Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 2 Ιουνίου 2017

ΤΟ FACEBOOK ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΔΙΑΠΛΑΝΗΤΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ

Το Facebook στην εποχή της πλανητικής διακυβέρνησης

Στις 16 Φλεβάρη ο Μαρκ Ζούκεμπεργκ δημοσιεύει στο Facebook – πού αλλού; – αυτό που τα ΜΜΕ θα χαρακτηρίσουν αμέσως «πολιτικό μανιφέστο». Έχει τίτλο «Οικοδομώντας την πλανητική κοινότητα». Στο Μανιφέστο ο Ζούκεμπεργκ δηλώνει πως στόχος του Facebook είναι να αναπτύξει τις κοινωνικές δομές για τηνπλανητική κοινότητα που πρέπει να είναι αλληλέγγυα, ασφαλής, ενημερωμένη, κοινωνικά υπεύθυνη και περιεκτική. 

Ο Ζούκεμπεργκ μιλάει απευθείας και με συγκροτημένο τρόπο – το Μανιφέστο είναι ογκώδες και αποτελείται από 6.000 λέξεις – για να επαναπροσδιορίσει το Facebook στη σημερινή πλανητική πολιτική φάση, όπως διαμορφώθηκε μετά τα τραντάγματα του Brexit και της εκλογής Τραμπ. Και είναι φανερό πως σαν ιδιοκτήτης μιας πολυεθνικής που δρα σε υπερεθνικό επίπεδο, ο Ζούκεμπεργκ είναι ένας από τους κύριους υποστηρικτές της διαδικασίας της παγκοσμιοποίησης, και κατά συνέπεια ανησυχεί με το ρεύμα εθνικισμού και προστατευτισμού που έχει δημιουργηθεί στη Δύση. 

Δεν είναι περίεργο λοιπόν που δηλώνοντας εξαρχής ότι όταν γεννήθηκε η κοινωνική δικτύωση, η δημιουργία μιας πλανητικής κοινότητας δεν μια ιδέα που συνάντησε αντιπαλότητα, αλλά αποτελούσε μια προοπτική που όλοι θεωρούσαν θετική. Σήμερα όμως, υπογραμμίζει, «σε όλο τον κόσμο υπάρχουν κάποιοι άνθρωποι που τους έχει προσπεράσει η παγκοσμιοποίηση, και κάποια κινήματα που βρίσκουν θετική μια έξοδο από τη παγκόσμια διασύνδεση Υπάρχουν αμφιβολίες σχετικά με το αν μπορούμε να οικοδομήσουμε μια πλανητική κοινότητα που να λειτουργεί για όλους, και αναρωτιούνται μερικοί αν είναι καλύτερα να διευρύνεται η διασύνδεση ή να ανατραπεί αυτή η πορεία». 

Το Μανιφέστο είναι λοιπόν μια πολιτική πράξη, αλλά για να την κατανοήσει κανείς βαθειά πρέπει να προχωρήσει πολύ πιο πέρα από αυτή την κοινότυπη διαπίστωση, και να την αναλύσει στα πολύ πιο ενδιαφέροντα πλαίσια της πλανητικής διακυβέρνησης. Χωρίς όμως να ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με μια ιδιωτική εταιρία που έχει βασικό σκοπό την αποκόμιση κέρδους. Έτσι, δύο σχέδια πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας: το οικονομικό και το πολιτικό. 

Υπάρχει ένας οικονομικός και ένας πολιτικός στόχος: η συλλογή όλο και περισσότερων δεδομένων από τους ανθρώπους για την αποκόμιση κερδών και η δημιουργία ενός βιοπολιτικού εργαλείου προς όφελος της πλανητικής οικονομικής διακυβέρνησης. 

Γενικά ο Ζούκεμπεργκ δηλώνει πως στα πρώτα δέκα χρόνια το facebook επικεντρώθηκε στο να προωθεί την επαφή φίλων και οικογενειών, αλλά στη σημερινή φάση επόμενος στόχος είναι να αναπτύξει τις κοινωνικές δομές της πλανητικής κοινότητας: μιας κοινότητας που πρέπει να είναι αλληλέγγυα, ασφαλής, ενημερωμένη, κοινωνικά υπεύθυνη και περιεκτική. Πέντε σημεία που ο Ζούκεμπεργκ αναλύει διεξοδικά. 


Αλληλέγγυα κοινότητα


Από τη δεκαετία του 70, γράφει ο Ζούκεμπεργκ, έχουν αποδομηθεί κοινωνικά οι τοπικές κοινότητες: έχουν διαλυθεί οι σχέσεις εκείνες που μας στήριζαν, «είτε ήταν εκκλησίες ή ποδοσφαιρικές ομάδες, είτε ήταν συνδικάτα ή άλλες τοπικές συλλογικότητες», που «έδιναν σε όλους μας ελπίδα και κοινό σκοπό», μια «συμπόρευση κάτω από έναν μεγάλο στόχο», σήμερα δεν υπάρχουν πια, και για τούτο νοιώθουμε «ξεκρέμαστοι». 

Αποτέλεσμα εικόνας για FACEBOOK

Το Facebook μπορεί να συμβάλει στην αναγέννησή τους, υποστηρίζοντας ακόμη περισσότερο τη δημιουργία «διαδικτυακών ομάδων». Ήδη σήμερα πάνω από 100 εκατομμύρια άτομα στο Facebook είναι μέλη σε ομάδες που χαρακτηρίζουμε «πολύ σημαντικές»: πρόκειται για ομάδες που από τη στιγμή της ένταξης σε αυτές μετατρέπονται στην πιο σημαντική εμπειρία κοινωνικής δικτύωσης». 

Σήμερα το social θέλει να προωθήσει αυτή τη δυναμική, πολλαπλασιάζοντας τις προσκλήσεις και τις προτροπές προς τους συνδρομητές – που ο Ζούκεμπεργκ αποκαλεί «πολίτες» – να δημιουργήσουν σχέσεις μεταξύ τους, οικοδομώντας εργαλεία «που να επιτρέπουν στους διαχειριστές των ομάδων», τους «ηγέτες της κοινότητας», να αναπτύξουν την ομάδα, υποστηρίζοντας επίσης τη δημιουργία «υπο-ομάδων»- «ένα σχολείο, για παράδειγμα, δεν είναι μια ξεχωριστή κοινότητα, αλλά αποτελείται από πολλές μικρότερες ομάδες, τις τάξεις, τα οικοτροφεία και τις ομάδες των μαθητών». 


Ασφαλής κοινότητα


«Προβλήματα σαν την τρομοκρατία, τις φυσικές καταστροφές, τις ασθένειες, τις προσφυγικές ροές και την κλιματική αλλαγή, απαιτούν συντονισμένες και συλλογικές απαντήσεις. Κανένα έθνος δεν μπορεί να τα αντιμετωπίσει μόνο του». Τα σημερινά συστήματα δεν επαρκούν για να αντιμετωπιστούν όλα αυτά τα ζητήματα, γράφει ο Ζούκεμπεργκ, κι έτσι το Facebook θα μπορούσε να γίνει «η υποδομή της πλανητικής ασφάλειας». 

Όχι μόνο για την αντιμετώπιση μιας κρίσης, όπως το κάνει σήμερα, τονίζει, αλλά για να δράσει προληπτικά, για να «εντοπίσει τα προβλήματα πριν αυτά εκδηλωθούν». Και αυτό θα γίνει εφικτό με την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης, που θα καταφέρει, για παράδειγμα, να εντοπίσει μια ανάρτηση, μια φωτογραφία, ένα βίντεο που θα εξυπηρετεί «την τρομοκρατία και την τρομοκρατική προπαγάνδα». Η τεχνητή νοημοσύνη θα βοηθήσει το Facebook να αντιμετωπίσει τις κρίσεις σε όλο τον κόσμο. 


Ενημερωμένη κοινότητα


Το ζήτημα αυτό είναι φλέγον, γιατί αφορά τις κατασκευασμένες ειδήσεις και την μεγαλύτερη προβολή που δίνεται σε ορισμένες από τις αναρτήσεις. Ο Ζούκεμπεργκ τα έχει υπόψη του και αποδέχεται τις κριτικές που γίνονται στην κοινωνική δικτύωση, και προτείνει λύση: «να βοηθήσουμε τον κόσμο να έχει μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα, κι όχι μόνο επιμέρους ακραίες εκδοχές της». Επειδή μια έρευνα απέδειξε πως «αν δείξεις στους ανθρώπους ένα άρθρο με την αντίθετη άποψη, πρακτικά αυξάνεις την πόλωση. […] 

Αποτέλεσμα εικόνας για hoaks ΕΙΔΉΣΕΙΣ

Πιο αποτελεσματική προσέγγιση είναι αν προβάλεις πολλές απόψεις, για να επιτρέψεις στους ανθρώπους να καταλάβουν τη θέση των δικών τους απόψεων σε ένα γενικό πλαίσιο, ώστε να κατανοήσουν αν είναι ή όχι σωστές. Με την πάροδο του χρόνου η κοινότητα μας θα συνειδητοποιήσει ποιες είναι οι έγκυρες πηγές ολοκληρωμένων απόψεων, και θα κατορθώσει να τις προβάλει περισσότερο από τις άλλες». 


Κοινωνικά υπεύθυνη κοινότητα


Δύο είναι οι κοινωνικές υποδομές που θέλει να δημιουργήσει το Facebook σε αυτά τα πλαίσια: η πρώτη πρέπει να ενθαρρύνει «τη δέσμευση στις υπάρχουσες πολιτικές διαδικασίες», ιδιαίτερα στην υποχρέωση της ψήφου – ο Ζούκεμπεργκ κρίνει αρνητικό το ότι μόνο σχεδόν οι μισοί αμερικανοί που έχουν δικαίωμα ψήφου, πήγαν να ψηφίσουν στις τελευταίες προεδρικές εκλογές. 

Η δεύτερη πρέπει να δημιουργήσει «ένα νέο προτσές», «να διερευνήσει το πώς η διακυβέρνηση της κοινότητας θα μπορούσε να λειτουργεί σε ευρεία κλίμακα» για τους πολίτες όλου του κόσμου. Η τοπική πολιτική υπευθυνότητα αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για να γίνει αυτό, επειδή «πολλές από τις πολιτικές που επηρεάζουν τη ζωή μας, έχουν τοπική διάσταση». Κι έτσι «η δημιουργία μιας ενημερωμένης κοινότητας, τοπικών υποστηρικτικών κοινοτήτων, και μιας πολιτικά υπεύθυνης κοινότητας, είναι πλευρές που αλληλοεξαρτώνται». 


Περιεκτική κοινότητα

«Υπάρχουν διαφορετικές κουλτούρες στον κόσμο, και οι άνθρωποι είναι ευαίσθητοι σε διαφορετικά πράγματα». «Με μια κοινότητα δύο δισεκατομμυρίων ατόμων, δεν μπορείς να έχεις μόνο ένα σύστημα αρχών για να διαχειριστείς ολόκληρη την κοινότητα. Έχουμε ανάγκη να αναπτύξουμε ένα πιο διαφοροποιημένο τοπικά σύστημα διαχείρισης», «χρειαζόμαστε ένα πιο εξελιγμένο σύστημα προσωπικού ελέγχου της εμπειρίας». 

Το Facebook λοιπόν έχει την πρόθεση να δημιουργήσει νέους εξατομικευμένους τρόπους προβολής της πολιτικής των περιεχομένων που θα μπορεί να βλέπει ο καθένας: «Τι στάση κρατάμε απέναντι στη γύμνια; Στη βία; Τι θεωρούμε προσβλητικό, βλάσφημο, χονδροειδές; Εσείς θα αποφασίσετε τις προσωπικές σας επιλογές και το Facebook θα σας υποβάλλει περιοδικά παρόμοια ερωτήματα για να αυξήσει το βαθμό συμμετοχής σας. […] Σε όσους δεν απαντούν, θα εφαρμόζονται αναγκαστικά οι επιλογές της πλειοψηφίας των κατοίκων της συγκεκριμένης γεωγραφικής περιοχής». 


Πιο σοβαρή η πολιτική πλευρά


Αυτό που προκαλεί εντύπωση με την πρώτη ματιά, είναι ο στόχος του Facebook να συλλέγει όλο και περισσότερα προσωπικά δεδομένα από όσους συμμετέχουν στην κοινωνική δικτύωση. Η αύξηση της συμμετοχής σε ομάδες, και η επιβολή της ιδιαίτερης πολιτικής περιεχομένων, η επιλογή των αναρτήσεων ή βίντεο κ.λπ. που θέλουμε να βλέπουμε ή όχι, θα παρέχει στον Ζούκεμπεργκ όλο και περισσότερες πληροφορίες για τις επιλογές και για τη ζωή μας. Ένα προσωπικό προφίλ, που πέρα από το ότι παραβιάζει περαιτέρω τον ιδιωτικό μας χώρο – χαρίζοντας στις πολυεθνικές πρόσθετα δεδομένα για να αυξήσουν κι άλλο τα κέρδη τους, διαμέσου των πωλήσεων σε οργανισμούς και χώρους κάθε είδους, για να μελετήσουν τις τάσεις της αγοράς, να δημιουργήσουν στοχευμένες διαφημιστικές καμπάνιες κ.λπ. Κι αυτή είναι η οικονομική πλευρά του κειμένου-μανιφέστου του Ζούκεμπεργκ, προφανής αλλά που δεν πρέπει να υποτιμήσουμε. Η πολιτική πλευρά, ωστόσο, πρέπει να μας απασχολήσει πολύ περισσότερο. 

Αποτέλεσμα εικόνας για διαφημισεισ facebook

Ζούμε στην εποχή της πλανητικής οικονομικής διακυβέρνησης, που είναι η εφαρμογή της κοινωνικής οικονομίας της αγοράς, ιδεολογία που βρίσκεται στη βάση του σύγχρονου νεοφιλελευθερισμού. Στη διαδικασία αυτή η κοινωνία των πολιτών αποκτά υπερεθνικό νόημα και πρέπει να μετασχηματιστεί σε ένα σύνολο φορέων οικονομικού και ανθρώπινου κεφαλαίου, σύνολο υποκειμένων και όχι πλέον κοινωνικών τάξεων .Σε αντίθεση με τον homo economicus του φιλελευθερισμού, το «αυτοαπασχολούμενο» άτομο του νεοφιλελευθερισμού καλείται να κάνει ένα βήμα παραπάνω: η ευθύνη του πρέπει να είναι διπλή, όχι μόνο ατομική αλλά και συλλογική. 

Με την καθιέρωση της κοινωνικής οικονομίας της αγοράς, για να αποφευχθεί η έκρηξη κοινωνικών συγκρούσεων και πιο πολύ αυτού που θα πυροδοτηθεί από τον περιορισμό των εργασιακών δικαιωμάτων – η κατάλυση της κοινωνικής ευημερίας σε εθνική βάση πρέπει να βρει στην κοινωνία των πολιτών έναν θάλαμο αποσυμπίεσης για τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα που δημιουργεί ο ίδιος ο νεοφιλελευθερισμός, με τη δημιουργία ιδιωτικών πρωτοβουλιών αλληλεγγύης ανάμεσα στα άτομα. Κοινωνικά δίκτυα πρέπει να αναδειχτούν αυθόρμητα, και συστήματα κοινωνικής προστασίας που να προκύψουν από τη διάθεση για ενεργοποίηση των ατόμων. Όσα μέχρι σήμερα θεωρούσαμε σαν δικαιώματα του πολίτη, μετατρέπονται σε ηθικά δικαιώματα: το άτομο έχει την κοινωνική ευθύνη να στηρίξει όσους τα στερούνται. 


Κυβερνησιμότητα και βιοπολιτική


Είναι φανερό πως μια τέτοια πολιτισμική αλλαγή μπορεί να συμβεί μόνο αν τεθεί σε εφαρμογή μια νέα πρακτική διακυβέρνησης των ατόμων – αναφερόμενοι στις έννοιες της κυβερνησιμότητας και της βιοπολιτικής του Φουκώ. Εδώ υπεισέρχεται το Facebook. Η πρόσκληση του Ζούκεμπεργκ για την οικοδόμηση μιας πλανητικής αλληλέγγυας, ασφαλούς, κοινωνικά υπεύθυνης και περιεκτικής κοινότητας σε αυτή την κατεύθυνση κινείται. Δεν είναι πλέον η δημόσια πολιτική ενός Κράτους, αλλά τα μεμονωμένα άτομα που πρέπει να επιφορτιστούν με το καθήκον της δημιουργίας ομάδων αλληλεγγύης. Πρέπει να κινητοποιηθούν για να προλάβουν και να δράσουν μέσα στις κρίσεις, στις φυσικές καταστροφές ή στα μεταναστευτικά προβλήματα. Πρέπει να ενεργοποιηθούν σαν υπεύθυνοι πολίτες για να επινοήσουν έναν νέο τρόπο διακυβέρνησης της κοινότητας. 

Κι όλα αυτά σε τοπικό επίπεδο, αφού στην global economic governance (πλανητική οικονομική διακυβέρνηση), η εξουσία διαχείρισης των οικονομικών προτσές έχει περάσει στα χέρια των μη εκλεγόμενων, υπερεθνικών τεχνικών οργανισμών, που στηρίζουν τις ανάγκες του Κεφαλαίου (σαν το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, την Παγκόσμια Τράπεζα, τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου κ.λπ.), στους οποίους οι κυρίαρχοι λαοί δεν μπορούν πλέον να ασκήσουν τη δημοκρατική εξουσία τους. 

Προφανής στόχος είναι η προώθηση της αποδοχής ενός καθεστώτος-στάτους κβο, της παγκοσμιοποίησης σαν φυσικής κατάστασης των πραγμάτων, και ο περιορισμός των ανθρώπων στο μικρόκοσμο τους, ωθώντας τους να αναλάβουν την ευθύνη να τον μετασχηματίσουν σε μια μικρή κοινότητα όπου θα επικρατεί η αλληλεγγύη και όχι πια τα όποια δικαιώματα. Ο ορίζοντας αλλάζει, και από πολιτικός γίνεται ηθικός. 

Στην κοινωνική οικονομία της αγοράς η κοινωνία των πολιτών είναι ένα άθροισμα ατόμων με διπλή υπευθυνότητα, ατομική και συλλογική: αυτά που μέχρι σήμερα θεωρούσαμε δικαιώματα του πολίτη, μετατρέπονται σε ζητήματα ηθικής. 

Είναι άλλο τόσο προφανές πως η δημιουργία μιας τέτοιας κατάστασης συνεπάγεται την πρόσβαση της κοινωνικής δικτύωσης σε όλο και περισσότερα προσωπικά δεδομένα, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν όχι μόνο για εμπορικούς, αλλά και για πολιτικούς σκοπούς: διευρύνεται ο προσωπικός έλεγχος των ατόμων. Ενώ η δηλωμένη ηλεκτρονική παρακολούθηση που γίνεται μέσω του Facebook θα διευκολύνει τη χειραγώγηση της κοινής γνώμης, αποφεύγοντας, όπως διευκρινίζεται στο κείμενο-μανιφέστο, την πόλωση και προωθώντας την προβολή μόνο των αναρτήσεων που επιθυμούν οι διαμορφωτές της ενιαίας σκέψης, έτσι ώστε τα άτομα να σκέφτονται μόνο όπως πρέπει. 

Αναρωτιόμαστε αν θα λειτουργήσει και θα αποδώσει καρπούς, αυτή η διαχειριστική πρακτική. Είναι πολύ πιθανόν. Για πολλούς λόγους. Εντάσσεται σε μια ατομικίστικη κουλτούρα ενδυνάμωσης (1) που κυριαρχεί στις νεώτερες γενιές – είναι η λογική του start-up, του κάθε «επιχειρηματία του εαυτού του». Εντάσσεται σε μια υπάρχουσα έξαρση, θετική προβολή της κοινωνίας των πολιτών, που αντιμετωπίζεται σαν να μπορεί να κινητοποιείται μόνη της για να επιλύσει τα προβλήματα – μια άποψη που ριζώθηκε με την έκρηξη της κρίσης του 2007 στις συνειδήσεις όσων απογοητεύτηκαν από ένα πολιτικό σύστημα, που όχι αδίκως θεώρησαν όλο και πιο απόμακρο, και πιο αυτοαναφορικό, διεφθαρμένο, μιας αριστεράς που πρόδωσε τις αξίες της, και πάνω από όλα, τα εργασιακά δικαιώματα. 


Μια μεταμοντέρνα μεγάλη αφήγηση

Τέλος κι αυτό είναι το πιο απογοητευτικό, αυτό που προτείνει ο Ζούκεμπεργκ είναι μια μεγάλη αφήγηση, όσο κι αν φαίνεται εκτός τόπου και χρόνου στη σημερινή μεταμοντέρνα εποχή – που χαρακτηρίζεται ακριβώς από το τέλος των μεγάλων ιδεολογικών αφηγήσεων της προηγούμενης μοντέρνας εποχή – μπορεί να επηρεάσει τον σύγχρονο Άνθρωπο. Επειδή συνδυάζει τον πιο αχαλίνωτο ατομικισμό, που βρίσκεται στα όρια του κοινωνικού δαρβινισμού και της αυτοπροβολής – με τον πραγματικό κόσμο, ιδιαίτερα τον κόσμο της επισφαλούς και μερικοποιημένης εργασίας, και με μια εικονική πραγματικότητα αποτελούμενη από «χτυπήματα» (click), «μου αρέσει» (like) και «αριθμό ακολούθων» (followers) την ανάγκη κάθε ανθρώπου να νοιώσει ότι κάπου ανήκει, σε κάποια κοινότητα, κάποια συλλογικότητα. 

Και λίγο ενδιαφέρει αν η κοινότητα του Facebook είναι μια φενάκη, αφού πρόκειται για μια συμμετοχή που καταργεί το σώμα, την ζωντανή ύλη, τη χημεία των αισθήσεων, για να υπάρχει μόνο σαν νοητική προβολή στα πλαίσια της πιο απόλυτης απομόνωσης μπροστά σε μια οθόνη. Σήμερα, πατώντας ένα κουμπί, οι άνθρωποι νοιώθουν ενεργά υποκείμενα, και, ακόμη χειρότερα, σε ένα δίκτυο που νομίζουν πως είναι οριζόντιο, και όχι πυραμιδωτό – όπως στην πραγματικότητα είναι, σε ένα δίκτυο που εκλαμβάνουν ως δημοκρατικό χώρο. 

Στόχος είναι η προώθηση της παγκοσμιοποίησης σαν φυσική τάξη πραγμάτων και ο περιορισμός των ανθρώπων στον μικρόκοσμο τους, ωθώντας τους να αναλάβουν την ευθύνη να τον μετατρέψουν σε μια μικρή κοινότητα που στηρίζεται στην ανθρώπινη αλληλεγγύη και όχι στα δικαιώματα. 

Το Facebook, με τους 1,9 δισεκατομμύρια λογαριασμούς σε διαρκή εξέλιξη, το 55% των οποίων είναι καθημερινά ενεργοί, με έναν μέσο όρο 2,5 ωρών που ο καθένας βρίσκεται καθημερινά στα κοινωνικά δίκτυα, με το 87% των οποίων να γίνεται μέσω των smartphone, γίνεται σταδιακά το τέλειο βιοπολιτικό υπέδαφος για την ανάπτυξη της πλανητικής οικονομικής διακυβέρνησης. 

Αφαιρεί κάθε περιεχόμενο από την έννοια του «πολίτη», που εξακολουθεί να έχει πολιτική βαρύτητα, για να τον μετατρέψει σε έναν συνδρομητή ηθικά υπεύθυνο για τη μικρή του κοινότητα. Ενώ στο κεφάλι του θα καρφώνονται ασυνείδητα οι πολιτικές αποφάσεις, που πραγματικά επηρεάζουν τη ζωή του. Εκτός κι αν συνειδητοποιήσουμε όλοι τι ακριβώς είναι το Facebook, πώς λειτουργεί, και ποια πρακτική, ποιο πολιτικό σχέδιο εξυπηρετεί. 

Το Facebook είναι το εργαλείο μιας νέας κυβερνησιμότητας που κινδυνεύουμε να τεθεί σε λειτουργία: εντάσσεται σε μια ατομικίστικη κουλτούρα ενδυνάμωσης που ήδη επικρατεί, σε μια ειδική εκδοχή της κοινωνίας των πολιτών, και μας προτείνει μια μεγάλη αφήγηση. 

(1) Στο πρωτότυπο χρησιμοποιείται ο όρος empowerment που στα ελληνικά σημαίνει ενδυνάμωση. Η χρήση του όρου αυτού διεθνούς υποδηλώνει την διαδικασία μιας αυτόκεντρης ανάπτυξης του ατόμου ώστε να μπορέσει να γίνει πιο δυνατό σε όλα τα επίπεδα, σωματικά, πνευματικό και ψυχικό. 

Τζιοβάνα Κράκο 


Συγγραφέας και πολιτική αναλύτρια 

Πηγή


Η " ΙΕΡΗ ΓΗ " ΤΗΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ

Η «Ιερή Γη» της Σαμοθράκης.

392px-Samothraki_rock_altarΤα Ιερά των αρχαίων χρόνων βρίσκονται σε τόπους τόσο εξαιρετικής ομορφιάς και αισθητικής δύναμης, ώστε νοιώθει κανείς ότι η υποβλητικότητα του τοπίου συμμετείχε στην γέννηση της θρησκευτικότητας και στην καθιέρωσή τους ως ιερούς χώρους προσκυνήματος.
Στη Σαμοθράκη δεσπόζει το ξεκάθαρο κωνικό σχήμα του βουνού του Σάος, του Φεγγαριού με τις πυκνά δασωμένες, γεμάτες ποτάμια και ορμητικά φαράγγια με καταρράκτες και αναβαθμούς ρίζες του. Αυτός ο τόσο παραμυθένιος κόσμος με τα μικτά δάση από καστανιές, πλατάνια και ελιές, υπήρξε ένα από τα πλέον σημαντικά θρησκευτικά κέντρα του αρχαίου κόσμου.
Φωλιασμένη σε μια αλληλουχία από πυκνά δασωμένους λόφους, ρυάκια και υψώματα που κατηφορίζουν προς την θάλασσα, βρίσκεται η «Παλαιόπολη», ο αρχαίος οικισμός που ήταν η πρωτεύουσα του νησιού και ο αρχαιολογικός χώρος του Ιερού των Μεγάλων Θεών.

«Ιερή Γη»
 ονομαζόταν το νησί στα αρχαία χρόνια και ήταν τόπος εξαγνισμού, μύησης, αλλά και άσυλο για τους εξόριστους. Η λατρεία των Μεγάλων Θεών με τα ονομαστά Καβείρια Μυστήρια και τις ετήσιες γιορτές, είναι αυτή που έδωσε στο νησί την φήμη και την αίγλη του. Το Ιερό της Σαμοθράκης σταδιακά απέκτησε τεράστια φήμη στον αρχαίο κόσμο που κράτησε ως τα Βυζαντινά χρόνια, συγκεντρώνοντας πλήθη προσκυνητών από παντού. Μεταξύ αυτών που είχαν μυηθεί στην Σαμοθράκη ήταν ο Ηρακλής, ο Οδυσσέας, ο Ορφέας, η Ολυμπιάδα, μητέρα του Μ. Αλέξανδρου που κατά την διάρκεια των γιορτών γνωρίστηκε με τον Φίλιππο, φιλόσοφοι όπως ο Πυθαγόρας, Ρωμαίοι αυτοκράτορες και ηγεμόνες άλλων λαών.

Επίκεντρο της λατρείας ήταν η μεγάλη Μητέρα Γηη Αξίερος, θεότητα ανάλογη με την Μεγάλη Μητέρα της Ανατολής και την Φρυγική Κυβέλη. Η ομάδα των Μεγάλων Θεών περιλάμβανε ακόμη τον Άδη, την Περσεφόνη, τον θεό Κάδμιλο και τους αδελφούς του, το ζευγάρι των Καβείρων, θεοτήτων που προέρχονται από τους Πελασγούς. Οι Κάβειροι, θεοί της γονιμότητας, της μεταλλοτεχνίας ως γιοί του Ηφαίστου και προστάτες των θαλασσοπόρων, φαίνεται να υπάρχουν από πολύ παλιά στην ευρύτερη Μεσόγειο και η εισαγωγή τους στα μυστήρια της Σαμοθράκης αποδίδεται στον Κάδμο.
Παρά τις πολλές αναφορές στα γραπτά κείμενα, η ουσία των ετήσιων γιορτών και η φύση των μυστηρίων μας είναι άγνωστη, μια και ήταν απόρρητη. Πιθανότατα ήταν τελετουργίες σχετιζόμενες με την γονιμότητα της γης. Η παράδοση του θνήσκοντος Θεού που μετά από τρεις μέρες ανασταίνεται, προσωποποιείται εδώ στον Θεό Κάδμιλο. Επαναλαμβάνεται ο κύκλος των εποχών και η αναγέννηση της γης μετά το χειμώνα, ενώ τον θρίαμβο της ζωής ενάντια στο θάνατο συμβολίζει και η αναπαράσταση του ιερού γάμου μεταξύ του Κάδμου και της Αρμονίας.
Τα Καβείρια Μυστήρια δεν συνδέονταν απαραίτητα με τις γιορτές. Όπως σε όλα τα μυστήρια του ελλαδικού χώρου, το ζητούμενο μάλλον ήταν ο εξαγνισμός και η άνοδος της ψυχής στην υπερβατική σφαίρα του Θείου. 

Το περίφημο άγαλμα της Νίκης της Σαμοθράκης ανακαλύφθηκε από τον Γάλλο πρεσβευτή Champoiseau το 1863. Το έστειλε αμέσως στη Γαλλία μαζί με άλλα γλυπτά ενώ επανήλθε στο νησί και σήκωσε και άλλα ευρήματα. Τις ανασκαφές συνέχισαν Γάλλοι, Αυστριακοί και Αμερικάνοι. Πολυάριθμα μεγάλα αρχιτεκτονικά μέρη των ναών καθώς και διακοσμητικά στοιχεία και γλυπτά αποσπάστηκαν και στάλθηκαν στη Βιέννη και στην Κωνσταντινούπολη, αφού ακόμα η Σαμοθράκη ήταν υπόδουλη στην Τουρκία. Δυστυχώς, πάρα πολλά από αυτά χάθηκαν στο δρόμο για την Καλλίπολη, χωρίς να καταστεί δυνατόν να εντοπιστούν μέχρι τώρα. Οι ανασκαφές συνεχίστηκαν από το 1948 και μετά, με συστηματικό και με σεβασμό για το χώρο και τα ευρήματα τρόπο.
Ο χώρος του Ιερού των Μεγάλων Θεών περιλαμβάνει διάφορα κτίρια και τον κυρίως ναό, όλα έξω από τα τείχη της αρχαίας πόλης, τονίζοντας έτσι τον διεθνή χαρακτήρα του. Τα ελάχιστα κομμάτια που άντεξαν στο χρόνο και το διαμελισμό τους στο εξωτερικό, είναι απλωμένα στην πλαγιά του βουνού με έξοχη θέα προς το πέλαγος και το δάσος που ανηφορίζει προς το βουνό. Ο ανοιχτός ορίζοντας και η αβίαστη οπτική σε σημαντικά σημεία του χώρου, όπως στο μνημείο της Νίκης, ήταν προφανώς ηθελημένος και μελετημένος.

Στο Θέατρο, 
στην υπέροχη επικλινή πλαγιά που το περιβάλλει, αναπαρίσταναν τους μυστικούς γάμους του Κάδμου και της Αρμονίας. Ένα ρυάκι περνούσε από ένα κανάλι κάτω από το μέρος της ορχήστρας, ενώ μια ξύλινη εξέδρα χρησίμευε ως σκηνή. Δύο μόνο πέτρινα καθίσματα σώζονται από τις υπέροχες κερκίδες από λευκό πωρόλιθο.
Ανηφορίζοντας το κοίλο του Θεάτρου βρισκόμαστε στα ερείπια του μεγάλου κτιρίου της Στοάς και του μνημείου της Νίκης. Το τοπίο είναι εκπληκτικό, ένα υπερυψωμένο μεγάλο επίπεδο στο απέραντο πέλαγος που το κυκλώνει. Η θέα είναι ανεμπόδιστη και ελεύθερη, με τον ανυπέρβλητο τρόπο των νησιών του Αιγαίου. Η άκρη του γκρεμού κατηφορίζει απότομα στη θάλασσα και είχε επιχωματωθεί 5μ για να επιτευχθεί αυτή η ξεκάθαρη ατέρμονη ταράτσα. Το μέγεθος αυτού του κτιρίου,104×14μ, αρχικά παραπλάνησε τους αρχαιολόγους οδηγώντας τους στο συμπέρασμα ότι ήταν το κυρίαρχο κτίσμα, το Ιερό. Φαίνεται όμως ότι ήταν χώρος φιλοξενίας των επισκεπτών του Ιερού.
Έξω από τη Στοά, στο βόρειο τμήμα, στέκουν τα πέτρινα απομεινάρια από το Μνημείο της Νίκης της Σαμοθράκης. Πίσω της διαγράφεται το βουνό με ξεκάθαρες αδρές γραμμές και μπροστά της η ατέλειωτη θάλασσα. Ήταν μια κρήνη κτισμένη από πωρόλιθο με μια ρηχή στέρνα από γκρίζο μάρμαρο και την πλώρη ενός πλοίου. Το άγαλμα της Νίκης, από παριανό μάρμαρο, ήταν στην πλώρη αυτού του πλοίου και με την στρεφόμενη και κυματιστή κίνησή του μπορούμε να το φανταστούμε να υπερίπταται σχεδόν στο τοπίο, σαν πνεύμα ελευθερίας.
Ορατή από τα ερχόμενα πλοία, η Νίκη με τα ανοιγμένα φτερά και τα πέπλα που ακολουθούν τις κινήσεις του σώματος, είναι ένα ιδιαίτερα φορτισμένο έργο. Αυτό το γλυπτό του 190π.Χ., πιθανότατα του Ροδίου γλύπτη Πιθόκριτου, είναι τώρα ένα από τα πιο πολύτιμα και θαυμαστά εκθέματα του μουσείου του Λούβρου.
Κοντά στην κρήνη της Νίκης και πάνω στον μαλακό λοφίσκο βρίσκεται η Νεκρόπολη, το αρχαίο νεκροταφείο. Το Κυκλικό κτίριο απέναντι από την Νεκρόπολη και το Πρόπυλο του Πτολεμαίου κοντά σε αυτό, ήταν η είσοδος των επισκεπτών στο Ιερό.
Ακολουθούσε το πρώτο στάδιο της μύησης που γινόταν στο Ανάκτορο, ένα μεγάλο κτίριο κυκλώπειας τοιχοδομής. Τα σωζόμενα ίχνη αυτού του κέντρου των μυστηριακών τελετουργιών είναι του 1ου ή του 2ου μ.Χ. αιώνα, προφανώς επέκταση παλαιότερου κτιρίου. Μέσα στην μεγάλη αίθουσα του Ανακτόρου υπήρχε το άδυτο, χωρισμένο από την αίθουσα με ξύλινο παραπέτασμα με κόκκινους βράχους σπονδών και τα δύο χάλκινα αγάλματα των Καβείρων. Ο ενδιαφερόμενος να μυηθεί εξαγνιζόταν στην είσοδο, έκανε σπονδή και ίσως μετά καθόταν σε ξύλινο βάθρο παρακολουθώντας τους ιερούς χορούς. Με την αποκάλυψη των ιερών συμβόλων ολοκληρωνόταν το πρώτο στάδιο της μύησης και ο μυημένος επέστρεφε στην Ιερή οικία να πάρει την ‘μαρτυρία’, τον λευκό χιτώνα και το λυχνάρι, για να συνεχίσει την διαδικασία στον κυρίως ναό, το Ιερόν.
Μεταξύ του 288 και 281 π.Χ., νότια του Ανακτόρου, κτίστηκε ο περίφημος Θόλος (Ροτόντα) της Αρσινόης, το μεγαλύτερο στεγασμένο κυκλικό κτίριο στην Αρχαία Ελλάδα. Κατασκευασμένο από μάρμαρο Θάσου, είχε επιβλητική όψη με πλούσια διακόσμηση και συνολικό ύψος 12,65 μέτρα. Τα εναπομείναντα μέρη του αντικατοπτρίζουν κάπως την εντυπωσιακή παρουσία του. Υπάρχει αναπαράσταση μέρους του Θόλου στο μουσείο. Εσωτερικά η διακόσμηση ήταν ακόμα πιο περίπλοκη, με ανθέμια, ροζέτες και κορινθιακούς μικρούς κίονες.
Η χρήση του κτιρίου παραμένει μάλλον άγνωστη. Είναι πιθανό να εξυπηρετούσε τη συγκέντρωση των πρεσβευτών ή να είχε σχέση με το οργανωτικό μέρος των γιορτών, όπως προκύπτει από τις αναπαραστάσεις κομματιών της διακόσμησης.
Στο βόρειο τμήμα της εισόδου της Ροτόντας υπάρχει ο Ιερός Βράχος και ο Βράχινος Βωμός. Ο προσκυνητής στεκόταν πάνω στο Βράχο και πρόσφερε σπονδές στους Θεούς. Το πιο εντυπωσιακό και σημαντικό κτίριο του αρχαιολογικού χώρου είναι φυσικά ο κυρίως ναός, το Ιερό. Η υψηλότερη βαθμίδα της μύησης, η εποπτεία, τελείτο μέσα σε αυτό. Ο μυημένος εξομολογείτο τις αμαρτίες του και μετά εξαγνιζόταν στην είσοδο. Η εξομολόγηση αυτή των αμαρτιών δε συνέβαινε αλλού στον αρχαίο ελληνικό κόσμο.
Το Ιερό κτίστηκε το 325π.Χ. και επισκευάστηκε από τους Ρωμαίους. Η αναστύλωσή του έγινε το 1956. Τα θεμέλιά του είναι από πωρόλιθο και το δάπεδο από μάρμαρο Θάσου. Είναι ένας ορθογώνιος ναός, 40×13μ, με 14 δωρικούς κίονες στην πρόσοψη, γλυπτά αετώματα και δύο Νίκες στις άκρες. Το επίχρισμα εξωτερικά ήταν βαμμένο μαύρο στο κάτω μέρος, κόκκινο ψηλότερα και λευκό στο επάνω μέρος με περίτεχνη διακόσμηση. Οι κολώνες που έχουν απομείνει όρθιες κυριαρχούν στο χώρο και η επιβλητικότητα του κτίσματος διατηρείται παρά την φθορά του μεγαλύτερου τμήματός του.
Υπάρχουν και άλλα σημαντικά κτίρια γύρω στο Ιερό, όπως το Τέμενος, στο πρόπυλο του οποίου βρέθηκε η ζωφόρος του τελετουργικού χορού των κοριτσιών που βρίσκεται στο Μουσείο του αρχαιολογικού χώρου. Η ανάερη αυτή παράσταση των κοριτσιών με τα πέπλα και τα μουσικά όργανα που, κρατημένα από τα χέρια, δημιουργούν μια κυματιστή γραμμή, έχει μεγάλη ομοιότητα με τα έργα του Σκόπα. Στον γλύπτη-αρχιτέκτονα αυτόν άλλωστε, αποδίδεται από κάποιους μελετητές και ο σχεδιασμός όλου του κτιρίου.
Το μικρό Μουσείο του αρχαιολογικού χώρου στεγάζει ευρήματα και έχει αναπαραστάσεις από αρχιτεκτονικά μέρη των κυριότερων κτιρίων του Ιερού, πολύ χρήσιμες στον επισκέπτη, μια και τα πρωτότυπα έχουν λεηλατηθεί. Υπάρχει και ένα ακριβές αντίγραφο της Νίκης της Σαμοθράκης, δυστυχώς όχι σε ευρύχωρο σημείο ώστε να υπάρχει η ανεμπόδιστη οπτική προς την ανεμοδαρμένη του όψη. Οι υπόλοιπες αίθουσες του Μουσείου φιλοξενούν σημαντικά εκθέματα και αγγεία πολλών ιστορικών περιόδων, καθώς και κάποια αγάλματα.
Μαγεία και υποβλητικότητα, δύο λέξεις που ταιριάζουν στην Σαμοθράκη. Η μυστηριακή διάθεση που εντείνουν τα δάση βρίσκει την έκφρασή της στον αρχαίο χώρο που παρά τις απώλειες, είναι ένα από τα σημαντικότερα αρχαιολογικά σημεία της Ελλάδας.
Κείμενο – φωτογραφία: Σοφία Κριθαρά
Πηγή: ΑΠΕ
https://ellas2.wordpress.com/

ΥΠΑΡΧΕΙ.....ΕΛΠΙΔΑ ;

                 Υπάρχει… ελπίδα ;

02ΙΟΝ.
Πριν κάποια χρόνια, μια πολύ αγαπημένη φίλη από εδώ μέσα στο Διαδίκτυο, μου είχε γράψει, πως μια μικρή Ρομά μαθήτρια της, από ευγνωμοσύνη για το ότι της μάθαινε «γράμματα», της δώρισε με το τέλος της σχολικής χρονιάς… μια ονειροπαγίδα κι ένα μικρό σταυρό να την έχουν καλά…
Θυμάμαι πως εκείνη την εποχή, αυτό το «μια ονειροπαγίδα κι ένα μικρός σταυρός να σε έχουν καλά», είχε στοιχειώσει τα όνειρα, την φαντασία μου και αρκετές ώρες της καθημερινότητας μου. Ζήλευα κατά κάποιον τρόπο και ήθελα να είχα βιώσει κι εγώ κάτι παρόμοιο… και έψαχνα μέσα στις αναμνήσεις μου, ώσπου, ναι… το βρήκα!
Θυμήθηκα μια εικόνα που είχα δει πριν χρόνια, έξω από ένα μικρό ορεινό χωριό της Θάσου: Η κεντρική πύλη του μικρού κοιμητηρίου του χωριού, από σκουριασμένη κιγκαλερία, γεμάτη με επαναλαμβανόμενους σταυρούς τυλιγμένους με σιδερένια τσαμπιά και φύλλα διονυσιακής αμπέλου, να γράφει το… «ένδοξο» και ειδωλολατρικό…»ΗΛΥΣΙΑ ΠΕΔΙΑ».
Είχα νιώσει, ένα είδος… ευτυχίας τότε, θυμάμαι. Τελικά, η ευτυχία, είναι μια πολύ απλή υπόθεση, αρκεί να ξέρεις πως να την… αναγνωρίσεις, όταν την συναντάς στις «πορείες» σου…
«ΗΛΥΣΙΑ ΠΕΔΙΑ» ταμπέλα στο παλιό κοιμητήριο, «Μια ονειροπαγίδα κι ένας μικρός σταυρός να σε έχουν καλά», δώρο μιας μικρής μαθήτριας στην δασκάλα της…
Δωδεκάθεο και Χριστιανοσύνη, παγανισμός και Ορθοδοξία, πορεύονται αγκαλιά στον μακάριο αυτό τόπο.
Λέτε να υπάρχει… Ελπίδα?

24cef221b6da9d2334721997d87d1ff2
https://silia.wordpress.com/

Ο ΣΚΕΠΤΟΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΦΙΛΙ - 2 ΓΛΥΠΤΑ ΤΟΥ ΡΟΝΤΕΝ

Ο Σκεπτόμενος – Auguste Rodin



Οι εικόνες των δυο γλυπτών του Αυγούστου Ροντέν ήταν πίσω από τα μάτια μου σήμερα , με το ξύπνημά μου!
Δεν ξέρω γιατί…Ίσως, γιατί χάζεψα όταν πρωταντίκρυσα την κάθε μια τους, είχα μείνει άλαλη, μ’ανοιχτό το στόμα. Χαμογελώ στην θύμηση… είχα θυμηθεί να κλείσω το στόμα μου όταν είχε ξεραθεί πια… Επιθυμία έντονη να τις ξαναδώ,  ναι, να την ξαναδώ την μια μαζί μ’εκείνη την άλλη, σκέφθηκα,  που μου’ χε κόψει την ανάσα σαν πρωτόδα εκείνο το γλυπτό, πριν πολλά πολλά χρόνια, παιδούλα ακόμη. Και, νάτες:

Ο Σκεπτόμενος

Ο ίδιος ο Ωγκύστ Ροντέν, είχε πει γι’ αυτό το γλυπτό του(1880):Ο σκεπτόμενος
«Η αναπαράσταση της απόλυτης ακινησίας είναι πολύ σπάνια στα έργα μου.
Πάντοτε προσπάθησα να δείξω τη ζωή της ψυχής, μέσα από την κίνηση των μυών».
Λένε, ότι ο πρώτος τίτλος του γλυπτού ήταν » Ο ποιητής».
«Ο σκεπτόμενος» ήταν μέρος του συνολικού ατελεύτητου έργου του » Η πύλη της κόλασης» , εμπνευσμένο από την «θεία κωμωδία» του Δάντη και επηρεασμένο από  » Τα άνθη του κακού» του Μπωντλαίρ
‘Έμαθα ότι,  το πρωτότυπο του » σκεπτόμενου» έγινε στάχτη με τον βομβαρδισμό των δίδυμων πύργων στην Νέα Υόρκη στις 8-10-2001.
Ανήκε, λέει, στην ιδιωτική συλλογή του Τζέραλντ Κάντορ, ιδιοκτήτη της ασφαλιστικής εταιρείας Τζέραλντ Κάντορ, μαζί με άλλα έργα του Ροντέν, και βρισκότανε στον 105ο όροφο του βόρειου πύργου υπό το όνομα «μουσείο στον ουρανό». Παράπλευρη απώλεια το έργο τέχνης που επισκιάστηκε από τον θάνατο τόσων πολλών ανθρώπινων ζωών.
Ευτυχώς, με επιμέλεια του ίδιου του Ροντέν το 1902 αναπαράχθησαν από το αρχικό καλούπι, άλλα 22 αντίγραφα του γλυπτού. Ετσι, μπορούμε να το απολαύσουμε «ζωντανά» και σήμερα.

Το φιλί

rodin-auguste-der-kuss-5700257
Ένα από τα πιο γνωστά και τα πιο αισθησιακά γλυπτά του. Μέρος αρχικά του έργου του » Η πύλη της Κολάσεως», επανερμηνεύτηκε μετά από τον γλύπτη , ο οποίος και στα 46 του χρόνια το παρουσίασε  σε μάρμαρο το 1886 .
Δεν είναι να το βλέπεις και να μην κόβεται η ανάσα σου;
Διάβασα στην «Καθημερινή» ότι με το έργο αυτό αναπαριστάται ο Πάολο και η Φραντσέσκα, το παράνομο ζευγάρι για το οποίο μιλάει ο Δάντης, τη στιγμή που ανταλλάσσουν το μοναδικό φιλί τους, πριν δολοφονηθούν.
Και κάτι άλλο:
1.-blu_thumb.gif
Ο Ροντέν στην «Διαθήκη» του έγραψε ανάμεσα σ’ άλλα, τα εξής:
«Δάσκαλοι είναι εκείνοι που βλέπουν με τα δικά τους μάτια αυτό που έχει δει ο κόσμος όλος και ξέρουν να διακρίνουν την   ομορφιά εκείνου που είναι πολύ συνηθισμένο για τα άλλα πνεύματα.
«Οι κακοί καλλιτέχνες πάντα φορούν τα γυαλιά αλλουνών.
«Το πιο σημαντικό είναι να συγκινείσαι, να αγαπάς, να ελπίζεις, να πάλλεσαι, να ζεις.
» Να είσαι άνθρωπος, πριν είσαι καλλιτέχνης!

pink-cicek-
«Το αληθινό περιφρονεί τα λόγια. Η αληθινή τέχνη περιφρονεί την τέχνη.»

Έλεγε ο Pascal.

https://beatrikn.wordpress.com/

Γήρανση και πρόωρος θάνατος: Τα γονίδια ή ο τρόπος ζωής παίζουν μεγαλύτερο ρόλο;

Γήρανση και πρόωρος θάνατος: Τα γονίδια ή ο τρόπος ζωής παίζουν μεγαλύτερο ρόλο; Σινάνη Αικατερίνη Κυριακή, 23 Φεβρουαρίου 2025 13:00 Μελέτ...