Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Πέμπτη 23 Μαρτίου 2017

ΕΝΑΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΟΥ ΚΑΙ ΣΤΩΙΚΟΥ, ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΘΕΟΥΣ

Ένας διάλογος Επικούρειου και Στωικού, προβληματίζει τους θεούς

Ένας διάλογος Επικούρειου και Στωικού, προβληματίζει τους θεούς

Διάλογος Επικούρειου και Στωικού, προβληματίζει τους θεούς (Από το έργο Ζευς τραγωδός) – Λουκιανός
 Ο Σόλωνας. Το πολίτευμά του
 Ποιές ήταν οι Σίβυλλες; Τι έλεγαν για τον Αδάμ και τον Χριστό; Ο χρησμός του Απόλλωνα
 ΜΥΣΤΙΚΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΘΕΟΥΡΓΙΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ


Στην αγορά της Αθήνας οι συζητήσεις ήταν το συνηθισμένο και καθημερινό 

φαινόμενο. Ο καθένας μπορούσε να πει το κοντό του και το μακρύ του, χωρίς τους 
περιορισμούς και τους κανονισμούς που ίσχυαν στην Εκκλησία του Δήμου. Πολύ 
συχνά οι συζητήσεις κατέληγαν σε λογομαχίες και καμιά φορά σε χειροδικίες. Δεν ήταν 
σπάνιες και οι συζητήσεις με θέματα θεωρητικά και υπερβατικά, όπως για παράδειγμα αν 
υπάρχουν ή όχι θεοί. Έναν τέτοιο διάλογο μεταξύ δύο φιλοσόφων αναφέρει ο Λουκιανός στο 
έργο του Ζευς τραγωδός.
Το εύρημα του Λουκιανού είναι πως τον διάλογο τον παρακολουθούμε από τη 
σκοπιά των θεών, που συγκεντρώθηκαν με πρόσκληση του Δία, ο οποίος αποφάσισε να
συγκαλέσει «Γενική Συνέλευση» των Θεών, όταν ο Ερμής τον πληροφόρησε πως την επομένη
ο επικούρειος Δάμις και ο στωικός Τιμοκλής θα συζητούσαν στην Ποικίλη Στοά για το αν
υπάρχουν ή όχι οι θεοί. Ο Δίας θορυβήθηκε πολύ, γιατί αν επικρατούσε η δεύτερη άποψη,
υπήρχε κίνδυνος να σταματήσει η ανέγερση ναών και η προσφορά θυσιών.




Ο Λουκιανός βάζει τους θεούς να συμπεριφέρονται σαν τους Αθηναίους πολίτες 
στην Πνύκα, με προσφωνήσεις του τύπου «άνδρες θεοί» και εισαγωγές όπως «άκουε, σίγα, 
μη τάραττε», με αντεγκλήσεις και φωνές. Ο Μώμος, που εκπροσωπούσε το πνεύμα της 
αντιλογίας και της αμφισβήτησης, ουσιαστικά υποστήριζε τον Επικούρειο, ενώ ο άξεστος και 
καθόλου εύστροφος Ηρακλής, που δεν ανεχόταν φλυαρίες και λόγια, πρότεινε να ματαιώσει 
τη συζήτηση, κατεβαίνοντας στην Αθήνα και γκρεμίζοντας την Ποικίλη Στοά. Ο Δίας όμως 
απέρριψε την πρότασή του και του έβαλε πάγο.


Τελικά ο διάλογος έγινεΑπό την αρχή καταλαβαίνουμε πως ο σκεπτικιστής 
Λουκιανός ευνοεί τον Επικούρειο και αντιπαθεί τον Στωικό φιλόσοφο
Παρ’ όλη όμως τη μεροληψία του αυτή, τα επιχειρήματα, που βάζει στο στόμα του 
υπερασπιστή των θεών, δεν είναι δικά του αλλά τα έχει πάρει από το οπλοστάσιο των 
απανταχού της γης και πάσης εποχής απολογητών της θρησκείας.

Ούτε είναι δικές του επινοήσεις οι μειωτικοί χαρακτηρισμοί, οι ύβρεις και τα αναθέματα, που
 αφθονούν στα λεγόμενα του Στωικού. Παντού -και πάντα, οι πάσης φύσεως φανατικοί, οι 
κάτοχοι της απόλυτης αλήθειας, αντιμετώπιζαν και αντιμετωπίζουν τους αντιρρησίες της 
αλήθειας αυτής με μειωτικούς χαρακτηρισμούς και συχνά με απειλές.

Έτσι και στο διάλογο αυτό ο ευσεβής και θεοφοβούμενος Τιμοκλής, αντιμετώπισε από την 
αρχή τον αμφισβητία Δάμη με μειωτικούς χαρακτηρισμούς και βρισιές, ενώ ο επικούρειος 
φιλόσοφος τον αντιμετώπιζε με χιούμορ και ειρωνεία.

Να μην ξεχνάμε πως οι Επικούρειοι ταύτιζαν τους θεούς με τις φυσικές δυνάμεις και θεωρούσαν
 πως αποτελούνται και αυτοί από άτομα, πως δεν επεμβαίνανε καθόλου στη ζωή των ανθρώπων
 και ως εκ τούτου είναι περιττό οι άνθρωποι να προσεύχονται στους θεούς ή να ζητούν από αυτούς οτιδήποτε.
Κατά τη συζήτηση επιτέθηκε πρώτος ο Τιμοκλής, που ρώτησε τον «ιερόσυλο Δάμη», όπως τον
 αποκάλεσε, να του εξηγήσει γιατί δεν πιστεύει πως υπάρχουν θεοί.

Εκείνος του απάντησε πως δεν έχει καμιά τέτοια υποχρέωση, αλλά αντίθετα αυτός (ο Τιμοκλής)
 πρέπει να εξηγήσει πού βασίζει την πίστη του πως υπάρχουν οι θεοί, του ζήτησε δε να 
αποφεύγει χαρακτηρισμούς και βρισιές.

Ο Τιμοκλής αναφέρθηκε τότε στην τάξη που επικρατεί στον κόσμο, που από μόνη της μαρτυρεί 
την ύπαρξη κάποιου υπέρτατου αρχιτέκτονα, την θεία πρόνοια, που μεριμνά για όλους τους 
ανθρώπους, για τα θαύματα που κάνουν οι θεοί και για τις θεομηνίες με τις οποίες τιμωρούν 
τους ασεβείς.

Ο Δάμις, αντικρούοντας τα επιχειρήματα αυτά, υποστήριξε πως η τάξη που επικρατεί στον 
κόσμο είναι αποτέλεσμα των φυσικών δυνάμεων που τον κυβερνούν, αμφισβήτησε πως 
υπάρχει θεία πρόνοια, αφού πολλοί εγκληματίες μένουν ατιμώρητοι, ενώ αντίθετα θύματα της
 θείας οργής πέφτουν καμιά φορά αθώοι. Όταν ο Τιμοκλής τον άκουσε πως δε δεχόταν τη θεία
 πρόνοια, φώναξε απευθυνόμενος στους ακροατές τους: «Πώς τον ακούτε να τα λέει αυτά, 
άνθρωποι, και δεν τον παίρνετε με τις πέτρες;»

«Μην ερεθίζεις τους ανθρώπους εναντίον μου»
 του λέει ο Δάμις, «και στο κάτω κάτω
 ποιος είσαι συ που θυμώνεις για λογαριασμό των θεών όταν αυτοί δε φαίνονται να
 ενοχλούνται μ’ αυτά που λέω, εκτός πια αν δε μ’ ακούνε».

-«Σ’ ακούνε και θα σε τιμωρήσουν όταν έρθει η ώρα» τον απείλησε ο Τιμοκλής.

-«Και πού θα βρουν τον καιρό να νοιαστούν για μένα; Εδώ όπως λες έχουν τόσα 
και τόσα να κάνουν, με εμένα θα ασχοληθούν; Άλλωστε, σε τόσες και τόσες 
περιπτώσεις κακουργημάτων, είδες ποτέ να τιμωρούν κανέναν; Εσύ, πες μου, πού 
βασίζεις τον ισχυρισμό σου πως οι θεοί προνοούν;»

O Τιμοκλής άρχισε να αραδιάζει διάφορα αποσπάσματα από τον Όμηρο και τους Τραγικούς, 
που κατά την άποψή του αποδείκνυαν τη θεία πρόνοια, ο Δάμις όμως του απάντησε πως όλα
 αυτά είναι αποκυήματα της φαντασίας των ποιητών και όχι γεγονότα αποδεδειγμένα.

Το πλήθος που παρακολουθούσε τη συζήτηση τον χειροκρότησε και αυτό μεγάλωσε την οργή
 του Τιμοκλή, που τον ρώτησε:

-«Είπες πως οι βωμοί είναι για τους θεούς. Αφού λοιπόν υπάρχουν βωμοί, άρα 
υπάρχουν θεοί. Τι έχεις να πεις γι’ αυτό;»

-«Άσε με πρώτα να γελάσω με το επιχείρημά σου αυτό και μετά σου απαντώ»

-«Εσύ ποτέ δε στοματάς να γελάς. Πες τι το γελοίο βλέπεις στο συλλογισμό μου;»

-«Αφού συνδέεις την ύπαρξη των θεών από την ύπαρξη των βωμών, δε νομίζω πως
 έχουμε να πούμε τίποτ’ άλλο, και είναι καιρός να φύγουμε».

-«Ομολογείς λοιπόν πως νικήθηκες;»

-«Ναι βρε Τιμοκλή. Αφού, όπως οι καταδιωκόμενοι, κατέφυγες στους βωμούς, 
παραδέχομαι πως με νίκησες».

Και ο Δάμις κίνησε να φύγει, ενώ ο Τιμοκλής έξαλλος τον ακολουθούσε, βρίζοντας κι αυτόν 
και όλο του το σόι.

********* 
Δημήτρης ΣαραντάκοςΟι αρχαίοι είχαν την πλάκα τους

Πηγή: www.lecturesbureau.gr


Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2017/03/dialogue-between-epicurean-and-stoic.html#ixzz4cAfIASTD 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 
Under Creative Commons License: Attribution 

Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

ΜΠΑΚΑΛΙΑΡΟΣ ΤΣΙΛΑΔΙΑ

Μπακαλιάρος τσιλαδιά!

Αποτέλεσμα εικόνας για Μπακαλιάρος τσιλαδιά!
Ένα υπέροχο πιάτο εξαιρετικής νοστιμιάς. Η λεπτομέρεια που θα κάνει τη διαφορά στη συγκεκριμένη συνταγή είναι η ξανθιά μπίρα που θα δώσει ξεχωριστή νότα στη σάλτσα σας....





Υλικά

1 κιλό μπακαλιάρο παστό, ξαρμυρισμένο, σε μερίδες
½ φλιτζάνι μπίρα Pils Hellas
1 φλιτζάνι ελαιόλαδο
3 μεγάλα κρεμμύδια σε φέτες
2 σκελίδες σκόρδο σε φετάκια
1 συσκευασία ντοματάκια κονκασέ
1 κουτ. σούπας πελτέ ντομάτας
3 φύλλα δάφνης
¾ φλιτζανιού σταφίδα μαύρη
αλάτι, πιπέρι


Διαδικασία

Προθερμαίνετε το φούρνο στους 180 βαθμούς. Σε ένα αντικολλητικό τηγάνι ζεσταίνετε 2-3 κουτ. σούπας από το ελαιόλαδο και σοτάρετε τα κρεμμύδια με το σκόρδο και τη δάφνη, μέχρι να μαραθούν. Προσθέτετε την μπίρα και αφήνετε να εξατμιστεί.

Ρίχνετε τον πελτέ ντομάτας και ανακατεύετε. Προσθέτετε στο τηγάνι και τα ντοματάκια κονκασέ, τις σταφίδες, αλατοπιπερώνετε και αφήνετε το φαγητό να πάρει μια βράση.

Σε ένα ταψάκι, στρώνετε τις φέτες του μπακαλιάρου, προσθέτετε το υπόλοιπο ελαιόλαδο και από πάνω μοιράζετε τη σάλτσα. Ψήνετε τον μπακαλιάρο στον φούρνο, στους 180 βαθμούς για 40 λεπτά.

Tips

Αν θέλετε το φαγητό να βγει ακόμη πιο ζουμερό, σκεπάζετε την επιφάνεια του ταψιού με φέτες φρέσκιας ντομάτας που θα αλατίσετε ελαφρά.




Σου άρεσε το άρθρο που μόλις διάβασες; Εάν ναι βοήθησε μας με το να το κοινοποιήσεις στους φίλους σου.Σε μια εποχή που το μυαλό μας δέχεται βροχή γκρίζων και ίσως μαύρων ειδήσεων τα Νέα Καλά Μαντάτα είναι ένα blog με χιλιάδες άρθρα ενδιαφέροντα ,χρήσιμα και προ πάντων ευχάριστα προς ανάγνωση. Κάνοντας απλώς ένα κλικ διαβάζεις κάτι ευχάριστο και ενδιαφέρον χωρίς να κατευθύνεσαι σε ένα λαβύρινθο παραθύρων! Απλά δοκιμάστε μας και σίγουρα θα γίνουμε καθημερινή σας συνήθεια και η ευχάριστη παρέα σας!
Γίνετε φίλοι μας στο facebook https://www.facebook.com/NeaKalaMantata/ ή ακολουθήστε μας στο Twitter https://twitter.com/NeaKalaMantata. Σας ευχαριστούμε!

ΟΙ ΧΑΡΙΤΕΣ

                    ΟΙ   ΧΑΡΙΤΕΣ
Οι Χάριτες στην αρχαιότητα συμβόλιζαν ό,τι πιο ευγενικό, όμορφο και αγνό υπήρξε ποτέ στη Γη. Ήταν το ιδανικό της σεμνότητας, της άψογης συμπεριφοράς και της ευπροσηγορίας. «Χάρις» σήμαινε, πρώτα, χαρά· την χαρά που εκπέμπει κάποιος όταν τον χαρακτηρίζουν ευγενικά συναισθήματα, αλλά και την χαρά και τέρψη που προκαλεί στους γύρω του. Η «Χάρις» ήταν ακόμη συνώνυμο της ερασμιότητας, της ευεργεσίας και της ευγνωμοσύνης

Ήταν κόρες του Δία και της Ωκεανίδας Νύμφης Ευρυνόμης. Υπήρχαν όμως και διάφορες άλλες εκδοχές για την καταγωγή τους. Μητέρα τους θεωρείται η Ήρα, ή η Ευνομία, ή η Λήθη, ή η Αφροδίτη και πατέρας τους ο Ουρανός, ή ο Διόνυσος. Υπήρχε επίσης, ασάφεια σχετικά με το πόσες ήταν και πώς ονομάζονταν, καθώς και ποικίλες εκδοχές προέλευσης από τόπο σε τόπο. Σε παλαιότερες εποχές ήταν μία ή δύο και ήταν γνωστές ως σύζυγοι μεγάλων θεών ή ως θεότητες στην υπηρεσία της Αφροδίτης. Πρώτος ο Όμηρος αναφέρει την Χάρη, που ήταν σύζυγος του Ήφαιστου. Ακόμη διηγείται ότι μία από τις Χάριτες την παντρεύτηκε ο Ύπνος· την οποία είχε υποσχεθεί η Ήρα, ως αντάλλαγμα για να κοιμίσει εκείνος κρυφά τον Δία και να μπορέσουν οι θεοί να αναμιχθούν στον πόλεμο της Τροίας.
Αργότερα ως Χάριτες επεκράτησε να θεωρούνται οι τρεις αχώριστες αδερφές, κόρες του Δία και της Ευρυνόμης, με τα ονόματα Αγλαΐα, Ευφροσύνη και Θάλεια. Κατοικούσαν κοντά στην κορυφή του Ολύμπου κι από κει κανόνιζαν τα πάντα, υμνολογώντας ασταμάτητα τον πατέρα τους και βασιλιά των θεών. Την ζωή τους την περνούσαν κυρίως σε εορτές και ήσαν απαραίτητες στα συμπόσια των θεών. Χωρίς αυτές οι κάτοικοι του Ολύμπου ούτε γλεντούσαν, ούτε χόρευαν. Κάθονταν συνήθως δίπλα στον Απόλλωνα και δοξολογούσαν τον Δία, ομορφαίνοντας τις συγκεντρώσεις με την παρουσία και τις μελωδικές φωνές τους. Ήταν επίσης, μέλη της χορευτικής ομάδας του Ολύμπου, μαζί με την Ήβη, τον Γανυμήδη, τις Ώρες, την Αρμονία και την Αφροδίτη. Ήταν άλλωστε φίλες της μουσικής, των ασμάτων, της ποίησης, του χορού και της ρητορικής και τις βρίσκουμε πολύ συχνά μαζί με τις Μούσες.
Ευδαιμονία Αρμονία και Παιδία_αττική υδρία_400-450 πΧ_μουσείο φλωρεντίας
Ευδαιμονία Αρμονία και Παιδία_αττική υδρία_400-450 πΧ_μουσείο φλωρεντίας_theoi.com
Ο πλήρης κατάλογος των Χαρίτων έχει ως εξής:
Αγλαΐα ή Καλεΐς ή Χάρις  ήταν θεότητα  της χάριτος, της ομορφιάς, του στολισμού, του μεγαλείου και της δόξας. Ήταν μία από τις τρεις αδελφές Χάριτες  μαζί με την Ευφροσύνη και την Θάλεια και σύζυγος του θεού Ήφαιστου.
Άνθεια ήταν θεότητα των λουλουδιών και στεφανιών που φορούσαν στις εορτές. Ήταν επίσης θεραπαινίδα της θεάς Αφροδίτης.
Αυξώ ήταν η θεότητα της ανοιξιάτικης άνθησης και λατρευόταν στην Αθήνα μαζί με την Δάμια και την Ηγεμόνη.
Ευδαιμονία ήταν θεότητα  της ευτυχίας, της ευημερίας και της χλιδής. Ανήκε στην συντροφιά της θεάς Αφοδίτης.
Ευφροσύνη ή Ευθυμία ήταν θεότητα της ευθυμίας, του κεφιού και της χαράς και μία από τις τρείς αδελφές χάριτες.
Ηγεμόνη ήταν χάρις που ελατρεύετο στην Αθήνα μαζί με την Αυξώ και την Δάμια.
Κλήτα ήταν θεότητα της φήμης και της δόξας. Ήταν μαζί με την Φαέννα οι δύο χάριτες που ελατρεύοντο στην Σπάρτη.
Παιδιά ήταν θεότητα του παιχνιδιού και της διασκέδασης. Η Παιδιά όπως όλες οι θεραπαινίδες της Αφροδίτης δεν αναφέρεται σε κάποιο ιστορικό κείμενο, αλλά απεικονίζεται πολύ συχνά σε αγγειογραφίες.
Πανδαισία ήταν θεότητα των πλούσιων δεξιώσεων και θεραπαινίδα της Αφροδίτης.
Παννυχίς ήταν θεότητα των νυχτερινών εορτασμών και θεραπαινίδα της Αφροδίτης.
Πασιθέα σύζυγος του Ύπνου, θεά της χαλάρωσης και πιθανώς των παραισθησιογόνων βοτάνων.
Πειθώ ήταν θεότητα της αποπλάνησης και της πειθούς. Ορισμένες φορές αναφέρεται στις βασικές Χάριτες.
Φαέννα μία από τις δύο χάριτες που ελατρεύοντο στην Σπάρτη. Η άλλη ήταν η Κλήτα.
Θάλεια ήταν θεότητα των εορταστικών εκδηλώσεων & των πλούσιων και πολυτελών δεξιώσεων. Ήταν μία από τις τρείς αδελφές Χάριτες.
Ευδαιμονία Πανδαισία και Έρως_αττικός αμφορέας_400-450 πΧ_Βρεττανικό μουσείο
Ευδαιμονία Πανδαισία και Έρως_αττικός αμφορέας_400-450 πΧ_Βρεττανικό μουσείο_theoi.com
Όλα τα καλά των θνητών, τα προτερήματα κι ό,τι αγαθό απολάμβαναν, οφείλονταν στις Χάριτες: η ομορφιά, η σοφία, η δόξα αλλά και η διασκέδαση, η ευχαρίστηση, η χαρά και η ευτυχία, ήταν δικό τους έργο. Πάνω απ’ όλα όμως ήταν οι θεές της σωματικής χάριτος και της ομορφιάς που μαγεύει. Ήταν αυτές που προίκιζαν τους ανθρώπους με θέλγητρα……..με τα χαρίσματα, δηλαδή, που ωθούν τους ανθρώπους στον έρωτα και στην ηδονή, με την πιο ευγενική και σεμνή διάσταση που μπορούν αυτές οι έννοιες να λάβουν. Μ’ αυτόν τον τρόπο η ανθρώπινη ζωή αποκτά νόημα και ουσία. Οι ίδιες οι Χάριτες, άλλωστε, είχαν πολλά χαρίσματα και ήσαν ικανές να διεγείρουν την επιθυμία……τα μαλλιά, το πρόσωπο, τα χέρια τους είχαν λαμπερή ομορφιά και η συμπεριφορά τους ήταν αξιαγάπητη.
Οι Χάριτες μπορούν να παρομοιασθούν με μια «Τριπλή Αφροδίτη«- ο «Αφροδισιακός» τους χαρακτήρας είναι εντελώς φανερός και διάχυτος. Άλλωστε, η Αφροδίτη ήταν η θεά με την οποία κυρίως σχετίζονται στη μυθολογία, καθώς πρόκειται για τη θεά της ομορφιάς και του έρωτα.
Οι Χάριτες την συνόδευαν, μαζί με το θεό Έρωτα και την Πειθώ. Κάποτε η Αφροδίτη είχε μια δυσάρεστη περιπέτεια…………βρέθηκε δεμένη στο δίχτυ του Ήφαιστου, μαζί με τον εραστή της, τον Άρη. Κατέφυγε έπειτα στην Πάφο της Κύπρου, όπου οι Χάριτες ανέλαβαν να την περιποιηθούν…….την λούζουν, την αλείφουν με αθάνατο λάδι, την ντύνουν με υπέροχα ρούχα και τη στολίζουν. Με την ίδια επιμέλεια και με τον ίδιο τρόπο αναδεικνύουν την ουράνια ομορφιά της, όταν ετοιμάζεται να πάει να ξελογιάσει τον Τρώα Αγχίση. Ο αφροδισιακός χαρακτήρας των Χαρίτων προβάλλεται έντονα και μέσα από την τέχνη τους να κατασκευάζουν αρωματικά λάδια, με τα οποία έκαναν το δέρμα να ευωδιάζει ενισχύοντας έτσι την ερωτική επιθυμία.
F21.1Kharites
Οι ίδιες ήταν φημισμένες αρωματοποιοί. Οι Χάριτες είχαν σχέσεις με πολλούς θεούς, που ήταν πάντοτε αγαθές και ουδεμία έριδα τις διατάρασσε ……………με τον Διόνυσο, τη Δήμητρα, τον Ερμή, τον Ήφαιστο, την Αθηνά· συνοδεύουν επίσης συχνά τον Δία και την Ήρα. Όταν ο Απόλλωνας άρχισε να παίζει τη λύρα του, πριν καν γεννηθεί, οι Χάριτες έστησαν χορό μαζί με άλλες θεές. Όταν η Άρτεμις μπήκε στον ναό του αδερφού της, στους Δελφούς, εκείνες άρχισαν να υμνούν μαζί της τη Λητώ, τη μητέρα τους, παρέα με τις Μούσες. Ο Όλυμπος χωρίς αυτές δε θα είχε καμιά χάρη και στα συμπόσια πάντα η πρώτη κούπα ήταν αφιερωμένη σ’ αυτές, στο Διόνυσο και στις Ώρες.
Τόποι λατρείας αφιερωμένοι στις Χάριτες υπήρχαν σε πολλά μέρη της Ελλάδας – στην Αθήνα, μάλιστα, υπήρχε ναός τους στην Ακρόπολη και αγάλματά τους στημένα σε κεντρικά σημεία. Το αρχαιότερο ιερό τους βρισκόταν στον Ορχομενό της Βοιωτίας. Εκεί υπήρχαν τρεις ακατέργαστες πέτρες, που έλεγαν ότι είχαν πέσει από τον Ουρανό. Αυτές τις θεωρούσαν προσωποποίηση των τριών Χαρίτων και σ’ αυτές έκαναν προσφορές………αργότερα τους αφιέρωσαν αγάλματα. Η λατρεία αυτών των «ουρανοκατέβατων» λίθων φανερώνει ότι υπήρχε η άποψη της καταγωγής των Χαρίτων από τον Ουρανό, που πολλοί θεωρούσαν ότι ήταν πατέρας τους. Αυτό ενισχύεται από το γεγονός ότι σε πολλά άλλα μέρη τα ονόματα κι η λατρεία τους σχετίζονται και με τη Σελήνη.
Στη Βοιωτία τελούνταν γιορτές προς τιμή τους, που ονομάζονταν «Χαρίτεια» και ήταν μουσικοί και ποιητικοί αγώνες. Τη νύχτα οι πιστοί χόρευαν κι έπειτα προσέφεραν γλυκίσματα από αλεύρι και μέλι. Οι γιορτές αυτές θύμιζαν πραγματικά «μυστήρια» και οι Χάριτες λατρεύονταν ως θεότητες της φύσης, οι οποίες χάριζαν γονιμότητα στον φυτικό κόσμο.
Πηγές
  • Ομήρου «Ιλιάδα»
  • Ησιόδου «Θεογονία»
  • Ησιόδου «Έργα & Ημέρες»
  • Πινδάρου «Ωδές»
  • Αριστοφάνης «Όρνιθες»
  • Διόδωρου Σικελιώτη «Βιβλιοθήκη»
  • Κουίντος Σμυρναίος «Πτώση της Τροίας»
  • Νόννος «Διονυσιακά»
  • Σουίδας «Ελληνικό – Βυζαντινό λεξικό»
Αναρτήθηκε από τον/την XΕΙΛΩΝ

ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΑ Ή ΔΟΛΟΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ

Ανεπάρκεια των πολιτών ή δόλος των πολιτικών;

Πηγή: greekdimo

Η ένταση της προπαγάνδας των ελίτ στην χώρα μας, προκειμένου να μας πείσουν πως είμαστε πολιτικά, αλλά και όχι μόνο, ανεπαρκείς έχει ενταθεί τα χρόνια της κρίσης. Το αφήγημα αυτό είναι ζωτικής σημασίας για το πολιτικό μας σύστημα και την συνέχιση του αποκλεισμού των Ελλήνων πολιτών από την πολιτική ζωή της χώρας. Δεν είναι φρόνιμο να συμμετέχουμε στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων (εδώ βρίσκεται το κυριολεκτικά χρυσοφόρο πεδίο δράσης της παρασιτικής πολιτικής ελίτ) επειδή είμαστε πολιτικά ανεπαρκείς. Μήπως όμως συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο; Ας δούμε μία άλλη προσέγγιση στο κείμενο που ακολουθεί.

“Ανεπάρκεια των πολιτών και πολιτικός αποκλεισμός. Αντιμετάθεση αιτίας και αποτελέσματος.

Σύμφωνα με την θεωρία των σχέσεων μεταξύ κατεστημένων – αποκλεισμένων ομάδων, η εικόνα της πολιτικής ανεπάρκειας είναι ένα τυπικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο οι κατεστημένοι παρουσιάζουν τους αποκλεισμένους. Η εικόνα του ‘ηλίθιου ψηφοφόρου’ στιγματίζει με τον ίδιο τρόπο όπως η εικόνα του ‘ηλίθιου μαύρου’. Το στίγμα της πολιτικής ανεπάρκειας και ανωριμότητας των ανθρώπων συμβολίζει την ανώτερη ισχύ των πολιτικών έναντι των ‘κοινών πολιτών’.


Η αρχαία μορφή της δημοκρατίας, η οποία γίνονταν αντιληπτή ως ιστορικό προνόμιο μίας συγκεκριμένης ομάδας, δεν απέκλειε την καταπίεση άλλων ομάδων, κάτι το οποίο ήταν αρκετά σύνηθες στην παλαιά τάξη πραγμάτων. Το ιδανικό της σύγχρονης δημοκρατίας – ότι δηλαδή όλοι οι άνθρωποι πρέπει να είναι ελεύθεροι και πολιτικά ίσοι μεταξύ τους – είναι ασυμβίβαστο με οποιαδήποτε κατάσταση στην οποία κάποιοι είναι υποκείμενοι της βούλησης άλλων. Έτσι, ο αποκλεισμός μίας ομάδας ανθρώπων, σε μία σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία, από δικαιώματα τα οποία είναι αυταπόδεικτα για όλους πρέπει να δικαιολογηθεί. Στις Η.Π.Α., κατεστημένες ομάδες διαμόρφωσαν μία ιδεολογία η οποία παρουσίαζε τους μαύρους Αμερικανούς ως κατώτερους, με στόχο να τους αποκλείσει από τα πολιτικά δικαιώματα. Σε αυστηρά αντιπροσωπευτικές δημοκρατίες, το κατεστημένο έχει διαμορφώσει μία ιδεολογία η οποία παρουσιάζει την πλειοψηφία του πληθυσμού (ψηφοφόρων) ως διανοητικά κατώτερη και ανεκπαίδευτη, με σκοπό να δικαιολογήσει την αντιπροσωπευτική διακυβέρνηση και την ισχύ των λίγων.

Υπάρχουν πολλά ιστορικά παραδείγματα τα οποία δείχνουν πως μια διαμόρφωση, η οποία χαρακτηρίζεται από ανθεκτικές στον χρόνο και μεγάλες ανισορροπίες ισχύος μεταξύ κατεστημένων και αποκλεισμένων, δημιουργεί ιδέες και εικόνες οι οποίες φυσικοποιούν την θέση κάποιου στις ομάδες αυτές. Η υπάρχουσα κοινωνική ανισότητα μεταξύ των κατεστημένων και των αποκλεισμένων δεν γίνεται πλέον αντιληπτή ως κοινωνική κατασκευή, αλλά ως κάτι φυσικό. Σύμφωνα με τον Πιέρ Μπουρντιέ (1990)[1], όσο περισσότερο επιτυχημένα συνδέονται οι σωματικές και διανοητικές προδιαθέσεις με την ‘τάξη των πραγμάτων’, τόσο περισσότερο πλήρης είναι η διαδικασία της φυσικοποίησης.


Η εικόνα της ανεπάρκειας παρουσιάζει μία όψη της πραγματικότητας στην οποία η πλειοψηφία του πληθυσμού εξαιρείται από τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων ακριβώς επειδή οι περισσότεροι άνθρωποι διαθέτουν περιορισμένες διανοητικές ικανότητες. Σύμφωνα με αυτή την αφήγηση, η ανεπάρκεια είναι ιδιότητα των ατόμων. Η πολιτική ανεπάρκεια είναι η αιτία και ο πολιτικός αποκλεισμός το αποτέλεσμα.

Η θεωρία των σχέσεων μεταξύ κατεστημένων και αποκλεισμένων υποστηρίζει  μία διαφορετική πραγματικότητα.  Σύμφωνα με αυτή, πηγή της πολιτικής ανεπάρκειας δεν είναι τα ίδια τα άτομα και οι ιδιότητες τους, αλλά οι σχέσεις μεταξύ των κατεστημένων και των αποκλεισμένων. Δεν αποτελεί ιδιότητα των πολιτών (Tilly 1998[2]: ‘ουσία’), αλλά μία πλευρά της σχέσης μεταξύ πολιτικών και πολιτών (Tilly 1998: ‘δεσμοί’). Είναι  αποτέλεσμα κοινωνικής οργάνωσης, μια έκφραση της θεσμοθετημένης κατηγορικής ανισότητας. Η κύρια διαφορά μεταξύ αντιπροσώπων και αντιπροσωπευόμενων δεν είναι η διανοητικής τους ικανότητα, αλλά η διαφορετική θέση που τα μέλη των δύο ομάδων έχουν στον κοινωνικό αυτό σχηματισμό. Είναι η διαφορά, από την μία πλευρά, μεταξύ της πολιτικής ισχύος της ελίτ και του χαρισμάτων της ομάδας αυτής και, από την άλλη, του πολιτικού αποκλεισμού των ‘κοινών πολιτών’ και των ελαττωμάτων που συνδέονται με την ομάδα τους. Η εξαίρεση των αποκλεισμένων από πολιτικά δικαιώματα αποτελεί την πηγή και όχι το αποτέλεσμα της πολιτικής τους ανεπάρκειας.

Ο στιγματισμός των πολιτών επηρεάζει την διαμόρφωση της έξης[3] (habitus). Η εικόνα του πολιτικά ανεπαρκούς πολίτη είναι η ίδια ένα εργαλείο για την κατασκευή της ανεπάρκειας. Συμβάλει στην μείωση της αυτοεκτίμησης των ανθρώπων και τους αποθαρρύνει από το να γίνουν πολιτικά ενεργοί. Με την αντιμετάθεση αιτίας και αποτελέσματος ενισχύεται η νομιμοποίηση του πολιτικού αποκλεισμού.

Ο αποκλεισμός από την πολιτική δημιουργεί κοινωνικές συνθήκες κάτω από τις οποίες η πολιτική δράση γίνεται περισσότερο δύσκολη. Οι θεσμοί, καθώς επίσης οι εικόνες που έχουμε για την δημοκρατία και τους πολίτες, αποκλείουν τους ανθρώπους με ποικίλους τρόπους από την πολιτική συμμετοχή. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η πολιτική ανεπάρκεια, η οποία με την σειρά της – και αυτό έχει αποδειχθεί επιστημονικά – μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να δικαιολογήσει τον πολιτικό αποκλεισμό.

Σε μία αμιγώς κοινοβουλευτική δημοκρατία, η πρόσβαση των ατόμων στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων αποκλείεται όχι λόγω της έλλειψης πολιτικών ικανοτήτων ή επάρκειας των ξεχωριστών ατόμων, αλλά επειδή ανήκουν στην ομάδα αυτή των ανθρώπων που έχουν κατηγοριοποιηθεί ως ‘κοινοί πολίτες’. Το ερώτημα αν πράγματι οι πολίτες είναι πολιτικά ανεπαρκείς ή όχι δεν έχει κανένα νόημα εντός του συγκεκριμένου πλαισίου. Το σημαντικό ερώτημα εδώ είναι το παρακάτω: κάτω από ποιες συνθήκες, νιώθουν οι πολιτικοί την ανάγκη και είναι επίσης ικανοί να παρουσιάσουν και να συμπεριφερθούν στους πολίτες ως ανεπαρκείς αποκλεισμένους;


Αυτό το οποίο έγραψε η Ελβετή συγγραφέας Iris von Roten σχετικά με τις σχέσεις μεταξύ αντρών και γυναικών πριν την κατάκτηση ίσων πολιτικών δικαιωμάτων μεταξύ τους, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για τις σχέσεις μεταξύ πολιτικών και πολιτών σε μία κοινοβουλευτική δημοκρατία και έτσι να απαντήσει στην παραπάνω ερώτηση: «Χωρίς ίσα πολιτικά δικαιώματα και για τα δύο φύλα, οι άντρες φαίνονται περισσότερο σημαντικοί από τις γυναίκες, είναι ικανοί  – σε βάρος των γυναικών – να απολαμβάνουν περισσότερο την κοινωνική ζωή και φυσικά επιθυμούν αυτό να συνεχισθεί ή να αποκτήσουν ακόμα καλύτερη θέση.  Έτσι, ανεξάρτητα αν μιλάμε για ισχύ, επιρροή, ελευθερία, πλούτο και ιδιοκτησία, αυτοεκτίμηση, κύρος και ανέσεις, κάθε μικρή νίκη των γυναικών αποτελεί αντίστοιχα  μία απώλεια για τους άντρες. Ως εκ τούτου, οι άνδρες θέλουν να αποφύγουν κάτι τέτοιο με οποιοδήποτε τίμημα».

Η πολιτική ανεπάρκεια πράγματι υφίσταται και αποτελεί ένα πρόβλημα για την δημοκρατία. Η εικόνα της ανεπάρκειας επιτρέπει την δικαιολόγηση του πολιτικού  αποκλεισμού των ‘κοινών πολιτών’ ακριβώς λόγω της πολιτικής τους ανεπάρκειας. Η θεωρία των κατεστημένων – αποκλεισμένων ομάδων περιγράφει την σχέση μεταξύ ανεπάρκειας και πολιτικού αποκλεισμού με αντίθετο τρόπο, η αποτροπή της πρόσβασης στην πολιτική συμμετοχή δημιουργεί την πολιτική ανεπάρκεια. Ο αποκλεισμός των πολιτών από την πολιτική συμμετοχή αποτελεί θεμελιώδες χαρακτηριστικό της αμιγώς αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας ως κοινωνικού σχηματισμού. Παρά την όποια εκπαίδευση σχετικά με την δημοκρατία, η κατασκευή της πολιτικής ανεπάρκειας θα συνεχίζει να υφίσταται όσο η θεσμοθετημένη κατηγορική ανισότητα μεταξύ πολιτών και πολιτικών επικρατεί.

Rolf Buchi”

Από το βιβλίο Direct Democracy in Europe. Developments and Prospects. VS Verlag 2007 (σελ. 74-76). Η έμφαση δική μας.

[1] Bourdieu, Pierre (1990): La domination masculine. Η ανδρική κυριαρχία κυκλοφορεί και στα ελληνικά από τις εκδόσεις Πατάκη.

[2] Tilly, Charles (1998): Durable Inequality. Berkeley and Los Angeles, University of California Press.

[3] Το habitus / έξη αποτελεί ένα σύνολο ιστορικών κοινωνικών σχέσεων, πραγματωμένων στα πεδία που συναποτελούν το κοινωνικό σύμπαν και ενσταλαγμένων εντός των ατομικών υποκειμένων υπό τη μορφή νοητικών και σωματικών σχημάτων αντίληψης, αξιολόγησης και δράσης.

http://ellogos.net/2017/03/buchi-2/

Επιχείλιος έρπης: Πότε οφείλεται σε σεξουαλική επαφή και πότε όχι

  Επιχείλιος έρπης: Πότε οφείλεται σε σεξουαλική επαφή και πότε όχι Bigstock Μιχάλης Θερμόπουλος Παρασκευή, 24 Ιανουαρίου 2025 21:00 Ο στομα...