Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2017

ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ: ΜΥΘΟΣ Ή ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ;

Ατλαντίδα: Μύθος ή πραγματικότητα;

HomeΠΕΡΙΕΡΓΑ-ΜΥΣΤΗΡΙΑ-ΑΝΕΞΗΓΗΤΑ

Ατλαντίδα: Μύθος ή

πραγματικότητα;

Το μυστήριο με την Ατλαντίδα παραμένει και ίσως μείνει για πάντα άλυτο...

Ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια όλων των εποχών έχει την αφετηρία του σε μια 
διήγηση του μεγάλου αρχαίου φιλοσόφου Πλάτωνα (428 π.Χ.-347 π.Χ.). Στους
 διαλόγους του "Τίμαιος" και "Κριτίας", οι τίτλοι των οποίων προέρχονται από τα 
ονόματα των πρωταγωνιστών τους, γίνεται λόγος για την ιστορία της Ατλαντίδας 
(περ. 360 π.Χ.).

Για λόγους που δεν ξέρουμε ο Πλάτωνας δεν ολοκλήρωσε τον "Κριτία", ενώ ο μελετητής 
Benjamin Jowett και άλλοι υποστηρίζουν ότι ο μεγάλος αρχαίος φιλόσοφος σκόπευε να 
γράψει κι έναν ακόμα διάλογο με τίτλο "Ερμοκράτης". Στις συζητήσεις που καταγράφονται 
στους δύο αυτούς διαλόγους  συμμετέχουν ο Σωκράτης και ο φιλόσοφος Τίμαιος και οι 
πολιτικοί Κριτίας κι Ερμοκράτης.

Ο μόνος που αναφέρεται όμως στην Ατλαντίδα, είναι ο Κριτίας. Λέει ότι, όταν ήταν
 μικρό παιδί, άκουσε από τον παππού του την ιστορία της Ατλαντίδας, ο οποίος με τη σειρά 
του την είχε ακούσει από τον Σόλωνα (640 π.Χ.-558 π.Χ.). Ο Σόλωνας την είχε μάθει από έναν
 γέρο Αιγύπτιο ιερέα, όταν είχε ταξιδέψει στην Αίγυπτο. Χρονικά η ιστορία τοποθετείται γύρω
 στο 9.600 π.Χ.

Ας δούμε σε ελεύθερη μετάφραση τι αναφέρει στον "Τίμαιο" ο Πλάτωνας για την 
Ατλαντίδα:"Ήταν ένα νησί που βρισκόταν πέρα από τα στενά που ονομάζετε Ηράκλειες 
Στήλες (το σημερινό Γιβραλτάρ;) και ήταν μεγαλύτερο από τη Λιβύη (Βόρεια Αφρική;) και τη 
Μικρά Ασία μαζί. Σε αυτό λοιπόν το νησί, την Ατλαντίδα, υπήρχε ένα βασίλειο με τεράστια 
δύναμη, που εξουσίασε όλη εκείνη την περιοχή, πολλά άλλα νησιά και τμήματα της ηπείρου.
 Ακόμα, οι βασιλιάδες του εξουσίαζαν αρκετές χώρες από τα στενά στη Βόρεια Αφρική ως την 
Αίγυπτο και στην Ευρώπη μέχρι την Τυρρηνία (Ιταλία). Η μεγάλη αυτή δύναμη επιχείρησε να
 υποτάξει και τη δική μου χώρα (Αίγυπτος) και τη δική σου (Ελλάδα) και ολόκληρη την περιοχή 
μέσα από τα στενά. Τότε, Σόλωνα, η χώρα σου (Αθήνα) νίκησε τους εισβολείς και μας έσωσε 
από τη σκλαβιά. Έπειτα όμως έγιναν μεγάλοι σεισμοί και πλημμύρες και, μέσα σ' ένα φοβερό 
μερόνυχτο, το νησί της Ατλαντίδας το κατάπιε η θάλασσα κι εξαφανίστηκε.


Η περιγραφή της Ατλαντίδας

Στον "Κριτία", ο Πλάτωνας 

περιγράφει αναλυτικά την Ατλαντίδα,
 την ιστορία, τη γεωγραφία και 
τους  κατοίκους της. Αναφέρει πως
 προήλθαν από τον Ποσειδώνα και 
έχτισαν στο νησί  επιβλητικά παλάτια,
 ναούς και λιμάνια. Η πρωτεύουσα
 είχε κυκλικό σχήμα και  ήταν 
χτισμένη σε  λόφο. Πίσω από την 
πόλη υπήρχε ένας εύφορος κάμπος



που καλλιεργούσαν οι αγρότες. 
Ο βασιλιάς της  Ατλαντίδας 
κατοικούσε σε ένα παλάτι στην κορυφή του λόφου.
 Στο κέντρο του παλατιού βρισκόταν ένας 
ναός αφιερωμένος στον Ποσειδώνα. 

Αν και οι κάτοικοι της Ατλαντίδας είχαν ό,τι ήθελαν, έγιναν άπληστοι και διεφθαρμένοι. Γι'

 αυτό ο Δίας αποφάσισε να τους τιμωρήσει, βυθίζοντας το νησί τους και εξαφανίζοντας στα
 βάθη της θάλασσας τους ίδιους.

Την ίδια εποχή έγιναν σοβαρές καταστροφές και στην Ελλάδα. Οι πολεμιστές και ο πολύς

 λαός εξαφανίστηκαν και η Αττική πήρε τη μορφή που είχε στα χρόνια του Σόλωνα.
Οι αρχαίοι και μεταγενέστεροι συγγραφείς για την Ατλαντίδα

50 χρόνια μετά τον θάνατο του Πλάτωνα, άρχισε η αμφισβήτηση των όσων έγραψε

 για την Ατλαντίδα.
Ο Αριστοτέλης μάλιστα τα θεωρούσε μυθοπλασία.

Ένας από τους πρώτους συγγραφείς που ασχολείται με μια μεγάλη χώρα, τη Μεροπίδα, η 

οποία βυθίστηκε, είναι ο Θεόπομπος (ο ίδιος διέσωσε το όνομα του Ηρόστρατου αν θυμάστε 
από το σχετικό άρθρο μας!). Ο Χιώτης αυτός ιστορικός επηρεάστηκε σαφώς από τον Πλάτωνα.
Ο Στράβωνας θεωρεί ότι η Ατλαντίδα ήταν η Τροία...
Στον Διόδωρο τον Σικελιώτη (1ος π.Χ. αιώνας) γίνεται μια γενική περιγραφή της Ατλαντίδας, 

αναφέροντας ότι οι Ατλάντιοι κατοικούν "τις προσκείμενες στον ωκεανό περιοχές και 
νέμονται μια πλούσια χώρα".
Ο Διόδωρος χρησιμοποιεί ως πηγή του πιθανότατα τον μυθογράφο Διονύσιο (2ος π.Χ. αιώνας)

 και όχι τον Πλάτωνα. Σύντομη αναφορά στην Ατλαντίδα κάνει και ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος.
 Επίσης και ο μεγάλος ιστορικός Πλούταρχος αναφέρεται στις διηγήσεις του Πλάτωνα
 αναφέροντας μάλιστα τα ονόματα των ιερέων που μετέφεραν  στον Σόλωνα τις πληροφορίες
 για την Ατλαντίδα. Ήταν ο Ψένωπης από την  Ηλιόπολη και ο Εώγχης από τη Σάιδα!

Ο Αθήναιος από τη Ναύκρατη αναφέρει ένα απόσπασμα του "Κριτία", ενώ αργότερα ο

 Αμμιανός Μαρκελλίνος, ο τελευταίος από τους μεγάλους Ρωμαίους ιστορικούς, αφού 
αναφέρεται στα είδη των σεισμών, μιλά για μια σφοδρή ηφαιστειακή έκρηξη που εξαφάνισε 
στον Ατλαντικό ωκεανό ένα νησί "μεγαλύτερο κι από την Ευρώπη".

Ο Ιουδαίος ιστορικός Φίλων Αλεξανδρείος γράφει χαρακτηριστικά: "Η Νήσος της Ατλαντίδας

 μεγαλύτερη από τη Λιβύη και την Ασία μαζί, σύμφωνα με όσα λέει ο Πλάτων στον Τίμαιο, σε
 ένα ημερονύκτιο, μετά από δυνατούς σεισμούς και κατακλυσμούς ξαφνικά καταποντίστηκε
 στη θάλασσα και αφανίστηκε μετατρεπόμενη σε ωκεανό που δεν είναι πλεύσιμος αλλά
 βάραθρο."

Ο Τερτυλλιανός αναφέρεται στην πλατωνική διήγηση, ενώ ο χριστιανός ρήτορας Αρνόβιος

 θεωρεί την καταστροφή της Ατλαντίδας ιστορικό γεγονός. Αναφορά στην Ατλαντίδα κάνει ο
 Πρόκλος (412-485). Συγκεκριμένα, μιλά για επτά νησιά που βρίσκονται στην εξωτερική 
θάλασσα (Ατλαντικό Ωκεανό), ένα από τα οποία είχε έκταση 10.000 στάδια και αυτοί που το
 κατοικούσαν είχαν διατηρήσει την ανάμνηση για την Ατλαντίδα από τους προγόνους τους.
 Αναφέρεται μάλιστα στον περιηγητή Μάρκελλο, ο οποίος έχει επισκεφθεί τα νησιά αυτά.

Ο τελευταίος από τους συγγραφείς των αρχών του Μεσαίωνα που κάνει λόγο για την 

Ατλαντίδα είναι ο Κοσμάς ο Ινδικοπλεύστης (6ος αι.).

1485: Η αρχή νέων αναφορών
 στην Ατλαντίδα - Η ανακάλυψη
 της Αμερικής και οι νέες θεωρίες

Το 1485 στη Φλωρεντία ο ανθρωπιστής

 Marsilio Ficino μετέφρασε τα 
πλατωνικά έργα, με αποτέλεσμα να 
έρθουν εκ νέου στην επιφάνεια τα 
γραφόμενα για την Ατλαντίδα.




Η ανακάλυψη της Αμερικής από τ
ον 
Κολόμβο το 1492 άνοιξε νέες συζητήσεις.
 Το 1527 ο Bartolome de Las Casas πίστευε ότι η 
Ατλαντίδα δεν είχε καταποντιστεί ολόκληρη και ένα μέρος της αποτελούσε η Αμερική. Το
 1522 ο Francisco Lopez de Gomara αναφέρει ότι οι νέες χώρες (Αμερική) ανταποκρίνονται
 θαυμάσια στην πλατωνική αφήγηση και πως στο Μεξικό το νερό ονομάζεται atl.

Ο Γερμανός Ιησουίτης Athanase Kircher (1602-1680) αναφέρει ότι τα Κανάρια νησιά είναι τα

 απομεινάρια της Ατλαντίδας.

Ο περιηγητής J. Pitton de Tournefort θεωρεί ότι οι Αζόρες, τα Κανάρια Νησιά και η Αμερική 

είναι κατάλοιπα της Ατλαντίδας.

Ο Olof Rudbeck, σε έργο του που δημοσιεύτηκε μεταξύ του 1679 και του 1702 παραθέτει τη

 θεωρία ότι Ατλαντίδα ήταν η Σουηδία! Την ίδια άποψη είχε και ο Giuseppe Bartoli σε βιβλίο 
του που δημοσιεύθηκε το 1779. Λίγο αργότερα, ο αβάς Bonnaud διατύπωσε την άποψη ότι 
Ατλαντίδα ήταν η Παλαιστίνη. Η άποψη αυτή, όπως και ο παραλληλισμός χωρίων της Βίβλου
 με στοιχεία της πλατωνικής διήγησης, εμφανίζονται πολλές ακόμα φορές σε διάφορα βιβλία.
19ος αιώνας - Η θεωρία του 
Ιγνάτιου Ντόνελι

Το έργο που θεωρείται σταθμός για

 την Ατλαντίδα είναι το "Atlantis" 
("Ατλαντίς") του Αμερικανού πολιτικού 
Ιγνάτιου Ντόνελι, που την τοποθετούσε 
στις Αζόρες, στον κεντρικό Ατλαντικό
 Ωκεανό και ισχυριζόταν μεταξύ άλλων
 ότι ο πολιτισμός αναπτύχθηκε για πρώτη
 φορά στην Ατλαντίδα και ηΑίγυπτος 

ήταν η πρώτη αποικία που ίδρυσαν οι Άτλαντες,
 οι οποίοι εφηύραν και το πρώτο  αλφάβητο. 
Το βιβλίο αυτό αναζωπύρωσε το ενδιαφέρον 
για την Ατλαντίδα, προκάλεσε πολλές
 συζητήσεις, ωστόσο οι ισχυρισμοί του ήταν αβάσιμοι και 
καταρρίφθηκαν από αξιόλογους επιστήμονες.

Άλλες πιθανές και... απίθανες
 θεωρίες

Ο Βρετανός εξερευνητής Πέρσι 

Φόσετ πίστευε ότι η Ατλαντίδα 
βρισκόταν στη ζούγκλα της 
Βραζιλίας. Το 1924 ξεκίνησε για να
 τη βρει. Δεν επέστρεψε ποτέ.




Το νησί του Σεντ Μπρένταν, στον Ατλαντικό Ωκεανό, ήταν ένα ακόμη από αυτά που 

ταυτίστηκαν με την Ατλαντίδα.

Το 1976 στο βιβλίο του "Η Ατλαντίς του Βορρά", ο Γερμανός μελετητής Γιούργκεν Σπάνουτ 

προσπάθησε να αποδείξει πως η Ατλαντίδα βρισκόταν στα ανοιχτά των βορειοδυτικών 
ακτών της Γερμανίας, όπου βρισκόταν μια ομάδα βυθισμένων νησιών. Μέχρι σήμερα όμως
 δεν έχει βρεθεί κάποιο στοιχείο που να επαληθεύει τον ισχυρισμό του.

Ο Αμερικανός συγγραφέας Άλαν Όλφορντ το 1996 στο βιβλίο του "Οι Θεοί της Νέας Χιλιετίας"

, ισχυρίστηκε πως η Ατλαντίδα βρισκόταν στην Ανταρκτική. Ούτε αυτή η θεωρία όμως 
ευσταθεί.

Έξω από το Λαντς Εντ στην Κορνουάλη υπάρχει στη θάλασσα μια ομάδα βράχων, οι Επτά 

Αδελφές. Βρίσκονται σύμφωνα με το θρύλο στη θέση ενός βασιλείου που ένωνε κάποτε τη 
Βρετανία με τη Γαλλία και ονομαζόταν Λιονές. Η Λιονές όμως βυθίστηκε τον 5ο μ.Χ. αιώνα 
πολλές χιλιάδες χρόνια μετά την Ατλαντίδα. Μια αξιόλογη θεωρία παρουσιάστηκε το 1968,
 όταν ο αρχαιολόγος Τζ. Μάνσον Βαλεντάιν βρήκε ένα μονοπάτι σε σχήμα J από ορθογώνιες 
πέτρινες πλάκες, που είχε μήκος 700 μ. περίπου και βρισκόταν αρκετά μέτρα κάτω από την 
επιφάνεια της θάλασσας έξω από την ακτή του βόρειου Μπίμινι στις Μπαχάμες. Ωστόσο το 
1981 αποκαλύφθηκε ότι ο θαλάσσιος αυτός δρόμος δημιουργήθηκε με φυσικό τρόπο 
2.500-3.500 χρόνια πριν. Έχουν γραφτεί περισσότερα από 60.000 βιβλία και άρθρα για την
 Ατλαντίδα (!). Λογικό είναι να μην μπορούμε να αναφέρουμε εδώ όλες τις απόψεις που
 διατυπώνονται σ' αυτά. Θεωρίες όμως ότι η Ατλαντίδα βρισκόταν κάπου στην Ελβετία (!) ή
 στην Κωπαΐδα της Βοιωτίας (!) μάλλον φαιδρές μπορούν να χαρακτηριστούν...

Η Μινωική Κρήτη - Ήταν η 
Σαντορίνη η χαμένη Ατλαντίδα;

Η ανακάλυψη του ανακτόρου της 

Κνωσού από τον Έβανς και ο 
ερχομός στο φως στοιχείων για 
τον μινωικό πολιτισμό πυροδότησαν
μια σειρά από συζητήσεις για το 
κατά πόσο η Ατλαντίδα βρισκόταν
 στο Αιγαίο.





Το 1948 ο Σπυρίδων Μαρινάτος και το 1969 ο Άγγελος Γαλανόπουλος υποστήριξαν ότι στην 

πλατωνική αφήγηση για την Ατλαντίδα συναντάμε την απήχηση που είχε στους αρχαίους 
Αιγυπτίους η βύθιση μεγάλου μέρους του νησιού της Θήρας από έκρηξη του ηφαιστείου της το 
1500 π.Χ. περίπου.

Όσο για τις διαστάσεις της Μητρόπολης της Ατλαντίδας (3.000 Χ 2.000 στάδια) που δίνει ο 

Πλάτωνας, είναι δεκαπλάσιες εκείνων του τμήματος της Θήρας που καταποντίστηκε. 
Παράλληλα ο Μαρινάτος δίνει ανάλογες ερμηνείες και για άλλα στοιχεία της διήγησης του 
Πλάτωνα που δεν "δένουν" με τη δική του θεωρία.

 
Τελική αποτίμηση

Συνοψίζοντας, αν η Ατλαντίδα δεν
 αποτελεί μια καθαρά πλατωνική 
επινόηση, το πιθανότερο είναι ότι 
βρισκόταν στον Ατλαντικό Ωκεανό,
 όπου είναι σίγουρο ότι υπήρχε 
ξηρά την εποχή των παγετώνων,


 όμως δεν ταιριάζει η ημερομηνία της 
καταβύθισής της με τις αλλαγές που ξέρουμε με
 βεβαιότητα ότι έγιναν μεταξύ 10000 π.Χ. και
 9600 π.Χ. στον εξωτερικό φλοιό της Γης.
Το μυστήριο με την Ατλαντίδα παραμένει και 
ίσως μείνει για πάντα άλυτο...


Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2017/02/atlantida-mythos-i-pragmatikotita.html#ixzz4ZsUI2Esp 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 
Under Creative Commons License: Attribution 

Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

Η ΝΗΣΤΕΙΑ ΤΗΣ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗΣ

Θανάσης Δρίτσας: Η Νηστεία της Σαρακοστής

HomeΑΡΘΡΑ -ΑΠΟΨΕΙΣ

Θανάσης Δρίτσας: Η Νηστεία της Σαρακοστής

Ο Θανάσης Δρίτσας, Καρδιολόγος, Αναπληρωτής Διευθυντής στο Ωνάσειο
Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, συνθέτης και συγγραφέας σχολιάζει το ζήτημα της 
σαρακοστιανής νηστείας και απαντά στις ερωτήσεις μας σε μια προσπάθεια διάκρισης της 
πνευματικής παράδοσης από την υγιεινή διατροφή.

Από που πηγάζει η παράδοση της νηστείας την μεγάλη τεσσαρακοστή (ή
σαρακοστή) και πως αντιμετωπίζεται από την σημερινή κοινωνία;

Πριν εξαπολυθούν στον σύγχρονο κόσμο οι διαιτολόγοι,  οι αστρολόγοι, τα πρωινάδικα της
τηλεόρασης  και τα γυμναστήρια της γειτονιάς οι περισσότεροι άνθρωποι βάσιζαν την εποχική
 διατροφική τους συμπεριφορά στην νηστεία ακολουθώντας τις θρησκευτικές νουθεσίες οι
 οποίες είχαν κυριότερο άξονα την εγκράτεια. Ο απώτερος στόχος της νηστείας στην ελληνική
 παράδοση δεν είναι η μείωση των προσλαμβανόμενων θερμίδων, η απώλεια βάρους και η 
βελτίωση της εξωτερικής εμφάνισης, όλα όσα δηλαδή αποτελούν στόχο ενός σύγχρονου 
διαιτολογικού προγράμματος, αλλά το να γίνει ο άνθρωπος γενικά συγκρατημένος.
 Πραγματική νηστεία, σύμφωνα με τον Μ. Βασίλειο, αποτελεί η εγκράτεια της γλώσσας, ο 
έλεγχος του θυμού, ο περιορισμός κάθε επιθυμίας και κατάκρισης του διπλανού ανθρώπου.
 Με βάση μάλιστα την προσέγγιση των ασκητών της ερήμου που όλοι τους ήσαν αξιοζήλευτα 
ολιγοδίαιτοι υπάρχουν δύο τύποι μάργων ανθρώπων (από το ρήμα μαργαίνω που σημαίνει 
γίνομαι παθιασμένος με κάτι) που έχουν μανία με το φαγητό: ο γαστρίμαργος, δηλαδή 
αυτός που αγαπάει την μεγάλη ποσότητα φαγητού και θα τον λέγαμε σήμερα «σαβούρα» και
 ο λαίμαργος, δηλαδή αυτός που παθιάζεται με τις νοστιμιές και τις απολαύσεις του λαιμού 
και θα τον λέγαμε «μερακλή των μεζέδων».
Πίσω λοιπόν από τον τρόπο που τρώμε υπάρχει ένα σημαντικό ψυχολογικό στοιχείο και θα 
βοηθούσε εξαιρετικά τους σύγχρονους ψυχιάτρους και ψυχολόγους να μελετήσουν την
 ελληνική παράδοση και να προσεγγίσουν βαθύτερα την έννοια της νηστείας. Εξάλλου δεν 
είναι τυχαίο ότι και οι καρδιολόγοι σήμερα συμβουλεύουν επιστροφή στην παραδοσιακή
 διατροφή. Ακόμη γνωρίζουμε ότι ο βαρειά αγχωτικός και καταθλιπτικός σύγχρονος άνθρωπος
 προστρέχει σε κατανάλωση μεγάλης ποσότητας ζάχαρης, θερμίδων, αλατιού και έντονων 
γεύσεων (ότι δηλαδή προσφέρει το σκουπιδοφαγητό-junk food των ταχυφαγείων τύπου 
MacDonald) αναζητώντας λυτρωτική διέξοδο στην απόλαυση προκειμένου να απαλλαγεί από
 το στρες που τον κυριεύει. Έτσι πολλές φορές συμπεριφέρεται και ως γαστρίμαργος και ως 
λαίμαργος. Οι θρησκευτικές παραδόσεις όλων των λαών της γης είχαν ξεκαθαρίσει απόλυτα
 ότι η εγκράτεια και η διατήρηση χαμηλού σωματικού βάρους αποτελεί ζήτημα ψυχικής 
ισορροπίας γιατί ο ψυχικά ασταθής και ο αγχωμένος άνθρωπος δεν μπορεί να ελέγξει το 
είδος και την ποσότητα του φαγητού του.
Νηστεία για τους περισσότερους σημαίνει αποχή από το κρέας, τα ψάρια και τα 
γαλακτοκομικά. Πόσο βλαβερή μπορεί να αποβεί η νηστεία για την υγεία μας;
Η εποχή μας χαρακτηρίζεται από πολύ μεγάλη κρεοφαγία και ζωική πρωτεινοφαγία. Μια 
περίοδος αποχής λοιπόν από τις ζωικές πρωτείνες συνιστά όχι μόνον κίνδυνο αλλά 
αποτοξίνωση ωφέλιμη για την υγεία μας. Άλλωστε όσοι ερευνούν τι ακριβώς τρώνε γνωρίζουν
 ότι μπορεί να πάρει κανείς φυτικές πρωτείνες υψηλής ποιότητας από τα όσπρια τα οποία
 είναι πολύ δημοφιλή κατά την σαρακοστή, επίσης και ασβέστιο μπορεί να πάρει κάποιος από
 αρκετούς ξηρούς καρπούς εκτός από τα γαλακτοκομικά. Επιπλέον η αυξημένη κατανάλωση
 φρούτων και λαχανικών μπορεί να προσφέρει μεγάλο όφελος σε βιταμίνες. Θα πρέπει να 
είναι κανείς πολύ προσεκτικός στην υπερβολική κατανάλωση υδατανθράκων κατά την
 σαρακοστή (μακαρόνια, ρύζι, ψωμί, ταχίνι) διότι προσφέρουν πολλές θερμίδες με κίνδυνο να
 αυξήσει κανείς το σωματικό του βάρος. Και στα μοναστήρια βλέπουμε πολύ συχνά το 
οξύμωρο-δηλαδή υπέρβαρους μοναχούς οι οποίοι νηστεύουν συστηματικά-αυτό οφείλεται σε
 πολύ μεγάλη κατανάλωση υδατανθράκων τις περιόδους νηστείας (πχ ο χαλβάς και το ταχίνι
 είναι θερμιδικές βόμβες σε μεγάλη κατανάλωση).  Πάντως νηστεία χωρίς να περιορίσει 
κανείς και την ποσότητα του φαγητού δεν είναι νοητή μέσα στην παράδοση μας. Νηστεία 
χωρίς πείνα δεν είναι νηστεία και δεν ανταποκρίνεται στο πνευματικό περιεχόμενο της 
νηστείας.
 Η παράδοση μας ως μεσογειακή διατροφή δεν περιείχε τόσο κρέας όσο τρώμε
 σήμερα. Γιατί γίναμε κρεοφάγοι ως λαός;
Πολύ πριν από την ανακάλυψη της χοληστερίνης και των βλαβερών επιδράσεων του λιπαρού 
φαγητού οι άνθρωποι δεν ήξεραν τι ακριβώς σημαίνει υγιεινό φαγητό αλλά από αρχαιοτάτων
 χρόνων η διατροφή μας ήταν από ένστικτο υγιεινή και περιλάμβανε ψάρια, φρούτα, λαχανικά
, ψωμί και πολύ λιγότερο κρέας σε καθημερινή βάση. Η άμετρη κρεοφαγία ξεκίνησε
 συστηματικά μετά τον πόλεμο και υπήρξε αποτέλεσμα της επιβολής του δυτικού τρόπου ζωής
 αλλά πιστεύω συνδέθηκε και με την έξοδο της γυναίκας από το σπίτι και την απασχόληση της
 εκτός σπιτιού. Γιατί οπωσδήποτε τα «υγιεινά φαγητά» απαιτούν πολύ περισσότερη γνώση 
μαγειρικής και χρόνο σε σχέση με την παρασκευή του κρέατος πχ είναι πολύ δυσκολώτερο να
 φτιάξεις ρεβύθια από το να ψήσεις κρέας. Επίσης η συστηματική κατανάλωση αλλαντικών
 (βλ ζαμπόν) μας επεβλήθη από το εισαγωγικό διεθνές εμπόριο. Σε κάθε σπίτι το ψυγείο μετά
 τη δεκαετία του 70 γέμισε αλλαντικά και κίτρινα σκληρά τυριά  ενώ αυτό ήταν κόντρα στην
 παράδοση μας. Πάντως η μεγάλη επιστημονική μάχη εναντίον του λίπους και της 
χοληστερόλης έχει πρόσφατα τελειώσει. Υπάρχουν σήμερα επιστημονικές μελέτες που 
θεωρούν ωφέλιμη την μέτρια κατανάλωση αυγών και βούτυρου, ενώ πριν από μερικά χρόνια 
τα αυγά και το βούτυρο είχαν δαιμονοποιηθεί.
Οι καρδιολόγοι σχολιάζουν συχνά την αξία της μεσογειακής διατροφής για την 
υγεία της καρδιάς μας. Με ποιο τρόπο μας ωφελεί τελικά η μεσογειακή διατροφή;
Οταν ξεκίνησε επιστημονικά η μελέτη της μεσογειακής διατροφής δόθηκε έμφαση στην
 μεγάλη αξία του ελαιόλαδου ως βάση της διατροφής αυτής και εξακολουθούν να 
αποκαλύπτονται όλες και περισσότερες ευεργετικές βιοχημικές δράσεις του παρθένου 
ελαιόλαδου. Η Ευρωπαική Καρδιολογική Εταιρεία όμως εξετάζει και το ενδεχόμενο η κλινική
 αξία της μεσογειακής διατροφής να περνάει μέσα από κανάλια που αφορούσαν τον ήρεμο και
 χωρίς άγχος τρόπος ζωής των παλαιών ανθρώπων του μεσογειακού νότου. Ένα άλλο
 σημαντικό στοιχείο των μεσογειακών (και της παλαιότερης ελληνικής κοινωνίας γενικότερα)
 ήταν το κοινό τραπέζι. Τα μέλη της οικογένειας έτρωγαν όλοι μαζί και συχνά το τραπέζι 
πλαισίωναν γείτονες και φίλοι. Σήμερα σπάνια βρίσκονται μαζί τα μέλη της οικογένειας στο 
τραπέζι γιατί ο καθένας ακολουθεί διαφορετικούς (ταχείς) ρυθμούς ζωής με πολύωρη
 εργασιακή απασχόληση.
Πως βοηθάει την υγεία μας το κοινό τραπέζι;
Το κοινό τραπέζι αναδεικνύεται σε κορυφαίο ψυχοθεραπευτικό εργαλείο θα λέγαμε με 
σύγχρονους ψυχιατρικούς όρους. Ξεφυλλίζοντας ένα παλαιό και σπάνιο βιβλίο που έγραψε ο 
περίφημος λόγιος και ποιητής του 18ου αιώνα Καισάριος Δαπόντες (1714-1784) με τίτλο 
«Κανών περιεκτικός πολλών εξαιρέτων πραγμάτων των εις πολλάς πόλεις και 
νήσους και έθνη και ζώα εγνωσμένων», (έκδοση 1778) βρήκα μια συγκλονιστική
 επιστολή που απευθύνεται σε κάποιον Πούρβουλο, μεγάλο λογοθέτη. Ο αποστολέας 
εκδηλώνει την επιθυμία να δειπνήσει σε κοινό γεύμα με τον αποδέκτη της επιστολή και 
διατυπώνει με υπέροχο τρόπο την βαθύτερη σημασία της κοινής τράπεζας. Τα κυριώτερα
σημεία της επιστολής έχουν ως εξής (κρατώ την αυθεντική γλώσσα της εποχής του Καισάριου
 Δαπόντε):
«Επιθυμία επεθύμησα τούτην την εβδομάδα φαγείν μετά της ευγενείας σου. Εις το τραπέζι δε 
δεν θέλω να είναι άρτος αρπαγής, πρόβατον αδικίας, όρνιθα ασελγείας, ούτε δορκάς 
υπερηφανείας, ούτε ορτύκι μνησικακίας, ούτε λαγός φιλοχρηματίας, αλλά ούτε χοίρος 
ακαθαρσίας. Θέλω δε και παρακαλώ να είναι άρτος ιδρώτος, φακές ταπεινοφροσύνης, 
φασούλια σωφροσύνης, ρεβίθια ελεημοσύνης, ιχθύες απλότητος, ελιές ιλαρότητος, και λάχανα
 ευλαβείας. Αντί μεζέδες θέλω τα ηθικά και τα πνευματικά διηγήματα, αντίς αλατιέρας να
 παραθέσης πίστιν, αντίς άλας και πιπέρι την πράξιν και την θεωρίαν, αντίς δε μάσαν
 (=τραπεζομάντιλο) να απλώσεις την καθαρότητα, αντίς ταλέρια (=πιάτα) να βάλεις την 
εγκράτεια, αντίς μαχαίρια την διάκρισιν, αντίς πηρούνια την υπομονήν. Μη τραπεζώσης δε
 οίνον αδολεσχίας, ούτε πήλινο αποστασίας, αμή μόνον νερόν δακρυρροίας, έστω και σερμπέτι
 καλής καρδίας. Κεραστήν δε να διορίσεις τον νούν και ποτήρι την φρόνησιν και αντίς 
υπηρέτας την ολιγάρκειαν και την μετριότητα».
Στη σημερινή εποχή της άμμετρης κατανάλωσης θερμίδων η μαγική αυτή επιστολή όχι μόνο 
δείχνει τι σημαίνει ελληνική παραδοσιακή υγιεινή διατροφή αλλά ξαναθυμίζει  τη βαθύτερη 
σημασία του κοινού τραπεζιού, ως μέσου πνευματικής επικοινωνίας και όχι ως αποκλειστικά 
γαστρική απόλαυση. Η σύγκριση με τα σύγχρονα τηλεοπτικά πανηγύρια πρόσληψης
 «διακοσμημένων» θερμίδων (τύπου Mάστερ Σεφ) βγάζει μάτια.
Τελικά ο στόχος της νηστείας δεν είναι απλά η υγιεινή διατροφή αλλά η εγκράτεια 
και η απεξάρτηση από το υλικό κομμάτι της ύπαρξης μας. Πως μπορεί να
 αξιοποιηθεί στις μέρες μας το εκκλησιαστικό γνωμικό-δεν χρειάζεται μόνον ψωμί 
για να ζήσει ο άνθρωπος;
Στον αιθέριο κόσμο της μεσογείου που ζούμε  το άπλετο φως κάνει  τα πάντα διάφανα,
 καταργεί τη βαρύτητα και χαρίζει μια αίσθηση ελαφράδας. Δεν είναι μόνο το μεσογειακό 
ελαιόλαδο που χαρίζει την υγεία και η μεσογειακή κουζίνα που μπορεί να χαρίσει χαμηλότερο
 σωματικό βάρος. Είναι πάνω απ’ όλα οι καθαρές σκέψεις και το ελεύθερο πνεύμα που χάρισε
 η γη που ζούμε στους παππούδες μας και χαρίζει ακόμη και σήμερα σε όσους  διακριτικούς 
μπορούν πλέον να το αντιληφθούν. Γιατί το πιό σημαντικό είναι να μη γίνει κανείς πνευματικά
 βαρύς και να παραμένει διάφανος. Για αυτή την εσωτερική διαφάνεια έχει γράψει ο 
Οδδυσέας ΕλύτηςΘα σου δώσω εγώ ένα δέρμα που να κοιτάν οι άνθρωποι από 
μέσα. Και να μην έχεις ούτε ένα μυστικό. Σε όλους εσύ θα ανήκεις. Όλος φως.
πηγη:  Press Publica

Πηγή: https://greek1.blogspot.com/2017/02/blog-post_511.html#ixzz4ZsXsOxVs 
®1Greek Σκέψου...δεν είναι παράνομο ακόμη 
Under Creative Commons License: Attribution 

Follow us: @1_Greek on Twitter | 1greek on Facebook

ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΚΟΥΚΛΕΣ: Ο ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΤΗΣ ΠΡΟΩΡΗΣ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΚΟΡΙΤΣΙΩΝ


Επικίνδυνες κούκλες; Ο κινδύνος της πρόωρης σεξουαλικοποίησης των κοριτσιών

Τα προϊόντα που έχουν σχεδιαστεί για παιδιά, όπως είναι τα παιχνίδια, είναι μια μεγάλη βιομηχανία και επηρεάζουν την ανάπτυξη των παιδιών με διάφορους τρόπους. Για παράδειγμα, προτείνουν στα μικρά παιδιά που δεν έχουν εμπειρίες ένα ορισμένο στυλ ζωής και αποτελούν πολιτισμικά πρότυπα. Πάρα πολλά παιδικά προϊόντα, όπως κούκλες, ρούχα και καλλυντικά που διατίθενται στα μικρά κορίτσια είναι μικρογραφίες των μεγάλων και αναπαριστούν εικόνες σέξι και σεξουαλικοποιημένων προσώπων χωρίς τελικά να λαμβάνεται υπόψη η ηλικιακή καταλληλότητα κάποιων αντικειμένων, συνηθειών και εξαρτημάτων.     Της Δήμητρας Κογκίδου

Τα προϊόντα αυτά δεν προβάλλουν υγιή μηνύματα και πρότυπα για την εξωτερική εμφάνιση και τη σεξουαλικότητα, δεν προσφέρουν ένα υγιές πρότυπο αυτοεκτίμησης, σεβασμού, αποδοχής και αγάπης του σώματος, ούτε προστατεύουν την παιδική ηλικία καθώς δεν δίνουν την ευκαιρία στα κορίτσια να ζήσουν ως κορίτσια έξω από καταναλωτικά πρότυπα.
Πάρα πολλοί γονείς και ψυχολόγοι έχουν από καιρό εκφράσει την ανησυχία του για το φαινόμενο αυτό καθώς με τα ιδιαίτερα σεξουαλικοποιημένα προϊόντα, όπως ορισμένα  παιχνίδια, το μάρκετινγκ εκμεταλλεύεται τη φυσική τάση των παιδιών να μιμηθούν τα μεγαλύτερα παιδιά που έχουν ήδη μιμηθεί τα ενήλικα άτομα. Οι υπεύθυνοι του μάρκετινγκ υποστηρίζουν ότι σήμερα τα παιδιά μεγαλώνουν νωρίτερα και ότι όταν απευθύνονται σε παιδιά έως 6 ετών είναι σαν να απευθύνονται σε παιδιά 13 και όταν απευθύνονται σε παιδιά  13 ετών είναι σαν να είναι 20.

Η τακτική αυτή έχει ως αποτέλεσμα τα παιδιά να αποκτούν αντικείμενα που τα παγιδεύουν σε μια υποτιθέμενη ωριμότητα, αλλά στην πραγματικότητα η κρίση τους, η γνωστική και η συναισθηματική τους ανάπτυξη δεν συμβαδίζει με αυτήν. Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό  ότι κούκλες που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για παιδιά 4 – 8 ετών να  συνδέονται τόσο πολύ με μια αντικειμενοποιημένη σεξουαλικότητα των ενηλίκων. Τα κορίτσια μαθαίνουν ότι πρέπει να επιδιώξουν αυτό το τέλειο πρότυπο ομορφιάς, ότι η ομορφιά είναι βασικό συστατικό της γυναικείας ταυτότητας και πρέπει να την κυνηγούν. Γενικά, τα “κοριτσίστικα” παιχνίδια αυτού του τύπου επηρεάζουν αρνητικά την αυτοεικόνα των κοριτσιών,  την αυτοεκτίμησή τους και τις μελλοντικές προοπτικές τους στην προσωπική και στην επαγγελματική ζωή.
Για παράδειγμα, υπάρχει σήμερα στις πετυχημένες κούκλες, όπως η Monster High ή η Lalaloopsy μια υπερβολή στο σχεδιασμό που μάλλον ξεκίνησε με την κούκλα Bratz, είναι πιο στυλιζαρισμένες σε σχέση με προηγούμενες δεκαετίες, με μεγάλα μάτια, σαρκώδη χείλη, ψηλά πόδια. Οι κούκλες Bratz που είναι ντυμένες με σεξουαλικοποιημένα είδη ένδυσης, όπως μίνι φούστα, δικτυωτό καλσόν και μποά από φτερά, είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στα κορίτσια και ενδιαφέρονται για τη μόδα, τη μουσική, τα αγόρια και την εικόνα  τους. Προωθούνται στην αγορά με μπικίνι, ή κάνουν για ένα ζεστό μπάνιο, ή αναμιγνύουν ποτά, ή στέκονται στις σανίδες του σερφ έτοιμες για δράση. Οι κούκλες Monster Highθυμίζουν δημοφιλείς ιστορίες με τέρατα και έχουν σχετικά ονόματα, έχουν απίστευτα μακριά πόδια που προβάλλονται από κοντές φούστες, οι αναλογίες του σώματός τους είναι πιο ρεαλιστικές από αυτές της Barbie ή της Bratz, αλλά εξακολουθούν να είναι απίστευτα λεπτές, με πολύ λεπτή μέση και στήθος που προβάλλεται έντονα.

Να μη ξεχνάμε και την παγκοσμίου φήμης Barbie που είναι ένα πρότυπο ομορφιάς με αναλογίες σώματος που είναι αδύνατον να υπάρξουν στην πραγματική ζωή. Το σώμα της Barbie είναι αφύσικο και εξωπραγματικό, με την έννοια ότι δεν είναι συμβατό με το σωματότυπο μιας γυναίκας καθώς είναι ψηλότερη, έχει μακρύτερο λαιμό, μεγαλύτερη περιφέρεια στήθους, λεπτότερη μέση και λιγότερο σωματικό λίπος που ενδεχόμενα την οδηγεί να μην έχει εμμηνόρροια. Παρόλα αυτά η Barbie αποτελεί ένα κοινωνικά αποδεκτό και επιθυμητό πρότυπο ομορφιάς και παρά την αυξανόμενη ανησυχία για τα μηνύματα που μεταφέρουν αυτού του τύπου οι κούκλες στα παιδιά, οι πωλήσεις δεν φαίνεται να επηρεάζονται. Επιπλέον, με τη πληθώρα ρούχων, κοσμημάτων και αξεσουάρ που έχει θεωρείται ως καπιταλιστικό καταναλωτικό πρότυπο.
Στη δεκαετία του ’40 και του ’50, οι κούκλες ήταν λίγο πιο γλυκιές και ίσως πιο “φυσικές”. Πάρα πολλά δημοφιλή παιχνίδια για κορίτσια που υπήρχαν από τη δεκαετία του 70 έχουν υποστεί με τα χρόνια αλλαγές και κυρίως έχει αλλάξει η εμφάνιση των γυναικείων χαρακτήρων  και έγιναν πιο σέξι, ροζ και λαμπερές δίνοντας το μήνυμα ότι η εμφάνιση μετράει. Παλαιότερα οι γυναικείες αυτές φιγούρες ήταν πιο αθώες και με σωματότυπο πιο κοντά στο φυσιολογικό, ενώ τώρα είναι πιο αδύνατες, με μακρύτερα πόδια και περισσότερο make-up. Από την αλλαγή αυτή δεν ξέφυγαν και τα ζωάκια. Για παράδειγμα, το δημοφιλές My Little Pony – που πίσω στην δεκαετία του ογδόντα έμοιαζε περισσότερο με άλογο, τώρα έχει μακριά και λεπτά πόδια, μεγάλα μάτια με μακριές ψεύτικες βλεφαρίδες και μια μακριά, κυματιστή χαίτη.

Πάντως, προϊόντα τύπου κούκλες Bratz ή σέξι εσώρουχα για τα κορίτσια κάτω των 10 ετών δίνουν το μήνυμα στα κορίτσια ότι “το σεξ είναι δύναμη, είναι εμπόρευμα”. Πολλοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι οι υπεύθυνοι του μάρκετινγκ χρησιμοποιούν την τακτική με τα σεξουαλικοποιημένα προϊόντα για παιδιά ως έναν τρόπο για να διευρύνουν τη ζήτηση. Επίσης, ανταποκρίνονται στην επιθυμία των κοριτσιών να δείχνουν σέξι, λογική που προωθείται από την ποπ κουλτούρα και μάλιστα θεωρείται μεγαλύτερης αξίας από την εξυπνάδα. Δεν υπάρχουν πολλά μοντέλα ρόλων μεταξύ των εφήβων και ορισμένα περιοδικά προωθούν σέξι εικόνες και στη συνέχεια ενθαρρύνουν τα κορίτσια να αγοράσουν το μακιγιάζ και τα ρούχα για να μοιάζουν με τα μοντέλα αυτά και τις διασημότητες.

Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή καθώς τα τελευταία χρόνια το φαινόμενο της σεξουαλικοποίησης των κοριτσιών γίνεται όλο και πιο έντονο, τόσο στα παιχνίδια –ηλεκτρονικά και μη -όσο και στις παιδικές εκπομπές και στα παιδικά ρούχα (σεξουαλικοποιημένοι χαρακτήρες, υπερβολικά θηλυκή μόδα, μακιγιάζ σε πολύ μικρές ηλικίες, εξαιρετικά περιποιημένα μαλλιά, μανικιούρ, τακούνια, σέξι ρούχα σύμφωνα με τις επιταγές της μόδας, υπερβολικά λεπτό σώμα με έντονες καμπύλες, επίμονη ενασχόληση με την εικόνα σώματος, αναπαραστάσεις των κοριτσιών ως “μικρές κυρίες” κ.ά.). Τα κοινωνικά μηνύματα που συμβάλλουν στην σεξουαλικοποίηση των κοριτσιών προέρχονται όχι μόνο από τα ΜΜΕ και τη βιομηχανία της μόδας, των παιχνιδιών και της ψυχαγωγίας, αλλά και μέσω των διαπροσωπικών σχέσεων που αναπτύσσουν τα κορίτσια (π.χ., με γονείς, εκπαιδευτικούς,  συμμαθητές/τριες  κ.ά).

Στο πεδίο της Ψυχολογίας υπάρχουν πολλές θεωρίες που ερμηνεύουν πώς η σεξουαλικοποίηση των κοριτσιών (και των γυναικών) μπορεί να επηρεάσει την ευημερία τους. Πάρα πολλά δεδομένα τεκμηριώνουν ότι σεξουαλικοποίηση έχει αρνητικές επιπτώσεις σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, συμπεριλαμβανομένης της γνωστικής λειτουργίας, της σωματικής και ψυχικής υγείας, της σεξουαλικότητας και των στάσεων και αντιλήψεων. Αν και οι περισσότερες από αυτές τις μελέτες έχουν διεξαχθεί με κορίτσια στα τέλη της εφηβείας, τα ευρήματα είναι πολύ πιθανόν ότι γενικεύονται και σε νεότερες εφήβους και κορίτσια- και μάλιστα εκεί οι επιπτώσεις πρέπει να είναι ακόμη πιο έντονες επειδή η ταυτότητα είναι πολύ περισσότερο ακόμα υπό διαμόρφωση.

Το φαινόμενο αυτό μπορεί να αποβεί επικίνδυνο για την ψυχική υγεία καθώς και για την προώθηση ενός υγιούς κοινωνικού προτύπου για τα κορίτσια, αλλά δυστυχώς προωθείται από  τη βιομηχανία της ψυχαγωγίας, της μόδας και των παιχνιδιών. Πολλές μεγάλες επιστημονικές ενώσεις, όπως η  Αμερικανική Ενωση Ψυχολόγων (APA) προειδοποιούν και έχουν αναλάβει εκστρατείες ενημέρωσης για τις επιπτώσεις που έχει να ενθαρρύνονται τα μικρά κορίτσια να υιοθετούν συμπεριφορές που δε είναι συμβατές με την ηλικία τους και τα θέτουν σε έναν πρόωρο σεξουαλικό ρόλο, γεγονός που μπορεί να συμβάλλει στη δημιουργία προβλημάτων αυτοεικόνας, αυτοπεποίθησης, στην ανάπτυξη κατάθλιψης και διαταραχών πρόσληψης τροφής. Το προβαλλόμενο ανέφικτο πρότυπο ομορφιάς που δίνει ως μήνυμα η κούκλα Barbie μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες για τα νεαρά κορίτσια καθώς μπορεί να  συμβάλει στη δημιουργία νευρικής ανορεξίας.

Το ανησυχητικό είναι ότι η διάγνωση των διαταραχών πρόσληψης τροφής (που συνδέονται άμεσα με τη δυσαρέσκεια για την αυτοεικόνα και την αυτοεκτίμηση) γίνεται σε όλο και μικρότερες ηλικίες κοριτσιών, σύμφωνα με τους ειδικούς στα θέματα αυτά. Πάρα πολλά μικρά κορίτσια αποπειρώνται να κάνουν δίαιτα για να μεταμορφωθούν στα προβαλλόμενα γυναικεία πρότυπα που δε συνάδουν ούτε με την ηλικία τους, ούτε πάντα με την πραγματικότητα.

Σε κοινωνικό επίπεδο, υπάρχει ένα θέμα με το γεγονός ότι τα παιχνίδια – πέρα από το ότι προωθούν ένα συγκεκριμένο πρότυπο ομορφιάς και τα κορίτσια καλούνται να προσαρμοστούν σε αυτό από μικρή ηλικία -τονίζουν στα κορίτσια πόσο σημαντική είναι η εμφάνιση και στρέφουν την προσοχή τους στο να θέτουν ως προτεραιότητα την περιποίησή τους και όχι άλλα χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς τους ή άλλες τους δεξιότητες. Αυτό, επιπρόσθετα συμβάλει στην πρόωρη σεξουαλικοποίησή τους και κατά συνέπεια στην αντικειμενοποίηση των  γυναικών (Αμερικανική Ένωση Ψυχολόγων (APA), Task Force on the Sexualization of Girls).

Η σεξουαλικοποίηση των κοριτσιών μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις σε άλλες ομάδες (π.χ. αγόρια και ενήλικες άνδρες και γυναίκες) και στην κοινωνία ευρύτερα. Η έκθεση σε πολύ περιορισμένα ιδανικά της γυναικείας σεξουαλικής ελκυστικότητας μπορεί να προκαλέσει δυσκολίες σε μερικούς άνδρες να βρουν μια “αποδεκτή” σύντροφο ή να απολαύσουν πλήρως τη συντροφικότητα. Ενήλικες γυναίκες μπορεί να υποφέρουν, προσπαθώντας να προσαρμοσθούν  με όλο και νεαρότερα πρότυπα της ιδανικής γυναικείας ομορφιάς. Στις γενικές κοινωνικές επιπτώσεις της σεξουαλικοποίησης των κοριτσιών μπορεί να ενταχθεί η αύξηση του σεξισμού, ότι λιγότερα κορίτσια ακολουθούν σταδιοδρομίες στον τομέα των φυσικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών, η αύξηση της σεξουαλικής παρενόχλησης και της σεξουαλικής βίας και η αυξημένη ζήτηση για παιδική πορνογραφία.

*Η Δήμητρα Κογκίδου είναι καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης στο ΑΠΘ

 

http://tvxs.gr/news/paideia/epikindynes-koykles-o-kindynos-tis-prooris-seksoyalikopoiisis-ton-koritsion

ΜΕΤΡΟΝ ΚΑΙ ΑΣΤΡΟΝ ΕΙΣ ΔΕΙΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ, ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ

Μέτρον και άστρον εις δεινά ελληνικά, θεραπεία ελληνική


Οι συστημικοί αξιωματούχοι της Δύσεως τα έχουν χαμένα. Το Brexit, ο Τραμπ, ο καλπάζων ευρωσκεπτικισμός, ο αντιπαγκοσμιοκρατικός άνεμος τούς πανικόβαλαν. Στο Μόναχο συνήλθε η «Διεθνής Διάσκεψη για την Ασφάλεια».Το εισαγωγικό έγγραφο τιτλοφορείται «Post-Truth, Post-West, Post-Order (Μετά-Αλήθεια, Μετά-Δύση, Μετά-Τάξη;)… Οι ισχυροί, της εικονικής οικονομίας ανησυχούν για την διαγραφόμενη επιστροφή του εθνοκεντρισμού. Το πείραμα μιας «υπερεθνικής»
Ευρώπης έχει συντριβεί. Οδήγησε σε οικονομική γιγάντωση και πολιτική ηγεμονία της ισχυρότερης χώρας, της Γερμανίας. Το Βερολίνο ξυπνά δυσάρεστες μνήμες στους ευρωπαϊκούς λαούς, αλλά ήδη και στις ΗΠΑ.
Τρίζουν τα θεμέλια της Ευρώπης. Οι εκείθεν του Ατλαντικού ειδήσεις για την γερμανική ηγεμονία δεν είναι οι ενθουσιαστικότερες. Το Βερολίνο που είχε προσανατολισθεί αρχικά σε μια, ούτως ή άλλως ανέξοδη διακήρυξη επ΄ ευκαιρία της πανηγυρικής Συνόδου της Ε.Ε στις 25 Μαρτίου στη Ρώμη, για  επανανακάλυψη του χαμένου «κοινωνικού προσώπου» της Ευρώπης, ψάχνεται τώρα για την «Ευρώπη πλειόνων ταχυτήτων».
Η καγκελάριος από το βήμα του Μονάχου, «απετάξατο» το ευρώ και εμνήσθη του μάρκου που «θα είχε ασφαλώς διαφορετική αξία απ΄ ό,τι έχει αυτή τη στιγμή το ευρώ»(sic)!
Τί Grexit και τί παραμύθια, οι Γερμανοί προετοιμάζονται για τεκτονικές αλλαγές στο Ευρωοικοδόμημα όπου θέλουν να κρατήσουν μόνο τους δορυφόρους τους.
Μικρή ανάσα από το Eurogroup. Η απόψυξη της διαπραγμάτευσης συνοδεύεται ωστόσο από δρακόντεια προνομοθέτηση μέτρων για το 2019. Υπόπτως συγκαταβατικός ο μέγας Ιεροεξεταστής του Βερολίνου, την εκλογική του ανάγκη φιλοτιμίαν ποιούμενος. Θέλουν ήρεμα νερά πριν τις εκλογές. Τρέμουν για ένα Grexit που θα ήταν τώρα βαρύτερο γι΄ αυτούς παρά για μας. Παρά ταύτα σχεδιάζουν ποικίλα «exit»…
Υπερατλαντική συνηγορία από τους N.Y.Times (21.2.17) «Σώστε την Ελλάδα, σώζοντας πρώτα την οικονομία της». Και υπόδειξη κοινής λογικής: «Βερολίνο, Ευρωπαίοι, ΔΝΤ πρέπει να δοκιμάσουν μια διαφορετική συνταγή για το ελληνικό ζήτημα με προτεραιότητα την ανάκαμψη της οικονομίας, την μείωση της ανεργίας και την ενδυνάμωση του χρηματοπιστωτικού συστήματος».
Βεβαίως οι αποδέκτες της πρότασης είναι «τυφλοί τα τ΄ ώτα, τον τε νουν, τα τ΄ όμματα» (Οιδίπους Τύραννος, 371).
Οι παγκοσμιοκράτες αδιαφορούν για την εξαφάνιση σοβαρών τομέων της εθνικής παραγωγής. Στην Ελλάδα με την περιώνυμη ΚΑΠ ο πρωτογενής τομέας της γεωργοκτηνοτροφικής παραγωγής κατεστράφη ολοσχερώς. Φτάσαμε, στο μανάβη τα 7 στα 10 είδη να είναι εισαγόμενα, ενώ στον ανθοπώλη  τα 9 στα 10, στον κρεοπώλη και τον ψαρά η πλειονότητα είναι εισαγόμενα.
Ο Daniel Gross – τού Centre for European Studies εντοπίζει την αποτυχία ανάκαμψης μας, στην αδυναμία αύξησης των εξαγωγών μας.
Όσες ευρωπαϊκές και ασιατικές χώρες που προσέφυγαν στο ΔΝΤ ξεπέρασαν την κρίση, το οφείλουν στις αυξημένες εξαγωγές. Αυτές στάθηκαν ο ζωντανός πυλώνας ανάπτυξής τους αφού υποκατέστησαν τη μείωση της ζήτησης λόγω της πάγιας συνταγής περικοπής δημοσίων δαπανών και φοροκαταιγίδας.
Αληθινός και ο  Jeffrey Sachs, τού Columbia. Υπενθυμίζει την τελευταία έκθεση του ΔΝΤ «Η Ελλάδα χρειάζεται σημαντική ελάφρυνση χρέους από τους Ευρωπαίους εταίρους της για να αποκαταστήσει τη διατηρησιμότητα του χρέους της». Και συνεχίζει: «Εχουμε να κάνουμε με μια υπόθεση όπου όλοι γνωρίζουν τι πρέπει να γίνει και αυτό συζητείται παντού, εκτός από τα σαλόνια της ευρωπαϊκής  πολιτικής, με τους καλούς τους τρόπους. Η κυβέρνηση Τσίπρα, έπειτα από μια ταιριαστά φλογερή αρχή στο ζήτημα του χρέους, έχει εδώ και καιρό υιοθετήσει τη γραμμή που επιβάλλουν αυτοί οι καλοί τρόποι. Έτσι αποφεύγει την οργή των πιστωτών, αλλά απέτυχε να βρει διέξοδο από την κρίση». Και καταλήγει: «Η πραγματική πολιτική και ηθική ευθύνη για την παράταση της κρίσης ανήκει συντριπτικά στους πιστωτές, όχι στον καταχρεωμένο και καταρρακωμένο οφειλέτη. Αυτό διδάσκει η ιστορία των χρηματοοικονομικών. Είναι επιτέλους ώρα να τερματιστεί ο πόνος της Ελλάδας, με πρωτοβουλία των πιστωτών» (¨Κ¨ 19.2.17).
Στην Ευρώπη έχουν χαθεί χιλιάδες δισεκατομμυρίων. Αυτά επειδή «απέναντι σε κάθε ανεύθυνο δανειολήπτη στεκόταν ένας ανεύθυνος δανειοδότης»(επισήμανση του Geert Mac,Τι γίνεται αν η Ευρώπη διαλυθεί; σ. 135). Τράπεζες που τζόγαραν με μεγάλα ρίσκα, χωρίς εμπεριστατωμένο προέλεγχο της δανειοληπτικής αξιοπιστίας των οφειλετών. Πάντοτε ο ιδιωτικός τομέας με τη συνενοχή των κυβερνήσεων φόρτωνε το μεγαλύτερο μέρος του προβλήματος στον δημόσιο τομέα.
Ο A. Garapon τού Esprit αναλύει (Le Monde 7/1/17 μετάφρ. Ε. Νιάνιου) την καινούργια διαίρεση της εργασίας, αποτέλεσμα της υποκατάστασης του εδάφους από τις αγορές («αποεδαφοποίηση»). Με αυτήν «μεταφέρεται το επαχθές μέρος της εργασίας στην άλλη άκρη του κόσμου, γίνεται εκείνη αόρατη και εξαρθρώνεται η δυναμική σχέση ανάμεσα σ΄αυτούς που εργάζονται και αυτούς που ευνοούνται».
Οι νεοφιλελεύθεροι ισχυρίζονται ότι έτσι εξαφανίζεται  ο χώρος σύγκρουσης εργοδότη-εργαζομένου!
Όσο για την Αριστερά ο Garapon πιστεύει ότι αυτή θα βρει το δρόμο της μόνο αν προσηλωθεί στην τήρηση της τριάδας: «ισότητα, αλήθεια και κόσμος, προσπαθώντας να τον καταστήσει κατοικήσιμο για όλους».
Βαρύ επιτίμιο, για την πάσα Αριστερά και ιδίως την ελλαδική που δεν μπορεί να απαλλαγεί από τις ιδεοληπτικές προπατορικές της εμμονές. Τώρα ενός εστί χρεία: συναίνεσης, όχι πόλωσης!
Στο ανατολικό μας μέτωπο οι καθημερινές τουρκικές προκλήσεις υπερβαίνουν τα έσχατα όρια ανοχής μας.
Κάποιοι εσχάτως θυμούνται και θυμίζουν την ανάγκη ενός σχεδίου εξόδου από την κρίση «ελληνικής ιδιοκτησίας», σωστά αλλά όφειλε εξ αρχής έτσι να είναι.
Ο επιφανέστερος πολιτικός του νεότερου Ελληνισμού, ο Ιωάννης Καποδίστριας, το διεκήρυξε: «Μέτρον και άστρον εις δεινά ελληνικά, θεραπεία ελληνική»!

Κυριακή 26 Φεβρουαρίου 2017

Ο ΒΑΤΡΑΧΟΣ ΠΟΥ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΤΟ ΧΕΙΜΏΝΑ ΚΑΙ ΞΑΝΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ---Living Dead Frogs | World's Weirdest



Υπάρχει ένα είδος βατράχου, που ζει στις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Για να αποφύγει τις συγκρούσεις και τον ανταγωνισμό κινήθηκε βόρεια, πιο πολύ από κάθε άλλο Αμερικάνικο ερπετό ή αμφίβιο φθάνοντας ως την Αλάσκα...
Όσο διαρκεί το καλοκαίρι είναι δραστήριοι, αλλά όταν έρχεται ο χειμώνας και το κρύο αρχίζει να δυναμώνει, αλλάζει τακτική...
Φτιάχνει λαγούμι κάτω από το στρώμα των πεσμένων φύλων
και τελικά παγώνει από το κρύο....Η καρδιά σταματά να χτυπά και είναι ουσιαστικά νεκρός...
Όταν τελειώσει ο χειμώνας και ανέβει η θερμοκρασία, σαν από θαύμα ο κατεψυγμένος βάτραχος, αρχίζει να ξαναδίνει σημεία ζωής....Η καρδιά αρχίζει να χτυπά και η ζωή ξαναπαίρνει το δρόμο της....
Ένα video σύντομο και περιγραφικό με δυνατότητα εμφάνισης ελληνικών υποτίτλων....

                     ΔΙΚΟ   ΣΑΣ......!!!!!!!!!!!


Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2017

ΤΑ ΜΙΚΡΑ ΑΡΚΟΥΔΑΚΙΑ ΜΑΘΑΙΝΟΥΝ ΠΩΣ ΝΑ ΣΚΑΡΦΑΛΩΝΟΥΝ ΣΤΑ ΔΕΝΤΡΑ---Baby Black Bear Learns the Ropes | North America



Στη Βόρεια Αμερική, στις περιοχές του Wyoming, ζει η μαύρη αρκούδα....
Από τον Οκτώβρη που έχει γεννήσει δεν έχει φάει ούτε πιει τίποτα.
Κοιμάται αγκαλιά με τα μικρά της περιμένοντας την αναγέννηση της φύσης....
Μέσα στα πρώτα της καθήκοντα είναι να μάθει στα αρκουδάκια να σκαρφαλώνουν στα δέντρα....Ένα μάθημα απαραίτητο που μπορεί να καθορίσει τη γραμμή ζωής και θανάτου για τα μικρά...Τα αρπακτικά πάντα καραδοκούν.....
Η αρκούδα μεγαλώνει μόνη της τα αρκουδάκια, που γι' αυτήν είναι ο κόσμος όλος και αλίμονο αν αισθανθεί ότι κάτι απειλεί τα παιδιά της...
Ένα πραγματικά υπέροχο video, με δυνατότητα εμφάνισης ελληνικών υποτίτλων.....

                     ΔΙΚΟ   ΣΑΣ.....!!!!!!!!!!!!!

ΠΩΣ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΕΤΕ ΤΑ ΦΡΕΣΚΑ ΘΑΛΑΣΣΙΝΑ

Καθαρά Δευτέρα: Πώς να ξεχωρίσετε τα φρέσκα θαλασσινά

4
Δημοσίευση: 25 Φεβρουαρίου 2017,

H διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής Πειραιά εφιστά την προσοχή των καταναλωτών.
Λίγο πριν την Καθαρά Δευτέρα, που σηματοδοτεί την έναρξη της Σαρακοστής, ξεκινάει η αναζήτηση για σαρακοστιανά προϊόντα. Η οσμή και η εμφάνιση είναι τα δύο σημαντικά κριτήρια που πρέπει να λάβει κάποιος υπόψιν ώστε να αγοράσει τα διάφορα θαλασσινά εδέσματα

Και ενώ η Περιφέρεια Πειραιά και οι ελεγκτές τροφίμων της διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά εντατικοποιούν τους ελέγχους στα τρόφιμα, που την περίοδο της Σαρακοστής παρουσιάζουν αυξημένη ζήτηση, υπάρχουν ωστόσο ορισμένες χρήσιμες πληροφορίες ώστε οι καταναλωτές να ξεχωρίσουν τα φρέσκα από τα αλλοιωμένα θαλασσινά.

H διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής Πειραιά εφιστά την προσοχή των καταναλωτών στα παρακάτω:
– Όταν αγοράζουμε κεφαλόποδα δηλαδή χταπόδια, καλαμάρια, σουπιές, θράψαλα, ο καταναλωτής θα τα βρει στην αγορά σε τρεις κατηγορίες: ως νωπά, ως κατεψυγμένα και ως αποψυγμένα.
Για τα νωπά συγκεκριμένα οι ειδικοί συνιστούν να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στην οσμή καθώς αυτή θα πρέπει να είναι οσμή της θάλασσας και όχι οσμή αμμωνίας ή οποιαδήποτε άλλη οσμή, ξένη προς το προϊόν. Επίσης, η επιφάνεια του σώματος του αλιεύματος θα πρέπει να είναι υγρή και γυαλιστερή. Ένα ακόμα στοιχείο είναι τα πλοκάμια και οι βεντούζες τα οποία θα πρέπει να είναι ανθεκτικά στο τράβηγμα, ενώ η σάρκα θα πρέπει να είναι συμπαγής, ελαστική και γυαλιστερή. Τα μάτια επίσης θα πρέπει να είναι γυαλιστερά, ζωηρά και χωρίς κηλίδες, ενώ η συχνότερη αλλοίωση που μπορεί να εντοπίσει κανείς είναι ο ροζ χρωματισμός της επιφάνειας της σάρκας τους.
– Για τα κατεψυγμένα ο καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει, ότι διατίθενται στην κατανάλωση χωρίς παραμορφώσεις και με ένα απαλό στρώμα πάγου επάνω τους, ενώ για τα αποψυγμένα πρέπει να αναγράφεται «προϊόν απόψυξης», το είδος του αλιεύματος καθώς και οι ημερομηνίες συσκευασίας και λήξης. Όταν γίνεται απόψυξη από τον καταναλωτή, το αποψυγμένο προϊόν πρέπει να φέρει το χρώμα και την οσμή των νωπών.
– Για τα δίθυρα οστρακοειδή δηλαδή μύδια, στρείδια, κυδώνια, γυαλιστερές, αχιβάδες, χτένια, εφόσον πωλούνται με κέλυφος, οι ειδικοί τονίζουν ότι αυτά θα πρέπει να είναι ζωντανά.
Συγκεκριμένα το κέλυφος θα πρέπει να είναι κλειστό και να ανοίγει πολύ δύσκολα, ή αν είναι μερικώς ανοιχτό με την ελάχιστη πίεση πάνω του, αυτό να κλείνει μόνο του ερμητικά. Επίσης, το περιεχόμενο πρέπει να είναι υγρό, καθαρό και άοσμο, ενώ η σάρκα πρέπει να είναι υγρή, δυνατά προσκολλημένη στο κέλυφος (συστολή του σώματος με τσίμπημα καρφίτσας ή σταγόνων λεμονιού).

– Για τα μαλακόστρακα δηλαδή γαρίδες, καραβίδες, αστακοί, καβούρια κλπ. που έχουν και τη μεγαλύτερη ζήτηση αυτές τις μέρες, η οσμή πρέπει να είναι η οσμή της θάλασσας. Τα πόδια τους να είναι σκληρά και στερεά κολλημένα στο σώμα, αλλά και η μεμβράνη του θώρακα να είναι τεντωμένη, ανθεκτική και διαφανής. Επίσης οι οφθαλμοί να γεμίζουν την κόγχη των ματιών, ενώ το κεφάλι και ο θώρακας να είναι ανοιχτόχρωμα, όχι μελανού χρώματος και να μην έχουν μαύρες κηλίδες. Πρέπει τα μαλακόστρακα να παρουσιάζουν αντανακλαστικές κινήσεις στα μάτια, στις κεραίες και στα πόδια όταν είναι ζωντανά.
– Το αγοραστικό κοινό πρέπει να γνωρίζει ότι, οι φρέσκιες γαρίδες γλιστρούν εύκολα από το χέρι, ενώ οι αλλοιωμένες δίνουν την αίσθηση ζέστης, όταν βυθίζουμε τα χέρια μας στο κιβώτιο που τις περιέχει.
– Ειδική αναφορά κάνουν οι ειδικοί και για τον παραδοσιακό ταραμά ο οποίος πρέπει να έχει χρώμα ομοιόμορφο, σύσταση μαλθακή και η γεύση του να μην είναι πικρή ή όξινη. Για τον ταραμά άλλωστε η αλλοίωση φαίνεται από την μούχλα, την ξήρανση και την τάγγιση.
– Όλα τα αλιευτικά προϊόντα τονίζουν όλοι οι ειδικοί, όταν πωλούνται συσκευασμένα πρέπει να φέρουν τις προβλεπόμενες σημάνσεις από την κτηνιατρική νομοθεσία δηλαδή, αναγνωριστικό σήμα, είδος αλιεύματος, ημερομηνίες συσκευασίας και λήξης, ενώ για τα αλιευτικά προϊόντα που πωλούνται «χύμα», οι προβλεπόμενες σημάνσεις πρέπει να φυλάσσονται από τους λιανοπωλητές μέχρι εξάντλησης των αποθεμάτων τους.
medicalnews.gr
ΠΗΓΗ : "  pentapostagma,     " 

ΝΙΚΟΛΑΣ ΑΣΙΜΟΣ--VENCEREMOS

Νικόλας Άσιμος – Venceremos

Posted on 25 Φεβρουαρίου 2017
0

Νικόλας Άσιμος – Venceremos
Ανέβηκε στις 3 Ιουν 2009
Ο,τι πιο ομορφο εχει γραψει ο Νικολας.
Στιχοι-Μουσικη-Πρωτη ερμηνεια Νικολας Ασιμος
Απο την παρανομη κασετα 000006 “η ζαβολια”
Στιχοι
Αποκομμένος απ’ όλους κι απ’ όλα
σε μαγεμένη τροχιά
πήρα το δρόμο να φύγω μα ήρθα
τίποτα δε μ’ ακουμπά
στον παράξενο μου χρόνο
Ξέρουμε πως είναι ψέμα
μα ας γίνουμε τα δυο μας ένα
να σ’ αγκαλιάσω να μ’ αγκαλιάσεις
να ξεγελιέσαι να ξεγελιέμαι
να σ’αγαπήσω να μ’αγαπήσεις
έστω για λίγο για τοσοδούλι
Σα ζευγαρώνουν δυο βεγγαλικά
μοιάζουν με μηνύματα τηλεπαθητικά
στων προσώπων μας τις ζάρες
Με δίχως σημαίες και δίχως ιδέες
δίχως καβάντζα καμιά
ντύθηκε η μέρα τα γούστα της νύχτας
και η ψυχή μου πηδά
στου απέραντου τη ψύχρα
Θες ν’ αγγίξεις την αλήθεια
για βγες απ’ έξω απ’ τη συνήθεια
σύρε κι έλα να με λούσεις
κι ας είμαι της καθαρευούσης
να σ’ αγαπήσω να μ’ αγαπήσεις
έστω για λίγο για τοσοδούλι
Δρεπανηφόρα άρματα περνάν
στις τσιμεντουπόλεις του θανάτου το συμβάν
ασυγκίνητο σ’ αφήνει
Σου ξαναδίνω το είναι μου τώρα
θωρακισμένε καιρέ
με μια σκληρή παγερή τρυφεράδα
σε πλησιάζω ,μωρέ
μ’ αυταπάτες πια δεν έχω
Ξέρουμε πως είναι ψέμα
μα ας γίνουμε τα δυο μας ένα
δες θα φτιάχνουμε στιχάκια
να περπατάν σαν καβουράκια
πλάγια κι ακριβά τα χάδια
φως αχνό μες στα σκοτάδια
Μ’ ένα μου πήδο θα σε ξαναβρώ
στο μαγκανοπήγαδο της ήττας μου περνώ
Venceremos, Venceremos

Άνθρωποι παράσιτα, που έχουν μάθει να στηρίζονται πάντα στους άλλους

  Άνθρωποι παράσιτα, που έχουν μάθει να στηρίζονται πάντα στους άλλους -Κική Γιοβανοπούλου- GynaikaEimai 22 Ιανουαρίου 2025 Είναι κι αυτοί π...