Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Κυριακή 19 Νοεμβρίου 2017

ΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΚΕΣ

ΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΚΕΣ

Posted on 19 Νοεμβρίου 2017
0

ΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΚΕΣ

LIBERTARIAS
Έτος: 1996
Σκηνοθεσία: Βιθέντε Αράντα
Ελληνικός τίτλος: Ελευθεριακές
Αγγλικός τίτλος: Freedom Fighters
Ελεύθερο κατέβασμα ολόκληρης της ταινίας με ελληνικούς υπότιτλους από εδώ:https://dfiles.eu/files/nbgz5tht6

    
   “Θα έρθει μια μέρα όπου αυτός ο πλανήτης δεν θα ονομάζεται πια Γη, αλλά Ελευθερία”  (από τις τελευταίες φράσεις της ταινίας)
   
 
   Πρόκειται για τη μία από τις δύο αξιολογότερες ταινίες που έχουν γυριστεί ποτέ, σχετικά με την (ενστικτωδώς αναρχικής έμπνευσης και κατεύθυνσης) κοινωνική επανάσταση στην Ισπανία τα έτη 1936 – 1937. Η άλλη είναι φυσικά το Γη και Ελευθερία (Land and Freedom) του Κεν Λόουτς, που είχε προβληθεί το 1995, μόλις έναν χρόνο πριν τις Ελευθεριακές.

     Ωστόσο, αν και οι δύο ταινίες γυρίστηκαν και βγήκαν στις αίθουσες περίπου την ίδια περίοδο, αν και διαπραγματεύονται το -κοινό- θέμα τους με τρόπο τόσο ακριβήιστορικώς και τόσο ουσιώδη που δύσκολα μπορεί να ξαναεπιτευχθεί,  θίγουν διαφορετικές πλευρές του και λειτουργούν συμπληρωματικά.

   Το Γη και Ελευθερία καταπιάνεται με το γενικότερο ζήτημα τής σταλινο-λενινιστικής αντεπανάστασης και καταστολής.  Οι Ελευθεριακές αναδεικνύουν το φεμινιστικό “κεφάλαιο” της επανάστασης, αλλά όχι με την γνωστή ανέραστη, συμπλεγματική, προβληματικής ταυτότητας, και, σε τελική ανάλυση, αντιαισθητική έννοια του σημερινού μεταμοντέρνου “φεμινισμού”: μέχρι το 1939 ο φεμινισμός αγωνιζόταν για την ποιοτική δικαίωση της θηλυκότητας και όχι για την ποσοτική “ισότητα” των γυναικών υπό ένα καθεστώς εξίσου καταπιεστικό και για τους άντρες (=”εξίσωση” των γυναικών στην καταπίεση). Όπως τίθεται κατηγορηματικά στην ταινία, στην κοινωνία του οικονομίστικου ψευδο-ορθολογισμού ούτε οι άντρες είναι προνομιούχοι. Αντιθέτως άντρες και γυναίκες υφίστανται την ίδια καταπίεση και την ίδια ευνουχιστική αποδόμηση των φύλων τους (και γενικότερα τον εξευτελισμό τους ως ανθρώπινων όντων μέσω των δοσμένων διαστρεβλοποιητικών ρόλων των φύλων τους), κάτι που καθιστά αδύνατη την απελευθέρωση του ενός άνευ της απελευθέρωσης του άλλου.  

      


     Οι Ελευθεριακές διηγούνται τη (μυθ)ιστορία μιας κοινωνικά ετερόκλητης ομάδας γυναικών, αποτελούμενης από βιομηχανικές εργάτριες, πρώην ιερόδουλες, χωρικές, ανεξάρτητες επαγγελματίες, ακόμα και … μια καλόγρια σε κρίση ταυτότητας. Οι ζωές τους συναντιούνται και συμπορεύονται μέσα από την περίφημη φεμινιστική ελευθεριακή (=αναρχική) οργάνωση Mujeres Libres (Ελεύθερες Γυναίκες). 

     Η ταινία είναι μια σπουδή επάνω στο πώς μια επανάσταση (ενν. αυθεντική και όχι πραξικόπημα κομματοστρατιωτικού τύπου) μεταμορφώνει / αναβαθμίζει τους ανθρώπους (ενν. και τις σχέσεις τους), ακόμα κι αν τελικά δεν μεταβάλλει τις -σχεδόν πάντα επιφανειακές- ιδεολογικές ή άλλες πεποιθήσεις τους. Άλλωστε όλες ανεξαιρέτως οι γνήσιες επαναστάσεις (αρχαίες ελληνικές δημοκρατίες, Γαλλική Επανάσταση, Κομμούνα του Παρισιού, Παγκόσμιο ’68 κλπ.) “δούλεψαν” στο πρωταρχικό επίπεδο της -συχνά εκστατικής- απελευθερωτικής ψυχολογικής εμπειρίας και όχι στο επιδερμικό εκείνο τής ιδεολογίας. Τα κλασικά (και -γιατί όχι;- αθάνατα) κείμενα όλων των εμπνευσμένων κοινωνικών “πειραμάτων” από τον Επιτάφιο του Θουκυδίδη μέχρι τοΚοινωνικό Συμβόλαιο του Ρουσσώ (“ο άνθρωπος γεννιέται ελεύθερος κι όμως είναι παντού αλυσσοδεμένος”), το Δικαίωμα στην Τεμπελιά του Λαφάργκ, την Κατάκτηση του Ψωμιού του Κροπότκιν και το Imagine του Τζων Λέννον, φανερώνουν ακριβώς έναν άλλον τύπο ανθρώπου, ο οποίος διατελεί υπό την επήρεια μιας σχεδόν εκστατικής ατομικής και συλλογικής αυτεπίγνωσης, κι ο οποίος είναι υπεύθυνος για ό,τι ευγενέστερο και αυθεντικότερο έχει επιτευχθεί μέχρι στιγμής για λογαριασμό ολόκληρου του ανθρώπινου είδους.

    Ο ανθρωπότυπος αυτός ως γνήσιο παιδί της Ανάγκης, δεν θα μπορούσε να έχει προέλθει από μια στείρα, αμιγώς ιδεολογική επεξεργασία: οι κομμουνάροι του Παρισιού το 1871 εξοντώθηκαν φωνάζοντας “ζήτω η Ανθρωπότητα” κι όχι η τάδε ή η δείνα ιδεοληψία (το “έθνος”, η “πατρίδα”, η αστική “δημοκρατία”, οι διάφορες θρησκευτικές ή κομματικές ιδεολογίες κλπ.). Ο ανθρωπότυπος αυτός δεν μπορεί να προέρχεται και να αναδύεται στην Ιστορία παρά μόνο από μια βαθιά μεταμορφωτική διαδικασία, όταν κάποιοι άνθρωποι (κατα)πιέζονται σε τέτοια ψυχολογικά όρια ώστε να αναγκαστούν να συνειδητοποιήσουν στις πλήρεις διαστάσεις του τό τί σημαίνει να είσαι άνθρωπος και άρα τί δικαιούσαι κοινωνικά εξαιτίας αυτής της ιδιότητας (βλ. “θέλουμε τον κόσμο και τον θέλουμε τώρα!”). Ο Αλμπέρ Καμύ στον Επαναστατημένο Άνθρωπο το διατυπώνει με τον πληρέστερο έως σήμερα φιλοσοφικά τρόπο, όταν σκιαγραφεί την εξέγερση όχι μόνο σαν ατομική ή συλλογική εκδήλωση του ενστίκτου της αυτοσυντήρησης (συχνά αυτό είναι απλώς η επιφάνειά της) αλλά κυρίως σαν μια κοσμογονική έκρηξη τηςαξιοπρέπειας.

 

    Κάποιοι ίσως συγκρίνουν αυτές τις φωτογραφίες με ανάλογες “ανταρτών / ανταρτισσών” τής “εθνικής αντίστασης” ή του “Δ”ΣΕ λίγα χρόνια αργότερα στην Ελλάδα. Ωστόσο, η ομοιότητα είναι μόνο επιφανειακή: σκηνές γιορτής και μαζικής ψυχικής απελευθέρωσης σαν των εξεγερμένων ισπανικών πόλεων του 1936-1937 δεν εκτυλίχθηκαν ποτέ στα κέντρα των ελληνικών. Αυτό να το σκεφτούν όσοι βρίσκουν αναλογίες στην Ελλάδα του “εμφυλίου” συμμοριτοπολέμου (=δεξιών κι αριστερών κομματικών συμμοριών), υποστηρίζοντας ότι το “Κ”ΚΕ έκανε … κοινωνική επανάσταση. Άλλη μια περίπτωση όπου οι συγκρίσεις μεταξύ γνήσιας επανάστασης και “επανάστασης” / μαϊμούς είναι αποκαλυπτικές. Επιπλέον, ο έρωτας στις σταλινικές “ανταρτικές” συμμορίες του “εμφυλίου” ήταν απαγορευμένος δια -κομματικού- ροπάλου (βλ. Πέτρου Ανταίου, Ν. Ζαχαριάδης Θύτης Και Θύμα, Αθήνα 1991).
Πέραν αυτού, οι αναρχικές πολιτοφυλακές συγκρούστηκαν εκ παρατάξεως (και όχι δια του ανταρτοπολέμου) με τον τακτικό στρατό του Φράνκο και πάντοτε νικηφόρα, τουλάχιστον μέχρι τη στιγμή που άρχισαν να βάλλονται πισώπλατα από τον τακτικό στρατό της αστικής “δημοκρατίας” (και από τα τανκς που έστελνε ο Στάλιν στους “δημοκρατικούς”). Μετά τη “δημοκρατική” καταστολή της κοινωνικής επανάστασης ο … οργανωμένος τακτικός στρατός της “δημοκρατίας” κατατροπώθηκε απ’ τον φασιστικό.

 

    Η Ιδεολογία σε όλες τις μορφές της (ακόμα και ο αναρχισμός) διακωμωδείται αλύπητα στην ταινία: καμμία γνήσια κοινωνική αλλαγή δεν μπορεί να γίνει με ένα οποιοδήποτε “ιερό” βιβλίο στο χέρι. Γι’ αυτό, κάθε σκηνή κορυφαίων στιγμών τηςκοινωνικής / επαναστατικής διαδικασίας ακολουθείται / αποδομείται αμέσως από μια σκηνή ανελέητου επαναστατικού αυτοσαρκασμού. Αυτό συνιστά και τη μόνη γνησίως εμπνευσμένη από μια επανάσταση τέχνη που μπορεί να υπάρξει, είτε στον κινηματογράφο είτε στη λογοτεχνία. Χωρίς αυτό το “δίδυμο” τραγικότητας και αυτοσαρκασμού (που συναντάται σε πιο “συγκρατημένο” βαθμό και στο Γη και Ελευθερία), οι απόπειρες να εξαχθεί “τέχνη” από μια επανάσταση καταντούν αναπόφευκτα σαν τις γνωστές σοβαροφανείς αριστερές γραφικότητες.

    Οι αριστοτεχνικά γυρισμένες σκηνές της επαναστατημένης Βαρκελώνης (που παραπέμπουν εμφανώς στον Φόρο Τιμής στην Καταλωνία του Τζωρτζ Όργουελ), το χαρούμενο (σχεδόν καρναβαλικό) “χάος” της πραγματικής κοινωνίας που παίρνει τις πρώτες βαθιές της ανάσες έχοντας επιτέλους σπάσει τα φαντασιακά δεσμά της (βλ. τις ρεαλιστικότατες σκηνές αποκαθήλωσης των θρησκευτικών συμβόλων), ο αδέξιος και συχνά αστείος έρωτας στα “μεικτά” χαρακώματα των αναρχικών πολιτοφυλακών, οι άντρες και οι γυναίκες που (ξανα)ανακαλύπτουν με έκπληξη ο ένας τον άλλον, οι άνθρωποι που μόλις ανακάλυψαν όχι μόνο τη χαρά τού να σκοτώνουν ό,τι τους σκοτώνει αλλά και (ετεροχρονισμένα) εκείνη τής μαζικά κακοποιημένης παιδικότητάς τους, η παντελής έλλειψη επαναστατικής “σοβαρότητας”, οι πειραματισμοί και τα στραπάτσα των εξεγερμένων, δεν αποθαρρύνουν στο ελάχιστο από τήν εδώ και τώρα διεκδίκηση τής θεωρούμενης ως “ουτοπίας” (η, σε κρίση ταυτότητας, πρώην καλόγρια που απαγγέλει από τη ντουντούκα τσιτάτα του Κροπότκιν στους φασίστες που βρίσκονται στα απέναντι χαρακώματα, εκτός από φιγούρα φαινομενικώς τραγελαφική θα μπορούσε να είναι η επιτομή τής -πάντα ήρεμης- Θηλυκής Δύναμης, από την οποίακάθε αληθινός άντρας εύχεται να “νικηθεί”). 

    Αντίθετα, παρά τη συνεχή και κλιμακούμενη επαναστατική αυτο-αποδόμηση, η επανάσταση (και η διεκδικούμενη “ουτοπία” της) βρίσκει τη δικαίωσή από τήν (αστο)φασιστική κτηνωδία που μάς κατακλύζει στο τέλος του έργου: οι φασίστες δεν γελούν, δεν κάνουν χαβαλέ στα χαρακώματά τους, δεν έχουν μαζί τους γυναίκες να τους “αποδιοργανώνουν”, “έχουν πειθαρχία”, είναι “σοβαροί”, είναι κάτοχοι της απόλυτης “αλήθειας”, έχουν έτοιμες απαντήσεις για όλα, “ξέρουν τί θέλουν”, δεν αστειεύονται (δηλαδή όπως ακριβώς όλοι οι στρατιωτικοποιημένοι, καταστολείς ή “επαναστάτες”). Και βουτηγμένοι στις ιδεοληψίες τους, σφαγιάζουν ό,τι τους φαίνεται πως ξεσκεπάζει την ψυχοσωματική μειονεξία τους.

 

 

     Για όσους ενδιαφέρονται και για το τεχνικό κομμάτι της ταινίας (και πολύ καλά κάνουν): οι ηθοποιοί είναι μηδενός εξαιρουμένου εξαιρετικοί (ειδικά η Άνα Μπελέν και η Βικτόρια Αμπρίλ είναι από μόνες τους λόγος για να δεις μια ταινία) και η ιστορική αναπαράσταση λεπτομερής όσο δεν πάει. Μαζί με το Γη και Ελευθερία, ίσως οι μόνες πολιτικές ταινίες όπου οι υψωμένες γροθιές των εξεγερμένων δεν διαιωνίζουν κλισέ αλλά αναδίνουν βίωμα. Eίναι κι αυτές οι γνήσια λαϊκές φυσιογνωμίες που μοιάζουν σαν να έχουν βγει από ταινία του Ντε Σίκα …

   Κάτι που πρέπει να γνωρίζουν όσοι τη δουν είναι ότι στην ταινία αναπαρίστανται κάμποσα περιστατικά που αναφέρονται στο γνωστό βιβλίο του Χανς Μάγκνους Εντσενσμπέργκερ Το Σύντομο Καλοκαίρι της Αναρχίας (1972). Επιφανείς μορφές του ισπανικού αναρχισμού, όπως η Φεδερίκα Μοντσενύ ή ο Μπουεναβεντούρα Ντουρρούτι, καθώς και δευτερεύοντα πρόσωπα (όπως ο πρώην κληρικός Γεσούς Αρνάλ Πένια, τον οποίο έσωσε ο Ντουρρούτι από την οργή των εξεγερμένων) ενισχύουν με ισχυρές δόσεις πραγματικής ιστορίας τη μυθιστορία.

    Η κοινωνική επανάσταση του 1936-1937 στην Ισπανία, υπήρξε η τελευταία πράξη του εργατικού κινήματος του 19ου αιώνα και η αυλαία της εποχής του Διαφωτισμού. Επειδή ακριβώς έδειξε τα πεπερασμένα ιστορικά όρια των εργατικών ιδεολογιών του 19ου αιώνα, άνοιξε νέες πόρτες στη συλλογική αντίληψη των εκμεταλλευομένων, οι οποίες, μεταξύ άλλων, οδήγησαν στα ’60s και στο Παγκόσμιο ’68 (το οποίο δεν έχει κλείσει ακόμα τον ιστορικό του κύκλο). Αλλά μια επανάσταση που έχει καταφέρει να αλλάξει τους ανθρώπους πρέπει να θεωρείται επιτυχημένη ακόμα κι αν έχει φαινομενικά αποτύχει (και συνήθως αυτό συμβαίνει: π.χ. η Γαλλική Επανάσταση, αν και εκφυλίστηκε στον βοναπαρτισμό, καθιέρωσε έναν εξελιγμένο ανθρωπότυπο στην Ευρώπη).
Επαναστάσεις που δεν μπορούν να εμπνεύσουν καλλιτεχνικά έργα σαν αυτό δεν είναι καν αποτυχημένες, αφού δεν είναι καν επαναστάσεις: είναι απλώς “μαϊμούδες” σχεδιασμένες από Κεντρική Επιτροπή, εφιάλτες που πλασαρίστηκαν σαν όνειρα, νοσταλγίες βρυκολάκων και σκουπίδια της Ιστορίας.


    Τους υπότιτλους τους έφτιαξα με αντιπαραβολή των αγγλικών και των γαλλικών (και δια της “ακουστικής μεθόδου” με τα λίγα ισπανικά μου). Πρόκειται για μια δουλειά που ήθελα από χρόνια να την κάνω, μια και ένα αρχείο ελληνικών υποτίτλων που υπάρχει στο διαδίκτυο είναι απλώς οι αγγλικοί ριγμένοι στο μεταφραστήρι του google (δηλαδή δεν διαβάζονται). Από την άλλη, η ήδη υποτιτλισμένη εκδοχή της ταινίας που υπάρχει με μορφή torrent στο Black Tracker αν και αισθητά καλύτερη, πάσχει κι αυτή. Είναι κρίμα ένα τέτοιο έπος να μην έχει σωστούς υπότιτλους σε όλες τις γλώσσες. Ελπίζω, λοιπόν, να μην το αδίκησα περισσότερο από τους προηγούμενους.
Να πω επίσης ότι αρχικά προσπάθησα να την ανεβάσω στα διάφορα youtube, dailymotion, vimeo κ.α. αλλά δεν γινόταν λόγω πνευματικών δικαιωμάτων (παρ’ όλο που στο youtube η ταινία υπάρχει ολόκληρη χωρίς, εννοείται, υποτίτλους). Την ανέβασα τελικά εδώ απ’ όπου μπορεί να την κατεβάσει όποιος ενδιαφέρεται:

https://dfiles.eu/files/nbgz5tht6

    Θ.Λ.

https://www.blogger.com/video.g?token=AD6v5dwQ04XQpXkV5ll6oWpM5jhPLGi3YyevuxiQcUVra7rB0d1BWf2-3nHb85m4uyqZWImrpW0G1hxsAhwukgME9ZBRHuPB1UY9yBqmJ24IKsTW9IxPdXq7Kqg7B3K7t9hqoQG2GJk


The Doors – When the music’s over (live 1968)

πηγή:

http://hypnovatis.blogspot.gr/2017/09/blog-post.html#more

ΤΟ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΥΙΚΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ ΜΕ ΤΑ ΑΤΙΑ ΣΤΟ ΦΟΙΝΙΞ ΤΟ 1997 ( ΒΙΝΤΕΟ )

Το συγκλονιστικό περιστατικό με τα ΑΤΙΑ στο Φοίνιξ το 1997 [Βίντεο]

Τη νύχτα της 13ης Μαρτίου 1997, μια γραμμή φωτός σε σχήμα V βρισκόταν πάνω σε ένα αντικείμενο γιγάντιων διαστάσεων το οποίο εισβάλει στον ουρανό του Phoenix της Arizona.



Από τότε και έως σήμερα, επίσημη εξήγηση για το συμβάν στάθηκε η σιωπή, η γελοιοποίηση και η κλασική κυβερνητική κωλυσιεργία.
Η Arizona είναι η πολιτεία του Grand Canyon, γνωστή για την έρημο της.

Από τη βραδιά της 13ης Μαρτίου 1997, γίνεται διάσημη για κάτι ολότελα καινούργιο. Τα ΑΤΙΑ!

Παράξενα φώτα έγιναν ορατά σε Nevada, Arizona και New Mexico. Οι πιο δραματικές θεάσεις συγκεντρώνονται στη περιοχή του Phoenix, όπου εκτυφλωτικά φώτα και ένα τεράστιο αντικείμενο σαν V αιωρείται πάνω από την πόλη, με μάρτυρες εκατοντάδες πολίτες. Οι αναστατωμένοι πολίτες καλούν κάθε Κυβερνητική οργάνωση.

Τα φώτα έκαναν την εμφάνιση τους νωρίς, στις 6 το απόγευμα. Υπήρξαν μάρτυρες που είδαν αεροπλάνα πάνω από το Phoenix, ίσως στρατιωτικά, ίσως όχι. Πιθανότατα είχαν σηκωθεί από την αεροπορική βάση Λουκ για να ερευνήσουν το φαινόμενο.

Αυτόπτες μάρτυρες που βρίσκονταν κοντά στο διάδρομο απογείωσης είδαν τα πολεμικά αεροσκάφη να απογειώνονται και να καταδιώκουν τις φωτεινές σφαίρες στον εναέριο χώρο της Βάσης. Παρά την επιμονή των ερευνητών στις μέρες που ακολούθησαν η Αεροπορική Βάση Λουκ αρνείται την στρατιωτική της εμπλοκή. Σύντομα όμως αλλάζουν άποψη.

Μερικούς μήνες αργότερα ο στρατός δίνει τη δική του εξήγηση στο φαινόμενο. ‘’Ανακαλύπτουν’’ την ύπαρξη εκπαιδευτικής πτήσης στη ζώνη πάνω από την οροσειρά Barry Goldwater Peak, 65 χλμ. νοτιοδυτικά του Phoenix. Επιβεβαιώνουν ότι κάποια στιγμή της 13ης Μαρτίου ομάδα αεροσκαφών Α-10 απογειώθηκαν από τη βάση Davis Monthan προς Phoenix. Τμήμα της άσκησης ήταν χρήση φωτοβολίδων από τα αεροσκάφη.

Ο στρατός δήλωσε ότι είναι ορατές από απόσταση 250χλμ. Όμως οι πολλές καταγραφές του φαινομένου, και οι πολλές διαφορετικές γωνιές λήψεις, επέτρεψαν στους ερευνητές και όχι μόνο, να αποκλείσουν την περίπτωση των φωτοβολίδων. Με ποιο τρόπο έγινε αυτό; Απλή γεωμετρία. Αφού υπήρξαν καταγραφές από διαφορετικές τοποθεσίες μπορούμε να τα τριγωνοποιήσουμε μέσα στον υπολογιστή, και να τα τοποθετήσουμε σε τρισδιάστατο τοπογραφικό χάρτη.

Από το αποτέλεσμα ήταν σαφές ότι τα φώτα βρίσκονται μπροστά από την οροσειρά (πλάγια του βουνού), και χαμηλότερα από την κορυφή της. (ο στρατός μιλάει για εκπαιδευτική πτήση πάνω από την οροσειρά).

Για την ιστορία, η κωδική ονομασία της άσκησης ήταν «επιχείρηση Πουλί του Χιονιού». Στην αμερικανική στρατιωτική ορολογία έτσι αποκαλείται ο αντιπερισπασμός.

https://master-lista.blogspot.gr/

ΠΟΥ ΣΕ ΒΡΙΣΚΩ ΧΩΡΑ ΜΟΥ…


ΠΟΥ ΣΕ ΒΡΙΣΚΩ ΧΩΡΑ ΜΟΥ…

Του Αντώνιου Β. Καπετάνιου

Κει που σε βρίσκω χώρα μου είναι οι τόποι της ψυχής μου, που ζητούν ρίζα σ’ εσέ, στοιχειωμένη στη γης, δεμένη στην ευγένειά σου. Αναζήτα λοιπόν ψυχή τους τόπους σου κι απάντεχε στην Ελλάδα της ωραιότη σου…

Βρίσκω τη χώρα μου σ’ ό,τι η ψυχή μου αναζητά ως σημαντικό στους τόπους της, ό,τι μικρό κι απλό, ό,τι αγνό και θαρρετό, ό,τι πλέριο και σύστολο την κάμει να πάλλει από ζωή κι απ’ αίσθηση, μπόι να παίρνει από τις αξίες της και πνοή να φέρνεται με την ανάσα της.

Σε βρίσκω χώρα μου στην άχνα του πελάου σου σαν ο φλοίσβος απαλαίνει τις αισθήσεις και το πελαγίσιο αγέρι μουρμουρίζει φέρνοντας ολοτρόγυρα και μεθυστικά την ανασαιμιά της θάλασσάς σου.

Σε βρίσκω χώρα μου στην αναζητητή γιαλόπετρα του κόλπου σου, στην ασημίζουσα άμμο σου, που γλυκαίνει τον γήλιο στην αντανάκλασή του πάνου της κάμοντας ποιητικές τις ακρογιαλιές και μεθυστικιά την αρμυρή μοσκοβολιά της ξηρότης σου.

Σε βρίσκω χώρα μου στην ορεχτικιά δροσερή σου άρμη και στην αλισάχνη που πασπαλίζει τα μαλλιά κάμοντας αλατισμένο το σύμπαν να προσλαμβάνεται στην ξερή σου αγερωχία.

Σε βρίσκω χώρα μου στο ρημμοκλήσι της κορυφής σου, στον κάθε Αι-Λια και Αι-Νικόλα, οπού ωσά βίγλα στέκονται στο ρηχτό κορμί σου, και γένονται σεβαστικά σύμβολα της καρτερίας σου μα και της αγιοσύνης σου.

Σε βρίσκω χώρα μου στ’ αερικά βουνά σου, στα βραχόβουνα και στα δασοτόπια σου, τα γιομάτα την πνοή των λόγγων σου και των γυμνών πλαγιών σου, που δίνουν ένταση και λαλιά στη πάλη της φύσης με τα στοιχεία της, κάμοντας το σύμπαν να βοά ζωή˙ μια ζωή που την αισθάνεσαι κι ας μην τη βλέπεις, καθώς στέργεται ολούθε και συντονεί την πλάση, χωρίς ν’ αποδίνεται.

Σε βρίσκω χώρα μου στον ηλίβατο τόπο σου, στο πετραδερό μονοπάτι σου, το γιομάτο τρόχαλους κι αγκωνάρια, που κάμνουν το πόδι γυμνασμένο νάναι στην πόνεψη της γης, για νάναι φλογισμένη η βηματιά κι ασκημένη στη μπόρεσή της.

Σε βρίσκω χώρα μου στη γη που γεννά χορτάρι και καλεί τον αμνό να χορταστεί, το άλογο να βοσκήσει, το ζουζούνι να βυζάξει, την κόρη να κυλιστεί πάνου στο γήινο χαλί και να οσμιστεί τη δημιουργία στην πρωτογένειά της, να πυρωθεί από τον έρωτα της γης και να φουσκώσει τα στήθη της με χόρταση.

Σε βρίσκω χώρα μου στο τζιτζίκι σου, τον ελληνόφωνο τέττιγα, που χαίρει την πλάση, που της δίνει κανόνα μουσικό, παρά τη μονοτονία του, στην πύρα του καλοκαιριού, κάμοντας αλαναρία το σύμπαν, συμμέτοχο ως όλον στην ευφροσύνη της φύσης, που χαίρεται τη ζωή.

Σε βρίσκω χώρα μου στου ελατιού σου το δασό τόπο, στο γιομάτο πληθώρα φύσης βουνό σου, στον ορεινό σου φυσικό πλούτο του μαυρόπευκου, της ερυθρελάτης, της δρυός, της οξυάς, της καστανιάς…

Σε βρίσκω χώρα μου στον ξέρακα της χαρακωμένης γης σου και στο απειλητικό χειμάρρι σου, στα καβάκια της ακροποταμιάς, στον ρύακα του αγρού και στο γιομάτο ποτάμι του κάμπου σου, που σε ρέουν και σε γιομίζουν ζωή.

Σε βρίσκω χώρα μου στων αγριοβοτάνων σου τον ευωδερό παράδεισο –του θυμαριού, της ρίγανης, του δίκταμου, του φασκόμηλου, της κάπαρης, του αμάραντου, του φλισκουνιού…–, στου φρυγάνου τη γιομάτη φύση μυρουδιά σου –του φλόμου, της ασφάκας, της λαδανιάς, της ψυλλήθρας…–, που κάμνουν το σύμπαν σου ιδιότροπο μα βλογημένο και μοναδικό.

Σε βρίσκω χώρα μου στου θάμνου σου το ρουμάνι, στους λόγγους με τις κουμαριές, τα ρείκια, τα σπάρτα, τους πρίνους…, στους χερσότοπους με τις αχαμνές γκορτσιές, τις κουτσουπιές, τις χαρουπιές, τις συκιές…, όλα τους με την αξία της φυσικής τους προόρησης.

Σε βρίσκω χώρα μου στου πεύκου την πνιχτή ανάσα ρετσινιού και στου κυπαρισσιού σου το σχήμα, στης ελιάς το στέργιο περβόλι και στις οπώρες της γης σου, στο ρημοδένδρι του βραχόβουνου και στης ξεροβραχιάς σου την εσθήτα.

Σε βρίσκω χώρα μου στο βούισμα των μελισσών σου και στο ανθοτόπι της φύσης σου, στον ίσκιο των σπανών βουνών σου, στ’ άνυδρο τοπίο της φρυγμένης γης σου, οπού γένεται παράδεισος ζωής το εκεί «πλουσιότατον του ελαχίστου».

Σε βρίσκω χώρα μου στο χαμομηλάκι των ξέφωτών σου, στο χωράφι με τις παπαρούνες, στον γιομάτο ανθούς της άνοιξης αγρό σου, οπού σκορπιέται η παντοχαρά της φύσης σου και γέμεται ο έντρυφός σου πονητής στ’ ολόγιομό σου σύμπαν.

Σε βρίσκω χώρα μου στον ήλιο σου τον πυρό, τον γλυκύ και πρόσχαρο, τον φιλικό στις αισθήσεις, που φτιάχνει φως ελληνικό, καθαρό, αιθέριο, λαμπερό, φεγγερό, αποκαλυπτικό, μα ταυτόχρονα αυστηρό −λόγω της διαφάνειας που προκαλεί−, και κάμνει ευδία την ημέρα, και τον τόπο κατάδηλο και καταλάμπον.

Σε βρίσκω χώρα μου στον ασβέστη των τοίχων, των πεζουλών και των κατωφλιών των σπιτιών σου, π’ ευωδούν παστρικότητα κι έχουν την αψύτητα της καθαρότητάς σου, κατακλυσμένος είν’ ο άσπρος οικισμός από ανάλαμπον φως, τηλαυγές, όλο λευκότη, που παραπέμπει στην αγνότη του πολιτισμού σου.

Σε βρίσκω χώρα μου στο μικρό σου αυλιδάκι, που γέμεται από τους μοσκιούς βασιλικούς της γλάστρας και από τα πάνχρωμα γεράνια της αλτάνας, από τις βιολέτες των βραγιών και τα μοσχομπίζελα, τους άνηθους, τους μαϊντανούς, τους δυόσμους των αυλακιών του κηπάκου, από την κορομηλίτσα της ακρούλας του και από τη λεμονιά του ντενεκέ.

Σε βρίσκω χώρα μου στο χειροποίητο θάμα σου, στη μορφογέννησή σου, στην κέντηση της γης σου, στις αυλακιές των λόφων σου, στις ξερολιθιές και στους πετρότοιχούς σου, στις απαλές ζαρωματιές του εδάφους σου, οπού δεντρά φυτρωμένα στέκουν στους αρμούς σου και καλλιέργειες μικρές συντηρούνται, ολιγοαπαιτητές.

Σε βρίσκω χώρα μου στις στεναξιές και στον ιδρώ των ανθρώπων σου, στις αγιές βυζαντινές φιγούρες των πονητών σου, π’ ακολουθούν το παράδειγμα της γης και φτιάχνουν πόνεμα ζωής σε μιαν ένστιχτη, εναρμόνια του τόπου πράξη, κι έχουν γι’ αυτό ευγνωμοσύνη και τιμή στο δημιουργό.

Σε βρίσκω χώρα μου στον αληθινό κι απροσποίητο Έλληνα, τον βιωτικό, τον γαιώδη άνθρωπο, τον ταπεινό κι απερηφάνευτο, με την απλή μα γιομάτη πνεύμα γνώμη, τον γουστόζο που κάμει τη ζωή πανηγύρι ζώντας την όπως πρέπει, κατά το μέτρο της, που το φτιάχνει αυτός κι όχι οι ανάγκες της κοντοζωής, και ζει ως τέτοιος μ’ ευγένεια, που τη βγάνει από την καρδιά του, σύμφωνα με το ήθος του.

Σε βρίσκω χώρα μου στου τεχνίτη την τέχνη, στην εύμορφη έμπνευση του λαϊκού δημιουργού, που είτε ως μάστορας είτε ως καλλιτέχνης αποδίδει την ποίησή του ως πράξη βιωτική ή αισθητική, ως έργο πρακτικό ή καλλιτεχνικό, που πάντως το λες τέχνη.

Σε βρίσκω χώρα μου στην πλατεία του χωριού σου, με τον πλάτανο και τον καφενέ από κάτου του, που βοά από ζωή ως πόλος της κεντρομόλας βίωσης του τόπου, και πιο κει σε βρίσκω, στο πλακόστρωτο σοκάκι και στα λιθόστρωτα καλντερίμια του οικισμού.

Σε βρίσκω χώρα μου στη δωρική σου εντέλεια, στους αρχαίους τόπους σου, τους γιομάτους πνεύμα κι αίσθηση, στο συγκλονισμό της ευθύνης νάσαι απόγονος του βαριού σου παρελθόντος.

Σε βρίσκω χώρα μου στο χούμο των μυθολογιών σου, στο πνεύμα το αρχαίο σου, στη βυζαντινή σου ταπείνωση, στην ορμήνεια των παροιμιών σου, στην ηχώ των παραμυθιών σου, στο πνεύμα κα την τέχνη των δημοτικών σου τραγουδιών, στη λαϊκή σου διάνοια, στην παράδοσή σου, στο μέσα σου που δεν άφησες να χερσώσει.

Σε βρίσκω χώρα μου στο αγιόκλημα και στο γιασεμί των θερινών σου κινηματογράφων, που μοσκόβολα γέμουν την ελληνική νύχτα και δίνουν στη μέθεξη της θέασης χαρακτήρα ποιητικό, την αίσθηση της συμμετοχής στην τέχνη του έπαφου, γενόμενος ο συμμέτοχος παυσανίας των αισθήσεων.

Σε βρίσκω χώρα μου στο ταβερνάκι της ακροθαλασσιάς με την καλαμωτή, με το ουζάκι και τους μεζέδες, με τα μπηγμένα πόδια των καρεκλών στην άμμο από το βάρος των καθήμενων σε αυτές, με το αγεράκι ν’ αναμαλλιά και το ελαφρύ κύμα να κρυφοπαίζει προσπαθώντας να φτάσει τα πόδια των θαμώνων, χωρίς να το καταφέρνει.

Σε βρίσκω χώρα μου στον υπαίθριο βίο σου, με τις αλάνες των ομαδικών παιχνιδιών, με τη γειτονιά οπού συντελείται η ευφορία της μέθεξης, με τ’ ανθισμένα μπαλκόνια του χαμογέλιου και των μοσκοβολιών, με τα δροσερά πρόσωπα των κοριτσιών στη βόλτα τους, που πειράζονται ακκίζοντας, κι ευωδούν έρωτα.

Σε βρίσκω χώρα μου στο λιβάνι της μάνας και στην πίγκωση του λιβανιστικού καπνού, στη μεθυστική μυρουδιά του θυμιάματος και στην προσευχή που τη συνοδεύει, συμπληρούμενη από ευχές και δοξασίες.

Σε βρίσκω χώρα μου στην ψυχή των τόπων σου και στο γέλιο των ανθρώπων σου, στην υπεραξία των τοπίων σου και στη δύναμή σου να πνοείς… Και σε αυτό σου το ύψος σε προσλαμβάνω και σε κάμνω συνείδησή μου…

(απόσπασμα από το προς έκδοση βιβλίο του Αντώνιου Β. Καπετάνιου “Το ελληνικό τοπίο. Σπουδή του τόπου και θεώρηση του ελληνικού τοπίου”)

(φωτογραφία: Γιώργος Σεφέρης, Τράπεζα Αχαϊας, 1939) ΠΟΥ ΣΕ ΒΡΙΣΚΩ ΧΩΡΑ ΜΟΥ…


http://koukfamily.blogspot.gr/

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ " ΔΙΑΚΟΡΕΥΤΗ " Το εργαλείο που δεν ξέρουμε πως λέγεται

Η ιστορία του «διακορευτή» – 

Το εργαλείο που δεν ξέρουμε πως λέγεται

 



  
  Είναι ένα εργαλείο που όλοι έχουμε χρησιμοποιήσει και οι περισσότεροι δεν ξέρουμε πως λέγεται. Πολλές φορές αναφερόμαστε σε αυτό σαν «αυτο που τρυπάει το χαρτί» ή απλά «που ανοίγει τρύπες». Αλλες φορές απλά λέμε το τέτοιο κάνοντας τη χαρακτηριστική κίνηση με το χέρι μας.

    Στα ελληνικά λοιπόν λέγεται (καταχρηστικάδιακορευτής ή διακορευτής χαρτιού ή χρησιμοποιούμε τη γαλλική λέξη περφορατέρ.
    Είναι βέβαια το εργαλείο που ανοίγει μικρές τρύπες σε φύλλα χαρτιού -συνήθως δύο- ώστε να ταξινομηθούν σε κάποιο γκλασέρ. Ανάλογα με το πόσο… εξελιγμένο είναι διαθέτει συλλέκτη για τα χαρτάκια που κόβονται ή χαρακα για τον ακριβή προσδιορισμό της θέσης της τρύπας.
    Η ιστορία του διακορευτή ξεκινάει στη Γερμανία στις 14 Νοεμβρίου 1886 όταν ο Friedrich Soennecken κατοχυρώνει τη σχετική πατέντα.
    Στην πραγματικότητα οι Αμερικανοί ίσως να έχουν προηγηθεί λιγάκι αλλά… χάνουν τη δόξα καθως η δική τους αντίστοιχη επινόηση είχε λίγο διαφορετική χρήση, σαν ακυρωτικό εισιτηρίων.
    Όπως και να έχει ο διακορευτής είναι ένα απλό αλλά πολύ χρήσιμο εργαλείο που έχει… βάλει σε τάξη πολλά γραφεία. Κι ας μην ξέρουμε πως τον λένε.




ΑΘΩΑ ΦΥΤΑ ΚΑΙ ΠΟΝΗΡΑ ΜΥΑΛΑ....

Αθώα φυτά και πονηρά μυαλά…


Στην παρακάτω συλλογή θα θαυμάσετε φυτά που η φύση τους έδωσε σχήμα που προκαλεί το ανθρώπινο μυαλό. Τον λόγο μπορείτε να τον ανακαλύψτε και μόνοι σας …




    


Το έστειλε ο Γιάννης Κόντης
http://oladeka.com/

Η ΜΗΛΙΑ ΤΟΥ... ΝΕΥΤΩΝΑ

Η μηλιά του… Νεύτωνα!


    Η ιστορία του Ισαάκ Νεύτωνα και η πτώση του μήλου είναι ένα από τα πιο διάσημα “ανέκδοτα” στην επιστήμη. Ο νεαρόςΙσαάκ Νεύτωνας κάθισε κάτω από μια μήλα στο κήπο του όταν ένα φρούτο έπεσε στο κεφάλι του, και με το ξαφνικό χτύπημα… ταρακουνήθηκε το μυαλό του και ανακάλυψε τη θεωρία της βαρύτητας. Ο πρώτη γραπτή πηγή για το περιστατικό του μήλου εμφανίζεται στις σημειώσεις του John Conduitt, ο οποίος ήταν βοηθός του Ναύτωνα στο βασιλικό νομισματοκοπείο και σύζυγος της ανιψιάς του.   Το 1726το έτος θανάτου του Νεύτωνα, ο John Conduitt περιέγραψε το γεγονός:

    “Στο έτος 1666 έφυγε και πάλι από το Cambridge για να επισκεφθεί τη μητέρα του στο Lincolnshire. Ενώ ο ίδιος έκανε βόλτα σε έναν κήπο, και βλέποντας ένα μήλο να πέφτει στο έδαφος από μια μηλιά, σκέφτηκε τη θεωρία της βαρύτητας”.
    Ο Νεύτωνας φαίνεται ότι είχε μιλήσει σε πολλούς για την ιστορία των μήλων, καθώς και ο συγγραφέας William Stukeley έγραψε το 1752 για μια συνομιλία που είχε μαζί του: “Πήγαμε στον κήπο και σταθήκαμε κάτω από τη σκιά μιας μηλιάς, μόνο αυτός και εγώ. “Γιατί το μήλο πρέπει πάντα να πέφτει κάθετα στο έδαφος;”, αναρωτήθηκε εκείνος βλέποντας ένα μήλο να πέφτει… Γιατί να μην πάει προς τα πλάγια ή προς τα πάνω αλλά συνεχώς κάθετα;”… Κάπως έτσι σκέφτηκε τη θεωρία της βαρύτητας και στη συνέχεια την επεξήγησε”.
    Το έτος που λέγεται ότι συνέβη το περιστατικό αυτό, ο Νεύτωνας έμενε στο Woolsthorpe Manor κοντά στο Grantham στο Lincolnshire. Το Woolsthorpe Manor ήταν η γενέτειρά του και εκεί είχε το πατρικό του σπίτι. Ο Ισαάκ επέστρεψε εδώ το 1666 όταν το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ έκλεισε λόγω της πανώλης και εδώ πραγματοποίησε πολλά από τα πιο διάσημα πειράματά του, κυρίως το έργο του για το φως και την οπτική.
    Αν και ο Νεύτωνας δεν διευκρίνισε ακριβώς πού είδε το μήλο να πέφτει και σκέφτηκε τα περί βαρύτητας, υπήρχε μια μηλιά στον κήπο του στο Manor και, φυσικά, υποτίθεται ότι αυτό είναι και το φημισμένο δέντρο.
    Το δέντρο φρόντιζαν από τη δεκαετία του 1750 όλοι οι της οικογένειας Woolerton. Το 1816, μια καταιγίδα το χτύπησε, αλλά το μεγαλύτερο τμήμα του σώθηκε και ξαναβλάστησε. Τα μοσχεύματα από τη μήλα του Νεύτωνα έχουν διανεμηθεί και καλλιεργηθεί σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο.

Η NASA δημοσίευσε ένα βίντεο για το πόσο άλλαξε η Γη μέσα σε 20 χρόνια

Η NASA δημοσίευσε ένα βίντεο για το πόσο άλλαξε η Γη μέσα σε 20 χρόνια

youtube com
  ΜΟΣΧΑ, 19 Νοεμβρίου - RIA Novosti.  Η NASA δημοσίευσε ένα Βίντεο κινουμένων εικόνων  σχετικά με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής  στα τελευταία 20 χρόνια. Το βίντεο δημοσιεύεται στο YouTube [1].




 Σημειώνεται ότι κατά τη δημιουργία του βίντεο χρησιμοποιήθηκαν δορυφορικές εικόνες, οι πρώτες από τις οποίες πάρθηκαν  το 1997.

 Το βίντεο δείχνει ότι  άλλαξε το μέγεθος των παγετώνων και η κάλυψη του  χιονιού στη Γη.  Έτσι, λόγω της αύξησης της θερμοκρασίας, η Αρκτική έχει γίνει πιο πράσινη μέσα σε  20 χρόνια, και σε ορισμένα μέρη του πλανήτη έχουν σχηματιστεί 'βιολογικά κενά'.


References

  1.  YouTube
       ( https://www.youtube.com/watch )

https://ria.ru

https://tokoutsavaki.blogspot.gr/

Η ΠΟΛΥΘΡΟΝΑ (ΔΙΗΓΗΜΑ ΤΟΥ ΑΖΙΖ ΝΕΣΙΝ)

 Η ΠΟΛΥΘΡΟΝΑ (ΔΙΗΓΗΜΑ ΤΟΥ ΑΖΙΖ ΝΕΣΙΝ) Από το ιστολόγιο του Ν. Σαραντάκου "Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία" Για το σημερινό λο...