνει χρήση της σεξουαλικότητας
καθιστώντας την ηδονή αυτοσκοπό. Η στόχευση αυτή είναι διαστροφική και
παθολογική, διότι αρνείται έναν πρωταρχικό σκοπό της σεξουαλικής λειτουργίας, την
τεκνογονία. Ωστόσο ο σκοπός αυτός δεν είναι ο σημαντικότερος. Η σεξουαλική
ένωση είναι εκδήλωση αμοιβαίας αγάπης του ζεύγους, που μεταφέρει την αγάπη στο
σωματικό επίπεδο. Η αγάπη συνιστά τον πρώτο σκοπό της συνεύρεσης, παράλληλα
με τους υπόλοιπους τρόπους της συζυγικής ένωσης. Η ένωση επισφραγίζεται με τη
χάρη του Αγίου Πνεύματος διά του μυστηρίου του γάμου. Η συνουσία, όπως και οι
υπόλοιποι τρόποι ένωσης των συζύγων υποτάσσονται στην πνευματική διάσταση της
αγάπης τους. Όταν η συνεύρεση βιώνεται μόνο για την αισθητή ηδονή, διαταράσσει
τη φυσιολογική σχέση με το Θεό, τον εαυτό του και τον σύντροφό του. Η επιθυμία
σεξουαλικής ηδονής αποκλειστικά, κινητοποιεί την επιθυμητική δύναμη του
ανθρώπου αποστρέφοντάς την από το Θεό, που έπρεπε ν’ αποτελεί τον ουσιαστικό
στόχο του. Σκοτισμένος από την ηδονή του πάθους, ο άνθρωπος στερείται
πνευματικής απόλαυσης ανώτερων αγαθών, ενώ λησμονεί το Θεό και Τον αρνείται
“αντικαθιστώντας” Τον με την ηδονή των αισθητών. Έτσι η σεξουαλικότητα
καθίσταται, καθαρά, σαρκική πράξη. Με την πορνεία, ο άνθρωπος γίνεται είδωλο
απόλαυσης. Ο αλλοιωμένος άνθρωπος, δε βλέπει το κέντρο της ύπαρξής του στην
εικόνα του Θεού, της οποίας είναι φορέας, αλλά στις σεξουαλικές του λειτουργίες,
που υποκαθιστούν την αγάπη με τη ζωώδη, ενστικτώδη επιθυμία. Η τάξη των
δυνάμεων του ανθρώπου αναστατώνεται κι έτσι νους, θέληση, ευαισθησία και
διάθεση παύουν να υπηρετούν το πνεύμα και να καθοδηγούνται απ’ αυτό, ενώ
γίνονται υπηρέτες ατέρμονης αναζήτησης ηδονής. Ο άνθρωπος κυβερνιέται από
ένστικτο εξομοιούμενος με ζώο.
Κυρίου, που ευλόγησε με την παρουσία Του το γάμο στην Κανά, αναγνωρίζουν την
αξία και την πλήρη νομιμότητα χρήσης της σεξουαλικότητας στο γάμο. Η Σύνοδος
της Γάγγρας (4ος αι.) καταδικάζει τη μομφή των συζυγικών σχέσεων. Στο πλαίσιο
του γάμου, η πορνεία έγκειται στην κατάχρηση και τη διαστροφή τής σεξουαλικής
λειτουργίας. Η έννοια τής κατάχρησης, σημαίνει κακή χρήση, διαστροφή, χρήση
αντίθετη στη φυσική σκοπιμότητα και γι’ αυτό παρά φύση, ανάρμοστη, παθολογική.
Υπάρχει κατάχρηση, όταν ο άνθρωπος κάνει χρήση της σεξουαλικότητας
καθιστώντας την ηδονή αυτοσκοπό. Η στόχευση αυτή είναι διαστροφική και
παθολογική, διότι αρνείται έναν πρωταρχικό σκοπό της σεξουαλικής λειτουργίας, την
τεκνογονία. Ωστόσο ο σκοπός αυτός δεν είναι ο σημαντικότερος. Η σεξουαλική
ένωση είναι εκδήλωση αμοιβαίας αγάπης του ζεύγους, που μεταφέρει την αγάπη στο
σωματικό επίπεδο. Η αγάπη συνιστά τον πρώτο σκοπό της συνεύρεσης, παράλληλα
με τους υπόλοιπους τρόπους της συζυγικής ένωσης. Η ένωση επισφραγίζεται με τη
χάρη του Αγίου Πνεύματος διά του μυστηρίου του γάμου. Η συνουσία, όπως και οι
υπόλοιποι τρόποι ένωσης των συζύγων υποτάσσονται στην πνευματική διάσταση της
αγάπης τους. Όταν η συνεύρεση βιώνεται μόνο για την αισθητή ηδονή, διαταράσσει
τη φυσιολογική σχέση με το Θεό, τον εαυτό του και τον σύντροφό του. Η επιθυμία
σεξουαλικής ηδονής αποκλειστικά, κινητοποιεί την επιθυμητική δύναμη του
ανθρώπου αποστρέφοντάς την από το Θεό, που έπρεπε ν’ αποτελεί τον ουσιαστικό
στόχο του. Σκοτισμένος από την ηδονή του πάθους, ο άνθρωπος στερείται
πνευματικής απόλαυσης ανώτερων αγαθών, ενώ λησμονεί το Θεό και Τον αρνείται
“αντικαθιστώντας” Τον με την ηδονή των αισθητών. Έτσι η σεξουαλικότητα
καθίσταται, καθαρά, σαρκική πράξη. Με την πορνεία, ο άνθρωπος γίνεται είδωλο
απόλαυσης. Ο αλλοιωμένος άνθρωπος, δε βλέπει το κέντρο της ύπαρξής του στην
εικόνα του Θεού, της οποίας είναι φορέας, αλλά στις σεξουαλικές του λειτουργίες,
που υποκαθιστούν την αγάπη με τη ζωώδη, ενστικτώδη επιθυμία. Η τάξη των
δυνάμεων του ανθρώπου αναστατώνεται κι έτσι νους, θέληση, ευαισθησία και
διάθεση παύουν να υπηρετούν το πνεύμα και να καθοδηγούνται απ’ αυτό, ενώ
γίνονται υπηρέτες ατέρμονης αναζήτησης ηδονής. Ο άνθρωπος κυβερνιέται από
ένστικτο εξομοιούμενος με ζώο.
ΨΥΧΙΚΗ ΝΟΣΟΣ: Με την πορνεία, πολλές σωματικές λειτουργίες βρίσκονται
μακριά από το φυσιολογικό σκοπό, καθώς γίνονται όργανα σεξουαλικής ηδονής
(παρά φύση). Το σώμα, έτσι, εκτρέπεται από τη φύση του. Ο Απόστολος Παύλος
δηλώνει ότι ο άνθρωπος κάνει παρά φύση και ανάρμοστη χρήση του σώματος, που
το χαρακτηρίζει “ναό του εν υμίν Αγίου Πνεύματος”, παραδίδοντάς το στο πάθος τήςπορνείας. Υποβιβάζοντας το σώμα του σε εργαλείο σεξουαλικής ηδονής, ο άνθρωπος
βεβηλώνει το εκ φύσεως θεόμορφο, κάνοντάς το κρησφύγετο φαύλων, μετατρέπει σε
πόρνο, αυτό που μαζί με την ψυχή καλούνται να συναφθούν με το Χριστό στην
Εκκλησία και μέσα στο γάμο που είναι εικόνα αυτής. Ο πόρνος αγνοεί, ή θέλει να
αγνοεί, το θείο θέλημα σ’ ό,τι αφορά τη χρήση του σώματός του, αμαρτάνοντας «εις
το ίδιον σώμα» (Α’ Κορ. στ΄ 18) και «αθετεί τον Θεόν» (Α’ Θεσ. δ΄8). Η πορνεία
θεωρείται πηγή θανάτου, καθόσον οδηγεί τον άνθρωπο ν’ απαρνείται την ίδια του τη
φύση, απορρίπτοντας Εκείνον, που του δίνει νόημα και ζωή. Η σεξουαλικότητα είναι
πρώτα ψυχικής υφής, πριν να είναι φυσικής. Το σώμα, συχνότατα, οδηγείται στην
αμαρτία από επιθυμία-λαγνεία, που γεννιέται στην καρδιά (Μάρκ. ζ’ 21). Και αν η
επιθυμία υποκινείται και γεννάται από σωματικές κινήσεις (λαγνείας), η ψυχή
διατηρεί την πρωτοβουλία, διότι μπορεί να αρνηθεί να δώσει συνέχεια σ’ αυτές. Το
πάθος μπορεί να επιτελείται με τη σκέψη, μέσω της ηδονής των (ανα)παραστάσεων,
δηλαδή των εικόνων. «Και ο νους πορνεύει μετά του νοήματος της γυναικός δια της
φαντασίας» (Μάξιμος Ομολιγητής). Οι παραστάσεις μπορεί να επινοούνται από τη
φαντασία, αποτελώντας αφορμή για πραγματικές φαντασιώσεις ή παραισθήσεις,
συχνά με δαιμονική υποβολή. Ο δαίμονας της πορνείας «λέγειν τινά ρήματα και πάλιν
ακούειν ποιεί, ως ορωμένου δήθεν και παρόντος του πράγματος» (Ευάγριος). Η
πορνεία οδηγεί αυτόν, τον οποίον έχει καταλάβει, να ζει σε κόσμο ειδώλων και
φαντασμάτων, τον βυθίζει σε χώρο μη πραγματικό, τον παραδίδει σε παραλήρημα
και δαιμονικές δυνάμεις. Η αγάπη είναι άνοιγμα προς τον άλλο και ελεύθερο δόσιμο
εαυτού. Η πορνεία είναι φίλαυτη διάθεση και εγωιστική (αυτ)αγάπη. Εμποδίζει κάθε
αμοιβαιότητα καθώς ο εμπαθής βλέπει μόνο το συμφέρον του, θέλοντας
αποκλειστικά να λαμβάνει από το άλλον, ανταποκρινόμενος στις εμπαθείς επιθυμίες.
Ό,τι λαμβάνει, το θεωρεί κατάληξη της επιθυμίας του παρά δώρο του άλλου. Η
πορνεία καθιστά το υποζύγιό της, τον πάσχοντα δηλαδή, περίκλειστο στον κόσμο της
σαρκικής σεξουαλικότητας, αποκλείοντάς τον από τον πνευματικό κόσμο της
αγάπης. Ο άλλος δεν κατανοείται στο «κατ’ εικόνα Θεού» δημιουργήμα.
Υποβιβάζεται σ’ αυτό, που “ταιριάζει” στην ηδονική επιθυμία του εμπαθούς,
καθιστάμενο απλό όργανο ηδονής. Ο εμπαθής αγνοεί την ελευθερία και επιθυμία τού
άλλου, διότι αντιλαμβάνεται μόνο την ικανοποίηση της δικής του επιθυμίας, που του
παρουσιάζεται ως απόλυτη ανάγκη. Φαίνεται λοιπόν, ότι υπό την επήρεια της
πορνείας, ο άνθρωπος αποκτά φαντασιακή και παραληρηματική θέαση, εκείνων που
το πάθος τον οδηγεί να συναντήσει. Έκτοτε οι σχέσεις του είναι διεστραμμένες.
μακριά από το φυσιολογικό σκοπό, καθώς γίνονται όργανα σεξουαλικής ηδονής
(παρά φύση). Το σώμα, έτσι, εκτρέπεται από τη φύση του. Ο Απόστολος Παύλος
δηλώνει ότι ο άνθρωπος κάνει παρά φύση και ανάρμοστη χρήση του σώματος, που
το χαρακτηρίζει “ναό του εν υμίν Αγίου Πνεύματος”, παραδίδοντάς το στο πάθος τήςπορνείας. Υποβιβάζοντας το σώμα του σε εργαλείο σεξουαλικής ηδονής, ο άνθρωπος
βεβηλώνει το εκ φύσεως θεόμορφο, κάνοντάς το κρησφύγετο φαύλων, μετατρέπει σε
πόρνο, αυτό που μαζί με την ψυχή καλούνται να συναφθούν με το Χριστό στην
Εκκλησία και μέσα στο γάμο που είναι εικόνα αυτής. Ο πόρνος αγνοεί, ή θέλει να
αγνοεί, το θείο θέλημα σ’ ό,τι αφορά τη χρήση του σώματός του, αμαρτάνοντας «εις
το ίδιον σώμα» (Α’ Κορ. στ΄ 18) και «αθετεί τον Θεόν» (Α’ Θεσ. δ΄8). Η πορνεία
θεωρείται πηγή θανάτου, καθόσον οδηγεί τον άνθρωπο ν’ απαρνείται την ίδια του τη
φύση, απορρίπτοντας Εκείνον, που του δίνει νόημα και ζωή. Η σεξουαλικότητα είναι
πρώτα ψυχικής υφής, πριν να είναι φυσικής. Το σώμα, συχνότατα, οδηγείται στην
αμαρτία από επιθυμία-λαγνεία, που γεννιέται στην καρδιά (Μάρκ. ζ’ 21). Και αν η
επιθυμία υποκινείται και γεννάται από σωματικές κινήσεις (λαγνείας), η ψυχή
διατηρεί την πρωτοβουλία, διότι μπορεί να αρνηθεί να δώσει συνέχεια σ’ αυτές. Το
πάθος μπορεί να επιτελείται με τη σκέψη, μέσω της ηδονής των (ανα)παραστάσεων,
δηλαδή των εικόνων. «Και ο νους πορνεύει μετά του νοήματος της γυναικός δια της
φαντασίας» (Μάξιμος Ομολιγητής). Οι παραστάσεις μπορεί να επινοούνται από τη
φαντασία, αποτελώντας αφορμή για πραγματικές φαντασιώσεις ή παραισθήσεις,
συχνά με δαιμονική υποβολή. Ο δαίμονας της πορνείας «λέγειν τινά ρήματα και πάλιν
ακούειν ποιεί, ως ορωμένου δήθεν και παρόντος του πράγματος» (Ευάγριος). Η
πορνεία οδηγεί αυτόν, τον οποίον έχει καταλάβει, να ζει σε κόσμο ειδώλων και
φαντασμάτων, τον βυθίζει σε χώρο μη πραγματικό, τον παραδίδει σε παραλήρημα
και δαιμονικές δυνάμεις. Η αγάπη είναι άνοιγμα προς τον άλλο και ελεύθερο δόσιμο
εαυτού. Η πορνεία είναι φίλαυτη διάθεση και εγωιστική (αυτ)αγάπη. Εμποδίζει κάθε
αμοιβαιότητα καθώς ο εμπαθής βλέπει μόνο το συμφέρον του, θέλοντας
αποκλειστικά να λαμβάνει από το άλλον, ανταποκρινόμενος στις εμπαθείς επιθυμίες.
Ό,τι λαμβάνει, το θεωρεί κατάληξη της επιθυμίας του παρά δώρο του άλλου. Η
πορνεία καθιστά το υποζύγιό της, τον πάσχοντα δηλαδή, περίκλειστο στον κόσμο της
σαρκικής σεξουαλικότητας, αποκλείοντάς τον από τον πνευματικό κόσμο της
αγάπης. Ο άλλος δεν κατανοείται στο «κατ’ εικόνα Θεού» δημιουργήμα.
Υποβιβάζεται σ’ αυτό, που “ταιριάζει” στην ηδονική επιθυμία του εμπαθούς,
καθιστάμενο απλό όργανο ηδονής. Ο εμπαθής αγνοεί την ελευθερία και επιθυμία τού
άλλου, διότι αντιλαμβάνεται μόνο την ικανοποίηση της δικής του επιθυμίας, που του
παρουσιάζεται ως απόλυτη ανάγκη. Φαίνεται λοιπόν, ότι υπό την επήρεια της
πορνείας, ο άνθρωπος αποκτά φαντασιακή και παραληρηματική θέαση, εκείνων που
το πάθος τον οδηγεί να συναντήσει. Έκτοτε οι σχέσεις του είναι διεστραμμένες.
ΠΑΤΕΡΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ: Οι Πατέρες αξιολογούν την πορνεία ως νόσο βλέποντας
μανία και αφροσύνη. Ο Αγιος Γρηγόριος Νύσσης ομιλεί για «νόσον τής ηδονής», ενώ
ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος γράφει: «Οφθαλμία χαλεπή μοιχεία: των οφθαλμών
εστί το νόσημα, ου των του σώματος, αλλά πρότερον των της ψυχής». Ο Αγιος Ιωάννης
της Κλίμακος συμπληρώνει: «Ο δε της πορνείας [δαίμων] πολλάκις τον ηγεμόνα νουν
σκοτίσας, και επί ανθρώπων ποιείν εκείνα παρασκευάζει, άπερ οι εξεστηκότες [οι
παράφρονες] μόνον εργάζονται». Ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αποδεικνύει πώς
το πάθος εξαπατά τη διάνοια σκοτίζοντας την ψυχή. Οι πατερικές διδαχές οδηγούν
στο συμπέρασμα ότι τρία είναι τα κύρια παθολογικά αποτελέσματα του πάθους:
Πρώτον, αταξία και ταραχή της ψυχής από τη γέννηση της επιθυμίας μέχρι τον
κορεσμό της. Δεύτερον, η ανησυχία στην αναζήτηση του αντικειμένου του και στηνεπεξεργασία των μέσων που επιτρέπουν να το φθάσει. Παρόμοια ανησυχία
ακολουθεί την ικανοποίηση της επιθυμίας. Η ηδονή εξαφανίζεται αμέσως μετά την
εμφάνισή της, αφήνοντας πικρή γεύση στερητικού συνδρόμου. Ο πάσχων πιστεύει
ότι θα θεραπεύσει την επακόλουθη βιούμενη οδύνη, με ανανέωση της ηδονής. Έτσι,
η μόλις ικανοποιηθείσα επιθυμία ξαναγεννιέται μαζί με τις αντίστοιχες ανησυχίες.
Και τρίτο αποτέλεσμα, σκοτισμός νου, συνείδησης και απώλεια κρίσης. Το πάθος
τυραννά, περισσότερο από άλλα πάθη, εξαιτίας τής ισχύος του (Γρηγόριος Νύσσης).
Γενικότερα, η πορνεία καταστρέφει τις αρετές, γεννώντας στην ψυχή: απουσία
φόβου Θεού, απέχθεια για προσευχή, φιλαυτία, αναισθησία, προσκόλληση στον
κόσμο, απελπισία. Τέλος, το πάθος ευνοείται στη γέννηση και την ανάπτυξή του
κυρίως από: την υπερηφανία και τη ματαιοδοξία, την κατάκριση του πλησίον, την
αφθονία τροφής και ύπνου (τρυφή).
Konstantinosa.oikonomou@gmail.com www.scribd.com/oikonomoukon
μανία και αφροσύνη. Ο Αγιος Γρηγόριος Νύσσης ομιλεί για «νόσον τής ηδονής», ενώ
ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος γράφει: «Οφθαλμία χαλεπή μοιχεία: των οφθαλμών
εστί το νόσημα, ου των του σώματος, αλλά πρότερον των της ψυχής». Ο Αγιος Ιωάννης
της Κλίμακος συμπληρώνει: «Ο δε της πορνείας [δαίμων] πολλάκις τον ηγεμόνα νουν
σκοτίσας, και επί ανθρώπων ποιείν εκείνα παρασκευάζει, άπερ οι εξεστηκότες [οι
παράφρονες] μόνον εργάζονται». Ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αποδεικνύει πώς
το πάθος εξαπατά τη διάνοια σκοτίζοντας την ψυχή. Οι πατερικές διδαχές οδηγούν
στο συμπέρασμα ότι τρία είναι τα κύρια παθολογικά αποτελέσματα του πάθους:
Πρώτον, αταξία και ταραχή της ψυχής από τη γέννηση της επιθυμίας μέχρι τον
κορεσμό της. Δεύτερον, η ανησυχία στην αναζήτηση του αντικειμένου του και στηνεπεξεργασία των μέσων που επιτρέπουν να το φθάσει. Παρόμοια ανησυχία
ακολουθεί την ικανοποίηση της επιθυμίας. Η ηδονή εξαφανίζεται αμέσως μετά την
εμφάνισή της, αφήνοντας πικρή γεύση στερητικού συνδρόμου. Ο πάσχων πιστεύει
ότι θα θεραπεύσει την επακόλουθη βιούμενη οδύνη, με ανανέωση της ηδονής. Έτσι,
η μόλις ικανοποιηθείσα επιθυμία ξαναγεννιέται μαζί με τις αντίστοιχες ανησυχίες.
Και τρίτο αποτέλεσμα, σκοτισμός νου, συνείδησης και απώλεια κρίσης. Το πάθος
τυραννά, περισσότερο από άλλα πάθη, εξαιτίας τής ισχύος του (Γρηγόριος Νύσσης).
Γενικότερα, η πορνεία καταστρέφει τις αρετές, γεννώντας στην ψυχή: απουσία
φόβου Θεού, απέχθεια για προσευχή, φιλαυτία, αναισθησία, προσκόλληση στον
κόσμο, απελπισία. Τέλος, το πάθος ευνοείται στη γέννηση και την ανάπτυξή του
κυρίως από: την υπερηφανία και τη ματαιοδοξία, την κατάκριση του πλησίον, την
αφθονία τροφής και ύπνου (τρυφή).
Konstantinosa.oikonomou@gmail.com www.scribd.com/oikonomoukon
https://www.pentapostagma.gr/
Προσοχή: Αν δείτε κάποιον με αυτά τα τατουάζ, μείνετε μακρυά…. (εικόνες)
Τα τατουάζ γίνονται όλο και πιο δημοφιλή κάθε χρόνο.
Πηγαίνοντας να κάνετε ένα νέο μόνιμο σχέδιο στο σώμα σας έχει περάσει από μια επαναστατική πράξη, που προοριζόταν για τους νευρικούς και γενναίους, σε μια κυρίαρχη κίνηση την οποία ο καθένας φαίνεται να έλκεται.
Ανεξάρτητα από το πώς μπορεί να αισθάνεστε για το μελάνι, είναι κοινό να νομίζετε ότι τα τατουάζ είναι κάτι που γίνεται καθαρά για αισθητικό αποτέλεσμα. Αλλά αυτή η προκατειλημμένη αντίληψη δεν είναι μόνο λάθος – μπορεί να γίνει και επικίνδυνη.
Τις περισσότερες φορές, τα τατουάζ κρύβουν ένα ιδιαίτερο νόημα από πίσω τους. Θα μπορούσε να είναι τα αρχικά ενός αποθανόντος αγαπημένου προσώπου, ενός λουλουδιού που κατέχει μια ιδιαίτερη θέση στην καρδιά σας, ή ακόμα και μόνο ένα στοιχείο που σας κάνει ευτυχισμένους!
Ωστόσο, δεν είναι κάθε έννοια τατουάζ γλυκιά ή συναισθηματική . Ορισμένες από αυτές είναι κόκκινες σημαίες, προειδοποιήσεις σε άλλους ότι το άτομο που το έχει είναι ένας κίνδυνος, συνήθως λόγω του εγκλεισμού του στη φυλακή ή της συμμετοχής του σε συμμορίες.
Εδώ είναι μερικά από τα πιο δημοφιλή «προειδοποιητικά » τατουάζ, τι σημαίνουν και γιατί μπορεί να θέλετε να μείνετε μακριά.
Σταυρός στο στήθος
Ένα δημοφιλές τατουάζ στις ρωσικές φυλακές, αυτό το τατουάζ στο στήθος συμβολίζει ένα «Πρίγκιπα των Κλεφτών». Αυτή είναι η υψηλότερη κατάταξη που μπορεί να επιτύχει ένας καταδικασθείς και γενικά φοριούνται από υψηλά μέλη στο ρώσικο όχλο. Παρατηρείστε αν ο σταυρός έχει άλλα σχέδια πάνω του. για παράδειγμα, τα κουδούνια συμβολίζουν την ελευθερία και μια τίγρη στο στήθος είναι συμβολική της επιθετικότητας προς την αστυνομία.
Τα νούμερα 14 και 88
Εάν δείτε αυτούς τους αριθμούς τατουάζ οπουδήποτε στο σώμα κάποιου, αυτό το άτομο συνδέεται με τις ομάδες υπεροχής των λευκών . Το δεκατέσσερα αντιπροσωπεύει 14 λέξεις, οι οποίες είναι ένα απόσπασμα του ναζιστικού ηγέτη Ντέιβιντ Λάνε: «Πρέπει να εξασφαλίσουμε την ύπαρξη του λαού μας και ένα μέλλον για τα Λευκά Παιδιά». Το 88 είναι συντομογραφία για το 8ο γράμμα του αλφαβήτου δύο φορές, HH, Χίτλερ.
“EWMN”
Αυτά τα γράμματα αντιπροσωπεύουν το «Evil, Wicked, Mean, Nasty» και απαντώνται συχνότερα στις αρθρώσεις. Αυτό το ακρωνύμιο δεν ισχύει για κάποια συγκεκριμένη συμμορία, αλλά συχνά βρίσκεται στους φυλακισμένους / πρώην κρατούμενους και δίνει ένα σημάδι της γενικά (δυσάρεστης) διάθεσής τους.
Τρεις τελείες
Οι τρεις τελείες είναι ένα κοινό τατουάζ φυλακών που αντιπροσωπεύει το «mi vida loca» ή «η τρελή ζωή μου». Δεν συνδέεται με κάποια συγκεκριμένη συμμορία, αλλά με τον τρόπο ζωής των συμμοριών. Αυτό το τατουάζ συνήθως βρίσκεται στα χέρια ή γύρω από τα μάτια. Από την άλλη πλευρά, αυτό το τατουάζ μπορεί να φέρει και κάποια θρησκευτική σημασία, που συνήθως αντιπροσωπεύει την ιερή τριάδα του Χριστιανισμού. Για να αναγνωρίσετε τα πιο συνηθισμένα τατουάζ συμμοριών ή φυλακισμένων , φροντίστε να παρακολουθήσετε το παρακάτω βίντεο.
fumara.gr
https://www.pentapostagma.gr/
Αυτός είναι ο “λογαριασμός” για τα F-16! Όλη η απόφαση
Αυτός είναι ο “λογαριασμός” για
τα F-16! Όλη η απόφαση
Από
Π. Καρβουνόπουλος
-
Η συμφωνία για την αναβάθμιση των F-16 έκλεισε αλλά φαίνεται ότι κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση μόλις “άνοιξαν λογαριασμούς”. Η ΝΔ με ανακοίνωσή της καταγγέλει την κυβέρνηση για μη τήρηση διαδικασιών και μένει να δούμε αν θα εκφράσει τη διαφωνία της και για τη χρηματοδότηση του προγράμματος. Οι αυξομειώσεις που έγιναν σε σχέση με την αμερικανική πρόταση στον πίνακα.
Η συμφωνία έχει κλείσει και δεν αλλάζει. Επιμένουμε ότι τώρα αυτό που προέχει είναι να ολοκληρωθεί το πρόγραμμα όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Μπορεί να γίνει και πριν από το δεκαετία κι αυτό εξαρτάται από εμάς.
Όλη η απόφαση για τα F-16 ΕΔΩ
https://www.militaire.gr/
ΓΙΝΕ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΣ
Be part of CSA (Κ.Υ.ΓΕΩ) Βίντεο
Η Κοινωνικά Υποστηριζόμενη Γεωργία (CSA) είναι μια άμεση σχέση μεταξύ καταναλωτών και γεωργών που μπορούν να συμβάλουν σε ένα καλύτερο σύστημα τροφίμων. Η σχέση αυτή επιτρέπει στους καταναλωτές να αποκτήσουν τοπικά, υγιή και βιολογικά τρόφιμα που παράγονται
με φροντίδα και χαρά και βοηθά τους αγρότες να διατηρηθούν και να φροντίσουν το τοπίο, να διατηρήσουν την ποιότητα των προϊόντων και των διαδικασιών τους και να τους επιτρέψουν να διατηρήσουν ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης.
με φροντίδα και χαρά και βοηθά τους αγρότες να διατηρηθούν και να φροντίσουν το τοπίο, να διατηρήσουν την ποιότητα των προϊόντων και των διαδικασιών τους και να τους επιτρέψουν να διατηρήσουν ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης.
Απέναντι Όχθη
Ο Άνθρωπος είναι είδος προς κατάργηση;
Ο Άνθρωπος είναι είδος προς κατάργηση;
Στη διαδικτυακή εκπομπή Take the money & run, η ερευνήτρια Χρυσούλα Μπουκουβάλα συζήτησε με την Φωτεινή Μαστρογιάννη για το ζοφερό μέλλον της ανθρωπότητας. Το ιστολόγιο της κας Μπουκουβάλα http://aperopia.fr/el/ είναι το πρώτο ιστολόγιο στην Ελλάδα για θέματα διανθρωπισμού.
Φωτεινή Μαστρογιάννη και Χρυσούλα Μπουκουβάλα |
Ο διανθρωπισμός είναι ένα παγκόσμιο κίνημα που ξεκίνησε στα τέλη του 19ου αι. στη Ρωσία και πρεσβεύει τη σταδιακή μετατροπή της ανθρώπινης φύσης μέσω της τεχνολογίας. Οι διανθρωπιστές πιστεύουν ότι ο άνθρωπος πρέπει να καταργηθεί γιατί έχει δημιουργήσει πολλά δεινά. Ο διανθρωπισμός ξεκίνησε ως φιλοσοφικό κίνημα αλλά είναι κυρίως πολιτικό. Στον αχαλίνωτο καπιταλισμό που ζούμε, η ανθρώπινη φυσιολογία θα αποτελέσει αντικείμενο προς πώληση.
Η Χρυσούλα Μπουκουβάλα εξηγεί αναλυτικά στα παρακάτω βίντεο τα σχέδια των διανθρωπιστών που αρκετά έχουμε ήδη να πραγματοποιούνται.
http://mastroyanni.blogspot.gr/
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ¨ΕΡΩΤΑΣ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΣ " ΤΗΣ ΜΙΚΑΣ ΜΑΥΡΟΓΙΑΝΝΗ .ΤΑ ΚΕΡΔΗ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ¨ΚΙΒΩΤΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ "
Ο χρήστης Μίκα Μαυρογιάννη Συγγραφέας κοινοποίησε τη δημοσίευση του χρήστη Μίκα Μαυρογιάννη Συγγραφέας-Ποιήτρια— με Μίκα Μαυρογιάννη και με Γιάννης Γαρδέλης.
Καλησπέρα σε όλους, με δυο λόγια ''καρδιάς''.
''Είμαι πολύ συγκινημένη με την στάση άγνωστων σε προσωπικό επίπεδο, ωστόσο δημοφιλών Ελλήνων καλλιτεχνών, όπως ο τενόρος κ. Γιάννης Δάρρειος, η σοπράνο κ. Τζοάννα Παπουτσή και ο καθηγητής μουσικής & κιθαρίστας κ. Σπύρος Παπανικόλας, που προσφέρθηκαν να πλαισιώσουν την εκδήλωση μου με μουσική και τραγούδια για την ενίσχυση της Κιβωτού του Κόσμου. Τους ευχαριστώ θερμά! Καθώς και τον ηθοποιό κ. Ηλία Κακλαμάνη, τον Δημοσιογράφο κ. Σταύρο Πλουμιστό, και τον Συγγραφέα κ. Γιάννη Γαρδέλη! Κύριοι, κυρία μου, υποκλίνομαι στο μεγαλείο της ψυχή σας!''
~Μίκα Μαυρογιάννη, Συγγραφέας~
''Είμαι πολύ συγκινημένη με την στάση άγνωστων σε προσωπικό επίπεδο, ωστόσο δημοφιλών Ελλήνων καλλιτεχνών, όπως ο τενόρος κ. Γιάννης Δάρρειος, η σοπράνο κ. Τζοάννα Παπουτσή και ο καθηγητής μουσικής & κιθαρίστας κ. Σπύρος Παπανικόλας, που προσφέρθηκαν να πλαισιώσουν την εκδήλωση μου με μουσική και τραγούδια για την ενίσχυση της Κιβωτού του Κόσμου. Τους ευχαριστώ θερμά! Καθώς και τον ηθοποιό κ. Ηλία Κακλαμάνη, τον Δημοσιογράφο κ. Σταύρο Πλουμιστό, και τον Συγγραφέα κ. Γιάννη Γαρδέλη! Κύριοι, κυρία μου, υποκλίνομαι στο μεγαλείο της ψυχή σας!''
~Μίκα Μαυρογιάννη, Συγγραφέας~
Πέμπτη 3 Μαΐου 2018
Φαράγγι Δημοσάρη
Φαράγγι Δημοσάρη
Το επιβλητικό βουνό της Όχης με τα 1.399 μέτρα του, δεσπόζει στην περιοχή παίζοντας σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση και την προστασία της. Ξερό, άγριο και ανεμοδαρμένο στο νότιο τμήμα του θυμίζει Κυκλάδες. Κατάφυτο, δασωμένο και με πολύ νερό στο βόρειο τμήμα μοιάζει έντονα στο μαγευτικό Πήλιο. Για να περάσει κάποιος αυτό το βουνό ο πιο ασφαλής και σύντομος τρόπος ακόμα και μετά τα μισά του εικοστού αιώνα, πριν ανοιχτούν δρόμοι στη γύρω περιοχή, ήταν ένα φαράγγι στη βορεινή πλευρά του βουνού, το Φαράγγι του Δημοσάρη. Στις μέρες μας ένα τμήμα του χρησιμοποιείται ακόμα από ντόπιους κτηνοτρόφους ενώ παράλληλα αποτελεί πόλο έλξης για ψαγμένους περιπατητές από όλη την Ευρώπη.
Πώς Πάμε ως εκεί;
Ξεκινώντας από Αττική πηγαίνουμε στο λιμάνι της Ραφήνας ή της Αγίας Μαρίνας και παίρνουμε το Ferry για τα λιμάνια του Μαρμαρίου(ταξίδι μιας ώρας) ή των Νέων Στύρων(ταξίδι 45 λεπτών) αντίστοιχα. Το δρομολόγιο Νέα Στύρα - Κάρυστος διαρκεί γύρω στα 40 λεπτά ενώ από το Μαρμάρι στην Κάρυστο χρειάζεστε γύρω στα 10 λεπτά.
Αν έρχεστε από Χαλκίδα,το ταξίδι για Κάρυστο διαρκεί περίπου 2 ώρες. H αρχή του μονοπατιού είναι 12χλμ βόρεια της Καρύστου, εκ των οποίων τα μισά είναι βατός χωματόδρομος .Η διαδρομή είναι περίπου μιας ώρας.To μονοπάτι είναι περίπου 10 χιλιόμετρα, ξεκινά από το Πετροκάναλο στα 950 μέτρα υψόμετρο και καταλήγει στην παραλία Καλλιανών. Η επιστροφή στην Κάρυστο γίνεται μέσω του οδικού δικτύου και απαιτείται άλλη μία ώρα οδήγησης περίπου.
Η Διαδρομή
Στο πρώτο κομμάτι έχουν τοποθετηθεί πλατιά πέτρινα σκαλιά που κάνουν την κατάβαση πιο εύκολη ενώ μπαίνοντας μες την χαράδρα ο καιρός αμέσως γλυκαίνει κάνοντας σαφές το λόγο για τον οποίο χρησιμοποιούσαν αυτή την οδό. Μπορεί ο αέρας να λυσσομανά παντού αλλά το μονοπάτι στο φαράγγι παραμένει ασφαλές πέρασμα.
Λίγο αργότερα συναντά κανείς το ποτάμι που δίνει κυριολεκτικά έναν άλλο τόνο στη βόλτα του. Ο ήχος των τρεχούμενων νερών σε συνδυασμό με το κελάηδισμα των πουλιών κάνουν τις στιγμές εξαιρετικά χαλαρές και γαλήνιες. Κοιτώντας γύρω οι καταπράσινες πλαγιές γεμίζει όλο το οπτικό σας πεδίο, κρύβοντας ακόμη και τον ουρανό. Μπορείτε να ολοκληρώσετε την πορεία σε περίπου τέσσερις ώρες αλλά σίγουρα αξίζει καλύτερα να μήν βιαστείτε. Φωτογραφίστε, Αναπνεύστε, Μυρίστε, Παρατηρείστε, Χαλαρώστε όσο περισσότερο σας παίρνει. Ζώα, Ήχοι, Φυτά, Νερά, Χρώματα σε αρμονία σε ταξιδεύουν...
Στο τελευταίο κομμάτι της διαδρομής το χωριό των Λενοσαίων. Χτισμένο στον παράδεισο, αλλά ερημωμένο, με τους κατοίκους του να χουν μετακομίσει στις πόλεις. Μισογκρεμισμένα σπίτια, άδεια λιθόστρωτα σοκάκια και μόνο δύο άνθρωποι να ακούγονται σε ολόκληρο χωριό. Σήμερα στους Λενοσσαίους φτάνει το χωμάτινο οδικό δίκτυο και αυτό δίνει στο χωριό ανάσες ζωής. Ενθαρρυντικό είναι πως κάθε χρόνο οι φυσιολάτρες και οι πεζοπόροι που επισκέπτονται το φαράγγι αυξάνονται συνεχώς και ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο. Δεν υπάρχουν πολλά μέρη άλλωστε, που να μπορούν να το ανταγωνιστούν, να σε ταξιδεύουν τόσο βαθιά στο παρελθόν και παράλληλα να σου επιτρέπουν να τελειώσεις την πεζοπορία με βουτιά στα καταγάλανα νερά του Αιγαίου.
Ιστορικά
Για χιλιάδες χρόνια το μονοπάτι του φαραγγιού αποτελούσε έναν από τους κυριότερους και πιο ασφαλείς διαδρόμους επικοινωνίας της νότιας Εύβοιας, συνδέοντας την πλευρά του Αιγαίου με τον Καβοντόρο και την Κάρυστο. Το όνομα Δημοσάρης είναι βυζαντινό τοπωνύμιο και σύμφωνα με την επικρατέστερη εκδοχή προέρχεται από το Δημοσάριος που σημαίνει αυτός που εκμεταλλεύεται δημόσιο κτήμα. Βάση των μελετητών, το λιθόστρωτο είναι μεσαιωνικό ή και πιο παλιό, και εξυπηρετούσε πιθανότατα ακόμα και το μεταλλορυχικό κέντρο που λέγεται ότι υπήρχε στην περιοχή κατά την αρχαϊκή και κλασική περίοδο(800 π.Χ.-323 π.Χ.). Κατά μήκος του φαραγγιού υπάρχει το χωριό Λενοσσαίοι με την κατασκευή της εκκλησίας του (Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου) να χρονολογείται μεταξύ των ετών 1275 και 1285. Τις τελευταίες δεκαετίες, γνωρίζει την εγκατάλειψη, έχοντας στην απογραφή του 2001 είκοσι επτά κατοίκους ενώ σύμφωνα με τους ντόπιους σήμερα κατοικούν μόλις τρεις οικογένειες. Παλαιότερα ήταν κέντρο συνάντησης κατά την περίοδο του Δεκαπενταύγουστου με μεγάλο πανηγύρι και κάθε είδους συναλλαγές όπως προσλήψεις τσομπάνηδων και αγοροπωλησίες-ενοικιάσεις κτημάτων.
Χλωρίδα - Πανίδα
Το φαράγγι διαθέτει πλούσια δασική και θαμνώδη βλάστηση. Χαρακτηριστικές είναι οι υπεραιωνόβιες καστανιές που αποτελούν μέρος του Καστανολόγγου, Στις όχθες του ποταμιού σχηματίζεται δάσος πλατανιών ενώ ψηλά στο βουνό μπορείτε να αντικρίσετε ίταμους, και δρύες. Σε μεγάλο υψόμετρο ο πιο χαρακτηριστικός θάμνος είναι το ρείκι με τα μωβ και ροζ ανθάκια, ενώ χαμηλότερα κοντά στο νερό οι φτέρες κάνουν αισθητή την παρουσία τους.
Τώρα όσο έχει να κάνει με τα ζωάκια που μπορεί να ακούσεις ή να συναντήσεις υπάρχει μεγάλη ποικιλία.O εντυπωσιακότατος Νεροκότσυφας και ο Μπούφος υπάρχουν αλλά δύσκολα τα βλέπεις. Ψηλά, στην περιοχή πετάει ο φιδαετός, η γερακίνα, ξεφτέρια και πολλά άλλα μεταναστευτικά πουλιά ενώ μέσα στο δάσος ακούγονται πολλά ωδικά πτηνά όπως το αηδόνι, η παπαδίτσα, ο κότσυφας και το σιρλοτσίχλονο. Πλούσιο και σε ερπετά, το φαράγγι με αρκετά είδη φιδιών όπως η σαΐτα, ο λαφίτης, η δεντρογαλιά και η οχιά ενώ αν είστε λιγο τυχεροί, μπορεί να δείτε κοντά στα νερά σαλαμάνδρες (αμφίβιο με κίτρινο και μαύρο χρώμα). Λέγεται για την περιοχή ότι λόγω των άγριων χαρακτηριστικών πως ήταν η τελευταία σε νησί της μεσογείου που είχε πληθυσμό λύκων. Σήμερα η πανίδα της περιοχής έχει και μικρού μεγέθους θηλαστικά όπως αλεπούδες, κουνάβια, νυφίτσες αλλά και πολλά είδη τρωκτικών. O λαγός δυστυχώς απειλείται λόγω του παράνομου κυνηγιού.
Ο πιο πρόσφατος χάρτης του Γαλαξία μας
Ο πιο πρόσφατος χάρτης του Γαλαξία μας
Στις 25 Απριλίου, η ομάδα Gaia του European Space Agency έδωσε στη δημοσιότητα τη δεύτερη ομάδα δεδομένων, που συγκεντρώθηκαν από τον Ιούλιο του 2014 μέχρι τον Μάιο του 2016, με τα οποία δημιουργήθηκε ο χάρτης του γαλαξία. Σε αυτά περιλαμβάνονται μετρήσεις από μισό εκατομμύριο κβάζαρ - οι ενεργές μαύρες τρύπες στο κέντρο μακρινών γαλαξιών – και 14.099 γνωστά αντικείμενα του ηλικιακού συστήματος (κυρίως αστεροειδείς), παρατηρήσεις για κοντινούς γαλαξίες και το ποσό της σκόνης μεταξύ της Γης και 87 εκατομμυρίων αστεριών (SN: 4/14/18, p. 27).
Το διαστημόπλοιο επίσης υπολογίζει τις αποστάσεις και τις κινήσεις των άστρων εκμεταλλευόμενο την κίνηση της Γης γύρω από τον Ήλιο, μια τεχνική που ονομάζεται παράλλαξη. Καθώς η Γη κινείται, τα αστέρα φαίνεται να κάνουν μια μικρή έκλειψη, το μέγεθος των οποίων σχετίζεται με την απόσταση των αστεριών. Η μέτρηση του μήκους κύματος του φωτός που εκπέμπουν τα αστέρια μάς λέει πόσο γρήγορα κινούνται προς ή από τον Ήλιο. Συνδυάζοντας τις μετρήσεις της Γαίας με προηγούμενες μετρήσεις του ουρανού, οι αστρονόμοι εντοπίζουν τις κινήσεις των άστρων.
Η δεύτερη αυτή ομάδα δεδομένων δείχνει ότι ο γαλαξίας περιλαμβάνει δύο διαφορετικούς πληθυσμούς αστεριών που ενδέχεται να έχουν διαφορετική προέλευση. Η χημεία και η κίνηση των αστεριών υποδεικνύει ότι ορισμένα θα μπορούσαν να έχουν προέλθει από ένα διαφορετικό γαλαξία, μεταξύ αυτών και εμείς.
«Με τη Γαία, μπορούμε να ανασυστήσουμε ολόκληρη την ιστορία του Γαλαξία», είπε χαρακτηριστικά ο επιστημονικός διευθυντής του ESA σε ένα συνέδριο στις 25 Απριλίου.
Για να δείτε το χάρτη του Γαλαξία μας και να περιηγηθείτε, πατήστε εδώ.
http://indeepanalysis.gr/
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)
Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις;
Κι έγινα ο καθρέφτης σου… πώς νιώθεις; – Θώμη Μπαλτσαβιά – GynaikaEimai 15 Ιανουαρίου 2025 Υπάρχουν πολλά στάδια που πέρασα με σένα και τη...
-
Ιούλιος: λαογραφία - παροιμίες- ήθη - έθιμα - τραγούδια 09:01 Σάββατο, 1 Ιουλίου 2017 ΓΙΟΡΤΕΣ ΕΛΛΑΔΑ Ιούλιος, Γιούλ...
-
►Tarot: "Οι περισσότερες σχετικές γενικότητες / Major Arcana" .- 01/15/2018 από την Aquileana Τα είκοσι δύο φύλλ...
-
Ντάβανος: Γνωριμία με το έντομο... Ντάβανος , ο (ουσιαστικό) [λατινική λέξη tabanus = οίστρος] το έντομο που κεντρίζει τα βόδια, η ...